Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Fattigdom är så ful.

"'Jag förträngde min ekonomiska situation' är ofta svaret när människor i 'Lyxfällan' ska förklara hur de lyckats trassla till det för sig. Det är mänskligt. Och det händer oväntade saker i livet: skilsmässor, arbetslöshet, sjukskrivningar och företagskonkurser. Man kan hamna i missbruk, depression - you name it.
Men att hundratusentals människor inte lyckas betala räkningarna beror inte enbart på finanskris och 'oförutsedda extrema livskriser'.
Glöm det. Det beror på oförmågan att spara."

Så skrev Sakine Madon i en ledarkrönika tidigare i veckan. Hon tycker man skall sluta dadda med dem som sitter i skiten ekonomiskt. Själv är hon en Spara, upplyser hon i en hänvisning till seriefigurerna Spara och Slösa från Sparbankens barntidning Lyckoslanten. Men liksom.

Det är faktiskt inte så enkelt som att alla sonika borde spara ihop en trygg summa pengar för eventuella oväntade utgifter. Inte bara är det svårt att lägga undan pengar när man har ont om dem till att börja med, det vore dessutom direkt dumt att göra det. Som reglerna ser ut är det nämligen så att man inte får ha några som helst tillgångar för att få ekonomiskt stöd av staten om man hamnar på obestånd. Man måste först göra sig av med allt: Ekonomisk buffert, bostad, bil. Rubbet. Det bistånd som är tänkt att avhålla människor från fattigdom är kringgärdat av regler som i sig skapar just fattigdom.

Jag kan som exempel ta min lillasyster, Tove, som är nyutexaminerad civilingenjör i bioteknik. Hon har gjort helt fel: Pluggat på universitet i fyra och ett halvt år och sedan ärvt lite pengar plus en gammal bil. I ett par månader har hon varit arbetslös, och hon kan ju glömma att hon skulle få någon form av ekonomiskt bistånd. Först måste Tove använda upp sin andel av det som mormor och morfar mödosamt sparade ihop till oss och ville att vi skulle göra något roligt av. Sedan måste hon sälja morfars gamla bil. Därefter kommer hon tvingas leva på sin pojkvän, för de har flyttat ihop, och sådan ser lagen ut att om man lever "under äktenskapsliknande former" så har ens sambo försörjningsplikt.

Staten skapar med andra ord inga incitament alls för människor att försöka ta hand om sig själva, för man måste ändå göra sig av med allt man äger och har innan man får någon som helst hjälp. Man kommer att tvingas ned på den absoluta botten. Först när katastrofen är ett faktum ingriper staten. Och man kommer dessutom att göras beroende av sin eventuella partner, alla i hushållet kommer varje månad tvingas redovisa sina inkomster och utgifter innan man får några pengar. Detta alldeles oavsett ifall man har gemensam ekonomi eller ej.

Fattigdom är fortfarande tabu, något man inte talar om. Jag växte upp i ett hem utan pengar, och jag skämdes aldrig, antagligen för att jag inte visste något annat. Men jag avundas fortfarande den där grundmurade självklarheten som alla andra verkar känna. Man kanske inte tänker på det om man har okej med pengar, men om man är van att inte ha några så gör man det.

Man måste nog ha varit där för att fatta vidden. En Aftonbladet-journalist som hafswallraffar en månad från rätt sida av skyddsnätet förstår inte. Jo, det är jobbigt att inte ha råd med pizza när man är sugen, och det är nedslående att närstående måste sticka åt en sedlar så att man skall klara sig. Men problemet är inte att ha dåligt med pengar. Problemet är att sitta fast och inte se någon utväg, att ALDRIG ha råd att göra något utöver det vanliga. Det är det som äter upp en. Den ständiga oron. Hopplösheten. Fattigdom är så ful.

Och det finns en hel armé av osynliga människor därute. En tyst här av trashankar som saknar köpkraft och därför inte är välkomna ute i samhället. Ingen talar för dem, eller med dem. Bara om dem, i ett hånfullt tonfall, när man vill flirta med extra dum röstboskap som ropar efter en hundring mer i plånboken för egen del och hårdare tag mot alla andra. Det skall löna sig att arbeta, säger man då. Jomen tjena.

Det är nu inte så att familjer lever på marginalerna därför att det är roligt. De suger inte på ramarna på grund av att de inte fattar bättre och inte kan hantera pengar, som Sakine Madon verkar tro, det handlar inte om att mammorna är slösor som aldrig tänker längre än näsan räcker och som bara: skaffa livets förnödenheter? mjaa, jag tror att jag skall ta och impulsivhandla en massa vulgära porslinsstatyetter istället, och spela bort barnbidraget på lotto, och sms-låna ihop till ett par silikontuttar. Jag förstår inte hur man kan ha en så konstig och verklighetsfrämmande syn på fattigdom som den Sakine Madon ger uttryck för. Som om deltagarna i Lyxfällan vore representativa för de skuldsattas, utsattas, obemedlades skara.

Jag gillar inte heller offertänk, där är Sakine Madon och jag lika. Men fattigdom finns, och den är alltsomoftast inte ett karaktärsdrag utan resultatet av orättvis resursfördelning. Det handlar alltså inte om att fattiga individer måste skärpa sig och lära sig ansvar. Fattigdom är ett strukturellt problem och bör lösas på strukturell nivå. Ta bara en sådan sak som att konungariket Sverige år 2010 inte räknar tänderna som en del av kroppen och därför i princip tvingar medborgarna att själva finansiera sin tandvård. Det är ju skandal!

Det är sant att pengar inte gör en lycklig, på samma sätt som god hälsa inte gör en lycklig. Inte förrän man saknar det, då är det allt som betyder något. Och jag kan känna att innan man har gråtit för att man har hållit igen på allt man överhuvudtaget kunnat men ändå fan inte vet hur ekonomin skall gå ihop sig den här månaden, innan man har erfarit den känslan, innan dess så saknar man mandat att uttala sig om fattigdom och vad fattiga människor borde och inte.

Åh, och en sak till: Om någon har jobb till en civilingenjör i bioteknik som är ambitiös, noggrann och har toppreferenser, och som överhuvudtaget är en sådan där gullig person som alla älskar, ja då borde ni höra av er till min lillasyster Tove. Mejla mig på lisa.magnusson@aftonbladet.se så förmedlar jag kontakt.

tove magnusson.jpg

Världens bästa lillasyster tillika duktig civilingenjör i bioteknik.

31 kommentarer
Transparent
30 april 2010, kl 12:46
"Samhället skapar med andra ord inga som helst incitament för människor att försöka ta hand om sig själva, för man måste ändå göra sig av med allt man äger och har innan man får någon som helst hjälp. Man kommer att tvingas ned på den absoluta botten. Och man kommer dessutom att göras beroende av sin eventuella partner, alla i hushållet kommer varje månad tvingas redovisa sina inkomster och utgifter för staten innan man får några pengar. Detta alldeles oavsett ifall man har gemensam ekonomi eller ej."

- Jag tycker tvärtom att reglerna kring ekonomiskt bistånd uppmanar till eget ansvar. Jag ser inget fel i att man blir nekad bistånd om man har tillgångar som gör att man kan klara sig tills vidare. Det är ju en prioriteringsfråga. De som inte har några tillgångar och verkligen inte kan tillgodose deras ekonomi på något sätt, för att uppnå skälig levnadsstandard, är de som behöver hjälp i första hand. Om man skulle få bistånd, trots att man faktiskt har tillgångar, så skulle det verkligen sända ut fel signaler.

Därmed inte sagt att det är lätt. För det är det inte. Och jag håller med dig helt i att fattigdom inte måste ha att göra med dåligt sparande. För att kunna spara måste man först ha ekonomiskt utrymme för det. Om man måste anstränga sig för att ha råd med hyra och mat, samt lite kläder varje månad, så går det liksom inte. Då är kravet på sparandet fel.

Det är också svårt för vissa som under längre perioder knappt har några pengar, att plötsligt blir sparsamma av sig och disponera pengarna rätt om extra kulor skulle ramla in. Jag kallar det för fattigdoms-syndromet. Att man helt enkelt är så ovan att kunna unna sig något utöver livsnödvändiga ting, att man inte kan hålla sig när man väl får möjlighet. Lite som att ha varit utan sex väldigt länge och plötsligt ha en naken, enormt attraktiv person fram för en i ens sovrum.

Ett stort problem är stigmatiseringen. Att det är fult att vara fattig. Att det ska vara skamligt och direkt relaterat till sitt värde som människa. Detta trots att fattigdom är en del av världen, av alla samhällen. Trots att Sverige, för blott hundra år sedan, var ett högst fattigt och vidskepligt land.

P.S.

Vilken snygg syster du har. :)
Lisa Magnusson
30 april 2010, kl 12:52

Visst är hon!

Jag håller inte med dig om att man skall behöva vara helt barskrapad för att få hjälp. Saknar man inkomst så tycker jag att staten skall hjälpa en utan att tvinga en att gå från hus och hem och göra sig av med allt av värde. Har man oerhört stora utgifter så kommer man ju tids nog tvingas sänka sina levnadsomkostnader ändå, men det skall inte vara något tvång.
Ättestumpan
30 april 2010, kl 12:48
Mycket välskrivet och jag håller helt med dig. Jag är ju en av "de fattiga" så att säga - en som kämpat som ensamstående mamma och arbetslös och sen sjukskriven, nu är sonen 19 år men skulderna hänger kvar. Kronofogden i hälarna. Men jag har kämpat och lyckats fostra en fin kille i allafall. Tack -/ M
Lisa Magnusson
30 april 2010, kl 12:53

Fint att du har lyckats med det! Och tack för berömmet.
Lindalou
30 april 2010, kl 12:50
Tumme.
Lisa Magnusson
30 april 2010, kl 12:53

Tack!
felmoftan
30 april 2010, kl 13:02
Ah, den som ägde ett bioteknikföretag.

Sakines artikel har en air av duktighet som gör att man vill höja rösten, men det är inte så lätt för mig att sätta fingret på var hon har fel i sak. Det är ju inte bara fattiga som har svårt med att spara. Vi är många ofattiga som skulle kunna ha mer roligt om vi sparade till vardags, och som har ganska jobbiga lån för shit vi på något jävla sätt måste ha. Klart som fan att en atmosfär där alla tar lån och det är helt ok att ta lån ger föga incitament till att lyda förnuftets röst.

Sen får man väl skatta sig lycklig om man verkligen är en "spara" som Sakine. Sånt är nog genetiskt kodat och har inget med ens bakgrund att göra. Hon nämner ju själv att hennes syster är en "slösa". Det är precis samma sak som med fetma, förresten. De som har dragit en vinstlott med sin aptit och sitt belöningssystem förstår inte sin lycka utan tror att de feta bara är odisciplinerade.

Vad föreslår du förresten i fall som din systers? Att man ska kunna få soc utan att göra sig av med sina tillgångar (ett tag i alla fall)? Det vore vettigt på många sätt, men skulle förstås öppna ett helt bålgetingbo av rättvisefrågor. Just från de där som inte har något, kanske helt utan förskyllan.
Pffft
30 april 2010, kl 13:07
Jo, du har så rätt, som vanligt.

Inom välfärdsforskningen kallas f ö processen där den enskilde individen måste göra sig av med alla buffertar och tillgångar för "fattiggörande". Ett ganska talande ord som väl illustrerar vansinnet i det hela.
Loppan
30 april 2010, kl 13:09
Du är så bra och så klok. Önskar att det fanns fler som du i omgivningen...
Transparent
30 april 2010, kl 13:10
Jag skulle kunna tänka mig en kompromiss i det läget, när man har tillgångar i hus eller så, att man får ett val att antingen sälja sina tillgångar eller ta lån av staten. Har man tillgångar tycker inte jag att man ska få bistånd, bara sådär.

Och hon kan inte se sig själv arbeta inom finansföretag? De anställer så gott som bara civilingenjörer, istället för ekonomer.
Sverige i mitt hjärta
30 april 2010, kl 13:10
De som oftast mest ser ner på de fattiga är de människor som själva är födda med guldskeden i munnen!

Fattigdom är något som deras hjärnor inte kan hantera eftersom de alltid varit rika, födda av rika föräldrar!
Transparent
30 april 2010, kl 13:13
Tillägg: Det beror på hur man definierar fattig. En person som har tillgångar, som vid försäljning, kan tillgodose personens ekonomi ett tag framöver, är inte en person jag ser som fattig. Den som kan försörja sig själv är inte fattig. Har man ett hus, t ex, eller bostadsrätt, så har det förmodligen funnits pengar.
Sverige i mitt hjärta
30 april 2010, kl 13:14
Tyvärr kan jag inte hjälpa din lillasyster Lisa! Är bara en liten fattig företagare som förmedlar upplevelser!

Men jag önskar henne lycka till. Hoppas hon hittar ett bra jobb och får ett fint liv!
Ztroot
30 april 2010, kl 13:55
Dessa problem försvinner först när vi slutar använda pengar.
Pengar behövs inte för att alla ska kunna få allt de behöver.
Läs gärna mer om detta på www.thezeitgeistmovement.se
Roger
min blogg www.heyiamroger.com
30 april 2010, kl 20:23
Det där var ett bra och tänkvärt inlägg Lisa.

Kanske är det så att så många ser på fattiga som lata. För att dölja det pinsamma. För att man ber att bli hämtad från skolan ett kvarter bort så inte klasskamraterna ser den skruttiga bilen. För när man på riktigt erkänner elefanten i rummet. När man ser det som ett strukturellt problem, då erkänner man även att det faktiskt kan bli vem som helst som hamnar i den hårda verkligheten.

Där man känner sig som en belastning. Någon som är mindre värd. Som ska berätta för någon tjänsteman på soc att det behövs extra pengar för att cykeln blev stulen och hemförsäkringsräkningen var lämnad obetald.

För att skjuta det hela ifrån oss tillskriver vi människorna egenskaper som ska förklara hur det kan gå till. Är de lata och arbetsskygga? Njuter de av att sitta hemma hela dagarna och se på tv? Ja, då kan man ju i varje fall vara säker på att man aldrig kommer bli som dem. För vad som än händer i livet. Lat det är man ju inte.
30 april 2010, kl 20:54
Tror det är bäst att spara "i smyg".
Kontanta sedlar i madrassen. Really.
stefan hallgren
30 april 2010, kl 23:04
Negativ inkomstskatt. Saknar man inkomst, eller har väldigt låg, får man en automatisk transferering från staten. Idén lanserades av Juliet Rhys-Williams som var medlem i det engelska liberal party på 1930-40-talet, samma som Keynes var med i alltså. Dagens nyliberaler avskyr förstås idén, som de ser som socialism, trots att deras ikon Milton Friedman var för den. Hursomhelst, jag tycker att negativ inkomstskatt verkar vara precis vad som behövs när välfärdsstatens trygghetsnät alltmer upphör att fungera för sina egna medborgare.
Monica
30 april 2010, kl 23:33
Jättebra skrivet som vanligt, fast jag kan ju tycka det att har man pengar på banken så kan man nog inte begära stöd från soc, likadant om man skulle bo i ett hus eller bostadsrätt som var värt miljonbelopp. För det är ju skillnad på hus och hus, liksom det är skillnad på en bmv och en gammal volvo.
Elin
min blogg http://elingrelsson.se
30 april 2010, kl 23:54
Mycket klokt inlägg. Kommer också från en familj, utan buffertar som alltid med nöd och näppe fick det att gå ihop. Sedan gjorde jag helt fel och läste humaniorakurser och hankade mig fram. Jag har aldrig haft någon möjlighet att spara. Jag har aldrig haft råd med körkort, göra långresor. Jag har pantat burkar sista veckan i månaden och ringt till mamma och bett om toapapperspengar.
Och nu när min ekonomi är marginellt bättre borde jag väl spara. Men det är en känsla av att kunna gå in på affären och köpa vad jag vill i matväg utan att tänka efter före som är alldeles för skön. Man vet inte vilken lyx det är om man aldrig varit där. Eller faktiskt kunna äta ute någon gång eller bjuda sina vänner på middag utan att bli ruinerad (eh ja, de mesta pengarna går till att kunna äta annat än gröt). Och jag vill ha den unnesten. Men jag lever fortfarande, ständigt, med rädslan att nästa månad tar det slut, nästa månad sitter jag i skiten igen. Vet inte om jag kommer att komma ur det.
1 maj 2010, kl 01:13
Vet hur det är att vara fattig åratal i sträck. Men undrar samtidigt över de rena ramskrin som utbryter när någon krävs på att sänka sin standard. Ärligt, är det inte så livet är ibland? Enda problemet jag ser är att även om man säljer sin bostad så kanske man inte får en hyreslägenhet nära och barnen drabbas av att behöva byta skola. Vuxna klarar sig väl alltid?
Iofs är det stört att när man t ex söker socialbidrag som jag gjorde för 20 år sedan, fast jag och sambon hade strikt separerad ekonomi i jämlikhetens tecken, då krävdes det att han sålde sin bil som var nödvändig för hans arbetsinkomst, för att jag skulle få ekonomiskt bistånd. Vad hände med den moderna lika könsfördelningen? Hade fått pengar om jag bott med en tjejkompis dock.
Men ärligt, tycker folk gnäller när de får styrka några oxfiléer i månaden när de har höga inkomster och sambo eller äkta hälft, att låna av i värsta fall.
Och då vet jag hur det är att inte ha råd med ens det nödvändiga.
http://tankarilosvikt.wordpress.com/2010/03/04/leva-loppan-pa-en-spik/
storkas
1 maj 2010, kl 02:30
Du fastslår inte vart dessa pengar ska komma ifrån. Speciellt nu när vi har låg konja. Staten kan inte låna pengar. Titta på grekland tex. Pengar som ska gå till medborgare måste komma någonstans ifrån. Självklart låter det bra att man ska ge pengar de som behöver det av en eller annan anledning, eller att tandvården ska va gratis. Men vart ska pengarna komma ifrån?
stefan hallgren
1 maj 2010, kl 04:24
Var kommer pengarna ifrån till alla fantasibonusar? Pengar kommer ytterst från naturresurser som omsätts i en överskottsproduktion/konsumtion. Naturresursdelen i det kan ses som den gemensamma delen, så idealiskt sett bör varje form av medborgarlön betalas genom avgifter för storskaligt utnyttjande av naturresurser (som annars kunde ha fördelats till medborgarna, vilket vore medborgarlön in natura alltså).
Återmatare
1 maj 2010, kl 07:44
Yes - Du är tillbaka i högform! Jag slutade i stort sett komma tillbaka för dina texter några månader efter texten om Pride - inte p.g.a den texten men jag upplevde det som att du påbörjade en kvalitetsmässig svacka någonstans där. Märker till min förtjusning att jag missat många bra texter som du tåtat ihop på sistonde!
Carre
1 maj 2010, kl 10:18
"Det är sant att pengar inte gör en lycklig, på samma sätt som god hälsa inte gör en lycklig. Inte förrän man saknar det, då är det allt som betyder något. Och jag kan känna att innan man har gråtit för att man har hållit igen på allt man överhuvudtaget kunnat men ändå fan inte vet hur ekonomin skall gå ihop sig den här månaden, innan man har erfarit den känslan, innan dess så saknar man mandat att uttala sig om fattigdom och vad fattiga människor borde och inte."

Det här var nåt av det bästa jag läst!
Pellefantia
1 maj 2010, kl 10:24
Mycket bra tumme
snyggt sätt att agera jobbcoach åt syster ; )
Nymnchen
1 maj 2010, kl 15:05
En sak som stör mig är hur frihet är någonting som måste förtjänas. Har man pengar har man naturligtvis friheten att bete sig som en fri människa, som gör sina egna val och prioriteringar, allt efter vad man tror är bäst för en själv och ens familj. Det privilegiet försvinner omedelbart om man ett kort tag behöver hjälp. Då ska man bete sig enligt mycket strikta kriterier, helt otänkbara var varje liberal medelklass. Lever vi i ett samhälle som har råd att upprätthålla liberala värderingar även för fattiga, eller är lusten att mästra, moralisera och diciplinera socialt lägre stående för oemotståndlig? Varför känner vissa ett sådant behov att sätta de som har det absolut tuffast på plats? Detta behov av att trampa på andra för att komma upp ytterligare lite i sin egen moraliska överlägsenhet, den har mycket lite med liberalism att göra. Tror Sakine kallar sig liberal. Jag kallar dem privilegieliberaler, de som anser att individens frihet måste förtjänas, och som ska tas ifrån folk som inte ... tjänar pengar.
Anna Ekelund
1 maj 2010, kl 18:20
Lisa-Sakine 1-0.
Jag vet precis vad du menar. Att månad efter månad bara nästan få ihop det, trots utbildning, jobb, SPARSAMHET mm, tar så mycket energi att man aldrig får nog med kraft att ta kontroll över situationen. Alltför många har det så - en själens urlakning och en annan nyans av fattigdom.

Nu ska råda bot på min ekonomiska analfabetism, lusläsa Rich dad poor dad, bygga ett Joakim von Anka-valv åt mina fuck off-pengar och sedan återkommer jag, anställer din söta syster och ger henne fetaste lönen.
:)
Maria
2 maj 2010, kl 01:52
Jag har liksom din syster gjort alla fel: studerat och skaffat mig en utbildning och flyttat ihop med min kille (och då även fråntagits rätten att söka försörjningsbidrag själv, som kvinna blir jag automatiskt medsökande fastän sambon har inkomst och det är jag som har behovet).
Dessutom har jag gått och blivit kroniskt sjuk och har man då pluggat på universitet några år så nollställer försäkringskassan ens SGI.
Det känns hemskt att hamna mellan alla stolar och veta att enda sättet för mig att få känna mig som en människa är att skaffa ett jobb med fast inkomst och överkompensera på alla nivåer trots min sjukdom. Minst ett år måste jag hålla skenet uppe innan jag kanske kan slappna av och ta hand om mig själv. Om jag får ett jobb trots att jag saknar 10 års livserfarenhet och orkar uthärda det vill säga. Att som självständig feminist behöva försörjas av sin sambo och lån från föräldrar är vidrigt.
Jag gissar att det vore en större förlust för samhället om jag tog mig av daga med den investering i min utbildning som gjorts och alla uteblivna skatteintäkter som de skulle få in om jag bara kunde få må bra =vara trygg, dessvärre känns det alternativet mer och mer lockande.
Dessvärre kan jag inte berätta min historia öppet då jag måste mörka för potentiella arbetsgivare om mitt tillstånd med, men en dag hoppas jag att jag kan hjälpa andra till att inte hamna i den avgrund jag befinner mig i, men prioriteringen idag ligger på att försöka må bättre och skaffa mig ett jobb.
Hoppas att det löser sig för din syster!
4 maj 2010, kl 10:00
Jag tror många som själva aldrig har behövt utnyttja samhällets skyddsnät tror att det är enkelt, lyxigt och bekvämt att landa där. De tror att blir de sjuka får de självklart vara sjukskrivna så länge som behövs och en stor fet ersättning därtill. Samma sak om de blir arbetslösa. De tror att kniper det ordentligt är det bara att gå till soss så halar de fram stålarna. De flesta har ingen aning om hur svårt det är. Och därför tror de att de som befinner sig i dessa system är lata och bekväma och har det hur jäkla bra som helst.

Detta har förvisso ingenting med diskussionen mellan dig och Sakine att göra, den har jag däremot försökt kommentera i mitt senaste fattigdomsblogginlägg. Du fick mig att fundera kring kraven för att få socialbidrag, och ju mer jag tänker på det desto knepigare känns det att hitta en lösning.
4 maj 2010, kl 20:10
Så sant sant. Jag kanske inte vet hur den riktiga fattigdomen känns eller ser ut men jag blir upprörd när människor pratar om fattigdom som om det vore synonymt med sms-lån och Lyxfällan-deltagare och som om Lyckoslantens Spara & Slösa-figurer vore svaret på allt.

Förövrigt vill jag bara säga att jag tycker att du skriver briljant. Du både skriver och tänker snyggt. Heja dig!
micke
6 maj 2010, kl 20:54
Hej

Mycket väl skrivet, men jag kan tycka att du delvis håller med Sakine. Dvs att det inte ska straffa sig att spara, jag håller med om det bisarra att man först skall göra av med det man sparat ihop innan man får den hjälp man själv varit med att finansiera genom skattsedeln.

Vet att det inte har med saken att göra men Tove är förutom civ ing också väldigt vacker...
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna