Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Internet är vår tids viktigaste miljöfråga.

Jag fick rösträtt för tio år sedan, och alltsedan dess har jag röstat på Miljöpartiet. Miljöpartiet är ett parti som jag verkligen tycker om på riktigt och känner mig hemma med. Jag gillar det där idealistiska, känslan av att politiken drivs av folk med visioner snarare än karriärambitioner. Jag gillar fokuset på miljön. Framförallt gillar jag den allt igenomsyrande människokärleken som är unik för Miljöpartiet; det är en vacker mix av liberal tilltro till individens förmåga och socialistisk omtanke med de små.

Ändå har jag inte velat kalla mig miljöpartist. Sanningen att säga har jag skämts över hur verklighetsfrånvänd den miljöpartistiska politiken faktiskt fortfarande är. Miljöpartiet är till stora delar ett sunkpuritanskt Bevara Naturen Naturlig-projekt som främst kommunicerar med allmänheten genom oroliga appeller om det minskande torskbeståndet, uppmaningar om läsk- och snaskförbud i skolan och propåer om att kronprinsessan Viktoria skall åka häst och vagn istället för bil till sitt bröllop i sommar.  

Problemet är att Miljöpartiets idé om miljö helt har kretsat kring att bevara den organiska naturen så att även kommande generationer skall ha en trevlig fond till sina fritidsaktiviteter. Man har brukat tala om miljön i termer som å det närmaste för tankarna till forna tiders jungfrur och riddare: Naturen är vacker och orörd och ren och äkta och oskuldsfull och i nöd, och vi är någon äcklig farbror som måste avhålla sig från att besudla den och istället värna den mot yttre hot.

Rachel Carson skriver i klassikern Tyst vår att mänsklighetens främsta utmaning är just att ta herraväldet, inte över naturen, utan över sig själv. Detta romantiserande av naturen gentemot förmodat mänskligt förnuft och känslokontroll är oerhört reaktionärt. Och även om miljörörelsen tack och lov är modern nog att hölja biologismvurmen bakom en smakfull fernissa av politiskt korrekt tolerans för kvinnor, bögar, funktionshindrade, blattar och andra avvikare så har man stora svårigheter att dölja sitt förakt för den svaga, impulsiva, fulkulturkonsumerande plastic fantastic-pöbeln. Jag tror att det enbart beror på feltänk.  

För att kunna föra en meningsfull grön politik måste vi göra oss av med våra vanföreställningar om både människan och miljön. Vi måste inse att människans relation till naturen inte är en skränig kolonialherre som skändar sin plågade stackars slav. Om vi till äventyrs skulle begå för mycket våld på planeten så kommer den sonika, med komikern George Carlins ord, att "skaka oss av sig likt en otrevlig omgång loppor", var så säkra.

Vi bör således inte oroa oss över miljön på grund av att den skulle vara beroende av våra omsorger för att överleva, utan därför att vi tillhör och behöver den. Människan är en del av naturen, vår kultur likaså. Allt är ett och samma. Den klassiska frågan: "Om du vore ett djur - vilket djur skulle du då vara?" har, som författaren Douglas Coupland påpekat, ett entydigt svar: "Du är redan ett djur", en biologisk maskinkropp.

Och inte bara det, vi är också våra sammanhang. Vi består av de intryck vi har fått, och de omgivningar vi har insupit. Även på ett bokstavligt plan, faktiskt - en studie har visat att datamöss och människor är ett och samma, åtminstone känner vi det så. När vi använder ett verktyg ofta slutar våra hjärnor att uppfatta det som främmande och behandlar det istället som en del av oss själva.

Vi tänker inte på att vi håller i en datamus och att vi måste flytta den över en plan yta så att vi på skärmen kan klicka på en länk: Vi bara gör det. Musen är vår förlängda hand. Inte heller reflekterar vi över att vi läser en roman eller tittar på en film, snarare tar vi del av en berättelse som bara vecklas ut inför vår inre syn. Och när vi skriver är vi ett med den artificiella förlängning som är pennan, skriften bara händer. Miljöerna vi vistas i formar oss och vi formar dem genom att reagera på dem och interagera med dem. Precis som vi inte är konstanta utan kan uppleva saker olika vid olika tillfällen så är inte miljöerna platser utan ständigt pågående processer.  

Vi måste förstå det här, måste börja tänka ännu större vad gäller begreppet miljö. Framför allt är det på tiden att vi ordentligt tar itu med den kanske viktigaste samtida miljöfrågan av alla, nämligen internet. Internet är ett revolutionerande och helt fantastiskt verktyg som möjliggör en värld mer jämlik än vi någonsin vågat drömma om. Det är redan långt mer än en död generation fåglar som står på spel; de repressiva datalagar som nu är på tapeten hotar inte bara om en tyst vår utan om en tystad demokratisk debatt.

Internet anses fortfarande vara något alternativt som sker ute i marginalen, man pratar om nätet i förhållande till irl, in real life. Verkliga livet. Men nätet är på riktigt, allt större del av vår tillvaro utspelar sig här. Och alla som någon gång utfört ett bankärende på nätet håller nog med mig om att transaktioner gills även om de utförs av vår förlängda kropp medelst fingrar som knappar på ett tangentbord och flyttar en datamus. En räkning är betald även om jag betalar den på internet istället för att gå till ett bankkontor. Internet är verkliga livet.  

Nu kanske någon näsvis person invänder att även om man kan gå med på att internet är  åtminstone ett appendix till verkliga livet så är det ändå inte lika verkligt. Man kan aldrig vara helt säker på vem man pratar med. Well, vad innebär det egentligen att vara verklig?, kontrar jag då. Går det att vara någon annan än sig själv även om ens kropp är den trötta mellanchefen Göran, 47 år, och ens internetpersona är fnissfjortisen hornybabe357? Det är ju fortfarande samma medvetande som kommunicerar, om än genom olika filter.

Vi hackar oss själva även i köttvärlden, även om vi inte tänker på det så: Vi sminkar och färgar håret och ligger i solarium och rakar och vaxar och plastikopererar och skaffar färgade linser och tatuerar och piercar och får pacemakers och tar emot blodtransfusioner och äter acetylsalisylsyra och antidepp och drogar oss i största allmänhet och går på p-piller och blir med barn genom provrörsbefruktning och allt möjligt.

Internet tar det hela ett steg längre. Klass, kön, ras och sexualitet - alla variabler som tidigare definierat människorna och utgjort grund för våra samhällsanalyser - har i ett slag blivit betydligt mindre relevanta. Individen som social konstruktion är inte längre lika självklar. Även om vår bakgrund givetvis färgar vårt sätt att uttrycka oss så finns på internet ändå en möjlighet till en helt ny sorts hudlös jämlikhet.  

På något plan har Miljöpartiet förstått det här, på något plan har man greppat att nätet har potential att verkligen bli praktiserad demokrati: ett enda kosmopolistiskt torg. Man påpekar gärna att det är en dålig idé att åsidosätta allt vad normal rättssäkerhet heter, att det kanske inte är särskilt lyckat att ge staten och nöjesindustrin rätt att övervaka och visitera samtliga medborgare efter behag på nättorget. Man är dessutom också kanske det parti som bäst av alla inser vikten av global kommunikation. Ändå vacklar man i internetfrågor.  

Maria Wetterstrand frågade en gång förtvivlat i en tevedebatt hur vi skall kunna se våra barn i ögonen och säga att torsken är död. Well, jag vill ingalunda framstå  som en Marie Antoinette, men ge dem lax istället! En mer intressant fråga tycker jag är hur vi skulle kunna förklara för våra barn att vi handfallna stod och såg på hur socialdemokraten Thomas Bodström och hans polare kvävde det fria internet i sin linda?

Internet är på riktigt. Det är en verklig miljö. Vi måste förstå det. Samma lagar som gäller i köttvärlden måste gälla på nätet, självklart - och tvärtom. Det är därför helt sinnessjukt att vi i Sverige idag har en lag som FRA-lagen - som ger staten rätt att avlyssna alla helt utan urskiljning, och en lag som IPRED-lagen - som ger nöjesindustrin rätt att även vid lös misstanke om kopiering kräva ut folks personuppgifter och stämma dem på helt orimliga summor pengar.

Jag anstränger mig verkligen för att inte framstå som en förföljesemanisk foliehatt, för jag vet att min enda chans att få folk att lyssna på mig är att vara lugn och sansad, men jag är uppriktigt förvånad över att det inte brinner bilar utanför Rosenbad. Vi lever nämligen per definition i ett övervakningssamhälle nuförtiden. Glöm storebror, vi har två storebröder. Politikergubbarna tog liiite för många bastubad med näringslivsgubbarna, och nu sitter vi fast med dem båda. Jo, de som fruktade att internet skulle bli ett vilda västern hade rätt. Fast det blev ett vilda västern på ett annat sätt än de tänkte.

Min allra innerligaste önskan just nu är att de rödgröna skall fatta, jag menar på riktigt fatta. Fler lagar är ju på väg, däribland Thomas Bodströms skötebarn Datalagringsdirektivet - som tvingar telefoni- och internetleverantörer att lagra trafik så att staten kan övervaka och analysera den. Nu har först Vänsterpartiet och sedan Miljöpartiet omsider sagt nej till Datalagringsdirektivet. Men jag vågar fortfarande inte lita på en rödgrön koalition som är så undflyende såphal och ändrar sig så ofta, som inte har patos nog att på egen hand stå upp för det man tror på.

Man får inte vara så kåt på att regera att man är beredd att kompromissa vad gäller medborgarnas rättssäkerhet. Man får bara inte. Pragmatism är visserligen en god politisk strategi, men man måste också ha någon form av ryggrad, ett grundläggande "¡No pasarán!". Det räcker inte med tjusigt tal. 

Socialdemokratin är en koloss. Och när det kommer till internetfrågor identifierar den sig inte med medborgarna utan med staten. Miljöpartiet och vänstern måste ge Thomas Bodström en knäpp på näsan och hans parti en uppläxning. Internet är vår tids viktigaste miljöfråga, och om vi skall kunna rädda det fria nätet undan utrotning så måste de rödgröna börja ta det på allvar. Det finns bara en hållbar väg att gå för ett demokratiskt samhälle, och det är att riva upp IPRED-lagen och FRA-lagen, rösta nej till Datalagringsdirektivet och stoppa varje annan internetfientlig lag.


Utdrag ur text som skulle ha publicerats i den rödgröna antologin Vårt sätt att leva tillsammans kommer att ändras, men som - jag citerar - "inte fick plats". Mm, det finns en särskild plats i helvetet för redaktörer som betalar symboliska löner för aplånga texter och sedan inte publicerar dem.

40 kommentarer
Pffft
19 april 2010, kl 18:26
Jag kan förstå varför den "inte fick plats". :-)
Det är ju gubevars valår och antologin är väl (gissar jag) tänkt att visa hur fint de tre partierna kommer överens och hur regeringsdugliga de är...
Anyway, tror du inte att det (o)fria Internet i mycket är dels en generationsfråga och dels en klassfråga? Jag tror att det är väldigt stora grupper som inte har den här relationen till Internet du beskriver. För politiker som läser opinionsundersökningar som vi andra knaprar godis är nog Internet/storebror ingen stor fråga, helt enkelt för att stora grupper - faktiskt - inte bryr sig.

Sedan håller jag med dig om att fler borde bry sig. Du får se det som att du är en viktig opinionsbildare och att det är bra att du fortsätter kämpa.
Pierre Ringborg
min blogg http://pierreringborg.blogspot.com/
19 april 2010, kl 21:03
Bra skrivet! Jag har varit med i miljöpartiets början 1980 och känner igen mig i beskrivningen. Jag upptäckte att friheten ligger på nätet om vi ska åstadkomma någonting och vara ärliga. Välkomnar denna typ av inlägg och bloggar då jag ansetts för "Frispråkig" att passa in.sjäv- Eftter ett politisk uppehåll i 12 år försöker jag mig på politisk comeback nu. Vad är min specialite miljöfrågor nej ja IT-frågor som behandlar sånt här. BRA!
19 april 2010, kl 21:15
Och det här var bara UTDRAG ur texten?
Vad menas överhuvudtaget med att "Inte få plats" i en antologi?
En sådan har väl inte ett enligt lag bestämt max-antal sidor?!

Tack för att du lät oss läsa iallafall!
Hoppas den Symboliska Summan var mer än två biobiljetter...
felmoftan
19 april 2010, kl 21:50
Jag läser gärna hela skiten om du inte spar den för eventuell framtida prasselpublicering.
Mikael Nilsson
min blogg http://minimaliteter.blogspot.com
19 april 2010, kl 22:08
Lisa, har du läst "The Extended Phenotype" av Richard Dawkins? Din beskrivning av internet och datorer som en förlängning av människan är helt synkad med den boken.
Rebecka
19 april 2010, kl 22:22
Jag älskar din liknelse natur och människan med ungmön och snuskgubben, briljant! Men man ska nog inte förringa betydelsen av att göra så mycket vi kan för naturens skull, för VÅR skull. Det är en fruktansvärt viktig fråga, även om jag håller med om att vår integritet och freedom of speech också är en fruktansvärt viktig fråga. Frågan är om vi har så mycket nytta av denna frihet när polarisarna svämmat över Europa :)
Jesper
19 april 2010, kl 23:43
Du skriver skitbra! Jag är förövrigt helt förförd av hela piratbyrå-telecomix-juliagrupps-kluster-whatever. tack för att ni finns.
Thomas Tibert
20 april 2010, kl 06:28
lyfter på hatten för ytterligare en fantastiskt bra text.
du är en stjärna. fortsätt att lysa på så starkt och vackert.
FührerReichfeldt
20 april 2010, kl 07:35
Wow, det mest vettiga och kloka du har skrivit tror jag. :)
Glöm dock inte att det faktiskt finns ett parti som inte vacklar när det gäller internetfrågor med tillhörande rättssäkerhet och integritet: PP.
Om man inser allvaret i vad som håller på att hända med det "fria" internet så kan man mycket väl bortse ifrån att PP inte har någon politik i övriga frågor. Internetfrågan är, som du själv kommit fram till i texten, såpass viktig i sig själv ändå.
20 april 2010, kl 09:07
Nu är en privatliv olika värt i olika situationer. När du sitter i ditt hus så måste det finnas misstanke om brott som ger fängelsestraff för att polisen ska kunna gå in och titta. När du sitter i din bil räcker det med att polisen har en känsla för att de ska kunna kolla vem du är och vad du har för dej.

Internet är på det sättet mer likt trafiken. Du interagerar med olika människor och ryska maffian har antagligen redan varit inne och tittat på din dator.

Man kan också fråga sej vems integritet det är som gäller. Uppenbarligen så var unga pojkars behov av att se ihjälslagna barn på internet viktigare än en fars önskan att bilder på ens ihjälslagna barn inte ska användas som internetporr. När det gäller internetmobbingen så står alltid frihetsivrarna på mobbarnas sida.

Internet är "på riktigt" och därför kan det inte i längden vara ett laglöst område. Nu vet jag inte om FRA eller Ipred är ideala men förr eller senare så kommer det regleringar om vi ska vara ett humant samhälle.
Jesper
20 april 2010, kl 09:28
@Åke Forsmark:
Det är inte unga pojkars behov av att se ihjälslagna barn som väger tyngre än en fars önskan att bilder på hans ihjälslagna barn inte skall finnas på internet. Det är allas rätt att anonymt kunna skvallra på en arbetsgivare som dumpar kvicksilver i dalälven, möjligheten att anonymt tipsa pressen om att en minister tar mutor av ryska maffian och rätten att fritt kunna diskutera dessa saker som väger tyngre än faderns rätt att slippa veta att andra kan se bilder på hans mördade barn. Man kan inte begränsa möjligheterna att bilderna sprids utan att begränsa yttrandefriheten.

Internet är långt i från laglöst. Samma lagar gäller på internet som för telefonsamtal, fikasnack och snigelpost. Internet är telefonsamtal, fikasnack och snigelpost, bara lite snabbare över avstånd, så varför skulle det behövas speciallagar?
Keyser Soeze
20 april 2010, kl 09:39
Hear, hear. Det märks att du inte är en "riktig" miljöpartist, det var alldeles för klarsynt skrivet :)
Olof
20 april 2010, kl 10:55
Att texten "inte fick plats" var ett artigt (men fegt) sätt att säga att texten var undermålig.

Den är spretig såväl vad gäller tankegods som språk, och slår bara in öppna dörrar.

Jag anar att du själv förstod detta - säkerligen fick du ett längre utlåtande från redaktören? Publicera redaktörens mail/brev - det vore långt intressantare!
felmoftan
20 april 2010, kl 10:58
Hahaha, Per Larsson måste vara Rick Falkvinge, det kan ju inte bli bättre reklam för Piratpartiet än att stödja avlyssning, vara rasistisk och särskriva i en och samma mening :)
Per Larsson
20 april 2010, kl 11:31
Min kommentar träffade dig på hakspetsen iaf " felmoftan" :-) Jag är ingen " Rick Falkvinge" !!!
Sof
min blogg sofalof.blogg.se
20 april 2010, kl 11:54
Har alltid varit lite velig i min åsikt om ditt skrivande och huruvida det är riktigt sådär exakt träffsäkert som jag gillar. Det här var dock mitt i prick och mätarn åkte direkt över på gilla-sidan.
20 april 2010, kl 12:26
@Jesper
Det finns ju möjlighet att uttrycka sej anonymt i "riktiga världen" - på insändarsidor. Där finns det dock en ansvarig utgivare som är åtalbar om det anonyma skrivandet överträder lagar. Men på internet så kan man kränka, ofreda, ljuga, förfölja efter behag utan att nås av lagar. Man måste vara ansvarig för det man gör även på nätet.
heiti ernits
min blogg http://heiti.blogspot.com
20 april 2010, kl 15:49
Bra text där! Håller absolut med om att den klassiska natur-kulturseparationen är problematisk - och det finns delar av gröna som tycks göra denna distinktion, eller snarare, kanske kan man ur debatt-tonvikten och miljöargumentationen (som får mest plats i media - då man uppfattar fortfarande de Gröna som enbart ett MILJÖparti), uppfatta det som att man gör en "distinktion". Samtidigt får man hålla i minnet att denna klassiska distinktion mellan natur och kultur, är ett idéhistoriskt arv, som ligger till grund för vår (västerländska) världsbild (naturligtvis finns det flera 'bilder'). De gröna har historiskt, lite förenklat, baserat sin ideologiska ontologi på det som ibland felaktigt kallas för "holism"; Denna ontologi tillåter en fusion mellan natur-kultur och kräver därmed
också en heltäckande ideologisk analys: det vill säga, samhället som ekologier.

Dock är vissa påståenden något problematiska (kanske är de avsiktligt polemiska för att göra en poäng).

Ex:

"Maria Wetterstrand frågade en gång förtvivlat i en tevedebatt hur vi skall kunna se våra barn i ögonen och säga att torsken är död. Well, jag vill ingalunda framstå som en Marie Antoinette, men ge dem lax istället!"

Det gäller att skapa "levbara ekologier", det som skulle kunna sammanfattas med socioekologiska system.
Precis som med fallet "Internet", så måste våra bioekologiska system fungera. Torsken, exempelvis, har inte
bara ett "optionsvärde" (det vill säga: att kommande generationer kan nyttja resursen) och ett värde i sig självt (det vill säga: att den har rätt att existera oavsett vår resursnyttjande) utan fyller också en viktig funktion
i de så kallade "ekosystemstjänster" som biologiska samhällen (inklusive människan) drar nytta av (ex: olika
ekobiologiska regleringssystem etcetra). Exempelvis (kan)leder torskexploatering dels till (1) utslagna ekosystem (lokala, regionala, globala och förändrade biologiska mönster) och dels
(2) får det socioekologiska konsekvense (fiskare, fiskesamhällen , samhället i stort etc). Man kan skriva tjocka böcker kring ämnet, och det är inte min intention att belysa detta djupare. MEN, att säga "ge dem lax istället" visar
tyvärr på en lika stor okunnighet om den bioekologiska (och samhällskonsevenser) , som "vissa gröna" har
kring de socio-tekniska ekologierna.

Såvida du inte argumenterar för att provocera och göra din poäng - och då funkar det säkert :-)

Men för att inte låta alltför dissig: bra text i övrigt! Kram!
Cattlady
20 april 2010, kl 16:35
Lisa! du har skrivit väldigt bra igen, tänkvärda ord om spanning och datalagring som drabbar alla,,alla vare sig själv eller ens barn använder internet. Vissa internetföretag vägrar datalagring, tror du att sossarna ska tvinga de?Eller?
Rebecca
20 april 2010, kl 17:19
Mycket synd att den inte kom med. Du och jag delar verkligen inte politiska åsikter så ofta men den här texten var faktiskt riktigt bra och här delar du absolut en del av mina analyser av framför allt Miljöpartiet. Helt säkert så att de hellre ville ha texter som stryker de tre till vänster jämnhårs, typiskt tråkig inställning som dessutom bara gör boken sämre. Om du vill ytterligare få bekräftelse på miljöpartiets innersta kärna, kolla gärna in http://www.laszlos.nu/medborgarlon.htm. MP Ljusdal ligger bakom. Killen säljer regnbågstjänster genom sitt barfotaföretag. Jag skojar inte.
himlen är trasig
20 april 2010, kl 18:04
Jag måste ju medge att du är lysande ibland.
Anneli
20 april 2010, kl 18:37
Lisa, du är en helt jävla enastående skribent och du har rätt i allt. Jag känner igen mig så mycket i din beskrivning och din frustration att det är löjligt. Och det är så deppigt att man nästan dör att du (jag) inte har mer makt och inflytande. Peace and out, sluta aldrig skriva.
Heiti Ernits
min blogg http://heiti.blogspot.com
20 april 2010, kl 21:14
Rebecca:

"miljöpartiets innersta kärna"? Laszlo och folket kring honom kan knappast kallas för den innersta kärnan, de är inte representativa för partiet. De är oerhört få. Är dessutom osäker på om Laszlo et. al. överhuvudtaget är med i medlemmar längre. Sen finns det alltid folk i partier- oavsett färg - som har färgstarka eller udda åsikter. Det behöver inte alls vara dåligt i sig, vilda idéer och färgstarka personligheter livar upp, och tvingar den "gråa massan" att positionera sig. De är för det mesta i minoritet, men inte sällan lyfts dessa fram i olika sammanhang (är det två "färgstarka" som sitter med på en kongress på 350 personer, så kan man ge sjutton på att kameran ständigt zoomar i dessa två, eller tidningar citerar de mest extrema minoritets åsikter, eller som du gjorde i kommentaren: kallade Lazslo för den innersta kärnan, vad det nu betyder) . Det annorlunda drar blickarna till sig. Det är syns att nidbilderna skall representera de gröna.
p3allan
20 april 2010, kl 21:44
TACK Lisa ! Som själv medlem i Mp och med den äran även utesluten för att jag gav sanningar till media för att Mp inte själva ville göra något åt dessa ! Dvs sanningarna var inte skadliga inom Mp, bara om de spreds utanför så somliga fick skämmas ! Hyckleri ? Nej det är så enkelt att kontrollfreaksen och förnyarna konstant står i motsatsförhållande i alla partier. Typ Status Quo eller Jing o Jang ;-)

För övrigt, så är humanismen bättre än biologismen - även om ALLT HÄNGER IHOP !
Nedan visar på likheterna för allt levande på denna jord !

Är jag en grönsak eller en grön sak ?
Jag finns ! Liksom DU ! Välkommen !
Jag har aldrig lovat trohet till någon - person, stat, land eller värld ! Jag föddes utan att vara tillfrågad.
Har inga lojaliteter annat än att överleva - om jag vill !
Och göra det JAG vill - eller, det ANDRA vill, ............OM jag vill !

Jag är en kolbaserad mobil förbränningsenhet, styrd av en biologisk datakrets.
Lever i symbios med övriga växter vars "avfall" jag förbränner och återcirkulerar
i modifierad form som växterna m.fl. kan utnyttja i ett kretslopp.

Jag delar samma levnadsprincip som växter - undantagen att jag är mer rörlig och
verbalt kommunikativ. Samma typ av blodcirkulation, fast blod, ej klorofyll.
Andas på samma sätt, fast genom lungor, ej klyvöppningar.
Växer, fortplantar mig, lär mig och söker mig till värme och sol, på samma sätt som växterna !
ELLER,...bakterier !!! (Med mindre skillnader)
Äter samma mat som växter - Mineraler, Mikroämnen och vatten, samt mer eller mindre nedbrutet
Protein, Kolhydrater, Fett, Minreraler och Vitaminer medans det för växter kallas
för Kväve, Kol, Fosfor, Kalium, mm

Det ÄR så mycket som människor vet ..........liksom de INTE vet.
Sällan vet de ens hur mycket man lärt sig som man måste lära OM, för att det man först
lärt sig nu inte stämde längre ! Och alltid tror man att det man NU vet, är det "rätta" !
"De" vet inte ens om HUR vår ´mat´ interagerar ! VAD detta gör för vår kropp.
Jo det är klart, att Ärtor och Pannkakor är ”goda tillsammans”, DET vet ´man´ .....
(dvs. att om man äter dessa tillsammans, så får man mer nytta av dem. än att äta dem separat ! )
Men först nu, att dessas proteiner spjälkar varandra till större ”nytta” !
Men resten ?
ATT man och kvinna genom årtusenden lärt sig att fett och socker är mycket sällsynta,
så därför finns det inget "stopp" i vår kropp FÖR just dessa ´ämnen´ ! Eftersom de är viktiga för oss.
DÄRFÖR kan vi äta nästan hur mycket som helst av detta ! Till och med fast det är skadligt för oss !
Nu när det inte längre ÄR så sällsynt !
Kolhydrater däremot finns nästan jämt, således måste vår kropp kunna säga ´stopp´
det "räcker nu" ....
Men precis som hos ´oss´ , så finns det samma mekanismer hos växterna !
Kväve är sällsynt ! Därför finns det inget "stopp" för detta hos växterna !
Normalt sett, så VÄLJER växterna det som finns inom "räckhåll" i "lagoma" portioner.
Men finns det kväve, så väljer växterna detta på bekostnad av allting annat !
Nästan som Knarkare - Narkomaner !
Detta vet bonden !
Så han tvingar växterna att växa genom att ge dem mer kväve än de är biologiskt
byggda för ! Mer än 100 gånger det som de kan "klara sig på" .
Dvs. mer än 10 gånger det som tidigare ansågs "tillräckligt" ......
Så växten struntar i att ta till sig (att "jobba sig på") och samla in, mineraler, fosfor
eller kalium ! BARA den får kväve !
Den växer FÖR fort och "skinnet" blir för tunt, så att sjukdomar, insekter, kvalster
och svampar mm LÄTT kan ta sig in - genom försvaret, som nu är SÅ tunt och svagt !
Därför används CCC (stråförkortningsmedel som nu delvis är förbjudet) för att bromsa
den onormala längden på växterna som gjorde att de la sig ner och ruttnade.
(Det visade sig att detta även påverkade oss människor ;-)

Så bonden måste göra "jobbet" FÖR plantan, genom att spruta GIFT som dödar dessa ”fiender”.
Nu finns det ju inte ETT gift som gör jobbet, utan det behövs många.

TROR du att detta gift försvinner helt ? Innan DU äter maten ? Optimist !
"Lite" finns alltid kvar i växten (allt kan inte ´Metaboliseras´ av växten) speciellt som alla
har bråttom att skicka iväg "produkten" (som det nu heter) till salu, för att tjäna pengar !
Och DET är vad det handlar om !

Inget annat !
OK, lite prestige i att kunna producera en "fin" produkt.
Men det folk inte kan se, känna, lukta eller smaka........"mår de inte illa av" Eller ?
MINNS, bara hur KF (Coop) FÖRBJÖDS att visa ATT nästan ALLA växter
besprutas - genom en MKT starkt dramatiserad version via TV-reklamen !

Detta går igen på ALLA områden !
Korna stressas att producera mer än 10 gånger så mycket mjölk som de är biologiskt
ÄMNADE att göra ! Och vem bryr sig så länge som "mjölken flödar" ?
Därför har nästan ALLA kor juverinflammation mer eller mindre under sitt liv.

Kycklingar TVINGAS att växa mer än 10 gånger så fort som DE är ämnade för !
Dvs du får en "slaktfärdig" kyckling på bara knappt FYRA veckor .........mot normalt 7-8 månader !
De som tvingas värpa dina ägg MEDICINERAS konstant mot Coccidios ! Ett antibiotikum i alla
lexikon, utom i Jordbruksverkets ordförråd. Därför ”påstås det” att våra höns INTE får antibiotika !!!

Och DITT "pris" ?
Jo, nu är allt fler allergiska mot ALL den mat som vi har ätit i tiotusentals år !
Dvs Kött, Fisk, Bröd, Ägg, Mjölk, Nötter, ja listan kan göras längre !
Ja inte alla av oss, och inte på en gång ........Men vad gör vi OM vi nu ser "en fiende" ?
Skickar vi fram den känsligaste av oss, för att se VAD det är som hotar oss !
Den som ser bäst ? Luktar bäst ? Springer fortast om en fara hotar ?
Är bäst på att tala om VAD faran innebär ?

Nej, vi skickar fram en "stor stark karl" som tar ett bloss, en sup, tittar sig omkring
och säger: - " Vilka veklingar ni är ! Är ni allergiska ? "
Och.............
FÖRUTSÄTTER att alla andra "bara" är svaga ..........och borde TÅLA DETTA !!!

VAD kallar vi ett sådant sätt att leva ?
" Jag ser vad du menar ! Sa den blinde till den döve " ?

För vi lever i nuet ........och för att förstå framtiden, måste vi ha kunskap om vår historia !
Så att vi kan "se" de SKEENDEN som går i cykliska förlopp och visar oss på vad som
komma skall !

Dagens ordspråk : Ingen gör något om det inte finns LUST - tvång eller betalning !
Och vilket lär man sig mest av ? Lust, tvång eller pengar ?
Jämför med Ärlighet. Som INTE är gratis ! Utan kostar antingen Tid, Pengar eller Besvär !
Adryan Linden
min blogg http://adryanlinden.blogspot.com/
20 april 2010, kl 21:45
Hej, Lisa.

Här har du en slags replik.

http://adryanlinden.blogspot.com/2010/04/internet-har-aldrig-varit-fritt.html
KS
21 april 2010, kl 07:24
Det är ett stort feltänk att tro att "planeten" är helt osårbar och det är bara människorna som har sig själva att oroa sig för. Jorden har många gånger varit nära att tappa allt sitt biologiska liv och det finns ingen gud som ser till att så inte sker, det är ren tur att vi finns här idag. Om vi belastar naturen, atmosfären, biosfären för mycket kan vi nå en punkt i princip inget liv klarar att överleva. Om vi skulle driva systemet till en punkt där uppvärmningen skenar iväg och kanske 95% av allt liv dör så kan det ta många miljoner år innan jorden börjar återhämta sig.

Du kanske tror att internet är det viktigaste just nu men jag kan lova dig att jorden klarar sig utan internet, däremot klarar sig inte internet utan en beboelig jord. Och din kommentar om att man väl äta lax om torsken är slut tyder på att du inte förstår dig på varför biologisk mångfald är så viktigt. I din värld kanske det räcker med kor, vete, majs och kycklingar?
art kent
21 april 2010, kl 08:26
Tycker ditt miljöpartiinlägg är lika inskränkt som det du vill belysa.Du vill ha ett hopkok av de bitar som passar dig bäst.Det handlar om att välja väg,och att föra upp flygets miljöpåverkan på dagordningen är de facto storpolitik,som automatiskt ger många starka bittra fiender.Turligt nog
kommer alliansen,genom att försöka använda den som skrämselpropaganda,att ge den debatten vind i seglen.Och vad är det för fel på att motarbeta kemiska tillsatser i våran mat?
Jens O
21 april 2010, kl 09:01
Får jag kanske påpeka att du själv anlägger ett tämligen reaktionärt perspektiv när du beskriver naturen och miljön så där?
Rebecca
21 april 2010, kl 10:18
Heiti: jag behöver bara hänvisa till kommentaren efter mig, p3allan. I rest my case.
jonspencer
21 april 2010, kl 11:08
Dom styrande måste ha kontroll över folket. Trots att vi bor i ett demokratiskt land så är det tydligen fortfarande så otäckt för makten att människor är fria i ordets egentliga mening på internet. För att styra ett land på bästa sätt behöver man kunna kontrollera sin befolkning, som en fåraherde som vallar sina tackor..
Heiti Ernits
min blogg http://heiti.blogspot.com
21 april 2010, kl 14:45
Rebecca:

Lustigt. När jag såg P3allan-kommentaren, så förstod jag att din kommentar skulle komma :-)
Det förändrar inte mina argument, och det ger inte mer stöd för dina (utan snarare visar att du tycks vilja argumentera i generella termer), min kommentar är forfarande giltig. Jag har varit medlem i MP sedan 2006, har suttit som ordförande för Mp-Borås och är hyfsat politiskt aktiv, jag har träffat en massa medlemmar runt om i landet. Och fortfarande är det så: jag känner inte igen din "verklighetsbeskrivning". Enskilda, original eller tyckare, kan inte representera ett helt parti. Det är ett gravt argumentationsfel du kommer med, kolla upp "Anekdotisk Bevisföring" på Wiki.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring
Rebecca
21 april 2010, kl 16:10
Heiti: Nu är det så här att jag egentligen är mest intresserad av att folk verkligen förstår att Miljöpartiet inte är ett liberalt parti utan att klassiskt vänsterparti med högre statlig reglering, mindre frihet för individen och höga skatter som centrala delar. Jag har läst ert partiprogram.

Kan jag dessutom som bonus roa mig med att "outa" alla de galenpannor i fårskinnsvästar och barfotaföretag som fortfarande är medlemmar i MP så gör jag det med glädje. Vår gemensamma vän Lazlo är förresten gift med Karin Jansson, som fortfarande sitter i MPs partistyrelse. Så det är inte heller så att dessa personer inte har något att säga till om i MP. Tvärtom var det ju just denna del av MP som fick in medborgarlön som ett krav i partiprogrammet för inte så länge sedan, något som nu är bortplockat. Och som by the way ledde till att nämnda Karin Jansson hoppade av ett centralt uppdrag inom partiet. Nu driver hon en egen kampanj på nätet om just medborgarlön. Tlllsammans med Lazlo.

Och MP Härnösand hade tills för två veckor sedan en artikel om att kapitalismen orsakat lika många offer som nazismen och kommunismen tillsammans på sin hemsida. Tills jag och några personer via media och FB gjorde partiledningen medvetna om detta och....vips så försvann den....... Vi har dock kopior nerladdade, för skojs skull.
Heiti Ernits
min blogg http://heiti.blogspot.com
21 april 2010, kl 16:26
Rebecca - även om jag inte håller med dig om din analys av de gröna (jag orkar inte utveckla detta vidare - tidsbrist), så skall du ha heder för att du 'outade' dina intentioner. Jag önskar att fler kunde göra så.
Monica
21 april 2010, kl 16:39
Jag brukar alltid rösta på miljöpartiet och kommer väl göra det nu med, men jag håller med om att deras gloria hamnat lite på sned på sista tiden.
Mormonlady
21 april 2010, kl 16:41
Miljöpartiet har många bra idéer och tankar. Om jag inte hade röstat på S så hade det blivit på dem.
Lars-Erick F
min blogg http://lars-ericksblogg.blogspot.com
21 april 2010, kl 20:04
Bra! Tycker du verkar vara social-liberal. Stark frihetskänsla och socialt ansvarstagande. Synd att det inte finns ett parti för oss.

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/04/blogga-for-att-diskutera-eller-vara.html
Jesper
21 april 2010, kl 21:10
@Åke Forsmark:
Det kan man inte alls. Man kan säga mycket mer dumheter om andra om man opererar under tryckfrihetsförordnignen, vilket man i princip bara gör om man har en ansvarig utgivare och utgivningsbevis eller-va-re-heter. Som privatperson som mobbar via din blogg sitter du betydligt enklare brunt till avseende förtalslagar och annat.
p3allan
22 april 2010, kl 04:07
Du skrev " Internet är ett revolutionerande och helt fantastiskt verktyg som möjliggör en värld mer jämlik än vi någonsin vågat drömma om" ....
Den bittra sanningen är som Grön Ungdom skriver, -" Frihet FÅR du inte, den TAR du ! "
OK att internet är som vilda western, men den ger folk en möjlighet att uttrycka sig anonymt för att interagera eller avvakta reaktioner. På ett sådant sätt är den mer sanningsenlig för att spegla KÄNSLOR än mycket annat. Typ hålla ett finger i luften.
Allt är kaos i början, tills strukturer börjar märkas.
MEN GRUNDERNA är lika för alla ! Dvs våra instinkter, hormoner och krav från samhället som präglar oss! De problem som de gamla Grekerna skrev ner för 2000 år sedan, är SAMMA IDAG !
Dvs vi har inte ändrat oss så mycket känslomässigt. Men vi börjar tala mer om det idag än förr.
Även om vi genom att använda ECT (Elchocker till hjärnan) likställer oss med Neanderthalsmänniskor, så LÄR vi oss allt mer via magnetkameror och forskning.
Någon skrev att det vi lärt oss de sista hundra åren, är tusenfalt mot allt vad människan lärt sig sedan vi först tillkommit på jorden. (Eller var det de sista 50 åren ? ;-)

ÄNDÅ, så är det Rädsla, Revirhävdande, Kontrollbehov, Prestige, Egoism och Skråtänkande som styr oss fortfarande ! Vi kämpar med att hitta oss själva och spelar ofta en teater med vad som förväntas av oss, sociala "kreatur" som vi är med vinstbeteende och sociala behov !

ÄNDÅ, ÄR vi riktigt säkra på att vi existerar ÖHT ?
ALLA våra känslointryck förmedlas via RECEPTORER som de 5 (6 + ? ) sinnena !
Syn hörsel känsel lukt smak o rörelse mm
Men HUR vet vi att dessa "intryck" inte förmedlas till vår "lilla datahjärna" genom andra signaler än de vi LÄRT OSS TRO ???
Vi är så lata att vi VÄLJER att tro det enkla och ifrågasätter allt mindre för livet blir lättare då.
Pröva att fråga VARFÖR och HUR, lite oftare och se att livet kan vara spännande !

Se hur vi porträtterar BROTTSLINGAR ! På bild och film ! Förstå samtidigt hur studier och tester visat ATT vi bedömer folk efter vissa kriterier ! Och de som SER UT som en "skurk" blir ofta behandlade som en sådan !!!
Jag har propagerat för att plastikoperera somliga som "ser ut som en skurk" därför att det tar för LÅNG TID att förändra folks attityder ! Och under tiden hinner det växa upp "nya barn" som blir mobbade.
Där Djungelns lag styr ! Inom djurvärlden så måste djurungar LÄRA SIG att "ta för sig" / Hävda sig.
Precis som vi LÅTER våra barn göra det i skolan och sedan SAKNAR vi VERKTYG för att lösa de problem som idag kommer i konflikt med vår "passivisering" . Inom djurvärlden finns det FÖNSTER under vilken TID som den unge måste lära sig vissa ting, KÄNSLOMÄSSIGT !
Annars måste denne INTELLEKTUALISERA "lösningen" inför varje ny konflikt istället för att "tänka med förlängda märgen".
Visst, vi kommer att lösa dessa problem, och operera in alltmer konstgjorda delar i vår kropp tills vi lärt oss att använda DNA mm för att kemiskt/biologiskt styra dessa förlopp.
Men då är vi några hundra år fram i tiden och acceptansen för AI (artificiell intelligens) är nog mer tolerant !
I framtiden kommer vi att välja HUR vi ser ut och vilka anlag vi vill att våra barn ska ha - i den mån som ´staten´ inte prioriterar vissa företräden !
Under tiden, så måste vi vara medvetna om att KONTROLL kommer att vara ledordet !
Frihet FÅR vi inte, den måste vi TA !
Under hela människans lärdomar, så har vi mest KOPIERAT OSS SJÄLVA och växter och djurs praktiska "finesser" ! Via Mekanik, Kemiskt, Elektroniskt, via EL och nu även Data där vi kopierat vår hjärna ! Magnetröntgen, Elektronmikroskop och kunskap om atomer mm samt Nano-världen kommer att ge oss pusselbitar för att SKAPA nya ting som aldrig funnits på vår planet tidigare.
Det intressanta är att vi lärt oss skåda lika långt åt båda hållen - både Makro och Mikro kosmos !
Vi kommer att förstå VARFÖR och HUR vi (vår hjärna) beter sig. Och förstå DÅ, kan vi på allvar diskutera VAD och HUR vi ska påverka oss själva och TILL VAD !
Då har vi lärt oss att interagera kemiskt, elektriskt, biologiskt med värdegrund. DÅ, ligger alla möjligheter öppna. Under tiden får vi dras med allt vår bagage från barndomen som ofta HINDRAR oss från att vara öppna för allt nytt !
Politiskt så finns det alltför många "vargar" som "drar på sig fårskinn" för att "smälta in !
Som tappat glöden och likriktat sig för att tjäna sig själv och Mammon. Men det kommer nya som frågar VARFÖR !
Så.....funderingar på nattkröken ....UPPMUNTRA OLYDIGHET ! FRÅGVISHET ! FRIHET !
Det är de som går vilse som finner på nya vägar !
Alltför många skriker SE MIG ! ÄLSKA MIG ! Trots Grekernas misstag för 2000 år sedan ;-)
VAD har vi lärt ?
kungjan
27 april 2010, kl 01:32
^^ Det här var nog det mest klarsynta blogginlägg du skrivit. Håller med om det mesta. I Uppsala där jag bor, så blir MP rabiata om de hör orden bil eller flyg. Det verkar som om de tror att både bilar och flyg kommer försvinna om man säger nej till allt som innehåller de orden. Känns ju inte så logiskt att tro att mängden bilar som kör genom centrum ska öka om man bygger en kringled just för att man inte ska behöva åka genom staden. Man driver igenom att man inte ska få ha på dubbdäck på 200 meter gatusträckning, men samtidigt så ifrågasätter man inte att en fjärdedel av stadens befolkning tvingas pendla till Stockholm för sitt upphälle.Vilken miljöpåverkan har inte det?

Håller med dig om att många politikers syn på internet är betydligt mindre verklighetsförankrad än vad internet själv är. Den okunskap som får dem att rösta igenom FRA, IPRED, datalagringsdirektivet och ACTA, ligger inte lågt från rasisters syn på invandrare. Åsikterna baseras på ren okunskap, dumhet och rädsla för något de inte förstår. Man blir rätt rädd när man har en justitieminister som inte förstår rättigheten att man ska anses vara oskyldig tills domstol har beslutat annorlunda. Om ACTA blir av, så gäller inte det längre. Internetleverantörerna tvingas kränka sina kunders rättigheter för att inte själva riskera att stämmas av mediaindustrin. Att stänga av någon från internet är ett extremt kraftigt brott mot medborgarrätten och demokratin, i synnerhet som de förväntas göra det utan rättegång. Skrämmande!

Därför har jag valt att engagera mig i Piratpartiet. Kanske något för dig också?
kringen
25 juni 2010, kl 00:02
åååååååååååååååååh! tyst
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna