Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Om Gud.

Nu är det påsk. Allt är tråkigt, och det är meningen. Det finns några småroliga saker som kännetecknar påsken, typ ägg, färgen gul, häxor, marsipan. Men framför allt går påsken ut på lidande. Det är i lidandet allt kulminerar.

På dymmelonsdagen påbjuder traditionen att man fäster småtaskiga lappar på folks ryggar, på skärtorsdagen far häxorna till Blåkulla, och långfredagen är vad den heter: en extraordinärt lång fredag då allt är stängt och den samhälleliga stämningen är en smula dämpad. Detta med anledning av att en man sägs ha avrättats i ett fjärran land för ett par tusen år sedan. Vi förväntas sörja honom. Dagen därpå äter vi ägg.

Ja, påsken är ett sammelsurium av hedningatro och kristendom, och det roar mig att tänka på hur det hade sett ut om de respektive riterna hade introducerats idag. Lappar på ryggen och smällare och häxor och fjädrar och ägg och godis hade nog inte varit så svårlanserat. Högtidlighållandet av en sedan länge död blatte, däremot? Det är tveksamt.

Jag var väldigt fascinerad av Bibeln som liten, det har jag skrivit om förut. Men kristendomen har alltid känts mig främmande, alla sidor av den, även den moderna variant som anstränger sig för att bjuda in i princip vem helst som vill bekänna sig till den. Det händer ibland att jag smyger in i någon katedral här i Paris och insuper predikan och latinska gosskörer och dånande orglar och tung rökelse, men då är det dramat och stämningen jag vill åt, inte religionen.

Jag har helt enkelt väldigt svårt att förstå varför folk överhuvudtaget väljer att tro. Men det finns en låt, en enda låt, som överbrygger just det där avståndet, som förmänskligar religionen och gör den väldigt tydlig för mig:



Utvandrarsviten av Vilhelm Moberg är ju något av det absolut mest hänförande som skrivits på svenska. Och när Helen Sjöholm sjunger till Gud att han måste finnas, för annars har hon ju hållit ihop och kämpat förgäves, ja då är det min Kristina jag hör. Mina ögon tåras av hennes desperata vädjan. Björn och Benny har verkligen fångat henne och hennes existentiella dilemma på kornet.

I böckerna känns Kristinas religiositet orubblig på gränsen till det mekaniska, en barnatro som vuxit sig starkare och starkare, och som det skulle kosta henne mer och mer att ifrågasätta: hon håller fast vid tron därför att hon inget annat har. Hon har lyft blicken uppåt och anbefaller den att klamra sig fast där. Jag har läst böckerna flera gånger om, och det är ganska intressant - och ironiskt - att det är just en uttalad ateist som Björn Ulveaus som ger Kristinas relation till Gud riktigt djup och komplexitet.

Det ligger ett helt livs tyngd bakom Kristinas du måste finnas. Det är nog det som gör det så kraftfullt. Men annars: Jag kan inte förstå hur man kan välja tro. Rättare sagt kan jag inte förstå hur man kan välja att leva sitt liv efter en uppsättning regler med mindre än att man känner fast övertygelse om att de här reglerna är rätt. Hur kan det räcka med bara tro, anta, förmoda?

Det imponerar heller inte på mig när moderna kristna koketterar med tvivel eller med att de är så trygga i sin tro att de kan göra rätt ordentliga avsteg från den, det känns för mig som en andlig motsvarighet till att påstå sig vara så rik att man kan skvätta champagne omkring sig ur någon dyr jumbobutelj - ett vulgärt sätt att demonstrera att man tycker sig ha råd. Och sedan kan jag inte låta bli att undra varför man kallar sig kristen om man inte ämnar efterleva kristna påbud?

Det retar mig när människor sluter upp bakom kristendomen utan att mena det. Det retar mig eftersom alla de som kallar sig kristna faktiskt sanktionerar en sinnessjuk saga från forna dagar. Man säger att Gud är kärlek, men det är inte sant. Inte i den form kristendomen har stöpt Gud. Kristendomen har inte främst åstadkommit kärlek utan lidande, och den orsakar fortfarande enormt mycket lidande.

Självklart kan man inte kräva av dem som kallar sig kristna att de skall ta ansvar för all galenskap som begås i kristendomens namn. Men Bibeln är en blodig berättelse som uppmuntrar till just galenskap för den som väljer att tro på vad som faktiskt står. Och varje person som kallar sig kristen bidrar till att hålla en lång tradition av överhetens förtryck och groteska normer vid liv. Så, seriöst: om man inte står bakom Bibelns budskap utan bara Jesu evangelium, varför kan man inte bara kalla sig jesuian, helt enkelt? Säga att det är Gud och Jesus man älskar och vill tjäna, inte Bibeln. Varför man nu alls skall leva genom någon annan, högre makt eller inte.

repentance.jpg

Isabelle Ståhl har tidigare bloggat om motsägelsen i att bli fri just genom underkastelse. Hon citerade då psalmen O helga natt, och även om hon enligt utsago förstår att kontrollförlust (läs: överlåtande av kontroll) kan skapa en känsla av frihet så stör hon sig på paradoxen i att man måste falla på knä: "Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet!". O helga natt är ursprungligen en fransk psalm, Minuit, chrétiens, och intressant nog är den ursprungliga uppmaningen till folket faktiskt rakt motsatt den som framförs i den svenska versionen: "Peuple, debout, chante ta délivrance!". Vilket översatt borde ha blivit ungefär: "Folk, stå upp, besjung din befrielse!". Båda versionerna åsyftar dock i slutänden förstås precis samma sak, med Isabelle Ståhls ord: "ett beroende till guden och den nåd, förlåtelse och tröst som han erbjuder i utbyte mot rätt handlingar".

Jo, kristendomen pratar gärna om villkorslös kärlek, om att Gud älskar oss alla. Men det gör han ju inte alls, inte på riktigt. Ända sedan människorna spikade upp hans son på ett kors har den kristne guden varit väldigt tyst. Och ärligt, jag tycker att hans senaste erbjudande var sisådär:

Jag kommer alltid att älska dig, och jag respekterar och högaktar din fria vilja. Jag låter min ende son dö för dina synders skull. Eller, tjaa... om du väljer att inte älska mig tillbaka och lyda mina regler så kommer jag fortfarande låta dig ruttna i helvetet.

För mig låter inte det som ett faktiskt val. Ingen av oss har ju ens bett om att bli född. Vi har heller inte bett om den kristne gudens regelverk, eller om att hans son skulle inkarneras och dö för oss. Gud har skapat oss till sin avbild, men han förväntar sig att vi skall synda och därför lät han sin son ta på sig de här synderna i förskott. Vi står alltså i skuld från det att vi kommer till världen, för synder vi ännu inte har begått. Gud förväntar sig att vi skall göra fel, detta är själva fundamentet för vår relation till honom.



Förhållanden behöver inte vara jämlika, absolut inte. Men för att överhuvudtaget klassas som förhållanden så bör de åtminstone vara ömsesidiga. Alla relationer består givetvis i någon mån av projicering, men att ängsligt försöka behaga någon, att göra sitt bästa för att vara den han vill att man skall vara och försöka gissa sig till ifall han gillar det, well, det är bortom allt vad ömsesidighet heter. Men sådan är människans relation till den högre makten: I talk to God but the sky is empty. Vi famlar i mörkret efter tröst.

Tro, hopp, förljugenhet och en intensiv önskan om kärlek är vad som får oss att fortsätta försöka fastän vi egentligen vet att det inget tjänar till:

He's just not that into you. Det är nyckeln till mysteriet med Gud. Och vi kanske vill intala oss att "he's so gonna call", men ärligt, han har inte så mycket som skickat oss ett vykort på flera tusen år. Mm, det suger att vara avståndsförälskad i någon som verkligen inte bryr sig överhuvudtaget, men så är det det ibland. Så är det inte på tiden att vi går vidare?

46 kommentarer
Fatimir
4 april 2010, kl 18:59
Läs min blogg som jag gjorde just för att ge tvivlare en förståelse för vem Gud är. Jag är en reporter som är opartisk men lovar dig att min väg inte varit mitt val till tro. Så tro, för hur ska ni annars lita på varandra om ni inte kan tro på det ni inte vet rills det uppenbarat sig, säger Gud. Men jag tror det är meningen att vissa inte ska fatta medan andra ska göra det. du kanske fattar. Lycka till!
Fatimir
4 april 2010, kl 19:00
Jag ska läsa vidare, peace
Lisa Magnusson
5 april 2010, kl 23:35

Vad gäller frågor om tro så är ingen objektiv, varken du eller jag.
kyrksyster
4 april 2010, kl 19:19
Du uppehåller dig vid helt fel saker. Regelverket finns inte ens en gång.
Vad får dig att tro att vi inget hör från Gud idag? Att DU inget hör?

Men om du nu tycker att det är skit med hela kristendomen, varför bryr du dig då? Varför har du ett sånt behov av att tala om hur korkad en gud som du inte tror på är?

Den gud du inte tror på skulle faktiskt inte så många kristna tro på heller. Det är inte bara de som du kallar de som har "en modern variant" utan de flesta av oss som ser lite djupare på vad det handlar om, än vad du gör.
Det är också rätt märkligt det där att du - och många andra - anser sig veta bättre än jag själv vad jag tror på...
Lisa Magnusson
5 april 2010, kl 23:37

Läs vad jag skriver istället.
Markus Amalthea Magnuson
min blogg http://konstochvanligasaker.se/barnvagnen
4 april 2010, kl 19:25
Många intressanta paradoxer! Det där med den franska originalpsalmen som uppmanar till resning snarare än till den svenska översättningens knäfallande är verkligen ett underligt och underhållande exempel.

Gamla kontra nya testamentet måste ändå vara den definitiva kristna paradoxen, som de allra flesta kristna jag känner eller har träffat fortfarande har svårt att hantera. Att det är helt olika skrifter med helt olika budskap är det helt enkelt ingen som vill ha att göra med utan behandlar dem som en enda "bibel".

En annan oklarhet är varför de kristna som enbart ägnar sig åt Jesus kärleksbudskap ens känner sig kristna i första hand. Jag menar, kärleksbudskapet är ju inte så specifikt kristet, det går att hitta ganska många karaktärer genom historien som förespråkade samma budskap. Varför man ens behöver bekänna sig till någon annans budskap, går det inte bra att bara sprida budskapet i egenskap av sig själv? Om man ändå inte vill ha med resten av bibeln att göra behöver man väl heller inte kristendomen? Det du skriver om att bekänna sig till bibelns budskap är följdaktligen också högst intressant och högst paradoxalt för den kristna skaran.

Och så vidare, och så vidare. Som före detta konfirmationsledare är jag liksom du extremt fascinerad av bibeln och kristendomen och dess motsägelser :) Uppfriskande inlägg!
Lisa Magnusson
5 april 2010, kl 23:43

Jag förstår inte heller det där riktigt.

Alltid lika kloka Ester Pharasyn sade för en stund sedan: "Ateism är ingen garanti för att man är 'intelligent' och 'genomskådar' något. Man KAN vara för dum för komplicerade tankar". Verkligen sant! Jag får ganska ofräscha vibbar av många så kallade humanister.

Tyvärr gäller ju det även ganska många kristna. Det handlar inte bara om oviljan att ifrågasätta sin egen övertygelse, den är nog ganska genomgående hos alla människor, utan också upprördheten mot andra som försöker diskutera saken på ett mer komplext vis. Eller som är skeptiska, rentav negativa.
Markus Amalthea Magnuson
min blogg http://konstochvanligasaker.se/barnvagnen
4 april 2010, kl 19:33
kyrksyster:
Men t.ex. bibeln finns ju alltid med i bilden, eller hur? Och sakramenten? Bekänner man sig till den kristna tron är det aldrig en helt individuell, personlig tro; detta är vad jag tänker en av poängerna med det här inlägget också.
mikael
4 april 2010, kl 20:51
[läs inte resten av min kommentar, den är alldeles för ignorant och intetsägande för att vara så lång. men läs sista stycket, där är en fråga, jag är nyfiken!]

jag tror inte på något övernaturligt, men jag tror ändå att jag vet att det finns flera olika betydelser av ordet "tro" — en är, öh, låt säga epistemologisk, en svag visshet eller förmodan, och den andra är typ något helt annat, som har mer att göra med "true" som i "true friend", dvs trogenhet.

huruvida den Abrahamska guden "finns på riktigt" verkar nästan helt irrelevant för religionens funktion. är inte hela apparaten med en dömande gud och efterlivet ungefär som såna golftips som beskriver vad ens kropp ska göra efter man har slagit iväg bollen? eller ett psykodynamiskt trick för att undvika att falla ner i solipsism, existentiell ångest, lathet, hedonism, osv. den universella monoteismen ("våra gudar" blir "Gud") sätter alla människor i samma projekt, alla blir medarbetare i "Guds vilja på jorden", som är svår att uttyda men i alla fall transcendental, totalt meningsfull och bra, vad den nu är.

härligt! lev och frodas, älska varandra, fäst inte för mycket värde på dina prylar och din status, tillägna ditt liv åt en abstrakt, barock, outgrundlig, kollektivt definierad perfektionssingularitet, hur dåligt det än går så gör du rätt om du försöker ditt bästa, inte dyrkar avgudar (alienerade reifieringar av mänskliga krafter, som Fromm definierar dem, t ex pengar och nationer), osv. det hela har en intern psykologik som inte är helt uppenbart kass, typ ett storslaget, blodigt hopkop av konfuciansk kollektivism, orientalisk mystik och utvaldhet, fackföreningssolidaritet, hippiekärlek, romersk neoplatonism, osv. jag tror att Guden finns med för att det inte går att ena stora folkmassor under något annat än fantastiska påfund.

men om jag har förstått evangelierna rätt så är hela Jesu poäng totalt wasted på den kristna kyrkan som kom efter honom. ett annat vackert gudsporträtt av en ateist är Pasolinis filmatisering av Matteus. jag förstår inte hur någon kan tro att jesu livsinställning var något så neurotiskt och systematiskt och världsligt som det katolska, hur någon med genuin tro kan tro att bibeln är helt på riktigt eller påven. det där är ju avgudar! man kan väl gilla bibeln och läsa den för vad den är och älska gud och jesus och försöka sitt bästa att göra det man tror är rätt och defaulta till kärlek, medlidande och givmildhet när man inte förstår eller när samhällets regler verkar mänskligt korrumperade. jag tror givetvis att Jesus och Bill Hicks skulle kommit bra överens. det verkar kristet tycker jag! och det är nog många kristna som fungerar typ så. men man hör aldrig talas om det.

nåja, Buddhas psykologi och metod verkar mer praktisk, upplyftande, vacker, nykter, realistisk, positiv, tycker jag. vad tycker du/ni? han är grovt underskattad här! fast jag har hört att Dät Sänaste i psykoterapi är Buddhas meditationsgrejor ("vaksamhet"), det gillar jag, hoppas de inte schabblar ihop det bara.
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:34

Läste något häromdagen som gick ut på att buddhismen inte är så fridsam som man skulle kunna tro, men trots idogt letande hittar jag det inte. Nåja.

Buddhismen är nog fredligare än många andra religioner, men så värst rolig är den väl knappast? Allt är dukkha, dvs lidande. Och även om buddhister säkert är behagligare för sin omvärld än många andra så tycker jag att det är slöseri att gå genom livet med inställningen att sträva efter att utsläcka alla begär. Har inte så bra koll på psykoterapin, men är det "mindfulness"-trenden du avser när du talar om vaksamhet? Hu, säger jag bara!
kyrksyster
4 april 2010, kl 21:02
Bibeln och sakramenten är redskap. Det är inte trons grund.

Gamla testamentet är bakgrunden och syftar fram emot Jesus. Det är fullt med olika texter skrivna vid olika tider, av olika personer och för olika syften. Först när man börjar förstå det kan man skala av texten och finna ett djup i den. Men många läser någon hårresande berättelse där man dödar i Guds namn och skriker sen ut att nu har man bevis för de kristnas ondska. Eller läser om människor som i sin förtvivlan vill krossa fiendens spädbarn mot klippan - och tar det som ett påbud från Gud. Eller läser ceremoniallagen som skrevs för ett folk under extrema förhållanden i öknen - och tror att detta måste kristna följa.

GT beskriver människan som hon tyvärr är. Men det är inte modernt idag.

Kyrkan - inte nödvändigtvis den yttre, inte samfunden(men det är en annan diskussion) - har en bekännelse. Den finns sammanfattad i den Apostoliska trosbekännelsen, i den något längre Nicenska + en till som aldrig används p g a sin enorma längd. Dessa dokument är alla kristna kyrkor ense om. (Med en ordalydelses avvikning, vilket också är en annan diskussion, och inte särskilt upphetsande.)
Det är kyrkans bekännelse. Den enskilde pressas inte till att tro mer än vad man förmår att tro. Men en viss ödmjukhet inför att man inte självklart har rätt i alla frågor kan vara en förutsättning om man vill växa i tro.
Det står inga tropoliser i kyrkdörren...

Sen kanske diskussionen mellan dig och mig Markus ska föras någonannanstans t ex på min blogg. Det är inte självklart att Lisa uppskattar att hennes blogg används för diskussioner hon inte är med i.
En tarvlig tjej
4 april 2010, kl 21:09
Min djupa respekt som alltid för dig Kyrksyster!
Elin
min blogg http://elingrelsson.se
4 april 2010, kl 21:12
Finns massor jag skulle kunna säga om detta, men nöjer mig med detta: Tro är inget logiskt val. Det är heller ingenting man kan resonera sig bort ifrån. Det är en djup passion som är både personlig och delas med andra. Lästips: Anita Goldmans Guds älskarinnor.
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:37

Håller med dig om att religion BORDE vara en privat fråga. Men som jag påpekar i blogginlägget ovan så är den ju inte det. Och eftersom den påverkar allas våra liv så oerhört mycket, vare sig man väljer den eller ej, så tycker jag också att den skall tåla nagelfaras av dem som inte tror.
Monica
4 april 2010, kl 21:24
He's just not that into you... jättesmart, för om bibelns gud nu skulle finnas så måste det ju absolut vara så. Han har ju inte direkt kommit med några blommor och choklader. Ett alldeles fantasiskt inlägg.
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:38

Tack =)
Liljendahl Debutsky
4 april 2010, kl 21:42
OJ! Det här var intressant - men jag orkade bara läsa halva inlägget i dag. Fortsätter imorgon :-)
katrin
4 april 2010, kl 22:04
Exakt så här tycker jag också! tänker jag när jag nu har läst detta. jättebra skrivet.
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:38

Tack så mycket!
Fröken Bovary
5 april 2010, kl 08:42
Jo, låt oss! Gå vidare!
Himmelen
5 april 2010, kl 10:45
Första sången: Musikal är verkligen inte min grej. Två bacontärningar av fem möjliga.

Andra sången: Fruktansvärt på så många olika sätt att jag knappt vet var jag ska börja. Dock får den en bacontärning av fem möjliga tack vare att man på grund av uselheten sitter och fnissar sej igenom hela videon.
Lillstrumpa
5 april 2010, kl 11:22
Hahaha, snygg avrundning på texten. Bland det bästa du skrivit på länge!
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:39

Hihihi, tack.
Håkan
5 april 2010, kl 11:25
Du skriver att Kristina i Utvandrarna ("Mina ögon tåras av hennes desperata vädjan") inte har någonting annat än gud att hoppas på. Men vad har Kristina gjort sig av med innan gud blir den enda, den sista utvägen, den som mäste finnas?
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:40

Sitt hemland och sina rötter? Eller vad far du efter?

Om du åsyftar vad som sker precis innan hon sjunger låten i musikalen så har jag inte sett den, har bara läst böckerna.
Xorkrik
5 april 2010, kl 18:18
Eftersom jag inte kan sammanfatta min "tro" låter jag George Carlin göra det åt mig.

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o "But he loves you!"
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:44

Mm, George Carlin är bra.
Daniel Jonsson
min blogg http://dnljonsson.wordpress.com/
5 april 2010, kl 19:38
Även om det skulle finnas en Gud så är det enligt min åsikt omöjligt att avgöra vilken religion som har rätt. Personligen är jag uppvuxen med kristendomen, men valde att lämna den för ateismen när jag började bli lite äldre.
J.C.
5 april 2010, kl 20:29
Det är väl kul att folk har låtsaskompisar, precis som att vissa tror att Elvis lever och att utomjordingar i hemlighet kontrollerar oss. Fascinerande dock att det förstnämda möts med respekt och de andra ger dig en plats på nån institution med män i vita rockar. Båda är fantasifoster men ska man hänge sig åt en placeboeffekt med positiv inverkan på ens liv är väl religion så gott som något. Om inte annat så har ju religionen gett oss en massa häftiga byggnader.
Mumlans Ränder
5 april 2010, kl 21:48
Kristna har alltid ett ständigt frikort. Om saker inte går att förklara så är svaret så klart:
"God works in a mysterious way".

Fint..
Det ska jag säga om mig själv när jag inte känner för att förklara mitt beteende:)
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:47

"Mina vägar äro outgrundliga"? Påminner om Magdalena Ribbings råd till dem som inte gillar när andra frågar om vad man tänkt göra framöver, hur man ämnar lägga upp sitt framtida liv o s v. Hon tycker att man då kan svara: "Jag har mina hemliga planer". http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/03/31/framtidsnyfikenhet-6840
mallene
5 april 2010, kl 22:50
Helen Sjöholm är fantastisk där i sin inlevelse och sin röst, men jag blir ändå mest fascinerad av körsångerskan som står snett till höger om Helen. Hennes inlevelse går VERKLIGEN inte av för hackor.
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:49

Hahahahahahaha, jag VET!!! Tänkte också på det!
Joanna
5 april 2010, kl 23:12
TACK för Helen Sjöholms-låten!
och jag tycker du är grym!
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:49

Åh, tack så mycket!
kyrksyster
6 april 2010, kl 00:21
Jag har faktiskt läst vad du skriver. Men är det inte typiskt att kläcka ur sig nåt sånt när man egentligen inte vet hur man ska möta att det finns fullt normala människor som har andra synpunkter på livet?
Lisa Magnusson
6 april 2010, kl 00:49

Kläcka ur sig vad?
xyz
6 april 2010, kl 01:23
Jag tycker religionen får finna sig i att bli ordentligt ifrågasatt och debatterad. Det är bara sunt att diskutera människans första klena försök att göra världen och vår egen dödlighet begriplig. Bevisbördan ligger hos de troende och kommer man med fantastiska påståenden om gudar och dylikt får man finna sig i att bli ifrågasatt och avkrävd bevis. Dessa "synpunkter" på livet är ju ingen direkt liten grej heller, utan något som över en miljard människor har och som utövar en betydande makt över människors liv, religiösa som icketroende.
Tehå
7 april 2010, kl 10:00
Hej Lisa! Tack för din mycket öppenhjärtliga och tydliga förklaring om gudstron. Jag vill bara kommentera ett par saker. Du riktar kritik mot kristendomen, men jag tror du menar kristna människor som menar sig följa kristendomen. Jag tror du håller med om att Jesu undervisning och kärlekslära – som den t.ex. uttrycks i bergspredikan (Matteus kap. 5-7) – är något positivt och efterföljansvärt. Tyvärr är allt för många s.k. kristna människor mycket dåliga föredömen i kristet levnadssätt. På nationsnivå är det skrämmande att tänka på vilka alla de illdåd som begåtts av kristna nationer. Jag tycker inte att man kan försvara detta med Bibeln i hand, utan det visar i stället att man inte följt den vägledning som finns i Bibeln. En kökskniv är ju nyttig till mycket, men den kan även användas till att döda med. Det är ju inget fel på kniven utan användningen av den. Redan de tio buden förbjöd mord och dråp. Och Jesus uppmanade sina efterföljare att älska sina fiender (Matt.5:44). Det räcker alltså inte med att bara vara vapenvägrare och inte lära sig att kriga (Jes.2:4). Den kristna tron sträcker sig mycket längre - att också göra positiva och kärleksfulla handlingar till förmån för sina medmänniskor och även sina fiender om man har sådana. Den kristendomen tror jag inte du har något emot, eller hur?
Inger H
7 april 2010, kl 20:12

Min fyraåring hade varit i kyrkan med dagis så jag frågade honom:

-"Tror du på Jesus?"

- "Ja!", svarade han snabbt. Kort och bestämt.

- "Tror du att han var Guds enfödde son som dog för dina synders skull?"

Liten tankepaus. Sedan lika tvärsäkert:

- "Nej!"

Att jag alls ställde en sådan fråga till ett litet barn var ju mest på skoj men säger väl också lite hur absurt det är att tro att Jesus dog för över två tusen år sedan för (bland annat) just hans synders skull!
Inger H
7 april 2010, kl 20:12

Min fyraåring hade varit i kyrkan med dagis så jag frågade honom:

-"Tror du på Jesus?"

- "Ja!", svarade han snabbt. Kort och bestämt.

- "Tror du att han var Guds enfödde son som dog för dina synders skull?"

Liten tankepaus. Sedan lika tvärsäkert:

- "Nej!"

Att jag alls ställde en sådan fråga till ett litet barn var ju mest på skoj men säger väl också lite hur absurt det är att tro att Jesus dog för över två tusen år sedan för (bland annat) just hans synders skull!
Annieday
7 april 2010, kl 22:37
Du är verkligen grym på att skriva och uttrycka dig!
Sverige i mitt hjärta
9 april 2010, kl 12:09
Du är så vacker och klok Lisa!

Finns det en evighet hoppas jag att jag får träffa dig där och diskutera livsfrågor! :)

Fast...då är det kanske onödigt?
Susannah
9 april 2010, kl 21:44
Kom att tänka på en scen ur Monty Python's The uest for the holy grail: http://www.youtube.com/watch?v=jHsbwY4EPyA

a blessing from the lord, god be praised!
Tehå
14 april 2010, kl 10:28
Svar till Inger
Du nämner att det låter absurt att Jesus dog för så länge sedan för våra synders skull. I sekulariserade länder som Sverige tycker också många att det är absurt att tro på en Skapare. Jag tror att det är där skon klämmer, att du och många med dig inte kan acceptera något övernaturligt eller att Bibeln är Guds ord. Är det inte så? Bibelns förklaring på att människor överhuvudtaget dör är upproret eller synden i mänsklighetens begynnelse. I själva verket blev människan skapad för ett evigt liv. Även den tanken tycker många är absurd, kanske även du.
Nya vetenskapliga rön visar att evigt liv inte alls behöver avfärdas som en religiös önskedröm.
Vetenskapsmän tror sig nu veta varför cellerna åldras. Bitar av genetiskt material som kallas telomerer, ytterändarna hos kromosomer, kortas av varje gång en cell delar sig. Efter mellan 50 och 100 celldelningar är telomererna utslitna, och i det stadiet upphör de flesta celler att dela sig. Nya vetenskapliga studier visar emellertid att människans celler kan fortsätta att dela sig i all oändlighet med hjälp av enzymet telomeras. Kanske du hörde om de två kvinnliga nobelpristagarna i höstas som fick detta pris på grund av sin forskning kring telomererna.
Reine Strömvall
min blogg http://hem.bredband.net/reinstro/
12 maj 2010, kl 05:59
På min hemsida finns "Paradiset på jorden såsom i himmelen" att läsa eller ladda hem. Det är en bokstavsenlig absolut sanning skriven av mig Gud och Herren Jesus. Den är väldigt lärorik informativ och fantastisk. Den ersätter alla andra religiösa urkunder i den här världen. Jag har jobbat på den i femton år ca. Den kan bokstavligen få paradisets port att öppna sig inom er om ni tar emot den av hela erat hjärta.

http://hem.bredband.net/reinstro/

Mvh

Reine Strömvall son av David
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna