Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Postapokalyptiskt safari.

Ack, söndagen! Jag skulle resa från Stockholm till Göteborg. Avgång klockan 13:35, ankomst klockan 20:35. Det kändes fint. Att skramla omkring på landsvägar i sju timmar kan vara liksom meditativt.

stockholm mat och kryss.jpg

Med mig hade jag en korsordstidning, en flaska mineralvatten, en banan och sådana där goda halloumiwraps som är så svåra att hitta. Jag hade varit tvungen att släpa runt min packning till tre pressbyråer innan jag äntligen fick tag på de där wrapsen. Men det var det värt.

Det var en lätt dag och solen stod snett över slätten. Bussen låg fint och säkert mitt på vägen. Jag lyssnade på Nick Drake.

stockholm på motorvägen.jpg

Snart mulnade det emellertid på. Vi gjorde ett kortare stopp i Eskilstuna och där var det inte särskilt livat kan jag tala om. Fast ändå en västanfläkt jämfört med det som komma skulle.

Vi närmade oss den första byn.

på väg 1.jpg

Tristessen var så överväldigande att jag var tvungen att ta ett foto.

Och så ett till. Och ett till. Jag fortsatte fota byarna vi åkte igenom, trollbunden av den monumentala tomhet de utstrålade. Jag kände mig som en turist i ett postapokalyptiskt samhälle: den yttersta dagen har obemärkt smugit förbi, det här är vad som finns kvar.


på väg 2.jpg

på väg 3.jpg


på väg 5.jpg

 
på väg 6.jpg

How I dearly wish I was not here.


på väg 7.jpg

På den här busstationen står tiden stilla. Klockan är alltid tio i sju.


på väg 9.jpg


på väg 10.jpg

Det var så fascinerande. När man åker med tåg är det inte alls samma sak. Då flyger omgivningen fort förbi. Att i sakta mak skaka fram med en buss längs gatorna får en att komma mycket närmare.


på väg 11.jpg

Vid ett tillfälle sade jag något till mitt resesällskap om att ångesten de här platserna utstrålade bara var för mycket, att jag tänkte blogga om det. Hon svarade att det var precis som Ängelholm, där hon växte upp, och vi skrattade. Då vände sig busschauffören om och sade att vi skulle vara tysta. Jag antar att han misstog oss för ett par småflickor eller något, ni vet, sådana som man - till skillnad från exempelvis bullriga fryntliga herrgrupper - kan huta åt om de så bara för ett ögonblick för lite oväsen. Jag sade till busschauffören att jag tyckte att han överreagerade. Men sedan vågade varken mitt sällskap eller jag prata mer. Vi satt där i stum chock.

Jag tänkte på Ruben Östlunds underbara film De ofrivilliga. Jag tvingade alla jag kände att se den för att jag tyckte att den var så bra. Nu kändes det som att jag befann mig i den.


på väg 12.jpg

Det är det här som skall föreställa hjärtat i just det här lilla samhället, antar jag.  Ett torg. Jag vet inte var det är någonstans. Alla små orter och byar flöt ihop till en enda sörja i min kamera.


på väg 13.jpg

I de här husen äter man alltid makaroner och falukorv och ketchup till middag. Varje dag, året om.


på väg 15.jpg

Öde affärsgata på okänd ort.


på väg 8.jpg

Hur står de ut? Hur överlever de? Jag menar de som i tyst desperation vaknar till ännu en dag som är precis som alla andra dagar. De som aldrig lyckas ta sig därifrån.

Jag förstår verkligen inte hur de klarar det.


på väg 4.jpg

Have you never heard a way to find the sun?

64 kommentarer
Ola
26 april 2010, kl 13:50
Alla är vi inte i behov av storstädernas ständiga ilande, och tur är väl det. Tänk vilka priser boendet skulle ha i storstäderna då? ;P
Lisa Magnusson
26 april 2010, kl 13:57

Jag är inte överdrivet förtjust i storstäder. Tycker att en stad som Göteborg, dit jag var på väg, är alldeles lagom!
Ola
26 april 2010, kl 14:01
Jag förstår, men jag menar storstäder enligt svensk standard. Inte Europeisk standard.
felmoftan
26 april 2010, kl 14:02
Att inte hela blogginlägget handlar om den uppenbart psykotiske busschauffören ser jag som ett bevis på din milsvida upphöjdhet över oss vanliga gnälliga. Mig får det i alla fall att koka inombords.
Lisa Magnusson
26 april 2010, kl 14:15

Ja, det handlade ju inte om att vi under en längre stund skrikit och gapat och han vänligt påpekade att det vore bra om vi tänkte lite på våra medpassagerare, utan om att vi pratade och skrattade i kanske en minut varpå han röt att vi skulle vara tysta. Har planer på att ta kontakt med Swebus och klaga, sådär får man bara inte bete sig. Är också lite irriterad på mig själv för att jag inte opponerade mig mer än jag gjorde, men jag blev så chockad, har aldrig varit med om något liknande. Inte ens när jag var så ung som jag antar att han trodde att jag var.
Erik Josefsson
min blogg erikjosefsson.eu
26 april 2010, kl 14:10
Det är alltid så där på våren, just innan livet blir uthärdligt. Alla samhällen är nakna som små nakenråttor.
Lisa Magnusson
26 april 2010, kl 14:16

Blir livet verkligen uthärdligt i de där små hålorna sedan? Jag är tveksam.

Det är ju en sak med riktigt små byar, de kan också ha sin charm. Men de där halvstora sömniga orterna är förfärliga.
Xorkrik
26 april 2010, kl 14:28
Döda betong junglar. Man ser dom där butikerna som får 5 besök per månad. Det är så typiskt svenskt det där. Allt är ordnat. Asfalten lagad men lite sliten. Gräset är grön-brunt. Buskar och träd som inte direkt växer men inte heller dör. Det finns en hinna av öändlighet över allt. Som att om du kom tillbaka efter 100 år skulle det se lika dant ut.

"Hur står de ut? Hur överlever de? Jag menar de som i tyst desperation vaknar till ännu en dag som är precis som alla andra dagar. De som aldrig lyckas ta sig därifrån."
"The mass of men lead lives of quiet desperation. What is called resignation is confirmed desperation." - Henry David Thoreau
Blurgo
26 april 2010, kl 14:33
ja är det inte lite som kylarköping i disney-filmen "bilar"?

busschaffisen kan man väl klaga på, han verkar dum i huvet, men tänk på att det är tack vare sådana som honom, som författare och dramatiker får inspiration till vedervärdiga karaktärer i böcker och filmer som "fanny och alexander", "hets" och liknande

;-)
soc
min blogg -
26 april 2010, kl 14:38
Det var ett slag i magen på alla i sverige som inte bor i en storstad.
Kanske kom chauffören från någon likande "håla" och kände sig förolämpad av ert nedvärderande raljerande.
Jag blev iallafall smått förolämpad av tonen i texten.
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:17

Så om busschauffören råkar höra folk prata om något som han inte håller med om så skall han ha rätt att säga åt dem att vara tysta?
Linda
26 april 2010, kl 14:39
Får man inte prata och skratta på bussar nu för tiden? Vilken surgubbe!
26 april 2010, kl 15:11
"Vid ett tillfälle sade jag något till mitt resesällskap om att ångesten de här platserna utstrålade bara var för mycket, att jag tänkte blogga om det. Hon svarade att det var precis som Ängelholm, där hon växte upp, och vi skrattade."

Hahaha! Ingen jag känner som kommer från Ängelholm, och det är ändå några stycken, trivs där. Det är alltid snack om ångest och hur det kryper i skinnet på en när man är där. Jag har alltid tyckt att det kunde varit värre, man kunde varit tvungen att växa upp 2 mil därifrån, i en ännu mindre håla vid namn Båstad.
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:19

Jag tror faktiskt att vi som inte vuxit upp i typ Stockholm har nytta av det, genom att vi tvingas att göra en medveten ansträngning för att ta oss någonstans.
Keyser Soeze
26 april 2010, kl 15:44
Vad är det för en massa skit om Ängelholm jag ser! Det är en trevlig stad som ligger vid kusten. Har en lång och härlig sandstrand. Nä, jag kan tänka mig betydligt värre ställen. Hålor mitt inne i Småland t ex.
Angående "storstäder" så är det ju alltid så att de som bor där tycker det är det enda som gäller. Det är en timme med bil/tåg till Malmö från Ängelholm. Men det är inte ens värt den förhållandevis korta restiden att ta sig dit. Och ännu mindre bo där!
felmoftan
26 april 2010, kl 15:57
Ja det är ju klart att chauffören kunde ha blivit förnärmad. Vem vet vilken sorts dag han hade haft. Vad som helst kan ha pågått där under chaufförsmössan. Alla har vi våra skäl. Men det står faktiskt "Samtal med föraren förbjudet under körning", inte "Samtal som föraren tycker är dryga förbjudna under körning".
stefan hallgren
26 april 2010, kl 16:00
Bra fotodokumentär av hur det faktiskt blir utan pubar och sådant.
Stockholmare med insikt.
26 april 2010, kl 17:36
Nedlåtande och elitistiskt. Din ofantliga livserfarenhet och världsvana vid blott 25-någonting gör dig förstås mycket bättre än pöbeln som i sin okunnighet bor i dessa själsdödande småstäder.

Det är förstås så mycket bättre att följa 100 pers på Twitter när de uppdaterar sina 140 tecken av nonsens eller kvasiintellektuella kommentarer, läsa ryggdunkande bloggar av likasinnade och hanka sig fram på "frilansande", allt för att visa att man minsann är bättre alla i råtthjulet. Så angelägen om att vara viktig för systemet utan att vara en del av det.
"På den här Twitter-sidan står tanken alltid stilla. Den är alltid 140 tecken"
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:21

Hahaha, det är alltid lika underhållande att läsa folks klumpiga, arga analyser.
Inger H
26 april 2010, kl 17:58
Jag känner att jag vill lämna en smart kommentar här men kan inte välja vilken av följande som är smartast. Vad tycker du?

1. Det är ju det de har gjort ju. Alla har ju flyttat ifrån småstäderna och ingen bor kvar.

2. Det är söndag. Eftersom alla affärer är stängda kan folket i småstäderna inte ägna sig åt den nya religionen "shopping" annat än på nätet. När de ändå är igång och surfar passar de också på att läsa din blogg och där finns så mycket intressant att de aldrig hinner ut.

Bor själv i en småstad: Karlshamn (har flyttat hit efter att ha bott i flera större städer men aldrig bott i något större än Norrköping). . Här i Karlshamn är också folktomt på söndagar. Trots att det inte är avfolkningsbygd. Jag lutar därför själv åt att nr 2 är det rätta svaret.

Vad säger du?
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:22

Fast jag har besökt sådana där orter på vardagarna också, och det är inte som att de sprudlar av liv då heller precis?
fred
26 april 2010, kl 18:44
Våra bostäder och städer är felkonstruerade, omänskliga på något vis. Kan man inte utlysa en tävling om nytt sätt att bo och existera på mindre ort. Arkitekter får inte vara med för glasväggar hör storstan till.
stefan hallgren
26 april 2010, kl 19:11
2 är rätt svar. Det är Sabbat!

Sabbath bloody Sabbath!

http://www.youtube.com/watch?v=lrV9NTAXkMU
Morgan le Fay
26 april 2010, kl 19:12
Fantastiskt beskrivet. Den där känslan av att vara en av få överlevande i en död värld, möjligtvis befolkad av zombies. Det är en enorm lättnad att komma tillbaka till en stad (här definierat som något med åtminstone 100 000+ invånare) och inse att liv fortfarande finns.
gs50
26 april 2010, kl 21:08
Lisa, du ska veta att väldigt många har väldigt bra liv i vad du kallar "byarna", vet inte riktigt var du drar gränsen mellan stad och by men det verkar vara strax under Sthlm... Vi känner varandra, vi pratar med varandra på gatan och i affären, vi hjälper varandra, vi litar på varandra och många av oss är säkert betydligt bättre än du på att laga mat! "I de här husen äter man alltid makaroner och falukorv och ketchup till middag", var fan fick du det ifrån? Jag åker gärna till Sthlm ibland, går till trevliga kvarterskrogar och äter nästan lika god mat som jag själv lagar, men tomheten i ögonen på alla som jäktar på gatorna är monumental! Skönt att åka hem till "byn" där man inte måste jäkta vidare till nästa häftiga upplevelse!
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:24

Min erfarenhet är också att de där små orterna är små och trånga och skaviga och inte alls som en hjärtlig Pripps blå-reklam utan snarare som ett litet övervakarsamhälle i miniatyr: alla vet allt om alla och alla snackar skit om alla.
Anna
26 april 2010, kl 21:42
Bor i London. Är på tillfälligt besök i Sverige och tycker att Stockholm är en liten håla. Förstår inte hur folk står ut, vad gör de hela dagarna?
Hanna
26 april 2010, kl 22:16
Som uppvuxen i en mindre ort i Västergötland (ja jag känner igen minst ett par av de där betongtorgen) blir jag faktiskt smått gråtmild och nostalgisk av att se Sverige på detta sätt. Jag tycker Sveriges allra gråaste hålor är otroligt vackra så här på våren, särskilt när de till synes är tomma. Det kanske är människorna som förfular och håller mig borta därifrån?

Hur de står ut? Vet inte, jag gjorde det ju inte. Samtidigt, jag har vänner som flyttat utomlands och beklagar sig över "lilla Sverige där allt är sig likt och inget händer". Nä just det, jag åker samma väg till jobbet varje morgon, går till samma ica, går hem till samma gamla vänner, pratar om samma jäkla saker. Men jag älskar det. Jag kanske inte var mer avancerad än så. Det är OK.
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:25

Jag är på riktigt avundsjuk på människor som kan leva vanliga liv och vara nöjda med det. Allt blir så väldigt mycket enklare då.
kikette 08
26 april 2010, kl 22:35
Haha, så otroligt bra skrivet!!! Vilka trista byar. Och att ett land kan vara så platt och intetsägande!! Och rått och grått mer än halva året!!! Omänskligt helt enkelt.
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:26

=D
26 april 2010, kl 22:37
du är så komisk att jag varken kan ta dig eller dina åsikter på allvar i det här inlägget - som i de flesta av dina inlägg :P Men jag gillar hur du skriver och nånstans så har du ju också rätt..
tack för länken till filmen "home"
Anna
26 april 2010, kl 22:47
Håller med signaturerna "Soc" och "Stockholmare med insikt", det här inlägget kändes verkligen nedlåtande emot oss som lever i dessa mindre samhällen i Sverige. Visst förstår jag att småstadslivet inte passar alla. Jag planerar själv att flytta till en större stad, men de flesta som bor i dessa samhällen gör det inte för att de "aldrig lyckats ta sig därifrån", utan för att de faktiskt trivs. Det du kallar öde kallar de lugn och ro. Det finns människor som tycker att jakt, fiske, trädgårdsarbete, skoterkörning osv. faktiskt är att föredra framför att gå på klubbar eller att kunna välja mellan tio olika h&m butiker när de shoppar kläder. För vi är ju inte alla lika. Vissa tycker inte om stressen i storstäderna (ja, för mig är stockholm en storstad, göteborg också) utan de trivs i småstädernas och byarnas lugn. Och även om jag själv inte riktigt håller med så förstår jag dem.
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:27

Men om man nu trivs så finns det väl ingen anledning att ta åt sig?
Degen
26 april 2010, kl 23:10
Den tiden du satt på bussen, så är majoriteten av de där husen tomma för att folket som bor där har riktiga jobb. Awesome va?
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:27

Det vore ännu mer awesome om du lyckades läsa innantill: det här hände under helgen.
Degens fanclub
27 april 2010, kl 00:27
Degen says it all.
Per Larsson
27 april 2010, kl 00:29
Det värsta är att bo i en mindre ort ( socialt tvång ) Det bästa med att bo i en storstad eller ödsligt är anonymiteten/friheten , att kunna vara sig själv...
felmoftan
27 april 2010, kl 00:42
Degen, jaså jobbar verklighetens folk på söndagar? Ja si det visste jag inte.
Dudelaw
27 april 2010, kl 02:24
Opersonligt och tråkigt. Som en dålig dag på jobbet kanske?
Dorian
27 april 2010, kl 03:25
En stad//

Du är stunden av timmarna jag räknat,
trygghetens säte det livets fasad,
stoltheten i ryggen vid den
resliga portalen.
Ljus på andra sidan låter mig lotsas
fallenhetens källor.

Farväl begär,
vi vet, du är vackrast,
ty din kärlek är inte som andras
du allas flicka,
infriade domarna jag lustens man,
farväl begär.

Jag låter foten trampa över hövdingens mark,
undersåtarnas blickar talar omen, utan
ängsla, öga mot öga mätandes styrka
av kraft, storsint vandra jag vägen
med ny energi.

Ett stop, möte med nytt liknar gammalt,
tärningarna rullar liknandes på
utbytt bräde, samma hamn, samma butiker,
samma folk med samma liv.

I tanken vann jag hövdingen, fördömde
honom, hans stam och hans by,
hävdade mitt liv som rätt,
programmerade svar, originalitet var inte jag,
hövdingen var genuin.

Staden byggdes av sökare och
flyktingar som TVINGADES erkänna
storhet i storheten, vad de än gjorde
skulle det bli rätt, vilka blev staden?
runar
27 april 2010, kl 08:50
Busschaffören gjorde nog rätt att be er hålla tyst. Ni verkade ju vara måttligt dryga.
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:29

Nej, en busschaufför har inte rätt att säga åt folk att vara tysta för att han inte är av samma åsikt som de.
Maria
min blogg ochsenja.blogspot.com
27 april 2010, kl 09:02
Varför ta så illa upp? Trivs ni i hålor så fine. Lisa gör det inte. Fine.
magnus
27 april 2010, kl 09:07
tjena, miss magnusson. Jag förstår precis hur du kände det under bussresan. vinterhalvåret har jag de senaste tre åren spenderat i Kairo, och jag får EXAKT samma känsla som Du varje gång som jag efter 4-6 månader i Kairo kommer hem till sovstaden stockholm.
Stockholm kan komma igen när det inte längre tar en timme att promenera i makligt tempo från norrtull till södermaln.
Under en kvällspromenad 23.00 på drottninggatan i "centrala" stockholm en helgkväll möter man färre människor än vad man gör i Kairo klockan 03.00 en vardagkväll. Och stockholm kallar sig storstad?? Ha. Ha. Ha.
Och media-blogg-trend- eliten som är så osäkra att dom är tvungna att bo på södermalm för att känna att dom är tillräckligt trendiga. Ha-ha-ha-
Och södermalm- som har både kvarnen, malmen. Och ett dygnet runtöppet 7-11.
Fy fan så patetiskt.

För övrigt spelar det ingen roll om man bor i en "storstad" som stockholm eller i en "håla". Vad som spelar någon roll är att man ger fan i att tro att man-eller staden som man bor i- är något bara för att den är aningen mer befolkad än någon annan jävla håla.
Stockholm är nämligen en liten håla i jämförelse med ganska så många RIKTIGA storstäder. Verstehe?

Det kan vara så att människorna i "hålorna" som du åkte förbi har LIV. Och därför har någonting annat för sig än att stå vid vägkanten och kolla på när din buss åker förbi. Tittar man på bilderna så är det faktiskt den som håller i kameran som befinner sig i ett tomrum. Inte dom människorna som inte finns på bilderna.
Vem vet, kanske sitter människorna som inte finns på bilderna hemma och bloggar om nollor som ägnar livet åt att lösa korsord på bussar?
Ha det kul på pizzeria kvarnen.
chris
27 april 2010, kl 10:20
ouuuhhh gillade det hjär inlägget :) förstår om du hamnade i den sinnestämningen med musiken som du lyssnade på, drake .. och man undrar ju verkligen ibland how pople dow it! man får ju ett intryck av att du är lite naiv o förnenklande o så där i det här inlägget men i think i get it ..
Smalltown Boy
27 april 2010, kl 10:24
Om man tittar ut på en mulen värld genom en bussruta lyssnandes på Nick Drake så kommer nog allt se dystert ut. En förort i Stockholm skulle säkert ge samma ångest. Det är synd att du aldrig hade chans att träffa människorna som bodde i byarna. Över hälften av sveriges befolkning bor på landet (enl 08 definition) och många är faktiskt nöjda med det. Du fördömer människorna som bor på landsbygden och önskar att de istället bodde i lyckans huvudstad Stockholm. Jag har själv flyttat ifrån en av orterna på bilderna till Göteborg. Den första tiden tyckte man att det var det bästa man gjort och att man aldrig skulle sätta sin fot i hålan mer. När jag besöker mina föräldrar på orten träffar jag på dem som stannade kvar. Det lyser ingen ångest i deras ögon. Folk stannar och pratar med varandra. De har inte bråttom. De har inte alltid koll på vad som händer i omvärlden, men de vet att det reas ut fläskkotletter på ICA. Ibland blir jag avundsjuk på deras lycka med det lilla. Jag har haft vänner som flyttat till huvudstaden, bytt namn ifrån Andersson till ett taget efternamn, lagt sig till med e-ljud och börjat prata om karriär. Sedan fanns inte glädjen kvar. Närheten till skrattet var borta. Hela tiden jakt efter nya kickar och erövringar. Det är lätt att se ner på andra ifrån en buss på väg igenom sverige, men de är troligen lyckligare än du är...
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:34

Du känner dig provocerad, märker jag. Men jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Det var lite förvirrat.

Min översättning: "Jag vill gärna skryta om att jag bor i en jättestor stad och Stockholm är kattlort för mig. Men stora städer är inte tuffare än små. De som bor i små byar har bättre saker för sig än att visa upp sig för förbipasserande bussar. Det är mer än man kan säga om dig, din nolla. Du har säkert inget liv och gillar troligen att äta pizza på söder i Stockholm."

Var min tolkning korrekt? Annars får du gärna återkomma och göra ett nytt försök att smäda mig. Obs, jag bor i Paris.
MiniMoog
27 april 2010, kl 10:30
magnus: Talar du inte emot dig själv lite? Först klagar du på hur litet Stockholm är, för att sedan inte tycka att storleken på en stad spelar någon roll.

Själv skulle jag aldrig klara att bo i en småstad. Antingen i en lite större stad med liv i eller helst mitt ute i skogen där man kan ta dagen som den kommer, borta från stress, oljud och korkade människor.
BN*
27 april 2010, kl 10:47
Jag som är uppväxt i en mellansvensk småstad av just det där stuket finner det faktiskt fullkomligt normalt. Däremot blir jag djupt deprimerad av de höga husen och framför allt trafiken i större städer som Stockholm och Göteborg.
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:35

Själv tycker jag om riktigt små byar och mellanstora städer (typ Göteborg). Gillar inte deprimerande småorter, småstäder eller storstäder.
Ben 10
27 april 2010, kl 11:50
Det är talande att folk från småstäder känner sig nedvärderade när någon kritiserar deras levnadsdöda städer, samtidigt som jag sällan får intrycket av att folk från större städer blir sårade när småstadsborna säger att folk är stressiga och tunnelseende i de större städerna.

Förmodligen vet småstadsborna innerst inne att deras städer är en mindre och sämre version av en större stad, som ett miljonprogramsområde utslängt långt ifrån allting.

Kommer själv från landet, riktiga landet, och bor efter dessvärre turer i en småstad. Men känner ändå inte att Lisa är nedlåtande.
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:35

Bra poäng!
soc
27 april 2010, kl 12:14
Jag tycker i normala fall att Lisa skriver bra, roligt och tänkvärt.
Fick dock lite marie-antoinette-feeling av detta.
-Varför bor de stackars människorna här, där det är grått och trist? Varför bor de inte i prettoinnerstadsområden som jag och alla mina kompisar?
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:36

Varför utgår du från att jag bor i ett "prettoinnerstadsområde"?
Lo
27 april 2010, kl 13:28
Go Smalltown boy!!!
amanda
27 april 2010, kl 21:59
den lilla staden med lindexskylten är nog mariestad! =)
Lisa Magnusson
28 april 2010, kl 00:36

Ja, det kan nog stämma!
Evy
28 april 2010, kl 14:34
Att döma av de folktomma gatorna i mitt närområde så är det antingen tidig tidig morgon - alltså före kl 9 - eller så lördag efter kl 14 eller söndag. Då är det tomt på gatorna i Vara och Skara. Men om man får tro chaufförens reaktion så fanns det sovande personer i bussen och då är det alltså okristligt tidigt :D.
Orsaken till tomheten på gatorna är att alla festat skiten ur sig under natten före ;-) Bara så du vet.
Lisa Magnusson
29 april 2010, kl 18:01

Chauffören hade just stigit på och det fanns inga sovande människor inom synhåll. Och även om så funnes vore det ju inte skäl att kräva av de andra passagerarna att de skulle vara knäpptysta under hela bussresan mitt på blanka dagen. Så det här handlade ju bara om förarens korta stubin.
Mattias
29 april 2010, kl 16:59
Blir inte förnärmad av lisas inlägg, bor själv i en liten stad. Och har själv dragit liknande saker väldigt många gånger, försöker dock bli av med det. Känns lite trist, tycker du skriver bra och intressant på din blogg, men detta kändes mest drygt, bra att inte vara politiskt korrekt i alla lägen och stå för sin åsikt, men trist att nedvärdera folk samtidigt, vilket jag fick intryck av i detta inlägg. Men man kanske inte kan ha det ena utan det andra. Vem vet..

Ha det bra iaf Lisa!
ebba
30 april 2010, kl 00:24
Varför skriva ett sånt här inlägg och sen tycka att folk är löjliga när de blir provocerade? Du ger dig på hela deras livsstil. Du får gärna skriva om ämnet men det är väl klart att folk känner sig trampade på tårna, inte mer än rätt. Jag har flyttat från hemstaden Göteborg till Linköping för att studera. Jag brukade också få rysningar av att titta ut genom fönstret när jag åker buss mellan orterna - Mjölby, Ulricehamn liksom vad fan är grejen med de här ställena? Hade svårt att förstå hur folk står ut. Men... tja... livet liksom. Hur kul är det egentligen? Man går ju ändå runt och tänker samma gamla tankar oavsett var man befinner sig. Om man inte har krav på att gå på en massa häftiga nattklubbar och annat som finns i storstaden så...
Lisa Magnusson
30 april 2010, kl 12:56

Är det en livsstil att försmäkta i en håla? Det hade jag ingen aning om. Men för all del, om stöveln passar så ta den på dig.
magnus
5 maj 2010, kl 19:08
Lisa Magnusson
I stort sett var din tolkning korrekt.
Men provocerad är jag inte. Bara väldigt trött på trendiga bloggare med storhetsvansinne.
Och om du bor i Paris eller Ängelholm saknar betydelse.
Försmäkta kan man göra i båda städerna.
Allt är avhängigt huruvida man har kärlek, vänner och en tillvaro man trivs med.

Minimoog
Jag klagar inte på hur litet stockholm är. Jag klagar på att Miss Magnusson tycker att stockholm är större, bättre och vackrare än de s.k. hålorna som bussen åker igenom på sin väg till ...världs-met-ro-polen stockholm.
Jag tycker nog att det är Du som talar emot dig själv. Antingen vill du bo i en stor stad [med många korkade människor] eller i en skog för att slippa korkade människor..?

Själv har jag bott i både Istanbul (12 miljoner invånare) och Perstorp (5000 invånare).
Och eftersom jag trivdes med mig själv och mitt liv och min tillvaro, så trivdes jag alldeles utmärkt i båda städerna.

Men ska man twittra så är det säkert coolare att bo i Istanbul än i Perstorp.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna