Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Sverigedemokraternas skräckpropaganda.



Det här är Sverigedemokraternas valfilm. Jag skrattade högt när jag såg den, för den är ju så enfaldig att den är komisk. Men samtidigt är den förstås fruktansvärt sorglig. För den är på riktigt. Det finns ett politiskt parti som resonerar såhär.

Sverigedemokraternas valfilm riktar sig till människor som känner sig förbisprungna och borttappade, som inom sig någonstans har en lätt panisk känsla av att de rätt vad det är mycket väl kan stå på bar backe för det att en hotfull, ansiktslös hord invandrare har fått alla pengar. Det är skräckpropaganda i dubbel bemärkelse. Dels genom att Sverigedemokraterna försöker skrämma väljare att rösta på dem, dels genom den obehagliga rasism som genomsyrar filmen. För Sverigedemokraterna brukar hävda att de inte alls är rasister, men det här, mina vänner, är inget annat än rasism i dess renaste form. Joseph Goebbels hade varit stolt.

Skall vi gissa att det kommer att bli såhär: TV4 kommer inte att vilja visa den här filmen, eftersom man kommer att anse att den går över gränsen? Och så får Sverigedemokraterna en massa uppmärksamhet och kan stå och snyfta om hur media tystar deras viktiga, viktiga sanningar (i det här fallet sanningen att Sverigedemokraterna är de enda som kommer att kunna hindra en grupp kvinnor med burka och barnvagn från att äta upp hela statsbudgeten så att gamlingarna svälter ihjäl). Eller vad tror ni?

Åh, det är så jävla jävla obehagligt.

61 kommentarer
Brain Seltzer
27 augusti 2010, kl 12:31
"Sverigedemokraternas valfilm riktar sig till människor som känner sig förbisprungna och borttappade"

Är det inte så att hela partiet är uppbyggt av personer som passar in på denna beskrivningen? Personer som kanske varit lite eljest, utanför och kanske känt sig identitetslösa. Personer som tagits emot av en liten organisation som behöver varje supporter de kan få. I utbyte får de identitetslösa en identitet. Ett slags utanförskap som omedvetet gjort de till sökare, sökare som lika gärna kunde hamnat hos Jehovas, Hare Krishna eller andra små missnöjespartier som saknar kontinuitet och grund och i själva verket bara är ett luftslott. Ett slott där de kan gå in och känna sig mäktiga, viktiga och lyckade.
Patrik, Ängelholm
min blogg http://mittenradikalen.wordpress.com
27 augusti 2010, kl 12:38
Vore det inte intressantare att granska SD's politik, istället för att sprida en massa fördomsfullt hatiskt förtal av deras anhängare? "Brain Seltzer" håller med Lisa, men ger sig även på religiösa minoriteter. Är det inte exakt det ni inom vänstern brukar anklaga SD för?
Anna
27 augusti 2010, kl 12:43
Är ... överraskad? Chockerad? Att filmen är rasistisk så in i helsike är väl förväntat, men att den är så genomusel och klyschig? Jag trodde att den var ett skämt först, en parodi som någon snickrat ihop för att driva med SD.
Aylala
27 augusti 2010, kl 12:57
Oj, jösses. Det här måste väl ändå vara en parodi?
Brain Seltzer
27 augusti 2010, kl 13:00
Religiösa minoriteter? Patrik, Jehovas kan knappast kallas religiösa i samma mening som till exempel Katolska kyrkan eller vår svenska kyrka. Inte heller Hare Krishna som liksom mormoner och jehovas hör till kategorin sekter. Det kan vara så att de inte finns med på EU´s lista över sekter men vem påstår att EU alltid har rätt? Dessa sekter har målmedvetet skadat människor, jehovas har en lång historia med dolda sexuella övergrepp, hare krishna har också haft incidenter där barn utsatts systematiskt.

Nu finns det säkert en och annan pilsk präst i svenska kyrkan som förväxlat konfirmander och församlingsmedlemmar med villiga partners. Men ändock är dessa jag räknade upp inte att likna med en statskyrka eller något annat fundamentalt inom den kyrkliga världen.

Men nu var det inte kyrkor det handlade om, jag rapar upp samma kommentar igen:
Är det inte så att hela partiet är uppbyggt av personer som passar in på denna beskrivningen? Personer som kanske varit lite eljest, utanför och kanske känt sig identitetslösa. Personer som tagits emot av en liten organisation som behöver varje supporter de kan få. I utbyte får de identitetslösa en identitet. Ett slags utanförskap som omedvetet gjort de till sökare, sökare som lika gärna kunde hamnat hos Jehovas, Hare Krishna eller andra små missnöjespartier som saknar kontinuitet och grund och i själva verket bara är ett luftslott. Ett slott där de kan gå in och känna sig mäktiga, viktiga och lyckade.
Ricardo
min blogg http://www.timecube.com/
27 augusti 2010, kl 13:11
Varför är dom rädda för att massa ninjor ska komma och ta alla pengar?
Vajra
27 augusti 2010, kl 13:33
lyft upp alla faktorer sanningar och fakta angående invandrar politik och debattera om det tills det är uträtt så slipper man vinklade videos och missnöjda medborgare, nånstans missas fakta, med följd att från mun till mun sprids invandrarfientlighet på lösa grunder.
det kan vara så att vi inte kan ta in flera pga ekonomi, boende, intergration, omsorg, , men belägg detta istället eller visa budgetar öppet så alla kan se, om inte, då ligger något annat i bakrunden

.ideologin skall vara in dikt med verkligheten dvs politiker kan inte med vilket pris som helst ta in mer folk än förberett just pga det ger dem dålig publicitet inte heller stoppa dem för att vinna support bland icke upplysta massor
Sanna
27 augusti 2010, kl 14:00
Det är ju pinsamt, trodde först att det var ett skämt!
Bo
27 augusti 2010, kl 14:01
Den var faktiskt fruktansvärt dålig och pinsam.
Dennis
27 augusti 2010, kl 14:03
Varför kan inte vi bara ha en balancerad invandringspolitik som vilket vanligt land som helst så skulle vi slippa allt tjafs? Varför måste sverige ta emot 10 gånger fler invandrare än dom andra länderna i norden (Per capita). Det skapar ju bara motsättningar och SD kommer in i riksdagen
Någon
27 augusti 2010, kl 14:06
Klockren video ! Det är bara en dum och naiv svensk som kan gilla muslimer. Resten av världen har redan vaknat.
Islandsmamman
27 augusti 2010, kl 14:22
Skämskudde räcker inte.

Skämsbunker?
Less
27 augusti 2010, kl 14:29
Vänta och se, det är din och dina barn framtid som komma skall...
Vajra
27 augusti 2010, kl 15:26
era ögon ser bara det ytliga... då är det lätt att måla ut idioten..
faktum är att vi har ett problem, även om det är felriktad information....så är hela informationen inte där
när sd säger en hel del med bakrund av sina mätningar och siffror så stämmer dem inte säger de övriga.....visa oss då dem rätta siffrorna eller konskvenserna, så vi kan hantera det riktig och medmänskligt
Trulle
27 augusti 2010, kl 15:28
Så Frankrike, Tyskland, Danmark, Holland m fl. inför lagar och förordningar mot muslimer för att de är underbegåvade i dessa länder och inte förstår? Resten av Europa har helt fel och du har rätt, så måste det vara.Vi tillåter massinvandring utan struktur i Sverige. Det blir nog bra...Fortsätt du sticka huvudet i sanden, men SD kommer få fler och fler väljare för varje val.
Du är så jävla naiv, på med palestinasjalen och ut kasta sten med de andra idioterna på vänsterkanten.
David A
27 augusti 2010, kl 16:17
Gud hjälpe oss alla om detta blir en accepterad nivå på "det politiska samtalet".

Jag har aldrig älskat vår reklamfria aptråkiga licensfinansierade publicservicetelevision så mycket som nu. Eller jo förresten, de gjorde ju "Fem myror är fler än fyra elefanter". Det var stort.
dakkster
min blogg http://dakkster.wordpress.com/
27 augusti 2010, kl 16:22
Trulle, du kör med argumentum ad populum, vilket är ett retoriskt felargument. Bara för att flera gör något betyder inte det att det är rätt.

Det roligaste med SD är att de argumenterar utifrån förvriden statistik. Kolla siffrorna om vad invandringen egentligen kostar kontra genererar (tror Magnus Betner hade några klockrena inlägg om det på sin blogg) och kom sen tillbaka. Alla SD-idioter argumenterar utifrån ett jävla luftslott som inte existerar och deras anhängare är alla totalt clueless om hur verkligheten faktiskt är och fungerar. Det är så patetiskt och pinsamt att jag skäms för att ha så dumma människor i mitt eget land.
Sofie
27 augusti 2010, kl 17:20
Tycker fan det är bra att SD visar Sverige hur det kommer bli i framtiden om inget förändras!!!
Vrml
27 augusti 2010, kl 18:14
Sverigedemokraterna vill att mina skattepengar ska gå till torra gamla kärringar som var för lata för att jobba ihop till sin egen pension. Nej tack! Inga skattepengar till förlorare...
Rastarevolution
27 augusti 2010, kl 18:45
Det är dags för svenskarna att börja avla tillräckligt med barn så att inte farmor måste försörjas av muslimska burkaklädda mödrar! För så är det, utan invandringen blir Sverige ett pensionärsland. Svenskar skaffar 1-2 barn när de är långt över 30! Med såna födelsetal blir det dåligt med återväxten. Så välj själv: ett avfolkat, stagnerat pensionärsland eller ett blomstrande invandrarland? Och det här med burka, hur vanligt är det i Sverige? De flesta invandrare som kommer hit är sekulariserade som stödjer demokrati och mänskliga rättigheter. Det var kanske t o m därför de valde att komma hit? Istället möts de av xenofobi! Tidigare kunde man vara stolt att vara svensk, nu får man istället skämmas för denna svartmålning av medmänniskor som vissa svenskar håller på med. Vad hände med kunskapen och förståelsen? Med solidariteten? Har de flyttat nån annanstans?
Rastarevolution
27 augusti 2010, kl 18:54
Min tur att vara fördomsfull: är det inte dags att utvisa alla skåningar till Danmark så kan alla sverigedemokrater gå med i dansk folkeparti istället. Jag menar, det är väl en kraftig överrepresentation av sverigedemokrater just från Skåne? En tillfällighet? Jag tvivlar. Xenofobiska halvdanskar klarar vi oss bra utan. Men rör inte Zlatan! Han hör till oss :-)
tobbe
27 augusti 2010, kl 19:06
Xenofobi var ordet. Det är små människor som tänker på det där sättet. Res ut i världen och se er omkring istället så slipper ni vara så fördomsfulla!
Chtristoffer
27 augusti 2010, kl 19:32
Det går en oroande nationalistisk våg genom Europa just nu, appropå alla främlingsfientliga partier nere på kontinenten. Tvärtemot vad deras förespråkare tror så är dessa partier knappast lösningen på något somhelst problem, utan istället symptom på något som inte fungerar i västvärlden just nu.

Våra demokratier blir alltmer repressiva och vi står inför en kris då allt färre ska försörja allt fler. Välfärden knakar i fogarna och många mals sönder i det alltmer skoningslösa högerklimatet. Dessa människor blir utslagna och rotlösa och tar som lösning att klamra sig fast vid någon sorts identitet, vad det än må vara. Därför sjuter nationalismen i höjden, med allt vad det innebär av intolerans mot utomstående. Det är inte lösningen utan en del av problemet. Det värsta är att ingen riktigt vet hur västvärldens verkliga ekonomiska och demokratiska stagnering ska lösas. Ingen har ågra hållbara lösningar. Särkilt inte skämt-partier som SD.
LordDee
27 augusti 2010, kl 19:39
Jag säger som många andra: jag trodde att det var ett skämt. Om Killing-gänget
skulle göra en parodi på SD så skulle den se ut så här.. Förhoppningsvis får det
här en och annan därute att inse att ett parti med en så här infantil syn på politik
inte hör hemma i en lagstiftande församling..
Ben Dover
27 augusti 2010, kl 19:40
Jag blir inte sorgsen, förbannad eller besviken över valfilmen. Däremot tycker jag det är pinsamt, tragiskt och löjligt av personer som kommenterar den och gör det så illa.

Det finns statistik och ren fakta hur invandringen tär på Sverige. Nu vill ja inte under några som helst omständigheter dra alla invandrare över en kamm. Tvärtom jag känner många invandrare och är själv uppväxt i ett område där det fanns stor mångkultur.

Men statiskiken ljuger inte, däremot mörkläggs den och läggs åt sidan för idag måste man vara politisk korrekt. Tror att många känner sig bortglömda och åsidosatta i sitt eget land.

Kriminaliteten ökat drastiskt i invandra täta områden, bilbränder personrån och våldtäckter.
Jag minns inte exakta siffror men vi låg väl nästa i toppen på våldtäckter i världen...

Min kollega berättade häromdagen att han och hans bekanta var mer eller mindre rädda för att gå på stan efter en sen middag ute..

Till Lisa.
Jag förstår inte vad du tycker är obehagligt. Tror du Sverige går mot ett nytt nazi Tyskland för att vi har ett parti som enligt egen utsago värnar om Sverige?

Jag skäms över svenska folket idag, jag skäms över den inkompetenta regeringen som år efter år bara vill ha makt och pengar och skiter fullständigt i vad svenska folket vill och vad som är bra för våran framtid.

Aftonbladet... nej jag säger fan inget mer.
Dale
27 augusti 2010, kl 19:52
Alltså, det måste väl ändå vara ett skämt/ en parodi? Jag har svårt att bli upprörd för jag har svårt att ta klippet på allvar. Ett rätt dåligt skämt eller en rätt dålig parodi, men som något annat kan jag inte se det.
27 augusti 2010, kl 20:22
MEN GUD! SERIÖST??!? JAG DÖR. AV BÅDE SKRATT OCH ÅNGEST. ÅÅÅHH SD FYFAN VILKET JÄVLA PARTI AV MUPPAR!
27 augusti 2010, kl 20:33
Jag säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN.

Nu e det slut på den politiskt korrekta median! Jag har börjat läsa dagstidningarnas nyheter OCENSURERAT på Politiskt inkorrekt bloggen i stället. Där smyger dom inte om att det faktiskt FINNS (?!) problem med kulturkrockar vilket de etablerade tidningarna gör ALLT för att mörka. E mer förbannad på att dom försöker mörka och försköna dessa PROBLEM än att det finns invandrare i Sverige.

Mvh R_M (Sosse i botten)
Rastarevolution
27 augusti 2010, kl 21:08
Ja, och att ingen politiker kan erkänna att det faktiskt finns problem med xenofoba skåningar....dryga stockholmare, svårförståeliga gotlänningar etc. Varför denna försköning? Klarspråk!
Mange
27 augusti 2010, kl 22:02
SD vill inte utvisa invandrare utan dra åt kranen ordentligt för inkommande. Eller ska vi fortsätta ta emot en massa människor när vi inte ens kan ta hand om våra egna samt alla invandare som redan kommit hit.. Det är bättre att ge dessa en möjlighet till jobb än att ta in fler för då blir bara arbetslösantalet fler... Ibland blir jag bara så less på människor som är, kort och sagt dumma. Man har fått huvudet för att använda det.. Enkel matematik
Pepparkaksprinsen
27 augusti 2010, kl 22:14
Men som de nyss sa på TV4nyheterna, det kan vara en medveten strategi från SD.Många msk kommer titta på filmen på nätet och så blir SD "martyrer" eftersom de inte tillåts visa sitt budskap/sanningen i de Bonnierägda tvkanalerna - och är inte Bonnier av judisk härkomst,,,,,,det förklarar ju allt.....
Tomas
27 augusti 2010, kl 22:42
Du är enfaldig och jag skrattar åt din svenska
Det du står för kommer aldrig föra Sverige framåt
Fogge
27 augusti 2010, kl 23:19
Herr Ben Dover, om du värnar det svenska, kanske du ska lära dig att stava vanliga ord som våldtäkt, kam eller invandrartäta.
Peter
27 augusti 2010, kl 23:37
Ja hjälp vad invandringen kostar. Ungefär som man kan säga att arbetarklassen kostar. För det gör den ju, ärligt talat? Arbetslösa, lågutbildade människor som sjukskriver sig, ska ha bidrag för allt möjligt och tär på samhället. Men det kan ju vara på sin plats att påpeka att dom faktiskt drar in pengar också. I inkomstskatt, moms, arbetsgivaravgifter osv. Och startar små företag och betalar företagsskatt och exporterar saker. Så sanningen är snarare tvärtom, att utan arbetarklass, skåningar, vänsterhänta och invandrare stagnerar Sverige.

Men, handen på hjärtat, det är ju inte pengarna det handlar om. Det är ju rädslan. SD är ju i grund och botten kolportörer i rädsla och ingenting annat.
phe
27 augusti 2010, kl 23:49
Här har ni iallafall Hitlers reaktion på att TV4 stoppade filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=5-VjgIz7918
Mielle
28 augusti 2010, kl 00:07
Jag tycker att den ända som är pinsam är du lisa magnusson som jobbar för en vänservriden tidning finns ingen annan tidning i landt som håller på med smutskastningen ni gör!

Hela övriga västvärlden har redan insett problemet med bla muslimer.

Jag är verkligen inte rasism men jag är inte heller blind och dom har ju lyckas med filmen den väcker känslor! så helt misslyckad är den inte.
För Dum För Dom
28 augusti 2010, kl 00:18
Ben Dover

Dags för dig att räta upp ryggen och ta en titt på det här:

http://blogg.aftonbladet.se/21909/2010/08/svensk-myndighetskontroll-vilseledande-och-daligt-underbyggt
Mats
28 augusti 2010, kl 00:22
Poängen är ju den att ekonomi handlar om att hushålla med en viss mängd resurser.
När sedan om jag kommer ihåg rätt en Uppsala professor, satte sig ner och räknade på
vad faktiskt invandringen kostar och kom fram till siffran tror det var 100 miljarder / år.
Så vart hon kraftigt kritiserad, inte för resultatet för det var tydligen riktigt, utan att hon hade
just räknat på det... och ännu värre haft mage att publicera det...
När man ser sådant blir man lite matt.
Invandrig kostar mycket pengar för Sverige utan tvekan, frågan är hur mycket det ska få kosta.
Nu i valtider ser man att de politiska partierna bråkar om några miljarder hit eller dit och kallar
den andre för oansvarlig för att dom spenderar någon miljard extra.
Det ter sig som växelpengar om man sätter det mot kostnaden för invandringen.

Personligen så anser jag att den ska få kosta, av flera orsaker, men jag har full förståelse
för folk som inte anser det. Den etniska debatten lämnar jag därhän det är en ickefråga för mig.

Att förlöjliga, föringa eller försöka tysta andra debattörers åsikter som ofta blir fallet i frågor som denna visar bara på vilken låg nivå debatten förs. Samma typ av elitistisk tänkande i grunden, den ena baserat på etnisk grund den andra på en ickedemokratisk. Lika vidriga vilket som i mina ögon.
Ewe
28 augusti 2010, kl 00:24
Ni har ju för tusan själva röstat in SD i riksdagen! De kommer inte bara in så där, det krävs en del röster. Sluta klaga för tusan!
Föresten så är det där våran framtid.

Min Bor och pappa blev nerslagna och rånade av ett par muslimer (ja, jag hade kunnat skriva svenskar, finnar, danskar, britter, tyskar, ryssar, afrikaner. what ever). Visst, det är synd om dem, men kan vi inte hjälpa vårat eget land så att vi kan hjälpa dem sen? Vi kan ju inte hjälpa dem med det dåliga om de tar med det till oss. "Vi ville bara ha en ny start." Men ta inte med det dåliga hit, elda inte bilar, slå inte ner folk. Hjälp till.

Ta Sverige som det är! Köttbullar & sill. Ni kom hit, det är ni som ska vänja er.., inte vi.

Om Sverige inte är ditt land...? Stick då!
blomrabatten
28 augusti 2010, kl 00:43
jag har läst en del tugg på din kommentarsida och det är faktiskt så att det tyvärr finns människor i detta land som på fullaste allvar tror att det alltid måste vara en motsättning mellan gamla och invandrare eller gamla och unga, Hörde i radion att man kan väl inte ge pensionärerna skattelättnader när ungdomarna är arbetslösa. Sånt snack finns hela tiden och det måste vi som inser att det är inte på konfrontation man bygger ett land utan genom demokrati, jämställdhet och fördelningspolitik som man får ett sammanhållet land med invandrare, äldre,ungdomar, sjuka och friska. I ett sådant land får alla plats
Fläsklars
28 augusti 2010, kl 01:04
lilla du, hur ska man uttrycka på så sätt så att alla inte ska kalla det rasism?
alla pengar dom lägger på invandring skulle kunna vara till stor nytta på andra ställen. och varför inte ta han om dom som bor i detta land ist för att bara ta in mer och mer? ser du på nyheterna? hur kan det komma sej att det är så mycket kriminalitet i malmö? kan du räkna till 3 så förstår du det nog själv! ta hand om dessa personer som lever i "getton" som rosengård, rinkeby m.m. för kriminaliteten ökar, och våldsbrotten blir värre!
Varföralltdettahat!?
28 augusti 2010, kl 01:16
möjligen kan det vara så att den är så dålig, komisk och tragisk för att de inte hade budget eller någon tillräckligt proffsig som ville ställa upp för partiet?
Såja
28 augusti 2010, kl 04:13
Ok, filmen var ju lite väl "spot-on"... men den väcker som vanligt känslor/debatt vilket kan vara en mening. Men förresten är det ju ingen som vill debattera med SD i demokratin Sverige.

Varför vågar inget av de andra partierna ta upp invandrarfrågan på allvar?? Det är så himla naivt i Sverige, direkt man inte gillar invandringen är man rasist. Allt ska vara så "rätt" hela tiden så att det slår över och blir fel, samma med jämställdhetsdebatten. Jag är inte längre stolt över att vara svensk, för det får man inte vara. Nationalkänslan har i stort sett försvunnit vilket är fruktansvärt. Varför sticka under stolen med att kriminaliteten är störst bland invandrare?? Varför inte inse hur MYCKET av våra skattepengar som går till invandrarrelaterade bidrag?? Nej dags att vakna!! Vi måste se till att ha mer pengar över innan vi driver en sådan invandringspolitik.

Kalla mig nu inte rasist, bara barnsligt. Dock vågar jag stå för mina åsikter. Tyvärr är 8 av 10 svenskar "trend-tyckare". De flesta tycker det som är "inne" för stunden och vågar inte tala utanför massan.
dakkster
min blogg http://dakkster.wordpress.com/
28 augusti 2010, kl 06:17
Såja och flera andra: Ni håller på och slår er för bröstet för att ni är nationalister och whatnot, gör argument EMOT invandrare som inte är baserade på något annat än nojjor och snedvriden statistik, och sen vill ni tvunget hävda att "åh, nej, men kalla mig inte rasist, det är bara barnsligt" trots att det är PRECIS det ni är. Såja, du är rasist, vare sig du vill det eller inte. Det handlar inget om trendtyckande eller vad fan du nu vill ha det till. Det är svart på vitt. Du har fått för dig att vi i Sverige ska föra politik som är direkt skadlig för de invandrare som finns här, ERGO: du är rasist. Lev med det. Du är rasist, punkt jävla slut. Inse sen att vi lever i ett samhälle där, om vi inte får tillskottet som invandrare innebär, vi kommer att stagnera så det skriker om det och om 20 år är vi där Italien är i dag eller väldigt snart, dvs ett land där de arbetande inte kan försörja pensionärerna. Du, Såja, är väldigt jävla välkommen att joina oss andra i verkligheten. Du vet, stället där vi faktiskt bor och arbetar och där våra handlingar har faktiska konsekvenser.

Fy jävla fan vad jag avskyr alla inbillska rasister som inte fattar ett jävla skit som sträcker sig längre än deras egna näsa. Efterblivna jävla idioter. Om vi ska ha bort några människor från Sverige så är det alla bakåtsträvande jävla idioter som inte förstår något. Inte invandrarna.
Erik
28 augusti 2010, kl 07:29
Oj, vad många det finns som har blivit indoktrinerade av media här.

VÅGA SE SANNINGEN.
Linda
28 augusti 2010, kl 09:44
Till Ben Dover: Argumentet att Sverige ligger på topp vad gäller antalet våldtäkter är VÄLDIGT snedvridet. Sverige ligger på topp av antalet RAPPORTERADE våldtäkter, vilket är en stor skillnad. En stor anledning till detta är att det är mycket vanligare att en våldtäkt rapporteras till polis här än i de flesta andra länder. Men det är ännu ett exempel på att folk som försöker skylla alla Sveriges problem på invandrarna har en tendens till att glömma läsa hela meningen och bara ser till det de vill se: att Sverige har störst antal våldtäkter i världen (eller om vi låg tvåa eller trea). Antal rapporterade våldtäkter är inte samma som antalet våldtäkter. Det är bara det att Sverige troligtvis är ett av de länder där det skiljer minst mellan dessa två siffror och anledningen till att vi ligger så högt i just den kategorin. Om vi skulle se till antalet faktiska våldtäkter skulle Sverige inte vara i närheten av toppen.
LordDee
28 augusti 2010, kl 15:39
"..den ända som är pinsam är du lisa magnusson..", "våldtäckter..", undrar om SD-sympatisörerna skulle klara FPs språktest?

..om det nu mot förmodan var Lisa Magnussons ändas påstådda pinsamhet som påtalades så får det stå för herr Mielle, smaken är som...
Stefan
28 augusti 2010, kl 16:04
Kan någon visa en rapport/analys som inte visar att vi betalar mellan 50-200 MILJARDER varje år till invandringen när plus och minus räknats in? är det någon som kan visa en rapport som motsäger BRÅ 2005 där invandrare våldtar fem gånger mer än svenskar. Är det någon som kan förklara varför vi idag just i invandrartäta områden har bränder, så mycket att vi har flest brinnande skolor i världen. Ni "blabbar" känslomässigt, inte fakta. Jag är socionom, arbetar med människor, bor i ett segregerat område och vågar konstatera att invandringspolitiken havererade för måånga år sen, men ingen får prata om det, för då är man lågutbildad, inte normalt funtad, rasist. Men hur fan kan jag vara socionom, och dessutom dela lägenhet med en av mina bästa vänner som kommer från Palestina?? Vakna och kom med fakta.
filibustern
28 augusti 2010, kl 17:47
Drar vilt i sverigedemokratbromsen
dakkster
min blogg http://dakkster.wordpress.com/
28 augusti 2010, kl 22:54
Stefan, läs min första kommentar. Jag hänvisar till Magnus Betners blogg där han skrivit flera inlägg om invandringens kostnader och genererade pengar. Ta gärna och läs innan du skriver i framtiden.
Såja
29 augusti 2010, kl 02:05
dakkster: Vet inte om jag bara ska skratta åt dig!? Jag är långt ifrån rasist, men kalla mig det om du så vill, det bevisar bara att det är Du som inte tänker längre än näsan räcker...

Jag har aldrig påstått att vi ska föra en politik som är "direkt skadlig" för dem som redan är i Sverige. Det jag menar är att vi måste se över politiken för framtiden, och det måste göras nu! Precis som du skriver så har våra handlingar faktiska konsekvenser, men tänk även på att 'uteblivna handlingar' också kan ha sina konsekvenser...

Det som måste göras är helt enkelt att ta fram en ny invandringspolitik, satsa på att hjälpa dem som är här. Det första kravet måste självklart vara att kunna tala och skriva svenska! Bara med detta krav kommer en stor del av arbetslösheten bland invandrarna att lösas.

Du ska veta att detta är inte så lätt som du kan tro. Du borde hur som helst sätta dig ner och tänka efter. Tro inte att vårt Sverige aldrig kan "braka ihop" bara för att det är år 2010. Våra handlingar idag får våra barn leva med - tänk på det! Det absolut farligaste i samhällsdebatterna är masspsykosen bland "trend-tyckarna". Ungefär som vargdebatten, helt plötsligt så hatar större delen av svenska folket våra vargar - och är rädda för dem!? De flesta vänder bara kappan efter vinden med hjärnan på stand-by...
SD 2010
29 augusti 2010, kl 02:07
Helt plötsligt är det ok att trampa på och håna underklassen! Tänk vad befriande, eller hur? För jag tror oxo att många sverigedemokrater är folk som känner sig förbisprungna, känner att de inte fått ta del, känner sig utanför. I sitt eget land. Folk från landsbygden, bonnläppar, outbildade, ja, visst ska vi som är liiiite mer intelligenta håna dem, tycka att de är patetiska?

Det tycker inte jag. Jag tycker SD:s valfilm var bra, den beskriver verkligheten. Det är ju sant som de säger, allt handlar om prioriteringar. Har man då sett sig själv och sina nära bli bortprioriterade alltför länge, är det självklart att man röstar på ett parti som ser en, inte bara som en patetisk, dum bonnläpp som man kan skratta åt och ignorera, utan som en människa.

Själv är jag välutbildad, har jobb, familj och kommer från en "bra" bakgrund. Och jag tänker rösta på SD i höst. För att de är de enda som inte fegar ur, hukar sig och är förblindade av maktens korridorer, gör allt för att få hänga kvar. De är en frisk fläkt i ett uppsplittrat Sverige. Och jag har iallafall inte glömt mitt ursprung, även min släkt kommer ursprungligen från en liten håla även om jag bott över hela världen. Det var inte självklart för mig att komma fram till detta, även jag var emot SD för några år sedan. Men sedan tänkte jag till ordentligt, och insåg att de är det enda rätta valet.
rösta med förnuft
29 augusti 2010, kl 13:41
http://www.youtube.com/watch?v=WJ6zF2AUN0A
http://www.youtube.com/watch?v=EC9R90DFNTg

Denna reportagefilm besvarar de mest återkommande frågorna om invandrare:

Varför tar vi in så många flyktingar när de kostar?
Begår invandrare majoriteten av brotten?
Finns det ett överhängande muslimskt hot i Sverige?
Varför vill invandrarna inte anpassa sig till den svenska kulturen?

Dittval.org är en partipolitiskt och religiöst obunden grupp där verksamheten sker på ideel basis. Idén till att skapa en film föddes från spontana samtal och diskussioner i vår omgivning. Vi insåg att vi har negativa åsikter om invandrare. Därför sökte vi oss till jounalister, professorer och experter av olika slag för att hitta belägg till dessa fördomar. Resultatet blev denna reportagefilm!

Mer info hittar du på
www.dittval.org
rösta med förnuft
29 augusti 2010, kl 13:42
sprid filmen. rösta rätt
tomtomt
29 augusti 2010, kl 19:53
Det är jättebra det du gör! SD kommer in i riksdagen tack vare dig och några andra mindre begåvade politiker!
Ebert
29 augusti 2010, kl 23:03
@SD 2010
Det enda du skrev som var sant var nog att du skulle rösta på SD. Det andra är lögn, du är inte alls särskilt välutbildad och du har inte bott runt om i världen. Jag tror inte ens att du kommer från en liten håla, du finns nog inte alls förresten.

Din uppdiktare är en Sverigedemokrat som försöker ragga röster av mer förnuftiga människor genom att låtsas som att du är en av dem och att du har tänkt till.
Jag tvivlar inte på att man kan vara berest akademiker och sverigedemokrat, det är bara det att ditt inlägg är så uppenbar reklam.
Trulle
30 augusti 2010, kl 12:22
dakkster: du verkar ju helt tom i huvudet.
SD2010
30 augusti 2010, kl 12:30
@Ebert: Vilka fördomar du har! Så bara för att man är Sverigedemokrat, kan man inte vara akademiker, berest eller vettig? Du verkar oerhört inskränkt, vidga dina vyer litegrann.

Jag är akademiker. Jag har bott utomlands. Jag tyckte oxo multikulti var jättenytt, skoj och spännande. På 90-talet. Sedan växte jag upp, och insåg hur saker hänger ihop. Jag insåg att det är ohållbart att ta emot så många invandrare som vi gör, och att allt bara rullade på av gammla vana. Det krävs något nytt, friskt och nytänkande för att stoppa gamla invanda mönster. SD är ett sådant nytänkande parti. Det kommer du att inse tids nog. Då kommer du att känna dig lite dum för din kommentar här.
Fredrik
30 augusti 2010, kl 14:35

Att diskutera prioriteringar i stadsbudgeten är en av politikens främsta uppgifter. Vård, skola, barnomsorg, militär… var vill vi lägga pengarna?! Men av någon anledning går det inte att diskutera vad flyktingmottagning och assimilation får kosta. Går det en gräns för hur mycket av stadsbudgeten som skall läggas på flyktingmottagning utan att det är "rasism"?

Det verkar som de flesta argument mot SD tar slut vid ordet "rasism"; ett enkelt sätt att aldrig möta det verkliga politiska budskapet. Att bemöta SD politik på detta sätt är lika moget som att bemöta VP´s alla argument som ”stalinims”! Det tabu som råder i debatten om invandringspolitiken visar hur osund demokratin, åsikts- och yttrandefriheten är.

Jag röstar på SD för att jag vill att mina skattepengar skall gå till skola, sjukvård, barn- och äldreomsorg. INTE flyktingmottagning, SFI-kurser och assimilationsproblem. Precis vad SD´s reklamfilm förmedlar!

Jag säger som Shakespear; ”A man convinced against his will, is at the same opinion still”.

//Fredrik
Fredrik
1 september 2010, kl 00:42
Utan att nämna namn föreslår jag att du kollar upp vilken etnicitet ledarna i Sveriges tyngsta kriminella gäng idag har; Original Gangsters, Naserligan, Jugoslaviskst nätverk, Asir, Black Cobras, Black Scorpions, Werewolf Legion, Joksos arvtagare, Tigrana mfl.

Jag vet inte vad nettokostnaden för flyktingmottagning, SFI kurser och assimilation är. Men jag vet att jag inte är beredd att betala med det lidande dessa gäng har orsakat.

Det är tragiskt och osunt för åsiktsfriheten om vi inte kan diskutera detta utan att invandringspolitikens kritiker kallas ”nazister” och ”rasister”! Orden är snart så missbrukade att de kan ersättas med ”blaha”.

En sak är solklar: Om man vill att skattepengar skall gå till vård, skola, äldre- och barnomsorg. INTE en flyktingmottagning som inte ens klarar av att skilja på behövande och kriminella från andra delar av världen, finns bara ett val:

Sverigedemokraterna!
mrvo
2 september 2010, kl 06:43
Har svårt att tänka mig att SD's valfilm oavsett innehåll hade sänts i TV. Och hurvida valfilmen i sig kanske inte hade dom mest kärvänliga inslag är det många som kommer rösta på SD i år, inklusive mig. För att stödja demokratin, och då dels för att förhoppningsvis få invandringsfrågor i större fokus än dom varit genom årens gång. Att utöka fler förorter med kassa förutsättningar gynnar ingen.

Sen vill jag tillägga något angående "rasism" det har alltid funnits oliktänkande och kommer förbli så i alla tider, om jag inte gillar en typ av religion som exempelvis utövar kvinnoförtryck gör mig icke till rasist, det gör mig bara till en sunt tänkande människa (utifrån nordiska värderingar) som helt enkelt inte accepterar sånt.
Så vad är en rasis i dagen mening? (Gult, Svart eller Vitt) Eller kanske oliktänkande?
Nåväl, rätt och fel och oliktänkande kommer fortlöpa likaså i all oändlighet och tacka fan för det, tråkigt hade varit annars.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna