Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Årets papa.

Varje år utser tidningen Mama de mest framstående föräldrarna. Eller ja, de flesta kategorierna är förbehållna kvinnor. Det är årets revanschmama, årets karriärmama, årets provokatörmama, årets bloggmama, årets modiga mama, årets hjältemama, årets modemama och årets scenmama. Men en årets papa finns det plats för också.

Jag vet inte exakt vilka kriterierna är för att bli årets papa, men priset går alltid till olika kändisar. I år var det författaren och poeten Marcus Birro som hade den äran. Jag kan inte låta bli att undra varför. Vad exakt är det tidningen Mama tycker är så fantastiskt med Marcus Birros faderskap? Att han alls tillstår att han har barn, att han nämner dem någon gång då och då i sina texter? Att han har skrivit om saknaden efter de bebisar som dog, om längtan efter den som var på väg och som föddes i somras, om kärleken han känner för dem alla? Det gör honom knappast värd medalj.

Om man läser Marcus Birros texter och hans sambo Jonna Vanhatalos blogg så framgår det att han jobbar och är bortrest väldigt mycket, medan hon drar typ hela lasset hemmavid. Men så låga förväntningar har vi på fäder att det trots allt är han som får en fin utmärkelse för att han är en så bra förälder, inte hon.

Inte för ett ögonblick betvivlar jag att Marcus Birro älskar sina barn. Men årets papa? Kom igen. Det lär finnas cirka tusentals män som är bättre förebilder som fäder än just Marcus Birro.

18 kommentarer
mallene
16 november 2010, kl 13:12
Förmodligen är det så och förmodligen finns det fler tusentals också. Sedan kan man ju undra hur man kan "tävla" i moderskap och faderskap, förstås. Men det kanske är en annan fråga?
16 november 2010, kl 13:17
Det är en smäll på käften på ngt sätt. Så vansinnigt korkat att man får upp kaffet. Som jag också skrev om igår. http://blogg.tara.se/christina-stielli/2010/11/15/hur-blir-man-arets-mamma/
Julia
16 november 2010, kl 13:58
Ännu löjligare är ju att tidningen Mama över huvud taget finns. Vad är syftet med tidningen? Vad är det för konservativa kvinnor som driver den? Vad har de för gammeldags syn på föräldraskap?
Sonja
min blogg teckningsbloggen.se
16 november 2010, kl 14:07
Typ alla håller på och diskuterar varför i all världen katrin zytomierska blev årets mama(provokatör)

har dom sett så hon sliter! men nä, allt folk ser är "att hon lämnar barnen till barnvakt" och "dricker vin".. vad var det mer.. jo ... "hon tycker att brandvarnare är löjligt"
Xorkrik
16 november 2010, kl 14:26
Så en bra pappa är någon som jobbar hela tiden och drar in mycket pengar ? Vilken modern livssyn.
Niklas
16 november 2010, kl 14:56
Lisa : Håller helt med dig om varför Marcus Birro utav alla får priset ? Sedan kan man ju undra om inte detta gäller även kändiskvinnorna som också får motsvarande pris. Har svårt att tro att dom gör ett så mycket bättre jobb som mamma fast det nämns naturligtvis inte. Det är väldigt mycket kritik mot oss män här inne så jag antar att det är därför fast jamnlikt är det inte ;-)
Nimba
16 november 2010, kl 16:05
Jag håller med Julia, känns som nån tidning från 50-talet. Håller också med om att man inte kan tävla i föräldraskap. Vem kan, förutom barnen och den aktuella familjen, veta hur "bra" en mamma eller en pappa är? En tidning kan inte avgöra det i alla fall. Därmed inte sagt att det är nåt fel på Birros föräldraskap.
Mattias
min blogg http://jack71.blogg.se
16 november 2010, kl 16:34
Har precis skrivit ett inlägg om samma sak i min blogg. Läste precis på Twitter hur Marcus skrev att han säkert är hemma MER än de flesta andra farsor.

Skulle inte tro det men tror säkert han är en bra pappa och blir mest som dig nyfiken på vilka egenskaper Årets Pappa ska ha enligt tidningen Mama?
Nimba
16 november 2010, kl 18:49
Och om att "vara hemma mer än de flesta andra farsor". Varför denna ständiga indelning i morsor/farsor? I min värld är båda könen lika mycket föräldrar, så varför ska morsor ständigt jämföras med morsor och farsor med farsor? En mamma "hyllas" inte för att hon är hemma med sina barn, det anses som självklart, men en pappa som är hemma "mer än de flesta andra farsor" är "duktig" för det? Jag välkomnar den dagen när de oskrivna reglerna för vad som förväntas av oss är lika för alla.
Jessica
17 november 2010, kl 18:20
Jag tycker att det var riktigt konstigt att han i sin krönika skrev: Män som är födda på sjuttiotalet och senare har jämställdheten naturligt.
Hur kan han säga så? Det finns väl inget som tyder på att det är så? I så fall skulle väl inte samhället se ut som det gör idag? Det blir också märkligt när han skriver så med tanke på att han själv inte alls lever jämställt. Och det är väl ganska enkelt att se att de inte lever jämställt bara genom att läsa deras bloggar?
LADY DAHMER | confessions of a neurotic attentionwhore
min blogg http://ladydahmer.blogg.se
18 november 2010, kl 08:54
Vilket jävla bullshit. MenÅHhanärjusåduktig!! Han vet ju vad ungen heter iallafall! Han har säkert HJÄLPT JONNA att byta blöja nån gång.

Men jo, det är så vi ser på karlarna; som inkompetenta små könsorgan. Beröm får de när de lyckas bidra med nåt annat än navelludd och pengar, herredudanmej vad duktiga Bosse var när han tog disken igår kväll.

En vännina till mig beskrev en kväll hemma hos svärisarna: ""Det kan pågå ett högljutt samtal där männen - jäsandes på sina stolar - slår sig stolt för bröstet och säger "Det är ju klart man är feminist!" samtidigt som kvinnorna far runt som jehun och serverar dem kaffe och konjak efter att ha kånkat bort 20 kilo smutsdisk från bordet"

....och detta är varför jag öschar så jävla mycket om genus hela tiden. Kvinnor fostras till att passa upp. Kvinnor fostras till att ta hand om. Ingen tycker att det är konstigt. Tvärtom. Skulle alla kärringar efter middagen helt sonika sitta kvar utan att säga något så skulle det uppstå förvirring. Stämningen skulle förändras. Väntan i luften och männen skulle vrida oroligt på sig. Så vi faller in i vår tilldelade roll för att undvika konflikt.

(eller ja, inte jag då men det är mest för att jag är så jävla lat och besitter ett trots à la treåring "Jaha, om inte NI tänker hjälpa till då ska fan inte jag...." typ)
Niklas
18 november 2010, kl 11:16
Lady Dahmer : Du har nog delvis rätt i det du skriver, är själv sjukskriven just nu och gör därför det mesta i hemmet faktiskt. Självklart väntar jag mig att hon skall säga nåt eller bli glad medan hon antagligen inte väntar sig detsamma från mig vid hushållsarbetet utan ser det som sin skyldighet. Fast å andra sidan så hade nog jag kliat mig i huvudet om jag kom hem efter jobbet och märkte att uppfarten skottats från snö och däcken bytts på bilen samt stuprännorna rensats från löv och skit tex.Kan det inte vara så jäkla enkelt att man drar sig till att göra det som man klarar bäst helt enkelt och är det inte det som i grunden är jämnställt, att båda parter är nöjda oavsett vem som gör vad :-)
Agent Orange
18 november 2010, kl 11:28
Kan vara så att det är minst besvärligt att utse en kändis som "bäst"

I själva verket finns det förmodligen pappor och mammor som bättre hade behövt få bekräftat att dom är en bra förälder. Birro är en av dom, och jag en annan. Ändå får jag ingen medalj för det.
Nimba
19 november 2010, kl 19:33
Angående att göra det som man gör bäst:

Det håller jag också med om är bra, men det man är bäst på är inte alltid det som traditionen påbjuder. Jag är tjej och har alltid hatat allt vad hushållsarbete heter. Tycker att det är betydligt roligare med teknik. När vi förr i världen var på middag hos en äldre släkting (vi var ganska många i olika åldrar som brukar äta där) så var det alltid självklart att just tjejerna hjälpte till att diska, osv, medan de två manliga släktingarna inte lyfte ett finger. De åt och gick och satte sig i soffan. Så brukade jag också ofta göra, för att markera att jag inte ställde upp på det.

Jag reagerade redan som barn på det där, för det var så tydligt att det var olika krav på oss bara för att vi har olika kön. Tycker att det är höjden av stenålderstänkande att vissa, både tjejer och killar, tycker att det där är okej.

Eller ta en klassmamma som ringde oss när vi skulle vara med och förbereda inför en klassfest. Jag skulle åka bort och min kille skulle ensam representera vår familj och fixa bullar. Då blev hon förvirrad kring bakningen, om han skulle baka eller inte. (Han är skitduktig på att baka, jag har aldrig bakat bullar.)

Varför ta förgivet att det alltid är tjejen som diskar, byter gardiner, sysslar med inredning eller bakar?
Det är inte alls självklart att man är huslig och pysslig bara för att man är tjej. Sen behöver man inte heller vara en sån som byter däck och rensar hängrännor heller bara för att man är kille. Det beror ju på vad man är lagd åt, inte på kön.

Och en grej till med Birro och jämställdhet: När jag läser hans krönikor får jag bilden av att han hyser någon gammaldags romantisk bild av mannen som den vill fly den trista vardagen, känna vinden blåsa i håret och äventyret vänta om hörnet. Bilden av mannen som den evige äventyraren. Som om det bara är män som vill räcka fingret åt vardagen ibland och ser tillbaka på sitt unga, "vilda" jag, den eviga revoltören mot Mellanjölkssverige.

Män har inte patent på det där. Så kan kvinnor också känna. Fast vi förväntas inte känna så. Det finns inte ens uttryck för det, utan allt som har med slarv, barnslighet och lekfullhet är reserverat för killar (killar och deras leksaker, boys will be boys, ungkarlslya, osv).

Nej, det är dags att göra upp med den där unkna bilden en gång för alla! Det har att göra med hur man är som individ, inte vilket kön man tillhör.
Niklas
20 november 2010, kl 00:49
Men kan det inte vara så att tjejer som föder barn(Än så länge iaf) automatiskt ses som mer ompysslande och det med all rätt. Finns ingen orsak att just kvinnan skulle föda barn och vara mindre ompysslande och omhändertagande än mannen liksom. Någon mening måste det ju vara fast vissa tycks ha svårt att acceptera det .Ända sedan urmines tider har faktiskt kvinnan fött och tagit hand om barn samt hushåll samtidigt som mannen har bla jagat och fixat andra praktiska grejer.Det har varit naturlig eftersom mannen är normalt starkare,vigare och snabbare samtidigt som kvinnan varit låst vid barnen eftersom hon faktiskt också fött dem .Varför ändra evolutionen nu på 2000-talet ? Den svenska kvinnan av idag tycks bara vara lat och bortskämd samt tänker på sig själv och egna intressen :-(
Nimba
21 november 2010, kl 20:50
Då kan jag kontra med att vissa män (långt ifrån merparten, utan några få stofiler som tur är) skyller på biologiska orsaker av bekvämlighetsskäl, för att slippa göra tråkigt och trist hushållsarbete själv. Männen har traditionellt haft mer frihet och vidare ramar. För vissa är det väl jobbigt att mista den friheten och få samma krav på sig som kvinnorna har haft i alla tider. Sen är det väl så att tydliga roller utgör trygghet för en del människor.

Men man kan faktiskt inte dra alla över en kam och förutsätta att alla inom samma kön är något slags homogena varelser med exakt samma egenskaper - för så är det inte.

Jag struntar högaktningsfullt i hur grottmänniskorna levde. Männen springer inte ute i skogen iförda skinn och klubbar ihjäl djur längre, vi har kommit något längre i dag. Och i dag har barnen två föräldrar, inte bara mamman. (Och detta är inte något som har ändrats nu under 2000-talet. Det är något som pågått länge.)

Något som är intressant är att de som pratar om oss som "djur" sällan motsätter sig andra utvecklingar, så som organdonationer, hjärtoperationer, rymdfärder, bilar eller datorer. Fast detta kanske har vuxit upp som svampar i skogen, vad vet jag.

Att skylla på att vi är djur och att det inte är "naturligt" för oss att leva jämställt är bara patetiskt. Man känner SJÄLV vad som är naturligt för en. Jag skiter i alla fall fullkomligt i vad stockkonservativa bakåtsträvande biologister gastar om i sin strävan efter att föra tillbaka kvinnan till spisen.

End of discussion för min del.
Nimba
21 november 2010, kl 21:00
Måste bara förtydliga att jag inte menar att kvinnor inte ska ta ansvar. Vad jag menar är att alla vuxna människor ska ha samma krav och rättigheter. Sen bestämmer ju folk själva hur de vill ha det.

Vill tjejen stå för markservicen och mannen vill göra alla praktiska bitar - fine - och lika bra om det är tvärtom eller om man turas om.

Vad jag menar är bara att man inte ska tvinga på folk roller som de själva inte känner sig bekväma med. Ogillar båda hushållsarbete får båda bita i det sura äpplet och hjälpas åt helt enkelt. Det ska inte vara nåt kvinnor måste ha huvudansvar för bara för att det "alltid" har varit så.

NU har jag skrivit klart.
Niklas
21 november 2010, kl 21:10
Nimba : Erkänner att jag kanske var onödigt provocerande i min kommentar haha !!
Din sista kommentar håller jag fullständigt med om, precis så det skall vara :-)
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna