Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Att plocka bort Rocky var ren och skär dumhet.

Rocky är namnet på Martin Kellermans självbiografiska tecknade serie som går i en rad olika tidningar, däribland DN. Igår valde dock chefen för DN Kultur, Björn Wiman, att plocka bort en seriestripp från nätversionen av DN. Skälet? Han menade att den var antisemitisk.

Seriestrippen såg ut såhär:

rocky och den judiska konspirationen.jpg

"Martin Kellerman är en lysande och begåvad tecknare, men denna gång gick han över gränsen", säger Björn Wiman.

"Det som är så lurigt med antisemitiska budskap är att de kan smyga sig in i de mest begåvade sammanhang", beklagar han sig vidare.

Det antisemitiska budskapet är således att Martin Kellerman hävdar att personer av judisk börd på Bonnier-koncernen, som äger DN, ser till att han bara blir kär i kvinnor som inte vill ha honom, så att han förblir olycklig och kan lägga mer tid på att jobba och dra in pengar åt sig själv och Bonnier. Och det begåvade sammanhanget i vilket detta hemska budskap nästlat sig in är alltså DN.

Ursäkta, men hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.

DN är en vinstdrivande tidning, ingen välgörenhetsinstitution. Att bli publicerad i DN är ingen rättighet. Om DN publicerar något och sedan väljer att plocka bort det så är det inte ett hot mot yttrandefriheten. Men att plocka bort Martin Kellermans seriestripp med motiveringen att den förmedlar "antisemitiska budskap" är ren och skär dumhet.

Seriestrippen är ju absolut inte antisemitisk utan tvärtom en väldigt tydlig drift med teorier om judiska konspirationer. Den visar hur paranoid antisemitism är, hur absurd och långsökt.

Självklart finns det folk som skulle kunna ta illa vid sig av den där seriestrippen, som skulle missuppfatta humorn. En tidning som anpassar sig efter dem blir kanske trevligare och mysigare, men den blir samtidigt också enfaldig, platt och uddlös; ointressant. Det är i den riktningen Björn Wiman tar kultursidan i Sveriges största morgontidning när han nu stoppar en subtil och fyndig serie av rädsla för att kränka de korkade.

31 kommentarer
Ebert
2 november 2010, kl 16:10
Kulturchefen blev nog rädd att Israel skulle reagera på samma sätt som de gjorde när Aftonbladet skrev om organstölder.

Och det står honom fritt att låta bli att publicera vad han vill, men eftersom han tyckte det var en bra idé att publicera rondellmuhammed så framstår det som att han tycker olika folkgrupper är värda olika mycket hänsyn.
2 november 2010, kl 16:15
Jag misstänker att svergiedemokraterna kontrollerar dn och att de ville ta bort en av de roligare exemplen på kritik mot deras världsbild. Det kan vara en slump - kanske är Björn Wiman bara helt dum i huvudet. Men jag lutar åt att det är sverigedemokraterna...
Niklas
2 november 2010, kl 16:17
Lisa : Det var ju med liknande metoder faktiskt i tidsskrifter och dylikt som nazisterna använde sig utav till en början mot judarna. Allt skylldes på judarna och till slut ledde det ju fram till kristallnatten och senare förintelsen. Det är ju faktiskt lite grann " Hets mot folkgrupp" och märkligt att du tycks försvara det. Bonnier är ju en släkt av judisk börd som dessutom tydligen äger DN , inte märkligt alls om dom då väljer att plocka bort den här serien. Om man istället skyllt på muslimerna i den här serien hade du då tyckt likadant Lisa ?
Ebert
2 november 2010, kl 16:59
Det är okej att driva med den fördomsfulla BILDEN av dessa grupper. Kulturchef Wiman tog bort strippen eftersom han uppfattade det som att vissa inte förstod ironin, alltså att man drev med en typisk antisemitisk uppfattning av judar och inte judarna i sig. Tyvärr visar du tydligt på att han hade rätt i att vissa är för dumma för att se igenom det lagret av ironi.

Jag tror mycket väl att du vet vad Muhammed representerar. Varför skulle jag gilla att han hade en nioårig fru?

Och igen, eftersom du uppenbarligen inte tycker att man får driva med muslimer så frågar jag igen, var det fel att publicera nidbilder av Muhammed?
Andreas
2 november 2010, kl 17:26
Det är väl helt uppenbart att det inte var för att Martin Kellerman drev med judar, utan för att han drev med Bonniers som Björn Wiman tog bort strippen. Han är väl helt enkelt rädd om jobbet och gillar att krypa för familjen Bonnier
Niklas
2 november 2010, kl 17:27
För det första så är Bonnier av judisk härkomst och äger tidningen så varför skulle dom vilja bli drivna med i den ?...snacka om dum Ebert !!
För det andra så tycks du ofta försvara Islam så jag antar att du då också gillar hans harem med 14 fruar varav den yngsta bara 9 år gammal.
Om det var fel att publicera nidbilderna på muhammed så var det än mer fel att försöka bränna inne Lars Vilks och visar bara vad den religionen är kapabel till att göra.
Tze
2 november 2010, kl 17:27
Det är alltså sådana här patetiska fåntrattar som jobbar på Sveriges största dagstidning. Sorligt.
Ebert
2 november 2010, kl 18:05
Niklas.
''För det första så är Bonnier av judisk härkomst och äger tidningen så varför skulle dom vilja bli drivna med i den ?...snacka om dum Ebert !!''
Kan du utveckla ditt resonemang lite tack, jag har förstått att du uppenbarligen hör till begåvningsreserven och att det kanske är svårt att försöka tala som vuxna människor men försök iaf. Jag är övertygad om att du är mer ointelligent än de flesta som kommenterar på den här bloggen.

''För det andra så tycks du ofta försvara Islam så jag antar att du då också gillar hans harem med 14 fruar varav den yngsta bara 9 år gammal.''
Och du försvarar kristna så jag antar att du gillar häxbränningar och Ku Klux Klan, om vi nu ska använda oss av din logik. Jag försvarar moderata muslimer mot rasistisk smörja, det betyder inte att jag gillar Muhammed och vad han gjorde. Att ta sig rätten att försöka förtrycka muslimer pga Muhammeds val av fruar är på samma nivå som att klandra judarna för att de dödade Jesus. Har du läst gamla testamentet förresten? Patriarkerna var inte några förebilder för en modern tid precis.

''Om det var fel att publicera nidbilderna på muhammed så var det än mer fel att försöka bränna inne Lars Vilks och visar bara vad den religionen är kapabel till att göra.''
Det var väl inte religionen islam som försökte bränna Vilks. Tycker du att katolicismen i sig är ansvarig för präster som förgripit sig på unga pojkar? Eller att Ku Klux Klan på ett bra sätt visar vad kristendomen står för?
Niklas
2 november 2010, kl 19:47
Ebert : Snacka om ointelligent som vill att jag skall utveckla resonemanget att bonnier som är av judisk börd och äger DN tycker att serien är antisemitisk !? Du förstår inte och så snackar du om begåvningsreserven ????
När det gäller Islam så lever dom fotfarande efter Koranen vilket vi inte gör om du förstår vad jag menar ? Häxbränningar har inte vi sysslat med sedan 1600-talet men stenar folk till döds gör dom fortfarande i tex Iran.Om du tar den extrema ku klux klan som knappt existerar idag(ca 200 personer ?) så är den ganska liten om du jämför med alla dom muslimska grenarna som Talibaner, Hamas & Hizbollah med mera.
Eftersom Muslimerna satt ett pris på Lars vilks huvud precis som med Salman Rushdie så anser jag att religionen Islam är ansvarig som sådan.Katolicismen uppmanar inte eller hetsar till våldtäckter på unga pojkar......förstår du ?
Ebert
2 november 2010, kl 21:01
Niklas.
Nu har jag missat något, var det Bonnier som sa att Wiman skulle ta bort serien? Det gör historien ännu mer, intressant. Det låter nästan lite som en antisemitisk konspirationsteori..

Det finns gott om kristna som är bokstavstroende. Men det var inte vad diskussionen gällde. Jag har för mig att vi diskuterade Muhammeds fru. Du sa ju själv att du inte hade någon mer uppfattning om Muhammed än så.

Nu handlade det ju inte om hur många som är fundamentalister, du hävdade att islam i sig var skyldigt till försöket till mordbrand hos Vilks. Jag visade då på att man även i kristendomens namn kan hitta på tokigheter. Försök hålla dig till saken.
Jag påstår inte att katolicismen i sig är skyldigt till varken pedofilpräster eller terrordåd på Nordirland, eller att protestantismen är skyldig till Ku Klux Klan. Det är när man går efter ditt resonemang man måste dra den slutsatsen.
Niklas
2 november 2010, kl 21:58
Ebert : Du måste väl ändå förstå att Bonnier delvis är delaktiga i bortagandet utav serien eller ?
Tror Muhammeds yngsta fru hette Aisha och blev gift med Muhammed när han var 51 år och hon 6 år.Äktenskapet fullbordades 3 år senare med samlag och då var hon alltså bara 9 år, nåt mer du ville veta ?
Sista svaret är väl lätt och enkelt som alla vet att 90 % av tokigheterna idag begås utav muslimer.Det är ganska enkelt att titta på vad som händer i världen just nu och vem som oftast utför terrordåden inte sant ?
Anders
2 november 2010, kl 22:50
Ebert, bry dig inte om att diskutera med Niklas. Han är ett troll som härjat här en tid under flera olika namn. Senast var han Sara, den arga feministen. Nu Niklas, killen med sunt förnuft. Ignorera honom bara.
Niklas
2 november 2010, kl 23:00
Anders :Det skall jag tala om för dig att Niklas är alltid Niklas och jag är inget troll, finns ingen orsak att använda olika namn och finns det någon mera så säger jag fan ifrån....den saken är klar ;-)
Blanda för guds skull ej heller inte in mig med några jäkla feminister dessutom din tokstolle :-P
msn00b
min blogg msn00b.wordpress.com
3 november 2010, kl 08:35
Troll eller inte så gjorde den här diskussionen min morgon!

Ebert - jag tror du hade uppskattat den här :D http://hij.sagepub.com/content/14/2/212.abstract
Karin
3 november 2010, kl 09:19
Hmmm.. Betyder det att vi inte kan visa filmer som skildrar nazister/terrorister/valfria idioter därför att deras repliker uttrycker åsikter som kan vara stötande? Eller publicera böcker där karaktärerna inte håller med bokförlaget? Ja, det vore fint. *dagdrömmer om att vara allsmäktig härskare på mediebolaget som får operera i det klimatet*.
tobbe
3 november 2010, kl 11:21
Du har så rätt Lisa. Det var det dummaste jag läst idag, BJ's uttalande alltså. Strippen är genial.
Niklas
3 november 2010, kl 12:27
Tobbe : " strippen är genial" det sa nog tyskarna också om den nazistiska tidsskriften Zeitungszeugen som också anklagade judarna och den som dom kallade den Judiska pressen.Det finns fan ingen orsak att acceptera sådan här skit. Undrar om ni här inne känner till att sådant här som man kan tycka larvigt trams till slut ändå ledde fram till kristallnatten och senare förintelsen. " Många bäckar små blir snart en stor å "......bäst att stoppa skiten i tid och har ni glömt vad kristallnatten var så kan ni ju alltid googla så kanske ni kommer på andra tankar sedan !!
Christoffer
3 november 2010, kl 13:40
Men, alltså Niklas, nu får du skärpa dig. Vemsomhelst med fler än två hjärnceller inser att denna strip DRIVER med ANTISEMITISM. Det kallas ironi. Meningen är att Rockys resonemang är avsiktligt löjligt, det blir en parodi på människor med trångsynta värderingar. En grupp du för övrigt verkar tillhöra, bara det att du i sann 2000-tals anda bytt ut "jude" mot "muslim" eftersom det är det som gäller nu.

Faktum är att seriestriper som Kellermans om något bidrar till att MINSKA främlingsfientlighet, eftersom han gör det så uppenbart långsökt och konspiratoriskt. Det måste väl även du inse? Att jämföra med tidsskriften Zeitungszeugen... är du på riktigt?
Niklas
3 november 2010, kl 14:51
Christoffer : Har du bara en hjärncell själv då eftersom du inte förstod att Björn Wiman och Bonnier(Judesläkt) inte såg ironin utan ansåg att den hade ett antisemitiskt budskap. Tror du verkligen att judar skrattar åt den ? Du kan ju fråga dig själv varför han inte skyllde på muslimer i serien istället....Troligen just därför att det skall vara en muslim i sverige idag och judar är ett legitimt mål men här fick han foten precis som på porrtidningen Aktuellt Rapport ...hahaha !!. Denne Martin Kellerman kan ju inte ha helt rent mjöl i påsen om han blir sparkad eller bortplockad på två så skilda tidningar ....och Aktuell Rapport dessutom ??.
Jag har inte bytt ut judar mot muslimer men däremot så har jag öppnat ögonen för vilka som verkligen begår dom mesta grymheterna i världen i dag vilket jag tycker du också bör göra Christoffer.Jag förstår ifall du undrar om jag är på riktigt eftersom jag tydligen är en av få som vet vad detta handlar om och kan disskutera det ;-)
Ebert
3 november 2010, kl 16:46
Niklas
Jag känner åtminstone en jude som tycker serien är helt okej. För dig är det kanske lite svårt att förstå eftersom du förmodligen inte vet så mycket om någonting (och verkar koppla ihop karaktärsdrag med etnicitet, som en rasist), men judar är inte en homogen grupp. Får du tuppjuck om någon säger ''negerboll'' också.

Jag upprepar, att Bonniers skulle råda Wiman att ta bort en serie låter ju verkligen som antisemitisk konspirationsteori.

F ö så fungerar inte serien om man byter ut judarna mot muslimer, eftersom det är den antisemitiska nidbilden av judar man driver med. I en annan serie så ondgör sig Rocky över att inga taxichaufförer stannar för honom, och konstaterar att han inte är svart och att de därmed inte borde ha några anledningar att inte stanna. Det skulle ju inte fungera om man bytte svarta mot judar i det sammanhanget.
Det sorgliga är att du inte förstår och att jag lika gärna kan försöka förklara Kants filosofi för ett litet barn.
Ebert
3 november 2010, kl 16:55
Anders
Han skulle kunna vara lätt begåvningshandikappad också. Den frekventa användningen av smileys tyder på det. Skulle någon spela sverigedemokratisk mupp skulle den nog för trovärdighetens skull slopa sådana fjollerier.
Niklas
3 november 2010, kl 17:42
Ebert : När diskusionen nästan redan är över så kommer du Ebert in igen med samma gamla fjantiga upprepningar, har du aldrig nåt nytt eller intelligent att komma med ??
Idi Amin den svarte diktatorn tyckte också att Adolf Hitler var helt okey är du säker på att din jude är frisk eller ljuger du ?
Wiman kanske har insett det olämpliga i serien och varit snabbare än Bonnier om du förstår Ebert !!....behöver alltså inte vara antisemitisk konspirationsteori som du kallar det :-P
Är du inte smartare än att du menar ordagrant byta ut.....serien kan lätt ändras så att den passar för ändamålet om man säger så din knäppgök. Som sagt samma dumma kommentarer som vanligt :-(
Ebert låter som en gammal gubbe men dina kommentarer säger mig något helt annat......du snackar om barn :-D
Ebert
3 november 2010, kl 18:05
''Din jude''?
Olle
3 november 2010, kl 19:52
Introspektiv självkritsk ironihumor är inte så jävla enkelt att förstå alla gånger...för alla...jämt.
Niklas
3 november 2010, kl 19:55
Ebert : ja, där ser man intelligensen , "Din Jude" ....läs din text igen så kanske du hittar honom.. haha !!
Ebert
3 november 2010, kl 20:04
Niklas

En sista fråga bara, sedan ska jag lämna dig ifred:
Är det tillåtet att driva med (fördomar om) svarta för att Idi Amin tyckte att Hitler var bra?
Niklas
4 november 2010, kl 00:45
Jag har inte drivit med eller haft fördomar om svarta pga av Idi Amins dyrkan utav Adolf Hitler. Han tillhörde ju inte den som Hitler kallade den ariska rasen direkt och kände mycket väl till vad nazi-tyskland gjort under kriget.Idi Amin var en muslimsk diktator och massmördare dessutom kannibal.Han var naturligtvis inte frisk men Jag driver inte med svarta för det utan tycker snarare att hans dyrkan är väldigt märklig.....hoppas det är svar nog Ebert !?
Vid deras sida
4 november 2010, kl 15:28
Wiman tar hänsyn till att en stor andel av läsarna är dumma i huvudet och inte kan hantera något som berör judar och inte är en hyllning till Israel på samma sätt som om man skrev om Kim Jong Il i Nordkoreas dagstidning. Att seriestrippen helt uppenbart driver med antisemitism spelar ingen roll i sammanhanget då det krävs någon form av reflektion för att förstå det. Det betyder inte nödvändigtvis att Wiman också är dum i huvudet, men han är i alla fall ovanligt ryggradslös för att vara en chefsredaktör på en dagstidning.
Niklas
4 november 2010, kl 17:57
Judehatet är nog mer utbrett i sverige än jag tror att döma av kommentarerna här inne tex.Betyder verkligen Kellermans Rocky så mycket för folk här inne ?.....tror faktiskt inte det !!
Det har blivit en grej bara för att det gäller just judar tror jag. Judar är ändå inget problem i det svenska samhället, sköter sig och är integrerade till skillnad mot vissa andra som inte ens försöker eller vill.Martin Kellerman har fått jobb på tidningen DN som ägs av Bonnier(judisk släkt) och tackar med att attackera just Bonnier och judarna i sin seriestripp. Tycker ni detta är okey, acceptabelt och roligt.....jag förstår det inte ????
Martin
5 november 2010, kl 01:59
Niklas

Du behöver inte vara hela släkten Bonniers, alla svenska judars och den allmänna judiska folkgruppens stora samvete. Om de unisont går samman och ber dig om det stora förtroendet- för all del. Tills dess, slappna för fan av lite.

När du har hittat fem judar som tagit illa upp av Kellermans verk, så kan du återkomma och föra deras talan vidare mot total upprättelse. Jag tror inte att du kommer att lyckas.
Niklas
5 november 2010, kl 08:37
Martin : Nu är det ju så här att judarna brukar inte hetsa upp sig allt för mycket över sådana här saker och delvis därför är dom så pass bra integrerade i sverige också, det blir inte upplopp i Rosengård liksom.Hade detta gällt muslimer på något sätt då hade det fan bojkottats,mordhotats och brännts flaggor.Ni minns satir-teckningarna på muhammed som rondellhund tex då varor bojkottades och flaggor bränndes i utlandet..Varför accepteras Islamisternas våld , hot och trakasserier i sverige medan antisemitismen istället är så pass utbredd i sverige trots att dom aldrig skadar någon ? Det är aldrig någon som försvarar judarna och Israel men muslimerna hålls om ryggen i varenda jäkla läge trots allt jäkelskap som dom hittar på överallt.Det är detta jag vill påvissa lite och inte som du säger bara vara Bonnier och övriga judars stora samvete !!
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna