Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Vi är många som vill prata om det.

Ny krönika här. (Den näst sista krönikan jag skriver för Aftonbladet.)

26 kommentarer
tobbe
20 december 2010, kl 17:10
Bra skrivit, på nusvenska. Jag undrar hur mycket av det här som bygger på missförstånd? Det måste vara ett kommunikationsproblem om det inte är våldtäkt. Ett annat problem är att kvinnor ibland förutsätter att män är tankeläsare. Män läser ofta kroppspråk sämre än kvinnor gör. Så kvinnorna behöver vara mycket mer tydliga med vad de vill.
Niklas
20 december 2010, kl 18:43
Håller med tobbe lite där.Det är faktiskt ni tjejer som sätter gränsen och ofta verkar ni själva inte veta och fel blir det efteråt. Jag vet själv flera tjejer som blivit våldtagna men ingen har anmällt och en utav killarna känner jag tyvärr. Visst en kille skall ändå fatta naturligtvis men ni tjejer kan nog också vara lite tydligare. I dom fallen som jag känner till så är det ingen tvekan om att killarna måste ha förstått tjejernas nej för det har varit tvång inblandat och tragiskt att så få tjejer vågar anmälla :-(
Johanna
20 december 2010, kl 20:12
Varför den näst sista du skriver för aftonbladet?
Lisa Magnusson
20 december 2010, kl 21:39
Mitt kontrakt med Aftonbladet går ut vid nyår, och de har valt att inte förnya det. Så nästa veckas krönika blir min sista.
Mini
20 december 2010, kl 21:41
har för mig att du sa att du inte skulle blogga för aftonbladet senare heller? vad blir nya adressen då isåfall? man vill ju veta innan du byter, så man inte tappar bort dig eller missar nåt i glappet. du får annonsera sådär som SVT gör när de byter från kanal 1 till tv2, en bit innan, så man hinner med och zappa. :)
Lisa Magnusson
25 december 2010, kl 17:29

Jag kommer att flytta min blogg, ja. Vart vet jag inte än, lovar att säga till.
tmw
20 december 2010, kl 23:52
Meh...är de dumma i huvudet eller? Kommer du skriva nån annanstans eller får man nöja sig med bloggen?
Lisa Magnusson
25 december 2010, kl 17:29

Jag kommer fortsätta skriva, det har jag alltid gjort, innan Aftonbladet också. Vet bara inte i vilken form.
Karin
21 december 2010, kl 05:17
Gråzonen har vi nog alla varit i; har själv känt mig mycket illa till mods efter ett par mindre genomtänkta och alkoholinfluerade beslut, känt mig både kränkt, och vid ett par tillfällen, desperat sökt fysisk närhet där den egentligen inte erbjöds.

Det är modigt av dig att erkänna det senare, för det är ju väldigt lätt att känna obehag för något man utsatts för, men mindre lätt att analysera en situation och inse att man själv har orsakat någon annan samma obehag. Det är ju här som många då kan hävda att det inte uppfattade den andres signaler, och därför är det ju, som så många säger, skitviktigt att det dryftas vitt och brett. En förmåga att sätta ord på en känsla i gråzonen kan ju t o m öppna upp för en konversation och ökad förståelse där och då, snarare än att senare förvandlas till en situation med konsekvenser man aldrig önskat.

Synd att Aftonbladet inte har vett att uppskatta intressanta och utmanande skribenter, men jag antar att man måste öppna upp för fler okontroversiella mode/kändis/nöjesbloggar? Kanske om du säljer din själ bara litegrann och lite oskyldigt pushar för nån svindyr handväska eller, jag vet inte, läppstift med botoxeffekt, här och där???
Lisa Magnusson
25 december 2010, kl 17:30

Jag tror också att Aftonbladet gör en miss som inte behåller mig, men jag är ju lite partisk...
Jesper
21 december 2010, kl 09:45
En sak som kommer fram (som är grymt bra) är att det är svårt att säga nej på ett tydligt sätt till en kompis. När det gäller sex och sexrelaterat blir allt givetvis mer komplicerat och känsligt, men känslan man har när man blivit övertalad att göra något man inte vill är, skulle jag vilja säga, helt klart liknande. Själv kan jag fortfarande bli förbannad på vad vissa s.k. kompisar fick mig till när jag var liten, och det hade verkligen inte med sex eller våld att göra. Dem vill jag aldrig mer träffa. På samma sätt skäms jag över att jag inte lyssnat tillräckligt på någon som sagt nej. Med åldern har jag blivit mycket bättre på att på säga och höra "nej" och det är jag glad för.

Om den här debatten kan ge oss en förståelse för att "nej" är ett svårt ord att både säga och höra, och därmed göra oss mer lyhörda för det, så är mycket vunnet. Att kräva ett klart och tydligt "nej" för att man skall förstå att man skall sluta med det man vill fortsätta med är arrogant och ohållbart.
Jake
21 december 2010, kl 10:48
Synd att du slutar, jag tycker du är bra.
Lisa Magnusson
25 december 2010, kl 17:31

Tack!
Niclas Kuoppa
21 december 2010, kl 11:39
2009 anmäldes 15 500 sexualbrott. (40 % våldtäkter och försök till våldtäkter). Men trots att anmälningarna fördubblats på tio år menar Brå att bara 10-20% av sexualbrotten anmäls. Jämför antalet anmälningar med antalet skattade sexualbrott i Nationella Trygghetsundersökningarna. 98% av förövarna är män och majoriteten offer är kvinnor. 1100 personer lagfördes.
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=8&module_instance=2

Andelen falska anmälningar låg på cirka 2%, enligt en studie av Christian Diesen. Sen finns felaktiga anmälningar på ytterligare några procent men felaktighterna i dom är inte avsiktliga.

Skulle vi ta hänsyn till tjatsex där ett nej mals ned till ett "låt gå för husfridens skull" så gissar jag att siffrorna skull bli ännu högre och inbegripa både män och kvinnor i både heterosexuella och homosexuella relationer.
Christoffer
21 december 2010, kl 19:10
Tack, Lia! Jag tror att av alla sorglig, sunkiga skrivelser jag sett om Assange-affären - från båda sidor - så är det du skrivit det enda som varit någorlunda vettiga. Otroligt starkt också att du inte bara berättar omde gånger du själv känt sig antastad utan också de gånger då du själv anser dig ha gått lite över gränsen. Det kräver självranskan och det är starkt. Jag tror att det är bra att även den sidan belyses: dvs att även om män står för de flesta övertramp så är det inte en one way street. Det får mig i min tur att fundera över om jag själv gått över gränsen nån gång. Alltså nåt i stil med en hårdhänt kram eller så. Vi skulle alla känna på att vara mer lyhörda, tror jag.

Aftonbladet är föresten idioter som inte förstår vilken kanonbra krönikör de har hittat! Alla andra är så intensägande; du är den enda som sticker ut och är unik. Även de gånger jag inte håller med så är du tankeväckande (och uppenbarligen provocerande för en del). Jag instämmer i hyllningen Amanda Brihed gav dig på sin blogg, och hoppas nån annan tidning är smart nog att anställa dig snarast.
Lisa Magnusson
25 december 2010, kl 17:33

Tack så mycket för berömmet! Läste även Amanda Briheds bloggpost, väldigt rörande. Har lite kontakt med andra tidningar, får se hur det går.
Christoffer
21 december 2010, kl 19:10
Lisa, skulle det stå :-)
David A
22 december 2010, kl 00:49
Till Aftonbladet: Meh!

Till Lisa: Jag hoppas verkligen att du kan fortsätta publicera dig. Du är en av Sveriges intressantaste unga skribenter.

Och God Jul! :-)
AndersKoch
22 december 2010, kl 22:58
Niclas Kuoppa, om du nu hänvisar till Christian Diesen så kanske du bör nämna att han är både feminist och Marxist (kommunist) och det är väl exakt sådana icke neutrala människor som man inte bör hänvisa till för att komma ett steg närmare någon slags objektiv sanning. Per Ström som antagligen inte heller bör kallas objektiv har en helt annan syn på "falska" våldtäkter och det gjordes en studie alldeles nyligen av en kvinna (kommer ej ihåg namnet) som visade att okynnesanmälningarna är relativt många. Till syvende sist är vi det land i världen som har strängast sexuallagar så det ska ju bli oerhört intressant att se om Assenge blir fälld för den spruckna kondomen. Är då detta en fullbordad våldtäkt? Om en kvinna ångrar sig efteråt är det en våldtäkt? En sak vet jag att om jag har med min mp3-spelare ska jag utan tvivel spela in större delen av sexakten ifall tjejen skulle få andra tanker efteråt. Just detta gjorde att två färgade killar som dömts av en Svensk domstol till slut friades. Tjejen hade ångrat att hon haft sex med två färgade killar. Vilket straff fick hon? Antagligen inget.
AndersKoch
22 december 2010, kl 23:01
Jag kan väl passa på att skriva att detta var nog enda gången som Lisa imponerat på mig. Detta svåra ämne framställdes inte, som hon brukar, utifrån ett enda okomplicerat angreppssätt utan här breddades argumentationen på ett mycket mer intressant sätt.
Åsa
23 december 2010, kl 09:58
Jag känner inte alls igen mig. Om någon höll på och kladdade på mig fast jag inte ville skulle jag aldrig låta dem hållas. Men så är jag ju jävligt antisocial också.

AndersKoch: För det första heter han Assange, inte Assenge. För det andra vill jag veta vad du har för belägg för att vi skulle ha de strängaste sexuallagarna i världen? Det florerar oerhört många felaktiga rykten just nu om att oskyddat sex skulle vara olagligt och att vi har något som kallas för 'sex by suprise', vilket ju givetvis är helt felaktigt. Var skulle svenska bebisar komma från egentligen om det vore olagligt? För det tredje var det inte 'bara en sprucken kondom' som han blev anklagad för, vilket visade sig när anklagelserna läckte i The Guardian.
Bengt
23 december 2010, kl 10:29
Hur smart är den som förväntar sig smarta saker av/i Aftonbladet? ;)

Har aldrig förstått varför Lisa skriver för en sån skittidning men det har väl varit en bra plattform att etablera sig från och jag hoppas det leder till att hon med det snaraste får skriva där hon här hemma, i publikationer med högre anseende och kvalitet.
Ekelundskan
24 december 2010, kl 14:43
Men vad fan! Ska du också gå? Då finns ju ingen kvar, bara Malin Wollin och Sanna Lundell i någon slags politiskt korrekt och SKITTRÅKIG låtsaslesbisk hångelscen. Hur kul blir det? Lägg ner Aftonbladet helt. God jul!
Lisa Magnusson
25 december 2010, kl 17:40

Har inget emot skribenterna du nämner, men de är ju mer kåsörer är kolumnister. Tycker att Aftonbladet även behöver personer som skriver vasst och smart och nytänkande på ett sätt som skapar politisk debatt. De har nu bara kvar en enda person av det slaget, Martin Ezpeleta, och han fokuserar ju mest på frågor som rör rasism. Det finns mycket annat också som en så stor tidning som Aftonbladet borde täcka in. Men de vet säkert vad de gör. Eller så är de bara trista, fega och urvattnade, ja...
Taj Mahal
26 december 2010, kl 18:29
Hej!

Det är väldigt tråkigt att Aftonbladet inte behåller en så begåvad skribent som Lisa.
Jag hoppas och tror att Lisa snart hittar en annan ( och bättre ) plattform för sitt skrivande!
En plattform där hon inte blir censurerad för att ämnena är för heta eller inkorrekta.
Det har varit ett sant nöje att följa dig på AB. Keep up the good work!

Taj Mahal
Sverige i mitt hjärta
28 december 2010, kl 09:20
Du kan väl ge ut en ny bok Lisa. Det gör ju alla andra kändisar nu för tiden. Även de som inte kan skriva..... Men det kan ju du. Den kommer att bli en bästsäljare! ;-)

Lycka till med ditt skrivande, vart i världen du än vänder dig.

//Carl
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna