Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Haussen av Guidetti tangerar hysteri på sina håll

Allt annat än seger mot Cesena hade förstås varit röd bock i kanten i Milan-protkollet.

Seger blev det och i morse ( är hemma några dagar) pratade vi Milan, eller framför allt Zlatan, i Gomorron Sverige.

http://svtplay.se/v/2714931/sportpanelen/sportpanelen_20_2

Självklart blev det även snack om John Guidetti och jag ska passa på att skriva här igen, vad jag sade i tv-soffan:

Det är väldigt roligt, och viktigt för svensk fotboll, att det kommer fram nya talanger och profiler. Gapet efter Zlatan, när han lägger av, kommer att bli slukande svart och stort. Guidetti har, precis som en viss "Ibra" både känsla för målet och mål i munnen.

Men, även om jag kan mediedramaturgin och förstår den, den hysteri som råder är lite löjeväckande. Ingen blir gladare än jag om Guidetti en dag vinner den internationella Guldbollen. Men lite sans och balans tack.

Han bör få chansen i EM-truppen, förstås, den unge mannen som lovar så gott.

Däremot så häpnar jag när många säger "redan bättre än Zlatan i samma ålder" och gör liknande halsbrytande jämförelser. Glappet mellan den holländska ligan och serie A är, hävdar jag, större än det mellan allsvenskan och spel i Holland. Inte bara fotbollsmässsigt utan också för den press det innebär att spela i en av världens främsta ligor.

Zlatan har dessutom bara spelat i de främsta klubbarna: Juventus, Inter och Milan och blivit störst stjärna i alla tre. Han var 22 år, snart 23, när han kom till Juve med ikonen Del Piero och snabbt tog över scenen.

Lägg därtill ett år i Barcelona som må ha varit en besvikelse men där han långt ifrån gjorde bort sig.

Vad som krävs, dels spelmässigt men framför allt i mental styrka, för att lyckas i de mäktiga klubbarna och kunna hävda dig i de omklädningsrummen, det förstår uppenbarligen inte alla.

Den dag Guidetti eventuellt blir större än Zlatan är jag gärna med och hurrar, inget är roligare än när det går bra för folk. Men vägen dit är så lång, så lång och brant och beströdd med törnen, tuffa medspelare, ännu tuffare motspelare, elaka pennor, hårda klubbchefer, besvikelser att hantera, träna att övertyga och allt vad ni vill.

Det blir spännande att se hur det går. Men, som sagt, lite överblick och perspektiv tack. Som Lasse Holm sjöng en gång: "La strada è lunga e difficile"...

32 kommentarer
Nyfiken
20 februari 2012, kl 13:04
Det är väl främst Zlatans tid i Ajax som är jämförbart med Guidettis framfart i Feyenoord. I den jämförelsen får man ge John ett litet övertag eftersom hans målsnitt är så exceptionellt, men det bör tilläggas att den holländska ligan var mycket bättre när Zlatan spelade där.

Jag tycker dock vi kan säga att han (John) har en bättre näsa för mål än vad Zlatan hade när han var i samma ålder. Zlatans teknik var dock överlägsen redan då.
Weger
20 februari 2012, kl 13:30
Tack för intressanta synpunkter underbyggda med fakta.
Det verkligt intressanta är ju alltid att se hur en ung spelare klarar att byta till tuffare miljö, svårare spel, högre tempo osv osv.
Vi har ju tyvärr sett en del talanger genom åren som varit så lovande i Holland tex men sen aldrig blivit mer än medelmåttor i de stora ligorna.
Kalle
20 februari 2012, kl 14:50
Nja signatur Nyfiken jag är inte riktigt säker på att hans tid i Ajax kan jämföras med Johns tid i Feyenoord. Man bör nog ha i åtanke att dåtidens Ajax var bättre än den nuvarande och att ligan som helhet höll en högre nivå. Jag skulle också vilja se John i en bättre liga men är tveksam om han är mogen för detta ännu, säkerligen i ett mittenlag men inte i ett av de bättre.
Viktor
20 februari 2012, kl 15:14
Håsen = Haussen?
Milan
20 februari 2012, kl 16:39
När Zlatan spelade i Ajxa var dom nära att slå ut Milan i 8 ondelen eller kvarten, tomasson räddade Milan med ett avgörnaede mål på övertid typ. Även PSV var riktigt bra då och gick till semi i CL tror jag.

Holländska ligan är sorglig idag, bra att utveclas i med jag förstår inte varför inte fler Svenskar väljer Portugal eller Frankrike. Båda ligorna ger unga chansen och dessutom har dom några riktigt bra lag.

De sjuka är ju alla Svenskar som börjat gå till Celtic och Rangers, snacka om att inte bry sig om något annat än pengarna, ligan är den tråkigaste i hela Europa, den tappar dessutom bara mer och mer till och med MFF slog ju ut Rangers.

Har de kommit upp något nytt om Vucenis grejen i Italien? Han bör ju verkligen bli avstängd annars är de nog bara att inse att Moggi Juve är tillbaka.
Hannes
20 februari 2012, kl 17:52
Jennifer.. Du skriver att folk gemför Guidetti med zlatan när han var i samma ålder.. Bara för att kolla din fotbollskunnighet... Vart spelade han(zlatan) när han var 19?
"Däremot så häpnar jag när många säger "redan bättre än Zlatan i samma ålder" och gör liknande halsbrytande jämförelser. Glappet mellan den holländska ligan och serie A är, hävdar jag, större än det mellan allsvenskan och spel i Holland. Inte bara fotbollsmässsigt utan också för den press det innebär att spela i en av världens främsta ligor."
Det där skrev du.. Men som andra skrev här, holländska ligan kan möjligvis ha varit bättre för 10 år sen, Sen tycker jag det är svårt att veta med all säkerhet.
Jag måste säga att det är få journalister som jag delar samma åsikt med vid så många tillfällen som jag gör med dig.. Men ibland verkar det som din kunskap(då menar jag statistik och historia) är lite bristande, Du försäger dig ganska ofta och har inte perfekt koll på det du pratar om. Självklart inget illa menat, mer menat som feedback.
När du gör påståenden i dina krönikor, Så kanske du ska överstämma faktan med dom påståenderna?
Weger
20 februari 2012, kl 19:13
Jag tror att du läser lite för fort.
Eftersom jag skrivit en bok om Zlatan (utkom 2007) har jag självklart exakt koll på när han spelade i MFF, när han värvades till Ajax, Juve, Inter, Barcelona och Milan.
Jag var för övrigt först med nyheten om vad hans agent fick i provision när han gick till Inter samt ryktena om Milan.
DET är journalistik, att ha kontakter och koll.
Statistiken är däremot aldrig längre än en slagning på internet bort...
Det är inte kalenderbitarna som får exklusiva intervjuer i mixade.

Du får gärna komma med ett konkret exempel på ett faktafel i en krönika, istället för svepande omdömen.
Så kan jag svara dig konkret.

Tack för din feedback,
mvh, Jennifer
Weger
20 februari 2012, kl 19:18
Och för att svara dig konkret: Zlatan värvades till Ajax år 2001, det år han fyllde 20 år den 3 oktober.
På våren, då han var 19 år, spelade han i MFF.
I mitt blogginlägg skriver jag ingenstans att han spelade i Holland när han var 19 år. Han kom alltså dit precis innan han skulle fylla 20, men var 19 år.
Och bara 22, snart 23, som jag skrev, när han kom till Juve.
Detta är knappast tung statistik som någon vinner 10 000 kronors-frågan med...

Återkom som sagt gärna när du kan komma med ett konkret exempel på ett faktafel.
Äcklad
20 februari 2012, kl 18:36
http://www.youtube.com/watch?v=T_eEOce5SG4&feature=youtube_gdata_player

Asså jag börjar på allvar tro att Juve fuskar igen, hur kan han inte bli avstängd? Zlatan får 3 matcher för en örfil medans Juve spelare kan armbåga folk i ansiktet utan att dom gör något?

Är Serie A ärligt eller? Börjar på allvar tröttna på den ligan, finns ingen rättvisa alls.
hoffa
20 februari 2012, kl 18:44
Min högst egna rankning nu för fotbollsligor med svenskar i, som kan vara EM aktuella.

från botten

Skottland
Turkiska
allsvenskan
danska
holländska
belgiska
ryska
franska
Italien/spanien
(även om de har 3 av de 5 bästa klubblagen idag, är ligorna stora, och bottenlagen har kass ekonomi och skulle sportsligt få problem med halv-hyfsade allsvenska lag som Häcken, ÖSK)
PL/bundesliga
(2 av de bästa lagen , men botten är klart starkare, med mer pengar i "småklubbar", tror Helsingborg skulle ha svårt hänga kvar i dessa ligor)

Ser man det så har JG en bit kvar, och sedan början av 2000-talet har holländska ligan tappat mycket mark. Faktiskt mer än allsvenskan.

JG verkar nånstans jobba hårdare i samma ålder, och vara mer disciplinerad. Han är säkert näste store svensk, så att säga. Zlatans nivå, som under 5-6 år varit en av världens 3-4 bästa forwards- ja- det vore kul, förstås om JG kommer dit.

Allra mest hoppas jag nu att han och Zlatan kan synka ihop, och bli ett vapen som faktiskt ger oss en bra medaljchans i EM!

Sen får vi se vad framtiden bjuder. Talang finns allt i Sverige, inte då bara JG.
Jonas
20 februari 2012, kl 21:10
Off topic:
Det pratas ku mycket om zlatans avstängning och juves gnäll på domarna..
http://www.youtube.com/watch?v=5xyHSkTSjik - se länk. Har Chiellini blivit uppmärksammad för hans armbåge i senaste matchen?? Det om något borde vara avstängning. Något om detta i Italien?
Weger
20 februari 2012, kl 23:50
Ja, minst sagt...
Men jag är ledig, eller försöker vara det.
Det pratar mycket om "det gamla Juve".
På gott och ont, om man säger så.
Fohl
20 februari 2012, kl 21:38
"Han var 22 år, snart 23, när han kom till Juve med ikonen Del Piero och snabbt tog över scenen"

Juventus säsongerna 2004/2005 och 2005/2006.

Serie A 2004/2006 (endast spelmål.Straffmål är borttagna)

David Trezeguet 32 Mål på 3426 spelade minuter
Del Piero 20 mål på 3619 spelade minuter
Zlatan ibrahimovic 22 mål på 5186 spelade minuter

CL 2004/2006

David Trezeguet 10 mål på 1068 spelade minuter
Del Piero 6 målpå 1110 spelade minuter
Zlatan Ibrahimovic 3 mål på 1201 spelade minuter

Målsnitt Totalt:

David Trezeguet 1 spelmål var 107:e spelad minut
Del Piero 1 spelmål var 181:e spelad minut
Zlatan Ibrahimovic 1 spelmål var 255:e spelad minut.

Dessutom hade Del Piero konstnata skadeproblem de två säsongerna Zlatan var där.

Och vem som var först i hierarkin för Juvefansen kanske Simon Banks skildring från sitt besök i Turin 2006 ger en vink om.

"Varje gång Zlatan fick bollen, när det dröjde mer än ett ögonblick innan han spelade den rätt, så började publiken mumla. Sedan, när han missade en enkel passning till Trezeguet, visslade den. Och till slut, efter tre minuter av andra halvlek, sjöng hela Curva Nord för att få honom utbytt: "Alessandro Del Piero alé, Alessandro Del PIE-RO ale..."
Weger
20 februari 2012, kl 23:48
Eh, all respekt till vännen och kollegan Simon,
Jag bodde och jobbade där då, Zlatan var så klart nummer ett, bland tröjförsäljarna, i omröstningarna osv.
Och - viktigast - i tränare Capellos val.
Det enda som räknas är ju vem som spelar.
Sen, självklart, Del Piero är en ikon, har träffat honom en del genom åren och har stor respekt för honom, självklart sjunger de trogna Juve-fansen hans namn.
Du tycks inte ha läst mycket av det jag skrev vecka ut och vecka in från Turin men det var mkt Del Piero, satt på Gazzettans redaktion i Turin, liten och inrökt, och följde intrigerna, Calciopoli, rubbet.
Sven
20 februari 2012, kl 23:18
Nar Zlatan var i samma alder som Gudetti sa spelade han ju i hollandska ligan? Varfor ar den jamforelsen konstig.
Weger
20 februari 2012, kl 23:51
Inte konstig!
Det handlar bara om perspektiv, att detta inte innebär med automatik att Guidetti lyckas lika bra, enormt mkt krävs.
Men hoppas förstås att han blir hur bra som helst, vai Guidetti, in bocca al lupo, che me ne frega?!
Mikael
20 februari 2012, kl 23:36
Hoffa, turkiska ligan sämre än Allsvenskan???
Weger
20 februari 2012, kl 23:49
Du får svara själv. :)
Mikael
20 februari 2012, kl 23:38
Är det verkligen särskilt halsbrytande att hävda att JG är bättre än vad Ibra var vid samma ålder? Svårt att jämföra såklart men inte helt otroligt. Sen tror inte jag att kommer bli lika bra som Zlatan blivit men det är en annan sak.
Weger
20 februari 2012, kl 23:49
Nej, inte att hävda att han var bättre vid samma ålder!
Utan de som tror att det per automatik innebär att han blir större.
Men, ärligt talat: jag kunde inte bry mig mindre.
Det är väl kanon om Guidetti blir en ännu större stjärna.
Kanon för honom, kanon för svensk fotboll.
Allt jag säger är att det krävs mkt för det.
Pontus
21 februari 2012, kl 00:07
Zlatan ha en betydligt skönare personlighet än Gudetti.
JB
21 februari 2012, kl 04:06
"Nej, det är inte halsbrytande att hävda att han är bättre vid samma ålder" skriver du i en kommentar ovan. I texten läser jag dock "Däremot så häpnar jag när många säger 'redan bättre än Zlatan i samma ålder' och gör liknande halsbrytande jämförelser"..

Ehh..!??! Har du ändrat dig?
Kalle
21 februari 2012, kl 07:59
Nu kan man ju debattera om det här i all evighet men en skillnad mellan John och Z var att för de som följde svensk fotboll var Z en enorm talang innan han kom till Holland. Han var spektakulär och annorlunda, jag är ingen fan av Z som person, men som spelare märkte man att det här var något utöver det vanliga. John är en måltjuv av rang, det var också tex Berg, men det gick inte så bra för honom sen av någon anledning. Men den typen av talang som Z var så visste man att han skulle lyckas på något sätt eftersom det är mer unikt i fotbollsvärlden med stora tekniska målgörare och playmaker. Så potentialen är en annan faktor och där tycker jag John är mer svårläst för de rena måltjuvarna kan pendla något enormt i kvalitet.
Mikael
21 februari 2012, kl 09:24
Då är vi överens. :)
hoffa
21 februari 2012, kl 10:04
turkiska ligan?

ingen har klagat på den övriga rankningen jag gjorde?

"högst personlig"

tänker så här- mer publik, mer pengar är INTE det viktiga, utan sportsligt.

jo, jag tror Turkiets är sämre, den är på 18 lag mot allsvenskans 16. Min känsla är att de bästa svenska lagen; MFF, HIF, Blåvitt, Elfsborg- de spelar jämt med de 4 bästa turkiska lagen, och mitten/botten är nog rentav sämre i Turkiet.

Inser att jag missade placera in Grekland-där spelar ju Mellberg.

Sätter Grekland mellan Danmark och Holland.

I detta sammanhanget är det för mig så att Zlatan då var riktigt bra i ett betydligt bättre Holland. Wegerup kan säkert styrka om jag säger så här; jämnåriga Holländare, som räknas av jante-svenskar som "Stjärnor", t.ex van Bommeln, Van der Vart, De Jong, Sneijder ( han är väl iofs en riktig stjärna) mfl, de har en väldig respekt för Zlatan. Den respekten vann han i redan i Ajax.

Å andra sidan- vi har ju inga andra anfallare som gör fler mål än JG (utom Zlatan) i någon högre liga- så därför (och för att han ser ut att kunna komplettera Zlatan) hoppas jag att JG får spela i EM.

Och om Turkiska ligan- ingen kan ju säga att den skulle ligga över den Holländska i varje fall.
I sammanhanget betyder det att JG ser formstarkare ut än Elmander- vilket skulle bevisas.

Zlatans storhet kan ses på många sätt; att kolla i vilka ligor svenskar spelar är väl en sådan infallsvinkel, och ja Wegerup är helt rätt ut. JG kan bli bra, men till Zlatan:s nivå är det mycket kvar, å andra sidan, om inte JG, så kommer det andra svenskar som blir toppspelare.
Chris
21 februari 2012, kl 11:21
Har sagt det förut, Guidetti skulle på utmärkt i övre mellanskiktet i Italien. Lazio tror jag skulle vara utmärkt.
Joachim
21 februari 2012, kl 15:34
enligt mig gjorde zlatan succe´ i barca. Han gjorde ju 20 mål totalt, men pep valde att stänga ute honom från start elvan efter skadan i princip. Han var grymt bra i barcelona, jag såg ju de flesta matcher
Robert
21 februari 2012, kl 16:20
Svårt att se din poäng. Att Zlatan spelat i de främsta klubbarna i Italien är föga relevant för en diskussion om huruvida Guidettis prestationer i Holland överskrider de Zlatan åstadkom vid samma ålder. En diskussion som för övrigt är ganska ointressant överhuvudtaget - vilket du påpekat i dina kommentarer. Däremot är det föga överraskande att media är stor part i hausandet av just Guidetti, då det ständigt behövs arvtagare till tronen och ett behov hos läsare att få ta del av något som är nytt och spännande. Fast det är knappast nyhet för någon med uppdrag att rapportera om Zlatans dagliga förehavanden.
kennie
21 februari 2012, kl 16:26
TACK! Äntligen någon som kan se förbi tidningsrubrikerna, att det dessutom kommer från aftonbladets håll ger mig hopp. Blev rädd när jag såg omröstningen om hans vara/icke-vara i EM-laget. Skrämmande att folk tror att han helt plötsligt ska STARTA i EM, jämför motståndet i holländska ligan mot internationell nivå tack!
Håller för övrigt med till 100%
nik
21 februari 2012, kl 20:20
Du namner, hysteri, hausse och lojevackande angaende mediaintresset kring Guidetti? Nu bor jag i USA och har inte stenkoll men jag laser alla stora tidningar dagligen, var exakt hittar du det lojevackande/hysteriska intresset? Det ar val befogat med en sund nyfikenhet kring en presumtiv kommande svensk stjarna?

Hade kants befogat om du klagat lite pa tokhysterin kring Zlatan istallet, men du ar ju en del av den cirkusen...
Weger
21 februari 2012, kl 20:39
Tack för alla era kommentarer kring Guidetti, hinner inte svara er alla.
Men skönt att se att ni håller nivå och debatterar så sakligt och bra i stort sett alla, tack för det.
Sebastian
21 februari 2012, kl 22:26
De som snackar har inte sett Zlatan i Ajax. hans debut mot Milan i Audi cupen var rena orgien. Han gjorde mål mot M.United i samma turnering om jag inte helt tappat tråden. Bara jämför Zlatans mål mot Guidettis. Målen Guidetti gör hamnar åtskilliga klasser bakom Zlatans. Zlatans dribblingar är flera mil före Guidettis. Guidetti har alldeles mycket att göra innan någon yttrar orden jämlika eller bättre. Löjeväckande helt enkelt.

På tal om allt så ville Arsenal köpa honom för 40milj kr. Då var han 18 år. Zlatan köptes av Ajax när han var 19 år men han fick inte spela för Ajax förrän han hade hjälpt MFF upp till Allsvenskan.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Vykort från Milano. Zlatan, Milan och serie A. Följ med bakom kulisserna med Sportbladets krönikör och Gazzetta dello Sports Norden-korrespondent Jennifer Wegerup.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close