Senast Skrivet

Slumpa en blogg
0

Obama firar ett år med "No we can´t"

 

Ett år har gått sedan Barack Obama blev vald till president.

Han firar med att visa sin impotens.

För ett år sedan var det "Yes we can" och högt uppskruvade förväntningar. 

I dag är det mer av "No, we can´t".

Precis som tidigare presidenter har Obama fastnat i Washingtons byråkrati. Han har klivit på ett jättelikt tuggummi och försöker febrilt komma loss.

Framförallt gäller det en av hans hjärtefrågor, klimathotet.

Obama lovade att med honom i Vita Huset skulle USA skriva på ett nytt miljöavtal med kraftiga reduceringar av utsläpp av växthusgaser.

Ett år efter att han blivit vald har Obama åstadkommit i stort sett noll. Inte för att han inte vill utan därför att han inte kan.

Så länge lagstiftarna i kongressen inte säger ja till att USA - som ensamt står för en fjärdedel av världens totala utsläpp - ska gå med på kraftiga minskningar så kan Obama bara sitta vid sidlinjen och se på.

Rätt pinsamt för honom eftersom det bara är en dryg månad kvar till det stora klimatmötet i Köpenhamn då tanken var att avgörande beslut skulle tas för att rädda oss alla från den globala uppvärmningen.

Utan att USA med på tåget blir varje avtal i praktiken värdelöst.

Fortfarande kan senaten ta upp frågan i början av december men det finns inga garantier för att något händer före Köpenhamn.

På område efter område har Obama kört fast.

* Hälsovårdsreformen. När det väl blir ett beslut kommer det att vara kraftigt urvattnat. Sannolikt innehåller det inte möjligheten att välja en statlig försäkring. Något som var tänkt att sätta prispress på de privata bolagen.

* Krigen. Trupptillbakadragandet från Irak går långsammare än utlovat. I bästa fall är amerikanerna ute 2012. Men Obama har skaffat sig ett nytt problem genom att trappa upp kriget i Afghanistan. Talibanerna är på frammarsch åtta år efter att de störtades av USA. Obama funderar på om han ska skicka dit ytterligare 40 000 soldater. I grannlandet Pakistan förvärras situationen hela tiden. En blandning av talibaner och Islamiska fundamentalister kontrollerar i praktiken delar av landet.

* Ekonomin. Allt tal om hårda regler för banker och finansmarknader har hittills resulterat i väldigt lite. Obama tvingas se på när bankerna återigen drar i gång bonusfesten. De relativt små tecken som finns på att det vänt räcker för att krisen ska vara glömd för stunden.

* Opinionen. Framgångsvågen Obama red på har ebbat ut. Nattens republikanska segrar i två guvernörsval är en tydlig indikation på att vinden vänt.

Numera tycker bara hälften av amerikanerna att Obama är en bra president. Andelen som ogillar honom har ökat kraftigt.

Ännu värre för Obama är att motståndet blir allt hätskare och mer illvilligt. Man anar rasistiska tendenser bakom.

Jag vill inte påstå att Obama på något sätt gjort fiasko. Trots allt har han gjort en del för att sätta en ny ton i världspolitiken. 

Men första året är väldigt långt från den väntade succén.

 

 

Skriv en kommentar
25 kommentarer
Youma 27 år
4 november 2009, kl 09:02
Bra sammanfattning, amerikansk politik kan driva en till vansinne.
michieff 22 år
4 november 2009, kl 09:36
när amerikanerna inte SER någon märkbar förändring så tänker de, fan man skulle kanske inte valt Obama ändå..., snevridna människor som följer strömmen. Obama har den värsta krisen sedan 1930-talet på nacken och folk tror att en annan president hade gjort ett bättre jobb? vad tänker människor med?
Joakim Z
4 november 2009, kl 09:42
Herregud, Wolfgang. Din analys är så trött, gnällig och oinitierad att jag blir alldeles mörkrädd. Saknar du fullständigt kunskap om den amerikanska politiska processen? För det första, att två republikaner blir valda i guvernörsvalen i NJ och V kan väl inte med den bästa vilja i världen tolkas som att "vinden vänt". Om du hade den minsta kunskap om hur det amerikanska politiska landskapet skulle du nog välja att vara något mer nyanserad än så. Till att börja med, båda de republikanska kandidaterna är mittenrepublikaner och långt, långt ifrån den palinska högerkanten. Christies plattform var mer eller mindre en urvattnad karbonkopia av Obamas change-budskap till exempel. I guvernörsval generellt så spelar dessutom personen mycket större roll för väljarna än partiet. Det är därför helt omöjligt att tillskriva det ena partiet någonting annat än bragging rights vid vinst.

Och vad gäller vad Obama uträttat under sitt första år... Snälla Wolfgang. Vad sägs om att ha fått världsekonomin tillbaka på fötter, non-proliferation, och framförallt sjukvårdsreformen som inte en enda bedömare trodde var möjligt att genomföra. Och att public option kanske saknas... ja, du, ingen reform är perfekt.

Till sist, opinionen. Någon måtta får det väl vara, Wolfgang? Att populariteten gått ned är väl fullständigt normalt efter de skyhöga siffror Obama åtnjöt i början. Och att debatten blivit hätsk och bitter verkar ju bara ha gynnat honom och demokraterna. Hade det inte varit för tea parties hade vi nog inte varit så nära sjukvårdsreform. Nä du Wolfgang, din trötta analys är bara fel. Det är skamligt att du överhuvudtaget får skriva om de här frågorna på Aftonbladet.
4 november 2009, kl 09:58
Ja, det var ju minst sagt blandade åsikter.
Att världsekonomin skulle vara på fötter är väl ändå en överdrift. Och vad har han uträttat för non-proliferation?
Att opinionssiffrorna går ner är helt korrekt normalt. Men Obama skulle ju inte vara normal. Han var något extra. Därför är det ändå en intressant observation.
Vad min artikel handlar om är att Obama sagt att han ska göra en massa saker men hittills uträttat rätt lite. Han har inte uppfyllt det högt ställda förväntningarna.
Kanske har han lyckats bättre om ett år eller två.
Johanna
4 november 2009, kl 10:03
Impotent eller inkompetent???
4 november 2009, kl 10:08
Våga dra upp korruptionen, ja exempelvis att 70% av obamas stab kommer från hans fund raisers...WALL STREET, inte lätt för mig att få ut till människor att Obama, Bush, alla presidenter sen Kennedy är bara dockor...finns till och med ett klipp på youtube som visar när reagan talade om en ny lag, så stog en från golden sacks bredvid och hushade reagan o bad han "wont u speed up" o sen log mot kamerorna...det är SÅ UPPENBART, men alla är lika fega, ingen vågar yttra orden. Nu senaste valet i sverige så var privata intressen väldigt delaktiga att moderaterna kom till makten, och det var pga av en del lovade beslut under deras tid som regenter...våga tala om korruptionen!
Fy
min blogg om världen
4 november 2009, kl 10:23
jag fattar inte hur du kan skriva såt artikel när du inte vet hur amriconska politiken fungerar....näh jag fattar inte bara.
tanksjalvdu 36 år
4 november 2009, kl 10:32
Bra att någon äntligen i alla fall försöker att granska Obama objektivt. Det är ett stort steg framåt! Nästa steg är att betrakta hans tid vid makten från vem han arbetar för. Arbetar han för de som betalade hans valkampanj (företagen) eller för de som valde honom (folket)? Tar man för givet (som alla verker göra) att han arbetar för folket så håller jag med Wolfgang - att han inte varit särskilt framgångsrik eftersom han i stort sett fortsatt på samma linje som Bush. Betraktar man det från perspektivet att Obama arbetar för företagen som betalade hans valkampanj så har hans första år vid makten varit väldigt framgångsrik där dessa företag fått stora kontrakt att förse militären med utrustning osv - så kallade "No Bid"-kontrakt där den normala upphandlingsprocessen blivit satt åt sidan. Samma sak kommer förmodligen hända i det stora sjukvårdsprojektet i USA. Obama har även delat ut miljarder dollar till de rikaste i USA genom att rädda bankerna. Obama håller även på att bygga upp en privat arme som skall verka inom USAs gränser - vad skall han använda den till tror ni? Varför tror Obama att det kommer behövas en i framtiden? Med sina krig så fortsätter Obama att se till att USA har kontrollen över världens energiresurser och att vinsten från dessa resurser hamnar i kassakistan från ett litet antal företag. Från detta perspektiv så har Obamas första år vid makten varit väldigt framgångsrikt. Med andra ord så fortsätter Obama på precis samma linje som USA haft under väldigt många år nu och som Noam Chomsky detaljerat i detalj i ett flertal böcker och på sin blogg. Att Obama är en av världens bästa demagoger har hjälpt honom att säga att han kommer göra en sak med i verkligheten gör han en helt annan sak - utan att någon verkar märka det. Undrar om han tänkt använda privatarmen när folket förstår vad som håller på att hända?
Joakim Z
4 november 2009, kl 10:40
Jo, världsekonomin är på fötter. Svag men på fötter. Något som inte verkade tänkbart för 10 månader sedan när det verkade som om vi gled in i den stora depressionen. Obama-administrationens resoluta agerande har varit absolut avgörande för detta. Jag tror inte att du kan hitta en enda seriös bedömare som inte håller med om det. Och jag skulle nog säga att det resultatet är fullständigt tillräckligt för att göra Obamas första period till en rungande succe. Men inte du.

Jag var likt många förberedd på att Obama inte skulle infria det han lovade under kampanjen. Men det är väl ingen, förutom möjligen du då, som trodde att allt skulle infiras under de första tio månaderna? Konkret förändring kan inte ske på alla områden över natt. Med detta var Obama själv ytterligt tydlig under kamanjen. Att hoppas att ekonomin, sjukvården, klimatpaketet, krigen, quantanamo skulle vara fixade under första året är ju bara löjeväckande. Och det finns väl ingen bedömare som har någon som helst insikt om hur saker och ting funkar som hade trott detta heller. Ja, utom möjligen du då. Men när du blåser upp det som att det är en objektiv sanning att Obama varit en besvikelse får den åsikten ett utrymme som den ärligt talat inte förtjänar på nyhetsplats. Den avspeglar helt enkelt inte verkligheten.
John Paulie
4 november 2009, kl 10:55
Läs denna artikel om vad Obama åstadkommit:

http://www.esquire.com/the-side/richardson-report/obama-timeline-110309

... och ta en funderare till.
filoHansisk 49 år
4 november 2009, kl 11:08
Nästan ointresserad av politik (tyvärr) vilket väl är ett resultat av att ingen är tvingad till sådan verksamhet och att man i många fall noterat att denna cirkus påminner om spelet inom rättsväsendet, hyckleri är snarast ett outtalat ledmärke.
Ofrånkomligen finns ondska bland människor, hyckleriet och girigheten är delar av den.
De som präglas av sådana problem lockas ofta att bli t.ex. advokater eller politiker.

Obama är en vältalig advokat med kunskaper i politik.
Att vara advokat torde vara en positiv bakgrund för en högt uppsatt ledare, vi har ju sett hur juridikutbildade presidenter och andra försvarat sig själva i Haag.
Också Saddam Hussein hade studerat juridik.
Vältalighet, "munväder" är bra för att locka stora massan som inte klarar att analysera vad som egentligen sägs.

USA är en "jätteklubb" som länge varit på fel kurs och Obama vid spakarna är som en myra vid spakarna på gamla stridsvagn S.

Vi kommer alla att få se hur Bibelns profetia om denna onda makt går i uppfyllelse liksom alla andra profetior uppfyllts.
4 november 2009, kl 11:31
http://www.youtube.com/watch?v=PwXVbCzdV-s - Video som säger det mesta.
Yngveman 22 år Lund
4 november 2009, kl 14:56
USA är ett dumt högervridet land där man är rädd för att staten ska förstöra i den viktigaste delen av allt: Att tjäna stora pengar. Landet är så extremt instyrt på sitt "JAG vill ha så mycket som möjligt" tänk att Obama har en näst intill omöjlig uppgift. Det viktiga är att hans efterträdare fortsätter på den inslagna vägen och inte bara går tillbaka till vårat vanliga USA som är så misskött:) Kom igen Obama, jag tror på dig. Skicka väck den konservativa högern, speciellt alla överkristna fjöntar. Det är 2010 snart, jag tror nog att vi får styra våra länder på andra sätt än vad folk för 1000 år sen gjorde.
Sky
4 november 2009, kl 15:08
Tja, med tanke på att USA's politik handlar om gamla människor som i första hand tänker på sina egna intressen så kvittar det hurvida man har en lydig nickdocka som Bush eller någon som faktiskt försöker göra saker och ting bättre som Obama. Man är maktlös i vilket fall som helst.
nenne
4 november 2009, kl 15:19
Är det någon som använder Morgan Hanssons blogg???? Kan man kalla sig korre och skriva sånt här....
Motgångarna Obama drabbas av beror väl som vanligt tills största delen på republikanernas och vissa demokraters motstånd mot tex sjukvårdreformen...
Deras kampanj som gick ut på att kalla Obama för "kommunist" tar väl priset i osmaklighet, efter kommer Morgans blogg.....
4 november 2009, kl 15:40
Kriteriet för en stor ledare är väl att man trots motstånd lyckas genomföra det man vunnit valet på. Att republikanerna inte skulle jubla över Obamas förslag är ju knappast någon överraskning.
Jag tycker en del av er Obama-fans är lite väl enögda.
Man kan gilla Obama men ändå konstatera att det hittills varit mycket snack och lite verkstad. Och hoppas på att det ska bli bättre. Annars är det stor risk att han inte blir omvald.
4 november 2009, kl 15:42

Det enda vettiga du skrev var ;

Jag vill inte påstå att Obama på något sätt gjort fiasko. Trots allt har han gjort en del för att sätta en ny ton i världspolitiken.
Gurdjieff
4 november 2009, kl 15:58
Jag förstår inte hur ni kan vara positiva till USA's hälsoreform.
USA är ett av världens mest korrupta länder, deras politiska system är helt styrt av lobbyister och branschföreträdare.
Det förslag som ligger innebär inte universell sjukvård som i Sverige där vi alla betalar till staten som sedan ordnar jämlik sjukvård för alla. Det är ett system som tvingar alla att skaffa en försäkring, de tvistar fortfarande om det ens ska finnas ett statligt alternativ.
Studenter ska tex bara erbjudas enklare former som enbart försäkrar mot de vanligaste sjukdomarna.

Ett system som inte kommer att gynna folket utan gynna försäkringsbolagen. Det Amerikanska sjukvårdssystemet kommer fortsätta vara det minst effektiva i världen sett till kostnad. En vinstdrivande sjukvård kommer aldrig att ge det amerikanska folket den sjukvård de som människor förtjänar.

Folket i USA är inte besvikna på Obama pågrund av hans hudfärg utanför att han lovade saker han inte håller. The patriot act återförnyas, kriget i Irak fortsätter, kriget i afghanistan ökar, USA's misslyckade "drone" bombningar i pakistan håller på att ytterligare destabilisera hela regionen och Israel utökar sina bosättningar som alltid.
Det amerikanska samhället har sakta tagit totalitära steg och är nu så långt ifrån sin konstitution och de ideal den amerikanska staten grundades på att ett inbördeskrig inte är en omöjlighet i framtiden.

En värld som inte bygger på den Amerikanska dollarn som reservvaluta är redan under konstruktion, och när den Amerikanska dollarn inte har monopolstatus som reservvaluta så kommer våra Amerikanska bröder att skickas hundra år tillbaka i standard. Ingen inhemsk produktion, enorm statskuld, (över 47 biljoner om man räknar med framtida sociala återtaganden, medicare osv) kan bara innebära en tillbakagång i standard och ett återindustrialiserande av USA i framtiden.
stroll
4 november 2009, kl 16:07
Ursäkta, men visade han verkligen sin impotens? Tycker det låter som något som borde vålla rubriker världen över.
Tinfoilhero
4 november 2009, kl 16:11
Detta argument är skrämmande efter som premiss två inte är ett omöjligt scenario. För tidigt att säga än, men kanske.

P1, Usa kommer att göra allt i sin makt för att inte förlora sin position som världens ledande supermakt.
P2, Det enda som kan rädda USA från en ekonomisk undergång är ett nytt världskrig.

S, USA kommer att direkt/indirekt starta ett nytt världskrig.
Joakim Z
4 november 2009, kl 17:07
Wolfgang, det handlar inte om att vara enögd, det handlar om att se verkligheten som den är. Jag förstår mycket väl att det är enklare för en journalist att skriva om bubblan som sprack än att problematisera. Men det är ju rent felaktigt att presentera den första tiden med Obama som ett misslyckande. Jag tror att du gravt missförstår Obamas ekonomiska politik, och framförallt sjukförsäkringspaketet. Inte ens det teveserien " West Wing" vågade sig på en storyline om att presidenten skulle få igenom ett sjukförsäkringspaket. Det var helt enkelt för osannolikt. Och nu är det med största sannolikhet verklighet inom en snar framtid. T om NY Times särskilda gnällskpik Paul Krugman tycker ett detta är ett nästan obegripligt framsteg. "Mycket snack och lite verkstad" skriver du... Jo, jag tackar. Jag skulle tvärtemot säga att Obamas första tio månader förmodligen är de mest framgångsrika som någon amerikansk president har haft sedan FDR. Det är lite sorgligt, och outsägligt gnälligt, att du bidrar till att sprida bilden av den tiden som ett misslyckande.
Kanada Kalle
4 november 2009, kl 17:41
För er som vill ha fakta om Obamas löften:

http://www.politifact.com/truth-o-meter/promises/
Mathias B
4 november 2009, kl 19:17
Att Obama kallas för kommunist är kanske osmakligt men sant. Kanske mera Statist är lämpligt, Obama tycker att staten ska styra allt och befolkningen bara följa med som en små hundvalpar utan egen vilja. Men oturligt nog för Obama så går han som i motvind i en orkan just nu. Över 40-50 procent av amerikanska befolkningen anser sig vara Konservativa, medans 20 liberala. Befolkingen i USA vill inte ha en statligt styrd sjukvård som bestämmer vad för behandling du kan eller får ha, hur mycket du är värd och om du lever tillräkligt länge att behandligen ska ha nytta. Obama vill inte att befolkningen ska ha ett val om privat sjukförsäkring eller staligt. Det är krig och utrotning av försäkringsbolag, som i Venezula med diktatorn Hugo Chavez med tv bolagen och oljan. Både Obama och Hugo Chavez är kommunister som vill ha staligt styrt ALLT. Men som sagt Obama har miljontals av befolkningen imot sig och dom kommer demonstrera och rösta ut alla dessa extrema vänstervridna Demokrater och bevara republiken som grundarna skapade den.
Reuter 40 år
4 november 2009, kl 19:30
Ordet pinsamt är det rätta vad gäller det oinitierade innehållet om "Obama ett år". Innehållet visar att WH knappast har någon kunskap om amerikansk politik och vet väldigt lite om vad Obama gör. Utom det som skvallerpressen i Sverige spyr ut! Ingen vidare källa till kunskap! Läs på och fundera på att skriva om som lärarna sa när skolan en gång i tiden var en skola för kunskap och inte en skola för nöje.
Jesper
5 november 2009, kl 02:17
Tycka vad man vill om Obamas politik, men att han inte ensam lyckas driva igenom ganska omfattande reformer visar hur pass bra den amerikanska konstitutionen ändå har lyckats med målet om maktdelning mellan kongress, president och domstol.

Detta är någonting som de flesta amerikaner är väldigt stolta över. För de flesta utanför USA verkar det vettlöst.

Det brukar inte gå bra för länder som lägger alltför mycket makt i händerna på en man.
Skriv kommentar som inloggad
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Är du inloggad publiceras kommentaren omedelbart, om inte innehavaren har valt att godkänna först. Är du inte inloggad kan du inte se kommentaren förrän den har godkänts av bloggens innehavare.
Wolfgang Hansson arbetar sedan mer än 20 år som reporter och utrikeskommentator på Aftonbladet. Har på plats bevakat många världshändelser - allt från Berlinmurens fall till terrordåden i New York 2001.

Var utrikeskorrespondent i Bangkok 1981-1982, London 1994-1995, New York 2000-2002.

Senaste blogginläggen


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Redaktionschef: Lena Widman

Sajtchef: Sigge Ennart