Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Slöjförbud med förhinder

Belgien skulle i dag som första land i Europa ha fattat det kontroversiella beslutet att förbjuda heltäckande slöja, så kallad burka.

En regeringskris kom emellan. Åtminstone tillfälligt.

Det är inte burkan som utlöser krisen. Men krisen kan fälla burkaförbudet.

Läget är fortfarande oklart men det ser ut som den belgiska regeringen är på väg att kollapsa. Kristdemokraten och premiärministern Yves Leterme har lämnat in sin avskedsansökan till kung Albert. Kungen uppges tveka ifall han ska bifalla den eller inte. Han fruktar att en regeringskris "allvarligt skulle hota" Belgiens ställning i Europa.

Parlamentet kan ändå rösta men det verkar mindre troligt under dessa omständigheter.  

Faller regeringen är den troliga konsekvensen ett nyval. Burkaförbud blir det förmodligen ändå förr eller senare. Det har brett stöd i de flesta partier.

Belgien - om de nu hinner först - är bara början. I Frankrike har president Nicolas Sarkozy lagt fram ett förslag som innebär ett totalförbud mot heltäckande slöjor. Omröstning sker troligen i maj. Även i Holland och Danmark finns det långtgående funderingar på liknande förbud.

Lagstiftningen är ett försök att möta folkliga opinioners krav på att stoppa spridningen av muslimsk fundamentalism i Europa.

Förbudet är ett ingrepp i den personliga friheten. Människor borde få gå klädda som de vill. Dessutom är det väldigt få kvinnor som bär de heltäckande slöjorna, niqab eller burka. 2 000 i Frankrike. Jag har sett uppskattningar på 30 i Belgien. Med andra ord är det inget stort problem.

Men det finns skäl i den andra vågskålen. Hur rimligt i dessa tider av terrorism är det att människor går omkring på offentliga platser med dolda ansikten? Heltäckande slöjor underlättar inte precis kommunikationen mellan människor.

Att tillåta slöjorna kan också ses som att Europas demokratiska samhällen accepterar symboler för kvinnoförtryck. Ofta är det männen som kräver att kvinnan ska bära slöja när hon rör sig utanför hemmet.

För- och nackdelar står och väger. Men i förbudet finns en obehaglig underström av anti-muslimska stämningar som likt en tsunamivåg rullar över Europa.

Först var det folkomröstningen om minareter i Schweiz. Nu är det slöjan. Vad kommer härnäst?

 

Fotnot: Den belgiska regeringskrisen utlöstes av ett lagförslag som skulle ge fransktalande boende i flamländska områden rätt att rösta för fransktalande kandidater. Vilket får en att undra vilka motsättningar som är starkast i landet. Den mellan fransktalande och flamländare eller den mellan belgare och muslimer.

125 kommentarer
Fredrik
22 april 2010, kl 17:14
Hoppas vi inför något liknande i Sverige. Bara det i Sverige är vi för mjäkiga...Alla är rädda för att kallas rasist eller liknande.
Linus
22 april 2010, kl 17:16
Sist jag kollade kunde man vara både belgare och muslim. Belgare som nationalitet och muslim som religiös. Inte konstigt när det går nedåt för Europa när media inte vet skillnad mellan A och B.
:))))
22 april 2010, kl 17:29
När vi börjar tillåta burka kan vi lika bra skruva tillbaka tiden några hundra år också. Det kommer att bli problem, de som inte inser vad som håller på att hända är naiva som barn.
En kvinna i sina bästa år
22 april 2010, kl 17:30
Det blir Belgien, Holland och Danmark förbjude i mitt hem. Kvinnor borde få klä sig hur de vill! Odemokratisk lag.
Musse
22 april 2010, kl 17:31
Så det finns lagar i t.ex UAE/Saudi Arabien som de får alla dom besöker länderna att följa, borde dessa acceptera andra länders lagar o viljor! Däremot oavsett religion så tycker jag att det är fel att man ska säga till ngn hur de fka klä sig!! Jag är själv muslim
Peter
22 april 2010, kl 17:35
Vad kommer härnäst??????Ännu en svensk pro muslim.
Ali
22 april 2010, kl 17:40
Att förbjuda burka eller slöja har inget med frihet att göra. Vissa mäniskor är mer utveklade än andra och för den sakens skull ska vi som är mer utveklade inte luta oss tillbaka och ta det lungt och tro att allt löser sig. Vi måste hjälpa dom som inte förstår bättre men samtidigt ha tålamod. Hur vi än ser på det så kommer det att försvinna med tiden. Alla vaknar upp för eller senare.
Victor
22 april 2010, kl 17:50
Det skulle vara mer passande, och beröra så många fler, att förbjuda västerländska 15-åriga småtjejer att se ut som fullfjädrade prostituerade.

Men i grund och botten är alla förbud mot vissa sätt att klä sig framtagna av idioter och bara idioter röstar för sådana förbud. Danmark är ju seminazistiska, så det är inte så överraskande, men Frankrike? Frihetens land?
esela
22 april 2010, kl 18:01
Visst lever vi i demokratisk land, men som invandrare i Sverige, tycker jag, man ska ha rätt att utöva sin religion och sin tradition i sitt eget hem eller i den kytkan man tillhör. När jag ska på semester till muslimska länder, på rese byrån blir jag på en gång informerad att där ska jag inte gå lätt klädd, där kanske jag inte får min älskade grogg på resauranger får islam förbjuder alkohol. Jag får vackert anpassa mig då efter dessa regler. Återigen i Sverige, får jag anpassa mig att möta på gatan personer i svarta helttäkande burka.
Vill dessa människor ha demokrati här i Sverige, då får de anpassa sig, åtminståne ute i samhället, efter majoriteten och Sveriges regler. De har "flytt " från förtrycket säger de, men här fortsätter de just de traditioner de flytt ifrån. En till röst från mig för Förbudet mot burkan på gatorna i EU.
Iranian
22 april 2010, kl 18:03
västerländsk frihet innebär väl att man får klä sig hur man vill? bikini ska man få ha på gatan men inte burka? fan e problemet? varför stör det er?
anon
22 april 2010, kl 18:04
Slöjbärandet bland vissa muslimer är ett uttryck av en ojämställd norm som grundar sig på att kvinnor måste dölja sitt utseende för omgivningen, medan detsamma inte gäller för män. Precis som Mahatma Gandhi lyckades kriminalisera kastsystemet i Indien, så kan även vi kriminalisera slöjor.

Slöjförbud är inget förtryck, det är en markering som säger att "här är kvinnor och män lika mycket värda".
tecknaren
22 april 2010, kl 18:09
Med det kriminella inslaget vi har i landet , borde ingen tillåtas vara maskerad. Reglerna måste vara anpassade så , att ingen skall kunna dölja sig bakom en mask . Passar inte galoscherna är det bara att
åka dit ,där maskeringar är tillåtna . Vi svenskar skall inte vara underdäniga , inför nysvenskars krav.
Harun al Sindar
22 april 2010, kl 18:17
Varför inte sätta upp en lite opinionsmätning här på tidningen om slöjförbud.Tror mer och mer folk tröttnar på att grupper kräver allt men i som ger nada tillbaka och isolerar sig själva från det Svenska samhället
Andersh
22 april 2010, kl 18:17
Burka och annan heltäckande slöja är en förislamisk tradition och har inget med islam att göra.
mange
22 april 2010, kl 18:20
Håller fullständigt med Mats välldigt bra skrivet de va rena sanningen.sverige håller på att gå under med stora steg me den massinvandring sverige håller på med .vakna sverige å de är nu innan de är katastrof som de är grensfall redan nu
amira
22 april 2010, kl 18:27
om ni inte visste det så har även svenskar dålt sin skönhet och hår.. dvs nunnor :O

"Nunna (av senlatin nonna ’barnsköterska’, troligen ursprungligen ett tilltalsord till äldre kvinnor) betecknar en kvinnlig medlem av ett kloster. Nunnor förekommer inom Romersk-katolska kyrkan, ortodoxa kyrkan, Svenska kyrkan samt inom buddhismen.
En nunna lever i celibat och har i många fall avlagt ett så kallat fattigdomslöfte, vilket innebär att leva under materiellt blygsamma förhållanden. Vissa nunnor arbetar som lärare i skolor.

En välkänd nunna var Moder Teresa."
http://boatpastor.files.wordpress.com/2009/06/mother-teresa-inspirational-quotes1.jpg

tänk lite innan ni yttrar er.. så om de är okey för dom måste det ju vara okey i andra religoner oxå!
amira
22 april 2010, kl 18:29
"Att tillåta slöjorna kan också ses som att Europas demokratiska samhällen accepterar symboler för kvinnoförtryck. Ofta är det männen som kräver att kvinnan ska bära slöja när hon rör sig utanför hemmet"

de var de mest löjliga jag har hört!!!! ingen man kan tvinga sin kvinna att ta på sig burka eller niqab eller hijab. det är kvinnans eget val, för att göra allah nöjd och för att inte tilllåta att andra män än hennes familj ska se hennes skönhet!
ni kallar de förtryckning och säger att dom inte får göra någonting för deras män, de e helt fel och helt tvärt om! en muslimsk kvinna är en respekterad kvinna.. till skillnad från "vanliga" nu för tiden tror man att man är fri om man har kort kort och visar sin kropp.
men tro mig de e man inte.. man e fast som en fånge!!!! muslimska kvinnor är dom starkaste, dom bryr sig inte om vad andra säger bakom ryggen på dom, <3

och dom som är terrorister är INTE muslimer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dom tror dom är de men det står ingen stans i koranen att man får skada en annan människa och det står oxå att den största synd man kan göra är att ta sitt eget liv!!!!!!

innan ni dömmer någon för hur den klär sig eller beter sig så kolla på er själva! jag gjorde det och det förändrade mycket i mitt liv! tänk på det nästa gång ni möter en muslim (eller någon annan för den delen). dom är dom mest generösa personerna. jag är inte muslim ÄN men dom har mitt fulla stöd!<3<3<3

om ni inte visste det så har även svenskar dålt sin skönhet och hår.. dvs nunnor :O

"Nunna (av senlatin nonna ’barnsköterska’, troligen ursprungligen ett tilltalsord till äldre kvinnor) betecknar en kvinnlig medlem av ett kloster. Nunnor förekommer inom Romersk-katolska kyrkan, ortodoxa kyrkan, Svenska kyrkan samt inom buddhismen.
En nunna lever i celibat och har i många fall avlagt ett så kallat fattigdomslöfte, vilket innebär att leva under materiellt blygsamma förhållanden. Vissa nunnor arbetar som lärare i skolor.

En välkänd nunna var Moder Teresa."
http://boatpastor.files.wordpress.com/2009/06/mother-teresa-inspirational-quotes1.jpg

tänk lite innan ni yttrar er.. så om de är okey för dom måste det ju vara okey i andra religoner
Timo
22 april 2010, kl 18:32
Om min fru måste bära slöja i UAE/Saudi, Iran, etc... Kan jag också säga att personer som är i vårt land inte får bära sådana heltäckande slöjor. Det är ingen som säger att man inte får täcka håret, bara inte alltihopa, måste ju kunna se skillnad på man och kvinna, vem vet vad som döljer sig bakom detta?
Det andra bekymret är att denna klädsel har ingen relevans i religion, utan är en traditionell och kulturell klädsel precis lika irriterande som de finska zigenarnas klänningar.

I koranen, så står det att du ska dölja ditt bröstben, och förlänga din klädsel till över knäna och sänka din blick, så du inte stirrar eller ådrar dig förolämpningar. Den bästa klädseln är den av rättfärdighet.
Alltså normal västerländsk klädsel.

@Victor - Jag kan hålla med dig om det att många klär sig extremt provocerande åt andra hållet istället, bara för att dem har rätt till det. Vilket är också fel, men som det står i Koranen, därefter får man förolämpningar, hur kommer det sig att ordet "hora" är det mest frekventa ordet som sägs bland unga män om kvinnor? Klär man sig som en, blir man kallad som en... No more, no less!

Fridenz
Veronika
22 april 2010, kl 18:33
"Ofta är det männen som kräver att kvinnan ska bära slöja när hon rör sig utanför hemmet"? Öh? Källa på det tack, eller är det bara ett löst antagande som grundar sej på alla dessa fördomar om de grymma muslimska männen som plågar sina stackars mjäkiga fruar?
plåt
22 april 2010, kl 18:36
Hur ska man försörja sig iklädd burka ? Knappast som läkare, sjuksköterska, banktjänsteman, kassörska,byggnadsarbetare,polis, bussförare osv.
amiraa
22 april 2010, kl 18:39
"Att tillåta slöjorna kan också ses som att Europas demokratiska samhällen accepterar symboler för kvinnoförtryck. Ofta är det männen som kräver att kvinnan ska bära slöja när hon rör sig utanför hemmet"

de var de mest löjliga jag har hört!!!! ingen man kan tvinga sin kvinna att ta på sig burka eller niqab eller hijab. det är kvinnans eget val, för att göra allah nöjd och för att inte tilllåta att andra män än hennes familj ska se hennes skönhet!
ni kallar de förtryckning och säger att dom inte får göra någonting för deras män, de e helt fel och helt tvärt om! en muslimsk kvinna är en respekterad kvinna.. till skillnad från "vanliga" nu för tiden tror man att man är fri om man har kort kort och visar sin kropp.
men tro mig de e man inte.. man e fast som en fånge!!!! muslimska kvinnor är dom starkaste, dom bryr sig inte om vad andra säger bakom ryggen på dom, <3

och dom som är terrorister är INTE muslimer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dom tror dom är de men det står ingen stans i koranen att man får skada en annan människa och det står oxå att den största synd man kan göra är att ta sitt eget liv!!!!!!

innan ni dömmer någon för hur den klär sig eller beter sig så kolla på er själva! jag gjorde det och det förändrade mycket i mitt liv! tänk på det nästa gång ni möter en muslim (eller någon annan för den delen). dom är dom mest generösa personerna. dom har mitt fulla stöd!<3<3<3
André af Spikklubba
min blogg www.twitter.com/andrefriberg
22 april 2010, kl 18:40
Men va faan , klart att man ska förbjuda Burkan, ska vi som svenskar gå runt i rånarluvor?? Faan va otäckt , ja gillert icke !!
Anders Lundström
22 april 2010, kl 18:45
Såg en kvinna i helsvarta kläder med ett par solglasögon på sig dessutom. Hon gick till banken här i Umeå. Undrar så hur hon lyckades legitimera sig. Är mycket tveksam till om vi kan ha burkor i vårt samhälle.
Yep
22 april 2010, kl 18:47
Forbjuda kladsel!? Den arrogansen som hittas overallt - "vi vet battre an dom sa darfor ska vi bestamma vad dom kan och inte kan ha pa sig". Helt otroligt!
Och att i terrorismens namn forbjuda det - ha! Da borde alla posiga klader vara forbjudna.

Valdigt enkelt detta - dom vill forbjuda en symbol. Och det handlar inte om kvinnors rattigheter. For en manniskas rattighet ar val anda att kla sig som dom vill? Och att saga att vi hjalper dessa kvinnor far att dom inte vet battre ar ju bara en ruskigt acklig arrogans.

Kan dom inte bara saga - vi ar livradda for den muslimska religionen for att vi vet inte battre.

Jag har hort alla slags argument - jag koper dom inte! Detta pafund ar helt enkelt en reaktion till den vaxande smyg-rasismen over Europa. Oavsett hur mycket folk forsoker komma med logiska argument varfor detta skulle vara en bra idee med ett forbjud. Det ar radsla helt enkelt...
Markus
22 april 2010, kl 18:53
Jag håller helt med Comfort. Sådna plagg hör inte i väst världen. Jag hoppas att det blir helt slöjförbud i hela väst världen. De som vill bära sådana plagg kan faktiskt flytta till de länder som tvingar kvinnor att bära dem. Det är inte ont om sådna länder.
Lejla
22 april 2010, kl 18:55
Om man åker till ett muslimskt land så måsta man ta på sig slöjan. Om vi skulle välja nu att bo där så får man glömma alla kläder och färger man har i garderoben och anpassa sig efter samhället där, alltså svart och slöja. Men när man flyttar till Europa så tycker jag att om man vill bo här så får man anpassa sig efter samhället här också.
Jag är själv muslim och har anpassat mig efter samhället.
Frank Adolfsson
22 april 2010, kl 18:59
Med dessa pajaser till politiker så är det väl för mycket att hoppas på ett förbud men när man ser opinionsmätningarna så förstår man ju att svenskarna är förmodligen mesigast i Europa
sabina
22 april 2010, kl 18:59
Ska det vara demokrati?? Då kanske man ska börja förbjuda pircingar eller tattoeringar eller goth kläder och mycket annat som "vissa" anser vara onormalt, och vart är vi på väg då???
En blatte
22 april 2010, kl 19:05
SNÄLLA SVERIGE, FÖRBJUD BURKA NI OXÅ......Vill inte att mina framtida barn ska vakna upp i ett samhälle med folk som ser ut som svarta brevlådor....Vi lever i 2010 Damn it, dags att bli normal. Såsom svenskar ska anpassa sig till bland annat saudi arabiens relger när de väl kommer dit, så bör även muslimer respektera och anpassa sig efter reglerna i landet de befinner sig ii......jag är utlänning med svart hår och vill fan inte bli förknippad med extremisterna och kvinnoförtryckarna varje gång jag söker jobb/ är ute bland folk,,,,,,
CINEMA
22 april 2010, kl 19:10
THEATER: Fel. Men när vi börjar förbjuda och diktera över hur folk ska klä sig, det är DÅ vi spolar tillbaka tiden 100 år. Åh, den underbara tiden då man också bestämde över folks sexualitet.
87-årig kvinna
22 april 2010, kl 19:12
sonja jag tycker att var och en har rätt till att klä sig hur dom vill. jag tycker förr stås att det skulle bli för varmt att bära burka på sommaren,den är ju dessutom helt svart. Undrar om dom inte svettas väldigt mycket.
M J
22 april 2010, kl 19:12
jag vet inte om ett föbjud gör det bättre för muslimer, ju mer ni förbjuder dessto mer muslimer står fast vid sin religion. som Arvid utruyckte det, snart skall alla muslimer bära halvmåne så man vet vem man skall akta sig för. Burka Förbjud är ett sätt att visa att muslimer inte får betee sig som dem skall, istället skall följa det icke demokratiska västsamhälle.. ingen frihet med andra ord. alla ni som vill förbjuda det har ni tänkt på att om ni behandlas påsamma sätt skulle ni acceptera det?
Krokodilen
22 april 2010, kl 19:12
Varken Europa eller européerna behöver Islam , muslimer ,moskeer ,burka eller annat . Det är politikerna som , trots att en mycket stor majoritet av folket , överallt i Europa är emot massinvandringen , tvingar oss att acceptera detta , tvingar oss att betala med våra skattepengar och tvingar oss att bli av med välfärden som våra förfäder har slitit för . Det är en stor skam att se på när politikerna bokstavligen stjäl våra pengar för att ge bort dem till helt främmande människor som dessutom HATAR OSS .
Har vi blivit FULLKOMLIGT tokiga ???
Micke
22 april 2010, kl 19:14
Helt rätt, varje land bör själv bestämma vilka lagar de skall ha. Hoppas att Sverige också vågar införa det. Det hör inte hemma i västvärlden överhuvudtaget. Saudiarabien har väl knepiga lagar om något, kommer du dit till deras land och blir påkörd bakifrån så är det enligt deras lag, ditt fel. För hade du inte kommit dit, så hade olyckan aldrig hänt. Så resonerar dom. Så varför ska inte Belgien få införa slöjförbud.
Hanna
22 april 2010, kl 19:16
Jasså man ska alltså få klä sig som man vill!?? Det ser jag ju att vissa säger här!!

Då kan jag alltså åka till ett varmt muslimskt land som t.ex. Pakistan och gå runt i en tajt sexig bikini, eftersom det är så varmt?? Tror inte de va!!!

Ett tips! Anpassa dig till landet du kommer till!
Nad
22 april 2010, kl 19:33
Vad händer med de stackars nunnorna som lever i celibat, heltäckta och inte får gifta sig ?
shaggy
22 april 2010, kl 19:37
Nej Vicktor, det är inte idioter som har tagit fram förbudet. Även jag som är född i ett muslimisk tycker att det är för jävligt att tvinga kvinnan att bära dessa plagg. Jag skulle gärna rösta på ett förbud om det blir aktuellt här i Svergie. bort med alla fanatiska ideer.
Johan
22 april 2010, kl 20:25
Bott i Belgien i ett år utan att ha sett en endaste burka eller niqab. Omröstningen är bara fjäsk för islamofober och rasister. De 50 kvinnor den påverkar kommer nu stängas in i sina hus istället för att tillåtas ute iförd niqab.

Den mellan fransktalande och flamländsktalande (eller holländsktalande om du samtidigt vill ha med en omedveten förolämpning) eller den mellan valloner och flamländare borde också jämförelsen vara. Speciellt med tanke på att flamländska/vallonska regionen inte är densamma som flamländska/vallonska gemenskapen politiskt sett. De senare verkar t ex även i Bryssel - där konflikten nu trappats upp i och med den förvägrade omröstningen om valdistrikten.
Schweizarn
22 april 2010, kl 20:34
"det står ingen stans i koranen att man får skada en annan människa"

amira, Läs koranen innan du uttalar dig !!!

Vad sägs om Sura 9:5 ?

"the book says, when the sacred months are over, slay the idolaters wherever you find them. Arrest them, besiege them and lie in ambush everywhere for them."

eller Sura 4:89 ?
"They desire that you should disbelieve as they have disbelieved, so that you might be (all) alike; therefore take not from among them friends until they fly (their homes) in Allah's way; but if they turn back, then seize them and kill them wherever you find them, and take not from among them a friend or a helper."

eller 2:191 ?
"And kill them wherever you find them, and drive them out from whence they drove you out, and persecution is severer than slaughter, and do not fight with them at the Sacred Mosque until they fight with you in it, but if they do fight you, then slay them; such is the recompense of the unbelievers."

Räcker det ?
maria
22 april 2010, kl 20:36
Varför om man kommer till nån arabisk / muslimsk land då MÅSTE vi klä på oss.Men när de kommer till europa då skitar de till våra religion.De är ju ester här.Jag kommer ifrån annat land.Och jag har RESPEKT för landet.Hur tänker de??? Snart blir ingen EUROPA längre!Och vad gör vi då?Våra barnet är liv reda i skulan när kommer muslimska kvina.Hur tänker Europa??????
YaldaH
22 april 2010, kl 20:38
Antisemitism växte under början av 1900-talet av flera skäl. De ansåg att judarna orsakade Tysklands nederlag i det första världskriget och inflationskrisen. Nu är det islamofobi som växer! Först förbjuder man minareter, sen hijab och efter att man har tagit alla små steg mot att "rena" det muslimska folket så kanske man till och med inrättar "ghetton". Efter det är det ganska fritt fram! Antingen lär man sig av historien eller så blundar man för det! Det finns inget mellanting.

To Oz: Lär sig det svenska innan du uttalar dig om vem som betalar skatt i det här landet! och vem är "we" som "never asked them to come here"! tydligen är du inte ens svensk!! Men som ett svar på ditt inlägget kan jag säga så här, ingen vill invandra till ett annat land för skoj skull. det är på grund av västvärldens politiska spel och deras behov av makt som de flest är här. Du kan väl be en svensk översätta det här för dig!
Schweizarn
22 april 2010, kl 20:39
Yalda,
man är inte "islamofob" för att man ogillar en totalitär våldfilosofi som islam.
Det är bara sundhet.

Och förresten, om vi ska prata antisemitism, så är har det varit en framträdande del av islam ända sedan Muhammed massakrerade de första judarna...
Hamodi
22 april 2010, kl 20:47
En muslim ska inte bära sådana kläder i ett västerländskt land eftersom det kan väcka sådana här känslor och angrepp mot islam. Man bör anpassa sig efter samhället dock skall man inte gå emot sin religion. Jag har många systrar som inte har slöja men dom är ändå mycket trogna muslimer och de har anpassat dig efter samhället men dom följer också sin religion.

Sen läste jag också om en kommentar där man frågade sig hur en kvinna i denna klädsel skulle kunna försörja sig, ja det stämmer nog att det inte hade varigt så lämpligt, men om man då är en hemmafru med en bra betalt man så behöver man kanske inte det?
Raad
min blogg ndgfc
22 april 2010, kl 20:49
näcka då!
Yep
22 april 2010, kl 21:00
"Kla sig som dom vill" - Vi kallar oss en vasterlandsk demokrati, vi sager att har ar folk fria, vi har religions frihet, etc. Med den backgrunden, sjalvklart sa skall det vara fritt fram att bara alla slags form av sloja. Alla lojliga jamnforelser med andra lander med en strikt syn pa kladsel och dylikt blir ju bara fjantigt. Det later som den attityden manga amerikaner hade nar det gallde tortyr och laga manskliga rattigheter, etc som sa manga svenskar blev upprorda over - att dom torterar oss sa varfor skulle inte vi kunna gora det, typ.

Och alla dessa okunniga pastaenden - att ALLA dessa kvinnorna skulle bli tvingade att bara slojan, att alla e fortryckta. Vart fria, demokratiska samhalle funkar sa har att om dom skulle vara fortryckta och ville frigora sig, sa har vi staten som kan hjalpa pa en massa olika sett, vi har aven en lag system som kan hjalpa. Ser ni, dar har vi lost det problemet - for att forbjuda nagot som vi tror ar ett problem bara for att vi inte forstar det kan aldrig vara losningen.

Och ni andra som bara har "hat" i kroppen och darfor vill ha igenom forbjudet, er har jag inte mycket att saga. San okunnighet finns det inte mycket att gora at.
Max
22 april 2010, kl 21:13
Eftersom ALLA muslimska extremister är i krig mot alla ickemuslimska länder (Jihad) och vill införa Sharia i alla länder, samt att de ofta förespråkar burka och niqab, så är ett förbud mot dessa ett steg i rätt riktning. De som säger att varje kvinna skall få bestämma vad dem skall få gå klädd i har förvisso rätt. Men när det inte är kvinnorna som bestämmer, utan deras man, släkt och andra muslimer som säger att burka är ett måste. Tro mig, då sätter man den på sig och skulle ALDRIG våga säga emot, protestera eller ens säga något ont om den. Utan istället glatt förespråka den för allt och alla.

Det är nog dax att vi alla vaknar upp och tar allt detta på stort allvar. I koranen står det att det är varje muslims skyldighet att sprida islam där dem befinner sig. Det är också deras plikt att konvertera alla ickemuslimer till muslimer. Om de icketroende vägrar skall dem dödas. Läs kap. 9 i koranen så skall ni få se. Det står också att sålänge de är i minoritet i ett land så skall de försöka att leva tillsammans med icketroende. Men den dag då de är majoritet, då skall de inte vara nådiga mot icketroende som vägrar ta till sig Allah och inte erkänner allah som den enda Gud och Muhammad som profet. Alla dem skall dödas.
Det står dessutom att man som muslim får lov att öppet ljuga, om det är för att skydda islam, Allah eller ljuga för sin fru för att skapa lugn i hemmet. Så när islamska imamer eller andra pratar i Tv om att de inte stödjer tex. terrorism, så är chansen stor att de står och ljuger, för att då skydda islam. Många av de stora imamerna i världen har ofta fördömt terrorism, men eftersom självmordbombare inte anses vara terrorister, utan krigare för gud i det heliga kriget Jihad, så är det inte svårt att fördöma terrorister. För de pratar inte om muslimska terrorister då eftersom de anser att det inte existerar. Försök att få dem att fördöma Hizbollah, eller Hamas, så skall ni få se att inte en enda imam vågar göra det offentligt.

En annan sak många svenskar inte vet. det är att det enligt koranen så är det förbjudet att ifrågasätta koranen, allah eller Mohammad, eller att säga något negativt om koranen eller islam. Det är också förbjudet att konvertera till annan religion eller helt enkelt bara sluta att vara muslim. Gör man något av det, så är det varje muslims skyldighet att döda den personen.
Dessutom så får det inte finnas andra religioner eller kyrkor, synagogor eller tempel. Allt är förbjudet. Och tro inte tanken att ”men vi kan ju leva tillsammans” DE FÅR INTE FÖRHANDLA ELLER KOMPRIMISSA OM DET! Det får dem bara så länge de är i minoritet, inte när de är majoritet. Det finns bara ett mål för muslimer, och det är att islam totalt globaliseras över hela jorden. Det har Allah lovat i koranen, och det är varje muslims skyldighet att så sträva och utföra vad som krävs för att det skall ske – om inte med ord så med vilka medel som än behövs. Väl efter man gjort det införs Sharia lagar.

Islam har sedan 700talet varit i heligt krig mot resten av världen. Och sakta men säkert tar de över land för land. Och varje land har tagits med våld (svärdets religion) och fortsätter så att göra världen över. Idag behöver dem inte längre göra det, och det vet dem om. Det enda dem behöver göra är att emigrera till väst och sen föröka sig. I många länder är det muslimska barnafödandet 7-10 barn per kvinna. Testa det mot Sveriges 1.7, eller Spaniens 1.2 och se vad man kommer fram till (samma siffror i hela europa). I Malmö är tex. 27% muslimer. Och med muslimska kvinnor som föder i tidig ålder och dessutom får många barn, då är det inte längre frågan ifall muslimer kommer att bli majoritet i Sverige och i resten av Europa. Utan bara om NÄR!
Islam är inte enbart en religion, den fungerar inte som kristendomen eller andra fria religioner, den är en sträng ideologi som berättar i minsta detalj om hur allt och alla skall anpassas och göras rätt för att tillfredställa Allah.

Och de som säger att jag har fel ”för att islam är en fredlig religion som handlar om fred och harmoni” Visst det gör den med till en del. Men det är först EFTER ATT VÄRLDEN HAR BLIVIT ISLAMISERAD. Då kommer fred och harmoni att syra världen. Inte innan!
Den dagen ni muslimer går ut i stan och fördömer ert heliga krig - Jihad, eller terroristgrupper som Hizbollah och Hamas, den dagen kommer jag ändra uppfattning. Men oavsätt vilket, så ändrar det inte vad som står i koranen om tex. Jihad.
Sanningen är egentligen att det redan är för sent för europa! Det är kört för vårt samhälle – den frihet, demokrati och rättigheter som vi tar förgivet. Det kommer inom 20 år vara muslimskt styre med sharia lagar i många av europas länder, inom 50, kommer alla länder i europa vara muslimska. Där är inget man kan göra.

Det tråkigaste är att det idag i Sverige så anses den ultimata synden vara att bli kallad ”rasist” Det är ju jättehemskt. Usch och fy! Man är så noga med att allt skall vara så politiskt korrekt, att man inte bryr sig om att se de egentliga farorna. Man tittar bara på de 4 mandat åren och inte längre fram, det får bli nästa regering eller nästa generations problem. Det kommer att invandra fler muslimer, de kommer att öka i folkmängd, minst 6 ggr snabbare än svenskarna och de kommer att vilja förändra vårt samhälle, bit för bit. Om 15 år kommer muslimska partier att ploppa upp över europa. Tror du att dem kommer att vara intresserad av att dela landet med ickemuslimer? Nope, för det säger koranen nej till, det får dem inte! Allt skall islamiseras oavsätt om man vill eller ej. Det är Guds lag och man får inte ifrågasätta det. Varken vi eller dem.

Jag är egentligen för religionsfrihet, och religioner skall aldrig påtvingas någon. Men i detta fall är det mycket annorlunda, då islam inte bara är en religion.
Säkert kommer många att påstå att jag har fel, men jag har studerat islam i många och läst mycket material genom åren och jag vet vad jag pratar om. Den som säger annat, är antingen en dum svensk som är dåligt påläst eller en muslim som vill försöka att skydda sin religion - och då vet du också att du inte får ifrågasätta din religion, fördöma något eller kompromissa. Därmed har du heller aldrig tagit del av kritik mot islam. Så hur skall du då kunna säga något annat än att jag har fel? Ni kan inte säga något annat, för det får ni inte, för då är ni inte riktiga muslimer, och inte mer värda än en vilken annan svensk ”kuffar”.

Men det ändrar fortfarande inte något. Läs själva, eller om ni är lata, ladda ner filmer på internet som tex. ”Islam - What the west needs to know” - Där muslimer själva berättar om vad islam är och står för och vad som håller på att hända i väst.
Wake up people! Både muslimer och ickemuslimer!

PS. detta är inte rasistiskt på något vis - jag hänvisar enbart till koranen, inget annat. Tycker någon annan, så kanske det är koranen som förespråkar rasism?. Ds
S
22 april 2010, kl 21:28
Jag undrar om det är bara obildade människor som bidrar med de negativa åsikterna om islam. Jag vet inte om ni har hört talas om Mänskliga Rättigheterna. Eller jo, det har ni visserligen...för att ni tror att Mänskliga Rättigheter är endast för västerländska värderingar. Men en sak verkar ni glömma RELIGIONSFRIHET!

Mänskliga Rättigheterna är för MÄNNISKOR/INDIVIDER..inte baserad på inskränkning av religion eller etnicitet pga man inte är västerländsk.
Antagande om att islam och terrorism hör ihop är helt enkelt absurt! Läs mer om Islam, eller varför inte om alla religioner.
Jag är själv inte förtjust i nikab eller burka men jag tror på religionsfrihet; alla religiösa människor ska ha RÄTTEN att utöva deras religion (så länge det inte diskriminerar eller påverkar andra individer).

Andra problemet är att beslutet endast påverkar en minoritet. Är det bara jag som tycker det är ett problem med detta?! Tänk om svenska parlamentet skulle besluta om samerna? Fråga er själva det!
Amanda
22 april 2010, kl 21:31
Jag tycker att man får anpassa sig till de länder man kommer till. Om man åker till ett muslimskt land så anpassar man sig efter deras klädsel för att visa respekt. Och om man kommer till ett västerland så anpassar man sig till deras regler, om de landet nu har införskaffat ett burkaförbud.

Jag tycker det dock är fel att folk säger att man ska skicka tillbaka dom där dom kom från.

Sen så har väl nunnorna VALT att leva ett liv i celibat?
Peter
22 april 2010, kl 21:40
Ett burka-förbud har enbart att göra med allmän säkerhet. Kriminella män kan skaffa lösbröst och burka och använda denna maskering för att sen göra t.ex. överfallsvåldtäkter på ensamma kvinnor som väntar vid en busshållplats, ta sig in i affärer och snatta, smyga sig på personer för att misshandla dessa och sen kunna fly utan att bli identifierade.
ulla
22 april 2010, kl 21:42
på tiden att man börjar reagera mot detta medeltida bruk. Dom har ju inte kommit en millimeter i utveckling när det gäller kläder. varför ska burkan vara helig i världen men om jag vill klä mig i tangatrosor och linne så får jag inte var som helst i världen så varför ska vi då tillåta dessa tält?
Någonstans måste vi väl ändå värna om vårt samhälle. Är det så viktigt att bära burka stanna då kvar i de länder där det är en sed.
Men det passar väl inte för man ska ha västvärldens välfärd men vi ska acceptera deras synsätt.
Det leder inte till något annat än att det blir konflikt. Upp till kamp och förbjud burkan och andra "religiösa" klädkoder.
Mona
22 april 2010, kl 21:43
Ni skriver att man ska ta seden dit man kmr etc , Men om man är svenska och muslim och valt att täcka sig utan att maken har tvingat en ?
Har alltid undrat varför ni tror att vi är tvingade till detta?
Finns ingen tvång i religionen
Anton
22 april 2010, kl 21:45
snälla, förbjud burka i sverige också !
Anton
22 april 2010, kl 21:45
snälla, förbjud burka i sverige också !
Hemtroll
22 april 2010, kl 21:46
Är alla helt dumma i huvudet eller? Trött på islam är inte trött på Islam, han/hon är en rasist. "Deras så kallade religion"? Du menar en av de största religionerna i världen då eller? Sverige är inget kristet land Sherlock, det är ett demokratisk land och i ett demokratiskt land får man väl för fan klä sig hur man vill? Hanna säger att man borde få åka till pakistan och klär sig hur man vill men Pakistan ligger inte i Europa, titta på en karta om du inte tror mig. Om en kvinna som bor i Europa vill rätta sig efter de värderingar som andra har lämpat på henne eller inte är väl hennes eget val? Jag bor inte i Belgien så jag är inte säker men jag tror att det inte finns någon lag som säger att muslimska kvinnor i Belgien MÅSTE klä sig i slöja. Vill ni att vi ska sluta utvecklas eller? Dumpa allt som inte fanns 1450? Senast jag kollade var det tufft med frihet, inte förtryck och klädförbud.
Hemtroll
22 april 2010, kl 21:48
För övrigt är det ganska tydligt att mange inte kan skriva svenska så han måste vara invandrare, ska vi inte kasta ut honom?
steven
22 april 2010, kl 21:58
när jag var 7 år flyttade vi utomlands och jag växte upp i ett muslimskt land i mellanöstern, som svensk. Vi var alltid tvungna att följa deras regleringar angående klädsel, fanns inga undantag.
Vad kan jag mer säga
nina
22 april 2010, kl 22:04
Tycker att sverige ska införa denna regel! kan man inte acceptera det kan man åka tillbaka till sitt land. Dessutom är alla så duktiga på att säga att kvinnan väljer sj, skitsnack, hade en vän som var muslim, när hon gifte sig tvingade hennes man henne att bära slöja så att andra män inte skulle kolla på henne! åker jag som kristen till saudarabien och ber om att få bygga den största kyrkan i landen kommer dom fan att fängsla mig, men i tensta lr ngn förort åt det hållet ska dom få bygga den störta mosken som finns i sverige. fattar inte vart vi är påväg. så som vi andra får anpassa oss i deras länder så ska dem även få anpassa sig i våra länder. hoppas sverige inför detta! och sen så tvingas inte nunnor att leva selibat det är en livsstil dem SJÄLVA väljer!!
gurris
22 april 2010, kl 22:10
man vet ju inte vad som döljs under det plagget personen under kan ju ha ett vapen och börja skjuta mitt i en folkmassa man vet ju inte de e därför jag är för ett förbud
Eva
22 april 2010, kl 22:15
Hej!

Heja Belgien!
Äntligen ett land till som vågar stå för vad de tycker o tänker!
Helt rätt, stå på er!!!!
Vi e så flata i Sverige att vi inte vågar säga nåt för då är vi rasister. De får ta seden dit de kommer, det får vi!!
Hej Belgien!!!!!!!!!!
Robbie
22 april 2010, kl 22:17
Anders Lundström
22 april 2010, kl 18:45
Såg en kvinna i helsvarta kläder med ett par solglasögon på sig dessutom. Hon gick till banken här i Umeå. Undrar så hur hon lyckades legitimera sig. Är mycket tveksam till om vi kan ha burkor i vårt samhälle.

Detta var det kmest korkade hittills. Hur legitimerar du dig Anders på t ex Internet - visar du upp dig mha kamera eller? Det är väl inte så att du sitter anonym framför datorn? Har du någonsin använt en Internetbank? - eller har ni inte sådana där uppe i Umeå? Har du använt kreditkort någon gång?

Om det skälet till förbud skulle vara just legitimering får vi nog lägga ned stora delar av Internet!! Det skulle väl gå alldeles utmärkt att ta med sig BankID till banken om det vore implementerat där.
Salem
22 april 2010, kl 22:22
Jag som är född i sverige och muslim, tycker dessa plagg ska förbjudas. Jag kan ärligt säga att jag aldrig sett någon kvinna dölja hela sitt ansikte i Marocko där jag är ifrån.
Lars Busk
22 april 2010, kl 22:25
Själv är jag Ninja och har minst en gång i tron av att jag blivit attackerad av en Ninja från en annan klan kastat mina kaststjärnor rakt i pannbenet på en stackars Burkaklädd Arab. Detta är som ni säkert förstår ett stort problem för oss Ninjor då vi inte har obegränsat med kaststjärnor och kräver således att detta nonsens med burkor upphör.
Amiirah
22 april 2010, kl 22:40
I've been reading some of the comments on this page, and its painful to read some of them. Now I know why they say 'Ignorence is a disease', for if these comments are not exactly that then I dont know what. I would just like to ask how many of you have ever gone up to a muslim and talked to them. Asked them about their lives and their opinions. I can assure you, you would be surprised that we, are not that different. Dont assume things, its not to anyones benefit. I see a pattern here, in Europe and history is about to repeat itself, perhaps not to the same degree, but its happening. The ban on the niqaab is a symbol for the ban on islam in Europe, its just that politicians are cowards and thye wont admit it. I ask you, how is banning the niqaab going to make your lives any better? How does the niqaab directly affect your lives today? Concrete examples please. Funny thing is that when you come to Europe all you ever hear people talk about is FREEDOM.And I agree, it is infact a beautiful thing, but live up to your democratic name, and let people practice their religion as this, and so many other countries pride themselves in doing.
Peace.
ss
min blogg ss
22 april 2010, kl 22:57
Hoppas att kommer nån dag och ser dem förbudet här också burkan och slöja .. Men vi pratar om fri het och barn ska ha bästa liv o dem ska leva fri men var är varans lag eller dem som styra länder att set dem inte barn hur dem bära slöja och dem är från 3 år. var är lag eller frihetsbarn . Var är politikerna och se hur är en 3 år flicka som bär slöja o den som inte där slöja när dem är på samma dagis eller förskolan,, Vi måste tänka lite mer fram åt om barn som bär slöja vad dem kan om religion men deras pappa som tvinga dem o bära ,, så såna flickor hur ska dem uppväxa då ?
shaban
min blogg life
22 april 2010, kl 23:16
hej på alla jag tyker sa här att man för klä säg hur man vill det handlar inte om islam det fins många andra raditioner som har olika kläd still vad är med alla nu för tiden snaka bara om islam låt dom vara
Peter S
22 april 2010, kl 23:21
Burkan är en del av ett kvinoförtyck. Att det sker under religös täckmantel gör det än mer osmakligt och är absolut inte ett skäl att vi skall acceptera förtrycket.
För ett antal år sedan kunde man se en motsvarighet i Bohuslän.
Schartuanerna krävde att kvinnorna skulle ha svarta hucklen och svarta kläder när de var utomhus.
Det var ett bra sätt att hålla koll på församlingsmedlemmarna. Visst bar de dessa svarta hucklen "frivilligt" om man räknar indoktrinering och socialt tvång, som frivilligt. Typiskt nog, så var det dessa kvinnor som var värst på att racka ned på andra, som inte följde dessa "frivilliga" regler tillräckligt hårt.
ai
22 april 2010, kl 23:25
Hur kan man förbjuda halskedja med kors på British Airways, men tillåta sjal och turban???
sailor
22 april 2010, kl 23:28
Förbjud hela gardinmaffian!!! Skicka hem dom som inte föjer våra lagar och seder i Sverige!
Per
22 april 2010, kl 23:35
Att ha ett generellt förbud mot maskering borde hålla, då skulle niqaben falla.

Att påstå att det är frihet att maskera sig, är det samma som att påstå att den som vill gå omkring naken på stan också har frihet.

Din frihet stannar där andras frihet börjar.
anonym
22 april 2010, kl 23:37
allså vissa av er e lite uppkäftiga..!!
låt folk ta på sig som dom vill..
har ni inget annat att tänka på än muslimska klädd still get a life säger jag bara..
ni tycker att det e inte ok att ha hel svart på sig. då tycker jag att det e oxå förbjudet att någar idoter går ut på stranden eller sola sig ut i bikini a de e helt ok.. vet ni hur äcklig det e täck er säger jag.o ja skyll sen på att någon våldtåg er. men va fan kolla vad ni har på er för de för de första. säg mig har någon våltagit någon med slöja NEJ eftersom hon har kläder på sig och inte säger kom oo vådta mig ååå e ej sena på natten så det e något positivt me slöjbärarna. så get a life oo bry er vad som pågor i ditt liv åå inte något annan..
Timo
min blogg www.masjidtucson.org
22 april 2010, kl 23:44
Amiraa - Det är ingen som har sagt att man ska förbjuda slöjan som sådan, bara en heltäckande slöja som burka, där man inte kan identifiera sig själv.
Sen återigen ge mig en referens där det står i Koranen att en kvinna ska dölja sitt hår? Du kan inte. Kommer aldrig kunna. Närmaste du kommer är till hadith som är skriven 200år efter profetens död, med referenser till någon farbrors mosters, kompis bror som hörde profeten säga si eller så 200år tidigare.

Sen har jag faktiskt aldrig förstått behovet av att följa extrema lagar i Saudi, Somalia, Iran, Irak, etc etc... När man inte behöver följa dem här? Varför har man flyttat från första början då? Vad är det som har gjort att man har sökt sin tillflykt i västerländska länder? Vad är det man har att dölja?
Skyller man på politisk asyl? Fattigdom? Vad?

Annars kan man ju lika gärna bo kvar därnere om man nu tycker att dessa lagar är inget fel på? Alltså jag förstår verkligen inte, men jag kan vara naiv och dum också!
Markus
min blogg http://randomsu.blogg.se
22 april 2010, kl 23:48
När man läser kommentarerna här så skäms man ju för att vara både svensk och europé. Inte för att jag tycker burkan är det coolaste, häftigaste plagget någonsin, men på grund av smygrasismen och trångsynheten hos kommentarerna. Vi förstår att NI inte gillar burkan och att NI inte vill använda det, men det är ju inget vidare argument för att dom personer som faktiskt vill använda det inte ska få det. Alla tycker ju olika och att bara ge vissa friheten att kunna klä sig som dom vill är ju så vidrigt att jag nästan vill spy. Skulle det faktiskt vara så att någon blir tvingad till det finns det andra lagar...
Är ju dessutom så sorgligt när alla kommentarer fördömmer hur det är i mellanöstern men sen ändå sjunker till deras nivå med "kan dom så kan vi," skit fullständigt i att vara ett föredöme... Om amn utger sig från att vara ett FRITT västerländskt land så får man ju ta och stå för det!
Eva
23 april 2010, kl 00:26
Att gå gömd - låter inte fritt. Vad är det som gör att jag måste gömma mig? Är det av religösa skäl - ja, då är det ju religionen som skrämmer. Är det för att jag skämms - ja då är det något psykologiskt. Ingen skrämd eller sjuk person ska behöva gömma sig. Är du rädd för att gå ut - gör som jag - distrahera hjärnan med sång.
S.E.B.
min blogg A
23 april 2010, kl 00:30
egentlegen är slöja inget "måste" inom islam. religionens troende som lider av brist på helhetssyn har gjort slöjan till ett "måste". den största anledningen är klart och tydligt att kvinnlighet anses som skam. dessa troende har haft mycket tid och resurser för att förändras. istället väljer de att intyga unga flickor till att de har rätt i sin tro. denna stilen hör inte hemma i det västerländska samhället. lagarna får öppet införas. de troende kan stanna, utveckla sig och ändå vara troende eller åka tillbaka hem om slöjan råder så pass mycket i deras liv. snälla! de kämpar inte för ett lands frihet utan en SLÖJA hur kan de ens tillåta en sådan slöja råda såhär mycket i deras liv! och nej, jag är inte rasist!
M
23 april 2010, kl 00:43
Ni som tycker att slöjan och burkan bör förbjudas är inte kloka! Om vi ska jämföra antalet våldtäcka kvinnor så kommer vi att kunna räkna ihop fler våldtäckter på kvinnor utan slöja/burka än kvinnor med slöja/burka. Alltså är tjejer som bär slöja eller har burka på sig respekterade mer än tjejer som går runt i tajta jeans och visar brösten. Med andra ord så skyddar slöjan eller burkan kvinnan från onda män=).

Ni som nämner ordet demokrati bör först och främst läsa lite mer om demokrati Att leva i ett demokratiskt land innebär att man bland annat kan klä sig hur man än vill. Man ska alltså inte följa några jävla lagar som folk har skrivit ner och som angår klädseln! Då är det som sagt ett odemokratiskt land och ett land som försöker att få med sig andra länder att bli odemokratiska. Försök istället att visa vad demokrati är för något och lär andra länder att bli demokratiska. Om Frankrike och Beligien och dessa odemokratiska länder gör något dumt så är det inte så att alla andra länder bör göra det också, tvärtom Sverige bör stå emot dessa länder som försöker skapa ett större hat mot muslimska kvinnor.

Om slöjan och burkan förbjuds så kan ni förvänta er att Europa kommer ha ett helvete för 99% av muslimerna kommer inte att acceptera detta. Och helt ärligt då förtjänar europeer allt skit som de kommer att få utav detta. Ni startar alltid något dumt och när muslimerna väl försvarar sig så säger ni att detta är "terrorism" EHM? Skilj mellan försvar och terrorism snarare är det ni som är terrorister som attackerar oskyldiga barn i Irak och Afghanistan samt i Palestina!
Stolt muslim , låt vara en välja va man vill ha på sig o svergie ska vara ett fritt land !! haha
23 april 2010, kl 00:59
Jag själv är en muslim klär mig som en och är helt stolt o ingen kan få mig att ändra min klädsel . varför ska en muslim alltid förknippas med de dåliga , farliga, förtryckta och mycket mer. varför kan ni inta bara acceptera islam som en religion så som vi accepterar kristendomen , judendomen m.m. jag ser ingen muslim som går och skriver eller säger en massa skit. o när jag läser allt detta. Gud !! vilken skam för Sverige , ett land som hade så bra rykte i världen ett land som tillät både svarta, gula, blå. här lever vi exakt som när vita inte accepterade svarta
herrgodiu
23 april 2010, kl 01:11
Tror herr skribent missupfatat andledningen till förbjudet, det är inte för att stoppa islamisering utan för att skydda kvinnor. Det flesta som bär burkor i väst värden gör det frivilligt, men det finns dom som tvingas göra det.

Jag vet exempelvis en 18 årig tjej från libanon som gifte sig med en 25 år äldre man från sverige hon älskade inte honom äktenskapet var arrangerat men hon var endå possitiv till det eftersom hon fick komma till sverige. Mannen är ute och reser mycket och tvingar henne att bära burka även när han inte är i sverige hans släktingar bor i området där hon bor så dom skulle märka om hon gick utan.

Det är för dessa även om så bara 1% av dom som bär burka som förbudet inför och har ingeting med att stoppa islamiseringen att göra.
herrgodiu
23 april 2010, kl 01:16
PS vill bara tilläga att jag inte känner personen eller exakt vet vem det är pratade bara med den över nätet. Jag tror dock att linande fall finns.
Fatima
23 april 2010, kl 01:40
Mi anser vi kvinnor är förtryckta jag bär en och är långt ifrån förtryck .Går i skola och jobbar mellan åt ,ute jämt o ständigt och gör som jag vill .Stackars människor som inte tycks fatta att ni verkar dyrka medias ord.Varför inte ta och prata med en kvinna med burqa och fråga hur hon har det.Ni snackar om ett demokratiskt land ,vilket demokratiska land det är uppenbart att ni inte acccepterar att man vill beskydda sig från äckliga mans blickar och andra människor bedömningar ,medans ni tillåter små tjejer som knappt fyllt 14 gå klädd som horor de är ju vad samhället lär .Tyck synd om de tjejerna och stifta lagar så ni bevara dessa unga tjejer från våldtäkt och att bli uttnytjade lägg tid o pengar på det istället för att förtycka kvinnor som vill leva i friheten och bära det de vill.
donk79
23 april 2010, kl 01:50
Inför bara striktare regler på att man måste legitimera sig riktigt och uppenbart, på banken etc där det krävs.. inga undantag för kön, ålder på den som skall göra legitimeringen eller den som skall legitimeras skall accepteras. Då det i realiteten är diskriminering och tyst accepterande av olika regler för olika människor.. samma skall även gälla i skola etc.
Tycker dock inte man kan förbjuda en viss klädsel i offentliga miljöer, det måste vara ens eget val även om det tyder på en sjuk samhällssyn och kvinnosyn och för den delen även manssyn och egentligen inte har någonting att göra i en modern civilisation de senaste100-tals åren.
Men inget förbud, det är diskriminering.
Iman
23 april 2010, kl 01:54
gå och kolla på er själva hur ni behandlar era kvinnor...värre än djur. kvinnor står helt naken och blottar sitt könsorgan och tuttar på tv rutan och framför henne står massor med män och ritar av hennes tuttar...är inte det här kvinnorförtryck???? Är inte kvinnan mer än ett sexobjekt hos er????? kolla på er själva istället och tro inte att erat samhälle är det bästa för det är det inte. Satsa på att skydda era 9-15>åriga flickor från att ett sexHÅL för hela stadens män istället för att irritera er på att muslimska KVINNOR bär en färgglad sjal på huvudet....vad stör det er?.
Och för att tillägga så är det INTE ett måste att täcka ansiktet enligt islam....man får visa ansiktet........ och jo jag är integrerad och kan språket men pallade inte skriva ordentligt. ..så skylll inte på min grammatik etc etc som ni alltid gör. med integrerad menar jag inte att jag blottar tuttarna på somrarna..Nej, det är inte integration kommer aldrig tillåta mig själv att förtryckas o bli en mans sexobjekt. Det är inte heller ett steg framåt att gå naken på stranden annars hade man inte behövt tillverka kläder eller hur..... Sen vill jag också få er trångsynta att förstå att vi kvinnor(speciellt yngre generationen) som bär sjal gör det av en religiös orsak inte av en traditionell som pappa mustasch tvingat på oss.......det är alltså religionen islam vi följer och inte något lands traditioner...så ta seden dit ni komnmer citatet fungerar inte riktigt då det finns svenska muslimer...islam är inget land........kom ihåg det .......nej skämms på er och låt oss va ifred!
Iman
23 april 2010, kl 02:08
glömde skriva en sak...jo, jag valde att bära sjal eftersom att jag inte orkade vara med i köttmarknadsspelet!!! Jag fick nog!!! Fick på mig killar som frågar chans redan när man går i 4an. Man fick inte vara barn i fred helt enkelt i detta sexistiska samhälle. Så sjalen skyddar mig från dåliga människor helt enkelt och jag behöver inte förklara hela tiden att jag är muslim som inte dricker, har ingen pojkvän ..är inget sexHÅL o allt det där.....Sjalen på huvudet säger allt o tvingar dessa sexistiska människor att respektera mig ..fattar ni nu att det e vårat val!!!?????låt oss vara ifred!!!!vi e lika mycket svenskar som er trots att vi e muslimer med sjal på huvudet!!!
lonilon
23 april 2010, kl 03:14
hmmmmm so mycke snak om burka,slöja,nunnor,kristna,islam,demokrati ........FFFREEEDDDD,PPPEEEAAACCCCEEEE tycker synd omär alla...
ultitrader
23 april 2010, kl 05:55
this should have happened long time ago! I like to see this law enforced and it should not bother anybody really, if you want to live in the country you have migrated to you should adhere to the laws and the culture of that country and leave the bull shit like that behind, it is simple we do not like to see in our culture; remember you have migrated to our culture not the other way around, if you do not like it you know what to do.
Analyst
23 april 2010, kl 06:13
Förbjud Religion! Seriöst!
:[
23 april 2010, kl 06:20
Jag är uppvuxen i en muslimsk familj. 5 flickor, ensam pojke och jag förstår inte vad Shaggy ovanför snackar om när han säger att dom blir tvungna till det. Du ser klart på gatorna i Göteborg/STHLM etc hur andra generationer invandrare, barn till muslimska föräldrar, inte har på sig slöja.

Man anpassar sig men det tar tid. 2 av mina systerar går utan sjal, den ena är 18 och den andra är 16. Min yngsta syster och två äldsta bär sjal. Ingen tvingar dom och ingen hotar dom.

Jag undrar hur vissa av er är som säger "Vi får inte gå utan sjal i deras land så dom bör inte få gå här med sjal". Jag trodde man växte upp från sådan tänkande när man kom ut ur puberten. Jag uppskattar Sverige mer än vad dom flesta svenskar som är födda i landet gör. I västvärlden har vi i stort sett "frihet att bära vad du vill", låter bara extremet dumt att säga "Frihet att bära vad du vill så länge det inte symboliserar Islam". Jag kommer ihåg när jag var liten och gick i centralen med mamma, och en man kom gående bakifrån och sa "Åk hem, jävla terrrorist fitta". Jag var 8 år gammal och det sitter fortfarande i minnet och jag är extremt extremt stolt över min mamma för att hon fortfarande går med lång hijab, ingen niqab/burka. Vad har hon gjort er för att förtjäna att bli kallad terrorist, fitta, muslimhora, etc etc ? Det finns miljontals halvnakna tjejer att kolla på, varför ska hon tvingas gå sådär? Många tänker nog "jo det är bara för att din pappa tvingar henne". Fel. Min pappa gick bort efter att ha varit sjuk under en längre period och det fanns ingen i omgivningen som skulle tvinga henne bära något sådant. Jag nekar inte att vissa blir tvungna men dra fan inte alla över en och samma kam.

USA och media i stort har skapat ett stort hat mot islam och muslimer och jag är rätt chockad att se så många som uttrycker sej för detta burka förbud och vissa går även längre och vill att man bannar sjalen också. Hur kommer det sig att jag inte mött på någon som har sagt något om min religion (IRL) ? Den enda gången jag stött på folk med så starka känslor mot Islam och hijab var när jag gick i högstadiet, vår skola hade en liten "skinhead" grupp.

Jävligt tråkigt att se folk falla för sådan propaganda. Kan inte förstå hur vissa här vågar säga att dom är hjärntvättade...kasta inte sten i glasshus.
Johan
23 april 2010, kl 06:36
En mattematisk undran ang antalet i belgien jämfört med sverige

Om dom bara har 30 stycken i hela belgien som bär heltäckande Burka!
Hur kommer det sig då att vi här i huskvarna som är ett relativt litet samhälle
har ett tiotal (minst)
5-6 av dessa bor i samma område som mig varav minst 4 i ett hus ca 300 meter bort
utöver dessa finns även ett antal (somalier?) som också går i heldraperande kläder som täcker allt utom ansiktet (typ ögon, näsa, mun och sluter tätt vid hakan och strax över ögonen)
Dessa är fler till antalet än dom som använder burka, åtminstone här.

Så hur många rör det sig om i sverige och är detta egentligen inte en demokratifråga
Man kanske inte ska förbjuda Burkan men informera de som använder dessa om våra värderingar/synsätt.
trofast
23 april 2010, kl 06:51
Hoppas det blir förbud.... Har ett muslimskt land som Bangladesh lyckats genomföra förbud mot Burkan .. så ska väll ett mordernt land som Belging klara av samma sak...
najjar
23 april 2010, kl 07:30
helt rätt att avskaffa detta plagg, för ett sådant plagg skiljer människor ifrån, ingen vill eller få vill anställa, svårt med att anpassa sig till vardagliga sysslor helt enkelt. kom igen nu våga med ett förbud någon gång så ska ni se att många som är tvingade till sådana plagg kommer att tacka för tjänsten, och jag lovar fler kommer att komma i arbete om man avskaffar allt sådant trams. adapt and adjust heter det!
najjar
23 april 2010, kl 07:32
En blatte!!! många med utländskt bakgrund håller med dig...
Max
23 april 2010, kl 08:04
Bra jobbat wolfgang! Ställ dig i ledet av fega svenska politiskt korrekta nickerdockor. Du är en skam för yrket! Är du så jävla rädd för sanningen så att du inte vågar publicera den när människor skriver om den, eller är du bara så totalt okunnig vad det gäller om vad som verkligen står i koranen?
Skiter i vilket du är en ....NOLLA!

Man tycker ju ändå att du borde våga att publicera sanningen när där är någon som skriver om den här på din blogg! Jag skrev ju bara precis vad som faktiskt står i koranen ...inget annat! Lite långt kanske, men ändå!

Är så trött på okunniga och och framför allt fega människor. Jag vill lämna dig ett citat av Edmund Burke "Det enda som behövs för att ondskan skall vinna. det är att en god man inte gör något"

Wake up Wolfgang
Marco
23 april 2010, kl 08:08
Visst kan vi låtta dem gå i BURKA ...MEN BARA OM DEM TILLÅTER VÅRA KVINNOR GÅ I KALLINGAR I DERAS MUSLI LÄNDER !!!!!!!!!! Dessutom SKALL VI TILLÅTA ÄVEN MÄNNEN BÄRA PÅ BURKA !!! DET ÄR HELT OK ...... om dem vill kan ALLA DERAS MÄN GÅ I BALERINA KJÖL !!!! SLUTSATSEN ???? = DEM HAR INGET RESPEKT FÖR VESTVÄRLDEN ...NÄR DEM ÄR HÄR MÅSTE DEM HA RESPEKT FÖR OSS ..... OCH NÄ VI GÅR TILL DERAS LÄNDER "MÅSTE VI HA RESPEKT FÖR DEM " ...ANNARS ÅKER HUVUDET NER... OM DEM INTE GILLAR VÅRA REGLER = KAN DEM HÅLLA SIG HEMMA ...DÄR DEM KOMMER IFRÅN ...SÅ ÄR DET BARA !!!!!
Lars Busk
23 april 2010, kl 08:17
Jasså Wolwgan humor blir för osvenskt för din smak eller? Ett gott skratt förlänger livet heter det och borde praktiseras oftare speciellt i ett så tråkigt och trist land som Sverige med så jävla trista människor som tilllexempel du. Ta inte allt så jävla allvarligt och kosta på dig ett smil emellanåt. Svenne.
Karin
23 april 2010, kl 08:35
Jag skiter fullständigt i vad man har på sig, det viktigaste som "ny" i ett samhälle är väl ändå att förstå och anpassa sig till kulturen och språket? Just i Sverige talar vi som ni nog vet svenska, och här har vi inte som kulturell eller religiös "märkning" ett tygstycke som täcker ansiktet. Religionsfrihet, javisst, tro på vad sjutton du vill, men kan jag inte få ha mina shorts och linne i er kultur utan tvingas bära slöja är det inte mer än rätt att anpassa sig till vår kultur utanför det egna hemmet.

Och ärligt talat, ni muslimska kvinnor som med hjärtat försvarar klädvalet, vart kommer dessa fanatiska ideer ifrån? Jag tror knappast att det är något du kommit på själv och >valt<, utan snarare något som blivit inpräntat sedan barnsbenen inom er egen familj och kultur och därför är svårt att snacka emot. Hedersmord/utfrysning någon?

Om det är moraliskt rätt att lagstifta mot detta är jag dock inte riktigt klar över.
Nihad
23 april 2010, kl 08:40
Att vi bara diskuterar detta år 2010 visar bara hur förtryckta,okuniga och hjärntvättade mäniskor det finns. Jag är själv muslim och mig veterligen står det inget i koranen om slöja eller burka. Men det finns ett stort antal muslimer som har broblem att tolka saker. Vi som invandrare kommer hit av olika anledningar och många är väldigt otacksamma. Dom glömmer bort vad förtryck och frihet är . Själv lider jag inte av dåligt självförtroende som många muslimska män gör. Förbjud burka och slöjor det har inget med religon att göra. Jag är född muslim och förstår att religon är frihet inte förtryck. Tack Sverige jag är en stolt Svensk medborgare Nihad.
Medusa
23 april 2010, kl 08:55
Till alla som går på om vikten av att anpassa sig till landet man kommer till - i motsats till vad som gäller i länder som t ex Iran så trodde jag att vi i väst berömde oss över att staten inte längre lägger sig i hur man klär sig. Tycker inte det verkar vara något positivt steg att ta efter Iran m fl.
Precis som Wolfgang H håller jag med om att det är problematiskt med "maskerade medborgare" (tänk t ex våldsamma AFA-typer, fascister och andra iförda rodney-luvor vid kravaller etc) men udden i de här förslagen handlar ju - handen på hjärtat - inte om det, utom om vår fasa inför människor vi finner "annorlunda" = skrämmande.
Visst kan man ondgöra sig över den anti-feministiska symboliken i klädseln men ska vi inte passa på att förbjuda (kristen) nunne-klädsel också då? (Munkar behöver ju inte bära dok, så här finns ju tydligt anti-kvinnlig symbolik). Att börja lagstifta om vilka kläder som medborgarna får ha eller inte ha tycks mig vara en farlig väg att gå.
realist
23 april 2010, kl 09:37
MEN SNÄLLA VÄRLDEN!
Man får väl för fan anpassa sig dit man kommer!
Jag åker inte ner till Tigris och solar topless, jag visar inte hud på axlarna på ställen jag inte får..
Och varför gör jag inte det? Jo, RESPEKT! Respekt för dit man kommer och faktiskt får vara gäst.
Så vill man ha burka, sina egna jävla lagar eller moskér osv kan man ju åka hem till sitt land?

Fan, jag är så trött på alla otacksamma människor som kommer till vårt land och tror dom kan ta över det. Det räcker faktiskt att 85 % av alla våldsbrott begås av personer med utlänsk härkomst (som ändå utgör en minoritet i vårt samhälle).

Jag är ej rassist, jag tycker att får tro/tycka som dom vill. Men kommer man till ett nytt ställe får man faktiskt visa respekt för dom som bor där.

Så alla, Visa människor RESPEKT! Anpassa dig efter vart du hamnar!
Malin
min blogg http://knaas.blogg.se
23 april 2010, kl 09:54
Att förbjuda en klädstil är odemokratiskt! Väljer en kvinna att använda burka/slöja etc så ska det vara okej, jag vet ett flertal kvinnor som faktiskt valt detta helt själva.

Jag anser dock att "kravet" på att en kvinna ska använda slöja för att göra Allah nöjd är fel. Men ett förbjud mot detta är fel väg att gå och kommer endast skapa ett större problem med de extreminister som redan existerar. Förbjuder vi religioner och utövandet av religioner kommer vi att skapa upplopp bland troende men även från icketroende. Det är normen som måste ändras och när vi accepterar de muslimer som kommer till Sverige och får de att känna sig välkomna kommer mellanrummet att minska och slöjan kommer troligtvis försvinna tillslut.
kingfreddie
23 april 2010, kl 09:58
Sluta försöka dra in nunnor i det här. Dom är INTE heltäckta. Dom har ansiktet synligt vilket skulle vara helt okey för muslimer att ha också enligt den nya lagen. Det som ska förbjudas är burka. Inte Niqab eller vafan den muslimska motsvarigheten till nunnedräkten heter.

Enligt mig så måste vi sluta böja oss för muslimers krav. Detta är europa och vi lever efter västerländska värderingar här. Och vill man leva här så måste man anpassa sig efter det, precis som vi får göra om vi skulle flytta till den muslimska världen.
Volt
23 april 2010, kl 10:09
Jag säger äntligen..våga säga NEJ våga säga ifrån på skarpen. Vi har varit så fega. Jag mår illa när jag ser dessa kvinnor med nedböjda huvuden och mannen som kilar före som en kung i ett harem. Stopp och belägg. Men ni som försvarar detta förtryck för det är det. Desto mer kläder desto bättre människa till gud. Hets? Nej, befrielse.
Fatima
23 april 2010, kl 10:48
Min man tvingar mig att ha burka. Ett förbud mot burka skulle vara jättebra.
Då kan jag få vara ute i svenska samhället istället för att sitta i mitt fängelse

Hur länge ska min man få hålla mig i fängelse?
Alan Brallan
23 april 2010, kl 11:38
Jag ar for tillfallet bosatt i London och har finns det en valdigt stor muslimsk minoritet som manga sakert vet. En god vannina till mig arbetar har inom socialtjansten och hon ser dagligen kvinnor som tvingas bara heltackande klader av sina man. Att pasta att manga kvinnor inte tvingas att bara dessa klader av sin slakt ar ren logn, men det ar mojligt att det finns ett fatal undantag som frivilligt valjer det. Trots att jag i regel ar starkt for personlig frihet sa tycker jag att dessa drakter ska forbjudas, precis som det ar forbjudet att bara vissa andra krankande symboler offentligt i dagens samhallen.
David
23 april 2010, kl 12:02
Det är ju bara heltäckande slöja som förbjuds eller? alltså att ansiktet måste synas iallefall(håret får du täcka). Är väll bara sunt förnuft? Sen kan det väll va tillåtet på nån speciell dag/högtid etc =)
Elinpzb
min blogg OM:Världen
23 april 2010, kl 12:06
Vad är det som säger att västerlänningar ska bestämma klädkod och vad är det som säger att det som västerlänningar bestämt är det enda rätta???
Jag för min del skäms över att vara en del av det västyerländska samhället, är ej muslim själv. När vi ändå håller på ska vi inte förbjuda halvnakna kvinnor som ser ut som prostituerade??? Det vore åtminstone något för den västerländska hedern - om vi nu har något kvar?
Paul
23 april 2010, kl 12:07
Jag jobbar på en godis butik,när jag ska ge växel tillbaka man brukar ge och då ta fram kunden handen for att få sin växel men vad händer med muslimska kvinnor sista stunden dem dra tillbaka sin hand och allt ramlar ner på golvet,är det rätt? jag fick höra att dem gör det for att inte få kontakt,men när man går till nån muslimsk tandläkare eller expedit då glömmer dem det. Dem måste anpassa sig har i Europa dem har fått en bra chans att leva normalt det som att vinna första pris på lotto ett bra och civiliserat liv.
Elinpzb
min blogg OM:Världen
23 april 2010, kl 12:14
Varför inte tala med dessa kvinnor som skyler sig av olika skäl och ta reda på sanningen? är deet verkligen så att de tvingas skyla sig? Ingen människa man eller kvinna skall göra något under tvång - då kan vi börja diskutera ett förbud. Det finns konsekvenser med ett slöjförbud - idag förbjuder vi slöjan, imorgon kan vi förbjuda annat som anses vara onormalt i en del grupper, tex piercing, tatuering, korta kjolar, bara bröst, linnen, omfamningar mm...
Elinpzb
min blogg OM:Världen
23 april 2010, kl 12:16
Hanna ta och ge dig nu, vem f-n går omkring med en tajt bikini eller en bikini överhuvudatget ute på stan för att det är för varmt?
Elinpzb
min blogg OM:Världen
23 april 2010, kl 12:18
Det finns inget land förutom USA möjligtvis där man går omkring med badkläder för att det är för varmt.

I Sverige kanske man skulle kunna göra det om det skulle vara tillräckligt varmt :D Guds vägar äro outgrundliga :D
Devine
23 april 2010, kl 12:18
De flesta terrorister ÄR muslima -,- inse det..
Suzie
23 april 2010, kl 12:19
Men lat inte dessa manniskor komma in i landet o bosatta sig om ni inte vill ha de sa som de ar. Demokrati sager de, frihet for alla sager de, vilken frihet om man inte far ha pa sig vad man vill. Jag ar 120 procent saker att majoriteten av dessa kvinnor valjer sjalva att tacka deras ansikten. Undrar vad de kommer gora med nunnorna snart....nej vanta, det har inget o gora med kvinno fortryck...
Folk i Europa maste forsta att bara sloja har inget o gora med fortryckning o allt o gora med att visa sin religion.
Darush Arya
23 april 2010, kl 13:02
Bra att Belgien förbjuder Burka. man kan gömma vapen eller en bomb för att spränga valiga människor som i Islams namn ses som otrogna hundar. Många självmordsattacker genomförs i just burka. Vill man ha Burka ska man åka till Afghanistan eller Saudiarabien där denna kvinnofientliga klädsel hör hemma.

En Iranier som hatar dessa klädslar
A Shrouded Figure
23 april 2010, kl 13:15
Bort med burkan och slöjan! Jag lever bland dessa människor, jag ser dem dagligen vart jag än vänder och vrider, man vet ju inte om man ska tycka synd om dem eller hata dem! keep Tensta/Rinkeby utan slöjor!
Micke S
23 april 2010, kl 14:35
Kul att något land vågar visa vägen. Allt är inte OK att ta med sig när man kommer till ett "nytt" land, så gäller även för västerlänningar som flyttar åt andra hållet. man får helt enkelt anpassa sig eller byta land att flytta till om det inte passar.
Ett land måste ju rimligen utvecklas bäst genom att båda könen i befolkningen har något att säga till om, tycka och tänka högt, göra sin röst hörd. Vissa har kommit längre än andra medans vissa inte ens vill ha det på det viset. Det märkliga är att i de länder där det inte används så stenas inte heller kvinnor till döds p.g.a. otrohet, inga syra-attacker o.s.v. på regelbunden basis.
Om vi ponerar att en person som kommer till Sverige har burit burka hela sitt liv så är det säkerligen en säkerhet för denna person att få fortsätta göra då det är dennes "verklighet", något annat är sannolikt otänkbart. För att denna person ska ha en rimlig chans att acklimatisera sig i det nya landet så får man helt enkelt ta seden dit man kommer. Risken är annars stor att man hamnar i någon förort och förblir utanför samhället i sin helhet.
Det som händer då är att man gör sällskap med likasinnade och skapar sitt eget samhälle (enklast att leva så likt det tidigare liv man levt) som man då ska få att fungera sida vid sida med det samhälle som redan är etablerat och där blir det lätt friktion och irritation. Det är bara titta i denna "tråd".
Ytterligare ett problem som uppenbarar sig är när det nya "samhället" som skapats av dessa individer inte genererar mer intäkter än utgifter för företaget Sverige. Om de nya svenskarna är intresserade av att komma in i samhället så till vida att de vill lära sig språket, ta till sig vårt levnadssätt på alla sätt och vis (inte tillämpa egna lagar grundade på gamla seder från sina hemländer) och accepterar att det är just dom som är nya och ska visa framfötterna i det nya landet, visa tacksamhet och göra rätt för sig så skulle det troligen rulla på mycket smidigare i vår samlevnad, risken annars är att gemene man blir misstänksam, tveksam och tappar tilltron till det nya folket. Man kan inte bara få hela tiden, ibland måste man även ge, framför allt när man är nykomlingen.
--------------------------------------
Angående andra stilar som det pratas om såsom goth o.s.v. så står de inte för samma typ av värderingar som t.ex. burkan gör i västervärldens ögon. Visst kan jag som enskild person tycka att vissa goth-personer ser lite konstiga ut i mina ögon men smaken är som baken, de tycker säkert samma om mig. När det kommer till burkan så vet de flesta personer med lite verklighetsuppfattning att den kommer från länder med traditioner och seder som vi inte vill anamma i vårt levnadssätt. Visst har vi varit liknande i vår syn på kvinnor om vi backar banden men vi har mer och mer vuxit ifrån det och är inne på ett helt annat spår nu 2010 och samhället har lärt oss att på ett helt annat sätt uppskatta människors lika värde när de gör sig förtjänta av det.
Att gömma och förtrycka kvinnor kommer det alltid finnas svaga män som har behov av för att höja sig själva men att leva efter den devisen känns som att gå tillbaka till neandertalar-stadiet i vår evolution.

Orkar inte skriva mer nu, trevlig helg!
hya
min blogg google.se
23 april 2010, kl 15:20
kan inte Sverige också göra som Belgien. om de har det på sig så får de 10 000 kr böter för det
Tittarut
23 april 2010, kl 15:29
Klart det ska förbjudas. Fram för allt att de inte kan försörja sig genom vanliga jobb. Sen även att de inte kan identifiera sig, vidare att bakom tältet kan det finnas vem som helst (terrorist, kriminell, ngn polisen letar efter).
Och det allra viktigaste: det passar inte hos oss i Europa! Varför flyttar dessa människor hit om ingenting som gäller här passar dem?
Man kan väl stanna där man var innan, om vår kultur och våra värderingar inte passar!
Så enkelt är det!
Stinis
23 april 2010, kl 15:56
Jag tror inte att det är förbudet av burkan som är själva grejen...

Alla dessa konstiga regler som har hittats på för att kontrollera kvinnans sexuallitet kommer ju från och grundas av Sharia lagarna!

Det är inte muslimerna i sig som tycker att alla kvinnor ska gå klädda i burka..
Det är mullorna och alla extrimister (talibaner) som tillsammas vill att världen ska vara som dom vill.
Och tyvärr så blir människor manipulerade att tro på något, om dom får höra det tillräkligt länge, så blir det sanning...

Om man växer upp i en värld där alla har burka så är det väl inga konstigheter att ha på sig det?
Jag tror bara att Belgien vill visa till världen att dom inte accepterar Sharia lagarna, genom att förbjuda burka!
Och att förbjuda burka är ett litet steg mot rätt riktning!

Dessutom kan det bli problematiskt i dagens samhälle att gå till banken eller jobba om man har burka.
Jag skulle gärna se att att USA och Europa kunde tillsammas försöka försöka hjälpa alla dessa okunninga talibaner i de muslimska länderna, att förstå att kvinnor är värda lika mycket som män, och att deras liv är värt mer än deras heder!!
ConnyT
min blogg http://connyt.wordpress.com
23 april 2010, kl 18:33
Förbjud överdrivning sminkning, korta kjolar, högklackat och djupa urringningar. Det är tecken på kvinnans underkastelse, dom bär detta bara för männens skull! Tror ni kvinnor skulle välja frivilligt att bära detta!? Då är ni naiva... (ja det var ironi)
ConnyT
min blogg http://connyt.wordpress.com
23 april 2010, kl 18:46
@Hanna
Man får inte kläs sig som man vill i vissa länder och det tycker jag är illa. Antar att du tycker det är bra eftersom du vill införa detta här också? Du kan ju inte klaga på att man inte får klä sig i bikini i Pakistan och sedan säga att du vill ha klädlagar här också?!

För mig är västerlandet = frihet, hoppas att detta kan bestå trots idiotiska förslag som detta. Att polis och domstolar ska lägga resurser på att jaga muslimska kvinnor när dom inte hinner med att utreda brott. Vansinne!
Kalle Jönsson
min blogg Danmark
25 april 2010, kl 10:16
Danskar är rasisiska och seminazister. Katastrof at vi som svenskar får ha en sånt granne. Tycker, att Sverige får ta över makten i Danmark nu.
amiraa
4 maj 2010, kl 21:20
svenska tjejer som klär sig i kort kort o linne o visar hela kroppen de e inte konstigt att dom blir våldtagna,, jag gick själv klädd så och vart sedd som ett sexobjekt inte som en person folk trode att jag saknade hjärna o bara ville knulla!!!!
men efter att jag klädde mig mer täckande så fick jag den respekt jag förtjänar. de fanns ingen kille som sa saker längre, o när dom pratar med mei kollar dom mig i ögonen istället för på mina tuttar!
o de där om att islam och muslimer vill ta över alla icke muslimer och göra dom till muslimer de e FEL man får inte tvinga någon att göra någonting enligt islam. o samma sak om att dom skadar och misshandlar sina kvinnor e fel visseligen finns de dom som gör de men dom e INTE muslimer dom e idioter!
jag förstår inte hur vissa tänker!

visst tro mei jag svär jag var en fucking rasist förut men de var för jag trode som er! hahaha men jag garvade åt mig själv o jag skämdes så jävla mycket när jag började läsa o det visade sig att allt var fel som jag trodde..
jag bad alla som jag hade varit taskig mot om förlåtelse.
och dom förlät mig o sa att jag kunde ju inte ha vetat de..

och en skrev att dom lämnar sina länder men vet ni varför? FÖR ATT DET ÄR KRIG men om ni så gärna skulle bo mitt i ett krig där man kan bli mördad när man är på väg till affären för att köpa något att dricka så visst. jag skulle INTE göra de. min pojkvänn kommer från ett sådant land och ni kan aldrig föreställa er vad han har utstått. de ni ser på tv de e inte ens en del av de!!!!!!
så kom inte och säg att dom kommer hit för att leva på våra pengar även om VISSA men långt från alla gör de.. o de finns även svenskar som gör de..
och om sverige är ett demokratiskt land så varför får man inte ha på sig vad man vill? svenskarna ser ju ut som horor så låt muslimerna se ut som dom vill!!!!!!
och låt dom ha på sig sina kläder..
dom är oxå människor precis som alla andra!!!!!!!!!!!!!!
den ända skillnaden är att dom skyddar sin kvinnlighet o sin vackra kropp!!!! som bara är till för dom och sin man/familj!
amiraa
4 maj 2010, kl 21:47
om muslimer ska ta av sig burkan/niqaben/hijaben så ska svanska nunnor ta av sig de dom har som täcker huvudet/håret!!!! de e exakt samma sak.. bara för att dom har burka måste det inte betyda att hon inte får jobb..och en sak till som jag glömde skriva förut.. ni säger att ni inte är rasister men om ni inte är de så vad f** e ni då? ni e ju knappast accepterande!!!!!!!!!!!!!!!!!! o ni ger dubbla budskap först säger ni att man ska få vara som man e men sen säger ni att burkan ska förbjudas då kan jag lika gärna förbjuda er att äta de e exakt samma sak!!!! o de e inte tradition att bära de. kvinnor som bär de gör de för att göra allah (PBUH) nöjd inte någon annan!!!!!!!!! hur många ggr ska jag säga de??????

jag hittade ett inlägg på familjeliv.se

"Nunnor vs muslimska kvinnor

Hej!

Är det någon annan än jag som funderat över att nunnors klädsel faktiskt är ganska lik den en väl beslöjad muslimsk kvinna bär? Ja vi har faktiskt nunnor i Sverige. Som vi alla vet svär nunnor att leva i celibat och tjäna gud. Dessutom finns det nunnor i kloster i Sverige där man som nunna överhuvudtaget aldrig mer får lämna klostret efter att man ingått i orden.¨

Hur kommer det sig att vi inte alls har samma diskussion angående nunnor som vi har om beslöjade kvinnor? Varför är det troligare att muslimska kvinnor är förtryckta, än att nunnor är det? "
Micke
5 maj 2010, kl 12:59
Jag tycker ett burka förbud är okej och jag är varken rasist eller nazist. Men när vi far på semester i länder där kvinnor inte ska käs sig "utmanande" eller ha korta kjolar brukar man ju beakta det utan att säga nåt mer. Att täcka upp sig här(eller någon annanstans) har verkligen inte med relkigion att göra och om vi ska visa respek för deras kultur måst de göra de för vår också och kan ta de i beaktande innan de flyttar hit.
amiraa
6 maj 2010, kl 15:06
Devine dom är inte muslimer dom tror att dom är muslimer!!
som jag har sagt måååånga ggr. en muslim får inte skada någon. inte ens en myra för står du??
nej jag tror inte de för ni e så jävla fast i de ni tror att man kan säga vad som hälst men de skulle vara fel om man inte sa att muslimer är terrorister... men om ni är så otroligt dumma i huvudet så kan ni ju faktist fråga nästa muslim ni träffar på om dom blir tvingade eller om dom bär de av sig själva... och ni kan ju oxå fråga om dom ska spränga er i bitar!!!!!!
Samah
6 maj 2010, kl 23:59
hejsan allihop har suttit i en timma nu och läst allllllllllllla inlägg !
intressant,skrämmande och roligt på samma gång
själv är jag muslim och bär slöja och ingen har tvingat mig till det
det är något som står i min bok att jag ska täcka mitt hår och kropp inte Ansiktet !!!!
och jag har slöjan och tycker att den varken stör eller hindrar mig ifrån något
jag ska ut i arbetslivet snart och hoppas på att det går bra
är uppväxt i sverige och de flesta svenskarna säger att jag är mer svensk än dom hhahahahaha
det tycker jag är roligt iallfall när det gäller burkan
så är jag ochså emot den pgv att man inte kan se personen man talar med och det är lite skrämmande

och på tal om invandringen som sker så är det sveriges fel!!
att den sker som den sker
när ina föräldrar flydde från kriget i libanon till sverige så hade sverige mer krav på att de skulle utvecklas och lära sig att leva i ett svenskt sammhälle
vi bodde i värmland i början sedan i laholm
alltså bodde vi grannar med svenskar och det gick bra

vi lärde oss mycket om hur de är som människor liksom att de lärde sig mycket av våra traditioner

tycker det är för jävligt att låta alla "flyktingar" får bo alla på ett och samma ställe
människor det är fel
de kommer aldrig utvecklas och känna vad sverige är för något om de kommer från deras länder till ställen i sverige som är som deras länder helt fel!!

ändra på systemet eller om ni inte hjälpa dessa människor att förstå er och era traditioner

släpp inte in fler då

sist men inte minst snälla människor sluta har fördomar man kommer int långt med fördomar och som sagt lägg inte alla över en och samma kam

god natt!
Carolina
6 december 2011, kl 09:11
Har någon av er som förespråkar förbud mot slöja på grund av saker som står i koranen läst bibeln någon gång? Gör det. Den är inte bättre.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Wolfgang Hansson arbetar sedan mer än 20 år som reporter och utrikeskommentator på Aftonbladet. Har på plats bevakat många världshändelser - allt från Berlinmurens fall till terrordåden i New York 2001.

Var utrikeskorrespondent i Bangkok 1981-1982, London 1994-1995, New York 2000-2002.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close