Senast Skrivet

Slumpa en blogg

En brandvägg mot terror i islams namn

Hur många i Sverige har hört talas om Kyai Haji Mustofa Bisri? Garanterat nästan ingen.

Ändå är han ledare i en av världens största muslimska organisationer och ett hopp om att minska terrorismen.

Däremot är det ingen som svävar i okunnighet om vem Usama bin Ladin, Ayman al-Zawahiri eller Mullah Omar är.

Vilket är ett problem. Vi hör ständigt om extremisterna men aldrig om de moderata muslimerna. Många människor i väst får en väldigt skev bild av vad islam står för. En bild som skapar rädsla och fördomar och hjälper partier som Sverigedemokraterna in i riksdagen.

Hamnade på en föreläsning på Försvarshögskolan där Mustofa Bisri, näst högste ledare för Nahdlatul Ulama, Indonesiens och största muslimska organisation med 30-40 miljoner anhängare, gav en helt annan bild av islam än extremisternas.

– Eftersom muslimer ligger bakom många av terrordåden i världen är det naturligt att folk i väst drar slutsatsen att islam är en hatisk religion, säger han. På samma sätt fungerar det i Indonesien när en kristen pastor i USA hotar att bränna koranen. Indonesier drar slutsatsen att kristendomen är en hatisk religion.

Han är mycket oroad över att vad han kallar hatideologier dominerar världen. Det är främsta skälet till att han kommit till Sverige. För att ge en motbild av islam.

Han är en tacksam gäst för alla västländer som försöker hitta ett botemedel mot terrorismen. Hur hindrar man att unga, frustrerade män väljer att spränga sig själva i luften? Hur motverkar man terrorismen grundorsaker?

Mustofa Bisri är en äldre man. Den traditionella indonesiska huvudbonaden täcker merparten av hans gråa hår. Man kan säga att han utgör en brandvägg mot muslimsk fundamentalism. Indonesien har en större muslimsk befolkning än något annat land i världen. Men i motsats till många andra muslimska länder är gruppen radikala islamister mycket liten. Jag frågar Mustofa Bisri varför.

– De radikala finns och de försöker hela tiden växa men eftersom det finns starka motkrafter som min organisation som ger ett helt annat budskap så kan vi hålla dem i schack, förklarar han.

Mustofa Bisri kan citera koranen framlänges och baklänges. Inledningen på hans svar på en fråga är ofta en koranvers. På punkt efter punkt hävdar Bisri att de militanta misstolkar koranen. Att man måste ta hänsyn till att den skrevs för många hundra år sedan i ett helt annat samhälle när man tillämpar den i dag.

Istället för att prata om jihad och sharia talar den indonesiske ledaren om kärlek.

– Koranen lär ut att muslimer ska ta medelvägen och ta avstånd från det extrema. Lika lite som man kan bekämpa eld med eld kan man radera ut hat med hat. Bara den som bemöts med kärlek kan sluta hata.

Håller med om att det låter en smula flummigt men jag tror ändå att Mustofa Bisri har en poäng.

USA:s svar på 11 september var att starta kriget mot terrorn. Ett krig som i sin praktiska tillämpning istället i mycket utvecklats till ett krig mot islam. Vart har det lett oss? Antalet terrorister har mångdubblats.

– Problemet är inte islam utan att religionens används för att förtrycka mänskliga fri- och rättigheter, menar den indonesiske imamen.

I morgon ska Mustofa Bisri till Köpenhamn där han ska träffa Fleming Rose, kulturredaktören som lät publicera Muhammedteckningarna i danska tidningen Jyllands Posten. Borde bli ett intressant möte.

45 kommentarer
kenneth grönlund
28 september 2010, kl 21:03
http://www.sanningenomislam.se/
Claudius
28 september 2010, kl 21:06
Wolfgang!

http://www.amnesty.dk/nyhed/indonesien/indonesien-det-koster-100-piskeslag-vaere-homoseksuel
http://www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091219/FOREIGN/712189762/0/SPORT

Äktenskapsbrott straffas med stening till döds, hälften av provinserna har sharialagar. Och de är DESSA som du anser inte är extremister? Jag bävar för de som verkligen har extrema ståndpunkter då.

Vilken bra förebild Indonesien är! Hurra! Ett hån mot de som förtrycks i Indonesien.
NisseHult67
28 september 2010, kl 21:30
Lösningen heter sekularism. I Sverige så har vi ju nu dragit ner byxorna på de kristna virrpannorna så att religionen tas för den tvångsföreställningsvärld den är och tillåts inte har något större inflytande över vår vardag. Om bara yttrandefriheten vore stark nog så skulle vi kunna blottlägga islams tvångsföreställningsvärld på samma sätt och minska deras allt ökande inflytande på det svenska samhället med kvinnoförtryck på SFI och allt vad det är. Tolerera inte intolerans.
När muslimer kan skratta åt en parodi liknande "Life of Brian" fast med muslimskt tema och att inga fatwa utdelas och bilar brinner, då kan jag tro på att det finns en ljusning.
Socialjurist
28 september 2010, kl 21:35
"– De radikala finns och de försöker hela tiden växa men eftersom det finns starka motkrafter som min organisation som ger ett helt annat budskap så kan vi hålla dem i schack, förklarar han."

Verkligen? Den indonesiska provinsen Aceh har redan infört Sharia-lagar som föreskriver dödsstraff för konvertiter (från Islam), stening och spöstraff för tjejer som skulle få för sig att dra på sig ett par byxor. Om jag vore cyniskt lagd skulle jag alldeles bestämt tro att Wolfgang Hansson medvetet eller omedvetet underskattar sin läsekrets.
alexanderX
28 september 2010, kl 21:44
SD har attackerat extrema och fundamentalistiska muslimer, aldrig moderata. Det är media som vinklat sina artiklar på det sättet och politiker som lögnaktigt anklagat SD för detta. Problemet med väst är att media, politiker och folk i allmänhet vägrar eller vågar inte sätta någon som helst press mot extrema organisationer som herr Bisri gör i hans hemland. Varför? Då är man automatiskt RASIST!
Natalie
28 september 2010, kl 21:56
Religiösa organisationer är och förblir någonting som inte är bra. Se bara på vad som hände i tex knutby. För övrigt är de även väldigt egennyttiga, dvs de är bra för sig själva men mindre bra mot utomstående, dom exkluderas för att dom är annorlunda. De är inte några "alla gillar olika" utan där är det tvärt om. Är man annorlunda stenas man till döds. Men utåt kommer så klart bara bra informaiton, de får omvärlden att tro att de är så bra, medan de skickligt döljer sanningen. Som när ormen talade till Eva i paradiset. Uttrycket "blåögd" är verkligen sant. Tänk att svenskar är så lättlurade. Du har inte den blekaste lilla aning om vad du pratar för smörja. Du vet inte vad det är för värld vi lever i, för du har haft förmånen att få leva i trygghet i ett Svenskt samhälle, du har inte upplevt några obehagliga saker överhuvudtaget du, kan jag tänka mig. Men det finns det många andra som har förstår du. Blonda personer har det jävlar inte lätt i det här landet ska du veta. Det är dom och bara dom som utsätts för rasism.
Varg i Veum
28 september 2010, kl 22:01
Du tror inte att det faktum att ingen i väst hört talas om har någonting att göra med hur t.ex. din tidning rapporterar om islam och muslimer?
Aftonbladet har ju tydligt visat att man kan producera propagandaartiklar för att styra folk att tänka de rätta tankarna. Varför inte prova med positiv propaganda? Lära alla, inklusive extremisterna här i sverige, att islam inte är bomber och halalslakt av människor. Artiklar som visar att alla militanta muslimer vantolkar islam och ska inte kallas för muslimer då de förstår mindre av koranen än den värsta islamofoben.

Varför inte prova samma taktik som mot Sverigedemokraterna? Stigmatisering?
opium
28 september 2010, kl 22:02
intressant artikel.

Problemet med grund tesen att USA "svarade" med kriget mot terrorn och afghanistan och irak invasion är väl själva den om inte en intelligent snubbe som du skulle kunna få in i skallen med alla tillgängliga bevis och vittnesmål från inom och utanför administrationen och inte minst inom militären.

Men jag undrar när vax proppen skall lossna.. :)

men tack för en intressant blog.
Emma
28 september 2010, kl 22:44
Just det, fler sådana fredliga muslimska organisationer borde startas i alla muslimska länder. Det är muslimerna själva som ska stå för fredsbudskapet som trotsar alla extrema mullor och ledare.
Lars
28 september 2010, kl 22:52
Men koranen liksom bibeln instruerar ju sina respektive foljare att sla ihjal de oliktankande, de som inte dyrkar samma gud. Det meddelandet gar knappast att misstolka. Att hanvisa till att koranen och biblen ar gamla bocker ar forstas ratt, men da maste de lasas in for gott och arkiveras som de farliga historiska dokument som de ar, eller skrivas om sa att modernare manniskor kan fortsatta att leva i sina dromvarldar. Att hoppas pa att manskligheten overger religionen totalt ar val dessvarre orealistiskt.
Svenne svensk
28 september 2010, kl 22:55
Jag, och antagligen andra med mig, har svårt att ta in hur man kan jämställa dödandet av oskyldiga civila, meningslöst våld, våldtäkt och "hedersmord" med att bränna lite papper. Jag, personligen skulle föredra att någon på andra sidan jordklotet brännde en bibel istället för att ett mord sker i Sverige. Men jag tycker ändå att du Wolfgang gör ett försök, trots att det är att gripa efter halmstrån, att på något sätt försöka hitta ett litet ljus på himmelen angående islam
Guzman
28 september 2010, kl 23:10
Intressant och mycket bra skrivet!
WhirlWind-Storms
28 september 2010, kl 23:12
snälla rara Jesus. Wolfgang, läs koranen innan du nämner "moderata" muslimer.
Kverulant
28 september 2010, kl 23:16
"Hamnade på". Jag hamnade på.
"Håller med om" Jag håller med om
"Borde bli ett intressant möte." Det borde bli ett intressant möte.
Jag skulle inte klagat om det inte vore för att du är journalist.

Det är i övrigt en intressant artikel, det behövs en mer nyanserad bild på islam.
Sverige = USA:s lap dogs
28 september 2010, kl 23:39
se till att din tidning skriver en nyhet om detta istället för att låta nåt såhär bra vara på en blogg som få läser.

det är svårt att ge en annan bild av islam för att motverka terrorism när tidningar vägrar skriva om sånt här för att det kanske inte säljer lika mycket
Hussein Möllevången, Malmö
28 september 2010, kl 23:39
Jätte kul med sådana inlägg. Mer av sådant, kanske det förändrar SD:s bild om islam vem vet, fast man egentligen kan tycka att Sd politikerna (inte väljarna) verkar vara helt insatta om Islams bild. Ju mer man försöker motbevisa det de säger desto mer tror det på det de tror på (tror jag i alla fall). Vore kul ifall du skrev om mötet i Danmark han ska ha angående Muhammed karikatyren. Ha det så bra, frid!
sailor
28 september 2010, kl 23:50
1. Vad menas med +16, är ingen kommentar godkänd? 2. Här kommer en till: I en tysk Sifo undersökning för ett par år sedan frågade man inflyttande muslimer ( ej extremister) om de var beredda att döda för att Koranen skulle bli världsomfattande. 70% (sjuttio) svarade JA. Hur tror du, PK journalist, att procenten är i Mellan Östern, eller i Svedala?
David
29 september 2010, kl 00:15
Visst är det bra att det finns moderata muslimer som tolkar koranen på ett mer "kärleksfullt sätt". Problemet är dock inte bara tolkningen utan boken i sin helhet. Den är präglad av hat och förtryck och borde förbjudas.
aftabladet
29 september 2010, kl 01:21
Så lättlurade, säger bara en sak: TAQQIYA
onefarang
29 september 2010, kl 02:53
Jag kan bara hålla med till 100%. Jag besöker ofta Indonesien och regelbundet många andra muslimska länder (11-12 stycken ungefär) och möts av en otrolig värme och gästfrihet. I väst har man en totalt snedvriden bild av vad islam står för och hur de flesta muslimer är. Problemet är att media målar upp just den bilden. Om man som jag sett båda sidornas syn på sakerna och har en objektiv bild av realiteterna blir man egentligen mer förvånad över att inte fler muslimer blivit militanta, med det sätt västvärlden behandlat andra länder, däribland muslimska. Krig, terror och hån har varit det som väst har bidragit med i många länder.
Cia
29 september 2010, kl 04:58
Mycket glädjande att läsa något positivt om muslimer och om en organisation som gör vad de kan för att bekämpa extremistiska tankar. Har själv bott i ett totalitärt muslimskt land (Saudiarabien) i många år och vet att det finns många andra röster än de extremas som borde få synas och höras mer. Om så var fallet skulle det bli mer balans i hur muslimer uppfattas i de kulturellt kristna länder, som i till exempel Sverige.
Claire
29 september 2010, kl 06:22
Om jag inte skulle ha läst dina tidigare artiklar så skulle jag ha trott att denna artikel var skriven med en stor portion humor och ironi.
Nu vet jag tyvärr att du menar allvar att ett av världens mest kvinnoförtryckande hat-samhällen där steningar och pisk-polis tillhör vardagen, är något slags föredöme för moderata muslimer.
Jag tycker synd om dig.
Egil Korsnes
29 september 2010, kl 06:33
PM Erdogan, Turkey about moderate islam:

(...) "Speaking at Kanal D TV’s Arena program, PM Erdogan commented on the term “moderate Islam”, often used in the West to describe AKP and said, ‘These descriptions are very ugly, it is offensive and an insult to our religion. There is no moderate or immoderate Islam. Islam is Islam and that’s it.” (...)
Organ Grinder
29 september 2010, kl 08:29
Varför skriver INGEN i Media ut exakt VAD Islam går ut på?
Massor med folk tror fortfarande att det är en "vanlig" Religion när det i själva verket är en Kvinnoförnedrande Totalitär Våldskult som har som mål att med våld ta över hela Världen. Det är mer en Totalitär Politisk idé än en Religion..

Denna video visar EXAKT vad denna "Fredens Religion" går ut på, varför hålls detta hemligt för Svenska Folket? Vi måste ju få se sanningen så att vi själva kan bilda oss en uppfattning om vad denna "Religion" innebär och huruvida vi vill ha den närvarande i Sverige?

Denna dokumentär borde ALLA i Sverige se:
http://www.youtube.com/watch?v=luE4CSYzlvA
(10 delar)
Danne
29 september 2010, kl 08:35
Jaha?
Detta bevisar bara att koranen är en otydlig bok som kan tolkas på helt diametrala sätt.
Soren Lax
29 september 2010, kl 09:25
Claudius, Social jurist, Claire mfl. har ni upplevt Indonesien annat an pa kartan ? Om ens det.. Namn nagon annan province an Aceh som har sharia law? Namn ett fall dar straff sasom stening har utforts anywhere i Indonesien?
Sharia law ar ett snesteg yes, tyvarr har den inforts i mycket begransad omfattning i Ache och ger tyvarr darmed omvarlden helt felaktigt ett daligt intryck av Indonesien som helhet.
I ett land med 230 miljoner o 500 mil tvars over kan man ha fortsaelse att allt som sker ej ar det basta.
Men det behover ej ge anledning till inkompetent bedomande av Indonesien som helhet. Lyssna pa Onefarang som vet genom att varit har, liksom jag som bott har i 30 ar. Vi vet battre!
Indonesien ar ett fantastiskt land, vanliga manniskor, med religions frihet som andra extremist muslimska lander ej kan uppvisa. Wolfgang, varlden behover mer av dina objektiva artiklar!
Forlax
29 september 2010, kl 09:27
Alla de stora religioner är rätt våldsamma, bortsett från vissa undantag. det beror helt enkelt som nämndes att dom är skrivna under en annan tid då detta var vanligt. Det gäller även kristendomen. Nyckeln är att inte ta allt bokstavligt och det är lättare sagt än gjort i utvecklings-länder där man har begränsad kunskap och växer upp med en skev bild.

De flesta religioner har spridits i världen genom våld, problemet är att i U-länder lever många fortfarande som om det vore 1500-talet och då ses religionen som en räddning och chans till bekräftelse och gemenskap och en falsk förhoppning om att det finns någon däruppe som hjälper en. Man får även för sig att man ska sprida propagandan genom att slakta människor och att det är helt okej sålänge det är i Guds namn.
Sålänge U-länderna styrs av kassa ledare som håller folk okunniga och fattiga så kommer krigen att fortsätta. Väst drar också sitt strå i stacken genom att sälja ofantligt mycket vapen till dessa länder.
EricHn
29 september 2010, kl 10:06
aftabladet 30 år 29 september 2010, kl 01:21Så lättlurade, säger bara en sak: TAQQIYA
Precis!
EN iman jämför EN knäpp pastor i USA med tusentals terrordåd utförda av islamister..
Dessa kan ju inte ens avhålla sig från att spränga sina egna i luften..
Jag säger bara en sak: TAQQIYA!
(TAQQIYA= godkänd lögn för att främja den "egna saken")
Jonas
29 september 2010, kl 10:24
Att Indonesien är ett land med extrema, människoföraktande, lagar är det väl ingen som förnekar. Men det verkliga budskapet verkar ju gå de flesta kommentatorer här över huvudet. Nämligen den om att hat föder hat...
H.AL-id.
min blogg en brännvägg mot
29 september 2010, kl 11:09
JAG vet inte värfor all jurnalesterna lyssnar på den här klanten fy fan det finns 40 tal muslem länder de har död straff för oskyldiga mäniskor kvinnor och misshandel till andra minoritet ick muslem.jag vill fråga den här doma klanten värfor jag här i Sverige om mitt land finns kärlek som den här doma klanten säger .
Aca
29 september 2010, kl 11:13
Om en man ha tagit sig en hustru, och när han ligger hos henne ej finner tecken på att hon är jungfru, skall man föra ut flickan utanför dörren till hennes faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds" (5 mos 22:13-21) "Witches! Thau shalt not let them live!" (2 mos 22:18) "Den som slår sin fader eller sin moder, han skall straffas med döden" (2 mos 21:17) "

Försvara alla ni okunniga!!
WhirlWind-Storms
29 september 2010, kl 11:47
All ära till kenneth grönlund han kunde inte skriva något bättre.
Forza
29 september 2010, kl 12:33
Ni som tror att islam är en förtrycka religion! Då kan jag säga att ni inte vet mycke på detta JORD.. Skaffa kunskap och lärdom först..
Okunskap
29 september 2010, kl 13:07
Döm inte folk efter ens okunskap... Döm inte Islam efter muslimer, och istället döm Muslimer efter Islam.
Det finns folk som utnyttigar andra pga okunniga folk. Gå till Moske och Fråga istället för att sitta hemma. Försök att tag reda på fakta innan du driver diskution om Relgionen och dess följare.

Enligt islam: Du får dricka vatten... men det är förbjudet "Haram" att dricka för mycket. Eftersom det kan leda till döden "Vatten förgiftning" och kan leda till överflödigt användning "Tabzir".

Det finns fler saker men kan tag upp, Tex Stening som alla snackar om... Får endast utföras OM du har 4 Vitne, som har förtron till "inga lögnhalsar alltså".

Okunnighet kan leda till fördärv "el Halak".

Nästa fråga ni bör fråga...Hur var folket innan Islam? Var och vad gjorde Judarna innan Judendom?

Wolfgang försöker bara tala om att det finns fler sidor i islam som ingen vill tag hänsyn till.
Tänk om innan du drar ett beslut, låt den bygga på bra grund och inte bara på luft.
Sen säger folk....Jag trodde det var så = Okunskap. Det säger många muslimer också ska jag säga.
Vem säger att 1.5 miljarder muslimer drar Rätt Beslut varje dag.
Vajra
29 september 2010, kl 15:21
Nisse hult gjorde ett guld inlägg
hell ceasar
Don_Listo
30 september 2010, kl 08:22
Varför spyr inte Aftonbladet galla över Viktoria och Daniel?

"Kungligt besök hos rashatande president med brun skjorta"
30 september 2010, kl 11:19
Till alla som har svårt att acceptera sanningen i Islam:

1.) Islam är av gudomlig ursprung och det är människor som lever den.
2.) Lämna muslimerna och deras länder i fred, dvs. sluta bomba, förtrycka, förföra - det blir skillnad direkt!
3.) Tro inte allt som kommer vi rykten / en del media... det sprids mer lögner än sanningar om Islam.
4.) Prata med en muslim, informera dig!

Fredshälningar till alla uppriktiga sanningssökare,
Omar
FÖRENINGEN FÖR ISLAMISKA STUDIER
1 oktober 2010, kl 13:21
Jag blev mycket häpen när jag läste så negativa kommentarer till Wolfgangs artikel. Han ville ju bara visa att det finns muslimer i världen som bekämpar islamistisk extremism med förnuft och en annan tolkning av koranen. Vi borde ju stödja fredliga muslimer som försöker främja förståelsen och fred mellan religioner och människor. Eller söker man konfrontationer till varje pris?
Ulpa. L
3 oktober 2010, kl 21:57
Den amerikanska ”Brandväggen” mot den Islamska världen har kollapsat. Ihålig som en Schweizerost. Den Islamiska ”pandemin” har drabbat oss och sprider sig som en löpeld över hela västvärlden. Bäva månde CIA, Säpo, Mossad, MI5 osv.

Genom att dra in hela Europa i sin krigsverksamhet och ockupation av Afghanistan och Pakistan varnar USA för terrorattacker på europeisk mark. De amerikanska medborgare som befinner sig här uppmanas vara extra uppmärksamma och att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

Det var väl detta hot som många befarade när de europeiska länderna ställde upp för att understödja och delta i den amerikanska ockupationen.

Det är svårt att förstå hur USA kunde vara så korkad att de gick i konfrontation med den muslimska världen och dess religion Islam. De har ju alltid talats om ”den fri världen” (The Free World) ett begrepp som myntades från amerikansk håll redan under 50-talet och som innebar fred och fri rörlighet och att de ”kalla krigets dagar”, (The Cold-War eran) skulle vara räknade och bli ett minne blott. Då var det kommunismen. Nu har den ersatts med Islamofobi-eran.

Nu har de målat in sig i ett hörn med sin nya konfrontations politik och utsätter sina medborgare för risken att bli utsatt för attentat var de än befinner sig i världen över. Deras rörlighet blir strängt begränsat och riskfyllt för gemene amerikan utanför deras territoriums gränser.

Är det inte på tiden att USA försonar sig med världen utanför deras gränser – i annat fall kommer de aldrig ur den onda cirkeln, det s.k Moment 22 läget.

Israel är ett varnande typexempel på hur den religiösa fanatismen under ett halvt sekel visat sitt stora misslyckande. De står på samma fläck och stampar till me´n för deras uppväxande generation. Med deras politiska/religiösa hållning lär det väl fortsätta ytterligare seklet ut om de inte ändrar sig och inser att man inte med militära medel kan skapa någonting positivt.

Vill man ha fred så får man det också. Det är alltid i sådana här sammanhang som man är tvungen att kompromissa för att uppnå resultat. Israel är en dålig förebild där de tror sig att genom ett egenmäktigt förfarande med vapenmakt och ond bråd död åstadkomma en bättre värld. Detta är ett dåligt arv att ge till kommande generationer, något som deras barn och barnbarn inte är förtjänta av, en styggelse minst sagt.

Med vapenhot uppnår man bara ett, nämligen ännu mer hat och hämndbenägenhet. För att skapa en tryggare tillvaro och levnadsbetingelser för sina barn och barnbarn finns de bara en lösning, FÖRSONING.

Både USA och Israel gör sina egna medborgare och kommande generationer en stor björntjänst med konfrontationspolitiken. Deras agerande i Mellanöstern, Pakistan och Afghanistan skapar självklart sämre relationer med den övriga världen och samtidigt ökar den nyrekrytering av folk som ger sig in i terroristverksamhet som hämnd för deras närstående släkt, vänner och barns död.

Så länge som européerna (NATO) går USA:s ärenden så kommer även de att utsättas för hämnd- och terroristaktioner för de oförrätter som de skapat och skapar och är delaktiga i. Denna konfrontation kommer aldrig att ta slut så länge USA, Europa och Sverige tror att man kan förändra världen vapenmakt.

Det behövs respekt för andra nationers kulturella, religiösa och politiska tankemönster och levnadssätt. Om inte, i annat fall kommer vi att få leva sekel efter sekel med denna otrygghet och återkommande meningslösa våldsaktioner. Är det detta vi vill bjuda på för våra barn och barnbarn?

Alla världsreligioners budskap är ”kärlekens”, men samtidigt står de direkt eller indirekt bakom de brutala våldsaktioner, övergrepp och terroristverksamhet. Ett hycklande ”kärleksbudskap” minst sagt!

Det skulle nog behövas fler av typ Kyai Haji Mustofa Bisri.

Bra artikel Wolfgang!
Piatilda
5 oktober 2010, kl 13:02
Wolfgang
Du har helt rätt i att media vinklar sitt budskap, och denna artikel belyser det. Naturligt vis hade det varit bra att även denna typ av organisationer lyfts fram, och inte bara dom som skapar sensation.
Tyvärr måste man dock konstatera att du är en av dom värsta snedvridarna själv. En media studie skulle med största sannolikhet visa att det är i stort sett omöjligt att kritisera islam på samma sätt som kristendomen utan att i medias ögon vara rasist. Detta faktum tror jag skapar lika stort muslim hat, som krigen i Iraq och Afganistan skapar väst hat. Varför kan du inte istället bemöta det du tycker är fel med endast saksjäl utan att ta till epitet på den som har en annan åsikt än du? Sådana som du har gjort en öppen debatt omöjlig, så nu sitter folk hemma i stugorna och blir förbannade istället med påföljd att de röstar på partier som du inte gillar. Vad annars kan dom göra för att få sina synpunkter hörda och en ändring till stånd? Du kan vara helt övertygad om att det är mer än 5.7% av svenska folket som är trötta på tingens ordning. Svara sakligt på frågor och lägg fram fakta. Då kan du vara övertygad om (förutsatt att fakta visar att det finns sunt förnuft och rättvisa i verkligheten) att dom flesta ställer upp på att hjälpa dom som verkligen behöver hjälp. Detta har inget med oro för det okända att göra, utan helt och hålet med vad som upplevs som rättvist. När folk upplever att dom som söker hjälp har större förmåner än dom som betalar räkningen, eller att deras pengar går till individer som bara är ute efter att profitera på systemt får vi problem som dessa. Det bästa du kan göra för att ta död på myten är att börja lägga fram fakta och ingent annat för att få bort den negativa synen på svensk invandringspolitik.
wildchild
7 oktober 2010, kl 02:11
Det pågår en form av demonisering av islam och en generalisering av muslimer och det finns inte i någons intresse när det kommande kriget bryter ut kommer vi alla att ångra oss även muslimer vi kan bygga broar av kärlek och respekt gemensamt finns ingen anledning att hata muslimer eller att muslimer hatar oss

http://www.youtube.com/watch?v=C4p1kD8CZX8
Bertil
10 oktober 2010, kl 14:05
Sammanfattning av Islams fredliga budskap:

Koranen

2:193. And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and worshipping of others along with Allah) and (all and every kind of) worship is for Allah (Alone). But if they cease (disbelief), let there be no transgression except against the wrong-doers

2:216 Jihad is ordained for you (Muslims) though you dislike it, and it may be that you dislike a thing which is good for you and that you like a thing which is bad for you. Allah knows but you do not know.

4:76. Those who believe, fight in the Cause of Allah, and those who disbelieve, fight in the cause of satan. So fight you against the friends of Satan; Ever feeble indeed is the plot of Satan.

5:33. The recompense of those who wage war against Allah and His Messenger and do mischief in the land is only that they shall be killed or crucified or their hands and their feet be cut off on the opposite sides, or be exiled from the land. That is their disgrace in this world, and a great torment is theirs in the Hereafter.

8:12. (Remember) when your Lord inspired the angels, "Verily, I am with you, so keep firm those who have believed. I will cast terror into the hearts of those who have disbelieved, so strike them over the necks, and smite over all their fingers and toes."

8:22. Verily! The worst of (moving) living creatures with Allah are the deaf and the dumb, those who understand not (i.e. the disbelievers).

8:39. And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and polytheism: i.e. worshipping others besides Allah) and the religion (worship) will all be for Allah Alone [in the whole of the world]. But if they cease (worshipping others besides Allah), then certainly, Allah is All-Seer of what they do.

8:55. Verily, The worst of moving (living) creatures before Allah are those who disbelieve, - so they shall not believe.

8:59. And let not those who disbelieve think that they can outstrip (escape from the punishment). Verily, they will never be able to save themselves

8:60. And make ready against them all you can of power, including steeds of war to threaten the enemy of Allah and your enemy, and others besides whom, you may not know but whom Allah does know. And whatever you shall spend in the Cause of Allah shall be repaid unto you, and you shall not be treated unjustly.

8:67. It is not for a Prophet that he should have prisoners of war (and free them with ransom) until he had made a great slaughter (among his enemies) in the land. You desire the good of this world (i.e. the money of ransom for freeing the captives), but Allah desires (for you) the Hereafter. And Allah is All-Mighty, All-Wise.

8:73. And those who disbelieve are allies to one another, (and) if you (Muslims of the whole world collectively) do not do so (i.e. become allies, as one united block with one Khalifah - chief Muslim ruler for the whole Muslim world to make victorious Allah's Religion of Islamic Monotheism over the whole world), there will be Fitnah (wars, battles, polytheism, etc.) and oppression on earth, and a great mischief and corruption (appearance of polytheism).

9:5 Then when the Sacred Months (the Ist, 7th, 11th, and 12th months of the Islamic calendar) have passed, then kill the polytheists wherever you find them, and capture them and besiege them, and prepare for them each and every ambush. But if they repent and perform the prayer, and give Zakah, then leave their way free. Verily, Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.

9:14. Fight against them so that Allah will punish them by your hands and disgrace them and give you victory over them and heal the breasts of a believing people,

9:29. Fight against those who (1) believe not in Allah, (2) nor in the Last Day, (3) nor forbid that which has been forbidden by Allah and His Messenger (4) and those who acknowledge not the religion of truth (i.e. Islam) among the People of the Scripture, until they pay the Jizyah with willing submission, and feel themselves subdued.

9:123. O you who believe! Fight those of the disbelievers who are close to you, and let them find harshness in you, and know that Allah is with those who are the pious.

Hadith
Narrated Abu Huraira:
The Prophet said, "The person who participates in (Holy battles) in Allah's cause and nothing compels him to do so except belief in Allah and His Apostles, will be recompensed by Allah either with a reward, or booty (if he survives) or will be admitted to Paradise (if he is killed in the battle as a martyr). Had I not found it difficult for my followers, then I would not remain behind any ariya going for Jihad and I would have loved to be martyred in Allah's cause and then made alive, and then martyred and then made alive, and then again martyred in His cause."
Sahih Bukhari Vol 1 Book 2 Number 35

The Reliance of the Traveller (Ahmad ibn Naqib al Misri ) A Classical
Manual of Islamic Sacred Law

9.9.0: JIHAD
Jihad means to war against non-Muslims, and is derived from the word mujahada signifying warfare to establish the religion.
The scriptural basis for jihad, prior to scholarly consensus (7.7) is found in such Koranic verses as:
1. (Offensive) fighting is obligatory for you (Koran 2.216);
2. And fight against the unbelievers all together as they themselves fight against you all together . (Koran 9.36); and such Prophetic quotations (Ahadiths) as the one related by Bukhari and Muslim that the Prophet - may Allah venerate him and give him peace - said:
I have been commanded to fight people until they bear witness that there is no god except Allah and that Muhammad is the Messenger of Allah, and perform the prayer, and pay the obligatory charity (zakat). If they say it, they have saved their blood and possessions from me, except for the rights of Islam over them. And their final reckoning is with Allah;
and the Prophetic quotation (Ahadith) reported by Muslim:
To go forth in the morning or evening to fight in the path of Allah is better than the whole world and everything in it.''
Details concerning jihad are found in the accounts of the military encounters of the Prophet - may Allah venerate him and give him peace - including his own martial raids and those on which he dispatched others. The former consist of the ones he personally attended, which numbered either twenty-seven or twenty-nine.
The Prophet - may Allah venerate him and give him peace - fought in eight of encounters, and killed only one person, namely Ubayy ibn Khalaf, with his noble hand at the battle of Uhud.

9.9.1 The Obligatory character of Jihad
Jihad is a Communal obligation (8.3.2). When enough people engage in jihad to accomplish it successfully, it is no longer obligatory upon others the evidence for which is the Prophet's saying - may Allah venerate him and give him peace -
"He who provides the equipment for a soldier in jihad has himself performed jihad,"
and Allah, the Most High said:
Believers who stay behind, having no injury, are not equal to those who fight in the way of Allah with their wealth and their souls. Allah has preferred those who fight with their wealth and their souls a degree above those who stay behind (because of sickness). Yet to each, Allah has promised the most excellent (Paradise). And Allah has preferred those who fought over those who stayed behind with a great wage. (Koran 4.95)
When able-bodied men are called upon to engage in jihad - regardless whether or not it actually occurs - do not participate each and everyone who is aware that it is obligatory to take part in the jihad is guilt of sin
After the Prophets migration to Medina jihad became a Communal obligation.
As for subsequent times, there are two possible states in respect to non-Muslims.
The first is when they are in their own countries, in which case jihad (9.9.8) is a Communal obligation ,and this is what our author is speaking of when he says, "Jihad is a Communal obligation ," meaning upon the Muslims each year.
The second state is when non-Muslims invade a Muslim country or near to one, in which case jihad is personally obligatory (8.3.2) upon the inhabitants of that country, who must repel the non-Muslims with whatever they can).

9.9.2 When jihad is a personal obligation
Jihad is obligatory upon all those present in the battle lines and it is a major sin to flee from a battle. However, if a person does not take part on account of illness or the death of one's mount when unable to fight on foot, or because one no longer has a weapon, then one may leave. One may also leave if the opposing non-Muslim army is more than twice the size of the Muslim force.

9.9.4 Those obligated to fight in Jihad
Those called upon to fight are every able bodied man who has reached puberty and is sane.

9.9.8 Objectives of Jihad
The caliph (9.25) makes war upon Jews, Christians (Nazarenes), and Zoroastrians provided he has first invited them to enter Islam in faith and practice, and if they will not, then invited them to enter the social order of Islam by paying the non-Muslim poll tax (jizya, def: 9.11.4). Their circumstances remain as such until they either become covert to Islam or continue paying the non-Muslim poll-tax.
Allah, the Most High says:
Fight those who neither believe in Allah nor the Last Day, who do not forbid what Allah and His Messenger have forbidden, and do not embrace the religion of the truth, being among those who have been given the Book, until they pay tribute out of hand and have been humiliated. (Koran 9.29),
After the final coming of Prophet Jesus, nothing but Islam will be accepted from them, that is because the taking of the poll tax is only effective until Jesus' descent - peace be upon him, and this has been Divinely revealed in the Law of Prophet Muhammad - may Allah venerate him and give him peace.
The final coming of Jesus does not constitute a separate Divinely revealed law, he will rule with the law of Prophet Muhammad may Allah venerate him and give him peace - because he said:
Authority among the Children of Israel was exercised by prophets. When a prophet died, he was succeeded by another prophet. I will not be succeeded by a prophet, but there will be caliphs after me, a large number of them. He as asked,
"I am the last, there will be no prophet after me,"
this does not contradict the final coming of Jesus peace be upon him - since he will not rule according to the Evangel, but as a follower of our Prophet - may Allah venerate him and give him peace.

9.9.9 Regarding others:
The caliph fights all other peoples until they become Muslim because they are not a people with a Book, nor honored as such, and are not permitted to settle with paying the poll tax (jizya). However, according to the Hanafi school, peoples of all other religions, even idol worshippers, are permitted to live under the protection of the Islamic state if they either become Muslim or agree to pay the poll tax, the sole exceptions to which are apostates from Islam and idol worshippers who are Arabs, neither of whom has any choice but becoming Muslim (al-Hidaya sharh Bidaya al-mubtadi' (y-21), 6.48-49) ).

Påbud speciellt rörande judar

Narrated 'Abdullah bin 'Umar:
Allah's Apostle said, "You (i.e. Muslims) will fight with the Jews till some of them will hide behind stones. The stones will (betray them) saying, 'O 'Abdullah (i.e. slave of Allah)! There is a Jew hiding behind me; so kill him.' "
Sahih Bukhari Vol 4, Book 52, Number 176

Abu Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: The last hour would not come unless the Muslims will fight against the Jews and the Muslims would kill them until the Jews would hide themselves behind a stone or a tree and a stone or a tree would say: Muslim, or the servant of Allah, there is a Jew behind me; come and kill him; but the tree Gharqad would not say, for it is the tree of the Jews.
Sahih Muslim Book 041, Number 6985
värmlänningen
28 november 2010, kl 00:02
Jag ställer en enkel fråga: vad skulle du anse, om jag ville legalisera ett "trossamfund" som lär ut att en man är värd mer än en kvinna?
21 oktober 2011, kl 04:24
very useful and interesting your article.
dating sites
min blogg http://www.sixsingles.com
21 oktober 2011, kl 16:40
Wow, nice post,there are many person searching about that now they will find enough resources by your post.Thank you for sharing to us.Please one more post about that..
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Wolfgang Hansson arbetar sedan mer än 20 år som reporter och utrikeskommentator på Aftonbladet. Har på plats bevakat många världshändelser - allt från Berlinmurens fall till terrordåden i New York 2001.

Var utrikeskorrespondent i Bangkok 1981-1982, London 1994-1995, New York 2000-2002.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close