Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Främlingsfientlighet är ingen sjukdom som går att bota

Europas etablerade partier har prövat allt för att stoppa högerextremisters och rasisters framfart i väljarkåren.

Hittills utan framgång.

Främlingsfientlighet är ingen sjukdom som går att bota bara man hittar rätt medicin.

Förfärade undrar många svenskar hur Sverigedemokraterna kunde komma in i riksdagen. Alla har sina idéer om hur partiet ska oskadliggöras. Underförstått ligger en uppfattning att det måste bero på något slags missförstånd eller informationsunderskott när människor röstar på Sverigedemokraterna, på Nationella Fronten i Frankrike eller Frihetspartiet i Holland.

Bara de etablerade partierna agerar kraftfullt ska denna "ohyra" försvinna.

Tyvärr visar verkligheten att det inte är så enkelt.

Högerextrema, nationalistiska och populistiska partier har växt fram i de flesta europeiska länder under de senaste två årtiondena. Sedan Jörg Haiders FPÖ tog plats i Österrikes regering 1999 har det etablerade samhället i Europa vaknat på allvar och insett faran.

En rad olika strategier har använts för att motverka och blockera de främlingsfientliga partierna.

Tiga ihjäl - Länge var detta taktiken i Sverige. Både media och politiker låtsades som att Sverigedemokraterna inte fanns och trodde att de därmed var dömda till ett liv i glömska. Erfarenheter från många andra länder visar att taktiken kan fungera en kort period men inte i långa loppet.

Utfrysning - I Belgien etablerade övriga partier en "anständighetsgräns" där de vägrade ha med Vlaams Bloc att göra. Partiet växte ändå.

Tolerans - I Danmark släpper de konservativa inte in Dansk Folkeparti i regeringen men samarbetar ändå med partiet. Dansk folkeparti röstar för regeringens förslag mot att de får igenom skärpta krav för invandring och mer satsningar på de äldre. Partiet har växt i varje val sedan 1998 och är i dag de mest inflytelserika främlingsfientliga partiet i Europa utanför en regering.

Krama ihjäl - I Österrike bildade de konservativa regering med Haiders FPÖ. Partiet blev mer rumsrent och de högerextrema ökade sina röstetal.

Kapitulation - Schweziska folkpartiet sitter i regeringen och sätter helt den politiska agendan, som med folkomröstningen om att förbjuda minareter Lega Nords inträde i Italiens regering har inneburit fri jakt på invandrare. Få politiker tar längre avstånd från rasupplopp och hatbrott.

Till bilden hör att de högerextrema partierna mer och mer ömsat skinn. De stryker rent rasistiska formuleringar ur partiprogrammet och rensar ut företrädare som är alltför öppet rasistiska. Allt i ett försök att bli mer rumsrena och attrahera större väljargrupper.

Under tiden bråkar politiker och samhällsdebattörer om vilka åtgärder som är effektivast mot extremisterna medan de i själva verket står handfallna. Ingen medicin verkar fungera.

Förmodligen för att högerextremism, främlingsfientligheten och nationalism inte är sjukdomar.

De är fenomen som alltid existerat. Som växer eller krymper ihop beroende på förhållandena i samhället.

Främlingsfientliga partier växer i tider av kris och oro och när de etablerade partierna alla rusar mot mitten. Ofta knyter den an till lokala företeelser i ett land. Alltmer växer den till en global rörelse i västerländska demokratier.

Terrordåden den 11 september var en avgörande katalysator. Attackerna och de efterföljande krigen skapade en allmän känsla av otrygghet och oro för tillståndet i världen. De gav upphov till stora flyktingströmmar av muslimer från Irak, Afghanistan, Somalia och andra muslimska länder.

Flyktingar som delvis kom till Europa i ett läge när misstänksamheten och fientligheten mot muslimer och islam växte på vår kontinent. Tidigare hade högerextrema rörelser kännetecknats av ständig inre splittring. I slam och terrorism fick de en gemensam fiende att ena sig mot.

Ytterligare hjälp på traven fick främlingsfientligheten av den globala finanskrisen. När arbetslösheten når tvåsiffriga nivåer och plånboken blir tunnare riktas ilskan ofta mot invandrare som "snor jobben" alternativt "lever på bidrag".

Till och med invandrarnas drömland USA har den här gången sparkat bakut. Arizonas rasistiska lagar för att kunna kasta ut mexikanska gästarbetare och teaparty-rörelsens rop på lägre skatter och mindre statsutgifter är uttryck för samma globala högervridning som i Europa.

När människor upplever problem som de etablerade partierna inte vill eller klarar av att ta itu med då öppnar man upp för extremister.

Lärdomen från övriga Europa visar att det inte spelar någon roll hur mycket man fördömer eller försöker bekämpa extrempartierna om man inte gör något åt de upplevda orättvisorna och problemen.

70 kommentarer
enko
21 september 2010, kl 16:49
Klockren analys!
Martin
21 september 2010, kl 16:58
ah! äntligen en som har fattat vad det handlar om! bra skrivet.
Med solidarisk och rättvis politik försvinner klyftorna och orättvisorna i samhället - och därmed missnöjesrösterna.
alexanderX
21 september 2010, kl 17:10
Det är så här människan fungerar. Vi är själviska och vill helst inte dela med oss av våra rikedomar till andra grupper. Så har det varit sedan livets uppkomst. Vi svenskar är en grupp. När någon annan grupp inkräktar på vårat territorium blir vi fientligt inställda till detta eftersom det hotar vår existens och resurser. Därför är det bäst att ett folk får bo i fred utan drastiska folkförflyttningar. Det är ren och skär självbevarelsedrift.
sassa
21 september 2010, kl 17:14
Främlingiientlighet tycks har fått hjärnsläpp? varför skulle det vara sådan? att folk är fientliga eller rädda? det är snarare så att folk, en del bortsett från alla anti vänster gänget då har fått nog av okontrollerad invandring! Alla och envar måste ha insett att några som är främlingsfientliga är ju vänsterfolket, journalister, politiker m fl pga denna urösning av mindre konstruktiva påhopp, nedvärderingar, fantasier, föreställningar, upplevelser mm och är det några som är fientliga sk svenskdemokratiskfientliga är det vänsterfolket, politiker och journalister.
Värre bedrövelse än detta val får man leta efter, med tanke på ett demokratiskt val, där människor har enl lagen rätt att välja parti och rösta på vilket de vill. Dock har ju folket hjärntvättats och dessutom uppviglats mer eller mindre med hot, farhågor så fantasin skenar iväg helt utan kontroll. Frågan blir om det är journalister m fl som styr landet eller politiker och är de i beroendeförhållanden så till den milda grad att de inte kan vara objektiva utan är subjektiva enbart för att fylla sina egna behov och önskningar, som dessvärre inte gäller för alla medborgare i detta land, är demokratin ute på farlig is och risken för anarki ökar.
När partipolitikerna väljer att stoppa huvudet i sanden kommer andra partier som inte Politikerna måste inse att med invandringen, flyktingarna kommer även kriminalitet, sjukdomar, krigsneuroser, fattigdom, arbetslöshet, folk över 65 år dvs pensionärer, analfabeter, obildade också in! Problemet är att det finns inte pengar för folk som redan bor här än mindre för de som kommer hit, i tron att landet är rikt. Fasaden döljer just fall som cancersjuka tvingas ut i jobb, får inga pengar, vräks på gatan, har inte råd med bet sjukvårdskostnader så det blir en dubbelmoral utan like. Klarar inte svenska samhället ta hand om utsatta människor som redan bor här, klarar de inte ta hand om de som kommer in. Fattigdom föder våld, vilket alla kan se. Både den grova vålds, ekon brottsligheten har ökat, dessvärre står många invandrare, flyktingar för en del % av denna vilket politiker, folket, journalisterna inte vill diskutera, se eller erkänna.
Nåväl, de får skylla sig själva, konsekvenserna ser vi nu och de lär öka ju mera eländet döljs
och inte erkänns, för med tanke på man hänger ut alla svenska för det mesta men inga från andra länder, är det ju givet att reaktionerna kommer.
the_wave
21 september 2010, kl 17:17
Riktigt bra krönika som nog beskriver många sanningar bakom främlingsfientlighet. Själv skulle jag vilja tillägga att jag tror att det också är viktigt att integrera rätt, att blanda svenskar och invandrare på så många ställen som möjligt, och att öka tolerans och förståelse för varandras kulturer. På så sätt skulle många känna sig tryggare och må bättre, svenskar som invandrare.
goran
21 september 2010, kl 17:25
Lämnas ett politikområde för fäfot så kommer det någon annan och tar hand om det. Sådana är demokratins spelregler.

Ju mer etablissementet undertrycker en opinion, dest större blir effekten när locket lyfts av. Det enda som kan hindra den påbörjade utvecklinen är en balanserad politik.
avisoo
21 september 2010, kl 17:25
Att värna svenskarnas fri och rättigheter har tydligen underordnad betydelse i din verklighet.Du anklagar en stor del av medborgarna i detta land från och vara sjuka för dom utövar sina demokratiska rättigheter.Det verkar som du längtar tillbaka til sovjetstatens enparti diktatur.Det finns en medicin mot den sjukdom du beskriver.Stalin hade ett bra recept nämligen etnisk utrotning av det egna folket för att kväsa dessa till tystnad.Tur att sådana som du Hansson äntligen är avslöjade.
Carl Schad
21 september 2010, kl 17:26
Oavsett vilken åsikt DU och JAG har MÅSTE man möta dem respekt och genom diskussion driva sina frågor. Ingenting annat gäller. Kom ihåg att de tyska Socialdemokraterna,Kristdemokraterna och Vänsterpartiet var tysta 1932-1936 tills en soldat vid namn Adolf Hitler tog makten. Låt aldrig det hända i Sverige och Skandinavien. De har genom Demokratiskt folkstyre blivit vald in i Sveriges riksdag,Sveriges Kommuner och Lansting. Där skall debatten ske ,i Sveriges Riksdag, Kommunstyrelsen och landstingen, för våra folkvalda politiker som det svenska folket har röstat fram.

Sedan är det upp till det svenska folket att accetera eller förkasta dessa främlingsfientliga nazistiska partier.Svenska folket har haft fyra år på sig att veta hur de skall rösta den 19 september 2010. Nu har det svenska folket valt. Det svenska folket förtjänar vad de röstat fram.
guncai
21 september 2010, kl 17:29
Nej det är ingen sjukdom. Men rasistiska tankegångar och attityder går att komma åt , kanske inte kärnan men den långa svansen, genom öppna, offentliga samtal mellan politiker och det som kallas folket.

Så en medicin finns det allt. Men när vissa tankegångar censureras på ett tidigt stadium, går de under jord, växer till sig och blir farliga. Det var precis vad som hände.
Vi var alla med och öppnade dörren för SD.
Nu är det dags för en ärlig analys och åtgärd om vi vill få ut rasisterna ur riksdagen.
Nu behövs mer av psykologisk insikt och mindre av ihåliga slogans

http://blogg.aftonbladet.se/medordetsomvapen/2010/09/vem-oppnade-dorren-for-sd#lastComment
Gunnar
21 september 2010, kl 17:29
Vi accepterar invandrare/utlänningar till en gräns som de etablerade partierna måste försöka känna av. Gjorde en analys av valresultatet i min kommun och fann att i de valdistrikt där (s) är extremt stora så är SD ofta nummer två i storlek med upp emot 15% av rösterna. Valdeltagandet i dessa områden är i regel ovanligt högt - ibland t o m över 90%. Här har alltid (s) åkt omkring och "hjälpt" invandrarna att rösta. Det rör sig om typiska invandrarområden med stark segregation. Är SD starka där p g a att de på nära håll ser problemen och nu protesterar? Varför har inte (s) tagit detta på allvar? Att använda invandrare för att få röster, men glömma integrationen torde ha bidragit starkt till att SD nu är i Riksdagen. Att invandrarpolitiken av många nu betraktas som ett problem får inte sopas under mattan av de etablerade partierna. Det är därför vi fått ett nytt parti - SD.
suck
21 september 2010, kl 17:31
Att folk röstar så här BEROR på något också.
Så Aftonbladet, börja ta reda på riktig fakta nu. Problemen existerar även om Ni o resten av PK-eliten vägrar se det.

Mångkultur är ett fiasko. Alla kulturer är långt ifrån lika värda, vi ska inte ta vårt fria öppna samhälle för givet, säger bara det. Står vi inte vakt nu,.. välkommen sharialagar.
Dingo
21 september 2010, kl 17:36
Högerextremism/Nationalism går inte att stoppa det är helt omöjligt!
Visst den kanske försvann för tillfället i Europa efter andra världskriget men att den skulle komma tillbaka var helt säkert. Nu är det bara helt enkelt så här att väldigt många människor ser inget fel på nationalistiska tankar även om det är en utopi som pekar på vi och dom, många människor tycker inte det är fel att det finns ett vi och dom och försöker man kväsa det (T,EX Jugoslavien) så exploderar det bara senare. Redan i början av 1900-talet såg man vilka problem mångkulturella riken brottades med och att vinna över dessa problem var i princip en omöjlighet. Ändå idag så tror vi att vi är bättre än de människor som har levt före oss, vi tror att vi är mer kunniga och bättre utbildade men vad vi glömmer bort är att vi fortfarande är ett kollektivt djur som fortfarande kan utveckla samma hat och ilska likt de människor som levde före oss.
Jag personligen tror att om fler invandrare kommer till Europa så kommer nationalismen att fortsätta växa till den exploderar, detta behöver man inte vara ett geni för att räkna ut eftersom man redan nu kan se att den växer och fortsätter att växa hela tiden. Varför skulle den minska? Jag ser ingen anledning skulle människor helt plötsligt vakna upp och tänka Oj det är fel! Jag tror inte det eftersom detta är människor som oftast känner ett enormt behov att tillhöra en utopi där endast människan är en cell i den stora organismen vilken är staten och där allt är frid och fröjd och alla går framåt.
En sak till, jag har själv försökt att komma på en stat där ett multikulturellt samhälle fungerar utan friktioner men det ända jag kan komma på är att dessa stater dras med inre oroligheter och i vissa fall inbördeskrig.
Niklas
21 september 2010, kl 17:38
Måhända finns ingen quick-fix, men visst finns det en medicin: Utbildning!
artos
21 september 2010, kl 17:47
Dessa krav SD ställer är ju något som funnits redan på sossarnas tid om jag inte missminner mig. På 60 talet då min man invandrade var det hårda krav på svenskkunnigheten för att bli svensk medborgare. Mycket svårt med uppehållstillstånd och arbetstillstånd då. Efter giftermål med mig var uppehållstillståndet ok men arbetstillståndet skulle stämplas hos polisen vart och vart annat år och godkännas. Tycker inte alls att det är konstiga krav SD ställer. Värre med denna hatkampanj mot dom som inte hör hemma i en demokrati. Har förstått redan på 80talet farligheten med att kväsa folk och inte föra en öppen dialog som massmedia varit duktiga på. Rasism har missbrukats i många sammanhang. Nu kommer resultatet.
adamhans
21 september 2010, kl 17:47
Äntligen en saklig och konstruktiv analys från Aftonbladet. Problemlösning är det enda rätta, inte utfrysning som chefredaktören för AB håller på med..
Jan
21 september 2010, kl 17:49
Främlingsfientlighet hos människan kommer förmodligen att vara ett minne blott först om några miljoner år då evolutionen förhoppningsvis avvecklat bort den del i det limbiska systemet som kallas reptilhjärnan. .....Om vi inte utrotat oss själva innan dess....eller hittar en medicinsk/kirurgisk behandling som alla nyfödda får genomgå för att dämpa reptilhjärnas betydelse för vårt beteende.
cribbs
21 september 2010, kl 17:50
Grattis AB.Ett beundransvärt repotage för en gångs skull.Ge honom en bonus o en klapp på axeln
lugn_och_fin
21 september 2010, kl 18:13
Japp. Håller med dig Martin.
tamy
min blogg http://milestogo.blogg.se
21 september 2010, kl 18:29
Så du menar att det är kört att försöka göra någonting åt det? För som du säger är detta ingen sjukdom eller förkylning som går över, men man kan ju ändå inte låta det fortgå. Vilka medel krävs då egentligen? För man kan ju inte bara ge upp.
Marina
21 september 2010, kl 19:00
Hej kan du inte åka ut bland vissa grupper och bota denna sjukdom dom bär på.Jag önskar att kunna gå igen en enda vecka på ett år, utan att bli kallad svennehora och svennef...a.Tack så mycket på förhand.Uppskattas
Sstefan NEK
21 september 2010, kl 19:00
Ta tag i brottsligheten så minskar SD direkt! Det finns ett antal åtgärder som det finns majoritet för i svensk befolkning men som de övriga partierna blundar för och därför släpper in SD i politiken. Barnäktenskap, brottslighet som breder ut sig, stenkastande invandrare, skolor och bilar som brinner är problem som SD lever på. Lätta åtgärder och åtgärder som har stöd hos svenska folket är att hantera det problemet. Inlåsning, utvisning, tvångsvård ... bara få bort dem från gatorna så är vi av med SD på samma gång.
Jalli
21 september 2010, kl 19:04
Hvorfor kaller man innvandringskritiske personer for rasister?
"Fiendtlighet"? Eller "kritisk"? Hva er forskjellen?

-Man er vel ikke rasistisk om man ikke ønsker 90% ikke-vestlige barn på skolen?

-Man er vel ikke rasistisk om man ikke ønsker å føle seg som man går i en gate i en eller annen by i midt-østen (når man faktisk befinner seg i Sverige)?

-Man er vel ikke rasistisk om man ikke ønsker at skoler får egne regler for sine muslimske elever, der jenter og gutter skal adskilles, der man oftere snakker arabisk enn svensk?

-Man ønsker vel ikke at man skal ha Sharia-råd, der man har egne "løsninger" (typisk familiære problemer, skilsmisser, osv) for muslimske mennesker med svensk statsborgerskap? Dette er noe man allerede har foreslått i Norge, og man har dette allerede i England.

-Man er vel ikke rasistisk selv om man synes det er trist for Sverige at man får ghettoer og paralelle samfunn med ikke-vestlige mennesker, som blir mindre og mindre "svensk" selv om man har med 2. og 3.generasjoner å gjøre. Dette finnes allerede i Norge, og er til og med advart mot av politikere med muslimsk bakgrunn i Norge (Abid Raja, Venstre).

Jeg kan forstå at motstandere av SD reagerer på SD sin tidligere tilknytning til nazisympatier. Men, ER virkelig innvandringspolitikken så utrolig forskjellig fra FRP eller Arbeiderpartiet i Norge? Om man ønsker en større grad av assimilering i integreringen, så er vel ikke det rasistisk? Om man ikke ønsker at etnisk svenske skal bli i mindretall i større og større geografiske områder i Sverige (da ikke-vestlige føder flere barn, og får familiegjenforening), så er man vel ike rasistisk..men mer bekymret over at man som etnisk svensk blir i mindretall om kanskje..30-60 år? Det er et utrolig lite øyeblikk i historisk perspektiv. På et slikt "historisk øyeblikk" kan "svenskene danskene og nordmenne" forsvinne som det folk man har kjent de som de siste årtusener.
feminister
21 september 2010, kl 19:05
Man har dock inte prövat att ta debatten om invandringen och islam. Det vore väl en bra ide, om man har rätt, eller hur?
feminister
21 september 2010, kl 19:07
Debattera om massinvandringen verkligen är bra för landet, att den inte går back ekonomiskt! Om en stor muslimsk befolkning ökar vår trygghet och vårt välstånd.

Vågar man inte ta debatten, ja då har man uppenbarligen fel och bör sluta med allt skitsnack om SD!
feminister
21 september 2010, kl 19:09
När skall svenska journalister upphöra att bete sig som idioter eller fega råttor?
pastakokarn
21 september 2010, kl 19:13
Måste hålla med enko, klockren analys.
Jalli
21 september 2010, kl 19:17
..og jeg legger til:

Det er bare en viss sammenheng med økonomiske konjunkturer at man blir mer innvandringskritiske.

Hovedårsaken, som Hansson ikke fanger opp, er at det rett og slett er blitt veldig veldig mange ikke-vestlige innvandrere i Europa de siste 20 årene. Den naturlige reaksjonen på dette, er at "nok er nok". Man opplever flere og flere voldtekter, voldsepisoder, opprør.. Media i Sverige tier om dette (men ikke i Norge). Holdninger hos ikke-vestlige innvandrere overfor etniske svenske og norske er bisarre. Lettkledde jenter blir sett på som skitne og billige, og fortjener å voldtas (ifølge intervju med ikke-vestlige i Oslo ved intervju gjennomført av norske P4 radio). Imamer veileder ikke etter nordiske moralske koder, og pga de store MENGDENE av ikke-vestlig (muslimske) mennesker, så oppstår paralelle samfunn, slik at integrering/assimiliering ikke blir gjennomført.

DERFOR er det stor motstand. Mengden mennesker, og den ekstreme naiviteten og arrogansen fra mediene overfor innvandringsproblemene.

Dette vil bare vokse og vokse..og det er ingen gåte hvorfor det skjer....
Jalli
21 september 2010, kl 19:18
Ble jeg sensurert...?
micke
21 september 2010, kl 19:47
bara så ni vet frihetspartiet i holland är inte emot invandring dom är emot muslimerna, även många invandrare röstade på det pariet.
Edde
21 september 2010, kl 19:47
Ni kommer inte göra något mot invadrarna ... det är bara skitsnack och allt handlar om politik som utförmas under stora beräkningar!
Bäver, för bövelen!
21 september 2010, kl 19:52
Det finns ett enkelt botemedel: Ta upp integrationsfrågan på allvar. Våga röra den. Våga ta krafttag i integrationsfrågan. Gör de etablerade partierna det, så behåller de sina röster. De verkar dock inte intresserade av det. Därför kommer partier som SD in i riksdagen. Det är ingen raketforskning, det är väldigt enkelt att förstå.
rikard
21 september 2010, kl 20:18
Väldigt bra skrivet,vore väldigt kul att få se Lars Ohly kommentera denna artikel...
MajaGräddnos
21 september 2010, kl 20:19
Enkelt! Något som definitivt inte är en sjukdom (alltså att minska överdriven, okontrollerad invandring) går självklart aldrig att bota och det finns givetvis inga som helst skäl att försöka.
Carl
21 september 2010, kl 20:20
Det enklaste vore väl att lyssna på folket och inte köra över dom val efter val. Är det någon som prövat på det? Det börjar vara så många grupper som står i utanförskap i Sverige så vi sitter på en krutdurk som är på väg att brisera. Vi har bara sett början av den ännu
MajaGräddnos
21 september 2010, kl 20:27
Den totalförvirrade Wolfgang Hanson hävdar att USA skulle var "invandrarnas drömland".
USA har givetvis - som även Sverige snarast måste göra - kraftigt strypt sin invandring och det är synnerligen svårt att få arbets- och uppehållstillstånd i USA. (Jag har försökt och i och för sig även lyckats). Vore det inte bra att ta reda på åtminstone några fakta Hansson innan du fyller dina betalda spaltcentimetrar med svammel. Denna insändare censurerar givetvis Hansson då han är livrädd för det fria ordet.
Tommy
21 september 2010, kl 20:33
Svar till Sassa.
Sassa du är en av de mest trångsynta mänskorna jag har lagt in ett inlägg i denna debatt. du börjar tjata om yttrandefrihet och att det är hemskt att SD inte ska få uttrycka sina åsikter utan att få kritik och nu när de har kommit in i riksdagen så är det folk som motsätter sig att SD kommer att vara en kraft som är positiv för svensk ekonomi och politik. Det är en del av den svenska yttrandefriheten att få vara kritisk mot just ideologier och hur Sveriges styrelse. vad du säger är helt enkelt att de som yttra sig negativt mot sverigedemokraterna inte borde yttra sin klagan över huvud taget för det är ett "hot" mot yttrandefriheten och det är just typiskt de som tjatar om svensk yttrandefrihet ska motsätta sig detta.

Argumentet med att Sverige inte lyckas ta hand om folket som redan bor här är befängt med tanke på att Sverige är ett rikt land som klarar att göra just detta. anledningen till att folk som lider av någon form av sjukdom slussas ut till arbetslivet (skickas mellan försäkringskassan och arbetsförmedlingen) är på grund av ändringar av jobbpolitiken och inte på grund av att Sverige som stat inte har råd! det är en ändring som myndigheterna inte än har kommit underfund med hur man ska handskas med och där av så har det uppstått dessa situationer med folk som inte hör hemma på arbetsmarknaden men som inte heller är "tillräckligt" sjuka för att få någon sjukersättning. det där med att invandringen ökar antalet pensionärer det var faktiskt ett nytt argument som jag inte har hört förut för senast jag hörde någon statistik för något liknande påstående så är det faktiskt tack vare invandringen som Sverige ökar i befolkning och har en möjlighet till en yngre generation som kan ta över någon gång men det kanske är gamla siffror men jag tro knappast att pensionärerna har ökat så drastiskt tack vare invandringen

Och att det bara är svenskar som hängs ut som kriminella är ju bara struntprat för en majoritet av de brottslingar som hängs ut i media är eller har utländsk bakgrund så jag skulle gärna vilja se belägg för detta påstående. Har du aldrig sett efterlyst.

vist Sverige har ett problem med segregation och klassklyftor det är sant. men detta löser man inte med att reducera antalet asyl sökande med 90%.
MajaGräddnos
21 september 2010, kl 20:35
Att SD kom in i riksdagen beror till 100 % på de sittande äldre partierna. De har varit så ynkligt fega att de inte vågat ta upp invandringens storlek - något som intresserar och berör större delen av svenska folket. Givetvis borde vi snarast ha en folkomröstning med två frågor. Ska vi öka eller minska invandringen till Sverige. Vilket alternativ tror ni vinner?
banjolasse
21 september 2010, kl 20:45
Prova en ny taktik alla ni SD-kritiker: Sluta att skrika rasist och nazist och försök argumentera istället!
Norrlänning
21 september 2010, kl 21:09
Ett exempel på varför man röstar på SD = Min kompis pappa är 82 år gammal och har jobbat sen han var 14 år, han har en pension på 8500:- i månaden. Anhöriga till immigranter kan få en högre pension än honom och det utan att ha gjort ett enda handtag i sverige, man kan ju undra varför svensson ute i stugorna tycker att det är fel nånstans och då röstar på SD. Har inte ett skit med rasism att göra....bara orättvisor!
winnerP
21 september 2010, kl 21:18
Gillar också olika!! OLIKA ÅSIKTER!!! olika människor!
Eller ska man göra som Aftonbladet mfl och bara gilla SAMMA åsikter??!!??!!??

Vi lever i ett demokratiskt land där man borde få tycka som man vill och att man ska ha rätt att ha sina demokratiska och politiska åsikter.

Man bör inte heller uttrycka att ALLA som röstar på SD är rasister / nasister eller lågutbildade och dumma. Det tycker jag kan kallas förtal och även anmälas som hets mot folkgrupp och argelseväckande beteende! Är även lite "rasistiskt" att dela upp människor i fack och dra alla över en kam.

SD vill att invandrare ska lära sig svenska och komma in i det gemensamma samhället. Det är INTE främlingsfientlighet mina vänner!!!

Därimot är det främlingsfientligt att inte ta in ett nytt parti som står för något främmande. De som just nu står för främlingsfientligheten i vårt land är övriga partiers ledare, media och många många människor ute i sveriges land.

Sverige skulle må bra av att stoppa/minska invandringen till sverige i 4 år för att sedan kunna hjälpa fler människor ordentligt istället för att bara "haffsa" in dom i det svenska systemet!

Sen är det ju inte bara invandringspolitik som SD bedriver. Dom vill ju t.ex även göra det bättre för våra äldre, skola och vården.
Sen vill dom minska arbetslösheten för alla våra "ursvenskar" och "invandrade svenskar som står utan sysselsättning.

Om jag är rasist? NEJ, jag är miljöpartist
Jag vill ha ett demokratiskt sverige!!!
Vippe
21 september 2010, kl 21:31
Kommentar till Dingo.
Det finns faktiskt åtminstånde 2 länder där det fungerar "hyfsat" med multikulturellt. Det är USA och Australien. Anledningen dock till att det fungerar hyfsat är av den enkla anledningen att man slog ihjäl ursprungsbefolkningen i samband med att man flyttade in...
Pockilocki
21 september 2010, kl 21:46

Peter 36 ”en vanlig knegare”

För bara ett par dagar sedan var det dags för mig och alla andra röstberättiga att rösta.
Nu var det dags för mig att få en liten,liten möjlighet att påverka hur jag vill att Sverige ska styras.
Jag är inte speciellt politiskt intresserad eller för den delen djupt insatt i vad partierna har för valprogram. En typisk väljare skulle jag tro. Min uppfattning om politiker är att den enda gången dom lyssnar/bryr sig är om massmedia har någon fråga på löpet.
Vi lever i en demokrati, fast jag börjar misstro den.
Är folk som röstar på SD rasister?
Jag slog upp ordet rasism och demokrati i SAOL för att se ordens betydelse.
Rasism = åskådning som hävdar att olika människoraser har olika värde.
Strävan att hålla den egna rasen fri från främmande element.
Demokrati = stat med folkvälde.
Jag och cirka 320 000 väljare som röstat på SD tycker att dom drev frågorna som är viktiga för oss.
Vi har ca 7% arbetslöshet, ca 370 000 stycken människor som inte har något jobb idag (10-08 SCB).
När hörde man något positivt sist om äldrevården, sjukvården eller skolan över huvudtaget.
Det verka saknas pengar överallt. Om vi jämför oss med våra nordiska grannar och ser hur många flyktingar dom tar emot så är vi ”bäst” på att ta emot flyktingar och ger flest uppehållstillstånd.
Och vi har varit ”bäst” i flera år. Är det inte dags att våra så helt uppenbart ”rasitiska” grannar (ironisk) tar emot fler flyktingar. Varför klagar inte våra fega politiker och massmedier på våra grannländer. Vi i Sverige är verkligen inte rasister bara för snälla.
Vi gav 2008 34 000 flyktingar utanför EU uppehållstillstånd, 2009/38 000 och 2010/20 000 (10-08).
Har vi verkligen råd att ha en så generös flyktingpolitik som vi har idag?.
Jag tycker inte det, jag vill lägga mindre pengar på flyktingar och bistånd och mer på
Vård, skola och arbetslösa. Det enda parti som drev dom här frågorna var SD.
Jag vill att folk i Sverige ska ha det bra och när vi har fått det bra så kan vi hjälpa andra.
Jag vet nu sitter det någon och tycker att vi redan har det bra i Sverige, ingen behöver gå hungrig, alla får gå i skolan och alla får vård. Men många saker är dåliga - många är arbetslösa, utförsäkrade, utbrända, otrygga. Skolundervisning är på många ställen bristfällig. Äldrevården/vården är dålig på många ställen. Våldet i samhället ökar, polisen får mindre resurser.
Jag är stolt över min rösträtt, att andra motsätter mitt sätt att rösta tycker jag är djupt kränkande då jag har röstat på det jag tror. Någon rasist är jag INTE utan en realist som inser att man inte både kan ha kakan och äta den. Det är dags att vi prioriterar folket som bor i Sverige NU.
BiSi
21 september 2010, kl 21:53
Instämmer med "Bäver..." Har själv försökt påverka genom en enkel undersökning, som presenterats för "höga" politiker i båda blocken för 8 år sedan -ingen var intresserad.
Vill passa på att påminna om hur Hitler blev så populär och inte ifrågasatt - han byggde vägar och hjälpte tyskarna delvis ur fattigdom innan 2:a världskriget bröt ut . Ingen ifrågasatte honom, när han visade sitt rätta jag. Känns taktiken igen??
Anna
21 september 2010, kl 22:03
Många sjukdomar går inte att bota utan är kroniska, och kan hållas i schack. Det handlar om att minimera skadeverkningarna och det tror jag gäller för främlingsfientlighet också. Även om de åtgärder du beskriver inte har utrotat främlingsfientligheten så saknar jag nyanserna. Ja, detta är ett bra blogginlägg och inte en akademisk uppsats - men nog borde det finnas skillnader beroende på vilka åtgärder man vidtagit både förebyggande och när det är ett faktum att främlingsfientliga partier vinner mark? Erinrar mig också att Ny demokrati faktiskt försvann som parti.
LeGo Legowsky
21 september 2010, kl 22:10
Lögnet är det här: Sv är arbetslös medan Inv är arbetsvägrare.
Rasisten vill inte anställa dom sen upptäcker densame att det är dom vill jobba. Det är allt. Plus att det visas upp att vissa personer Är Ett Problem.
LeGo Legowsky
21 september 2010, kl 22:17
Får jag rätta till:
Rasisten vill inte anställa dom sen upptäcker densame att "det är dom som Inte vill vill jobba"
Och inte minst: Inv är underlägsna oss.......brukar en del ljusa hjärnor komma på. Allt detta när dom motarbetas ständigt i alla lägen. Inte äns spendera pengar är dom välkomna. Ex.att ta en drink så som alla andra får. etc etc
Leo Beata
21 september 2010, kl 22:24
Så är det nog...
http://blogg.aftonbladet.se/3659/2010/09/sa-enkelt-och-sa-svart
Kennivil
21 september 2010, kl 22:59
Precis "Lärdomen från övriga Europa visar att det inte spelar någon roll hur mycket man fördömer eller försöker bekämpa extrempartierna om man inte gör något åt de upplevda orättvisorna och problemen." Helt riktigt och sant. Om media slutar att skriva allt som under hypnos - "allt är bra, allt är gott", och verkligen ifrågasätter regeringen och dess politik och kanske till och med satte press på dem att ta tag i detta problem innan det blir ännu större, skulle säkert SDs antal anhängare minska därför att missnöjet över hur man känner sig behandlad just nu skulle minska. Det är ju där problemet ligger. Man skall inte sticka saker och ting under sängen med att det troligtvis finns SD-anhängare som är av det mer radikala hållet när det gäller invandrare, men större delen är nog antagligen bara Svenssons som helt enkelt tröttnat på att regeringen blundar för ett problem som helt klart finns där, varför skulle SD annars vinna mark? Och ärligt talat, folk skriver "95 % av folket vill inte ha dem i riksdagen", det kan inte hjälpas, men jag drar faktiskt lite på smilbanden åt detta. Anledning? vi kan nog alla vara överens om att de här 5 % som röstade på SD, egentligen bara är en droppe i havet av svenska folket som faktiskt sagt och tänkt samma saker och tankar som SD har. Kanske inte på jobbet, kanske inte till sin fru eller man, men jag är nog väldigt säker på att när vissa människor befinner sig i vissa situationer med vissa andra frispråkiga människor, kommer nog invandringen på tal mer än folk faktiskt tror, detta är inget löst antagande, jag har upplevt detta med. Ärligt talat, hur många tror ni skulle röstat på SD om det stått två poliser jämte dem i båset, eller om deras närmaste vänner stått och kollat på vad de röstade på? Antagligen väldigt mycket mindre. Andra människors åsikter har stor inverkan på oss. Tror ni att det är en slump att Almegården är SDs starkaste fäste? Antagligen inte. Med det sagt, vill jag gärna påminna om att jag själv inte röstade på SD, men att ett problem finns i den nuvarande politiken är nog inget som media längre kan gömma. Det går väl bra och stå på torg och skrika och stöna om att rasister skall bort från Sverige, absolut, men större delen av de som är påverkade av invandringspolitiken är inte rasister, utan bara helt enkelt trötta på att situationen ser ut som den gör. Vill åter igen påminna er alla om att vara negativ till ett invandringssystem som inte fungerar är inte rasism. Att få kritisera det man vill är något vi alla har rätt till, det kallas för åsiktsfrihet. Man har rätt att ha en åsikt. Att media sedan valt att göra vissa frågor och åsikter till djävulens verktyg, det är en annan femma...Eller? Vill gärna avsluta med en sak som kanske kan ge folk en större förståelse: Att sitta i sitt nybyggda hus i ett fint område långt ifrån alla problem i världen och sen verka smart när man reflekterar över nyheterna på TV är en sak, men att befinna sig mitt i problemen är en annan! Detta går åt båda hållen, både att förstå hur det är att behöva leva bland krig och elände, men också att försöka förstå att de som lever mitt i smeten av vårat misslyckade invandringssystem kan ge upphov till åsikter som, enligt media, är rasism.
Maggan
21 september 2010, kl 23:44
Analyserna fortsätter att utgå från en enfaldig och dogmatisk världsbild ser jag. Suck.
Läs på, reflektera och skriv äntligen något intressant och insiktsfullt i frågan. Att så är möjligt visar bland annat dessa två skribenter:
http://www.dn.se/debatt/godhjartade-svenskar-ser-pa-invandrare-som-husdjur-1.1162661
http://meritwager.files.wordpress.com/2010/09/bite-the-bullet.pdf
Karl Wassholm
22 september 2010, kl 01:22
"Underförstått ligger en uppfattning att det måste bero på något slags missförstånd eller informationsunderskott när människor röstar på Sverigedemokraterna..."
Absolut. Så har du några argument för att det skulle vara på något annat sätt? Jag ser i alla fall inga i din artikel. Jag håller med om att inget av de bemötanden du räknar upp, från runt om i Europa, fungerar. Men frågan blir ju då vad som skulle kunna fungera. Jag har själv svårt att se något annat rimligt svar än folkbildning.
Du säger att det inte spelar någon roll hur man agerar gentemot partierna, om man inte gör någonting åt de upplevda problemen och orättvisorna, och jag menar att där lätt uppstår en problematik, när de upplevda problemen är andra än de faktiska. Ett tydligt exempel är Jimmie Åkessons försök att spela ut en överrepresentation av utlandsfödda bland våldtäktsmän som ett hot, medan någon sådan snedfördelning i själva verket inte existerar. Det upplevda problemet är då hotet från utlandsfödda sexualbrottslingar, och det verkliga problemet är en missuppfattning av både statistiska data och av dito implikationer. Frågan jag ställer är alltså: På vilket sätt är detta inte "något slags missförstånd eller informationsunderskott"?
tobbe
22 september 2010, kl 04:07
de som säger att SD är rasister eller främlingsfientliga är så okunniga så klockerna stannar. det pågår en häxjakt på SD nu känns det som. säger en sverige demokrat någonting så blir det gånger 10 i media. till exempel

minska den utomeuropeiska invandringen, = stoppa all invandring och släng ut alla invandrare som är här
vi vill inte bygga några nya moskeer = bränn ner alla moskeer
vi vill värna om den svenska kulturen= SD hatar alla andra kulturer
Matt B
22 september 2010, kl 04:12
I'm sorry to say that Wolfgang's analysis regarding Arizona and the tea-party movement is WRONG. He must have watched the liberal news stations CNN, MSNBC, ABC, NBC too much. You can't believe a word they report.

The Arizona immigration law is not racist. it does what the federal government SHOULD do but doesn't. United States does not have open borders like the countries in Europe. We have not sold out sovereignty to a central communist organization like EU. We still have a constitution that says what the government CAN do. In United States all power comes from the people which in turn hand power to the states and which in turn gives some power to the federal government.

As for the tea-party movement, its normal American people who have had enough of liberals that spend money they don't have. They are tired of this crazy president that does everything in his power to wreck everything what does American great. In my book he is the worst president of all time. What we are aiming at for the November 2nd election is to throw out most of the sitting congress and senate and replace it with conservative people. Its time for a real change. Not a change for the worse with Obama. God Bless America. One Nation Under God.
artos
22 september 2010, kl 05:20
Ser dessa protester demonstrationer emot SD som en demonstration mot demokratin. Vad blir nästa steg? Kanske Vänstern råkar i skottgluggen. Låt SD få visa vad dom går för och protestera då om deras politik visar sig rasistisk och omänsklig. Finns säkert rötägg i det partiet också liksom i alla partier. Skrämmande att så många människor går på denna hatpropaganda emot SD med chefredaktör i spetsen. Vad Lars Ohly visar i sminklogen emot Åkesson är ju mycket omoget. Tycker det är bra dom kommer med SD och rör om lite i grytan. Har inte röstat på SD själv men blir upprörd över behandlingen och hatpropagandan mot ett folkvalt parti. Tycker det klingar illa att gilla olikheter men själva inte stå för de orden.
Chima
22 september 2010, kl 05:33
Saken är den att media ägda av Bonnier är väldigt Israel vänliga, av naturliga skäl. Trots att Israel ockuperar illegalt 95% av Palestina, emot internationell lag, så framställs Israel som offer. Det heter alltid att Israel Försvarar sig, Vedergällning, Preventiv, etc. Och det heter att Palestina (som är offret) hela tiden Attackerar, Provocerar, Angriper, etc. Detta är väldigt subtilt, men det är tydligt när man vet vad man ska leta efter.

Och nu är det så att mycket av media i världen t.ex. Murdochs medie imperium också är Israel vänligt. Detsamma gäller CNN, Times, etc. (Det är bara att googla och läsa om deras ägarförhållanden. Det är alltid mäktiga Israeler och andra högt uppsatta inom den Israeliska lobbyn som heter AIPAC. Googla och läs om AIPAC). T.ex. en journalist sparkades hos Murdoch för att han vägrade benämna Israels mord som "defensiva operationer". Även svenska journalister tystas:
http://www.publicistklubben.se/2009/01/21/gelotte-om-konflikten-med-hjorne/

Mao, majoriteten av västmedia är väldigt Iraelvänligt och därför piskar upp opinion mot palestinier, araber och muslimer. Om pro israelisk media lyckas få världen att anse muslimer är farliga, så gynnar det Israel. Detta är skälet till varför muslimhat sprider sig i väst media. Om Israel var i krig med druser så skulle massmedia attackera druser istället.

Men Aftonbladet ägs inte av Bonnier och AB rapporterar mer neutralt. Den rapporteringen framstår som en chock dock, eftersom resten av all media är israel vänligt.

Nu är SD väldigt pro israeliska så mycket media i väst ger dem mycket uppmärksamhet och försöker väldigt subtilt, vinkla dem som mindre farliga. Om SD varit anti israel, så skulle de aldrig lyckats ta sig in i riksdagen. Men SD gynnar Israels sak så de har fått massa stöd.

Det finns dessutom lösa rykten (har tyvärr inga länkar som bevisar detta) att många pro israeler driver de största anti muslimska websidorna. T.ex. har Gert Wildeers kopplingar till Israel - det står artikel om detta i israeliska www.haaretz.com. Wilders får stöd av pro israelerna, så han kan fortsätta skrämma folk att muslimer är farliga.
PersephonShropshire
22 september 2010, kl 06:19
För att vara på Aftonbladet är Wolfgangs analys överaskande klarsynt, hoppas resten av er redaktion läst detta och kommentarerna till. Aftonbladets kampanj "vi gillar olika" blir onekligen lite komisk när man dagen efter går ut och demonstrerar mot de ca 330.000 Svenska medborgare som röstade "olika".
Fabelfjes
min blogg http://antirasismen.blogspot.com/
22 september 2010, kl 06:50
Vel en grei analyse. Men, du som andre berører ikke HOVEDårsaken til denne fremveksten. Antirasismen, massinnvandring, islam i nærniljøet og den ikkedemokratiske innførelsen av koloniseringa av "fremmedkulturer".

Du nevner ikke alle overgrep gjort i antirasismens navn. Antirasistene og masseinnvandringsforkjemperne har effektivt ruinert eget prosjekt. Her er min analyse av antirasismen laget etter norske forhold, men jeg gjetter at den passer like bra for Sverige. Det er de samme mekanismene som gjelder.

Hva er antirasismen og hva kjennetegner dets vesen?
Antirasismen kommer av hat til egeneksistens og en innbildt skyld for tidligere generasjoners ugang. Feks vikingene. Et annet moment relevant for antirasismen er rikdom. Rikdom er en vederstyggelighet vi nordmenn har gjort oss skyldige i. I særdeleshet har vi gjort oss skyldige i fisk og olje. Dette har skapt en slags norsk variant av white mans burdon. The norwegian burdon.

Ofte er antirasisten selverklært lærd, intelligent og etisk moralsk overlegen sine medmennesker (folket). Ofte har de sine røtter i fra ideologiske autoritetsideologier, der de sjøl plasserer seg som den eneste rette lære. Religion hater de som opium for folket, men sjøl ser de ikke at de er gått gjennom en renselsesprossess der de sjøl har vært utsatt for mentalmorfin. De ser heller ikke at de er prega av religion med da kristendom som grunnlag for den syndforlatelse de i tillegg til å påføre seg sjøl, på død og liv skal påføre andre(folket).

Ikke alle religioner er utsatt for dette hatet. I særdeleshet er det en som skiller seg ut. Dette kommer av deres egne autoritære visjoner. Uten å kunne forklare deres egne logiske brist, hvor denne religionen faktisk bryter med alle de verdiene de sjøl forlanger deler av folket skal besitte.

Sortering dvs kvotering er hensatt til den nye tolkningen av ordet likeverd. Likeverd defineres ut i fra deres for tia, oppfatning av virkeligheten. Likeverd gjelder som følger av dette, bare innenfor deres definerende boks. Den definerende boks har ingen andre rett til å kritisere eller sette spørsmålstegn ved. De liker og leke med ord, gi de nye meninger og frata de meninger, ettersom det passer inn i deres eget verdensbilde. Noen ganger passer ordene andre ganger ikke. Derfor er det lett for folket og mistforstå ordenes betydning.

Da dette er forvirrende for alle (folket) utenforstående boksen, og da er de (folket) fullt ut berettiga og defineres de som xenofobe, dumme og uvitende. De (folket) som oppfatter virkeligheten på kroppen, altså annerledes enn antirasistene, føler da feil. Og som følge av dette berettiga til forfølgelse og mobbing.

Videre akter de ikke sjøl å stå opp for sine handlinger da de sender andre (folket) ut i krigen for dem. Når da folket ikke følger opp deres ideer/idealer og flytter vekk fra det flerkulturelle paradiset, erklæres folket som xenofobi rasistiske uvitende idioter. Sjøl distanserer de seg fra de uvitende bak en felles front, den hellige edle egenopphøyde ide de kan beskue folket ut i fra. Ideen om egen fortreffelighet. Fortreffelighetens perfekthet, altså dem sjøl med øyenbryna høyt hevet over egeninnsiktens briller også kalt kikkerter.

Kikkertene uten vidvinkel som de beskuer folket i fra. De ser inn i kikkerten motsatt vei, som alle veit ser alle (folket) mindre ut. Dette gjøres for og bevise sin rett i at folk faktisk er mindre enn dem sjøl. Slik skaper de sin uomtvistelige virkelighet om at de andre (folket) faktisk Er mindre en dem sjøl..

Sjøl går de rundt med skylapper som fornekter dem og se skyggene på utsiden av hula. De laller seg inn utopia og anklager alle som ikke beveger seg innenfor rammene av den ideverden de sjøl har hensatt seg i gjennom sine idefabrikker. Idefabrikken består kun av en ide og ideen gjentas til *sannheten* er etablert.

En antiantirasistisk hilsen fra Norge
Fabelfjes
min blogg http://antirasismen.blogspot.com/
22 september 2010, kl 06:53
Jeg er en norrbagge som begynner å bli bekymret for broderfolket i øst. Sverige er nemlig virkelig i ferd med å bli som Arne Anka en gang sa det:

"Ibland undras man om man lever i ett land eller i ett skämt".

Skjønt om det er en spøk, så er det en jævlig dårlig spøk!
* Ikke får SD delta i valgkampdebatter på riksdekkende media, heller ikke når det ble stadig klarere at ville få mange stemmer

* Ikke får SD sende partireklame

* De største avisene i Sverige gjør det de kan for å rakke ned på SD; en avis gikk så langt som å advare folk mot å stemme på dem

* Dere har en statsminister som mer eller mindre eksplisitt godtar sjikane og vold mot SD ("folk som fronter et parti må forvente å bli angrepet" (??))

* Mona Sahlin... er et kapittel for seg sjøl, trenger vel ikke si mer om henne

* SD er utsatt for sabotasje under valgmøter, uten at politiet gjør noe nevneverdig for å gripe inn mot dem som forsøker et lovlig parti å drive valgkamp

* SD er gjentatte ganger hacket, og nå seinest er en av grunnpillarene i demokratiet - hemmelige valg - satt under press, siden hackerne har lagt ut persondata om folk som har meldt sin interesse for SD. Nå har jeg ikke fått med meg om noen faktisk er blitt tatt for dette, men det virker da som at politiet ikke virker særlig interesserte i gjøre det heller?

* "Moderaterna" (sjelden har vi vel sett et mindre passende navn?!) ønsker å endre komitésammensetningen i Riksdagen, ene og alene for å forhindre at SD får innflytelse

Det er sjølsagt greit å ta fullstendig avstand fra alt SD står for (et velfungerende demokrati tillater jo som dere veit (?!) folk å ha egne meninger...!), men derfra til å drive valgkampsabotasje, hacking og legge ut informasjon på nettet om folk som har meldt sin interesse for et parti, er... Vel, jeg har ikke ord. Mener virkelig majoriteten av svensker at det er greit å bryte lover og normer for å hindre noen å drive sin politikk? Vil dere ha et "demokrati" som er et demokrati så langt som at folk kan føle seg trygge når de avgir stemme eller går inn i politikken, så lenge de går inn på den "riktige" siden?
I så fall viser demokratiet i Sverige alvorlige sykdomstegn. Den svenske ministeren som sa at "Norge er den siste sovjetstat" kunne kanskje sett litt innenfor egne grenser før han kom med utsagnet!

Jeg håper polisen der borte legger hardt arbeid og får sporet opp de som har lagt ut personinformasjon på nettet iallfall. Dette er virkelig et angrep på det frie, velfungerende demokratiet.

Som sagt, det at en ikke vil at et parti en ikke liker/stoler på skal få innflytelse er sjølsagt greit, men å forsøke å hindre dem å drive valgkamp eller fysisk angripe dem, samt legge ut informasjon på nettet om personer som har vært i kontakt med dem, er ikke annet enn skremmende.
Samael
22 september 2010, kl 07:53
Hm, fast det är ju en liten fundering egentligen när personer som t.ex Maud går ut och säger att arbetskraftsinvandring behövs å ena sidan, men å andra sidan så är det ont om jobb och det är många arbetslösa i Sverige som det är. Hur skapar man fler jobb genom arbetskraftsinvandring när det redan är ont om jobb?

Fast sen så kanske hon syftar på att det är lättare att ge invandrare lågavlönade jobb än svenskar? Eller är det så att hon helt enkelt vill importera mer RUT folk?

Det är något som haltar en smula I logiken där tycker jag i allafall. Har svårt och se hur t.ex arbetskraftsinvandring bidrar till mer jobb när det redan är ont om jobb som det är. Om vi nu inte har folk som är kvalificerade till att ta de jobben som vi behöver arbetskraftsinvandring för, vore det då inte bättre att satsa på att utbilda de människor som redan bor här till att ta de jobben som vi tydligen behöver arbetskraftsinvandring för att tillsätta? *Kliar sig i huvudet*
Anonym
22 september 2010, kl 08:45
SD vill bara Svergies bästa, svenska folket är för dumma för att inse var Sverige är på väg. Ni får gärna bosätta er i förorterna innan ni utrycker er.
Idag har Sverige ändrat på sina skollagar och andra lagar för att anpassa sig efter muslimerna, men hur mycket har muslimerna anpassat sig efter Sverige?????
I skolorna ute i förorterna får man inte längre ta del av den svenska kulturen, svenska maten och traditionerna. Anser ni detta vara rätt mot Svenska barn och ungdomar????
Invandrarna i Sverige skall vara tacksamma för all hjälp dem har fått utav staten, men istället vill några folkgrupper ändra på den Svenska lagen för att Sverige skall anpassa sig efter dom. Anser ni detta vara rättvist mot Sverige????
Eva
22 september 2010, kl 08:47
Invandringspolitiken (inte invandrarna i sig) är ett problem. Makten måste erkänna problemet, analysera det och söka efter den rätta lösningen. Jag väntade med att rösta eftersom jag bestämt mig för att rösta på det etablerade parti som visar tecken på att vilja ta upp problemet. Ingen gjorde det. Jag följde alla debatter och intervjuer för att slippa rösta på SD. Jag blev till sist tvingad. Nu fortsätter makten/pressen att mobba SD och Åkesson, vill t o m förhindra att de ingår i utskottsarbetet trots att de är demokratiskt valda. Detta är oerhört och visar att Reinfelt i ett krisläge inte är demokrat. Hanteringen av SD under den kommande valperioden kommer att avgöra om jag måste rösta på dem även nästa gång. Detta trots att jag är för invandring och själv är invandrare i ett annat land. Sorgligt att demokratins fernissa är så tunn och att man inte har ryggrad nog för att ta upp uppenbara problem.
sawan
22 september 2010, kl 09:17
det ær fint att man skall slæppa i framtiden alla gnælliga svenska turister utomland før dem inte ønskaværd mer. va skønt . .. håller er hemma ni ær inte vælkommna utom svensk grænsen.
urhanne_1
22 september 2010, kl 09:33
Vad partierna vill och vad väljarna tror att de ska få har med åren glidit mer ifrån varandra. Upplysningsarbete har bytts ut mot reklambyråer. Satsningen på attraktiva paket och omslagspapper har blivit viktigare än presenten. Det är svårare än nånsin att förutse sympativandringarna mellan partier som blivit otydliga med sina mål och mest diskuterar strategier. Valen är på väg att sälla sig till Robinson och Idol i nyhetsvärde. Skrämmande utveckling för oss som sett demokratiraset efter Palmes död (vars mördare kanske tom sitter i riksdagen enl. privatspanarna)
Alexander
22 september 2010, kl 09:44
Du skriver att man testat allt för att hantera partier som SD men jag ser inte någonstans att du skrivit om något tillfälle där man argumenterat om främlingsfientligheten och gått till botten med vad all den rädslan bottnar i för att på så sätt motverka dess uttryck
xeptis
22 september 2010, kl 10:22
"......ett gäng skåningar har limmat ihop vad sossarna stod för på femtiotalet med moderat lag och ordning, inga nya bensinskatter och finsk invandringspolitik", skriver Hakelius i dagens AB o det torde vara den skarpaste analysen hitills. I övrigt borde man kunna efterlysa måtta och sans från företrädare, både till vänster och höger, i politik och media.
opium 2001
22 september 2010, kl 15:37
Ett känsligt ämne som nu tas upp mest av tvång, inte framsynthet. Vem som helst kunde se det komma genom att bara sluta gå i dimridån som media lagt ut tjockt och brett.

Att koppla 9/11 är verkligen intressant. Till och med bush har sagt att irak hade inget med 9/11 att göra, inte afghanistan heller.. Så vem har odlat den felaktiga myten som just nu föreligger om 9/11 ? Media.Politiker, underättelsetjänster, Vissa länder mer än andra. Det är ett faktum.

Det som hänt i svenska valet nu är reaktion mot att tre områden inte fungerar i sverige just nu.
pensionärens välfärd, brotts nivåerna, och invandrings nivån. Så enkelt är det. Men timingen då?

Stora delar av Media representerar ingen av detta för politiken gör det inte. Men media som granskar det finns. Som bekräftelse på att locket kokat över och en och annan story inte gått att skicka in i dimridån.

Jag minns en viss centerpartist ( han kandiderade för centern) som blev utelsuten när det kom fram ett brev som han skrivit. Det var hans tankar och ideér om ett sverige mer "integrerat" med islamiska laga och traditioner. Det föll sig helt naturligt för honom att skriva detta brev. Det finns ute på nätet. Inte lätt att hitta längre.

Så...vad gjorde centern? De kickade honom från partiet. ingen som skrev främlings fientlighet då, inga protester på sergels torg.

Inga "olika" kampanjer...

Sen tycker jag inte om att vanligtvis förenklas hitlers intåg i tyskland som om det bara hände… Han hade finansiell backning och som i en utredning av polisiär nivå - följ pengarna - stämmer även här.

Att det i usa talas öppet om att "de" vill ha krig mellan kristna och islam… Vilka är "de"?

Motsättningar är inte alltid verkliga motsättningar men för att enas mot en fiende behövs kanske en yttre fiende? Basics inom Psyop och för många ett okänt faktum.

Vem tjänar på ett samhälle med dessa slitningar? Leta där!

Främlingsfientlighet är inte grunden och inte syftet till varför dessa vindar underblåses just nu..

Vi har snart ryssarna patrullerande en vital pipeline utanför gotland, usa knackar på om Nato medlemskap och israel ingår i Nato och EU pratar om en egen armé.

Bara indicier? Knappast.

Bara att konstatera, den här vinden har inte blåst färdigt, stormen närmar sig. Men tappa inte fokus på stormens öga det kommer att flyga massor av saker framför ögonen som förvillar.

men jag kan ha fel.
Bezman
22 september 2010, kl 21:57
Tyvärr beror det snarare på en (troligen) medfödd "defekt" i den mänskliga hjärnan, som ger oss ett starkt behov av att dela in världen i "vi" och "dem". Killar och Tjejer, IFK:are och ÖIS:are, Arbetare och Tjänstemän, Underklass och Överkl...ass, Infödda och Invandrare, "08:or" och "alla vi andra", Svenskar och Norrmän, Sossar och Moderater, "Mina bästa kompisar" och "alla de där andra som är så dumma"....

Listan kan göras hur lång som helst. ÖVERALLT finns detta, men i synnerhet florerar detta hos individer som har en försvagad jag-känsla. De behöver en grupp att ty sig till för att känna att de har ett värde, och när man nåt så långt börjar man jämföra sig med andra.

Då kommer föraktet, oavsett om det är klassiskt förakt eller så kallat "underifrån-förakt", man hittar alltid på något som gör den egna gruppen FINARE än alla andra.

Och därmed har du rätt - främlingsfientlighet - oavsett vilket uttryck den tar sig - går inte att bota, då den är (verkar) medfödd.
Norbagge
23 september 2010, kl 00:21
Jeg støtter SD. Mange hilsener fra Norge.
Lynx
23 september 2010, kl 19:00
Jag tycker alla ska rösta på SD och få dem till makten, tills det smäller rejält! Sedan kan vi sitta vid en lägereld och sjunga Kumbaya i all ångest för att vi "inte visste"..........

En plussida är ju att all detta gemensamma hat mot Jud... jag menar Muslimer (Jag talar inte om invandringspolitiken i Sverige, det är inte det förslaget som är "främlingsfientligt") verkligen får nationer att komma bra överens med varandra, tänka sig att hat och segregation kan skapa kärlek, vad gulligt.

Allt vi behöver nu är ett nytt Europeiskt krig som "icke existerande" intellektuella människor kan tjäna pengar på, medan vi anklagar och blir anklagade. Det kommer ju att ske.. vi har allt serverat på en fin silvertallrik, något land måste slå första slaget mot "dem", så att de rika kan låna ut, sponsra och få massvis tillbaka. (Ja... precis... jag talar om "det"..)

Man kan inte stoppa Historien från att upprepas, vilken 'tillfällighet' att allt hat blomstrade ut efter ett terror dåd, två krig och en ekonomisk katastrof....

Det kommer att hända och precis som skrivet, kommer ingen att kunna hindra det, för... vi VET ju att SD inte är "så"...
Oslo
24 september 2010, kl 00:24
dd
tillägg i debatten
27 september 2010, kl 16:25
Vatikanen sällar sig till en konstaterande eller hotande majoritet?

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/vaticancityandholysee/7986528/Muslims-will-become-majority-in-Europe-senior-Vatican-official-warns.html

Läs historia. hur började Korstågen?

Muslimerna och kristna. grundbulten är?
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Wolfgang Hansson arbetar sedan mer än 20 år som reporter och utrikeskommentator på Aftonbladet. Har på plats bevakat många världshändelser - allt från Berlinmurens fall till terrordåden i New York 2001.

Var utrikeskorrespondent i Bangkok 1981-1982, London 1994-1995, New York 2000-2002.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close