Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Föregångaren till Assange och wikileaks

Fysiskt är likheterna inte uppenbara. En är ung och babykindad. Den andres ansikte skrynkligt av rynkor.

Ändå var Daniel Ellsberg dåtidens Julian Assange.

Båda har fått känna på att makten alltid slår tillbaka hårt mot den som avslöjar deras hemligheter.

I dag är det få som inte betraktar Daniel Ellsberg som en man av stort civilkurage, en hjälte om man så vill. Vilket kan vara bra att hålla i minnet när man tar del av alla fördömanden av wikileaksgrundaren Julian Assange som än kallas för terrorist än för världens farligaste man.

Ellsberg var föregångaren. Assange är kopian.

Ellsberg jobbade som militäranalytiker vid tankesmedjan RAND när han drabbades av dåligt samvete och en känsla av att USA gjorde fel som krigade i Vietnam. Tack vare sitt jobb hade han tillgång till topphemliga dokument om kriget.

På den tiden räckte det inte med att elektroniskt kopiera några filer på en cd-skiva. Ellsberg satt på kvällarna och kopierade i hemlighet 7 000 sidor pappersdokument som senare blev kända under namnet Pentagonrapporten.

Först försökte han övertala några senatorer att offentliggöra dokumenten i kongressen eftersom de hade immunitet mot eventuella åtal. Ingen var intresserad. Ellsberg gav också kopior av dokumenten till en journalist på New York Times. När tidningen började publicera utdrag ur dokumenten sommaren 1971 tog det hus i helsike.

President Richard Nixon gick till domstol för att stoppa publiceringen. Under dryga två veckor förhindrades New York Times att publicera hemligheterna, första gången som detta hänt sedan Abraham Lincolns dagar.

Till slut gav Högsta Domstolen klartecken till att låta publiceringen fortsätta.

Daniel Ellsberg gick under jorden men överlämnade sig till slut till myndigheterna och åtalades.

Pentagonrapporten visade att ett antal presidenter från John F Kennedy och framåt ljugit för det amerikanska folket om Vietnamkriget och varför kriget fördes. Lyndon B Johnson påstod exempelvis inför valrörelsen 1964 att han inte ville utöka kriget. Dokumenten visade att han samtidigt gjorde precis tvärtom.

Av Pentagonrapporten framgick också att USA:s bedömning var att kriget inte gick att vinna men att man ändå ville fortsätta för att undvika ett förödmjukande nederlag trots att det innebar tusentals döda amerikanska soldater. All denna information ville man undanhålla allmänheten.

Richard Nixon var beredd att göra nästan vad som helst för att smutskasta Daniel Ellsberg och ifrågasätta hans trovärdighet. Nixons personlige rådgivare John Erlichman lät skapa "rörmokarna", en särskild grupp som skulle gräva fram ofördelaktiga uppgifter om Ellsberg.

De gjorde inbrott hos den psykiater Ellsberg gått till men hittade inte Ellsbergs gamla journaler som de var på jakt efter. Man planerade även att droga, misshandla och möjligen även mörda Ellsberg. Samma "rörmokare" skulle ett år senare göra det inbrott som blev upphov till Watergateskandalen.

Rättegången mot Ellsberg startade i Los Angeles 1973. Han stod åtalad för spioneri, stöld och konspiration och hotades av 115 års fängelse. Under rättegången avslöjades inbrottet hos Ellsbergs psykiater och andra oegentligheter. Domaren beslöt då att avvisa alla anklagelser.

Vad kan vi då lära oss av den här historien?

Att den sittande makten alltid reagerar våldsamt när någon avslöjar dess hemligheter. Det spelar ingen roll om dokumenten visar på såväl brott som allvarliga missförhållanden. Makten försöker koncentrera all uppmärksamhet på det brottsliga i att offentliggöra hemlig information. Budbäraren ska hängas.

Istället för att motivera varför hon uppmanat amerikanska diplomater till spioneri klagar Hillary Clinton över att det är brottsligt att läcka dokumenten.

Vissa saker måste förbli hemliga. Problemet är att det är en liten elit som sätter hemligstämpeln och gärna använder den flitigt. Ibland alltför flitigt för att rutinmässigt dölja saker som inte behöver vara hemliga.

I vissa fall kan hemligstämpeln rädda liv. Men den kan också ta liv. Hur många stupade hade inte sparats om Vietnamkrigets mörka hemligheter kommit ut tidigare och tvingat USA att dra sig ur kriget?

Kanske kommer Assange också att ses som en hjälte med stort civilkurage när han är lika rynkig som Ellsberg.

39 kommentarer
QueenKatarina
30 november 2010, kl 13:15
Assange valde att släppa företagsmaterial strax före han skulle till domstol. Det är det jag opponerar mig emot.Han gjorde det med dold agenda,inte för att skapa rättvisa.Då skulle han erkänt brotten han gjorde och gått vidare.
Thomaz
30 november 2010, kl 13:22
Jag tycker jämförelsen med Daniel Ellsberg och Pentagon-pappren är klockren.
Vietnam-kriget tycks ha glömts bort på många plan . Västvärldens engagemang i Afghanistan har likheter med Vietnam-kriget. Länge och väl stod ju en enad Västvärld upp bakom USA:s mål att "rädda" det stackars Vietnamesiska folket ifrån ....dem själva.
Sonderling
30 november 2010, kl 14:41
Att jämnföra Assange med Ellsberg är lika historiskt fel som att jämnföra Vietnam med Afghanistan. Jag är övertygad om att detta tankefel kommer att straffa oss allihopa i framtiden.
Vad som var rätt en gång kan vara fel idag, detta kommer bli ödesdigert.
Kermann
30 november 2010, kl 14:51
Ödesdigert, i helsicke heller. Även Makten behöver någon som håller koll på dem. Quis custodiet ipsos custodes?
søren
30 november 2010, kl 14:54
Tværtom , ASSANG har gjord ett bra job , och utan tvævil sverige ville tysta honom genom den smuts som vill kasta honom med. han var ju i sverige varfør blev inte annhållet . sverige spelar efter USA reglar da man måste errkænna.
Hans B
30 november 2010, kl 15:03
Till QueenKatarina: Vilken dolda agenda? Om Assange är klandervärd i något sammanhang förminskar det inte brotten som Wikileaks avslöjanden visar! Assange är en talesperson för Wikileaks. Han står inte ensam bakom dess verksamhet.
Till Sonderling: Det vore intressant om du utvecklade ditt påstående. Som det står nu lämnar det bara frågetecken!
PINERO
30 november 2010, kl 15:03
Du lever ju, det skulle du inte göra om det var sant att du skulle mördas!
Micke
30 november 2010, kl 15:20
QueenKatarina,
Vilka brott bör Assange erkänna? Vad jag vet, så är han misstänkt för brott, men han har inte befunnits skyldig. Han kanske är oskyldig.

Dessutom är Assange utsatt för en virrig åklagare som beter sig mycket märkligt. Efterlyser Assange efter ett samtal med en kvinna, som mycket väl kan ha ljugit. Assange lämnade Sverige, med åklagarens tillåtelse. Assange frågade om det var ok att han lämnade Sverige.
Pål
30 november 2010, kl 15:44
Det Julian Assange gjort är bra. Wikileaks material stärker demokratin och utmanar de krafter som vill ha krig. Vi behöver onekligen mer transparens inom maktens korridorer, inte minst med tanke på vad vi vet om 11 september.

Men en mer rättvis jämförelse med Ellsberg är Sibel Edmonds som avslöjat spelet bakom 11 september, att bin Ladin arbetade för USA fram t o m 11 september 2001 och att attacken det var en s k false flag, ett insiderjobb. Hon har även avslöjat smuggling av kärnvapenteknik från USA av personer inom den amerikanska administrationen och underrättelsetjänsten. Hon hyllas av många bl a Ellsberg.
MaBe
30 november 2010, kl 15:50
Sonderling: kanske skulle du kunna utveckla varför jämnförelsen Assange - Ellsberg är helt fel! Skulle vara riktigt intressant att höra.
Burlesk mojäng
30 november 2010, kl 15:51
Wikileaks läcka är bra för världens folk. Äntligen får vi se att Iran verkligen utvecklar kärnvapen och att de är ensamma i världen om att gilla detta. Samtidigt ser vi att Kina är beredda att ge upp Nordkorea. Vad lär vi oss härnäst?

Detta kommer att ge politiker större möjligheter att ingripa mot just NK och Iran. Möjligheter eftersom folket nu kan stå bakom dem, ärligt. Detta är bra för alla och leder till en bättre värld.
Vickan
30 november 2010, kl 15:57
Mycket relevant artikel eftersom dessa övergrepp pågår än idag och hålls medvetet tyst i framförallt amerikansk media. Några år sen kom det fram att "the gulf of tonkin", anledningen till varför USA gick in i vietnam kriget, var en "false flag" operation utfört av dem själva. Alex Jones är en av få som pratat om detta i åratal, alla skrattade och ingen lyssnade.. Men nu när även "mainstream media" har börjat rapportera om alla dessa övergrepp från staten, skrattar folk inte längre åt han. Hans Youtube kanal har nu haft 75 miljoner visningar på några år. Så vad händer? Google och Youtube ska stänga ner hans sida och censurera hans nyhetsrapporter. Land of the free... Detta om något borde väl intressera er i media. "The role of the media is not to entertain.. But to INFORM the people" sa en vis man. Hans förkortning var JFK. VAKNA!! 1984 är strax runt hörnet...
MaBe
30 november 2010, kl 15:58
QueenKatarina: du tycker inte det verkar lite konstigt att Assange kommer till Sverige för att få skydd för sin Wikileaksverksamhet och på några få dagar (var det 2-3?) hinner han bland alla framträdanden dessutom med två våldtäkter och ofredande? Dessutom kan man ju inte säga att han direkt flydde Sverige efter det. Han var väl här i veckor efter händelsen. Och hur fiffigt skötte åklagarna de första dagarna efter det att det kom fram att han var anklagad: först var han mistänkt, sen inte alls, sen igen. Luktar skunk LÅÅÅÅNG väg! Åklagarna följer någons pipa och därför velade dom i början. Dom visste inte själva vad dom gjorde och vet fortfarande inte. Skall bli så intressant att se upplösningen på detta för det kommer att komma fram när det våldtagna tvingas fram i rätten.
Thomas bodström
30 november 2010, kl 16:07
QueenKatarina: Vad pratar du om?
Assange är en riktig hjälte för allt han åstadkommit med Wikileaks.
Mattias
30 november 2010, kl 16:38
Vi får inte glömma att Assange kommer få det allt svårare i sitt arbete. Stormakten USA kommer massproducera propaganda för att förklara för "folket" vilken terrorist man har att göra med. Att försöka säga att Wikileaks riskerar människors liv och världsfreden genom att släppa lite hemliga dokument är en del av den taktiken. Man anammar skivbolagens taktik. Skivbolagen som ofta talar om för oss att vi måste ha mer övervakning för att hindra terrorism, barnpornografi och fildelning. Är det ens relevant att nämna dem tre i samma mening?

Wikileaks kommer, ju längre tiden går, konstigt nog få fler motståndare. Det kommer USA se till.

För övrigt hoppas jag dokumenten kan avslöja mer om avvisningen av egyptierna 2001 och tillslaget mot the pirate bay. Hur gick det egentligen till?
Mika Sjöman
30 november 2010, kl 17:00
Jag tycker vietnam och afganistan kanske inte är direkt jämförbara, men likheterna finns; vi stödjer en diktator, folket gillar väst allt mindre att vi är där och väst håller på att förlora.
Plisskin
30 november 2010, kl 17:21
Till QueenKatarina: Du har dömt honom på förhand! Det kan ju faktiskt vara så att JA är utsatt för en smutskastningskampanj organiserad från USA eller något annat land som inte gillar vad han åstadkommer.
Innan vi vet mer, bör man inte komma med förhastade slutsatser!
DNA
30 november 2010, kl 17:40
Fast Assange är i mina ögon REDAN en hjälte med stort civilkurage.
baugette
30 november 2010, kl 17:45
QeenKatarina, förlåt men jag förstår inte vad du menar. Vilka brott skall han erkänna? Vilka företagshemligheter har han släppt som skulle gjort honom till brottsling? Jag tror att vi får vänta några år innan vi på allvar utvärderar Assange. Just nu tycker jag bara att det är mycket bra det Wikileaks gör och lovar att göra. Dags för riktig demokrati, inte den skendemokrati som makthavare med bl a Bildt i spetsen försöker "sälja" in hos oss som "nödvändig".
oh_22
30 november 2010, kl 17:56
WOW..jag som av hela mitt hjärta trodde att de där AYATOLLAH:or var det stora SATAN,,,men,,men,,att USA skulle oxå vara det?
Johan
30 november 2010, kl 18:30
Det är inte Assange som kopierat och spridit dokumenten. Det är Bradley Manning som gjort motsvarande vad Elsberg gjorde.
brunobandit
30 november 2010, kl 18:44
@Thomaz: Du har alldeles rätt i att folk glömmer. Man blir förbluffad över vilket kort minne allmänheten har när det gäller övergrepp, såväl politiska, som ekonomiska eller fysiska. En förklaring ligger i att vi helt enkelt inte vill inse hur världen egentligen ser ut utan hellre håller kvar vid vår idealbild där regeringar och andra maktkoncentrationer verkar för allas fördel. Sanningen är och har alltid varit att makten finns till enbart för sig själv och sitt eget upprätthållande.
azynkron
30 november 2010, kl 19:01
Sonderling: Och med detta vill du mena? Likheterna är slående jag har lite svårt att se var du hämtar din inspiration ifrån. I båda krigen är den ena sidan teknologiskt överlägsen och den andra förlitar sig på gerillakrigföring. I både krigen har USA fört landet bakom ljuset vad det gäller både anledning och omfattning. För att inte tala om dödsfall på båda sidor. Och precis som i Vietnam så kommer USA inte att vinna men de kan inte ge upp för att det skulle visa på svaghet.
azynkron
30 november 2010, kl 19:03
Burlesk mojäng: Skulle de vara ensamma om att gilla kärnvapen? Du har ett litet syftningsfel där. Och glöm aldrig att det bara är USA som använt dem i en konflikt. Det är de däremot väldigt ensamma om.
Megapax
30 november 2010, kl 19:25
ja, det är en riktig härdsmälta och kålsupare hela bunten...
Och konstigt??

Detta är mer normalt och mindre normalt att vara seriös och ärlig, och det är det som får maktspelet att gå runt..
Men sanningen av det som kommer fram kommer att bli osanning...Allt är ischensatt och ett skådespeleri för maktspelets arena...eller som det nu kommer att bli...ett slagfält!!
om vem som har rätt och vem som har fel!!!
Niklas
30 november 2010, kl 19:27
Demokrati förutsätter öppenhet och riktig information. På sikt kanske vi kan närma oss något vi kan kalla demokrati på riktigt. Internet gör det svårare att föra oss bakom ljuset.
kkkk
30 november 2010, kl 19:57
Assange är inte våldtäkter man han är en hjälte om man säger något emot usa är man terorist.
Mikael
30 november 2010, kl 21:27
"When the people fear their government, there is tyranny; when the government fears the people, there is liberty" - Thomas Jefferson

Wikileaks fyller en extremt viktig funktion, transparens hos stater såväl som organisationer. Stater och organisationer ska och måste kunna stå till svars för sina handlingar, framför allt gentemot folket de representerar.
Leif
30 november 2010, kl 21:39
Ja, samma gamla visa igen. Förövarna ropar om formaliteter, de som avslöjar makthavarnas brott och mygleri straffas. Wikileaks vore värda fredpriset, men ingen vettig människa förväntar sig ett sådant beslut av maktens springpojkar i norska nobelkommittén. I lilla Svedala minns vi ju vår egen IB-affär. Makthavarnas kriminella övergrepp och spioneri på medborgare, och de som avslöjade allt detta fick fängelsestraff! Snart kryper väl det egentliga syftet fram med ISAF:s-NATO:s-USA:s krig i Afghanistan.Vilket ansvar tar då svenska makthavare för att svenska ungdomar offrats i ett orättfärdigt krig som inte kan vinnas?
Patrik Sandström
30 november 2010, kl 22:42
Det Wikeleaks verkar var ute efter är att gör kejsaren naken, eller mer grovt uttryckt att dra ned brallorna på västvärldens makthavare. Bakgrunden är troligtvis att de anser att bilden av västliga nationer och dess ledare - politiska och ekonomiska - som demokratins och frihetens bevarare och förespråkare är falsk marknadsföring. Att bakom stängda dörrar och hemligstämplade dokument pågår det en kohandel om makten i världen, där gemene man stängs ute och användes endast som nyttiga medhjälpare, arbetare och kanonmat - ända från parkbänken upp till regeringskansliet.
opium
30 november 2010, kl 22:58
Ja wikileaks detta fenomen... ett fenommen som tvårtemot de som verkligen hade hade något att säga eller delge ...lever.

Att mellan raderna jämföra wikileaks assange med en politisk skandal som trycktes av pressen är väl ganska tunnt...

Jag citerar gamle gubben Rockefeller som lär ha sagt..

"We are grateful to the Washington Post, The New York Times, Time
Magazine and other great publications whose directors have attended
our meetings and respected their promises of discretion for almost
forty years."

"It would have been impossible for us to develop our plan for the world
if we had been subjected to the lights of publicity during those years.
But, the world is now more sophisticated and prepared to march towards a
world government. The supranational sovereignty of an intellectual elite
and world bankers is surely preferable to the national
auto-determination practiced in past centuries."

eller kanske han inte sagt detta och mycket som hänt de senaste 60 åren, med med vikt på de senaste 15 åren... är med hjälp av en fri press och sannings sägare. kanske det.. Det låter i alla fall bättre än allternativet eller?

jag säger som sauk - jag är skeptisk :)
Kurant
1 december 2010, kl 01:19
Hmm hur var det nu då, först kommer vrede, sen förnekelse eller var det tvärt om och så vidare...USA spelar nog ut hela registret, elle oxå slutar det på vrede och förnekelse...
MammaGuevara
1 december 2010, kl 08:36
Vad vi nu ser är en mycket medveten kampanj mot Assange, där även de påstådda övergreppen/våldtäkterna ingår. Det är så mycket suspekt i anklagelserna och handhavandet av fallet att jag inte tror på de där kvinnorna en sekund. Men Assange har mäktiga fiender, och de kommer inte att ge sig förrän han ligger ned. Jag för min del anser att han redan är en folkhjälte.
Beyonde
1 december 2010, kl 12:36
För mig är det solklart att dessa anklagelser är s.k. Honungsfällor. Jag tror inte att JA har begått några övergrepp. Han bodde i över en vecka hos den ena kvinnan. Honungsfällor är populära och det var inte så längesedan det hände i Ryssland för att få bort en motståndare. Hela denna jakt med DDos attacker, att finnas som Most wanted visar på USA:s desperation. Skurkstaten darrar i knävecken. Det ju USA som är den farliga parten men sin kohandel och vändande på kappor och sitt arroganta sätt. Det är gräsligt vilket vidrigt land det är och dom behöver en rejäl knäpp på näsan. Tacka vet jag Democracy Now den enda ljusglimten som vi i Stockholm har förmånen att se på Öppna kanalen, vår lokalTV.
Maria Norman
min blogg http://myspace.com/rosfiaine
1 december 2010, kl 12:52
Jag fattar inte hur någon plötsligt kan bli efterlyst av Interpol för att en kvinna SÄGER att hon blivit våldtagen? Så går det ju ALDRIG till annars. Fråga din lokala kvinnojour, läs böcker om våldtäkt i Sverige. Man ska vara glad om det inte läggs ner innan det utretts. Jag vet en tjej alldeles nyligen som nästan mördades av sin pojkvän. Han fick 3 månaders fängelse. Han var tidigare straffad. Det är ju skitskumt att just Julian Assange blir efterlyst av Interpol för att en kvinna anklagar honom.
Nino Conti
2 december 2010, kl 21:14
Det är synd att Sverige som en gång i tiden betraktades som världens samvete deltar idag i smutskastnings kampnjen mot Assange. Håller Sverige på att bli amerikansk bananrepublik!
alberto chanachai
5 december 2010, kl 01:39
Helikopterna gick, med folk som kastades i havet. Många grannar sag vi aldrig mer. Då var jag i Valparaiso. Titta på havet tog tårarna till ögonen.
Militär fanns överallt, som taget från en film från andra världskriget.
Den snälla mannen som vi nämne till kooperativets kassör, och den som vi nämnde till ordförande, de togs en gång, kom aldrig tillbaka, de unga tonåringar som ansvarade för gatuförsäljarna, de togs med och sags aldrig mer. Och i Viña flera amerikaner, det sägs att det var CIA agenter, och det var de säkerligen. I Argentina var likadant, i Uruguay, I Brasil.
Folk mördades i massor. En del likades rymma, men helikopetera åkte fyllda med folk.
Amerika betalade för att tillverka diktaturer, och motståndarna till detta mördades.
Det skulle ha varit bra att ha en Wikileaks redan då.
Nu när jag ser hur civila och barn dödas "på skoj" kommer dessa minne fram.
Även i USA väljer folk regeringar, som lovar någonting, och sedan gör helt annat.
Pengarna som brukas till kriget skulle passa mycket bättre i fall dessa brukades till vård eller liknande.
Vi har bara ett värld och ett liv, och vill det bästa åt alla. Det vill de flesta. Men detta uppnås enbart med transparens.
I latinamerika skulle USA bekämpa vänsterterrorister, men faktumet var att det var de själva som var terrorister och det som bekämpades var folkvalda regeringar, demokratier. Och förutom att stödja regeringar som gav sig på civila, gav de sig själva på civila. De experimenterade med folk och använde sig av bostadslösa luffare för att lära tortyr.
Nu dödar de civila i Irak och "skapar" intriger överallt.
Nu är de förbannade för att sånt kommer ut. De börde i stället säga "förlått" detta kommer inte att upprepas. Men vad kan man förvänta sig av en terroristregeringen som USAs.
Jag vet inte i fall Assagner kommer att överleva detta. USA är bra för att göra sig av med folk. De säger vara demokrater, men det är de inte. Men i vilket fall, kommer Wikileaks och Assagner att hamna i historieböckerna. Hoppas bara USAs makthavarna och deras lakajer inte kan ge sig på dem.
Italienaren
16 december 2010, kl 23:52
Vi har mycket att tacka Mr Assange för. Inte bara har han avlöjat omvärlden och USA´s globala ambition att inte bara kontrollera alla amerikaner men även övervaka svenskar (FRA, i vems intresse).
Vi hade tidigare en minister vid namn Bodström som av oklar anledning visade passion för övervakning och för denna lag i synnerhet.
Passar ju bra då att han på ett märkligt sätt deserterade från sitt regeringsuppdrag för en framtid i just USA. BELÖNINGEN?

Vi är på väg mot en global regering där övervakning och kontroll är av yttersta intresse. Intimt samarbete mellan de stora USA, EUROPA, CHINA, kommer att ta vid. Vår frihet och integritet står på spel och hur fallet Assange slutar kommer vara vägledande för den närmaste tiden. Blir han på något sätt offrad är vår framtid dyster.

Ett stort tack också då han fört de rättsvidrigheter som begås mot svenska män ut till omvärldens granskning och deras bestörtning går ej att ta miste på. Dagen kan komma då en svensk man kan söka asyl pga av dessa förföljelser i något mer mans vänligt land.

Den svenska kvinnan skall ej längre kunna komma undan med att bara påstå att en man gjort något för att han ska hamna i fängelse och få sitt liv förstört. Man måste kräva bevis för fällande dom allt annat är givetvis helt rättslöst och utnyttjas i kvinnas spel mot mannen vid separationer och vårdnadstvister. SVENSK MAN STÅ UPP FÖR DIN RÄTT!
I Sverige är en brusten kondom lika med VÅLDTÄCKT. Tänk på det nästa gång du funderar på älskog. Är det värt risken? Har din kära dessutom druckit lite vin har hon all rätt att senare hävda våldtäckt.

Ur lagen, andra stycket lyder:

"Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd"

Tredje stycket lyder:

” Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Jag tycker alla svenska män ska sexvägra tills dessa oegentligheter justerats.

God Jul
Italienaren
25 december 2010, kl 00:57
Om Assange blir fälld får vi en internationell martyr för det Svenska mansförtrycket.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Wolfgang Hansson arbetar sedan mer än 20 år som reporter och utrikeskommentator på Aftonbladet. Har på plats bevakat många världshändelser - allt från Berlinmurens fall till terrordåden i New York 2001.

Var utrikeskorrespondent i Bangkok 1981-1982, London 1994-1995, New York 2000-2002.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close