Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Nu kan vad som helst hända

Kim Jong-ils död kom plötsligt men inte överraskande.

Världen har all anledning att oroa sig för en maktstrid i det extremt slutna kärnvapenlandet.

Vad som helst kan hända. Det gäller för alla att hålla huvudet kallt.

Nordkoreas avlidne ledare var skröplig sedan han fick en hjärtinfarkt 2008. En lång period efter det var "den käre ledaren" helt osynlig.

Det har varit en kamp mot klockan att försöka förbereda den 29-årige sonen Kim Jong-un på att ta över makten.

De senaste tre åren har varit en skakig tid där Nordkorea uppträtt ännu mer irrationellt än vanligt. Vilket inte vill säga lite. Landet har uppträtt extra aggressivt.

Nordkorea sköt för några år sedan ned ett sydkoreanskt krigsfartyg med närmare 50 döda som resultat. Man har attackerat grannlandet i söder militärt och som vanligt uttalat diverse verbala hot om krig. Resultatet är ökad spänning på Koreahalvön.

Allt detta har setts som tecken på en maktstrid mellan Kim Jong-ils familj - som styrt landet sedan den legendariske Kin Il-Sung etablerade det kommunistiska styret 1948 - och Nordkoreas militär utan vilka den extrema diktaturen aldrig skulle gå att upprätthålla. Den maktstriden går nu in i sin farligaste fas hittills.

Kim Jong-un kallas i dag på morgonen "den store efterträdaren" vilket är en tydlig signal om att det blir han som flyttar in i presidentpalatset i Pyongyang. Sonen är ung och i princip helt oprövad. Jag är rätt övertygad om att det i praktiken blir någon annan som håller i tömmarna.

Sonen är delvis utbildad på internatskola i Schweiz och sägs prata hyfsad engelska. Han lär vara väldigt intresserad av amerikansk proffsbasket. I övrigt är det inte mycket omvärlden vet av honom.

Nordkorea är ett av världens fattigaste länder. Vore det inte för att de har kärnvapen och en stående arme på en miljon soldater så skulle ingen bry sig särskilt mycket om Kim Jong-ils död.

Nu finns risken att Pyongyang i ett försök att visa kraft och beslutsamhet hittar på något dumt. Det är så de brukar agera. Då gäller det för omvärlden - och framför allt Sydkorea - att inte vara alltför snabb på avtryckarfingret. Då kan saker eskalera bortom kontroll.

Nordkoreas har utfört flera kärnvapensprängningar och bedömningen är att de har 2-8 färdiga kärnvapen. Den stora frågan är vad som händer med kärnvapnen och vem som kontrollerar dem.

Att världen oroar sig visar de kraftiga nedgångarna på vissa Asienbörser efter dödsbeskedet.

Just i dessa dagar finns en ny konfliktunge mellan Nord och Syd. Sydkorea tänker tända en jättelik julgran precis på andra sidan gränsen som en propagandamanifestation. Nordkoreanerna som ofta tvingas leva helt utan el ska se hur välståndet flödar fritt söder om gränsen. Ett ordkrig har föregått tändningen av julgransbelysningen.

Kim Jong-ils död innebär stora risker men det finns också en positiv sida. För första gången på årtionden finns chansen att det slutna landet öppnar sig mot omvärlden. Redan har man gjort vissa experiment med att släppa delar av ekonomin fri. Det är en omvändelse under galgen då landet helt enkelt inte ens klarar av att föda sin egen befolkning.

Det är inte bara missväxt och översvämningar som ligger bakom återkommande svält de senaste åren.

I bästa fall kan diktatorns död leda till att någon klokare och mindre excentrisk person tar makten och långsamt börjar avveckla den sista kvarvarande stalinistiska enklaven i världen.

17 kommentarer
André Johansson
19 december 2011, kl 07:41
Med tanke på att han har studerat i Europa i "modern" tid med den tillgängligheten till (den relativt) ocensurerad media vi har så finns det väl en liten chans att han inte är totalt hjärntvättad och ondskefull.

Förhoppningsvis så är det här ett stort steg mot ett enat Korea.
Leopold
19 december 2011, kl 08:17
Jag antar att det är det här fartyget som Hansson pratar han. Nu är bevisningen mot Nordkorea mycket svag i det avseendet.
Wolfgang Hansson, Aftonbladet
19 december 2011, kl 08:49
Håller inte med dig om att bevisningen var svag. En oberoende internationell kommission med bland annat en svensk expert utredde beskjutningen och kom var till att Nordkorea var den skyldiga.
G
19 december 2011, kl 09:36
Hjärntvättad och ondskefull? Om det hade varit fallet med N.Koreas ledare (tidigare och framtida) så hade nog situationen sett helt annorlunda ut idag, i.e. kärnvapen krig med syd mm... Skulle nog snarare kalla deras beteende en form av hybris blandat med paranoia då det mesta av det som de gör egentligen handlar om inrikespolitik, dvs uppehållandet av sin dikatur, även om vi ser det som utrikes eftersom det givetvis påverkar närliggande länder.

Angående sankningen av det sydkoreanska fartyget så sågs väl bevisningen som rätt stark med tanke på att det var en internationell kommission som utredde. Någon månad senare kom det ut att en av medlemmarna i sydkoreas egen utredningskommission hade blivit "utkastad" då han, enligt honom själv, inte höll med om slutsatsen utan snarare påstod att de kunde ha varit en "normal" olycka. Problemet, som jag ser det, var att utredningen inte publicerades (?) vilket givetvis alltid ger upphov till konspirationsteorier men det skall väl också noteras att det främst var den politiska oppositionen i sydkorea som ifrågasatte slutsatserna i utredningen. Personligen har jag svårt att se en anledning till varför en internationell kommission skulle fabricera en liknande utredning. Det känns som ett konspiratoriskt långskott att påstå att det internationella samfundet skulle tjäna på det...
eli
19 december 2011, kl 11:51
Enligt min åsikt.
Herr Hansson förhastar sig i sin omvärlds;'analys' av vad som komma skall.

Vad vi ser är INTE en ung ny ledare som sitter på en maktposition där han tar förhastade beslut - i så fall är han självmordsbenägen. Snarare råder det en maktbalans inom och utanför Nordkorea i och med tillgången till kärnvapen som många länder har idag (Läs: Fler sedan kalla krigets upprustningsspiral mellan USA - Ryssland).

Enligt min åsikt är det oerhört onödigt att skrämma folk på sättet som Du gör, eftersom en nedgång i börsen tyder på att ingen vill investera sin pengar i en osäker marknad.- inte värld. Exempelvis var det ingen som ville investera i ett sönderslitet och förfallet Balkan, just på grund av fattigdomen som härjade och fortfarande härjar (idag finns ett uppsving i ekonomin).
Erik Torkelsson
19 december 2011, kl 12:32
Lite okunskap från aftonbladet här också - redan på 60-70talet så övergav Nord Korea all form av kommunism som statsstyre. Såväl Maoism som Stalinism ansågs som fel och man införde istället en närmast religiös ideologi som har gjort att folket idag tror på "den stora ledaren" som en form av gud. Man får gärna kritisera statsskicket, men då ska man åtminstone inte ha fel fakta om det. Det blir en bättre förståelse för hur de tänker i landet om man vet hur styret är.
Men Hallo!
19 december 2011, kl 13:21
Man brukar väl sänka ett skepp och inte skjuta ner det?
Leopold
19 december 2011, kl 14:19
"Håller inte med dig om att bevisningen var svag. En oberoende internationell kommission med bland annat en svensk expert utredde beskjutningen och kom var till att Nordkorea var den skyldiga."

Jag må säga att du har en märklig definition på oberoende om du kallar den här kommissionen oberoende. Den här s.k. "internationella" kommissionen bestod av 146 medlemmar varav 114 var sydkoreaner, övriga 16 kom från USA, Storbritannien, Australien och alltså Sverige. Hela ledningen var sydkoreansk.

Den torped som sydkoreanerna visade hade helt uppenbarligen legat på havsbotten under en ganska lång tid.

Utpekandet av nordkoreanerna för det här har också stött på kritik, t.ex. detta:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/bevisen-om-nordkoreas-skuld-overtygar-inte
Adam
19 december 2011, kl 17:10
Wolfgang, Nordkoreas kärnvapen är värdelösa till den grad att dessa inte ens kan passera landet.....

No worries... och aldrig att ledaren skulle riskera traditons arvet med att starta krig eller liknande.
Rinaldo
19 december 2011, kl 17:41
Jag håller med en av föregående talare - kalla inte Nordkorea för något det inte är.
Fattigdomen som finns i Nordkorea bör förklaras (åtminstone till största del) med, förutom ekonomiska blockader, avsaknaden av politiska fri- och rättigheter. Avsaknaden av det senare är inte en direkt produkt av en socialistisk ideologi, snarare tvärtom. Ju mer totalitärt, desto mindre socialistiskt. Jag tror att om man börjar förvirra människor med begreppen så är det lätt att de i sin tur drar märkliga slutsatser. Nordkorea är totalitärt, en diktatur. Blanda inte in något annat så slipper vi diskussionen kring socialism VS. icke-socialism, som i det här fallet inte är vidkommande.
Max Jerneberg
19 december 2011, kl 18:30
Intressant med en analys av en person som inte ens vet att styret är jucheistiskt utan tror att det är kommunistiskt. Den djupa kunskapen om landet som det uppvisar visar på stor trovärdighet i analysen :)

Hur som helst skulle jag vilja se den där rapporten som kom fram till att Nordkorea var skyldiga till fartygsincidenten. Jag har för mig att man kom fram till att det var en torped tillverkad av bland annat tyskt sprängämne som sänkte fartyget men att man aldrig kom fram till vem som sänkte det. (om man menar den oberoende utredningen alltså, och inte den sydkoreanska)
jag
19 december 2011, kl 19:14
Jag hoppas att den nya ledaren förstår att avskaffa kommunismen inom snar framtid. Det skulle vara det bästa för Nord-korea. Om han studerat i europa så ser han ju hur bra vi har det och kanske förstår att kommunismen inte fungerar. Vad lär vi oss av detta? Man skall aldrig släppa kommunister till makten! Kommunismen fungerar inte! Nord-korea är ett av många bevis
du
19 december 2011, kl 23:34
reply till @jag:

Tycker Ho Chi Minh gjorde rätt bra ifrån sig. All kommunism var inte bara Stalin.
Jonnybgood
20 december 2011, kl 00:19
Kan inte förstå uppståndelsen över att en ledare i en litet obetydligt land lämnar in, man gör hönor av fjädrar.
Jag är personligen mer orolig över vilken mupp som kommer att leda det stora landet i väst efter nästa val, det! kommer att påverkar världsfreden mer och är en betydligt större riskfaktor än en liten tomte i N Korea.
Och när har det hjälp att frysa ut ett land som man i dag gör med NK ? enda sättet att öppna upp länder som dessa är att öppna dörrarna och sedan låta landet förändras inifrån.
Vi i väst biter oss själva i svansen med detta beteende.
Asphed
20 december 2011, kl 00:40
Det måste börja någonstans så varför inte nu,det är ju läge för världens ledare att dölja sina misstag.
Tackar för mig
jag till du
20 december 2011, kl 14:00
Kommunism fungerar inte! Det är fakta och sanning!!!
Jag till alla
min blogg Goran
11 januari 2012, kl 10:13
Komunism fungerar visst´ ta forna Jugoslavien som exempmel funkade ju skitbra fram till dess att Josip Broz Tito dog, sen tog man vara på möjlighetern och skapa "demokrati" i landet, och den i sin fulla gång resultat?! fattigdom, mycket lutiga utformingar av gränser, och HAT mot varandra. Fanns inget sånt under Titos tid alla hade det väldigt bra. Det är inte någåt fel på komunismen som idé utan vet det är som sitter som ledare för ett komunistiskt styre.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Wolfgang Hansson arbetar sedan mer än 20 år som reporter och utrikeskommentator på Aftonbladet. Har på plats bevakat många världshändelser - allt från Berlinmurens fall till terrordåden i New York 2001.

Var utrikeskorrespondent i Bangkok 1981-1982, London 1994-1995, New York 2000-2002.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close