Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Filmen kan få arabvärlden att explodera

Filmen på soldaterna som urinerar på talibanska lik kan om den visar sig vara autentisk leda till en ny hatvåg mot USA.

I förlängningen hotas alla utländska soldaters säkerhet i Afghanistan, även de svenska.

Filmen för tankarna till Abu Ghraib-skandalen. Den gången föreställde bilderna amerikanska soldater som förnedrade irakiska fångar på Abu Ghraib-fängelset i Bagdad. De tvingades nakna lägga sig i stora högar och krypa nakna på alla fyra med koppel runt halsen.

Det var bilderna som offentliggjordes. Det fanns ännu värre.

När Abu Ghraib-skandalen briserade 2004 ledde det till ett ramaskri i arabvärlden. Demonstranter brände amerikanska flaggor och försökte storma amerikanska ambassader. Behandlingen av fångarna fick unga muslimska män att gå från radikala islamister till terrorister.

Filmen på de urinerande amerikanska soldaterna har nästan samma potential att få arabvärlden att explodera.

Är den autentisk visar den än en gång vilket extremt dåligt omdöme vissa amerikanska soldater har. Att armén skakas av ständigt nya skandaler av den här typen tyder på att det måste vara något fel på utbildningen och på ledningen. Hur kan detta annars få fortgå?

Förmodligen finns det ett systemfel på hög nivå i den amerikanska armén där många befäl innerst inne tycker att sånt här är ok. Att soldaterna måste få "lätta på trycket" inte bara i bokstavlig mening. En inställning som de indirekt för vidare till sina mannar.

För talibanerna är den här typen av bilder naturligtvis rena julklappen. De kommer att använda dem flitigt i sin propaganda mot USA och västvärlden.

Filmen kan utlösa attacker mot utländska soldater både från talibaner och vanliga afghaner. Många ser ingen skillnad på amerikanska soldater eller militärer från andra länder.

Vi har sett tidigare hur mobbar attackerat utländska styrkor eller höga tjänstemän. Utbildningsnivån i landet är låg och det är lätt att piska upp en hatstämning.

Skillnaden mot 2004 är att USA-hatet just nu inte är på samma höga nivå som då. Irakkriget är avslutat och USA har lovat att dra tillbaka alla trupper från Afghanistan senast 2014. Chansen är större i dag att en sådan här film kan passera utan att utlösa ännu mer våld.

Filmen dyker upp i ett känsligt läge när fredsförhandlingar mellan USA och talibanerna så smått kommit igång. Beroende på hur muslimer reagerar på filmen finns risken att förhandlingarna måste skjutas fram.

34 kommentarer
Ahmad
12 januari 2012, kl 12:10
Hej! Nu kanske förstår du vad som händer i Afghanistan och i Irak, Vad som kommer fram är bara bråktal än vad som händer. Vem fan bad U.S.A om hjälpa Irak eller Afghanistan. Ingen är där för att hjälpa någon när deras ekonomi bygger på ett krig. Ärligt talat i vilket krig har USA stod som vinner ? Vietnam?Andra världenskriget? IRAK?Afghanistan?, fattar inte hur man göra så mot folk.
Mange T
12 januari 2012, kl 12:17
"För talibanerna är den här typen av bilder naturligtvis rena julklappen". Ha ha. Talibaner. Julklappar. Hmmm
Nada
12 januari 2012, kl 12:21
Vad fan gör vi ens i Afghanistan för det första. Västvärlden vinner aldrig över Talibanerna som har lätt att rekrytera folk från Afghanistan. Varför inte lära sig en läxa av Ryssarna som var mycket våldsammare mot samma motståndare men fick lik förbannat stryk där 50000 man strök med.

Vilket jäkla ramaskri det skulle bli i Sverige om 1-2 svenska soldater strök med per dag. Var glad att Svenskarna inte är i Helmand provinsen där Danskarn är som har varit i strid många många mer gånger än Svenskarna som sitter i en bra mycket tryggare provins.

Kör en rockad och flytta Svenskarna till Helmand så får vi se hur länge det tar innan vi drar tillbaka våran lilla styrka därnere. Vi skulle knappast tolerera att förlora en hel del soldater jämfört med vad vi har gjort hitills. Detta krig är redan förlorat sen längesedan, gerilla går inte att vinna över . Lär er av historien.
Karlsson
12 januari 2012, kl 13:01
Wolfgang!

Det måste va något riktigt fel i ditt huvud när du skriver såna här bloggar. Har läst flera av dina bloggar.

Hur fan kan en person vara terrorist när han försvarar sitt eget land från en invasions armé?
Så du menar på allvar om ryssarna invaderar Sverige för att de anser att Sverige gömmer en fiende till Ryssland så ska landet jämnas med marken. Och om vi Svenskar då tar till vapen o försöker skydda vårt land så ska vi kallas för terrorister och våra barn ska pissas på av Ryska soldater. Oskyldiga människor skall få sätta livet till för att ryssarna ska köra sitt invasions krig i 10 år. Andra länder kommer till Sverige för att "upprätthålla" säkerheten etc?

Vad ger Väst rätten att invadera ett suveränt land? Du är en rasist som anser att det är ok att väst förstör länder som tidigare vara kolonialiserade av Europa.

Vad har Europa åstadkommit egentligen genom århundraden? Krig, massmord, kolonialism, slaveri, stölder av land, egendomar, rikedomar etc.

Man skapar krig i ett land och skapar flyktingströmmar som kommer till Europa och skapar problem i Europa på grund av alla flyktingar sen så skapar man krig igen o se till att andra flyktingar kommer it.

Du anser att det är ok att slakta icke vita människor antar jag för hade t.ex. Iran invaderat ett Västland för att de ansåg att väst stödde terrorister så hade det landet jämnats med marken. Men när väst anklagar alla andra icke västländer för terrorism så ska dessa länder få sanktioner, invasioner och utplåning.

Du är patetisk.
Pelle
12 januari 2012, kl 13:45
USA,Israel och sionisterna är dem största terroristerna, dem försöker bara spela fina artiga skolpojkar i media! All världens problem är på grund av dem och det kan ingen neka till!
Peter
min blogg www.wikileaks.com
12 januari 2012, kl 13:52
Självklart skall soldater som INVADERAR en främmande nation för absolut ingen anledning alls, bortsett lögnerna kring krigen då...de skall vara osäkra, och sakna säkerhet, att ställa upp att massmörda för USAs ekonomi, den privata sektorn till och med är fruktansvärt smutsigt och jag skäms över alla svenskar som deltar i detta olagliga krig!
Palle
12 januari 2012, kl 14:27
De pissar på några talibankadaver...de är där för att säkra västvärldens tillgång på olja. Alla tankar vi våra bilar och är en del av ett oljebaserat samhälle...en oljebaserad civilisation.

Allt är i sin ordning. Behövs det, dödar man de alla där för att ha kontroll över oljan. Ja, jag vet, det finns ingen olja i Afghanistan...men det finns en nära anknytning till oljereserverna som vi alla (inkl välgödda vämående Svenskar) måste ha kontroll över. Det här är en kamp på liv och död om en ändlig resurs och VI (väst) kommer att vara de som står när dammet har lagt sig
HAssE
12 januari 2012, kl 15:29
Hur kan du vara säker på att de är talibaner??
BOB
12 januari 2012, kl 15:31
Befriarna utmärker sig igen i namn av att bekämpa terrorism och naturligtvis är det fel på utbildningen och ledningen inom den amerikanska armén, medan de skenheliga svenska militärerna sköter sig exemplariskt. Hur subjektiv kan man bli som journalist. Att militärerna kör över lekande barn med sina fordon är också ett inslag i det dagliga livet i Afganistan. Men så fungerar "fria världens" utsända, eller.................... Vi från den demokratiska världen gör alltid rätt och nu kan man visa modeshower på Afganistans statstelevision. Det är det vi kämpat för under dessa alla år och att många fått sätta livet till. Tja, så fungerar den demokratiska processen......
Mikael Hakim
12 januari 2012, kl 15:40
Wolfgang skriver "Utbildningsnivån i landet är låg och det är lätt att piska upp en hatstämning."

Jag kan försäkra dig Wolfgang att hatet mot afghaner/muslimer är större i USA än hatet mot amerikaner i Afghanistan.
Mirax
12 januari 2012, kl 16:28
Karlsson du är ett bevis på att man borde ta bort allmän rösträtt.
Bagis
12 januari 2012, kl 16:35
Karlsson:
Oj vad du tar i!
Och som vanligt med vänsterns något luddiga världsbild.

1. Talibanerna är inte vilka "motståndskämpar" som helst. Det är en vedervärdig terroristorganisation som utfört vidriga terrordåd mot mål runt om i världen. Ska man låta dom hållas bara för att dom rör sig inom en dysfunktionell och sammanfallande stats territorium?
I örigt håller jag med dig att man inte automatiskt är terrorist när man försvarar sitt land mot en angripare. Din jämförelse mellan Sverige under en rysk ockupation och situationen i Afghanistan haltar dock betänkligt av ovan angiven anledning.

2. Vad ger väst rätten att invadera Afghanistan? Talibanerna.
Sen hur illa den efterföljande ockupationen skötts är en annan fråga.

3. Vad har Europa åstadkommit? Här trodde jag först att du skämtade. Så blind kan väl inte ens den mest vänsternihilistiske kulturrelativisten vara? Sen insåg jag att du förmodligen menade allvar. Jag orkar inte skriva en mindre roman, så jag nöjer mig med något av det viktigaste: Renässansen, upplysningstiden, reformationen, synen på mänskliga fri- och rättigheter, liberalismen, industriella revolutionen, välfärdsstaten, för att inte tala om alla filosofer, författare uppfinnare, astronomer, musiker, industrialister etc. etc.

Här får du gärna kontra med vad mellanöstern bidragit med till mänskligheten förutom olja.

Att sedan kalla någon för rasist för att man inte uppskattar skurkstater som härbärgerar terrorister är så patetiskt att det inte är sant.
F.J
min blogg hehe
12 januari 2012, kl 16:55
kan tänka mig att nästan world trade center terror blir nån gång 12-12/12 USA borde ställas till domstol hot mot sina egna o världen, inte kostigt att fler o fler blir terrorister
Håller med
12 januari 2012, kl 17:17
Snyggt skrivet "Karlsson". Det bästa inlägget jag läst någonsin. Tack!
Fundersam
12 januari 2012, kl 18:00
Jag blir lite kluven när jag ser och läser sånt här i tidningen. ATT det har hänt må vara en sak, men att lägga ut det för världen att se, bidrar knappast till fred. Istället retar man upp mer människor som i sin tur vill ge igen. Fler oskyldiga blir drabbade när bilbomber och självmordsbombare vill hämnas. Media inte bara hjälper med att informera omvärlden om eländen, de hjälper till att sprida hatet... Ett hat som bidrar till ständiga konflikter...
Jag försvarar inte det som hänt, är bara skeptisk till om det är rätt att visa allt...
någon
12 januari 2012, kl 18:11
hur fan ska man bli kallad för terorist om man skyddar sitt land gå dra klart man ska skydda sitt land om nu sverige blir attackerad och soldaterna skyddar sverige ska de bli kallade för terorister
Marianne Norrman
12 januari 2012, kl 19:53
Ingen borde vara förvånad eller ens förskräckt av filmen. Lika länge som vi ägnat oss åt krig, lika länge har alla unga män som använts som soldater blivit förstörda av det de tvingats göra, se elller bidra till. Ingen kommer hem från ett krig utan att vara skadad, även om de inte ligger i en liksäck. Se dedikationen i Remarques "På västfronten intet nytt". Det mest tragiska tycker jag är att vi efter utvecklats på så många olika sätt, fortfarande löser konflikter genom att slå ihjäl varandra och den som slår ihjäl flest vinner!!!

M
magdelido
12 januari 2012, kl 20:30
blir man förvånad? helt insane.
Jocke
12 januari 2012, kl 20:34
@ Karlsson

Faktiskt så kan detta liknas vid rasism (och dess per definition) I och med invasionen och uppförandet av de Amerikanska soldaterna (som f. ö. representerar USA) uppenbarligen ser sig som mer överlägsen än talibaner. Jag menar, om man blir rasiststämplad i Sverige ifall man har någon åsikt mot invandringspolitiken så måste detta vara straffbart med döden.
NanoZ
12 januari 2012, kl 20:34
"Är den autentisk visar den än en gång vilket extremt dåligt omdöme vissa amerikanska soldater har. Att armén skakas av ständigt nya skandaler av den här typen tyder på att det måste vara något fel på utbildningen och på ledningen. Hur kan detta annars få fortgå?"

Problemet är skulle jag tro att i krig händer sådana här saker. Människor blir mentalt skadade får dåligt omdöme, en förstörd människosyn samt en tappad respekt för människan. Med tanke på att det faktiskt ingår i yrket att döda människor för dessa soldater så är det väll inte så konstigt, för jag kan inte komma på någon större kränkning än att bli dödad. I krig händer hemska saker och USAs ledning som du snackar om vet säkert om detta faktum varför de inte bryr sig särskilt mycket om dem kanske. Fast jag tror nog att även USAs ledning funderar på vad de kan göra åt saken för jag är säker på att de vill minimera skadorna som sånt här orsakar så mycket som möjligt. Man får även tänka på att USA har flest soldater där av alla länder så sannolikheten att dessa brott begås av amerikanska soldater är högre. Sen så har det även hänt Norge och England.
Lasse
12 januari 2012, kl 21:27
Vad om någon Tailban hade lagt ut nån film om Tailibaner som hade kissat på Svenskar eller vilken som helst annat västligt land deltagande, hade det då blivit ett sådant ramaskrik mån tro?

Alla vet att krig medför lidelser och förnedring åt alla parter.

Sluta då att kriga och avskaffa alla vapen. Vem törs det!!!!!!!!! Nobel!!!!

Ni är ett gäng hycklare allihopa.
Aladdin
12 januari 2012, kl 23:42
ack... hur ond människan vara under dessa moderna tider, jag skulle inte bli ledsen om jorden går under med alla dessa barbarer.
Charlie
13 januari 2012, kl 01:29
"För talibanerna är den här typen av bilder naturligtvis rena julklappen." Är det inte lite fel att använda ordet taliban? Varför inte använda något mer korrekt som radikal islamist eller dylikt. Ordet taliban är otroligt missbrukat, speciellt inom media. Är det inte viktigt att du som journalist att använda begrepp för att minsta risken att mindra insatta blandar ihop ord och begrepp? Jag menar taliban är ett arabiskt ord som inte alls är synonymt med "terrorist".
13 januari 2012, kl 02:40
Så jävla onödigt! Blir förbannad
Fabbe
13 januari 2012, kl 02:50
De som kontrollerar Media har alltid haft makten ! (Judar ) i sverige och usa och övriga världen!
Usas intresse är bara se till att Israeil blir orörd!

Krig som afganistan och irak är bara påhitt för att skydda israel!
länge har de kunnat kontrollera media och tidningar och se till vad som ska komma ut och inte komma ut!
Men med internet så kommer folk som har nåt i huvet att fatta vad som pågår, hoppas vi!
Celsius
13 januari 2012, kl 03:32
Jag ser inte att det är någon som hittills ifrågasatt varför dessa personer blivit skjutna av de amerikanska "hjältarna" i utgångspunkten. Såvitt jag kan se på videon var dessa "talibaner" beväpnade med en tom skottkärra...
Aydin
13 januari 2012, kl 11:17
Jag förstår inte vad problemet är egentligen, de befinner sig i krig, det är inte så att de har pissat på de när de var vid liv.

Det har är ett krig, och när talibanerna inte spelar efter spelets regler, varför skulle soldaterna göra det?
Mikael
13 januari 2012, kl 11:53
Fabbe, du får nog fila på det där budskapet en gång till. Just nu låter det som en dålig konspirationsteori. Jag tror hellre på "Paul is dead".
Lennart
13 januari 2012, kl 13:44
Filmen kan få arabvärlden att explodera: Kanske det är vad man vill. Vad kan dessa soldater få för straff? Böter som i Sverige för att pissa offentligt. I krig o kärlek är allt tillåtet.
fabbe
13 januari 2012, kl 17:17
Mikael, jag kan inte hjälpa att du inte e påläst!
Bonieers =) hmm DN , expressen, Tv4 bara lite fakta!

Usa ska vi inte ens börja med, men jag tror du sitter och tittar ofta på Foxs News =)
Bättre att du håller dig till din Paul is dead och se och hör=)
Ludwig
13 januari 2012, kl 18:11
Håller med Karlsson! Om en arme hade kommit hit till Sverige och börjat styra och ställa och även när de dödat oss så pissar de på oss så är de FAN klart att jag också hade börjat försvara mitt eget land. Tycker alla soldater från alla länder ska gå ut och låta dem sköta sitt eget land. Om de då börjar ex attackera USA för att ge "hämnd" ska dem dock fort som fan in igen.. Men detta är bara mina åsikter..
Mathias
13 januari 2012, kl 19:03
Folk vet ingenting. Denna tidning hjälper absolut inte till med sanningen om världens problem. Rena lögner. Kan likaväll vara civila de står o pissar på, vilket det förmodligen är.
Amanda Andersson
16 januari 2012, kl 19:50
Skändning, övergrepp, tortyr, förnedring, våldtäkt, mord... Alla de värsta ord vi kan komma på hör till vardagen i krig.

Önskvärt vore att USA slutade starta krig med dessa medföljande konsekvenser, vilka ursäkter de än har till att vara där (som terroristhot bla bla). Det skulle vara det bästa sättet att minska hatet och terroristangrepp mot dem.

Och om militär går in i andra länder för att HJÄLPA civilbefolkningen att bli fria från en diktatorisk regim som i den arabiska våren, där demonstranter misshandlas, tillfångatas och torteras, eller skjuts ner, tycker jag att militären endast ska skydda befolkningen från övergrepp, inte själva aktivt begå övergrepp i form av ovan.
Med andra ord - inte mer våld än nöden kräver, utan endast upprätthålla de mänskliga rättigheterna och deras värden.

Tyvärr bör vi inse att HJÄLP inte är anledningen till USAs närvaro i krigen, utan som nämnts ovan är det endast egenvinning som styr deras agenda - makt och pengar är motivet. Och för makt och pengar är det helt ok att gå över lik, eller pissa på dem...
/Amanda Andersson
Hans
min blogg http://tyskbilimport.se/
31 januari 2012, kl 18:18
Så onödigt att bara provocera
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Wolfgang Hansson arbetar sedan mer än 20 år som reporter och utrikeskommentator på Aftonbladet. Har på plats bevakat många världshändelser - allt från Berlinmurens fall till terrordåden i New York 2001.

Var utrikeskorrespondent i Bangkok 1981-1982, London 1994-1995, New York 2000-2002.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close