Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Rätt man - ändå chanslös

Utnämningen av Kofi Annan till FN:s särskilda sändebud för Syrien är ett utmärkt val.

Vilket inte ändrar att han är i det närmaste chanslösa i sina försök att få slut på dödandet.

Diktatorn Bashar al-Assad har mer att förlora på att ge upp än att hänga sig kvar till varje pris.

Det internationella trycket på Syrien att utlysa ett omedelbart eld upphör vrids upp. Annans utnämning kom bara timmar innan en internationell konferens om Syrien öppnade i Tunis. Där deltar gräddan av västerländska och arabiska utrikesministrar under samlingsnamnet "Syriens vänner".

I förhandsreklamen sägs att de ska utfärda ett ultimatum till Bashar al-Assad. Lämna över till en efterträdare annars...

Just det där annars är problemet. Omvärlden har inte mycket att hota med som biter på Assad.

Ryssland och Kina har med sitt veto i FN:s säkerhetsråd blockerat alla breda internationella lösningar av konflikten.

Ett militärt ingripande från västvärlden finns i nuläget inte på kartan.

Omvärlden kan inte ens enas om att förse oppositionen inne i Syrien med fler och tyngre vapen. Qatar och många av arabländerna vill det. USA är än så länge emot. Åtminstone officiellt.

– Oppositionens styrkor kommer att bli starkare, säger Hillary Clinton, USA:s utrikesminister. Från något håll och på något sätt kommer de att hitta möjligheter att försvara sig själva och starta offensiva åtgärder.

En tolkning av det uttalandet är att USA inte tänker lägga hinder i vägen om andra förser oppositionen med vapen.

I övrigt återstår bara det "hemliga vapnet" Kofi Annan.

Den förre FN-chefen - som är gift med svenska Nane Annan - är högt respekterad i alla läger. Hans uppdrag är att "konsultera brett" för att "få slut på våldet och den humanitära krisen och underlätta en fredlig och bred lösning i Syrien".

Annan kommer att resa i skytteltrafik mellan Moskva, Peking, Washington, Bryssel, Doha och Damaskus. Moskva, som Syriens kanske just nu viktigaste allierade, har en nyckelroll. Men frågan är om ens de kan övertala Bashar al-Assad att ge upp.

Assads dagar är räknade, därom är de flesta överens. Men allting tyder på att han kan hänga sig kvar länge än.

Om man för ett ögonblick ser konflikten ur Assads ögon så ser det ut så här:

Min enda chans att hålla mig kvar vid makten är att använda så mycket våld att jag i bästa fall skrämmer folk från att ge sig ut på gatorna och protestera. Jag har redan låtit döda över 7 000 människor. Jag kan lika gärna döda några tusen till. Det gjorde min pappa i Hama 1982 och det funkade.

Om jag lämnar över makten till en efterträdare är risken stor att jag blir dödad. Antingen av mina egna som själva är rädda för sin personliga framtid och inte vill att jag ger upp makten eller av oppositionen. Avgår jag måste jag lämna landet annars är jag död. Vart ska jag ta vägen? Ryssland är säkert just nu men vad händer när Putin en gång försvinner?

Jag kan inte lita på några löften jag får om åtalsimmunitet för krigsförbrytelser. De kan visa sig värdelösa i efterhand.

Jag vet att mina chanser att hålla mig kvar vid makten är små men alla andra alternativ är ännu sämre.

Ungefär så tror jag att Assad resonerar.

Han tar säkert gärna emot Kofi Annan och resonerar med honom. Men Annan har inget att erbjuda som kan övertyga Bashar al-Assad att det är dags att kasta in handduken.

Han kan inte lova honom åtalsimmunitet för brott mot mänskligheten. Han kan inte lova honom en roll i det framtida Syrien.

Det enda Annan kan göra är att vädja till Assad respekt för rättvisa och för sina landsmän människoliv. En respekt han redan visat att han saknar.

39 kommentarer
Kallenalle
24 februari 2012, kl 14:21
Kunde dom inte tagit någon Annan??
Basam
24 februari 2012, kl 14:59
Vad skilnad mellan Jamen och syrian
Väst länder är tysta vad gäller jamen
Det är dubbelmoral och inte bra
Hejsan
24 februari 2012, kl 15:14
Förstår inte varför media tror att det som sker i Syrien är pga Bashar Al Assad. Iallafall när jag var där för några år sedan så fanns det massor med bilder på Bashar på deras minibussar osv. Faktum är att han är shiamuslim (Syriens majoritet är sunnimuslimer) och är en vän till Ahmadinejad (Iran). Om han nu skulle avgå så skulle det bli kaos i Syrien och de syrier/syrianer jag frågat tycker väldigt mycket om honom, om han nu som sagt skulle avgå skulle det leda till minoritetsmord, det är terrorister som terroriserar Syrien ifrån olika massa länder, USA och Israel har ett på spelet då (om det nu skulle bli krig mellan Iran o Israel skulle Syrien och då skulle Syrien vara borta ur leken. Men regimen vet jag dock inget om, vet bara att Bathpartiet inte är ett bra parti (Saddams parti under Irak). Men att skylla på Bashar det som sker i Syrien är skitsnack. Nu hoppas jag bara inga kommer och kasta skit på mig innan ni vet vad det verkliga problemet är. Det ni har fått i era hjärnor är endast ifrån USA o Israel vänliga tidningar.
Den
24 februari 2012, kl 15:26
Hej Wolfgang.

Du som bloggar om internationella frågor borde ha mer koll på vad som hände i Hama 1982. Det du kommer med är rena påhitt och grov vinkling som jag inte ens trodde fanns i Sovjet.

För att sätta in dig i situationen som hände där. Tänk dig Occupy Wallstreet rörelsen, från början fredliga med ett ganska förståndigt mål. Såklart så lyckas inte deras kampanj och de får endast ett litet gehör av den övriga majoriteten. Tänk dig då att du beväpnar den gruppen med tunga vapen.

Till skillnad från Muslimska Brödraskapet så behandlade de folk med olika bakgrund lika oavsett om du var jude, kristen, muslim, mörkhyad eller vit.

Muslimska Brödraskapet tog över gator och torg. Halva Hama var under deras totala kontroll. Släktingar från båda sidor - både regimvänliga och motståndare var livrädda att gå utomhus i närheten av Hama.

Nu 30 år efter bombningen av Hama så är staden/kommunen ett fritt samhälle där du inte behöver vara rädd för att gå ut med jeans. Två städer med enbart en timme bilfärd är nu en av Syriens mest framgångsrika. Taldara, en by, har flest antal högskoleutbildade / invånare och Salamieh är en stad som andas nu.

Utöver detta så har du själv skrivit om Egypten och Libyen. Hur tycker du situationen har blivit efter "revolutionen"? Ser du någon positiv framtid? Blodbad, kyrkor bränns och upplopp är en vardag i Egypten samt det värsta, Muslimska Brödraskapet vill ta makten där och de som inte håller med dödas.

Kan du helt ärlig säga att Syrien skulle må bra av att ha Muslimska Brödraskapet som ledare? Ett parti som flera gånger visat sig vara långt över gränsen till galna och fanatiska. Kan du se en bättre ledare än Bashar som faktiskt fått Syrien på benen? Varför skriver du inte den "Fria syriska armén" eller orsaken till bombningarna av Hama 1982?
Det finns Al Jazeera journalister i Syrien, varför kommer det inga autentiska bilder? Varför kommer det bara videoklipp filmade i en gränd?

Till slut vill jag bara påpeka att man inte bör uttala sig om ens största källa är Fox News eller Israel HaYom. Du följer blint det som rapporteras utan att varken titta till källan eller trovärdigheten. Det kallas källkritik. Lär dig det.

Med vänliga hälsningar
Miranda utan kvalifikationer
24 februari 2012, kl 15:34
Miranda, varför kalla folk för Pajas? Du genomskådar dig själv genom att du inte har kvalifikationer av kännedom av ämnet genom att ge dig på andra människor. Alla har åsikter, en person en åsikt , två personer två åsikter flera personer flera åsikter. Har du inte lärt dig det? Jag är säker på att journalisterna har någon liten källa av information och drar egna slutsatser eller för diskussion om hypoteser. Men ingen är pajas för det? Ta bort inlägget tycker jag.

Det finns ju såklart massa teorier i vad som försiggår i Assads huvud, men ingen respekterar någon president som låter sin folk dö. Vad skulle folk säga här i Sverige om tusentals dog? Fredrik Reinfeldt bär ju något ansvar över landet isåfall. Sverige är inte att jämföras med Syrien kanske, men vilka ursäkter kan man använda folks död mot?
Jaber
24 februari 2012, kl 15:53
Har inget emot dig som person men som journalist gör du ett ytterst uselt jobb. Istället för att ta sida i ett potentiellt inbördeskrig skulle du kanske kunna skriva om revolutionen i Bahrain. Där sker det folkmord och demonstranterna har inga vapen. Varför skriver du inte om det? Är det för att regimen där är allierad med USA?

Kanske bör du även fråga dig själv varför USA inte kritiserat Saudi-Arabien det minsta för deras apartheid policy och extrema diktatur?
Mackan
24 februari 2012, kl 15:55
Hej

Jag tror att det som till viss del händer i Syrien är ett krig indirekt mellan Iran - USA/ Israel, väst skiter i om folket där har det bra, det är bara politik!

Hade inte väst blandat sig i Irans politik när det en naturlig revolution starta med mossadeq så hade det sett annorlunda ut!

Intressant och se hur styrd media är alla skriver om samma nyheter, är väl USA som bestämmer vad. Som är viktigt, har nästan aldrig hört nån skriva om saudibarabien med wahabism som är som nazister, eller dessa som sponsrar terrorister, världen över! Folket är förtryckt, men så länge detta inte påverkar olje leveranser eller på något sätt hotar väst EKONOMI spelar det Inge roll hur folket har det, Kina bra exempel!

Mycket av det som händer är tack vare väst politik, jag tror mycket på what goes around, comes around ( hoppas jag skrev rätt)!

Hoppas oavsett om det är Assad eller någon annan att folket i Syrien får det bra så småningom!
johannes
24 februari 2012, kl 15:57
Wolfgang Hansson, Aftonbladet
24 februari 2012, kl 15:19

JAG ÄR SJÄLV I SYRIEN JUST NU OCH DETTA ÄR SKITSNACK!!!
DET ÄR SANT ATT FOLK PROTESTERAR MEN MER ÄN 90 PROCENT AV OSS SYRIER ÄR BAKOM BASCHAR. OM BASCHAR AVGÅR SÅ KOMMER MÅNGA AV DESSA 90 PROCENT STÖTTA HONOM OCH DET ÄR DÅ DET BLI ETT CIVIL BRÅK...
RIKKTIGT DÅLIG JOURNALIST, FÖLJ MEDIA SOM EN HUND!!
Fredrik
24 februari 2012, kl 16:04
Fan hellre än att läsa denna Sionist propagandan, att en sån pajas som dig för sitta och skriva för aftonbladet är inte så konstigt, hela tidningen sionism.
dany
24 februari 2012, kl 16:04
wolfgang du menar för att 10000 tals syrianer protesterar mot al- assad så betyder det att hela syrien är emot honom. Varför tar du inte då upp dom 10000 tals demonstranter i usa som kallas occupy wallstreet dom e ju oxå i tusental då måste ju det enligt din logik vara hela landet som är emot det system som Usa använder; lr?? Du vet inte ett skit om situationen i Syrien varför tar du inte upp dom hundra tusentals demonstranter som vill ha assad kvar varför bara visa det som den saudarabiska stödda propagandakanalen al-jezzira tar upp. Vakna och lägg märke till att ingen vanlig syrier hittils interjuvas av väst media bara en massa sk. aktivister från homs
ibbe
24 februari 2012, kl 16:09
Jag måste bara fråga dig Wolfgang om du nu tycker så synd om syrierna varför skriver du inte en sån här artilkel om Israel hur dem terroriserar palestiner eller kanske Usa (Irak Afghanistan o alla länder dem har pengar att hämta ifrån? Varför så enögd Bashar är långt ifrån perfekt men vem e de?
Detta är ett krig för att försvaga Iran och Hizbollah från Qatar, Emiraten o hela Västvärlden . Varför ska Israel få ha kärnvapen när dem är det landet som har förtryckt o brytit mot mänskliga rättigheter o allt va de heter mer än någon annan ??? Så innan du ger dig in i något som du inte har en aning om ta reda på fakta detta här är ingen nyhet !!
Teo
24 februari 2012, kl 16:10
Hej Wolfgang

Jag tycker du skriver bra saker för det mesta och jag läser mycket av det du skriver men Syrien har 22 miljoner invånare och det är några tiotusentals människor som demonstrerar och gör motstånd, tycker inte du att det är lite för få om det nu är så många som är emot Al-Assad? det är inte ens 1% av hela befolkningen...Om omvärlden inte har något som biter på Al-Assad så tror jag inte det lilla motståndet gör det heller.

Du skrev om kungen som slog ner sitt eget uppror men manar Assad att lyssna på folket och du sa du såhär jag citerar

" Så när de offentligt gråter över den pågående massakern på syriska oppositionella är det delvis krokodiltårar. Vad Gulfstaterna egentligen vill uppnå är ett Syriens styrt av landets sunnimajoritet. Egennyttan är främsta skälet varför de engagerar sig så starkt mot Bashar al-Assad. "

Frågan är från vilka källor får ni journalister era info om vad som sker i Syrien? Om det är från Al-jazeera så vet du att den tillhör Qatar som starkt är emot Al-Assad eller om det är från någon annan av Gulfstaternas källor då undrar man hur pålitliga källorna är.

Allt är inte som det verkar, de videor från mobilkameror som säger att regimen dödar folket är inte säkra källor.
Lars52
24 februari 2012, kl 16:28
Någon tidigare hävdar att dödandet av civila är ett legitimt sätt för att kväsa en opposition från jag förstod inte varifrån. Dödandet av civila är ett brott mot folkrätten, är man ledare för ett land måste man hantera opposionen på andra sätt än att bomba städer. Bomba städer görs i krig men inte i det egna landet, det är ett förakt mot sina medborgare som ingen ledare är värd att styra längre.
Det hela är ett maktspråk, kanske inte från Assad utan för de andra som är hotade om det skulle bli ett regimskifte, det är millitären, säkerhetspolisen och andra priviligerade som kan vara de soim styr och Assad är bara en marionett, som får ta skiten eller bli skjuten av de som verkligen styr. Men tog jobbet så nu får han fixa det, eller försvinna.
Zoran
24 februari 2012, kl 16:34
@Wolfgang m.a.p Miranda's inlägg,

Assad har 70% av befolkningen bakom sig, inget tvivel om detta. Assad använder också en bråkdel av sin armé och polisstyrkor för att kväsa upproret, just pga att han har ett såpass brett stöd i befolkningn. Det syriska försvaret uppgår till 12 divisioner med 15000 vardera och endast tre divisioner används i att slå ned på terrorismen. Dessutom, den syriska armén används enbart gentemot beväpnade revolutionärer och främst i glesbefolkade områden, medan polis används, enligt lagen i städerna. Ett undantag är Homs där terroristerna byggt upp ett brohuvud i stadsdelen Baba Amr i Homs.

Dock är Homs speciellt. Man har upptäckt tunnlar för att förflytta sig mellan stadsdelar och dessa tunnlar har även förbindelse med utsidan för att smuggla in vapen. Man spekulerar i att palestinska ingenjörer med liknande erfarenhet i Gaza, där dylika tunnlar byggts mellan Gaza och Egypten, planerat och utfört detta arbete med hjälp av Qatarisk finansiering. Således har detta projekt planerats under en längre tid och därför har du helt fel när du säger att detta är ett spontant och folkligt uppror. Detta tunnelsystem har också fungerat som sambandscentral för den syriska "revolutionen" och i och med Homs fall har man tillfångatagit utländska medborgare, varav 12 av dessa tillhör DGSE. Medborgare från Qatar och Bahrain har också tillfångatagits, medan man sedan tidigare tillfångatagit 40 turkiska officerare som även haft förbindelse med Mossad. Den sista uppgiften är även bekräftad av Haaretz, således har du nu en operation som utländsk i allt utom namnet. Vidare har man flugit ut 100000 revolutionärer från Libyen som man ämnar sända in den 26:e februari , som är dagen då Syrien kommer att folkomrösta om den nya konstitutionen. Tack och lov har man förstärkt gränsen mot både Jordanien och Turkiet och önskar förhoppningsvis undvika fortsatta oroligheter.

För tillfället återstår enbart att befria området runt Idlib och en del upprnsningsaktioner i centrala Libyen. Så du är flera steg efter när du ropar "Varg" för att berättiga en utländsk intervention. Vill också ta tillfället i akt att berätta lite om Colbin's öde då hon och en journalistkollega dödades. Dessa personer befann sig i Syrien utan godkända papper och dessutom i en bunker föbrundet med ovanstående tunnelsystem. Således, om den syriska armen attackerat detta tunnelsystem, så har man attackerat ett legitimt militärt mål. Då uppstår plötsligt frågan om partiskheten hos dessa journalister som i princip varit "embedded" i terroristerna linjer. Om man har terrorister som attackerar ens land och som i princip och med dessa journalisters godkännande, använder dessa som mänskliga sköldar, skall man då avbryta sina försvarsaktioner som faktiskt går på att försvara sitt land och därigenom 22 miljoner invånare, eller skall man avbryta dessa aktioner pga av en handfull västjournalister, med tveksamma förbindelser till utlänska säkerhetstjänster, som vistas illegalt i landet?! För mig är svaret självklart. Vill också tillägga att den franske journalisten Gilles Jacquier dödades av granater som terroristerna lanserat. Där var det inte tal att skuldlägga terroristerna, utan Sarkozy skyllde på att den syriska regeringen brast i sin uppgift att skydda journalisten. Denna inkonsekvens gör det ytterst svårt att lägga en tilltro till västmedia och västerländska politiker, då deras uttalanden och aktioner redan besudlats av en politisk agenda.
Zoran
24 februari 2012, kl 16:44
Jag menar naturligtvis Syrien i en mening i inlägget ovan, där det skall stå: "För tillfället återstår enbart att befria området runt Idlib och en del upprnsningsaktioner i centrala Syrien."

Dock hade jag naturligtvis Libyen i åtanke, då det vi ser höll på att urarta i Libyen 2.0. Inte ens Wolfgang Hansson kan väl vara så tokig att påstå att Libyerna fått det bättre nu. Med beväpnade gäng och en rasism gentemot svarta som resultat, har Libyen gått från att vara Afrika's rikaste land till att tagits över av Al Quaida och salafistiska organisationer som har allt annat än demokrati som livsfilosofi.
Mirna
24 februari 2012, kl 16:49
Mycket bra skrivet Wolfgang Hansson.
Det som pågår i Syrien är oacceptabelt. Bashar Al-Assad är en mödare.
Ett stort SVIN.
jallajalla
24 februari 2012, kl 16:53
BASHAR är inte hatad av folket han är omtyckt av många, KURDER vill inte ha kvar honom då de tror att de kommer få bättre när USA kommer in i SYRIEN och gör som de gjorde i IRAK, LIBYEN m,m

Har irakierna fått det bättre idag? NEJ 110 % av alla irakier ÅNGRAR SIG att de stred mot SADAM HUSSAIN!!!
USA vill åt IRAN, de vill åt OLJA, de andra arabländerna sammarbetar med USA och är deras H***r i QATAR är det mer problem än vad det är i något annat land idag, folk sjuts och det är kaos, men hur mycket ser vi av det i MEDIA??? ingenting, det är bara SYRIEN för att det skall trappas upp och då USA vill att bashar ska bort så att de får fri mark till IRAN och för att sedan skicka in ISRAEL som även de är deras H***r!!!

DE ÄNDA SOM ÄR SYRIENS VÄNNER ÄR RYSSLAND OCH KINA SOM ALLTID SÄGER EMOT USA OCH ÖVRIGA VÄRLDEN DÅ DE SER VAD SOM ÄR SANNING OCH DE VÅGAR SÄGA EMOT, INTE SOM ALLA ANDRA SOM SUGER USAS K** DÅ DE KAN GÖRA PRCIS SOM DE VILL!!!

OMVÄRLDEN VAKNA, USA GÖR BORT SIG HELA TIDEN MEN ATT SKAPA KAOS I MELLANÖSTERN HAR DE PLANERAT LÄNGE OCH VELAT GÖRA LÄNGE, OCH NU HAR DE LYCKATS, TYVÄR ÄR DET VISSA IDOTER SOM LYSSNAR TILL DE MEN SNART BLIR DET KNAS OCH DE KOMMER ÅNGRA SIG DÅ USAS HELA TIDEN PLANERAT ATT GÅ IN I SYRIEN
Pinsamt
24 februari 2012, kl 17:03
Herr Wolfgang Hansson kan du svara ärligt på ett par frågor.

Det som händer i Bahrain? Varför skriver du inte om det dagligen istället för att endast skriva om Syrien på grund av vissa länders intresse i att lägga fokus på Syrien. När vi är inne på området demokrati och mänskliga rättigheter, varför är det ingen som gör något åt situationen i Kongo? Eller vi vill att de ska döda kidnappa våldta människor och sen använda de som slavar så att vi kan köpa saker som telefoner och smycken väldigt billigt. Juste varför är det ingen som nämner det Usa gjorde mot Irak. De har brytit mot de flesta lagarna invaderat ett land mördat och torterat och inte hittat några kärnvapen. Hur kan vi lita eller samarbeta med ett land som stått för flest mord och brutit mot de flesta lagarna? Varför är det ingen som dömer Bush för Irak kriget? Varför är det ingen som gör något åt att Israel tar över arabers hus kastar ut de bygger om. Varför är det ingen som säger att alla araber i Israel som blir hemlösa misshandlade dödade är på Usas samvete? Varför är det ingen som straffar Israel när de använder vit fosfor mot civila och FN trots att det är ett krigsbrott? Jag känner många från Syrien några har nyligen vart där många säger det är lugnt det överdrivs väldigt mycket i media. Hur skulle den Tyska, Franska, Amerikanska, Svenska regeringen om en grupp människor beväpnade och med stöd från utländska länder demostrera och skjuta med automatvapen m.m bland civila mot militär/Polis. Tror du vi hade använt tårgas för att stoppa de? Varför är det ingen som skriver om när flera miljoner människor i Syrien demostrerar mot det som händer i landet och visar sitt stöd till Assad? Jag har personligen sett det själv till skillnad. Det kanske vart för många frågor men eftersom jag har svårt att förstå hur du tänker vill jag innan jag anklagar dig för något verkligen veta om du skriver detta för att du tror på mänskliga rättigheter ska gälla alla eller de som passar.
Chubbe
24 februari 2012, kl 17:11
AB är så äckliga att de inte skriver ut hela sanningen.. Journalisternas vistelse I Syrien var olaglig. Inga journalister får vistas där utan Syriska godkännande. SKRIV DETTA DÅ AB! Sluta hålla inne med sanningen..
Med andra ord, journalisterna får skylla sig själva!

Vi alla vet att AB ljuger som fan när det gäller syrien situationen.
Vf skriver AB INTE EN ENDA god/bra artikel om syrien?
Alla miljontals människor som stödjer presidenten....Alla vapen och granater som hittats som är ISRAELISK och AMERIKANSK tillverkade...

I Saudi Arabien, want to be muslimer, där kvinnan inte ens för köra bil? Och det tycker omvärlden är ok?
Kvinnan får inte ens ge sin åsikt, inte ens rösta? för helvete...väx upp! kolla vems som är den faktiska terroristen!

Gyllende regel = Allt som gynnar Usa / Israel = BRA!

Syrien har vissa problem, men det angår för fan bara dem, och ingen annan!
Inte fan vill du att en okänd person ska komma peka och styra över dig och säga vad som är rätt och fel! Hade USA gillat att ett annat land kommer och lägger sig I deras interna problem, don't think so!

AB = NI ÄR SMUTS/LÖGN Bladet... Svenska folket vet så mkt bättre än er smutsiga propaganda.
Så många gånger har ni vridit och vänt på sanningen, och lika många gånger har folket upptänkt sanningen...

Wolfgang Hansson; NEJ, det är tiotusentals personer som dör..utan det är idioter som beskjuter militären, och klart som fan de ska besvara elden!!!
Varför skriver du inte en enda artikel om alla miljoner som älskar presidenten?? VARFÖR???
Jo, för att ni inte får lov att skriva sanningen.. Hela media är bullshit...

Syriens president kommer aldrig falla, på grund av en enda mycket simpel sak, folket i syrien ÄLSKAR honom och de INSER sanningen.. Sanningen = Media ljuger som fan!!!

Tack för mig
Mario
24 februari 2012, kl 17:18
Fan vad skrattretande, vilket skämt att en journalist på aftonbladet har en sån brist på kunskap när det gäller manipulation och konspiration. Men det är kanske därför Aftonbladet har sådana journalister eftersom de själva inte förstår vad som egentligen inträffar under borden bland alla politiker.

Sen pratar du om att tusentals riskerar sina liv för att få ner Bashar?, Det finns tusentals som riskerar sina liv för att försvara Bashar. Men detta handlar inte om Bashar detta handlar om vad omvärlden/Arabvärlden vill. Om Syrien faller så blir allt bättre för Israel och USA och inte bara dom pakter mellan arabländer och USA blir bättre även då. Hur kommer det sig att inget skrivs om Jemen, Qatar Suidarabien. De sitter och pratar om att Bashar ska lyssna på sitt folk, han lyssnar mer på sitt folk än vad de grova diktaturerna gör.

Brist på kunskap inget mer..
Mats
24 februari 2012, kl 17:51
Nar over halften av folket som klagar ocksa sager att det ar judarnas fel sa blir det ratt sa menlost.

Ett arabland som hatar Usa och judar men alskar sin ledare. Jo, det later ju som vanligt som ett demokratiskt samhalle och inte alls som en av de klassiska hjarntvattade diktaturerna.

"Miranda" du har samma stavfel och val av ord under 3 olika signaturer, det gor dig inte mer trovardig.
24 februari 2012, kl 17:52
Till Johannes: Sitt inte bakom din data och säg att du befinner dig i Syrien för du LJUGER!
jag själv är från Syrien och är kristen katolik. Det HUNDEN BASHAR gör mot sitt folk är verkligen helt sjukt. Att man kan vara så känslokall och döda sitt eget folk? Du skulle inte ens vilja att någon dödar någon från din familj eller hur? Följer nyheterna dagligen och ser hur små stackars barn blir ihjäl skjutna och torterade från syriska militären. Ni som sitter här och skyddar HUNDEN Bashar vet inte om att HUNDEN Bashar styrs av Iran.Iran äger och styr hela Syrien. HUR SOM HELST SÅ ÄR HUNDEN BASHAR FÖDD SOM EN HUND OCH KOMMER ATT DÖ SOM EN HUND.
Glad
24 februari 2012, kl 17:58
Jag blir glad när jag läser kommentarerna och upptäcker att alla inte är så hjärntvättade som Wolfgang och majoriteten runt mig.
matte
24 februari 2012, kl 18:09
Mirna:kan ju säga att du är ett svin åk dit och kolla vem som dödar vem och sedan kan du ta upp det här och börja skriva saker, sj va jag i damscus för 4 månader sen och inget var onormalt.
Miranda
min blogg http://hhap.blogg.se
24 februari 2012, kl 18:16
Ehh så min kommentar förvann pga av att jag kallade dig pajjas? :s Vad hände med yttrandefriheten? Pajjas är väl inte kränkande? hhahahaha....

Jaja till ämnet och svar till dig, "kära" Wolfgang (hoppas min kommentar får vara kvar nu:) ):
För det första: Varför får du kalla Bashar al-assad för en verklig terrorist? När jag inte ens får kalla dig för pajjas? Vem ger rätten till dig och övriga såkallade journalister att använda "nedsättande tillmälen" när vi inte får använda det för att beskriva Er?
För det andra: Eftersom han nu sett att vissa av befolkningen vill ha "fria val" så kommer han nu att förverkliga det. Trodde att du var påläst?
För det tredje: Vem har sagt att landets arme beskjuter bostadsområden med granater och dödar civila? Detta bekräftar det faktum att du inte har en aning om vad som försigår i Syrien. Hur kan du uttala dig om något du inte har en aning om? Vad hände med att vara objektiv och finna SERIÖSA källor? En skam att du kallar dig journalist.
För de fjärde: Hur kan du svälja propagandan om att det som sker i Syrien handlar om en majoritet av folket som är emot Assad, blir totalt nedbombade när de protesterar för "demokrati"?

Tragiskt.
SKRIV INTE OM SYRIEN OM DU INTE ÄR DÄR ELLER HAR VARIT DÄR!
24 februari 2012, kl 18:38
Hej , eftersom du inte är i syrien för tillfället så tycker jag inte du ska skriva om syrien. Jag vet vad som händer där och allt du skriver om att det är militären som besjkuter och dödar oskuligt folk är ren bullshit !
Jag känner många som blivit dödade av folk som fårr vapen av andra länder för att protestera mot Bashar och få honom att avgå.
Jag tror inte militären skulle vilja döda sitt eget folk om dem ej gjort något. Och varför skriver du bara om att de oskyliga som dör, varför skriver du inte om alla dessa militärer som dör för att beskydda sitt land och de resternade 80 % av syriens befolkning som är på Bashars sida? SLUTA SKRIV OM SYRIEN , DU KAN FAN INGET
Zoran
24 februari 2012, kl 18:42
Där satt den!!! Smack och så föll Wolfgang på sitt eget svärd!!!

Faktum är att man utlyst folkomröstning om en ny konstitution den 26:e februari. Den nya konstitutionen är ett förtsa steg till fria val och tillmötesgår i princip allt som oppositionen krävde för ett år sedan. Bl.a. har man tagit bort paragrafen om Baath-partiet och dessutom skrivit in fria val. Såsom alltid så är detta inte nog, utan nya krav och argument staplas alltför att skapa omöjliga krav och på så sätt rättfärdiga militär intervention. Okunnigt av dig, Wolfgang. Okunnigt rent ut sagt. Har du någonsin varit i Syrien eller har du någonsin bemödat dig med att höra båda sidor av konflikten? Var är din journalistiska opartiskhet och oberoende.

Dessutom håller jag med dig att det är rätt befängt att gå ut med att man "älskar" politiker. Dock är det lika illa i det att man skapar stödgrupper som "Friends of Syria" där man sysslar med regimskifte och allt annat än vänligt sinnade akter. "Friends of Syria" är lika vänligt inställt till Syrien som DDR var demokratiskt. Bara själva namnet luktar bedrägeri och propaganda i lång väg. Goebels hade inte kunnat göra det bättre.
shalman
24 februari 2012, kl 19:05
Du är värdelös punkt slut.
Dag
24 februari 2012, kl 19:15
vilken idiot som försvarar assad
anonym
24 februari 2012, kl 20:09
Wolfgang Hansson att säga att man älskar någon kan tolkas på olika sätt, hur du tolkar det och hur andra tolkar är oväsentligt. Jag är säker på att du vet exakt vad dem menar med älskar men du försöker förlöjla det.
För det andra: Bashar Al Assad kan lika gärna hålla val nu och han kommer att vinna men tror du verkligen att världen kommer att hålla tyst även om han vinner? Sen kan jag länka dig opartiska undersökningar som har gjorts där det bevisar att över 60% av syrierna vill ha kvar Bashar al Assad.

För det tredje: Det är bekräftat att Al Qaida opererar i Syrien. Det är även bekräftat att Turkiska och Franska elitsoldater opererar i Syrien. Så nej syriska armen bombar inte civila utan dem beskyddar civila från dessa terrorister som skapar så kallade False flag operationer i Syrien. Vill du ha länkar så visst jag kan länka till dig.

För det fjärde: Kan du vara snäll och länka var du får all din information från! Att man använder sig av youtube som källa är bara löjligt.
dany
24 februari 2012, kl 20:13
wolfganjg hansson ´hur vi kan svälja propagandan??? så när Usa kallar olika folkgrupper för terrorister som krigar för sitt lands frihet då är det ok men när samma sak händer i ett icke usa alierat land då är dom inte terrorister??? Varför ha ett internationellt övervakat val när vi vet att när Bashar vinner så kommer det ändå sägas att det var med valfusk. på tal om övervakade val, vad hände i afghanistan inte fan gick det rätt till där för 5 öre men ser inte omvärldens fördömande pga han passar för våra (väst) intresseen. Och nu när du tar upp val då är min fråga till dig, vem har valt greklands högste politiker (glömt vad han heter) men inte är han folkvald men inte intresserar du dig om det och det händer ändå här i europa. Han är tillsatt av eu och ändå ska vi komma o tala om förandra människor hur dom ska leva sina liv
David
min blogg Syrien
24 februari 2012, kl 20:20
Wolfgang Hansson, Jag var för ett litet tag i syrien , och det är abslut inte som du påstår . Håller helt med zorans upplägg där han säger sanningen upp till 99 %
. Assad har 70% av befolkningen bakom sig, inget tvivel om detta. Assad använder också en bråkdel av sin armé och polisstyrkor för att kväsa upproret, just pga att han har ett såpass brett stöd i befolkningn. Det syriska försvaret uppgår till 12 divisioner med 15000 vardera och endast tre divisioner används i att slå ned på terrorismen. Dessutom, den syriska armén används enbart gentemot beväpnade revolutionärer och främst i glesbefolkade områden, medan polis används, enligt lagen i städerna. Ett undantag är Homs där terroristerna byggt upp ett brohuvud i stadsdelen Baba Amr i Homs. . det var bara nån enstaka ställe där i någon stad ,där det var idioter som vill förstöra syrien ..Det som händer i Bahrain? Varför skriver du inte om det dagligen istället för att endast skriva om Syrien på grund av vissa länders intresse i att lägga fokus på Syrien.
SJ
24 februari 2012, kl 20:22
Rätta mig om jag har fel men sa inte bashar nyligen att de kommer att hållas en röstning om en ny konstitution den 26 feb. 90 dagar efter denna har blivit framröstad så ska man hålla presidentval. För det andra så vill jag påpeka att ingen egentligen vet hur läget ser ut i syrien nu, all information som kommer ut är från "aktivistkällor". hur oberoende är de egentligen? Har du hört talas om källkritik i journalistskolan, herr Hansson? Det har tidigare kommit fram att flera uppenbara faktafel har sänts ut av västerlänsk media som de har hävdat kommer från just aktivister eller "syrian observatory for human rights" som är en london-baserat organisation som drivs av en enda person.

Och det måste vara pinsamt för dig att säga att fria syriska armen inte består till del av terrorister. Al-quaida har uttalat sig att de stödjer oppositionen och flera rapporter tyder på att de har olika systergrupper som strider där redan nu. Detta har tom. rapporterats i västerlänsk media så det borde inte vara något kontroversiellt..

De journalisterna som dog härom dagen levde för övrigt med den fria syriska armen och bodde praktiskt taget i deras högkvarter så det är inte som att Assad bombar urskiljningslöst mot civila.

Jag vill slutligen poängtera att det inte finns några bevis för att regimen har skjutit mot försvarslösa civila så visa mig gärna BEVIS innan du slentrianmässigt slänger fram sådan propaganda. Kom ihåg bevis betyder bilder eller videor inte lösa ord från endera sidan av konflikten.

Du har ett ansvar som journalist, rapportera sanningen eller rapportera inget alls. Du har ingen aning om vilka konsekvenser ditt oinformerade blodtörstiga krigshetsande kommer att ha.
Jaha
24 februari 2012, kl 20:40
Tydligen ska vi lyssna på arabförbundet som aldrig arbetat för arabiskt intresse. Det är sjuka är att det mest odemokratiska landet Saudiarabien ses som the good guys får skicka 1000 soldater till bahrain för att få delta i massmord mot en regering som folket verkligen inte får ha. Ni skriver knappt om det, det blir inget jävla fn möte ingen säger ett ord om det. Det är knappast så att ni bryr er mer om Syriens befolkning eller att det som händer i Syrien är i närheten av det som hände i tex Bahrain och Jemen. Skillnaden är att det passar vissa mer att Syrien ryker. Ditt jävla skitsnack om att Israel inte skulle gynnas av det är så jäkla fel. Vem som än tar över Syrien kommer aldrig kunna attackera Israel dock så kommer den som kommer ta över efter Assad speciellt på detta sätt aldrig leverera vapen till Hizbollah från Iran. Det är det som är de stora hotet för Israel och Usa. Man försvagar Hizbollah och Iran då får man väldigt lätt kontroll över området och kan göra och ställa vilka krqv de vill. Det är modern slaveri det är en skam att ordet mänskliga rättigheter och demokrati nämns i denna vidriga plan. Dina krönikor är bränsle på en hemskt farlig eld håll dig till sanningen våga kritisera alla våga läsa mer än amerikanskt/israeliskt ägda nyheter. Al jaazera och de arabiska som ni får er information ifrån är Qatar ägda tidningar som precis som Saudiarabien vill ha bort Hizbollah Syrien och Iran.
Bashar
25 februari 2012, kl 12:03
Wolfgang Hansson är nog medveten om det som sker i Syrien är bara en lek av Västvärlden och Saudiarabien. Dock så döljer han sanningen likt många andra journalister.

Skam att du ska kritisera Syriens regering men inte "Israels"! Om du nu bryr dig om mänskliga rättigheter så börja med att kritisera "Israels" regim. Dem har dödat mer oskyldiga än något annat land i regionen. Det verkar som som att vem som helst kan bli skribent på denna webbsida så länge man inte kritiserar dem riktiga bovarna "Israel".

Länge leve Bashar Al Assad.
Miranda
25 februari 2012, kl 13:28
Alltså.. jag läser kommentarerna och blir stolt och glädjs då det är så många CIVILA som OBJEKTIVT faktiskt lyckas luska fram den verkliga sanningen om vad som faktiskt försigår i Syrien. Tycker att det är en skam att journalister som dig, fastän civila personer om och om igen försöker förklara det verkliga läget för dig så vill du inte ens försöka att förstå. "Förmågan att i dag tänka annorlunda än i går skiljer den vise från den envise." Men jag tror inte du vågar då du har en enorm press på dig att skriva just "rätt".

Det är just detta som skiljer dagens "journalist"=pajas som kopierar tankar/text från Reuters etc och en "verklig journalist" som faktiskt GÖR SITT JOBB genom att objektivt och rättvist faktiskt göra reserach, tänka utanförboxen, och se med sina egna ögon, innan denne skriver en så stark vinkling som du faktiskt har gjort. Och dessutom på det om och om oigen kallar Assad för terrorist. Herregud.

Och till Mirna. Du och din mamma är de största hundarna!
Tom
28 februari 2012, kl 11:06
Putin kan hota Assad om han vill.

Kina har redan öppet kritiserat Assad i media och skulle inte drömma om att gå mot Putin om han tar en aggresiv hållning mot Assad. Kvar finns Iran, men det räcker knappast. (egentligen handlar det om Assads pappas säkerhets apparat, men jag skriver Assad som förkortning)

Frågorna är då:

Vad tror Putin skulle ersätta Assad? (och kan detta kontroleras)

Hur pinsam är Assad för Putin?

Om Putin skulle hota Assad, vad skulle moroten vara? (vilket till viss del beror på opositionen)

Annans job är altså (om vi antar att han vill hitta en fredlig diplomatisk lösning):

Prata med oppositionen och USA (och USAs "regionala kompisar") om vem som kommer till makten efter Assad samt hur Assad kommer att behandlas efter makt skiftet.

Prata med Putin och få honnom att acceptera detta "post Assad" förslag.

Om detta funkar så hotar sedan Putin Assad och presenterar moroten som USA och oppositionen gått med på. (jag menar inte att detta kommer att funka, bara att detta verkar vara enda utvägen)

Men varför skulle USA (samt "kompisarna") vilja förhandla? Detta är extremt pinsamt för Iran med flera (det var pinsamt för Hamas tills aldeles nyligen då dom övergav Assad). Och kanske viktigast av allt så distraherar detta från det stora regionala upproret mot alla USA beväpnade tyrraner (Saudi arabien, Bahrain, etc), och Obama är en briljant retoriker. USA har inget strategiskt intresse av att det som sker i Syrien upphör. Det dom tjänar mest på är att detta fortsätter så länge som möjligt. Och eftersom Assad är en av dom få regionala tyrranerna som USA inte beväpnar, så har dom faktiskt intget moraliskt ansvar för vad Assad gör.

Och vill oppositionen verkligen erbjuda någonting som Assad skulle acceptera? Kan man ens hitta någon som kan kontrolera folkmassorna och garantera ett eventuelt avtal?

Och eftersom Assad egentligen består av Assads pappas säkerhets apparat så har Wolfgang rätt i att det är meningslöst för Annan att prata med Assad om humaniska principer. Generelt så är det helt meningslöst att prata med Assad om man inte har ett trovärdigt hot (uppbackat av Putin) samt en trovärdig morot (garanterad av USA, etc).

Till de som tror att Assad har agerat korrekt och att allt bara är propaganda. Propagandans hörnsten består av selektiv nyhetsrapportering. Det finns ingenting som tyder på att Assads pappas säkerhets apparat skulle svara på demonstrationer på ett acceptabelt sätt. Det verkar altså inte finnas någon anledning att ljuga om Syrien. Lögner av typen "Irak has WMDs!" är väldigt kostsamma och pinsamma, och kompetenta propagandister använder dom inte om dom inte behöver.
sonia
29 februari 2012, kl 01:03
BASHAR AL-ASSAD ÄR VÄRLDENS BÄSTA PRESIDENT!!!! 7500 civila påstås ha blivit mördade, NI VET INTE VAD NI SNACKAR OM..presidenten är en hjälte!!! 4 MILJONER Kristna människors liv kommer att tas om han avgår..Han och hans pappa är hjältar då de alltid har varit bra mot dem kristna i syrien..Kommer det en annan president så kommer de kristna att bli mördade eller bli tvingade ut ur landet!! Mina kusiner bor i syrien..i alla möjliga städer..De hejar på presidenten liksom mer än 70% av landets befolkning..Ni Människor som läser skitsnacket från median går emot demokratiskt tänkande och mänskliga rättigheter..Ni människor vet inte hur de kristna behandlad i syrien eller runt om i världen..DET ÄR DE SOM BLIR FEL BEHANDLADE..så vi tackar och pussar presidentens fötter då han är så sjukt bra mot de kristana och även mot alla..De som dör är TERRORISTER som försöker förstöra för alla andra!!!!! NI BORDE SJÄLVA BESÖKA LANDET OCH SE MED EGNA ÖGON(OCH INTE GENOM ATT SMUGGLA ER IN SÅ SOM DE REPORTRARNA SOM DOG GJORDE!!) INNAN NI LÄSER OCH TROR PÅ DET MEDIAN SNACKAR SKIT OM!!! SYRIENS ARME SKYDDAR ALLA MÄNNISKOR SÅ GOTT DE KAN!!!!!!!!!!!!!!!!!

LÄNGE LEVE PRESIDENTEN I SYRIEN!!!!
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Wolfgang Hansson arbetar sedan mer än 20 år som reporter och utrikeskommentator på Aftonbladet. Har på plats bevakat många världshändelser - allt från Berlinmurens fall till terrordåden i New York 2001.

Var utrikeskorrespondent i Bangkok 1981-1982, London 1994-1995, New York 2000-2002.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close