Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Meddelande till alla svinis-ignoranter: Far åt helvete

Jag möter hela tiden de här människorna som drar lite på munnen när svininfluensan kommer på tal. De skrockar och skakar på huvudet och tycker att det är fjanterier, för svininfluensan är precis som en vanlig influensa och herregud, vad är det med folk, varför ska man vaccinera sig mot en vanlig influensa? Det är inte bara så att de här människorna skiter i riskerna med svininfluensan, vilket gör att de utgör en fara för alla människor som de kommer nära. De är också föraktfulla mot de människor som faktiskt har respekt för svininfluensan. De flinar åt oss! De tycker att vi är idioter.

Det är fan så att man hoppas på att de åker på den jäveln. Då skulle de inte flina längre!

Jag vet inte om det rör sig om dödsförakt eller om de bara är dumma i huvudet. Men jag är så trött på dem. Så trött på att se deras flin. Men jag tänker inte gå med på att bli förminskad av dem. Jag tänker stå för att jag är oroad, framför allt för mitt barn. Den här oron, hur kan någon tycka att den är konstig? Igår var vi på besök hos barnmorskan. Vi frågade vad de hade att säga om svininfluensan och de svarade: “Vi famlar lika mycket i mörkret som ni.”

När inte ens läkare vet vad som gäller, är det underligt att man blir oroad då?
De riktiga töntarna här är ju inte vi, det är ignoranterna som skiter i vilket.

178 kommentarer
Linn
28 augusti 2009, kl 08:08
Tack Alex! Jag håller med. Det ska tas på allvar. Många kommer att bli sjuka, en del kommer bli allvarligt sjuka, några kommer att dö. Sluta förminska det!! Skämta om saken kan man dock göra, man behöver kunna skämta om allt. Men förminska det inte!
Anitron
28 augusti 2009, kl 08:12
Min barnmorska sa att de inte vet hur influensan påverkar foster hos gravida eller hur det påverkar spädbarn...och hon hoppas verkligen att vi kvinnor i föräldragruppen hinner föda innan det blir tal om vaccinering mot svininfluensan.

Sedan är det faktiskt som folk säger. Svininfluensan är inte farligare än andra influensor. Anledningen till att de vill ha till en massvaccinering är att de beräknar att väldigt många kommer att bli sjuka samtidigt (oftast i lindrig influensa) och därför "slå ut" viktiga samhällsfunktioner. Det är därför de vill att folk ska vaccinera sig.

En annan sak: ni vaccinerar er om ni vill...precis som att många låter bli att vaccinera sig eftersom de INTE vill det. Det handlar inte om att folk är dumma eller egoistiska. Alla gör precis som de vill. Jag ska t.ex. inte vaccinera mig, trots att jag är gravid och därför tillhör en "riskgrupp"...jag vill inte riskera mitt ofödda barns hälsa (eftersom ingen vet hur vaccinet påverkar fostret). OM jag, mot förmodan, blir sjuk...ja, då stannar jag hemma...för att inte smitta ner andra.
Martin
28 augusti 2009, kl 08:15
Du är rolig du, jag sitter här och ler lite åt dig, din oupplyste stackare.
Herr o Fru Svensson
28 augusti 2009, kl 08:22
Håller med Martin.

Är ju en ren ekonomisk fråga, att fler än vanligt kommer att drabbas, men kommer inte att dö fler än vad det gör en vanlig influensa höst/vinter.

//Herr S
Ann-Catrin
min blogg finthemma.bloggspot.com
28 augusti 2009, kl 08:25
Det känns lite konstigt när du i ena inlägget skriver om er förestående Thailandresa för att sen ett tag senare skriva om oro för svininfluensa.
Törnråza
28 augusti 2009, kl 08:26
*ASGARVAR*

Mycket moget att låta sig styras av sina rädslor och projicera dem på andra!
Penny
28 augusti 2009, kl 08:30
Folk som inte är oroliga har nog inte spädbarn. Hade jag varit 30+are utan barn kanske jag inte heller hade varit så rädd för egen del. Det värsta är bara att ju fler som får den, desto större är risken att dina och mina barn också får den. Så om inte alla har respekt, vaccinerar sig etc. så kommer det bli värre för oss andra.
Matilda
min blogg tillu.blogg.se
28 augusti 2009, kl 08:33
WORD! Det var mindre än en timme sen jag satt på tunnelbanan och tänkte på samma sak. Igår påstod min kollegor att myndigheterna har gjort en miss och köpt in för mycket vaccin och att det är därför de driver sån skräckpropaganda, för att de vill slippa slänga. Det var bland det dummaste jag hört! Jag ska vaccinera mig, skrattar bäst som skrattar sist....
Anitron
28 augusti 2009, kl 08:34
Det är förresten inte hälsosamt att oroa sig...om man tror att man ska bli sjuk så blir man troligtvis sjuk...det handlar om en självuppfyllande profetia.
Anne
28 augusti 2009, kl 08:37
Men åk inte till Thailand då.
Och lägg rädslan på rätt nivå - det är ingen digerdöd det är frågan om - utan det faktum att många riskerar bli sjuka samtidigt. Alla influensor innebär en risk för spädbarn, det är inget nytt.

I Thailand finns dessutom Dengefeber och malaria. Det kan man faktiskt dö av det med.

Du är inte så smart som jag trodde.
ocka
28 augusti 2009, kl 08:40
Man ska nog ta alla influensor på allvar men kanske inte glömma bort att människor dör även av "lindriga" arter. Huvudsaken är väl att skydda di små från folksamlingar och att tvätta händerna! Och föräldrar som lämnar in snoriga och febriga ungar på dagis......ja vad ska man säga om dom.
Roadrunner
28 augusti 2009, kl 08:40
Ha ha! Vilket fjanteri. Svininfluensan är ju som vilken influensa som helst. Varför ska man vaccinera sig mot det?...
Ulrica-ö-mamman
28 augusti 2009, kl 08:43
Håller med dig , trist att människor istället för att erkänna rädsla , alltid ska spela allan och agera coola . I vår dagstidning Barometern idag går en läkare ifrån Kalmar lassarett ut med information om svininfluensans koppling till fågelinfluensan och att det är MYCKET allvarligt om man nu funnit tecken på att den smittas vi djur till människor och tillbaks till djur. Läs den alla ni som skrattar , hoppas inte ni får influensan eftersom ni inte tänker vaccinera er och därmed kanske sprida en smitta ett vaccin kunde få stopp på...
/ Ulrica
ocka
28 augusti 2009, kl 08:43

Man ska nog ta alla influensor på allvar. Människor har dött av influensa i alla tider av ett virus som knappt påverkar en annan. Tyvärr vet man ju inte på förhand vilken typ man tillhör!
Hong Kong, Ryska snuvan och Asiaten skördade en hel del offer i Sverige också.
Huvudsaken är väl att man håller, framförallt de små, borta från folksamlingar av olika slag.
Vad tycker du om föräldrar som lämnar sina snoriga och alvedonfyllda barn till dagis.
Anitron
28 augusti 2009, kl 08:46
Jag läste förresten (på Aftonbladet idag) att bland de unga som hade smittats i Mexico så hade åldersgruppen 0-9 år klarat sig bäst...
Karin
28 augusti 2009, kl 08:47
Jag förstår dig helt och fullt Alex!! Känner dessutom som du!

Visst alla influensor kräver liv, men de som ligger och är sjukast nu är under 30 år. Så är det väl inte med en "vanlig" influensa?? Blir trött på folk som bara säger att det är media som har förstorat upp allting.

Vi kommer iaf att vaccinera oss. Dels för att slippa bli sjuka, men främst för att inte smitta andra!! Tycker allt att det handlar om att visa respekt mot andra. Vem vet, den man smittar kanske dör........... vore nog inte så kul!
H
28 augusti 2009, kl 08:51
Jag håller inte med dig Alex, det är inte svininfluensan man är rädd för, det är personer som skriver och hetsar upp sig över den som gör att man blir rädd. Folk har dött i det ja, men folk dör även av lunginflammation. Jag har en familjevän som fick det, och den gick över på en helg, det är när den utvecklar sig som den blir farlig. Vi har bra sjukvård i Sverige så jag tycker inte vi ska oroa oss för mycket. Visst ska man ta den på allvar, det är ju en sjukdom, men sluta hetsa.
Ewi
28 augusti 2009, kl 08:51
Enligt BVC-sköterskan som drar vår föräldragrupp så är det Tamiflu som gäller för de små, så fort du eller din fru börjar få symtom. Hon skall också fortsätta amma när hon är sjuk, så länge hon klarar av det, eftersom kroppen genast börjar tillverka anti-kroppar när man blir sjuk och dessa går över i bröstmjölken. Vaccinets anti-kroppar går tydligen inte över på samma sätt som om man har själva influensan.

Enl samma sköterska är det tydligen också så att barnläkare prioriterar och tar emot barn under 6månader, medan barn över 6månader hänvisas till allmänläkare först (som också är bra på barn, men inte super-specialister). Så Charlie är ju på "rätt" sida om 6månader strecket ett tag till.

Hittills har jag inte fått fram mer information än så. Resten är bara "tvätta händerna med sprit" råd. Kom ihåg att kolla med vaccineringen på Charlie före Thailandsresan också...
Lina JVB
28 augusti 2009, kl 08:52
Grejen är ju att ingen vet så mkt om det här vacinet heller,det gör mig orolig. Vilket är bäst,att få svininfluensan eller att vacinera och kanske få farliga biverkningar,va? Hjälp!!!
Frida H
min blogg http://livingdeluxe.blogg.se
28 augusti 2009, kl 08:54
Det är helt galet vad folk tror sig kunna överleva allt!
I Danmark har dem bara beställt in vaccin till 30% av befolkningen - och dem ska vi i Sverige bo grannar med? Vadå smittorisk? Och jag som ska börja pendla igen i Februari och komma hem till min lilla son.. Jag är N E R V Ö S.
Men i Danmark har media inte alls blossat upp över denna influensa så ingen vet ens om vilka offer den har skördat. Obehagligt det med.

Och fine, det är en influensa som vilken som helst men det är bara det att dem vet inte om den är lika mild som en influensa då den dödat ett par. Dem vet inte om vaccinen biter på detta virus och det är ju en EPIDEMI vi snackar om. "Vanliga" influensa epidemier snackar dem faktiskt LIKA mkt om också.. och drar fram vaccin och har extra öppet på vårdcentraler.
Så det är dem som är idioterna, som inte inser att det inte är bra att bli sjuk. Det är aldrig bra med virusepidemier..
Oona
28 augusti 2009, kl 08:57
Du måtte vara obeskrivligt oupplyst du. Dundrar om idiotiska ignoranter ena sekunden och stoppar in bäbisen i den värsta av smitthärdar i nästa sekund - EN FLYGPLANSKABIN. Suck hr Schulman. Arma bäbisen. EN FLYGPLANSKABIN, DEN OPTIMALA SMITTSPRIDNINGSHÄRDEN. Och stackars flickungen kan ju inte protestera.
Charlotte
28 augusti 2009, kl 09:03
Alex! Jag förstår din oro när du har en sån liten hemma. Men vet du vad? Jag har sett ett dokumentär som tyvärr tyvärr tyvärr inte kan länka till dig här för att jag har blivit av med länken. I vilket fall som helst handlade detta om hur läkemedelföretag som framställer influesavaccin har försökt sedan 1996 skrämma upp folk så rejält som de har gjort i år. Förra året var fågelinfluensan och man hade samma panik....jag hade det i alla fall. Vad hände då? Inte mycket. Idag är den 28 augusti och enligt "experterna" ska 400 000 svenskar vara smittade i slutet av september. Hallå? Hur skulle detta gå till? Jag är hundra på att ni är superförsiktiga med Charlie så att hon inte ska bli smittad. Svininfluensa finns! Visst! Men jag tror att det hela är duktigt överdrivet för att kunna tjäna pengar. Jag menar....de har försökt nå masshysteri sedan 1996!!!
Granntanten
28 augusti 2009, kl 09:06
Visst skall du känna en sund oro för Svininfluensan och absolut vaccinera dig och de dina. Svininfluensan är för de flesta ofarlig men kan vara ödestiger för andra och ingen kan tala om om man själv och nära och kära tillhör "de andra". Det håller inte att säga : Undvik folksamlingar" Tvätta händerna""Ta inte barnen som är snoriga till dagis". Smittan är luftburen och den smittar innan man kanske har några symtom. Att stanna hemma för att man blivit sjuk är självklart, men säkerligen har man smittat många innan det bryter ut. Om det är så ofarligt varför ligger några (jag vet att de är ett fåtal) unga på sjukhus och behandlas med konstgjord lunga i ett stadie av livshotande influensa? Varför är det tididigare välmående mellan 20 och 35 år som ligger där. Kan vara en sjukdom som många klarar utmärkt men folk dör av det eller hamnar i intensivvård med konstgjord lunga i månader så jag tycker din oro är befogad. Stå på¨dig och fortsätt kräva upplysning.
Trebarnsmamma
28 augusti 2009, kl 09:08
Snälla Alex, det är en barnsjuksköterska på BVC ni träffar, INTE en barnmorska! Intelligenta pappor har koll på detta....
abbi
28 augusti 2009, kl 09:08
Ändå ska ni utsätta er dotter för en lång flygresa där smittspridning av inte bara svininfluensa är en risk, andra infektionssjukdomar frodas gott i planet. Det är väldigt motsägelsefullt att skriva om er resa och i nästa om din syn på svininfluensans risker. Varför inte läsa på denna sida och få lite mer "kött på benen":
http://blogg.alltombarn.se/barnlakaren/2009/07/20/svininfluensan-och-resor-med-barn-under-1-ar-till-medelhavet/
Lizette
28 augusti 2009, kl 09:09
Kunde inte sagt det bättre själv! Håller med dig!
Kram
Daniel
28 augusti 2009, kl 09:11
Ta det lugnt Alex det är ingen fara bara titta på hur de i övriga europa resonerar ang influensan.... om ni är oroliga så klart vaccinera eran Charlie då hon tillhöra riskgruppen... men vanliga människor som är friska och har ett uppbuggt imunförsvar behöver inte....

Du har fallit i samma fälla som alla andra i sverige genom medias hets att det är farligt...
Sara E
min blogg -
28 augusti 2009, kl 09:15
Om ni är rädda för svininfluensan är det nog ingen bra idé att hålla på och provsmaka ostar och smågodis som ligger helt öppet i affären. Hur många har nyst och snorat på de där bitarna? Yäck.
Monique
28 augusti 2009, kl 09:18
Alex, jag tycker du ska sansa dig lite och inte förstora upp det här. Läs artikeln i dagens AB nätupplaga, där de har intervjuvat personer som redan haft Svinis. De blev väl ungefär lika sjuka som man vanligtvis blir när man får influensa. Det dör människor varje år av influensa, det är inget nytt! Herregud jag trodde ALDRIG du skulle vara en sån som gick på dessa skriverier, men folk var ju lika galna när vi hade FÅGEL influensan att skrämmas av.
Maria
28 augusti 2009, kl 09:25
Man ska aldrig förringa en annan människas oro, att få barn är början på en livslång oro. Men när det gäller svinis så anser jag att mediasverige får bära kohuvudet, har aldrig läst så onyanserade artiklar som nu. Antangande och rena spekulationer, de tjänar pengar på just din oro. Köp hem lite handsprit och undvik ställen med mycket folk, tyvärr fik. Låt Charlie träffa de som hon träffar nu. Amning(vet inte om Amanda ammar) är den bästa medicinen för en bebis.
Bea
28 augusti 2009, kl 09:26
Jag förstår din oro. Jag är släkt med en av de som ligger i lung/hjärtmaskin på karolinska pga komplikationen av svininfluensan och vi vet inte hur utgången kommer att bli. Det är ett helvete. Jag är fullt medveten om att de flesta som blir sjuka "bara" kommer att få en vanlig influensa men efter att på nära håll fått uppleva hur förödande det kan bli för de som drabbas hårdast så kommer jag och min familj att vacinera oss. Jag är extra orolig för två av mina barn. Den ena har astma och hör därmed till riskgruppen och den andra är bara 2 månader och man undrar hur motståndskraftiga de är. Jag kan respekterar de som väljer att avstå vacination och som anser att det inte är någon fara MEN jag vill själv inte bli hånad dumförklarad för att jag är orolig.
Penny
28 augusti 2009, kl 09:38
Jag har missat att ni ska flyga till Thailand. Hur sjutton kan jag ha missat det? Jag håller med kommentatorerna ovan om att det är väldigt bakvänt att uttrycka rädsla för influensa och samtidigt våga sig på att vistas på flygplatser och i flygplan där smittospridningen är som störst.

Anitha: så om man tror att man ska bli sjuk så blir man sjuk? Alla cancerpatienter får alltså skylla sig själva? De har oroat sig sjuka?
Angelica G
28 augusti 2009, kl 09:38
Ska man alltid ta hänsyn till folks irrationella rädslor? Jag precis efter att jag fick barn var extremt rädd för att promenera på offentliga platser där folk rökte, detta då en nära släkting till mig fick lungcancer av passiv rökning. Hur många gånger har inte du suttit på en restaurang eller uteservering eller gått förbi en barnvagn med en cigarett i handen? Detta var ju i sånt fall ett hån mot min rädsla?! Visst är det enkelt att i dessa lägen säga att föräldrarna har ett val att hålla sina barn ifrån offentliga platser där folk kan tänkas röka. Det valet har du också. Jag anser mig inte behöva något vaccin mot svininfluensan och jag anser mig inte heller förtjänt av ditt förakt bara för att jag inte vill bidra till masshysteri.
Monica
28 augusti 2009, kl 09:42
Svininfluensa: Det ska tas på allvar. Många kommer att bli sjuka, en del kommer bli allvarligt sjuka, några kommer att dö.

"Vanlig influensa": Det ska tas på allvar. Många kommer att bli sjuka, en del kommer bli allvarligt sjuka, några kommer att dö.

Så ser det ut! Försök att inse detta! Jag förstår att man är orolig för sina små barn och sig själv också, men jag måste ju säga att jag inte är mer rädd för influensa nu än jag varit de föregående åren. Varken för mig själv eller mina barn! Om som några just påpekat Alex: Hur kan du dra med ditt barn till Thailand? Känns inte som du har tänkt till riktigt där eller så fakear du bara rädslan för "svinisen"!??
Jenny
28 augusti 2009, kl 09:43
Angende vaccinet tänkte jag till en början att det var självklart att jag skulle ta det, jag tillhör ju som gravid en av riskgrupperna. Sedan började jag söka mer info och nu känns det inte lika självklart längre. I vanliga fall brukat man ju inte vaccinera gravida och jag undrar vilka konsekvenser det skulle kunna få. Kan det skada mitt ofödda barn? Jag tänker att jag hellre får svininfluensan och ligger däckad några dar än att vaccinera mej med ovissa konsekvenser. Jag vet ännu inte hur jag kommer att göra. Infon fr sjukvård och media har varit minst sagt spretig.
tarja
28 augusti 2009, kl 09:46
Synd om barn vars föräldrar endast tänker på sig själva. Jag tror att de små barnen mår bäst av att vara hemma. Det är vi vuxna som inte orkar vänta tills barnen också får ut något av att resa och så låtsas vi om att vi inte tänkte på det.
Elionor
28 augusti 2009, kl 09:50
Vill härmed tillägga att det är TA MIG F-N dags att folk lär sig att hålla för truten när de hostar och nyser!!! (Funderade på att skriva hela denna kommentar med stora bokstäver men då kanske man framstår som lite psykisk...) SKÄRP ER!
Och så länge handspriten är restnoterad, kör med klorhexidinsprit! Men glöm ej att smittan är luftburen så det krävs som sagt mer än endast noggrann handhygien...
Iris
28 augusti 2009, kl 09:51
Jag har haft denna svinis... Jag var sjuk i en vecka ungefär, feber först, sen snuva och hosta.. Denna influensa ÄR förstorad av media... Jag kan förstå att folk är oroliga för sina barn osv men varför slösa energi på att gå runt och vara orolig... Jag menar.. det kan ju komma en bil och köra på er när ni är ute och går. Det är ju större risk att ni krockar med bilen och dör än att ni dör av svininfluensan. Måla inte fan på väggen ;)
Sofia
28 augusti 2009, kl 10:01
Det är tidningar som aftonbladet som gör att folk tror att svininfluensan är så otroligt farlig. Som anställd på tidningen borde du veta hur det fungerar, man förstorar upp för att sälja lösnr. Det är du som är oupplyst, inte vi som är ignoranta.
Sara
28 augusti 2009, kl 10:07
Hahaha. Svininfluensan är inte värre än någon annan. Det är ju för fan media som förstorat upp allt. Dom har skrivit om kanske 4 st som insjuknat allvarligt men inte ett ljud om dom som har haft sjukdomen och det har inte varit värre än någon annan influensa. Det var exakt samma hysteri när AIDS upptäcktes. Sjukvård, skolor/förskolor hade jätte stränga regler om att man fick itne röra patienter/barnen om dom blödde osv. Man skulle testa sig o DÅ visste dom inte nånting om AIDS förutom att den kunde vara dödlig. Folk var totalt hysteriska exakt som nu med svininfluensa. Jag är inte ett dugg orolig för detta. Blir jag sjuk så blir jag.. det blir ju inte bättre att oroa ihjäl sig och skrika runt o vara hysterisk. SÅ SKÄRP DIG ALEX FÖR HELVETE! Du jobbar inte på en förskola som jag och vad fan ska du vara orolig för? Värre för dom som jobbar i sjukvård och skola/förskolor. Det roliga är att vi som gör det är inte oroliga. Vi har dock bunkrat upp med alkogel och desfektionsprit. Inte mer än så.
Hanna
28 augusti 2009, kl 10:17
Håller helt med dig! Hur hänsynslös kan man vara? Även om man själv tycker sig palla en influensa, kan man ju tänka på dem som inte gör det och undvika att agera smittspridare. Är man dessutom en vänligt inställd samhällsmedborgare vill man väl att spektaklet ska kosta oss så lite som möjligt i sjukskrivningar och vårdkostnader, nu när vaccin köpts in till alla medborgare. Det är faktiskt inget mandomsprov, visa lite samarbetsvilja!
Marie
28 augusti 2009, kl 10:18
Men jag fattar inte! Du är jätterädd för svininfluensan, ändå sätter du dig med familjen på ett plan till Thailand under värsta influensatid... Är man verkligen oroad över svininfluensan bör man nog stanna i Sverige och inte riskera att insjukna i ett land med sämre sjukvård. Framförallt inte när man har ett litet barn!
Solidaritet
28 augusti 2009, kl 10:20
Vaccinering = solidaritet!
Ej vaccinering = egoism.
Gäller inte bara svininfluensa.
BVC:s vaccinationsprogram har hjälpt oss att UTROTA sjukdomar i Sverige.
I solidaritetens namn borde även killar vaccineras mot humant papillomvirus (som kan ge livmoderhalscancer hos kvinnor) eftersom dessa kan vara smittbärare - även om killarna av uppenbart naturliga orsaker inte kan insjukna.
Ellen
28 augusti 2009, kl 10:20
Men hallaaa. Jag tillhör riskgruppen OCH har ett litet spädbarn o tänker FORTFARANDE inte vaccinera mig. Jag är kanske dum i huvet, vi får'la se. Jag kan rapportera här hur det kommer gå för mig o mitt spädbarn. Du kan önska oss döda allt du vill, det berör mig inte. Heller.
Men det säger rätt mkt om dig.
Vanligen blir ca 5-10% av befolkningen sjuka. Nu kommer ca 30-40% bli det, befarar man, om fler inte tar vaccin. Därför har alla panik. Så ta ditt vaccin du, så slipper jag.
Jag är mammaledig o träffar väldigt lite folk, när man kommer ut till oss på landet får man (SOM VANLIGT) sprita händerna o tagga ner. Så. Adjö!
Misstanksam
28 augusti 2009, kl 10:27
Eller att man helt enkelt inte litar pa detta vaccinet. For att man inte litar pa hela historien rorande detta virus som tagit farre liv an vad oerhort manga andra sjukdomar gor - varje dag.
Misstanksam
28 augusti 2009, kl 10:27
Eller att man helt enkelt inte litar pa detta vaccinet. For att man inte litar pa hela historien rorande detta virus som tagit farre liv an vad oerhort manga andra sjukdomar gor - varje dag.
Liv
28 augusti 2009, kl 10:31
Men varför flyga med lilla Charlie? Läkarna avråder just på grund av att flygplan är rena rama smittohärden. Vänta med Thailand och åk till våren i stället.
lillis/morsan/Syster
28 augusti 2009, kl 10:31
Du har så rätt. Man ska ta svininfluensan på allvar. Jag oroar mig för barnbarnen och mina föräldrar, jag själv får nog ingen influensa. Blir aldrig sjuk.
28 augusti 2009, kl 10:36
En gång i tiden var jag panikslagen så fort jag såg en spindel. Jag blev rasande om någon log, skrattade eller på annat sätt försökte dämpa min skräck! Jag tyckte inte de fattade någonting.
Så kom jag fram till en annan dag, några år senare att jag lät rädslan styra mitt liv, mina val och mitt synsätt. Det kändes absolut INTE bra.
Så inför en uppgift på en kurs jag gick, läste jag på ALLT som var värt att veta om just spindlar. Och upptäckte att min skräck var obefogad.

Det kanske skulle vara en god idé för dig också att göra kring vaccinet och den masshysteriska propaganda som pågår kring just det man valt att kalla svininfluensa. Och då inte bara lite på människor som inte vet så mycket....
Framför allt OM du andas så att din hjärn inte är så överstressad som din är nu i frågan kanske du kan tänka klart....

http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=186

Här finner du faktiskt en ganska klargörande text om just det du oroar dig för....Samt även tips och stöd för att OM du/ni måste vaccineras kanske det är en idé att hitta ett kvicksilverfritt alternativ.

Andas Alex Schulman, ANDAS LUGNT! Man tappar trovärdighet om man far ut som du gjorde idag.....

;)
Heffa
min blogg heffaslim.blogspot.com
28 augusti 2009, kl 10:38
Var inte rädd! Svinis är mycket mildare än en vanlig influensa. Att så många kommer att bli sjuka beror på att vi inte har immunförsvar mot denna. Och Alex - de som har störst risk att drabbas är killar mellan 15-30 år!! Så både du och Charlie har chans att klara er! Och som sagt - det är en MILD variant!!

//Syster Heffa
Anna
28 augusti 2009, kl 10:42
Ursäkta, men du tycks vara likadan själv eftersom du tänker stoppa in ditt lilla barn i en flygplanskabin (där smittor sprids med oanad hastighet) under 13 timmars tid? Vad gör det dig till? Du är VÄRRE än alla de. Det är fan så mycket bättre att sitta hemma och raljera om svininfluensan än att ta med sig ett litet barn på en 13 timmar lång flygresa till ett land där man, under den period ni avser åka dit, drabbas av stora regnfall. I alla fall i november (om man kollar på Krabi/Phuket och Hua Hin-trakten. Du riskerar ditt barns hälsa, de skojar om något de är rädda för.
Elenore
28 augusti 2009, kl 10:51
Ja, jag varken ut eller in. Fast det är det ju ingen som gör förstås.
I Danmark får 30% av befolkningen vaccinet och där verkar nästan ingen vara rädd, medan alla får det här i Sverige och många fler är rädda. Man blir ju verkligen påverkad av media och omgivningen. Hade vi bott i Danmark hade säkert vi inte heller varit rädda. Helt sjukt, hur kan det vara så olika bud om samma sjukdom?! Fast återigen, det är väl för att faktiskt ingen vet. Hoppas de vet lite mer innan vaccinet kommer. Har planerat att ta det i alla fall.
Jag är vanligtvis rädd för sjuukdomar och visst är jag rädd för svininfluensan, men jag vill inte gå och tänka på det hela tiden.
Elisabeth
min blogg http://spacewords.blogg.se/
28 augusti 2009, kl 11:00
Hej på dig Alex!
Ja det är inte lätt att vara orolig hela tiden, men jag personligen skulle då inte åka utomlands då där det finns så mkt andra sjukdomar som man verkligen kan dö av, om du är orolig för ditt lilla barn ja då ska man verkligen inte ut och resa.

Nä utan denna influensan är lika som dom andra vi har, jag kommer inte vaccinera mig utan låter det vara bara, om man nu ska vara så rädd för allt här i världen så kanske man får låsa in sig :D vi har ju cancer som kan komma när som helst och små barn blir drabbad och dör likaså vuxna, så släpp denna oro du bär på utan lev livet och njut man lever bara en gång.

//Bettan.
Pamalija
28 augusti 2009, kl 11:09
De som säger att svininfluensan är som alla andra influensor är lite ute och reser. Det dem menar är troligtvis att folk dör av de "vanliga influensorna" också och det är ju sant. -Bland väldigt små och gamla!
Det som är skillnaden är "svinis" drabbar de som är 20-30 värst. Det och att det är en helt ny typ som ingen av oss har skydd mot, därmed kommer betydligt fler att bli sjuka.

Hur svårt kan det vara att fatta??

Ta lite hänsyn gott folk, att vaccinera sig är väll inte sä jävla svårt, och ge fan i att pilla på alla bebisar ;-)

Och du Alex som har en liten.. RS viruset går varje höst/ vinter, Inget kul för dem små det heller..

Och ni andra, skulle det vara farligare att vistas i Thailand??
Sara
28 augusti 2009, kl 11:11
Till er som vägrar vaccinera er : Var snäll och stanna i era hem till nästa sommar så att du inte på något sätt riskerar att smitta min 4-åring som har astma med svininfluensa!!!
Och jo - det är oerhört egoistiskt att inte vaccinera sig, bara för att man själv inte tillhör någon riskgrupp.
tissel
28 augusti 2009, kl 11:13
ekonomisk fråga. Skit vaccinet är bara 60% säkert, synd era oroliga ids
.
28 augusti 2009, kl 11:13
idiot
Karin
28 augusti 2009, kl 11:13
Men oj Alex,
Jag förstår att du är rädd för Charlies skull och just nu är det en hype runt influensan. Men at the end of the day så är det ju bra mycket mer riskfyllt att åka till Thailand med ungen en månad än att bo hemma i Sverige och tvätta händerna. Det är också större sannolikhet att hon kommer skada sig i hemmet när hon ramlar eller liknande än att hon ska dö av svininfluensan.

Jag är gravid och inte rädd. I Sverige är vården fantastisk och människorna väl medvetna om att de ska söka vård vid symptom (till skillnad från thailändarna, no doubt). Trots att vi är ett av de folk som reser mest i världen är det bara 4 pers som ligger och mår piss just nu, 4 pers! Det är ju ingenting!

Du är hypokondrisk, och det har jag också varit tidigare. Man kan få hjälp mot det, och bli lite mer realistisk. Självklart ska vi ta nya sjukdomar på allvar. Tvätta händerna och sök hjälp när du blir sjuk, men skräm inte upp folk i onödan. Det finns mycket annat du kan använda din genomslagskraft till, mycket annat du kan göra för att engagera folk.

Men skrik inte varg innan vi vet att vargen är här! Kollektiv oro är mycket mer ohälsosamt än svininfluensan i dagsläget!
Larsemaja
28 augusti 2009, kl 11:24
Vanlig influensa dodar arligen 250,000 - 500,000 manniskor i hela varlden. Minns ni fagelinfluensan for nagra ar sedan som var minst lika hypad som svininfluensan? Den dodade 262 personer i hela varlden. Totalt. Det gar inte att komma ifran att mediauppmarksamheten ar totalt opropertionerlig. Resultatet ar hysteriska foraldrar som Alex Schulman som sa fort dom fatt barn svaljer alla potentiella "hot" med hull och har i nan slags panik over realisationen att man inte kan kontrollera alla externa faktorer som e-v-e-n-t-u-e-l-l-t kan paverka ens barn. Det finns tusentals andra saker som ar storre hot mot era barn an svininfluensan. Det ar bara valja och vraka om man absolut vill ha nagot att oroa sig over. Overbeskyddande och hysteriska foraldrar ar det varsta jag vet. Vax upp for fan. Om inte annat for era barns skull. Har i UK stanger dom lekparker sa fort det regnar eller snoar for att "skydda" barnen fran att skada sig. Vissa skolar har tom bannat fotboll pa rasterna eftersom det ar risk att barnen kan sla sig. Barn som vaxer upp i sadana bubblor och vanjer sig vid att alltid skyddas och tas hand om av andra kommer vara totalt ill equipped att hantera verkligheten. Varfor inte stanga in era barn i burar for resten av deras liv? Det finns ju sa mycket faror "dar ute".
jocke
28 augusti 2009, kl 11:31
Tollerans
Sebbe
28 augusti 2009, kl 11:31
hahaha...
ja vart ska man börja din lättlurade lilla skit, snacka om att du gått på läkemedelsbranchens stora påhitt om dödssjukdomen grissjuka. För det första så säger läkarna med vissa få undantag att denna influensa är absolut inte farligare än en vanlig influensa som finns ibland oss jämt. Med ett undantag att denna smittar lättare och det är därför en del (för det mesta chefer på stora företag) vill att man ska vaccinera sig, för att eliminera smittorisken en aning.
Du är ofta stor i mun men påläst är du inte.
emelie
28 augusti 2009, kl 11:31
Bra sagt!!! du har just utnämt Katrin Zytomierska som en av de idioterna för hon har själv klankat på sin blogg om att det är idioter typ som är rädda för svininfluensan å att hon bara har att komma med att man ska lyssna på influensa när man hör ordet svininfluensa så ska alla själva höra hur löjligt det är att dom har förstorat upp det..
Larsemaja
28 augusti 2009, kl 11:33
Maste ocksa tillagga att har pa mitt jobb i UK har tva personer fatt svininfluensan hittils. Dom fick tamilflu och var borta i en vecka och nar dom kom tillbaka sa dom att det inte var varre en an vanlig influensa. Har inte foljt media jattenoga i Sverige men har svart att tanka mig att det kan vara mer hysteriskt an rapporteringen har. I slutandan ar det influensa. All form av influensa innebar en risk och folk kommer insjukna och en del kommer do. That's life.
Lotta
28 augusti 2009, kl 11:42
Hörde på radion igår att dom inte tänker vaccinera barn unde 6 månader.....
Var på föräldramöte i skolan i går och fick veta att ett barn hade varit smittat just vid skolstart. Som tur var hade föräldrarna hållt barnet hemma så ingen i skolan hade varit i kontakt med honom. Vi bor i en mindre stad i Bohuslän.... det kryper närmare och jag kommer aldrig acceptera att folk förminskar ett potentiellt dödligt virus! Det har ju faktiskt smittat flera som i Sverige ligger på sjukhuset och är bevisligen farligt- hur kan då vanliga människor rycka på axlarna och säga att det är läkemedelsföretagens sätt att tjäna pengar och att det är ren skräckpropaganda!! Nä knip ni igen era okunniga små munnar såvida ni inte har bättre belägg för era ynkliga stoppa-huvudet-i-sanden uttalanden!
sara
28 augusti 2009, kl 11:46
Vaccinet är minst lika skadligt som svininfluensan! Det innehåller kvicksilver och det är inte så jävla nyttigt.. dom vet inga biverkningar heller för den delen. Vilket blir man sjukast av? Sjukdommen eller vaccinet? Jo, jag skippar vaccinet även om jag ligger i riskzonen som fet. Men men. Man lever bara en gång så varför lura döden om det är så farligt vilket det ninte är för det är EXAKT som en vanlig influensa och det är EXAKT samma vaccin som till vanlig influensa och inte fan har alla gått o vaccinerat sig för det? Haha jag kan inte annat är bara skratta åt eran hysteri. =)
Emma
28 augusti 2009, kl 11:47
Jag har haft svininfluensan och jag måste säga att det inte var så farligt som jag hade trott att det skulle vara med tanke på hur mycket media har blåst upp sjukdomen. Jag hade halsfluss i våras och det kändes mycket värre. Det är inte själva sjukdomen i sig som är farlig utan att den smittar lättare och därmed kommer fler att få den. Man kan få lunginflammation av den och det är då man blir riktigt dålig, men då är det ju lunginflammation och inte svininfluensa längre...
killbill
28 augusti 2009, kl 11:55
det dör varje dag tusentals barn i sjukdomar som malaria och kikhosta, .. sjukdomar som är lätta att bota och vaccinera mot.. det är den lilla jämförelsen.. bara.. hur många såna vaccindoser skulle sveriges beställda svininfuensavaccin räcka till ... ett vaccin som man vill ge för att inte "hjulen ska sluta rulla" för att inte alla ska ligga i feberyrsel samtidigt i landet.. utan nån måste ju hålla affärer och daghem öppna..

Hur många har dött i Sverige av svininfluensan? 0 personer
I övriga världen ca 700. Tja.. jag tycker bara att saken kan diskuteras med lite sans och balans... Antar att det finns tusentals och åter tusentals vuxna som får se sina egna Charliesar dö helt i "onödan".
Ska jag dra åt helvetet till.. ja då får jag väl göra det.. om du talar om åt vilket håll det ligger.. På en annan kontinent antar jag.. nånstans i Afrika? Afghanistan?
Anna
28 augusti 2009, kl 11:55
Först meddelar du att ni ska åka till Thailand, sedan sablar du ner de som skämtar om svininfluensan. Ursäkta, men det du/ni gör är långt mycket värre. Ni tänker stoppa in ert stackars spädbarn i en flygplanskabin, den värsta formen av smitthärd. Och dessutom under 13 timmars tid. Du skränar om folks dumhet, sedan spelar du rysk roulette med Charlies hälsa.
Det är ett välkänt faktum att många smittor finns i flygkabiner, det är känt att svininfluensan är luftburen (och även smittar via kontakt) och man det är inte säkert att det går att vaccinera barn under ett års ålder.

Jag undrar bara, hur tänker du och Amanda nu? Tycker ni att ni på något sätt gör något vettigt som reser till Thailand med ett spädbarn under regnperioden? Kolla upp vilka sjukdomar den rikliga mängden myggor som brukar finnas under regnperioden kan sprida till någon som inte ens är sex månader gammal.

Fy fasen! Jag blir arg när jag läser hur dj-la oansvariga ni är. Egoistiska latteföräldrar. Om ni nu inte hade rest klart och haft tillräckligt mycket roligt ihop för att kunna ta hänsyn till ett litet barn, varför skaffade ni då Charlie?
Sara
28 augusti 2009, kl 12:07
http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article5704864.ab

Läs själva.. 4st insjuknade allvarligt av 747st ;) O nej vi kommer dööööööööööööööööööööööö

*ironi*
Lalala
28 augusti 2009, kl 12:31
Grejen är ju att de är som vanlig influensa, för dom flesta. Sen är det dom ovanliga överkänsliga fallen som behöver en maskin för att hålla deras lungor igång. Men det är ju verkligen ovanligt.
odenplan.nu
min blogg www.odenplan.nu
28 augusti 2009, kl 12:33
Men är det så jävla bra att åka till Thailand av alla ställen på guds gröna när en dödlig influensa ska grassera worldwide? Stanna hemma...tycker det verkar skitjobbigt att bli sjuk i Thailand. Och detta säger jag i all välmening...
Jag
28 augusti 2009, kl 12:35
Jag är ännu inte speciellt oroad för svinis,men om jag hade ett litet barn under 1 år så hade jag definitivt inte åkt till Thailand om jag nu var rädd och orolig för denna influensa. låter lite konstigt.
.
28 augusti 2009, kl 12:37
Kom och ta mig svinis! he he
Millan
28 augusti 2009, kl 12:46
Jag åkte själv på svininfluensan för ett tag sedan efter en utlandsresa. Det är inte roligt att ha högfeber och kippa efter luft då lungorna känns små som kärnor. Man hörde väl till dom mer lyckligt lottade som slapp konstgjord lunga osv. Men denna sjukdom bör absolut tas på allvar. Det finns folk där ute som det gått sämre för...
Selectaautomaten
28 augusti 2009, kl 13:05
Till ignoranterna. Ha! Det är ni som hade suttit kvar i baren på Titanic och sagt "gud så överdrivet, springa till livbåtarna. Den här båten kan ju inte sjunka. Den är OSÄNKBAR!"

Dessutom: Jag antar att det är ni som går med influensa till jobbet år efter år och smittar ner varenda jävel.
28 augusti 2009, kl 13:11
Så här är det: Denna influensa kommer inte att skörda fler liv än någon annan influensa. Däremot har den gått och blivit en pandemi, vilket innebär att väldigt många fler kommer att insjukna. Sen är det ju lite märkligt att den verkar slå hårdast på yngre vuxna, men men...

Vad gäller vaccinet har jag fullt förtroende för att forskar- och läkarkåren inte skulle massinjicera folk med något som de inte riktigt vet vad det är! Det är ett influensavaccin, och av sådana har man måååånga många års erfarenhet. Samma principer gäller naturligtvis för detta vaccin. Däremot ska man inte vaccinera barn under tre år, för att vara på den säkra sidan.

Och till sist: Vad i helvete ska ni på ett flygplan att göra? Och i så många timmar dessutom? Säkraste sättet att bli smittad på, ju.
Håkan Fröjd
28 augusti 2009, kl 13:23
Det smartaste man kan göra är att stärka sitt immunförsvar och det som hjälper är att se till att man har tillräckligt med d-vitamin i kroppen.

Det är pga att vi alla har brist på detta vintertid som influensan slår till som mest när det är som mörkast.

Skaffa piller på hälsokosten med styrkan 2000ie och ta 1-2 per dag under vintern och ni har en bra möjlighet att slippa drabbas eller bara få en lindrig variant.

Spädbarn får ju sina AD-droppar och kanske just därför har inget svårt fall drabbat nån riktigt liten än
Elin
min blogg blogg.vk.se/elin-falk
28 augusti 2009, kl 13:29
Jag tror nog att reaktionen på svininfluensan beror på vilken situation man själv är i. Jag är gravid i 9:e månaden så jag vill absolut inte ha den, eftersom vissa påstår att gravida löper 5 gånger större risk att drabbas av allvarliga komplikationer. Lägg också till att de flesta som dött har varit mellan 20-29 år ... (jag är 24) ... så är det väl klart att jag blir livrädd. Både för min skull och för eventuella fosterskador på mitt barn. Jag hoppas att det blir en kall höst så att bacillerna fryser bort på vägen till Norrland, och att jag hinner föda innan den värsta epidemin har slagit till.
Men om det finns ignoranta människor bland mina bekanta som kommer och snorar på min bebis så lär de få höra ett och annat!! En nysning eller hostning så åker de ut!!
malin
28 augusti 2009, kl 13:30
Det är ju faktiskt så att det är inte för att influensan är så farlig som man skall vaccinera hela befolkningen, det är av samhällsekonomiska orskaer. Dvs att man vill undvika kaos när hela samhällsapparaten slår ihop när massor av folk kommer att bli sjuka samtidigt. Eftersom det är en ny typ av influensa så kommer många fler bli sjuka än i normala fall.

Ni som inte skall vaccinera er, tänk på alla som är i riskgrupper men som inte får vaccinera sig av olika anledningar. Det är för deras skull ni skall göra det. Så att ni inte blir sjuka och riskerar att smitta ngn som inte kan vaccinera sig men som verkligen inte bör få influensa. Ex. alla med astma. Det vore ju trevligt om folk för en gång skulle tänkte på fler än sig själva!!
anomym
28 augusti 2009, kl 13:30
JAG HÅLLER MED DIG.
DET ÄR FAN INGEN VANLIG INFLUENSA. FOLK HAR JU DÖTT I DEN MAN DÖR INTE I EN VANLIG INFLUENSA OCH GÖR MAN DET SÅ ÄR MAN FÖRMODLIGEN GAMMAL SOM GATAN ELLER LITEN SOM BARA DEN OCH HAR MAN EN RELATIVT NYFÖDD BEBIS SOM MAN ÄLSKAR ÖVER ALLT ANNAT PÅ DENNA JORD SÅ ÄRE VÄL KLART SOM FAN ATT MAN OROAR SIG.
anomym
28 augusti 2009, kl 13:36
Anna vilken planet är du ifrån.
Tycker du att bara för att man skaffar barn så ska man sluta leva, sluta ha roligt och sluta uppleva saker.
Livet slutar inte när man skaffar barn. Dom flesta tror jag till och med skulle säga att livet börjar då.
Sandra
28 augusti 2009, kl 13:51
Väl rutet!
...
28 augusti 2009, kl 13:54
I Afrika dör barn av svält, i Afghanistan dör barn av krig, i Kina dör flickbebisar för att de föds som flickor, i Thailand får unga flickor prostituera sig och drabbas av diverse sjukdomar för att västvärldens män inte kan tänka med annat än k*ken.
Det är väldigt viktigt att vi i Sverige vaccinerar oss så vi inte blir förkylda och stannar hemma från jobbet.
Far du själv åt helvete.
Stefan
28 augusti 2009, kl 14:08
Det var på tiden att du ber Katrin Z fara åt helvete.
Uffe i Karlstad
28 augusti 2009, kl 14:10
Käre Alex! Varför åker du till Thailand i november om du nu är så orolig för Svininfluensan?
Alla prognoser pekar på att influensan kommer vara mycket utbredd vid den tidpunkten. Att sätta sig på ett plan i november är ju som att be om att få bli smittad.
Med all respekt, men du verkar vara lite dum i huvudet i just den här frågan.

Mvh/ Uffe
PS Som skribent hyser jag dock den största respekt för dig! DS
arja sotala
min blogg www.dromtolkning.wordpress.com
28 augusti 2009, kl 14:19
Alex, snart har det blivit riktig karl av dig! Du växer hand i hand med Charlie för varje dag som går!
Och oroa dig inte, ni kommer inte att dö av svininfluensan.Oavsett ni vaccinerar er eller inte. Detta gäller även Amanda.

arja
28 augusti 2009, kl 14:32
Verkligen HEMSKT med influensa.

Ush mot feber, snor och lite hosta.

De borde stämmas de där thaifolket.
28 augusti 2009, kl 14:35
Verkligen HEMSKT med influensa.

Ush mot feber, snor och lite hosta.

De borde stämmas de där thaifolket.
dennis
28 augusti 2009, kl 14:36
I Svrige dör ca 3000 varje år i den vanliga influensan. Svininfluensan har hittills skördat 2500 dödsfall över HELA VÄRLDEN. Kort och gott är det samma gamla vanliga story som gäller- gamla människor, folk med kroniska sjukdommar samt väldigt små barn borde vaccinera sig. Fast det borde dom varje år, mot varje innfluensa. Resten av befolkningen kan nog ta de rätt lugnt va?
Mupp
28 augusti 2009, kl 14:37
Har du aktieinnehav i GSK? Extra betalt av aftonho*an?

Vanlig jävla influensa, fast en combo av lite olika stammar. Förresten, var det inte du som försökte leta information men inte hittade. Finns ju hur mycket som helst om man bara ser bortom domedags-aftonbladet-expressen-högen.
Det är MÅÅÅÅNGA mer än 800 som är smittade/haft det, dödligheten ligger än så länge långt under 0.05% som är nivån på den vanliga årliga influensan.

BTW, jag har haft skiten, var ju en walk-in-the-park, piece of cake, etc. Jag flinar lika mycket nu som innan.
AnonymNykterist
28 augusti 2009, kl 14:46
Liksom många andra blev jag nyfiken när media i alla format började skika svininfluensa... Jag sökte därför själv upp bevisning och fakta över denna "domedagssjukdom". Vi talar om vanlig influensa som smittar snabbare och som KAN utveklas till lunginflamation (även om det är väldigt ovanligt, det gälller för övrigt även vanlig influensa)

Jag skulle vilja att du Alex sökte upp information om "Svinis" och skrev den infromation du fick fram om den istället för att "ge tillbaka en känga till oss ignoranter". Många av oss "ignoranter" är allt annat än just ignoranta, vi valde däremot att inte lita blind på media och istället söka upp informationen istället... och det vi fann lugna de ned oss.
cam
28 augusti 2009, kl 14:52
Håller fullständigt med Alex!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och du Sara, jag förstår att det inte är någon av dina anhöriga som ligger på sjukhus och får andningshjälp.De 4 insjuknade av 747 st är just nu ett litet antal,det kommer fler. Och var och en av de som drabbas har anhöriga som sitter och våndas över hur det ska gå. Det är människor som drabbats och fler kommer att drabbas HÅRT.Kanske inte du, kanske inte jag?!Men ha för i helsike lite respekt för de som drabbats och deras anhöriga. Jag skulle vilja se dig skriva exakt samma ord, om någon i din egen närhet drabbas och dööööööööööööööööör
Anna
min blogg http://annibuss.blogg.se
28 augusti 2009, kl 15:01
Jag tror på placebo.. därför önskar jag att jag inte var så rädd för svininfluensan. Bara för att jag är så rädd så måste jag vaccinera mig först av alla, ananrs dör jag, helt säkert.
Annika
min blogg http://nikki73.blogspot.com/
28 augusti 2009, kl 15:02
Att vi bör vaccinera oss är främst för att det blir stora ekonomiska koncekvenser när 40% av befolkningen ligger sjuka! Det är den främsta anledningen till att vi kommer att få vaccinet gratis. Det är inte fler som kommer att dö av denna influensan än av andra utan snarare är det nog färre. Jag är själv sjuk just nu och det kan vara svininfluensan som jag drabbats av. Men lugn det smittar inte över Internet!
Norpan
28 augusti 2009, kl 15:11
Anledningen till att alla ska vaccineras är att man är rädd att om det blir många smittade samtidigt så kan det bli kaos i samhället när alla ska sjukskriva sig...
Klart man ska vara rädd
28 augusti 2009, kl 15:29
Jag inser nu hur många dårar det är som läser din blogg - riktiga idioter. Vad har smittskyddsinstitutet och WHO att vinna på att ljuga om svininfluensan?
Det idioterna inte verkar ha fattat är att en vanlig influensa inte gör så att fullt friska människor drabbas och kan behöva konstgjord lunga. Det idioterna heller inte har fattat är att ingen vet hur viruset kommer att utvecklas. Idioterna har troligtvis heller aldrig ansvarat för ett spädbarn så att de kan förstå oron över att spädbarnet ska bli sjukt. Självklart är man mer rädd för svininfluensan än andra influensor eftersom fler kommer smittas.

Av erfarenhet vet man ju att det är idioterna som också blir sjuka och struntar i att stanna hemma och därför smittar ner både barn och vuxna på tunnelbanor och restaurangerm.m. Viruset kan tex överleva 15-20 minuter i en tunnelbanevagn på sätet eller stolpar och handtag -trots att personen gått av. Det spelar ingen roll hur mycket jag tvättar och skrubbar mina händer när idioter nyser rakt ut och hostar folk i ansiktet på stan.

Hoppas alla idioter kommer till insikt innan svininfluensan slår till ordentligt.
s
28 augusti 2009, kl 15:34
Klart det inte är som vanliga influenser, visst det dör folk i dom också, men inte så många unga människor utan det brukar drabba folk med redan nedsatt imunförsvar som är gamla, men den här flunsan drabbar unga vanliga friska människor - självklart är den nått att oroa sig för!.

En dag kommer alla såna här som dom tror "kritiskt tänkande" få sig en knäpp på näsan, deras "kritiska tänkande" sträcker sig bara till att alltid tona ner allt media skriver utan att ha något eget att komma med som bevisar motsatsen. Folk som sväljer allt annat med hull och hår, men sen plötsligt tycker dom är så smarta och överlägsna som kan sitta och tala om för andra att den inte är farlig.

Om den smittar lättare och drabbar fler kommer fler dö, även om den i sig kanske inte är dödligare än en vanlig influensa. Plus det faktum att unga kommer dö. Förlåt mig, men är det inte lite lite hemskare när friska barn och unga dör i influensa som aldrig fått leva sina liv än när en sängliggande 90-åring som redan har en rad and

Och självklart, alla fiiina människor som tänker på andra i andra delar av världen, tror ni att vi andra inte bryr oss för att vi tar den här influensan seriöst? Tror ni inte att vi redan vet att människor dör i afrika? Vad fan kan vi göra mer än att röst på vänstern, skänka slantar och hoppas att det kommer kunna starta en social rörelse som ändrar på världens missförhållanden? Hur hjälper vi någon genom att inte skydda oss? Hjälper vi dom genom att underlätta smittspridningen?

Vi hjälper ingen genom att anta den skenheliga filantropiminen och utge oss att var bättre för att vi vill skydda dom som bor i det här landet. För vilka kommer drabbas hårdast här, om vi struntar i att förhindra en stor spridning: jo fattiga såklart, invandrare, barn och kvinnor som alltid. Den som tjänar på att alla bara ska luta sig tillbaka är som vanligt dom som redan har det välbeställt och kan skydda sig ändå. Så instämmer med schulman, lägg av.
s
28 augusti 2009, kl 15:36
än en sängliggande 90-åring som redan av en rad andra sjukdomar får den, och den blir den sista droppen.. vanliga unga brukar inte dö av lunginflammation. Det är dock vanligt hos gamla som redan ligger inför döden. Det är alltså en skillnad.
s
28 augusti 2009, kl 15:40
Ni sifferknarkare - lär er titta på vilka som döljer sig bakom siffrorna, gamla multisjuk, eller unga friska..
Min kommentar...?
28 augusti 2009, kl 15:49
Vaccinering = solidaritet!
Ej vaccinering = egoism.
Gäller inte bara svininfluensa.
BVC:s vaccinationsprogram har hjälpt oss att UTROTA sjukdomar i Sverige. I solidaritetens namn borde även killar vaccineras mot humant papillomvirus (som kan ge livmoderhalscancer hos kvinnor) eftersom dessa kan vara smittbärare - även om killarna av uppenbart naturliga orsaker inte kan insjukna.
Anna
28 augusti 2009, kl 16:01
För min egna del är jag inte orolig. Influensor har funnits i alla år och sådana här "värre influensor" dyker upp ungefär var 15-20 år. Och visst dör folk. Helst gamla och svaga. Något som självklart skär i mitt hjärta. Och självklart finns det en rädsla hos mig för att många spädbarn ska få denna influensa, för även de är svaga. Så jag förstår din oro. Dock så går jag inte och tokoroar mig. Hade säkerligen tänkt på det betydligt mycket mer om jag hade haft egna barn, hade varit mer påtagligt hela tiden då. Men med lite försiktighet, även fast du känner dig orolig, så ska förhoppningsvis inte lilla Charlie få denna influensa. Och inte andra spädbarn heller.
Det dör folk i trafiken varje dag i sverige. Att Charlie ska dö i en trafikolycka är betydligt mycket större än att hon kommer att dö i svininfluensan. Det kan jag iallafall lova dig! Så ta det försiktigt i trafiken och akta er för andra dårar.
Doktor F
28 augusti 2009, kl 16:03
Jag vill ha tillbaka de tio sekunder av mitt liv som jag just ägnade åt att för första gången någonsin läsa ett "blogg"-inlägg. Som namnet blogg antyder är det uppenbarligen bara skit som skrivs och det bekräftades just. Och ja, du verkar vara en extrem fjolla.
Laurinkostern
28 augusti 2009, kl 16:06
1. Det finns inget som tyder på att dagens vaccin hjälper
2. Det är en vanlig influensa – varken mer eller mindre farlig än de som brukar komma.
3. Varför oroa sig för något som en influensa : antingen åker man på den eller inte. Om man inte separerar sig själv från resten av världen så finns det inget man kan göra.

Mina barn måste tvätta händerna med sprit på dagis, tre gånger om dagen. Det är helt stört! Som om det skulle hjälpa mot en luftburen smitta. Hela världen håller på att bli knäpp. Tyvärr blir jag så deprimerad av detta att jag inte ens kan skratta åt de som faller till föga för sin rädsla.
28 augusti 2009, kl 16:07
Det finns väl för fan värre saker att lägga energi på än svininfluensan? Det är inte mer än en handfull människor i Sverige som blivit "drabbade" och hur många har egentligen dött av detta i världen?

Man kan ju nästan tro att dagen då du får höra talas om att det finns HIV så kanske du stänger in dig för gött så ditt skräp slipper komma med skvallerposten?

Svininfluensan är bara något media blåser upp för att sälja lösnummer eller få sidvisningar. Nu säger jag inte att vi ska skriva om barnen i Afrika som dör av dödliga sjukdomar hela tiden, för det är ingen nyhet. Men det här med svininfluensan är lite överspelat nu va.
Också småbarnsfar
28 augusti 2009, kl 16:23
Håller med dig Alex men då kan ni ju för tusan inte planera in en flygresa till Thailand. Fly till Gotland igen i en gummibåt eller något liknande...
Ami
28 augusti 2009, kl 16:23
Dödligheten med svininfluensan ligger i samma nivå som vanlig influensa, jag kommer inte här för att vifta med vetskapen framför näsan på dig och flina utan snarare för att du kanske skulle kunna känna dig lite mindre orolig. Bara för att viruset uppgraderats pandemi så betyder det inte att 40% av jordens befolkning kommer att segna ner och dö. Ordet pandemi innebär bara att många kommer att bli smittade, inte nödvändigtvis att många kommer att dö.

Har man tidigare varit smittad av en influensa av liknande typ så är risken mindre att man smittas av A/H1N1 2009, därför tror man att äldre inte kommer att smittas i lika hög grad, sen kan det ju vara för att man låser in dem på äldreboenden där de kanske inte kommer ut i samma mån som yngre, men vad vet jag.

Så ja, det verkar som att barn och tonåringar kommer drabbas av viruset mer än vad vuxna och pensionärer kommer.

Följdsjukdomar som lunginflammation lär vara betydligt farligare än själva influensan.
Monica
28 augusti 2009, kl 16:27
Oh, oh, oh...... KALKON-virus! Akta er!
Vet att det är en konkurrerande tidning men det står väl snart i den här också!

http://www.expressen.se/halsa/1.1686792/experter-varnar-for-nytt-skrackvirus

(jag är så nonchalant så antagligen så får jag svinis snart) ;-)
E
28 augusti 2009, kl 16:35
Men snälla..det är fortfarande INTE barnmorskan ni går till! Det jobbar BARNSJUKSKÖTERSKOR på BVC. Barnmorskan går möjligen Amanda till. Snälla, skriv rätt. Du har ju sådan koll på allt annat. Men tack för en fin blogg!
fanny
28 augusti 2009, kl 16:38
Men din fjant. "Åh nej, jag är snorig och hostar lite" bu-fucking hu!

vaccin mot en sådan töntig sak kommer jag inte ta.. visst. förstår att du är orolig för din charlie, men du behöver ju inte överdriva. jeeses.
Johanna
28 augusti 2009, kl 16:44
men att oroa sig brukar aldrig ge något. förrutom ont i magen och svårt att sova.
Marie
28 augusti 2009, kl 16:49
Jag har svininfluensan - jag lovar, den är inte farlig. Det är som en rejäl förkylning!
Alltså - som vilken influensa som helst.
akm
min blogg http://prisonplanet.com
28 augusti 2009, kl 16:53
Alex, om du verkligen bryr dig om din son så borde du studera vad det är för nåt du trånar efter att få injicera i honom. Jag förutsätter att du kan läsa och förstå engelska, så gör dig själv och din son en tjänst och läs följande artikel:

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=14869
Ann
28 augusti 2009, kl 17:05
Sjukdomen i sig är väl inte farligare än vanligt men dess då fler blir sjuka samtidigt och i så fall hur många " externa lungor" kan sjukhusen bidra med då?? I vanliga fall så räcker ju de konstgjorda lungorna eftersom att influenserna inte alls sprids lika snabbt och brett som denna. Redan nu är ju flertalet upptagna och epedimin har ju långt ifrån satt fart.

Kanske blir dags att köpa sig en egen lunga på webben... ;)
Hind
28 augusti 2009, kl 17:17
Varför skulle alla kunniga "hipa upp" denna influensa mer än andra?! Hmm. Nä just det. Undrar vilka som är idioter jag - Jo lekmän som tror sig veta bättre än forkare, lärkarkårer och mynigheter. Klart svininfluensan är farligare än vanlig influensa. Det är ju alla insatta överens om. Fler friska blir allvarligt sjuka och tom dör av den. Så är det inte med de vanliga influensorna! Punkt slut.
Linn igen
28 augusti 2009, kl 17:29
Den enda tänkvärda kommentaren förutom min egna är den som är skriven av killbill! Alla ni som ska skita i att ta vaccin för att det är "onödigt" är ju jävligt ego som bara tänker på er själva, men killbill har faktiskt en poäng. Sjukt att så stora mängder av vaccin står till vårt förfogande främst av ekonomiska skäl medan massor av människor (barn) dör i onödan pga brist på medicin. Det är ett verkligt skäl till att vaccinet aldrig borde beställts. Men att skita i att ta vaccin som ändå finns här endast finns pga någon sorts "spotta i näven" mentalitet är bara så jävla töntigt.
Jonta
28 augusti 2009, kl 17:33
Märkligt att folk inte förstår det, många dör, små barn som gamla. Men livet har aldrig varit rättvist. Nu kommer säkert många dö men folk dör ju hela tiden i världen och det blir lite mer rättvisa om det jämnar ut sig här med.
Många lever i en rosa curlingvärld. Jag är glad för att jag lever idag:)
NinnisM
28 augusti 2009, kl 17:49
Flygplatser lär ju inte vara de bästa ställena att vistas på om man är rädd för svininfluensan. Där samlas massor av människor från alla möjliga delar av världen. Delar av världen där svininfluensan kanske är mer utbredd i än den är i Sverige.
Linnéa
min blogg http://www.majken.babyblogg.se
28 augusti 2009, kl 17:55
Självklart ska man respektera att alla känner olika inför denna "flunsa". Jag känner också oro för mitt barns skull, men jag blir inte direkt lugnare av att vaccinet kan orsaka långvarig förlamning! (http://svininfluensan.com/content/utred-biverkningarna-av-influensavaccin) Risken för att man kommer att dö om man insjuknar verkar inte vara så stor, och då blir frågan vilka biverkningar som blir värst? De efter influensan eller de efter vaccinet? Tror på god handhygien och bra "host-vett"
Hanna
28 augusti 2009, kl 17:55
Varför är ni jämt hos barnmorskan, barnet är väl fött, BVC-sköterska heter det.
NinnisM
28 augusti 2009, kl 18:00
Flygplatser lär ju inte vara det bästa ställena att vistas på om man är rädd för svininfluensan. Massor av människor från hela världen som samlas. Människor från ställen där svininfluensan kanske är mer utbredd än vad den är i Sverige.
tomas
28 augusti 2009, kl 18:12
Så eftersom du saknar förmågan att korrekt uppskatta risken samt hur mycket DU personligen kan påverka ev. smittning så är alla som menar att din brist på bildning är lite rolig, då du så villigt manifesterar den, töntar?

Då är jag nog gärna en tönt. Varför har du blivit så sjukt mycket sämre Alex? Tror inte jag orkar läsa din blogg längre. Det var ett bra tag sen jag läste något kul/intressant här.
Maria
28 augusti 2009, kl 18:15
Det är förmodligen samma människor som säger att miljöhotet är påhittat och överdrivet. Jag tror ärligt talat inte dessa människor har studieskulder..
Armin K.
min blogg http://karagic.wordpress.com
28 augusti 2009, kl 18:17
Håller inte riktigt med dig Schulman. Det mesta är skrämselpropaganda, folk tjänar stora pengar på svininfluensan. Folk insjuknar och dör även i den "vanliga" influensan.
Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
min blogg http://spindeltjejen.wordpress.com
28 augusti 2009, kl 18:40
Eller Alex.... så är det så att man är allergisk och inte KAN ta något vaccin även om man vill.

Eller... så är det för att man har insyn i läkemedelsvärlden och man faktiskt inte har EN ENDA ANING om vad vaccinet har för långsiktiga bieffekter?

Det är ju som pest eller kolera.

Antingen riskera att få svininfluensan och bli dödssjuk (jag hör till högriskgrupperna) eller ta ett vaccin som jag inte har en aning om vad det kommer att göra med mig senare i livet - vem vet om det ger allvarligare men på lång sikt.

Vad skulle DU välja. Skulle du välja att ge din dotter ett vaccin som inte har några förbelägg på vad det kommer att orsaka henne i framtiden?
saga
28 augusti 2009, kl 18:44
Jag förstår inte ditt resonemang riktigt... i ett tidigare inlägg skriver ni att ni ska till thailand...
Thailand är det land där det dött flest i svininfluensan...
Nu säger jag inte detta för att skrämma upp dig eller för att jag är avundsjuk... eller jo... lite avundsjuk e jag nog....
Ha det såååå underbart... och var rädd om charlie i värmen... du vet... det gillar bebisar inte ... man ser alltför många småbarnsföräldrar när man är där nere med sina bebisar på magen i 40-45 graders värme.... jag lovar dig... hon gillar det inte...
vonpillerill
28 augusti 2009, kl 18:47
Har precis haft svininfluensan och ja man är sjuuk, men om du nu nödvändigtvis vill ge efter för din rädsla så ta reda på vad du verkligen skall vara rädd för. Om du väljer att inte informera dig om vaccinets avigsidor och de sjukdomar och långtidseffekter den kan ge upphov till så väljer du att inte ta ansvar för dig och de dina. Sluta vara rädd, rädsla är katastrofers näring. Och ge inte era barn Tamiflu för guds skull, det finns flera fall där barn har blivit jättesjuka av den medicinen. Ni får skylla er själva om ni väljer att leva i ignorans
weran
28 augusti 2009, kl 19:19
Men vet du vad? fan vad vi ska flina när dom åker på skiten!! Är lika irriterad som du. Dom flinar när man kommer in på tal om svin influensan.. men vänta bara..
jonas
28 augusti 2009, kl 19:36
och så lite fakta:

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=166052
anna
28 augusti 2009, kl 19:36
svininfluensen finns. men ack så förstorad. om du får den, gå till sjukan och be dem bota dig. och vips! svininfluensen var historia.
Sara
28 augusti 2009, kl 19:46
Jag tycker ändå du tänker helt rätt. Jag hade svininfluensan tidigare i sommar. Det var inte farligt för mig. Men du är ju pappa. Om du får det kanske det är ofarligt även för dig, eftersom du är vuxen och kanske frisk av dig, men din dotter är ju desto hjälplösare. Klart man ska vaccinera sig så man inte kan smitta dem som kanske har svagare kropp! Självklart! Man måste ju tänka kollektivt i en sån här situation.
Rädd PÅ RIKTIGT
28 augusti 2009, kl 19:49
MEN SKA DU ÅKA TILL THAILAND OCH SITTA PÅ ETT FLYGPLAN DÄR DET YRAR RUNT VIRUS I LUFTEN INNAN DU ÄR VACCINERAD?! Och om du vaccinerar sig så är det bara ett 50 procentigt skydd.

Nej då kan du inte vara riktigt rädd, du är ingen riktig oroare som du försöker att utge dig för. Om man verkligen är rädd för svininfluensan sätter man sig inte i ett flygplan bland hostande människor! Och flina inte åt mig och tyck att jag är en idiot nu.
frida
28 augusti 2009, kl 19:52
Haha! Men fågelinfluensan, galna kosjukan osv...? Vi behöver kanske inte gå igenom alla djur och ha denna DJUPA ORO på vaaarje djur som sägs komma. Nej det är komiskt allt ihopa, visst är det det. Det är roligt det hela, jag tycker det är kul att säga att jag inte tvättat händerna på 3 dagar & sånt där eftersom jag hoppas få svininfluensan! Fast det har jag såklart. Alex du kan väl oroa dig hur mycket du vill men du kanske inte ska se ner på folk som kan finna en gnutta humor i det hela? För det är rätt roligt, hur någon ny influensa varje år ska vara superfarlig, det är det.. Puss, keep up the good work :D!
Nemokrati
min blogg http://komigenuva.wordpress.com
28 augusti 2009, kl 19:56
Man skrockar inte bort en sån här pandemi. Alla som skrockar åt det här borde läsa Sven Brittons helomvändning när det gäller massvaccination. Han är numera för, eftersom han är behandlande läkare för den 30-årige kille som han nu kämpar för att rädda.

LÄS OCH BEGRUNDA!
http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=3062796

Och nys inte offentligt! - Följ råden - de kommer här - stanna hemma om ni blir sjuka.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/10-vanliga-fragor-och-svar-om-svininfluensan-1.930607
Nemokrati
min blogg http://komigenuva.wordpress.com
28 augusti 2009, kl 19:57
anonym 28 augusti 2009, kl 19:56Man skrockar inte bort en sån här pandemi. Alla som skrockar åt det här borde läsa Sven Brittons helomvändning när det gäller massvaccination. Han är numera för, eftersom han är behandlande läkare för den 30-årige kille som han nu kämpar för att rädda.

LÄS OCH BEGRUNDA!
http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=3062796

Och nys inte offentligt! - Följ råden - de kommer här - stanna hemma om ni blir sjuka.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/10-vanliga-fragor-och-svar-om-svininfluensan-1.930607
bumbi
28 augusti 2009, kl 20:24
*ler*
Susanne
28 augusti 2009, kl 20:25
Herregud vad trött jag blir................. Influensan är som vilken annan influensa som helst............. Javisst att redan 4 unga i Sverige är MYCKET svårt sjuka och inte kan andas själva det är ju verkligen som den vanliga influensan. Idioter säger jag!! I vanlig influensor som kommer varje vinter är det ju ett par tusen människor som dör i MEN det är mest gamla och människor med andra sjukdomar i grunden. Läs boken "Spanska sjukan" av Gina Colata så kan vi diskutera "ofarliga" influenser sen.
Susanne
28 augusti 2009, kl 20:25
Herregud vad trött jag blir................. Influensan är som vilken annan influensa som helst............. Javisst att redan 4 unga i Sverige är MYCKET svårt sjuka och inte kan andas själva det är ju verkligen som den vanliga influensan. Idioter säger jag!! I vanlig influensor som kommer varje vinter är det ju ett par tusen människor som dör i MEN det är mest gamla och människor med andra sjukdomar i grunden. Läs boken "Spanska sjukan" av Gina Colata så kan vi diskutera "ofarliga" influenser sen.
Susanne
28 augusti 2009, kl 20:25
Herregud vad trött jag blir................. Influensan är som vilken annan influensa som helst............. Javisst att redan 4 unga i Sverige är MYCKET svårt sjuka och inte kan andas själva det är ju verkligen som den vanliga influensan. Idioter säger jag!! I vanlig influensor som kommer varje vinter är det ju ett par tusen människor som dör i MEN det är mest gamla och människor med andra sjukdomar i grunden. Läs boken "Spanska sjukan" av Gina Colata så kan vi diskutera "ofarliga" influenser sen.
Susanne
28 augusti 2009, kl 20:26
Herregud vad trött jag blir................. Influensan är som vilken annan influensa som helst............. Javisst att redan 4 unga i Sverige är MYCKET svårt sjuka och inte kan andas själva det är ju verkligen som den vanliga influensan. Idioter säger jag!! I vanlig influensor som kommer varje vinter är det ju ett par tusen människor som dör i MEN det är mest gamla och människor med andra sjukdomar i grunden. Läs boken "Spanska sjukan" av Gina Colata så kan vi diskutera "ofarliga" influenser sen.
Jimmy
28 augusti 2009, kl 20:28
Det där är något fjant som media förstorat upp. Är ni dumma i huvudet? Ni fattar väl att om läkarna "famlar i mörkret" så är det inte något allvarligt. Läkarna är väl de första som blir informerade om det skulle röra sig om någon kris. Svininfluensan är som vilken jävla snuva som helst. Vissa är överkänsliga (som med bistick) och dessa lider sju svåra år. Vi andra klarar det där galant. Slappna av. Kära nån, småbarnsföräldrar.
28 augusti 2009, kl 20:31
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=swine_flu
Evelina
28 augusti 2009, kl 20:42
Jag tar nog hellre svininfluensan, som är en mildare form av vanlig influensa, än det där vaccinet som kan göra en förlamad. Och som ändå inte räcker till alla.
Susanne
28 augusti 2009, kl 20:43
Läs den här artikeln ni som tycker att influensan verkar vara som vilken influensa som helst.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3424817.svd
Ola
28 augusti 2009, kl 20:58
Alex! läs på lite innan du skriver mannen
Medborgare X
28 augusti 2009, kl 21:33
Alex!

Tänk till en gång till. Läs på lite mer om svininfluensan och vaccinering generellt. Vänd inte din ilska mot dem som inte tänker vaccinera sig. Vänd den istället mot de politiska och ekonomiska krafter som tjänar på att ständigt larma om nya hemska influensor och hetsa upp stämningen så folk känner sig rädda.

http://medborgarperspektiv.blogspot.com/2009/08/hysterin-kring-svininfluensan-drivs.html
Anna
28 augusti 2009, kl 22:38
Kan du inte svara på hur du resonerar kring att dra till Thailand (när BVC rekommenderar att undvika stora folksamlingar) samtidigt som du är så orolig över svininfluensen??!
28 augusti 2009, kl 23:00
Håller totalt med! Måste vara någon form av förnekelse/blockering hos dessa människor, locket på liksom(?)

Trooo mig jag kommer att vara den första i kön och vaccinera mig då vaccin kommer ut.Och även make och barn(Om nu barn kommer att få ta vaccinet?)

Gillar din blogg och blir så rörd om allt fint du skriver om din vackra fru och din söta lilla dotter.
Fridens
Maria
28 augusti 2009, kl 23:03
Är du så skraj så ta inte med lilla Charlie till Thailand. Vad ska hon där och göra?! Flygplatser och flygplan i flera timmar.. snacka om risk att smittas! Kul att bli sjuk i svinis påväg till Thailand..?
Anna E
29 augusti 2009, kl 00:18
Och jag är j*t trött på att höra detta tjat om influensan. För det är tjat! Så länge vi lever kommer vi att drabbas av alla möjliga konstiga sjukdomar och jag är ledsen för att behöva säga det här, men det kommer flera som skapar skräck. Är det inte svin, så är det fågel eller sars, galna kosjukan eller något annat. Vad kallas nästa? Hypo0003 flunsan som är flunsans influensa nummer 1? Hjälp...
Marcus
29 augusti 2009, kl 00:42
Jag håller med dig, Alex.
Just nu vårdas fem personer med kritiskt tillstånd (av ca. 800 bekräftat smittade i sverige.)
Visst, de flesta klarar sig lindrigt undan, men hur ignorant och nonchalant man än är, så går det inte komma ifrån att det finns en risk att jag, min flickvän, någon av mina vänner eller någon i min familj kan bli en av de som insjuknar allvarligt. Trots att oddsen ligger på ens sida, så är det väl självklart att det finns en viss oro. Vad är korkat med att känna så?
29 augusti 2009, kl 00:45
Håller med dig alex. jag är inte oroad över svininfluensan för mig själv utan för mitt lilla barn på 2 månader.
Observant
29 augusti 2009, kl 00:51
Men hallå... kan du inte bara hålla med om att för två år sen när din lite elakare blogg var som störst så hade du gjort narr av hela svininfluensan och alla skriverier om den?

Jag vet att det är skillnad när man är förälder till spädbarn, men vi som inte är det, vi bryr oss faktiskt inte nämnvärt!
Flerbarnsmamman
29 augusti 2009, kl 01:02
Det är absolut INTE nonchalant att tacka nej till ett vaccin som ännu inte är testat på människor. Tvärtom är det klokt att avvakta med det. Vaccinet mot svininfluensa sägs dessutom innehålla kvicksilver och kan orsaka allvarliga bieffekter som autism, neurologiska sjukdomar och autoimmuna sjukdomar. Är det värt den risken? Hur vet svenska folket att vaccinet är säkert när det inte har testats?
bajskorv
min blogg http://z0r.de/?id=1089
29 augusti 2009, kl 02:19
National Health Service (UK) skriver:
Worldwide, just over 0.4% of the laboratory-confirmed cases reported to the World Health Organization (WHO) have died. This is a similar rate to ordinary flu. The true number of swine flu cases is likely to be significantly higher than that reported to WHO and therefore the figure of 0.4% is likely to be an overestimate of the death rate.

Vaccinet är att betrakta som livsfarligt innan det gjorts genomgående studier. Unga kvinner rekommenderas att vaccinera sig mot livmoderscancer. Det vaccinet har lett till 48 dödsfall, många allvarliga komplikationer (inklusive hjärninflamationer som lett till koma) och över 6000 akutmottagningsbesök. Det är endast amerikansk statistik.

nog med saklighet; du är för övrigt en idiot
Chit
29 augusti 2009, kl 03:14
OMG ja, sluta förminska svininfluensan! Den är ju typ.. farlig, har jag läst.

10% av Sveriges befolkning lär ju riskera att gå under när denna moderna variant av digerdöden bryter ut. Det har jag läst i en massa tidningar.

Bäst att jag går o tar lite kvicksilver rakt in i blodomloppet för säkerhets skull. Har för mig att man kan bryta upp en termometer o köra hemma-vaxin. Typ som Martin Timell.

Förra gången det var svininfluensa så dog ju fler av vaccinet än av själva sjukdomen.
J
29 augusti 2009, kl 03:43
Jag menar: om du TAR vaccinet, då är du ju VACCINERAD - ingen risk att bli smittad av andra med andra ord.

Förstår inte alls vad din rädsla kommer in i bilden - det är ju bara att vaccinera barnet och dra till Thailand?
Dr:Glad
29 augusti 2009, kl 04:25
....... En liten grej för att göra dig lite lugnare, den gemensamma nämnaren bland alla som blivit kritiskt smittade av svininfluensan har ett BMI på över 40! Det är grov fetma. Feber och Fetma, är det gemensamma. Så jag tror att du kan vara lugn.
karin08
29 augusti 2009, kl 10:28
men en av de största riskerna just nu är att åka till utlandet och dra med sig smittan från andra länder som är betydligt mer drabbade än sverige och det har folk inte heller fattat. Man åker och reser och far som att man är odödlig, stanna hemma och stanna hemma om du är sjuk så kanske vi slipper den här epidemin och kanske inte riskerar våra barns liv.
karin08
29 augusti 2009, kl 10:28
men en av de största riskerna just nu är att åka till utlandet och dra med sig smittan från andra länder som är betydligt mer drabbade än sverige och det har folk inte heller fattat. Man åker och reser och far som att man är odödlig, stanna hemma och stanna hemma om du är sjuk så kanske vi slipper den här epidemin och kanske inte riskerar våra barns liv.
karin08
29 augusti 2009, kl 10:31
personligen tycker jag att alla människor kan fara åt helvete, det är pga alla idioter som en sån här smitta kan få fart och ta fäste och riskerar mina barns liv. Funderar allvarligt på att flytta ut i skogen i en grotta för att slippa alla vidriga och äckliga smitthärdar till människor som inte har nåt folkvett. Så kan ni andra leva i varandras skit och baciller.
karin08
29 augusti 2009, kl 10:31
personligen tycker jag att alla människor kan fara åt helvete, det är pga alla idioter som en sån här smitta kan få fart och ta fäste och riskerar mina barns liv. Funderar allvarligt på att flytta ut i skogen i en grotta för att slippa alla vidriga och äckliga smitthärdar till människor som inte har nåt folkvett. Så kan ni andra leva i varandras skit och baciller.
karin08
29 augusti 2009, kl 10:31
personligen tycker jag att alla människor kan fara åt helvete, det är pga alla idioter som en sån här smitta kan få fart och ta fäste och riskerar mina barns liv. Funderar allvarligt på att flytta ut i skogen i en grotta för att slippa alla vidriga och äckliga smitthärdar till människor som inte har nåt folkvett. Så kan ni andra leva i varandras skit och baciller.
karin08
29 augusti 2009, kl 10:31
personligen tycker jag att alla människor kan fara åt helvete, det är pga alla idioter som en sån här smitta kan få fart och ta fäste och riskerar mina barns liv. Funderar allvarligt på att flytta ut i skogen i en grotta för att slippa alla vidriga och äckliga smitthärdar till människor som inte har nåt folkvett. Så kan ni andra leva i varandras skit och baciller.
karin08
29 augusti 2009, kl 10:32
personligen tycker jag att alla människor kan fara åt helvete, det är pga alla idioter som en sån här smitta kan få fart och ta fäste och riskerar mina barns liv. Funderar allvarligt på att flytta ut i skogen i en grotta för att slippa alla vidriga och äckliga smitthärdar till människor som inte har nåt folkvett. Så kan ni andra leva i varandras skit och baciller.
Bea
29 augusti 2009, kl 12:06
SARA, det där var väldigt sårande. Min kusin är en av de fyra (nu fem) som ligger i hjärt/lung maskin och svävar mellan liv och död och jag kan säga att vi anhöriga tycker inte att det är särskilt kul att andra är ironiska och driver om det. Ja, det är en liten del av de som får svininfluensan som blir alvarligt sjuka men det ger inte dig eller någon annan rätt att driva med andras rädslor.
Hiroshimatelegrafen
min blogg http://hiroshimatelegrafen.wordpress.com
29 augusti 2009, kl 19:30
Vi som inte tänker ta en spruta gör det inte för att vi skiter i dom gravida kvinnorna och andra människor, tvärtom….det är med kärlek och kunskap vi vägrar att inta ett vaccin som inte är godkänt.
Ett vaccin som är farligare än själva influensan. Ett vaccin som kommer att producera pengar till den misslyckade makteliten och samtidigt rädda oss från finanskrisen. Vi vill inte bli sjuka, vi vill inte bli kontrollerade med okända substanser i våra kroppar. Är det så svårt att förstå?

Det är ingen som flinar åt att människor blir sjuka. Det är för böveln vidrigt att vi systematiskt utsätts för detta virus för att vi just SKA TA VACCINET.
Lotta
29 augusti 2009, kl 23:22
Jag undrar vilka som är okunniga egentligen!
Influensan som kommer varje år gör inte så folk måste ligga i lungmaskin och unga människor dör inte! Om någon dör i influensa så är det ofta små små barn eller väldigt gamla människor. (Är inte så många dödsfall i vanliga influensor)

"WHO: Nya influensan ÄR fyra gånger snabbare andra virus Hittills 2180 döda – 40 procent av dem var unga och vid god hälsa, men dog inom fem till sju dagar"
fredde
30 augusti 2009, kl 00:24
du är bra, men där har du fan fel... gör om gör rätt
Peter
30 augusti 2009, kl 02:53
hrm, har någon dött i sverige av svininfluensan? Varför vara nervös och orolig över något du inte kan påverka? Sköt din hälsa och kurera dig. Slösa inte bort ditt korta liv med att oroa dig över något som är utanför din makt. Framförallt, sluta ha åsikter om hur människor lever sina liv. Låt mig leva bekymmerslöst utan att bli kallad idiot, ignorant och att jag ska fara åt helvete.
Jag respterar din frihet att leva ditt liv på ditt vis.
Peter
30 augusti 2009, kl 03:17
Varför vara orolig och nervös över något du inte kan påverka? Jag sköter min kurering och hygien, men jag är inte orolig eller nervös. Liver är för kort för att inte njuta av det.
Jag respekterar din frihet att leva ditt liv på ditt sätt, så kalla inte mig idiot, ignorant och be mig inte fara åt helvete för att jag lever bekymmerslöst.

Antalet sjukdomar ökar lavinartat på vår planet och ställ er frågan varför innan ni börjar kritisera de som tänker avstå det, om än, farligare vaccinet.
Tompa
30 augusti 2009, kl 09:07
Gudars, om vi nu vänder på din text, du hånar alla som inte tror på att det kommer att bli någon digerdöd och uppmanar till att ta ett "vaccin" som ingen vet om det fungerar och har hunnit testa. Detta sk vaccin har de stressat fram och har inte en susning om biverkningar osv och man kan inte sticka under stolen med att det handlar om mycket pengar och med vad allt det innebär.

Ett samband med alla som ligger väldigt sjuk är att de har varit utomlands - människan ska inte hålla på att åka land och rike kring - tillsammans med överpopulation så är det därför sådana här farsoter uppstår. Ha det så trevligt i Thailand!
Suggan
30 augusti 2009, kl 10:29
Sitter här med svinisen och flinar fortfarande. Så jäkla farlig är den inte. Dra ut käppen och slappna av!
bibbi
30 augusti 2009, kl 12:22
Jag litar inte ett dugg på mina medmänniskor, dom flesta kan inte hantera att det finns risker med svininfluensan som är större än andra influenser, istället går ni in i nån sorts självförsvarsposition, förnekar och skjuter fakta ifrån er. Sen må vaccinet vara en risk också, men hur ska smittspridning och den ökade risken för farliga mutationer annars hindras?

Man känner igen er typ, det är ni som inte kan ta saker seriöst utan att bli hysteriska, så ni skjuter istället saker ifrån er. Vanligt bland er är att tycka att rökning inte är farligt för att "man får ju ändå cancer av allt" ... verkligen skärpt resonemang. Liksom er löjliga inställning till svininfluensan, Ignoranta idioter.
bibbi
30 augusti 2009, kl 12:25
Svinis-ignoranterna borde vägras lungmaskinen.. den ska dom få som tar ansvar för sig själva och är solidariska med andra.
Dojle74
30 augusti 2009, kl 17:22
Om du verkligen är så rädd för svinflunsan så se till att få den nu eller flytta ut i skogen ett par år. Den berömda spanska sjukan som härjade mellan år 1918-1920 kom i två vågor. Den första vågen i mars 1918 dödade 145 amerikanska soldater den andra vågen som kom i oktober samma år dödade mellan 50 och 100 miljoner människor av jorden dåvarande befolkning på 1,6 miljarder människor(som därmed blev 1,5 miljarder människor. Mellan hälften och en tredjedel av jorden befolkning smittades och mellan 10% och 20% som smittades dog. Vilket betyder att mellan 3 % och 6 % av jordens befolkning dog i spanska sjukan. Låter hemskt visst men grejen är att dom som fick spanska sjukan, som för övrigt är av influensatyp, i första vågen som var en relativt mild influensa var immuna mot den andra vågen. Influensan härjar varje år men ibland med några års decenniers mellanrum muteras den och kommer i en andra våg som är riktigt elak. Om så är fallet så finns det tyvärr inte så mycket nån kan göra om man inte avsagt sig all mänsklig kontakt, haft den redan eller vaccinerat sig...
PappaTor
min blogg http://pappator.blogg.se
31 augusti 2009, kl 09:58
Jag är pappa till ett spädbarn, och absolut inte vad du kallar för oupplyst. Inte heller drivs jag av självförakt eller dödslängtar. Jag tror bara inte att "svinisen" är farlig.

Läste någonstans att det förekommit 160 000 bekräftade fall av svinis, och att den korrekta siffran sannolikt är flera gånger större då endast ett fåtal faktiskt kontrollerar sig. Låg säga 500 000. Av dessa har 1 000 personer omkommit. Det är procentuellt en lägre siffra än för en vanlig influensa.

Så är jag orolig? Javisst, jag vill inte bli sjuk, och jag vill inte att mitt barn ska bli sjuk. Är jag så orolig att jag tänker storma närmaste vårdcentral för att få vaccin? Nej, knappast. Hellre flinar jag lite åt svinisen.
Bibbi
1 september 2009, kl 12:54
Vad var det jag sa. Nu bekräftar regeringen det i direktsändning från Rosenbad - det är idiotiskt att låta bli att vaccinera sig, pga en solidarisk logik - då blir färre sjuka, och färre riktigt sjuka och färre dör, och trycket på vårdsystemen minskar för att kunna hjälpa de mest utsatta. Tack! Varför kan ni inte tänka lite längre än ER SJÄLVA. Vi människor är inte bara individer, vi är en population, där sjukdomar sprids MELLAN individer, vi hör samman, vi är beroende av varandra. Därför kan man inte bara tänka på sig själv och sitta och flina.
Lars
1 september 2009, kl 17:03
Talade med en infektionsläkare som bara fnös åt att man kan skydda sig.ex
Ett flyg landar från smittat land.
Alla på flyget åker in till stockholm.
Tåg,buss,tunnelbana åt olika håll.
Jaja nu är ju smittan redan här.

BIVERKNINGARNA till vaccinet mot H1N1, "svininfluensan", HAR VI INGEN ANING OM. Regeringen har köpt grisen i säcken, sa Sven Britton, infektionsläkare på Gävle sjukhus och professor emeritus i infektionsmedicin.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close