Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Meddelande till feministerna där ute

Jag läser på Twitter att en kvinna reagerat mycket starkt på min beskrivning av vårt möte med läkaren här i bloggen. Hon skriver:

“Alex Schulman skriver att hans Charlie blivit undersökt av en kvinnlig läkare. Alex. Har vi inte kommit längre än så?”

Jag ser också att en lång rad kvinnor håller med, skriver uppmuntrande i VERSALER att jag är dum, en idiot och så vidare. Jag känner inte igen någon av de här kvinnornas namn, jag vet inte vad de vill och var de kommer från. Och jag förstår inte deras poäng. Vet inte vad jag gjort för fel. Jag går in kvinnornas profiler och läser raden där de anger vad de är intresserad av i livet. Alla skriver:

GENUS
FEMINISM
JÄMSTÄLLDHET

Och då går det upp ett ljus. Jag måste skratta. De här kvinnorna är arga för att jag skriver “kvinnlig” före läkare. Så måste det vara! De undrar om vi verkligen inte kommit längre än så. De här befängda människorna som hittar en könskamp överallt. När ska de lugna ner sig? När ska de förstå att de här könskriget kanske främst finns i deras huvuden?

De här kvinnorna. Jag tror att de förstör för de människor som verkligen arbetar för jämställdhet på viktiga områden. Jag tror de förstör för den sanna feminismen, den som jag älskade en gång i tiden. Det finns något konspiratoriskt också här, inte sant. De tror att alla män bär på en dold agenda, de tror att alla män vill äga och krossa kvinnan. Jag känner inte igen det här. Jag tror att jag talar för ganska många av oss män när jag säger att jämställdhet mellan könen är viktig.

Jag tror att det var första gången jag träffade en kvinnlig läkare. Därför skrev jag det. Jag tyckte att det adderade intressant information. I en värld av manliga läkare träffade jag plötsligt en kvinna. Det var kul! Jag skrev "kvinnlig läkare" på samma roade sätt som jag skulle skrivit "manlig sjuksköterska" om jag träffat på en sådan. Det var alltså INTE en inlaga i kvinnohatar-debatten. Det var INTE ett försök att krossa feminismen.

Jag måste få först få skaka på huvudet och sen måste jag få säga till de här människorna, vad de nu heter, Isabella Upp-Till-Kamptz och allt:

Ni frågar om jag inte kommit längre än så.
Ärligt talat, hörrni.
Har inte NI kommit längre än så här?
Är detta vad bråket handlar om?

Skärpning nu, alla feminister där ute.

135 kommentarer
Hanna
8 september 2009, kl 08:11
Borde ju finnas annat att lägga ner överflöds energin på...viktigare frågor....
Måste ju passa på att säga att Charlie är den näpnaste, sötaste flickbebis jag någonsin sett!!! (pojkbebisen bor hos mig!)
//Hanna
mammatillenfjortis
8 september 2009, kl 08:16
Jag kämpar för jämställdhet mot alla dessa feminister.. Låt mig bara vara KVINNA, låt mig vara en duktig kvinna. Låt folk titulera mig KVINNLIG kock. Varför kan man inte få säga KVINNLIG kock, KVINNLIG läkare? Radera inte mitt kön.. :)
matilda77a
8 september 2009, kl 08:19
?Skall jag skämmas ifall jag blir undersökt av en manlig läkare? Man kan ju faktiskt vända på frågan. Hur många kvinnor har ej blivit undersökta av en manlig läkare? Då kan du ju ställa dom samma fråga:Hur långt har du kommit? Kanske att ge igen med samma mynt,ej är den bästa lösningen men kan ni se min poäng? Dom kallar dig för div ting pga du hade en kvinlig läkare men hur ser då en kvinna ut ifall hon nu får en manlig läkare?
Pamalija
8 september 2009, kl 08:21
"Mediefeminister" är ju lika roliga att lyssna på som vilken annan onyanserad fanatiker som helst..
humanisten
8 september 2009, kl 08:24
håller med du, alex. allt detta feministtjöt blir en aning jobbigt ... och överdrivet! jag tror att de flesta är för allas lika rättigheter och skyldigheter. men att göra kvinnor till män och vice versa är det nog inte så många som är intresserade av. /inte feminist men humanist
Granntanten
8 september 2009, kl 08:30
Jag anser mig vara människa , gärna omnämnd som en av de med kvinnligt kön men jag är såå trött på de som märker ord om det gäller kvinna - man. Vart kommer de s k feministerna som det kryllar av ifrån. Jag menar dom som ger uttryck för att i princip alla av hankön skall kastreras med slö rostig skridsko. Jämställd javisst men kan vi inte hylla de fantastiskt trevliga skillnaderna mellan man och kvinna och dra nytta av dem? Jag undrar vad som skett om du hade beskrivit läkaren som kvinnlig OCH blond. En del läser bloggar som en viss potentat läser bibeln. Ha det bra med dina kvinnor - små som stora.
abbi
8 september 2009, kl 08:31
Nej, Alex, det var inte detta vi kämpade för på 60-talet, inte att radera ut könstillhörigheten. Säg du "kvinnlig läkare", hon var ju det, inte förminskar det hennes värde varken som kvinna eller läkare.
Hälsningar från en kvinnlig bloggare som brände bh:n då, när det verkligen gällde.
8 september 2009, kl 08:36
Du har så rätt Alex. denna skara av feminister (eller som tror ig vara det) skadar nog mest bara arbetet med att få ett jämnlikt samhälle.. att haka upp sig på tex "kvinnlig läkare" är mycket löjligt! man säger ju tex manlig sjuksyrra, så varför inte kvinnlig läkare... åå jag blir så irriterad på detta!!!
har sagt det förr å säger det igen. du är en fantastisk skribent... å jag följer varje bokstav...
har iaf fått min 6åriga son att skrika till folk "tvätta händerna. vem vet var dom har varit, då får du svinis å så dör du" å folk blir tysta å de tvättar händerna innan de tar på nåt i mitt hem... hahahahaha
isac
8 september 2009, kl 08:40
Väldigt roligt skrivet abbi
Hälsningar från en kvinnlig bloggare som brände bh:n då, när det verkligen gällde.
8 september 2009, kl 08:40
Ja, det är verkligen helt otroligt! Så fantastiskt fånigt.
Sara
8 september 2009, kl 08:48
Ibland måste man provocera för att starta en debatt, eller hur Alex? Ur det prespektivet är de bra feminsister. Många av dina läsare har antagligen aldrig reflekterat över feminism annat än att det är något negativt, något som vill begränsa deras handlingsutrymme. och även om det är dessa personer som fäller kommenterarerna: "jag håller med, de bara förstör" så har feministernas kommentarer som har lett till ditt inlägg kanske sått ett frö hos någon av dina läsare.

och att växa upp i en värld som så djupt föredrar män framför kvinnor gör något med en och ibland är det svårt att kanalisera frustrationen åt rätt håll och då slår man mindre noggräknat, men frustrationen måste ut och den måste tas på allvar!
Maria de Suède
8 september 2009, kl 08:51
Les droits de l'homme - De mänskliga rättigheterna

Homme betyder man i vardagligt tal, men i detta fall människa. Är inte vi människor i första hand oavsett kön, sexuell läggning, religion och etniskt ursprung?

Lika rätt för alla. Det är om detta jag skriver om på mina bloggar. Jag vill tro på människan. Men vissa blir förblindade av vissa ord. Jag stavar fel ibland på min svenska blogg, ty jag är mer van att prata franska.
Annelie
8 september 2009, kl 08:55
Håller med dig.
Trots, eller tack vare, att jag är kvinna.
Herreminje vad somliga kan vara genanta ibland.
Dessutom partiet FI, hur smart är man som döper ett parti till FI?
Fattar väl vem som helst att det är lätt hänt att man medvetet kan vara både politiskt korrekt samt driva med partiet genom att säga Fi:s.

jisses
Margareta
8 september 2009, kl 08:55
Nej nu....Så olika vi kan läsa in och tolka saker och ting. Jag trodde din avsikt var att verkligen få oss att förstå att i och med att det var en kvinnlig läkare så ökade trovärdigheten. En kvinna som kanske själv har barn och vet vad hon talar om. Ett praktexemplar i alla dimensioner, er Charlie.
"Vi ser inte saker som dom är utan som vi är".
8 september 2009, kl 08:57
Nej det verkar onödigt att stressa upp sig över nåt sånt. Men jag förstår vad poängen var i deras tjat. Förmodligen att det är tråkigt att en skribent och bloggare måste specificera när det var en kvinna och därmed utmärka att det var något speciellt över det, medan han förmodligen inte kommenterat att det var en manlig läkare.
Språkets diskurs är viktig för det speglar våra generella uppfattningar, men här tror jag mest att några ville ha uppmärksamhet. Det är ju inte som att du skriver manschauvinistiskt annars?
Jen
min blogg http://lolamay.blogg.se
8 september 2009, kl 08:57
Det är sånna kvinnor som gör att jag inte vill kalla mig själv feminist. Visst jag vill ha jämnställdehet i samhället, men man behöver väll inte va bitter för det?!
Petter2000
min blogg http://petter2000.blogspot.com
8 september 2009, kl 09:08
Kan det ha varit så att du och jag Alex en gång för länge sedan var samme person? Sjukt träffande inlägg. Fast inte lär du få färre arga tanter efter dig för det.... Det provocerar mig verkligen när gamla ideal mest hålls uppe av de som en gång kämpade för dess utplåning.

Hörni! Ni som är så upprörda. Sluta skapa så jävla mycket problem hela tiden!
baralitetankar
min blogg baralitetankar.blogg.se
8 september 2009, kl 09:12
Nej, fy för feminister, och de flesta -ister by the way. (vet inte om det är någon -ist jag gillar, har inte hunnit tänka fram någon sådan). Att kräva någons rätt på bekostnad av någon annan. Usch. Och dra alla över en kam och utgå från att tex alla kvinnor vill jobba heltid och ha en karriär framför familj, eller att alla män är svin osv. Mer än lovligt korkat skulle jag vilja säga. Fast jag kanske inte ska utgå från att alla feminister och andra -ister är lika korkade... Men har inte träffat på någon klok so far...
/kvinnlig ickefeminist
Cicci
8 september 2009, kl 09:19
Skrämmande !!
Som du skriver, de motarbetar bara sig själva!

Jag tillhör den yngre generationen med mina 25 år och anser och har länge gjort det att femenism är något negaivt!

Tack för en underbar blogg och du var självklart årets bästa sommarpratare! Tycker att många män skulle kunna lära sig något av dig!

All lycka i världen till dig och familjen!
Sara
8 september 2009, kl 09:22
Jag tänker börja ta alla feminister på allvar den dagen de kräver att även kvinnor ska tvingas göra militärtjänstgöring. Tills dess är de alla hycklare.
Jens
8 september 2009, kl 09:33
Den här typ av feminister är patetiska människor som tar varje chans att förlöjliga de verkliga jämställdshetsfrågorna. De som, hör och häpna, även vi män tycker är självklara. Såsom lika lön för lika arbete. Det är egentligen inte ens en fråga om jämställdhet utan sunt förnuft. Samma sunda förnuft som den här typen av feminister saknar. Jämställdhet innebär inte att 50% av alla rörmokare ska vara kvinnor. Jämställdhet innebär inte heller att en snubbe som heter Ragnar ska amma sitt barn. Våga se saker i ett större perspektiv. Då kanske ni en dag kan bidra i dessa frågor istället för att förlöjliga dem.
ellen vidstige
8 september 2009, kl 09:33
ha ha ha... Jag håller med dig till 100 %. Läste ditt inlägg högt för sambon och skrattade gott. Tänk så fantastiskt om alla dessa människor som bli upprörda av något sådant här och som överanalyserar allt la sin energi på något "viktigt" istället.. Tänk vilken förändring det skulle kunna bli!
Man får inte kalla sig feminist om man tycker ditt blogginlägg är ett hot mot den.
De borde skämmas lite.
Men visst, det blir ju underhållande om inte annat..
Sofia
8 september 2009, kl 09:38
Go Alex...
Tautologi
min blogg http://tautologlogi.blogspot.com
8 september 2009, kl 09:47
Nåja, det är ju fascinerande att det finns utrymme för att skriva just "kvinnlig läkare" och "manlig sjuksköterska", att vissa yrken är könskodade, fortfarande, så till den grad att ett epitet krävs för att man inte ska anta att personen i fråga har ett visst kön. Om man vill motarbeta de här förutfattade meningarna så kan man ju kalla sig för person istället för tjej/kille/kvinna/man och man kan låta bli att säga "kvinnlig läkare" eller "manlig sjuksköterska". Skiter man i vilket så kan man ju skriva precis vad man tycker och lägga krut på andra saker. Men jag förstår att de reagerade.
8 september 2009, kl 09:52
Hej Alex,
Jag läste ut din bok igår kväll och jag måste bara få tala om hur bra jag tyckte att den var. Jag grät i slutet när jag läste om din pappa på sjukhuset. Efter att ha läst din bok och hört ditt sommarprogram har jag en annorlunda bild av dig. Jag hoppas du kommer ge ut en bok till, denna läste jag ut jättefort och jag ville inte att den skulle ta slut. Ville bara säga det. Ha en fantastisk dag.
Malin
8 september 2009, kl 09:54
Så sant som det var sagt, bra skrivet!
Elin
8 september 2009, kl 09:58
Jag blir så ledsen när jag hör människor säga "jag vägrar kalla mig feminist" eller "att vara feminist är någonting negativt". Vad är det ni säger egentligen? Att ni inte vill att det ska vara jämställt mellan könen? Inga lika rättigheter? För det är vad feminism står för. De som tror att feminister vill att alla män också ska amma barnen eller att det ska vara exakt 50/50 inom alla yrken är bara korkade. Kvinnor vill ha samma MÖJLIGHETER som män vad gäller att ta sig in på olika arenor, ex. arbetsmarknaden. Detsamma gäller naturligtvis för män. Någon skrev tidigare att det vore fantastiskt om vi istället kunde hylla alla skillnader emellan oss, och det låter som en jättefin tanke. Jag håller med, jag önskar också att "kvinnliga attribut" värderades lika högt som "manliga attribut", men är det verkligen så idag? Jag kan förstå att många anser det vara en petitess att diskutera och hetsa kring språkliga formuleringar som "kvinnlig läkare", och att det finns viktigare saker i jämställdhetskampen att kämpa för. Men har du väl öppnat den här dörren, till kvinnoförtryck och allsköns fanskap, och börjat se så är det helt omöjligt att stänga till den och bli omedveten och ignorant igen. Du ser allt, reagerar på allt och blir förbannat på allt. Jag lovar att det kvinnorna som skrev om Alex formulering "kvinnlig läkare" reagerade på var att läkaren specificerades som kvinnlig, och de ställde sig säkerligen frågan ifall detsamma hade gällt om läkaren varit manlig - hade han kallats för manlig läkare eller endast läkare? Nu sitter säkert många och tänker "fan vad trött jag blir" och "sluta hetsa om skitsaker". Jag tänkte också så en gång. Men som någon skrev över mig så speglar språkets diskurs våra generella uppfattningar, och hur vi talar till och om varandra säger väldigt mycket om hur vårt samhälle ser ut.
anna
8 september 2009, kl 09:59
hej!
jag har aldrig förstått varför kampen för jämställdhet ska gå ut på att sudda ut gränserna mellan det så kallade kvinnliga och manliga, att allt ska vara könsneutralt. Det viktigaste måste väl ändå vara att det värderas lika, då spelar det väl ingen roll om man skriver epitetet kvinnlig eller manlig? men att alla ska gå i grått och ha namn som ingen kan avgöra om det är en tjej eller kille, det är inte min uppfattning om ett kul liv, jag älskar rosa!
Hanna
8 september 2009, kl 10:01
Du hade ju kunnat hoppa över "kvinnlig" och låta de personliga pronomen tala för sig själva. På det viset hade man kanske blivit irriterad på sig själv om man när de kom blev förvånad. Inte på dig. Men jag förstår din poäng.
Andreas
8 september 2009, kl 10:03
Väl rutet!
Helena Ljunggren
8 september 2009, kl 10:08
http://www.youtube.com/watch?v=CEZ7uta14nw

Säkert någon som lagt ut den redan men jag orkar inte gå igenom kommentarerna.
Hursomhelst, detta är så jävla bra! Paolo drar huvudet rätt på sopp-spiken.
Lena Medin
8 september 2009, kl 10:11
Tycker oxå det verkar fånigt att uppröras över detta. Jämställdhet innebär ju inte att båda könen klarar av/kan/har fysisk möjlighet. Idag jobbar jag med montering och då tar jag min man till hjälp då jag inte når eller har den fysiska styrkan eller - framförallt räckvidden - som krävs för vissa saker. Jag hade oxå beskrivit det som kvinnlig läkare, då får man en helt annan röst i huvudet när man läser.
Följer er flera ggr om dagen - skriv vidare!
Jocke
8 september 2009, kl 10:12
Bra Alex! Håller med till 100%. Könskriget ligger endast i deras egna skallar.
Kim
8 september 2009, kl 10:22
Ja, vad ska jag säga det är inte många med höga studieskulder här inte!! Den vettigaste kommentaren har tveklöst skrivits av Sara!!, so far! Samtidigt blir jag glad att ämnet verkar väcka så starka känslor härinne, det brukar leda till tankar som förhoppningsvis utmynnar i intresse och djupare kunskap. Tänk att en så liten kommentar kan väcka denna debatt, detta är precis vad jag som feminist vill, Skapa debatt!! Jag ska aldrig sluta kommentera orättvisor mellan könen och inte behöver jag vara bitter för det, jag mår riktigt bra av det!
Lina
8 september 2009, kl 10:24
Hej!
Tack för en blogg som trots en massa bebis-bilder lyckas hålla kvar mitt intresse, något som inte mina kompisar som blivit mammor lyckats med. Har en fråga som jag inte vet om du skrivit om tidigare. Har ni tänkt på Charlie i Lost när ni döpte Charlie?
Ingela
8 september 2009, kl 10:25
Jag tror snarare att det är fenomenet att du inte träffat på kvinnliga läkare tidigare som är aningen upprörande. Å andra sidan så dominerar kvinnorna på läkarutbildningen idag så det bör vara en övergående tendens. Det är väl ett samhälleligt fenomen att man alltid titulerar undantaget, det är att överdriva att läsa in någon underliggande baktanke hos den enskilda människan p g a det. Man skulle t ex kunna sagt att man träffade en mörkhyad läkare utan att därför vara rasist. Trots att det egentligen är helt överflödig information vilken hudfärg läkaren hade.
Caterine
8 september 2009, kl 10:34
Kan bara instämma i kören av protestanter. Alltså de som protesterar mot de feminister som på ett drivande sätt ser till att förlöjliga debatten och lägga ribban så lågt som det bara går. Somliga har fått på sig glasögonen, andra inte. Var tacksamma ni som fått dem och hjälp dem som inte har några, men för guds skull, hacka inte på dem som ser dåligt, det blir de inte mer seende av. Tvärtom!!! Själv är jag givetvis feminist, vad annat kunde jag vara?
8 september 2009, kl 10:36
Hade männen velat så hade de kunnat krossa kvinnorna hur lätt som helst. Män är större och starkare, hade de haft något behov av det så hade det varit väldigt enkelt.. Män vill också ha det jämställt, generellt.
ALEX! Det är bara kvinnor som bloggar!
8 september 2009, kl 10:39
vill bara säga en sak. "manlig sjuksköterska" är också onödigt, om syftet med detta skulle vara att enbart berätta att en sjuksköterska fanns med i bilden. Det spelar väl ingen roll om det är en man eller kvinna. Däremot om könet hade varit viktigt i just denna situation skulle väl det kanske varit en annan grej. T.ex. "En manlig sjuksköterska!! Han måste vara homosexuell."
anonym
8 september 2009, kl 10:40
och förresten.
Alex! Det är bara kvinnor som bloggar!
Stina O
8 september 2009, kl 10:41
Strunta i dessa "kvinnor" Alex. Det letar ju bara efter fel, eller saker att hetsa upp dej på. De är arga och vill få utlopp för detta. Då väljer de att säga att de är femenister, för då jäklar får man vara bitter och arg.

Äh, var ju trevligt att det för en gångs skull var en kvinnlig läkare!
Karin
min blogg http://fransapa.blogg.se/
8 september 2009, kl 10:41
Ja du Alex, jag är en 22-årig feminist som under tonåren var riktigt arg över allt vad patriarkatet heter. Nu har jag taggat ner en del och försöker vara smart, eftersom det är omöjligt att få folk att lyssna på en när man skriker.

Det negativa i att understryka könen, framförallt i en situation som denna är att man reproducerar normen om vad som är kvinnligt och manligt. Även om man gör det på ett "positivt sätt" som du säger att du gör. Och det kan inte vara så kul att vara kvinna och få höra att man är en kvinnlig läkare, som att det skulle betyda något mer än bara läkare, eller spela i band och få höra att man har ett tjejband bara för att alla i bandet råkar vara tjejer. Ja du fattar ju från början.

Nu ska jag göra en klyschig sak but still, here goes alex:

"Och då går det upp ett ljus. Jag måste skratta. De här färgade människorna är arga för att jag skriver “svart” före läkare. Så måste det vara! De undrar om vi verkligen inte kommit längre än så. De här befängda människorna som hittar en raskamp överallt. När ska de lugna ner sig? När ska de förstå att de här raskriget kanske främst finns i deras huvuden?"

Inte jämförbart? Varför inte? Varför upplever jag det då så? Hm...? Kanske för att jag är kvinna och har en massa hysteriska hormoner som gör att jag ser konspirationsteorier överallt? Måste vara så.
Li
8 september 2009, kl 10:43
Läkare är ju ett könsneutralt ord så för att få fram vilket kön det är på personen får man ju göra det tillägget med manlig eller kvinnlig innan. I min värld har det inget som helst med jämlikhet eller feminism att göra.

Bra blogg!
Therese
8 september 2009, kl 10:45
TACK!
(Charlie är bland det näpnaste jag har sett)
Stina
8 september 2009, kl 10:48
KVINNOHATARE!!!
DU SÄGER DET HÄR BARA FÖR ATT FÅ SYMPATI. DU VILLE HELLRE HA EN SON, DU TYCKER KVINNOR ÄR AV LÄGRE RANG. VI (FEMINISTER) KOMMER FÅ FRAM SANNINGEN OM DIG. TRO MIG. DIN HYCKLARE!
Maria i Gävle
min blogg http://livethosmig.blogg.se
8 september 2009, kl 10:50
*SUCK*
ibland är det lite "too much" av feministatnde och jämställdhetande.
Missförstrå mig rätt.......
j
8 september 2009, kl 10:50
om du skriver manlig läkare nästa gång du träffar på en sådan så är allt förlåtet!
Elenore
8 september 2009, kl 10:53
Håller med dig Alex. Orkar inte med tjafset om jämställdhet längre. Jag har tröttnat, råfeministerna har förstört det för mig. Eller tröttnat och tröttnat, jag ägnar mig åt viktiga frågor helt enkelt, så får de andra skika sig hesa om att mannen inte ska stå i garaget eller att flickor inte ska ha rosa bäst de vill.
leo
8 september 2009, kl 11:04
bra sagt!!
Eva
8 september 2009, kl 11:07
Skärpning nu, Alex Kjolman.
hanna
8 september 2009, kl 11:10
Hallå.

Känns ju lite puttig, den här diskussionen, & trots att jag FEMINIST & tror att det finns orättvisa & diskrimination mer än i "mitt eget huvud" så är det väl löjligt att reagera på något så harmlöst? Fast lite märkligt är det, att du dittills bara hade träffat manliga läkare. Själv tycker jag att det kryllar av kvinnor iallafall inom hjärtkirurign, där jag slussats lite fram & tillbaka.

Jag tror dock att de som reagerar menar väl, & jag tycker att det är bra att det reageras på fördomar & liknande, även om det kanske var missriktat i just det här fallet.
Sofia
8 september 2009, kl 11:11
Bra Alex! / Från en som håller med om varje ord i de inlägget
monica sillén
8 september 2009, kl 11:13
Bara någon som har problem med jämställdhet kan ha synpunkter på Din beskrivning av läkaren.
Kanske borde man ha märkt att Du faktiskt tar Din del av vården av Charlie men praktisk tillämpning av jämställdhet kanske inte är lila viktigt.
carl
8 september 2009, kl 11:13
Problematiken har renderat att feministfundamentalister ständigt och passionerat angriper alla tecken på andrafiering. Detta görs inte sällan med oproportionerligt verbalt våld vilket gör att en textbokskonflikt konstrueras. Andrafiering är på intet sätt någon ny företeelse för oss postkolonialister. Dyrbara Masoud Kamali menar t ex att vi inte under några omständigheter får beskriva en invandrare eller ens kalla honom/henne för invandrare, i och med att vi då andrafierar och förtrycker en grupp som inte utgör "vi". Exakt samma princip gäller för feministfundamentalister. En man får inte påpeka - goda som onda - skillnader med avseende på kön, då en andrafiering skapas. En kvinna eller invandrare får dock gärna andrafiera och påpeka skillnader hos - vilka för dessa upplevs som - förtryckande grupper. I och med att den förtryckta gruppen andrafierar förtryckarna så skapas även här ett förtryck, mot förtryckarna. Ett moment 22, minst sagt, vilket endast resulterar i skuld och ytterligare diskrepanser mellan grupper skapta av (moder) jord.

Dessutom så finns det starkt elitistiska drag hos den virtuella bastuklubben som säger sig vurma för totalitär jämlikhet och öppenhet. Denna elitism har också skapats i processen av andrafiering (i paritet till en imaginär medelsvensson) där bastuklubben dunkar varandras solskygga ryggar, varpå bastuklubbens medlemmar automatiskt tror sig vara ytterst finurliga och utvalda fanbärare för något alldeles jävla självklart!
Anti-fi
8 september 2009, kl 11:19
Jag är manlig sjuksköterska och jag skulle inte bry mig ett skit om du skrivit så. Jag hade endast reagerat om du gjort liknelsen manlig sjuksköterska = fjolla. Efter 25 år i yrket har man i stället fått kämpa mot sådana fördomar. Men man kan vara manlig sjuksköterska utan att klä sig i kvinnokläder på fritiden. Jag är hetero som bara fan.

(Måste sluta nu. Ska på Lindex, de har rea på stayups den här veckan)
Laura
8 september 2009, kl 11:23
Kan hålla med.. men, har du aldrig träffat en kvinnlig läkare?? Märkligt i så fall. Har du vuxit upp i Mellanöstern?
Ha en fin dag!
Mia
8 september 2009, kl 11:27
Ibland undrar man varför dessa feminister inte lägger energin på något som är viktigt? Jag menar hur förändrar det orättvisa löner etc om de hoppar på dig som bloggare? För att du uppmärksammar att läkaren var kvinna? Wow! Själv är jag stolt över att vara kvinnlig tekniker, inte heller allt för vanligt och när jag får kommentarer om det är tonen alltid positiv. Men vill man alltid se glaset som halvtomt istället för halvfullt så visst...då blir det jobbigt och frustrerande att leva...och någonstans ska det ju pysa över synd att det blir på så fånigt barnslig nivå bara
alexandra
min blogg www.suckmyblogg.blogg.se
8 september 2009, kl 11:31
Tycker du har helt rätt. för att vi ska få ett jämställt samhälle måste vi bli jämställda, många feminister gör så männen framstår som idioter. kan inte kalla det jämställdhet
Lillan
8 september 2009, kl 11:33
Jag skräms av de där tjejernas tänk. De letar fel och de hatar män (jo jag har hört dem säga det). Är DET feminism, att hata det andra könet? Om alla kvinnor skulle börja trycka ner männen skulle det ju bli icke jämställt åt andra hållet, var det inte jämställdhet vi var ute efter? Nej, jag kan inte kalla mig feminist så länge det finns såna som dem som kallar sig det, jag är inte som dem. Jag älskar män.

Kul med bajsfesten förresten, skrattade gott :D
Sanna P.
8 september 2009, kl 11:33
Min jämförelse här kan verka oseriös, men det är menat på fullaste allvar.

I ett av de tidigare South Park avsnitten ska staden välja flagga. Barnen röstar på en flagga där 3 vita män hänger en svart. Alla blir förstås upprörda (och någonstans dör Kenny), men på slutet när de som är för och emot flaggan debaterar går de upp för de vuxna som är emot, att barnen inte ens reflekterat över att det är en svart man som hängs, bara att det är en man som hängs.

Reagerar man på att det står "kvinnlig läkare" och inte tycker det är naturligt har man, precis som Alex skrev och många i kommentarsfälten ovanför mig skrivit, sorgligt nog inte kommit längre att man ser bortom könsrollerna hit och dit.
8 september 2009, kl 11:40
Du är helt klart en manlig bloggare. Det är viktigt.
En man. En är en man är en man är utgångspunkten och utgångshålet.

Det är synd om dig. Det är synd om människan.
R
8 september 2009, kl 11:41
jag e tjej och det är okej...håller med dig alex, det måste vara ok att uttrycka ordet kvinna, kvinnlig, tjej , flicka osv utan att det blir något fult, är det inte det som är hela grejen med feminism...tycker också att många egentligen sätter krokben på sig själva när de bara surrar på utan att inse vad de håller på med.
Eva
8 september 2009, kl 11:44
Har du aldrig träffat en kvinnlig läkare förut? Driver du med mig?
Katja
8 september 2009, kl 11:57
snälla, jämställdhet är självklart väldigt viktigt!
men det är stor skillnad på jämställdhet och att FÖRSÖKA SUDDA BORT KÖNEN!
kvinnor har slidor, män har snoppar. that´s it!!
hur mycket feministerna än försöker så kommer det alltid vara så!
sådan feminism är inte nyttig utan sjuk. för er handlar det inte om jämställdhet längre.
ni vill bli män.
Sten Sture
8 september 2009, kl 12:02
Har du någonsin hört en kvinnoröst annonsera något över högtalarsystemet i ett flygplan utan att tänka att det måste röra sig om en flygvärdinna? Det tar oansenligt lång tid för hjärnan att acceptera situationen de gånger det rör sig om piloten.
vilding
8 september 2009, kl 12:13
Naaww, känner sig lille vite privilegierade ponken calle ledsen, stackare...
Reghina
8 september 2009, kl 12:20
Hur i helvete är det möjligt att detta var ditt första möte med en kvinnlig läkare? Var har du varit de senaste 30-40 aren?
Glamour Girl
8 september 2009, kl 12:34
OK.

Arbetar i en branch som består av 85% män. På min specifika arbetsplats är det mer eller mindre ENBART män: kollegor, chefer, kunder, partners, osv. Vägen fram för jämställdhet går definitivt inte i att haka upp sig på små detaljer som att du, min bäste Alex, skriver "kvinnlig läkare" istället för bara "läkare". Själv reagerade jag inte ens fast jag alltid läser din blogg i minsta detalj.

Vill man uppnå jämställdhet är regel nummer ett istället att arbeta upp ett sunt självförtroende - oavesett om du är man eller kvinna. Har du väl det så utstrålar du en naturlig pondus och ingen får för sig att ifrågasätta dig pga ditt kön.

Däremot är det tyvärr fortfarande så att kvinnor i början av karriären oftare måste "bevisa" att de är super-kompetenta medan män lättare kommer undan med lite "charmig grabbighet". Men när man väl gjort den resan och bevisat vad man går för, lyckats "bli en av grabbarna" (eller tjejerna) kan det vara läge att slappna av lite. Flytta fokuset till annat än direkta oväsentligheter.
Tony Schlyter
8 september 2009, kl 12:34
Vill bara hålla med dig Alex...
Dagens "feminister" är inget annat än jobbiga och saknar något viktigare att leva för. Mitt förslag till de åsyftade är att de kan sprida sitt budskap i länder där jämställdheten inte har nått lika långt, där de kanske gör någon nytta.
Marie
8 september 2009, kl 12:53
Kan bara hålla med. Om man lägger ned en massa tid på att "läsa in" tecken på hur fel ute männen är i texter som beskriver vardagliga ting och händelser, ja då blir det liksom svårt att ta orka lyssna tillslut (även som kvinna). Men det är klart, du borde förstås fattat bättre, du borde skrivit, "Vi träffade en läkare som hette Maj-Lis Larsson Lundell när vi var med Charlie på sjukhuset", det borde du ju liksom göra per automatik i detta moderna samhälle... ;-)
Sara
8 september 2009, kl 13:05
Otroligt roligt faktiskt!

Det hela har slagit bakut! Det är underligt att vi ska bråka om sådan små saker som att du skrivet ordet kvinnlig före ordet läkare. De borde ödsla sin energi på saker som verkligen behöver korrigeras i samhället.
Ellen R
8 september 2009, kl 13:13
Haha du är kung Alex. Finns inget jag blir på så dåligt humör av som feminister!
Tim
8 september 2009, kl 13:18
Du är spot-on på vartenda jävla inlägg du gör! Så oerhört bra blogg.
M.
8 september 2009, kl 13:21
Faktum är att allt detta feministtjafs har övergått till en häxjakt på oss män. Alla brudar som tror sig veta hur allt ligger till försöker få mig att SKÄMMAS för att vara man. Ungefär som om det vore mitt fel att samhället var skevt för 50-100 år sedan?

Ja, alla människor ska ha samma förutsättningar oavsett kön. Men vissa verkar tro att det handlar om att trycka ner oss män och ge tjejer massa fördelar gentemot oss killar. I skolan är allt detta mycket tydligt.
Karin Friberg
min blogg www.karinfriberg.se
8 september 2009, kl 13:33
Vi skriver om samma saker hela tiden, varför då? Intressant! :) Här är min inblandning i en del av denna diskussion...

Gudrun Schyman läste mina inlägg men höll inte med.
http://karinfriberg.se/blogg/2009/08/30/feministiskt-initiativ/

Absolut höll hon inte med om min omskrivning av feministiskt initiativs politiska plattform:
http://karinfriberg.se/blogg/2009/09/06/le-for-en-gemensam-hallbar-framtid/

och absolut inte denna.
http://karinfriberg.se/blogg/2009/09/07/problematiseringen-forminskar-oss/

Men det är OK, man kan tycka olika :)
8 september 2009, kl 13:39

Nu börjar ju kommentarerna bli lite kul!
Jag läste faktiskt "kvinnlig läkare" som en utökad beskrivning av typen en röd cykel, en stor måne, en ful bäbis osv osv. sådant som man gör när man använder språket för att det ska bli mer beskrivande och målande. Vad dum jag är. Jag är nog ingen riktigt kvinna
snorsom
8 september 2009, kl 13:48
ja tänk om baren är en gemensam gåva till föräldrarna och inte ägs av mamman
ja tänk om föräldrar ledigheten delades lika mellan föräldrarna och inte bestämdes av mamman
ja tänk om att alla barn har rätt till sin föräldrar och inte bestämdes av mamman
ja tänk om alla relationer byggde på gemensamma beslut och inte av kvinnans ärelystnad
ja tänk om.........................................
det verkar vara en bit att gå
Magdiz
8 september 2009, kl 13:55
Ja, skärp er. Det säger jag med!

Feminister är förlikat kvinnor som odlar könshår långt ner på innanlåren och avskyr män. Som tar i för kung och fosterland för att hävda sina rättigheter. Tar i på ett sätt som är inkonsekvent, orationellt och meningslöst. Överhettade kvinnor som inte bara river murar, utan drar upp med rötterna så det blir stora hål. Hål av smaklös, patetisk självömkan.
De tar i och kryddar hela eländet så att jag tappar förtroendet, för vad det än är de står för. Det är precis vad jag gör. Jag tappar förtroendet.
Vad handlar feminism om egentligen? Borde det inte vara jämnställdhet? Så rakad muff eller inte. Vem bryr sig?

Ps. Jag tycker din blogg är jättefin!
helena bruun
8 september 2009, kl 13:57
Sammanträffande! Igår gick jag och tänkte på dig och din blogg och ta mej faan tänkte jag om inte Alex Schulman och hans pappablogg -med all den kärlek och humor o känsla av ansvar - gjort mer för papparollen och jämställdhet är vad många feminister åstadkommit på länge.... så går jag in nu och läser detta! Roligt! Heder åt dig! Tack för du ger så mkt!
8 september 2009, kl 13:58
Hehe, du skriver först som vore det där en "mindre grupp feminister" trivialisering av feminismen (vilket det är, då det oftast är sådant man lätt "ser" medan djupare och viktigare frågor går dem förbi), men sen att ALLA feminister ska skärpa sig... fail.
P-FUNK
8 september 2009, kl 14:07
Alex är som vanligt totalt renons på reflektion och kunskap, exakt på samma sätt som för något år sedan då han drev kampanj för att få kalla små flickors kön för "fitta" (lite annan ljud i skällan nu...).

Istället för att fortsätta skämma ut dig som du gör, ta istället och fråga dig själv varför du skrev "kvinnlig läkare". Du får det att låta som att det var gjort med eftertanke när det så tydligt lyser igenom att det gjordes reflexmässigt.

Tror inte alls det var menat som något negativt, men erkänn att det var lite intressant att du formulerade dig så. Om du ställer dig den frågan, och resonerar kring det hade det blivit mycket mer intressant istället för det totala försvar du visar upp nu.
Maria
8 september 2009, kl 14:12
Personligen struntar jag i vilket kön det va på läkaren, tycker bara att att sån information hjälper en som läsare med att måla upp bilden av er när ni satt hos läkaren.
Jag följer din blogg och när man läser en blogg målas det automatiskt upp bilder i huvudet av hur det såg ut i rummet, hur ni småler stolt till varandra när ni får höra att barnet är, som ni iofs redan visste, perfekt OCH den detaljen då, att läkaren var kvinna. Inget jag tänkte på alls, utan det hjälpte som sagt mina föreställningar av hur situationen såg ut.
F** Alex skulle behöva din förmåga att beskriva i skrift nu så folk förstår vad jag menar!

Herregud kvinnor, ni bidrar ju till att det blir så här löjligt, snacka av att göra en höna av en fjäder.
/Maria
Maria
8 september 2009, kl 14:31
Hej,
ville bara nämna att fördelningen mellan kvinnliga och manliga läkare i Sverige är i det närmaste jämn, vilket inte gäller för sjuksköterskor. Din jämförelse haltar och du bär uppenbarligen på en fördom, vilket kanske var det som dina antagonister hakade upp sig på
Maria
sandra
8 september 2009, kl 14:44
intressant det där. ofta vill man ju kategorisera, det ligger så djupt inom oss. jag beskriver själv ofta folk som "utländsk" (är själv halvt utländsk) eller "mörk", och man vill ofta poängtera om det var en kvinna eller man som gjorde si eller så. förstår också åsikten att det är totalt onödigt att lägga till dessa epitet.

Finns en rätt kul historia/gåta som spelar på våra fördomar, minns inte hur den gick men poängen var att man hur man än vänder och vrider på gåtan så förstår man inte att svaret ska vara "hans mamma var läkaren", man kan inte för sin värld förstå att en läkare kan vara kvinnlig, det var riktigt intressant och chockerande när vi läste svaret på den gåtan.
8 september 2009, kl 14:53
Feminister av det här slaget skämmer ut det kvinnliga släktet!
8 september 2009, kl 15:05
"Värld av manliga läkare"? Det finns väl fler kvinnliga än manilga läkare vad jag vet. Iallafall på utbildningarna.
Fredrik
Lollo
8 september 2009, kl 15:57
Otroligt söt liten unge! Och jag måste säga att papparollen klär dig :)
Bosse
8 september 2009, kl 16:28
Första inlägget ever.

Men jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
haha
8 september 2009, kl 16:29
tror på allvar att vi lättare kommer till att alla har lika värde om vi INTE påpekar vilket kön någon har i tid och otid. Tycker du är fördomsfull i ditt inlägg. Och du vet det, därför reagerar du så starkt.
Helene
8 september 2009, kl 16:36
Tummen upp till dig!
Mikael
8 september 2009, kl 16:38
Jag håller med dig Alex. Död åt jämställdheten. Synd bara att man måste linda in det som du gör för att inte få feministhäxorna på sig. Vi har ju klarat oss bra med de "rådande könsrollerna" i miljontals år. Nä fram för manligheten och kvinnligheten.
Helena
8 september 2009, kl 17:06
Förstår delvis, men tänk så här då. Byt gärna ut ordet "kvinnlig" mot "judisk" eller "svart" så förstår du obehagskänslan många känner. Rädslan jag personligen känner för att alltid benämna saker med kön, eller annat attribut, är rädslan för att hamna i ett apartheidsamhälle. Undertecknad bodde i Sydafrika under apartheidtiden och vet vad det innebär att dela upp alla i svarta och vita. På samma sätt vill jag ha ett samhälle i Sverige där man inte måste prata om "manlig" eller "kvinnlig" jämt, eller "invandrare" eller "svensk"; för att det helt enkelt inte är relevant och det underbygger så lätt fördomar och associationer. Jag vill bli sedd som människa i första hand. Läs gärna också "Under det rosa täcket" av Nina Björk så kan vi diskutera saken sedan. Vad tror du?
Kalle007
8 september 2009, kl 17:06
Jag borde väl då bli kallad manlig lärare för barn i åldrarna 10 - 12... Vi män är ju i solklar minoritet för just dessa åldrar. Femeinister - skjut på realistiska mål. Just a thought...
Linn
8 september 2009, kl 17:09
Självklart skitlöjligt att de orkar lägga energi på sånt. Samtidigt blir jag så ledsen och arg när jag läser inlägg från personer som kallar sig kvinnliga icke-feminister och tycker att feminism är något negativt. Det är samma människor som tror att man hatar män, inte rakar sig under armarna eller får sminka sig bara för att man är feminist. Det finns lika många typer av feminister som det finns socialdemokrater, men i grund och botten innebär det att tycka att män och kvinnor ska ha samma förutsättningar i livet, oavsett kön. Att vara tjej och tycka DET är negativt, det är patetiskt.
"Cicci" och "baralitetankar", ni kanske vill ha det som förut; inte få välja om ni vill jobba, inte ha någon rösträtt och betraktas som oförmögna bara för att ni tillhör det kvinnliga släktet?
Nä, tänkte väl det. Då är ni feminister ni också.
Johanna
8 september 2009, kl 17:13
HELENA!
Underbart att läsa din kloka kommentar, spot on!!
honhon
8 september 2009, kl 17:36
Håller med dig Alex, det finns mycket viktigare saker att jobba för. För att inte tala om kvinnors situation i andra länder..
Angående att behålla någonslags manliga och kvinnliga könsroller som någon skriver här uppe: ingen kan be mig eller någon annan att leva mitt liv i någonslags kvinnlig könsroll som jag inte är ett dugg intresserad av. Tack och lov så får ju var och en välja att leva sitt liv som man vill.
Maria N
8 september 2009, kl 17:51
Men snälla... att ni ens orkar. Får han skriva som det var eller skall han ljuga?
Skaffa ett liv!
Penny
8 september 2009, kl 18:10
Jag är feminist, men reagerade inte på att du skrev "kvinnlig läkare". I princip håller jag med kritiken från feministhållet. Hade du skrivit "manlig läkare"? Nä? I så fall är normen i din värld att läkare är män. Det kan du knappast bestrida. Eller? Att du tar exemplet "manlig sjuksköterska" befäster tvärtom att du ser könsuppdelningen som grund. Du menar att sjuksköterskor är kvinnor, därför skriver du explicit ut om det råkar vara en man. Och du menar följaktligen att läkare är män, därför skriver du explicit ut om det råkar vara en kvinna (undantaget från normen).

Jag tycker faktiskt att det är lite viktigt. Språkbehandling är viktigt, för det signalerar något om hur du ser på världen. Tycker jag.

/En som inte är det minsta upprörd, utan bara konstaterar faktum.
Ella
8 september 2009, kl 18:30
Gillar kommentarerna som antyder att de som kritiserat Alex gör det istället för att bry sig om "viktiga" saker. Jag håller med om att det är löjligt att uppröras över att någon skriver "kvinnlig läkare", men att det skulle utesluta ett engagemang i större frågor är en koppling jag har väldigt svårt att se. Med den logiken kan man till slut inte prata om andra problem än typ barnen i Afrika.
Anna R
8 september 2009, kl 18:38
Jag är KVINNLIG chef, över MANLIGA män och KVINNLIGA kvinnor..
Lena
8 september 2009, kl 19:24
Jättebra skrivet!!!!!
SNÄLLA
8 september 2009, kl 19:55
Jag kommer säga "kvinnlig bilmekaniker", "manlig hudterapeut" och "manlig/kvinnlig kioskägare" för det är INTRESSANT! Det är intressant och väsentligt om det är en kvinna eller man. Hur kan man inte förstå detta? Ska man återberätta historier sämre och mindre detaljerat för att främja jämställdheten?
stigolsson
8 september 2009, kl 20:00
Jag har aldrig varit inne på din blogg förut Alex, men nu går jag in, en gång, aldrig mer ok?

Jag tror att du väcker upprörda känslor hos kvinnor för de är rädda att du i dina patetiska försök att bli en kändis kanske tänker göra om dig dig kvinna, vilket vore en total katastrof för ALLA kvinnor i landet!!!

Att hänga ut sitt barn bara för att man själv inte räcker till för att bli kändis är såååå lååååågt och bevisar bara att du är helt olämplig som förälder, både som far eller mor!
Daniel
8 september 2009, kl 21:13
Känns som ett gäng truckflator alternativt mammor som varit föräldralediga alldeles för länge och dessutom har tre barnflickor hemma MEN som kommit på att bli arga på alla som skriver något som inte faller dem på läppen. Till er har jag bara en sak att säga - Gå och baka en sockerkaka till. Eller skaffa lite stock!
Björn
8 september 2009, kl 21:14
man ser det man vill se. antar att feministen som läste och fnäste över detta meningslösa tjafs ville ha något att bråka om. kan inte bara feminister bråka om något viktigt för engångs skull så man inte har slutat lyssna när de väl säger något som betyder något.

tror ni att det alltid är en dans på rosor att vara man. slutar ni måla upp er som offer hela tiden kanske någon skulle lyssna till slut.

Jag vill avsluta med några kända citat från en feminist i uppsatt position. "män är som djur" och misshandlar inte mannen kvinna fysiskt så gör han det psykiskt.

dessa uttaladen säger ju sin mening =)
Nickan
8 september 2009, kl 21:27
Men alltså...säger bara ORKA!! Stackars kvinna som har så lite att bli upprörd över.
stefan superti
8 september 2009, kl 21:56
Tack Tack Tack för ditt svar till feministerna! Vill också säga att ditt avsnitt av sommar i P1 var det mest gripande och personliga jag lyssnat på! Både jag och min fru lyssnade i bilen och blev riktigt tagna.

MVH
stefan
Pojkmamman
8 september 2009, kl 22:03
Vet du vad Alex. Jag har en son som säkert inte kommer få lika fina betyg som Charlie (som naturligtvis kommer vara extremt begåvad i skolan och ambitiös, tjejer är ju ofta det). Däremot kan jag känna mig ganska säker på att han kommer ha en gräddfil i arbetslivet med tanke på att killar fortfarande kommer välja killar även om 20 år. När man läser kommentarerna här så känns det nämligen inte som om jämställdheten kommer vara fixad tills dess. Skönt på något vis!
Bo
8 september 2009, kl 22:05
Läs från andra sidan ringhörnan http://saom.blogspot.com/2009/09/meddelande-till-alla-alex-schulmans-dar.html
oviot
8 september 2009, kl 22:33
Nu är de flesta feminister som skriver här ute och cyklar. För att vara korrekt i dag så förutsätts inte att en person hör till något bestämt kön. Korrekta feminister talar inte om manliga eller kvinnliga läkare och de säger inte han eller hon utan det korrekta neutrala hen numera.
jenny
8 september 2009, kl 22:39
Se´n undrar jag om det är en slump att alla ultrafeminister är fula? Jamen det är ju faktiskt så! Bitterhet?
8 september 2009, kl 22:42
Alltså, feminism är INTE att uppröra sig över småord, feminism är INTE bottnad i en längtan i att kvinnor ska bli högre ställda än män - det är JÄMLIKHET. & hur skulle kvinnor kunna vara jämlika män om män var underlägsna??

Hur menar ni att det går ihop?

Jag tycker att det är synd att debatter om feminism ofta landar så lågt & att delar av debatten endast är okunnigt sverigedemokrat-bröl om att femister är håriga & verklighetsfrånvända idioter. Det är vi inte. Iallafall inte merparten, för de flesta är bra människor som bara vill ha ett bättre & finare samhälle där samma dörrar är öppna för alla. DET är feminism.
Frida
8 september 2009, kl 23:25
Rätt eller fel så blir jag sur över när man använder kvinnligt/manligt som attribut där det är rent oväsentligt, och sedan inte kan erkänna att man - liksom så många - färgats av vår kultur. Nej, du tänkte kanske inte på att det betydde ngt att säga "kvinnlig" läkare, men det betyder inte att du inte gett uttryck för ngt som är laddat med värde.

Jag tror inte att du menade ngt negativt med att skriva att läkaren var kvinna, och, tvärtemot, tror jag just att många läser det som ngt positivt - kvinnor kan ju barn och är ju lite sådär mjuka båda två..? Oavsett om det var menat som ngt positivt eller negativt, så är ändå min önskan att du skulle inse att det är/bör vara oväsentligt för hur läkaren utförde sin uppgift. Lika oväsentligt som att beskriva läkaren som "rödlätt och hes" bör det vara att läkaren var kvinna (hade noll snopp och två bröst). (Jag förutsätter här att vare sig snopp eller bröst spelade någon roll vid undersökningen.)

Och dethär med att det var första gången du såg en läkare av kvinnligt kön..? Hallå, vart har du hållit hus hela ditt liv..? Magiskt. Och om du hade hamnat hos en läkare med asiatiskt ursprung, hade du då påpekat det? Jag kan se att en anledning till att använda just "manligt" och "kvinnligt" ur litterär effektivitetssynpunkt i o m att det är attribut som innefattar många andra: manlig - har snopp, har inga bröst, är sannolikt längre än 1,70, har sannolikt en lite grövre röst och mer hår på armarna än flera andra. Dock tycker jag i så fall att t ex attributet "kaukasisk" eller "asiatisk" kan vara minst lika effektivt.

Jag tycker att man får skriva hur som helst, men jag tycker att det var ytterst fånigt av dig att du låtsas inte förstå varför man reagerar.
Julia
8 september 2009, kl 23:26
Varför skulle det vara så konstigt att man inte träffat en kvinnlig läkare? Jag är 21 år och har besökt vårdcentral och sjukhus några gånger under mitt liv, och kanske fem gånger det senaste halvåret men har bara behandlats av en kvinnlig läkare en gång, och det var en ung nyutexaminerad läkare, för cirka ett halvår sedan. Så om man är en person som inte är på vårdcentral eller sjukhus särskilt ofta, varför skulle man ha träffat en kvinnlig läkare? Egentligen? Sannolikheten är ganska stor att man på kanske fem besök bara träffar manliga läkare. Att det är fler kvinnor på utbildningarna är en helt annan sak än hur det är på sjukhusen. (Kan tillägga att jag inte kan minnas att jag nånsin träffat en manlig sjuksköterska heller.)
Stefan
8 september 2009, kl 23:32
Varför är folk så arga på feminister? Vad har de gjort som är så farligt? Jag måste ha levt i en grotta under mark för de enda gångerna som man hör om feminister nuförtiden är ju i den typen av gallspyande som härovan. Byt ut ordet feminist till jude eller neger så ser ni vad det är ni håller på med. Fast bara löjligt.
Mia
9 september 2009, kl 07:15
Jag håller helt med de som tycker att man inte borde skriva kvinnlig läkare. Motsatsen är ju manlig läkare, men oftast säger man bara läkare då. För det är väl underförstått att om man säger läkare så är det en man? Som med damfotboll och fotboll. Och då är fotboll såklart herrarna. Precis som du skriver att du skulle skriva manlig sköterska därför att det inte är vad du förväntar dig. Det är sorgligt att du och många andra inte kommit längre i tankearbetet runt jämställdhet.

Detta borde ju innebära att du är en man som bloggar om föräldraskap eftersom de flesta såna säkert är kvinnor.
Mattias
9 september 2009, kl 09:14
Läkerska och sjukskötare?
Rebecka
9 september 2009, kl 09:18
Det är tydligt att du inte är påläst inom genusfrågor. Jag skulle inte bli arg över att du skrev kvinnlig läkare. Det handlar snarare om att du är så pass invand, precis som så många andra, i könsrollerna att du inte ens funderar över VARFÖR du skriver kvinnlig läkare. Och inte bara läkare. Könsroller. De finns överallt och börjar redan när barnet kommer ut ut magen. Tex, hur klär ni Charlie? Kolla bara i en katalog för leksaker. Det är smått skrämmande.
Anna -feminist!
9 september 2009, kl 09:40
I just den texten var det bra att du skrev "kvinnlig läkare" eftersom det underlättade för läsaren att direkt förstå att när "hon" kollade något så var det inte Charlie som kollade sig själv, utan det var läkaren som kollade Charlie.

Håller helt med om att de här feministerna som gör en ploj av hela feminismen bara förstör för oss riktiga feminister. Det viktiga är hur lagarna ser ut och tillämpas, att man likabehandlas och likaavlönas oberoende av kön. Om det är lika lätt (svårt) och självklart för en tjej som för en kille att bli läkare så kommer vi i framtiden (kanske redan nu om man ser till de nyutexaminerade) att se en kvinna framför oss lika ofta som vi ser en man när vi läser ordet "läkare". Tills den dagen är det viktiga att man inte ifrågasätter kvinnliga läkares kompetens utifrån deras kön. Men det är det väl ingen som gör nu för tiden?
sandra
9 september 2009, kl 10:33
Penny, fint skrivet. Men samtidigt kan man inte hållas ansvarig om man håller något som norm. Det kan vara helt omedvetet, och i Alex fall, grundat på att han inte träffat kvinnliga läkare förut. Däremot ska man som intellektuell varelse reflektera över dessa saker.
Suselusen
9 september 2009, kl 11:46
De "feminister" som retar upp sig på sådant har ett bra liv när det räcker med så lite för att reagera på det sättet.

För att måla upp bilden framför sig krävs lite beskrivningar runt objektet, inte bara läkare utan kvinnlig läkare och du har en bild på näthinnan.
Att det ska vara så svårt att begripa!

För övrigt läser jag varje dag, det hade jag inte trott under 1000-aportiden!
Då var du inte riktigt klok tyckte jag men nu kommer kvaliteterna fram!
LEIF
min blogg www.britta.se
9 september 2009, kl 13:53
Jag tycker det är orättvist att tjejer har det lättare att hitta ett kvart-i-tre ragg än män.
herregud
9 september 2009, kl 16:53
jag håller iaf med hon som skrev kommentaren.
skriv bara läkare nästa gång?
ataxia
9 september 2009, kl 18:06
En av de få gånger jag faktiskt håller med dig till 100% Alex!

De kvinnor som före min tid kämpade för kvinnlig rösträtt har all min respekt. Dagens feminister talar sig blå i ansiktet för delad föräldraförsäkring (jodå, visst har det definitivt en poäng med föräldralediga pappor, men föräldrar kan bestämma själva hur de ska göra), de letar efter petitesser att slå ner på som "kvinnliga" läkare (håll tyst och låt tiden ha sin gång, så försvinner det automatiskt) och delar resten av tiden med att dels utmåla kvinnor som offer under patriarkatet och sen motsägelsefullt försöker framhäva hur kvinnor är bättre lämpade att hantera livets små och stora motgångar (bestäm er någon gång, vi kan inte både vara offer och överlägsna).

Feminismens uppgift enligt mig: Håll klaffen och tvinga alla människor att tänka själva. Det de håller på med nu väcker bara ont blod, förvirring och passivisering.
Karin
9 september 2009, kl 20:06
Vad är det för fel på folk som har skrivit här? En feminist kan väl ha jävligt många åsikter? Eller tror ni på allvar att hon går runt och enbart tycker det här? Hur enfaldig får man bli? Vad är det för ett fördummande? Vad vet ni om vad pn står i feministiska frågor?
Riktiga feminister reflekterar över normer. Stora och små. Tänk lite innan ni kommenterar, please.
madde
9 september 2009, kl 21:32
hjälp!! Blir man inte mörkrädd alltså? Var det menat att det skulle vara något negativt? Spydde han galla över denna läkare som undersökte Charlie? det är ju ni som klagar på att han skrev just kvinnlig som får allt att låta negativt!! Tänk positivt istället alla ni feminister, var glada för fan att han skev att det var just en kvinna som undersökte charlie!!
Jenny
9 september 2009, kl 22:56
Löjligt! Det är ju precis som att vi tjejer/kvinnor säger manlig gynekolog. Det finns folk till allt ute i världen.
Ponis
10 september 2009, kl 07:57
Ja, egentligen har du väl blivit utsatt för någon form av trakasserier,ne c'pas? Djävla kärringar...
H
10 september 2009, kl 09:03
Kan inte låta bli att bli nyfiken på var du står i negerbollsfrågan - anser du att användandet av ordet "negerboll" är harmlöst eller att det tyder på aningslöshet? Vore överlag kul med din feedback.

Annars är det ju oftast så att när man själv tillhör en privilegierad position i olika avseenden, har man svårt att leva sig in i andra människors förutsättningar. Tänker på Marie Antoinette på 1700-talet när hon kommenterade att fattiga människor inte hade råd att äta bröd. "Men kan de inte äta bakelser istället"?
Oskar
10 september 2009, kl 11:49
jag tycker det är bra att du skrev "kvinnlig läkare", för det finns mycket färre kvinnliga läkare än manliga läkare, och det är fel. Om man alltid skulle skriva läkare så skulle inte problemet (och hur det faktist är i samhället) komma upp i ljuset, och folk skulle istället sluta kämpa för jämställdhet för att de inte skulle veta att det är en förbluffande onödig majoritet av manliga läkare i vårat land. kommentarerna är för övrigt på en väldigt låg nivå, precis som mycket är i Sverige 2009.
10 september 2009, kl 17:23
Nu har jag äntligen orkat söka upp din blogg och fan, fan så skön du är. Jag ska helt klart följa den! Håller med helt och hållet i ditt inlägg.
Hilma Karlsdotter (Vilket provocerande namn jag har förresten! Precis som om jag vore min pappas egendom)
10 september 2009, kl 23:56
VAD ÄR DET FRÅGAN OM HÄR?

Jag blir helt matt när jag ser hur folk tar åt sig, blir kränkta, förorättade och flyger i taket för minsta lilla struntsak.

Hur orkar ni med er själva och er vrede? Hur orkar ni starta diskussioner och debatter om allt och se provokationer och attacker i allt?

Det måste vara absolut olidligt för er att gå på stan, ta Herr gårman som exempel. Varför HERR gårman, kunde det inte vara FRU gårman.

Men även där skulle ni säkert också finna stoff till kamp, för helst av allt ska man ju inte ens nämna kön.
För det är ju helt oviktigt egentligen.

Men om nu kön är så fullkomligt ovidkommande så kanske ni skulle ta och fundera på varför ni reagerar så fruktansvärt starkt då det överhuvudtaget nämns. Gör gärna det. För ärligt talat så verkar det bara vara ni som ser skillnaden
Johan
14 september 2009, kl 18:46
Jag är pojke och feminist med allt vad det innebär, och utan att försöka ifrågasätta dig eller din person Alex, så vill jag bara säga att jag tror inte du riktigt förstår dig på feminism eller för den delen jämställdhet. Om du har några timmar över någon dag så läs gärna upp dig på ämnet i någon introduktionsbok, "Under det rosa täcket" av Nina Björk är en ganska bra start om du får lust!
johan
14 september 2009, kl 18:56
Och en annan sak: suttit och läst igenom kommentarerna för detta inlägg, och tror inte du är helnöjd över allt bifall du får.
I stil med: "jag håller mä alex, feminister är jävla tjocka käringar" och liknande. Jobbigt när man säger något, och märker att alla inavlade bönder med bak-och-framvända kepsar och tribal-tatueringar håller med, eller? Lite som när Ung Vänster gör en Anti Israel-demonstration, och antisemitiska nynazister hänger på!
FeministLinda
16 september 2009, kl 13:44
Hej min favoritkrönikör!

Du har alldeles rätt! Dessa sk feminister borde spara krutet och lägga det på viktigare saker och inte störa sig på petitesser. De är inte feminister dessa kvinnor utan bittra manshatare.

Mvh en feminist.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close