Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Jag behöver er hjälp med en grej

Jag var sist hemifrån imorse och jag glömde kaffebryggaren på. Jag blir inte upprörd över en sådan sak när jag sedan kommer hem och upptäcker att det doftar lite bränt. Jag inser att jag kanske får ställa mig och borsta rent bryggarkannan litegrann och sen är det inte mer med det. Jag förbannar inte mig själv. Jag tycker inte ens att det är förargligt. Min reaktion på detta är i regel: "Jaha. Jag glömde kaffebryggaren på. Så kan det gå."

Men för Amanda utgör det i stort sett slutet på hela människorasens existens. Idag när jag kom hem stod hon i köket med tom, anklagande blick och visade upp kannan för mig. Den var lite svart i botten där. Jag frågade varför hon stod och såg konstig ut med en kaffekanna i handen och då satte hon igång med sitt babbel om att lägenheter kan börja brinna, människor kan dö! Hon frågade om jag helt saknar ansvarskänsla i livet.

Och jag försöker att undvika konflikt i sådana lägen, så jag säger inte högt det jag tänker: att Amanda måste lära sig att förstå vad som är farligt i livet och vad som inte är det. Att hon måste lära sig att en kaffebryggare kan stå på i 200 000 år och det enda som händer är att man får stå en lite längre stund med borsten för att få bort det brända kaffet.

Det börjar inte brinna.
Ingen dör.

Skulle ni kunna berätta det för henne här i kommentarsfältet så blir jag tacksam.

149 (+1) kommentarer
lilla m
6 oktober 2009, kl 22:23
köp en timer som stänger av sig efter en timma... en sådan hade jag för att jag glömde kaffebryggaren på.. vilket ju inte är det smartaste, även om det inte började brinna...
Micaela
6 oktober 2009, kl 22:24
Jag tror nog att det faktsikt kan börja brinna...
farmorshus
6 oktober 2009, kl 22:26
Tyvärr, jag skulle reagera precis som Amanda men det är troligen ändå inte jordens undergång så somna inte osams.
Anna
6 oktober 2009, kl 22:30
Varför köper ni inte en kaffebryggare som stänger av sig själv, typ kaffebryggare där kaffet bryggs rakt ner i en termoskanna. Annars kanske ni kan sätta en timer på kontakten där kaffebryggaren är ansluten. Då stängs den ju också efter en viss tid och inget börjar brinna.
charlotte
6 oktober 2009, kl 22:35
http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article452652.ab

just det
Anna C
6 oktober 2009, kl 22:35
Jag är ledsen men jag skulle reagera exakt som Amanda... Köp en timer!
Josefin
6 oktober 2009, kl 22:37
Jag inbillar mig själv och alla andra i min närhet att i ett bra förhållande så skall man vara som motpolar till varandra!
En som inte bryr sig om kaffekannan stått på, och en som bryr sig. Tänk om båda hade blivit hispiga och trott världen hade gått under? eller ingen hade brytt sig?

Kan även vara en släng modershormoner som spelar in?

Men det var helt klart klantigt gjort!
Sara
6 oktober 2009, kl 22:38
Men åå det är ju skitfarligt! Stackars amanda, du förstår inte allvaret i att slarva med sådana grejor! Fy!
Christina
6 oktober 2009, kl 22:41
faktum är väl snarare, att många lägenhetsbränder börjar just i en kaffebryggare....Amanda har rätt i att bli förbannad....så det så...
anna
min blogg annalinnhellen.blogg.se
6 oktober 2009, kl 22:41
FAST NÄÄ ALEX! Jag är precis likadan som Amanda, imorse vände jag t o m halvvägs till skolan för att jag trodde att jag glömt kaffebryggaren på och det var lika bra det för annars hade jag bara gått o byggt upp en bild om hur jag kommer gående på gatan och ser huset stå i lågor med 90-åriga tanten som bor under som hänger ut från sin balkong, hostandes och flämtandes efter hjälp. När jag kommer fram står brandkåren utanför och pratar med varandra om "puckot i lägenhet 12 som inte stängde av kaffebryggaren imorse"..
STÄNG AV KAFFEBRYGGAREN!
Libbe
min blogg http://libbes.blogg.se
6 oktober 2009, kl 22:41
Jag för min del tycker nog att ni ska skippa kaffet helt o hållet =)
anna
min blogg annalinnhellen.blogg.se
6 oktober 2009, kl 22:42
hade iofs kaffebryggaren på i 1 1/2 dygn en gång..inget hände, MEN ÄNDÅ!
Karin
6 oktober 2009, kl 22:45
Vi tjejer är precis som Amanda! Jag var i somras tillsammans med mina tjejkompisar i Halmstad en vecka. En av dagarna skulle vi göra en dagsutflykt till Göteborg. När vi väl sitter där halvvägs hemifrån kommer en av oss på att kaffebryggaren hade använts på morgonen. Vi var 8 tjejer som kunde ha stängt av denna apparat så först böjar utredningen om det är någon som minns att de stängde av bryggaren. När vi väl kommer fram till att ingen har gjort detta så funderar någon av oss på att ta tåget tillbaka för att stänga av bryggaren. Tur i oturen lämnades fönstret till loftet öppet och larmet av så grannen fick ta stege och klättra in. Kaffebryggaren var på och kunde stängas av och vi kunde fortsätta njuta av vår utflykt till Göteborg. Jag vet inte, men tills det är motbevisat så tror jag nog att man ska ha stor respekt för att glömma kaffebryggare på.
Sara
min blogg www.sarahli.blogg.se
6 oktober 2009, kl 22:49
Det viktiga är ju vad som egentligen hände (eller inte hände)
Inte det som eventuellt kunde ha hänt.

Är du bekant med inre/yttre cirkeln?
Olaaaa
6 oktober 2009, kl 22:50
word bro
Johan
6 oktober 2009, kl 22:50
Men så många blåsta kommentarer från många tjejer här! Det är INTE farligt att glömma kaffebryggaren på 1 dag....fatta
MaggieArg
6 oktober 2009, kl 22:52
Det är nog ingen slump att många företag har timer till sina kaffebryggare. Skaffa en du också!
Line
6 oktober 2009, kl 22:57
Jeg må si meg helt enig med Amanda. Jeg blir aldeles irritert når jeg kommer hjem og noen andre har glømd å skru av kaffebryggaren. Heia Amanda:-)
Hilsen Line
Elina & Linnéa
min blogg http://klackarnaitaket.blogg.se
6 oktober 2009, kl 22:58
Hej! Vi är två tjejer från Örebro med klackarna i taket, Linnéa född -90 och Elina -92. I bloggen kan ni följa oss dag efter dag, hoppas ni gillar den!

Och du, vi ses på blogawards! :*
http://klackarnaitaket.blogg.se
Nette
6 oktober 2009, kl 23:00
Jag håller med Amanda. Det är inget bra att glömma kaffebryggaren på. Vem använder för övrigt kaffebryggare nuförtiden..? ;-)
opps
6 oktober 2009, kl 23:00
Glöm inte diskmaskin, tvättmaskin eller spis. En kaffebryggare är inte farligt.
Det bara doftar lite illa.
Yara Sullivan
min blogg http://excentrique.webblogg.se
6 oktober 2009, kl 23:00
Faktum är, hur genusneutrala i sådana frågor vi än påstå oss vara, så verkar
majoriteten av kvinnorna stå på Amandas sida, och majoriteten av grabbarna
håller med dig. Kan detta bero på mäns intensivt höga tolerans (läs: lathet)
för sysslor i hemmet?
I slutändan handlar det inte om att det bara finns en extremt liten risk för att kaffebryggaren ska starta en brand. Huvudsaken är att det faktiskt finns en risk, och den risken vill inte Amanda ta. Hon, liksom dom flesta föräldrar, är oerhört rädd för allt som kan skada sitt barn, eller barnets ägodelar och framtid.
Bomullshuve
min blogg http://bomullshuve.wordpress.com
6 oktober 2009, kl 23:01
Skaffa Nespresso. Gött!
Annika
6 oktober 2009, kl 23:02
Lilla Gumman, bli inte upprörd över en kaffe bryggare, det finns så många andra problem, den kan aldrig ta eld,
Ett förhållande ska man vårda en kaffe bryggar kan man vara utan
kram
Sirpa
6 oktober 2009, kl 23:02
Asch då..gör som jag..drick nescafe..lätt som en plätt,bara att värma vatten..vattenkokaren stänger av sig själv..=)
Malin J
6 oktober 2009, kl 23:03
Som dotter till en brandman måste jag tyvärr upplysa dig om att en kaffebryggare visst kan börja brinna. Risken är visserligen inte gigantiskt stor men den finns där. Bland annat så kan termostaten gå sönder och skena i temperatur. Skaffa antingen en timer eller en ny bryggare med inbyggd timer.
Håkan
6 oktober 2009, kl 23:06
Det är så himla typiskt tjejer, en gång så skulle jag stuva makaroner för att göra mig till lite och ja så klart så brände lite mjölk fast i botten på kastrullen...och vet jag vad som kunde hända då och hade hon gjort det själv hade det aldrig hänt och tänk om det börjat att brinna. Jag är helt förvånad över hur 52% av världens befolkning har högre medellivslängd än män har, när dom konstant har bekymmer för allt. Det startar tidigt i deras liv och slutar liksom aldrig, näst intill maniska så ser dom problemen i allt. Jag känner så igen mig i det du skriver.
PS. jag har en samling böcker till din blivande affär, tror att det inte blir någon störrre rusning efter dom, precis som du önskade.
Det är någon samlad juristlitteratur från typ 30-talet, inbunden och fin..men kanske för en riktigt smal publik. Jag kommer gärna förbi med den kartongen.
Jessica Ö
6 oktober 2009, kl 23:08
Jag har ingen aning om faktat stämmer. Men jag förstår Amandas reaktion och för att undvika onödiga konflikter och onödigt enerigläckage för Amandas del föreslår jag att ni tar en promenad till Clas Ohlson i Gallerian i morgon och inhandlar en lämplig timer till kaffebryggaren. Och kanske samtidigt en till strykjärnet.
Lovisa S
6 oktober 2009, kl 23:12

NEJ ALEX! Vi håller med Amanda. Sen tycker vi också att det var lågt utav dig att hänga ut kvinnan du älskar mest på hela jorden på det där sättet inför tusentals människor.
6 oktober 2009, kl 23:13
One word: (get a) TIMER

Skit i det nu, ingen dog, ingen blev tvungen att dricka det brända sumpet och kaffekannan klarade sig förmodligen också efter en del skrubbande...
Till något viktigare.

Min fråga: Då du uppdaterar ca 3 ggr/dag och jag är inne på din blogg ca 14 ggr/dag. Kan du ge mig något tips på någon annan bloggare som skriver liknande?
Danne
6 oktober 2009, kl 23:20
Av vad du skriver kan jag utläsa att du inte har någon Moccamaster. Är man kaffedrickare (livsnjutare) så ska man äga en Moccamaster. Det är en enda bryggaren på marknaden som brygger på rätt temperatur. Dessutom har de nya modellerna automatisk avstängning efter en viss tid som ger denna slutsats: Du och Amanda behöver aldrig ha denna diskussion mer! Skrid till verket!
Anonym
6 oktober 2009, kl 23:22
@Johan 22:50: Klockrent!
Monika
6 oktober 2009, kl 23:24
Tyvärr Alex, jag hade absolut reagerat som Amanda. En glömt kaffebryggare har mer än en gång orsakat eld i köket, dock inte efter bara en dag men man ska nog ha respekt för elprylar överhuvudtaget.
Natalie
6 oktober 2009, kl 23:26
Åååhh...jag är helt på Amandas sida i den här konfliken. Helt klart säker på att det kan börja brinna av en påslagen kaffebryggare...värt att gå en gång extra och kolla att den verkligen är avstängd än att gå och oroa sig en hel dag. För att inte tala om Amandas dag, att hon ska slippa gå och oroa sig för om DU har glömt den på eller inte...
Stefan
6 oktober 2009, kl 23:28
Hade samma problem. Köpte en Braun för 495 spänn som slår av sig själv efter 2 timmar. Brygger gott och hett kaffe. Ett tips.

Kom hem med en sådan imorgon så ser hon att du tar hennes oro på allvar. Bra för husfriden
Ronja
6 oktober 2009, kl 23:30
Jag håller med Amanda, en familj längre ned på gatan förlorade hela sitt hus för några år sedan pga. att de glömt dra ur sladden till kaffekokaren, så det kan faktiskt hända. Det kostar ju inte på så mycket att dra ut den när den kokat klart och du ändå står där och fyller på din kopp.
Eva
6 oktober 2009, kl 23:32
Hmmm Johan! - varför kan man inte ha olika upplevelser av samma situation?
Inget är rätt eller fel känslomässigt. Precis som Alex och Amannda reagerar olika i den här händelsen. Jag tror att många nyblina mödrar lever rövare, när något händer som kan vara en "fara" för deras barn, allt ska göras gör att försvara barnet- en inte avstängt kaffabryggare är ett "hot"! Du påstår inte är farlig att glömma - kanske inte.
Förstår vi kopplingen mellan det känslomässiga och det rationella i den här situationen?
JA/ NEJ!
Bengan
6 oktober 2009, kl 23:35
Det enda som händer är att det bränner fast. Men det är bara att spola med varmvatten så släpper det. Och gör det inte det, så är det bara att brygga en kanna kaffe så släpper det garanterat.

Min kaffebryggare har stått påslagen dygnet runt (i princip) i snart 20 år ( jag har bytt bryggare en gång under den tiden), och ännu har det inte brunnit.
Em
6 oktober 2009, kl 23:35
Fast jo, min kompis är brandman, får många gånger det föreläst för mig att...
-Mobilladdare som sitter i utan att de laddar telefonen, ljus och kaffebryggare är de vanligaste orsakerna till lägenhetsbränder.. Ledsen Alex!
Men du får nog skärpa dig! :)
Tezz
6 oktober 2009, kl 23:37
Tyvärr Alex kan jag inte göra dig glad ;)
Jag är precis som Amanda ;)
Men jag har en sambo som kan glömma det ibland och vi ska faktiskt iväg i helgen och titta på sådana kaffebryggare som några nämnt som själv stänger av sig efter ett tag.
Kanske en bra invenstering för er med du kan glömma och Amanda slipper oroa sig för det börjar ev brinna mm... :)
Micco
7 oktober 2009, kl 00:03
min mamma är exakt likadan! åker från jobbet och hem i tron om att hon lämnat bryggaren på. Men köp en som stänger av sej självt, dom är inte så dyra :)
Zarah
7 oktober 2009, kl 00:03
Det är inte det minsta farligt att glömma bryggaren på. Det gör jag ofta, kör man den i diskmaskinen så försvinner det svarta. Börja brinna? Glöm det. Iofs så är min pappa brandman så jag är ju automatiskt immun mot eld. Genetiskt alltså. Jag bor inte hemma fortfarande.
My
7 oktober 2009, kl 00:04
Nä kaffebryggare börjar inte brinna. O har inte ALLA sådanna timer?

Värre med strykgärn/ljus/plattor
http://pappabloggen2.wordpress.com/
min blogg http://pappabloggen2.wordpress.com/
7 oktober 2009, kl 00:05
Nej du har fel, det är oansvarigt och förkastligt och du borde ha spöstraff.

Eller inte.
Schelena
min blogg http://www.schelena.blogg.se
7 oktober 2009, kl 00:06
Jag glömde kaffebryggarn på en HEL natt nu i helgen!! Mitt liv går annars ut på att stänga av kaffebryggare OCH dra ur sladden så fort kaffet är uppdrucket, även hemma hos andra, men nu så var jag jävligt full i lördags så ja glömde det. Å fatta vilken ångest jag haft. "HUR KUNDE JAG?? VA ÄR JA FÖR MÄNNISKA??" Men nu när jag läser kommentarerna av folk som skriver att det inte är så livsfarligt så känns det lite bättre. Men bara liiite. För min kaffebryggare var tydligen alldeles glödhet har jag fått höra...
7 oktober 2009, kl 00:09
Efter att ha glömt en paj i ugnen (200 grader) i FEM timmar och FYRTIOFEM minuter utan att någon eldsvåda utbröt tror jag att det här med brand är en myt.
Andreas
7 oktober 2009, kl 00:18
Din tjej har rätt. Du har fel. Och att du sen hänger ut henne på ett förnedrande sätt i din blogg när hon reagerar helt normalt säger mer om dig än om henne.
fetto
7 oktober 2009, kl 00:58
HMmm...
Jag tror faktiskt inte att det är helt ofarligt, om det nu (mot förmodan) skulle ligga lite papper i närheten av kaffebryggaren som kommer i kontakt med den och fattar eld t.ex...
Ella
7 oktober 2009, kl 01:03
Du har rätt faktiskt, jag har ibland glömt på i FLERA DAGAR och det har blivit svart i botten bara. Det är helt omöjligt att den ska börja brinna. Den är som designad för att vara på länge. Tänk så många bränder det vore annars.
GuggeFire
7 oktober 2009, kl 01:46
Jag brukar skriva elakt ibland, men nu ska jag faktiskt göra dig en tjänst Alex.
Jag ska berätta om förändringen, den förändring som sker när en man och en
kvinna har bott ihop ett slag.
Kvinnor tycker om att ha kontroll över saker och ting, speciellt gäller det i hemmet.
Ja, det är rent av en biologisk faktor som man inte skojar bort.
En kvinna kan spela med ett tag och låta mannen komma undan med att slänga
smutsiga strumpor på golvet istället för i tvättkorgen, ställa tomma ölburkar
i vardagsrummet på bordet, låta tandkrämsrester sitta kvar på handfatet, osv, osv.
Så skulle en man utan minsta problem kunna leva ett helt liv, med lite oordning och
oreda.
Men så fungerar inte kvinnan, icke! Det du nu börjar upptäcka och blogga om är något som alla män får uppleva. Det är när kvinnan tröttnar på mannens små ovanor.
Och det är nu som det stora slaget tar vid. När mannen och kvinnan går upp i ringen
för att avgöra vem det är som bestämmer där hemma! Detta är ingen vacker syn och
det är bara de starkaste männen som lyckas utkämpa slaget om hemmet med hedern
i behåll och som kan komma ur striden med huvudet högt hållet.
Jag avundas dig icke, herr Schulman, nu har du tagit dina första kliv ut på slagfältet
och du har en lång och utdragen kamp framför dig. Var beredd på många och långa
dagar och nätter i skyttegraven (ibland soffan i vardagsrummet om det vill sig illa).
Föreställ dig ett möte i skogen med en grizzlybjörnhona som har små björnungar
vid sin sida. Det är ungefär samma odds att du går vinnande från ett sådant
scenario, som vad du står inför nu.
Men misströsta inte, det har hänt att mannen har gått segrande ur striden och
jag har full förståelse för att du vädjar om hjälp här. Mina tankar är med dig och jag ska följa din kamp med visat intresse!
Anna
7 oktober 2009, kl 01:46
Nämen. Trubbel i paradiset, Alex? ;-)
GuggeFire
7 oktober 2009, kl 01:51
Jag ska väl skriva med, för de kvinnliga (Amanda) läsarnas skull att, nej, det är inte en stor grej om man(nen) glömmer kaffekokaren påslagen... Lägenheten kommer inte att brinna upp.
ataxia
7 oktober 2009, kl 02:30
Har ingen aning om huruvida det är farligt eller ej. Men tydligen är det något som skrämmer Amanda i alla fall, vill du att hon ska känna sig trygg eller vill du ha rätt till varje pris?
Eva
7 oktober 2009, kl 05:27
Faktum är att en hel del bränder startats av en kaffebryggare, som stått påslagen länge.Vi drar alltid ur kontakten efter bryggning.
Köp Citex och häll en skvätt i bryggkannan.Sen blir kannan fri från kalk, dessutom "kanske" även det svarta försvinner.
PS. TIPS TILL AMANDA.
Ställ karln i ett hörn resten av veckan. Och tryck fast "dumstruten" på hans huvud.
-Moghedien-
7 oktober 2009, kl 06:25
Du kan köpa en kaffebryggare med timer. Den sätter på sig själv på programmerad tid, och sen stänger den av sig efter en timma eller två.

Hur bra som helst, kaffet är klart när man kliver upp, och man behöver inte komma ihåg att stänga av den :)
Lena
7 oktober 2009, kl 06:37
Håller med Amanda fullständigt!!! Tänk om hon och Charlie sover middag och... ja jag fortsätter inte du kan nog föreställa dig resten själv.
L
7 oktober 2009, kl 07:08
Jag är helt på Amandas sida! Att du sen själv inte förstår hur farligt det verkligen kan vara skulle dessutom göra saken ännu värre.
Anna
7 oktober 2009, kl 07:13
Med tanke på kommentarerna här, så ser det lite ut som att det finns killar som tycker att det inte är farligt om kaffebryggaren står på, och tjejer överlag anser att det är farligt. Jag är väldigt okunnig i denna frågan, men hade ändå med största sannolikhet reagerat som Amanda.
Jag googlade på frågan och hittade här ett bra svar, ifrån räddningsverket:
http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article452652.ab
Malin
7 oktober 2009, kl 07:13
Det börjar brinna när det har blivit torrt så här vinner du inga poäng..Amanda har rätt..Köp en kaffebryggare med inbyggd timer,det gjorde min bror och hans sambo när dom hade missat att stänga av kaffebryggare...dom kom hem i rät sekund,det hade kokat torrt o höll på att sluta väldigt illa.
filippa
7 oktober 2009, kl 07:18
tips är att köpa en kaffekokare som stänger av sig automatiskt. Finns en super bra, som kokar i en termos, från philips!
Patrik
7 oktober 2009, kl 07:49
När jag låg i lumpen, så glöm,de vi kaffebryggren på i 3 och en halv vecka medns vi åkte hem till nära o kära. Nog luktade det gammalt kaffe när vi kom tillbaka, men ingen brand.
carl-johan
7 oktober 2009, kl 07:51
Det här verkar ju vara ett outtömligt ämne...

Vill bara tillägga att enligt mina källor (källor: internet och/eller möjligen fikarummet på jobbet...) så ligger faran egentligen inte i att ha glömt kaffebryggaren påslagen. Den stora faran med bryggare är att på- och avstängningsknappen fuckar upp. Det är inte helt ovanligt att det spills kaffe eller vatten lite varstans på bryggaren och vill det sig illa kan detta leda till kortslutning och det är DÅ som de flesta bränder i samband med kaffebryggare uppstår. Men då spelar det ingen roll om bryggaren är på- eller avstängd; det är att bryggaren är inkopplad till elnätet som avgör.

Vill man undvika sådant så kan man 1) koppla bryggaren till en grenkontakt med separat strömbrytare, 2) köpa kaffebryggare som inte har strömbrytaren under värmeplattan (tydligen är bränder mer vanliga i sådana modeller, troligen för att det spills mest där?). Om man behöver ytterligare argument (varför man nu skulle behöva det...) för en Moccamaster så kan man alltså särskilt läsa punkt 2... (En negativ grej med Moccamaster är dock att det är en jefla massa smådelar i form av lock och trattar att hålla reda på vid bryggningarna).
anonym
7 oktober 2009, kl 08:12
Jag håller med Amanda.
eM
7 oktober 2009, kl 08:14
Min föräldrars kök brann upp på grund av en kaffebryggare. Småel ,som kaffebryggare, tror jag oftast inte är av kvalitet att stå på och bränna i många timmar. Så jag förstår Amanda. Dessutom är jag osäker på vad man får ut på försäkringen om det är en glömd kaffebryggare som orsakar en brand.

Vi löste det så i vårt förra kök att vi hade en timer som var inställd på 30 minuter som kaffebryggaren alltid var inkopplad i. När man skulle ha kaffe så tryckte man igång timern först och om man glömde stänga av bryggaren så gjorde det inget.
Karin
7 oktober 2009, kl 08:19
Jag hade nog blivit irriterad först...men sedan kommit på att jag glömt mitt plattjärn på en hel dag - en liten brun rand på dörren jag hade hängt den på blev resultatet...
MN i HKI.
7 oktober 2009, kl 08:24
Kaffebryggare, ha! Jag glömde strykjärnet på när jag skulle sticka iväg utomlands... Var borta en vecka men det enda jag märkte när jag kom hem var att det kanske var något varmare i lägenheten än vanligt. Vet inte om det kan likställas med din kaffebryggare men det är i alla fall en elektrisk apparat... Saken var den att jag kom aldrig på att strykjärnet var på så jag behövde aldrig oroa mig eller få panikångest, förrän jag kom hem. Nån kunde ju ha DÖTT!
Linn
7 oktober 2009, kl 08:24
haha! Alex din struts. Trodde inte heller att det var så vanligt att såna saker ledde till brand men när jag läste någon introkurs i juridik var vi tvugna att hänga på lite rättegångar och då var det en mordbrandsrättegång mot en stackars tjej som eldat ner ett helt hyreshus på söder. Ingen dog. Men tänk om någon dör? Tänk om din Charlie eller någon annans Charlie kommer till skada? Du får dra huvudet ur sanden nu Alex. Jag glömmer också sånt men jag har åtminstone vett att skämmas..
Åsa
7 oktober 2009, kl 08:26
Amanda, tror faktiskt inte att det kan börja brinna. Men för säkerhetskull gör som jag. Köp en Philips som stänger av sig själv... Kaffet rinner ned i en termokanna så det håller sig varmt länge.
jeanette
7 oktober 2009, kl 08:29
köp en kaffebryggare som stänger av sig själv om ca 2 timmar, sån har jag och det är super och jag slipper fylla tankarna med-stängde jag av kaffebryggaren, spisen platttången, ja en slipper jag tänka på iallafall.... du är bäst.
Knet
7 oktober 2009, kl 08:39
Som sagt köp en timer så är problemet ur världen, du kan glömma brygaren på och ändå slippa konflikten =)
Jögga
7 oktober 2009, kl 08:49
Herregud, man kan få ett störtande flygplan i bakhuvet när man är ute och går, men vad är risken? Tjejer sluta oroa er för saker som är mindre channs att det händer än att vinna på lotto.
Sen va det någon som länkade en aftonbladetartickel. Där har ni ju fakta. http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article452652.ab
ello
7 oktober 2009, kl 08:54
Men vad är det för fel på er? Här håller vi på Alex och om Amanda behöver några sympatier får väl hon starta en egen blogg
Thomas
7 oktober 2009, kl 08:55
Tvärtom. Det är väl en av de vanligare brandorsakerna. Sorry men, Amanda - Alex 1-0
Karin Olsson
7 oktober 2009, kl 08:57
Det kan visst börja brinna, min farmors kök brann ner och lägenheten blev rökskadad p.g.a. att hon glömde kaffebryggar'n.
Mathilda
min blogg www.themathildapersson.blogg.se
7 oktober 2009, kl 09:08
Kan mycket väl hända att du har rätt, men varför inte bara slå av den för säkerhetens skull? Kaffekokare med timer? Tyvärr, du får alltså inte in hjälp idag :)
7 oktober 2009, kl 09:11
Jag och min man hade den här diskussionen så sent som igår. Han lämnade kaffebryggaren på när han gick till jobbet och jag blev tokig när jag kom hem och hittade den på. Jag är en sån som oroar mig för allt och är helt övertygad om att huset kommer att brinna ner så fort vi går utanför dörren om såna grejer får stå på.

Tyvärr måste jag också erkänna att jag överreagerade rätt så mycket eftersom:
1. Jag kom hem 5 minuter efter att maken gått.
2. Vi har timer på bryggaren.
3. Den timern skulle ha stängt av bryggaren klockan 9, jag kom hem fem i.
4. Maken hade låtit bryggaren vara på med flit, han trodde att jag skulle vara sugen på kaffe när jag kom hem.
5. Det hade han helt rätt i.
-00-
7 oktober 2009, kl 09:13
Konsumentjournalistik saknas då inte på AB..;

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article452652.ab
Christel
7 oktober 2009, kl 09:19
Min kaffebryggare har inbyggd timer ............. JÄTTEBRA !!
Malin
min blogg http://dubbelkvack.blogg.se
7 oktober 2009, kl 09:21
Min pappa sa alltid att kaffebryggare som stått på för länge automatiskt började brinna efter ett tag. Men han sa även att man ska hålla armarna borta från tvättmaskinstrumman om man inte vill få dem avslitna. Vilket gjorde det rätt svårt att ta reda på tvätten. Hursomhelst - vem vet, så varför chansa?
Jenna
7 oktober 2009, kl 09:22
Det börjar inte brinna.
Ingen dör.

:)
Daniel Sandström
min blogg www.myspace.com/sistabossenband
7 oktober 2009, kl 09:24
Gud vad många tvärsäkra kommentarer om hur farligt det är. Trotts att det redan finns en kommentar med en länk till en aftonbladetartikel som visar att det inte alls är farligt. Att diskmaskinen är 5 gånger farligare! Kanske för att man blandar ihop kaffebryggarplattan och spisplattan.

KAFFE ÄR INTE EN BRANDFARLIG VÄTSKA!

/ utbildad till deltidsbrandman genom civilplikten.
Tjoo
7 oktober 2009, kl 09:24
Det är ingen fara! Om det börjar brinna så är det för att det blivit ett elektriskt fel, det kan hända vad som helst, vanligast är frysen/kylen där egentligen dammet antänds.
Ja de finns kaffebryggare som stänger av sig själv, men vem vill ha en skitbryggare för en 500ing,
Anna
7 oktober 2009, kl 09:24
Ok Alex så här är det...

Har själv fått ringa efter brandkåren för att en äldre man glömt sin kaffebryggare på och haft dagens tidining bredvid kaffebryggaren - det började brinna då en liten liten kant av tidningen tog på plattan!

Så det kan börja brinna av en kaffebryggare...!
Kiansmorsa
7 oktober 2009, kl 09:28
Men slappna av....jag e drottning på att glömma kaffebryggaren på och det blir svart och sörjigt....that´s it. Jag drog på semester 1 vecka och det var allt.
Och ska man dricka kaffe så ska man ha en moccamaster.
Lina
7 oktober 2009, kl 09:29
Jag glömde kaffegryggaren på under ett jullov och åkte hem till föräldrarna i två veckor. När jag kom tillbaka hade INGENTING hänt, förutom att jag fick diska kannan lite noggrannare...
Susan
7 oktober 2009, kl 09:31
Ett hus på vår gata brann ner till grunden för att de glömde kaffebryggaren på när de skulle åka ut och göra lite ärenden på stan.
7 oktober 2009, kl 09:31
Tillhör även jag den nojjiga skaran som vill att kaffekokaren stängs av innan hemmet lämnas....För att känna mig tryggare har jag (som många andra ovan) en kaffekokare som stänger av sig efter 1 el 2 timmar....

Det fina med den är att du kan programera den så den sätter igång på bestämd tid. Vaknar alltid till doften av nybryggt kaffe numera :-) Vilket kan vara guld för en småbarns förälder ;-)
Sanna
7 oktober 2009, kl 09:32
det finns ju kontakter med timer på.
Skulle kanske bespara er en del konflikter?
Sanna
7 oktober 2009, kl 09:33
Eftersom jag och sambon är lika glömska av oss, så stod kaffebryggaren ofta på när vi återvände hem efter jobbet. Så nu har vi köpt en ny bryggare som stänger av automatiskt efter två timmar, så var det problemet ur världen :)
Marianne
7 oktober 2009, kl 09:37
Har en man som ofta glömmer vattenkastrullen på spisen. Jag blir galen över det. Skulle reagera som Amanda gjort på detta också. /Marianne
ior
7 oktober 2009, kl 09:41
Gammal skraltig bryggar = stäng av!
Modern bryggare = Stäng av, men ingen panik om du glömmer.

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article452652.ab
Marie
7 oktober 2009, kl 09:42
Japp, skulle också bli lite irriterad.
Vad är det som är så svårt? Kolla spisen, kaffebryggaren, släcka, låsa.
Mvh
7 oktober 2009, kl 09:45
Såg en länk från någon här på kommentarsfältet: Detta sades av Ulf Erlandsson Brandutredare på räddningsverket:
Låg brandrisk: Kaffebryggare
Det är mycket ovanligt med bränder i dagens kaffebryggare. Det inträffar ett fåtal om året i hela landet och oftast beror det på ett elfel. Att lämna den påslagen en arbetsdag eller längre är väldigt sällan någon fara.
Magnus
7 oktober 2009, kl 09:48
Skulle nog reagera som Amanda, vafan ni har ju ett litet spädbarn hemma förfasen. Du börjar få samma typ av problem som du hade med katrin vilket ledde till jag det vi alla vad, katrin lämnar dig för BINGO (en fotograf som är stolt över att fota horor)!!
Louise Gustafson
7 oktober 2009, kl 09:53
Jag håller med , Amanda!
Det är jätte farligt. Här pågatan var jag bor, har vi haft en lägenhetsbrand pga en kaffebryggare som stod på jätte länge.
Bättre att köpa en bryggare som slår av efter viss tid.
Bee
7 oktober 2009, kl 09:56
Min kille är mycket mer försiktig än jag när det gäller sådana här saker. Han kan inte gå ut ur lägenheten på morgonen utan att först ha dubbelkollat att ugnen och spisen är avstängda samt att sladden till brödrosten är urdragen.

Men, även jag får kalla kårar av att tänka på en bortglömd kaffebryggare som står på i min lägenhet när jag inte är där. Jag tycker att det är oansvarigt. Håller med Amanda. Ge dig.
Kontorsråttan
7 oktober 2009, kl 10:10
Själv kör jag med en variant av "timer", men den har en liten fjärrkontroll. På så sätt förbereder jag kaffet på kvällen när jag lägger mig för att sedan på morgonen endast trycka på en liten knapp på fjärrkontrollen så sätter magin igång. På detta sätt slipper jag stiga upp ur sängen för att göra kaffe samt att de gör de lättare att stiga upp då man känner doften från köket av nykokat kaffe. Sen som sagt så stänger den av sig efter en bestämd tid så att man slipper oroa sig för att huset ska brinna ner... Dessa "timer" med fjärrkontroll kostar knappt nått på vanliga e- butiker, väl värt köp...
Annan
7 oktober 2009, kl 10:12
Men herregud, hur farligt kan det vara att glömma kaffebryggaren?! Sätt det i perspektiv! jag skulle också rycka på axlarna, hoppsan. Sånt händer och nu inträffade ingen eldsvåda, skönt. punkt.
Anna
7 oktober 2009, kl 10:13
Hehe ibland Alex så provocerar du så himla dåligt. Jag har förstått nu att du njuter av att bli nergjord av viktipettrar :) Fast ......jag får sälla mig i kören. En av mina polare brände ner sin lägenhet med en kvarglömd kaffekokare. Och den hade varit "ensam hemma" i 8 timmar.
Anna
7 oktober 2009, kl 10:13
Jag håller med Amanda, kaffebryggare kan faktiskt börja brinna. Samma sak gäller egentligen andra elektriska prylar- ett hus i min trakt brann ner och en liten grabb dog. Orsaken var att videon i standbyläge ballade ur- oturligt nog hade de ingen jordfelsbrytare installerad. Om ni skaffar en sådan i din lägenhet kanske Amanda får det lugnare förresten; en jordfelsbrytare bryter elektriciteten innan säkringen går.
Anna
7 oktober 2009, kl 10:27
Att tro att kaffebryggaren kan stå på hur länge som hellst är ju lite väl naivt! Precis som alla elprylar så ska man se till att de inte står på i onödan, det trodde jag att alla fattade. Kanske inte så konstigt att det startar bränder lite här och där med tanke på din inställning samt många andras här!
Frida
7 oktober 2009, kl 10:34
Köp den här!

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/60973?opendocument&markID=90-15-10
sus
7 oktober 2009, kl 11:00
När min lilleplutt var ungefär 5 dagar gammal hade vi just satt oss för att njuta av en kopp kaffe. Då ringer det från sjukhuset och berättar att vi måste infinna oss där med lille plutten som var lite sjuk. Stress stress, vi packade och glömde kaffebryggare. Vi kom hem två dygn senare och bryggaren stod då på! Vi blev verkligen rädda trots att det inte hade hänt något mer än att kaffet var väääädligt brännt! Vi köpte en timer efter det, köp en sån till Amanda. Nu behöver jag aldrig stänga av kaffet längre! Skitbra pryl faktiskt!
Hedda
7 oktober 2009, kl 11:00
haha... du har ju nästan bara kvinnliga läsare... såklart vi håller på Amanda!!

Iof så har hon rätt också... köp en ny bryggare!!
Hobbypyroman - NOT!
7 oktober 2009, kl 11:05
http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article452652.ab
Så ofta brinner det : Antal bostadsbränder som startade i apparater, Sverige 2005: 6251
Kaffebryggare som orsak: 6 bostadsbränder

Något säger mig att Alex eventuellt bytt roll med Amanda i den här beskrivningen för att spetsa till resonemanget. Att Alex faktiskt INTE hänger ut Amanda utan att han beskriver sin egen reaktion på att HON glömt bryggaren på. Den här frågan har inte med kön att göra, den har med hur man ser på potentiella faror att göra. Olika människor har olika nojjor. Oavsett vem som kanske överdriver faran med påslagen bryggare, är det väl intressant för alla inblandade att hitta en lösning alla är nöjda med.
En timer...en annan bryggare...
Det löser sig!
Grandmother
7 oktober 2009, kl 11:16
ALEX och alla andra som påstår att det inte kan ta eld i kaffebryggaren!! Amanda har rätt.....Den kan ta ELD! Vi hade brandövning på jobbet och fick veta av räddningstjänsten att just kaffebryggare är väldigt vanlig brandorsak i köken. Vi blev uppmanade att sätta dit en taimer på våran bryggare., så det så!!!
Sara
7 oktober 2009, kl 11:26
Om personen "Karin" menar alla tjejer i sin kommentar "Vi tjejer är precis som Amanda" blir jag förbannad. Vilken generalisering! Jag är tjej och glömmer alltid kaffekokaren (inte bra, jag vet) och det är min pojkvän som går i taket över det! Sluta könsgeneralisera på detta viset! Utgå från person till person!!!
Joakim
7 oktober 2009, kl 11:27
"Det är mycket ovanligt med bränder i dagens kaffebryggare. Det inträffar ett fåtal om året i hela landet och oftast beror det på ett elfel. Att lämna den påslagen en arbetsdag eller längre är väldigt sällan någon fara." http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article452652.ab
Joakim
7 oktober 2009, kl 11:29
Kaffebryggare har rykte om
sig att vara vanliga brand-
stiftare.
Ändå är de inte särskilt
frekventa i insatsstatistiken.
Hur stora är riskerna
egentligen? Brandutredar-
programmet beslöt att un-
dersöka ärendet närmare.
Tabellen på förra sidan visar att
räddningstjänsten i Sverige år-
ligen i genomsnitt 25 utryck-
ningar på grund av bränder i
byggnader som startat i kaffe-
bryggare. I fjol rapporterades
24 sådana insatser.
I förhållande till hur många
kaffebryggare det finns är an-
talet inte alltför oroväckande.
Men vad döljer sig bakom
siffrorna? Räddningsverkets
brandutredarprogram
fick
hjälp av statistikenheten att få
fram fritexten till alla de 24 in-
satser som startat i kaffebryg-
gare under år 2003.
s Sex av insatserna gällde an-
nat än vanliga kaffebryggare
(termoskanna respektive kaffe-
press på het spisplatta, torr-
kokning i kaffepanna, el-fel i
stor industriell kaffemaskin,
perkulator på het spisplatta
samt brand i diskmaskin(!).
s Nio av insatserna berodde
på att en kaffebryggare stod på
en påslagen spisplatta.
s Bara nio av insatserna be-
rodde på bränder eller brand-
tillbud som uppstått i vanliga
kaffebryggare för hemmabruk.
Fyra av de nio bränderna i
vanliga kaffebryggare bedöms
vara av större eller måttlig om-
fattning, ett förstört rum eller
motsvarande. Övriga fem hän-
delser begränsades till rökut-
veckling eller en bränd kaffe-
bryggare

Det är naturligtvis illa för de
drabbade. Men när det gäller
hela landet i ett helt år är det
faktiskt en ganska måttlig ska-
debild.
Varför har då just kaffebryg-
gare fått så dåligt rykte som
brandstiftare? Förmodligen
har det ett historiskt perspek-
tiv.
Felkonstruerade bryggare
På 1970-talet sköt försäljning-
en av elektriska kaffebryggare
fart i Sverige. Alla hushåll er-
satte plötsligt sin gamla kaffe-
panna eller perkulator med en
ny elektrisk bryggare.
Något år var kaffebryggare
“årets julklapp”. De var dessut-
om ett vanligt samtalsämne
runt fikabordet. Tyvärr var en
modell av kaffebryggare be-
häftad med ett tekniskt fel.
Värmeslingan som ska hålla
det nybryggda kaffet varmt
hade en felaktig inkoppling.
Beroende på hur stickkontak-
ten satt i vägguttaget kunde
värmetråden förbli strömfö-
rande och varm trots att kaffe-
bryggaren var avstängd med
sin strömbrytare.
Strömförande
Detta vållade naturligtvis en
del bekymmer. Om det kom
vatten (eller nybryggt kaffe) på
den strömförande värmehåll-
ningsplattan kunde det bli
läckströmmar eller glappkon-
takt. Detta i sin tur gav många
brandtillbud och bränder.
Elektriska kaffebryggare fick
dåligt rykte. Och räddnings-
tjänstens brandsyneförrättare
uppmanades att kräva att de
skulle utrustas med timer som
bröt strömmen efter viss tid.
Problemen uppmärksamma-
des naturligtvis av tillverkaren.
Konstruktionen ändrades. Den
nya modellen var betydligt sä-
krare. Men tyvärr gick det inte
ut någon varning till allmän-
heten. Först i takt med att den
gamla modellen slets ut och
försvann minskade antalet
bränder i kaffebryggar
7 oktober 2009, kl 11:29
Du har helt rätt. Inget händer. Faktiskt. Inte ens om du åker bort en vecka: glaskannan suger upp värmen. Faktum är att min vän åkte ifrån en platta i två veckor: den var illröd när hon kom tillbaka, men varken hus, barn eller grannar hade brunnit upp. Så Amanda kan lugna ner sig. Fokusera på rätt saker! Så man inte börjar ägna sig åt att sila mygg och svälja kameler, det är DÅ det kan gå illa.
7 oktober 2009, kl 11:30
HERREGUD!! Det är precis lika ofarligt som Svinis.

/Pacemakers.blogg.se (Trendsättare)
Monica
7 oktober 2009, kl 11:31
Jag håller med Amanda och de flesta kommentatorerna. STÄNG av kaffebryggen! Fullständigt galet att glömma den på! Min man gör likadant och jag blir helt GALEN på honom. Han glömmer spisplattor också , men verkar ändå inte bättra sig. Varför är det så svårt att kolla igenom sådana saker innan man går hemifrån? Tyvärr så har för många bränder, med dödsfall som följd, skett på grund av sådan idioti som att glömma el-lapparater med strömmen på! Skärpning Alex!
Martin.H
7 oktober 2009, kl 11:34
Det kan börja brinna.
Som alla andra säger köp en timmer!
Joakim
7 oktober 2009, kl 11:34
tillägg till föregående inlägg:
ett urval av antal elbränder i byggnader (under 1 år):
Torktumlare 84, Torkskåp 21, Diskmaskin 42, Kyl/frys 82, TV 129 också kaffebryggare 6

det är alltså 13,6 gånger större risk att kylen börjar brinna än att kaffebryggaren gör det.... hur många stänger av kylen? Hur många har sin tv på standby? det är 20 gånger farligare än kaffebryggaren....

att glömma kaffebryggaren på är alltså mindre farligt än att låta kylen stå på dygnet runt....

visst ska man ta tag i det som är farligt i hemmet, man ska inte utsätta sig för onödiga risker... men det är då en väldigt bra ide att fokusera på RÄTT saker. Dammsuga baksidan av kylen/frysen (där det samlas damm som kan börja brinna) en gång om året är mycket effektivare än att oroa sig över kaffebryggaren....
Jossan
7 oktober 2009, kl 11:43
HAHA, var inte precis dem reaktionerna som du hoppats på..
jag tänker snarare såhär;

Är det värt att lägga energi på i efterhand? Kommer kommentarerna att förändra situationen? Nope. Glömmer gör alla ibland och följderna är snarare att ni börjar bråka och bränner ner lägenheten för att ni är så jäkla upptagna med att diskutera kaffebryggaren istället för att håll koll på hennes plattång som ligger och pyr inne i badrummet. ;)
Nollställd
7 oktober 2009, kl 11:43
Hej Amanda!

Jag såg dig på NK igår. Du är vrålsnygg *irl* som cybertöntar säger.
Alex har bett oss läsare att säga till dig att det inte är farligt att glömma kaffebryggaren på, att det inte är farligt och att ingen kommer att dö.
Tyvärr kan jag inte göra det. När jag gick i gymnasiet brann min kompis mammas lägenhet på Katarinabangatan på söder. PGA kaffebryggaren. Katten brann inne.
marcus
7 oktober 2009, kl 11:45
Amanda har rätt, du har FEL!
Väx upp nu för-i-helvete. Du har barn nu, ANSVAR!
Marie
7 oktober 2009, kl 11:49
Sorry Alex, men Amanda har rätt.... Det kan börja brinna.... Köp en timer så så slipepr du denna diskussion i framtiden.
7 oktober 2009, kl 11:50
installera en sådan.

http://www.elot.se/product.html?product_id=9148

1000 kr och Du slipper undan.

Lycka till
Margareta
7 oktober 2009, kl 11:51
Tyvärr Alex. Du framstår nu litet ansvarslös. Du borde veta bättre och ha litet mer respekt för brandrisken i beteendet. Kolla hur många bränder och incidenter som uppstått i ovarsamt beteende i hemmet. Skärpning! Jag skulle inte kunna leva med en slarver.
Nu har jag orerat nog. Jag tror iofs att du hade litet bloggtorka. Du kan väl inte mena allvar?
punkan
7 oktober 2009, kl 11:54
Måste nog hålla med Amanda här, jag tänker mej nog detta som en brandrisk. Dock kan det vara av värde att veta (vad gäller bränder i allmänhet) att de kan startas av till exempel ett el-bolag som bara är ute jobbar i området man har oturen att bo i. Tänker man så så blir man lätt lite snurrig i kolan. Men nä. Jag håller med Amanda. Inte jordens undergång kanske men oturen kan lätt vara framme när det gäller elektriska gadgets..
Jens
7 oktober 2009, kl 11:54
Så du är livrädd för svininfluensan men tycker det är OK att lämna en kaffebryggare för torrkokning? Du fattar väl att det är 1000 gånger större risk att du dör i en lägenhetsbrand som börjat i kaffebryggaren än att du kommer att dö i svinis?
X
7 oktober 2009, kl 12:04
De allra flesta kaffebryggare börjar inte brinna. Hur skulle de göra det? Plattan där kaffekannan står är inte till för att koka vattnet, utan håller väl sådär 50-60 grader. Vad menar Amanda - att den sponant börjar brinna? Finns ställen på jorden där temperaturen under sommaren närmar sig 50 grader, utan att samtliga hus börjar brinna av sig själv.

Det enda som orsakar en brand i en kaffebryggare är om det blir kortslutning, men en kortslutning kan du få även om du stängt av bryggaren med knappen. Det enda som du i så fall kan göra är att dra ur kontakten, eller skaffa en sån där skarvsladd med en avstängningsknapp på. Med tanke på alla säkerhetsrutiner ni måste ha för att brygga kaffe, kanske det är bättre att lägga ner kaffet. Det är en kaffebryggare, inte ett kärnkraftverk!

Dessutom : om nu kaffebryggaren mot förmodan skulle börja brinna så lär plasten avge en massa rök som era brandvarnare känner av. Om ni inte bor i ett hus byggt av fnöske som övertänds på 30 sekunder så har ni dessutom väldigt lång tid på er att hälla en hink vatten över bryggaren och elden släcks.
Elisabet
7 oktober 2009, kl 12:05
Jag säger som många andra. Köp en timer. Jag tror visst att det kan börja brinna och dessutom så blir ju kaffebryggaren (i alla fall kannan) så småningom förstörd! Jag säger det igen: Köp en timer!
Triss-i-damer
7 oktober 2009, kl 12:09
Ledsen unge man, men här håller jag med Amanda! Livsfarligt - köp timer som de flesta tipsat om. Jag har blivit nojjigare sedan barnen kom helt klart - låser alltid spisen när den inte används tom. Försöker stänga av våra TV-apparater o inte ha stand by. Vänta du bara - tills du blir äldre och lika nojjig! Då är det brandvarnare i alla rum..stackars min gulliga man som skruvar upp dem överallt. :)
Kakmonstret
min blogg www.falco.blogg.se
7 oktober 2009, kl 12:13
Tänk att ett inlägg om en kaffebryggare skulle rendera så många kommentarer. Klart sociologiskt intressant.
Frida H
min blogg http://livingdeluxe.blogg.se
7 oktober 2009, kl 12:19
Amanda, tack för att du säger till men man kan också oroa sig för mycket, precis som du tycker Alex oroar sig för lite.

Dock KAN en kaffekokare brinna då dolda fel kan vara en brandrisk. Samt att något ovanligt elfel slår till. Det är tydligen en av de vanligare brandorsakerna i Europa.
Men det beror ju på. Hur man bor, hur gammal kaffekokaren är, hur gammal huset är, hur elen är dragen. MEN olyckan KAN vara framme, bara för att du inte tryckte på OFF-knappen.
Maja
7 oktober 2009, kl 12:28
Jag jobbar med försäkringar, som försäkringsmäklare. Jag ser en hel del skador, och får veta hur de orsakats. Brand på grund av att kaffebryggare stått påslagen existerar, men oftast är det då gamla kaffebryggare som börjar brinna. Privatpersoner har ofta nya fina kaffebryggare. På företag och industrier däremot finns en hel del gamla kaffebryggare från Hedenhöstiden.

Lite kuriosa: En industriägare var så rädd att kaffebryggarna på industrin skulle börja brinna på grund av att de glömdes påslagna så han såg till att alla eluttag fick en timer. Fint tänkt, men nu var det så att en av timrarna startade en brand i miljonklassen. Så kan det också gå.
Penny
7 oktober 2009, kl 12:28
Jag har ingen aning om det kan börja brinna av att kaffekokaren står på, men förstår inte riktigt hur det skulle gå till i så fall. Är det det intorkade kaffet som ska fatta eld genom glasbotten?

Själv glömde jag min plattång påslagen härom dagen. När jag kom hem luktade det lite bränt, men det var ingen fara. Inget hade hänt, förutom att den var jäkligt varm efter att ha stått på i sisådär 10 timmar. Lite skakis blev jag dock. Tur att ingen skällde på mig.
Peter
7 oktober 2009, kl 12:29
Håller helt och hållet med Amanda. Kaffebryggare som blir överhettade är farliga.
Sofie
7 oktober 2009, kl 12:38
Var det bara jag som förstod att du skrev så för att få många ilskna kommentarer från personer som vet att det faktiskt ääär farligt(!)?
Matilda
7 oktober 2009, kl 12:42
Om du berättar det för min sambo berättar jag det för din! Det brukar vara samma scenario här hemma...
7 oktober 2009, kl 13:05
Får väl vara lite kärringen mot strömmen då; jag är kvinna och tror inte risken för brand är särskilt stor alls. Rent statistiskt så är risken ganska liten, närmare bestämt. MEN... risken finns där trots allt. Och för den som drabbas handlar det inte om nån promilles risk längre, för den som drabbas är det plötsligt 100% "det hände". (ungefär som med dem som råkar dö i nya influensan).
Sen slår det mig att någon högre upp i kommentarsfältet undrar hur kvinnor kan ha längre medellivslängd än män, så som de håller på oroar sig för ditt och datt. Hm, det kanske är just därför vi lever längre? ;-)
BW
7 oktober 2009, kl 13:15
Kaffebryggaren kan få kortslutning och börja brinna, elektriskt överslag.
Så är det bara, respektera det eller ej.
Lämnar du tvättmaskinen igång (i lägenheten) också? Det slutade jag den dagen min började brinna. Det var ren slump att jag var hemma.
Joakim
7 oktober 2009, kl 13:30
till BW: lämnar du kylen och frysen på också?

hint: det startar ca 6 bränder per år av kaffebryggare, 80 st av kyl och frys....

vågar du verkligen sova med kylen påslagen? eller med tv'n på standby? (tv-apparater orskar 130+ bränder per år)

fakta: det startar under december 6 bränder per dag (PER DAG!!) pga levande ljus, jag antar att du inte har några adventsljus eftersom risken att det börjar brinna är 365(!) gånger större än risken att en kaffebryggare börjar brinna

sammanfattning: det är inte bra, inte minst ur energislöserisynpunkt och livslängd på kaffebryggaren, att låta den stå på, men det absolut inte en sådan katastrof/risk som Amanda (och ett gäng andra kommentatorer) vill få det till...

om man har en modern kaffebryggare (från 2000-talet) så finns det 100-tals andra risker i hemmet som är större och som man ska fokusera på innan man börjar bry sig om kaffebryggaren
Maria
7 oktober 2009, kl 14:11
Heja Amanda :-)
7 oktober 2009, kl 14:18
Jag tror faktiskt Amanda har rätt!!!
Fanny
min blogg http://fannymillom.blogg.se
7 oktober 2009, kl 14:45
Jag håller med Amanda jag. Jag är livrädd för att det ska börja brinna. Fast jag är ganska överdriven tror jag, för även om jag hade stängt av kaffebryggaren, men glömt att dra ur sladden så skulle jag bli nervös.
smakensombaken
min blogg hurmangörennina.blogg.se
7 oktober 2009, kl 15:24
Den vanligaste orsaken till brand är att folk lämnar kontakter i eller spis på. Kan en hårfön börja brinna för kontakten är i så kan nog kaffebryggare det med. Jag tror att det är när man tar livet förgivet som det händer skit :P
Jakob
7 oktober 2009, kl 15:28
till Fanny: det är 13 gånger större risk att kylen eller frysen börjar brinna än att kaffebryggaren gör det.... rycker du ur sladden där också, eller hur klarar du annars av att sova?
C
7 oktober 2009, kl 16:11
Våran kaffebryggare stängs automatiskt av efter 2 timmar. Om man inte har kaffe i så kan det nog börja brinna, men om man har kaffe i är det nog ingen större fara.
Ogge Andersson
7 oktober 2009, kl 16:14
Larvigt att tro att det ska kunna börja brinna. Vad skulle vara bränslet? Den minimala mängden intorkat kaffe eller luften i kannan?
Kalle
7 oktober 2009, kl 17:26
Jag tycker att det är helt fantastiskt roligt att de absolut bästa sättet att få igång svenne banan är att medvetet trampa i svennebananklaveret. Du vet, de oskrivna reglerna som alla flåshurtiga svennar fullkomligt frossar i. Att inte stänga av kaffebryggaren - farligt farligt. Att äta smör istället för olivolja - farligt farligt. Att tycka att systembolaget är skit - farligt farligt... Du fattar va? 140 jävla kommentarer där svennebanan skall in och peka med hela handen! Helt sjukt...
Kalle
7 oktober 2009, kl 17:30
Och förresten - glöm inte att det är FÖRKASTLIGT att dricka vin när man är gravid

;-D

Jättekul att se "befolkningen" löpa amok...
Louise
7 oktober 2009, kl 19:42
Kaffebryggare

Det är mycket ovanligt med bränder i dagens kaffebryggare. Det inträffar ett fåtal om året i hela landet och oftast beror det på ett elfel. Att lämna den påslagen en arbetsdag eller längre är väldigt sällan någon fara.

Så ofta brinner det
Antal bostadsbränder som startade i apparater, Sverige 2005:
Kaffebryggare: 6
Spis*: 960
Strykjärn: 4
Torktumlare: 69
Diskmaskin: 32
Tvättmaskin: 67
Tv: 82

Enligt http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article452652.ab
Slibberi
7 oktober 2009, kl 19:57
Hej Alex. Bästa bloggaren som finns! Jag känner lite obehag när du skriver så om Amanda. Jag vet inte varför och det skiter väl du i, men det verkar lite utlämnade och fegt att skriva så om Amanda. Hon har ju ingen chans att möta dig på samma nivå som du skriver om henne i bloggen. Om du vet vad jag menar. Du skriver för övrigt sjukt bra.
krisitn
7 oktober 2009, kl 21:05
heja amanda!
Stina
8 oktober 2009, kl 10:34
Syrrans kaffebryggare började brinna. De var tack och lov hemma så huset brann inte upp. Ett av köksskåpen blev dock lite svart undertill.
André
20 januari 2010, kl 13:05
DET ÄR ingen fara det kan inte börja brinna och ingen kommer att dö för en sådan trivial sak (=
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close