Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Om att supa inför barnen

Nykterhetsorganisationen IOGT uppmanar mig att ta vit jul. Under julafton, juldagen och annandagen anmodas vi alla att avhålla oss alla typer av vin och sprit. Det skulle innebära en ganska stor uppoffring, jag tror att vi är rätt många där ute som anser att den inlagda sillen kräver dessa drycker. Tanken är att vi ska göra det för barnen. En undersökning som IOGT ligger bakom visar nämligen att fler än vart fjärde barn någon gång har känt obehag under julen på grund av vuxnas drickande.

Julen anses vara barnens högtid och om drickandet innebär obehagskänslor för dessa så anser IOGT att det kan vara på sin plats att i alla fall tre dagar om året avstå. Nu är det alltså IOGT som står bakom själva undersökningen och de är ju lite part i målet, om man säger. Det är som när Rapport frågade ”mannen på gatan” vad de tyckte om EMU-omröstningen när det begav sig och en man var mycket bestämd när han hävdade att euron kommer att förstöra inte bara Sveriges utan hela Europas välfärd. Hans utsago kom i annat ljus när man fick veta att han var vd på Forex.
Men det är ju intressant att fundera på. Jag tillhör kategorin människor som tänker mycket på mitt eget drickande. Och under hela min uppväxt har jag haft en egendomlig radar för andras drickande. Särskilt mina föräldrars. Har jag blivit påverkad av vuxnas alkoholintag under min barndom? Det skulle jag tro.


Jag minns jularna som barn. Bordet var dukat, maten på plats och det sista som hände innan vi satte oss ner var att pappa tog fram snapsen ur frysen. Den var så kall att fingrarna fastnade på flaskan. Det rykte om den av köld! Jag minns att jag fann det mycket fascinerande. Iskristaller bildades på utsidan när pappa hällde upp i nubbeglasen. Jag och mina bröder fick doppa fingret och smaka och sen höjde pappa högtidligt glaset och sa: ”Nu börjar julen!” Jag minns julklappsutdelningarna senare på kvällen med hela tjocka släkten. Cognac i vackert kupade glas. Pappa snurrade runt drycken mot kanterna, men han spillde aldrig. Det var som trolleri. Samtalen blev mer högljudda, skratten bullrigare, ansiktena rödmosigare. 

De vuxna blev keligare, skulle fram och kramas mer än vanligt. De vände i lovar mot oss barn på golvet för att sedan återvända till soffan.
 
Jag minns hur jag satt på golvet och betraktade hur någon plötsligt började fnittra just utan anledning. Jag kunde inte begripa vad som var roligt. Morbror skulle berätta en historia för oss barn, men vi förstod inte vad han ville säga. Pappa kom fram och frågade om jag var nöjd med julklapparna och jag svarade att jag var det, trots att jag svarat honom just på den frågan för bara en liten stund sedan. Sen gick han för att hämta mer is och tog mitt i färden ett steg i sidled innan han åter hittade rätt riktning. Ingen blev osams. Det kom inga utbrott. Tvärtom, alla var mer älskvärda än någonsin. 


Vuxna människor som lutade sig fram och klappade oss barn på våra kinder. Det här var barnens högtid och de vuxna gjorde allt för att det skulle vara så också. Men det uppstod en hinna som var svår att förstå.
 
En slöja av något alldeles obestämt. Mamma, pappa och de andra vuxna hade förändrats på ett egendomligt sätt. Det var pappa som satt där i soffan, men ändå inte riktigt pappa. När han närmade sig blev jag inte rädd, kanske, men avvaktande. Jag satt blick stilla, beredd på alla eventualiteter. Senare på kvällen tog de vuxna åter fram julskinkan, som nu hade kallnat. Knäckebröd och senap, en öl och så gick pappa åter till frysen för att hämta fram snapsen. Vi barn gick och lade oss. Vi hörde skratten och bullret från köket genom alla väggarna.

Den här julen är min dotter sex månader gammal. Jag kommer att äta sill och till den sillen kommer jag att ta en fryskall liten jäkel. Och sedan kanske jag tar en till. Nästa år är Charlie 1,5 år gammal. Då blir det ingen snaps, för jag vill inte uppleva mig själv komma fram till henne, se hennes stora ögon, hennes förvirrade blick av insikten att pappa inte riktigt är pappa.

115 kommentarer
Emelie
14 december 2009, kl 00:46
Jag minns hur jobbigt jag tyckte det var när släktkalaset var slut och alla familjer skulle hem till sina egna hem. En av mina familjemedlemmar drack mer än normalt när vi väl var hemma (och alla andra dagar för den delen). Inte förrens på senare år har jag reflekterat över hur obehagligt och tragiskt jag upplevde det då. Din artikel påminner mig om detta minne och jag försöker lova mig själv att aldrig försätta mina egna, framtida barn i den sitsen. God Jul.
Jeanikee
min blogg www.jeanikee.se
14 december 2009, kl 01:02
Måste allt vara svart eller vitt? De som verkligen behöver uppmanas kommer inte att bry sig i alla fall. Jag kommer att dricka snaps till maten, kanske flera, förmodligen så slinker det ner något glas vin under kvällen också till osten, nötterna och chokladen... För att jag tycker att det är gott, för att julen är familjens högtid, för att det är mysigt... Inte för att jag måste, inte för för någon annans skull än min egen... Visst kan jag vara utan tre dagar om året, jag väljer att se det som så, för en gångs skull så tar jag mig kanske ett glas, men aldrig någonsin skulle jag riskera att mina barn skulle må dåligt av det... De behöver också få se att jag kan dricka alkohol ibland, utan att för den saken skull tappa fokus på omvärlden. Jag anser inte att det är "vad" som är i glasen som är det viktiga, utan hur man väljer att "förbruka" det.

Jag är väl medveten om att det finns allt för många barn, och andra med för den delen som har det otroligt kring dessa helger, men jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag vill ta en snaps eller tre till julmiddagen.
Frida
14 december 2009, kl 01:24
Du är ju alltid fantastisk i dina formuleringar, men ibland är du rent av briljant. Den här bloggposten var, i mitt tycke, en av de senare.
Ja, tre dagar om året bör alla vuxna kunna ge sina barn en absolut trygg miljö - trygga i att de vet precis vem mamma och pappa är. För det är ju fullständigt ointressant om den som tar snapsen och/eller vinet tycker sig vara lika mysig och trivsam som vanligt när den helnyktre märker skillnaden. Och skillnaden märks. Alltid.
ZZ
14 december 2009, kl 01:26
Håll fast vid det. Jag gjorde inte det och fan har tagit mig sedan dess.
Josephine
min blogg http://josephinejp.blogg.se
14 december 2009, kl 01:43
Det här gjorde mig glad, kommer ihåg en natt när min mamma var full. Mina föreldrar är skilda men då var de fortfarande vänner och pappa hade varit där med en kompis, min lillebror valde att följa med honom hem men jag ville stanna i tron på att jag skulle klara det. Jag stod i hallen och såg hur hon gick in i en vägg, låg i sängen och väntade på att hon skulle komma in och lägga sig. Istället hörde jag hur hon fumlade med skivor och satte på Metallica på högsta volym. Jag ringde pappa och grät, hon kom in och tyckte det var onödigt. Hennes kramar var bara obehagliga och jag önskade så innerligt att jag åkt med pappa istället. Även som 16-åring tycker jag att hon är obehaglig när hon kommer hem och korkar upp vinet varje fredag. Hon är långt ifrån alkoholist och eftersom hon är liten är hon lättpåverkad men allting börjar ju någonstans.

Du gör helt rätt i att låta bli snapsen på julbordet! Det finns få vuxna som gör sådana uppoffringar för sina barn kan jag tro, de kanske fortfarande inte vill inse vad alkohol gör med sinnet.
Sune...the girl
min blogg http://www.tillganglig.blogg.se
14 december 2009, kl 01:47
jag dricker aldrig på julen.. jag kör hellre. De senaste åren har det bara blivit nån julöl till maten för dom andra. Städat och fint :)
14 december 2009, kl 01:58
Det är ju dock skillnad på att dricka en snaps till sillen och kanske en julöl till den övriga julmaten, men man behöver ju inte dricka så att man raglar omkring och sluddrar. Det behöver inte alltid vara på eller av.
Jag är just nu 22 år gammal, och jag tycker fortfarande det är otroligt obehagligt när någon av mina föräldrar är fulla. Det tyckte jag när jag var liten också, men jag tror inte att jag märkte det på samma sätt som jag gör nu.
Det är bra att du tänker på hur din dotter uppfattar din när hon växer upp, men tänk också på att du måste ge henne en mjuk landning in i "vuxenvärlden". Att helt sluta med att dricka själv kommer bara göra verkligheten så mycket hårdare för henne om hon inte har rikligt med stöd och information från sina föräldrar. Och det skulle bli en ännu hårdare chock om du höll upp med att dricka på jul tills hon blir lite äldre, och sedan börjar igen.
Fröken Nattuggla
14 december 2009, kl 01:58
Alkohol har aldrig varit något vi haft med på julafton. Kanske nu när vi barn är vuxna att det finns vinglögg, nån julöl och sällan nån snaps men det har liksom aldrig varit något självklart? Den här debatten känns alltid lika främmande då den kommer så här års varje år. Sups det i alla familjer på jul utom i min? Tragiskt i så fall. Fast jag är 26 nu så lockar inte alkohol på julafton. Festa på juldagen däremot, det gör jag gärna. Då går vi vuxna ut tillsammans och dansar bort julmaten :) Sen tycker jag inte att det måste vara helt vitt. Det är inget moraliskt i mitt ställningstagande. Det är bara en beskrivning av hur jag haft det under min uppväxt och hur det färgat min syn på vad som är juligt. Jag har inte lidit av att se mina föräldrar ta några öl, men då har det alltid funnits någon nykter i närheten som tagit hand om oss barn.

Hur som helst får jag önska en god jul, vit eller grå.
14 december 2009, kl 02:18
Jag är uppväxt med alkoliserade föräldrar och jag är helt säker på att det påverkar barnen!
Jag är väldigt uppmärkasm när kompis och andra dricker, jag vill inte att de ska dricka så att de ska spy (eller något sånt).
Alkohol är en onödig tillsats i livet. Det går att göra det roligrt och mysigt utan det. Jag vet att det är många som tycker man överdriver och så. Men när det varit en så nära så blir det svårt att acceptera drickande människor, alkolist som inte.
14 december 2009, kl 03:05
Du skriver så fantastiskt bra. Så fantastiskt jävla bra alltså.
Linda Johansson
14 december 2009, kl 05:57
Precis alldeles rätt! Fan vad du är bra!
Anonym
14 december 2009, kl 06:41
Bra!
hanna
14 december 2009, kl 07:29
tack alex, för att du låter din dotter slippa växa upp sådär.
min pappa är alkoholist.
Em
14 december 2009, kl 08:03
Hör inte till detta inlägg, men skriver detta som en kommentar:

Min kompis har aldrig läst en enda blogg! Jag fattar faktikst inte hur man kan undvika det idag.. men så var det. Hon hade inte läst en enda och var inte intresserad av att testa heller Så fick hon barn för en månad sedan och jag sa, men kika in på Alex Schulmans blogg nu, du kommer nog att tycka det är kul, för nu skriver han en del om att ha ett litet barn. Vem är Alex Schulman undrade min kompis? Jag förstår inte hur hon inte visste det heller.. har hon aldrig klickat in på aftonladet ens??

I alla fall, efter någon vecka sågs vi igen och jag sa, har du kollat Schulmans blogg nu? Ja, sa hon. men jag är inte klar ännu. -Klar? undrade jag. Ja jag är bara på slutet av oktober. Han har ju skrivit jättemycket.

Hon hade alltså satt sig ner och sträckläst din pappablogg sedan i juni. Suttit hela dagarna och ammat och läst. Annorlunda sätt att läsa blogg på. Hon trodde att det är så man gör när man läser bloggar. hihi
14 december 2009, kl 08:08
Jag läste den där undersökningen och blev lite sorgsen av den.
Tänkte på dom barn som säkert inte mår bra vid julen pga av att vuxna dricker för mycket.
Jag ser framför mig hur ett barn kryper ihop och önskar att föräldrarna inte drack.
Eller gömmer sig på sitt rum.
Sorgligt, sorgligt.
Jenny
14 december 2009, kl 08:31
Oj vad fint du skriver... Det där tog rakt i mitt hjärta.
Anna Nym
14 december 2009, kl 08:33
Alkohol och barn är svart eller vitt.
Alla behöver uppmanas att inte dricka inför barnen, och alla som låter bli på grund av kampanjen är en vinst för de barn som slipper uppleva det som Alex beskriver.
Sen är det naturligtvis djupt tragiskt att alldeles för många barn lever med föräldrar som inte KAN låta bli att dricka, men det är en helt annan sak.
14 december 2009, kl 09:18
Otroligt bra skrivet Alex! Rätt in i hjärtat.
julietten
14 december 2009, kl 09:35
Klart att man inte ska dricka alkohol när barn är i närheten. Det säger ju sig självt, eller hur...?
Det spelar ingen roll om det "bara" är några glas vin och att den som dricker tycker sig kunna hantera det,
barn scannar av oss vuxna med ett superkänsligt radar,
och de märker genast
när en förälder druckit alkohol, om än så lite.

Jag tycker det är så outsägligt själviskt av de vuxna som inte ens under julen kan dricka alkoholfritt.
Om man som vuxen tycker det är svårt så kanske det i sig är en väckarklocka att man behöver se över sin relation till alkohol.

Tänk på barnen
på deras välmående och att detta skall vara deras högtid,
kan du då inte avstå alkohol under ynka tre dagar
borde du iklädas en skäms-strut
och få stå i ett hörn hela helgen!!!!
Basta!!!
kicki
14 december 2009, kl 09:50
Har själv vuxit upp bland supande föräldrar och minns mina ungdoms jular med ångest. Mina egna barn är nu vuxna och de har aldrig fått uppleva en onykter jul eftersom jag och min man inte tillåtit en droppe alkohol hos oss på julen. (Det beslutet har inte varit populärt hos morföräldrarna...vi firar alltid jul hemma hos oss) Du ska veta att man blir oerhört stolt och glad när ens barn sen påpekar: Mamma, jag har aldrig någonsin sett varken dig eller pappa full! (vi är absolut inte helnykterister) Känns underbart att de kan minnas sina jular med glädje istf ångest som jag gjort!
evelina
14 december 2009, kl 09:53
Du är så väldigt väldigt bra!
odenplan.nu
min blogg www.odenplan.nu
14 december 2009, kl 10:06
Nu förstår jag faktiskt ingenting. Var helt säker på att du skulle ha en mer balanserad syn på detta.

Är fortfarande övertygad att det som är mest skadligt för barn är att alkoholen höljs i dunkel. Lex typ resten av västvärlden, där det ju uppfattas som rätt asocialt att bli packad, i ordets rätta bemärkelse.
cesse
14 december 2009, kl 10:07
Fantastiskt bra formulerat! Jag är uppvuxen med föräldrar som sällan har druckit, och förknippar absolut inte julafton med alkohol. En sådan uppväxt ger jag även mina barn. Jag dricker vin till maten ibland, och det är ok tycker jag. Men att se sin mamma och pappa påverkade av något är inte rättvist. Det är ju samma sak som att bli hög på andra rusningsmedel, och det är väl få i Sverige som tycker det är ok att röka på lite under kvällen när barnen är med?
14 december 2009, kl 10:10
jag tycker du har alldeles rätt!
14 december 2009, kl 10:28
hjälp, vad obehagligt du får det att låta. Men så sant. Jag har föräldrar och släkt som alla gillar fest, inget fel i det tycker jag. Men jag kommer ihåg att jag låste in mig i skåp när jag var liten och mina föräldrar hade fest. Kommer inte ihåg varför, vet bara att jag hatade när de spelade högt och dansade och sjöng. Det hände däremot inte ofta.
Jag tycker fortfarande att fulla vuxna är bland det mest obehagliga jag vet, då är jag ändå vuxen själv....
Laban
14 december 2009, kl 10:37
Riktigt bra skrivet. Har själv sett alldeles för mycket skit på "släktkalas". Mormor som somnar vid bordet, bråk i farstun, gråt , skrik och sång genom väggar på det sättet du beskriver. Personligen har det format mig mycket, och det har gått till en gräns där vår familj sakta men säkert slits isär på grund av något så jävla banalt som alkohol. Jag personligen ska aldrig dricka mig berusad inför barn har jag bestämt, så jävla svårt kan det inte vara att ordna med barnvakt. Bortsett från julen då kanske då man kan ta sig en liten jäkel.
Julia
14 december 2009, kl 10:45
BRA alex!! Det låter förnuftigt! Idag lånade jag din bok på biblioteket så nu jävlar ska jag äntligen läsa den. Kram
madmaja
14 december 2009, kl 10:55
När jag var liten så skulle vi alltid till morfar på jul. Morfar söp visserligen alltid men på jul var det extremt. Det blev alltid obehagligt och mycket bråk. Mormor satt tyst i ett hörn julpyntad i röda sår och gröna blåmärken. Mamma grät alltid på vägen hem. När vi hälsade på pappas familj var det oxå alkohol inblandat, men på ett annat sätt. Alla var glada och omtänksamma, ingen blev ragglig eller sluddrig.
Efter ett tag så slutade vi åka bort på jul. Det var en lättnad att slippa morfar och morbröderna och jag saknade pappas familj lite grann, dock var det skönt att få vara bara vi. Återigen så var alkohol inblandat men på en helt acceptabel nivå, en öl till maten och en snapps framför TV:n
och det var inget jag hade ont av.
Om detta med alkoholintag sköts på ett förnuftigt sätt och det alltid finns minst en vuxen som är helnykter så borde inte barnen påverkas negativt. Men som tidigare sagts: De som verkligen borde låta bli spriten kommer inte göra det föränns de ligger på kyrkogården!!
Martin
14 december 2009, kl 11:03
Bra skrivit.
Nadja
14 december 2009, kl 11:24
Jag är nu 21 år men minns mina jular som barn väl. Min pappa är alkholist och har varit sen jag var runt 6-7 år. Det började då bli ett problem för honom och ju äldre jag blev insåg jag att hans problem blev värre och värre. Mina föräldrar skilde sig för 6 år sen. Och jag anser inte att det är fel att dricka alkohol under julen, bara man gör det på rätt sätt. Det är inte fel att ta en snapps men det är fel att supa sig jättefull om ens barn är i närheten. Jag själv minns att jag fasade för jularna. Det var först förra året jag på riktigt såg fram emot julen. Jag visste att min pappa skulle bli jättefull och jag visste redan innan hur det skulle bli.

Jag tycker inte det finns något rätt och fel. Alla familjer är olika. Och det finns dom som har det likadant som jag haft det men det finns också dom som kanske bara tar en snapps och det vet deras barn om. Dom vet att det inte är någon fara.

Charlie kommer inte förstå nu om du tar en elle två snappsar. Men hon kommer förstå det om 10 år. Och det är då det verkligen skulle kunna påverka henne.

Men som sagt. Jag tycker inte det finns något rätt och fel. Man vet själv vad man borde göra och inte göra.
sandra
14 december 2009, kl 11:33
Det är alltid en känsla av ledsamhet och sorg när jag märker att min styvfar är påverkad, han dricker i smyg och det är så obehaligt och lägger sordin på stämningen vid alla kalas och fester... det knyter sig i magen och man ler krampaktigt för att låtsas att allt är som vanligt, låtsas att man inte märker hans högröda uppsyn och sluddriga tal... nej bjud inte era barn på denna förvirrade fars, det sätter mer spår i det lilla barnet än vad man tror.
Lie
14 december 2009, kl 11:41
Jag älskar dig för denna text.
14 december 2009, kl 11:45
TACK Alex. För att du förstod vad det handlar om.

Och ni som tror att det är "någon annan" som behöver uppmaningen att ta en vit jul - det är ni som inte förstår, och som faktiskt borde fundera ett varv till. Vad är det för "uppoffring" för egen skull egentligen? Det är ju NI som kanske kommer göra den stora skillnaden för så många barn - era egna! Och möjligheten att det sprids som de vackraste ringar på vatten!

Det här är ett ställningstagande, _för_ våra barn.
Ska det vara så svårt att ta fokus från sig själv för 3 dagar? Det handlar inte om att nödvändigtvis dricka vatten istället för att bli as-plakat.
TACK igen Alex, för att du förstod skillnaden.

Om man vill göra ett aktivt ställningstagande och skriva på för just en VIT JUL så kan man besöka denna sajt, http://www.vitjul.se/ - själv hade jag ingen aning om att den aktionens existens förrän igår! Nu har vi båda vuxna här hemma skrivit på - vi kommer från helt skilda hemförhållanden, men det kändes lika självklart för oss båda. Faktiskt, att det känns riktigt, riktigt bra! Tänk vad en liten underskrift på nätet kan göra för själen :-)
Ha en underbar jul!
Sara
14 december 2009, kl 11:48
Du är så bra!! Det är sådant här som är viktigt i ett barns liv.
Är visserligen uppvuxen med alkoholism i familjen men även utan det...fulla föräldrar = obehagliga föräldrar. En kram av en full mamma är en obehaglig kram. En påtvingad kram. En kram man hellre varit utan. Så ska aldrig en kram vara.
14 december 2009, kl 12:10
Jag har aldrig druckigt i mina barns närvaro... min pappa drack en del och jag tyckte det var jobbigt.. så när jag dricker så gör jag det varannan helg då jag är barnledig..men dömmer inte andra som tar nått glas vin till maten när barnen är hemma .. men jag väljer att INTE göra det :) Hoppas ni får en supermysig jul och nyår :)
Veronica
14 december 2009, kl 12:14
Vi firar hos syrran , både hon och jag har sagt att föräldrarna är välkomna men inte onyktra samt inget supande.... gissa vilket föräldrarna väljer? spriten såklart.. framför att träffa sina barn och barnbarn. snaps till maten tycker jag är ok, men att supa på jul afton är för jävligt mot barnen (har också gått igenom samma sak som du på julafton men tyvärr med inslag av fyllebråk)

kram på reee!!!
Erika
14 december 2009, kl 12:22
Måste bara få påpeka att det är skillnad på att supa och dricka gott till maten. Mina föräldrar har i alla tider druckit gott till maten och inte f-n mår jag dåligt av det.
Det är viktigt att lära barnen att dricka med måtta, för det är bara att inse att alla barn någongång kommer att smaka alkohol
Sarah
14 december 2009, kl 12:23
Jag tror att det i de flesta fall är de barn med föräldrar som nekar alkohol som själva börjar dricka i tidig ålder. Barn är nyfikna varelser, och går man in i tonåren när man vuxit upp i ett hem där alkohol inte uppskattas så tror jag att nyfikenheten för att prova på det blir större. SJÄLVKLART är det föräldrarnas ansvar att dricka ansvarsfullt när barnen är med, men det ska väl inte behöva vara så himla svårt? Det handlar om hänsyn och sunt förnuft. Att bannlysa det helt och hållet känns väldigt gammaldags.
Sofie
14 december 2009, kl 12:33
Bra skrivet! Håller fullständigt med dig!

Under min uppväxt var det aldrig sprit på julen. Man dricker julmust eller lättöl till maten och godiset. Det är först på senrare år jag har insett att på många håll dricks det en hel del under julen.

Jag har aldrig sett mina föräldrar onyktra. De är inte nykterister men de dricker inte sig onyktra. För mig är det lika självklart - mina barn kommer aldrig få se mig onykter. Det är fruktansvärt att barn får uppleva att sina föräldrar blir en annan person bara för att de inte kan hålla sitt alkoholintag på rimlig nivå.
vanja
14 december 2009, kl 12:40
du skriver hur fint som helst! god jul på dig :D
Maria
14 december 2009, kl 12:43
Du är bäst.
Elin
14 december 2009, kl 12:44
Av rubriken att döma visste jag inte riktigt vad jag kunde förvänta mig av textens innehåll. Ofta snärjer denna diskussionen in sig i benämningar som syftar till att ange olika grader av drickande. I själva verket leder ju alltid alkoholintag till samma resultat, nämligen alkoholpåverkan. Detta oavsett vilken synonym för drickande vi väljer.

Usch, jag blir så ledsen när jag tänker på de barn som redan nu vet vad alla helgdagar kommer att innebära, utan den trygghet och det vuxenstöd som de har rätt till.

TACK för du ger oss barnets berättelse i din text.
Ellen
14 december 2009, kl 12:47
För en gångs skull är du helt rätt på spiken! Bra!
Christina
14 december 2009, kl 12:52
Om nån tvekar på hur barnen uppfattar fulla vuxna, titta på dokumentären "Rör inte min sup". De 6-7 åringar i den som berättar om sin syn på vuxnas alkoholdrickande får garanterat upp ögonen på de flesta. Och de verkar ha "normala" föräldrar, inga alkoholister...
NinaKatarina
14 december 2009, kl 13:04
Just precis. ingen snaps i jul
Ni som tycker det är Ok. Helt fel,,,,,
Ni har inte upplevt det hemska med en full mamma/pappa.
Så det så,,,,,,,
My
14 december 2009, kl 13:09
Alex, jag har samma erfarenhet och tror att det är många som delar den. Jag har absolut inget minne av obehagskänslor inför de vuxnas drickande. Vad jag kommer ihåg var att dryckesvarorna var en del av festen och lyxen som man unnade sig. Om argumentet att de vuxna förändrades så minns jag det inte alls till en början och sedan minns jag att mina föräldrar blev gladare, lite barnsligare, snällare och mer kärleksfulla mot varandra. Det spred en varm stämning också till mig.

Nä, det är en heltokig kampanj som jag tror är kontraproduktiv. Det finns absolut problem, många och svåra med alkohol men den här typen av kampanj tjänar ingen på. De som verkligen skulle behöva dra ner kommer inte att göra de av de här och de som möjligen gör de hade inte behövt.

Själv dricker jag nästan inte alls men på nyår kanske det blir ett glas skumpa!
My
14 december 2009, kl 13:14
Läste kanske lite snabbt, så jag håller nog INTE riktigt med Alex!
Maria
14 december 2009, kl 13:24
Du är fantastiskt som vanligt. Vad sägs om att ta över som stadsminister och styra upp Sverige?

Om man anser att det är ett problem att avstå alkohol ett par kvällar-vilka som helst, så har man problem.
Alexandra
min blogg terroristchic.blogspot.com
14 december 2009, kl 13:24
Tack för att du säger det jag upplevt och känt men aldrig riktigt kunnat sätta ord på. Det där obestämbara obehaget, knipet i magtrakten och vuxna som inte längre symboliserar tryggheten. Den dag jag får barn ska jag göra som du.
Gud jul.
Martina
14 december 2009, kl 13:27
Sååå bra skrivet! Hatar att se mina föräldrar fulla. Ja det är okej med ett glas vin eller två, men mer? Och sen alla deras kompisar etc. INTE UPPSKATTAT av något barn. Tycker hela grejjen att man ska "vänja barn vid alkohol genom att låta de förstå att föräldrarna dricker" har en poäng - men då kan man BERÄTTA om alkohol och att man dricker, inte bli överdrivet påverkad inför barnen! Det är bara obehagligt.

Ta hand om dig!!
sandra
14 december 2009, kl 13:29
åhh vad bra alex schulman. min sambo är 28 år, men har fortfarande grav ångest inför julen pga alkoholiserad förälder. det växer aldrig bort, hur vuxen man än är. fattar inte varför folk provoceras så hemskt av nykterhetsrörelsen.. hela VIT JUL-konceptet är så jävla mycket bättre än motsatsen.
er dotter kommer i vuxen ålder vara oerhört oerhört tacksam över ert val att inte visa er onyktra för henne. för det vet man ju, att barn inte känner av den tjusning den vuxne kan känna i det där tillståndet, ett barn ser bara en förälder som är konstig, annorlunda och kanske till och med äcklig och otäck

GOD JUL!
Lisa
min blogg ensamseglarn.blogg.se
14 december 2009, kl 13:29
fint skrivet och fint beslut!
Stina
14 december 2009, kl 13:46
Mina barndomsjular var alltid helt alkoholfria. I vuxen ålder har jag börjat fira även hos svärpäronen och där ska det snapsas och vinas trots att det är barn med. Jag, som är vuxen, tycker det är sjukt obehagligt när svärfar blir luddig och min svåger börjar bli immig i blicken. Hur ska då inte ett barn uppleva det hela?

Jättebra text! Jag ska med ett ännu större leende än vanligt fortsätta att tacka nej till alkohol vid släktträffar.
Dante Alighieri
14 december 2009, kl 14:05
Oj, oj, vilken stark läsning! Och det gäller både för blogginlägget och för alla de kommentarer som vittnar om att ämnet var högst relevant.

Blev tårögd av inlägget, och sedan då jag läste kommentarerna om allas erfarenheter började tårarna rinna.

Jag blev själv skonad från alkoholpåverkade föräldrar under hela uppväxten, och det är en bedrövlig myt att alkoholfritt skulle förvärra barns förhållande till alkohol.

Dagens nöt alltså till de som försvarar alkoholintag av den anledningen.
Jonna
14 december 2009, kl 14:28
Härligt med någon mer som äter varm julskinka! Tyckte att det lät så i alla fall:)
Matilda
14 december 2009, kl 14:31
Bravo!
Anna Nym
14 december 2009, kl 14:33
Bäst hittills måste vara Erika och Sarah, som verkar tycka att man bör dricka för barnens skull.
Tänka ett varv till på det?
Åsa
14 december 2009, kl 14:51
Om man har ett normalt förhållande till alkohol är det väl inget problem? Då kan du ju inte heller ta 2-3 glas vin i sommar till grillningen? Eller gäller det BARA jul?
Jag förstår faktiskt inte varför man ska göra ett sånt ställningstagande om man inte har alkoholproblem, och det är jag ganska säker på att du inte har.
Mathilda
14 december 2009, kl 15:01
TACK! Tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack! Jag har aldrig haft en förälder med alkoholproblem. Aldrig. Men ändå. Inget barn tycker om alkohol. Det förstör så djupt! Jag hatar det! Samma känsla, det är mamma och pappa, fast ändå inte. Inte samma klipska svar, inte samma förståelse. Lite, lite annorlunda. Obehagligt, är vad det är. Även om jag är 16 år så hatar jag det! Varför vet jag inte ens, jag frågar mig själv, men har inget bra svar. Mina föräldrar har ju liksom aldrig haft problem, men jag vill bara resa mig upp och gå hem så fort jag inser att alkoholens verkan kommer att märkas om än minsta lilla.

Men hur säger man det då? Äh. Mamma, du kanske inte ska ta den där drinken, va? Du blir ju inte jättefull, liksom, men ändå? Det är så svårt! Och ingen kan förstå, hur dåligt jag mår. Men du fick till det.

TACK för det.

Du lyckades, och vet du vad?

Därför tror jag att Charlie kommer att få den bästa av uppväxttider.

Du kan vara vidrigt känslokall i dina texter (jag vred mig av ilskla när du skrev om Ronnie Sandahl, för det är så lätt, så lätt, att vara elak och så lätt, så lätt att hålla med, men så svårt att stå emot och orka orka för flera än dig själv), men det är var ju tydligen bara på skämt. Jo, hej, du. Jag ville skrika att du är en skam för alla som någonsin fått mediautrymme.

Men du är inte sådan. Alls, tror jag. Eller, okej, det är väl vi alla, men det handlar om att behålla det viktiga och slänga ut det som inte tillför något till en själv (även om det kan kännas så för stunden). Hursomhelst är det oväsentligt.

Tack för att du förstår!
Tina
14 december 2009, kl 15:22
Helt rätt. Mina föräldrar drack aldrig under min uppväxt, ja något glas vin till maten ibland men aldrig så dom blev påverkade, väldigt skönt tycker jag. Jag har själv itne druckit en droppe sedan jag fick barn.
Sara
14 december 2009, kl 15:23
Så rätt så rätt! Det finns inget obehagligare än att se sina föräldrar förändras. Blir så trött på folk som säger att "men man behöver ju inte dricka sig helt full så man ramlar runt utan bara några snapsar, man blir bara lite gladare!" Bara det är så jobbigt att se. Min mamma blev lite salongsberusad en gång. Hon blev mer skrattig och gladare, absolut inte jättefull, men det var så jobbigt för mig att se. Barn märker en liten förändring så himla snabbt!
rebecka
14 december 2009, kl 15:34
man kan väl dricka lite bara för smakens skull?
man måste ju inte nödvändigtvis bli full.

har aldrig sett mina föräldrar fulla, vilket jag är glad för.
men dom har alltid druckit vid högtider, större middagar
etc. har fått smaka sen jag var väldigt ung. och jag har inte
blivit alkoholist av det.
Mia
14 december 2009, kl 15:38
Alex far val se da hur det ser ut om 7 ar kanske? Om minnena racker for att spola pa jul.
Jag var likadan nar min forsta foddes, jag tom bojkottade min familj pa julen pga morfars bullrighet...."usch, och fy, de ska MIN son inte behova se"

Nu, 12 ar och 2 ungar till senare - ar starkvinsgloggen en av de viktigaste ingridienserna for en lyckad jul.

sjalvklart ska man dricka infor barnen under julen - dom marker ju att det blir stelt utan, ungar gillar ofta lite fylla om det inte ar vald och elakheter med i det hela.

Jadrans krypande infor ungarna standigt....
Kalle
14 december 2009, kl 15:40
Utsaga, inte "utsago".
Gnilschen
14 december 2009, kl 15:48
Oj vad du har fel Sarah! Alla studier säger precis tvärtom. I hem där föräldrar är restriktiva med alkohol och inte bjuder sina barn/ungdomar utan säger absolut nej till alkohol så är det mycket senare alkoholdebut och dessutom dricker de ungdomarna mycket mindre. Att det är bra att avdramatisera alkohol hemma är tyvärr bara en myt.
word
14 december 2009, kl 15:59
Någon snaps har aldrig förekommit under de jular jag har firat - aldrig! Möjligtvis att någon tar ett glas vin eller en öl till maten men inte mer, de vuxna har aldrig varit fulla i min närhet och jag är oerhört tacksam för det. Nu när jag är vuxen kan jag se tillbaka på massor av fantastiska jular som verkligen var barnens högtid. Om man inte kan fira jul utan att dricka så bör man nog rannsaka sig själv. Alex, du tar ett klokt beslut. Vill man dricka kan man göra det en annan dag när man har barnvakt!
emelie
14 december 2009, kl 16:21
Önska alla tänkte som dig, Charlie har tur som har en sån otroligt bra pappa.
ulrika
14 december 2009, kl 17:10
Bra beslut! För tvärt emot var många tror påverkar även ett måtttligt drickande barnen. Även om man bara blir "snäll" så tycker barn det blir obehaligt. Minns t ex Evin Rubars dokumentär där hon intervjuat 7-åringar om det. Det var slående hur alltså även barnen i normala icke-problemfamiljer påverkas av vuxnas drickande. Helt rätt att du som har inflytande på folk skriver om hur du sätter barnet främst! Det påverkar.
mats
14 december 2009, kl 17:16
jävla dubbelmoral,,,
du borde bli nykterist i stället, så charlie slipper se dig onkter någon av de andra 364 dagarna med.
Anna
14 december 2009, kl 18:04
Tack för en jättefin text Alex.
Mina föräldrar drack inte en droppe på jul när jag var liten och de gör det fortfarande inte trots att jag nu är 26 och min lillasyster 20. Jag har alltid varit dem tacksam för det då jag vet hur jobbigt kompisar tyckte det var när föräldrarna sluddrade och ragglade omkring. Jag tror att Charlie kommer att vara tacksam för att du är den "vanliga" pappan även på jul och inte förbyts mot någon du inte brukar att vara. Julen vill jag associera till mys och gemenskap, inte rädslan för att föräldrarna ska vara fulla.
Njut ordentligt av årets snaps, för den är du värd, och tänk sedan på vilka underbara jular du har framför dig med Charlie och potentiella syskon till henne. Barnglögg är också gott!
Hanna, 17 år.
14 december 2009, kl 18:46
TACK. Även om mina föräldrar aldrig druckit ovanligt mycket på något sätt, skulle det varit väldigt skönt om de inte drack något alls/väldigt lite vid jul. Vuxna fulla människor är så otroligt... obehagliga när de är fulla. Det är en konstig känsla, man känner sig inte bekväm med dom och det är väldigt jobbigt. Så tack för att du insett detta och jag hoppas du fortsätter med det. Tack igen!
Helena
14 december 2009, kl 18:46
Bra ställningstagande där, jag kan ju dock tycka att man kan låta bli spriten de övriga 364 dagarna oxå om det befinner sig barn i närheten.
Tänk på att även fast Charlie "bara" är sex månader kan hon känna att pappa luktar annorlunda och har en konstig röst......
Marre
14 december 2009, kl 19:24
Det var någon som sa att vi svenskar skyddar våra barn med reflexer cykelhjälmar bilbarnstolar flytvästar och mot trans-fetter, influensa, cancer och alla tänkbara och otänkbara faror och obehagligheter, utom en sak , En sak som alla barn tycker är mycket obehagligt; FULLA VUXNA
Maria Kornberg
min blogg http://www.mariakornberg.wordpress.com
14 december 2009, kl 19:29
Jag hade gärna haft dig som pappa:)
14 december 2009, kl 19:45
Jag ryser - det är som jag skulle beskrivit min egen barndom.
Inte mycket drickande, men dock.
När mammas röst inte var som vanligt - det var obehgligt, och jag minns att jag inte ville snacka med henne då. Blev arg och tvär och drog mig undan. Denna känslan av obehag har jag burit med mig, och den har bidragit till att jag den dag i dag, när mina barn är 14 och 17, fortfarande inte dricker mera är ett glas vin om de är i närheten.
Anna
14 december 2009, kl 20:01
Jag växte upp i ett hem där det inte dracks alkohol. Det fanns ingen speciell anledning, bara att mamma inte gillade det. Ingen var uttalad nykterist eller så. Idag dricker jag själv mindre än genomsnittet men jag är absolut ingen nykterist. När jag får barn så kommer jag hålla mig nykter under julen för att jag själv tyckte det det var trevligt och bra med en nykter mamma. Andra får dricka om de vill men jag vill känna att jag och barnen upplever julen 100% tillsammans. Dessutom, jag är en trygghetsnarkoman och om nått händer barnen så vill jag inte tvingas vänta på taxi/ambulans utan då kommer jag vara nykter så att jag kan köra.
Angelica
14 december 2009, kl 20:31
De barn som mår dåligt har föräldrar som inte kan hantera alkoholen, dessa föräldrar kommer inte att avstå ändå.
Mina föräldrar tog en snaps till sillen, julöl till maten och en cognac till kaffet, det skapar inget obehag. De var nog med att inte "festa" på jul, men nolltolerans känns lite överdrivet.
Josefina
14 december 2009, kl 20:45
Alla ni som säger att ni inte är alkoholister, utan dricker "normalt", har ni helt missat att det här med "vit jul" inte alls bara handlar om alkoholister? det handlar om att barn tycker att det är obehagligt att se sina föräldrar påverkade - om så bara litegrann - oavsett hur lite de annars dricker. det är själva känslan av att se sin mamma eller pappa vara påverkad (precis som alex och många andra skrivit här) - det är obehagligt, även för de barn vars föräldrar dricker "normalt".
anna
min blogg http://hellohf.blogg.se
14 december 2009, kl 21:03
Det var fint skrivet. Har också vaga minnen av att något förändrades allt eftersom kvällen fortlöpte. Men det handlar väl om att dricka med måtta. Tråkigt som det verkar
v
14 december 2009, kl 21:12
Till Mia som skrev "ungar gillar ofta lite fylla om det inte ar vald och elakheter med i det hela. "

ALLTSÅ VA?? det var det sjukaste jag hört på länge.
Kan inte ens beskriva i ord hur sjukt vidrigt jag tycker att du uttalar dig!
Jag är 19 år, klassar mig fortfarande som en unge, ja.
Även om jag själv dricker ibland, så finns det INGET som är värre än fylla, och speciellt vid högtider.
Jag vill fan inte ens fira jul pga av min släkt som tycker att spriten är viktigare än gemenskapen, maten, julklapparna och själva firandet!
Även om det inte förekommer våld så är det för i helvete OBEHAGLIGT OCH JOBBIGT!
Och jag är ändå "hela" 19 år, tänk då hur mina kusiner & syskon som många är under 10 år uppfattar detta!

nä fyfan.. om ni tvunget måste dricka, drick inte hela vinflaskan, drick inte hela snapsflaskan.
barn fattar så jävla mycket mer än vad ni tror!

alex schulman, du är bäst!

/ V
Frida
14 december 2009, kl 21:47
Du e bäst!
Min man kommer i lite dålig dager när jag jämför med dej...en smula jobbigt faktiskt, men han gör nog så gott han kan.
Jenny R
14 december 2009, kl 21:57
Intressant inlägg inkl. kommentarer. Jag har också en dotter på 5 månader och efter funderingar och diskussioner har jag kommit fram till att jag nog ska fortsätta med mina glas vin någon gång då och någon gång då, en öl någon gång då och någon gång då, också på jul. Det jag är mest nyfiken på just nu är om du tror att du själv kommer att kunna följa din intention, om att inte dricka alls, varje år från och med nästa år. Tror du inte att en öl eller två kommer att slinka ner?
bella
14 december 2009, kl 22:09
genuint!
14 december 2009, kl 23:34
Jag vill börja med att påpeka att jag inte alls provoceras av kampanjen "vit jul". Jag tycekr att det är en trevlig och bra kampanj. Det är fullkomligt uppenbart att många föräldrar dricker sig berusade på julafton och det är lika uppenbart att barn mår dåligt av det. Att någon uppmärksammar detta är beundransvärt. Lika självklart är det att kampanjen förespråkar en helt alkoholfri jul. Hur skulle det annars se ut? En "drick med måtta i jul"-kampanj? Vem skulle avgöra vad som var måttligt då?

Däremot blir jag provocerad när jag läser era kommentarer. Jag har sett mina föräldrar fulla var sin gång, och jag var vuxen vid båda tillfällena. Däremot har mina föräldrar druckit under hela min uppväxt. Varsitt glas vin någon gång i månaden. Druckit vinglögg och en snaps till sillen på jul. Alltid med måtta. Och om något har det lärt mig att man kan ha en sund relation till alkohol.

Det finns inget problem i familjer som hanterar alkohol så. Och det finns absolut inget behov av att rasa mot dem. Låt folk göra sina egna val så länge det inte skadar någon. Ingenting är svart eller vitt men propaganda måste få låtsas det ibland. Sprid den gärna men när du ska frälsa folk i din omgivning, anpassa dig till och fundera över verkligheten. Inte bara den förenklade bild vi sprider för att kunna förpacka in den i ett 30 sek långt reklambudskap.
Eva
15 december 2009, kl 01:17
Så rätt! Men dra ner även på grillvinet under sommarmånaderna så kommer Charlie att känna att även sommarlovet kan lukta mer av blommor än av vin. Din lyriska text om vinkluckandet i glasen rimmar illa med din hållning ang jul och alkohol. Sommaren är en jättepest för dem med föräldrar som dricker för mycket, och det gör många vanliga sk normaldrickande svenska idag.

Mr Righteous: Det är väl knappast PK att inta Alex hållning - det politiskt korrekta i Sverige idag är väl snarare att dricka i tid och otid, vare sig det gäller barnkalas, hockeykväll, fredagsmys osv. Ingen hindrar dig att mysa med din familj men har du på allvar frågat dig om dina barn vekrligen inkluderar alkohol i det myset? Och du har så fel att det skulle vara något "White trash" som dricker för mycket idag, det är snarare i väldigt vanliga familjer (som din?), där konsumtionen ökar.

Eva: Helt fel har du i att barn lär sig "goda" alkoholvanor när föräldrarna dricker hemma, all statistik visar på motsatsen. Drickande hemma - tidig debut, drickande hemma - mer alkokonsumtion hos barnen. Släpp den myten och tänk om.
Mariah
15 december 2009, kl 02:41
Min pappa drack när jag var liten, fram till det år jag var 12. Varje jul oroade jag mig för om pappa skulle vara "fulla jultomten" även detta år. Det var han förstås. Jag kunde inte krama min pappa och njuta av det förrän jag fyllt 18. Nu älskar jag honom mer än någonsin - och allt detta har absolut ingenting - och allting - med alkohol att göra. Pappa blev nämligen elak av att dricka. När han blev full blev han arg och svor på serbiska (han är serb) åt mig, min syster och mamma. Det var fruktansvärt. Min moster blev glad och trevlig när hon drack lite vin. Det hade jag absolut inget emot.

Vad jag vill säga är att jag inte hade tyckt illa om att pappa hade blivit glad och lite "annorlunda". Det var elakheten som gjorde att många a mina jular som barn inkluderade gråthulkande i täcket. Du gör som du tycker känns bäst, men min erfarenhet är att om du i övrigt behandlar Charlie som den skatt hon är (hon är f.ö. en av de ljuvligaste bebisar jag någonsin sett, inkluderat reklambilder) så kommer hon att lägga så oerhört mycket mindre vikt vid din ev. snaps än vid sina roliga julklappar att du med gott samvete kan ta en eller tre.
15 december 2009, kl 07:14
Tack...
Hanna
15 december 2009, kl 07:24
Klokt skrivet.
Kommer inte från någon familj där det funnits alkoholproblem men har ändå känt av osäkerheten vid helgerna med den obligatoriska snapsen.
Jag dricker inte i närheten av mina barn. Jag är deras mamma och när jag har dem i närheten har jag 24 jour. Jag ska alltid kunna finnas där, köra dem om de blir akut sjuka eller skadar sig, trösta dem om de blir ledsna. Det handlar inte om att ge upp sig själv för barnen utan helt enkelt om att det viktigaste med storhelger inte är alkohol utan familjen går över allt.
Min jul blir inte förstörd för att jag avstår snaps, öl, vin eller starkvins glögg. Mina barn ska veta vem deras mamma är oavsett om det är vardag eller julafton...
Kalle
15 december 2009, kl 07:56
Underbart skrivit! Har aldrig sett mina föräldrar fulla och det kommer jag se till att mina framtida barn inte heller ska behöva uppleva! Kanon Alex!!!!!
Pappapersson
min blogg http://www.pappapersson.se
15 december 2009, kl 08:19
Tycker din text verkligen fångar det kampanjen vill förmedla. Klockrent! Själv har jag tack och lov aldrig behövt uppleva detta vad jag kan komma ihåg. Och själv lever jag nyktert och kommer heller inte att utsätta mina egna barn för detta obehag. Har bloggat om detta också: http://www.pappapersson.se/ta-en-vit-jul-for-barnens-skull/
Håller med!
15 december 2009, kl 08:52
Oj vad rätt du tänker! Jag är stolt över dig!! Tänk om alla kunde komma till insikt!
Elin
15 december 2009, kl 09:27
Så fantastiskt bra skrivet! Tänk om alla kunde förstå att det är det här som är orsaken till att man inte ska dricka sig minsta påverkad av alkohol när barn är med. Ett par öl eller ett par glas vin är väl ok, men där ska det stanna. Det handlar inte om att någon blir "för full" eller obehaglig i vuxnas ögon, för barn är det helt enkelt obehagligt att någon blir annorlunda. Pratar lite annorlunda, beter sig lite annorlunda... Tyvärr har det blivit så vanligt att barn ska vara med i alla slags sammanhang att jag tror att det kommer att bli väldigt svårt att förklara detta för våra bekanta när det blir dags för mig och min man att bli föräldrar.
Vit jul!
15 december 2009, kl 10:03
www.vitjul.se

När jag inte vill att onyktra personer ska hålla/leka med mina barn på fester får man en oförstående blick och någon nedlåtande kommentar om att jag är löjlig. Jag dricker aldrig-aldrig en endaste droppa när mina barn är i närheten men förstår inte att man blir så ifrågasatt, "men ETT glas vin kan du väl ta???!!"

Hoppas den här rörelsen och det här tankesättet tar fart och att alkohol i samvistelse med barn är allmänt oacceptabelt redan om nio dagar!

Bra inlägg och underbart att läsa alla kommentarer som stödjer en vit jul!
AKO
15 december 2009, kl 10:27
Jag har vuxit upp i en helnykter familj och det kan jag säga att det är en av många goda saker som våra föräldrar har gett oss barn. Visst fanns det en tid, speciellt i gymnasiet, då jag var nyfiken på alkohol, men det blev aldrig av att jag (smyg)testade och nu har jag jag fortfarande aldrig druckit en droppe och är lika glad och nöjd över det. Det är helt enkelt inte intressant.

En sak som jag har tänkt på i kommentarerna till detta inlägg är att människor verkar BEHÖVA alkohol för att kunna slappna av och "bli trevlig". Det i sig måste väl vara ett seriöst problem.

Du Alex har vuxit i mina ögon alltsedan jag såg dig i Sommarpratarna på TV. Vi lär tycka olika i många frågor men man kan ju ha respekt för varandra ändå. God jul!
Maria 22
15 december 2009, kl 11:44
Tack! För att det finns pappor som tar ansvar. Jag är 22 år iår och har fortfarande en klump i magen varje år, för jag vet att jag måste fira jul med min far. Pappa har alkoholproblem.
När jag var liten visste jag inte vad det var. Det var precis som du beskrev, fast min pappa snetände oftast och då var det dags att tala illa om vår mor eller berätta för oss att vi var värdelösa. Mamma är en sån som lägger sig tidigt. Vi har alltid varit själva med pappas alkoholdrickande och snetändande. Det var faktiskt inte förrän väldigt nyligen som hans alkoholproblem kom upp till ytan. Han har dock inte gjort något åt det och nu är det jul igen. Klump i magen. Vill inte.

Många barn avskyr julen.
15 december 2009, kl 12:38
Jag håller med till 100 %. Vad har man för konstiga prioriteringar om man inte kan låta bli alkohol för barnens skull? Julen ska väl vara barnens högtid och då kan vi vuxna låta bli spriten. Om det är så viktigt att dricka sig full kan man väl göra det en vanlig helg när barnen har en barnvakt istället...
Malin
15 december 2009, kl 16:02
Jag klickade på den där "tummen upp"-ikonen med ett sånt jävla eftertryck.
Hela dealen med undersökningen vilken sade att barn tyckte att det var otäckt med föräldrar som dricker på julafton berörde mig så himla djupt.
Jag känner definitivt igen mig i det de känner. Och jag kommer säkert även denna jul, trots 19 år fyllda, känna samma sak.

Också vetskapen om att min fader på senare år blivit ett elakare fyllo än tidigare gör det hela mycket mer skrämmande. Även om jag kan tackla det nu. ´

Jag kommer aldrig aldrig aldrig förlåta dagens medelålders köttberg för att de under hela min och mina kusiners barndom förknippat julen med sprit till sillen.
Sup på företagets jullunch (om denna inte pga ekonomin uteblivit), inte framför dina barn, vilken julen faktiskt tillhör.

kerstin
15 december 2009, kl 22:05
Håller fullkomligt med Alex!
I familjen "ska" man dricka nu står vi inför första julen som föräldrar och jag vet att det kan komma att bli diskussioner. Kommer de inte denna högtid, kommer de senare, garanterat, då familjen fått se att vi är konsekventa i våran relation till alkohol som föräldrar.
Mitt barn ska aldrig någonsin känna att jag inte finns där när vi är tillsammans, i synnerhet inte när andra onyktra personer är närvarande.
På våra fester framöver ska vi servera alkoholfrott har vi bestämt. De gånger jag gjort det på egna tillställningar har alla lbivit överraskade över hur trevligt det blev.....?
Varför hela tiden berusa sig? Varför?
Jag är linte emot alkohol eller berusning, men när den går ut över personer som inte själva valt det, då är det klart onödigt!
hanna
min blogg exiback.blogg.se
16 december 2009, kl 01:08
något av det bästa du har skrivit!!!

Hanna
Anna
16 december 2009, kl 09:27
Jag ska göra samma sak när jag får barn. Alkohol och barn hör inte ihop, aldrig någonsin. (Med detta påstår jag INTE att vuxna och alkohol gör det heller) :)
Jon
16 december 2009, kl 10:38
Helt sant Alex,

Känner så väl igen hinnan som du beskriver. För visst blir det så, att ingenting blir på riktigt, ingenting känns hela vägen in och kärleksförklaringarna blir betydelselösa.

Jag försöker se bakom beteendet, varför gör vi såhär? Julen har man längtat efter, man vill träffa sin familj, man vill så mycket. Men när julen är över har man inte fått någon riktig kontakt och känslan som hänger kvar är bara tomhet. Svar på frågan har jag inte, men jag är ändå övertygad om att det går att förändra. Absolutism är inte det jag förespråkar, men varför kan man inte vara nöjd med en snaps till sillen? Vad hände med självkontrollen och drömmen om en familjejul? Inget är gratis, man måste offra något (läs fyllan) för att vinna.

Önskar er en riktig jul !
Ninna
16 december 2009, kl 16:46
Vad fint du har skrivit, mycket tänkvärt!
katta
16 december 2009, kl 21:11
Som vanligt-underbart skrivet!!
Alma Mater
16 december 2009, kl 21:56
Ni som säger att barn börjar dricka mer och tidiagre om föräldrarna inte gör det: all tillgänglig forskning och erferenhet säger emot er. Det är precis exakt tvärtom. Den förälskelse i alkohol som ni ger uttryck för är bara ett bevis på att ert frhållande till alkohol är allt annat än okomplicerat. Betyder barnens sinnesro mindre för er än att "få dricka gott(dvs jäst och kaloristint) till maten", då betyder alkoholen helt enkelt för mycket.

Tack Alex för en klok bloggpost. Mina jular har varit alkoholfria men jag minns ännu fasan i att möta grannen eller släktingar som var onyktra, till jul eller annars. Utan minsta trauma i barndomen så tycker jag fortfarande att det är oerhört obehagligt med alkoholpåverkade människor. Det spelar ingen roll om det är mycket eller lite, det är läskigt och ännu värre för små barn.
SiS
16 december 2009, kl 23:10
Båda mina föräldrar har druckit och förnekat alkoholism så länge jag kan minnas. Så nej, julen har aldrig varit en högtid att se fram emot. Blev otroligt glad och varm i kroppen av att läsa de sista raderna. Tänker ibland på när jag får egna barn. Kommer mitt förakt mot de dem gjort, och fortfarande gör att öka? Kommer jag någonsin förstå? Låt mig iaf resonera som du Alex. Tack.
Victoria
16 december 2009, kl 23:52
Att ha en vit jul är självklart frivilligt.

jag är medlem i IOGT-NTO och har aldrig tyck om varken alkohol eller nån form av droger.
Det betyder inte att jag har dömt någon som inte tycker som jag.

Men jag tycker det är skönt att IOGT går ut med sånn här uppmaningar.

Min pappa har varit alkoholist, största delen av mitt liv. Och det är först nu i vuxen ålder som jag förstått hur ont det gjort mej egentligen. Kanske är det därför jag valt att bli nykterist, kanske inte...
Men jag tycker inte barn ska behöva stå ut med vuxna som dricker ALLDELES för mycket!

Dom kanske inte reagarar på det nu, men dom reagerar desto starkar när dom blir äldre...
greta
17 december 2009, kl 16:29
Jag tycker du ska ta en julsnaps,visserligen är jag med i iogt och nykterist .Men är man måttlig har jag inget emot detta.Det jag reagerar på är det överdrivna supande som sker bland barn.Det är otäckt , Mina barns Pappa är alkoholist och .förstörde jularna för oss alla .Min barndoms jular var trevliga alla vuxna tog sig en julsup till maten,men alla var måttliga. God Jul
Nathalie Carlsson
19 december 2009, kl 01:34
Jag säger så här: Om man kan dricka ett glas vin utan att bli påverkad o jobbig så har jag inga problem med att vuxna dricker under julen men man ska veta vart stopp- knappen sitter! O det vet inte min s.k "far" han super tills han stupar o det är inte bara under julen..... Vill inte ens tänka på han för han har gjort mig så illa men såhär års så tänker man extra mycket på allt! Men tillbaks till ämnet, visst man kan tänka på barnen o inte dricka för mycket men ett par glas vin till maten stör mig inte men som sagt, håll koll på stopp- knappen! MvH En 17åring som vet vad hon pratar om....
doomsday
19 december 2009, kl 15:12
det är väl okej om man dricker med måtta och inte blir aspackad fan vi är ju vuxna men föräldrar och andra vuxna måste ju visa och så att man inte bara dricker för att det är högtider eler för at det är helger men folk sitter ju och så o super när dom sitter o äter middagar så barn kan ju bli sabbad av det och så
Baron-x
21 december 2009, kl 18:35
Hejsan på er,
Drick och var glad!!!!!!!!!!!! Gör det med måtta, och vem vet när det är det!!!!!!!!!!!!!!
Baron-x
21 december 2009, kl 18:39
Hej på er,
Vem tycker att det är måttligt drucket!!!!!!!!!!!!!!!!
Baron-x
21 december 2009, kl 18:41
Hej på er,
Vem tycker att det är måttligt drucket!!!!!!!!!!!!!!!!
Elin
min blogg www.elinbroome.blogg.se
24 december 2009, kl 00:43
Jag tycker det är jättebra skrivet. Jag förstår inte varför vuxna måste dricka. Kan man inte ha kul utan alkohol? Vill man inte minnas julafton? Känns som att vuxna ibland dricker för att bara vara. För att glömma. För att känna sig lullig och sen ha något att skylla på om man gör ett misstag. Jag har aldrig sett mina föräldrar fulla, men jag har sett mina kompisars föräldrar och det är förjävligt. Min kompis får ta hand om sina föräldrar. Julen, som ska vara för barnen blir ett helvete. Min kompis sa: den här julen kommer bli sämst. För hennes pappa är alkoholist. Det är min åsikt, men vad vet jag. Jag är bara ett barn.
rebecca
27 december 2009, kl 09:05
fortsätt så för din dotter. tyvärr har inte min lille son de så då hans pappa är periodare men självklart inte har några problem... fy fan va sprit ställer till det.detta är precis som i fjol en svart jul.
Annelie
29 december 2009, kl 14:18
75% av alla brott som begås i det här landet är av människor som är alkoholpåverkade. 400 000 barn har växt upp i familjer där någon av föräldrarna missbrukar alkhohol. Världen hade varit en bättre plats utan alkohol!

All misshandel, dödsfall och förloradebarndomar...är det verkligen värt det?
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close