Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Modeveckan - årets pinsammaste

Det är modevecka! Det här är veckan då svensk modeindustri tar svensk modeindustri på största allvar. Och vi andra tittar häpet på.

Det går alltid till på samma sätt. Varenda svenskt klädmärke som man inte hört om arrangerar den här veckan en modevisning och bjuder in etablissemanget. Etablissemanget i det här fallet rör sig om ett 20-tal bloggande små­tjejer som tagit ledigt från skolan eller från jobbet som butiksbiträde. De sätter sig på ”front row” och betraktar modet, kanske gör de en anteckning i sina inspirationsblock och sedan vandrar de vidare till nästa visning. Den ena visningen är förvisso den andra lik. Här ser man kritvita svenska modeller som alla kommer från agenturer där man tror att bara tjejerna är anorektiska så ser de ut som modellerna i Milano. Här finns manliga redaktörer från modetidningar som klär sig i så tajta kavajer att de ser ut som ankor och här finns vanliga manliga modeentusiaster som går runt med storrutiga skjortor och hängs­len, uppkavlade jeans och – varför inte – en hatt! Och alla har glasögon, även de som saknar synfel. Överdimensionella glasögon som gör att man tvekar: Är han ironiker eller inte?

Och där står gästerna och hummar och pekar på en spännande söm och nickar och när visningen är slut lägger man ifrån sig champagneglaset så att man kan KLAPPA, KLAPPA, KLAPPA åt det svenska modeundret. Ja, svenskarna kallar det gärna så. Modeundret. Klädrevolutionen! Små svenska klädföretag som arbetat underifrån och sedan fått internationell framgång och så plötsligt – PÅ GOLDEN GLOBE HADE SHAKIRA EN VÄST AV SVENSKT MÄRKE! Utomlands har ingen någonsin hört talas om något svenskt modeunder. De har ingen aning om vad det är för något. Men här i Sverige tror vi stenhårt på det!

Det är bara de som är insatta som ­höjer på ögonbrynen. H&M-­chefen Stefan Persson, till exempel, som ­konstaterade: ”Det svenska mode­undret är bara något som vi pratar om här hemma. De flesta av de företag som nämns har en omsättning som är mindre än vår H&M-butik i Solna.”

Men det talar ingen högt om under den svenska modeveckan! Vi säger ingenting. Vi lockas med i dansen! Vi är inte bjudna till visningarna givetvis, men genom medierna sitter vi förundrat och tittar på hur det ser ut när 20 pinnsmala bloggare sitter och tittar på 20 pinnsmala modeller på en catwalk.

Och det här skulle man ju kunnat skratta åt en stund och sedan valt att gå vidare i livet. Men jag kan inte släppa det. Det finns nämligen en elitism i allt det här som provocerar. Det delas ju ut priser också under den här veckan. Bäst klädda, bäst designer, snyggaste hatt och så vidare.

Och det står nu klart att Sveriges bäst klädde man är Musse Hasselwall. Han har fått varianter av det där priset fyra eller fem gånger förut, modemänniskorna verkar ha svårt med återväxten. Och jag tittar på bilder av honom från en av modefesterna i veckan. Han har på sig stövlar, ridbysser och en väst som ser ut att komma från en cirkus. Han ombeds i en intervju berätta varifrån han får sin inspiration och han svarar lite flinande:

”Romerna på Odenplan och drängen Alfred i Emil i Lönneberga.” Det finns något överlägset i det där, han tycks känna en kittling i att berätta att han klär sig under sin egen klass. Han har liksom ”vänt på steken”: Han klär sig inte i Marc Jacobs,­ han klär sig som de fattiga romerna på Odenplan.

Jag ser detta överallt numera. Överklass som skönt ironiskt, stilmedvetet klär sig som underklass. Bagladymodet. Att ta del av Modesverige är som att vara på en maskerad, där rika medvetna människor flinande tävlar om att se fattigast ut. Jag ser på en vimmelbild från stureplan.se hur en modearbetare går ut på stan och festar i en ”Taxi Stockholm”-skinnjacka. Det finns en överlägsen ironi i det där, inte sant: ”Titta vad galet det här blev. Här går jag runt i en jacka som signalerar SKITJOBB.”

Det irriterar mig. Men inte bara det – det mesta irriterar mig med modeindustrin. Alla människor som tror sig ha stil ser ner på andra människor. Särskilt männen. Män som tar mode på allvar, vad är det för människor? Köp ni dyra kläder. Se ut som romer eller taxichaufförer. Sminka er. Gör vad ni vill, men tala för helvete inte högt om det.

122 kommentarer
mats
6 februari 2010, kl 08:22
Mitt i prick! Som unga tjejer som för något år sedan gick till lokala matbutiken i mjukisbyssor, utan smink, med keps och solbrillor för att man skulle fråga sig: Är hon modell månne? Nä, bara tom, lika djup som en alptopp...
unique
min blogg http://saratilling.devote.se
6 februari 2010, kl 08:40
Du är fan bäst alltså. Helt klockrent. Önskar jag kunde skrivit det där
Thereze
6 februari 2010, kl 08:44
Jag kanske missuppfattade din text men visst har Sverige ett par kända märken på den internationella marknaden? Sen är det väl skitsamma om dom inte inte omsätter mer än HM i SOlna för jag är iaf tacksam att andra ställen än Hm finns! Sen en liten fundering jag har om ditt ditt att skriva: varför skriver du "vi" när du uppenbarligen står över den här idiotin? Är det för att verka mer symptisk och folk ska tro att du kanske på nån liten nivå oxå lockas med? blir folk mindre upprörda av dina åsikter om du skriver "vi"?

Bara en undran...
Annie
min blogg ansofisticated.blogspot.com
6 februari 2010, kl 08:45
TACK! TACK TACK så j-la rätt. Precis i de banorna har jag suttit o ponerat de senaste dagarna. TACK. :) Klockrent
Hanna
min blogg -
6 februari 2010, kl 08:56
HAHAH. ojojOJ Alex. Du slog huvudet på spiken kan man säga!!! Skrattade igenom hela denna text, så klockrent! Jag trodde bara det var jag som ansåg att modeveckan är ett jippo för en samling med överklass som klär ut sig för att se så unika ut (läs:fula) som möjligt.
TACK, du gav mig en mycket bra start på dagen!
riksha
6 februari 2010, kl 09:03
Säger Alex, som med sin pinnsmala bloggande fru i dyra designerkläder sitter högst upp på sin pinne och ironiserar över folket under honom.. i en industri som han i hela sin karriär på Se&Hör och Stureplan.se hjälpt till att föda och göda.
Anne
6 februari 2010, kl 09:13
Är du verkligen rätt person att analysera modeindustrin? Är inte alla liknande jippon rätt fåniga och navelskådande för oss som står utanför, om det så rör musiksverige, den litterära nischen, eller bloggvärlden? Vad vet du EGENTLIGEN om svenska märkens bärkraft utomlands och varför ska inte någon som har framgång med att slå en liten flisa i en av hävd fransk/italiensk/amerikanskt dominerad modevärld inte få glädjas och pösa av stolthet. Om det så är en liten väst av - i ditt tycke- fult snitt. Jag är själv inte något modeorakel, men jag aktar mig också att vara alltför fördömande om sådant jag inte är specialist på. Det är väl klart att det alltid finns människor som tar sig och sin betydelse på för stort allvar. Det är alltid löjeväckande vilken bransch det än rör sig om. Eller hur? STORE FÖRFATTARE Schulman.
Johanna
min blogg lillaj.blogspot.com
6 februari 2010, kl 09:14
Det här inlägget var det bästa jag läst på länge faktiskt. Jag älskar att det är så långt att man riktigt ser framför sig hur du inte kan få nog av ämnet. Haha. For the record så håller jag med dig helt. Folk som är duktiga på mode är väl kul, men folk som är duktiga på mode som ska döma dem som inte tycker att det är viktigast i universum - not so much kul längre.

Och fenomenet att klä sig under sin klass som "en kul grej" är ju hemsk. Om det är på det sättet man gör det. Jag funderar över fenomenet med att man som backpacker går runt i slitna kläder och flipflops typ. Är det samma sak? I vissa länder ses det nog som en förolämpning. "Har du råd att resa hit har du väl råd att klä dig ordentligt", ungefär så. För i många fattiga länder är det viktigast av allt att man är hel och ren. Å andra sidan känns det väl mer "fult" om man backpackar i ett fattigt land och går omkring i dyra finkläder och smycken.

Nåväl, jag spårade lite. Ville eg bara säga: bra skrivet.
ACS
6 februari 2010, kl 09:18
Nu har jag snart bott utomlands i fyra år, först i Wien och nu i München och varje gång jag återvänder hem förundras jag över hur fan man spökar ut sig hemma i Sverige. Svenskarna har blivit för modemedvetna för sitt eget bästa. Det är inte fräckt, inte trendigt inte coolt -bara riktigt FULT.
E
6 februari 2010, kl 09:21
Helt klockrent, du säger det vi andra ser, men inte har ord att uttrycka!
Tack Alex.
kellie
min blogg http://kellie.blogs.se
6 februari 2010, kl 09:29
Vilken klarsynthet. Fantastisk reflektion! För visst är det så! Sverige är patetiska när det kommer till mode och vad vi tror vi kan, har och vet. Du har helt rätt i att det sitter 20 anorektiska snorungar och bloggar och namedroppar märken som de inte ens har råd om att köpa i verkligheten. Sverige kan inte mode. Fashion bor inte här... så är det bara.
Det där var en riktigt vass analys,
Pinkmommey
min blogg http://pinkmommey.blogg.se
6 februari 2010, kl 09:32
Så jävla rätt!! Du skriver så fantastiskt bra!! Helt mitt i prick!
Själv har jag kollat in några modebloggar i veckan och kollat in deras bilder från modeveckan och chockats av alla fula kläder - jag skulle aldrig betala en krona för dem...

Ha en härlig lördag!
Vanessa
Helene
6 februari 2010, kl 09:35
Du skriver alltid så himla bra. Pricksäkert, kul och träffande.
Tack för att du ger mig något att se fram emot på dagarna!!
Ulle
6 februari 2010, kl 09:42
Mitt i prick!
Maria
6 februari 2010, kl 09:48
Fan vad du skriver bra!
m
6 februari 2010, kl 09:50
löjligt träffande analys.
Stefan
6 februari 2010, kl 10:02
VÄL RUTET!
Suss
6 februari 2010, kl 10:04
Men detta var ett helt fantastiskt inlägg!
Vad är mode? att ALLA skall tycka något är fint exakt samtidigt? Nej tror inte så, jag blev glad av detta inlägg,

Idag går jag köper din bok!
Charles
6 februari 2010, kl 10:08
Wooooh, HA HA HA! Fantastiskt! Tack, Alex! :D
Thomas
6 februari 2010, kl 10:10
Herregud!!
Libbsticka
6 februari 2010, kl 10:17
Har du sett marsvinsavsnittet, eller gjorde du en Kerstin Hallert i Nöjesbladet?
My
6 februari 2010, kl 10:19
Mycket bra men slutet, varför skulle tjejerna vara mer ok, sånnt här "kvinligt tjafs"? detta är fan modern tyranni, jag vill också bli fri.
K
6 februari 2010, kl 10:29
Vilket otroligt bra och välskrivet inlägg!
Sofia
min blogg http://plek4.blogg.se
6 februari 2010, kl 10:32
Men, gick inte du Elle-galan?
Och så himla ignorerade är vi faktiskt inte.
Elin
6 februari 2010, kl 10:34
Precis så. Ge oss fler analyser!
eva brick
6 februari 2010, kl 10:37
BARA ORDET "FRONT ROW" FÅR DET ATT VÄNDA SIG.....ALLT SKA VARA PÅ ENGELSKA, JAG SKA MINSKA NED MIN ENGELSKA FR O M NU. HAR FÅTT EN TILLSÄGELSE AV ÄLDRE KUSIN...

Men varför ska det vara så omständligt , det man har på sig....varför ska det stötas och blötas så in i ..... "fattiga romer på Odenplan" ....måste varit en slump, ifall det inte är tiggare man menar...annars håller dom väl till i Orminge, Tensta osv.
susanne
6 februari 2010, kl 10:45
hej alex!
NEJ dom flesta eller rättare sagt merparten vill inte ha dessa extrema kläder. jag vet, jag driver med min mamma en herrklädesbutik (Mr Big säljer herrkläder i stl M-8XL) sedan 13 år tillbaka. när allt kommer på sin spets och det skall köpas kläder så är det dom "traditionella", mörka byxorna på vintern och dom ljusa byxorna i chinos modell på vår och sommar, kläderna som gäller. färger verkar det som dom flesta killar/herrar är livrädda för. vill passa på att ge dig en eloge för att du alltid när man ser dig är "uppklädd". I like. ha det bra
Daniel
min blogg http://dmilton.blogspot.com
6 februari 2010, kl 10:47
MÄNNISKOR som tar mode på på allvar borde det väl stå på slutet? Är inte alla inblandade lika fåninga? Jag flinar högt varje gång jag ser en tjej vingla fram på några patetiska klackar, eller ha på sig något 'moderiktigt'.
Erik
6 februari 2010, kl 10:54
En oerhört träffsäker analys. Enligt mig ser vi nu ett antimode vilket innebär att man skall bära kläder som inte är mode men då blir ju det mode vilket gör att alla som följer det inte är unika utan bara som vanligt följer trenden även om trenden är att inte följa trenden. För mig är detta oerhört snurrigt jag ligger nog där ganska rätt eftersom jag tenderar att alltid klä mig i det som är ute, omedvetenhet är mitt stiltips.
puff
6 februari 2010, kl 11:06
Måste bara kommentera, första gången någonsin... Jättebra skrivet och reflekterat! Så träffande och sorgligt nog sant. Andra gången du skriver något som berör mig, det första var när du gjorde "Willow" jämförelsen ang din längd. Skrattade länge åt det. Tack!
Natalie
6 februari 2010, kl 11:21
Har tappat mitt förtroende för dig nu. Jag trodde du om någon såg till så att du aldrig drog alla över en kam. En del modeintresserade må ta sig själva på för stort allvar, precis som det alltid finns någon författare/konstnär/skådespelare/musiker som gör. Det hör väl till de lite mer estetiska ämnena. Sen finns det dem, majoriteten, som ser det som en kul grej, en hobby, något man intresserar sig av och delar med andra människor. En gemenskap. Mr författare, som driver en bokhandel med skräplitteratur. Du om någon borde ju förstå att man ska driva med sina intressen. Göra dem större än dem egentligen är. Nej, det här var inte kul att läsa.
Camilla
6 februari 2010, kl 11:37
Så jävka bra! Du är otrolig på att sätta fingret på precis rätt ställe! Puss på dig!
Patsson
6 februari 2010, kl 11:39
Du är briljant Alex. Vad vore Sverige utan dig och dina träffsäkra texter. Svenskt mode är och förblir en myt.
Linnea
6 februari 2010, kl 12:00
Trist att det kommit fram att du har en så gammeldags syn på kön i de senaste inläggen. kom igen, det är minst lika illa med alla tjejer som går runt och spökar ut ig och kallat det mode, om inte ännu värre. Det låter som att du tycker att det är en fjantig kvinnogrej, när så många kvinnor faktiskt önskar att de kunde slippa jippot, men känner pressen att leva upp till kraven.
Gustav
6 februari 2010, kl 12:00
Nä, du börjar allt mer klä dig i rollen som dinosaurie. Först det här med mammans UNIKA relation till ett litet barn och nu denna oerhörda bitterhet. All sån här kritik kommer alltid att bottna i nån egen osäkerhet över ditt egna sätt att klä dig. Är du nöjd och trivs med dig själv finns ingen anledning att häckla de och framför allt de män som vågar sticka ut från gängse normer. Den här ankdamms retoriken du kör med är ju alltid en billig poäng i vilket sammanhang som helst när vi pratar om Sverige. Men du tar upp en viktigt sak, nämligen modellidealt, men det tappar du snabbt bort och istället mynnar det ut i någon allmän nedvärderande svada om svenskt mode(särskilt mäns?).

Slutligen, att ironisera över ironikerna när du själv bygger ditt eget varumärke på det känns väl kanske inte helt okej?

Caroline
6 februari 2010, kl 12:04
Dina blogginlägg och dina förlegade genussyn på sistone visar mer och mer på att du inte har läst vidare efter gymnasiet.
Johanna
6 februari 2010, kl 12:10
Visst är ni lite lika varandra, du och Rögles målvakt Cristopher Nihlstorp? Jo, det tycker jag nog. http://roglebk.se/spelare/visa/8_cristopher_nihlstorp
emilia
6 februari 2010, kl 12:15
Men varför, varför skriver du om något som du inte har en endaste aning om?
erik
6 februari 2010, kl 12:16
Helt jävla rätt! Tack ännu en gång för att någon vågar skriva som det är om det "svenska modeundret"
MammaMilla
6 februari 2010, kl 12:19
Kolla in den här seriestripen..! http://www.svd.se/kulturnoje/serier/stockholmsnatt_598903.svd?date=20100129
PS, din bok var superbra!
Moa
min blogg http://alfapet.blogg.se
6 februari 2010, kl 12:29
Jag tror att svenst mode och modeindustrin fortfarande är på utvecklingstadium, och att det därför känns lite fail med en modevecka här. Ungefär som något fattigt land i Afrika skulle ha teknikmässa eller så. Det skulle bara kännas fel eftersom det finns så många andra länder där teknologin är mycket mer utvecklad. Lite samma är det med mode. Andra länders modescener är så mycket mer utvecklade än vår och därför blir vår modevecka lite "B":

Men jag tror och hoppas att sveriges modeindustri är på väg att utvecklas till något större och bättre (liksom jag hoppas att den teknologiska utvecklingen i Afrika får fart) och att Sverige om några år har riktigt bra mode som står sig i konkurrens med omvärlden. Nu däremot känns allt lite outvecklat.
Adam G
6 februari 2010, kl 12:47
Det bästa jag läst på väldigt väldigt länge
maja
6 februari 2010, kl 13:00
var är modeundret? jag ser det inte heller.
"Kejsaren är naken" sa den lille pojken i Kejsarens nya kläder av H.C Andersen
Linneth
6 februari 2010, kl 13:15
Bravo Alex! Klockrent!
A
6 februari 2010, kl 13:22
Haha, skrattretande bra! Bokstavligen älskar din analys av Musse!
Tobias
6 februari 2010, kl 13:27
Alex, du är ett geni!
Catherine
6 februari 2010, kl 13:35
Så träffsäkert att jag blir helt mållös.
Världsklass.
/C
Lina
6 februari 2010, kl 13:40
Alex! Fan vad sant! Du skriver vad jag tänker.
Agnes
6 februari 2010, kl 13:46
Precis så!! Fantastisk text!

En fråga, vad anser du om ELLE-galan? (då du själv var där)
My
6 februari 2010, kl 13:48
Tycker du ska tipsa om när du var med i SVT:s morgon panel:

http://svtplay.se/v/1876083/gomorron_sverige/panelen?sb,k119636,2,f,-1
Therese
min blogg http://tereezu.blogg.se/
6 februari 2010, kl 13:53
Spot on. Tack.
BlondinPeter
6 februari 2010, kl 13:54
Ja modevärden är inget som itresserar mig.. Har heller inte tagit del av den här modeveckan eller vad det är för något... Visste inte ens att det var någon :P
Rickard
6 februari 2010, kl 14:12
Bra, på de jävlarna.
TU/WT
6 februari 2010, kl 14:31
Det låter som, hm, du varit där och granskat det i detalj. Men för en som är långt bort, både i tanke, själ och handling - så var det som vanligt riktigt roande läsning med detaljer som lyfter hela texten.
Lina
6 februari 2010, kl 15:09
Kanske färgas jag fortfarande av ditt idiotinlägg ang. eu-ministern, men det här tycker jag var en i sanning hycklande text! Åh alex, jag som tyckte din blogg var så bra!! du har berövat mig ett av dagens bästa nöjen! Din blogg brukade lysa upp min dag, men nu känner jag mig så lurad... det här trodde jag aldrig jag skulle säga, men, det här sög. Jag hoppas på mer genomtänkta inlägg i framtiden, you can do it!
Mrs Sally
6 februari 2010, kl 15:09
ÄNTLIGEN någon som säger som det är! Mitt i prick! Ingen har tidigare vågat. Det sk modet går ut på att bli allt fulare och konstigare, bara för att sticka ut. Men alla hyllar och applåderar. Trams. Det är som sagan om kejsarens nya kläder. Samma ska om uppochnervända världen, även de som har råd ska se ut som white trash, med den skillnaden att det ändå ska kosta. Men nu äntligen kommer Alex och vågar säga det "förbjudna". Det är SÅ BEFRIANDE!!!
SweetSeventeen
6 februari 2010, kl 15:30
@ Eva Brick - Jag lät bli förra gången, men SLUTA SKRIVA MED CAPS FÖR I HELVETE.

Alex, DÄR satt den :D
Nathalie
min blogg http://nathaliespatola.blogg.se
6 februari 2010, kl 15:33

The Award

Detta innebär…
… lägg in awarden på din blogg
… länka personen du fått den av
… berätta sju intressanta saker om dig själv
… välj sju stycken nya att ge awarden till
… länka till dessa sju i detta inlägg
… skriv en kommentar i deras bloggar och berätta att dem fått awarden.
6 februari 2010, kl 15:44
väl rutet!
Olle
6 februari 2010, kl 16:01
Spiken i kistan
Andreas
6 februari 2010, kl 16:06
Jag tycker inte du ska tala om elitism säljer dina skitböcker för ockerpriser.
japp
6 februari 2010, kl 16:34
SA Javla bra skrivet!
6 februari 2010, kl 16:38
Denna analys är så fel, fel och fel.
Varför skall du skriva om de här? De e juh like tragiskt att du försöker flattera upp dig själv och skriva ut dej själv ur träsket.
Hanna
6 februari 2010, kl 16:53
Hej!

Jag har precis läst ut din bok och jag tycker den är så himla fin. Självutlämnande, välskriven och väldigt bra! Skulle gärna vilja att du signerade den, hur gör jag då? Vilka tider är du i affären alternativt när har du någon boksingnering?
henke
6 februari 2010, kl 17:13
jag gillar det du skrev men tycker inte du ska dra alla över samma kam. det finns modemedvetna som inte är dryga överklassmänniskor. jag ser stil som ett sätt att uttrycka sig själv, inte verka bättre eller rikare :)
erica e
6 februari 2010, kl 17:45
så DJÄVLA BRA! det där har jag tänkt på i tre år!!
Ulrika
6 februari 2010, kl 17:46
På pricken beskrivet! Ha ha!
Mikaela
min blogg www.lovekaos.se
6 februari 2010, kl 17:50
Bra skrivet!
Natalie
6 februari 2010, kl 17:58
Väl talat!
Edith
6 februari 2010, kl 18:16
Okej. Har tycker jag faktiskt att jantelagen gar overbord. Jag bor just nu i New York och befinner mig ofta kring manniskor som arbetar inom modeindustrin. Vad du sager om svenskt mode och internationellt rykte ar faktiskt narapa helt fel. Svenskt mode ar mer eller mindre dyrkat i manga kretsar. Det ar inte fult att vara stolt ibland, det ar faktiskt ratt nyttigt. Jag kommer ocksa ihag nagonting du skrev om svensk film i ett tidigare inlagg. Du klagade och klagade. Pa det svenska. Pa stoltheten svenskar kanner over svensk film, svenskt mode, och sa vidare, och hur fel detta ar. Hur pinsamt det ar. Visst, skitfilmer produceras i sverige likval som i vilket annat land som helst, och skitmanniskor bar skitklader med en otrolig arrogans som bor bli kommenterad. Till exempel sa haller jag definitivt med dig angaende "rika som klar sig likt fattiga" och den otroligt vidriga sjalvbelatenheten som projiceras i samband med detta. Jag tycker att du skrev om detta fenomen pa ett underhallande och arligt satt. Emellertid sa tycker jag att du ar lite for svartvit i dina snabba varderingar. Dessutom sa tycker jag att jag har sett en trend (som jag uppfattat ganska irriterande) i dina 'sociala kommentarer'. Du klagar for att klaga. Vad ar det, om inte en sorts sjalvbelatenhet likasa? "7 fel med [insatt valfritt socialt popkulturfenomen]". Bra gjort. Du har hittat fel. Du kan klaga, insinuera att du ar minsann battre, men inte na en utvecklande utvardering av nagonting.

Du kan klaga allt vad du vill, och darmed upphoja dig sjalv utan att faktiskt astadkomma nagonting forutom att antyda nagon sorts sjalvtillskriven overlagsenhet. Visst. Det blir bara valdigt trakigt och utnott valdigt snabbt. Jag ser hur det kan tilltala lasare, dock. Vad som sker nar nagon laser dessa inlagg ar att de kanner sig inkluderade. Inkluderade i den lilla gruppen som 'vet battre'. Det ar valdigt latt att bara motsaga allting, och det ger omedelbar tillfredsstallelse. Dock sa ar denna tillfredsstallelse ratt sa tom. Trakigt, tycker jag. Du ar ju valdigt bra pa att skriva, och ofta ar dina inlagg underhallande. Din attityd kan dock bli lite hogdragen ibland, aven nar vad du skriver saknar djupsinnigt innehall.
Simon
min blogg www.absolutvanilla.blogg.se
6 februari 2010, kl 18:23
Haha klockrent! Får mig att tänka på ett inlägg jag själv gjorde: http://absolutvanilla.blogg.se/2010/february/6-anledningar-till-varfor-mode-bor-bannlysas.html
FUN & FEARLESS IN BARCELONA
min blogg http://ladyhumpalot.blogg.se
6 februari 2010, kl 18:27
hahaha jag älskar dig
anna
6 februari 2010, kl 18:37
HAHAHAHAHHA! Du är bäst! Sjukt klockrent! Så jävla typiskt Sverige att tro sig mer än vad man är. Folk blir ju typ förolämpade när dom blir kallad europé utomlands ("Hallå, jag är svensk?") Kan inte alla bara lägga ner och fatta att Sverige inte är så jävla speciellt som alla tror? Håller med den kommentaren om att alla är så överambitiösa i modet här också att det till slut bara blir överdrivet och skitfult. Hel och ren räcker väl? Måste man se helt jävla utspökad ut för att vara "fashion"?
Danne
6 februari 2010, kl 19:01
Lite trött inlägg. Klart det finns några sådana som tar sig själva på för stort allvar, som det finns överallt, men för det behöver man inte stoppa alla i samma fack.
Sedan att svenska modeskapare kallar vad de gör för det svenska modeundret är väl precis den hybris som behövs för att något ska ta fart och växa sig stort.
Karin
6 februari 2010, kl 19:06
Tack! Jättebra beskrivet!
Jante
6 februari 2010, kl 19:17
Härligt att Jante lever och mår bra. Ingen ska tro att de är något. Ingen. Hörde ni det? Ingen jävel ska komma och tro att de duger till något, kan lära oss något eller att någon bryr sig. Ingen för helvete! INGEN. INGEN. INGEN.
6 februari 2010, kl 19:18
Både ja och nej där. Hmm...spännande. Läs om modeveckan och bilarna på min blogg nu va. puss
Hallå?
6 februari 2010, kl 19:39
"Män som tar mode på allvar, vad är det för människor?" Varför göra skillnad på könen IGEN?!
Anna
6 februari 2010, kl 19:44
Det där är nagot av det bästa jag har läst! Tack Alex för att du förgyller mig liv..
Hasse Musselvall
6 februari 2010, kl 19:44
Åhåhåhååå...jag tror du blockade mitt inlägg om dig, brorsan din och Tok-Birro - same shit but different. Triss i dumstrutar.
Sanna
6 februari 2010, kl 19:45
Jag har följt din blogg ett tag nu. Du har ett fantastiskt språk och du skriver med stor inlevelse. Underbar sarkastisk humor! Det här inlägget känns som ett utav dom viktigaste du hittils har skrivit. Det är sorgligt att märka att unga kvinnor och tjejer "fastnar" i denna ytliga modevärld.
Ser fram emot när du kommer till Gävle!
Christina
6 februari 2010, kl 19:54
Hahahahahahahahah......äntligen någon som yttrar sig om denna patetiska efterapning och alla nickedockor på "front row"....Wwwoord Alex:-)
myah
6 februari 2010, kl 21:19
bra rutet¬!! wow.
Nat
6 februari 2010, kl 22:43
SKIT BRA skrivet, för att uttrycka mig exakt.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Du har satt utmärkta ord på det som annars varit så svårt att få fram.

Det är så sant.
6 februari 2010, kl 23:01
alltså, har du temavecka: sexism och könsfördomar just nu eller?
7 februari 2010, kl 00:14
YEAH!!!!!
Jimmy Conway
7 februari 2010, kl 01:31
“Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months.”

Jag har jobbat med både inredningsdesign och inom klädesbranshen och kan bara hålla med.
Det här om att Svensk design och musikindustri skulle vara något HUGE utomlands stämmer inte för fem öre.
Det är han dvärgen Leif Pagrotzky som tjatat in det där genom att säga det på tusen gånger på tv,
Hjärntvätt kan man kalla det och det verkar vara fett många som köpt hans bullshit..
Göran Person gjorde samma sak med sitt "det går bra för Sverige".
Visst det är ju en mysig fras att höra "det går bra för Sverige" så vi blundar för sanningen. Självklart sa Leif så han var ju kulturminister och det var hans ansvar att sälja Sverige i detta sammanhang.Gav liksom sig själv bra betyg fast han egentligen var helt oduglig.
Jag är dock övertygad om att det "skulle" kunna gå att sälja Svensk mode/design utomlands om rätt person fick "hålla i trådarna".
Men vilka är då dessa märken man talar om idag som är så otroligt stora?
ACNE/Filippa K//Odd Molly/WE/J.Lindeberg är ju inga giganter direkt så vad har jag missat.

Måste vara Modeslavarnas svar på Mc Donken aka H&M man tänker på men dom är inte ju inte ens i närheten av exempelvis Chanel och Marc Jacobs Lewis Diesel mm.
Sen kan man ju inte kalla H&M för "en hel industri" utan det är 1 företag det gått hyffsat för genom att använda barnarbete och slavlöner.
Ett märke som däremot kan kallas stort är väl IKEA men det är ju inredning.
Hela hysterin med mode och kläder peakade typ år 2009 men det vill man inte låtsas om i branshen och man pratar absolut inte om det i media.
Nu är det ju rädda världen som gäller och att typ inte äga massa skit och ska man vara riktigt inne så kör man elbil!.

Läs nu detta 10 ggr
"Det går dåligt för Svenska klädmärken utomlands"

Sen ställer du dig frågan hur det går för Svenska klädmärken utomlands.

Svaret=......

That´s politics buttfukkin cruisin in the ocean of the blind sorry asses som vi säger här i america...

Obs rättelse!
(Leif kan enligt uppgift inte betecknas som dvärg då han är exakt 1.61cm lång vilket inte håller enligt rådande dvärgstandard.)
Menade inte att göra mig rolig på Leifs bekostnad eftersom det skulle vara taskigt för han var en av dom som fick fixa cigg åt dom stora killarna i plugget men fick sen aldrig själv bli en av dom stora killarna.

Sen läste jag den här gamla intervjun från 2006 och sista svaret av Leif känns lite uppgivet och irriterat på gränsen till sorgset http://www.aftonbladet.se/nyheter/article350337.ab

“I felt sorry for guys packing into gyms trying to look how Calvin Klein or Tommy Hilfiger told them to.” Quote: Tyler Durden Fight club
hannini
7 februari 2010, kl 01:32
ja du schulle..
jenny
7 februari 2010, kl 01:34
Alex Schulman - årets pinsammaste. Herrejesus vad du pratar ned om saker du inte vet ett skit om. Det här var inte roligt, bara pinsamt. Gör ett besök på Beckmans designhögskola så kommer du säkert att lära dig en hel del. Svenskt mode är blod, svett och tårar.
amina
7 februari 2010, kl 02:18
Tummen Upp för dig Alex!!!! Du har såååå rätt som vanligt! ;-)
MatteBlatte
7 februari 2010, kl 02:28
Fy vad du skriver bra :)
Anna
7 februari 2010, kl 05:50
Fan vad bra du är Alex. Har alltid gillat dig.
camilla
7 februari 2010, kl 08:56
du skriver bra som alltid och du får reaktioner som alltid och det är kul. Håller inte med om allt men jag tycker att det är kul att se reaktionerna du skapar
David Anderson
7 februari 2010, kl 11:03
Andra sexististka inlägget i rad. Först får inte män ha starka band till sina barn, sen får de inte vara modeintresserade. Vad är nästa inlägg? Bort med männen från förskolan, eller kanske från vården? Män som vabbar?

Är det här något sorts sätt att sträcka ut en försonande hand till Paulo Roberto, genom att visa att ni har samma syn på världen?
Joanne
min blogg http://sprattlarn.blogg.se
7 februari 2010, kl 12:30
funderar på det där.
SJälv verkar du ju bry dig rätt mycket om kläder och för att inte tala om din smala flicka som någon nämnt någonstns.
Det är ju inte så att hon är helt obrydd om mode vad det verkar som...
Karin
7 februari 2010, kl 12:58
SÅ jävla klockrent Alex! Så pretentiöst att man vill spy, speciellt glasögongrejen...
mm
7 februari 2010, kl 13:28
Det är en jätteskön känga du ger till den elitism och parodiska stil som en grupp inom "Den svenska modeindustrin" förlöjligar sig med. De saknar självdistans och missar hur töntiga och osäkra de av en del ögon ses. Så helt rätt, och som någon skrev här så satte du verkligen spiken i kistan på ett lite extra snyggt sätt.
Men, hur förhåller du dig själv till din egen affärsidé? Jag tänker på din "skräplitteratur-butik" (som är en kul idé) men oroväckande lik den överlägsna som killen i Taxi-jacka ägnar sig åt. Precis som honom förlöjligar du en mängd författare och litteratur och nedgraderar den till en grad som motsvarar "litteraturens lägsta klass", hmm ... precis som någon annan kommentar-skribent här så är det bara liite konstigt ?! hmm
7 februari 2010, kl 14:50
Du är fantastisk Alex! Jag håller inte med dig om allt, men du är fantastisk, en förebild och en inspirationskälla för oss som vill satsa på skrivandet! Tack!
Olivia
7 februari 2010, kl 14:51
Det är en hobby.

Jag ska berätta för dig precis hur det är för mig, en helt vanlig 16 årig Göteborgs tjej som tycker om mode och verkligen hoppas att du läser min kommentar.

Precis som en del samlar på plastsmurfar samlar jag på kläder. När smurffantasterna har fått ihop alla sina smurfar står de där på en hylla och dammar och jag går ut på stan och utökar min samling ytterligare. Sedan tar jag på mig kläderna och får den där kicken som jag älskar. Jag känner mig snygg och självsäker och vet att jag kan göra precis vad jag vill. Så självsäker blir jag. Samtidigt står smurfarna där och dammar.

Sedan är det dags för modevecka. Jag ser på med häpnad och blir inspirerad. Jag ser på en del kläder och tänker att det där var snyggt, en del väljer jag bort helt. Precis så får man göra i mode. Sedan kommer den där looken och mina jaktsinnen slås på. Så vill jag se ut i vår!

Men jag är ju bara en vanlig 16 åring, jag har inte råd med sådant. Istället får jag den otroliga chansen att leta på budget kedjorna efter plagg jag kan kombinera och få ihop den där looken. Sedan tar jag på mig kläderna och får den där kicken! Det är hobbyn som aldrig tar slut.

Samtidigt dammar de där smurfarna fortfarande. Genom mina ögon i alla fall. Någon annan får antagligen samma kick som jag. Nu har jag alla mina smurfar tänker han. Det har jag förståelse för. Har du förståelse för det, Alex?
7 februari 2010, kl 15:42
Jo, du har rätt förstås. Kul. Men sen är det ju även så som Anne säger, alla såna saker är löjeväckande om man står utanför. Såklart!
felicia
7 februari 2010, kl 16:06
Älskade din text första gången jag läste den. Men nu, nu känns det som att det talar för sig själv att de positiva kommentarerna över lag består av fyra ord som till exempel: "Mitt i prick Alex". Till skillnad från de kritiska kommentarerna som verkligen har något att säga. Det här var en bra text men ärligt talat, hur mycket vet du om detta? Känns som att du har gett dig ut på riktig hal is. Människor gör sig alltid viktigare än vad vi är, i alla ämnen. Och då menar jag verkligen alla människor, inte bara svenskar.

Titta på dig själv. Titta på kultursverige över huvud taget. Hela jorden är en fis i rymden. Inte bara svensk modeindustri. Men det skulle ju inte finnas någon mening med att göra någonting alls om man inte tog det på allvar.

Tack för en lysande blogg!
svinto
7 februari 2010, kl 17:04
Beckmans, blod svett och tårar? Ehh, har du gått på beckmans kanske? Är du en "Up and coming designer" - eller du tror naturligtvis det i alla fall. Svenskt mode är en kvarts promille av en klen flugskit på världskartan, när man räknar till de små (alltså alla efter H&M). Svenskar är såååå stolta över "Marcel, och allt han har gjort i Paris" och Tiger, Acne, Nudie, pinsamma designers med hybris och för stora egon. Skönt att någon tar bladet från munnen...
Emma
7 februari 2010, kl 17:22
Hahaha, vet inte om jag håller med helt och hållet, men jävligt roligt skrivet i alla fall!
hanna
7 februari 2010, kl 17:28
Jag förstår inte hur du av alla kan kritisera Sveriges mode och dess omsättning. Pengar har väl ingenting med kreativitet att göra och en svensk ska väl få vara intresserad i mode även fast denne bor i Sverge, Dessutom har du ingen aning om vad du talar om,Sverige har flera personer som påverkat modevärlden. Ta Johan Lindeberg som exempel, han lanserade Diesel i Sverige och senare blev chef för Diesels marknadsföring. Till slut, ska verkligen du prata om Hm:s butik i Solna i jämförelse med svensk modendustri, när du sitter på en butik som rent ekonomiskt inte verkar vara särskillt lyckat?
m
7 februari 2010, kl 17:49
Det bästa och sannaste du nånsin skrivit . . . Du är bäst Alex och modigast!
anna
7 februari 2010, kl 19:11
hmm, jag tycker det är lågt av dig att dra varenda mode intresserad människa över en kam.
Mode är enligt mig ett intresse. Att det tas seriöst av många skiljer väll ändå inte mode från några andra intressen?
Hockey, fotboll, ? vuxna människor sitter i kostym i och diskuterar en lek som går ut på att jaga en puck/boll på blodigt allvar.
Det är väll ändå precis samma sak som med mode, om inte värre. Kläder är ändå något var enda människa har på sin kropp. Plaggen du köper har en designer suttit och designat och visats upp på visningarna. neej jag gillade dig innan jag läste det här men jag vet inte, känns väldigt oprofessionellt ?
A
7 februari 2010, kl 23:52
Jo, visst.

Men kom igen och ge en lika klockren smäll på käften på någon mer traditionellt manlig värld såsom bilar, motorcyklar eller klockor så kanske jag återkommer till din blog - tills dess - faan vad trist, jag började gilla dig.
Sasha
8 februari 2010, kl 05:59
Carl Magnus Alexander Schulman. Jag fullkomligt älskar dig! Ibland när jag läser det du skriver känns det som att ingen utom jag förstår vad du menar! Får även tillägga att jag är en av de där flickorna som bär alldeles för stora glasögon utan synfel.

Förresten, blev även väldigt road av att läsa kommentarerna. Ja...

Alex, sluta aldrig blogga!
M
8 februari 2010, kl 09:11
Så du rekommenderar inte att jobba med positiva målbilder? Det är ett måste inom de flesta verksamheter. Tänk om en idrottare sa att det inte är någon mening med att träna, för jag kan aldrig vinna ändå. Inom industrin jobbar man alltid mot visioner, men kanske inte inom bloggbranschen uppenbarligen.
8 februari 2010, kl 11:38
Jag höll med dig i en kommentar här i går. Och jag är fortfarande den första att skratta igenkännande och medhållande. Men igår kväll började jag fundera lite. Jag tycker ditt inlägg är otroligt fördomsfullt. För det är ju faktiskt så, att oavsett hur lite du bryr dig om mode, så är det ingenting som ändrar på det faktum att de där tio bloggtjejerna som sitter på front row har en otrolig makt. Lägger de ut en bild på en grej i sin blogg så tar det slut i alla butiker innan dagen är slut. Och det är ju helt fantastiskt fascinerande. Och Sverige har många klädmärken, so what om de är glada över att de lyckats utomlands? Varför inte vara glad för dem istället? Du blir väl glad om din bok översätts och lanseras i något annat land, till exempel? Men när du skriver om det, vill du då ha 200 kommentarer som skriker "INGEN KÖPER DEN ÄNDÅ!". Förmodligen inte. Modebranschen är lätt att skoja med men jag trodde faktiskt inte att du, Alex, skulle höra till den skaran som skriker "TRO INTE ATT NI ÄR NÅT" när det går bra för vissa. När fick du den inställningen? Sorgligt.
elle
8 februari 2010, kl 12:05
HAHAHAH jag älskar dig alex. VÄL RUTET!!!!
M
8 februari 2010, kl 13:57
Du blir mer surgubbe for var dag. Du gor dej battre nar du skriver positivt. Lat folk gora vad de vill, varfor skriker du ut saker DU inte gillar, var postiv istallet. Vem bryr sig om modeveckan. du ar inte sa odmjuk sjalv sa titta pa dig sjalv innan du skriver skit om folk sahar officiellt.
Jimmy Neda
min blogg www.JimmytheStylist.blogspot.com
8 februari 2010, kl 17:22
Trots att jag själv närvarade på FW by Berns så håller jag med dig om mycket. Sverige är inte en modeindustri och det finns alldeles för många låtsas människor.
Hälsningar,
JimmyNeda
JimmytheStylist.blogpsot.com
8 februari 2010, kl 20:31
Oj, ibland häpnar man över hur väl du skriver!
Johanna
min blogg http://plezuro.webblogg.se
8 februari 2010, kl 21:46
Haha, jag är själv i modebranschen och till och med jag tycker modeveckan är en cirkus. Klockren beskrivning. Men den där elitismen finns tyvärr överallt i Sverige, inte bara i modevärlden...
N
9 februari 2010, kl 18:57
Haha läste det här inlägget och så såg jag det här... http://www.aftonbladet.se/sofismode/article6468051.ab
maria johansson
9 februari 2010, kl 23:04
du skriver att de männen ser ner på andra män. Men det e väl precis det du själv gör i den artikeln???? Du ser ner på folk som ser ut på ett visst sätt.

roligt att du säger emot dig själv här.
maria johansson
9 februari 2010, kl 23:24
En härskarteknik använder du dig av i denna artikel, få makt genom att trycka ner andra! du borde läsa om värdegrunden lite som är grundskolans viktigaste mål.

jag är bara ärlig vad jag anser om denna artikeln.

Varför går bloggvärlden till största del ut på att trycka ner mskor? ...vad fattas i detta samhälle idag? jag saknar empati i samhället till varandra! Men alla är såå ego o bara tänker utifrån sitt perspektiv o sitt synsätt. Det finns mskor som har olika intressen, jag älskar att sticka tex..andra älskar att titta in i dumburken varje dag..vi är alla olika...o vissa mskor älskar att titta på mode! lär dig det! men det finns inget som är bättre än det andra, utan det handlar mer om självförtroende att man gör det som man själv blir lycklig av, för varför skall man leva sitt liv genom andras önskningar??
AK
12 februari 2010, kl 19:39
Blir dubbel tummen upp här kan man säga, genom att jag också skriver: väl rutet. Nytt begrepp du myntat, tror jag? Och, som sagt, angående inlägget; väl rutet. Tål att upprepas.
mikael
min blogg ingeting
14 februari 2010, kl 16:44
Jag tycker ditt inlägg är bra skrivet. Man väljer en ståndpunkt och sen får man ta kritiken. Hela grejen är ju inte en särskilt ny händelse utan har pågått runt om i världen sedan tidens begynnelse. Att folk med fina, dyra och trendiga kläder ser ner på fattiga, otrendiga klädbärare. Det intressanta i artikeln som jag fann är det nya intresset för att i deras perspektiv "klä ner" sig för att sticka ut = vara trendig. Detta tycker jag är vidrigt när de gör det med förtydligande avsikt. En sak är att klä sig dyrt och trendig, men se inte ner på andra, håll käften och anta inte att du är majoritet. Att "klä ner" sig på ett sånt sätt som är tydligt visar på hierkitrappan var du står och vad du mest skrattar åt tycker jag förtjänar en käftsmäll lika mycket som en nynazist med präglad bombarjacka.
sofia
15 februari 2010, kl 14:26
haha, du är bäst alex!
gabriella heintz
min blogg utsikt över livet.metrobloggen.se
1 maj 2010, kl 20:06
Kära Alec.
Jag är alltid sen på det, men........... jag vill verkligen berömma dig för din insikt om den såkallade Svenska modevärlden.
ÄNTLIGEN!!
PUSS
Det arga modeoraklet P4 Mannheimer & Tengby
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close