Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Hur ser vi på våra äldre egentligen?

Regeringen ska tillsätta en utredning för att ta reda på vilka förutsättningar det finns för att äldre på äldreboenden ska kunna dricka vin till maten. Vissa av dem som gillar idén att de äldre ska få bestämma över sina egna liv tycker säkert att det är ett steg i rätt riktning. Men jag kan inte känna annat än dysterhet inför det faktum att det i dag – alltså i mars 2010 – finns äldreboenden där de boende är förbjudna att dricka vin. Borde det inte rimligen vara en självklarhet att gamlingarna på hemmen får bestämma vad de ska dricka till maten?

Folkhälsoministern Maria Larsson poängterar i en intervju med Sveriges Radio att det inte ska röra sig om någon överkonsumtion på hemmen, utan mer om ”ett glas vin till maten”. Hon säger det liksom lugnande, som om samhället nu befarar alkoholfester. Jag blir inte lugnad, jag blir irriterad. Borde det inte rimligen vara så att om en äldre människa vill dricka en hel flaska vin en kväll så ska han eller hon också få göra det?

Reportern i intervjun undrar vilka risker för de äldres hälsa som detta eventuella vindrickande kan ge. Jag känner för att be reportern fara åt helvete. Om en äldre vill dricka vin till maten ska väl alla andra skita i det. Vad är det här för attityd? Var kommer den ifrån? Man betraktar de äldre som barn. De blir omyndigförklarade. De äger sitt liv allt mindre, de krymper och krymper. Och sen dör de.

Jag minns de sista åren när pappa var i livet. Jag minns ångesten när jag och min bror hälsade på honom på hemmet. Lysrörslampor i taket. Dörrarna hade barnlås, personalen hade upptäckt att det höll gamlingarna inomhus. Ljudet av sköterskor som tassade i fotriktiga skor mellan rummen. En tv stod alltid på utan ljud i allrummet. Plastblommor i fönstren, persiennerna nerdragna, det var svårt för de boende att veta vilken årstid det var.

Pappa sov i en säng med galler på sidorna, som en stor spjälsäng. En kvinna ur personalen, möjligen hette hon Marianne, pratade på bebisspråk med honom. Jag minns att pappa blev irriterad på det, han kände sig inte bekväm med att en kvinna medvetet läspade när hon tilltalade honom. Jag minns ett besök. Den där kvinnan redogjorde för mig hur pappa hade ätit och att han hade varit lite lös i magen. Hon gjorde det när pappa satt alldeles bredvid. Hon pratade och pratade. ”Jag sitter här”, skrek pappa vildsint till slut. Då blev hon ond och gick.

På det där boendet rådde det absolut alkoholförbud. Min pappa hade varje dag så länge jag kunde minnas tagit en whisky efter maten. Nu var det slut på det. Pappa hade försökt tala med dem, på bebisspråk hade han blivit varskodd att ”regler är regler”. Jag och min bror smugglade därför in whisky till pappa. Han drack det på sängkanten, vi kastade hela tiden oroliga blickar mot dörren, rädda för att någon skulle komma på oss. Jag minns ovärdigheten i det hela när jag såg honom sitta där med sitt glas och stora, oroliga ögon. Han kände den också, ovärdigheten. Pappa var inte längre en man, han var ett barn.

Hemmet var noga med att man inte skulle ta med mat till sina anhöriga. Jag och min bror hade med oss räkor. Pappa älskade räkor. Vi åt räkor och drack whisky, min pappa, min bror och jag. Vi satt till sent på kvällen. Sen tassade vi ut för att mycket noga skölja glasen så att de inte skulle lukta sprit. Så smugglade vi ut räkskalen och begav oss ångestridna hemåt.

Pappa hade varit bosatt över hela Sverige under sitt liv. Han bodde i en skånelänga i Smygehamn. Han bodde i en villa i Hagfors. I ett radhus på Ekerö. I en lägenhet i Farsta. Och i ett sjukhusliknande rum strax utanför Stockholm. Det där lilla rummet var hans sista hem. Han fick dricka sin whisky och äta sina räkor på sängkanten, i smyg. Jag har aldrig upplevt något ovärdigare. Själv har jag sedan jag varit femton år gammal lidit av svår dödsångest. Det går inte en dag utan att jag fasar inför döden. Men jag börjar förstå nu. Den riktiga fasan är inte döden, utan de där åren på hem innan döden kommer.

160 kommentarer
Fanny
6 mars 2010, kl 10:45
Riktigt bra! Jag som aldrig har tänkt dessa tankar berörs verkligen. Du har helt rätt!
Katarina
6 mars 2010, kl 10:46
Fint skrivet Alex.
pialuntan
6 mars 2010, kl 10:46
Ja du! Var har respekten för de äldre tagit vägen? Varför tänker de yngre och medelålders bara på sig själva? Menade vi inte väl när vi uppfostrade våra barn? Har samhället och politiken del i detta? Fungerar samhället ungefär som alla andra affärsverksamheter?
Amanda
6 mars 2010, kl 10:48
Jag förstår precis hur du känner. Efter 3 veckors praktik på ett "hem" så vill jag aldrig mer sätta min fot där och ännu mindre se mina släktingar och föräldrar hamna inom dess väggar. Jag mådde så dåligt av att de hur de äldre levde. De kan inte göra nått som de brukade göra - alla deras gamla vanor är inget värt.
fdmm
6 mars 2010, kl 10:55
Har skrivit om äldrevården i min blogg. Fast det där med alkohol/matförbud finns inte längre vad jag känner till. Men det finns mycket annat som inte är människovärdigt. Tack för att du tog upp ämnet. Det pratas alldeles för lite om hur det står till inom äldrevården.
m
6 mars 2010, kl 10:55
Får lust att strypa de jävlarna. Idioter, vuxna är vuxna. vafan e det där för nåt?
Mia
6 mars 2010, kl 10:59
Du är något på spåren. Tyvärr är det inte första gången detta är uppe för debatt... Vore toppen om du orkar fortsätta, se till att det inte bara blir en blänkare!?!
AT
6 mars 2010, kl 11:03
Nu är du som bäst. Inget ängsligt gluttande åt olika håll för att veta vartåt de chica bloggvindarna blåser. Viktigt, öppet, äkta, på riktigt. Du är miltals över bloggträsket och förtjänar respekt. Jag har glädjen att läsa en riktig författarblogg. Fast när du tramsar klickar jag vidare. För övrigt funkar inte länken i ditt inlägg om Amandas nya jobb ang. originella människor ( eller så är den stängd nu).
Emma
6 mars 2010, kl 11:08
Så jäkla bra skrivet Alex!
laura
6 mars 2010, kl 11:11
Hej Alex!
Underbar fantastisk bra text om samhällets syn på de äldre!! En viktig text framförallt!
Jag såg en dokumentär om en kvinna i danmark som bedriver ett ålderdomshem där det är fritt fram för de gamla att dricka, spela musik (på hög volym om de vill) dansa, äta gott, ja leva livet sm de gjorde innan de blev gamla, helt enkelt fortsätta vara sig själva och bestämma över sina egna liv. De som bodde där var lyckliga och personalen trivdes (de gick för övrigt inte runt i stela vita eller gröna uniformer utan i "vanliga" kläder")
Och, här kommer det viktigaste, det här hemmet hade bedrivits i över tio år och man hade gjort studier (jämfört med andra hem där det rådde alla de förbud som du beskriver i din text) och det visade sig att de som bodde i det här hemmet levde längre, behövde inte medicineras med massa piller, och framförallt var lyckligare!
Så jag hoppas att det blir ändring på samhällets behandling av de äldre! Om inte så vet du vart du kan söka dig när du blir gammal.. =)
Ulrika
6 mars 2010, kl 11:16
Mycket fint skrivet!
6 mars 2010, kl 11:17
Jag gillar dig, Alex. Du har hjärtat på rätta stället. Så jävla bra skrivet! Ett viktigt ämne...men fan vill hamna på ett hem som gammal, där ens människovärde är reducerat till noll?! Det är ju skrämmande...
Maria
6 mars 2010, kl 11:21
Oerhört fint och viktigt inlägg. Jag jobbar själv på ett äldreboende, och ser dagligen på nära håll hur det bebispratas och körs över. Axel får inte ha på sig den blå skjortan han tycker om så mycket för att det blir jobbigare för personalen att få av honom den och Inga får inte komma ner och fika med dem andra för att det tar sådan tid att förflytta henne. Personalen går i första hand på dessa hem, inte de boende.
Karin
6 mars 2010, kl 11:22
Så jävla rätt, Alex. Det är skrämmande hur vi behandlar de äldre, våra husdjur får ju för sjutton bättre omsorg. Det är helt sjukt att vården av äldre har så låg prioritet då vi alla ju en dag kommer bli gamla.
Det må finnas nackdelar med den sydeuropeiska kulturen där man alltid håller familjen om ryggen och tar hand om barnen och de gamla i hemmet. Men jag skulle ju mycket hellre möta döden i mina egna barns hem, omgiven av barnbarn, kärlek, trygghet och respekt. Få dricka den whiskey jag vill utan smuslande. Få ett värdigt avslut.
6 mars 2010, kl 11:27
Mjo, det är märkligt att man blir behandlad mer som ett barn ju äldre man blir. Om de betalar spriten själv kan de väl få dricka hur mycket som helst, frågan är om skattebetalarna ska betala deras vin till maten?
Kristina
6 mars 2010, kl 11:28
På det boende jag arbetade på för några år sedan, både demens/äldre patienter gav vi alltid de äldre ett glas vin eller vad som efterfrågades om det fanns i deras privata kylfack.
Dock är det viktigt att påpeka, som du glömmer (?) att man måste dra en gräns mellan äldre som blivit fysiskt dåliga och demenspatienter.. Man måste alltså göra det fullständigt klart för alla vårdare vem som är i OK skick att dricka eller ej - vilket kan vara ganska komplicerat.
Det känns som detta är en kommunfråga? Jag vet inte om det finns någon lag emot att servera dem vin? Enormt tråkigt att de talade bebisspråk med din pappa, jag hade inga problem att säga till mina 30 år äldre kollegor att lägga av när de höll på så där - något värre finns inte!
Dante Alighieri
6 mars 2010, kl 11:32
Min mormor bodde på ett ädreboende i Almunge, två mil utanför Uppsala. Hon fick inte äta sina pannkakor eftersom hon inte ätit upp sin soppa. Jag skakar av ilska och sorg då jag skriver detta.

Detta var ett av de mest angelägna ämnena du någonsin tagit upp. Och märkligt att det görs av så få, så sällan. Och slutligen är det så viktigt att vi i den yngre generationen sätter igång debatten.

Idag känner jag, mer än någonsin (med undantag för inlägget om alkoholens vara eller inte vara på julafton) att du är en viktig person i den offentliga debatten.
Mariaviolen
6 mars 2010, kl 11:37
Min pappa dog i oktober förra året efter en lång tid i miljö som du beskriver utom en väsentlig skillnad. Vi fick ha med oss precis vad vi ville till honom. De hade inställningen att allt som han får i sig är bra. MAten var ju den sista glädjekällan han hade. De hade till och med rätt att få ett glas vin till maten om de ville. ( Men då fick de betala just vinet) Så min fråga är istället. Varför är det så olika på olika kommuner???? Är inte det orättvist så säg.
Sture
6 mars 2010, kl 11:37
Väl rutet!

Say it loud and say it proud: "I'm Alex Schulman, bitch!".
Christina
6 mars 2010, kl 11:40
Hej Alex!
Jag håller fullkomligen med dig. Jag tillhör en av dessa som går i fotriktiga skor och oroar mig också mycket inför min ålderdom och död. Jag har jobbat inom åldringsvården som undersköterska i 30 år och du ska veta att det finns några eldsjälar kvar som kämpar för att de äldre ska få ett bra och värdigt liv. Jag brukar alltid tänka på hur jag skulle vilja att mina föräldrar eller andra nära anhöriga skulle vilja ha det. Vi måste alla hjälpas åt och kämpa för de äldre. Tillslut hamnar vi alla där, hjälplösa och beroende av andra.

Tack för att du belyser det ämne som jag brinner för!

/ Christina, 53 år
Stefan
6 mars 2010, kl 11:48
Väl skrivet!
Nina
6 mars 2010, kl 11:49
Jag tycker väldigt mycket om när du berättar om er dotter, men det här var verkligen fantastiskt bra skrivet.
Dojle74
6 mars 2010, kl 11:56
Vårdpersonal som pratar bebisspråk är väldigt irriterande tom i bebissammanhang. Även om det finns bebisar närvarande så kan dom väl prata vuxenspråk när dom pratar med vuxna, inklusive äldre människor.
Nicole
6 mars 2010, kl 11:58
Träffsäkert och riktigt bra skrivet! Du har helt rätt och det är bra att du använder dina erfarenheter i ett sånt viktigt ämne.

Shit, nu växte du!
sagaulla
6 mars 2010, kl 11:59
När jag läste det du skrev så känns det som om jag själv nu som äldre är i samma situation som min son var då han började på dagis! Jag var så emot den framtidsvisionen som då och kanske även nu finns, att alla de små barnen skulle formas på samma sätt. Nu sitter vi vackert i ring och sjunger denna sång, nu trär vi våra plastpärlor och nu skall alla vila! Jag beundrade min son som stack ut och inte följde mönstret! Hoppas att jag är lika stark och dricker mitt vin precis när jag vill. Jag är säker på att min son ser till att jag kan få göra det.
Olof
6 mars 2010, kl 12:08
Hej Alex. Jag har själv jobbat på ett vårdhem, och känner igen det du beskriver. Jag minns en kort sekvens i film vi såg i skolan när jag läste till undersköterska, där vårdaren lite skrattandes förklarade för en tant att "nähedu Maja, det är ju inte lördag längre" när tantstackaren ville ha sitt egna godis. Vårdaren var tydligen omtänksam som såg till tantens tandhygien. Löjligt jävla nonsens. Nedvärderande förmyndarskap. Men det finns hopp om att, all personal är inte sån.
Poptönten
6 mars 2010, kl 12:09
Väldigt bra och viktigt, Alex!
Camilla
6 mars 2010, kl 12:12
Jag har aldrig skrivit en kommentar trots att jag läser o tycker om din blogg. Det här är det bästa du någonsin skrivit ! De äldre har grundlagt vårt samhälle, de ska ha DET BÄSTA av allt ! //Camilla
s
6 mars 2010, kl 12:20
hej alex,du har en jättebra blogg!! jag undrar var du och amanda har köpt er soffa?
Elenore
6 mars 2010, kl 12:22
Jag är så glad att du tar tag i denna fråga! Jag har tänkt på detta länge och diskuterat med vänner, men aldrig gjort något åt det. Just för att jag inte vetat vad man ska göra. Hjälper det att lilla jag skriver till en politiker? Det hjälper ju knappt med namnunderskrifter. Fast försöka vill man ju! Våra äldre ska inte behöva ha det som de har det, det är sjukt. Perosnal som inte har tid, ibland inga egna rum, hemska lokaler, dålig lukt mm. Listan kan göras lång. Det är förvaring. Är de inte värda mer. De som har byggt upp vårat land, som sitter på sådan visdom. Nej, äldrevården och psykvården får lida, så är det och så får det inte vara!
Sedan är jag, precis som du, livrädd för att hamna på ett äldreboende. jag vill ärligt talat hellre dö innan dess och då har jag en sådan enorm dödsskräck så det finns inte ord. Nämnde faktiskt detta för min sambo igår innan jag skulle lägga mig. Ju äldre man blir (är bara 30) desto mer kommer tankarna på detta. Jag sa i alla fall till honom "Jag är så rädd för att bli gammal, för att hamna på ett boende" och så fick jag ångest.
Nej, något måste som sagt göras, både för de som är där NU, precis NU, inte vänta, och för framtiden.
mia721
6 mars 2010, kl 12:23
Jag kan bara hålla med dig. Bra att du tar upp detta ämne, det måste ske en förändring hur vi behandlar våra äldre. Vi har precis begravt min morfar 91 år som tyvärr blev tvungen att bo på sjukhem de sista 4 månaderna i sitt liv. Man fick förvisso ha vin på sjukhemmet men det var inte helt utan kritik. Morfar har inte under sina första 90 år av sitt liv druckit en droppe för mycket men sista tiden så kanske det gick ner ett och annat glas för mycket, men vem fan skulle inte göra det när man inser att livet är slut och inte kan röra sig längre! Själv tyckte jag och min mamma att han skulle få vin om han ville men nej se du det gick inte tyckte personalen....
6 mars 2010, kl 12:24
Alex, med den här typen av inlägg förstår man vilket djup som vilar bakom din lättsamma fasad, samt att det inte alltid krävs akademiska studier för att vara en sann intellektuell.
Rosenblad
6 mars 2010, kl 12:25
Jag jobbar ibland på ett äldreboende. Där har de äldre egna boenden, lägenheter i ett servicehus. Eftersom det är just egna boenden kan personalen inte säga så mycket om att de boende dricker alkohol eller röker inne i sina lägenheter. Men det är personalens arbetsuppgifter att vara behjälplig med allt såsom toabesök, matning, på- och avklädning etc.
Självklart att de boende ska få göra vad de vill i sina hem, och det är skillnad på ett glas whiskey eller en hel flaska men det handlar ju även om säkerhet både för den enskilde och övriga boende och även för personalen.
Är vårdtagaren klar och kan sköta sig helt själv utan personalens direkta hjälp är det väl inga problem, men om han/hon börjar bli lite smått dement kan det ju medföra mycket stora risker för övriga i huset om t ex ciggaretter läggs pyrande lite här och där.
Det är heller inte särskilt trevligt att som personal gå in till någon som behöver hjälp men som kanske inte är nykter nog att ta emot den.
Rosenblad
6 mars 2010, kl 12:27
Det handlar ju även om att det inte är så bra att blanda alkohol och mediciner.
Monika
6 mars 2010, kl 12:35
Hade ingen aning om att det var så illa. Vad fint av dig och din bror att ni gav eran pappa små guldkantade tillfällen med insmugglad mat och dryck. Hoppas verkligen att reglerna ändras på många plan så att man kan se fram emot en värdig ålderdom.

Btw älskar att följa Charlies utveckling, uppdatera oftare :)
Monika
6 mars 2010, kl 12:35
Hade ingen aning om att det var så illa. Vad fint av dig och din bror att ni gav eran pappa små guldkantade tillfällen med insmugglad mat och dryck. Hoppas verkligen att reglerna ändras på många plan så att man kan se fram emot en värdig ålderdom.

Btw älskar att följa Charlies utveckling, uppdatera oftare :)
paula
6 mars 2010, kl 12:36
blir glad över att din blogg är så stor när du skriver sånt här. ger lite hopp om mänskligheten
Rosenblad
6 mars 2010, kl 12:37
Självklart ska inte vårdpersonal prata bebisspråk med vårdtagarna!
Det är helt oacceptabelt!
DoubleNature
min blogg www.snooza.blogspot.com
6 mars 2010, kl 12:45
Hej Alex!
När du började blogga o synas i media hatade jag dig. O nu känner jag bara att du är en ovanligt vettig människa med mängder av sunt förnuft.

Jag har också levt med den här jävla dödsångesten hela livet och gått igenom fyra depressioner inklusive en förlossningsdepression. Och inte fan gör det tanken på åldrandet lättare att inse att man inte får njuta när man blir äldre. Jag fick en son i juni och det är så kul att titta på Charlie och jämföra. Jag har aldrig varit så bra på att uttrycka mig, så när du skriver om Charlie, dödsångest och andra saker, känns det som om du sätter ord på mina känslor. Jag kan inte själv riktigt definiera dem.

Min farfar hade diabetes och var väldigt gammal när han låg på ålderdomshem. Han fick givetvis inte äta godis. Vem bryr sig om man är 93 år och vill äta godis? Jag och pappa fick smuggla in favoriten hallon och lakritsbåtar.

Nu ska jag sluta skriva, det blir alltid så osammanhängande :-)

Tack för en bra blogg!
Lisa Larsson
6 mars 2010, kl 12:48
Är inte detta Sverige i ett nötskal? Storebror vet bäst, vakar över dig och ser nogsamt till att ta bort allt skadligt, farligt och ohälsosamt. Att du som individ vill något annat? Åh nej, storebror har mätt, undersökt, klurat OCH kommit fram till att...
Tack för ett mycket bra (och sorligt) inlägg. För mig blev din text en beskrivning av det svenska samhället i koncentrerad form! Tänkvärt!
Ella
6 mars 2010, kl 12:54
Du kan vara helt lugn. 40-talisterna kommer att vara på äldreboendena långt före oss.
Finns inte en chans i världen att de kommer att avstå från rödvin och god mat.
De kommer att ordna till allt det där. Innan de ens har hamnat där såklart.
Sara
min blogg *
6 mars 2010, kl 12:58
Jättebra skrivet, och med passion mellan raderna. Det är mycket med detta samhället som är fel och ovärdigt och de som inte längre har en funktion i samhället räknas inte. Detta gäller våra gamla, men också djuren som vi delar vår planet med. Visst ska alla behandlas med respekt, att det inte är en självklarhet är en gåta!
my
6 mars 2010, kl 13:00
Kan inte låta bli att ställa en fråga,nämligen varför kunde inte din pappa bo hemma hos familjen?
Det är så lätt att klaga på äldrevården men var finns deras familjer? Har familjen inget ansvar alls?!
6 mars 2010, kl 13:01
Håller helt med dig Alex! Det är totalt vansinne att man behandlar sina äldre på detta ovärdiga sätt!

Våra gamla borde få njuta på sin ålders höst av det som dom anser är det goda här i livet. Om det sen råkar vara en whisky, en pipa tobak, kaffe eller något annat må så vara.

Varför ta ifrån dom det sista dom kanske riktigt njuter av?

Skämmes ta mej fan på alla som inte behandlar våra äldre med den värdighet och respekt dom förtjänar!

Förövrigt hoppas jag att du och din familj får en trevlig lördag och att solen skiner på er lika mycket som på oss här i Malmö!

Petra
Knasbubblan
6 mars 2010, kl 13:16
KANONBRA!!! Det här är bland det BÄSTA du någonsin skrivit. Det är väl självklart att man som gammal ska få äta/dricka det man vill och att man ska behandlas med respekt efter alla år.
6 mars 2010, kl 13:17
I Norge er det iallafall tillåtet att servera vin till maten anytime, och på høgtider får de snaps och vad de nu vill. Det enda er vel pasienter som er alkoholister eller tar medisiner som man inte kan dricka nær man tar.. Men annas kan man ju ha spriten på rummet och dricka nær det passar och vill man ha vin till maten er det tillåtet. Vad er det som hænder i Sverige? Hur kan det vara en utredning før att bestæmma att folk får dricka vad de vill till maten? Man er bara pasient på sjukhem/eldreboenden, inte nån som sjukhemmen æger. Alla pasienter skal få ivaretatt sin autonomi och om det er viktigt før dem att dricka vin, vem er vi att stoppa dem??
Klara
min blogg jagklara.blogg.se
6 mars 2010, kl 13:22
Tänker på farmor som sitter "inlåst" och fick en ganska stor klump i magen nu. Jag sommarjobbade tidigare inom hemtjänsten och den där förbannade bebisrösten som somliga lade till med höll på att göra mig vansinnig. Så mitt i prick, bra skrivet Alex.
T
6 mars 2010, kl 13:30
Vet precis hur det känns.. Min morfar fick en stroke för ett antal år sen och är sedan dess delvis förlamad i vänstra delen av kroppen. Han är på ett hem och det gör ont i mig när jag är där.. Därför undviker jag att hälsa på, men vet att jag kommer ångra det den dagen han dör, men ändå är det så svårt att åka dit.
Maria
6 mars 2010, kl 13:30
Var inte orolig för åldrandet Alex, ombesörj att Du/Ni får äldrevård i Danmark istället. Det tänker jag göra. Där får man vara människa och ha integritet sålänge man lever. Man "får" både dricka vin & sprit, äta valfritt, röka cigarr och ha sex ;-)
Jag arbetar i vården. Och jag har en mamma som de pratar över huvet på. Med bebisspråk. Du kan inte ana hur mycket inkompetenta nonsensmänniskor det finns i just mitt skrå. Men Du kan säkert ana hur mycket mer eller mindre välbetalda topp och mellanchefer det finns omkring åldringsvården. Så många att det inte finns en spänn kvar att utbilda fotfolket i etik, moral, sociologi och psykologi. En å annan kunskap i omvårdnad finns det, men absolut inte i hur den skall begagnas ihop med den enskilde och deras anhöriga. Om jag är a pain i the ass inför min mammas vårdare? You bet! Nu har det gått så långt att jag skickar en kopia till högste kommunchefen när jag mailar alla dessa mellanchefer om idiotin min/vår gamla mor får stå ut med. De här frågorna måste upp på agendan dagligen. Du skulle egentligen se till att Din artikel gick iväg som ett massutskick till ALLA politiker och vårdansvariga i landet. Du sätter huvet på spiken SÅ fantastiskt bra. Sluta aldrig skriva ner Dina reflektioner. Tack för att Du finns!
Kerstin Karunaratne
6 mars 2010, kl 13:34
Tack för att du belyser ett viktigt ämne. Den här artikeln har du lyckats väldigt bra med. Du är en skicklig skribent - inte tu tal om den saken.
anna
6 mars 2010, kl 13:40
Jättebra skrivet. Håller med dig. Extraarbetar på äldreboende och mår ofta riktigt dåligt över hur vissa av de gamla har det. Alla har det inte dåligt, vissa trivs riktigt bra och deras lägenheter är deras hem. Ang alkoholen så har vi en boende som får sprit av sin son och då dricker på lördagkvällarna, han spelar kort med personalen och tar sig några glas. Han har gjort så sen har fyllde 20, berättade han för mig. Och då är det liksom okej att han dagen efter blir vresig och försöker slå mig, för han är dement. Det är okej. Bara han får ha kvar sitt liv så är jag nöjd. resten kan vi jobba runt.
anna
6 mars 2010, kl 13:40
Jättebra skrivet. Håller med dig. Extraarbetar på äldreboende och mår ofta riktigt dåligt över hur vissa av de gamla har det. Alla har det inte dåligt, vissa trivs riktigt bra och deras lägenheter är deras hem. Ang alkoholen så har vi en boende som får sprit av sin son och då dricker på lördagkvällarna, han spelar kort med personalen och tar sig några glas. Han har gjort så sen har fyllde 20, berättade han för mig. Och då är det liksom okej att han dagen efter blir vresig och försöker slå mig, för han är dement. Det är okej. Bara han får ha kvar sitt liv så är jag nöjd. resten kan vi jobba runt.
anna
6 mars 2010, kl 13:40
Jättebra skrivet. Håller med dig. Extraarbetar på äldreboende och mår ofta riktigt dåligt över hur vissa av de gamla har det. Alla har det inte dåligt, vissa trivs riktigt bra och deras lägenheter är deras hem. Ang alkoholen så har vi en boende som får sprit av sin son och då dricker på lördagkvällarna, han spelar kort med personalen och tar sig några glas. Han har gjort så sen har fyllde 20, berättade han för mig. Och då är det liksom okej att han dagen efter blir vresig och försöker slå mig, för han är dement. Det är okej. Bara han får ha kvar sitt liv så är jag nöjd. resten kan vi jobba runt.
Björn
6 mars 2010, kl 13:41
Du borde vara minister med ansvar för vård och omsorg. Det behövs nya ögon där och klara direktiv om vad som ska gälla på äldreboenden.
Maria
6 mars 2010, kl 13:48
Du har naturligtvis helt rätt i vad du säger. Jag blir otroligt förvånad dessutom då jag trodde att det där var förlegat och utagerat för längen sedan. Mellan 2000 - 2002 då jag arbetade på Slatsjöbadens Sjukhus äldrevård var det självklart för oss att servera vin till maten eller en whisky efter maten beroende på personernas egna önskemål. Bröt vi mot lagen då? Eller hade det att göra med att det var i privat regi (men ändå finansierat av kommunen efter avtal) ? JAg blir helt förvirrad och mycket bestört att detta överhuvudtaget kan vara en fråga. Det måste väl vara något slags brott mot mänskliga rättigheter att en person inte ska få bestämma övar sin mat och dryck själv?
Andrea..
6 mars 2010, kl 13:56
Vems Jätte öron har stackars Charlie ärvt !!?
Markus
6 mars 2010, kl 14:02
Bland det bästa du skrivit på mycket länge både språkligt och innehållsmässigt !
Markus
6 mars 2010, kl 14:02
Bland det bästa du skrivit på mycket länge både språkligt och innehållsmässigt !
Markus
6 mars 2010, kl 14:02
Bland det bästa du skrivit på mycket länge både språkligt och innehållsmässigt !
Markus
6 mars 2010, kl 14:02
Bland det bästa du skrivit på mycket länge både språkligt och innehållsmässigt !
Josefin
min blogg jjoo.blogg.se
6 mars 2010, kl 14:11
Jag fick en klump i magen av sista stycket. Jag är mycket rädd för döden och tänker också på det nästan varje dag (kväll). Jag blir inte alls lugnad av "att det är bara som innan man föds", alltså, ingenting!
Men fyfan vad drygt, känner jag då!
eva brick
6 mars 2010, kl 14:29
KANONBRA ATT DU TAR UPP ÄMNET ! iNTE underligt faktiskt att de gamla inte räknas, när man räknas i vissa kretsar som en icke-person efter de fyrtio (Lars Ekborg : " kärringar över förrti blir ju så ful") eller Som Hasse och Tage, som menade att vid fyrtiotre e man passé..är det vad som återstår menade dom..att mata duvor i parken ?

Det blir allt fler tv-program som utesluter folk över 38----snart finns väl inga kvar mer än "stjärnorna på slottet"...som en insändare kallade "geriatrisk mjukporr"....personer över femtio är allt mindre önskvärda överallt. För att inte tala om de förhatliga åldringarna...

Det är bedrövligt på ålderdomshem och äldreboenden , jag har rik erfarenhet därifrån. Skulle kunna skriva en uppsats om det. Aldrig får dom komma ut....! Det finns inte tid eller lust bland personalen att "ta ut någon" ens en halvtimme eller en kvart.

Är man som min mor snart 80 och klar i huvudet, får man inte den hjälp man behöver med städning och bäddning, utan hon får kämpa med reumatiska händer och bädda själv...hon får beskedet, det gör vi i morgon eller så....Vi anhöriga får komma med toapapper och hygienartiklar....visst får hon hjälp med inhandling, men bara om det uppstår någon tidslucka....

En stackars vaktmästare som ska byta glödlampor i ett par hundra lägenheter....så anhöriga får agera sådan också.... m m. m.m-
ataxia
6 mars 2010, kl 14:33
Har viss förståelse för att äldre är tränade att inte be personalen stoppa upp reglerna i röven, så den uppgiften faller på besökarna. Och alldeles oavsett om vin till maten nu skulle vara ohälsosamt, måste jag cyniskt fråga vad man tror äldre sparar hälsa till som är viktigare än att få njuta i nuet. Vill gamlingarna ha ett glas vin, varsågod. Vill de gå på rave-party, mindre konventionellt, men deras val. Vi har något som heter Socialtjänstlagen här i landet, så här avslutas allra första paragrafen: "Verksamheten skall bygga på respekt för människornas
självbestämmanderätt och integritet." Den meningen borde ramas in och sättas upp på vartenda äldreboende i landet.
Malin
6 mars 2010, kl 14:41
Eloge till dig.
Johanna
min blogg lillaj.blogspot.com
6 mars 2010, kl 14:44
Min morfar bodde på ett sådant hem, min farmor också, och det gav mig lika mycket ångest. I morfars fall kom mormor ändå dit varje dag och hälsade på, det måste ha varit ännu värre för henne än för oss på något sätt.

Jag trodde att det var sådär deppigt på alla hem, men en gång var jag på Gotland för att skriva ett reportage åt DN, om ett äldreboende som heter Hattstugan. Det var helt fantastiskt! De äldre var dementa, men de hade det så bra. Det var inrett som en stor stor villa, med motionscyklar i vardagsrummet ("ingen vill väl sitta inne i ett tråkigt träningsrum och cykla, nej, man ska vara här med de andra") och varje dag hjälpte personalen en av de boende att bjuda in de andra in till sig, till sitt rum, på fika. Så att de hälsade på varandra. Personalen verkade stortrivas och sa själva att det kändes som att de var en stor familj som gjorde saker tillsammans på dagarna.

När de påminde Sören, 79 år, om att han cyklat Vättern runt 20 gånger (eller något sådant) och han blev superglad av minnet, satt jag och borrade in naglarna i händerna för att inte börja gråta. Kände mig väldigt proffsig...

Kan det inte bara få vara sådär på alla hem?
sofia
6 mars 2010, kl 14:47
Vet du vad du pratar om?? Jag är undersköterska och jobbar på ett äldreboende.. Å jag kan säga att vi gör inget annat än å springer och servar våra boende till 100%, som små betjänter! Vi som personal har inte många rättigheter, får stå inne i lägenheter där vissa kedjeröker INNOMHUS, vilken jävla arbetsmiljö. Vi får torka spy för att vissa män hällt i sej massa öl och sprit!
hanna
6 mars 2010, kl 14:48
Jag går på gymnasiet med inriktning omvårdnad och har praktiserat mycket inom äldrevården och det jag hör och ser jag gör mig så ledsen. Jag brinner verkligen för att arbeta med äldre. Det är så givande. Skulle aldrig få för mig att prata bebisspråk med dem, varför gör man det? Herregud, jag ser dem som vilken människa som helst, dvs. en medmänniska. En mormor, en farfar eller en granne. Jag blir så arg när jag sitter i personalrummet och hör hur de pratar om sina patienter som ett jobbigt rumsnummer. Hallå de har ett namn?! Om äldrevården hade personal som verkligen brann för sitt yrke och hade personal som var positiva så skulle de äldre må så mycket bättre. Man ska ha respekt, en holistisk syn till patienten och empati, samt aldrig kränka en patients integritet, annars ska man inte jobba inom vården. Punkt.
6 mars 2010, kl 14:54
Vad var det för hemskt hem ni hittade åt honom? Min mormor bodde på ett med egen minilägenhet. Hon fick dricka både vin och snaps om hon ville och vi tog alltid med oss ätbart till henne. Personalen var också underbar. Det finns massa gräsliga äldreboende, det är tragiskt att det kräver mycket engagemang av anhörig för att ordna ett drägligt slut. De som är ensamma eller på annat sätt är utlämnade åt det allmänna får det tufft. Bra speglat.
6 mars 2010, kl 15:10
det som förvånar mig är den avsaknad av vetskap om att ;detta kommer även att drabba mig, hos politikerna. Precis så som tonåringar föraktfullt kan fnysa åt os som passerat trettio , och inte inse hur snabbt livet går, att de snart själva är där, så verkar inte politikerna förstå det faktum att de snart själva är vid den punkten i ens liv, när någon annan ska ta hand om en. För visst håller ni med om att livet går snabbt?
Glamour Girl
6 mars 2010, kl 15:20
Du har helt rätt. Sverige måste komma vidare i sin syn på alkohol. Och sin syn på äldre människor. Det är inte 1917 längre då en stor del av befolkningen söp som svin. Då kanske det var befogat med motböcker och allt vad man nu hittade på. Denna ängslan för alkoholkonsumtion i det offentliga rummet ligger där och lurar vart man än går. I Arboga tex - en liten stad i Västmanland - har de börjat sända opera från Metropolitan på Folkets Hus. Stor debatt råder om man överhuvudtaget ska få servera vin under pausen. Herrgud....

Slappna av lite Sverige och passa på att lägga ner Systembolaget på kuppen.
Segersten1
6 mars 2010, kl 15:23
Jag håller med dig - i det mesta. Man bör dock ha restriktioner vad gäller alkohol, men då när det gäller de äldre vars medicinering krockar med alkohol. Då kan man snacka om allvarliga konsekvenser om man tillåter att den äldre får dricka, den äldre kanske inte heller är insatt i hur medicineringen fungerar med alkoholen.
Vin till maten, ja! Men inte till priset att den som druckit vinet riskerar att kvävas efteråt.
Charlotte
6 mars 2010, kl 15:28
Du kan inte ha mer rätt än vad du har just i detta inlägget. Håller fullständigt med dig!
Bra skrivet!
Får själv tårar i ögonen när jag tänker på min mormor och den sista tiden på sjukhuset. Jag var oerhört förtvivlad för att ha förlorat min mormor men samtidigt lättat att hon slapp bo på hem. Hon hade aldrig klarat det. Nu fick hon bo i sitt hus till slutet och det var precis vad hon ville.
Camilla
min blogg http://camilla.ahnell.se
6 mars 2010, kl 15:28
Bra skrivet! Det är skrämmande hur våra gamla behandlas.

Tummen upp för en bra blogg och en underbar bok om din pappa.
anonym uska
6 mars 2010, kl 15:36
Bra skrivet. Låter helt vansinnigt med förbud och att behöva smyga så, är precis som du skriver, ovärdigt.

Har jobbat i flera år på ett äldreboende där ingen av de boende förbjudits att dricka alkohol. Dom är inte omyndiga. Däremot får man tänka på att även bland äldre finns det alkoholister och det kan bli otrevliga uppträdanden som drabbar andra boende som är riktigt sjuka, såväl som personal. Det hindrar inte att vi har fester med ett glas vin eller en sup till maten och ingen blir då nekad. Det finns dom som vill ha sig sin lilla sängfösare och det lägger vi oss inte i.

Jag vet inte vad din pappa bodde på för typ av hem men där jag jobbar är dom boende generellt i mycket dåligt skick. (Det har blivit svårare med åren att få plats om man anses för "bra".) Efter ett par glas vin ökar risken för att dom ramlar inne på rummet. En del dementa kan också reagera med ångest. Problemet med alkohol kan vara ansvarsfrågan om det händer nåt. Som personal hamnar man i kläm. Vi ska garantera att alla de boende är trygga och får rätt vård, oavsett deras skilda medicinska behov och bakgrund, samtidigt som vi inte ska lägga oss i deras liv. Det är en mycket svår balansgång och man behöver ha god kontakt och samarbete med anhöriga. Många gånger kan det vara dom som vill styra och ställa med hur deras mamma eller pappa ska ha det, utan att dom tagit reda på vad deras förälder faktiskt vill själv.

Jag är, trots att jag ser vad personalbrist och dålig organisation gör, inte rädd för att bli gammal och bo på äldreboende. Det finns bra sådana också, vilket är viktigt att komma ihåg.
Jakob
6 mars 2010, kl 15:46
I låten ”Ett enskilt rum på Sabbatsberg” beskriver John Holm sina tankar inför döden. Sorgligt och vackert med en föhoppning om ett värdigt slut på livet. Önskar att alla inom långvården och serviceboenden såg vårdtagarna som människor.
karibien
min blogg http://karibien.typepad.com
6 mars 2010, kl 15:50
Ja herregud så bra du fångar den där ovärdiga miljön som en del hem är, vare sig de är kommunala eller privata, hem eller hemtjänst.

Det finns ett överförmynderi som är riktigt otäckt. En välviljans diktatur. För det är naturligtvis för gamlingarnas skull man gör det. Alltid för deras bästa. Nämen oh, nu har forskning visat att en snäll gammal hund på hemmet gör att gamlingarna mår bra, och en liten täppa där de friskaste kan påta lite så håller de sig friskare. Och kultur förstås, lite skillingtryck och psalmer, sånt de minns från barndomen, så håller de igång hjärnan också.

Jag hoppas jag har skallen och käften i behåll när jag blir gammal.

Då ska jag beställa metal och punk, nää jag tänker inte lyssna på schlagers bara för att folk i min generation förutsätts göra det. Ut med jycken och langa hit mojitos. Kör ut mig på gården, jag vill sitta i skuggan under ett träd. Ge tusan i pläden, jag har alltid varit en isbjörn jag ska inte ha nån pläd nu heller.

Valfrihet handlar, trots politikers retorik, inte ett dugg om ifall jag betalar min eller pappas omsorg till vårdbolag A eller kommunen B. Det handlar om att få dricka mojitos eller whiskey och bli behandlad som en vuxen människa. Till och med om man har Alzheimers.

Sen kan man ju önska att en sån mänsklighet och omsorg-inte-bara-förvaring fanns i till exempel psykvården också...
extAnnten
min blogg http://www.extannten.blogg.se
6 mars 2010, kl 15:52
VÄL RUTET! När jag var ung, jobbade jag på ett hem liknande det du beskriver blev din pappas sista. Där arbetade en sjuksköterska som körde sitt eget race. Varje kväll när hon hade vakt, hällde hon upp cognac i medicinkoppar (du vet de där små centilitermärkta sakerna i rött, vitt eller blått) till några av patienterna. Hon vägrade förneka dem sin kvällsfösare.
Men det är något läskigt negativt svenskt över det här, att vi vill "ändra på samhället" så att äldre människor inte fråntas sin värdighet och frihet hur som helst.
Samhället är ju VI.
Så, jag hoppas alla som har anhöriga på ett hem kan visa åtminstonde lite civil olydnad när det gäller en så basal sak som att få bestämma själv om man vill "försämra sin hälsa" med ett glas vin till maten eller "ohälsosam föda". Fy fan vad tokig jag blir.
Och jag håller med någon av kommentatorerna - du är briljant i den här typen inlägg.
H
6 mars 2010, kl 16:07
Men du, jag har funderat kring vem Charlie är lik runt ögonen av dig och Amanda och nu när jag såg fotot på dina föräldrar (när du var nyfödd) så fick jag svaret - din pappa. Charlie har sin farfars ögon! Häftigt och mysigt!
Mrs M
6 mars 2010, kl 16:08
Min mamma låg på ett äldreboende/vårdhem, svårt sjuk de sista 1.5 åren av sitt annars så friska och pigga liv. Det var förskräckligt och enormt deprimerande. Pappa smugglade också till henne vin med jämna mellanrum. Observera smuggla.
Mig veteligen är det enda ställe där man själv får dricka vin är på Stockholms Sjukhem - ett hospice för döende. Då är det så dags.
Blä för svensk sjukvård för äldre. Vart är den på väg?
Sanna
6 mars 2010, kl 16:09
Många gånger har du skrivit så fina och kloka saker på denna blogg, och inte en gång har jag kommenterat. Så är kommer en stor och varm komplimang till dig, du skriver otroligt bra. Du är inspirerande och du skriver så det berör om viktiga saker. Jag ville ge dig en kram när du skrivit om gubben som slog ett barn. Och jag hoppas att detta inlägg kommer dra igång debatten om hur vi behandlar våra äldre.Tack /Sanna
Jessica
min blogg jessicaochlivet.blogspot.com
6 mars 2010, kl 16:11
Ja, helt sant! Det är det som jag fasar över helt klart... De sista åren innan man dör, man har ingen aning om vart eller med vem man hamnar. Blir som ett tvångskollektiv där man inte ens får dricka alkohol.

Bra Alex, se till att det händer något!!
6 mars 2010, kl 16:18
Mycket viktigt skrivet! Fy fan för samhället som spottar på de äldre.. Att vara äldre är väl för fan inte detsamma som att bara invänta döden! Har du sett dokumentären Young at heart? Den handlar om en sångkör för 80-plusare som turnerar runt i USA och är helt fantastisk. De har funnit varandra och livet genom musiken och de sjunger med en sådan känsla, sorg och glädje, att man undrar varför man någonsin lyssnar på musik som sjungs av folk under 80.. Kolla in det här klippet när de sjunger Coldplays Fix you, dedikerad till två körmedlemmar som nyligen gått bort. Jag har aldrig varit ett fan av Coldplay men när Fred Knittle (med syrgastuben inkopplad) sjunger den här låten kan man inte tycka annat än att den är fantastisk. Texten får en helt annan innebörd. http://www.youtube.com/watch?v=gosIuO1HqEg
Nina
6 mars 2010, kl 16:22
Håller med, FULLSTÄNDIGT! Har själv upplevt det du beskriver med anhöriga. Jag blir rasande. När "medvetna" äldre, sjuka människor fortfarande kan och VILL njuta av livets lagliga goda...ge mig ETT rimligt skäl till varför dem inte ska få göra det, någon?! Något annat är helt otänkbart i min värld. Det är nästan så att man vill öppna upp ett vårdhem och föregå med gott exempel. Visa hur vi ska ta hand om de människor som banat vägen för den välfärd vi har tillgång till idag i Sverige (de glömde att skapa en konkurrent till SJ, men även solen har sina fläckar). Amanda kan ju köra detta som ett tema för ett nytt TV program, vårdhemmet Värdighet...där man kör in i kaklet med ett leende på läpparna :)
6 mars 2010, kl 16:40
Mycket bra skrivet. Jag skrev om samma ämne på Sourze.se för snart åtta år sedan, jag var 20 då. Tiden går.

http://www.sourze.se/Usch_en_gammal_10220640.asp

Jag skulle bli glad om du läste den texten, du skrev en gång till mig och sa att jag skrev bra och att jag skulle ta till vara på det.
Sofie
6 mars 2010, kl 16:44
Hej. Jag jobbar på ett äldreboende. Hos oss får man dricka både vin och avec om man vill. Det finns något som heter valfrihet och självbestämmande. Vi har kräftskivor, mårten gås fester,surströmmingsskivor, vårfester och höstfester och vid alla dessa tillfällen bjuds det på vin och öl och avec för dom som vill. Vi arbetar med vuxna människor som har rätt att själva välja. Dom har egna rum och vad dom vill införskaffa och ha på sina rum är helt upp till dom.Vill man ha en sängfösare varje kväll så får man det.Sen är det så att det inte är så många som vill ha det,men vill man så får man. Vi har en resturang med rättigheter så vill man bjuda sina anhöriga på middag med vin till går det oxå. Vi arbetar ständigt och konstant med värdegrunder hos oss. Du är inte mindre människa för att du är gammal och du har rätt till en individuell vård med ett gott bemötande och självbestämmande. Den dan jag inte kan ge detta till de jag hjälper,den dan säger jag upp mig.
Barbara
min blogg ---
6 mars 2010, kl 16:45
Vill bara berätta om min tyska grannfru. Hon hade sin mamma på "hemmet" i Tyskland och fick råd av läkaren där att varje gång hon åkte ner från Sverige köpa med små flaskor Heinkeltrocken (champagne)! Mycket bättre än att ge sömntabletter tyckte den doktorn!
Fö ska Du nog bli gammal i Danmark! Där är det fritt fram med både öl och sprit! Nu gläder sig många där över att årets Påskebrygd är släppt! Den är sgu sterk!
6 mars 2010, kl 16:46
Hörru Alex!

Jag hade tyvärr inte möjlighet att lyssna på dig när du talade på KARMA i Kalmar i veckan. Men jag har ju sedan i tisdagskväll sett fram emot inlägg om din Kalmar- och KARMA-vistelse. NÄR KOMMER DEN!?
Moa
min blogg http://alfapet.blogg.se
6 mars 2010, kl 16:51
bra skrivet! ofta brukar jag aldrig orka läsa hela dina långa texter, men det har var riktigt bra. Man kan ju bara hoppas att utvecklingen är på väg framåt....
6 mars 2010, kl 17:08
läs om mitt liv som 18årig plastmamma
be12ss
6 mars 2010, kl 17:12
Bra Alex, att du tar upp detta med att bli gammal o inte orka, o sen inte bli respekterad, för man är gammal !!Vilket fint kort på dina föräldrar o dig som nyfödd.
Det är ju valår i år, hoppas det kommer upp som valfråga.
Ulrika
6 mars 2010, kl 17:12
Hej Alex!
tycker att de e jättebra att du tar upp dehär ämnet! Bara för att man är äldre betyder inte det att man förlorar sina rättigheter eller förmågan att kunna välja själv! Jag jobbar som vårdbiträde på ett Demensboende utanför stockholm och där får våra boenden dricka vin. Vi ber anhöriga att köpa in en box eller en flaska av deras favoritvin så att dom ska kunna dricka det till maten eller tillett trevligt program på TV. Jag tycker att detta bör vara en självklarhet på alla olika sorts äldreboenden!

Och att inte få ta med sig mat? Vad är de för jvla regel egentligen? Usch!

Tack för en bra blogg!
Margareta
6 mars 2010, kl 17:14
Jag blir alldeles rörd o mycket glad när jag läser vad du skriver om detta med att få lov o dricka alkohol på äldreboende om man vill. Det är väl självklart att det ska man få bestämma själv. Tack för du engagerar dig i detta. Det är ju du som är en känd person som kan göra din röst hörd! Tack för du bryr dig!
kattis
min blogg -
6 mars 2010, kl 17:25
Bra , mycket bra Alex.
Bruno
6 mars 2010, kl 17:30
väl rutet!
kiisa
6 mars 2010, kl 17:32
Håller med dig så jävla mycket!! Blir så skitförbannad när jag går in på äldredomshem och ser hur pissigt de har det. Aldrig får de komma ut. Det är som ett jävla förvarings rum de bor på, i väntan på att de ska dö! Ursh
6 mars 2010, kl 17:32
Mycket av det jag läser här stämmer inte alls överens med mina erfarenheter, jag påstår absolut inte att någon ljuger, men så här ser det inte ut överallt. Då ska det dock nämnas att jag knappast har någon stor erfarenhet av äldreomsorgen.
Barnlås på dörrar har jag till exempel aldrig varit med om, det närmsta jag kommit är ett larm på en dörr men det var bara aktiverat nattetid med anledning av att den boende gick i sömnen. Överhuvudtaget så vore det helt onödigt om man nu ville hålla de boende inne eftersom de i många fall inte kan ta sig ut för egen maskin ändå - och om de kan det så är det ofta ett projekt som skulle ta halva dagen. Med det i åtanke kan man ju grunna lite över det här äldreboendet som Laura pratar om, där de boende dansar. Är det så konstigt om de äter mindre mediciner och lever längre där? Om de är i så gott skick att de kan dansa.

Totalt alkoholförbud på äldreboenden borde vara förbjudet, men tyvärr är det ohållbart att de gamla alltid skulle ha självbestämmande. Ett exempel är en gubbe på ett boende där jag haft praktik som inte var tillåten att dricka, hans anhöriga smusslade dock med sprit till honom ändå, och det var sedan upp till personalen att torka upp spyorna och pisset. Nu vill jag dock vara supertydlig med att jag absolut inte antyder att det skulle varit så här med din far, det är inte någon slags anklagelse. Jag vill bara visa att det inte är så enkelt som att gubbarna och gummorna alltid ska få ha totalt självbestämmande - med ett något extremt och i sammanhanget olämpligt exempel. Ett annat exempel är en tant som var fly förbannad över att hon inte tilläts röka när hon ville, orsaken till detta var att hennes kropp var full av brännmärken och att det, förutom att hon skadade sig själv, utgjorde en brandrisk att låta henne röka själv.

Överhuvudtaget så tycker jag det läggs för mycket ansvar på personalen. Det är sant att äldreomsorgen har vissa inslag av förvaring men det beror mer än något annat på att folk inte kommer och hälsar på gamlingarna, kanske tar dem på en promenad så de kommer ut. Det finns för många gamla som inte en jävel kommer och hälsar på.

Att det finns personal som heter Marianne, går runt i rosa foppatofflor och pratar bebisspråk med de gamla är dock helt förskräckligt.
Kristin
6 mars 2010, kl 17:40
Så rätt, så rätt. Min mor, nu 90, är på ett äldreboende utanför Sthlm. Hon har alltid varit noga med sitt yttre, har alltid klätt sig snyggt och modemedvetet. En dag ringde personalen till mig och bad att jag skulle köpa ett par röda mjukisbyxor och en röd tröja till min mamma, för personalen ville klä ut de gamla till tomtar på julafton! Jag sa att min mamma ALDRIG skulle sätta på sig ett par röda mjukisbyxor frivilligt, varför ska de då klä ut henne nu när hon inte själv kan protestera, det är väl kränkande i allra högsta grad! Personalen hade ingen förståelse för mitt resonemang, tyckte bara jag var dum och osamarbetsvillig. Det blev iaf inga mjukisbyxor, jag köpte en röd sjal som jag vet mamma skulle kunna köpt själv när hon var frisk.
Lule
6 mars 2010, kl 19:24
Du rör i en het potatis. Hur kan det vara så enfaldigt, att dödens väntrum inte har vattenfall och akvarier och vin. Ruskigt.
Emma - om man mognar ruttnar man
min blogg http://emmavestergaard.blogg.se/
6 mars 2010, kl 19:39
Jag håller med om vad du säger. Men måste även tillägga att det finns många äldre som är väldigt väldigt senila. Min bästa vän jobbar på ålderdomshem (hon trivs jävligt bra och de äldre verkar trivas bra med henne) och hon beskriver att vissa av dem kan få en kopp kaffe och glömma bort att de håller i kaffekoppen en gång var femte minut "Oj har jag fått kaffe" och det kanske är dem som inte ska få för mycket alkohol. Men de kan väl göra undantag på dem då istället, och låta resten dricka hur mycket de vill! För det hade de kanske gjort om de bodde hemma.
Jag är också rädd för de där sista åren, att bli omyndigförklarad. fyfan vad hemskt. Hoppas att det har blivit någon ordning på skiten tills dess.
s
6 mars 2010, kl 20:00
Hej ALEX!
Det är ni anhöriga som behandlar era äldre på detta ovärdiga sätt,familjen har sitt ansvar.Det kan man inte flytta över på vårdpersonalen.
Ha det gott
Freedomtravel
min blogg http://www.freedomtravel.se
6 mars 2010, kl 20:35
Fint skrivet! Jag hoppas och tror att de finns ställen där man behandlar äldre bättre, dvs som människor. Människa är man ju oavsett om man är barn, vuxen, äldre, funktionshindrad... Ekonomi kan styra vissa saker, men respekt för människor, det är väl ändå gratis?
Anna
6 mars 2010, kl 20:53
Min pappa bor på hem, men dock inte ett sådant dåligt. Nog för att de inte får dricka alkohol, men däremot så finns det inte några förbud mot att man får ta med sig god mat och annat som han tycker om. Och personalen där han bor är helt fantastisk, de har alla blivit som hans nya vänner. Och de försöker verkligen göra allt de kan för att de som bor där ska få ett så värdigt liv det bara går och kunna hålla kvar i sina intressen. Och de pratar med dom som vilken vän som helst. Jag tycker det är fantastiskt. Jag vet att han tycker att det är jobbigt att bo där, för att han önskar att han kunde klara sig helt själv. Men samtidigt så är han otroligt glad för att han träffat så många fantastiska människor och att de har så kul många gånger. När det är typ fotbollsmatcher på tv som kanske någon vill se, då köper dom in någon god mat och gärna lite öl (lätt öl), så får de som vill vara med. Det är lite som ett stort kollektiv, fast varje person som bor där har en egen liten lägenhet, där de har sina egna möbler och sin egen säng. Jag är så glad att han har lyckats komma på ett så bra hem, jag önskar verkligen att alla skulle kunna få det. Dock håller jag med om att det är sjukt att inte äldre personer får välja själva vad de vill dricka. Samma sak med mat och annat också. I den mån man kan, så ska man självklart få välja helt själv. Men det viktigaste är trots allt att man blir respekterad för den man är och behandlad på ett bra sätt, och för det så krävs det bra personal ..och det är jag superglad för att det finns på min pappas hem.
Josefine
6 mars 2010, kl 20:56
Jättebra text! Jag blir så ledsen när jag hör såna här saker. Det är mycket som behöver förbättras rejält inom äldrevården, både regler som detta med alkohol och godis och vad det nu må vara; personalens attityd (det är ju för jävligt att bli pratad med på bebisspråk); och mer personal, så att de faktiskt får tid att behandla de boende som människor och inte bara skyffla runt dem som boskap och t.ex. behöva hjälpa dom i säng mitt på eftermiddagen för att hinna lägga alla. Det är sjukt att människor behandlas så här.
Anna
6 mars 2010, kl 20:57
Skrev inte det i mitt tidigare inlägg, men min pappa har alltid promenerat i största delen av sitt liv. Han älskar att promenera, långa promenader, på gärna några timmar ibland. Och även detta ser de till så han får göra även nu. Personalen går ut på långpromenader med honom, och då pratar de om allt möjligt när de är ute och går. De är verkligen som världens bästa vänner!!
Jenny
6 mars 2010, kl 20:59
Varför är det alltid "vin" man dricker till maten och "whisky" man tar som sängfösare i kommentarerna? De flesta som bor på äldreboende nu är väl ändå vana att dricka öl till maten, och brännvin när det rör sig om starkare, men det är kanske inte tillräckligt salongsfähigt...?
Mi
6 mars 2010, kl 21:27
Hej. Mycket bra inlägg, detta problemet inom äldrevården MÅSTE uppmärksammas och det måste göras om och göras rätt. Jag pluggar till undersköterska just nu på komvux och jag har jobbat en del inom handikappomsorgen men aldrig inom äldreomsorgen, just för att det är som det är, jag har aldrig vetat extat att det ÄR så illa men jag har ju hört. Men i höstas hade jag praktik på ett demens boende lite annnerlunda än ett äldreboende dock, men dom behandlades också som barn och dom har inte det bra, tyvärr. Men dom fick både dricka öl, vin, konjak och whisky på kvällaren och till lunch i princip när dom ville. Men mitt mål när jag är färdigutbildad är försöka förbättra och förändra äldreomsorgen. / Mi
Mi
6 mars 2010, kl 21:27
Hej. Mycket bra inlägg, detta problemet inom äldrevården MÅSTE uppmärksammas och det måste göras om och göras rätt. Jag pluggar till undersköterska just nu på komvux och jag har jobbat en del inom handikappomsorgen men aldrig inom äldreomsorgen, just för att det är som det är, jag har aldrig vetat extat att det ÄR så illa men jag har ju hört. Men i höstas hade jag praktik på ett demens boende lite annnerlunda än ett äldreboende dock, men dom behandlades också som barn och dom har inte det bra, tyvärr. Men dom fick både dricka öl, vin, konjak och whisky på kvällaren och till lunch i princip när dom ville. Men mitt mål när jag är färdigutbildad är försöka förbättra och förändra äldreomsorgen. / Mi
Mi
6 mars 2010, kl 21:28
Hej. Mycket bra inlägg, detta problemet inom äldrevården MÅSTE uppmärksammas och det måste göras om och göras rätt. Jag pluggar till undersköterska just nu på komvux och jag har jobbat en del inom handikappomsorgen men aldrig inom äldreomsorgen, just för att det är som det är, jag har aldrig vetat extat att det ÄR så illa men jag har ju hört. Men i höstas hade jag praktik på ett demens boende lite annnerlunda än ett äldreboende dock, men dom behandlades också som barn och dom har inte det bra, tyvärr. Men dom fick både dricka öl, vin, konjak och whisky på kvällaren och till lunch i princip när dom ville. Men mitt mål när jag är färdigutbildad är försöka förbättra och förändra äldreomsorgen. / Mi
susannet
6 mars 2010, kl 21:37
Du har tyvärr så rätt Alex, man blir beklämd att gamla människor blir behandlade som mindre vetande lallande idioter.
Du har ofta rätt. Jag blir glad när jag läser din blogg. Det hade varit ännu roligare om du varit tonårsförälder, som jag. Och jag fått läsa dina synpunkter om detta svåååra att vara tonårsförälder...
Jessibell
min blogg www.gallerieknert.se
6 mars 2010, kl 21:46
Hej Alex!

TACK för din underbara bok "Skynda att älska", jag läste ut den igår och tårarna rann...och rann och rann...
Vilken oerhört bra skriven berättelse! Jag såg allting framför mig och kände hur ni kände. Glädje som sorg.
Er pappa verkade vara en bra pappa. Bra att ni smusslade in räkor och whiskey åt honom! Tack.
Marina
6 mars 2010, kl 21:54
Visst är det sorgligt... Min farmor är på ett sånt hem nu. Det är verkligen ett "dödens väntrum". Men vad ska man göra för att påverka det i rätt riktning? Jag vet inte, men skulle kunna lägga ner min själ för att få till en ändring. Det är, precis som du skriver, helt ovärdigt en äldre människa. En människa som bidragit genom sitt hårda arbete i livet till det vi alla andra får njuta av idag. Förutom den som sitter på hemmet...
oliverssune
6 mars 2010, kl 22:00
Jag kan inte hålla med. Jag arbetar som undersköterska på ett äldreboende utanför Sthlm. Varje fredag o lördag serverar vi vin till maten på lunch och middag till de som vill ha. Man får även som boende ha egen alkohol och beroende på hälsotillstånd så får man sköta konsumtionen själv eller så hjälper personalen till att servera. Några ggr per år har vi pubafton , med trubadur, öl, vin o whisky. Närstående får gärna ta med mat som den boende tycker om o uppskattar. Ibland avbeställer vi den vanliga maten o beställer pizza till alla. Nej jag är riktigt trött på allt gnäll på äldreomsorgen! På de flesta ställen fungerar det faktiskt mkt bra!
Anna
6 mars 2010, kl 22:14
Alskade alskade fina du. Vad jag alskar din hjarna och varma hjarta. Tack som fan for att du vuxit upp Alex.
Marianne
6 mars 2010, kl 22:17
Alex
Du har så totalt rätt.
Ofta tas allt människovärde, självbestämmande och integritet ifrån de äldre på ett vårdboende. Som äldre vill man oftast klara sig själv och bo kvar i hemmet så länge som möjligt även om somligt haltar. Tyvärr är det oftast oroliga anhöriga som till varje pris vill få sin anförvant omhändertagen på ett boende, då känner anhöriga sig lugna och har tryggat sitt samvete genom att ha överlämnat "problemen" till några s.k. sak kunniga (dvs vårdbiträden av skiftande kvalitet).
Jag är f.d. biståndshandläggare, så jag vet och har sett det mesta och det gör mig så ont.
Snälla Alex, försök att hålla debatten levande, kanske kan vi få lite av den danska inställningen för äldre.
Kram Marianne (Inte den Marianne du hänvisar till i texten)d
För alla äldres skull, håll debatten
Håkan
6 mars 2010, kl 22:27
Sorgesamt, jag har inget annat att säga..har idag talat i telefon med min faster som är 92 och av övrig släkt tycks itte jobbig.
Jag bor dessvärre 30 mil ifrån, men hallå är man 92..kan man då inte få vara lite "snurrig" nu lovade jag henne att komma ner och åka runt lite i bygden med henne och hon blir så glad så man bara vill gråta.
Äldrevården i detta landet är, ja vad ska man säga..skamlig.
Hur blev det så här, mina ögon tåras när jag skriver.
Alex, jag hoppas att du med din genomslagskraft kan få folk att öppna ögonen för att det är inte långt kvar så är dom själva där.
Karin
6 mars 2010, kl 22:32
Usch ! Vad e det för vidrigt ställe som din pappa bodde på ?

Jag jobbar själv inom vården och det finns ingen som stoppar dom gammla från att dricka alkohol eller stoppa dom anhöriga från att ta med sig gottigheter när dom kommer på besök. Herregud vi har flera som har tetrapack med vin eller vad dom nu tycker om i sin lilla kyl. Så jag kan bara säga att vården idag e mycket friare...
Lka Toni
6 mars 2010, kl 22:35
Det är väl självklart att dom gamla ska få dricka vin om dom vill. Det får dom säkert också göra på alla hem. Däremot kan det vara vettigt att ha vissa restriktioner så att vissa inte blandar alkohol med tabletter.
Malin
6 mars 2010, kl 22:38
Jag jobbar på äldreboende och du har så rätt i det du skriver.Dock skiljer jag mig från mängden.Jag talar med mina vårdtagare precis som dom är-en vuxen människa oavsett sjukdomstillstånd.Jag gillar när anhöriga kommer med mat till dom äldre så dom får äta god och riktig mat.I somras när jag städade köksskåpen hos en tant hittade jag en liten vinflaska hon sken upp som en sol och hon fick ett glas rödvin.Jag har aldrig sett henne så lycklig och oavsett hur det blir med medicinerna kan det inte bli värre.
Däremot fasar jag hur det blir när vi blir gamla och jag är livrädd för att bli gammal ej för döden.Jag har sagt till mina anhöriga att om jag blir dålig och ska på hem far jag hellre till Schweiz jag vill inte leva ett sånt ovärdigt liv som en del får tyvärr.Dom som kan tala för sig eller har anhöriga som gör det åt en får det oftast rätt så bra men dom snälla och försiktiga människorna hamnar i skyundan och får det alltid lite sämre.
Blev lite hoppigt man kan tala timvis om vården.
//Malin som vet att hon gör en bra jobb och står rakryggad.
Anonym
6 mars 2010, kl 22:42
Det var väldigt vackert skrivet. Men jag funderar på att detta med alkoholen och äldreboendenas ansvar för vårdtagarna. Om det skulle bli fel med medicineringen och alkoholen är det ju de som råkar illa ut. Inte för att de är helt prickfria idag. Inte heller vet man om det finns personal som skulle ta sig ett glas eller två när det står en baginbox i köket...
Men hur som, texten var väldigt vacker på ett söndrigt hjärta-sätt.
milk/signe
min blogg http://rodeo.net/signe
6 mars 2010, kl 22:51
Min mormor har precis startat en blogg (sodertanten.blogg.se) där hon förmedlar hur livet ser ut för äldre idag. Jag kvoterar första inlägget,

"Gammal är äldst?
Det är konstigt att bli gammal. Man fattar det inte. Rynkig utanpå men inuti är man ju likadan, fast klokare förstås. Det heter att gammal är äldst, men den som är äldst är inte alltid den som är mest fast i gamla värderingar.

Hur som helst. Vi som håller på att bli gamla eller är gamla har ju inte varit med om det förr. Vi har ingen erfarenhet av det om jag får säga så. Vi bryter hela tiden ny mark var och en för sig.

Ja det finns ju specialister på äldre. Inom äldreomsorgen till exempel. Där kan man få en föraning om vad som förväntas av en. Man ska inte bara höra dåligt man ska bli litet korkad också. I vart fall är det uppfattningen man får om man ringer upp det samlade telefonnummer för äldrefrågor som den borgerliga majoriteten i Stockholms stadshus inrättat under namnet Äldre direkt.

Där möts man av en kvinnlig telefonsvararröst som inte bara nöjer sig med att tala tydligt (vilket man ska i alla telefonväxlar) utan övertydligt och långsamt på ett sätt som en del gör när de talar till små barn på oerhört nedlåtande och kränkande sätt. Ring själva och kolla, 08-806565, bli arga och/eller få er ett gott skratt.

Ett gott skratt förlänger ju livet sägs det." - SODERTANTEN.BLOGG.SE
Emma
6 mars 2010, kl 23:48
Håller fullständigt med dig, Alex!
Emma
6 mars 2010, kl 23:48
Håller fullständigt med dig, Alex!
Netta
min blogg nettabjornland.blogg.no
7 mars 2010, kl 00:01
Så bra!! Heeelt enig!
Andreas
7 mars 2010, kl 00:51
Bra skrivet! Därefter går du direkt över till att rösta på Socialdemokraterna, förmyndarnas förmyndare. Det, min vän, är att vara den största hycklaren av de alla! Ta lite ansvar för liberalismen!
Malin
7 mars 2010, kl 00:54
Alex!
På vårt äldreboende som ligger i Stockholm så får våra "kunder" för det är så man ska se sina äldre dricka hur mycket dom vill och här finns det inga STOPP!! (mer än av medicinska skäl)för hur mycket alkohol man vill/önskar dricka. Det du ska veta Alex är att det finns närstående/anhöriga som INTE VILL ATT DERAS mamma/pappa/mormor/morfar osv ska dricka för då kostar det dom en massa arvspengar!!!! Sorligt men sant!!! Skicka gärna ut din dam till ett äldreboende och låt henne få filma den "verkliga" vardagen: är helt övertygad om att min ag skulle välkomna henne och hennes team ut till oss utan att förfina äldreboendet!
karin
7 mars 2010, kl 01:38
Min pappa bor på ett äldreboende. Där får dom dricka vin när dom vill och äta den mat dom vill mm på rummet. Den gemensamma maten serveras i köket precis utanför rummet, maten är hemlagad. Han trivs mycket bra.
Han har tur. Det har inte alla tyvärr......
My
7 mars 2010, kl 01:53
Usch ja, våra gamla behandlas ofta inte värdigt. Har liknande erfarenhet från min farfars sista tid på ålderdomshem. Han var fysiskt skröplig men skarp intellektuellt ända fram till slutet. Minns att vi kunde sitta och prata länge om livet och filosofiska frågor när personalen kunde komma in och tala till honom som om han var ett barn. Han blev alltid generad över detta farfar. Men han var för snäll för att säga ifrån.
sara
7 mars 2010, kl 04:04
jag får gåshud när jag läser din text, för detta är något som får det att ila i hela kroppen på mig - när personal i vården ser mer till regler och stadgar än mänskligt värde. alla har rätt att bestämma över sitt liv och hur de vill ha sin vård. för mig är det en självklarhet att jag ska göra mitt yttersta för att mina patienter ska få ha det som de önskar.
själv är jag sjuksköterska på en palliativ avdelning på ett mindre sjukhus i södra sverige. där jag jobbar har vi ett barskåp i läkemedelsrummet. om mina patienter vill ha vin till maten eller dricka en whiskey innan sänggående ser vi det som en självklarhet´att tillgodose det behovet - om personen hade varit hemma hade de ju haft valfrihet att göra det.
JAG KAN INTE FÖRSTÅ varför vården skall ta över och bli någon slags förmyndare bara för att personen i fråga är för sjuk för att bo hemma. det ger mig kalla kårar när jag tänker på hur många som skulle få ökad livskvalitet av riktiga blommor, vin till maten och rostade mackor innan sänggåendet. jag älskar dig för att du lyfter det här, och jag hoppas att det blir något stort av det.
tack!
Johanna
7 mars 2010, kl 08:41
Å detta ska vara år 2010???? Fruktansvärt är bara förnamnet, förnedrande efternamnet. USCH!
Sanne
min blogg www.pslinden.com
7 mars 2010, kl 09:45
Kanon skrivet!
Rent bedrövligt att det är så i Sverige 2010. Diskreminering!
Ännu större skandal är att mnga äldre, framför allt kvinnor, blir övermedicinerade. Och därmed skröpligare än de är.
höstvind
7 mars 2010, kl 14:21
Tack för vad du skrivit, dina tankar, dina känslor, dina iakttagelser, som du kan så bra skriva om, Jag känner igen mycket från besök jag gjort hos människor som stått mig nära.
Om det är ett glas vin, tre-fyra tår med kaffe, en rejäl godsak. Gränserna borde inte vara så snäva, varför ska allt vara så hårddraget, det räcker med att åren tagits bort från livet, och det blir ett beroende liv.
Det blir som en lotteri var man hamnar inom vården, olikheterna verkar vara stora.
Hur kan det se ut när någon anhörig inte är där? Den rädslan finns inom mig,
Mamma Sottis
7 mars 2010, kl 14:55
Finns faktiskt bra boenden också, tur för dem som bor där! Hos oss (där jag arbetar) finns inga regler för vad som får ätas och drickas, de dricker eget vin, de blir bjudna av "huset" vid festliga tillfällen, ingen pratar bebisspråk, alla behandlas med respekt och de anhöriga är mycket viktiga i omsorgen, för oss som arbetar där och de boende som bor där, nu pratar jag demensboende. Synd att inte Ni fick uppleva den sidan istället!
Attendo Care AB är störst i Norden på äldreomsorg och tyvärr står det en del negativa saker om oss i pressen, det är ju det som säljer, men majoriteten av våra äldreboenden är bra ställen att bo på, det är ju vi som arbetar där som formar vården!
Vi pratar ofta om att det viktigaste vi ska tänka på, är att det kunde vara vår egen mamma, pappa, mormor eller farfar som bor där!
Hanna
7 mars 2010, kl 15:22
Sant!
Jag upplever nästan att det här omyndighetsförklarandet början redan innan hemmet, så fort en person når någon sorts magisk ålder. Jag kommer ihåg en midsommar för några år sedan på mitt landställe. De vuxna drack vin och blev lite glada i hågen. En äldre dam drack lite mer och fnittrade och dansade runt för sig själv. Hon verkade ha skitkul. Men så började skitsnackandet; "har hon inte druckit för mycket" "Men så hon håller på!"
Vafan, låt na va! Varför är det ok att 14åringarna spyr på tbanan men en äldre dam inte får dansa runt och ha the time of her life?
7 mars 2010, kl 15:30
Fy fan vad bra skivet Alex!!
Du har ett djup,ett mörker en svärta inom dig och för det älskar jag dig.
Din ytliga sida,din ironi,dom bitarna måste du åxå ha annars blir mörkret för tungt att bära
Jag jobbar inom äldrepsykiatrin och jag vet att det tyvärr finns många klart olämpliga som jobbar där.Människor helt utan empati.
Vad man bör göra är att tänka på hur man skulle vilja att ens föräldrar blev behandlade och att aldrig glömma att det är människor som har levt och arbetat och älskat precis som du och jag och att vi alla hamnar där.
Chris
7 mars 2010, kl 16:07
Jättefin text Alex.
Tina
7 mars 2010, kl 16:20
Bra skrivet Alex. Visst är det förskräckligt, blir så ledsen när jag läser ... Jag jobbar själv på ett äldreboende, och känner inte alls igen det du pratar tack och lov... Hos oss får man gärna dricka ett glas whisky om man vill, eller ett glas vin till maten, varm punsch till ärtsoppan...julsnaps... Vi får inte köpa in, men de boende bjuder så gärna varandra. Alla har eget kylskåp, åtminstone en har alltid både vin och räkor hemma, äter gärna det, eller lite goda ostar med ett glas rött... Tänk om din pappa hade fått bo här!
Tack för en fin blogg!
Hanna
7 mars 2010, kl 16:38
Tack för att du tar upp det här viktiga ämnet!
Jag utbildar mig till sjuksköterska i Stockholm och vi pratar mycket om det du beskriver. Många anställda på dessa platser verkar glömma att en människa alltid är en människa. Jag kan lova dig att vi är många som utbildar oss just nu för att kunna ändra på sådana problem. Jag är hoppfull om att framtiden kommer se annorlunda ut!
/ Hanna
ataxia
7 mars 2010, kl 17:25
Om de boende var "tillåtna" godsaker och hade möjlighet att förtära räkor/vin/whiskey i rimliga mängder öppet inom verksamheten, skulle då anhöriga "smuggla" in dessa varor? Och möjligen i överdrivna proportioner, så att bl a spyor och annat otrevligt blir konsekvensen? I så fall är det förbudets (och de som fattat beslutet) fel med exempelvis fylla.
Anna-K
7 mars 2010, kl 18:46
Tråkigt att din pappa blev illa bemött av personalen
på "hemmet".Bra att du fixade lite gott "dricka" till
honom.Jag tror inte du behöver vara orolig att bli
gammal - det är långt dit,. Först ska generationen
40-talister hamna där - de kommer vägra att bli
behandlade som omyndiga.Här blir det fester
- med tillbehör! Vin till maten o kaffegök!
Gamlingar kommer att stortrivas, även om orken
o hälsan inte är på topp!
Cathrine
7 mars 2010, kl 19:25
YES!!!!
Håller med dig till fullo.Om man bara går till sig själv.Hur vill jag ha det när jag blir gammal?Vill jag dricka vin/öl/cider till maten,vill jag röka i mitt eget rum/lgh,vill jag själv bestämma vad jag ska äta/inte äta för mat.JA.
"Behandla andra som du själv vill bli behandlad!
USKA på Graningebyn.
betsy
7 mars 2010, kl 20:55
Bra skrivet. Det mest skrämmande är att detta verkar vara frågor som i alldeles för många fall är upp till personalen på boendena själva att lösa, det verkar inte finnas regler utan handlar om enskilda personer som bestämmer att vissa saker är onödiga eller för jobbiga för personalen att behöva ta hand om . Så förbannat ovärdigt.
Anna
8 mars 2010, kl 09:09
"Den riktiga fasan är inte döden, utan de där åren på hem innan döden kommer." Klockrent. Hälsade på min farfar på hans nya "hem" dagen innan jag läste det du skrivit. Fick en obehagskänsla av besöket, du satte ord på det.
sofie
min blogg www.sofies.se
8 mars 2010, kl 11:12
äntligen någon som tar upp detta till debatt. Det har i alla år varit så i Sverige att flyttar man in på ett äldreboende så slutar man att leva. Allt handlar bara om sjukdomar å skit. man kan automatiskt inte få dricka whiskey längre, inte resa, inte åka in till stan å shoppa å framför allt man får inte gå ut varje dag. det stör mig nåt så fruktansvärt. Jag har haft turen att få jobba på ett ställe där man jobbade starkt med att få in ett salutogent tänkande i äldreomsorgen och det blev jättebra.

Om drygt två månader ska jag ha barn men tanken är den är att när jag ska börja jobba igen så tänker jag istället plugga vidare till socialpedagog och försöka nästla mig in i äldreomsorgen och ändra om alla gamla chefers och arbetares trångsynta sätt att se på de äldres rätt till ett värdigt liv. För jag vill göra skillnad. Vill man ta sig en whiskey på äldre dagar så ska man ha sin fulla rätt till det. Hjälp mig att göra skillnad. Tänk salutogent.
Ann
8 mars 2010, kl 13:50
Jobbar själv inom äldreomsorgen och förundras ofta över hur vi som personal på något sett omyndigförklarar människor, som bor i äldreboenden. De är helt absurt med den moraliska indignation, som uppstår när någon önskar ett glas vin (eller två, eller hemska tanke, TRE). Beroendeframkallande piller däremot, går alldeles utmärkt att få. Det borde vara varje människas rätt, att själv få bestämma över sitt liv tills liemannen knackar på dörren
Erica
8 mars 2010, kl 15:11
Döden är jag inte rädd för, sa 20 åringen. Men det som händer efter döden.
Döden är jag inte rädd för, sa 80 åringen. Men det som händer före döden.
Elin
8 mars 2010, kl 15:33
Jag förstår precis vad du menar, har själv jobbar flera år på ålderdomshem och sett first hand hur vi hanterar våra äldre. Det som kan bli ett problem med alkohol är om man har äldre på olika mediciner och samtidigt dricker alkohol, detta kan ju skada kroppen enorm som du säkert förstår. Kollar man bara upp ordentligt vilka mediciner som är aktuella så finns det självklart inga problem med en snaps, vin eller whisky till eller efter maten.
Ellinor
min blogg http://ladye.blogg.se
8 mars 2010, kl 17:34
Hej Alex!
Jag ville bara säga att du har så rätt vissa ställen är så där.
Medans andra är helt fantastiska.

Jag arbetar inom vården och har sagt ska jag bli gammal och hamna på hem ska jag hamna på det hemmet jag arbetade på som 19 åring i en stad söder om sthlm.

Det var det mest fantastiska ställe jag arbetat på inom vården och inget ställe jag har varit på hitills har mätt upp till det hemmet.
Ville du ha öl till maten fick du det, även om det var lättöl, ville du ha vin så gick det bra med om anhöriga köpte ut åt dig. Du hade eget kök som gammal med kylskåp där du fick ha vilken mat du ville och ville du äta räkor fick du det och dricka whiskey innan sängdax eller till maten jajamensan.
Det handlar om inställningar och värderingar. visst det var nedskärningar men våran chef ville inte att dom skulle gå ut över de äldre.
Varje månad fick dom äldre betala en liten slant som gick till festkommiten.
Det ordnades julbord, och adventsfika med riktig glögg och lussebulle, mårtengås middag med catering från saluhallen i sthlm. Middsommarfest och fika i trädgården. Nyårsfest, kräftskiva och surströmingsfest,
Fika serverades på balkongen på sommaren.
När jag arbetade där så gjorde vi riktig frukost på varje avdelning, vi fick lunch från ett annat ställe, de kunde beställa två rätter till lunch, men lagade middagen själv. För att maten skulle vara hemmagjord.
De äldre fick rehabträning både individuell och i grupp, tänk dig ett helt gäng i rullstolar som sparkar fotboll till varandra. Det var en syn.
Ville du bli kliad på ryggen så fick du det med.
Jag har sagt att när jag blir gammal ska jag vara där, jag vet tanter som drack champangne sin sista tid i livet och levde på choklad från snälla anhöriga.

Det beror på stället och ledarskapet och vad man vill och kan.
Det är självklart att de äldre ska få bestämma vad de vill dricka till maten eller vad de vill äta.

Det är synd att det ser ut som det gör på många ålderdomshem och man skämms över hur det är.

Men det finns guldkorn med bara så du vet
Ellinor
min blogg http://ladye.blogg.se
8 mars 2010, kl 17:34
Hej Alex!
Jag ville bara säga att du har så rätt vissa ställen är så där.
Medans andra är helt fantastiska.

Jag arbetar inom vården och har sagt ska jag bli gammal och hamna på hem ska jag hamna på det hemmet jag arbetade på som 19 åring i en stad söder om sthlm.

Det var det mest fantastiska ställe jag arbetat på inom vården och inget ställe jag har varit på hitills har mätt upp till det hemmet.
Ville du ha öl till maten fick du det, även om det var lättöl, ville du ha vin så gick det bra med om anhöriga köpte ut åt dig. Du hade eget kök som gammal med kylskåp där du fick ha vilken mat du ville och ville du äta räkor fick du det och dricka whiskey innan sängdax eller till maten jajamensan.
Det handlar om inställningar och värderingar. visst det var nedskärningar men våran chef ville inte att dom skulle gå ut över de äldre.
Varje månad fick dom äldre betala en liten slant som gick till festkommiten.
Det ordnades julbord, och adventsfika med riktig glögg och lussebulle, mårtengås middag med catering från saluhallen i sthlm. Middsommarfest och fika i trädgården. Nyårsfest, kräftskiva och surströmingsfest,
Fika serverades på balkongen på sommaren.
När jag arbetade där så gjorde vi riktig frukost på varje avdelning, vi fick lunch från ett annat ställe, de kunde beställa två rätter till lunch, men lagade middagen själv. För att maten skulle vara hemmagjord.
De äldre fick rehabträning både individuell och i grupp, tänk dig ett helt gäng i rullstolar som sparkar fotboll till varandra. Det var en syn.
Ville du bli kliad på ryggen så fick du det med.
Jag har sagt att när jag blir gammal ska jag vara där, jag vet tanter som drack champangne sin sista tid i livet och levde på choklad från snälla anhöriga.

Det beror på stället och ledarskapet och vad man vill och kan.
Det är självklart att de äldre ska få bestämma vad de vill dricka till maten eller vad de vill äta.

Det är synd att det ser ut som det gör på många ålderdomshem och man skämms över hur det är.

Men det finns guldkorn med bara så du vet
Elisabeth Aagren
8 mars 2010, kl 17:50
Det är inlägg som det här som gör att jag ännu inte vågat köpa din bok. Mycket fint skrivet, men så ledsamt... Bra gjort med räkorna och Whiskeyn. Jag, och säkert många med mig, hade gjort samma sak! Hoppas att jag köper boken imorgon...
huldumenn
8 mars 2010, kl 20:01
Väldigt bra artikel. Tyvärr allt för sant. Därför och enbart av denna anledning kommer jag att flytta från detta land när jag måste ha lugn och ro i mina gamla dagar. Det tänker många i min ålder på på samma sätt och kommer att sticka från landet innan vi tas om hand och blir omyndigförklarade.

Denna dagisstruktur på äldrevården är rent av skrämmande. Hela arbetssättet är upplagt för den som är sjukas och behöver mest vård.
Nettan
8 mars 2010, kl 21:48
På min farmors hem får man dricka vin, så när min sambo är i tyskland så köper han 1 eller 2 lådor med småflaskor som vi sen langar vidare till farmor. Men hon får bara nån flaska i taget för hon ger bort dem till de andra tanterna som inte har nån som kan langa:) Sen sitter hon och granntanten och tar varsitt glas och kollar på tv på lördagskvällen....Precis som jag och min sambo gör, och förmodligen halva sverige. Tack för en rolig blogg :)
Lu
9 mars 2010, kl 00:12
Ja det är ju helt jäkla idiotiskt att man inte ska få fortsätta med det man tycker om bara för att man blir gammal...och då är det inte bara alkohol jag menar. Personal på äldreboenden borde jobba mycket mer för att se individer och inte bara ett gäng gamla och en massa rutiner som ska avklaras. Självklart är resurser alltid en viktig fråga men resurser är inte allt. Det krävs ett engagemang också.

Jag pluggar själv till sjuksköterska och tyckte det var intressant att läsa ditt inlägg. En viktig diskussion som följer genom hela sjuksköterskeprogrammet är bemötandet av människor. Om man inte för den diskussionen är risken stor att man till exempel börjar prata bebisspråk med patienten...tyvärr har framför allt äldreboenden ofta mycket outbildad personal. Visst kan man göra ett jättebra jobb ändå, men med utbildning kommer också en reflektion som är väldigt viktig...

Vill avsluta mitt långa tal med att säga att jag har köpt din bok som kommer läsas mycket snart :)
Lu
9 mars 2010, kl 00:12
Ja det är ju helt jäkla idiotiskt att man inte ska få fortsätta med det man tycker om bara för att man blir gammal...och då är det inte bara alkohol jag menar. Personal på äldreboenden borde jobba mycket mer för att se individer och inte bara ett gäng gamla och en massa rutiner som ska avklaras. Självklart är resurser alltid en viktig fråga men resurser är inte allt. Det krävs ett engagemang också.

Jag pluggar själv till sjuksköterska och tyckte det var intressant att läsa ditt inlägg. En viktig diskussion som följer genom hela sjuksköterskeprogrammet är bemötandet av människor. Om man inte för den diskussionen är risken stor att man till exempel börjar prata bebisspråk med patienten...tyvärr har framför allt äldreboenden ofta mycket outbildad personal. Visst kan man göra ett jättebra jobb ändå, men med utbildning kommer också en reflektion som är väldigt viktig...

Vill avsluta mitt långa tal med att säga att jag har köpt din bok som kommer läsas mycket snart :)
Lu
9 mars 2010, kl 00:12
Ja det är ju helt jäkla idiotiskt att man inte ska få fortsätta med det man tycker om bara för att man blir gammal...och då är det inte bara alkohol jag menar. Personal på äldreboenden borde jobba mycket mer för att se individer och inte bara ett gäng gamla och en massa rutiner som ska avklaras. Självklart är resurser alltid en viktig fråga men resurser är inte allt. Det krävs ett engagemang också.

Jag pluggar själv till sjuksköterska och tyckte det var intressant att läsa ditt inlägg. En viktig diskussion som följer genom hela sjuksköterskeprogrammet är bemötandet av människor. Om man inte för den diskussionen är risken stor att man till exempel börjar prata bebisspråk med patienten...tyvärr har framför allt äldreboenden ofta mycket outbildad personal. Visst kan man göra ett jättebra jobb ändå, men med utbildning kommer också en reflektion som är väldigt viktig...

Vill avsluta mitt långa tal med att säga att jag har köpt din bok som kommer läsas mycket snart :)
Suzan
min blogg http://suzantycker.blogg.se
9 mars 2010, kl 07:32
Ååh, jag blir så upprörd över sånt där!! Har själv jobbat inom äldreomsorgen men har slutat idag, jag fixar inte arbetsmiljön och klimatet. Inte för att det är tungt utan för att personalen många gånger har en nedlåtande attityd. Och att inte få dricka alkohol känns hur löjligt som helst. På de ställen jag jobbat på har de fått göra det. Vi hade en döende man som den sommaren låg i sin säng på balkongen med en mugg med whisky att sippa på när han ville. Jag tror han njöt av det.

Men mycket behöver förändras inom äldreomsorgen, på många plan. Ta bara ransoneringen på blöjor i Timrå för några år sedan. Vad fan?
9 mars 2010, kl 17:32
jag förstår faktiskt inte? FINNS det såna äldreboenden? Det låter helt sjukt. Jag pluggar till socionom med inr. äldre & funktionshindrade så jag "vet vad jag pratar om" och det går inte ihop i min hjärna. Det stämmer inte överens med lagstiftningen. När du bor på ett äldreboende så är det boendet ditt HEM. Ingen kan säga vad du får och inte får göra i din bostad (undantag för olagligheter givetvis). Lagen är till för de äldre och självbestämmande, autonomi och bla bla bla är ord som vi har tragglat till förbannelse på min utbildning. Jag har aldrig varit i kontakt med ett boende där det är förbjudet med alkohol. Och jag har varit i kontakt med mååååånga. Däremot så får man bekosta det själv. Kommunen står ju för mat och husrum, vård, omsorg osv (man betalar en inkomstbaserad avgift för visso men den täcker ju inte). Vill du äta choklad varje dag så får du det. Vill du dricka vin så varsågod. Ingen får bestämma över någon annan. Möjligtvis är det undantag när någon är väldigt dement och satt under förvaltarskap eftersom den inte kan ta ansvar för sig själv pga. sjukdomen och alkoholen skulle vara en uppenbar livsfara. Jag vill verkligen poängtera att det som du beskriver är HEMSKT men som tur är allt annat än standard när det gäller äldrevården idag.
Jeffo
9 mars 2010, kl 19:25
KLOCKRENT!
Men låt oss göra något av det också! Ett land där folk som passerat 50 börjar få svårt att få jobb kan inte vara friskt mentalt!
coy
9 mars 2010, kl 21:04
jag älskar när du skriver såhär.

har också sjuk dödsångest. men varför lät du inte far din bo hemma hos dig?
maja
10 mars 2010, kl 10:51
fy faan så bra skrivet. väldigt sant.. vill inte heller sitta på ett hem och känna mig omyndigförklarad. fruktansvärt.
Zeb
19 mars 2010, kl 11:51
Riktigt bra skrivet, det är helt som du säger.
Tyvärr är det så att i vissa fall kan de äldre inte själva bestämma om de ska dricka eller inte. Vissa missköter detta och blir hotfulla, våldsamma och rent sexistiska mot personalen. Detta gäller främst äldre herrar som jag själv har erfarenhet av.
Dock är det ändå så som du skriver, de ska givetvis själva få bestämma detta.

Tack för en bra blogg
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close