Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Bara jag
Mitt i skilsmässan

Peg: "Vi män kan inte styra våra lustar"

Vem har inte hört den nån gång? 

Eller lite mer utförligt: 

" Det ligger i vår biologiska natur att hela tiden söka nya "honor" att erövra och befrukta, därför kan vi inte hjälpa om vi är otrogna". 

Är inte det den största bullshit man kan säga? Eller? 

Jag menar inte att den sedan länge nedärvda driften inte finns. För den är en del av människan och alla andra djur. Mannen/hanen ska sprida sin säd och kvinnan/honan ska välja den bästa hannen till fader... 

Men... nu är det ändå så att vi genom tiderna blivit mer och mer civiliserade och har brutit med naturen. Därför går det inte att skylla på denna biologiska drift längre. Vi har nämligen andra sådana också som den stora majoriteten mycket enkelt kan stå emot. Vi går inte runt och mördar varandra i affären för att nån tar sista falukorven eller slår inte ihjäl eller börjar bråka med folk som kommer in på ens revir... inte ens en inbrottstjuv som verkligen klampar in tar vi död på. På sin höjd håller vi fast dem tills polisen kommer. Vi har lärt oss att mord och våld är fel... precis som vi har lärt oss att otrohet är fel. Så varför skulle den driften vara så mycket svårare att stå emot? Säg istället som det är... Jag VILLE vara otrogen. Skyll inte på en drift som går att hejda. Och skyll inte på att alkoholintaget gjort att driften blivit starkare och dessutom svårare att hindra eftersom medgörligheten ökat och omdömet försämrats... för har man fått i sig SÅ mycket alkohol att detta skett så är man sällan fit for a fuck ändå... rent fysiskt... 

Ja, jag vet... kvinnor är också otrogna och vi skulle kunna skylla på samma biologiska arv eftersom vi inte bara skulle välja den bästa fadern till våra barn... vi skulle dessutom bli påsatta av så många bästa fäder som möjligt för att säkert bli befruktade....  Genom århundradena som gått har väl kvinnorna verkligen visat isåfall att driften går att bekämpas eftersom vi sedan kristendomens början har fått lära oss att vara oskulder tills vi hittat/blivit tilldelade en fader till våra barn, och inte nes då bejaka vår biologiska sexualitet för mycket. Och trots en sexuell revolution för 50 år sen så har många av oss ändå inte släppt loss de naturliga lustar som finns... och de som har det blir sedda som slampor än idag.... av både män och kvinnor. 

Så... än en gång. Skyll för fan inte otroheten på nån djurisk drift som faktiskt går att bekämpa... utan säg som det är: 

"Jag gjorde ett medvetet val att vara otrogen". 

14 kommentarer
Nina*S
4 maj 2011, kl 22:47
Du har så rätt! Jag läste en gång en beskrivning: Du sätter dig på ett tåg i Stockholm och ska till Åre. Efter 2 stationen inser du att tåget har destination Malmö. Du har då valet att hoppa av vid nästa station, åka tillbaka till Stockholm och invänta nästa tåg. Otrohet är precis likadant. Du vet exakt vart du är på väg innan det sker och du kan välja att hoppa av eller åka vidare.
PegBundy
4 maj 2011, kl 22:54
det var en bra liknelse. :)
Islandsmamman
4 maj 2011, kl 23:22
Bra! Jävligt bra!
PegBundy
12 maj 2011, kl 17:03
tackar. :)
BigBen
4 maj 2011, kl 23:50
"Vi går inte runt och mördar varandra i affären för att nån tar sista falukorven"
Vänta tills det bara finns en falukorv och det är den enda mat som finns. Då lär den primala driften komma fram och då tror jag säkert någon kan komma att dö för en falukorvs skull.

Det är ju ett faktum att vi rent biologiskt inte är gjorda för monogami. Det är något vi fått lära oss så på så sätt går det ju emot våra grundläggande drifter. Både när det gäller män och kvinnor.
Om det inte hade varit biologi och drifter/behov med i bilden så tror jag inte vi hade haft lika mycket otrohet som vi har.

Med det inte sagt att jag inte håller med om det sista du säger. I slutändan handlar det om ett val. Men jag tror styrkan på driften kontra styrkan i ens förhållande är det som puttar valet och ena hållet eller det andra.
PegBundy
12 maj 2011, kl 17:04
det är tur att du lägger till det sista stycket där... haha...
Rok
5 maj 2011, kl 05:42
Nej, den där liknelsen med tågen köper inte jag! Det fattar ju vem som helst så fort tåget åker ut över strömbron att det är på väg åt fel håll...
PegBundy
12 maj 2011, kl 17:04
DOH! :)
Hasse (HoA)
6 maj 2011, kl 14:25
Det är klart det ligger i generna! Precis på samma sätt som att män inte förstår hur man sätter på diskmaskinen eller tvättmaskinen, och inte kan lista ut hur ett strykjärn funkar, osv. Men däremot hör skillnad på olika motorcyklar.

Ja - en del män i alla fall ...
PegBundy
12 maj 2011, kl 17:05
undrar hur diskmaskinsgenen ser ut och när forskarna ska hitta den. :)
starkskör
12 maj 2011, kl 17:09
Oooja, den kommentaren har man många gånger hört. Och det är ett sånt fjanteri att skylla på det istället för att vara ärlig och säga som du skriver i sista raden.

Det låter kanske lite knäppt... men jag har större respekt för en ärligt otrogen karl än för någon som kläcker ur sig den där löjliga ursäkten....
PegBundy
12 maj 2011, kl 17:19
det har du rätt i. vågar han stå upp för vad han gjort för val så finns det kvar nån form av respekt för honom.
Mumlans Ränder 2.0
1 juni 2011, kl 14:15
Hasse: alla kan lista ut hur en dammsugare och ett strykjärn fungerar. Man måste dock närma sig föremålet för att kunna lära sig.

Varför inte göra det enkelt och säga att man inte vill göra tråkiga saker, bara roligare.

Jag stryker inte t ex eftersom jag inte gillar att stryka. Easy peasy..
PegBundy
1 juni 2011, kl 14:46
@ Hasse
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna