Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Hur mycket är Chris plus, egentligen?

För att kunna leva som turneringsspelare i poker så räcker det inte med att vinna. Man måste vinna mycket. Det är årets pokerspelare, enligt poker.se, Chris Björin ett levande bevis på.

Han har under sin karriär tjänat nästan fem miljoner dollar i turneringsvinster. Det är ju sant. Och det är ju inte sant.

Visst har han vunnit fem miljoner dollar. Men knappast tjänat så mycket. Det som förvånar mig när det talas om turneringsvinster är att det aldrig nämns några siffror på hur mycket man har lagt ut. Hur mycket plus eller minus man verkligen är. Hur många turneringar har Chris Björin spelat för att kunna casha alla hundratals gånger?

Nu syftar jag egentligen inte på Björin, vår bästa turneringsspelare genom tiderna, utan på helt andra spelare. Tänk att du har vunnit en turnering med ett inköp på 1000 dollar. Ditt pris blev 100 000 dollar. Dagen efter spelar du ett highroller-event för 250 000 dollar och bustar tidigt. Officiellt är du fortfarande 100 000 dollar plus.

Det är även konstigt hur mycket energi det läggs på diverse alltime-high-moneylists. Som sagt. Har man råd att spela higroller-events för mellan 100 000-200 000 dollar är det inte någon gå-på-vattnet-bedrift att till slut få ihop några miljoner i prispengar.

Å andra sidan är det kanske dina skills på poker som gör att du har råd att hosta upp de där slantarna. Och alla får ju vara med. Men ändå. Hur mycket man har spelat in på poker är för mig inte så intressant. Det intressanta borde vara hur mycket man faktiskt har tjänat. Men det får vi aldrig veta. För ingen vill väl att det plötsligt visar sig att några av de största pokerstjärnorna har gått minus de senaste åren?

Edit: Hade Chris Björin varit musiker hade han nog varit sångaren i Lasse Stefanz, Olle Jönsson. Eller läs och tyck till själva. 

simon_8bit.png

17 kommentarer
Bomull
2 februari 2011, kl 16:24
Så sant så sant.. Borde vara en smal sak att redovisa vilken ROI de spelarna har som ligger högst på listan.
Nu ska jag åka o dinga deepen på cc tänke jag..
Simon ”Dybban” Lindell
2 februari 2011, kl 16:36
Åh, jädrar vad sugen jag blev. Men jag får nöja mig med lite nätpoker och glo på när Plura lagar mat.

Men när jag nu inte är med så får du gärna vinna. Lycka till!
Emil
min blogg http://www.vegas.nu
2 februari 2011, kl 17:08
Detta har jag också alltid undrat! Finns det ingen sida som håller ungefärligt koll på hur mycket spelare köpt in för? Förstår att det kan vara svårt att hålla koll på alla turneringar, men får man med de flesta så är det ju värt det. Nu är det helt meningslösa siffror man får höra...
Simon ”Dybban” Lindell
2 februari 2011, kl 17:56
Jag vet faktiskt inte om det finns någon sådan sida. Antagligen inte eftersom jag aldrig hört talas om någon...
Anders
min blogg http://www.allinblogs.com/
2 februari 2011, kl 17:49
Instämmer! Men Chris har nog tjänat mest av alla Sveriges pokerstjärnor oavsett hur man räknar? Däremot är det ju många hotshots i pokern som tjänar sina pengar på annat och spelar massor med events och har massor med placeringar. Sen är det väl i och för sig inget nytt att man kan ljuga med statistik :D
Simon ”Dybban” Lindell
2 februari 2011, kl 17:58
Ja, Chris är utan tvekan störst, bäst och vackrast.

Det finns lögn, förbannad lögn och statistik. Visst? =)
.
2 februari 2011, kl 19:25
SharkScope följer livetourerna sedan WSOP 2010(?), välj "LiveEvents" istället för t.ex. Pokerstars på "Search Database".
Bomull
3 februari 2011, kl 05:05
Jaha, så har CC lyckats fucka upp den enda kvarvarande bra turren dom hade.. Nytt för idag var att istället för second chance var ett rebuy eller en addon. Tanken var ju jättebra för att få in mer deg men när sen strukturen oxå hade ändrats så blindsen startade på 50-100, ante redan nivå 2 så ett addon i paus för 2000 var knappt 20bb. Lägg då till att deltagarantalet var 20(!) st när jag anlände kl 18:40 ca och stannade på 28 mot annars stadiga 40-50 på vintern och alltid över 50st på sommaren så förstår man ju att det värdet försvann ut genom dörren.
Det verkar inte som om folk greppar att gemene man lägger inte 4200kr på en turnering med ett förstapris runt 35 000. Trist och tråkigt initiativ och jag hoppas man ändrar tillbaka snabbare än ögat,
Simon ”Dybban” Lindell
3 februari 2011, kl 10:26
Det där lät ju jädrigt trist. Tyvärr tror jag att det är spelarna själv som har bett om förändringen. Vi snackade nämligen om just den förändringen under middagen vid rankingfinalen med den ansvarige för pokeravdelningen. Jag var väl inte heller något stort fan av att man ska bli "tvingad" att göra en addon. Som sagt, det blir en alldeles för dyr turnering och mycket av värdet försvinner.

Jämför den med 2-dagars turren superweekend nu i helgen där du får 30k i marker med bra struktur för 3300 spänn. Där har du bra grejer.
Peppe
3 februari 2011, kl 08:46
Herr bäste bloggare, bra inlägg som vanligt. :)

Såg att den god Daniel Negreanu skrev ett inlägg i samm ämne för en tid sedan.
http://www.fullcontactpoker.com/poker-journal.php?subaction=showfull&id=1296252421&archive=&start_from=&ucat=&
Simon ”Dybban” Lindell
3 februari 2011, kl 10:23
Åh, tackar för det inlägget. Intressant.
Bomull
3 februari 2011, kl 17:34
"Tyvärr tror jag att det är spelarna själv som har bett om förändringen"
Jo, men bara för att Olof Thorson tycker en sak behöver det ju inte betyda att resten av spelarkåren tycker samma sak. : )
Tvivlaren
3 februari 2011, kl 19:59
KidPoker´s stats på onlineturrar kan knappt bli sämre
Slaktavfall
4 februari 2011, kl 05:39
Det som gör att människor fascineras av moneylists är att de på något sätt ska spegla turreåsnornas skicklighetsnivå. Våra hjältar vill veta vem som "egentligen är bäst", vem som är på dekis och hur bra det egentligen har gått för valfri åsna.

Om detta vore hela saken skulle det ju inte spela någon roll hur man mäter, det viktiga är att kreti och pleti har en lista att beundra och en åsna att se upp till. Daniel Negreanu får gärna tro att han är en duktig turreåsna trots att han inte ens slår nl20k. Det gynnar poker och skadar i princip ingen annan än Phil Hellmuth.

Om nu detta vore hela saken skulle man ju helt enkelt kunna skratta gott åt livespelarnas åsneskrianden. Men det vore kanske en smula aningslöst. Dessa listor används nämligen som bas för andra saker för vilka det finns större individuell vinning att hämta. T.ex. inbjudningar, arbetstillfällen, reklamspots osv. Plötsligt får det förakt man känner inför turreåsnornas fascination över sina listplaceringar en annan eftersmak. Nu verkar Negreanus envisa trumpetande om hur en "rättvis" lista ska upprättas inte lika oskuldsfullt längre. Inte heller Dybbans plötsliga intresse för saken.
Simon ”Dybban” Lindell
4 februari 2011, kl 11:02
Du menar att jag tycker det är orättvist att JAG inte blir inbjuden till poker after dark, får stoltsera i tidningsartiklar eller får dricka gratis sprit på pokerstars fester? ;)
Ante
4 februari 2011, kl 12:24
Känns det inte fel att blogga om en sådan här sak på Aftonbladet som hypat enormt kring Bloms 30 miljarder omsättning?
Simon ”Dybban” Lindell
4 februari 2011, kl 12:40
Nej, varför skulle det göra det?
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close