Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Hyckleriet når nya höjder

Oh yeah, nu ska det handla om staten igen. Inte specifikt om hur fel det är med monopol utan om en intressant betraktelse man kan göra i dagarna.

Svenska Spel har alltså ett policybeslut om att inte sponsra spelare. Förmodligen vill man inte officiellt bidra till ökat spelande. Att låta bli att sponsra spelare med längre kontrakt är ganska smart ur en ren företagsekonomisk synvinkel men det skiter ju staten givetvis i. De behöver nämligen inte bry sig så mycket om hur de gödslar med sina marknadsföringspengar, resultatet lär slå nya rekord ändå. Det är inte så svårt när man har landets största marknadsföringsbudget alla kategorier och dessutom monopol.

Hur som helst, det statliga monopolet frångår nu sitt policybeslut och anställer Michael Tureniec och Anton Wigg med ”konsultarvode” – underförstått ”pengar att köpa in till turneringar med”.
Inte bara är det en förlustaffär för Svenska Spel (vilket ju i och för sig är bra), de kringgår alltså fullt medvetet och helt öppet sina egna regler. Hyckleri tror jag att sådant kallas.

Att det statliga monopolet helt struntar i sitt uppdrag och pissar på sina egna regler har vi ju fått se bevis för ett oräkneligt antal gånger, så det i sig är väl kanske inte så nytt. Det som gör hela den här historien lite mer saftig än vanligt är att det ryktas att Tureniec dessutom ligger i konflikt med Skatteverket. Sheriffen av Nottingham har vänt upp och ner på stackars Tureniec och kommer nu att snoka igenom hans affärer ända från 2008.

sheriffenavnottingham.png

Staten kommer att vända ut och in på alla hans fickor, de kommer leta i varje vrå, kolla upp varje bankkonto och slutligen förmodligen ta väldigt bra betalt för besväret. Den ena handen vet precis vad det är den andra gör(?) för att parafrasera Blå Tåget.
”Vi ska cementera att det är vi som är svensk poker” säger Svenska Spels varumärkeschef Martin Bengtsson som kronan på verket. Tror inte att jag är ensam om att kräkas lite i munnen när jag hör sådant…

Jag känner varken Wigg eller Tureniec men har bara hört gott om pojkarna, det ska ärligen sägas. Och de har väl säkert sina skäl. Jag hade inte sovit gott i alla fall.

jens_8bit.png
jens.jadback@nordicbet.com

58 kommentarer
Bomull
7 september 2011, kl 08:43
Sånt här retar t.o.m en monopolkramare som mig.
En av "fördelarna" som jag såg att spela på svsp är att vinsterna går in i statskassan istället för i fickan på en bolagspamp.
Detta drag är ju bara tramsigt, ska det skapa fler spelare på svsp att två st namnkunniga ränner runt på EPT(?).
Nej, William var ett smart drag ur journalistisk synvinkel som säkert var värd varenda krona men detta luktar mer som att Martin vill bli tjenis tjenis med hela sveriges pokerelit..
O
7 september 2011, kl 09:11
Avundsjukan är påtaglig. Nordic Championship är en oerhört prestigefylld turnering, och du är jätteduktig. Verkligen!
Jens Jadbäck
7 september 2011, kl 11:11
Ja, mitt mål har hela tiden varit att bli anställd av Svenska Spel, gärna som konsult. Taktiken med att öppet kritisera dem under 1,5 års tid har inte funkat, tips på vad jag kan göra istället för att de ska tycka om mig?

*Ironi funkar dåligt i skriven text så jag skriver ut att detta inlägg var just ironi.
Joakim
7 september 2011, kl 10:12
SvS sponsrar inte Tureniec och co, alltså inget hyckleri. Släpp sargen nu Jens, det är 2011.
Jens Jadbäck
7 september 2011, kl 11:07
Okej, vad gör de då?
Mattias
7 september 2011, kl 11:17
OM jag kommer ihåg rätt så tycker SvSp att det är en bra ide att spelare som åker utomlands och spelar ska kunna straffas enligt dobblerilagen (var det inte så det stod i remissvaret?). Nu kommer SS dels ha sponsrade spelare på EPT-touren, dels snyltar SS på EPT när de skickar iväg gegobert för att producera den där så otroigt kassa pokerstudion. Jag får inte den ekvationen att gå ihop.

Dessutom kan inte alla patetiska nollor som nämner avund i sin inlägg lägga ner. Man måste kunna framföra kritik.

Varför har ingen framfört kritik mot pokerstudion i denna blogg? Tycker ni den är bra?
Jens Jadbäck
7 september 2011, kl 11:19
Har faktiskt inte sett ett enda avsnitt av pokerstudion så jag vågar inte uttala mig alls om programmets kvalitet.
Niclas
7 september 2011, kl 13:04
Mattias nu tycker jag du är ute och cyklar fullständigt , när Jens skriver detta inlägg med att avsluta : VIP Manager jens.jadback@nordicbet.com
Så anser jag att hela inlägget lyser med det svenskaste som finns avundsjuka .

Jag har oerhört svårt att ta till mig Jens ständiga kritik mot SVS när du jobbar för en konkurent till SVS . Och fräck som jag är kan jag nästan lova att du Jens inte ens i närheten hade fört en sånt bombardemang mot SVS om du hade suttit i kassan på ICA.

Och Mattias bara för jag har en annan åsikt än dig och Jens innebär det inte att jag är en patetisk nolla , jag kan på sin höjd erkänna att jag är Bajare och det är fan inte lätt idag.
Jens Jadbäck
7 september 2011, kl 13:15
Att du ser avundsjuka i inlägget förstår jag verkligen inte. Vad är det jag skulle avundas?

Däremot har jag faktiskt full förståelse för att du kan få intrycket att jag sågar SvS eftersom jag jobbar för en konkurrent. Nu har jag alltid varit öppet kritisk mot monpolet även redan innan jag började jobba för en sajt men det kan ju inte alla veta såklart.
Å andra sidan, skulle jag hålla inne med kritiken just FÖR att jag jobbar för en konkurrent? Nä, det blir väl inte heller rätt? Och varför sågar jag i så fall inte en massa andra sajter?

Jag kan inte annat än redogöra för mina skäl och sen är det upp till dig att tro på dem eller inte. Mycket mer än så kan jag inte göra. Jo förresten, jag kan också be dig att försöka se förbi att jag jobbar för en konkurrent och försöka ta in de sakliga argument jag presenterar. Men som sagt, jag har full förståelse för om det kan ta emot ibland.

Hade jag inte skrivit under med min titel så hade det blivit liv i luckan om det - garanterat.
skedvi
7 september 2011, kl 13:17
Intressant att han som är emot monopolet så mycket. Så att man inte ens får spela på CC jobbar åt Nordicbet. Sen kan man ju hålla med lite i kritiken att SVS agerar mot sin policy.
Jens Jadbäck
7 september 2011, kl 13:29
Vad är det som är så intressant med det? Jag begriper faktiskt inte hur det påverkar varandra. Måste jag vara FÖR monopolet eftersom jag jobbar på NordicBet? Får jag inte kritisera monopolet om jag jobbar för en konkurrent? Klargör gärna reglerna, jag förstår faktiskt inte riktigt.
donRollo
min blogg www.donRollo.se
7 september 2011, kl 13:20
Tjena Jennez.

För en gångs skull håller jag med dig till fullo. Att anställa Wigg och Tureniec är tammefasiken rena skandalen.

Precis samma skandal som när SvS skickar reportage-team för att bevaka EPT Barcelona eller WSOP.

Någon har nog inte fattat någonting. Svenska Spel arrangerar poker på NÄTET i SVERIGE, ingenting annat.

Varför i hela helsefyr skickar de då folk till Barcelona och Las Vegas för att göra pokerprogram om EPT resp WSOP? Om nu Svenska Spel ska göra pokerprogram så ska innehållet SÅKLART handla om de nätturneringar som de anordnar! Ingenting annat!

Men jag fattar nog. Limo och skumpa är gott. Och om pokerstudion åker till Vegas så måste ju såförbannatklart chefen ner först för att "reka". Jag blir rent ut sagt spyfärdig bara jag tänker på det.

Och jag är INTE avundsjuk. Detta handlar inte om Wigg och Tureniec som personer, utan om hur ledningen för Svenska Spel sköter sitt uppdrag. Testar de gränser? Utmanar lagstiftningen? Eller har dom bara fått allmänt hjärnsläpp?

Jag gissar på hjärnsläpp.

Nä, fram med tjära och fjädrar!

/donRollo
skedvi
7 september 2011, kl 13:47
Självklart får du det. Håller ju med dig i det mesta att svspel hycklar. Men tycker du går för långt när du kritiserar pokerspelare för att dom spelar på CC(i Dybbans blogg). Jag själv spelar oftast på Svenskaspel på nätet och det är mest för att jag inte orkar med all Rakeback jakt som är på dom andra sidorna.
Jens Jadbäck
7 september 2011, kl 14:08
Äh, tycker dock det är skillnad på pokerspelare och pokerspelare. Om jag, Dybban eller Silow syns på CC är det rätt stor skillnad mot om random spelare gör det. Jag förstår att man som pokerspelare måste söka värde och att man lirar där man har bäst EV, inget konstigt med det. Jag förstår till och med Wigg och Tureniec här. Det är ett jobb, det är lön. Det väger rätt tungt i dagens sponsringsklimat.

Jag tycker inte att CC eller SvS borde läggas ner, jag tycker bara att alla andra aktörer borde ha samma regler. SvS kämpar dessutom aktivt för att stänga ner "utländska" sajter, dvs sådana som min, Silows eller Dybbans updragsgivare. Jag tycker det är väldigt märkligt att man vill stödja verksamheten då. En pokerspelare utan sådana lojaliteter kan, bör och ska spela var han eller hon vill.

Sedan har vi frågan om SM men det är väl en annan debatt antar jag. Eller kanske inte...
skedvi
7 september 2011, kl 14:28
Okey tack för en trevlig debatt. Vi är ju ändå ganska överens.
Jens Jadbäck
7 september 2011, kl 14:34
Tack själv :)
Mattias
7 september 2011, kl 15:04
jag skrev

"Dessutom kan inte alla patetiska nollor som nämner avund i sin inlägg lägga ner. Man måste kunna framföra kritik"

Var skrev jag att de med en annan åsikt än mig är patetiska nollor? Det är jag är så trött på är kommentarer om avundsjuka - de dyker alltid upp. Kan man någonsin framför någon kritik utan något sär skriver avund som kommentar.
Oskar Silow
min blogg www.oskarsilow.com
7 september 2011, kl 17:47
Jag spelar varken poker på CC för att stödja monopolet, eller SvePofs SM på Malta som en manifestation mot monopolet. Jag spelar poker för att försörja mig och ibland för att det är roligt. Om jag vill träffa vänner och spela livepoker då och då utan att behöva oroa mig för att farbror blå ska komma inrusande och beslagta våra marker är CC i dagsläget mitt enda lagliga alternativ. Gillar jag läget, nej, men det är så verkligheten ser ut. Med tanke på hur sällan jag vistas på CC ser jag ingen anledning till varför jag skulle ha dåligt samvete för det heller.

För övrigt förstår jag inte heller SvSps satsning på liveproffs. Jag förstår att de valt att samarbeta med dessa spelare eftersom de dels är duktiga spelare och dels trevliga människor men att synas utomlands borde inte vara en vettig marknadsföringsstrategi för dem eftersom de inte kan operera på dessa marknader.
Jens Jadbäck
7 september 2011, kl 18:03
Min ståndpunkt är att ju fler som spelar på CC eller på SS desto större legitimitet får monpolet. Det blir helt enkelt enklare för dem att gå till regeringen och säga "titta här, 75% av allt spelande sker hos oss, då måste ju monopolet vara bra, eller hur?"

Det är lite som när Rojalistiska föreningen säger att monarkin är demokratisk eftersom 60% av folk som röstar på Aftonbladet tror att Viktoria blir en bra statschef. Det är liksom en jävla ickefråga. Att födas till statschef är odemokratiskt och därför spelar det ingen roll om Viktoria är reinkarnationen av Jugfru Maria, Dalai Lama och Raol Wallenberg i ett.

Att du då spelar på CC blir lite som att vara med i den där omröstningen på Aftonbladet. Det spelar ingen roll vad du anser om monopolet, att du är en registrerad besökare ger monopolet legitimitet.
Oskar Silow
min blogg www.oskarsilow.com
7 september 2011, kl 18:19
Isf är ju regeringen nötter om de inte inser att man spelar där för att man inte har möjligheten att välja var man vill spela.

Monarkin borde avskaffats för länge sedan. Mycket pengar i sjön. Tänk så många fler pokerspelare staten kunde sponsrat om inte knugen skulle haft sitt varje år. Vi hade ffs kunna ha 3000 svenskar i wsop ;)

Förstår din åsikt, delar den inte, men accepterar att du tycker så.
Joakim
7 september 2011, kl 19:12
Hej igen,

Jag vill återknyta till mitt något stressiga och hastiga inlägg tidigare (satt i bilen i tät trafik). Ber om ursäkt för det...

Förklaringen lyder att Tureniec och Wigg anställs för att göra reklamjobb för poker åt SvS i Sverige. Precis som man gjorde med Cicci Nordenstam och även Ken Lennaard för några år sedan.

Deras liv, leverne och framför allt spel utomlands är deras ensak. Dom är nya ambassadörer för SvS och ska verka på sajten i turneringar (bountys) och spela CG mot SvS spelare. Dessutom ska dom blogga och skriva olika krönikor om spelet. Någon form av bok/pokerskola och andra roliga projekt för SvS:s spelare är även inplanerat vad jag har förstått.

Jag förstår dock hur du tänker Jens, men du får släppa taget snart som sagt och fokusera på dina egna pokerprojekt. Att hela tiden reta sig på saker, ger dålig karma, trust me, jag vet. :)

Joakim
Jens Jadbäck
7 september 2011, kl 19:43
Snabb fråga då: Hur mycket får de i "arvode"? Exakta siffror kanske är lite för privat iofs, särskilt om man har SKV i hälarna, men du kanske vill avslöja om arvodet skulle täcka några inköp till EPT och/eller WSOP?

Det är ju stor humor när du ber mig att släppa taget också. Kan inte ni monopolister släppa taget istället? Är inte det mer rättvist? Och när jag ändå har dig på tråden, hur kan det komma sig att du bytte sida så kvickt?

Mina pokerprojekt skulle jag hemskt gärna vilja fokusera på men det är lite svårt när polisen kommer och stör i arbetet, det förstår du väl? Nä du Joakim, det är faktiskt 2011 nu, jag trodde att monopol var förlegat. Det är nog dags att du släpper sargen och slutar förespråka användande av våld mot pokersverige.
100%
7 september 2011, kl 19:47
Hahaha Jensa smashar in den lätt!
Mattias
7 september 2011, kl 20:16
Vore det inte i en idealvärld att kritik tystas ner.

" Och när jag ändå har dig på tråden, hur kan det komma sig att du bytte sida så kvickt?"

Är man helt talanglös i media så ar man de jobb som kommer i ens väg
Joakim
7 september 2011, kl 20:40
Ja, jösses...

Snabbt svar: Ingen aning, det får du fråga SvS om. Om det beloppet täcker inköp till dyra pokerturneringar i Europa, inköp av en bil, en resa med flickvännen till Öland eller hyran på lägeneheten, det skiter jag fullständigt i. Ring eller maila Martin Bengtsson på SvS och ställ frågan. Lite research skadar aldrig. :)

Jag vänder på det i stället.

SvS vill använda Michael Tureniec och Anton Wigg som ambassadörer på deras pokersida. Man vill använda dom på hemsidan och på sajten i olika spel. Exakt hur ska dom gå till väga tycker du? Ska dom be dom snällt att ställa upp gratis, eller ska dom erbjuda dom en lön för mödan?

Jobbigt att polisen kommer och stör ditt arbete. Hade jag haft det problemet, hade jag nog sett mig om efter ett annat jobb. Jag skiter i monopol eller inte nu för tiden och det är fanimej jävligt skönt.

Angående "släppa taget" Jens, var det sagt i all välmening.
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 10:08
Joakim,

Du förstår väl att storleken på deras löner spelar roll? Det är liksom det som är hela grejen med hyckleriet. Är det en normal lön (hög eller inte) så spelar det ju ingen roll men om den är så pass tilltagen att det räcker till inköp i flera större turneringar så är det ju underförstått så att den skall användas till just det, eller hur? Vill du påstå att det inte är så?

Och angående polisingripanden; jag antar att det är skillnaden mellan dig och mig - jag står upp för vad som är rätt och riktigt. Du tar gladeligen emot deras silverpenningar. Skulle jag strunta i monopolet för att det är "jävligt skönt"? Ärligt talat så är det en inställning jag aldrig kan förstå.
Det finns över 100 pokerklubbar ute i landet. Killar och tjejer som träffas och har kul för en spottstyver. De delar intresset poker. Sådana klubbar slår alltså polisen ner på med jämna mellanrum. De kommer dit med hundar och vapen och det är jävligt skrämmande för människor som aldrig varit med om det tidigare. Och här sitter du och säger att det är jävligt skönt att inte bry sig. Martin Bengtsson säger att ni ska "cementera att det är ni som är svensk poker". Förstår du inte att det är fullkomligt galet?

Jag hade inte funderat så mycket på att du var en sådan överlöpare tidigare Joakim. Jag antog att du såg det som ett jobb och att du betraktade dig själv som mediapersonlighet i första hand och pokerprofil i andra hand. Men att du nu sitter här och försvarar tramset med en massa svammel blir jag riktigt, riktigt ledsen.
Bomull
7 september 2011, kl 21:46
Jag har "känt" Jens sen typ början av pokerboomen 05 lr ngt och vi är inte alls ense om monopolet men däremot så högaktar jag honom för att han vågar ta debatten, han skriver om sånt som behöver tas upp för diskussion, även om han vet att han kommer få skit från 10 håll varje gång.
DET är inte avundssjuka utan tyder på djävligt stark integritet och att han vågar slåss för det han tror på. Var glada att det finns sådana istället för att veva med yxan.
Nej, tack för att du skriver om det du gör och inte bara massa feelgoodbloggar.
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 10:10
Tack Bomull... Har alltid varit skönt att diskutera med dig.

Kan också tillägga apropå ingenting att tonen i debatten blivit bättre sedan censur-inlägget och jag har bara plockat bort ett enda inlägg (gissa från vem). DET är däremot jävligt skönt :)
hatten
min blogg gamblersvardag.se
7 september 2011, kl 22:30
Vad jag vet så är det officiella uppgifter vilka löner och förmåner som betalas ut av Svenska Spel, det ska beskattas som allting annat. Finns ingen möjlighet att det ska vara hemligt. Frågan är om det är en offentlig upphandling eller inte? Ska det läggas ut på därtill avsett nätverk för att införskaffa eventuella kandidaters möjlighet att konkurrera om uppdraget?
Svenska Spel har verkligen gjort en rejäl blunder här, som lämnar fältet öppnare än San Marinos straffområde för oss som gillar att sparka på SS och deras lakejer. Hur kommer det sig att du inte blivit inbjuden till Geijgert för övrig?
Dock anser jag SS gjort rätt i sak, Speciellt WIGG är en sanslöst trevlig, social och därtill lämpad sponsring, Turture är mer en skicklig spelare, iskall ur sponsringssynpunkt då han är tillbakadragen, blyg och försiktig man, dock som sagt sanslöst vass pokerspelare.
MVH Hatten
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 10:11
Tack för ännu en vacker kommentar Hatten!

Wigg och Tureniec är båda riktigt trevliga och jag vill understryka att kritiken riktas mot SvS och inte dem.
Joakim
8 september 2011, kl 11:38
Hej igen,

Jag förstår precis vad du menar. Men åter igen, vill du veta HUR mycket Wigg och Tureniec tjänar på SvS, får du vända dig till det företaget för att få svar, inte till mig som jobbar som konsult åt Mastroc Mediaproduktion. Eller så ber du t.ex. Hatten, som säger att dom uppgifterna är offentliga, att kolla upp det åt dig.

Om så är fallet, passa då på och kolla hur mycket silverpenningar det rullar/rullat åt mitt håll. Du kommer att bli besviken.

En enkel research hade underlättat den här diskussionen ordentligt. När du spekulerar, ger du dig själv friheten att kalla detta hyckleri. Du spekulerar också om silverpenningar och kallar mig dessutom för överlöpare, helt utan grund och utan att kolla upp någonting över huvudtaget.

Debatten är bra här Jens, det håller jag med om. Det har du skött bra. Men trovärdigheten i innehållet måste vara 100%, annars hamnar vi helt fel.

En liten skön "smash" mot ett klassiskt bloggsjälvmål på slutet bjuder jag på, hoppas att det är ok? :)

"Jag känner varken Wigg eller Tureniec men har bara hört gott om pojkarna, det ska ärligen sägas. Och de har väl säkert sina skäl. Jag hade inte sovit gott i alla fall.

"Wigg och Tureniec är båda riktigt trevliga och jag vill understryka att kritiken riktas mot SvS och inte dem."

Joakim :)
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 12:03
Jag menar för det första att jag inte hade sovit gott i Tureniecs pyjamas då staten både piskar och matar honom. Var lite otydlig där.

Att du jobbar som konsult åt Mastroc Mediaproduktion stämmer säkert men är ju bara hårklyverier, eller hur? Jag har aldrig varit anställd av någon pokersajt utan i olika konsultbolag. Sådant trams kan vi väl helt skippa?

Varför skulle jag bli besviken över hur många silverpenningar du får? Har jag ens gett mig på att spekulera i det? Det räcker väl med att du får en enda krona eller en gratis lunch för att du ska kunna betraktas som avlönad av monopolet?

Det känns som att du svamlar en hel del Joakim. VAD är det jag har fel i? VAD är det jag påstår som inte stämmer? Det enda du säger är ju att du inte vet vad de får betalt och då spelar väl knappast din åsikt någon som helst roll? Kom med fakta som motsäger något av det jag säger istället. Eller just det, det är ju mycket skönare att inte bry sig...
Joakim
8 september 2011, kl 14:07
Jens: Ja, det är för jävla skönt att inte bry sig.

Du för en kamp mot monopolet, det är helt ok. Jag personligen skiter fullständigt i den biten nu för tiden, var vänlig och respektera det.

Du propagerar också för en bra och seriös debatt. För att den ska bli det i din egna sandlåda, får du börja med att ifrågasätta påståenden som t.ex. Per här ovan. Det är ju ren lögn och förtal.
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 14:28
Att du skiter fullständigt i monopolet respekterar jag. Absolut. Men det var ju du som kom hit och började ifrågasätta mig med adressering till mig personligen dessutom. Självklart måste jag väl svara då? Jag tolkar dessutom det här som att du lägger dig helt platt. Tråkigt.

Varför måste jag ifrågasätta Pers påstående? Jag är inte intresserad av vad som har hänt i den härvan. Dels för att jag aldrig varit involverad i vare sig 5050 eller Prosharks men ännu mer eftersom det är en sak mellan dig och dem. Om du inte vill bemöta det så fine, men det är ditt eget val.
Det jag kan göra är att plocka bort kommentaren om du känner dig kränkt av den men om "Per" i sin tur vill stå för den under eget namn så är det en sak mellan er.

Du kände inte att du ville svara på någon av mina frågor? Har du några uppgifter som stärker ditt case att komma med?
Niklas76
8 september 2011, kl 14:11
Bara några snabba frågor till dig Jens.

1. Hur ser planen ut för att krossa monopolet?
2. Vad måste hända och hur nära känner du att vi är i dagsläget?
3. Säg att monopolet krossas, hur kommer det ekonomiska tappet för Svenska Spel att påverka vanliga Svenssons, poker spelare eller ej?
4. Hur många tror du att ni är som aldrig spelar på Svenska Spel eller Casino Cosmopol enbart för att ni tycker att det är förräderi?

Jag älskar ditt engagemang, jag förstår bara inte varför du förväntar dig att alla andra ska tycka likadant.
Det är väl ganska uppenbart att Tureniec och Wigg gör detta ur en ren egoistisk synpunkt.
De bygger ju sitt eget brand på ett utmärkt sätt genom denna dealen, oavsett vad de får i lön. Det är väl i alla fall inte särskilt konstigt att folk ser sitt eget bästa först, eller? Det är väl så mänskligheten fungerar för det mesta.

Jag tror inte att de hade gjort denna dealen om det hade känts som att vi nästan var av med monopolet men så som det ser ut nu så tror jag helt enkelt att många, dessvärre, har slutat att kämpa.
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 14:37
Jag har en liten diskussion med Silow på facebook just nu och jag klistrar in vad jag skrev till honom, det täcker in dina frågor rätt bra.

Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt monopolet. Jag trodde mycket på förbundet när det kom (för 6-7 år sedan alltså), men det har ju visat sig att det inte är någon som är seriöst intresserad av att arbeta med eller ens stötta förbundet. Jag själv har stöttat på det sätt jag kunnat, lobbat in platser till SM osv, men inte kunnat engagera mig direkt i styrelsen då jag jobbat för en sajt. Jag tycker att Svepof bör vara oberoende och vill därför såklart undvika jävsituationer.

Sittande politiker är det inte så lönt att försöka påverka. Anders Borg var ju en tung antimonopolist tills han blev finansminister. Då insåg han att det var för mycket pengar och att statskassan inte skulle klara sig utan dem utan hyggligt stora reformer.

Vad återstår då? En ändring i opinionen hos vanligt folk. Det kommer ta lång tid men jag tänker inte strunta i det för att det är för jobbigt eller kanske inte kommer hända under min livstid. Det enda jag har är bloggen - och den når faktiskt ut till ganska många, även om det bara är pokerspelare. Och dessa pokerspelare kanske snackar med sina vänner, de kanske diskuterar det vid middagsbordet med sina icke pokerspelande fruar som sedan halkar in på ämnet vid fikabordet på jobbet osv. Öka medvetandet om problematiken. Folk är inte bara pokerspelare, de kan vara sjuksköterskor, advokater, lärare, städare, vad som helst. Det är sådana människor som besöker klubbarna och det är sådana människor som ÄR opinionen.

De flesta idag bryr sig inte helt enkelt eftersom de inte spelar, på samma sätt som att jag inte bryr mig om reglerna i travbranschen. Men trots det, ju fler som förstår vad monopolet faktiskt innebär i faktiska termer - dvs polistillslag mot vanliga människor som bara vill spela poker (vilket inte ens är olagligt), desto bättre.

Det är min syn på saken och möjligen finns det bättre vägar och gå men jag har inte hittat dem än...
-----------------------

Sedan vill jag tillägga det här med Casino Monopol. Det är inte "förräderi" att spela där, folk har väl rätt att spela precis var de vill. Jag personligen väljer att inte spela där och det är ett val jag gör åt mig själv - inte andra. Anledningen till att jag väljer att inte spela där är för att jag tycker att det ger legitimitet åt monopolet (mer utvecklat längre upp i kommentarsfältet). Därför kan jag ju knappast inte heller ha åsikten att det inte ger legitimitet åt monopolet när andra spelar där. Men det är ändå upp till dem om de vill ge monopolet den lilla skjutsen. Jag tror bara inte att folk är så medvetna om att det faktiskt förhåller sig på det sättet.

Och nej, det är inte konstigt att folk ser till sitt eget bästa, det är fullt mänskligt. Det konstiga är när man vill göra det på andras bekostnad. Ännu konstigare är det när man tror att andra människor inte ska reagera på det.
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 14:40
Och just det, fråga nr 3:
Om monopolet släpps tror jag inte att det ekonmiska tappet för Svenska Spel kommer att vara särskilt stort. Dels kommer de behålla i princip hela sin marknadsandel och det lilla de förlorar vägs upp av skatteintäkterna. Det är lätt att glömma att endast 26% av allt spelande i Sverige sker på internet. Jag antar(!) att en stor del av det också sker på Svenska Spel.
karl-göran
8 september 2011, kl 14:19
Hej!

Det pratades på spelakademien i Visby om ett licensförfarande skulle kunna vara aktuellt om något år eller två.
Jag är kanske ute på djupt vatten men vid ett sådant scenario får väl SS ta emot spelare utan för Sveriges gränser och därför redan nu vill börja synas på dom stora pokerturneringarna?
Dr Who (http://whos-corner.blogspot.com/)
8 september 2011, kl 14:36
Jag höll ju nästan på att missa denna roliga diskussion - inte bra när jobbet tar tid från att läsa roliga bloggar :-)

Att statliga monopolet anlitar Pokerspelare som reklampelare är som om Systembolaget skulle anlita Kock-Tina för att göra reklam för dem.. hur tror ni att "folk" hade reagerat om det funnits banners på Expressen med en bild på Tina hållande en Explorer och texten "kom till bolaget och kröka med mig"?
Självklart kommer jag bli påhoppad nu, och att det inte aaaaaalls e samma sak. Men jag skall berätta en sak för er:

Det är det.

PS. Du borde lägga upp alla strykna inlägg på nån site nånstans för allmän beskådan. hade varit lite humor :-)
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 14:49
Bara två strukna i den här debatten so far, ett på Geigerts begäran.
Niklas76
8 september 2011, kl 15:11
Tack för svaren Jens.
Jag tror att det största problemet är att herrarna Wigg / Tureniec inte direkt känner att de gör det på någon annans bekostnad, eftersom det känns så avlägset med ett avskaffat monopol.
Det är väl det som är problemet just nu.

Tror att vår största chans att göra något åt det är strax innan valet, för då kan man väsnas och få folkmassorna med sig. Men eftersom antalet engagerade är så otroligt lågt för tillfället så är det svårt att få andra att orka bry sig. Man känner sig rätt maktlös själv.....även om jag förstår att du har mer makt än många tack vare din blogg så är det fortfarande så att du måste få fler folk att vara med och sprida tänket kring monopolet.

Jag tror vi är fantastiskt många som håller med dig i det mesta du säger. Dessvärre är vi nog ungefär lika många som inte orkar vara den första som börjar stå och skrika vid sidan om dig. Och istället faller man tillbaks till det där obehagliga "Orkar inte bry mig, jag ställer mig i kön bakom alla andra Monopol-kramare för jag vill trots allt spela poker" stadiet.

Och så finner vi oss i att bli röv*censur*ade av pappa staten. Tråkigt men sant....
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 15:45
För det första tror jag du har en korrekt analys; folk orkar inte bry sig. Vilket är tråkigt. Och farligt om man ska dra det tills in spets. Men då får jag fortsätta att mangla. Att det sedan kan vara tröttsamt för många förstår jag och har därför skurit ner på frekvensen rätt kraftigt.

Att det är avlägset med ett avskaffande känns nog det sämsta och mest vanligt förekommande argumentet. Man kan inte blunda, man kan inte ge sitt tysta samtycke. Vi har sett det förr och vi har sett vad det leder till.

Jag citerar Afzelius här:

Vakna upp
Fatta mod
Börja se dig omkring
Bli inte en av de
Som bara står där sen
Och säger att jag visste ingenting

Vakna upp
Börja se dig omkring
Fatta mod
Så du kan säg' till dina ungar när de frågar dig
Att du var en av de som stod emot

MVH
Proggaren Jens :)
Joakim
8 september 2011, kl 16:19
Jag har inte begärt att ett inlägg skall strykas, bara bemötas...

Joakim
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 16:23
Men bemöt det då? Vem hindrar dig?

På vilket sätt skulle jag vara skyldig att bemöta det?
Joakim
8 september 2011, kl 17:02
"Bara två strukna i den här debatten so far, ett på Geigerts begäran"

Exakt VAR har har jag begärt att ett inlägg skall strykas?
Jens Jadbäck
8 september 2011, kl 17:26
Nej, ursäkta, det begärde du inte. Du begärde däremot att jag skulle ifrågasätta det vilket ju är ännu fånigare.

"Du propagerar också för en bra och seriös debatt. För att den ska bli det i din egna sandlåda, får du börja med att ifrågasätta påståenden som t.ex. Per här ovan"
Seriöst?
9 september 2011, kl 00:37
Michael Tureniec och Anton Wigg är två av Sveriges absolut vassaste pokerspelare.
- Det här ska blir riktigt kul och inspirerande. Att få åka ut i världen och spela turneringar och representera Svenska Spel ser vi båda som är ära, säger de nyrekryterade.

Citat från Expressen Svs största mediafönster

Sjukt att skattepengar går till att sponsra pokerspelare
Dr Who (http://whos-corner.blogspot.com/)
9 september 2011, kl 09:06
Liberalisten citerar kommunisten. Vart är världen på väg? :-)

Låten handlar iochförsig om att stå upp mot högerkrafter, och att använda den som argument för att kämpa mot ett statligt monopol är nog inte riktigt vad Afzelius tänkte sig! :-)

Skämt åsido, trodde bara det var jag som hade affe citat i bloggen - blev lite rörd när jag såg det.

Kudos.
Jens Jadbäck
9 september 2011, kl 11:05
Nåja, fascism och rasism skulle jag väl säga. Låten heter "Valet" för övrigt (om ngn nu är intresserad).
Liberaler har ganska mycket gemensamt med vänstern också faktiskt. :)
Murat Sahan
min blogg www.svenskapokerforbundet.se
9 september 2011, kl 13:20
Hej!

Det verkar sakta bli en förändring på den politiska arenan vad gäller spelmonopolet. KD, och nu senast Socialdemokraterna, har uttryckt en önskan om ändrad riktining,

http://www.cisionwire.se/socialdemokraterna-pir/r/s-forslag-ska-stoppa-vilda-vastern-pa-spelmarknaden,e255772

MVH

Murat Sahan ordförande i Svenska Pokerförbundet
Jens Jadbäck
9 september 2011, kl 14:31
Ställer mig skeptisk till vad det är de kallar för licensförfarande. I formuleringarna anar man att det endast handlar om ett fåtal spelformer... Men vi får väl se, det är åtminstone en liten strålkastare på problematiken och det ska vi vara glada för. :)
Mattias
9 september 2011, kl 15:52
Jens, om nu sossarna och alla borliga partier vill införa ett licensförfarande i spel,poliiken så borde SS monopoldagar vara räknade.

Det kanske är därför SS börjar sponsra spelare för de tror det kommer att ske.

De kanske är därför de skickar iväg otroligt kassa produktionen pokerstudion till Vegas och EPT. förlåt jag tjatar men pokerstudion är så sjuk kass att det är helt fucking obegripligt. Blir fan tiltad av att bara skriva om smörjan. det är nästan som Aftonbladets pokersidor är bra i jämförelse
Jens Jadbäck
9 september 2011, kl 16:22
Vi får helt enkelt hoppas på det. :)
Jonas Thuresson
10 september 2011, kl 18:36
Kanon...

Kan bara hålla med Jens...
Avskyr eller rättare sagt hatar siter som har sponsrade spelare...
Det jag rejkar, ska någon annan B-kändis, eller någon som klonkat en turre i sitt liv, åka iväg på min bekostnad !
Varför inte ge tbx till dem som får sidan att gå runt...

Tycker det e sorgligt...
Har nog varit en ut av svs bästa kunder genom åren, alltid gillat deras sätt o jobba, men nu detta..
Ett stort skämt är det....

Tack Jens för att du vågar...

// Jonas Thuresson
Jens Jadbäck
11 september 2011, kl 11:29
Tack Jonas för att du vågar. :)
Gusten
11 september 2011, kl 16:36
Håller nästan med Jonas. Om en privat sajt sponsar en spelare så är det väl upp till den sajten, ägaren av sajten får välja mellan en ny bil eller sponsra en spelare, och han väljer sponsrigen för att han tror att det drar in mer pengar på sikt. Jens gör det detat förresten, känns som att sponsring av kändisar är bortkastade pengar??
Men att staten håller på att sponsra pokerspelare är fördjävla fel: SvS pengar går direkt in i statskassan, så man kan utan att tveka säga att "å ena sidan har vi tio förskolelärare, å andra sidan har vi tre pokerspelare". Ska vi satsa pengarna på skola vård omsorg eller på poker?

Med anra ord är det vi skattebetalare som betalar torssons pokerspelande och det vill banne mig inte jag. Speciellt inte när det är en monopolist som gör detta. Vid de privata atörerna kan vi ju välja, gillar man inte att comeon sponsrar dödarn så kan man alltid byta sajt
Jens Jadbäck
12 september 2011, kl 17:11
Sponsring av spelare brukar generellt vara bortkastade pengar, ja - om man talar i termer av det som en investering för att få tillbaka sina pengar och helst lite till. Sedan kan man motivera det med att det är "varumärkesbyggande" men det är i SvS fall tveksamt - rättelse; rent nonsens, att sponsra med den motiveringen.

Däremot finns det lyckade sponsringar över kortare tid exempelvis till enskilda turneringar där man kan få mycket uppmärksamhet på sin spelare.

Men att sponsra med långtidskontrakt över flera EPT och eventuellt WSOP - glöm det, de pengarna ser man aldrig igen.

Däremot håller jag inte med om att det är skttepengar som investeras i den här sponsringen. SvS är ett statligt ägt företag som är vinstdrivande. För att göra vinst måste man investera och det här är en investering, precis som alla andra kampanjer man gör. Pengarna är inte "skattebetalarnas" förrän vinsten är framräknad. Att det sedan är en dålig investering som kommer att resultera i mindre pengar tillbaka till ägarna (dvs oss själva) är en annan sak.
Möjligen en liten skillnad men det är ändå viktigt att poängtera att det är en marknadsavdelning som gör ett dåligt beslut och att det där finns enskilda ansvariga. Men hey, kanske lönar det sig på lång sikt och jag har fel? Har ju iofs inte hänt på den här sidan millenieskiftet men man vet ju aldrig... ;)
Jayne Jönsson
11 november 2011, kl 22:28
Hej jag skulle vilja få reda på lite mer om pokerspelare jonas Bengtson från Göteborg....
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close