Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Reinfeldt talar ut om SD

I dag valtalade Fredrik Reinfeldt på tre olika platser runt om i Stockholm: Norrmalmstorg, Nacka och Täby.
På samtliga platser gick statsministern till hårt angrepp mot Sverigedemokraterna.

Efteråt förklarade han varför han lägger så mycket kraft på SD just nu.

- Därför att vi inte ska släppa fram främlingsfientligheten. Flera med invandrarbakgrund kommer fram och tackar mig för att jag markerar. De är nervösa och oroliga. Vårt sammanhållna Sverige där alla människor syns och där vi håller ihop tillsammans är hotat. Och då vill jag vara tydlig och markera mot detta. Och också det faktum att jag vet at många väljare ännu inte har bestämt sig. Många har varit arga på mig och min regering. Allting har inte varit rätt. Men nu måste man tänka långsiktigt och ansvarsfullt. Om man röstar in något som ger grund för instabilitet och osäkerhet så kommer det med ett högt pris för svenska folket. Och därför är jag så tydlig som jag är.

Har de etablerade partierna misslyckats med något när SD får så höga siffror i dagens opinionsundersökningar?

- Jag tror att det finns en kärna av detta som är genuint främlingsfientlig om man ser till själva partiet. Men om man ser till opinionsundersökningarna så är de en känsla av att Sverige inte är så bra som de borde. De här väljarna känner oro för att de blir konflikter i ett Sverige där människor kommer från andra länder. Jag vill tänka annorlunda. För jag ser hur Sverige har byggts starkt av att vi har varit öppet för att människor har kommit från andra kulturer. Det har berikat och utvecklat Sverige.

Kan du tänka dig att bilda en majoritetsregering med Miljöpartiet om alliansen inte får egen majoritet?
- Vi försöker bli omvalda med majoritetsstöd. Därför pläderar jag för att människor ska rösta tydligt. Om man tycker rödgrönt så rösta på det. Men tycker man Alliansen så rösta på oss. Då får man en tydlig regeringsmakt. I ett läge med Sverigedemokraterna i riksdagen så tycker jag det är naturligt att söka bredare samröre med framför allt Miljöpartiet. Det har vi också en tradition av i Sverige.

Bild 13.png
Reinfeldt om SD. FOTO: Magnus Sandberg
22 kommentarer
Birgit Halsius
11 september 2010, kl 22:57
Sverige behöver inte ta in mindre eller sänka nån kvot alls.. Utan de andra EU länderna får ta in samma som Estland, Bulgarien, Rumäninen. Varför ska Sverige ta in fler än andra läner. Om alla tar in som Sverige, kan fler flyktingar få komma in till Europa,
Haldeman
12 september 2010, kl 00:25
Men Birgit, EU tycker att vår asylpolitik är alldeles uppåt väggarna och de vill inte ta efter oss. Förre statssekreteraren Lars Danielsson har sagt att det har blivit väldigt svårt för Sverige att påverka i asylfrågor eftersom de andra EU-länderna ser Sverige som "lite tokiga extremister". Vi gick med i EU för att kunna påverka, men om vi ligger alldeles för långt från alla andra så vill ingen lyssna på oss längre. Och ju mer de andra stänger sina gränser desto fler kommer att söka sig till Sverige och då blir vi ännu mer extrema och får ännu mindre möjligheter att påverka, och när alla packar in sig i ett land så får de ett dåligt liv med segregation och arbetslöshet. Vi kan inte fortsätta så här, för flyktingarnas skull och för Sveriges skull, vi måste bli normala i den här frågan annars kommer EU snart hit och gör det åt oss. Reinfeldt får skylla sig själv för att SD kommer in, så går det när man själv är för extrem åt andra hållet.
Emma
12 september 2010, kl 01:44
Norrmalmstorg? Täby? Nacka? Och många invandrare som kommer fram? Läste man rätt? Och "vårt sammanhållna Sverige"? Var finns det? Fredrik, det sovande folket håller på att vakna upp.
svea
12 september 2010, kl 02:20
"Har de etablerade partierna misslyckats med något när SD får så höga siffror i dagens opinionsundersökningar?" wow, en analytisk fråga om bakomliggande orsaker, inte bara skandering om att sd är rasister. om 6-8 % av befolkningen röstar sd så har väl ngt gått fel? på vilket avgörande skäl har flyktingströmmen de senaste 30 åren berikat sverige? tror nog svenskar skulle kunna göra egen kebab och pizza ex, och turismen gör att man kan se olika kulturer ändå. och utvecklat? snarare gått bakåt, både "tack vare" invandringskostnaderna och avindustrialiseringen..
sune
12 september 2010, kl 07:35
vi löser inte andra länders problem genom att ta hit deras problem, vi skapar mer problem här. o varför ska vi utarma andra läders kvalificerade arbetskraft? den arbetskraften behöver dom själva.
Arbetare
12 september 2010, kl 10:56
Hårda ord från en statsminister som diskriminerar sjuka och äldre, och dessutom påstår att alla SD röstare är främlingsfientliga, Vakna och se verkligheten!

Sverigedemokraterna vill ha:

- En ansvarsfull invandringspolitik
- Krafttag mot brottsligheten
- En trygg och värdig ålderdom

http://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/

fattar inte var reinfeldts påstående om främlingsfientligheten kommer ifrån, han om någon står väl för orättvisor i samhället. Sverige har vaknat och vill känna ansvar och stolthet över sitt land och skapa ett hållbart samhälle. Du kallar mig rasist, där förlorade du min röst.

En tanke går till David von Arnold Antoni, som utsattes för ett stort hatbrottet /övergrepp i demokratins namn och som media tystar ner till det yttersta.
Fia
12 september 2010, kl 11:16
Men det är väl inte problem som kommer hit, det är väl människor, barn, äldre? Precis som vi i Sverige. Vi borde älska att Sve är ett sådant öppet land, vara stolta över att vi hjälper så många människor. Men vi är väl alldeles för bortskämda.
Christian
12 september 2010, kl 11:42
Bra sagt Emma, håller med
Christian
12 september 2010, kl 12:00
Det finns inget som helt främlingsfientligt med att sätta sitt eget folk främst. Och när och var bestämdes det att lilla Sverige, ska agera hjälpande hand till så många människor? Dom etlaberade partierna vet att, pengarna som går till all invandring skulle räcka till bra vård, bättre mat till dom äldre, bättre infrastruktur mm. Det är pinsamt att just detta ämne ska vara så infekterat, och jag hoppas verkligen det går bra för Sverigedemokraterna detta val. Pinsamt att kalla dom för rasister, när det finns invandrare i partiet. Det är hög tid att vi skattebetalare får reda på vad invandringen kostar egentligen. Sluta mörka detta.........
Burg
12 september 2010, kl 13:46
"Vårt sammanhållna Sverige där alla människor syns och där vi håller ihop tillsammans är hotat." God morgon, statsministern.... landet du beskriver finns inte längre. Du uppvisar en naivitet som är skrämmande.
hönan*agda
12 september 2010, kl 14:06

Jag ifrågasätter varför vi ska ta in folk med annan kultur överhuvudtaget ,det är bättre att hjälpa på plats så kan även dom som mår allra SÄMST som inte klarar av att ta sig hit få hjälp ,dom gamla och sjuka i dessa länder sviker ni nu ,har ni tänkt på det ?

En annan sak ,när det byggs moskéer så ska det väl i rättvisans namn byggas buddist-tempel,eller hur ?
Rickard Rättrådig
12 september 2010, kl 15:49
Reinfelt och många med han borde slå upp Främlingsfientlig i Wikepedia. Man ta alltså avstånd mot en typ av kultur. I SDs fall mot hedersmord, könsstympning, stening, halalslakt, nedvärdering av kvinnor etc. Den kulturen tycker inte SD skall komma hit till vårt land och få fäste då herr statsministern tydligen är beredd att ändra lagar så det kan få fäste här. Man har redan legaliserat könsstympning och halalslakt, hedersmord prioriteras inte i utredningar.

Vem, mer än de stora partitopparna tror att de som kommer hit med den kulturen kommer att överge dessa kulturer. Snacka om att vara blåögda.

Vakna upp och rösta in SD så vi får slut på detta barbari.
N-M
12 september 2010, kl 16:05
Konstigt att Fredrik är så rädd för främlingsfientlighet-han sa ju sjäv , ALLT URSVENSKT ÄR BARBARI, ALL UTVECKLING KOMMER UTIFRÅN, han är alltså rasistisk mot sina egna.Det om ngt är ngt att vara rädd för.
Göteborgare
12 september 2010, kl 17:23
Jag kommer rösta på SD denna gång pga mediacensuren kring invandringsrelaterad problematik. Lite pinsamt att Danskarna måste påpeka denna censur för oss. Grunden i en demokrati är ju fri opinionsbildning i media och att medborgarna får tillgång till all fakta/ alla åsikter och sedan utifrån denna själva gör sitt val.

Att då som media endast presentera fördelar med invandring och censurera allt relaterat till nackdelar är en fara för demokratin då media på detta sätt styr läsarens åsikter i den riktning som anses lämpligt dvs att få läsaren positiv till invandring. Sådan åsiktstyrning i media är ju för övrigt en grundbult och förutsättning för varje diktatur världen någonsin skådat.

Min röst är alltså inte egentligen alls på SD utan istället en röst mot mediacensur. Hoppas jag aldrig mer måste lägga min röst på ett enfrågeparti igen.
Sälja guld
min blogg http://www.guldaket.se/salja_guld
12 september 2010, kl 17:41
Jag håller helt och hållet med Fredrik i den här frågan. Kommer utan tvekan lägga min röst på honom nästa söndag.
Don_Listo
12 september 2010, kl 18:03
På mitt uppehållstillstånd står det att jag är utlänning. Av uppehållstillståndet kan man emellertid inte utläsa att jag är 100% anpassad till mitt nya hemland och talar språket flytande - utan någon hemspråksundervisning.

Det enda som saknas för att jag skall känna helt nöjd är att bli av med mitt forna medborgarskap. PK-Maffian i Sverige har för stort inflytande, men vad gör det? Nästa är slipper jag skämmas för att vara svensk!
Rickard Rättrådig
12 september 2010, kl 18:24
Nu är ju förvisso inte SD ett enfrågeparti, men däremot är de förknippade med att de vill ta upp invandringspolitiken i riksdagen. Göteborgare, du kan gå in på Sds hemsida och läsa lite mer om partiets frågor. Tack för rösten
jimmy
12 september 2010, kl 19:47
läs det här innan ni bestämmer vad ni ska rösta på...sprid gärna länken vidare också !!!

https://www.flashback.org/t1288375
Jag tycker till
12 september 2010, kl 20:22
“jag ogillar vad du säger, men jag kommer till min död att försvara din rätt att säga det” – Voltaire.

När alla bara klankar ner på SDs sk invandrarpolitik oh sd själva inte får media att skriva något om dom, jag har inte hört eller läst något från partiet! kan vara en slump, men jag har hört och läst massor om vad andra tycker.
Jag tycker till
12 september 2010, kl 20:25
“jag ogillar vad du säger, men jag kommer till min död att försvara din rätt att säga det” – Voltaire.

Reinfeldt talar ut om SD? Skulle vara bättre om SD talade ut om SD
Rickard Rättrådig
12 september 2010, kl 22:03
Det låter som om någon tvingat hit dig mot din egen vilja, Don_Listo. Naturligtvis skall du själv få välja om du inte vill bli svensk. Inte skall väl du gå omkring och skämmas för du är svensk. Det räcker fullt ut att du får ta del av allt det goda som du pådyvlas när du kommer hit.
Henrik
12 september 2010, kl 22:35
2 företrädare för de smetiga mittblocken, Fredrik o Mona håller med och applåderar varandra.
Politikeretablissemanget föraktar svenskar och vågar inte ta upp fakta om integrationsmisslyckandet, det enda de gör är att hoppa på SD utan att våga ta i sakfrågan. När de etablerade partierna börjar vara ärliga (????? kommer det någonsin att hända?) kan de höra av sig igen, men nu finns det bara ett alternativ.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Vi som skriver på Politikerkolle

 

Namn: Anette Holmqvist
Ålder: 43 år
Gör: Politisk reporter på Aftonbladets samhällsredaktion.
 Tipsa Anette: 08-5142 4678 eller mejla.

Namn: Pär Karlsson
Ålder: 30
Gör: Politisk reporter på samhällsredaktionen.
Tipsa Pär: 070-525 21 31 eller mejla.

Namn: Elisabeth Marmorstein
Ålder: 39 år
Gör: Politisk reporter på Aftonbladets samhällsredaktion.
Tipsa Elisabeth: 08 514 249 50

Namn: Lena Mellin
Ålder: 56
Gör: Politisk reporter och chef för samhälls- redaktionen


Namn: Lisa Röstlund
Ålder:
32
Gör:
Reporter på nyhets- och samhällsredaktionerna

Tipsa Lisa:
072 - 24 15 480

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close