Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Folkvettspartiet kravliberalerna

Det borgerliga parti som under mandatperioden klarat sig bäst i skuggan av moderaterna är utan tvekan folkpartiet. Och detta är antagligen Jan Björklunds förtjänst. Under hans partiledarskap (eller, nja, ska man vara noga så började det tidigare än så) har fp gjort en politisk resa och är i dag sannolikt det parti i svensk politik som är tydligast med sin "lag och rätt"/"ordning och reda"-retorik. Huruvida detta verkligen är en korrekt bild av partiet och dess företrädare är en annan sak, men de har otvetydigt hittat en nisch där de verkar kunna samla ett stadigt väljarunderlag.

När Björklund i kväll tog plats i SVT:s Utfrågningen så var det tydligt att ambitionen att normalisera ståndpunkter som många uppfattar som kontroversiella. Påfallande ofta använde han argumentation av typen "det är en sådan självklarhet", och att "de allra flesta" tycker som fp - men inte talar öppet om det. Det är en smart argumentationslinje som dels får de som tycker som partiet att känna sig bekräftade och dels får dem som inte håller med att fundera över om deras egna uppfattningar kanske är onormala.

Men faktum är att många av de folkpartistiska ståndpunkterna anno 2010 är kontroversiella. Uppfattningen om att skolelever inte ska få bära slöja i klassrummet är långt ifrån allmänt vedertagen. Det finns inget som säger att en slöja för ansiktet per definition skulle försvåra undervisningen. Om nu Björklund och folkpartiet har andra invändningar mot niqab och burka så får de väl tala klarspråk om det, inte ducka bakom ordnings- och pedagogikargument.

I programmet framträdde stundtals, vilket även min bloggkollega Johan Ingerö är inne på, en delvis mjukare sida av Jan Björklund än han oftast visar upp publikt. Men helhetsintrycket var ändå ändå en person som uttryckte sig skarpa ordalag med väldigt tydliga uppfattningar om rätt och fel; uppfattningar som var normativa och föreföll prägla det politiska program som folkpartiet står för i dag. Det är i mina ögon ganska fjärran från liberalismens ideal om individens frihet.

Men fp-ledaren klarade sig ändå bra i tv-studion. Vissa röster på bl a Twitter menade att han fick snällare frågor än Mona Sahlin, tidigare i veckan. Själv tyckte jag inte att frågorna var så värst annorlunda, men att programledarna möjligen missade en del tillfällen att ställa följdfrågor och lät Björklund komma undan lite för lätt.

På tisdag är det dags för Göran Hägglund att ta plats i studion. Vi får väl se hur upplägget fungerar då.

Andra skriver intressant om politik, Jan Björklund, folkpartiet, val 2010.

16 kommentarer
Johan Ingerö
29 augusti 2010, kl 22:46
Fast vänta nu. "Förbjuda elever att bära slöja i klassrummet"? Det får ju sägas vara en ganska grov förvrängning av både Folkpartiets och Jan Björklunds politik. På dig låter det som att han är på jakt efter alla slöjor, vilket faktiskt inte är fallet. Det han uttalat sig om är burka och niqab, som nog i del flestas ögon är något helt annat än än vanlig slöja eller ens hijab.
promemorian
30 augusti 2010, kl 13:04
Jag skrev iofs inte "förbjuda" utan att fp inte _tycker_ att skolelever ska få bära slöja i klassrummet, och dessutom preciserar jag senare "slöja" till niqab och burka.
John Albin
29 augusti 2010, kl 23:12
Är det med sanningen överensstämande att hävda att Jan Björklund i TV-programmet sade att "skolelever inte ska få bära slöja i klassrummet"?
Vänligen,
John Albin
promemorian
30 augusti 2010, kl 13:15
Jag påstod inte att han uttryckte sig så i programmet. Däremot vill fp låta rektorer förbjuda slöja (i det här fallet niqab och burka) i skolan, vilket också togs upp i SVT.
Lars Jansson
29 augusti 2010, kl 23:25
Du skriver att "Det finns inget som säger att en slöja för ansiktet per definition skulle försvåra undervisningen"
Nu uttryckte sig i och för sig herr Björklund så att undervisning är en dialog mellan människor.
Mig veterligen är det allmänt känt att ansiktsuttryck är en stor del i kommunikationen för att förmedla känslor och avsikter.
Att du dessutom insinuerar att Folkpartiet skulle ha andra invändningar mot slöja förstår jag inte då Jan Björklund specifikt uttalade sig om detta i debatten då han sa att det var fritt fram med slöja på platser utanför klassrummet.
promemorian
30 augusti 2010, kl 13:18
Självklart är ansiktsuttryck en del i kommunikationen mellan människor. Men som bekant kan synskadade kommunicera med omvärlden alldeles utmärkt utan att kunna ta del av den beståndsdelen. Även i vår kommunikation via telefon, eller så här via nätet, klarar vi oss utan ansiktsuttryck. Jag uppfattar det som att motståndet mot niqab och burka handlar om något annat än pedagogik, därför skrev jag som jag gjorde.
Sushiglutton
29 augusti 2010, kl 23:51
Jonas rätta till din slöjkommentar och be om ursäkt! Skulle du kunna ge tre exempel på de uppfattnigar du talar om i följande stycke:

"Men helhetsintrycket var ändå ändå en person som uttryckte sig skarpa ordalag med väldigt tydliga uppfattningar om rätt och fel; uppfattningar som var normativa och föreföll prägla det politiska program som folkpartiet står för i dag."

Anledningen att jag ber om det är att många av de rödgröna försöker utmåla Björklund som väldigt auktoritär baserat på väldigt få förslag (och att han varit militär).
promemorian
30 augusti 2010, kl 13:20
Jag uppfattar det som att motståndet mot niqab och burka handlar om något annat än pedagogik, därför skrev jag som jag gjorde. Och det har ingenting att göra med Björklunds militära bakgrund.
Max
30 augusti 2010, kl 00:27
Slöja är långt ifrån samma sak som niqab/burka. Gör om, gör rätt!

Och det är väl klart att det hade kunnat innebära uppenbara svårigheter om hela överdelen av kroppen (alltså ansiktet, håret) var täckt av tyg. För att ta ett extremt exempel hade ju en niqabklädd elev lika bra kunnat skicka in sin kusin på en skrivning och ingen hade fått ifrågasätta detta, då man ju inte skulle få kräva att hon styrker sin identitet.
Bara ett exempel, om än ett tydligt sådant.
promemorian
30 augusti 2010, kl 13:21
Se mitt svar till Lars Jansson ovan.
TheBoss67
30 augusti 2010, kl 07:50
Svepande och felaktigt av Jonas Morian, tydligen är alla medel tillåtna just nu...
promemorian
30 augusti 2010, kl 13:22
Alla medel? I vaddå? Jag är inte aktiv i valrörelsen. Däremot kommenterar jag politik och politiska företrädare, utifrån mina egna uppfattningar och värderingar.
Januari
30 augusti 2010, kl 13:44
Som hörselskadad kan jag intyga om att ansiktsuttryck, då särskilt läpparna, är viktiga i kommunikation. Jag är väldigt glad att jag slapp heltäckande slöjor i skolan och hoppas att hörselskadade elever, eller lärare för den delen, i framtiden inte heller kommer att få det jobbigare i skolan för att de inte kan se vissa ansikten. Tråkigt att du inte håller med, Jonas.
promemorian
30 augusti 2010, kl 16:12
Liksom i min kritik mot Sd:s valfilm så motsätter jag mig när vissa gruppers behov ställs mot andras. Det är inte rimligt att spela ut hörselskadade mot dem som av religiösa skäl bär särskilda kläder. Skolan ska vara öppen för alla.
Reinfeldtslav
30 augusti 2010, kl 16:06
Burka-frågan är ju näst intill en "ickefråga".
Varför inte kommentera det som känns mest angeläget - arbetslinjen. Där mångmiljardsatsningar från alliansen knappast skapat några nya jobb. Stasningar som har kostat runt en miljon för varje nytt jobb. Ett ofantligt resursslöseri och misslyckande för den s k arbetslinjepolitiken som aliansen alltid vill göra till ett stort nummer.
promemorian
30 augusti 2010, kl 16:14
Jag kommenterade regeringens jobbpolitik ganska nyligen: http://blogg.aftonbladet.se/proffstyckarna/2010/08/markligt-tajmat-alliansmanifest

Lär få tillfälle att återkomma till det...
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Det här är proffstyckarna

Namn: Jonas Morian
Ålder: 38
Gör: Jobbar med pressfrågor på ett vård- och omsorgsföretag. Bloggar om politik och samhällsfrågor på fritiden
Ser fram mot i valrörelsen: Ett fokus på sakfrågor, såväl vad som varit som vad partierna vill göra framöver. Och en rödgrön valseger, förstås.

Namn: Johan Ingerö
Ålder: 31
Gör: Redaktör på Magasinet Neo
Ser fram mot i valrörelsen: Debatt om ideologi, men också om vem som är bäst lämpad att regera Sverige.

 

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna