Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Hellre butler än piga?

Frågan om hur man från politiskt håll ska underlätta för människor att få tillgång till service och tjänster till en rimlig kostnad, utan att lockas betala svart, har varit en lång följetong i debatten. Det hela sattes på sin spets med idén om skatteavdrag för hushållsnära tjänster (RUT) - vilket efter visst velande fick socialdemokraterna att sätta ned foten och slå fast att några "pigavdrag" skulle vi inte ha i Sverige. Några invändningar mot det så kallade ROT-avdraget har man dock inte haft.

Jag har länge tillhört dem som haft väldigt svårt att begripa mig på det socialdemokratiska motståndet mot RUT-avdraget. Det borde, tycker jag, ur ett s-perspektiv vara bra med incitament att köpa sådana här tjänster vitt snarare än svart. Detta innebär i sig en ökning av skatteintäkter och att fler människor kan försörja sig på trygga, lagliga jobb. Men min uppfattning vann inte gehör, utan i stället målade socialdemokratin in sig i ett hörn och blev hårdnackade RUT-motståndare.

I dag presenterade för övrigt Företagarna en ny rapport som sägs visa att RUT- och ROT-avdragen har skapat minst 1 8000 nya jobb i Sverige, bara det senaste året.

Det finns dessutom en könsaspekt i detta som är rätt intressant. Hushållsnära tjänster såsom städning i människors hem utförs i väldigt hög grad av kvinnor - "pigor" enligt motståndarnas retorik. Underhåll, reparationer och om- och tillbyggnader inom ramen för ROT-avdraget utförs huvudsakligen av män. Några motsvarande nedsättande benämningar på dessa har jag inte uppfattat i debatten.

Men det finns ju ändå en manlig motsvarighet till pigan, som dock traditionellt ansågs stå högre i rang: butlern. Och just detta yrke verkar nu åtminstone socialdemokraterna i Stockholms stad och landsting vilja återupprätta via en satsning på tjänster i Stockholms lokaltrafik för att resenärerna ska spara tid. Den som reser med SL ska, föreslår Ilija Batljan och Carin Jämtin, bland annat få hjälp med tvätten, parkeringen och barnpassningen i anslutning till sin tåg- och busstationer. Även butlerliknande tjänster, hjälp med olika ärenden, ska erbjudas.

Så om jag förstått saken rätt är alltså servicetjänster riktade till privatpersoner helt okej om de utförs av män - eller åtminstone har yrkestitlar som låter manliga. Butler bra, piga dåligt.

Den här valrörelsen känns allt snurrigare.

49 kommentarer
MaddieStjerna
16 augusti 2010, kl 11:32
Väl skrivet! Samt välskrivet!
Krakel
16 augusti 2010, kl 11:38
Vad är der för fel på sossarna och alla andra inskränkta obildade svenskar för den delen?

Butler är en titel, inte ett yrke. Den får man om man går på världens ENDA Butlerskola. En Butler är en person som är chef över stora "hushåll" al'a kungahus och hotell.

En butler tjänar omkring 600.000-800.000 i årslön....... Det är bara på film han stryker tidning och öppnar dörren....
Markus "LAKE" Berglund
min blogg http://lakonism.blogspot.com/
16 augusti 2010, kl 11:40
Precis, du sätter ord på mina tankar. Nu slipper jag formulera dem själv.

Det fionns så många galna vinkar på detta utspelet, men just Butler/piga-aspekten fastnade jag extrea mycket för.
Martin Bardh
16 augusti 2010, kl 11:55
Det är nog mindre snurrigt än vad som tros i artikeln. Orsaken till att jag och S är emot RUT avdraget är den bristande moralen och etiken i det hela. Skattepengar tas från alla och ges sedan tillbaka till de som nyttjar RUT-avdraget. Det vill säga enligt statistik till väldigt stor del höginkomsttagare. Med andra ord är det en förflyttning av resurser från låginkomstagare till höginkomsttagare. Omvänd robin hood-effekt.

Att det skapas jobb med RUT-avdrag används hela tiden som argument för RUT, men det är alltså moralen som gör att vi förkastar det. Dom skattepengar som förfllyttas till höginkomsttagare borde istället användas för att anställa fler lärare i kommunala skolor, fler sjuksköterskor inom vården etc.. Den investeringen kommer alla till dels och skapar också jobb, moraliskt riktiga jobb.

ROT-avdraget är bara en tillfällig åtgärd mot lågkonjunkturen och är alltså inget permanent som kommer vara kvar. Där isidosätts moralen om skattepengarna ovan, för att få fart på ekonomin och se till att byggföretaget tex inte behöver sparka lika mycket folk och därmed tappar mindre kompetens. De som slipper att sparkas slipper ju också hamna i en situation där man inte får tag i jobb ifall de hade sparkats.
Folke Svenson
16 augusti 2010, kl 12:04
Var finns tunnelbanan utanför stockholm
Det fins över huvutaget ingen kolektivtrafik att tillgå
Det är ett hån mot oss på landsbyggden
Dags att politikera ser att det finns ett het land att ta hand om
//
FS
Kalle kula
16 augusti 2010, kl 12:07
Vet inte om jag ska skratt eller gråta åt Martin Bardh's inlägg.
Man kan alltså göra undantag från moralen om det gäller män och byggindustrin, men inte göra för hushållsnära tjänster? (sossarna kunde ha sagt att de gillar idén om det var en tillfällig lösning precis som ROT).
Är det mer synd om en byggjobbare(medelinkomsttagare) som förlorar jobbet än en kvinna som är låginkomsttagare och tvingas jobba svart utan sjukpeng eller förlorarar jobbet?

Tror du på allvar att det är mest låginkomsttagare som använder ROT avdraget då alla i stort sett bor i villa?
johan
16 augusti 2010, kl 12:14
mycket kan man anklaga S för - det här förslaget också - det verkar i mitt tycke som att hela partiet drabbats av stora skälvan - var är östros, nuder bodström de måste hem nu, valet närmar sig och de behövs i debatten som hjälp till alliansen. slit på semestern....
Stefan Bäckström
16 augusti 2010, kl 12:21
Till Folke Svenson:
Du har rätt, vi tar skattepengarna och bygger en tunnelbanan i Katrineholm!!!
Anders Nillsson
min blogg http://ekehog.blogspot.com
16 augusti 2010, kl 12:39
Vad är det här annat än ett förslag till ytterligare en företagsform inom ramen för RUT-avdraget? Att framställe det som ett politiskt alternativ är för dumt. Snarare är det väl ett inlägg i brainstormningen på en "Starta-eget"-kurs i arbetsförmedlingens regi. Och som sådant ingen dum idé. Men som politisk idé!? Snacka omatt måla in sig i ett hörn.
Hericon
16 augusti 2010, kl 12:40
@MArtin Bardh: Läs följande artikel; kan vara upplyftande med lite FAKTA i stället för dina fria fantasier. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/18000-nya-jobb-med-rot-och-rut_5139243.svd
Johan
16 augusti 2010, kl 12:43
Förstår verkligen inte argumentet att RUT skulle kosta samhället skattepengar. Utan RUT är ju merparten av tjänsterna som utförs svarta, och genererar alltså inte ett ruttet öre i skatteintäkter. Met RUT så blir tjänsterna till merparten vit, och genererar följaktligen skatteintäkter. RUT borde ju alltså vara en vinst för samhället. Vidare så går ju också RUT-anställda många gånger från arbetslöshet, vilket minskar samhällets utlägg för arbetslöshetskassa och/eller -försäkring.
stigolsson
16 augusti 2010, kl 12:50
Det kommer att jublas över hela riket, från Ystad till Haparanda över sossarnas så väl genomtänkta förslag, att ha en Butler på tunnelbanan, som tar hand om barnen, handlar mat, sköter om tvätten mm.

Men hoppsan, tunnelbana finns det ju bara i den kungliga huvudstaden! Ack ve och fasa, har detta parti som alltid värnat så om de små i samhället skrivit/sagt fel?

Nej, än en gång har Stureplansmaffian (hela sossepartiet) slagit till och värnar om Sthlm!

Anfäkta och anamma om de skulle göra något för de utanför tullarna, sådant får aldrig och kommer aldrig att ske! Varför göra det nu när de inte gjort det under sina tidigare 70 år vid makten.

Detta förslag visar på en okunnighet och desperation, uppblandad med storstadshysteri och förakt för hela svenska folket, alltså de utanför tullarna.

Jag ber på mina bara knän att sossarna inte kommer över 4%-spärren vid detta val. Katastrofen Mona, med sin jämlike Karin, vad gäller IQ skulle kunna ställa till en så stor skada att den aldrig går att reparera och därför bör de förpassas till den politiska soptunnan för att aldrig mer se dagens ljus!
Claes B
16 augusti 2010, kl 12:56
Skillnad på ROT och RUT (från ett Socialdemokratiskt perspektiv) är att ROT utförs i stor utsträckning av fackföreningsanslutna (läs LO) arbetare, medans RUT utförs av egenföretagare och icke fackanslutna. Och man vill ju inte bita den hand som föder en...
Thomas Tilly
16 augusti 2010, kl 12:59
Martin Bardh har ett resonemang som till viss del haltar. Genom RUT-avdraget har fler människor möjlighet att använda hushållsnära tjänster. Att få det att framstå som att bara låginkomsttagare betalar skatt och höginkomsttagare kan utnyttja systemet är en mycket förenklad lösning.
Sedan är det frågan om det moraliskt oriktiga att det skapas arbete. Här ligger problemet med socialdemokraternas retorik. Det är inte nog med att arbete skapas utan det ska även vara "rätt " arbete. Problemet är att de flesta av de som blir anställda inom dessa företag har ytterst svårt att bli lärare, sjuksköterskor eller arbete överhuvud taget. Tiden är förbi när det fanns gott om arbete utan kvalificerad utbildning.
Gudde
16 augusti 2010, kl 13:17
Tycker inte att detta förslag känns politiskt och det borde inte vara det. Efterfrågan för tjänsterna bör styra. Självklart en bra idé som jag själv skulle begagna mig av. Trots att jag bor i innerstan så har jag svårt att få till det tidsmässigt. Jag har tex inte lyckats få tid att gå till tandläkaren på flera år, glasögon köpte jag senast år 2000, och att besikta bilen är ett rent helvete. Den står numera på gatan utanför efter att jag fått en tvåa på handbromsen (används en gång om året - på besiktningen) och reservdelarna var restförda. Sossarna slår huvudet på spiken - vi har ont om tid. Jag jobbar minst 75 timmar/vecka året runt. Har inte varit på semester på 6 år. Jag är egen företagare, så ser vårt liv ut i allmänhet. För att vi ska kunna ta vårt ansvar och dra ihop de pengar som staten behöver för att driva sina dyrbara experiment så är det ju bra om vi samhällsbärare håller oss friska och kan jobba på tills pensionen. Skulle ju vara bra om vi hade ett liv också, men det är ju självvalt. Jag kunde ha blvit anställd och levt livets ansvarslösa dagar, men jag har 6 anställda som jag har ansvar över samt en miljon konstiga lagar och regler som måste följas till punkt och pricka annars går allt åt pipan. Bra början sossarna! Om ni ändå kunde sänka skatterna till hälften så kunde jag gå ner i arbetstid. Jag skulle vilja ha lite tid med barnen.
SteffeJ
16 augusti 2010, kl 13:18
@Martin Bardh, tycker du att det är bra moral att våra pengar som vi betalar till facket går till ensidig sponsring av Socialdemokraterna med mååånga miljoner? Inte ens hälften av LO-medlemmarna röstar på S. Det tycker jag är dålig moral. Och för det andra så har du uppåt väggarna fel. Ta reda på fakta innan du skriver.
Nytro
16 augusti 2010, kl 13:19
Socialdemokraterna har otur när dom tänker allt som oftast, bra skrivet! Jag har aldrig förstått varför det är finare att vara "dräng" än "piga" hos de högavlönade...
Lisa Ek
16 augusti 2010, kl 13:31
butler betyder TJÄNARE på svenska
mz
16 augusti 2010, kl 13:32
Enligt konjunkturinstitutet skulle RUT avdraget gå i princip jämnt upp om 10 000 arbetstillfällen skapades. Nu har det uppenbarligen skapats 18 000 vilket torde ge en nettovinst för staten, det borde väl rimligtvis fälla det tämligen idiotiska argumentet att RUT tar från de fattiga och ger till de rika.
Utan att vara speciellt politiskt intresserad känns det som Socialdemokraterna försöker bygga hela sin valkampanj på ogrundat gnäll istället för att komma med vettiga förslag.
Jobisen
16 augusti 2010, kl 13:46
Martin Bardh

ROT avdraget är ungefär lika temporärt som momsen.

Tror du verkligen att LO skulle tillåta att Socialdemokraterna tog bort ROT?

Om vi tittar rent ekonomiskt på RUT:

1) Kan vi då se att staten tjänar på det?
2) Kan vi då se att folk kommer in i tryggheten?
3) Får folk som jobbar med RUT en skälig lön?

För om det är ja på de tre frågorna, då finns det ingen som helst anledning att ta bort RUT innan ROT.
Gustav
16 augusti 2010, kl 14:00
Tycker det är fel att jämställa detta med skatteavdraget för hushållsnära tjänster, eftersom det dels inte är ett avdrag och dels inte är hushållsnära. Det är ju liksom hela poängen. Istället för att någon kommer hem till dig och tvättar lämnar du in tvätten på vägen till jobbet. Detta ger stordriftfördelar som innebär att subventioner inte behövs. Enligt rut-förespråkarna kräver hushållsnära tjänster subventioner för att överleva. Detta tyder på ineffektivitet, något som ligger i det hushållsnäras natur. Därför är t ex dagis mer kostnadseffektivt än barnflickor. Tycker det här ligger helt i linje med sossarnas tidigare tankar om samhällsbyggnad.
Thomas
16 augusti 2010, kl 14:04
Re: Martin Bardh
Det där måste du nästan förklara bättre.
Om vi utgår från att vi genom skatterabatten gör svarta jobb vita så menar jag att subventionen helt går till "pigan" som antagligen hör till en svag grupp i samhället.
En städerska kostar kanske 100-150:- timmen ANTINGEN svart ELLER vitt med RUT-avdrag.
Jag betalar alltså lika mycket oavsett system, men med RUT får "pigan" pensionspoäng, sjukpenninggrundande inkomst, rätt till a-kassa etc, etc.
Martin, menar du på fullt allvar att det är den som anlitar städerska TILL SAMMA PENG SOM TIDIGARE får någon ekonomisk fördel??? Bättre samvete är väl det enda som kommer på pluskontot men det är svårt att mäta i pengar:)
Ring Broman
min blogg www.albinringbroman.blogspot.com
16 augusti 2010, kl 14:05
Lysande skrivet. +1!
Supernaut
16 augusti 2010, kl 14:08
Som jag minns min Robin Hood så tog han tillbaka de pengar staten stulit av medborgarna i form av skatt och gav tillbaka dem till deras rättmätiga ägare. D v s de som en gång tjänat ihop dem. Att tala om Robin Hood-skatt är alltså en självmotsägelse. Särskilt som jag har svårt att tro att man ens i feodala England stal över hälften av det de av samhället ägda medborgarna slet ihop.
Agneta Österman
16 augusti 2010, kl 14:21
Hellre en RUT i hemmet än tio Butler i T-banan!!!
gurun
16 augusti 2010, kl 15:06
Butler är väl ett steg på vägen. När får vi fri tillgång till sommelier?
Agneta Palm
16 augusti 2010, kl 15:07
Kan det verkligen vara ett seriöst förslag från stockholms-S? I så fall är dom dummare än jag faktiskt visste sen tidigare. Vad säger stockholmarna, för det är ju endast där det finns T-bana... Det är inte klokt...är det sånt här en innovationsminister ska ägna sig åt i framtiden - att uppfinna korkade förslag.
GeBe
16 augusti 2010, kl 15:19
Skrattretande! Men förslaget borde MP gå med på, dom vill ju att Sverige=Stockholm. Och långa restider? Jo, vi som bor på landet är vana vid långa restider som skulle bli ännu längre om vi skulle åka kollektivtrafik som de rödgröna vill.
Bo Berglund
16 augusti 2010, kl 15:20
Det är ju bedrövligt vilka ideer s kommer med. Avsätt Mona och tänk om. Om s kommer med den här typen av förslag så hoppas jag verkligen att de förlorar stort i valen
Jan-Erik Granqvist
16 augusti 2010, kl 15:40
Snurrigare s-åsikter än denna piga-buttler-debatt får man leta efter. Klart att man skall kunna köpa tjänster i T-banan, men det är ju det den nuvarande regeringen redan har verkställt och fortsätter bättra på hela tiden. Skall det nu vara så svårt att acceptera att s giort bort sig i denna sak så det skvätter om det.
Iggy
16 augusti 2010, kl 16:01
Nej, nu får det vara nog, jag kan inte rösta för sossarna längre, måste ha lite självrespekt. Bye bye sossar.
Rickard
16 augusti 2010, kl 16:09
Vad är det nu för fel på den gamla hederliga benämningen dräng? Klingar det illa i s-leden?
ehh.
16 augusti 2010, kl 16:10
@Supernaut. Suck.
Otto 49
16 augusti 2010, kl 16:27
Hur kan (S) betrakta RUT- och ROT-avdrag som subventioner. Om avdragen inte fanns - skulle jobben inte blivit utförda eller utförts svart. Med nuvarande ordningen kommer ju en del av skatten att inbetalas.

Det är väl bara en socialist som kan uppleva att all skatt som inte inbetalas - är förlorad eller subventionerad.
Sonny
16 augusti 2010, kl 16:38
Som busspendlare undrar jag hur vi skulle få del av dessa tjänster? För mig som busspendlar til Fisksätra skulle jag inte få ta del av dessa tjänster! Dessutom finns det väl redan tvätt inrättningar och affärer på de större stationerna. Men där är det så dyrt att jag inte kan handla. Jag förstår inte på vilket sätt förslaget skulle göra det billigare. Nej, i år blir det sofflocket. Jag föstår inte vad S håller på med. Detta var droppen!
Erik
16 augusti 2010, kl 20:01
Manlig motsvarighet till piga är dräng på vanlig svenska.
Boon Companion
16 augusti 2010, kl 20:16
Vilket kön städar mest i vårat land? I det egna hemmet, på arbetsplatser etc ? Jag har jobbat som städare och städatat i mitt hem. Efter 8 timmars städarbetsdag tog det emot att "hobbystäda" hemmma. Vems barn ska bli städare? Mina eller dina barn?
Knölen
16 augusti 2010, kl 20:53
hmmm, S he he
Knölen
16 augusti 2010, kl 21:19
hmm, sossejämlikhet
Anders
16 augusti 2010, kl 21:22
Boon Companion - Varför skulle det vara värre att städa hemma för att man är städare än att snickra hemma om man är snickare?
stigolsson
16 augusti 2010, kl 22:09
Sossarnas argumentation har blivit ovanligt torftigt. Dessutom verkar de inte ha några som helst egna idéer (förutom Karins då) men det känns inte direkt stabilt att bygga ett lands framtid på!

Och inte blev det bättre med Mona Sahlin som partiledare heller.

Sist men inte minst tycker jag deras TV-reklam är fruktansvärt osmaklig där sossarna propagerar för att det ska skapas flera unga manliga prostituerade!?!?!?!

Partiet verkar ha hamnat i gumåldern!!!
JensBob
16 augusti 2010, kl 22:23
Gustav: Det är ju snarare så att vårt skattesystem är utformat på ett sådant sätt att det blir alldeles för dyrt för privatpersoner att köpa tjänster i någon större utsträckning utan subventioner. Det leder inte bara till att många potentiella tjänsteområden i praktiken är blockerade att etablera sig inom i Sverige, utan också till en suboptimering av arbetskraftens utnyttjande.

Jag som arbetar med ganska kvalificerade tjänster inom IT måste jobba två veckor för att betala vad det kostar att få hit en vvs-installatör för en dags arbete, trots att mina kunder betalar mer än vvs-instalatörens timpris. Detta leder till att jag hellre tar ledigt en vecka och gör jobbet själv vilket leder till att arbetet blir sämre utfört, att min specialistkompetens inte utnyttjas under denna vecka, samt att vvs-installatören går miste om ett uppdrag. När man dessutom betänker att just möjligheten för individer att specialisera sig är ett av de centrala syftena att överhuvudtaget organisera sig i samhällen överhuvudtaget blir det ännu mer negativt.

Jag tycker således att givet att vi ska ha kvar ett skattesystem som liknar det vi har idag (något som är en fråga för en annan debatt) så borde man istället för RUT och ROT införa ett generellt avdrag som gäller alla tjänsteköp av privatpersoner.
Guttaperka
16 augusti 2010, kl 22:29
"Det finns dessutom en könsaspekt i detta som är rätt intressant. Hushållsnära tjänster såsom städning i människors hem utförs i väldigt hög grad av kvinnor - "pigor" enligt motståndarnas retorik."

Ehhh....När använde Alliansen det nervärderande ordet piga på de som utför hushållsnära tjänster? Det är ju sossarna och vänstern som myntade ordet pig-avdrag! Du har också fått stora snurren tror jag?
Ante
16 augusti 2010, kl 23:40
Vi 7,5 (?) miljoner svenskar som inte bor i närheten av en tunnelbanestation då? Känns orättvist..
Men jag tror inte sossarna är så dumma som dom verkar, nästa förslag kommer säkert att bli att dom lovar att bygga fler tunnelbanesystem.
promemorian
17 augusti 2010, kl 07:38
stigolsson, i vilken TV-reklam propagerar sossarna för att "det ska skapas flera unga manliga prostituerade"?

Guttaperka, du missförstår. När jag skriver "motståndarna" i meningen du citerar syftar jag förstås på RUT-motståndarna.
Lars karlsson
17 augusti 2010, kl 08:22
Det är dags att lyfta blicken lite! Analysera förslaget utan att haka upp er på ordvalet "Butler". SLs lokaler ska nyttjas bättre, med sådan service som vi som pendlar kan ha nytta av. Samhället ska planera in förskolor och parkeringar så att det blir ett smidigare flöde att hämta och lämna barn mm. Är det dåliga saker? Att betala för städning hemma är helt ok tycker jag, men det ska inte subventioneras. Eventuellt ska man se över momsen på HELA tjänstesektorn. Varför ska vi subventionera städning, men inte däcksbyte eller hårklippning? Var ska alla specialgränser dras? Till sist - Ilija är det bästa som hänt politiken i Stockholms län på år och dag! Äntligen en chans att få ordning på kolossen Landstinget!
erahres
17 augusti 2010, kl 12:40
Hej,

Varför är detta en politisk fråga? Ett fritt företagande bör klara av detta också. Leverantörer av parkeringsplatser, tvättinrättningar, matvarubutiker eller andra borde och har redan identifierat detta behov hos oss pendlare och erbjuder oss dessa tjänster. Men visst kan det bli mer effektivt. Men det är väl en fråga för oss konsumenter att börja använda oss av de tjänster som finns, eller starta verksamhet som erbjuder de tjänster som idag inte finns men som vi ser ett behov av.

Gynna den fria företagsamheten!

Tack för ordet,
Erik
Förståsigpåare
17 augusti 2010, kl 14:21
Lars Karlsson: Givetvis är det bra att utnyttja eventuellt outnyttjade lokaler i tunnelbanan bättre - och om det finns ett sådant problem föreslår jag att man driver det i SLs styrelse - för det är ju ett förslag som alla partier naturligtvis håller med om. Bättre planering är ju ytterligare ett sådant. Däremot råder ju delade meningar om vad som är "bra planering". Men på DN Debatt hör det tämligen självklara konstaterandet hemma?

För om man inte alls tänker sig någon subvention är gårdagens utspel ett av de mest innehållslösa hittills i årets valrörelse. Det finns ju i dagsläget gott om mataffärer, kemtvättar, skräddare och skomakare i tunnelbanan. Att Batljan och Jämtin tycker att det gärna kunde vara ännu fler lär knappast få några större konsekvenser för tunnelbanans tjänsteutbud.
Gisela Ihrfors
min blogg aftonbladest.se
18 augusti 2010, kl 22:40
Ingen butler behövs för en heltidsarbetade tre-barnsmamma, däremot ett tjänsteföretag,som arbetar vitt i hennes hem, på dagtid, tycker hennes barns mormor 70+
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Det här är proffstyckarna

Namn: Jonas Morian
Ålder: 38
Gör: Jobbar med pressfrågor på ett vård- och omsorgsföretag. Bloggar om politik och samhällsfrågor på fritiden
Ser fram mot i valrörelsen: Ett fokus på sakfrågor, såväl vad som varit som vad partierna vill göra framöver. Och en rödgrön valseger, förstås.

Namn: Johan Ingerö
Ålder: 31
Gör: Redaktör på Magasinet Neo
Ser fram mot i valrörelsen: Debatt om ideologi, men också om vem som är bäst lämpad att regera Sverige.

 

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna