Senast Skrivet

Slumpa en blogg

När RUT blev TUT

Jonas Morian är tydligen inte den enda socialdemokraten som vill diskutera smutstvätt i den här valrörelsen. Ilija Batljan, mannen som blev känd för sin kritik mot smygförstoring av chipspåsar och Carin Jämtin, kvinnan som kräver att alla offentliga toaletter ska vara könsneutrala, har tillsammans kommit fram till att de vill öppna tvättstuga i tunnelbanan.

"För ibland kan vi nog alla känna att livet känns mer som en transportsträcka än något vi hinner leva. Särskilt under småbarnsåren kan det vara tufft att hinna allt. Vi jobbar och pluggar, vi hämtar och lämnar, vi ska handla och laga mat och vi ska tvätta och stryka. Vi ska klacka skorna, köpa strumpbyxor och byta batteri i armbands uret, vi ska hämta paket och barnens mediciner från apoteket, vi ska rasta hunden och fixa i trädgården."

Vi kan därmed konstatera att valrörelsen nu officiellt lämnat planeten Jorden.

Är detta vad vänstern, de utsattas ständiga väktare, har utvecklats till? För en tid sedan pratade Lars Ohly om hur synd det är om fotbollsproffs som får betala samma skatter som alla andra, trots att de i regel bara tjänar mycket pengar under en kortare period av livet. Lars Ohly vill med andra ord höja skatten för undersköterskan Sirpa (månadslön: cirka 20 000) och sänka den för fotbollsproffset Zlatan (månadslön: cirka 10 000 000.)

Samma vänsterpolitiker är topp tunnor rasande över det framgångsrika RUT-avdraget, som skapat tiotusentals jobb i en sektor som tills nyligen var svart, och som gett vanliga människor med vanliga löner en chans till avlastning och mer tid till annat. Det ska därför avskaffas, till förmån för butlers i Stockholms (bara Stockholms) kollektivtrafik.

Om man ändå ska vara optimistisk kan man möjligen glädjas åt att socialdemokratin plötsligt tvingas gå till val på sänkt skatt (för pensionärer) och utvecklad tjänstesektor (tvättstuga i tunnelbanan), vilket ger en fingervisning om hur mycket som har förändrats under åren med alliansregeringen. Men vänsterpartierna är ohjälpliga nybörjare på dessa områden, och det märks.

Som bloggaren Hans Åberg så fyndigt konstaterar: av RUT har blivit TUT – tunnelbanenära tjänster. 

UPPDATERING: Läs även Mattias Svensson!

34 kommentarer
Mattias
16 augusti 2010, kl 11:44
"Lars Ohly vill med andra ord höja skatten för undersköterskan Sirpa (månadslön: cirka 20 000) och sänka den för fotbollsproffset Zlatan (månadslön: cirka 10 000 000.)"

Ja, för att det är så relevant vad ett fotbollsproffsi spanien får jämfört med ett fotbollsproffs i Sverige.

Skärp dig.

Till viss del håller man med honom som den sportfåne man är men tror knappast han menade att man ska höja skatten för andra för att kompensera den lägre skatten för fotbollsspelare.
Det är nästan omöjligt för klubbar i Sverige att hålla samma nivå i flera år p.g.a. skatten, spelare måste säljas efter en säsong om de har gjort bra för sig bara för att klubbar i andra länder har mer pengar, dels p.g.a. den höga skatten i Sverige.
Skorsten
16 augusti 2010, kl 11:47
"Lars Ohly vill med andra ord höja skatten för undersköterskan Sirpa (månadslön: cirka 20 000) och sänka den för fotbollsproffset Zlatan (månadslön: cirka 10 000 000.)"

Det var då en nyhet för mig att Zlatan spelar i Sverige. Några sådana summor drar ju då rakt inga fotbollspelare i Sverige in.. (och hans argument är väl helt vettigt för genomsnittspelaren i Sverige som kanske har en möjlig karriär på 15 år och drar in en 25-30 000 i månaden).
Vall
16 augusti 2010, kl 11:55
Typiskt inlägg med svammel - inte fakta!
Johan Ingerö
16 augusti 2010, kl 12:10
Var Zlatan betalar skatt beror rimligen på var han är bosatt. Han har ett hus i Malmö och betalar rimligen viss skatt här. Vad svenska klubbar beträffar kan ingen skattesänkning i världen ge dem utrymme att betala löner som konkurrerar med löneläget ute i Europa. Det kommer alltid att löna sig att lämna Allsvenskan för vilken som helst av de högre divisionerna i Storbritannien, Tyskland, Holland, Italien, Frankrike, Spanien eller Portugal.

Utöver detta är Ohlys utspel oerhört avslöjande. Han, som älskar fotboll, ser ett problem med höga skatter på inskomster om bara gällen en viss tid. Samma sak gäller dock uppfinnare, entreprenörer och alla andra människor som huvudsakligen lever på sin egen begåvning. Men Ohly struntar fullständigt i dem, eftersom han struntar fullständigt i företag. Han vill fördela det som redan finns, och har inte en tanke på att mervärden måste skapas innan de kan fördelas. Fotboll är viktigt för honom, och ska därför gynnas skattetekniskt. Företag är oviktigt för honom, och ska därför bestraffas.

Frågan är alltså varför en back i Djurgården ska betala lägre skatter än en nybliven företagare som just håller på att bygga upp sin verksamhet, exempelvis i tjänstesektorn som ju Ohly har svurit på att bekämpa.
Ansanett
16 augusti 2010, kl 12:31
Ja-ha Skortsen, Mattias och Vall, hur kändes det med den reprimanden? Att folk intresserar sig för inlägg är bra och att man vill kommentera och föra fram sin åsikt är också bra men att tre fjärdedlar (MINST) av alla som komenterar artiklar/inlägg är så dåligt pålästa är skrämmande! Kanonbra inlägg Johan Ingerö, gillar Din blandning av fakta och humor :-)
Johan
16 augusti 2010, kl 12:39
Om en fotbollsspelare enbart kan tjäna pengar på sin fotbollskarriär i ex.vis 10-15 år, så kan väl samme spelare se till att skaffa sig ett annat jobb efter den karriären, om lönen inte anses räcka.
Mags
16 augusti 2010, kl 12:46
Skorsten.

Är det ok med lägre skatt om man byter karriär vart 15:e år?
Fotbollspelarna har säkert tid över att studera på.
Mattelito
16 augusti 2010, kl 12:46
Lägg ner pararellen till Zlatan, du tar ju ett helt annat sammanhang och klistrar in det i politiken. Debatten om Sveriges skandalöst dåliga resultat i CL beror delvis på alla skatter proffsen får betala. Om vi slutar prata politik och i stället pratar fotboll har han helt rätt.

Är själv Moderat men tycker faktiskt att deras förslag inte är alltför pjåkigt....
kalle kula
16 augusti 2010, kl 12:49
Exakt var hittar du de "tiotusentals jobb" som RUT skapat? Ca. 800 lågavlönade lågkvalificerade arbeten har skapats till en kostnad av 800.000 kr för oss skattebetalare. Det enda RUT gett är ökade vinster i städbolag och möjligheten att kunna dra av sin betjänt i sommarvillan i Kroatien på svenska skatten. - Ditt inlägg är lite pinsamt dåligt underbyggt.
Marcus
16 augusti 2010, kl 13:03
Bra skrivet!

Utspelen som avlöser varandra är ofta helt tagna som från en annan planet. Buttler är väll det mest konkreta exemplet.
Skorsten
16 augusti 2010, kl 13:08
Johan: Men då måste denna skaffa sig dubbla utbildningar. Det är dyrt.
Gustaf
16 augusti 2010, kl 13:09
Tycker att kommentarerna hittills har siktat in sig på helt fel del av utlägget.
Poängen är ju att vänstersidan är för höjda skatter, men Ohly vill ha sänkta skatter inom ett specifikt område eftersom det intresserar honom.
Effektivt vill han alltså beskatta sjuksköterskan högre än fotbollsspelaren, eller hur?
Daniel
min blogg http://word.subjektiv.se
16 augusti 2010, kl 13:20
"och hans argument är väl helt vettigt för genomsnittspelaren i Sverige som kanske har en möjlig karriär på 15 år och drar in en 25-30 000 i månaden"

Snittlönen för en allsvensk spelare ligger på ~60 000 kronor i månaden. Sen gäller f.ö inte skattereglerna för svenska spelare utan för utländska importer - som med stor sannolikhet tjänar det dubbla det. Man vill ha det som i Danmark där en "artistspelare" ska kunna bo tre år i rad i landet och få artistskatt istället för det svenska systemet då man bara får vara i landet 6 mån i sträck för att sen lämna landet nästa sexmånadersperiod. Så, nu har vi rett ut det.

Sen finns det även de som anser att alla idrottare ska ha andra skatteregler just för att de har en "kort karriär". Något som givetvis är helt vansinnigt. Att bli proffsidrottare och då kanske på vägen försaka allt vad utbildning heter så är detta givetvis ett fritt val och knappast nåt som gör att man behöver speciella skatteregler. Finns en hel del andra tunga/skadliga jobb där en karriär kanske också bara ligger på 15-20 år innan de måste hitta nåt annat av hälsoskäl.

En idrottare som lägger karriären på hyllan får väl göra som alla andra om de inte längre kan försörja sig på sin sport - söka andra jobb och ev. omskola sig.

Sen kanske man kan titta lite mer på USA och underlätta för idrottare att samtidigt läsa utbildningar på universitet. Det finns specialregler för elitidrottare idag men det är inte så lätt ändå, speciellt om man sysslar med proffsidrott på klubbnivå. Men det är en helt annan fråga och behöver inte hamna i politikernas klor. Detta är nåt mellan lärosätena och proffsklubbarna.

Men för att komma till inläggets egentliga kärna - så är stockholms-sossarnas förslag hysteriskt underhållande :)
87-årig kvinna
16 augusti 2010, kl 13:33
Sonja 87 År 18aug 2010 kl 13:29
Det var väldigt vad Ohly ömmar för höginkomsttagare. De får ju redan lägre skatt i Alliansens Sverige. Är han riktigt säker på att han är kommunist. Jag tycker det ligger en fördold moderat i hans tänkesätt.
Nytro
16 augusti 2010, kl 13:36
Det är viktigt att attrahera idrotsstjärnor, men slipade högutbildade entrepenörer vill Ohly helst se nån annan stans!

Bra artikel för den delen, måtte den rödgröna röran aldrig regera...
Carl-Johan
16 augusti 2010, kl 13:46
Jag håller med om att vänsterpartiet inte är vidare bra på att göra reklam för sina egentligen viktigaste frågor, men jag tror att detta beror på att Svenska folket just nu är så grundlurade av alla Moderaternas lovanden hit och dit att de helt enkelt måste försöka göra något liknande för att toppa dem. Vilket uppenbarligen inte går så bra, men är man ingen bra lögnare så är man inte.

Det viktiga att fokusera på i valet är om vi vill ha ett fattigt sverige om några år eller ett medelmåttigt Sverige på väg framåt. För det är de alternativen vi har att välja på.

Om Moderaterna får som de vill så kommer de göra alla statligt ägda företag privata. Det som kommer hända då är att de privata företagen kommer flytta utomlands eftersom vi har så höga skatter i Sverige, ok tänkte ni, men de ska ju sänka skatterna? Precis. de sänker skatterna för att de privata företagarna ska vilja stanna kvar.

Men många företag kommer ändå flytta utomlands eftersom de kan få tag i billigare arbetskraft utomlands, eller så hyr de in arbetare från utlandet för att jobba i Sverige. Då kommer Moderaterna medvetet att försämra arbetsvillkoren för arbetarna för att fler företag ska välja att stanna kvar. Redan idag ser vi tecken på detta då det t.ex. redan har varit tal om förändringar i LAS (Lagen om anställningsskydd).

När Moderaterna väl har fått igenom sin mästerplan så har sverige gått bakåt i tiden till början av 1900-talet då arbetarna köpslog med varandra om sina löner. Och det är som de själva sagt om t.ex. privatiseringen av Apoteken "kanske inte möjligt att göra ogjort "..

Så tänk inte kortsiktigt när ni röstar denna gången.
Kattis, 35
16 augusti 2010, kl 13:50
Om jag skulle tjäna 10 000 000 i månaden, så skulle jag nöja mig med att jobba 2-3 år och sedan leva på det jag sparat ihop (samt ev. ränta, om sådan råkar finnas) resten av livet. Och skaffa mig en butler. Kom igen 120 mille på ett år!

Men att föreslå en butler i t-banan för oss Stockholmare och samtidigt vilja avskaffa RUT-avdraget (i hela Sverige) är fullständigt idiotisk.
Michael
16 augusti 2010, kl 14:06
Att spela fotboll är för f*n inget arbete. När hobbykarriären är slut är det bara att skaffa sig ett riktigt arbete inom annan (läs: riktig) yrkeskategori. Så var det med det.
MrLee83
16 augusti 2010, kl 14:17
Väl rutet Carl-Johan!

Även om Stockholmssossarnas förslag kanske är tvivelaktigt så är den här artikeln raljerande och faktabefriad på ett sätt som en seriös debattör borde betacka sig från.
jacob w
16 augusti 2010, kl 14:22
Försvaret för fotbollsproffsens utsatta situation är förbluffande. Hur många allsvenska spelare finns det i Sverige!? Säkerligen under 500, jämför det med antalet entrepenörer/företagare (och betänk deras anställda).

Och varför ska elitseriepelare i hockey diskrimineras? Och glöm inte damspelare i högsta division. Det vore inget vidare jämställt att utesluta dessa, trots icke-existerande intäkter.
Flitiga Liza
min blogg www.rutupproret.se
16 augusti 2010, kl 14:47
Vi som har startat RUT-företag är bara spelpjäser i politikernas maktspel!
Fungerande företag skall kapas med anklarna!
Jag som inte åker buss tycker att detta är himla orättvist!
Ska bara de som har råd att åka buss få en butler!
Jag vill ha en i varje gathörn eftersom jag cyklar!
Men det är väl som vanligt!!! Det ska bara hända i Stockholm!
Tänk om det blir en butler på bussin i Halmstad...
Då kan det bli en butler och en chaufför på bussen...
Skylab
16 augusti 2010, kl 15:22
Obetalbart :-)
Pelotard
min blogg blog.pelotard.com
16 augusti 2010, kl 15:55
RUT för nollåttor. Bra om man är nollåtta som gillar att släpa runt tvätt.
Thomas
16 augusti 2010, kl 16:52
Men Johan, du har missat Carin Jämtins stora insats i Stockholmspolitiken förra året! Nämligen för att ta fram ett holkprogram! https://www.pirab.se/MIMA/standard/getmail.asp?x=A613628A
Carin Jämtin har verkligen satt avtryck i Stockholmspolitiken: Holkprogram, könsneutrala toaletter och Förbifart Stockholm. I det sista fallet lovade hon att genomdriva förslaget även om sängkamraterna i vänsterkartellen bråkade. Resultat: Hon blev totalt överkörd och fick en oönskad folkomröstning på halsen. Med en så kraftfull ledare är det tveksamt om (s) i Stockholm kommer över 20 %!
Eddie z
16 augusti 2010, kl 16:53
Lars Ohly vill i grunden höja skatten för alla löntagare i Sverige. Läs och skräms gärna av deras partiprogram. Ohly vill däremot sänka skatten för elitespelare så att vi kan konkurrera med övriga europa och då antar jag inte att han menar superettalag utan lag i allsvenskan. För något år sedan var genomsnittslönen där ca 60 000 kr. Jag håller med Ohly för en gång skull men det som skiljer oss åt är att han inte se resultatet av skattesänkningar i andra sammanhang. Hur ska svenska företag i övrigt kunna konkurrera med andra internationella företag om vi har bland de högsta skatterna i världen. Ju högre skatt vi har relaterat till andra länder desto fler kompetent personal eller fobollsspelare kommer att fly Sverige. Det gynnar INTE välfärden. Ohly vill bara skydda sina särintressen och då är han t.o.m. beredd på byta ideologi och agera blått med svensk fotboll som motivering.

Jag håller med om att Zlatan var ett dåligt exempel men det krävs inte stor intelligens för att förstå budskapet bakom artikeln. Släpp Petitesserna och kliv på spåret igen Mattias.
kneth
16 augusti 2010, kl 17:11
Det är klart att en person som under en kort idrottskarriär borde kunna skattas på längre sikt.

Men skatt är en fråga om moral. Om Fredrik använder sitt RUT avdrag för att köpa barnpasssning av en barnflicka som kommer hit från utlandet, så borde det finnas viss skattemoral i det. eller hur. Men om nu även Sven Otto använde samma barnflicka till att säga att han skapat nya jobb i Sverige.
Skatte moral från det nya arbetarpartiet......
kneth
16 augusti 2010, kl 17:31
Titta runt om i Stockholm. När det byggdes i slutet på 80-talet då var ett bygge i Stockholm en sammling av sveriges dialekter från skåne till Happaranda. Idag så är det en massa språk från den forna Sovietstaten. Men vi har ju en historia av att importera arbetskraft för att täcka behoven, så det är väl inget konstigt med det. Men nu var det det här med krisen, stigande arbetslöshet osv... Flera av byggena i Stockholm är betalda av skattemedel.....Skattemoral enligt det nya arbetarpartiet.....
Eddie z
16 augusti 2010, kl 17:34
Oj, läste igenom inläggen igen och fann Kalle Kula. "Ca. 800 lågavlönade lågkvalificerade arbeten har skapats till en kostnad av 800.000 kr för oss skattebetalare."

Vet inte vart du får dina siffror ifrån men det låter helt fantastiskt. 800 nya jobb för 800 000 kr. Lågt räknat: Om varje ny anställd tjänar 100000 kr om året så är får staten 30000 kr i arbetsgivaravgift och 20000 kr i avdragen skatt alltså 50000. 50000 * 800 = 40 000 000 kr. Åter igen fantastiskt. Lägg där till att många svarta jobb har blivit vita vilket ökar tryggheten för de anställda och att företagen blir tvungna att betala skatt på deras överskott som de nu blir tvungna att redovisa.

Så bra som dina siffror visar tror jag inte att Rut-avdraget har slagit ut men tack för inlägget och återkom gärna fler gånger du vill promota alliansen.
birgitta holm
min blogg birgittaholm-moderat.blogspot.com
16 augusti 2010, kl 17:47
kan man använda sitt acesskort för att skaffa en älskare och eller clown...sosseföreträdarna tycker ju att vi älskar för lite och skrattar för lite! jag trodde aldrig att någon skulle komma på en sådan här grej. Låter som en typiskt Monte Pyton grej och väntar med spänning på alla roliga sketcher som nu ska spelas upp kring detta.
mammutmammut
16 augusti 2010, kl 20:19
I boken "Arbetsamhället" av Roland Paulsen, ifrågasätter han varför vi ska arbeta åtta timmar per dag fram till vår pension, när produktiviteten sen 1930-talet har femdubblats, men arbetstiden därimot har varit relativ konstant. Vi effektiviserar och producerar varor och tjänster idag som vi egentligen inte behöver. Vi har slutat och fråga oss varför vi arbetar så mycket och vad arbetet ska tjäna till. Kanske borde vi arbeta mindre och tvätta, städa och gå ut med hunden själv. Då skulle vi nog också må bättre. Det är dags nu med 6-timmars arbetsdag.
Monica gidlund
16 augusti 2010, kl 22:02
Tack för era kommentarer. Min tidsuppfattning blev plötligt rubbad när jag läser om Carin Jämtins och IIija Battjans förslag. Är det ett aprilskämt? Nej, det är något slags "valfläsk" som inte har någon som hellst anknytning till Stockholmare, framförallt inte vad gäller småbarnsföräldrar. Sossarna verkar ha tappat verklighetsuppfattningen om människors dagliga behov. SKÄMS SOSSAR, ni har lämnat jorden.
sanda
16 augusti 2010, kl 22:10
Det här är patetiskt, när ska politikerna inse att det finns ett liv utanför tullarna i Stockholm? Det finns människor i hela landet som är minst så stressade, var ska jag lämna min tvätt??? Det går för fan inte ens lokaltrafik till min arbetsplats, jag tvingas köra bil och för detta ska jag dessutom ha dåligt samvete? Nej, tvinga ut dem i verkligheten, då kanske det kan hända saker på riktigt...
WVOVW
16 augusti 2010, kl 22:20
Om vi får en butler på Buss linje 19 på hållplatsen vid sveavägen i Eskilstyuna så får ni min röst vilket parti som än föreslår det...!!

Ehh.. näej alltså dra mig baklänges på en vagn! Butlerförslaget var underhållande läsning men jag hoppas sossarna ser över sin bemanning där i storstan :-P
Docbox
16 augusti 2010, kl 23:20
Mammutmammut: Det där är inte någon ny fråga. Vilka prioriteringar man ska göra i sitt liv är upp till en själv och ens närmaste, inte någon snusförnuftig politiker eller tyckare.
Jag ställer inte upp på en generell sänkning av arbetstiden till 6 timmar med bibehållen lön. Den som önskar arbeta mindre får också nöja sig med en sparsammare tillvaro.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Det här är proffstyckarna

Namn: Jonas Morian
Ålder: 38
Gör: Jobbar med pressfrågor på ett vård- och omsorgsföretag. Bloggar om politik och samhällsfrågor på fritiden
Ser fram mot i valrörelsen: Ett fokus på sakfrågor, såväl vad som varit som vad partierna vill göra framöver. Och en rödgrön valseger, förstås.

Namn: Johan Ingerö
Ålder: 31
Gör: Redaktör på Magasinet Neo
Ser fram mot i valrörelsen: Debatt om ideologi, men också om vem som är bäst lämpad att regera Sverige.

 

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna