Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Den svagaste länken

Båda blocken har sina svaga punkter. För alliansen är det centerpartiet och kristdemokraterna (som enligt den senaste Sifomätningen bara klarar fyraprocentsspärren till riksdagen med ett nödrop), och för de rödgröna är det vänsterpartiet. Detta var förstås Lars Ohly väl medveten om när han i kväll tog plats i SVT:s Utfrågat.

Själv tillhör jag dem som jublade över samarbetet mellan socialdemokraterna och miljöpartiet, men inte kände mig alls lika entusiastisk över att få med vänsterpartiet på köpet. Jag tyckte i stället att Lars Ohly genom s/mp-samarbetet fick en perfekt politisk roll sig serverad på ett fat: möjligheten att få fortsätta vara i vänsteropposition mot såväl alliansen som mot de rödgröna - utan att behöva ta ansvar för sina politiska idéer. Dessvärre lockade tydligen möjligheten till ministerposter mer. Och för partistrategerna hos s och mp insåg man väl att sannolikheten för att på egen hand få tillräckligt mycket röster för majoritet i riksdagen helt enkelt var för liten.

I SVT i kväll försäkrade Ohly att samarbetet de rödgröna emellan fungerade utmärkt, även om socialdemokraterna i kraft av sin storlek fick något mer uppmärksamhet än v och mp. Ett återkommande tema i programmet var annars frågor där vänsterpartiet och Ohly själv fått backa och kompromissa. Men hans rutin fick honom ändå att klara av att hålla god min, även när han blev avbruten och pressad i frågor som skatt och rättspolitik.

Hårt pressad blev han också - med all rätt - om svenskt tillbakadragande från Afghanistan och att USA ska lämna alla sina militära baser utomlands. Sedan är inte Lars Ohly utrikespolitisk talesperson för de rödgröna, även om man lätt kan få det intrycket när det ständigt är han som krävs på besked om utrikespolitiska ställningstaganden. Skälet till detta är givetvis att att vänsterpartiet, med sin i mångt och mycket pinsamma historia, inte är representativa i de här frågorna.

Totalt tycker jag nog ändå att Ohly klarade sig bra i tv. I likhet med Göran Hägglund är han avväpnande med underfundig humor och - vilket är ovanligt bland politiker - öppenhet om att omständigheter kan få en att ändra uppfattning. Detta är en egenskap jag själv gärna skulle se premierades mer, men tyvärr blir det i stället snarare något som politiska journalister väljer att angripa.

Andra skriver intressant om politik, vänsterpartiet, SVT, Lars Ohly, val 2010.

29 kommentarer
SB
5 september 2010, kl 21:44
Måste ändå säga att V har förvånat i det rödgröna samarbetet. Normalt sett har V alltid kört på förhandlingsmetoden "allt eller inget", blir det inte en 100% vänsterpartistisk politik struntar de i förhandlingarna, men tycker ändå att det verkar som om V har varit seriösa och suttit still i båten när det krävts, de verkar ha gjort rätt prioriteringar för det rödgröna samarbetet. Men så hoppade ju det av en och annan från partistyrelsen där i början när det såg ut som om V skulle behöva kompromissa lite i framtiden, mot traditionen.
Jonas Wikström
5 september 2010, kl 22:03
Ja, hur skulle världen se ut om världens stater behöll sin militär inom de egna gränserna? Vrickat!

Vänsterpartiet inte "representativa"? Stödet i opinionsundersökningar för att Sverige ska vara i Afghanistan har aldrig varit uppe i 50% ens.
Mats
5 september 2010, kl 22:17
Fakta har aldrig varit ett bekymmer för vänstern:

Ur Svt 14:e januari 2009
En knapp majoritet av svenskarna anser det rätt att Sverige har stridande förband i Afghanistan. Det visar en färsk Sifo-undersökning som Rapport låtit göra.
New World
5 september 2010, kl 22:21
Det hade säkert varit bra för Vänsterpartiet att inte vara med i samarbetet. Då hade S och Mp fått be V att stödja dem, eftersom V hade fått oändligt många röster från S. Det var LO:s medlemmar som tvingade Mona Sahlin att ta med V i samarbetet. Alltså svenska folket! Det tycks proffstyckarna har glömt vid den här tidpunkten. Aftonbladet verkar lika mycket med i den utstuderade manipulationen av svenska folket. Journalister är väl också intresserade av att få en 1000-lapp till i plånboken, skit samma vilket renommé svensk sjukvård har, skit samma om folk får bo på gatan, om lönerna för vanligt folk dumpas och letterna måste arbeta som pigor och om Europas barn inte skyddas av barnkonventionen. Ni får ge er nu. INSE att Vänsterpartiet är partiet som står för mänskliga rättigheternas upprätthållande i det här landet. Glöm Berlusconi och börja ta ansvar, visa god etik och moral. Det handlar om Sveriges framtid för sjutton!
promemorian
6 september 2010, kl 06:23
Varken Johan Ingerö eller jag skriver här på bloggen i egenskap av journalister. Vi är tyckare, inbjudna att kommentera valrörelsen utifrån våra respektive politiska perspektiv. Det framgår om inte annat hyfsat tydligt om man läser våra presentationer här intill.

Och nej, LO-förbundens medlemmar är inte "svenska folket" - men de är förstås en del av det. Liksom även TCO:s och SACO-förbundens medlemmar, de icke-fackanslutna, företagarna etc. LO-förbundens medlemmar tycker inte heller likadant. Många av dem sympatiserar med socialdemokraterna, andra med vänsterpartiet - och åter andra röstar borgerligt.
Statsvetare
5 september 2010, kl 22:22
Vad, exakt, är det som är pinsamt i vänsterpartiets historia? Åsikter blir inte per definition pinsamma bara för att de inte överrensstämmer med dina egna. Att du och många andra inte håller med om dem kan jag utan vidare acceptera - men att de skulle vara pinsamma känner jag mig tveksam till. Tvärtom tror jag att de flesta av deras sympatisörer är ganska nöjda med åsikterna, vilket kan vara en bidragande orsak till att de är sympatisörer. Sedan har jag även svårt att se varför V skulle gynnas av att inte "behöva ta ansvar för sina politiska idéer", vilket de dessutom per definition måste göra i och med att de sitter med i beslutande organ. Det finns inget genomgående ansvarslöst i vänsterpartistisk politik, lika litet som det finns genomgående ansvarslöshet i folkpartistisk politik. Det har helt och hållet att göra med vad man vill uppnå med politiken.

Normalt sett tycker jag att du brukar ha ganska sunda och vettiga resonemang, men det här blev nog något av en lågvattenpunkt i din retoriska historia.
promemorian
6 september 2010, kl 06:27
Oj, var ska jag börja? Det ekonomiska stödet från Sovjetunionen? De många resorna till "broderpartierna" i diktatoriska östländer? Hyllningarna till olika förtryckande kommunistledare? Stödet för Berlinmuren?

Om inte detta är en pinsam historia så vet jag inte vad som är det.

Men, och det är viktigt: det där är historia. Vänsterpartiet i dag är något annat än VPK då.

Att jag sedan ändå helst hade sett ett s/mp-samarbete utan v är en annan sak.
anry443
5 september 2010, kl 22:40
Ohly klarade sig löjligt lätt undan från pressande frågor om kommunistsympatiser, brist på initiativ inom den privata sektorn, föräldrarledigheten, förmögenhetsskatten, samarbetsproblemen, miljöfrågor, jobbskatteavdrag, skattesäkningar för de rikaste pernsionärerna och varför det var ok att hans barn gått i friskola samtidigt som han själv inte vill ge andra barn den möjligheten. Skamligt av SVT att spela en person med ett så pass kontroversiellt förflutet helt i händerna. Han slapp också lindrigt undan kritiska frågor från nätet. Pinsamt att SVT forfarande 2010 favoriserar vänstern.
promemorian
6 september 2010, kl 06:28
Jag tror att du är rätt ensam om att tycka att Ohly kom "lindrigt undan" och att SVT spelade honom "helt i händerna".
omanout
5 september 2010, kl 23:01
varför kör inte aftonbladet med upplägget en bloggare från höger och en från vänster? skulle inte det vara bättre än två högersnubbar?
promemorian
6 september 2010, kl 06:29
*haha*

Sakupplysning: att inte vilja ha med vänsterpartiet i regeringen gör en inte per definition till "höger" :-)
Håkan Wikell
min blogg
5 september 2010, kl 23:07
Proffstyckare? Ingen falsk blygsamhet här inte. Deras tyckande är inte värda mer än andras.
promemorian
6 september 2010, kl 06:31
Håller helt med. Namnet på bloggen bör dock läsas med en viss glimt i ögat och syftar nog snarare på att Johan och jag tycker en väldigt massa saker om allt möjligt, och aldrig drar oss för att blogga om det.
KC
5 september 2010, kl 23:15
Abella: LO:s medlemmar utgjorde år 2008 mindre än 20% av den svenska befolkningen (och medlemsantalet har minskat sedan dess - samtidigt som befolkningen har ökat) - så du kanske ska vara försiktig med att sätta likhetstecken mellan "svenska folket" och LO. Dessutom extra försiktig eftersom en icke försumbar del av LO-medlemmarna röstar på alliansen.

Statsvetare: Så du menar att V någonsin har fått ta ansvar för sina åsikter i utrikespolitiska frågor?När det tyska folket drömde om en återförening badade V bastu med DDR, när muren föll och tyskarna jublade - då grät Ohly. Varför? Dessa försvarare av de mänskliga rättigheterna har genom hela partiets historia visat sig vara ytterst selektiva gällande vilka som bör och inte bör omfattas om nämnda rättigheter - den gemensamma nämnaren för de folk som inte bör omfattas är att de bor/bott i stater som styr/styrts av V:s broderpartier.
CerneAbbasGiant
5 september 2010, kl 23:32
De rödgröna skulle idag ha haft ett större väljarstöd om de hade fimpat V redan från början. De har tack vare att de gick i säng med kommunisten Ohly tappat mer än de 5-6 procenten som V bidrar med. Genialt.
Hans Franson
5 september 2010, kl 23:39
Hans Franson, Idag 23:26
…”Vi hinner inte vänta” på att få den fullt genomförda centralsocialistiskt styrda staten Sverige. Det måste gå snabbare dit, skränderar Mona Sahlin(S) och fortsätter:…”Den som står vid rordret ansvarar för kurs och färd. JAG vill överta rordret och ansvarar därmed för kurs och färd - och tillsammans med Vänsterpartiet(V), kommunisterna och Miljöpartiet(MP). Vänsterpartiet(V) kommer att göra ”den långa vägen till centralsocialistisk stat” kortare, förutspår Mona Sahlin! Det marginaliserade Socialdemokratiska Arbetarepartiet(S), under Mona Sahlins ledning, har agerat hysteriskt. Hur kommer det sig annars att vansinnesbeslutet att gå samman med kommunisterna, Vänsterpartiet(V)och Lars Ohly har tillåtits ske. Mona Sahlin och Socialdemokratiska Arbetarepartiet(S) signalerar svaghet och att man inte orkar med att driva politik av egen kraft. Oförlåtligt av ett svenskt Socialdemokratiskt Arbetareparti(S) att sälja ut både demokratiska värden och arbetarerörelsens historia, att delas med ett ytterlighetsparti som Vänsterpartiet(V), kommunisterna och Lars Ohly. Detta är historiskt! Mona Sahlins också historiskt välkända omdömeslöshet verkar ha smittat av sig och delas nu av resten av den socialdemokratiska rörelsen. Dessutom till applåder från det ”gamla gardet” socialdemokratiska partiledare, statsråd och hela LO- fackrörelsen. SÅ, vänligen cementera med granit i urberget Socialdemokratiska Arbetarepartiets(S) stagnation och marginaliserande och inrista till vördsamt minne: På marginalen- partiet(S): klicken elit- tyckare och utan ”arbetare”.
promemorian
6 september 2010, kl 06:32
Det är intressant att det bara är kvinnligt ledarskap som betecknas som "hysteriskt".
Micke
6 september 2010, kl 00:59
Vämsterpolitik=ingen logik
Frida
6 september 2010, kl 02:38
Media är högervriden vart man än tittar... pinsamt. Medierna kommer spela ur sin roll om de inte kan hålla sig objektiva. Människor kan faktiskt tänka själva och när de inser att någon/något försöker lura dem så vänder de oftast ryggen till. Media borde passa sig jävligt hårt, vi vill väl inte ha som i Italien där vider-Berlusconi bestämmer vad folk ska bli itutade?
promemorian
6 september 2010, kl 06:33
Vilka är "media" i det här fallet? Jag och Johan Ingerö? Läs svaret till Abella ovan.
Henrik Hansson
6 september 2010, kl 09:40
Du skriver att Centerpartiet bara klarar 4 %-spärren med ett nödrop och länkar till en SIFO där Centerpartiet får 6,7 % (68 % över spärren) ?
promemorian
6 september 2010, kl 10:55
Beklagar om min syftning blev otydlig. Jag menade kd - som enligt Sifo får 4,5%.
Amanda
6 september 2010, kl 10:33
Jonas,

Bara ett litet påpekande. Du skrev som svar till "Jobb, inte bidrag" att han nog är rätt ensam om att tycka att Ohly kom lindrigt undan. Jag tror att du har fel. "Jobb, inte bidrag" är i gott sällskap när hen gör den analysen.
Tobbe Q
6 september 2010, kl 11:19
Det är ofta gnäll från V och dess anhängare att media är så "höger". Men snälla ni, det är väl ingen debatt om att V är det riksdagspartiet som ligger längst åt vänster. Och det är väl inte heller någon debatt om att bara 5-6% sympatisera med V. Alltså befinner sig c 94% av Sveriges befolkning till höger om V. Således är det knappast konstigt att media verka "höger" i era ögon, det är ju helt naturligt.
RWB
6 september 2010, kl 11:48
@Frida

"Media är högervriden vart man än tittar... pinsamt. Medierna kommer spela ur sin roll om de inte kan hålla sig objektiva. Människor kan faktiskt tänka själva och när de inser att någon/något försöker lura dem så vänder de oftast ryggen till. Media borde passa sig jävligt hårt, vi vill väl inte ha som i Italien där vider-Berlusconi bestämmer vad folk ska bli itutade?"

...Fånigt. Aftonbladet går i LOs ledband, och LO skänker massor av pengar till sossarna. SVT är mer opartiskt, men fortfarande vänstervridet till en grad.
Ytterligare självutnämnd proffstyckare
6 september 2010, kl 12:27
Skulle du kunna nämna ett parti utan så kallad "pinsam historia"? Tack på förhand.
promemorian
6 september 2010, kl 13:18
Tja, utan att vara någon expert så tror jag att folkpartiet och miljöpartiet torde komma ganska lindrigt undan en granskning av partiernas lik i garderoben. Även kd, åtminstone om man inskränker "pinsamheter" till stöd till diktatorer och allmänt demokratimotstånd. Vänsterpartiet torde dock, hur man än räknar, hamna i en klass för sig vad gäller pinsamheter.
fredrik-d
6 september 2010, kl 13:00
Vänsterpartiets pinsamma historia, skulle jag kunna få den hemskickad eller har du hittat på den? Pinsamheterna sträcker sig, hur långt tillbaka? Räknas sossarnas stöd till Irakkriget, som visade sig vara ett krig för olja, till dessa pinsamheter?

Eller är det bara din klåpiga text, där alla sossesteg skall tas mot mitten för att överge gamla viktiga ord som: solidaritet, kamp, kamrat och tillsammans, som är pinsam?

Jag tror det. V står där S stog på 80-talet, ändå får man höra saker som Pol Pot... Ni är direkt pinsamma i er rapportering.
promemorian
6 september 2010, kl 13:25
År 1993 publicerade Vänsterpartiet en vitbok om sina internationella förbindelser med diktatorer i bl a Sovjetunionen, Östeuropa och Kuba. År 1996 kom en utökad upplaga: http://www.marxistarkiv.se/sverige/skp-v/lik_i_garderoben.pdf

För övrigt så bedriver inte jag och Johan Ingerö "rapportering" här på bloggen. Vi är inbjudna att komma med politiska kommentarer, från varsitt perspektiv.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Det här är proffstyckarna

Namn: Jonas Morian
Ålder: 38
Gör: Jobbar med pressfrågor på ett vård- och omsorgsföretag. Bloggar om politik och samhällsfrågor på fritiden
Ser fram mot i valrörelsen: Ett fokus på sakfrågor, såväl vad som varit som vad partierna vill göra framöver. Och en rödgrön valseger, förstås.

Namn: Johan Ingerö
Ålder: 31
Gör: Redaktör på Magasinet Neo
Ser fram mot i valrörelsen: Debatt om ideologi, men också om vem som är bäst lämpad att regera Sverige.

 

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna