Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Fyra år till av ökenvandring?

För mig som socialdemokrat finns det all anledning att vara självkritisk i dag. Vad gick snett och vad hade vi kunnat göra annorlunda?

Jag tror inte att det handlar om Mona Sahlin. Man bör komma ihåg att hon inledde ett ambitiöst och viktigt förändringsarbete av socialdemokratin. Hon införde en ny, öppnare och mer tillåtande ledarstil. Och rådslagsarbetet utvecklade partiets ställningstaganden på många betydelsefulla områden.

Samarbetet med miljöpartiet var också historiskt och hade kunnat tillföra enormt mycket. Men sedan avstannade mycket av det positiva som påbörjats. Och från att ha haft enormt starka opinionssiffror sjönk stödet för de rödgröna kraftigt.

Sahlin gjorde på valnatten klart att hon inte har några planer på att avgå. Jag tror henne. Jag tror också att det skulle skicka fel signaler att säga något annat. Mona Sahlin har inlett ett nödvändigt förändringsarbete av det socialdemokratiska partiet, och det arbetet bör få fortsätta.

Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är hon som är partiets främsta företrädare när vi möter väljarna i valet 2014. Men partiledardiskussionen kan vänta ett tag. Det finns angelägnare frågor för dörren.

Socialdemokraterna kommer snart att sätta ihop sin egen eftervalsanalysgrupp där – förhoppningsvis – även personer som inte varit direkt inblandade i valarbetet släpps in. Men redan nu har s-bloggaren Erik Laakso tillsammans med några andra tagit initiativ till webbsajten Eftervalsdebatt.se där frågan om socialdemokratins framtid, vägval, politik och förnyelse tas upp. Alla ”som önskar se en starkare socialdemokrati resa sig upp ur den ökenvandring som råder” hälsas välkomna att delta.

Jag tror att detta är väldigt viktigt. Centrala analyser i all ära, men den viktigaste diskussionen måste nu ske öppet – och med så många som möjligt. Eftervalsanalysen börjar nu, men lär behöva fortsätta länge.

På Eftervalsdebatt.se skriver bl a Per Åhlström (tidigare ledarskribent på Nya Norrland) att socialdemokraterna bör byta partistyrelse och avkräva alla som kandiderar att de avger en egen politisk programförklaring. ”Ska man åstadkomma något i politiken måste man veta vad man vill och ha en uppfattning om vilken strategi som krävs för att få det som man vill”, menar Åhlström, och tillägger att det i dag är ”för många i partiorganisationen som har som enda merit att de gör som de blir tillsagda”.

Men även på andra ställen skrivs det intressanta saker om valresultatet ur ett s-perspektiv. På den utmärkta nyhets- och debattsajten Dagens Arena citerar Marika Lindgren Åsbrink (bloggare och fritidspolitiker i Sundbyberg) Sigmar Gabriels uppmärksammade installationstal efter den tyska socialdemokratins katastrofval 2009: ”Det var inte ett val vi förlorade. Vi har förlorat i flera omgångar”. Nederlaget, menade Gabriel, beror på att det under lång tid rått stora missförstånd kring det som brukar kallas ”den politiska mitten”. Mitten är inte en fast plats som enskilda partier måste anpassa sig efter för att vinna väljare. Den politiska mitten utgörs i stället av själva problemformuleringsprivilegiet i samhället.

Socialdemokratin var framgångsrik på den tiden man innehade problemformuleringsprivilegiet: ”Vi övertygade folket och fick steg för steg allt fler med oss. Till slut befann sig de socialdemokratiska argumenten i samhällets mitt. Mitten var vänster, eftersom vi hade förändrat den. Socialdemokratin hade erövrat den och det måste vi göra igen”, sa Gabriel.

Marika Lindgren Åsbrink skriver att den svenska socialdemokratins största problem i dag är att vi inte upplevs som relevanta. Den senaste mandatperioden har vi ägnat alldeles för mycket tid åt just det Sigmar Gabriel beskrev: ”I stället för att förändra mitten, ändrade vi på oss själva.” Det måste bli ändring på det nu.

På Dagens Arena skriver också den tidigare SSU-ordföranden, numera pr-konsulten, Niklas Nordström att problemet handlar om politiken och hur socialdemokraterna som parti är relevanta för den tid vi lever i.

Nordström menar att socialdemokraterna ”måste moderniseras och på djupet förstå vilka värderingar och trender som påverkar väljarna i Stockholmsregionen för att bli relevanta i människors vardag också i storstaden”. Han slår också fast att det rödgröna samarbetet inte har levererat och att ”det var fel att först gå in i ett samarbete och först därefter definiera den egna politiken”.

Många kloka ord – och mycket att tänka på oss som vill göra socialdemokratin redo för en stark comeback.

Andra skriver intressant om politik, Mona Sahlin, socialdemokraterna, val 2010.

70 kommentarer
Vulco
20 september 2010, kl 14:00
Socialismen är stendöd.
Docbox
20 september 2010, kl 15:00
Socialismen är om inte död så i varje fall dinosaurielik.
Joe
20 september 2010, kl 16:08
Jag har hört mycket om förnyelse och förändringsarbete. Men är det verkligen möjligt när de som ska genomföra det är Sahlin, Östros, Baylan, Bodström, Lundy-Wedin?
När Moderaterna genomförde sin förnyelse var det Reinfeldt, Borg och Schlingman som ledde arbetet. Sahlin, som satt i partiledardebatt 1991 (!) är inte kvinnan att leda detta arbete.
promemorian
20 september 2010, kl 20:43
Det behövs definitivt nytt folk i ledningen för socialdemokraterna. Läs gärna Per Åhlströms inlägg på Eftervalsdebatt.se, som jag länkar till i inlägget.
sassa
20 september 2010, kl 16:13
Japp, det fattade alla utom de sk etablerade partierna, att till slut skulle de komma in, så går det när inte de togs på allvar, frös ute, samt deras frågor inte togs upp till debatt.
Jag tycker faktiskt det har varit en osakligt val. Allt har kretsat kring SD negativt, påhopp, stämplingar och risken är de gick framåt i stället. Hur de än gör kommer alltid en viss % rösta på dem i framtiden
för vissa människor har inte samma åsikter, behov och höger som högervindar
Trots div uppställningar, städ blev de så här nu vilket visar att vårt land är som alla andra länder, det går inte att dölja längre, eller putsa upp fasaden
burre
20 september 2010, kl 16:14
Morians egna politiska uppfattning är väl rätt liberal. Hans politiska åsikter är ju det som gjort att socialdemokratin hamnat här i detta läge.
promemorian
20 september 2010, kl 20:45
Vänta nu, är det på grund av att jag skulle vara "rätt liberal" som socialdemokraterna gjort sitt sämsta val någonsin? Jag tackar för förtroendet, men det är nog att tillskriva mig lite väl stor betydelse...
Sushiglutton
20 september 2010, kl 16:18
Tror S gjorde två politiska felprioriteringar. För det första satsningen på att utradera "pensionärsskatten" genom att ensidigt sänka skatten för pensionärer. Det gjorde politiken helt ologisk/obegriplig. De borde haft modet att föreslå skattehöjningar för bredare löntagargrupper istället. Folk tyckte inte heller att orättvisan var så stor, särskilt som många pensionärer har det gott ställt. Dessutom var snart väldigt uppenbart att pensionärerna inte hade fått någon straffskatt. Hela frågan framstod därför som konstgjord/falsk. Slutligen var det helt oproportionerligt dyrt i jämförelse med de reformer man föreslog.

Det andra misstaget var att luras med i Reinfeldts prat om att jobben var valets viktigaste frågan. Undersökningar på slutet visar att folk inte alls tyckte så. Att man lallade med är begripligt efter förra valet. S känd stor besvikelse över att M stulit frågan om full sysselsättning och nu var man fokuserad på att ta upp fighten. Men det gjorde att valrörelsen inriktade sig på den ekonomiska politiken för mycket. Och där är Anders Borg kung. Man borde istället utmanat M om problemformuleringen och satsat mer på att återställa välfärden. Och då givetvis bland annat skjutit in sig på problemen med sjukförsäkringen. Den fokuseringen kom för sent.

Kort sagt tror jag att S gick för långt åt höger. Problemet blev att diskussionen mest handlade om frågor där "alla" är överens om att alliansen är skickligare.

Vad säger du nu Herr Proffstyckare :)?
promemorian
20 september 2010, kl 20:48
Jag tror att du har fel. Jag tycker att hela retoriken om "pensionärsskatt" var idiotisk. Och det är inte på skattefrågor man vinner val. Jobben har alltid varit en paradfråga för s. I valet 2006 schabblade man bort den, och den här gången lyckades man inte heller vinna förtroende. Det handlar inte om höger eller vänster, utan att driva god socialdemokratisk politik på rätt sätt.
Stand 4 What U R
20 september 2010, kl 16:22
Problemet med Socialism är ju att andra personers pengar kan ta slut.
micke
20 september 2010, kl 16:29
30.8% och inte en tillstymmelse till seriös självkritik än så länge, mer antydan om att svenska väljare tyvärr inte vet sitt eget bästa. Vi avvaktar en tydlig käftsmäll från godsägare Persson som kan sätta igång huvudrullningen. Många sossar i landet har sett skojarna i partiet älta och ljuga om alliansen, som i sin tur har uppvisat duglighet och seriositet som får de rödgröna att framstå som ett gäng obsbarn. Att Sahlin måste kasta in handduken råder knappast någon tvivel om, men vem ska komma in, Bodström, Östros, Baylan etc, räkna isåfall att sjunka under 30 nästa gång. Det finns nog bara en man som kan få (s) att lyfta, seriös, respekterad, akademisk bakgrund och ärligt jobb bakom sig: Ilmar Reepalu. Tills dess kommer det nya arbetarepartiet utan problem utklassa det gamla och korrumperade.
promemorian
20 september 2010, kl 20:50
Ursäkta? Hörde du ens Mona Sahlins tal i går? Det finns gott om självkritik - men det är ju först nu eftervalsanalysen inleds. Och jag hoppas som sagt att den ska ske så öppet som möjligt och involvera även människor som inte var djupt involverade i valrörelsearbetet.

Ledarskapsfrågan får man ta sedan. Den står rimligen inte överst på dagordningen.
Christian
20 september 2010, kl 16:29
Socialismen är inte död. Just nu blåser det högervindar men när folk har blivit trötta på högern och genomskådat dess politik för de rika, då återgår folk till socialismen för det är en motpol till liberalkonservatism.
Gustafv
20 september 2010, kl 16:40
ÖKENVANDRINGAR KRÄVER VISIONER!!

Snälla Jonas Morian hamna inte i de förlåtandes hägn, det verkar tyvärr snart bli ont om plats där. Mona Sahlin har faktiskt inte levererat visioner om om framtiden och välfärden på samma sätt som Alliansen under Reinfeldts ledning. Väljarna har inte förtroende för Socialdemokraterna under Mona Sahlin. Läs undersökningarna som presenteras i det avseendet. Det finns en hel del de senaste åren att studera. Inte ens inom SAP har hon ett grundligt förtroende. Skyll inte på media eller illasinnade alliansröster för det misstroendet. Hon är inte Sveriges statsminister helt enkelt och hon kommer aldrig att bli det. Fyra år till med Sahlin och SAP är under 30% och definitivt mindre än Moderaterna.

Jonas, kom istället ur boxen och se tingen som de är. Det är smärtsamt men Sahlin måste bort. Hon är inte tillräckligt vass som ledare för Sveriges än så länge största parti. Det måste komma en annan person. En stark person oavsett kön som har hårda nypor och kan förstå att SAP är ett fenomen i sig självt och som kan föda fram en trovärdig vision som sträcker sig långt in i framtiden. En person med en vision som klarar en ökenvandring till.
promemorian
20 september 2010, kl 20:52
Jag tror att du missförstått mig. Läs gärna vad jag skrivit igen, inklusive de texter jag länkar till.

Men jag står fast vid att det inte är konstruktivt att göra eftervalsdebatten till en fråga om Mona Sahlin.
mister_chris
20 september 2010, kl 16:58
Morian; Det handlar visst om Mona Sahlin. Hon blev inkvoterad mot många medlemmars vilja. Alla beslut hon tagit de senaste åren har lett fram till detta katastrofala val. Det rödgröna samarbetet - ett totalt fiasko för alla inblandade. Retoriken - "allt är Alliansens fel, och den vill sparka ut cancersjuka på gatan och sparka på alla arbetslösa". Den ickebefintliga förnyelsen - EXAKT samma trötta nunor som på Perssons tid, endast minus Persson själv. Allt levererat med en självtillräcklig dagisfrökenröst, högt uppe från moraliska hästar. Om det är något valet visar är det att Sverige tröttnat på vänstern i allmänhet och Mona Sahlin i synnerhet. Om sossarna inte gör sig av med henne inför nästa val ser de fram emot opinionssiffror runt 20%.
promemorian
20 september 2010, kl 20:52
Det är din åsikt. Jag håller inte med dig.
Paul
20 september 2010, kl 17:28
Något förändringsarbete i Socialdemokraterna är väl ändå svårt att hitta. Problemen blir ännu mer gigantiska då Moderaterna verkligen lagt beslag på agendan och fått ytterligare 4 år på sig att omdana Sverige. Problemet blir ju ännu större då omdaningen sker i en riktning som svenskarna uppskattar.

Så hur socialdemokraterna skall komma tillbaka med en politik som attraherar en majoritet blir ju väldigt svårt. Man gjorde ett enormt misstag inför 2006 när man malde på i gamla hjulspår.
Tyvärr såg verkligheten annorlunda ut.
promemorian
21 september 2010, kl 12:35
Då har du nog tittat dåligt. Som jag skrev så inleddes ett betydelsefullt förändringsarbete inom s. Den omlagda skolpolitiken är ett konkret exempel på det. Men som jag också skrev så avstannade det. Detta arbete måste nu komma igång på nytt - och gå på djupet, utan att förlora kärnan i socialdemokratin.
Mediakritisk
20 september 2010, kl 17:35
På något sätt har mänskligheten överlevt och gått vidare. Självklart har man ibland kört i diket, under t ex 70 år (Tänkte då först inte på sossar i Sverige, utan på Sovjet, men sedan sammanföll ju detta lite, Lenin, PUB och 200 miljoner döda.))
Hitler kunde ju ha vunnit? Nej knappast, även om han fått en tillfällig seger.
Vi människor måste hålla ihop, vi måste kräva väldigt mycket av varandra, men vi måste också kunna ge väldigt mycket till andra - när detta behövs. SÅDAN ÄR ALLIANSEN.
rosa luxenburg
20 september 2010, kl 17:58
är det nån mer än jag som jämför Sahlin-Reinfeldt med Clinton-Obama? Kan det finnas nåt i att man alltid föredrar en man, till och med färgad, framför en lika kompetent kvinna? Och att Mona aldrig hade någon möjlighet att egentligen hota Reinfeldt!?
Sen tror jag också att det blev väldigt trångt i mitten! Och Monas profil borde vara mer vänsterinriktad!
Vi måste också se och påtala de astronomiska kostnader som högerns skattesänkningar och utförsäljningar leder till! Högern är inget skattesänkarparti som dom utger sej för att vara, de drar på sej framtida kostnader som mina och andras barn och barnbarn får bära! När avgifterna för olika samhälleliga tjänster börjar stiga är det sent att börja klaga!
Whitey
20 september 2010, kl 18:12
Ha ha! Om du bara VISSTE mur mycket jag njuter av att håna socialisterna! Nu är i alla fall socialismen död för alltid. Den dog i slutet på 80 talet.
Neptuni.
20 september 2010, kl 18:14
Det handlar inte om Mona. Mona är en mycket duglig politiker. Hon har fått oförtjänt mycket kritik av borgartidningarnas löpsedlar.

Och till den som påstår att socialismen är död: HAHAHAH... och HAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Mats
20 september 2010, kl 18:23
Sverige har i stora drag gått från en industrination med arbetare till ett tjänstesamhälle med, ja tjänstemän. Socialdemokratin har levt mycket på att de under nittio-talet och början av 00-talet haft så lättviktigt motstånd. Nu däremot möter de europas kanske mest slipade politiska strateg i Reinfeldt, dessutom omgiven av bra rådgivare. Ska S komma tillbaka behöver de hitta en laguppställning som kan matcha det. Annars blir ökenvandringen längre än 8 år. I den laguppställning är inte Mona kapten.
promemorian
21 september 2010, kl 12:36
Jag håller med dig om det första du skriver. Detta är onekligen en stor utmaning. Däremot tror jag att ledarskapsfrågan kan vänta. Det viktigaste är det politiska innehållet och budskapet.
Chrille
20 september 2010, kl 18:47
Nåja så farlig kan en ökenvandring inte vara när man är den största och fetaste (rikaste) kamelen.
promemorian
21 september 2010, kl 12:37
Syftar du på centerpartiet, som är det ojämförligt rikaste partiet i svensk politik?
CJonas B
20 september 2010, kl 18:57
Jag måste hålla med många här. Jag har själv röstat på både sossarna och miljöpartiet en gång i tiden men just nu känns det väldigt främmande. När Mona går ut och säger att "hon minsann inte skall avgå" och att "nu börjar jobbet" känns det som om hon representerar socialdemokraternas problem i sig. Dålig självinsikt och mer mån om makten än om Sveriges väl. Dessutom har alliansen erövrat framtidsvisionen om Sverige som ett välståndsland medans SAP har behållt samma gamla gråsossar som folk var trötta på redan på Perssons tid. När folk ifrågasätter om Mona kramlar sig fast pga att hon inte har råd att gå ner 50 000 kr i månadslön så har man ett förtroendeproblem. Nej, ska det bli aktuellt för mig att åter rösta på sossarna måste det till ett rejält omtag både politiskt och personalmässigt. Dessutom måste man avskärma sig från V. 95% av befolkningen vill inte se Ohly som minister.
promemorian
21 september 2010, kl 12:41
Jag tror inte alls att det handlar om Mona Sahlins lön. Hon menar nog allvar med vad hon säger att hon är vald till att leda såväl i med- som motgångar. Det vore oansvarigt av henne att hoppa av nu. Partiarbetet får inte avstanna. Valanalysen måste dras igång. När den är klar kan vi diskutera ledarskapsfrågan.
Micke 2
20 september 2010, kl 20:04
Valresultatet handlar väldigt mycket om Mona skulle jag säga, jag röstade inte på sossarna och en av dom främsta orsakerna är att jag inte såg dom ledaregenskaper hos Mona som krävs för att leda ett land genom t.ex. en finanskris och samtidigt betala av stadsskulden och sänka skatterna för innevånarna i landet. Om sossarna ska hämta igen något 2014 så behövs en tydlig ledare som inger förtroende hos dom som inte redan är frälsta
promemorian
21 september 2010, kl 12:42
Jag tror inte att någon s-ledare hade satt skattesänkningar som en viktig valfråga. Socialdemokratin har onekligen problem, men det problemet stavas inte Mona Sahlin.
Cyberdansken
20 september 2010, kl 20:52
Själv har jag stort förtroende för Mona Sahlin. Det samma har dom ungdomarna jag talat med.
Jag tror det stora problem i denna valrörelse är att talet om ideologi kom igång för sent.
rödgrön
20 september 2010, kl 21:09
Nu är all diskussion om att MP ska sluta upp bakom alliansen. Det är att "ta ansvar" tydligen. Skulle det inte vara mer logiskt om det största partiet, dvs socialdemokraterna, ledde en rödgrön regering med stöd av centern? Det skulle räcka för egen majoritet. Är inte det att "ta ansvar" ännu mer?
bigsteffe
20 september 2010, kl 21:10
orsaker till att jag inte röstade rött var i korrkt ordning

1 vänsterpartiet, Ohly är en människa som får många att rygga tillbaka
2 miljöpartiet, visst milön är bra att ta hand om men det måste finna realistiska visioner
3 Mona Sahlin, henns bebisröst och hennes EXTREMT dåliga grammatik tex dära , dårå inger fan inget förtroende ( ursäkta svordomen ) jag har ingen utbildning och jag har usel grammatik men hennes borde i vart fall vara bättre än min
promemorian
21 september 2010, kl 12:43
Förhoppningsvis väljer de flesta människor parti på andra grundvalar än partiföreträdares röst och dialekt.
Sven
20 september 2010, kl 22:47
När Fredrik Reinfeldt tillträdde och startade upp stora trianguleringsmaskinen tänkte jag direkt nåt i stil med: Haha Göran (Persson), Fredrik is coming to get you!! Och så blev det, och nu rök Mona.
Bujjo
20 september 2010, kl 22:55
Det är ganska enkelt att förstå Socialdemokratins kräftgång. Dom har ju själva startat processen att lägga om samhället till en djungel i mitten av 80-talet. Läs Olof Palmes många kluriga och insiktsfulla inlägg och tal i riksdagen och andra sammanhang så förstår ni hur långt åt höger partiet gått...... men allt vanligt folk som känner sig som medlemmar i en "finklubben" Nya Arbetarpariet, kommer bli varse om vad den politiken egentligen går ut på vad det lider.

Man får väl hoppas att "judaspenningarna" i form av en summarisk snart inflationsuppäten skattesänkning smakade under tiden....

Tragiskt är vad det är egentligen.
promemorian
21 september 2010, kl 12:45
Ärligt talat förstår jag inte alls vad du menar. Om du tror att socialdemokraterna gått bakåt på grund av högervridning, varför röstar då väljarna fram en borgerlig regering?
Svava
20 september 2010, kl 23:18
Jag tror det är så att folk var ganska nöjda med Alliansen, och när de sedan kopierade deras politik stod valet egentligen bara mellan personerna, och då vann Reinfeldt och Borg på ren popularitet. Det som hade kunnat förändra hade varit en vision: "här är vi, och hit ska vi". Jag menar, vad säger "Jag kan inte vänta" egentligen?

De hade kunnat plocka många poäng på impopulära fkassan om de istället för att bara klaga och ta bort "stupstocken" hade berättat vad vi skulle ha istället. Alla visste att det vi hade innan inte var bra.
promemorian
21 september 2010, kl 12:45
Du har nog en del poänger i det.
freddy_v
20 september 2010, kl 23:25
Whitey

När allt fler gör anspråk på allt färre tillgångar - tror du verkligen att äganderätten kommer att hjälpa dig eller någon annan? Nu tänker jag kanske i ett längre perspektiv och då är socialismen definitivit inte död. Och om den inte är död i framtiden så är den rimligtvis inte död i dag. Ni högermänniskor talar om socialismen som om den vore ett bibliskt verk, statisk - en fast referenspunkt, men så är alltså inte fallet. De progressiva idéerna finns fortfarande, diskuteras och utvecklas fortfarande - behövs fortfarande - som motpol till högerns status quo approch.

Vad gäller de svenska socialdemokraterna som parti, hoppas jag verkligen att man nu har lärt sig av misstagen man gjorde i den förra valanalysen. Enkla lösningar är sällan särskilt önskvärda och syftar endast till att dölja de egentliga problemen. Jag är övertygad om att det krävs en smärre revolution inom det socialdemokratiska partiet. Nya idéer behövs och, inte minst i dessa tider, nya ansikten till de nya idéerna.

Problemet med en "decentraliserad" valanalys är att gräsrötterna har utsatts för en makalös antiMonakampanj. Det är bara att hoppas på att de flesta lyckats behålla omdömet och bidrar till att leverera en objektiv analys. Annars är risken stor att ledningen använder detta som ett svepskäl för att skjuta upp det oundvikliga stålbadet i ytterligare fyra år.
promemorian
21 september 2010, kl 12:47
Själv kallar jag mig inte socialist, men håller i övrigt i allt väsentligt med dig.
Peter L
min blogg www.hattrick.org
20 september 2010, kl 23:27
Såg Niklas Nordström på nyheterna ikväll och han kändes som en modern sosse. Där har ni en bra företrädare för Socialdemokraterna och kanske en framtida partiledare också.
promemorian
21 september 2010, kl 12:48
Niklas Nordström är klok och får förhoppningsvis bidra med sina tankar i partiets eftervalsanalys. Men partiledare tror jag nog inte att han blir.
Dr Fil
20 september 2010, kl 23:48
Lyssnade på Nalin Pekgul på Agenda idag och det finns något hos henne och (S) som retar mig och andra väljare, nämligen att Nalin antyder att vi väljare är lättlurade och naiva som bara röstar på "plånboksfrågor" och att Alliansen satt agendan och förlett det svenska folket. Det är just därför (S) går dåligt, för sitt traditionella synsätt där man idiotförklarar alla som inte delar den socialistiska ideologin och dess kärnfrågor. Underskatta inte väljarna utan rannsaka i stället er politik som inte ligger i fas med dagens moderna samhälle.

Jag är inte alls förtjust i att (SD) kom in i riksdagen, samtidigt säger alla att det är förklädda rasister och nazister. Kan man inte likställa det med att alla vänsterpartister är förklädda kommunister? Och är det inte så att kommunisterna historiskt har fler liv på sitt samvete än nazisterna...?
Conny
21 september 2010, kl 01:13
Av nån anledning så är det många som stör sig på Mona, och det kan man inte bara ignorera. Hon är kanske en bra ledare för partiet, men alltför många osäkra väljare kan inte förlika sig med henne som statsminister. En annan som det blev nästan blev löjeväckande att dra fram som vallokomotiv var Wanja Lundby-Wedin. Det är en så överväldigande majoritet som avskyr henne pga av att hon inte helt enkelt inte lyssnade på medlemmarna och avgick. Hennes jobb var viktigare än medlemmarnas önskemål och hon verkar helt maktfullkomlig. Vi vill se nytt blod och nya idee'r och då menar jag inte desperata förslag som butler utan om bemanningsföretag, varför socialdemokratiska politiker flyttar med i bostadsrättscirkusen och miljöfrågor som måste tas tag i. Ilia Batyan visade hur man kan använda skattekronor i Nynäshamn när han gav alla ungdomar som vill sommarjobb och inte massa kvasifrågor...
promemorian
21 september 2010, kl 12:50
Wanja Lundby-Wedin var inte vallokomotiv för socialdemokraterna det här valet. Faktum är att hon spelade en ganska undanskymd roll i valrörelsen.
Benkt Lundgren
21 september 2010, kl 08:58
"Samarbetet med miljöpartiet var också historiskt och hade kunnat tillföra enormt mycket. Men sedan avstannade mycket av det positiva som påbörjats. Och från att ha haft enormt starka opinionssiffror sjönk stödet för de rödgröna kraftigt." Så skriver du - och nämner inte med ett ord att Mona Sahling TVINGADES ta med även vänsterpartiet i samarbetet - mot sin egen personliga övertygelse. Där har vi den allt överskuggande orsaken till att stödet sjönk och att (s) gjorde ett nytt katastrofval: De allra flesta väljare, inklusive (s)-sympatisörer, misstror djupt det gamla kommunistpartiet. Och genom att Mona Sahlin öppet tvingades till detta framstod hon - med rätta! - som en svag ledare.
promemorian
21 september 2010, kl 12:52
Nja, det finns olika historieskrivningar om vad som hände. Ingen av oss sitter nog inne på sanningen. Den version som jag uppfattat att socialdemokraterna förmedlar är att det initiala samarbetet mellan s och mp handlade om att sätta press på v för att acceptera budgettaket. Tanken ska, enligt den här versionen, redan från början ha varit att ha med v på tåget - men de behövde förmås inse att s och mp menade allvar.
Pennstumpen
21 september 2010, kl 10:16
Socialdemokratin måste fokusera mer vid de problem som följer med invandringen .
Det sanna arbetarpartiet ska inte fortsätta huka sig för verkligheten . Det handlar om traditionell svensk jobbpolitik som är på väg att dumpas av arbetsmarknaden TVIVELAKTIGA BEMANNINGSFÖRETAG TAR ÖVER . Svensken förminskas till ett kvalster ! Det behövs ett nytt
SVENSKT PARTI för att återföra den gamla ordningen med A-kassa , fack och social trygghet .
Att Jimmy Åkesson inte gillar Mona Sahlins politik kan ha sin förklaring .
Jag är gammal socialdemokrat uppvuxen under den tid då folkhemmet byggdes, Nu får
jag bevittna när det rivs ner . Av hånfulla alliansanhängare !
promemorian
21 september 2010, kl 12:55
Jag tror inte några nya partier är vad som krävs. Onekligen finns det olika brister på det arbetsmarknadspolitiska området, men jag tror inte något annat parti än s är de som kan ta itu med dem på allvar.

Och vilka problem är det du menar följer med invandringen?
Money as debt
21 september 2010, kl 10:27
"Hon införde en ny, öppnare och mer tillåtande ledarstil" ,skriver och tycker Jonas Morian . Menar du att Mona Sahlins Tobleroneaffär m.m, m.m ,m.m , m.m , inte skulle sitta kvar i folks medvetande ?
promemorian
21 september 2010, kl 12:57
Hos en del, som verkar ha svårt att släppa 15 år gamla historier, så lever det säkert kvar. Men de flesta är nog mer intresserade av politiskt innehåll än enskilda partiföreträdares gamla bagage. Inte så värst många väljare verkar ju t ex bry sig om vad Fredrik Reinfeldt skrev i sin bok "Det sovande folket" (http://www.alliansfrittsverige.nu/2009/03/10-mars-2009-vi-ger-er-det-sovande.html).
Pennstumpen
21 september 2010, kl 10:28
Det skulle vara aktuellt för sossarna att visa att det är en svenskt parti , inte rasistiskt, men svenskt !
Att moralen är högre än allianspartiernas . Då får vi röster från sverigedemokraterna , genom
att se och bearbeta de problem som finns !
Sir Charles
21 september 2010, kl 10:46
5 anledningar till att de RödGröna inte vann valet:
1. Fredrik Reinfelt - uppskattas av många, även utanför de borgerliga.
2. Mona Sahlin - gillas inte av många
3. Lars Ohly - Otroligt osympatisk - gillas knappast av någon, förutom inbitna V-anhängare.
4. Tomas Östros - kan karln gör annat än att gnälla utan att komma med egna genomförbara förslag ?
5. Tomas Bodström - säger A men gör B (drogtestet) och deklarerar tidigt att han ska flytta till USA.
Patrik N
min blogg http://norrlund.com
21 september 2010, kl 11:06
Jonas, en moralfråga ang rösträkningen som jag skulle vilja höra ditt resonemang kring:

Säg att det visar sig imorgon att alliansen fått majoriteten av rösterna, men inte majoritet i riksdagen på grund av konstig mandatfördelning. Det visar sig bero på att socialdemokraterna har fått flera mandat "för mycket". Vore det då inte moraliskt korrekt av socialdemokraterna i det här läget att lämna över kanske 1-2 mandat till alliansen, så att de får den majoritet de förtjänar? Trots allt skulle det ju spegla valresultatet och ge svenskarna det dom ville ha.
promemorian
21 september 2010, kl 12:59
Tja, vårt valsystem har sina brister. Men det känns inte rimligt att ett enskilt parti skulle behöva avstå mandat (vilket nog inte ens är tekniskt möjligt) av ren välvilja. Det är upp till riksdagen att ändra valsystemet - och det bör i så fall ske via formella beslut och riksdagsval.
Kalle
21 september 2010, kl 11:13
(s) har känts som en gammal Volvo 240 ett bra tag nu. Det spelar ingen roll vilken försäljningsstrategi och säljare man har på toppen; svenska folket vill inte ha den bilen längre. (s) har egentligen samma problem Moderaterna drogs med under decennier, en politik som inte gick hem hos folk. Sen kom Reinfeldt och resten är i historia. Vill (s) komma tillbaka så räcker det inte, som i Monas fall, snacka om "förnyelsearbeten". Man måste förändra politiken, inte bara i ord utan även handling! Man måste komma med godis, inte en massa förmaningar, och allt måste vara konkret, inte abstrakt. Att snacka om "rättvisa" och "solidaritet" känns verkligen tunt. Kom med något konkret istället; 37h arbetsvecka t ex.
promemorian
21 september 2010, kl 13:00
Vi får väl se vad man kommer fram till i eftervalsanalysen. Helt klart behövs det ett omfattande reformarbete, såväl av det socialdemokratiska partiet som i politiken.
Gustafv
21 september 2010, kl 11:33
Bäste Jonas,

Socialdemokratin behövs även den närmaste politiska framtiden för en balanserad syn på välfärd, jämlikhet, integritet, individualism, kollektivism och ekonomisk utveckling. Problemet tycker jag har varit att Mona Sahlin inte står för de visioner som kongruerar med de framtida krav som ställs för att uppnå välfärdsoptimum för Sverige och dess invånare. Du verkar framföra åsikten att eftervalsanalysen för SAP skall ledas av Sahlin och hennes närmaste förtrogna. Det gör mig ledsen och frustrerad att De personer som inte levererat ett vunnet val när förutsättningarna för valvinst varit eminenta skall sköta analysen. Jag hoppas du ser problemet med det. Problemet är dessutom djupare än att SAP som parti har förlorat ett val. De mångtaliga personer som är i skriande behova av upprätthållen välfärd i samhället under tider av personliga svårigheter är nu svikna. De är nu lämnade till alliansens politiska tyckande och åsikter. Välfärden för många människor kommer nu att försämras ordentligt de närmaste fyra åren, och kanske ännu längre framöver.

SAP är inte Sahlin´s parti, ej eller tillhör det det misslyckade gänget omkring henne. SAP tillhör välfärden för alla människor och välfärden för alla människor skall kopplas till SAP. Den upparbetade och distribuerade välfärdstanken skall stå i centrum. Personligen har jag levt som både miljonär och som enkel förtidspensionär. I livet är alla ekonomiska skeden möjliga. Idén är dock att den respektabla välfärden skall upprätthållas för var och en.

Att vara kunnig inom ekonomi och ekonomiska frågor är mycket viktigt för trovärdigheten hos en ledare för SAP. Att dessutom vara pragmatisk för att uppnå välfärdsmål är tillika viktigt för en ledare. SAP:s oberoende är grundstommen för den pragmatiken. Att ingå tillfälliga allianser och samarbeten är ofta nödvändigt. SAP:s ledare skall avkrävas stor integritet för att kunna bryta upp och gå vidare när det är nödvändigt men också att skickligt kunna förhandla i politiken för att just uppnå de övergripande välfärdsmålen. SAP får aldrig kompromissa om ledarskapet. Styrkan hos SAP har alltid varit ledarskapet. Det är fortfarande den gyllene nyckeln till framtida framgångar.

Den nuvarande ledningen är för svag för SAP. Den är alltför oakademisk, icke-rationell och känslomässigt styrd. Ledarskapet är dessutom alltför otydligt. Sahlin är inte heller den förtroendeingivande ledare som SAP nödvändigt behöver för att kunna samla över fyrtio procent av väljarkåren. Tvärtom. Med Sahlin i ledningen och nuvarande ledarskap så kommer SAP att tyna bort.

Att Sahlin skall leda eftervalsanalysen som varandes en del av problemet riskerar att bli SAP:s slutliga fall som dominant på den svenska politiska scenen. Låt ej detta hända. Kräv avgång så att andra tar över analysen. Låt rationaliteten tala och verka. Alla människor i Sverige som behöver SAP som ett starkt parti nu och i framtiden bör kräva det.
promemorian
21 september 2010, kl 13:09
"Du verkar framföra åsikten att eftervalsanalysen för SAP skall ledas av Sahlin och hennes närmaste förtrogna."

Nej, tvärtom skrev jag uttryckligen att jag hoppas att även personer som inte varit direkt inblandade i valarbetet släpps in i eftervalsanalysen. Jag tror att det är extremt viktigt. Arbetet bör även ske så öppet som möjligt.

I övrigt framför du kloka och intressanta tankar som jag hoppas att socialdemokratin tar till sig. Dock delar jag inte riktigt din uppfattning om att den nuvarande partiledningen är för känslomässigt styrd. Som jag ser det måste känslor definitivt vara en viktig del när politiken utformas och bedrivs. Men självklart ska där också finnas gedigen analys och faktagrund. Vi behöver både förnuft och känsla.

I övrigt hänvisar jag till vad jag skrivit tidigare: Sahlin inledde ett förnyelsearbete som avstannade under mandatperioden, detta bör hon få vara med och återuppta. Därefter kan vi diskutera ledarskapsfrågan.
eliasbroms
21 september 2010, kl 12:57
S har inget inflöde av nya fräscha kunniga pålästa människor. Socialism är ute, ingen tror längre på den. Den odemokratiska socialismen dog på 80-talet. Att den demokratiska socialismen dör nu ett par decennier senare är naturligt.
Om s som parti ska överleva måste de ge upp vissa ideologiska tvångstankar. Jag tänker i synnerhet på synen att staten egentligen äger alla pengar; de pengar som människor tjänar får vi av staten som belöning för ansträngningen därför att det gynnar samhället i stort; vi har inte någon rätt till dem som individer. Detta vedervärdiga kollektivistiska-utilitaristiska synsätt stöter bort människor i dagens individualiserade värld. Jag tänker också på synen att skattesänkningar alltid är av ondo.
Rasec
21 september 2010, kl 16:16
Nej, det är inte bara Mona Sahlins fel. Det är kanske främst socialdemokraterna som har valt henne som bär skulden. Folket har inget förtroende för henne och det borde sossarna ha förstått. Att de inte ens nu förstår det efter ett enormt fiasko för henne bådar inte gott.
Om de har så dåligt omdöme i den frågan, hur dåligt omdöme har de då inte i de andra politiska frågorna? Det pratas om förnyelse, men de förslag som kommer fram är ren och skär populism. Det är inte det som behövs. Det behövs ideologi, det behövs vänsterretorik, det behövs en total fokusering på opposition mot alliansregeringen.
Christian
21 september 2010, kl 16:56
RE Sushiglutten kl 1618 20 / 9.

Du skriver att vi skulle skjutit in oss på sjukförsäkringen...Glöm då bara inte att det var
" vi" själva tillsammans med LO som 2005-2006 byggde grunden och tanken om exakt den sjukförsäkring som Alliansen senare införde. Jag tycker detta är ett mycket talande exempel för hur fullständigt fel det har blivit inom partiet. Vi hittade själva på detta och sen skäller vi till höger och vänsdter med värsta megafonen om hur galet Alliansen tänkte när de införde nu gällande regler.
Var står vi själva egentligen i en mängd av olika frågor ?
Ena stunden säger vi ja till Friskolor, sedan motarbetar vi dem.
Ena stunden hävdar vi att den offentliga vården är det enda gångbara alternativet,
Dagen efter är vi för privatvård.
Sen är vi totalt emot betyg i skolan. Helt plötsligt är det ok med betyg från
7:an.
Så här kan vi fortsätta att räkna upp område efter område efter område..
Om vi själva inte vet vad vi vill hur ska då väljarna kunna förstå oss ??
.
anders arpe
21 september 2010, kl 18:49
GÅR MAN IHOP MED 1900-TALETS STÖRSTA FÖRBRYTARGRUPP KOMMUNISTERNA SKALL MAN INTE SITTA I REGERINGEN.
HENNES FÖRETRÄDARE GJORDE ALLT FÖR ATT HÅLLA DOM UTANFÖR
Marcus
21 september 2010, kl 19:32
Jag tror du underskattar betydelsen av Mona Sahlin som ledare för SAP. Jag ser mig själv som en mittenväljare som lutar åt höger. Jag har röstaat på M i alla val utom i valet 2002 där jag bara inte kunde rösta för Lundgren för han kändes inte som en statsminister och var horribelt trist i valkampanjen. Jag tvekade länge om att rösta blankt men GP ingav sånt förtroende att jag gav S min röst för första gången. Ledarskap är viktigt för många.

Nu har M gått mot mitten och bortsett från en fråga (som tydligen inte får nämnas) så är jag helt tillfreds med deras politik. Jag skulle alltså troligen inte rösta på S även om de hade en riktigt förtroendeingivande ledare. Men med Sahlin vid rodret skulle jag ALDRIG NÅGONSIN ens komma på tanken att ge S mitt stöd. Hon är absolut inte statsminister-material. Och jag vet många som egentligen lutar åt S som tycker samma.

Du kan ha rätt i att det krävs ett förändringsarbete som inte i förstone handlar om ledarbyte. Men byter inte S ledare så är de chanslösa framöver. På sätt och vis hoppas jag att hon blir kvar, eftersom jag gillar Alliansen och vill se dem fortsätta regera och eftersom Sahlin vid rodret för SAP i princip garanterar detta, oavsett vad de förändrar i övrigt.
Peacoch
21 september 2010, kl 21:48
Snabb valanalys
(S) saknar helt och hållet en sammanhållen politik utom på 10 punkter - HÖJ SKATTEN-HÖJ SKATTEN-HÖJ SKATTEN-HÖJ SKATTEN-HÖJ SKATTEN-HÖJ SKATTEN-HÖJ SKATTEN-HÖJ SKATTEN-HÖJ SKATTEN-HÖJ SKATTEN-
Hur högt skattetryck är "lagom" 30-40-50-60-70-80-90-100-110 % ? Kravmaskinerna blir ALDRIG nöjda, det finns alltid argument för nya skattehöjningar. ALLTID
De rika ska vara med och betala. Visst, men "de rika" betalar redan i dag VÄRLDENS högsta skatter. Räcker inte det?

Om (S) vill vinna medelklassen MÅSTE man låta den behålla mer av sin lön.
PENGARNA TILLHÖR PRIMÄRT DEN SOM JOBBAT IHOP DEM!
Politikerna kan sedan ÖDMJUKT be att få ta del av dessa pengar

Sossar! Gör om, gör rätt. Tag er in i nutiden för att skapa framtiden, sluta se bakåt, det hjälper inte!

PS
30% är nog MAXIMALT vad ni ska räkna med i kommande val. (S) politiken har förpassats till historins skräphög. Dock kan nog en bra företrädare (Dock ej Mona S) återvinna något från skräphögen!
DS
Lars
22 september 2010, kl 13:33
Är det så svårt egentligen? Man märker i eftervalsdebatten att många socialdemokratiska tyckare nästan uttrycker sig nostalgiskt och pratar om att vi måste bli tydligare, vara ett riktigt alternativ etc. Så lät det också efter förra valet. Det vore som om Moderaterna efter 2002 hade haft kvar Bo Lundgren och sagt att vi måste gå mer åt höger och prata ännu mer skatter och siffror. Nu gjorde man inte det utan valde att gå mot mitten och tona ner en del av sin gamla sifferexercis. Från Socialdemokraternas synvinkel finns väljarna åt höger, alltså måste man gå åt höger för att kunna bli medelklassens parti igen. Alternativet är 25% i nästa val.
Tänk nytt. LAS kanske utestänger ungdomar från arbetsmarknaden? Vad är det för fel på obligatorisk A-kassa, förutom att fackets makt kanske minskar?

Jag är tveksam om det nytänket går att genomföra med det ledargarnityr man har idag.
bujjo
22 september 2010, kl 20:30
Ja, hur kommer det sig att just högern vinner valet i brist på en tydlig vänster? Kanske p g a av det faktum att samtliga partier gått till höger (även om Arbeit Macht Frei-partiet låter annorlunda rent retoriskt) under lång tid, parat med 15-20 års åtstramningar i välfärden, och att högern sannolikt suttit på problemformuleringsprivilegiet medialt under hyfsat lång tid nu. Lägg ihop detta så får du summan att 5% sossar blir rasister, 5% ligger på sofflocket och 5% väljer den högerns extra pizza-pengar (skattelättnaden/mån) i stället.
Antonius
17 oktober 2010, kl 22:48
Sossarna är ett parti för lågavlönade kvinnor i offentliga sektorn. Det har dom varit sen 1991. Innan dess var dom en samling ganska stretande intressen som leddes av en kompromisskandidat (Undantaget Palme, ideologen.). Som ett parti för kvinnor i offentlig sektor så bör dom inte ha mer än 20- 25 procent av rösterna. Ändå så gick det så länge. Antagligen pga av att männen tillhörde pliktgenerationen och att Bildt var och är en samvetslös person.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Det här är proffstyckarna

Namn: Jonas Morian
Ålder: 38
Gör: Jobbar med pressfrågor på ett vård- och omsorgsföretag. Bloggar om politik och samhällsfrågor på fritiden
Ser fram mot i valrörelsen: Ett fokus på sakfrågor, såväl vad som varit som vad partierna vill göra framöver. Och en rödgrön valseger, förstås.

Namn: Johan Ingerö
Ålder: 31
Gör: Redaktör på Magasinet Neo
Ser fram mot i valrörelsen: Debatt om ideologi, men också om vem som är bäst lämpad att regera Sverige.

 

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna