Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Sista striden det är...?

Jag har tidigare konstaterat att det är när Mona Sahlin tagit en del stryk och nästan är nere för räkning som hon brukar resa sig och slå som hårdast. I kväll visade hon återigen att detta stämmer.

Inför duellen i SVT mellan sittande statsminister Fredrik Reinfeldt och utmanaren Mona Sahlin så hade Reinfeldt ett rejält övertag. Dels är han de facto statsminister. Han behöver inte bevisa att han klarar av det jobbet (även om man naturligtvis kan - och bör - ha synpunkter på hur han sköter det). Han har också, enligt opinionsmätningarna, en stabil ledning.

Samtidigt är förstås inget ännu avgjort. Det återstår en vecka till valdagen och fortfarande kan mycket hända. Enligt en Sifoundersökning förra veckan är fortfarande c:a 1,2 miljoner väljare öppna för att byta block, och det är bland borgerliga väljare rörligheten är som störst.

För Mona Sahlin är det mycket som står på spel. Skulle det bli fortsatt alliansstyre vore det naturligtvis ett stort bakslag. Men skulle dessutom s backa väsentligt jämfört med valresultatet 2006 och moderaterna gå om och bli största parti - då lär hennes ledarskap och politiska inriktningsbeslut under mandatperioden kraftigt ifrågasättas internt.

Om tillräckligt många osäkra väljare såg kvällens tv-debatt så behöver detta inte bli aktuellt. Jag tycker att hon här tydligt visade att hon har vad som krävs och förtjänar att ta över statsministerposten.

Det inleddes med klimatfrågan och Sahlin var snabbt på offensiven. Hon var visserligen överens med Reinfeldt om att flyget ska bära sina miljökostnader genom att dess utsläpp bör införlivas i handeln med utsläppsrättigheter, men menade att ambitionerna på klimatområdet måste vara högre än de regeringen verkar vara nöjda med. Reinfeldt tyckte å sin sida att Sahlin inte borde gå så hårt fram med skatter på flyg och biltrafik att hon får folket emot sig.

Därefter böt man ämne till ungdomsarbetslöshet. Även här var Sahlin på hugget och Reinfeldt mer defensiv.

Delvis beror detta förstås på deras roller. Genom att vara sittande statsminister så måste Fredrik Reinfeldt försvara sin politik och försäkra att han och regeringen har koll på läget. Och som oppositionsledare kunde Mona Sahlin pressa honom om snart sagt alla brister som finns i samhället.

Nu tycker jag i och för sig inte att Sahlin tog alla chanser till attack som gavs, men hon var väldigt mycket på hugget. Hon hade bra formuleringar förberedda och lät genomgående säker på rösten när hon ställde Reinfeldt till svars. Faktum är att hon, för att ta till en idrottsmetafor, vid många tillfällen under SVT-debatten hade honom trängd mot repen - och rent av hade Reinfeldt nere för räkning.

Någon knockout blev det inte, men väl en klar poängseger för Mona Sahlin. Om en vecka får vi se om det också blir valresultatet.

Andra skriver intressant om politik, Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin, SVT, val 2010.

89 kommentarer
Ewa.
12 september 2010, kl 21:27
TACK ,,, skönt att höra eller iaf läsa =)) Tumme !
Marcus
12 september 2010, kl 21:34
Inte för att Jag ska kritisera din argumentation eller så, men att Mona Sahlin FÖRTJÄNAR att ta över? Nu är du väl ändå lite väl partisk. Mona Sahlin var bra ikväll men det var också Reinfeldt. Mona behövde en gamechanger men fick det inte. Tyvärr så köper Jag inte din eller Monas "det är fortfarande 1 miljoner som inte bestämt sig" argument. Det är synd men nu kanske S rycker upp sig och utser en modern partiledare. Förhoppningsvis.
Christian
12 september 2010, kl 21:36
Jonas Morian...
Titta du på samma debatt som vi andra?
Ellemelle
12 september 2010, kl 21:37
Jonas Morian...
Titta du på samma debatt som vi andra?
Ronny
12 september 2010, kl 21:40
Vi såg nog inte samma program. Duellen som jag tittade på var spel mot ett mål. Statsministern krossade Mona.
Patrik N
min blogg http://norrlund.com
12 september 2010, kl 21:41
Intressant, inte riktigt som jag uppfattade det. Mona Sahlin var absolut bättre än hon vanligtvis är, men jag tycker Reinfeldt förde debatten och trummade in sitt budskap om hur man ska ta Sverige in i framtiden. Mona Sahlin bemötte det med "det är ju orättvist" argument, men hon fyllde inte på med något nyttigt om hur HON vill ta Sverige in i framtiden.

Exempelvis sa hon att "vi vill satsa på välfärden istället för att sänka skatt". Reinfeldt kontrar med att fler i arbete ger mer skatteintäkter som sedan satsas på välfärden. Med Reinfeldt får man alltså en jobbpolitik och en välfärd, med Mona Sahlin endast en välfärd.

Reifeldts svaga kort är sjukförsäkringarna, och det kom inte fram så jättemycket tycker jag.

Sedan tycker jag hennes slutframförande var riktigt lamt, hon såg inte alls taggad ut och direkt när hon var klar vek hon undan med blicken.
anette
12 september 2010, kl 21:43
Dels ... dels ..!! Ej böt!
Tobbe
12 september 2010, kl 21:43
Vilken duell kollade du på? Detta är ju inte fakta bara propaganda.
Annica
12 september 2010, kl 21:45
Tittade du på samma debatt som jag?
Anne
12 september 2010, kl 21:46
Jag tycker Mona var lysande. Se till att hjälpa fram henne nu!! Genom att synliggöra hennes skicklighet och hennes fina politik. Det verkar som moderaterna har köpt alla mätningar kan det vara så?
Hamme
12 september 2010, kl 21:48
Jag har aldrig sett Mona Sahlin så pass bra tidigare. Hon gav tydliga besked och dessutom talade i klarspråk. Reinfeldt brukar vara mycket bättre än vad han var och det kändes som om han var tagen av stundens allvar. Jag tror att om det är någon av dem som vann nya röster, så var det Sahlin.

Min vän som satt bredvid mig när vi såg var innan debatten mycket deprimerad över de rödgrönas läge inför slutspurten, men sade att efter debatten fick han ny kraft. Hon återgav nytt hopp i de rödgröna.

Personligen är jag mer optimistisk idag än på mycket länge! Nu kör vi in i det sista!
Surkart
12 september 2010, kl 21:49
Jonas: Såg vi samma debatt?
12 september 2010, kl 21:51
Du är ju helt av banan. Hur kan du få detta till att det var en klar seger för Sahlin? Initialt kan man ju tvivla på att svenska är Sahlins modersmål. Under de första 15 minuterna av debatten så är det svårt att få sammanhang i hennes uttalanden. Dessutom har Sahlin inte ett enda konkret förslag, inte en enda konkret siffra som underbygger hennes resonemang. Mycket etos, noll logos. Som vanligt i socialdemokratisk retorik så handlar det om att skrämmas (buuuuh, akta er för högerspöket) mer än det handlar om att vara konkret med egna förslag. Debattens höjdare tycker jag Reinfeldt står för då han hävdar att de rödgrönas utrikespolitik styrs av Ohly medan Sahlin medger att den styrs av Obama. Ganska intressant poäng och kanske inte den bilden som Sahlin vill måla av sitt rödgröna alternativ och framförallt inte av dess utrikespolitik (buuuh, akta er för högerspöket).
Storebrorsan
12 september 2010, kl 21:53
Mona du är slut nu ditt vänsterpraslande med Ohly har knäckt vårat fina parti. Ge oss vårat parti till baka. Vi vill ha våra 50% tillbaka inte 25% med kommunisten.
Guttaperka
12 september 2010, kl 21:56
Mona "förtjänar" att ta över? Du pratar i nattmössan, Jonas. Ditt uttalande är i klass med Östros "Perssons stora bedrift"-uttalande...Total förnekelse av verkligheten...
Guttaperka
12 september 2010, kl 21:57
Om man ska överta guldbältet från mästaren så måste man dominera. Mona Sahlin var knappt med i matchen. Hon jabbade i luften i tre ronder! :-D
Lars J
12 september 2010, kl 22:01
"Jag tycker att hon här tydligt visade att hon har vad som krävs och förtjänar att ta över statsministerposten"

Nej det gjorde hon inte.
Hon hade inget att erbjuda oss som arbetar annat än kritik mot jobbskatteavdrag som medfört att skatten sänkts något för oss som arbetar (dom var dom högsta i världen när S regerade).
Och att Sverige hade världens högsta skattetryck berodde inte på att skatten på kapital (30%) var så hög i en internationell jämförelse vilket däremot skatten på arbete var (och fortfarande är).
Att jag har rätt visas bland annat av att socialdemokratiska Aftonbladet i kväll frågat sina läsare "vilket som är Sveriges arbetarparti?"
När 30.449 läsare av socialdemokratiska Aftonbladet svarat så säger 57,7% att det är Moderaterna!
Medan bara 33,9% anser att det är Socialdemokraterna.
Om S tänker fortsätta så här så får man stryka ordet "Arbetarparti" i "Sveriges Socialdemokratiska Arbetarperti" och ersätta det med något mer passande som tex "bidragstagarparti" http://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/visa/0,1937,47061,00.html
lugge
12 september 2010, kl 22:03
Man hör vad man vill höra, ser vad man vill se - tydligen. Reinfeldt krossade Mona på alla plan och skillnaden mellan blocken kan inte bli tydligare. Bra att ingen avbröt den andre, viss respekt.
Petra
12 september 2010, kl 22:08
Jag håller med Sahlin var verkligen toppen idag. Äntligen kan hon försvara och förklara den ideologi som står för solidaritet och medkänsla. Att jag hellre ger min arbetslösa kollega en chans till ny ajobb med en anständig a-kassa än får 500 kr extra i månaden.. Det är det socialdemokrati står för.
Proxan
12 september 2010, kl 22:11
HAHA. SÅG du ens debatten?
Fredrik Wallén, Spånga.
12 september 2010, kl 22:13
"Klar poängseger Sahlin", kom igen nu Morian. Vilken debatt sågt du? Eller skrev du din krönika redan på söndagsförmiddagen?
Stefan
12 september 2010, kl 22:13
Christian 12 september 2010, kl 21:36Jonas Morian...
Titta du på samma debatt som vi andra?

Ellemelle 30 år 12 september 2010, kl 21:37Jonas Morian...
Titta du på samma debatt som vi andra?

Tobbe 12 september 2010, kl 21:43Vilken duell kollade du på? Detta är ju inte fakta bara propaganda.

Annica 12 september 2010, kl 21:45Tittade du på samma debatt som jag?

Surkart 44 år 12 september 2010, kl 21:49Jonas: Såg vi samma debatt?

...
Antingen har aftonbladets kommentarsektion fått besök av en skock får, eller någon med personlighetsklyvning.
Staffan
12 september 2010, kl 22:13
Mona Sahlin är Sossarnas lilla problem, (även om hon har så många sne steg i sin politiska karriär att det får samtliga tidigare socialdemokratiska politiker att blekna vid en direkt jämförelse)
utan det är Ohly som är hennes problem! ALLA dom tidigare partiledarna har varit mycket tydliga med att hålla rent på vänsterkanten.
Samma stund som hon bjöd in Ohly så förlorade hon valet! som man sår får man skörda.
Erik
12 september 2010, kl 22:16
Roliga med rödgröna är att deras anhängare aldrig talar om hur saker och ting skall finansieras etc. Jag kan också stå och plädera för att jag ska vara statsminister då jag kan ta jätteansvar, vad sägs om detta?
- Lägga pengar så vi kan uppfinna bilar som inte släpper ut något.
- Ge 20 000kr i månaden till sjukskrivna.
- Skapa 2 miljoner jobb för ungdomar, det ska finnas ett överskott så man bara kan komma och gå lite hur som.
Forceist
12 september 2010, kl 22:20
är själv politiskt aktiv inom Moderaterna och anser att Sahlin spöade skiten ur vår statsminister
Högbergs Tankar
12 september 2010, kl 22:22
Läs mer på Högbergs tankar http://hogbergstankar.blogspot.com/2010/09/duellen-som-visade-skillnaden.html
Claes
12 september 2010, kl 22:23
Bra debatt! Och Sahlin vann på poäng över en Reinfeldt som verkade lite frustrerad över att Sahlin hade skarpare politik.
Johan
12 september 2010, kl 22:25
Att förtjäna en statsministerpost efter en "lyckad" (inte i mina ögon, men om du tycker så, så visst) debatt, när det i övrigt varit en bedrövlig debattör (läs Sahlin) vi sett tidigare. Om Jimmie Åkesson gör ett bra framträdande, förtjänar han också statsministerposten då? Hur många gånger om har Reinfeldt förtjänat en statsministerpost??
tokai
12 september 2010, kl 22:26
Mona visade väl precis som vanligt att hon INTE är ett statsministerämne och än mindre att hon har en politik för att regera. Hur du drar dina slutsatser övergår mitt förstånd. Tittade och lyssnade du över huvudtaget på debatten?
niclas
12 september 2010, kl 22:42
man märker tydligt vilken sida du står på. men man måste vara lite mer öppensinnad. det ända mona gjorde vara att ta massa citat från vad fredrik och hans ministrar hade sagt och klanka ner på dom. hon sa även klart och tydligt att det är konstigt att a-kassan ska vara mindre och lönen större. hon förstod inte hur detta skulle få folk att börja jobba? smart kvinna?
Christoffer
12 september 2010, kl 22:53
Det finns fler än jag som undrar om vi såg på samma program. Sahlin har sålt ut S till V och kunde inte ge några vettiga svar på hur man ska skapa fler jobb. Alliansen må inte ha nått alla mål, mycket på grund av krisen, men trots detta framstår Sahlin läskigt okunnig och framför allt oduglig att leda ett land.
Janne
12 september 2010, kl 22:57
Lars J och alla andra högerbloggare här...
Det är fövisso uppenbart att ni inte är förärade någon högre intelligens eller högre utbildning. Trots detta, genom era erbarmligt svaga argument, uppenbara faktum blir jag ändå mörkrädd när jag läser era inlägg. Buuh rädd för högerspöket, bidragstagarpartiet...buuuh.
Kära medmänniskor. Om det i er värld ger en starkare nation att öka klyftor, cementera gamla könsroller och på ett ta mig fan nästan fascistiskt sätt lämna 1/3 av medborgarna helt utanför den standard avseende lön, trygghet och välfärd som varit oss medborgare förunnat i modern tid, för att sedan prata om motståndarna till denna ultrakonservativa "politik" som "bidragstagarpartiet", ja då har man inte mycket vare sig empati eller intelligens.
Kvasiintellektuella borgare fnyser åt kritiken om deras omänskliga politik och talar om hur enormt många jobb detta skall skapa, för att inte tala om all konsumtion som skall rulla igång...Problemet är att verkligheten motbevisar er gång på gång och kom inte snyftandes med -men finanskrisen då, eftersom denna knappast kan beskyllas för det faktum att 60000 människor fått gå från offentlig sektor för att ta ett i raden av många exempel. DESSUTOM så skulle er så kallade politik som ju knappast fallit väl ut i USA avseende välfärd för alla, inte ens kunna motiveras OM den skulle vara så enormt jobbskapande som Reinfeldt påstår. Det ENDA er guru Reinfeldt gjort är att DÖLJA sin och högerkramarnas viktigaste agenda nämligen att visa hur jävla förtjänta de rika är av sin rikedom, men också implementera tanken hos de mindre belevade att du inte förtjänare bättre eftersom du inte kan betala för dig. Snacka om patetiskt små människor som skyddar sig bakom ett BNP mått som världens alla biologer sedan länge berättat den föga upplyftande men ack så sanna historien om -Det kan inte ständigt växa på bekostnad av vår planet och kommande generationer!
Försök att förstå detta även om det skulle innebära att ni får 150 kronor mindre i plånboken efter att den dyrare a-kassan är betald. Detta förutsatt att ni redan har privat sjukvårdsförsäkring och pensionssparande förstås för ni vill väl inte bli en av fattiglapparna om något i era tydligen perfekta liv skulle gå snett?
Claes Andersson
12 september 2010, kl 23:07
Ja, Anne, de har nog köpt alla mätningarna - du kan ju hoppas att det är så! Tänk om de rödgröna leder med 60-40! Tänk om! :) Nej, skämt åsido, jag trodde det som avhandlades här var duellen mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt idag, men jag måste ha fel. Det måste röra sig om någon annan duell tidigare där Mona Sahlin var väldigt bra. Den jag såg idag var inte sådan, och särskilt var det så att hon egentligen sa precis samma sak som tidigare, och det har ju givit S sådär stora framgångar. I övrigt, i den debatt som jag såg, så blev en sak ganska så tydligt, och den borde vara alarmerande för S (som jag själv faktiskt röstat på en gång i tiden). Det är nu Alliansen som har en koherent historia kring vad de vill med Sverige. Vänsterns bild är en blandning mellan att gå tillbaks till hur det var förut och en ganska osammanhängande kritik av enskilda reformer som gjorts under de gångna fyra åren. Det brukade vara precis tvärt om!
rega
12 september 2010, kl 23:10
Det kan inte vara så intressant att vara en sk "debattör" på Aftonbladet då man fått order från ledningen att till varje pris pusha den röd-gröna kandidaten oavsett hur inkompetent hon är. Mona klarar inte av att hantera den egna ekonomin, hur skulle hon då kunna leda ett land som Statsminister.
Ex.C
12 september 2010, kl 23:11
Hellre regeringsbyte nu, än att det måste städas upp efter en borgerlig regering som åsamkat Sverige än mer skada.
Claes Andersson
12 september 2010, kl 23:11
Vänsterna stora problem: när de beskriver Alliansen så känner folk inte igen den. "Ökade klyftor" och så vidare är den traditionella beskrivningen av högerpolitik och man upprepar den av gammal vana. Det man säger är egentligen att "Alla som inte röstar rödgrönt är elaka jäklar som försöker maskera sig - men vi genomskådar er!" Detta är varken sant eller särskilt smart för att vinna tillbaks röster som förlorats just på grund av att man är besviken på att klyftorna verkade öka rätt friskt under S trots allt munväder på 1:a maj.
hej
12 september 2010, kl 23:16
Jag förstår inte varför folk hackar så på mona. Jag tycker hon är duktig. Nu råkar jag inte hålla med om hennes politik, men trots det tycker jag ändå hon är en bra politiker. Jag tyckte INTE att reinfeld "krossade" henne som nån skrev. Och då är jag som sagt borglig
Lars
12 september 2010, kl 23:20
Alla sveriges egoister förena er i Reinfeldts tråkiga nuna, ni är lika tråkiga som den!
Mona krossade vargfredrik!
CJonas B
12 september 2010, kl 23:24
Jag förstår att alla rödgröna nu måste kraftsamla för en spurt men kan man ändå inte kräva en gnutta objektiv bedömning. Den här debatten var inte annorlunda än någon annan. Alliansen har en politik som för oss stark in i framtiden medan den fortfarande oenade rödgröna sidan refererar bakåt i tiden med sina argument. Vi alla ska vara tacksamma för vad SAP gjort för Sverige fram till 70-talet men sedan dess har dom varit mer intresserade av att behålla makten än att se efter Sverige och dess folks intressen. Dom måste utvärdera, omvärdera (bort med V), hitta dugliga och trovärdiga företrädare och inte minst anpassa sin politik till nutid. Då kan dom ha en chans om 4 år. Just nu har alliansen ingen konkurrens.
Grymme Reaper
12 september 2010, kl 23:27
Janne: Den enda anledningen att (s) lyckades hålla makten ett tag var att vi stod utanför Andra Världskriget och hade sparad ekonomi. När verkligheten kommer ikapp i olika omgångar måste man tänka om. Det kapitalet är slut. Det går inte att bygga välfärd på budgetunderskott, som det gjort hittills. Sen kan du använda hur mycket stora bokstäver du vill...
Om den rika klicken, ca 0,4% av Sveriges befolkning, blir rikare och rikare och är de som är moderater, hur kommer det sig att (m) är Sveriges största parti?

För övrigt var Mona idag bättre än någonsin... Det tråkiga för rödgrönt är att det inte räcker på långa vägar.
Karin
12 september 2010, kl 23:32
Ja det finns helt enkelt inga alternativ. Mona får min röst! Med Reinfeldt vid makten 4 år till så har han sålt ut Sverige, sänkt skatterna i flera steg till, sänkt välfärden så endast den lills ynka kärna han pratar om finns kvar, försämrat på arbetsmarknaden ytterligare, slängt ut många tusentals fler svårt sjuka från försäkrinssystemet till socialbidrag, ökat den ekonomiska klyftan mellan rika och fattiga ytterligare. Kort sagt fortsatt med sitt systemskifte som ger oss tillbaka ett klassamhälle vi trodde vi skulle slippa nån fler gång.
Fredrik Nilsson
12 september 2010, kl 23:34
Slog du om kanal till boolibompa eller tittade överhuvudtaget på debatten?
Reinfeldt krossade ju Sahlin stort.
swempa1
12 september 2010, kl 23:36
Att de gamla vanliga högeranhängarna röstar på Alliansen är ju inget konstigt, men om en "vanlig arbetare" gör det förefaller lite märkligt! Ja kanske inte ändå, det finns ju en förklaring! Förklaringen är propaganda-maskineriet som Alliansen använder sig av! Jag måste erkänna att de är otroligt skickliga på marknadsföring och att manipulera människor!
Det som är skrämmande är att inte flera ser igenom alla dessa nya "fina" ord de svänger sig med! Allt för många verkar inte se vad som döljer sig bakom dessa ord och vad som gömmer sig mellan raderna på det de skriver!
Ett exempel där propagandamaskineriet har lyckats särskilt bra (ur Alliansperspektiv) är jobbskatteavdraget! Jobbskatteavdraget har flera syften: 1. Skapa en låglönemarknad, vilket är nödvändigt för att jobbskatteavdraget skall ha någon som helst effekt på jobbutbudet! Detta är flera nationalekonomer ense om! Man bäddar för det här med "working poor", som är ett begrepp i USA. De som jobbar mycket men ändå har dåliga löner.
2. Döda solidariteten mellan arbetare. Med att döda solidariteten menar jag att det slår in en kil mellan de arbetare som har jobb och de arbetare som pga arbetslöshet eller sjukdom inte har det! För att ytterligare förstärka den här kilen hamrade man samtidigt in i folks medvetande att de arbetslösa och sjuka bara är "lata bidragstagare" som stjäl samhällets resurser som de som har arbete sliter ihop!
De "glömde" liksom att nämna att de som blivit arbetslösa eller sjuka inte själva valt att bli det!
Vad många som nu gläder sig över "en månadslön extra" tycks glömma är att de själva kan drabbas av arbetslöshet eller sjukdom! De tycks inte heller vara medvetna om de avgiftshöjningar som infördes samtidigt med jobbskatteavdraget eller de avdragsmöjligheter som togs bort!
För att du idag skall ha ett någorlunda vettigt skydd vid arbetslöshet eller sjukdom måste du köpa privata försäkringar, hur mycket av jobbskatteavdraget får du då kvar?
Vi som har tittat bakom Alliansens vackra fasad fasar för fyra år till med dem vid rodret!
Fackets arbete har försvårats och kommer att ytterligare försvåras! De har tagit bort den samlade forskningen om arbetslivet (som gjorde att vi systematiskt kunde förbättra arbetsmiljön på våra arbetsplatser) och sänkte anslaget till Arbetsmiljöverket (så att antalet inspektörer nu i Sverige numera understiger den norm som FN-organet ILO satt upp)! Kan det möjligtvis vara näringslivets belöning för de hemliga partibidraget som är orsaken till dessa ”lättnader” för arbetsgivaren? Att,som Moderaterna gärna gör, kalla sig det ”det nya Arbetarpartiet”, efter dessa slag mot arbetare och deras arbetsmiljö förefaller för mig vara höjden av fräckhet!
Sjukvården kommer att i ännu högre utsträckning att privatiseras och bli dyrare där du som saknar privat sjukvårdsförsäkring inte kommer att vara välkommen! Kort sagt vi kommer att ha "Amerikaniserats" ett par snäpp till!
Joker
12 september 2010, kl 23:37
Det verkar mest vara borgerliga snorungar som bemödar sig med att skriva kommentarer här (med några undantag). De har satt i system att skriva ner allt positivt som skrivs om de rödgröna och framförallt Mona.
Denna valomgång har präglats av ett konsekvent missgynnande av de rödgröna i media och inte handlat om ideologi utan bara om de där förbannade hundralapparna mer i plånboken.
Enligt min mening så är ankdammen Sverige inte värd något bättre öde om man en gång till röstar fram alliansen. Att vanligt folk kan vara så dumma så att de går på deras snack och inte ser deras rätta agenda.
Man blir trött!
Ellemelle
12 september 2010, kl 23:42
Stefan...
Kanske mer att du ser många som tycker samma saker! Och att vi inte såg Mona regera som du och Jonas! Ni sossar e ju pinsamma!
Nabo
12 september 2010, kl 23:50
Mona var riktigt bra ikväll, bättre än jag någonsin sett henne..... Men ändå var hon chanslös mot Reinfeldt!

Sedan undrar man hur du tänker när du påstår att hon "förtjänar" efter en hygglig debatt???
tyckerska
12 september 2010, kl 23:54
Kom igen nu alla sossar. Det viktiga är att rösta bort alliansen, inte att sura över olika saker som man inte gillar att de socialdemokratiska politikerna gör! Sådant tar man efter valet. Alliansen måste bort innan de förstört allt för mycket som inte går att återställa!
Kajsa Ö
13 september 2010, kl 00:01
Min röst får Fredrik Reinfeldt och Anders Borg. Det dom gjort för Sverige under 4 år gjorde inte sossarna på 60 år.
Kajsa Ö
13 september 2010, kl 00:09
Sorterar bloggägaren bort alla inlägg som inte gynnar en Röd/grön sörja.
Peter L
min blogg www.hattrick.org
13 september 2010, kl 00:10
Jonas: håller med om att Mona var hyfsad ikväll men hon såg ändå ut som en förlorare i ögonen.
Mona fick klart stryk i matchen av Fredrik och bara ett "riktigt" fans kan säga att hon vann debatten.
katja
13 september 2010, kl 00:15
Mona visade klart och tydligt vad hon vill åstadkomma...anser att HON krossade Reinfeldt!!!!
Go Mona Sahlin....
Jodaaaa
13 september 2010, kl 00:27
Kära vän. Den här typen av verklighetsförträngning som du nu klarat av är just det skäl som finns till att det gått helt ofattbart dåligt för Mona Sahlin. I stället för att få kamrater lockar Mona Sahlin fram en massa beskyddare. Mona Sahlin vävs i i en större och större kokong av en egendomlig sorts ja-sägare, de som säger ja för att inte såra. Mona skulle aldrig blivit partiledare. Detta är ett historiskt ögonblick, så tragiskt som det kan vara för de gamla. Som det nu ser ut verkar det inte heller finnas någon omgivningarna med en verklighetsförankrad analys. Vi känner oss helt övergivna av Partiet SocialDemokraterna Arbetarpartiet. Så enkelt är det.
Göran
13 september 2010, kl 00:35
Herregud jag har varit med i MUF och vet exakt vad ni sysslar med, ni uppmanade oss att alltid ta oss in på varenda kommentatorsforum och säga att Socialdemokraterna var dåliga eller att alliansen var bra.

Jag har röstat på Folkpartiet, men kommer i detta val rösta på Socialdemokraterna, Mona Sahlin är bra för Sverige, den enda som vågar prata visioner istället för siffror och sedan har Folkpartiet sagt nej till ett mittensamarbete och istället sätter dem sig med Kristdemokraterna och Moderaterna. M är inte bara kallaste parti på politik utan medlemmarna i deras ungdomsförbund är hatade av alla, inklusive borgerliga ungdomsförbund.
Borglig
13 september 2010, kl 00:45
Ärligt talat så blev jag osäker på vad jag nu ska rösta på, Sahlin vann troligen min röst ikväll, allt är inte pengar. Även om tillfälliga pengar i fickan är oerhört lockande så är nog min hälsa viktigare. Jag blev förvånad över Reinfeldts ömma argument, jag hörde ärligt talat bara skattesänkningar som botemedlet till allt. Om du blir svårt sjuk - skattesänkning för att få de människorna att arbeta igen, ologiskt... ajja, grattis Mona till en ögonöppnande debatt.
Marcus
13 september 2010, kl 01:32
Jag tyckte Fredrik var klockren. Logisk och tydlig. Mona fick inte till något vettigt alls i mitt tycke. Mam måste ha väldigt röda ögon för att tycka det.
Sodden
13 september 2010, kl 01:36
En sak vet jag.Om Mona och hennes partikamrater sänker min A-kasseavgift så kan jag äta husmanskost även sista veckan innan utbetalningen kommer.Förstår inte all denna smutskastning till höger och vänster.Alla har väl rätt att tycka som dom vill utan att andra ska kasta glåpord och annat elände över dom.
Peter
13 september 2010, kl 01:37
Hellre att Alliansen sitter kvar nu, så vi slipper ännu en slutkörd ekonomi som Alliansen måste städa upp om 4 år. Tack Alliansen för att ni ledsagade oss ur krisen helskinnade!!!!
Jav
13 september 2010, kl 01:39
Ni som har minst 2miljoner på kontot rösta på M nu vet jag inte ens om två miljoner räcker lång siktligt 5, för att vara säkra alla andra verkar inte förstå alliansens politik Hahhahahha man ser att det svenska folket direkt inte är något smart själv gynnas jag av Moderaterna Men ja bryr mig inte om vem som styr, så länge det inte är komunister, alla andra vanliga arbetare förstår ni inte att Moderaterna på lång sikt vill försvaga facket,
Iffe
13 september 2010, kl 02:20
Mona gjorde ett mycket bra jobb idag, Reinfeld hade inget att komma med, dax att byta regering
RÖSTA RÄTT RÖSTA RÖTT!!!
Jörgen
13 september 2010, kl 03:47
Jag har legat på gränsen hela tiden om vilket parti jag ska rösta på, men Mona vann helt klart mitt förtroende ikväll. Hon vann debatten solklart och för er här nedan som skriver kommentarer som "såg vi samma debatt ikväll eller?" Jo, det gjorde ni och jag förstår att det är svårt att ta in att Mona faktiskt var bättre, men det var hon. Det går inte att komma ifrån även om ni helst utav allt vill det.
Tore Eriksson
13 september 2010, kl 06:05
Jonas, Jonas. Alla vi som såg debatten såg ju en ansvarsfull statsminister och en oansvarig, okunnig avgående oppositionsledare. Bara sex dagar kvar. "Vi kan inte vänta"...
promemorian
13 september 2010, kl 06:17
Okej, några samlade svar:

Ja, jag såg hela debatten. Stycke 2, 3 och 4 (bakgrundsbeskrivning) var skrivet innan programmet började. Resten skrevs under tiden och strax efteråt. Om jag gjort något språkfel i texten så ber jag ursäkt, men allt skrevs under tidspress och det var ont om tid till redigering.

Ja, självklart är jag partisk. Det torde framgå tydligt av min presentation här till höger. Varken Johan Ingerö eller jag skriver här som objektiva reportrar. Ingen av oss är anställda av Aftonbladet. Vi är inbjudna tyckare som bloggar utifrån våra respektive åsikter.

Jag tar inte order från någon när det gäller mitt bloggande.

Min formulering om att Mona Sahlin förtjänar att ta över statsministerposten handlade givetvis inte enbart om hennes framträdande i debatten. Jag menar att hon har vad som krävs och har gjort sig förtjänt av detta förtroende genom sin långa och gedigna erfarenhet, bra idéer och starka övertygelse. Och detta visade hon tydligt i SVT.
swempa1
13 september 2010, kl 06:24
En del som kommenterar här är så blinda och döva att de säkert ansett att Reinfeldt "krossat Mona även om han hade uteblivit från debatten!
Kire
13 september 2010, kl 06:52
För övrigt anser jag...
... att Mona Sahlin överlägset vann debatten med Reinfeldt i går kväll. Hon gav ett både sakligt, mjukt och sympatiskt intryck medan Reinfeldt var överlägsen och dryg. Förutom att han har helt fel, förstås.

Reinfeldt har förvandlat den traditionella moderata poltiken, till en än mer obehaglig sådan, som systematiskt försöker få arbetare att tro att kampen för att försvara sina intressen inte bör riktas uppåt, mot de som har den ekonomiska makten, utan nedåt, mot arbetslösa, sjuka, utslagna.

Detta är hemligheten bakom retoriken om det "enda arbetarpartiet". "Vi är det parti som försvarar arbetarnas intressen mot de som inte har arbete och tär på samhällets resurser."

De "nya" moderaterna vädjar till människors sämsta sidor. Om de förlorar valet är det mer än välförtjänt. Om de vinner är det mer än oroande.
Whitey
13 september 2010, kl 06:54
Sorgligt att en journalist kan vara så oprofessionell. Desperationen lyser igenom.
När ska ni vänstervridna elitjournalister fatta att ni inte har mer att säga till om än medel-Svensson?
Om majoriteten vill att Alliansen (eller även SD) ska regera så blir det så. Och ni kan inte inte göra ett dugg åt det! Utom att kanske göra fula miner och skriva domedagsartiklar förstås.

Förresten, tycker du inte att det är underligt att partier som SD mobbas av media men att Kommunisterna hyllas? Den ideologin som har mördat fler männishor än n ågon annan. Och aldrig ens bett om ursäkt eller ens erkänt de brotten mot mäskligheten. Men TROTS det så tillåts de i alla fall inte bara att existera men också hyllas som rumsrena.
Det ska bli intressant att se om det här inlägget publiceras.
promemorian
13 september 2010, kl 08:32
Du har fått svar redan i en annan debattråd, men verkar antingen inte ha läst eller förstått svaret.

Som jag redan svarat upprepade gånger så bloggar jag inte här som journalist utan just som tyckare. Jag är väldigt tydlig med att jag är socialdemokrat och har inga ambitioner att skriva "objektivt".

Rekommenderar dig att läsa vad jag skrivit i kommentarssvaren här: http://blogg.aftonbladet.se/proffstyckarna/2010/09/hagglund-gor-sverigedemokraterna-en-tjanst för resonemang om vänsterpartiet och kommunismen.
Göran
13 september 2010, kl 07:51
Jag är ledsen, men du gör mindre intryck av att vara en proffstyckare än att vara en proffspropagandist, en spinmeister. Möjligen är du helt ärlig i det du skriver i de här blogginläggen, att det verkligen är dina uppriktigt kända åsikter, men då undrar jag hur starka de ideologiska glasögon du har på dig egentligen är.
promemorian
13 september 2010, kl 08:33
Som "tyckare" skriver jag givetvis vad jag tycker. Jag skriver inte på uppdrag av socialdemokraterna utan utifrån mina egna uppfattningar. Att mina åsikter inte överensstämmer med dina gör dem inte mindre giltiga.
Sosse
13 september 2010, kl 08:00
SJÄLVKLART att Mona Sahlin gjorde ett bra intryck! Må det rödgröna segra!
Tord Nordlund
13 september 2010, kl 08:44
Mycket bra artikel (referat) av mona Sahlin på TV igår.
Hennes stresstålighet är värd stor beundran.
Hon har fått mycket stryk av motståndarna, och motståndarna har haft hjälp av höga gammel sossar.
Money as debt
13 september 2010, kl 08:45
Jonas Morian kommer om bara en vecka att "spy galla " om en människa som han idag överöser med beundran .Har jag fel , rätta mig gärna ? Utan att vara partisk håller jag med svenska folket Statsminister Fredrik Reinfeldt var överlägsen sin ganska fumlande motståndare som gjorde rejält bort sig flera ggr. Ett ex. Hon pratade om oss som bor norr om Stockholm som de som bor "däruppe " ? ! Är det den ideologi som du sympatiserar med Jonas ? Skall vi som bor norr om Stockholm behöva känna oss som "utlänningar " i vårt eget land av en person HON ,som säger sig vilja vara vår statsminister ? ?
Emilie
13 september 2010, kl 08:45
Janne: Först och främst, hur kan du skriva att det är tydligt att alla högeranhängare inte har en högre intelligens eller utbildning?? Att någon inte tycker som du, innebär inte att man är mindre smart. Dessutom, så är det statistiskt bevisat att de flesta som röstar på högern är de som har högavlönade jobb, har en bra utbildning i bagaget och som kan ta vara på sig själva. Jag kommer rösta på moderaterna, och jag har en Master i bagaget.

Jag tror på en väldfärd där arbetsföra människor jobbar och betalar skatt. Ju mer skatt vi får in, desto bättre välfärd kan vi skapa. De som inte kan jobba, som är sjuka och som behöver hjälp, ska absolut få det. Men de som jobbat hela sina liva, studerat, tagit lån och kämpat för sin lön, ska inte 'straffas' och tvingas betala mer i skatt för att de som inte arbetar ska få ett drägligare liv!

Jag har varit arbetslös under två kortare perioder i mitt liv, men jag har aldrig påstått att det inte finns några jobb. Ibland har det varit svårare att hitta den anställnign jag är ute efter, men då har jag sökt intensivare. Jag är säker på att många som blivit arbteslösa (inte alla) har också blivit lata, de lyssnar på medierna som skriker ut att det inte finns några jobb, och accepterar det. Jag tror inte att alla arbetslösa som är 100% arbetsföra söker jobb 8 timmar om dagen (som jag gjorde tills jag fick ett bra, avlönat jobb. Det tog mig 6 veckor).

Socialdemokraterna vill att de som är arbetslösa ska få mer pengar i fickan (?). Varför ska man få det? När jag var arbetslös fick jag leva lite fattigare, ta en del av mina sparpengar och helt enkelt anstränga mig för att hitta ett jobb, eftersom jag inte ville leva fattig. Hade jag istället haft det gott ställt under den perioden hade jag kanske inte ansträngt mig lika mycket.

Tyvärr finns det människor i Sverige som utnyttjar systemet. Som vet att de kan jobba 100%, men som inte orkar och som istället tycker att det är bra att få pengar i fickan utan att behöva anstränga sig. Tack vare dessa människor, finns det just nu människor som är utförsäkrade och som tvingas arbeta, fast att de inte klarar av det. Det är helt fel, självklart, och då förstår ni väl också att man inte kan fortsätta ge mer pengar till de som utnyttjar systemet!
Don_Listo
13 september 2010, kl 09:21
Jag såg inte programmet. Är det inte lika bra att erkänna att i den mån det funnits kompetenta krafter innom (s) så är de numera VÄCK.
Staffan
13 september 2010, kl 10:05
Alla är vi olika, en del vill jobba mycket andra vill jobba lite.
Den som vill jobba ska givetvis premieras för det! den som inte vill jobba ska inte kunna leva på bidrag, det finns givetvis dom som pågrund av sjukdom inte kan jobba, dom ska kunna leva på sjukpenning tills den dagen då dom åter är arbetsföra och kan återgå till arbete.
Men det sak givetvis vara skillnader i ersättning vid tillfällen då man inte arbetar.
Det finns för många idag som är lata och fuskar till sig ersättning, dom måste vi komma åt!
Reinfeldt är på rätt väg, Sahlin är det inte!.
Fredrik
13 september 2010, kl 10:06
Mycket bra inlägg Emilie!

Tänkte skriva något liknande själv men du har ju täckt det mesta. Jag har träffat flertalet människor som varit arbetslösa under de rödgrönas regering som inte haft minsta intresse av att söka jobb då bidragen de fått motsvarat lönen vid en eventuell anställning. Jag hoppas verkligen alliansen fortsätter regera minst fyra år till utan hjälp från Sverigedemokraterna.
Jimmy
13 september 2010, kl 10:09
Jag tycker det viktiga i gårdagens debatt var det som hände precis efter att Mona Sahlin mumlade "ja, här kommer det". Reinfeldt tappade humöret, med hans mått mätt, och glömde klä sin uppfattning om samhället i medmänsklig retorik. Och plötsligt var det inte längre mest synd om de som inte kommer in på arbetsmarknaden, utan om de stackare som betalar skatt.
Lägg ner de rosa M-knapparna Fredrik, ni är fortfarande iskalla blå!
Jimmy
13 september 2010, kl 10:34
Fredrik// Och när du skaffade dig denna oerhörda livserfarenhet stod du naturligtvis upp för alla ofrivilligt arbetslösa och talade om för de fuskande personerna att det banne mig inte är okej!? Eller valde du att vara tyst och istället bunta ihop alla arbetslösa och sjukskrivna till en homogen grupp, SD-style?
Lars J
13 september 2010, kl 10:38
Jonas Morian
”Jag menar att hon har vad som krävs och har gjort sig förtjänt av detta förtroende genom sin långa och gedigna erfarenhet, bra idéer och starka övertygelse”

Det räcker inte med lång och trogen tjänst för att man ska bli statsminister.
Jag tycker (till skillnad mot många andra) inte att man ska neka Mona Sahlin statsministerposten på grund av Tobleroneaffären 1995.
Men när man vet att Mona Sahlin fortsatte på samma bana även efter det att hon förlorat statsministerjobbet pga Tobleroneaffären så får åtminstone jag intrycket att hon inte har det omdöme som krävs för statsministerposten.
Jag tänker då på att vi fem år efter Toblerone kunde läsa om att skattemyndigheten fick skicka en obetald skatteskuld till Kronofogdemyndigheten på grund av att Sahlin inte betalade den i tid och inte heller efter påminnelser från skattemyndigheten.
Förutom den så har hon varit restförd hos Kronofogdemyndigheten för ett flertal parkeringsavgifter, tv-licenser mm mm
Jonas, Du har väl inte glömt att 2006 så ansåg ni Socialdemokrater att Cecilia Stegö Chilò inte kunde vara kulturminister trots att hennes track record hos fogden inte ens är i närheten av Sahlins.
I ett land där Cecilia Stegö Chilò pga bristande betalningsmoral inte kan vara kulturminister kan givetvis inte Mona Sahlin vara statsminister. Svårare än så är det inte.

Några bra idéer tycker jag inte har kommit från S sedan Sahlin tog över.
En sak som hon ofta uppreper är att den rödgröna alliansen är en allians mellan ”tre likvärdiga partier”. Det är en ide som är katastrofal för det egna partiet som även när dom är svaga är dubbelt så stora som dom andra två partierna tillsammans.

Lars J
Janne
13 september 2010, kl 10:42
Svar till grymme reaper...
Ja du. Tack för ett i raden av inlägg som verkligen stärker min tes ovan. Om man på fullt allvar tror att sveriges världsberömda välfärd byggts upp för att vi hade pengar kvar på grund av utebliven inblandning i andra världskriget....ja då vet jag inte ens var jag ska börja förklara...
Socialdemokraterna sanerade en ekonomi som på nittiotalet, efter den borgerliga regeringen, var så sargad att en jämförelse med dagens grekland inte vore någon överdrift.
När man 2006 lämnade över till alliansen så gjorde man det med ett överskott på 70 miljarder i de statliga finanserna....Men det är klart det var säkert det här med att vi slapp återuppbyggnaden av landet 1945....öhhh. Du är ju fan inte sann!
Janne
13 september 2010, kl 10:44
Tack Jimmy för ett kort men mycket sammanfattande och träffsäkert inlägg!
Iskalla och lika jävla blå som vanligt. Kunde inte sagt det bättre själv.
Karin
13 september 2010, kl 11:43
Reinfeldt kommer farande med sina hundralappar till undersköterskor så fort tillfälle ges och det lockar säket några. Sen talar han föraktfullt om enorma skattehöjningar för samma grupp om det blir Rödgrnt efter valet. Jag tycker det är dags att de Rödgröna NU OMEDELBART berättar klart och tydligt hur det blir med den saken. Ge för tusan inte Reinfeldt det vapnet i valrörelsen. För som jag har förstått det är den ev. skattehöjningen minimal. OCH VIKTIGT: upprepa denna summa ofta, lika ofta som Reinfeldt kommer dragande med sina hundringar. Avväpna Reinfeldt när han kör sin skrämselpropaganda. Tillåt honom inte att plocka poäng på det enkla sättet !
AGNES
13 september 2010, kl 12:47
Jag säger som andra här. FÖRTJÄNAR?? Det är väl frågan om att var bra för Sverige. Och det är INTE Mona S och rödgröna alliansen. Jag tycker isåfall att Fredrik R FÖRTJÄNAR att få en period till på sig för att visa att alliansen är på helt rätt väg med sin poitik!!!
Dessutom - att skicka ut Mona till Europa eller USA, tex. Hur ska hon klara detta? Hon talar ju inte ens engelska flytande!?
saggemannen
13 september 2010, kl 14:27
jag fattar inte varför vänstern gaggar om miljön,även där är alliansen överlägsna,det måste vara bättre att betala 5 öre i klimatomställning i mellanöstern eller afrika istället för 50 kr här hemma där vi är i framkant redan.vänstern måste lära sig räkna.
CJonas B
13 september 2010, kl 14:41
Angående taktikröstning. Det finns bara ett sätt att taktikrösta som kommer ge någon effekt. Alliansen leder med 7-8% så att tro att rödgröna kommer få majoritet är ju lite naivt. Men lägger man sin röst på alliansen så finns ju chansen att dom får egen majoritet och därmed marginaliseras SD inflytande. Så om alla rödgröna som här uttrycker sin oro över SD vara eller inte vara är någorlunda seriösa bör dom alltså stödrösta på alliansen. Det blir svårt att komma efter valet om SD fått en vågmästarroll och säga; "Jag trodde rödgröna skulle få egen majoritet så jag röstade på dom"
karloscar
13 september 2010, kl 16:20
Mona ta över vad?? I varje fall inte statsministerposten där vore hon en katastrof i synnerhet i samarber med Östros och Bodström.
Terese
13 september 2010, kl 17:36
Jag håller med dig er, ni proffstyckare. Sahlin var definitivt bäst i den här duellen! Och vadå att Fredrik "krossade" Sahlin, som någon här i kommentarsfältet skrev. Nä nä nä. Det hände aldrig, förutom kanske i ditt huvud.
14 september 2010, kl 22:17
Jag blir bestört över hur lite vett folk har i skallen. Hur någon kan gå på Monas snack om att allt kommer att bli bra och att jobben kommer öka samtidigt som de som är sjukskrivna och arbetslösa ska ha mycket pengar i bidrag! JA allt kommer bli såååå bra.
NEJ DET KOMMER DET INTE.
Blir det en RödGrön regering kommer det till slut bli att hela det svenska folket kommer kunna leva hemma utan jobb, leva bara på bidrag samtidigt som att regeringen får makten att göra vad de vill med allas pengar. Dra in ett bidrag där, visst! Där också, jaja okej då! Hon kommer linda oss runt hennes lillfinger tills vi inte har något annat här i livet än bidragspengar. Och vem kan då säga att Socialdemokraterna inte ökar klyftorna? Nej fy för RödGrönt, och tack till Alliansen för att ni har städat upp sossarnas misstag nu i 4 år! Jag hoppas att det blir 4 år till, och sen att det forsätter vara så i resten av mitt långa liv. Jag är ju trots allt bara 16 år gammal.
Thinkright
18 september 2010, kl 00:55
Det är som vanligt, Sahlin får ta skiten från er bloggare och statsministern är är ett helgon, De rödgröna har till 100% berättat hur de ska finansiera sin budget. Så där har ni fel. Fundera på vad ni skriver och släng inte bara ur er saker som inte stämmer.

Nästan att jag hoppas att Alliansen ska få regera 4 år till så kanske de sluta skylla hela tiden på vad Socialdemokraterna gjorde innan. Alliansens stora problem är att de sällan tar ansvar för dom misstag de har gjort.

Om fyra år kommer skatten har sänkt flera gånger och skolan och omsorgen kommer vara dålig som i dag. Arbetslösheten har inte minskat och de rika kommer blivit rikare.

Utan pengar kan man inget göra, fattar ni inte det. sänker man skatten med 80 miljarder (20 miljarder genom att låna). För några nya jobb kommer Alliansen inte skapat, precis som nu.
Ivann
18 september 2010, kl 23:34
Salins förföljelse känner jag igen från USA-s diktaturer i världen, där miljontals människor miste livet för att de kämpade för rättvisa.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Det här är proffstyckarna

Namn: Jonas Morian
Ålder: 38
Gör: Jobbar med pressfrågor på ett vård- och omsorgsföretag. Bloggar om politik och samhällsfrågor på fritiden
Ser fram mot i valrörelsen: Ett fokus på sakfrågor, såväl vad som varit som vad partierna vill göra framöver. Och en rödgrön valseger, förstås.

Namn: Johan Ingerö
Ålder: 31
Gör: Redaktör på Magasinet Neo
Ser fram mot i valrörelsen: Debatt om ideologi, men också om vem som är bäst lämpad att regera Sverige.

 

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna