Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Lång men klargörande slutdebatt

I kväll möttes alla riksdagspartiledarna i en sista uppgörelse i SVT innan valet på söndag. Personligen är jag rätt glad att alla dessa utfrågningar och debatter är över. Eller i alla fall nästan. I morgon möts huvudmotståndarna Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin i TV4. Detta missar jag. Men bloggkollegan Johan Ingerö bevakar dramat - och själv kommenterar jag aftonens debatt.

Låt mig börja med att lyfta på hatten för SVT, Mats Knutson och Anna Hedemo. De visade var skåpet skulle stå i kväll med ett otroligt skickligt genomfört upplägg. Det är svårt att få sju partiers företrädare komma till tals, vara offensiva och inte avbryta varandra. Men det fungerade väldigt bra. Helt utan tekniska specialfinesser eller ansträngda lustigkurrar.

Däremot var det hela i längsta laget. Visst, det är bra att ge gästerna utrymme och det är bra att många ämnen kom upp. Men ändå. Två timmar nonstop är för mycket.

Precis som i går - men antagligen ännu mer den här gången - stod oerhört mycket på spel. Jag har hört att hela två miljoner svenskar uppskattas titta på SVT:s slutdebatt. De sista dagarna har det också hänt något i medierapporteringen om valrörelsen. Alliansregeringen har blivit oerhört pressade på frågan om deras förändring av sjukförsäkringen. Detta förefaller ha gett de rödgröna nytt mod - trots underläge i opinionsmätningarna. Plötsligt känns det inte längre som att valet redan är avgjort.

Det här präglade kvällens debatt. Alla var taggade till tusen och märkbart ordentligt pålästa med fakta och skarpa oneliners.

De rödgröna vann nog på att ha populära Maria Wetterstrand som mp-representant, snarare än Peter Eriksson som efter gårdagens debatt fick kritiska omdömen för sin insats. Dock var hon nog den i sitt lag som märktes minst den här gången. Lars Ohly var riktigt skarp i går men en aning mer nedtonad i kväll. I välfärdsfrågorna gick han däremot ut starkt. Och Mona Sahlin visade upp sig från sin mest statsministerlika sida, med den äran.

I den del av programmet där hon frågades ut av allianspartiledarna var hon förstås hårt ansatt, men behöll sitt lugn och sakliga ton - utan att för den del förlora engagemanget i rösten.

På allianssidan dominerade länge Jan Björklund debatten. Han tog kommandot såväl i diskussionen om skolan (väntat) som ungdomsarbetslösheten. Och han var retoriskt mycket skicklig. Björklund överglänste kollegan Maud Olofsson, som ju rimligen borde ha varit den i gruppen som borde kunnat ta poäng på regeringens näringspolitiska satsningen. Olofsson var överhuvudtaget rätt mycket offside under kvällen. Göran Hägglund blev stundtals hårt pressad - bland annat i frågan om sjukförsäkringarna, men klarade att replikera skapligt. Han gav dock ett ganska slitet intryck.

Fredrik Reinfeldt var även i kväll också ganska nedtonad. Han tog inte ens en sjundedel av debattiden i anspråk, något man hade kunnat förvänta sig om nu talartiden skulle fördelas jämt. Och han var inte i närheten av att dominera debatten han borde kunna göra i kraft av att vara statsminister. Reinfeldt hamnade i en del munhuggningsövningar med Mona Sahlin där ingen av dem direkt imponerade, men han förmodligen framstod som förlorare.

En stor nackdel Fredrik Reinfeldt har i sådana här debatter är hans monotona tonfall. Det är extremt sällan han låter känslomässigt engagerad; vare sig upprörd eller glad. Jag tror att han förlorar på det.

Jag vill inte kora någon vinnare i kvällens debatt. Båda sidor presterade på topp, om än med de individuella avvikelser jag redogjort för ovan. Och jag tror att de tittare som orkat sig igenom hela programmet faktiskt har fått lite mer på fötterna inför söndagens val.

Andra skriver intressant om politik, Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Lars Ohly, Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson, Jan Björklund, val 2010.

63 kommentarer
dear prudence
17 september 2010, kl 22:02
Jag haaaatar proffstyckare och vill skriva själv, Varför får jag se era fula nunor?
promemorian
17 september 2010, kl 22:15
Beklagar våra utseendemässiga tillkortakommanden. Vi rekryterades nog på andra kriterier.

Inget hindrar dig dock från att bloggkommentera själv.
Villöverleva
17 september 2010, kl 22:29
Tyckte det var en ren rödgrön seger då alliansen inte kunde knyta sin vision till hur det fungerar i verkligheten.
De pratar om stöd och hjälp till dem i utanförskap och speciellt sjuka, medans de i nästa stund tar bort just den hjälpen och stödet med idiotiska regler, flummiga formuleringar om vem som är sjuk och den enorma minskningen av inkomsten för de sjuka, som gör att alla privata alternativ till en bättre hälsa och därmed en chans på arbetsmarknaden, inte längre är tillgängliga
Arbetskillen
17 september 2010, kl 22:31
Håller med dig Jonas i alla punkter, även om vi sannolikt lägger våra röster på olika färger. Mona och Maud är de som står ut ikväll. Programledarna visar klasskillnad jmf med de senaste dagarnas hån mot väljarna i TV4. Har fortfarande svårt att komma över att de sätter så inkompetenta och politiskt okunniga personer som programledare i ett för landet så viktigt program.
stickor
17 september 2010, kl 22:34
Jag hoppas alla som röstar på Maria W tänker på att även Ohly får en röst Gud förbjude
Jonas
17 september 2010, kl 22:39
Är mörkblå i min politiska inriktning men måste säga att jag verkligen uppskattar dina inlägg. De är sakliga och relativt fria från propaganda. Skönt att slippa sålla dig till dessa vänster-megafoner som basunerar ut generaliseringar och falsifarier i Aftonbladet. Bra gjort. 4+
promemorian
18 september 2010, kl 10:21
Tack för vänliga ord!
Mattias
17 september 2010, kl 22:41
Håller inte med om dina politiska ställningstaganden Jonas, men det där var förbannat bra svarat!
promemorian
18 september 2010, kl 10:21
Tack!
AB
17 september 2010, kl 22:57
Var tog debatten ang. om vi ska fortsätta ha en mycket större invandring än andra jämförbara länder vägen? Eller om hur vi ska förmå andra länder att ta mycket större del av det ansvar som nu Sverige har tagit i flera decenier?

Samt: fick inte Ny Demokrati samt även Miljöpartiet vara med i SVT:s slutdebatt, trots att båda partierna vid dessa tillfällen inte var partier i riksdagen? Vissa mätningar ger nu SD stort stöd relativt de andra mindre partierna. Jag säger inte att jag stödjer SD, men jag stödjer deras rätt att komma till debatt och då även bli kritiserade av andra partier, dvs inte bli särbehandlade. OM det stämmer att NyD fick vara med i SVT:s slutdebatt när det begav sig, så skulle även SD vara med idag. Rent logiskt samt demokratiskt.
Camilla
17 september 2010, kl 22:59
Jag håller med - valet är inte avgjort! Fast det är avgjort att de rödgröna får min röst! De rödgröna samarbetade suveränt och Mona visade att hon är värdig att bli vår nästa statsminister! Vi kan göra Sverige till ett rödgrönt föregångsland!
Martin Hansson
min blogg nada
17 september 2010, kl 23:01
Seriöst, de såkallade rödgröna var fenominala idag, det visar på att valet inte är avgjort :)
Rolf Persson
min blogg Lång men klargörande slutdebatt
17 september 2010, kl 23:01
Jonas Morian har helt rätt i det han skriver.... Håller med till 100%....
promemorian
18 september 2010, kl 10:22
Roligt att höra :-)
jasmina
min blogg http://stolacj.blogg.se
17 september 2010, kl 23:01
Mycket bra skrivet!
promemorian
18 september 2010, kl 10:22
Tack!
sunshineone
17 september 2010, kl 23:05
Såg debatten i kväll och fick dåligt samvete för att jag redan gjort misstaget att rösta på Alliansen är det försent att ändra sig?
promemorian
18 september 2010, kl 10:22
Nej, du får rösta hur många gånger du vill - ändra fram till valkontoren stänger på söndag. Din sista lagda röst är den som gäller.
Sushiglutton
17 september 2010, kl 23:06
Jag tycker du ser cool ut och är en utmärkt proffstyckare (även om jag är en sk allianskramare)!

Reinfeldts nedtonade, monotona stil är för mig väldigt behaglig. Varje gång han får ordet känns det som att debatten lugnas ner. Istället för aggressiva påhopp får man en objektiv, saklig beskrivning av verkligheten (självklart förstå jag att det inte är hela sanningen).
promemorian
18 september 2010, kl 10:24
*haha*

Det sägs alldeles för sällan om mig att jag ser cool ut. Mera! Mera!
Erik
17 september 2010, kl 23:06
Ni ser helt okej ut. :-)

Mer seriöst: tycker att Mona Sahlin klarade sig ovanligt bra, hon är nu underdog, men tog tillvara på chansen. Det är egentligen den enda av partiledarna som lyfte i debatten. Reinfeldt var sig lika, Olofsson likaså - och de övriga. Ska bli intressant att se hur det går på söndag. Och kanske även för valets egentliga huvudperson - mediemässigt alltså: SD. Kommer svenska folket att lägga sin röst på dem, det är det utländska medier skriver mycket om nu.
promemorian
18 september 2010, kl 10:24
"helt okej" är klart godkänt omdöme det med :-)
Wiglaf
17 september 2010, kl 23:14
Reinfeldt klarade oerhört mycket bättre att svara på sjukförsäkringsfrågan idag än vad Alliansen gjorde igår. De rödgrönas pilar bara studsade. Hur kan någon tycka att den här debatten skulle vara avgörande för de rödgröna? De förlorade ju. I går vann möjligtvis de rödgröna men att köra samma stil igen var ju otaktiskt. Var är "change"-argumentet a la Obama? Man lämnade helt w.o. på jobb och ekonomi till alliansen och, seriöst, nog måste även en vänsterbloggare tycka att Ohlys "sänka skatten för de rikaste" blev rätt tröttsamt till slut?
Whitey
17 september 2010, kl 23:18
Jag håller med Prudence; speciellt Jonas har den där överlägsna blicken och när han till på köpet inte är opartisk men istället predikar ut sin egen vänstervridna uppfattning så mår man lite illa. Ni ska inte tro att ni har övertygat en enda person att rösta på socialistpatrasket. Snarare tvärtom, folk äcklas av att bli tillsagda hur de ska rösta och trotsar så kallade professionella tyckare.
"rekryterades nog på andra kriterier". Ja vilka skulle de vara i så fall?
promemorian
18 september 2010, kl 10:28
Jag har skrivit detta många gånger, men "Whitey" har uppenbarligen svårt att ta in det: Jag är inte opartisk. Jag är socialdemokrat. Självklart färgas det jag skriver här av mina åsikter. Faktum är att det är därför Aftonbladet bjudit in mig och Johan Ingerö att blogga här; för att vi ska ge våra respektive politiska perspektiv på utspel, debatter och andra händelser i valrörelsen.

Om jag ser överlägsen ut på bilden så kan jag bara beklaga. Men det kan ju också ligga i betraktarens öga...
David Wästberg
17 september 2010, kl 23:25
Såg vi verkligen samma debatt. Håller med om att Fredrik var nedtonad, men han höjde sig verkligen ett par snäpp över de andra. Han kom ofta in sent i diskussionerna och redde ut begreppen. Framstod verkligen som en ledare. Tyckte att Maria gjorde hade en rätt dålig kväll. Det märks för tydligt att hon tycker att 99,9% av befolkningen är idioter.
promemorian
18 september 2010, kl 10:31
Nej, Maria Wetterstrand tycker knappast att 99,9% av befolkningen är idioter. I synnerhet inte då c:a 8% av väljarna (enligt SVT:s väljarindex - http://svt.se/valjarindex) stöder mp.
Stenåke O. Walltin
min blogg AB
17 september 2010, kl 23:31
Jonas Morian - du verkar inte torr bakom öronen. Har mycket att lära. I varje fll vad gäller att uppfatta politik och analysera den. Du påstår rakt ut att de Rödgröna vann kvällens debtt...
Enligt mig blev det istället en jordskredsseger, nästan, för Alliansen vars representanter ännu en gång visade stor kunskap och saklighet fritt från överbud. Reinfeldt åter lysande och de övriga "alliansarna" strax efter.
Det du bör gråta över är att Mona Sahlin är partiordförande för (S). Hon är den överlägset sämsta på posten som partiet haft under min 70-åriga levnad. Erlander har vänt sig många gånger i sin grav senaste halvåret, var så säker. Lars Ohly dessutom en ren katasrof och bromskloss i oppositionstrion.
Fram för Alliansen, som ganska säkert får egehn majoritet på söndag kväll.
Västgöten
promemorian
18 september 2010, kl 10:34
Vänta, ska känna efter... Jodå, torr bakom öronen!

Och jag har en grej att säga dig: Mognad och politisk analysförmåga är inte samma sak som att tycka som du gör.
thomas
17 september 2010, kl 23:35
Bättre kan du, el är det som Sverige alltid har varit NEUTRALA, från 1:a och 2:a Värlldskriget o framåt, ta förtusan inga beslut för då kan ngn bli förbannad.! Någon gång måste ngn berätta sanningen, vi har under ett flertal år låtit människor "sjukskriva sig", jag har två stycken i min när het som har njutit av livet i 15 som jag har betalat, som kunde jobbat egentligen. De blev "förtidspensionerade" efter 1 år. Men de kunde ta hand om en egen villa o egen trädgård o egen husvagn o mopeder o fiska städa vaxa den nya bilen...Vi har två grannländer Norge o Finland som INTE beter sig som Världens samvete, de har inga problem m invandring, framförallt inte Finland, som har Världens bästa skola. För övrigt, vår skola är inte dålig, vi har bara för många som inte kan svenska + inte vår bakgrund. Finland tar inte in så många invandrare som vi, kan det bero på att vi svenskar känner oss som utlänningar i FInland? Vi blir också diskriminerade där! Nu måste vi en gång för alla sätta ner foten, lilla vi Sverige som är mindre än London, har oerhört liten påverkan på VÄRLDEN, men våra beslut vi tar NU! Påverkar oss 4 år. Jag vill ha ett samhälle där alla ger efter förmåga, inga fuskare el "ljugare" el fanatiska AIKA:are (det var bara på skoj), religiöst påverkade, politiskt vanvettiga (AFA el ngt i den yttersta vänstern el högern), ska kunna förändra den lilla ankdammen vi lever i. Låt os nu en gång för alla ta ett beslut att det är VI, JAG, NI, som beslutar hur ert samhälle vill se ut, VI måste JOBBA, alltså arbeta, för att vi ska få råd med alla fördelar vi har vi vårt land.Jag o du måste se till att vi betalar den skatten vi kan för att samhället ska fungera. Bidragsamhället måste ngn gång ta slut! Oj, där fick jag ont i huvudet, nu måste jag sjukskriva mig... (Men eftersom jag är egen företagare får jag inga pengar de första 2 veckorna, m d skiter jag i för a jag har sparat pengar så a jag klarar mig)
promemorian
18 september 2010, kl 10:34
?
Vän av ordning
17 september 2010, kl 23:41
Ibland undrar man hur du ens orkar med idioterna, Jonas. Seriöst.
Och det kommer från en som tycker att verklighetens folk är på fullaste allvar och inget skämt.
promemorian
18 september 2010, kl 10:35
Det är ett tufft jobb, men någon måste göra det...
Håkan Eriksson
17 september 2010, kl 23:43
Hej, vad tycker ni om att Aftonbladet tillåter att deras "RÖSTA! Vem var bäst i kväll?" blir bombad av röster på rödgröna som är på nivå 1(ett)+ ? Klar klantigt att dera röstning tillåter detta: Då var Expressens röstning mer nyanserad i frågeställningen. Betygsatte utfrågatna i klump och debatten som sådan.
Har mailat ansvariga på Aftonbladet utan att få svar ännu! Sover väl en fredag som denna...
promemorian
18 september 2010, kl 10:37
Själv tycker jag att sådana här nätomröstningar - eller ännu värre de mobilomröstningar som TV4 kört med - är ganska värdelösa. De är inte på något sätt representativa och gynnar huvudsakligen dem som är duktiga på att mobilisera sin valarbetare på nätet. Och jag håller med om att alla intressanta nyanser försvinner då de som röstar tenderar att bara rösta 1 eller 5.
Dr Zappa
17 september 2010, kl 23:44
Maria Wetterstrand - svensk politiks stora framtidshopp!
Martina
17 september 2010, kl 23:46
Hallå, läs inte om du nu hatar proffstyckare. Det är ju skitbra med såna som kan, för långt ifrån alla svenskar vet vad de röstar på. Så starta en egen blogg då.
promemorian
18 september 2010, kl 10:38
:-)
Dr Zappa
17 september 2010, kl 23:49
Nästa veckas stora diskussion blir: hur har de politiska journalisternas roll varit i valet 2010?
promemorian
18 september 2010, kl 10:39
Det vore definitivt intressant att diskutera.
Blastrumpa
17 september 2010, kl 23:51
Ni skriver ;"Två timmar nonstop är för mycket". Tja det är väl bättre det med,så mycket information som möjligt än att svenska folket väljer fel. Då blir det ju istället 4 år nonstop är för mycket ;-)
promemorian
18 september 2010, kl 10:40
Sant, men för mig som sett och bloggat om snart sagt samtliga partiledarutfrågningar och debatter de senaste veckorna börjar det nu bli lite i mesta laget...
Per Olsson
17 september 2010, kl 23:52
Jag tycker alliansen blivit väldigt defensiv både igår på tv4 och idag på svt. Det gynnar nog de rödgröna. Sen tycker jag 2 timmar var lagom, nästan för lite. Det är intressanta ämnen som avhandlas och det är helt värdelöst om dom inte får replikera några gånger. Är debatterna för korta och de hela tiden avbryts får man ju aldrig reda på något nytt och har svårt att se skillnaderna. Skönt också att ivart fall i det stora hela slippa höra sossarna tala skit om moderaterna och tvärt om. Mer intressant att höra vad de själva tycker och så tycker jag de två senaste debatterna varit. Skulle dock villja se nån debatt med sverigedemokraterna också som även om de har skrämmande åsikter borde kunna få komma till tals och framför allt bli sågade av båda blocken.
Vecel
17 september 2010, kl 23:52
Heja rödgröna :)
Arthur Tégner
17 september 2010, kl 23:58
Det kommer ju inte direkt som någon chock att allianspartierna inte lyckades leverera under press då deras valstrategi har ju huvudsakligen vilat på att studsa bort från alla de frågor där de havererat kapitalt, och just nyckelfrågorna inför det här valet: sjukvårdsfinansieringen och skolväsendets fega budget. Föga överraskande var det att statsministern själv inte kunde väja sig för de rödgrönas utfrågning och istället började vifta med slogans; "vi måste",.. "vi borde"... "vi ska"... fyra år för sent. Men vem tycker om att erkänna ett nederlag? En klycha att påpeka det uppenbara, men för klychans skull låt oss göra det ändå; Skattesänkning är Kvalitesänkningens syster. En RödGrön röst är en röst för ett förädlat Sverige, Ett Sverige som inte säljer sitt ut sina starkaste flaggskepp, ett Sverige där där potentialen människan besitter tas till vara och de sämre lottade även de får en chans att bidra till ett möjligheternas Sverige. Det Gröna Folkhemmets Sverige.
Patrik N
18 september 2010, kl 00:00
Håller helt med om medierapporteringen. Snälla Jonas, kan inte du som är lite insatt i medievärlden berätta vad som hände? Personligen tror jag att det nog jämnar ut sig mellan blocken, men jag är otroligt nyfiken: varför börjar exempelvis aftonbladet med rubriker som "NYA SUPERTUFFA SVERIGE"??? Vadå nya, det där är ju en serie artiklar som dom körde för 2-3 år sedan? Känns som någon chef någonstans satt ner foten och sagt att "nu får det räcka, den här veckan ska ni stödja Sahlin istället". Känns ju inte särskilt seriöst. Till och med Expressen som är en ärkeblå tidning de senaste veckorna börjar förvränga Novusundersökningar osv... trovärdighet noll för allihop??
promemorian
18 september 2010, kl 10:49
Det krävs nog ett eget blogginlägg för att analysera det vettigt, men tack för inspirationen - jag ska fundera över detta.
Jens Ass
18 september 2010, kl 00:10
Valet är nog avgjort, alliansen fokuserar på sin egen politik, de rödgröna också på alliansens politik eftersom de inte har någon egen vision. Människor ser igenom detta.
the gladiator
18 september 2010, kl 00:20
vill man välja ett mänskligt Sverige där vi hjälps åt istället för att sätta krokben på folk som redan har det svårt eller vill vi välja ett inhumant Sverige där vi jagar arbetslösa och sjuka som potentiella fuskare...jagar flera tusen människor för att komma år ett par stycken...och på vägen kommer flera i kläm...Den frågan måste vi alla ställa oss även de som idag kanske tänker rösta på alliansen. Kommer de känna sig stolta över den röst de lämnat in och sova med trygghet ...är ett par hundra kronr extra värt lidandet som den orsakat för flera tusen människor...alla dessa frågor kan man ställa si innan man slänger in sin röst...sen är det ingen återvändo i 4 år och det går inte heller att ångra sig veckan efter valet ( som måna gör)

Hoppas vi alla människor har våran värdighet och medmänsklighet kvar och tänker rätt när vi går till valunorna...rödgröna är det enda alternativet...
CD
18 september 2010, kl 00:28
Tänk så olika vi kan uppfatta personer som i kvällens debatt; det är väldigt intressant att få läsa om hur du tycker de olika kombattanterna var. Många saker håller jag med dig om, vissa inte alls. Givetvis finns både person- och könsskillnader där vi sitter som åhörare i olika politiska läger. 1. För mig var Maria Wetterstrand inte alls obetydlig, däremot tycker jag det är uppenbart att många av hennes åsikter rimmar illa med de rödas. Hon ter sig betydligt mer som vänster-mittenpolitiker jämfört med sina kamrater. 2. Maud Olofsson var för mig inte blek, tror att hon med sitt raka tilltal appellerar liksom 3. Jan Björklund som - äntligen! - var den som påpekade vänsterpartiets ständiga hyckleri (alla är jämlika...) om privat sjukvård och hur gärna 4. Lars Ohly begagnar sig av densamma. Är den mannen verkligen "skarp"? Jag hör samma tongångar nu som jag under hela mitt vuxna liv har hört från kommunisterna. 5. Håller med om att Göran Hägglund föreföll sliten, men det är svårt att kombinera religion och politik. 6. Mona Sahlin håller SAP-fanan högt, hon har blivit bättre allteftersom valkampanjen fortskridit, men det är svårt att förstå varför hennes idéer beträffande sjukskrivnings- sjukpensioneringarna inte sätts under lupp (inga fasta regler, allt ska "kännas"). 7. Fredrik Reinfeldts lugna sätt; jag uppfattar det inte alls som att han "varken är ledsen eller glad". Uppfattar det inte heller som att han har ett monotont tonfall. Är jag verkligen ensam om att uppskatta närvaron av ett mer stillsamt, passionerat engagemang i viktiga frågor samtidigt som våra dagars reality-show-mentalitet lyser med sin frånvaro? Vi får se om knappa två dygn.
CD
söderrosen
18 september 2010, kl 00:44
Visst är det ett konstigt resultat i ABs nätröstning! Med tanke på vad du skrivit och vad jag själv också tycker så framstår det som att nätröstare från början är alliansvänliga! Kan det vara så skeft bland Aftonbladets läsare???
promemorian
18 september 2010, kl 10:50
Se mitt svar till Håkan Eriksson ovan.
olofpalme
18 september 2010, kl 00:58
varför publicerar ni inte de pro rödgröna inläggen/kommentarerna ? fruktar ni (Johan och Jonas) att opinionen vänder nu så här i slutspurten då den är som mest vindkänslig? Lägg av med censuren eller sluta skylta med kommentarsfrihet.
promemorian
18 september 2010, kl 10:52
Vi publicerar alla kommentarer som inte bryter mot kommentarsreglerna. Däremot har varken Johan Ingerö eller jag bloggandet här som vår heltidssysselsättning. När du skrev din kommentar kl. 00:58 i natt så låg jag och sov. Därför dröjde det innan den blev granskad och godkänd.

Och personligen ser jag gärna att opinionsvinden vänder till de rödgrönas fördel.
HEMIMAMMA
18 september 2010, kl 01:23
Jag är helt överens med dig i din analys...

Detta är även något som kan komma att brisera.

http://blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/09/hemimammas-kamp-last-en-blogg-dar-monica-alm-vittnar-i-bloggen-om-forsakringskassans-dolda-agenda
Mikael
18 september 2010, kl 02:46
Jag tycker Reinfeldts sätt att föra sig är väldigt förtroendeingivande. Jag tycker att de som ska leda Sverige ska ha bra självkontroll och inte flippa ur under press. Som statsminister kan man hamna i extremt pressade situationer, och då vill jag ha en statsminister som är samlad, tar in fakta och sedan agerar. Sahlin är en skicklig debattör, bäst bland de rödgröna, men hennes största svaghet är att hon inte kan kontrollera sig när hon blir pressad. Hon avbryter, flänger med blicken och låter känslorna ta över. Det ger inte förtroende hos mig iaf.
L
18 september 2010, kl 03:14
Blir nyfiken på de rödgrönas löften om stora satsningar på Sverige som ett innovativt land för gröna miljösatsningar. Det är det enda som känns fräscht i årets valrörelse, detta har kommit fram för lite. Är de rödgröna något stort på spåren, tack vare samarbetet med MP? Eller är det bara tomma ord? Plötsligt är de rödgröna helt emot kärnkraften, också tack vare MP. Med tanke på S vilja att inte riskera jobb, trygghet och välfärd och MPs vilja att förnya miljötänket tror jag att vi fått en mycket intressant koalition!

Det enda som kan lyfta Sverige från grytet är just innovationer. (Alliansen pratar bara om försämringar i anställningstryggheten, lärlingsplatser osv. Det ger inga NYA jobb Maud!)

Tyvärr får jag känslan av att denna generation journalister (av nättidningarna att döma, Svd, DN och Aftonbladet) inte brinner genuint för samhällsbyggande alternativt är idéfattiga. Media maler på om sjukförsäkringen till leda, i miljöfrågan finns det något intressant att luska i som helt försvunnit i debatten!

Till sist tror jag att Göran Hägglund börjar känna att han valt fel allians.

Som jag ser det är blocken inte naturliga. Det borde vara så här i stället:
S, MP, FP, KD

M+C

V

Och resten.

För landets bästa vore det utmärkt med en socialliberaldemokrati. Socialdemokraterna Liberalerna kanske? Kanske skär sig deras utgångspunkter, men om det blir problem med majoriteten vore denna koaliation mycket intressant.
rolandrask
18 september 2010, kl 10:47
In med en ny fräsch RödGrön regering. Det behöver Sverige. Ut med Alliansen som skor de rikaste så de kan skapa en trygghet med de vanliga människorna står där och har "levt på sin lön" när de behöver tryggheten som de andra köpt.
Mettemarionette
18 september 2010, kl 10:54
Jag tycker du är fin jag, Jonas!
Både på ut och insidan :)
promemorian
18 september 2010, kl 13:21
Nu rodnar jag...
SupperFredde
18 september 2010, kl 11:16
Dom största stolpskotten är ju Fredde och Hägglund , när dom försöker försvara sin politiks fruktansvärda människsyn mot dom sjuka. Det är ju plannerade dåd sedan länge sen, dom har låtit detta pågå i flera år, sen låtsas dom att dom blir tagna på sängen när dom konfrenteras med effkterna utav sin egn politik, och sen har dom mage att stå och säga att det handlar om några enstaka enskilda fall. Är dom vilsna i blåbärspannkakan på riktigt eller står dom och Blåljuger folk rakt up i ansiktet ??????
regeringsskiftenu
18 september 2010, kl 17:36
Är Reinfeldt Empatilös ?Han kan ju inte sätta sig in hur det känns för arbetssökande som söker jobb på jobb utan att få något ,det sa han ju själv på utfrågningen i debbaten på tv4,Och han kan inte sätta sig in i utförsäkrades situation hur dom mår han ser ju helt känslokall ut och svarar känslokallt .I svt debbaten svarar han bättre men det är ju tack vare att någon annan talat om hur han skall svara och det blir ju inte bra ändå ."Det är en traditionell uppfattning att bara människor kan känna empati, och allmänt ansett att barndomen spelar en avgörande roll för dess utveckling. I barns uppfostran ingår självreflektion, till exempel kan de förmanas med orden "tänk om någon gjorde så med dig", vilket syftar till att utveckla empatin. Huruvida empati ska betraktas som biologisk eller socialt betingad framstår emellertid som en ideologisk fråga, och vanligen menar man att den består av båda. Förmågan till empati är en viktig faktor i bedömandet av en persons EQ. En människa som helt saknar empati kallas psykopat, och även detta begrepp är omtvistat och numera ofta ersatt inom terminologin för psykologisk vetenskap"Wikipedia
Peter Löfgren
min blogg www.hattrick.se
18 september 2010, kl 23:52
Du skrever v för nåt år sen att jag var optimist men jag menar att du är en större optimist när du skriver att valet inte är avgjort. En politik som egentligen bara "slär" oss arbetare i huvet med massor av påslag går inte hem och dessutom med ledare som hela tiden får kassa betyg i alla undersökningar då är man optimist om man tror det går hem i valet. .har sagt det förr men det tål att sägas igen, Alliansen har politik för hela sverige och det kommer visa sig i valresultatet ikväll.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Det här är proffstyckarna

Namn: Jonas Morian
Ålder: 38
Gör: Jobbar med pressfrågor på ett vård- och omsorgsföretag. Bloggar om politik och samhällsfrågor på fritiden
Ser fram mot i valrörelsen: Ett fokus på sakfrågor, såväl vad som varit som vad partierna vill göra framöver. Och en rödgrön valseger, förstås.

Namn: Johan Ingerö
Ålder: 31
Gör: Redaktör på Magasinet Neo
Ser fram mot i valrörelsen: Debatt om ideologi, men också om vem som är bäst lämpad att regera Sverige.

 

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna