Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Nobbad och mobbad

Generellt tycker jag att de som arrangerar en fest har rätt att bjuda vilka de vill. Om man som värd tycker att t ex Kalle inte riktigt passar in i sällskapet, inte kan bete sig ordentligt i sociala sammanhang eller dylikt så borde det vara helt i sin ordning att inte bjuda inom honom. Det tror jag även DN:s folkvettsexpert Magdalena Ribbing skulle instämma i.

Men i en del fall kan det förstås bli komplicerat. Om ens barn fyller år och vill bjuda alla i klassen utom just Kalle så gränsar det till mobbning. På samma sätt vore det svårt att tänka sig en firmafest där alla i personalen utom just Kalle bjöds in.

När nu Jimmie Åkesson som ende riksdagspartiledare inte bjuds in till Nobelfesten av Nobelstiftelsen så ser det väldigt underligt ut.

”Läser man Alfred Nobels testamente framgår det mycket tydligt att ingen hänsyn får tas till nationell tillhörighet. SD:s värderingar står i direkt strid med detta”, säger Michael Sohlman, vd för Nobelstiftelsen.

Det är en tolkning av partiets värderingar Åkesson själv nog knappast skulle ställa upp på. Att de kraftigt vill minska invandringen och har en nationalchauvinistisk värdegrund är en sak, men deras politik står nog inte i konflikt med Nobels testamente.

Och även om så vore fallet så har det på gästlistan till Nobelfesterna genom åren knappast saknats exempel på ambassadörer och andra företrädare för länder med minst sagt tveksam politik.

Vid några tillfällen på 1990-talet bestämde sig Nobelstiftelsen för att inte som vanligt bjuda partiledarna till den stora festen. Motiveringen var något i stil med att de stal uppmärksamhet från pristagare, forskare och andra högdjur på plats. Då arrangerade Carl Bildt egna, alternativa fester på restaurang Trattoria Romana i Stockholm.

Detta grepp står det nu Jimmy Åkesson fritt att ta till om han vill försöka knipa martyrpoäng. Sannolikt lär en sådan fest dock inte bli så värst välbesökt av andra än hans partivänner.

I vilket fall som helst känns Nobelstiftelsens agerande i år dumt, populistiskt och dåligt motiverat.

112 (+1) kommentarer
Leviathan
27 oktober 2010, kl 13:43
Bra skrivet.
Urban
27 oktober 2010, kl 13:46
Och även fast det finns flera röster som motsäger sig sådant, så står man fast.
SD kommer att bli nya S och bli sveriges näststörsta parti i nästa val.
För det verkar vara precis det man vill och kan det vara så, att de själva inte törs ta tag i invandrarpolitiken eftersom de misslyckats så totalt. Att man genom sådana här löjliga saker får folket att rösta för något som man sedan kan lägga skulden på?
En tanke bara.
Kundtjänsten
27 oktober 2010, kl 13:46
"Och även om så vore fallet så har det på gästlistan till Nobelfesterna genom åren knappast saknats exempel på ambassadörer och andra företrädare för länder med minst sagt tveksam politik"

Det är en skilland på att företräda ett land som har sneda värderingar och själv personligen stå för dom sneda värderingarna i ett demokratiskt land som sverige ska vara.
Tenebre
27 oktober 2010, kl 13:50
Jag får en känsla av att händelser som denna bara ökar sympatierna för SD. Jag är dessutom övertygad om att SD inte hade klarat 4%-spärren om media och andra partier hade behandlat SD som vilket parti som helst.
Thomas
27 oktober 2010, kl 13:52
Är kommunisten Lars Ohly bjuden? Det, om något skulle vara konstigt!
sverigemedborgare
27 oktober 2010, kl 13:55
Jag har svårt att förstå att man kan utesluta partiledare på detta sätt! Antingen bjuder man in alla eller så skippar man det. Vi lever i en demokrati och folket har röstat fram en regering. I denna ingår SD och då skall de också behandlas likvärdigt och med samma respekt som övriga partier och deras ledare.
MacX
27 oktober 2010, kl 13:56
Rent samvetsmässigt kanske man kan tycka det är fel att inte bjuda in SD, men att likna Nobelfesten med ett barnkalas eller en firmafest tycker jag går till absurdum.
Men eftersom ändå denna linje tas upp, får jag väl fortsätta på detta spåret.

Nilssons TAK AB har firmafest. De bjuder in alla anställda, och de flesta underleverantörer. Den underleverantör dom inte bjuder in, är den som dom inte vill ha något samarbete med.

Och är det gäller barnkalaset, är det väl så att man har rätt att välja att inte bjuda in klassens bråkstake. Han/hon som med stor sannolikhet skulle förstöra kalaset, och ideologiskt inte har samma värderingar som födelsedagsbarnet.
Arne
27 oktober 2010, kl 14:00
DSet BÄSTA är att SD tjänar på sådana här idot grejjor och folk blir förbannade.Det ger 10% nästa val MINST!
stefan101
27 oktober 2010, kl 14:01
"ingen hänsyn får tas till nationell tillhörighet." gäller väl bara pristagarna och ingen jävla fest...
stuten
27 oktober 2010, kl 14:04
Bra skrivet. Nobelstiftelsen borde utesluta alla diplomater till länder som har en icke demokratisk ploitik, men det händer inte, där är man alldelse för släpphänt. Sluta att mobba och förfölja SD.
alexanderX
27 oktober 2010, kl 14:04
Bra skrivet. Det är ett löjligt beslut som är grundat på stiftelsens verklighetsfrånvända tolkning av SD's värderingar.
Molle
27 oktober 2010, kl 14:09
Visst står SD:s politik i konflikt med Alfred Nobels testamente, och dessutom med allt vad Alfred Nobel stod för under sin livstid! Läs SD:s principprogram så bör det bli tydligt för dig.

Alfred Nobel var en innovatör som ville göra gott för mänskligheten (hela mänskligheten – inte bara de som tillhörde en viss nation), och som levde och verkade i många olika länder. Alfred Nobel hade absolut inte gillat Åkesson med den rasism och den trångsynthet den mannen står för. Heja Nobelstiftelsen som står upp för vad Alfred Nobel hade velat.
ulf persson
min blogg ....
27 oktober 2010, kl 14:11
Det blir fler röster på SD nästa val om sånt här fortsätter det är min lilla teori..
SD....tacka å ta emot
Oscar
27 oktober 2010, kl 14:15
Jag tror SD slickar sig om munnen och tackar för publiciteten, det är nästan att man frågar sig om nobelkommittén är smyg-SD:are. De visste mycket väl vilken effekt detta skulle få.
Stollen
27 oktober 2010, kl 14:22
Skrämmande att gemene man inte vet vad 'demokrati' och 'rasism' betyder!
spirit of the wild
27 oktober 2010, kl 14:24
Tenebre. Du har mitt medhåll. SD kommer att vinna sympatier så länge de mobbar, SD är faktiskt inte en nazistparti som vänsterflörtarna påstår. Vansinne, snart kommer det andra besökarna undra varför det är så i det demokratiska Sverige som just nu står det för en politiskt korrektur av motståndarna , .. SD har aldrig stått för nazism., måste säga att motståndarna till SD är politiskt blinda pga vänsterpropaganda av Aftonbladets egen sosseblaska. Det är en farlig väg att tro att sverige är ett demokratiskt land. Trots att jag har inte röstat på SD, men kommer att göra det vid nästa val.
henke-h
27 oktober 2010, kl 14:24
Bra skrivet Jonas, du är helt rätt ute.

Karpelit : "i ett demokratiskt land som sverige ska vara."
Vakna! vi bor inte i ett demokratiskt and, många vill tro så men vi är långt därifrån.
Ebbon
27 oktober 2010, kl 14:28
Inte så klokt av Nobelgänget som visserligen är en privat stiftelse som får göra som de vill rent legalt men som ju gör anspråk på att ha en annan och större roll än vilken privat inrättning som helst. Betalar Nobelstiftelsen hyra när de använder Stadshuset? Betalar de avgift till skattebetalarna för användandet av glansen från det av folket finansierade kungahuset, riksdag, regering, myndigheter m.m. ? Tror inte det men kan ha fel.

Enda skälet till att inte låta Åkesson gå är möjligen att han har visat sig inte kunna agera civiliserat i högtidligt och kungligt sammanhang såsom gudtjänst vid riksdagens öppnande.
redhair
27 oktober 2010, kl 14:28
SD är inte demokratiskt. Påstår nobelstiftelsen. De som inte är demokratiska är just Nobelstiftelsen. Har inte SD blivit valda in i riksdagen vid ett demokratiskt val? De har tom fått fler röster än centern. Det enda resultatet vid försök till bojkott är fler röster till SD vid nästa val. Nobel ville göra gott skriver Molle. Göra gott genom att skänka de pengar han fått ihop genom krut och vapen.
Kort Sagt
27 oktober 2010, kl 14:29
Nobelstiftelsen har rätt att bjuda in vilka som helst. Det innebär inte att det känns rätt att välja en kommunistledare och utesluta en demokrat, oavsett att båda råkar vara svenskar.
Passa gärna på att att bjuda in lämpliga företrädare för våra invandrarföreningar.
Möten berikar alla!
Niklas
27 oktober 2010, kl 14:32
Varför får Lars Ohly med sina värderingar isf gå ? Kommunismen ligger i forna Sovjet under bla Lenin & Stalin bakom ca 50 miljoner dödsoffer och i Kommunismens Kambodja mördade Pol Pot ca 2 miljoner människor tex .Om inte Åkesson får gå så borde fan inte heller Kommunisten Lars Ohly få lov att gå.
Jens
27 oktober 2010, kl 14:32
Bra skrivet. Det är mycket märkligt och kortsynt agerat av Nobelstiftelsen.
Tonkan
27 oktober 2010, kl 14:33
Men snälla Molle! Du misstolkar som många andra tyvärr gör. SD vill alla väl, bara på olika håll i världen. Istället för att ta hit näst in till obegränsat med flyktingar, innan man hjälper dem som redan finns här, så vill man skicka miljardbelopp till drabbade delar av världen och hjälpa dem där på plats.

SD växer! :)
Kakafoni
27 oktober 2010, kl 14:41
Varför portas inte kommunisterna? Kommunismen vilar på en historia av nära nog 90 miljoner döda, ändå är de välkomna, var finns logiken?
Weltschmerz
27 oktober 2010, kl 14:41
”Läser man Alfred Nobels testamente framgår det mycket tydligt att ingen hänsyn får tas till nationell tillhörighet. SD:s värderingar står i direkt strid med detta”, säger Michael Sohlman, vd för Nobelstiftelsen.

Att däremot, som Michael Sohlmans företrädare Hjalmar Hammarskjöld, sitta i styrelsen för Rasbiologiska Institutet och vara ordförande för Nobelstiftelsen går tydligen bra?
vonni
27 oktober 2010, kl 14:43
Helt idiotiskt!!!!! Blir så arg, hur kan ett samhälle som kallar sig demokratiskt bära sig så här åt. Alla som röstade på SD och de var ju tillräckligt många för att SD skulle komma in i riksdagen, deras röster skulle de då vara utan betydelse???????
oleolle
27 oktober 2010, kl 14:43
Nobel gjorde grova pengar i gamla Ryssland!!
Tacka f-n Ohly är bjuden!!
kusoyarou
27 oktober 2010, kl 14:43
Bra skrivet. Jag är emot mobbning.

Och, vad jag vet tar JAPAN emot 30 flyktingar per år. Många japanska nobelpristagare, när ska man sluta ge pris till japaner?
Kjell Nordström
27 oktober 2010, kl 14:45
Nu fick Kungen något att suga på. Skall han ställa upp och legitimera detta? Hela världen tror ju att detta är något som backas upp av nationen Sverige. Att det finns en fristående stiftelse har dom ingen aning om.
Sedan är det klart för var och en som kan läsa att regeln om nationer syftar till pristagarna och inget annat...
Urban
27 oktober 2010, kl 14:49
Kanske att de sjuka och svaga får bli synliga, att t.o.m
de i utanförskap får en egen fest när SD får makten?
För nobelfesten lär bli det första man lägger ner.

Jag tror att SD blir det nya S inom kort och det får politikerna acceptera, de har själva valt det iom den löjliga syn man har och den sandlådepolitik man nu och som vanligt för.

Slut på fjäsk och korruption, slut på avundsjuka och slut på roffa år sig själv först ideologin. För någon sådan har man inte längre. Man har inte ens ett riktigt arbetarparti som står upp för arbetarna längre. Ett fackförbund ägd av arbetare och inte styrt av politikens korridorer.

Man kan bara hoppas att SD när de nu växer, för de gör de. Att de får in människor som är intelligenta i partiet och att de som är det söker sig dit.
Själv flyger jag till ett annat land med mindre dioxiner i fisken!
elina
min blogg http://blogg.iniskogen.se
27 oktober 2010, kl 14:50
Citerar bara: I vilket fall som helst känns Nobelstiftelsens agerande i år dumt, populistiskt och dåligt motiverat.
jannexx
27 oktober 2010, kl 14:50
Här lär vi barn att man inte ska mobba varandra...och vad gör vi vuxna..? jo precis tvärtom
med kvalificerad utmobbning av SD....Det är tydligen så att mobbning är ok trots allt, bara man har ett bra skäl.
Barn har ju också sina skäl att mobba andra barn...vilka skäl skall gälla egentligen..?

Av det hela har det blivit att det är ok att mobba ibland..men inte alltid..snacka om dubbelmoral..!
Knut
27 oktober 2010, kl 14:52
Det går bra att bjuda Ohly vars parti var med i Komintern vars ryska moderparti
nationaliserade nobels släktingars oljebolag i Baku.
För övrigt gäller testamentets formulering pristagare, inte gäster som jag läser det.
Antigen ljuger Sohlman eller så tolkar han testamentet kreativt.
TT har godtagit Sohlmans version som sanning och faktum.
Var är den undersökande journalistiken?
Andreas76
min blogg SD Nobel festen
27 oktober 2010, kl 14:54
Helt klart vet jag vad ska rösta på nästa gång
själv klart blir det SD igen
clockworkorange
min blogg discus
27 oktober 2010, kl 14:56
Omdömeslösheten har styrt Nobelstiftelsen många gånger förr så det här är ingen ny företeelse. Nu går man SD:s ärenden utan att antagligen förstå det. Hur många nazister har tidigare varit på Nobelfesten och hur många ska vara det i år? SD verkar inom demokratins ramar hittills.
Bimbostudsaren
27 oktober 2010, kl 14:57
Äntilgen en journalist på Aftonbladet som har lite vett i skallen. Om du fortsätter så här är jag rädd för att du inte blir långlivad på Aftonbladet, det lär nog LH se till. Tyvärr.
Andreas
min blogg SD Nobel festen
27 oktober 2010, kl 14:58
Ren Mobbing finns över även på riktsta nivå som växt hur sandlådan en
hur kan man då tro att man ska få slut på mobbing i skolan, arbetsplatser
är själv en som fåt fly för just det mobbing
Alexander
27 oktober 2010, kl 15:03
Detta är så irriterande,
SD är demokratiskt valda och förstår inte när man gör skillnader mellan partiledare i riksdagen såhär.
Detta är ju som alla säger bara mer bensin på elden för SD.
AllaVillVaraZlatan
27 oktober 2010, kl 15:05
Vilken tur att det finns någon som kallas "proffstyckare" som förstår att det är helt fel agerande.
Det skulle vara många länders representanter som skulle få stå utanför om man tolkar stiftelsen i detta fall. Dessutom kan det ju faktist finnas en och annan racist bland pristagarna och deras familjer. Hur invandrar vänlig är moderaterna som kommer dit ? Vi vet ju vad de tycker när de inte tror att kameran är på. Vi vet också vad moderaterna tycker om invandrare ute i kommunerna och inte minst de moderata väljarna. De skiljer sig inte på en punkt från SD
phille
27 oktober 2010, kl 15:10
Vart försvann demokratin? Vart försvann Stoltheten till vårat land?

Den sopades iväg när invandringsfrågan blev tabu att diskutera.

Jag tror att SD går mot att bli Sveriges tredje största parti nästa val, jag känner flera som blir röstberättigade då och som kommer att lägga sin röst på SD. Främst för att det finns viktigare prioriteringar, främst för att svenskfientligheten är stor.

Btw, bra skrivet!

Mvh
korta.nu/jc
min blogg http://www.korta.nu/jc
27 oktober 2010, kl 15:25
Härligt! Nu får SD ännu fler röster och de får ett ännu större martyrskap. Hur pk-folken än vrider och vänder sig blir det aldrig som de tänkt sig!
Simon Axelsson
27 oktober 2010, kl 15:26
Kan de inte någon gång sluta särbehandla ett parti som trots allt fått 340000 röster?

Fattar de inte att SD vinner otal röster bara på såna här saker?
Jonas Larsson
27 oktober 2010, kl 15:31
Lagligt och helt rätt av Nobelstiftelsen!
Björn
27 oktober 2010, kl 15:34
Sverige är en diktatur , de som säger sanningen blir mobbade förföljda , de som sitter med makten och ljuger ger sig själva mer makt och mer pengar...
media är maktens kreatur
Koff
27 oktober 2010, kl 15:41
Bombhögern är ju välkommen så varför klaga på Lars Ohly. Usa och britterna har haft ihjäl direkt eller indirekt mest människor på jorden, med usa som nummer ett. Fakta finns för detta men jag vet att det är besvärlig fakta för högerfolket och liberalerna. Kill at will.
Till Karpelit
27 oktober 2010, kl 15:49
Demokratin i det jävla naiva landet är fan borta. Börjar bli riktigt jävla less på att ett folkvalt parti inte får göra sin röst hörd bara för att en generation av naiva, odemokratiska och okunniga politiker vet vad som är rätt och fel
Joel
27 oktober 2010, kl 15:51
Helkul! där fick SD ytterligare anhängare. Denna småaktighetsmobbing gynnar ju endast SD!
Dessutom har denna Nobelkommitté i historien inte drgati sig för att dela ut priset till verkliga Nazister såsom Knut Hamsun! De kanske i den politiska korrekthetens namn ska återkalla dessa priser!
Anna
27 oktober 2010, kl 15:56
Jag tycker att det är skrämmande att många glömmer bort/inte vet om att SD har nazistiska rötter. Det var inte länge sedan ledningen bad medlemmar sluta bära nazistuniform på mötena för att "snygga till" partiet. Många medlemmar ur SD har dömts för hatbrott mot invandrare. Men så fort de kom in i riksdagen så försvarar många dem som ett demokratiskt parti. Men det är ett parti som bygger på viljan att utesluta vissa folkgrupper ur "vår" svenska gemenskap. Tar de sig den oförskämda rätten att exkludera andra grupper, så tycker inte jag att det är fel att exkludera dem som grupp, vid tillfällen som t.ex Nobelfesten. De får smaka på sin egen medicin helt enkelt.
Jag har vänner som röstat på SD. De är fortfarande mina vänner. Men jag hoppas att de och deras partikamrater tänker till och funderar på de värderingar som de har valt att ställa sig bakom. När deras starka åsikter inte är förenliga med mänskliga rättigheter så kan de inte förvänta sig att bli accepterade som vilket parti som helst.
adis
27 oktober 2010, kl 15:59
svenska politiker som i demokratiska val har valts in bojkotas , men ambasadörer från diktaturer bjuds in ???
Max
27 oktober 2010, kl 16:02
Hrm - för att vara konsekventa måste dom ju då också se till att ingen som eventuellt röstade på SD är bjuden och i förlängningen aldrig tilldela ett Nobelpris till någon som någonsin har röstat på SD...

Tycka vad man vill om SD men dom har av svenska folket blivit invalda i riksdagen och det är som det är. Man kan inte då skruva på reglerna bara för att man inte tycker om deras ideologi. Lite skrämmande att man får "förtrycka" och förlöjliga människor i dagens Sverige så som SD anhängare har blivit. Som någon annan skrev - "...en bra idé hade kanske varit att tvinga alla SD anhängare att bära en stjärna på bröstet så man inte riskerar att beblanda sig med dom..." - känns det igen?
Socialisten
27 oktober 2010, kl 16:02
Det är helt okej att Jimmie Åkesson och alla andra i SD vill peka ut invandrare i samhället och skylla allt på dem och göra det svårare för invandrare att leva men det är ju helt okej eller hur? Fattar inte fortfarande hur folk kan ha sympati för SD, förstår dem inte SD riktiga sida? Jag tror att det är rätt åt Jimmie Åkesson att inte bli bjuden så han får veta hur hans politik kommer göra det svårare för invandrare att leva i Sverige.

Och det som pratar om Kommunismen ja hur mycket har inte liberalismen och kapitalismen dödat människor va? USA slaveri, Pinochet liberaliska styre etc. Det finns/fanns inge kommunistisk land som hade den riktiga kommunismens ideologier.
PA
27 oktober 2010, kl 16:12
Michael Sohlmans företrädare som ordförande i Nobelstiftelsen, Hjalmar Hammarskjöld, satt i styrelsen för Rasbiologiska Institutet.
Vad anser Nobelstiftelsen om detta?
Anser Nobelstiftelsen att Hjalmar Hammarskjöld hade rätt värderingar?
Tacksam om någon från Nobelstiftelsen, helst Michael Sohlman, skulle vilja lämna ett uttömmande svar på detta.
joel
27 oktober 2010, kl 16:15
ää jimmie bry dig inte om dom dom e ba avundsjuka for att du e den bästa partiledaren med de bästa åsikterna. Ordna en egen fest istället. Jag kommer lätt! =)
Stojan
27 oktober 2010, kl 16:21
@sverigemedborgare kl 13:55:

"...och folket har röstat fram en regering. I denna ingår SD..."

Öööh nej. Gör om, gör rätt.
Danne
27 oktober 2010, kl 16:22
Kan inte undgå dra paralleller till hbt-debatten där vissa grupper mer och mer går inför att mobba och frysa ut personer som håller fast vid en konservativ syn på äktenskapet. Är i stort inte alls ense med SD men inser samtidigt de nya frågor ett portförbud kan ge. Är Nobelstiftelsen politisk? Styr emotioner (sympatier/antipatier)? Ställer den sig över den svenska demokratiska process som lagligt placerat Åkesson i riksdagen? Etcetera.
Nomen Nescio
27 oktober 2010, kl 16:31
Nobelstiftelsen tar inte hänsyn till Alfreds testamente i övrigt. I det står det klart och tydligt att pengarna han lämnade efter sig skall förvaltas i "säkra värdepapper", det vill säga statsobligationer. Denna del av hans sista vilja hedrar de inte längre.
Antonius
27 oktober 2010, kl 16:32
SD har inga vänner.

SD behöver inga vänner.

Dom kan lita på vuxendagiset svenska etablissemanget.
bermod
27 oktober 2010, kl 16:33
Ett märkligt förfarande ,även om jag inte har några sympatier med SD så ändå vad fan har då Lars Ohrly där att göra,SD var ju ändå om jag inte minns helt fel större än både VP,KD Centern och FP,ett märkligt beslut.
Richard Nyström
min blogg privat
27 oktober 2010, kl 16:46
Egentligen borde ingen av partiledarna, ej heller talmannen bjudas. Detta pga av Sveriges "janteapartheid" dvs att svenskar ej får tilldelas ordnar, bara utländska medborgare.

Som Nobelstiftelsen påpekar i sin bok om Nobelpriset, förbjöd Adolf Hitler tyska medborgare att tilldelas nobelpriset. Sverige gör samma sak fast med ordnar. Årligen förnyar KU detta diskriminerande beslut. Sverige har blivit anmäld till Europakommissionen för de mänskliga rättigheterna samt DO över denna diskriminering. Egentligen borde Norge ta över allt nobelprisutdelande pga av Sveriges nationella diskriminering mot egna medborgare när det gäller ordnar (ej i Norge). Snacka om att Nobelstiftelsen silar mygg och kameler på ett konstigt sätt.

Alfred Nobel egen inställning i testamentet var att nationell diskriminering ej fick förekomma, särskilt inte mot skandinaviska medborgare. Nobelstiftelsen verkar inte följa stiftarens yttersta vilja.
lEIF lARSSON
27 oktober 2010, kl 16:47
Det var mitt sista val. Jag röstade på sossarna,men det var sista gången. Nu hoppas jag på att folket ta sitt förnuft tillfånga. Läs lite om SD politik och kasta inte ur er något som ni inte vet. Tycker det är en demokrati och då gör man inte som nobelstiftelsen gör. Oförskämt. Någon som inte kan vett och etikett så är det riksdagspartierna. Det är fan uppgjort alltsaMMANS. Hoppas att nästa val att SD står starka för min och familjens röst skall dom ha.xexw2
Mats Larsson
min blogg www.matsart.se
27 oktober 2010, kl 17:01
Grattis SD!
Ni har lyckats få Nobelstiftelsen på er sida. Fortsätter ni så här kommer SD vara det enda regeringsbärande partiet inom några få fyra-års-perioder.
huken
27 oktober 2010, kl 17:09
tack nobellkommiten ...nu röstar ja på SD i nästa val ....
Peter L
min blogg www.hattrick.org
27 oktober 2010, kl 17:10
Bra skrivet Jonas. Tror det är ett kapitalt misstag att "mobba" SD. Om alla "etablerade" fortsätter på detta sätt mot SD kommer dom etablera sig på nivåer kring 15% i nästa val och även framgent fortsätta ligga på höga % i valen. Men om SD behandlas som ett parti som "vilket som helst" kommer dom ligga kvar på 4-6% då blir dom som det andra ytterlighetspartiet Vänstern en liten spelare i svensk politik och har vi tur kanske dom åker ut från riksdagen. Det är vad jag tror.
Jens
27 oktober 2010, kl 17:15
@Socialisten

Källa på att "Jimmie Åkesson och alla andra i SD vill peka ut invandrare i samhället och skylla allt på dem och göra det svårare för invandrare att leva"? Eller är det bara antagande du slänger ur dig? Och vilken är SD:s "riktiga sida"?

Jag tolkar det du skriver så som: du anser att det är helt rätt att alla partiledare för riksdagspartierna, bortsett från Jimmie Åkesson, är bjudna till nobelfesten och ditt argument för denna särbehandling är att han då får smaka på (vad du anser vara) sin egen medicin. Korrekt?
HZ
27 oktober 2010, kl 17:19
Visst, att man vill minska invandringen är inte främlingsfientligt. Men om man står för att integration kan endast ske genom assimilation så är man per definition främlingsfientlig.
Andreas
27 oktober 2010, kl 17:20
Läs boken "djurfarmen" skriven av George Orwell, så får ni en sundare inställning till partierna. Som Grisarna sa, alla är vi lika mycket värda men vissa är lite mer värda än andra
Peter L
min blogg www.hattrick.org
27 oktober 2010, kl 17:21
Bra skrivet Jonas. Tror det är ett kapitalt misstag att "mobba" SD. Om alla "etablerade" fortsätter på detta sätt mot SD kommer dom etablera sig på nivåer kring 15% i nästa val och även framgent fortsätta ligga på höga % i valen. Men om SD behandlas som ett parti som "vilket som helst" kommer dom ligga kvar på 4-6% då blir dom som det andra ytterlighetspartiet Vänstern en liten spelare i svensk politik och med lite flyt kanske åker ut ur riksdagen. Det är vad jag tror.
Bengt
27 oktober 2010, kl 17:38
Som släkting till Alfred Nobel sitter jag här och håller en kopia på hans testamente, vilken mina förfäder fått. Det Nobelstiftelsen sägen är lögn.
Mac2
27 oktober 2010, kl 17:39
Jag är inte anhängare av SD:s politik men måste ändå tycka att det är skada att "mobbningen" av SD fortsätter. Denna gång är det Nobelstiftelsen som har politiska synpunkter på varför de väljer att inte inbjuda en av riksdagens partiledare till nobelfesten. Detta innebär ytterligare ett steg mot att SD nu (istället för att bli en max 4-årig parentes i Riksdagen för att sedan åka ut liksom Ny Demokrati gjorde) sanolikt kommer att öka sitt väljarstöd och permanenta en plats i Riksdagen och i svensk politik. Vad är det för dårar i det politiska etablissemanget som förespråkar en sådan mobbningsstrategi?!

Det bästa måste väl ändå vara att verkligen ta debatten med SD och med ovedersägliga sakargument smula sönder deras politik. Med tanke på hur många av de etablerade politikerna som åtminstone enligt "läpparnas bekännelse" anser att det inte existerar några egentligt fundamentala problem eller dito felaktigheter Sverige's invandringspolitik så borde det väl vara
"a piece of cake" att smula sönder SD:s kritik mot den nuvarande invandringspolitiken, eller...??
Eller kan det, hemska tanke, vara så att etablissemanget innerst inne vet att problemen är större än vad man hittills velat tillstå, men vill för allt smör i Småland aldrig erkänna ett så stort misslyckande.
BengtH
27 oktober 2010, kl 17:53
Jag har uppfattningen att Nobelstiftelsen är en ytterst seriös organisation/stiftelse.
Där etik och respekt står högt på dagordningen. Att stiftelsen har en mycket stor integritet.
Jag hoppas att stiftelsen också kan ta till sig kritik.
I Aftonbladets nätupplaga den 27 oktober står att 7 av riksdagens 8 partiledare är inbjudna till årets nobelfest.
Svenska folket har genom val utsett sina representanter till Riksdagen. Detta måste respekteras i en demokrati som Sverige.
Jag själv har en borgerlig kanske mitten syn i det politiska livet och tar avstånd till det nya riksdagspartiet SD.

Jag vill framföra min negativa kritik mot den diskriminering som jag upplever mot partiledare i riksdagen.
Denna diskriminering ger Nobelstiftelsen ett sjunkande anseende i det demokratiska Sverige och uti världen.
Jag önskar att Nobelstiftelsens anseende i världen bibehålls.
S.Sahlstedt
27 oktober 2010, kl 18:17
Gorbatjov var en stor användare av Nobels produkter! Hans krigföring i Afghanistan kostade möjligen en miljon människor livet. Samma år som han fick fredspriset använde han giftgas mot egna medborgare i Tiflis, Georgien. Arafat var likadan, och dessa har passat bra i Nobels "anda"
Jan Karlsson
27 oktober 2010, kl 18:40
Detta är på sandlådenivå bjuda in övriga partiledare och utsluta en.TALA OM MOBBING
Detta gör bara att SD får ännu mer röster vid nästa val !
Madeleine
27 oktober 2010, kl 18:59
Är 6 % folkvald? Det verkar som jag förstår det vara 94 % som inte vill se gamla nazister och nya populister som Åkesson och Söder vid makten. De om några borde väl förstå vad särbehandling handlar om - eller förstår ni anhängare det inte heller? De anser ju att folk som givit oss siffrorna, alfabetet, den högre matematiken och konsten inte bör bo här. Man undrar när deras tideräkning börjar. Sen skit samma om detta ger dem fler anhängare för blir det för många som tror att vi får bättre liv i något som helst avseende med Åkesson vid makten så får väl vi sluta tolerera de intoleranta!
svenskapattarhatarblattar
27 oktober 2010, kl 19:13
prata inte med en dåre, han föraktar dina kloka ord. /Kloka ord av Sokrates.
PokerUlf
min blogg http://www.drawpoker.se/
27 oktober 2010, kl 19:19
Håller helt med dig Jonas, det måste finnas någon slags rimligt princip bakom inbjudningarna. Ska man bjuda en partiledare, så måste man bjuda alla. Från den tolkning av Åkesson åsikter som Nobellkomiten fört fram kan man snabbt utesluta massor av betydelsefulla personer. Kan Merkel komma efter att ha sagt att integrationen är misslykad, hur blir det med Sarkozy efter hans uttalanden om Romer?
Mikael
27 oktober 2010, kl 19:21
Håller fullständigt med dig Jonas. Trevligt att någon på aftonbladet för ovanlighetens skull har förmågan att tänka självständigt och logiskt, istället för att repetera bristfälliga eller rent osanna argument.

@Karpelit
Du tror alltså att den som får internationella diplomatuppdrag och liknande av en stat (varesig det är en totalitär diktatur eller en mer eller mindre demokratisk stat) får detta uppdrag för att denne så skarpt motsäger sig den av regimen förda politiken? Nej. Den får förmodligen sitt ämbete på grund av avancerad brown-nosing och genom att ge uttryck för precis de åsikter som landet i fråga har.
Att anklaga en demokratiskt vald politiker för att ha åsikter som denne inte alls står för, och på grund av dessa särbehandla och mobba denne, visar på djupt förakt för demokrati och människors lika värde om något.
Ironin blir total när Liu Xiaobo tilldelas fredspris för att han slåss mot regimens förtryck i Kina, och Åkesson sedan blir förtryckt på precis samma sätt här i Sverige. Deras åsikter må vara olika, men demokrati och yttrandefrihet innebär att alla åsikter har rätt att fritt uttryckas utan att hotas av repressalier. Oavsett om man talar emot den kinesiska regimen eller den svenska integrationspolitiken. Förstår du inte detta gör du bäst i att sluta argumentera och ge dig ut med megafon och störa torgmöten istället.

@Molle
Läs SD:s partiprogram istället för att sitta och sprida lögner och felaktigheter om det.
Anders Olson
27 oktober 2010, kl 19:29
Det som Alfred Nobel i sitt testamente troligen menade är att, nationalitet inte skall vara ett kriterium när man väljer ut pristagare till Nobelpriset. Han menade troligen inte vilken politisk åsikt som gästerna är förbjudna att ha om man skall bli inbjudna till Nobelfestligheterna.
Bajamaja
27 oktober 2010, kl 19:48
Rent larv att inte bjuda in Jimmie Åkesson.
Skrev till Sohlman och klagade.
GG
27 oktober 2010, kl 19:50
Hur gör man i Norge. Det måste vara samma testamente som gäller där. Vilken tolkning har man gjort i Norge? Bjuder man in samtliga partiledare till utdelningen av Nobels Fredspris? Även Framskrittspartiet?
Någon som vet?
Olav
27 oktober 2010, kl 19:58
"Privat", "stiftelse" och andra sanslösa lögner.
Nobelpriserna överräckas av Sveriges statschef, regeringen är närvarande .
På festen deltar samma statschef, och hans regeringschef, och andra statsråd.

"Privat"-my ass!
Sverige, dubbelmoralens hemland!
CirkusSverige
27 oktober 2010, kl 19:59
"en sådan fest dock inte bli så värst välbesökt av andra än hans partivänner"

Jonas Morian
Har du totalt glömt bort att de absolut trognaste "gästerna" på SD:s möten är stenkastarvänstern, afa och syndikalisterna som fått hela Sveriges befolkning att tappa tilltron till s.k. "demokrati och yttrandefrihet"?

Sätt Dig in i situationen där hela världens representanter under nobelprismiddagen försöker få i sig en matbit, medan gatstenar menat för Sverigedemokraterna, haglar mot dem....

Omvärlden skulle säkert inse vikten av valobservatörer i Sverige, om de fick verkligheten presenterad för sig, direkt på plats!
N
min blogg -
27 oktober 2010, kl 20:06
"Det är en skilland på att företräda ett land som har sneda värderingar och själv personligen stå för dom sneda värderingarna i ett demokratiskt land som sverige ska vara."

1) Öh, vilket LAND har sneda värderingar? 2) Är det bättre att släppa in semi-diktatorer m fl till festen än ledaren för ett riksdagsparti som en rätt stor del av Sveriges befolkning bevisligen har röstat på? Och det när en kommunistisk partiledare, med minst sagt lika tveksamma värderingar såsom t ex överspända hot om att tillämpa "utomparlamentariska medel", tillåts vara med.
ROBERTO
27 oktober 2010, kl 20:14
Ni SD's vet nu att partiledarens och hela bunten är inte välkommen varken i nobelfesten och hemma hos ärliga människor. En vacker dag blir nazister dötter kär i en italienare eller en mexican, då ska ni förstår vad livet innebär.
Tratten
27 oktober 2010, kl 20:26
Nobel var ju själv starkt mot både rasism och nationalism, så beslutet Nobelstiftelsen tagit är helt i enlighet med Nobels egen vilja. Förövrigt: Efter SD:s senaste bravad i Storkyrkan så skulle inte jag bjuda in SD på min fest. Skulle bara oroa mig för vilket sorts "stunt" de ska hitta på denna gången. SD får nog växa till sig lite innan de blir inbjudna till formidabla tillfällen.
Darin
27 oktober 2010, kl 20:27
Det sarkastiska är att de flesta här pratar om att SD är mot invandrings politik medan jag tror att de är mot invandrare (människor som inte är svenskar).
Att kritisera beslutet här oxå oansvarigt.Stiftelsen är privat och får göra som de vill.Men tänk hur många skulle tacka nej kanske t o m prisstagare och jag tror att det viktigare att de är där än att "martyr" Åkesson inte är där.
Skärp Er och ta inte sånt överhuvudtaget - det är ni som blåser upp det.
Veine Gustafsson
min blogg rapparn
27 oktober 2010, kl 21:01
Vilken sandlådenivå.Du är inte min polare så du får inte leka med mig.Var glad Åkesson att du slipper befatta dig med sådana barnungar.
Georg Svensson
27 oktober 2010, kl 21:02
Stöder efter denna politiska manifestation SD helhjärtat. Bra skrivet!
Anders
27 oktober 2010, kl 21:06
Mr-Anka, du har en intressant poäng där. Det är troligen så. Äntligen nån som kan ta i denna skitfråga. Åt oss.
helge persson
27 oktober 2010, kl 21:41
Sverige är fantastiskt...helt rätt att SD inte skall vara med...men vad gör kommunisterna där..de är helt ok! Snacka om dubbelmoral..deras enda räddning var och är just att SD finns annars hade deras dagar varit slut.
Helt otroligt att ett av de partier som står för en extrem hög intolerans, segriation samt rasism kan få fortsatt bekräftelse..ut me bägge om du är demokrat..ingen gapar o skriker mer än Lars Olllllyyy...man blir inte bara skrämd för framtiden utan nu även i nutiden. SD o V har det gemensamt låt inte den ena bekräfta sig själv genom att bekämpa den andre de är av samma skrot o korn. Den som inte tycker det har inget ansvar ingen allmänbildning och framför allt är den personen en av dom.
cyniker
27 oktober 2010, kl 21:47
Ha ha! Gissa vad Kina kommer att säga om den svenska demokratin och dess gillande av de "olikt tänkande"!!
aleldale
27 oktober 2010, kl 21:50
Socialisten
27 oktober 2010, kl 16:02

..."förstår dem inte SD riktiga sida...?"

Vet du något som inte vi vet?
sverkersson
27 oktober 2010, kl 21:51
Mobbning, en sak är i alla fall säker..... Nobel var ju inte för kommunismen men Oyli är tydligen bjuden.

skandal
Bella
27 oktober 2010, kl 22:04
Sd kommer att få min röst i nästa val, helt klart. Kommunister blir bjudna, men inte SD. Fortsätt med mobbingen ni politiska korrekta, SD når 20% till nästa val.
pax110
27 oktober 2010, kl 22:29
Tror Nobelstiftelsen är ute och cyklar när de tolkar testamentet. Och effekten av att utesluta SD kan också bli den motsatta som de tänkt sig. Lätt för SD att ligga lågt och inhösta poäng, behöver inte ens tacka för hjälpen. Dagstidningarna har nog snart upptäckt potentialen i det här med att skriva om det misshandlade SD och kommer att frossa mer och mer i det.
Konrad
27 oktober 2010, kl 23:14
Skönt att mänskligheten dör ut förr eller senare, man kan bli deprimerad för mindre än att läsa de flesta anti-sd kommentarer. De absolut flesta, även om det finns få undantag, går helt på linjen nazister och att dem vill "kasta ut" invandrare. Det är sorgligt att folk krigar mot någonting som de själva hittar på.
kjberg
27 oktober 2010, kl 23:33
vilken djävla demokrati vi lever i
skaninge
27 oktober 2010, kl 23:34
@Anna 15:56:

Lika skrämmande är det att folk har glömt bort/inte vet att Vänsterpartiet bytte namn från Vänsterpartiet Kommunisterna 1990. Men kommunism är väl en rumsren politik (Nordkorea, Kambodja, Kina, Sovjet etc.).
Ett argument som används ofta är att "SD består av tidigare nazister/rasister". Alltså består V av tidigare kommunister. Vad är skillnaden?
Gunde
min blogg www.gp.se
27 oktober 2010, kl 23:49
Varför surar ni för????!!! Öppna ögonen kan ni sluta ursäkta bort det Jimmy Åkesson säger och bara erkänna att han e en rasist som ser ut som en snäll liten skattedeklarerare,, Kommer människan nånsin NÅNSIN lära sig något utav Historien ( Adolf Hitler) likheterna är äkligt många mellan hans Tyska arbeitpartei och Sverigedemokraterna

1. Lovar mer jobb
2. Hittar en syndabock ( Invandrare med inriktning Muslimer)
3. Börjar litet men sakta men säkert jobbar upp sig ... hittar sympatin hos blåsta idioter ( Oftast Svenska killar som känner sig utanför i samhället och som inte känner några invandrare så bra)
x-m
27 oktober 2010, kl 23:50
Nobelstiftelsen är trogen testamentet, se bara på
ekonomi-priset, ha ha ha !! Vilka tomtar.

Nobelstiftelsen har fel i sak, nu som förr.

Det här börjar bli mindre och mindre om politik, snart måste man
rösta SD 2014 av ren anständighet.
Kurck
28 oktober 2010, kl 01:17
Om sådant här är nog för att svenskarna ska proteströsta ännu mer på SD i nästa val, så är frågan om man inte ska skippa allmän rösträtt överhuvudtaget. Är väljarkåren en samling barnungar som vill göra tvärtom "bafatt" så är frågan om de ens är värda att ta så allvarliga beslut som röstning innebär. Jag tycker att Nobelstiftelsen gör helt rätt. Jag uppskattar verkligen deras kurage. SD-tomtarna får gnälla och känna sig så mobbade de vill, jag bryr mig nada.
Erik L.
28 oktober 2010, kl 01:34
Stockholms läns landsting är huvudfinansiär för Konserthusets och därmed även Kungliga Filharmonikernas verksamhet. Stockholms läns landstings anslag uppgår under 2009 till 105 miljoner kronor. Konserthusstiftelsens huvudsponsor är SEB och sponsor är Ernst & Young.

/erik
Daniel
28 oktober 2010, kl 02:12
@ "socialisten"
Hur många gånger måste Sverigedemokraterna upprepa att de delar uppfattningen om alla människors lika värde?
Är det du/ni som är så dumma så att ni inte kan ta in det eller är det bara kommunistpropagandan som talar..?
Vad Sverigedemokraterna vill är att stoppa den alldeles för generösa invandringen/flyktingmottagningen/anhöriginvandringen för att FÖRBÄTTRA för de personer som redan sökt hjälp hos oss i Sverige, det gör man definitivt inte i dagsläget, man fortsätter låta den totalt galna politiken fortsätta och blundar för att vi fortsätter urholka vårt välfärdssamhälle genom att människor ifrån andra länder är TVINGADE att leva på skattebetalarnas pengar, alltjämt medan den fallerade intergrationspolitiken skapar motsättningar och gängbildningar med medföljande utanförskap.
Vi har en hel generation unga svenskar som står utanför arbetsmarknaden pga brist på arbeten, och ändå talas det varmt om arbetsinvandring..när ska folk förstå att ett land som Sverige har en viss mängd arbete att erbjuda, och att bara öppna portarna är att blunda för att det helt enkelt inte finns arbete åt alla, svenskar som invandrare.
Då är det ända rätta att bromsa upp och se att vi har allt för länge har blundat för en av de viktigaste frågorna Sverige har att ta itu med, att då "frysa" ut det enda partiets ledare som vågar påtala detta är inget annat än mobbing. Vilket jag i min naivitet trodde vi försökte motverka på ALLA plan, inte bara i skolan.
Skämmas borde ni göra Nobelstiftelsen, att använda ett av Sveriges mest prestigefyllda arrangemang för att utöva den lägsta formen av medmänsklighet. Om ni i er dumhet tror att det på något sätt kommer att missgynna SD eller att ni skulle få en klapp på ryggen av andra länder för hur duktiga ni visat er när ni spänner era ynkliga muskler på detta vis så har ni sorgligt fel.
En skam är vad det är.
Daniel
28 oktober 2010, kl 02:26
@ Stojan
Fortsätter etablissemanget på detta vis så vänta bara, då är det nog du som får äta upp dina ord istället för att hacka på någon som alldeles tydligt råkat förväxla Riksdag med Regering.
Glöm inte att SD är i sitt första lyckade Riksdagsval (trots en hatkampanj ifrån alla håll och kanter) blev det 5:e största enskilda partiet i Riksdagen, om 4 år antagligen det 3:e största, bland annat på grund av att de etablerade partierna VÄGRAR ta upp sakfrågorna (den misslyckade integrationspolitiken, överrepresentationen av utom europeiskt födda i grova våldsbrott, se Polisens egna "most wanted" listor..osv), istället anser de, det vara mer värt att slänga sig med skällsord som "främlingsfientliga", "rasistiskt parti" och så vidare.
Daniel
28 oktober 2010, kl 02:58
@ Andreas76
Då är vi två!
Och förresten, allt snack om missnöjesröstning, vad kallar ni det som skedde när Moderaterna kom till makten? Var inte det ett tydligt missnöje som gjorde att Sossarna tappade makten? Sluta med era fjantiga ordlekar, de biter inte på svenskar med vanligt bonnvett..
SD är det enda partiet som vågar ta itu med ett av Sveriges mest grundmurade tabun, nämligen den totalhavererade integrationen. Och att sedan attackera ett "gräsrotsparti" genom att gång på gång påpeka att de inte är lika mediatränade som de etablerade partierna (Läs lögnaktiga) och även peka på att SD inte har mer än en fråga på sitt program är bara ignorant.
abpersson
28 oktober 2010, kl 04:37
”Läser man Alfred Nobels testamente framgår det mycket tydligt att ingen hänsyn får tas till nationell tillhörighet. SD:s värderingar står i direkt strid med detta”, säger Michael Sohlman, vd för Nobelstiftelsen.

Nej du Sohlman, så här står det i Nobels testamente: "Det är min uttryckliga vilja att vid prisutdelningarne intet afseende fästes vid någon slags nationalitetstillhörighet sålunda att den värdigaste erhåller priset, antingen han är Skandinav eller ej.

Rätt skall vara rätt.
EvaMarie Bjerneby
28 oktober 2010, kl 06:18
Man får tycka vad man vill om SD, men nu gör man det som man säger att dom gör.......utesluter vissa människor!! Skäms!!!
Sessrumner
28 oktober 2010, kl 06:29
Anna, jag tycker att det är skrämmande att du glömmer bort/inte vet om att ALLA partier har nazistiska rötter.
Läs på, sen kan du komma med såna pekpinnar.
En svensk tiger
28 oktober 2010, kl 07:47
Man får naturligtvis tycka vad man vill om SD:s värderingar såväl som alla andra partiers värderingar i olika sammanhang.
Men partiet har på demokratiska grunder blivit invald i riksdagen för att företräda samtliga dess väljare och genom att bjuda in alla andra partier utom SD visar man på ett näst intill genuint förakt för alla de 330 000 väljare som sympatiserar med partiets politik.
Att göra så visar dessutom på hur mediebilden fått styra över besluten.
Nobelstiftelsen är nu privat de får naturligtvis välja vilka de vill skall närvara men ser man politiker generellt och utesluter del av dem med hänvisning till subjektiva bedömningar då är det inget annat än mobbning av värsta slag.
Utöver det anser jag att man skall se på partiet och vad de vill med sin politik utan att snegla på dess ursprung som har haft allt att önska sig, där har partiledningen gjort vad de kunnat för att rensa bort extremisterna och man hävdar hela tiden att partiet inte är rasistiskt inställd mot invandrare man vill däremot medverka till att förändra integrations- och invandringspolitiken inte som det oftast framställs i media "kasta ut invandrarna"
Men tyvärr är det partiets bakgrund som fått skapa bilden av dem idag och det är inte helt rättvist.
K-Eriksson
28 oktober 2010, kl 08:34
Håller med en av de som talat tidigare, om Kommunistohly får komma är det väl lika lustigt som det verkar vara självklart att porta Åkesson?
CirkusSverige
28 oktober 2010, kl 14:18
Jimmie ska nog vara glad att slippa spektaklet:

Om han under nobelfesten skulle bli tvungen att uppsöka toaletten, skulle mediaträskets löpsedlar dagen efter vara fyllda av tvärsäkra rubriker om att Åkesson protesterat mot någon mörkhyad nobelpristagare!

SÅ SNEDVRIDEN ÄR MEDIAS HATKAMPANJ!

Det är också beklagligt att Nobelstiftelsen dansar efter denna politiskt färgade pipa:

Michael Sohlmans (vd för Nobelstiftelsen) uppväxt i Moskva, Sovjet gjorde honom till socialdemokrat, kallar sig själv spargrissocialist.
Sohlman är cykelentusiast och ivrig talesman för rysk litteratur. Källa: makthavare.se

”Mischa”, ...i just detta flagranta fall av mobbing, diskriminering, maktmissbruk och dåligt omdöme, är vi benägna att hålla med om att Du både är ute och cyklar, och även hämtat Din syn på demokrati från rysk litteratur!

Enl. Dagens fråga (Onsd.) i ämnet, är vi som anser att "Mischa" har "skitit i det blå skåpet" i absolut majoritet!
Heimdal
29 oktober 2010, kl 16:56
Ett väldigt dåligt beslut av Nobel-stiftelsen. Det hade varit roligt att se Åkesson i Folkdräkt frottera sig med sina bordskamrater. Tänk vilken nesa att bli placerad vid samma bord som Åkesson. Överklassen har sina koder.Resultatet blir att martyrstämpeln för SD blir ännu tydligare. Det finns många som röstar för att de tycker synd om någon eller något. De vill hjälpa de utsatta. Det kan fungera här ! Vem vill inte hjälpa en mobbad ! Det står ju i tidningen varje dag. DU SKALL ICKE MOBBA ! Många kristna och socialdemokrater och centerpartister och kristdemokrater kan nog tycka så. Knappast Folkpartister, Moderater och Kommunister.
helsingen
3 november 2010, kl 01:50
nobel stiftelsen....där sjunker trovärdigheten ordentligt.
pinsamt agerat och otroligt korkat....vad blir det nästa gång??
suck....gamle nobel ligger antagligen och vrider sej i sin grav.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Det här är proffstyckarna

Namn: Jonas Morian
Ålder: 38
Gör: Jobbar med pressfrågor på ett vård- och omsorgsföretag. Bloggar om politik och samhällsfrågor på fritiden
Ser fram mot i valrörelsen: Ett fokus på sakfrågor, såväl vad som varit som vad partierna vill göra framöver. Och en rödgrön valseger, förstås.

Namn: Johan Ingerö
Ålder: 31
Gör: Redaktör på Magasinet Neo
Ser fram mot i valrörelsen: Debatt om ideologi, men också om vem som är bäst lämpad att regera Sverige.

 

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna