Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Hur skulle du bygga om aftonbladet.se?

aftonbladet.se och svd.se är uppbyggda på olika sätt.

 

Det finns många sätt att strukturera förstasidan på en nyhetssajt. 

Den vanligaste modellen i Sverige är långa kolumner, sprängfyllda med länkar. Olika typer av artikellänkar (t ex Nyheter, Sport, Nöje) blandas och staplas på varandra och visas med stora rubriker.

Det är så Aftonbladet är uppbyggd i dag (liksom exempelvis dn.se och expressen.se). 

Men det finns förstås andra varianter.

  •  svd.se delar in sin startsida i separata block för artiklar i olika ämnen (t ex Nyheter, Opinion, Kultur). Det gör det lättare att hitta det man är intresserad av. Men läsaren får svårare att se vad som är viktigast och hetast just nu - oavsett ämne - och sidan kan kännas statisk. 
  •  Många utländska sajter (t ex yahoo news) visar bara några få toppnyheter med stora rubriker. Övriga länkar är små och diskreta. Det gör att många nyheter syns högt upp på sidan. Men små länkar är förstås lättare att missa för en ouppmärksam läsare.

 Hur skulle du vilja bygga om aftonbladet.se:s förstasida? Borde grundstrukturen ändras? Är det bra att vi blandar länkar i olika ämnen, eller borde de visas i olika block? Borde vi jobba annorlunda med storleken på rubrikerna? Tyck till! Mejla gärna in en skiss på hur du tycker att aftonbladet.se ska se ut!

67 kommentarer
Kf
18 september 2011, kl 19:48
SOM DET ÄR IDAG!!!!!!!!!
ok
min blogg ok
19 september 2011, kl 09:48
ok
Anna
19 september 2011, kl 09:50
Det är alldeles för mycket färg när jag klickar in på Aftonbladet.se. Jag vill ha en mer nedtonad sida färgmässigt. Ta hjälp av t.ex. SvD, där har ni en seriös design. Er nyhetssida är så rörig i dagsläget. Jag väntar på ny design varje dag!
Adoginawig
19 september 2011, kl 09:51
Jag hade tagit bort all reklam, slutat lägga upp såna patetiska saker som vissa av er gör.
Missledande "topics". Felstavningar osv.
Ta lite extra tid och gör det ordentligt!! ;>
Cya ;>
A Nonym
19 september 2011, kl 09:53
http://bostonglobe.com/

Den enda sajt ni behöver titta på för att hämta inspiration.
Gustav Hansson
19 september 2011, kl 10:00
Överlag har Aftonbladet en trevlig förstasida. Jag föredrar emellertid SvD och SVT, där artiklarna är ordnade efter ämne - nyheter, opinion, skvaller o.s.v. På så vis slipper jag läsa om bl.a. sport och skvaller. Rubrikerna och bilderna på Aftonbladet är för stora, jag hade hellre sett att det skrevs betydligt längre "korta texter" till varje rubrik, så att man slapp gå in på varje artikel. Jag tycker inte om yahoo news upplägg fullt ut med några få stora toppnyheter och resten små och diskret. Men Aftonbladet kunde trots allt med fördel tillämpa detta upplägg aningen mer. Jag eftertraktar dessutom mer konsekventhet bland era rubriker; De vanliga svarta rubrikerna är utmärkta.
Roland
19 september 2011, kl 10:07
Man klickar normal tillbaka till förstasidan för att läsa rubriker för att sedan klicka på artikel och man gör detta flera ggr under en session. Med det i bakhuvudet blir det ohållbart med så många annonser som ska laddas på förstasidan, se till att denna är snabb och ett ger bra index till tidningens artiklar som snabbt kommer upp. inte en sida där man får leta efter artiklar bland alla annonser och scrolla i en evighet. Ska ni ha annonser på förstasidan lägg dessa i högermarginalen och låt artikelrubriker ligga under varandra oavbrutet till vänster.

Med de numera alltit stora förgade animerade annonserna som blinkar flashar och tar plats så blir det helt oöverskådligt. Det är som i vissa mat butiker, man ska passera hela butikan och alla störtexponeringar för att hitta mjölken(artikeln)
Anonym
19 september 2011, kl 10:08
nyheterna staplade som idag men väldigt synligt var man kan välja endast "sportbladet", "Ekonomi" etc. idag är det så rörigt med all reklam (som borde vara statisk bortsett från högst upp) så man glömmer lätt bort att vänsterspalt faktist är en meny för siten och inte ett erbjudande för den miljonte besökaren. kort sagt: renare, mindre plotter
Hallå
19 september 2011, kl 10:15
Ta bort allt, tack.
Andreas
19 september 2011, kl 10:24
Det vore otroligt smutt (och skulle definitivt differentiera er från mängden) om man kunde klicka bort artiklar/rubriker man redan läst, så att man varje gång man kom in på sidan bara såg saker som var nya för en själv. Helst så att man loggar in och har samma information oavsett vilket dator/platta man surfar in från. Lagra informationen i en cookie. Snyggt som tusan! =)
Felix
19 september 2011, kl 10:25
Jag skulle ta bort lite av den störande reklamen. Speciellt dom störande rutorna som åker med när man scrollar ner på sidan. Sen försöka använda mindre flash banners, ibland är sidan tung tack vare dom. Och tona ner sidan lite, lite gråare nyans på bakgrunden.
Steampunk_Battledroid
19 september 2011, kl 11:04
Jag skulle se över rubriksättningen rejält. Många gånger är rubrikerna direkt missvisande, felstavade och ointelligenta. Blocket till vänster hade jag också tagit bort, man läser inte de artiklarna i alla fall eftersom de försvinner i mängden. Man ser inte skogen för alla träd s.a.s. Flashreklam och annan animerad reklam hade också rykt all världens väg eftersom den dels är fruktansvärt störande när man läser en artikel, dels slöar den ner laddningen av sidan nåt rent enormt. Nu, när jag blockar reklamen laddar sidan blixtsnabbt till skillnad mot upp till en halv minut under de perioder när ni har som mest reklam som t.ex. inför storhelger och liknande.
Smartacus
19 september 2011, kl 11:10
Tycker att dagens aftonbladet.se är alldeles för plottrig vilket ger ett oseriöst intryck. Förstasidan liknar mer "En ding, ding, ding värld" än en seriös nyhetstidning.
Smartacus
19 september 2011, kl 11:12
Håller med Felix ovan. Flashannonserna är både störiga och tungladdade. Många gånger är de dessutom så dåligt programmerade att de hänger webbläsaren så att man får stänga ner den och starta upp den igen.
Erik
19 september 2011, kl 11:13
Att störa sig på reklam är inte märkligt, jag förstår dock att den måste finnas på sidan.
Däremot pop-up reklam som mest påminner om en dåligt porrsajt är inte i nivå med vad man kan förvänta sig.
Göran Ohlsson
19 september 2011, kl 11:23
Innan ni omdanar utformning, kunde ju ni bli lite mer objektiva och inte så vinklade, Politiskt korrekta passar inte en dagstidning..
Eller varför inte lägga ner skiten??
Alex
19 september 2011, kl 11:41
Herregud, först skriver ni bara skit och ni vill ni att vi ska göra erat jobb åt er.
Wiff
19 september 2011, kl 11:55
Senaste Nytt = Största nyheten längst upp sedan resten i fallande ordning efter nyhetsvärde.
Alla Nyheter = Nyheterna i kronologisk ordning i stället.

En meny som skrollar med längs ena sidan med dessa två knappar samt knappar för Nyheter, Sport, Nöje mm. även popup-sub-menyner (tex. Nöje -> Kultur -> Musik ->Recensioner för att komma till recensioner av musikalbum, eller Sport -> Fotboll -> Serie A för att komma till nyheter om Serie A.) Varje artikel kan ha taggar, typ recension på Zlatans nya skiva har både taggen SerieA och CDrecension och dyker således upp i bägge sidorna.

Alla nyheter och Senaste nytt knappen finns på den skrollande menyn så vart man än är så kan man lätt klicka på nån utav dom. Om man är i sport delen och vill ha i kronologisk ordning tex.

Har mailat en skiss.
MrM
19 september 2011, kl 12:23
Tyvärr har Aftonbladet.se alltid gett ett oseriöst intryck med plottriga och missvisande rubriker i olika storlekar samt mängder med reklam. Jag tycker ni ska försöka göra det mer stilrent och enhetligt och dela upp nyheterna efter kategori där ni sedan kan köra en nyhet i varje kategori som är topp/huvudnyhet och sedan de andra lite mindre.
Dela sedan upp kategorierna i synliga flikar. Menyn till vänster är alldeles för osynlig i det hav av text med feta rubriker ni har i mitten. Och som någon sa, flashbanners som följer med när man scrollar är något av det störigaste som finns.
Dessutom vill jag lägga till att jag nästan slutat läsa Aftonbladet.se sedan ni tagit bort möjligheten att kommentera. Kommentarerna var mer än halva nöjet med att läsa Aftonbladet.se. Och nej, jag ser inte fram emot er Facebook-koppling.
-Messerschmitt
19 september 2011, kl 12:29

Det finns MÅNGA problem med "tidningen" om man nu vill kalla det för en tidning längre.

Reklamen som första sak, på tok för mycket och på tok för kluttrigt.

Artiklarnas rubriker ljuger om innehållet (ja det är lögn oavsett vad ni vill kalla det Aftonbladet) och ibland byts rubrikerna ut flera gånger på en dag för att folk ska tro att det är en ny artikel och klicka sig in. Att ni även återanvänder lastgamla nyheter är lika illa.

Upplägget med en smal rad i mitten med nyheter helt utan vettig indexering är också dåligt.
Häng med istället för att leva kvar på 1900-talet. Den som INTE har 1360x768 i upplösning borde hålla sig borta från internet. Lär er att utnyttja HELA sidan till NYHETER

Och skriv inte saker BARA för att fylla upp skiten utan skriv väsentliga saker eller inget alls. Det behöver inte komma något nytt varje timme.

Sluta med "Klickmonstret" och andra saker som platsar på Lunarstorm. Det ska väl faktiskt vara en NYHETSTIDNIG och inget annat eller?
Hej
19 september 2011, kl 13:10
Håller med ovanstående. Ta bort allt, tack.
Eva Ottosson
min blogg ottva
19 september 2011, kl 13:17
För att undvika det plottriga intrycket bör länkarna i högra kolumnen samordnas bättre. Allt som hör till t ex Resa och Destination bör vara sammanhållet och allt som hör till Hälsa och Wellness bör vara sammanhållet. Även Viktklubben hör hit. Samma med Mode och Monarki som jag tycker hör ihop. Politikerkollen bör hamna högre upp - den har nu en undanskymd plats ( där kunde skribenterna vara lite vassare, lite mer ironiska för övrigt ) Mer sammanhållna block således på högra kanten.
När det gäller artiklarna i mittenkolumnen är det bättre redan nu men även här kan det bli tydligare med mer sammanhållna block. Sporten är väldigt utspridd t ex och Ledarna kommer alltför långt ner, även Marks Hjältar som läses av många bör komma längre upp, Utlandsnyheter bör komma i ett sammanhållet sjok , inte brytas av med sportartikler.
Schulman show kan komma sist och längst ner - det är alltför flamsigt och tramsigt.
Grundstrukturen är bra frånsett den hårda splittringen i högerkolumnen. Reklamen kommer man inte ifrån, den får vara där, bättre då att plocka bort oväsentligheter med halv kända "artister ". Gärna mer nyheter från våra grannländer Danmark och Norge.Valet i Danmark följdes relativt bra och Utöya.katastrofen täcktes in otroligt bra av AB men nu får vi inga nyheter från Danmark och Norge längre - det händer faktiskt intressanta saker där också ! Varför inte ha en Norden Nyheter-sajt t ex i Helgsatsningen som kommer? Jätte glad också att Lena Sommestad blivit gästkrönikör.
Lars
19 september 2011, kl 13:22
Jag skulle lägga ner skiten.
Stellan
19 september 2011, kl 13:59
Jag har testat DN+ på iPad och tycker det formatet är otroligt bra. Har funderat på varför inte DN har gått över till detta format även på sin hemsida. Jag tror att den nyhetssajt som först kommer med detta formatet online kommer att få väldigt många läsare. På DN+ så läser man tidningen mer som en dagstidning och layouten på DN+ är också mer som en tidning. Man kan välja mellan att snabbt få en översikt, eller bläddra genom artiklarna med helskärm. En webb-sida blir lätt väldigt plottrig/ful.

Generellt/tekniskt så tycker jag att man ska använda dynamisk HTML istället för att ladda om hela sidan. Visa rubriker och om man klickar på en rubrik så expanderas denna del och laddas dynamiskt utan att röra resten av sidan. Man kan också förladda vissa delar/bilder i bakgrunden för att göra det snabbare att läsa.
19 september 2011, kl 15:51
Använd inte hela framsidan till bokstäver som är löjligt stora
och därför svårläst.Det gör inte att jag blir mer nyfiken på det
nyheten handlar om.Använd absolut inte ord som "CHOCK",
och andra liknande ord på första sidan.Var försiktiga med
vad ni skriver.Chock är en allvarlig tilölstånd som inte ska
missbrukas.
Gillar inte heller att ni har en bild som täcker hela sidan eller
ännu värre hela mittsidan.Jag bläddrar bara förbi sidor där det
inte står nånting.Blanda inte skvaller med seriösa nyheter.Hela
tidningen framstår som skvallertidning i så fall..
Erik Olsson
19 september 2011, kl 16:26
Jag skulle vilja att man kan välja vilka delar av tidningen som presenteras för mig. Dvs jag skulle vilja kunna ha nyheter men välja bort sport för det är i vägen. Andra tycker säkert tvärtom. Lagra inställningar i cookies utan inloggning. Låt mig aggregera mitt flöde till det som jag tycker är intressant.
jacob
19 september 2011, kl 17:42
Det är bra som det är, bortsett från en del otroligt missledande rubriker som man blir så sur på. Klickar aldrig på sådana länkar som möjligtvis kan vara sådana längre.
Lägg även ner schulmans show då det är oerhört dåligt med schulman som programledare. Hans sociala kompetens gör ju allt så dåligt, blir bara sur på honom som tror att han är så rolig och vet bäst och säger saker som en normal person inte säger.
Nord
19 september 2011, kl 21:21
Det allra viktigaste är att slippa se alla sportnyheter, går det inte att filtrera bort för de som inte är det minsta intresserade? Nöjen högre upp.
AB.se har varit bättre förr, det är för mycket och för plottrigt nu.
Nord
19 september 2011, kl 21:22
En sak till: Det är alldeles för mycket länkar till rörliga bild. Klickar aldrig på dem. När jag går in på en nyhetssajt är det för att LÄSA och se på bilder. Inte ägna flera minuter åt att se på film.
missjackson
19 september 2011, kl 22:58
www.hurriyet.com.tr kan vara en bra inspiration.
Wiff
19 september 2011, kl 23:52
Det jag menar med mitt förra inlägg var att det finns ingen snabb väg att hitta det man vill. Det finns en meny i vämsterspalten men den sitter fast längst upp och oftast läser man nyheterna uppifrån och ner och snabbt så har man scrollat förbi menyn. Är man långt ner på sidan och vill någonstans så måste man först scrolla upp till toppen av sidan och sen klicka på menyn. Det tar en lång stund och jag kan ärligt säga att utav alla dessa år jag haft aftonbladet som startsida (säkert 15 år) så har jag inte använt menyn en enda gång. Därför så föreslår jag en meny som scrollar med sidan.
Martin.
20 september 2011, kl 02:00
Huvudsidan skall bestå av olika rubriker/kategorier så som "NYHETER", "SPORT", "NÖJE", "EKONOMI" etc. under dessa så ska sedan alla artiklar finnas. Artiklarna under varje rubrik ska kunna sorteras efter "senaste", "mest lästa" "huvudnyheter/viktigt" osv.. Dessa ska kunna ställas in oberoende av varandra, ex. så ska nyhetsrubriken kunna sorteras efter "mest lästa" medan sportrubriken kanske sorteras efter "huvudnyheter".
Högst upp på huvudsidan skall de även finnas en meny med länkar till olika kategorier ex. en knapp för att komma till Nöje, en knapp till Sport osv. Kategorierna som finnas på huvudsidan ska självklart vara klickbara. Nog om huvudsidan.

Klickar man sedan på antingen NÖJE i menyn högst upp eller på NÖJE i kategorin med alla artiklar på huvudsidan, då skall man komma till start- /huvudsidan för kategorin nöje. På nöjeskategorins start- /huvudsida ska man även där kunna sortera efter "senaste", "mest lästa" "huvudnyheter/viktigt" osv. De andra kategoriernas start- /huvudsidor bör presenteras på sma sätt.

Hur artiklarna är sorterade på varje start-/huvudsida ("senaste", "huvudnyheter" etc.) bör det finnas en standard för. Varje läsare kan ju självklart klicka på hur h*n vill att det ska sorteras.
Valen bör inte sparas i någon cookie-fil eller så eftersom att problem kan uppstå då flera använder samma enhet (dator/mobil/surfplatta etc.) Valen skall hoppa tillbaks till standard då man stänger sidan alternativt kan valen lagras i bara 10 min och sedan försvinna.
För att kunna ställa in att alltid få en viss start-/huvudsida presenterad efter ex. "Mest lästa" är man tvungen att logga in. Som inloggad kan man med hjälp av kryssrutor och olika val välja att alltid få ex. nöjessidan eller nöjeskategorin på huvudsidan publicerad efter "mest lästa" om man nu vill det.

Som inloggad skall man även kunna välja att dölja de artiklar som man har läst genom att markera en kryssruta under inställningar. Att bara välja att dölja lästa sportartiklar ska vara möjligt, då ska de artiklar man läser i övriga kategorier inte döljas.

Om jag kan så kanske jag kommer att skicka över en skiss eller något.
Martin.
20 september 2011, kl 02:00
Huvudsidan skall bestå av olika rubriker/kategorier så som "NYHETER", "SPORT", "NÖJE", "EKONOMI" etc. under dessa så ska sedan alla artiklar finnas. Artiklarna under varje rubrik ska kunna sorteras efter "senaste", "mest lästa" "huvudnyheter/viktigt" osv.. Dessa ska kunna ställas in oberoende av varandra, ex. så ska nyhetsrubriken kunna sorteras efter "mest lästa" medan sportrubriken kanske sorteras efter "huvudnyheter".
Högst upp på huvudsidan skall de även finnas en meny med länkar till olika kategorier ex. en knapp för att komma till Nöje, en knapp till Sport osv. Kategorierna som finnas på huvudsidan ska självklart vara klickbara. Nog om huvudsidan.

Klickar man sedan på antingen NÖJE i menyn högst upp eller på NÖJE i kategorin med alla artiklar på huvudsidan, då skall man komma till start- /huvudsidan för kategorin nöje. På nöjeskategorins start- /huvudsida ska man även där kunna sortera efter "senaste", "mest lästa" "huvudnyheter/viktigt" osv. De andra kategoriernas start- /huvudsidor bör presenteras på sma sätt.

Hur artiklarna är sorterade på varje start-/huvudsida ("senaste", "huvudnyheter" etc.) bör det finnas en standard för. Varje läsare kan ju självklart klicka på hur h*n vill att det ska sorteras.
Valen bör inte sparas i någon cookie-fil eller så eftersom att problem kan uppstå då flera använder samma enhet (dator/mobil/surfplatta etc.) Valen skall hoppa tillbaks till standard då man stänger sidan alternativt kan valen lagras i bara 10 min och sedan försvinna.
För att kunna ställa in att alltid få en viss start-/huvudsida presenterad efter ex. "Mest lästa" är man tvungen att logga in. Som inloggad kan man med hjälp av kryssrutor och olika val välja att alltid få ex. nöjessidan eller nöjeskategorin på huvudsidan publicerad efter "mest lästa" om man nu vill det.

Som inloggad skall man även kunna välja att dölja de artiklar som man har läst genom att markera en kryssruta under inställningar. Att bara välja att dölja lästa sportartiklar ska vara möjligt, då ska de artiklar man läser i övriga kategorier inte döljas.

Om jag kan så kanske jag kommer att skicka över en skiss eller något.
Martin.
20 september 2011, kl 02:27
På start-/huvudsidan så bör länkarna till artiklarna publiceras i olika block efter ämnen (Nyheter, Sport, Väder, Nöje etc.) I varje sådant block ska man kunna välja att få länkarna sorterade efter "senaste", "Huvudnyheter", "Mest läst" osv.
Vad som syns på start-/huvudsidan ska kunna redigeras som inloggad, som oinloggad får man nöja sig med det som ni har satt som standard. alternativt att man klickar på ett block och då fälls det blocket ut/göms.

Högst upp på sajten bör en meny finnas med alla olika ämnen.

På varje ämnes egen start-/huvudsida så kan man även där välja att sortera efter "senaste", "Huvudnyheter", "Mest läst" osv.

Är man inloggad så kan man då göra dessa val till standard. De som är icke inloggade kan välja ett val som antingen tas bort efter cirka 10 min eller då sidan laddas om.

Att kunna dölja de artiklar som man själv redan har läst ska kunna göras som inloggad, även som icke inloggad ska man kunna välja att dölja artiklar men de skall bara vara dolda i 10 min cirka.
Öppnar man en artikel så borde inte hela start-/huvudsida laddas med.
Längst ner på varje startsida så ska man kunna klicka på en knapp med texten "mer" för att få fram mera innehåll. Är man ex. inne på startsidan för ämnet sport och har valt att sortera efter senaste så skall man kunna klicka på knappen "mer" och bläddra sig bakåt i tiden.
Att välja att dölja bilderna på startsidorna skulle även kunna vara bra för dem som bara vill se rubrikerna/länkarna.
Ann o'Nym
20 september 2011, kl 07:24
Först av allt: Ni som skriver kommentarer som t.ex. "Lägg ner skiten" - Att ni orkar...

Sedan:
1. Utöka Plus till att bli en reklamfri version av AB. Lägg på en tia på priset till 39.- för att kompensera för inkomstbortfaller för annonserna. _Jag_ hade iaf gärna betalat för det.
2. Skärp er med rubriksättningen. Många rubriker är direkt missvisande, felaktiga och sensationssökande. Låt t.ex. artilkelförfattaren själv skriva rubriken.
3. Ta bort, eller var åtminstone väldigt restriktiva med animerade annonser (särskilt de som följer med när man scrollar). De tar bort fokus från det som är väsentligt i tidningen, dvs nyheterna och skapar enbart irritation.
4. Ge ettan ett renare, luftigare och mer överskådligt utseende. Som det är nu liknar den mest en explosion i färgaffären.
5. Sluta med återvinningen av gamla artiklar. Har ni inget nytt att komma med så låt hellre bli.
6. Sluta att ta in annonser som är camouflerade som artiklar, det ger bara ett oseriöst intryck av hela tidningen.
7. Sluta att ta in spelannonser som skryter med folk som har vunnit fantasibelopp och det visar sig inte ens vara i Sverige eller ens samma spelbolag när man tittar lite närmare på det. Det gränsar till bedrägeri.
8. Ägna er lite mer åt grävande journalistik istället för sensationsjournalistiken ni kör med nu.
Ann o'Nym
20 september 2011, kl 07:32
Jag kan också hålla med dem som säger att ni borde ta bort Schulman Show. Mer meningslöst inslag får man leta efter - lääänge. AB är en tidning, inte en TV-kanal. L-J Hierta vänder sig inte i sin grav, han roterar som en spinntopp.
RB
min blogg -
20 september 2011, kl 08:32
Gör precis som SvD har strukturerat sina sidor. Ni ägs av schibsted, nyttja den utvecklingen och ta inte saker i egen hand. SvD har en struktur som har kommit långsamt och progressivt inom web-utveckling, som inte baseras på tidnings struktur men snarare arkiv struktur. Nyttja det.
Detta få ni gratis.
John Pettersson
20 september 2011, kl 08:37
Det skulle vara skönt om man kunde utforma sin egen startsida.
Som standard är alla ämnen med, precis som nu, men längst upp finns några kryssrutor där man kan välja vilka ämnen som ska vara med. Tex nyheter, sport, ekonomi, mode, webb tv. Eventuellt även med underrubriker, typ nationellt, internationellt, fotboll, hockey, motor. På så sätt slipper man stora rubriker som bara irriterar en annars.
SO
20 september 2011, kl 08:57
Snälla ta bort all pop-up reklam. varje gång en sån dyker upp så byter jag till tex DN.se
Elisabet
20 september 2011, kl 09:14
Titta på aftenposten.no och sds.se Deras siter är väldigt överskådliga med STORA högupplösta bilder. Siter man gärna besöker.
Elisabet
20 september 2011, kl 09:19
Ta bort allt snask o snusk i högerspalten. Till vilken nytta finns det med?
Pelle Plutt
20 september 2011, kl 11:14
Jag är ingen designmänniska så jag ska inte ge mig in i den diskussionen. men det viktigaste arbetet ni som tidning har att göra är att sätta rubriker som är rättvisande för texten. Jag förstår att ett extra klick är bra för annonspengarna, men om man för många gånger klickar in till en text som berättar något helt annat än rubriken och i vissa fall säger att rubriken på ettan är helt fel- då tappar man intresset och slutar komma tillbaka.

Detta är säkerligen inte ert bord, men något ni seriöst bör fundera över- Speciellt nu när ni gör om tidningen så den ser mer seriös ut 8antar jag) då känns det ju som om innehållet borde spegla formen också!
Manne
20 september 2011, kl 11:56
Jag tänkte först ta en inspirationsresa till New York för att hitta en ny nyans av färgen "Gul". Nya typsnitt kan jag nog hitta i Paris.

Sen tänkte jag avsluta redesignen med att ta bort den röda randen övre delen av Aftonbladet.

Mmm det är nog det jag skulle göra :)
heeke
20 september 2011, kl 13:29
Det absolut viktigaste är att sidan fungera sömlöst mellan desktop och mobilversion. En länk ska leda leda till artikeln i ett format som passar för aktuell user-agent.
I dag finns inte alla artiklar i mobilversionen och besöker man en desktoplänk från mobilen så kommer man just till desktopversionen istället för mobilversionen.
Göran
20 september 2011, kl 13:59
Det är bra som det är! Gör det verkligen inte som SvD, slutade läsa från deras sida efter designbytet.
Albert
20 september 2011, kl 15:02
Jag skulle gärna se ett högre tempo av nyheter, notiser och andra händelser som presenteras i kronologisk ordning i en kolumn till vänster. Ungefär som RSS. I höger kolumn publiceras samma artiklar men sorterade efter hur tidningen väljer att prioritera dem till sina läsare.
Möjlighet att användare kan sortera nyheter efter eget tycke, exempelvis region, dag, journalist osv. på ett enkelt sätt.

I Nedre delen sveper en ständig Nyhets flash där artiklarna presenteras i sammandrag.

Avveckla tankesättet att man behöver scrolla milsvis på första sidan.
David
21 september 2011, kl 08:26
Titta på den norska tidningen Dagbladet.no (Norges näst största kvällstidning). De gjorde om sin sajtdesign förra året och gjorde en total-makeover. De skar ner antalet annonsformat kraftigt, men ökade istället storleken kraftigt (för att öka varumärkeseffekten). Sajten är jättetrevlig att läsa, lätt och översiktlig att navigera på. Efter redesignen har antalet användare gått upp kraftigt, samt att intäkterna gått upp dramatiskt (de har en av de kraftigaste intäktsväxterna av alla medier i Norge). Dagbladet såg ut ungefär som Aftonbladet tidigare - miljoner smålänkar, oöversiktlig och fullpepprad med småannonser som man aldrig ändå såg.
John
min blogg http://reviewupon.com/
5 juni 2012, kl 08:59
Jag tror att olika block för stora ämnen skulle vara bra. På detta sätt ett block kan fokusera på en paticular ämne. Blandning upp ger en rörig vy.
Mikes
min blogg http://spybubble101.com/
11 september 2012, kl 14:23
Care to share some tips with us??
Louboutin Scarpe
min blogg http://www.addlouboutinscarpe.com/
27 oktober 2012, kl 03:53
Ha detto personale: "per fare un lavoro di servizio, prima di tutto per garantire la sicurezza del gioco pubblico, la sicurezza al primo freddo per un lungo periodo di tempo Nanning ieri improvvisamente sole, ha inaugurato un sereno, soleggiato.
michael michael kors metallic mirror monogram cocoa handbag
min blogg http://www.elegantmkhandbag.com/michael-kors-totes-c-5.html
12 november 2012, kl 07:29
Classic, sleek, and chic are the right words to describe the elegant Michael Kors Sachtels. Even if you aren’t fashion forward, I would assume you would be instantly more interested in Kors and his line.michael michael kors metallic mirror monogram cocoa handbag
rolex replica
min blogg http://www.rolexreplicaisland.co.uk/
19 december 2012, kl 08:28

Wonderful post! You`ve made some very astute observations and I am thankful for the the effort you have put into your writing. Its clear that you know what you are talking about. I am looking forward to reading more of your sites content.
watch anime online
min blogg http://www.crackle.com/c/anime
5 januari 2013, kl 00:27
Oh, fantastic information about this post. Can wish to inform me how much time that can take? Just because I am going to finish some dissertation adviser or may be it would be much better to find the thesis writing topthesis.com. Thank you so much.
trew
min blogg http://beanbagnerd.com
6 januari 2013, kl 06:26
Quite an interesting blog post you wrote, everything seemed to make sense, so kudos for that
hermes replica
min blogg http://www.hermeskingshop.co.uk
15 januari 2013, kl 04:48
Thanks for the tips, maybe I can use this svelte my noesis marketing and Ive been use whatsoever ethnical media in try a interaction and they eff handiwork a big friendliness on me.
swiss rolex
min blogg http://www.rolexreplicascroll.com
24 januari 2013, kl 04:04
Thank you for another great article. Where else could anyone get that kind of information in such a perfect way of writing?
http://mp3sool.com/
min blogg http://mp3sool.com
29 januari 2013, kl 13:29
Oh, fantastic information about this post. Can wish to inform me how much time that can take? Just because I am going to finish some dissertation adviser or may be it would be much better to find the thesis writing topthesis.com. Thank you so much.
Runescape Gold
min blogg http://www.rune-scape-gold.com
22 februari 2013, kl 05:53
I can't believe there's no hula hooping on this list
sdgsda
2 mars 2013, kl 03:24
http://www.coachoutletonlinerusa.com/ Coach Outlet Coach Outlet Online USA

http://www.monstervbeats.com/ Moster Beats Outlet

http://www.shopincoachfactory.com/ coachfactory.com/shop Michael Kors Outlet Online

http://www.guccishoesuk.com/ Gucci Mens Shoes Gucci Outlet

http://www.michaelkorszoutlet.com/ michael kors sale Louis Vuitton Outlet Online

http://www.coachrfactoryoutletonline.net/ Coach Factory Outlet Online

http://www.usacoachvfactoryoutlet.net/ Coach Factory Outlet

http://www.michaellkorsusaonline.com/ Michael Kors Outlet Store Online

http://www.coachxpursesoutletonline.com/ Coach Purses Outlet

http://www.mk-michaellkorsoutlet.com/ Michael Kors Outlet

http://www.themmichaelkorsoutlet.com/ Michael Kors Outlet Store Michael Kors Outlet

http://www.michaelkorsoutlet2you.com/ Michael Kors Factory Outlet

http://www.getmichaelkorsoutlet.net/ Michael Kors Outlet Online michael kors sale
mac cosmetics
min blogg http://www.wholesalemaccosmeticpro.net
27 mars 2013, kl 10:11
http://www.wholesalemaccosmeticpro.net
17 april 2013, kl 08:08
Wonderful post! You`ve made some very astute observations and I am thankful for the the effort you have put into your writing. Its clear that you know what you are talking about. I am looking forward to reading more of your sites content.
17 april 2013, kl 22:42
Tack för att dela denna mycket användbar information. Jag är verkligen glad över att hitta denna plats, författarna tankar och idéer är helt enkelt underbart.
18 april 2013, kl 05:36
Thank you for another great article
18 april 2013, kl 05:36
Thank you for another great article
18 april 2013, kl 05:51
Thank you for another great article.
22 april 2013, kl 08:16
Jag är verkligen imponerad av de artiklar som publiceras på denna webbplats. Jag kommer säkert att kolla andra inlägget för att få mer användbar information.
sdgsda
9 maj 2013, kl 04:43
http://www.coachsoutletonline-usa.net/ coach outlet online coach outlet

http://www.zcoachoutletonline.com/ coach outlet usa coach outlet online usa

http://www.newmichaelkorspurse.net/ michael kors purses outlet online

http://www.mk-michaelkoroutlet.net/ michael kors outlet usa

http://www.guccishoesoutletsfactory.net/ gucci shoes outlet online

http://www.northfaceeoutletonline.net/ north face jackets outlet online

http://www.monsteroheadphone.net/ monster beats outlet online

http://www.coachstoresonline2013.net/ coach outlet online

http://northfacesalee-uk.webs.com/ north face jackets outlet onlineNorth Face Jackets UK
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör, ansvarig utgivare och vd: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Sajtchef: Andreas Aspegren

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Telefon växel: 08 725 20 00

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Aftonbladet Plus KundcenterE-post

Org.nr: 556100-1123

Momsregistreringsnr: SE 556100-112301

© Aftonbladet Hierta AB

Close