Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Mängden, längden och tyngden...

heavy51.jpg

Aftonbladets startsida är i dag ett stort smörgåsbord av olika typer av material - artiklar, tv-klipp, bloggar, liverapportering, bildspel, debatt etc etc. 

Det är en rejäl blandning av högt och lågt; tunga granskningar och avslöjanden trängs sida vid sida med mer lättsamt material.

Vad tycker du: Ska vi ha färre eller fler artiklar direkt på startsidan? Vad tycker du om laddningstiden? Borde artiklarna på förstasidan presenteras på ett annorlunda sätt? 

Kom med kritik - och förslag!

221 kommentarer
frameloose
7 september 2011, kl 18:19
Är ju bara att ta bort allt som har med flash att göra så blir det bra.
Oskar Rittsél
7 september 2011, kl 18:20
Artiklar är definitivt vad ni ska ha på startsidan, inte allt ert andra dravel. Jag är lyckligt lottad med IT-kunskaper, därför använder jag FF eller Chrome med adblocker för att få bort all er reklam. Inte för att den är er _största_ bov till långsamma laddningstider, ni har även lyckats sprida diverse trojaner via era reklamer då de är från tredje-part.

Strukturera upp designen så det blir mer lättläst och inte lika "geggigt" som idag, försök gå tillbaka till seriös journalistik och inte en skvallertidning. Ni ser era största pengar där men försök ändå att se ut att vara en seriös tidning, vilket är få i dagens läge.

Tack som ändå frågar efter kritik, hoppas ni tar åt er.
Angående reklam bör ni hålla er ifrån flash fullständigt.
B2osse
7 september 2011, kl 18:23
Gör något så att utlandsboende läsare kan få tillgång till era låsta avdelningar. Känns lite snålt att ta betalt för en hel del av artiklarna och obehagligt att lägga ut kreditkortsuppgifter. Betalning med utländsk mobiltelefon ej möjligt.
Utlandsboende undviker inte att köpa Ab av snålhet, tidningen finns inte att köpa.
Joakim Ottosson
7 september 2011, kl 20:23
Hej B2osse! Vi tar med oss det önskemålet till Plus-redaktionen och tekniken.
Philip
7 september 2011, kl 18:25
Fast det som tar längst tid att ladda är ju annonserna...
Lars Melander
7 september 2011, kl 18:26
Hej !
Jag vet att ni tjänar pengar på att vi läsare skall klicka som bara f-n,men det vare bra om det va' bra och äkta länkar och inte en massa trams.
Nu tittar jag bara på första sidan (i bland kan jag inte motstå och det kunde jag inte nu...)
Tips
städa upp på första sidan och gör det lättare att finna den vidare informationen ....
eller lägg ner verksamheten
W
7 september 2011, kl 18:28
Det är alldeles för mycket reklam!
Bob
7 september 2011, kl 18:29
Laddningstiden är sorgligt långsam på Aftonbladet. Det känns som man laddar ner hela Nationalencyklopedin varje gång man laddar förstasidan, och det roliga är att när man klickar på en artikel så laddas artikeln PLUS hela förstasidan igen! Varje gång jag laddar Aftonbladet eller bara skrollar sidan upp eller ner, så dubblar min CPU-fläkt i varvtal. Jag är övertygad att Aftonbladets design går att avläsa direkt i kraftbolagens statistik, så mycket mer ström som våra datorer lär dra bara för att orka med att visa denna webbsida; En webbsida som borde vara lätthanterlig och endast bestå av text och lite bilder. Bannlys allt vad Flash heter!! Jag har själv avinstallerat Flash bara för att er sida skall bli om - inte snabb - så åtminstone lite snabbare. Och ta bort alla de här TV-inläggen. Skapa en egen sajt för sånt. Så ja, sidan är för lång, tung, stor och ohanterlig. Man borde även kunna välja bort saker som är totalt ointressanta, såsom kändisnyheter, mode eller sport.
åke vilse
7 september 2011, kl 18:30
Aftonbladet är just nu som en lösgodishylla. Massa färger, smaker och ingen logik.
Bland allt detta har man sina favoriter men dom är svåra att hitta.

En ordentlig uppfräschning med en gemensam nämnare, håll ihop temat.
Christer Eklund
min blogg www.diggo.se
7 september 2011, kl 18:33
Jag tycker att sajten alltid varit för tung. Lång tid att tanka hem sajtens förstasida m.m.
Men jag säger bara vad jag har märkt. Visst den kan vara hårt belastad också, men eftersom det är mycket flash, bilder och andra "divar" så blir den mycket tung. Samtidigt om det är mycket "kod" bakom sajten som inte syns, som också kan trycka ner hastigheten så att det blir slöare...
aftonbladets läsare
7 september 2011, kl 18:35
Ja er sida är faktiskt ganska seg att ladda... och skyll inte på mitt internet nu, för det är inte fel på den...

däremot kan ni skippa den massa reklamen på er sida, så tror jag att det är en bra bit på vägen till en snabb hemsida... bort med alla nyheter som är 2+ dagar gamla...
Patrik
7 september 2011, kl 18:36
Inte är det att ni har så mycket artiklar som gör sidan svårladdad. Det är ju all reklam! Flashklipp överallt.

Sen måste ni korta ner den, scrollhjulet får jobba rejält innan man bläddrat genom hela.
Andreas
7 september 2011, kl 18:37
För min del så laddar AF snabbt på min dator ,men sämre på min Smartphone ,jag tror allt beror på Hårdvara i användarnas maskiner ..
Scarface
7 september 2011, kl 18:37
Bra om stora nyheter prioriteras på startsidan, som bedöms ha stort läsarintresse. Mera lätt material bör kanske sorteras för sig.
balakalanag
7 september 2011, kl 18:38
Jag läser hellre Expressen först eftersom det segar med Ab. Ab får ligga och tanka i annat fönster sålänge. Tror det beror på allt bling-blång och flasch-blasch i reklamen som ska ladda först vad det verkar. I alla fall kommer reklamen före artiklar hos mig.
Wuild
7 september 2011, kl 18:38
Anser att aftonbladet borde ta bort alla dessa irriterade flash annonser.
flash är stort och tungt för en webbläsare att ladda och en animerad GIF bild fungerar precis lika bra,
de är flash som tynger ner sidan
Sagamax
7 september 2011, kl 18:43
Det absolut värsta med Aftonbladet.se är att ni tar betalt för att man ska få läsa vissa artiklar. Tror ni att det är höginkomsttagare som väljer att läsa er nättidning? Skamligt är vad det är med tanke på att Expressen.se INTE tar betalt. Nu kan man i och för sig tänka sig att de inte publicerar allt - socialdemokrat som jag är läser jag aldrig pappersvarianten av Expressen. Hur det än är med den saken kan ni i alla fall undvika att ta betalt för sådana artiklar som låginkomsttagare skull behöva få läsa ("hur spara på x på bästa sätt", "vad ska du göra när du inte har råd med x"). Att vi inte får läsa om "hur gick det sedan för TV-bönderna" kan vi väl stå ut med - vi har värre problem. Fel signaler sänder det då ... OM du har pengar får du tillgång till mer än andra.
Joakim Ottosson
7 september 2011, kl 20:26
Hej Sagamax. Vi har två stora inkomstkällor som betalar för sajten - reklam och Plus-tjänsten. Utan dessa skulle vi inte ha råd att producera nyheter överhuvudtaget. Men det är enbart visst exklusivt material som låses in i Plus - den vanliga nyhetsrapporteringen kommer även fortsättningsvis att vara helt öppen.
Serdar Potelli
7 september 2011, kl 18:44
Aftonbladets hemsida laddar mycket snabbt, ni borde ha fler artiklar och uppdatera oftare. Händer ofta att jag stöter på artiklar som jag läst för 2-3 dagar sen.
pär forsgren
min blogg parforsgren.tumblr.com
7 september 2011, kl 18:44
skippa horderna av reklam och speciellt de animerade
ullishemma
7 september 2011, kl 18:45
alldeles för plåttrig, gamla nyheter blandas med nya. annonser över allt.
är man sedan medlem i plus så blir det ännu värre.

er ren sida gärna bredare, annonser på ett ställe. med menyer bara överst blir den läsbara ytan bredare.
Anna-Lisa Gunnarsson
7 september 2011, kl 18:51
Hej!

Tror det skulle bli bättre om ni inte hade gamla nyheter på startsidan. Där vill man läsa, just det, NYTT/NYA NYheter... ;)
Däremot kan ni ha tidigare publicerade saker i ett arkiv eller så, och gärna lite lättare sökvägar än hittills.

I övrigt är jag nog helt nöjd med er sida...

Mvh
Anna-Lisa Gunnarsson
björn
7 september 2011, kl 18:51
Ingen rörlig reklam tack... då går allt mycket lättare....
Stefan
7 september 2011, kl 18:52
Det som stör mig mest är artiklar med TV-inslag, eller rentav artiklar med enbart TV som drar igång. Det tynger ner sidan enormt.

Det är heller inte alltid lämpligt med den typen av inslag, ofta vill man bara läsa. Tex inte poppis att råka dra igång ett videoinslag i kontorslandskapet - även om AB oftast är accepterat under arbetstid
kermitfrog
7 september 2011, kl 18:52
Sitter på ett bra bredband då jag är hemma, så då tänker man inte på det, men när man tex försöker se nyheter hemifrån under utlandsresa, ja då är det irriterande trögt.
Jag har förståelse för att er verksamhet till stor del finansieras av reklam, men viss borde det gå att införa regler för hur tunga applikationer de får länka in? Jag upplever att det är just reklamen som tar mesta kraften, och då menar jag MESTA! Dvs mer än själva nyhetstexterna.
Tack för ordet och tack för en i övrigt läsvärd tidning!
Lasse
7 september 2011, kl 18:53
Mitt förslag för en bättre och seriösare tidning:

- Första sidan ska enbart bestå av nyheter, bort med annan onödig skit
- Miska mängden reklam, den gör sidan långsam att ladda med all flashgrafik
- Bort med TV länkarna, den kan ligga under en annan meny
- Bort med sportnyheter på fösta sidan, den hör inte hemma där, alla gillar inte sport!
- Sidan är för låååååång, halvera den så att den inte ska bli så segt
- Sist av allt, ska ni bli bättre, bli seriösare med era artiklar, exempelvis skippa alla artiklar från sk experter som ska förklara allt om hur vi ska göra och inte göra, svenska folket är inga idioter!!
Anders
7 september 2011, kl 18:54
Ta bort flash annonser så blir nog sidan väldigt mycket snabbare.
Joakim Ottosson
7 september 2011, kl 20:28
Hej Lasse. Du är en av många som tagit upp just annonserna i allmänhet och "flash" i synnerhet. Även detta är en del av redesignen, så synpunkterna är värdefulla.
Fredrik
7 september 2011, kl 18:56
Gör inte om sidan för mycket, gillar inte alls SVD, SDS mfl. som bara har ett begränsat antal artiklar på startsidan och man måste klicka sig fram i olika sub-menyer. Mycket bekvämare att scrolla ner och ha "allt" på en sida..
leif
7 september 2011, kl 18:57
Har haf aftonbaldet som startsida på många hem pc'er men nu börjar starttiden bli så lång att vi succesivt byter. Vore bra med en snabb startasida så at man sen kan välja om man vill gå vidare på er site eller någonannastans. Vill ma bara kolla när bussen går så vil man inte vänta i onödan
Clas Mayer
7 september 2011, kl 18:59
Angående startsidan

kort, mer text mindre flash/rörlig reklam

Reklam, jag inser att den behövs men flash suger. Sidan går inte att ladda öht om man inte har bredband.

Avgränsa gärna i olika block så man kan se att här är det allmänna nyheter, här är det sport, här är det strunt osv.

Begränsa hur mycket av något som kommer på startsidan. ex max 5 nyheter, 5 sport, 5 nöje osv.

Menyn till vänster för olika avdelningar är värdelös eftersom den försvinner när man bläddrar ner.

Video/Aftonbladet TV är värdelöst, lägg ner det. Länka åtminstone till nåt som är avlägset relevant enligt länken man klickat på.
Miss_Einstein
7 september 2011, kl 19:00
Ganska segt för oss på landet, där hastigheten är starkt begränsad p.g. av gammal teknik som aldrig uppdateras eftersom telebolagen tjänar för lite på oss utanför storstan. Värst är dock självstartande filmklipp som dånar igång när man som minst vill det. Avskyr när det händer och surfar därför ogärna in på artikellänkar med TV-loggan.
Beundraren
7 september 2011, kl 19:00
Hej. Ja ni måste kunna tabort en hel del skit för det tar ju eigheter å komma in på Aftonbladet nu mera förmycket plotter.
Mvh.Lasse.
M-Gåva.
Bubba Shepperd
7 september 2011, kl 19:04
Ta bort all skitreklam med rörliga bilder från sidan. Gör sjukt mycket åt laddningstiden
Creativity
7 september 2011, kl 19:04
Har inga problem med artiklarna som publiceras på framsidan - ja, förutom rubriksättningen då (det gäller förövrigt alla artiklar - inte bara på startsidan.) Ni kan ju sträva efter lite seriösare rubriksättning än Veckans Nu och En Ding-Ding Värld så kommer nog folk ta er mer på allvar. Nu känns det som en hop fjortonåringar med väldigt begränsat ordförråd sätter era rubriker.

Problemet med er förstasida är reklamen. Det första varenda kompetent datoranvändare gör efter att ha installerat en webläsare är att blockera reklamen. För att besöka aftonbladet.se är det en nödvändighet med allt överanvändande av flash och andra animeringar. Det tar även hand om problemet med laddningstider då det rejält minskar mängden data som måste hämtas.

I övrigt stör det mig att filmklipp startas automatiskt i artiklar som innehåller både text och rörliga bilder.

Slutligen känns det som ert mål är att bli Sveriges svar på The Sun eller liknande tabloider. Det är ungefär den nivån ni är på väg mot. Om det är det ni strävar efter kan ni väl börja med att införa en sida med halvnakna tjejer - det är det enda The Sun någonsin gjort rätt.
SvenskFloridian
7 september 2011, kl 19:05
skippa alla irriterande annonser.
Dan Jansson
7 september 2011, kl 19:09
Vad sägs om att efterlikna funktionen hos Facebook? Antingen att ladda fler länkar till artiklar när man scrollat ned till slutet av sidan, eller att det finns en knapp i stil med "Visa fler..." i slutet på sidan?

Jag förstår att ni tjänar pengar på att ha reklam på eran sida, men några kanske ni kan rensa ut? Exempelvis Planet49... kom igen... "Du är vår favorit besökare! Du är online den ". Vad gör sånt på eran sida, egentligen?
Med vänlig hälsning,
Dan Jansson
Per-Eric Klingstedt
7 september 2011, kl 19:13
Att plocka bort PLUS är det första ni ska göra.
Efter att ni lagt in det på allt fler filer, kan jag säga att jag hellre läser
era konkurenters tidningar på nätet.
Där är det ju samma info gratis...
I övrigt var det en väldigt bra tidning, tills PLUS kom in i bilden.

Tack för mig...

//Klingan
John
7 september 2011, kl 19:17
Ni borde ladda delar av sidan dynamiskt när man scrollar neråt. Bättre för både användarna och för era servrar.
Trött på reklam
7 september 2011, kl 19:21
minska på reklamen!
Tiina
7 september 2011, kl 19:21
Problemet är väl inte ens mängden artiklar, utan det som tar tid att ladda är all reklam! Färre artiklar på förstasidan skulle väl bara leda till att det är 80% reklam där.
Clues
7 september 2011, kl 19:22
Problemet är all reklam som tar sån tid att laddas in innan man kan börja läsa Aftonbladet, det måste ni göra något åt, måste annars fixa något program som blockerar reklamen.
Russie
7 september 2011, kl 19:22
Ni kunde rensa lite bland alla artiklar... att samma artikel finns på 2-5 ställen på samma sida gör att åtminstone jag scrollar VÄLDIGT fort på er sida. Jag missar säkert en hel massa saker som skulle vara intressanta men jag orkar inte studera den noggrannt när jag har 30-minuters rast på jobbet. För det tar nästan den tiden att scrolla noggrannt och då har jag inte ens tid att läsa artiklarna utan får skriva ut dem och läsa dem på vägen hem! Jag överdrev kanske lite grann men inte mycket... Med vänlig hälsning! Russie
Daniel Larsson
7 september 2011, kl 19:23
Hej!

Jag upplever designen på aftonbladet.se som föråldrad. Kanske ska tänka på den också om ni har funderingar på att bygga om sidan. Antalet artiklar på startsidan tycker jag inte spelar någon roll, men hela hemsidan kunde optimeras och komprimeras för att laddas snabbare.

Men som sagt, designen är den som behöver åtgärdas om något.
/Daniel
Anton lebane
min blogg none
7 september 2011, kl 19:24
Ja eran sida är för tung laddad. ni är tvärt emot en IPHONE! men ändå dyrkar ni mobilen som en gud. -.- strippa av er hemsida så den blir snabb och ser bra ut om jag inte visste vad aftonbladet var och skulle gå in på er hemsida skulle jag tro att det är någon fejk hemsida då det är 80 % reklam och skit på den skärp er !
ccd
7 september 2011, kl 19:24
Jag har tröttnat på aftonbladet.se och det sätt ni presenterar "nyheter". Nyheter är inte alltid nyheter när ni dammar av gammalt material som ska verka vara färska nyheter. Hela startsidan är uppblandad med reklam både här och där och också reklam som man knappt kan bli av med. Det blinkar och hoppar av reklam mitt i och på sidorna och täcker ibland hela sidan och det är mycket irriterande. Många klagar på TV-reklamen som bryter programmen , men det här är värre. Ni har journalister som skriver riktigt dåligt på svenska språket och ibland funderar jag på om dom överhuvudtaget läst igenom det dom släpper fram på startsidan. Speciellt sporten. Om man bläddrar igenom startsidan ska man väl inte behöva se samma nyheter 2 - 3 gånger? Då är det inte konstigt att det blir onödigt tungt.
Nej, tänk om! Det vore skönt om ni själva kommit till insikt och är färdiga att göra positiva förändringar. I annat fall tror jag att ni kommer att tappa många läsare av aftonbladet.se.
Patrick
7 september 2011, kl 19:25
Jag tycker att aftonbladet.se är för resurskrävande, alldeles för många flashreklamer. Det är flertalet gånger som surfning på aftonbladet får processorn att rusa upp mot 100%, då sitter inte jag på nån liten kontorsdator. Jag har testat med IE, Chrome, Firefox och de drabbas alla i lika hög grad.

Jobba på att optimera sidan!

Tack!
jocke
7 september 2011, kl 19:32
ni kanske skulle ta bort all bullshit och ha nyheter som spelar någon roll för folk runt om i världen istället för alla pissiga skvaller artiklar om "bonde söker fru" "idol" "kungen" och liknade, om ni så absolut måste ha sån skit så spy inte ut det över första sidan ha allt det i en egen flik totalt och skippa all onödig reklam och skit så kommer nog sidan gå snabbare och en lite irrelevant sak bara : se till att det ni skriver är vad som faktiskt hänt och inte påståenden finns garanterat mer jag kan säga för att detta ska bli en bättre sida men lite får ni nog tänka själv.
Charlotta
7 september 2011, kl 19:38
Massiv reklammängd samtidigt samtidigt som var och varannan sidanu är PLUS-sidor rimmar rip-off
patrik edberg
min blogg www.wardriving.se
7 september 2011, kl 19:45
startsidan är på tok för plottrig och det är för mycket reklam

jag har ofta problem med filmklippen, reklamen fungerar men när det riktiga klippet skall igång "uppstår ett fel"

ketegorisera upp sidan lite istället, och sätt lite mer rättvisande rubriker!!
Benny
7 september 2011, kl 19:48
Ni kunde gott skippa all flash på förstasidan som segar ner den otroligt mycket varje gång man skall dit. Låt de enskilda undersidorna ensamma bära tyngden istället. Inte så att de skall bli tyngre än de redan är men förstasidan måste bli lättare.
mikael
7 september 2011, kl 19:55
Många artiklar på startsidan! Gillar att scrolla igenom den och öppna det jag vill läsa i flikar.
Simon
7 september 2011, kl 19:58
Skriv bättre artiklar.
Sluta skriva massor med felaktiga skvaller artiklar.
Sluta ta klipp från Youtube och ladda upp på era egna servrar med eran egen reklam.
Börja skriva rubriker som faktiskt representerar artiklarna.
Lägg ner det här med Facebook inloggning för att kunna kommentera.
Stavnings och grammatik kontrollera artiklarna innan de publiceras.
Ange källor till ALLA artiklarna.
Använd mindre reklam mellan artiklarna. Just nu packar ni det för mycket.
Ta inte med alla artiklar på "senasty nytt". Bara de sakerna som faktiskt är nyheter. ""Färre använder kondom" (02:56)"" ser inte så bra ut.

Ignorera inte era läsare. Bara för att någon påpekar fel eller misstag av skribenten skall det inte tas som en förolämpning.

Mvh Simon.
Anitaj
7 september 2011, kl 19:59
Gillar "verkligen" er snygga utformning av nättidningen! Tydlig och lättläst. Bra fokus på nyheterna. Jättebra bilder! Allt laddas direkt! Fungerar utmärkt! Behöver inte göras något särskilt! Har medelsnabbt bredband via fiber.
Torbjörn Johansson
7 september 2011, kl 20:00
Som layouten är idag är det ett enda virr-varr.
Visst kan ni "städa upp" den lite och dela in den i fler sektioner?
Sedan är reklamen ett gissel, visst jag vet att den behövs för inkomsternas skull men den tar på tok för stor plats.Om ni gör sidan bredare upplevs den kanske inte så plottrig som den är idag. Dom flesta datoranvändarna idag har grafikkort och bildskärmar som klarar en högre upplösning än den sidan är byggd för. Sedan för guds skull, ta bort flash animeringarna :)
michel hauzar
7 september 2011, kl 20:01
hej, jag läser dagligen aftonbladet, en sak jag stör mig på är att ni har så jävla mycket annonser, reklam med mera, dela upp sidan till midre sidor. te.x. en sida med bara nyheter å dylikt, sen med annonserna kan ni ha på en separat sida
sture ustinov
min blogg xx
7 september 2011, kl 20:01
Det är långt ifrån alla som har 100mbit förbindelse!!!
ER SIGHT ÄR alldeles FÖR TUNG HAR ISTÄLLET BÖRJAT LÄSA ANDRA NYHETS MEDIER!!
Beardoo
7 september 2011, kl 20:03
Bort med all reklam så laddas sidan snabbare för dom som inte redan kör med adblock och flashblock.
Pontus Runesson
7 september 2011, kl 20:06
Siten har blivit bra mycket långsammare vartefter ni dunkat på med annonser, förstår givetvis att dessa behövs för er. Kunde kanske korta ned det som står i rubrikerna och minska antalet bilder på hvudsidan.
Marcus Hansson
7 september 2011, kl 20:06
Om en del rörlig reklam skulle ta borts så skulle sidan blir mycket lättare och snabbare att ladda.
agakhan
7 september 2011, kl 20:14
I kväll har AB.se varit väldigt seg och bitvis varit omöjligt att ladda ner. Var helt utslaget en lång tid. Frågade redaktionen om de hade problem men som vanligt inget svar!
Joakim Ottosson
7 september 2011, kl 20:32
Hej, agakhan. Segheten på sajten berodde på den extrema trafiken vi hade efter nyheten om flygkraschen i Ryssland där hockeystjärnan Stefan Liv tragiskt nog omkom. I det intensiva nyhetsläget hann redaktörerna nog inte med att svara på läsarmejl; annars har vi som policy att alltid svara.
Peter de Jounge
min blogg Aftonbladet.se
7 september 2011, kl 20:17
Hej! Tror att Aftonbladet gjort samma misstag som så många andra siter som mera ser till ökade intäkter än till vad deras kunder, i ert fall läsarna, vill ha. Rensa bland ert minst sagt irriterande reklam-träsk. Jag som läsare går in på er site för att läsa nyheter, inte få reklam för saker som jag inte bett om eller som ens intresserar mig. Jag har varit med sedan Aftonbladet.se startade och följt utvecklingen genom åren. De sista åren har ni helt tappat greppet och helt enkelt blivit alltför penningkåta. Som det är nu får jag som läsare och intressent av nyheter lov att leta efter nyheter. Detta kan inte vara tanken med en nyhetssida på Internet. Tänk om, tänk rätt och gör om. Åter tillbaka till den mera renodlade nyhetssidan. Om inte, tror jag faktiskt att Aftonbladet kommer att tappa läsare och göra en lika stor pudel som Microsoft och andra självgoda jättar, Glöm inte bort vem som är er egentliga kundbas.
Adam
7 september 2011, kl 20:18
Mängder med Flash baserad reklam, en uppsjö av java-script , minst 2 mb bilder bara på första sidan. Massa onödiga "apps" från andra sidor, tar både CPU kraft och DNS lookup tid,
menar "tv.nu", "destination"...

Tok för mycket "Nyheter" varför inte dela upp dem dag för dag åtminstonde, nu är det så svårt att veta vad som är nytt sedan man besökte senast då nyheter från olika datum blandas hej vilt.
Tintomara
7 september 2011, kl 20:18
Håller med övriga.. Ta bort viss rörlig reklam, sitter på fiber men det tar ändå betydligt mkt längre tid att ladda ner än andra sidor vilket är irriterande! Mer lättladdat, bättre uppdelat så den upplevs som nindre rörig!!
Anders Vikberg
7 september 2011, kl 20:25
Det är alldeles FÖR mycket reklam. Annonser som ser ut som artiklar, insprängda bland artiklar, är vilseledande och inte bra. Man blir hela tiden irriterad på detta.
Riktiga, skrivna artiklar blir alltmer sällsynta. Istället läggs länkar till film/TV-klipp in. Detta ser jag som ett "billigt" sätt att bygga en sida som ändå väl är avsedd att stå för nyhetsjournalistik. Om jag vill titta på filmklipp går jag till Youtube eller liknande! Varje gång jag klickar på en rubrik och blir länkad till ett klipp som jag redan sett på TV så känner jag mig lurad.
Jag vill ha mer skrivet material!
agakhan
7 september 2011, kl 20:28
Jag förstår inte varför alla tjatar om att AB.se ska ta bort reklamen! Är ni helt infantila,någon ska ju betala driften av AB.se och ni vill ju inte bidraga.
Jonas
min blogg -
7 september 2011, kl 20:28
Aftonbladet laddar bra men kan lagga när man scrollar med två fingrar i mac. För att inte prata om sporten. Den laggar totalt sönder och är hur trög som helt med all sin reklam för spel och sina filmer med mera. Sönderkörd på reklam skulle man milt kunna säga.
Daniel
7 september 2011, kl 20:32
För möe reklam !!!
Linda
7 september 2011, kl 20:35
Om man inte har adblock så dyker det ofta upp enormt suspekta reklamrutor, av typen "Du är den första att logga in, det här är inget skämt. Klicka här och få en dator!". De allra flesta förstår att det inte är något att klicka på, men alla gör ju inte det. Jag tycker ni borde titta på det den delen, att er reklam är säker, inte innehåller några skadliga koder och liknande.

I övrigt är sidan förstås tung att ladda och det är ibland svårt att veta vad som är annonser och vad som är artiklar, men ja, reklam måste ni ju ha.
Tommy
7 september 2011, kl 20:37
Testa att öppna er startsida på en Mac. Det är tamigtusan OMÖJLIGT att surfa på aftonbladet utan adblock om man har en mac.
Danne K
7 september 2011, kl 20:40
Lustigt att man gnäller så mycket på reklamen. Det är väl den som finansierar denna sida? Annars håller jag med de flesta att gamla nyheter bör flyttas.
the_wave
7 september 2011, kl 20:43
Kanske off-topic, men man borde gå tillbaks till att man inte tvingas använda Facebook för att få kommentera på Aftonbladet. Alla vill inte ha Facebook, och man ska då inte tvingas att skaffa det. Det måste ju finnas någon bättre lösning? Varför räckte det inte med att ha ett konto på AB för att få kommentera, då kunde ni väl söka rätt på personen som näthatade, och vidta åtgärder?
Maria
7 september 2011, kl 20:49
jag störs ej av reklamen men ta bort rosa sporten från första sidan, flytta den till sporten helt o hållet, det är alldeles för mkt sport/rosa sidor på första sidan. AB laddas långsamt i min dator sedan Victorias bröllop, kanske ngt nytt installerades då.
Fredrik Svenfelt
7 september 2011, kl 20:49
En avdelning för E-games vore nice. Det blir bara större och större och kommer säkerligen locka många gamers till AB.
Joakim Ottosson
7 september 2011, kl 20:54
Hej Fredrik. Vi har märkt att det finns ett stort intressa och börjat öka vår bevakning av e-games. Vi kommer t ex att sända en stor Stacraft 2-turnering live den 17 september:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article13565214.ab
Pernilla
7 september 2011, kl 21:06
Första frågan torde vara om Aftonbladet ska klassas som nyhetstidning eller skvallerblaska? Alla dessa hajpade youtubeklipp som "analyseras" av bottenskrapet av svensk "underhållningsledare" borde sållas bort! Alla dessa google translate 'nyheter' som publiceras utan korrekturläsning eller extra sanningshaltsgranskning och som dyker upp om och om igen efter några månader/halvår ska också bort. Den ENDA webbaserade nyhetstidning av värde idag är dn.se. Till den statusen kommer Aftonbladet aldrig med denna nyhetsprostituering som anammas. Lars Johan Hierta måste vända sig i graven av denna urlakning av nyhetsmedia som Aftonbladet leder. Torvärdigheten är borta och likaså nyhetsvärdet. Tyvärr.
Joakim Ottosson
7 september 2011, kl 21:34
Hej Pernilla. Jag tycker att du är lite hård i din syn på Aftonbladets journalistik, men vi är tacksamma för synpunkter kring fördelningen av tyngre och lättsammare material. Vi vänder oss till många olika målgrupper som har olika intressen, men kan utan tvekan bli bättre både vad gäller ämnen och mix.
h1960m
7 september 2011, kl 21:16
Förse alla artiklar med taggar och gör det möjligt att välja vilka taggar som ska komma med på förstasidan.
Joakim Ottosson
7 september 2011, kl 21:35
Hej, ett projekt för att införa taggar pågår just nu. Det kommer öppna många nya möjligheter att underlätta för läsarna att hitta just det material de är intresserade av.
Henrik Eriksson
7 september 2011, kl 21:18
Hej.

Jag förstår att reklamen är nödvändig då dessa finansierar Aftonbladet, men jag sekunderar att artiklar och sidonotiser som är mer än två dagar gamla kan man ta bort från huvudsidan. Då blir det inte så mycket att ladda för varje gång, dom artiklarna kan man sedan komma åt från arkivet.
Bigbadda
7 september 2011, kl 21:28
Bilder tar normalt betydligt längre tid att ladda än text. Nu har ni tre kolumner bilder samt en kolumn annonser, det är alldeles för mycket. Det gör hela sidan plottrig, rörig, tung och förvirrande.
J.
7 september 2011, kl 21:34
Jag tycker att aftonbladet har blivit för mycket skvallertidning istället för en mera seriös journalistik tidning.

Räcker med en skittidning som Se o Hör,sjunk inte ner till deras nivå.

Mvh J
Bigbadda
7 september 2011, kl 21:34
Jag räknade lite snabbt nu och kom upp i 135 bilder på startsidan, det är antagligen mera eftersom jag inte räknade alla annonser och banners. Det måste ni ju själva inse att det är för mycket... Total laddningstid för mig är 25 sekunder på ett okej bredband.
MrPiffo
7 september 2011, kl 21:36
Jag kör Ubuntu Linux/FF och jag gillar verkligen den långa startsidan och variationen på ämnena.
Något som vore roligt är ifall läsarkommentarerna vore hanterbara som trådar eller liknande så man kan ha en diskussion med andra utan att det kommer femhundra inlägg däremellan. idg.se har ganska bra kommentarsdel.
Kan egentligen inte klaga på något mer faktiskt mer än flahreklam (kör man Linux får man i princip skruva fast laptopen i skrivbordet så den inte svävar iväg när fläktarna drar igång) så jag byter spår:

Saker som stör på andras sajter är:
Korta sidor med en massa "Nästa sida-länkar" Helt kass. Det är skönt att läsa med ett finger på scrollhjulet.

Så gott som alla skärmar idag är 16:9-format men webbmakarna verkar tro de är 9:16. Använd bredden bättre (här kan framför allt surfbankerna ta åt sig. Ett förbannat scrollande fram och tillbaka).
Daniel W
7 september 2011, kl 21:44
Personligen har jag i många år använt aftonbladet.se för att stresstesta webbläsare på diverse system. Det säger väl en del om vad jag anser om "vikten".

En idé vore kanske att ladda ert eget material före annonserna, så att inte sega servrar hos era partners slöar ner er sida. Finns det redan något vettigt att läsa på skärmen blir det mindre störade att vänta på segladdade annonser.

En möjlighet kanske vore att låta priset på annonser påverkas av hur resurskrävande de är, så att det lönar sig för annonsörer att göra annonser som tar mindre bandbredd och inte belastar datorn så hårt.

För enskilda artiklar vore det kanske en idé att inte repetera hela löpet nedanför varenda artikel. Slå en kik på t.ex. SvD.se som jag, tekniskt sett, tycker fungerar bra.

Testkör sajten med moderna browsrar på gamla datorer. Förr var tipset att använda gamla program till gamla datorer, men med alla säkerhetshål idag måste ju även de med gammal hårdvara uppdatera mjukvaran och då är det lätt hänt att det senaste åker in, så prova med IE9 på en engigahertzare med halv gig ram, senaste firefox på en trött eee-pc o s v. Det är verkligheten för många.
peewee_sweden
7 september 2011, kl 21:49
Ta bort reklamen

Problemet löst.
John
7 september 2011, kl 21:52
Några fler förslag:

Som sagt, ladda innehållet dynamiskt allt eftersom man scrollar ner.
Ladda reklamen först när det inte finns något annat att ladda. Och försök att överge flash för reklam.
Rensa upp i största allmänhet och gå igenom och städa upp all javascript.

Sedan skulle jag gärna se att man kunde skaffa sig ett konto hos er där man kan filtrera ut nyheter innehållande vissa ord, tex "kissie", "bonde söker fru" och "chockattack", och sedan få en egen förstasida med nyheter man faktiskt vill läsa. Och kanske kan ni då också ha mer riktad reklam.

Eran mobilsida är ganska bra men kan bli bättre (snyggare, och mer fancy jquery!).

Dock känns det som om aftonbladet skulle behöva börja om med en ny CMS och göra saker rätt från början snarare än att städa upp den befintliga sidan.

Hör av er om ni behöver förstärkning :)
Zcalman
7 september 2011, kl 22:07
Plocka bort äldre artiklar tidigare eller kanske bara rada upp dem längst ner i en lista med rubriker, på så sätt försvinner lite bilder. Vore härligt om ni kunde strukturera upp hela högerkanten då den gör hela sidan väldigt rörig och man blir bara förvirrad.
Qummin
7 september 2011, kl 22:16
Det finns något som heter web standards med vilket tillgänglighet och användbarhet är A och O. Aftonbladet är så långt ifrån tillgänglighet och användbarhet man kan komma.

BÖRJA alltså med att omstrukturera, läs sedan på hur man gör för att följa web standards. Slutligen - skippa all flashreklam, popups, och annat trams, Herregud det är ju inte 1980/90-talet längre!
AW
7 september 2011, kl 22:20
Jag gillar idén med taggar ett par inlägg ovan.

Flash är absolut ett hinder, på flera sätt. Dels blir sidan långsam, dels använder annonsörer rörliga bilder till den grad att jag ofta scrollar förbi nyhetsartiklar enbart för att slippa de närliggande annonserna.
M.B.O
7 september 2011, kl 22:41
Ta bort Flash popup reklam och Facebook så är problemet löst. Tycker dock att det är smått komiskt att se APB blocka ett popup försök 20 ggr när jag klickar på en av era länkar...
Marc
7 september 2011, kl 22:45
Aftonbladets långa uppladdningstider gör att jag ofta stänger ner och går till någon annan webbtidning. Det är för mycket bilder och för lite text, ta bort alla länkar till webb-TV också. AB ska i första hand bestå av textade nyheter.
kiosk
7 september 2011, kl 22:52
Skaffa adblock plus alla + bättre internetuppkoppling (riktat till läsarna).
Helen
7 september 2011, kl 23:09
Som många har sagt så är det för mycket reklam. Jag vet att ni får pengar för det, det respekterar jag. Men kan ni inte trycka bort dom i högerkanten så att man slipper se dom bland nyheterna. Inte inblandade i snabblänkarna utan ääääända bort till höger bara reklam i en liten remsa. Det blir annars för plottrigt och man blir bara irriterad av allt sk*t man måste scrolla förbi för att läsa nyheterna.
Marie Lennerljung
7 september 2011, kl 23:12
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt.
Marie Lennerljung
7 september 2011, kl 23:12
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt.
Marie Lennerljung
7 september 2011, kl 23:12
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt.
Marie Lennerljung
7 september 2011, kl 23:13
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt.
Marie Lennerljung
7 september 2011, kl 23:13
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt.
Marie Lennerljung
7 september 2011, kl 23:13
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt.
Xerm
7 september 2011, kl 23:13
Jag är en frekvent läsare av alla stora nyhetstidningar i Sverige och en hel del ute i världen också så det finns en del att jämföra med.

Först och främst vill jag påpeka två saker till er och till de andra som läser kommentarerna:

1. Givetvis ska ni ha reklam. Den som tror att en modern nättidning kan överleva utan inkomster är ju inte direkt med i matchen. Det är bra att folk lyft fram kritik mot Flash-baserad reklam däremot, det tar ofta lite för mycket kräm på vanliga svenssondatorer.

2. Självklart ska ni ta betalt för en del av materialet. Inget konstigt i det. Titta ut i Europa så ser det likadant ut.

Hur som helst, nu vidare till min kritik. Ni bör låta denna process vara långsam. Tänk igenom vareviga pixel på sidan flera gånger om. Det hade varit fantastiskt om ni hade satsat på HTLM5 då detta vore perfekt för så väl ert rörliga material som reklam. Förstasidan måste städas upp. Högerspalten är alldeles för ostrukturerad. Jämför med hur ni vill presentera er tidningsetta, helt enkelt. Se över alla era oändliga undersidor. Har de verkligen så pass många läsare att det går att rättfärdiga deras existens? Ja, ni vet. Att göra om en sida av den här kalibern är ett gigantiskt projekt och en stor utmaning. Lycka till!
Marie Lennerljung
7 september 2011, kl 23:14
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt.
Mia_L
7 september 2011, kl 23:17
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt
Mia_L
7 september 2011, kl 23:17
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt
Mia_L
7 september 2011, kl 23:17
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt
Björn
7 september 2011, kl 23:17
Jag vill kunna styra innehållet på första sidan lite mer. Jag skulle t.ex. vilja kunna välja vilka ämnen som är viktigast för mig och ta bort sånt jag är totalt ointresserad av t.ex. sport.
Mia_L
7 september 2011, kl 23:17
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt
Mia_L
7 september 2011, kl 23:17
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt
Mia_L
7 september 2011, kl 23:17
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt
Mia_L
7 september 2011, kl 23:17
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt
Mia_L
7 september 2011, kl 23:22
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt
Mattias
7 september 2011, kl 23:31
Hej. Går direkt på sak

Ni har för mycket gammla nyheter som tar upp en ohygglig mycket plats. Bl.a era "video" hörna(glömt vad ni kallar det) där finns det filmer från 1 år tillbacka som är helt onödigt.
Ett till tips är att inte ta upp gammla nyheter om och om igen. Det går inte en dag utan att jag ser en "ny" artikel som jag läste för 4 månader sen.

Sen skippa mode sidorna på första sidan. Ser länkar som går till mode sidorna var jag än kom. Så sen som idag hittade jag en sida om mobbing i skolan och varför den uppstod. presist brevid var det en artikel om mode och det "senaste" inom mode världen.

Men i övrigt så kan jag inte klaga på reklamen då det är vad som gör det grattis. Kanske ni kan försöka slippa käna de där extra 10.000 som ni igenkligen inte har någon nytta av bara för att göra reklam för nelly eller vad det nu kan vara.

Ber om usäkt för alternativa stavfel. Ha en bra dag.
sdf
7 september 2011, kl 23:32
1. Dela upp tidningen i tre flikar, en är nyheter, en är nöje, en sport. Så slipper sidan laddas så långsamt för att få med alla 3 på en sida och man enkelt kan välja vad man vill läsa!
2. får ont i ögonen av att läsa aftonbladet, det är som en kväll i las vegas!! för mycket blinkande och färg.
Erik
7 september 2011, kl 23:33
Jag tycker er hemsida är bra och det är mest bara på mobila enheter man märker att den är lite långsamt och tung scrollad tex på surfplattan.

Nånting väldigt störande dock är att man aldrig kan använda bakåt knappen efter att ha varit på en artilken för att komma tillbaka till föregående websida. Använder man bakåt så är det som att man måste trycka 1-2 gånger extra för att faktiskt komma bakåt, very annoying. :)

keep up the good work!
Mia_L
7 september 2011, kl 23:33
Helt klart är Aftonbladets startsida alltför tungladdad.
Det är dock inte Aftonbladets egenproducerade delar som är det stora problemet, utan vissa annonsörers annonser som ställer orimligt höga krav på både bandbredd och datorkapacitet. Därför borde Aftonbladet ställa krav på hur annonser som länkas in får vara utformade i fråga om just att de inte får lasta ner läsarnas datorer alltför hårt
Hans Blomström
7 september 2011, kl 23:39
Tag bort gamla "nyheter".
Linus
7 september 2011, kl 23:42
Det räcker med ett ord - stilrent!
Bort med allt krumelux på hemsidan, gör den enkel. Som det är nu blir ögat förvirrat.
Bort med de överflödiga aftonbladet-färgerna och finlira lite med färgen på logan högst upp endast.
Ge hemsidan en blanding av gammal tidning och dagens fräna ting. Ge anonserna på sidan lite mer stil!
Gör om hela sidan från grunden är mitt tips.
Stilrent!
Christer Persson
7 september 2011, kl 23:57
Har en önskan att ni kan ha ett val på att endast få text inlägg/repotage och då få bort alla TV repotage. Det laggar på 3G mm. Fler och fler repotage är på levande repotage och det är bandbreddskrävande. Bör gå att sortera bort vid svag lina.
mvh Christer
Kulturfilosofen
min blogg http://filosofen79.wordpress.com/
8 september 2011, kl 00:03
Ta bort allt plotter och de där irriterande annonserna som ni har, speciellt de som har ljud för sig. Tre spalter med text och bilder är lite mkt för oss vanligt dödliga..
pkurant
8 september 2011, kl 00:09
Som många nämnt - minska reklamen.

Enlig mig är reklam lika illa som SPAM, faktisk. Det suger bara en massa bandbredd, och det i sin tur gör att datorn måste vara igång längre vilket gör att det går åt mer EL, vilken i sin tur måste produceras, och vilket säkert bidrar till kolkraftverkens överlevnad ;)

Så att till exempel göra reklam att man tänker på miljön, är väl inte så mart ;)
cr0ft
8 september 2011, kl 00:13
Självklart svar som flera redan har gett (jag skriver bara det jag också för att trumma in meddelandet) - Aftonbladet har fruktansvärd annons-övervikt. Rent bortsett från att sajten ser för... besvärlig ut så får man ju nästan epileptiska anfall av att se på eländet, och sen är det förstås enormt tungladdat i browsern.
amanda
8 september 2011, kl 00:17
Att ha tre spalter är helt onödigt. Den högra är det ingen som klickar på! Dessutom finns redan klippen/artiklarna lättillgängliga i vänsterspalten, så varför ha dem där också? Håller med om det folk säger ang flash, alldeles för mycket! Gör sidan lättare, ha inte 100 kategorier utan lägg ihop dem lite. Istället för att ha fem nyhetslänkar i samma arikel om samma sak, så ha EN rubrik och så får den intresserade klicka sig in på den om man vill läsa alltihop. Reklam är förstås nödvändigt, men det behöver inte vara så stort och blinkande och rent ut sagt irriterande - sätt lite gränser.
Maria
8 september 2011, kl 00:19
Kan ni inte göra en betal-sida som är helt reklamfri?
Hasse
8 september 2011, kl 00:40
Till folk som kritiserar ab för att låsa artiklar till plus eller har reklam på sidan, hur tycker ni de anställda ska få lön? Det är okej att de som vill ha något att läsa till kaffet slipper lägga pengar på det men inte okej att folk som ser till att det blir verklighet får pengar till mat?

Skärp er...
Matroona
8 september 2011, kl 00:40
Titta hur finska iltalehti.fi har lagt sina sidor, det tycker jag fungerar bra för det mesta (de har också reklam som strular till det ibland) o där är det mycket lättare att hitta artiklar. Läser aftonbladet varje dag här fast ibland öppnas det mycket sakta. Trodde det var min dator som inte är tillräckligt bra.
Mats Jonasson
8 september 2011, kl 01:03
Det mesta som går att "klaga" på och sådant JAG skulle vilja se ändring på är redan skrivet av de flesta andra.. Men en MYCKET viktig del är MENYSYSTEMET och artikel layouten. Era menyer rent ut suger stenhårt tyvärr :( känns som att det är typ en miljon (överdrivet så klart) olika val och alternativ här och där.. inget hänger ihop..

Strukturera upp det smart så vi alla får bra översikt. Vill vi läsa om sport så går vi helt enkelt till den delen och slipper där massa andra nyheter i huvudtaget osv osv. Det är svårt att strukturera och hitta det ultimata systemet så klart men som webbdesigner själv så har jag aldrig förstått varför en så stor tidning som Aftonbladet ALDRIG tagit tag i detta, anlitat ett stort och bra webbdesign företag eller anställt riktigt vassa designers på heltid som enbart ska designa och komma med nya bra ideer och ha direkt kontakt med oss läsare ;)

Titta bara på Joomla och andra större CMS lösningar t.ex. Kika hur andra gjort och hur ni själva kan lägga upp det..

Och ja, eran startsida suger mycket kraft tyvärr..

www.washingtonpost.com tycker jag personligen har en rätt okey design och ett bra menysystem. www.denverpost.com är också ett bra exempel på hyfsad struktur och relativt bra upplägg ;)
Linus
8 september 2011, kl 01:08
Sortera alla nyheterna efter uppläggsordning och när dom blir gamla flyttar man dom bara till arkivet.
Som det är nu finns det massor med gamla nyheter som flyttas upp i listan så allt är en ända röra.
Blanda inte reklam saker i nyhetsartiklarna, reklamen kan vara i sidospalten om den nu måste finnas med.
Sidan laddar blixtsnabbt för mig men jag har snabb dator och fiber nät så för min del hade det kunnat vara mycket mera elände innan det blir segt.
Mitt tips till att förbättra sidan skulle nog vara: Fokusera inte på vinst utan fokusera på att göra en så bra och intressant nyhets sida som möjligt.
Erik
8 september 2011, kl 01:11
Om ni vill ha en snyggare och stilrenare sida utan en massa fula banners, kan vi väll försöka anställa en vettig flash-designer till företaget.

Flash är ju inte nytt, men det är fan så mycket fränare än gammal html.
Benji
8 september 2011, kl 01:12
Säger bara sluta upp med popup!? Seriöst det är är så jäkla 90-tal eftersom de flesta har popupblockerare eller som mitt fall stängt av det eftersom jag kan tycka att inte många fler sidor än er använder det. Sedan sluta med flash annonser som följer med bilden har man inte klickat på dem från början kommer man verkligen inte skulle vilja klicka på dem när de är så påtvingande. Sluta också att ha betalannonser som ser ut att vara skrivna av er det är missledande.
Övervakare
8 september 2011, kl 01:26
Ska gå rakt på sak, gör sajten mer enkel, väl organiserad och bort med allt skit såsom annonser, "klickmonstret", bloggar, saker man måste ha "plus" för och läsa allt sånt skit ska bort från startsidan det gör bara sidan trögare och tung.
Prins Hatt
8 september 2011, kl 01:42
Definitivt för tung. Första sidan bör vara lätt, inget flash o återhållsamt med bilder. Söm det nu är drar man sig för att startsidan. Den ska ju vara snabb och överskådlig.
Danniel
8 september 2011, kl 02:11
Ta bort/minska flash, java etc. Skapa en egen avdelning för eran Web-TV nyheterna så de som vill se er nyhetsrapporterting via web-tv kan enkelt gå dit och se alla de nyheterna.

Nu använder jag ju redan ABP för att blockera det mest störande, men sidan är ju hur seg som helst, trots det.
Pallemannen
8 september 2011, kl 02:15
Sidan är sjukt seg, och då har jag ändå bland det fetaste som går att köpa, både i datorkraft och internetpipa. Förslag:

1. Skippa flash!!

2. Bort med alla TV-länkar. Jag surfar till AB för att jag vill läsa. Extra irriterande är TV-länkar som inte är tydligt uppmärkta som TV-länkar. Lägg TV-inslagen på en egen sida, så kan man surfa dit när man vill se på TV.

3. Jag är sportdåre, men skulle inte ha något emot om sporten hamnar på sportbladet.se eller dylikt, med bara en länk från förstasidan.

4. Minska mängden reklam. Ta in mer pengar på betalartiklar istället. (De som klagar på 20 kr/mån borde kanske byta jobb).

5. Mät upp sidan. Det finns tools som visar vad det är som tar tid.
Browken
8 september 2011, kl 02:34
Sidan har ju missat alla stora revolutioner på nätet de senaste 10 åren i form av allt vad det kallats med web 2.0 osv. Min gamla geocities sida (RIP) kändes mer modern än Aftonbladet gör i dagens läge.
Marcelo
8 september 2011, kl 02:36
Hej,

Ni har bestämt att man för att kommentera måste vara inloggad på Facebook för att kommentera. Man skulle kunna förlänga den delen. Jag skulle vilja att artiklar som jag har läst försvinner. Ibland kollar jag aftonbladet.se flera gånger om dagen och då skulle jag vilja att bara de nya artiklarna syns.

Sedan är det för mycket flash reklamer som måste ladda.
(En dag blev jag så frustrerad att jag gjorde ett script som tog bort alla reklamer, det var behagligt)

Tack för en bra tidning :)
HH
8 september 2011, kl 03:36
Det är alldeles för mycket på förstasidan. Om ni kan ha toppnyheterna där så vore det bra, och sen ta bort en massa reklam, plus att dela upp allt. T ex en länk för underhållning, en för "utomlands", en för "politik" en för "mat" osv. Det kanske blir lite lättare då.
Kaj Björkman
8 september 2011, kl 03:44
Som många redan påpekat: skippa Flash, kör något mer fritt typ html5. Sedan, kolla in Er egen hemsida för 10-15 år sedan, visst laddade den väl mycket snabbare?
Lägg över alla "plus"-medlemmars länkar till en separat sida! Bara där lär ni kunna "banta" er förstasida!
Bord
8 september 2011, kl 04:50
Kan bara säga en sak: för mycket flash. Innan jag skaffade flashblock så laggade sidan, varje gång jag scrollade. Och då har jag en helt ok laptop.
För övrigt gillar jag att ni har många artiklar på framsidan, man kan skumma igenom och hitta något intressant.
SimsSpelare
8 september 2011, kl 04:59
Jag säger som många andra, det är för rörigt på framsidan. Ibland ligger samma "nyhet" på 3 ställen och gamla nyheter dyker upp då och då i höger kant. Eller ganska ofta vill jag påstå. Kollar just igenom sidan och det är enormt mycket Plus länkar på höger sida. En del har funnits i flera veckor, varför inte bara ha de nyaste på första sidan...

Hemma har jag inte så mycket problem med laddningen eftersom jag också använder mig av FF, adblock etc men man måste vara försiktig har jag märkt för jag råkade blockera lite för mycket en gång och hela sidan blev vaj!

Däremot på jobbet märker jag nu vilket problem det är. Jag har ingen makt över vad vi har på jobbet, jobbar inom SLL och där har vi fått en ny plattform vilket betyder att vissa av oss har nedgraderats i webbläsare. Vi har en gammal version av Explorer, på vissa siter står det tom det och man ber att snälla ladda hem en nyare version. Tyvärr kan vi inte det för det är låst. Aftonbladet och även er konkurrent tar mycket lång tid, minst 15 sekunder att ladda och ska man tillbaks till föregående sida tar det nästan 10 sekunder innan den reagerar, så jag förstår de som fortfarande har äldre och slöare internet. Det är inte så att alla har bredband som man kan tro.
Johnas
8 september 2011, kl 05:39
Det man ofta ser är ju gamla och återkommande "skvaller" och öven en del "nyheter" som då inte längre är några nyheter. Om ni inte återkommer med allt sådant så blir det ju mindre att ladda. Lägger man sedan till sådant som många andra skriver om att rent tekniskt förbättre siten så borde ni snart i alla fall vara närmare målet med en snabb site.
Sir William
8 september 2011, kl 06:29
Jag tycker till skillnad från vissa andra att det är rätt trevligt med lite skvallertidningsnyheter. Det lättar upp och gör inte tidningen allt för tråkig. Tycker heller inte att Aftonbladet laddar speciellt långsamt, men den är långsammare än t.ex. Expressen. Fast då har Af fler nyheter, och dom tycker jag faktiskt att det är värt att vänta på. :-) Jag tycker annars att Af är en fantastiskt bra nättidning som jag inte kan vara utan.Det är tur att Firefox och Google har bra blockeringsprogram för reklam, men IE har det inte och med den blir sidan ganska hopplös.
Cutte
8 september 2011, kl 06:43
Ta bort all reklam!
raija53h_3041542
8 september 2011, kl 06:48
Uppdatera oftare, gamla nyheter hänger kvar ofta i flera dagar. Det är ingen mening att bläddra sidan längre ner än dom översta nyheter som det ser ut nu.
Gama
8 september 2011, kl 06:53
Ett par saker som poppar upp direkt i tankarna så här på morgonen:

1 - reklam som låter och lever om utan att man aktivt klickat in på den är helt förkastlig. Nej, det räcker inte att jag råkar dra musen över en ad för att jag ska ha utryckt nog med intresse för att jag ska vilja höra en finlandsfärja bröla, eller ännu värre (om än den biten blivit bättre på sistone) reklam som börjar spela jinglar utan att man ens är i närheten med muspekaren. En websida ska vara TYST tills jag aktivt KLICKAR in på en länk som innehåller ljudmaterial, och även på de sidorna bör det finnas en tydlig play-knapp att trycka på innan sidan börjar låta. Inte som nu att web-tv länkar autospelar när man klickar in på länken.

2 - Var tydlig med vad som ÄR reklam och inte. Nuförtiden är det mycket material som är maskerat som artiklar men som i själva verket bara är ännu mer reklam. Det gäller både länkar i de massiva flash-blocken och texter skrivna på redaktionen men som är i praktiken klippta och klistrade rakt av från olika företags produktbeskrivningar.

3 - Skippa alla tramsiga superlativ i rubriksättningen så kan ni säkert kapa laddningstiden med 25% - jag pratar om alla "bla bla bla ... Som du inte trodde fanns!", "Bla bla bla ... Som du måste se för att tro!", "Bla bla bla ... Som du aldrig sett förr" och "Bla bla bla Chock hit, kaos dit, och kris överallt!" med mera. Speciellt tramsigt blir det med alla webbtv-länkar om ryska aliens, skakiga och suddiga "monster-filmer" och små lösryckta fragment ur diverse kommersiella TV-program (se punkt 2 ovan).

Listan med saker ni kan göra bättre på hemsidan kan göras ungefär lika lång som er förstasida, men det här är väl några av de mest akuta sakerna att ta tag i enligt mig.
Angel
8 september 2011, kl 07:19
JA ni är fan det segaste som finns.... Sen vad ni kan göra, det vet jag inte då jag skiter fullständigt i hur ni löser det bara ni löser det =)))
Sigge
min blogg -
8 september 2011, kl 07:26
Varför inte göra hela AB på nätet till en betalsida så kunde ni skippa stora delar av reklamen och plustjänsten vilket hade minskat er administration och sänkt era kostnader. Just nu så är det rörigt, tungt, fullt av gamla nyheter. Som det med vildsvinen igår, bilden med 200 kilos grisen den var från 2009 men ni lägger upp det som om den var skjuten igår. Skippa tabloid biten, låt svensk gamtidning stå för den biten.
mika
8 september 2011, kl 07:33
bort med all rörlig reklam , så funkar det så mycke bättre ///
Christian
8 september 2011, kl 07:37
Ja, ta bort all jävla flash-reklam som finns överallt på sidorna. Ersätt med statiska bilder om ni måste ha reklam. Fan va drygt det är med all flash....
angelusamin
8 september 2011, kl 07:41
Jag tycker med som flera andra att Plus-tjänsten bör ses över. Och inget svammel om att det är den som betalar er sida. Vi är inte korkade. Klart de tär er Reklam som betalar allt ert.

Angående hur segt det går är ju beroende på vilka datoerer och internet människor har med.
Det är kanske det ni borde göra en undersökning om.
Magnus
8 september 2011, kl 07:49
Största problemet med Aftonbladet är den oerhört pinsamma nivån på skribenterna. Det är som ett dagis många gånger! Värst är alla superlativ som används! Ni våldför Er på språket alltför ofta. "iPhone-dödare", "Katastrof i Big Brother" bla bla.

Men nu var det väl tekniken som var i fokus:
- Utvärdera den tunga Flash-grafiken. Jag har blockerat all reklam och Flash sedan det var tekniskt möjligt, så jag har väl egentligen aldrig störts av den. Men av någon anledning är Er sajt bland dem segaste ändå.
- Se över den övergripande designen. Som det är nu är det ett virrvarr av olika färger, fält och spalter. Snegla gärna på DN.se för dom har format en smakfull sida.
Nicke
8 september 2011, kl 08:00
Minimera mängden flash på sidan, sedan är det bra om ni delar upp den i flera mindre sidor med flikar högst upp, t ex Nyheter, Nöje osv. Det känns väldigt omodernt att ha en lång och tungladdad sida som visar allt. Sidans höjd borde minska med 80%. Mycket bättre att dela upp på flera mindre sidor så man enbart ser det man är intresserad av.
Patrik Karlsson
min blogg www.back2basic.se
8 september 2011, kl 08:02
På mitt 24 bredband tar det mellan 2,5 - 4 sekunder att ladda Aftonbladet.se (startsidan)

Enligt mätningar från Pingdom är det följande som tar längst tid att ladda.

1. Verifikationen huruvida läsaren är PLUS-kund eller inte
2. Banner-rotationen under "Panorama".
3. Inläsningen av javakoden från Helios AD (i förlängningen även Flash-inläsningen från dem)
4. Widgeten från Klart.se med vädret bredvid loggan
5. Facebooks instick "Rekommenderat på Facebook"

Där har ni det som individuellt överlägset tar mest bandbredd på Aftonbladet, förrutom att ni har en ganska fullsmockad förstasida med småbilder (354 st) som alla är en del i "alla bäckar små...."

Mina förslag:

1. Måste verifikation av PLUS-kund ligga på förstasidan? Som det är idag är (antagligen) en övervägande del av era sidbesökare som inte är PLUS-kunder som måste stå ut med den här laddningen varje gång. Kan inte PLUS-kunder logga in varje gång de ska till ett PLUS-ämne? Alternativ att man lägger verifikationen riktad mot just PLUS-sidorna.

2. Banner-rotatorn tar oväntat mycket laddning... ligger den på en seg server?

3. Helios ADs inläsningsprocedur borde kunna lösas på ett bättre sätt. Går det att streama reklamfälten på ett mer kb-snålt sätt? Alternativt begränsa antalet flash-reklamer på sidan. Snabbt räknat hittade jag 11 st...

4. Behövs widgeten för Klart.se överhuvud taget? Känns mest som en estetisk standardpryl som hängt med från 90-talet... dock bra reklam för Klart.se (ert företag).

5. Facebook-insticket. Sociala medier är ju alltid roliga och hajpade. Dock är frågan hur mycket trafik ni verkligen genererar där den ligger idag? Den tar mellan 0,7-1 sek att ladda. Är det värt det?

Hoppas nån del av min minianalys kan komma till nytta... :)

Mvh,
Patrik Karlsson
patrik@back2basic.se
Eje
8 september 2011, kl 08:03
Orsaken till att sidan är slö är all flash-reklam. Utan flash-reklam skulle sidan ta mindre än en tiondel så lång tid att ladda. Tur då att adblock finns både till Firefox och Chrome så man slipper skräpet.

Om ni vill rensa i själva innehållet på sidan, vilket jag anser att ni borde så kan ni:
- Sluta ompublicera gamla nyheter om och om igen för att fylla ut sidan.
- Sluta hitta på nyhetsrubriker som inte har någon egentlig nyhet bakom.
- Sluta publicera nyheter om spöken/ufon/monster/andar (1 minuts "journalistik" på google visar ändå att det bara är skitsnack).
- Sluta flörta med pseudovetenskapliga påhitt såsom new age medicin/behandlingar, bantningsmetoder utan vetenskapligt stöd mf. och låtsas som ingenting när personer påpekar varför det är nonses (parentesen ovan gäller även här)
- Sluta göra artiklar/tv-program som inte har med nyheter att göra (tex Schulman).

Om ni rensade bort ovan skulle sidan förmodligen blir lite bättre.
Frodda
8 september 2011, kl 08:21
Hej

Läser tidningen dagligen gillar upplägget!Håller till viss del med om kritiken mot flash men det är ok för mig.
Däremot jag som betalande plus medlem upplever i bland problem, bland annat vid kommentarer.
Ser jag en artikel med kommentarsfunktion och jag ex vill kommentera så måste jag logga in, trots jag loggat in automatiskt när jag är på sidan.

Går jag vidare och ser en annan artikel så måste jag logga in igen.

Annars skulle jag vilja man strukturera upp sidan ännu mer, stramar upp den.
Gör överblicken mer lättläst.
Ev kanske välja favouriter där man kan ange vad man är intresserad av så nästa gång jag besöker så är såna nyheter överst på sidan.

Har inga exakta förslag, utan försöker mer så frö.

Annars gillar jag man frågar efter kritik, det bevisar man vill utvecklas!!

Tackar för ordet

Vänliga hälsningar
Frodda
Ulf Bohlin
8 september 2011, kl 08:23
När jag sitter på jobbet så låser sig laddningen av er startsida pga all reklam som kontrolleras. Det finns dagar då det inte är värt att ladda aftonbladet. Misstänker att det aldrig var meningen.
När jag är hos min far och försöker ladda aftonbladet så tar det så lång tid att vi hoppar till andra saiter. Han har inte en dator av senaste snittet och all grafik som ska laddas tar tid.
Det måste finnas andra sätt att bygga webb-sidor på som varken låser datorn eller tar en massa tid att ladda. Aftonbladet håller på att bli en överviktig oanvändbar webb sait.
A.
min blogg -
8 september 2011, kl 08:34
Aftonbladet är idag den tyngst laddade nyhetssidan. Det gör att många inte orkar gå in här och läsa. jag tycker det är jättebra att det här problemet har blivit kännt av AB nu.

Sen tycker jag inte att det är det största problemet med den här tidningen. Det är så mycket stavfel och fel i artiklarna överlag att det ibland blir löjligt. Så kallade journalister skriver helt absurda rubriker, och i brödtexten refererar till exempelvis resultat eller historiska meriter som ofta är helt fel.

Så, ska vi tala om design och så vidare här, så tycker jag att en artikel borde korrekturläsas i alla fall minst 1 gång så vi slipper läsa stavfel och faktafel.

Sedan är det också på tok för mycket plåtter på hemsidan. Det är popupreklamer, det är reklam på sidan, det är minimedia som lägger ut annonsartiklar, det är 50 små tv-rutor till höger, precis som om ni skulle vilja vara youtube.

Nahe, jag tycker den här bloggen var det bästa jag sett, och jag hoppas verkligen att ni kan ta åt er av den kritik som skrivits i kommentarerna, så att vi kan få en bra internettidning.
Tack.
Johan
8 september 2011, kl 08:41
Att vara medlem i plusbör inte innebära att du ska få MER annonser och MER nonsens... man betalar ju för att SLIPPA annonserna! tänk på det så kanske fler skaffar plus

Reklamen är trots allt den största boven i detta fall. Vissa gånger måste jag stänga av alla normala funktioner i min läsare för att ens kunna besöka sidan!
få bort all flash OCH DEN J**LA SCROLLANDE REKLAMEN!!!!
just den lilla biten som följer din scrollning drar så extremt mycket kod, minne och grafik så det är sorgligt!
VulcanZ
8 september 2011, kl 08:50
Förr i tiden läste jag mest DN på nätet. Och hade ett rätt slött internet. Deras sajt förändrades och gjorde att den laddades sämre, så jag började läsa AB istället som laddades snabbare. Numer är det tvärtom så igen att DN laddas snabbare än AB.

En orsak är som sagt alla Flash-baserade annonser, i synnerhet de som 'flyter med' när man scrollar. Att sedan exakt samma flash-annons finns i flera exemplar på samma sida gör inte saken bättre. Bara för att den inte råkar synas på skärmen, så jobbar den ju på och drar resurser i bakgrunden.

Ytterligare en sak som retar upp mig, i synnehet som jag är utlandsboende är alla de tv-inslag som man får reda på att ni inte får visa utanför Sverige för att ni inte har licens. Men det säger ni inte förrän _efter_ att ni visat reklamen. Det är ohederligt. Då har man slösat tid på att se en reklam och man får inget för det. Sedan att samma klipp kan visas av era konkurrenter gör inte saken bättre.
tyckochtänkaren
8 september 2011, kl 08:57
Jag tycker det sämsta är alla annonser som "hoppar", "blinkar", "rinner"; jag har flera gånger hoppat över att läsa artiklar för jag orkar inte med en blinkande reklam-ruta direkt bredvid.

Inför Plus i två varianter; en billig med dagens reklam + en dyrare med betydligt mindre och mer lågmäld reklam. Jag skulle lätt betala upp emot 100:- i månaden istället om jag slapp all dagens reklam.
Micke
8 september 2011, kl 08:59
all flash reklam är så klart problemet, men med adblock+ på mozilla firefox är det inget problem.
Sven Tycker
8 september 2011, kl 09:08
Att säga "ta bort reklamen" är ju tyvärr ett orealistiskt önskemål. Men reklam med flash och alla möjlig animeringar är ett otyg. Jag använder flera olika datorer, gamla och nya, olika webbläsare och olika operativsystem. Och det finns datorer där det är OMÖJLIGT att ladda Aftonbladet. Det är så mycket dravel att det låser sig. Jag inser att reklam är nödvändigt för att finansiera. Men...

Popup-reklam borde vara i lag förbjudet.

Att hela förstasidan ska laddas på nytt varje gång jag klickar på en artikel är vansinne. Varför inte helt enkelt öppna en ny flik med artikeln som jag sedan kan stänga när jag läst artikeln och kan fortsätta scrolla ner efter fler artikalr att läsa (som alltså öppnas i en ny flik med bara artikeln - och inser jag lite reklam och länkar till artiklar som kan kopplas till denna artikel).
Anton
min blogg facebook.com/anton.beckman
8 september 2011, kl 09:09
Använd inte document.write för annonser. Det finns andra mycket bättre sätt.

document.write visar bara på gammalmodigheter.

Gör det möjligt för folk med långsamma datorer att ladda en nerbantad hemsida istället.
Homer
8 september 2011, kl 09:10
Sitter med 3GHemma och surfar via Safari, Aftonbladet laddas för det mesta supersnabbt trots medioker uppkoppling...
Ännelie
8 september 2011, kl 09:16
Sidorna är väldigt långa och blir väldigt upprepande. De blir för många bilder som laddas upp samt reklam. Jag sitter ofta med min dator (av de nyare slaget) på olika hastigheter, när de är som värst kan jag inte använda aftonbladet alls (ger upp att ladda efter ett tag) trots att jag kan använda youtube, google, facebook, andra nättidningar osv om änn segt.
En åsikt ang videor är att de inte bör automatiskt spelas upp. Jag öppnar ibland flera artiklar i flikar och är inte alltid medveten om när de finns en film i artikeln, så när de spelas upp automatiskt måste jag gå och hitta filmen i fråga och pausa den tills jag är färdig med det jag ville läsa först.
Thursday
8 september 2011, kl 09:17
Flash är ett givet problem, speciellt med tanke på hur mycket plats Flash-baserade annonser tillåts ta upp på sidan. Jag har sett era annonspriser, så jag vet varför det är så, men det måste gå att lösa på något smartare sätt.

Vidare så kan man snabbt se att bara källkoden till förstasidan är på smått fantastiska 1,5 MB. Alltså ren text, det är 1,5 miljoner tecken. För att visualisera detta: Om man laddar ner er förstasida, alltså bara texten, och lägger den i ett Word-dokument så tar koden upp 363 A4-sidor, med teckenstorlek 10.

Jag ser att ni använder CSS flitigt, vilket naturligtvis är bra, men det kan göras betydligt mycket mer effektivt än såhär. Implementera AJAX/JQuery i stor utsträckning, gör innehållet mer dynamiskt. All data behöver inte läsas in precis hela tiden, tänk på vad mycket bandbredd och kapacitet ni kan spara på både er och användarens sida.
Soma83
8 september 2011, kl 09:42
reklam + flash = sveriges i särklass sämsta hemsida = aftonbladet.
Nallar
8 september 2011, kl 10:13
För mycket reklam, som inte går att stänga av. Titta på DN s sida, å lär.
Pim
8 september 2011, kl 10:18
Visst är det viktigt att ha reklam för att få in pengar men ni bör kanske begränsa lite vad för reklam som får synas och läsas in. Som andra ha nämnt kan flash bli tungt för sidan och det blir lätt rörigt med allt som rör sig och pockar på uppmärksamheten. Ta bort reklamer som förstoras om man råkar komma över dem med musen och de där man måste leta i en minut innan man hittar stängkrysset som alltid sitter på olika ställen. Idag på förstasidan till exempel har jag en reklam från "Planet 49" som visar en popup ruta som skumpar runt och säger att jag är första besökaren och kan vinna. Rutan är halvt översatt till svenska och halvt på ett annat språk.... Ja det luktar trojan och scam och blir förbluffad över att sån reklam får synas här. Skärpning tack.

Städa upp på förstasidan och snälla snälla hitta en stil att hålla er till. Det funkar i en tidning att ha en rubrik i storlek 16 här och en i 32 där men det blir jätte jätte jobbigt på en smal smal site som eran. Menyer längst upp skulle ge er lite mer plats i alla fall då jag vet att nyhets-siter inte vill ha breda sidor för användarvänlighetens skull. Den där sista användaren i långtbortibyn har fortfarande en upplösning från stenåldern men användarvänlighet handlar om att förnya sig och hänga med i vad de nya användarna har också.

Skippa allt trams som ni trycker in mellan det man vill läsa. Ja den gulliga kattungen som miljoner har sett på youtube redan hör hemma på youtube och det är där den bör hittas. Det finns redan massor med siter som är inriktade på att plocka ut och presentera sånt. Jag orkar inte sitta och sålla bort dem när det är nyheter jag vill läsa på aftonbladet.

Kanske även tänka på att göra om länkfärger så kan ni behöver ni inte ha den svarta rubriken i hundra olika storlekar och tjocklekar och sedan den klassiska blåa under. Det räcker med en länk per artikel och låt det vara rubriken. Och när väl alla artiklar är lite mer stilrena så sätt tags på Allt! ungefär som ni har små tags för plus och TV. Gör Nöje, Teknik, Politik osv. Välj olika färger på dem och det blir behagligt att skumma igenom sidan och sedan välja ut vilka nyheter man är intresserad av.

Tack för att ni vill ha kritik.
Karolina
8 september 2011, kl 10:27
Tycker det ofta dykter upp gamla artiklar o reklam kampanjer. När jag läste en artikel idag så stod det längst upp, Träna inför Beach 2011... Kanske inte riktigt en läglig artikel/reklam just nu.. eller?
perkulator
8 september 2011, kl 10:36
Det är alldeles för plottrigt i dag bättre att dela upp det i sektioner så att det blir lättare att hitta.
Sluta återanvända gamla artiklar som ni lägger ut som dom vore nya.
Och för guds skull sluta skriv EXTREM........... eller KAOS.............. i var och varannan rubrik det är GRYMT störande.
Bättre korrekturläsning också kanske.
udr
8 september 2011, kl 10:36
Plusmedlemmar borde slippa all j*vla reklam, haha.
Daniel S
min blogg http://donpasta.blogspot.com/
8 september 2011, kl 10:38
1. Ta bort artiklar på första sidan som är minst 1 dag gamla.
2. Sluta ha dubbletter av artiklar på första sidan.
3. SLUTA ANVÄNDA FLASH!!!!
4. Minska ner antal annonserna de flesta använder idag en adblocker på sina webbläsare ändå.
5. Minska antal rubriker under samma reportage.

Har fler men svårt att skriva dem här... och ja jag jobbar med att utveckla hemsidor och hur man får mer nöjda användare....
Ylvali
min blogg www.ylvalis.se
8 september 2011, kl 10:47
För mycket flash och kopplingar till tv inslag för min del, jag ser aldrig inslagen för det är reklam innan. Annars en bra och rolig sajt kollar alltid in varje dag för att se vad som hänt.
Johanna
8 september 2011, kl 10:52
Äntligen frågar ni vad vi läsare tycker...
Bäst på nyheter - sämst sida!
Otydligt och tung för datorn.
Reklamen tar över och jag vet inte vart jag ska titta...
Gör om och förtydliga! Jag står inte ut mer än fem minuter på er sida!
Sen dålig placering av nyheter - barnen svälter i Afrika sidan om reklam för viktminskning och skönhetsoperationer!!
Ni på Aftonbladet kan ju fråga er själva vad ni verkligen tycker om er sida - som ska vara sveriges största nyhetssajt...
Tack och hej! Ser fram emot er NYA hemsida - det vore banne mig på tiden! Just nu lockar Expressen och Kvällsposten mer...
Nina Johansson, Aftonbladet
8 september 2011, kl 10:54
WOW! Så mycket härliga och BRA kommentarer, vi är alldeles överväldigade av intresset från er sida. Vi har inte möjlighet att svara på alla era kommentarer personligen men vi lovar att varenda en blir läst och tagen på allvar. Ett supertack för att ni bryr er och tar er tid att hjälpa oss i detta arbetet!
Varm hälsning från projektgruppen
Jacob
8 september 2011, kl 11:25
Hej,

För många och tunga java skript som körs på klientsidan.

Kräv gif-annonser om man nu skall behöva ha rörliga annonser, Flash kräver för mycket prestanda(och är garanterat en anledning till att så många använder Adblock/Flashblock)

för många anrop till externa siter(reklamen?)

Mvh
Pappan
8 september 2011, kl 11:36
Kan bara hålla med föregående inlägg. Ett tips! Titta, inte på designen, utan på upplägget hos DN vars sida är förhållandevis snabb att ladda, intuitivt upplagd med tydliga kategorier för sport, väder, världnyheter osv.
Läser först och främst AB´s första sida för att se om det hänt något men läser sällan artiklarna. Tiden räcker inte till
Robin
8 september 2011, kl 12:01
Några förslag:

När man klickar på en artikel laddas hela sidan (även raden till vänster och höger).
Om bara mitten delen skulle laddas skulle siten vara mycket snabbare.

När det gäller PLUS delen så vore det bra med en funktion för att se alla de inlägg man själv skrivit.
I dagsläget måste man gå in och leta sig fram för att se hur många som gillar eller ogillat kommentaren eller för att hitta sitt inlägg.

för mycket reklam, fick även en trojan och ett virus via tredjepartsreklam.
Bort med reklamen helt eller ta ansvar för vad sim hamnar på er sida och anställ en granskare men stor kompetens.

mvh
Robin
VulcanZ
8 september 2011, kl 12:07
Kom på en sak till: Ni hade en feature tidigare som var uppskattad (i alla fall i min familj): under Arkiv, kunde man hitta vad som var 'dagens' huvudnyheter för resp dag en vecka bakåt eller så. Jättebra när man inte har möjlighet att kolla t ex över en helg att kunna gå tillbaka och kolla på måndagen vad som var aktuellt lördag, resp söndag. Dessa kan ju då vara t ex 'frysta' från exvis 21.00 aktuell dag eller liknande.
Flowerhearet
8 september 2011, kl 12:31
Jag skulle personligen se att layouten på sidan blev mer luftig och tydlig. Att reklam tydligt visas som just reklam, ibland kan er sida vara lite vilseledande. Det känns rörigt, ungefär när man har stoppat i alldeles för mycket strumpor i en låda och bara pressat, det går inte att hitta just den strumpan man vill ha (eller i detta fallet, den artikeln man vill läsa). Något som ni gjort bra är att vid Aftonbladet shop, där står det tydligt, att det är just shop i den rutan. Skulle vilja se mer av de tydliga avgränsningarna.
zekemek
8 september 2011, kl 12:42
Ni borde rensa upp på startsidan. Ha en renare design utan att tappa AB känslan. Varför inte ha en "tema" funktion där användaren själv kan välja ett grafiskt tungt eller ett lättare utseende.Ha en egen reklamfunktion så att ni har koll på säkerheten samt trafik tyngden på reklamen. skippa flash utan använd gif eler animerad gif till reklamen. Aldrig ha självstartande videos eller bildspel vare sig på startsidan eller i artiklar eller reklam. Låt användaren själv välja om man vill titta. Skippa reklamen helt för inloggade plusmedlemmar kanske. Vi betalar ju ändå för tjänsten!
Freddy
8 september 2011, kl 13:13
Tycker det är störigt att man skickas vidare till mobilsidan automatiskt när man surfar in via iphonen! Låt istället en fråga komma upp på skärmen direkt när man kommer in på siten...
MaryCaroline
8 september 2011, kl 19:35
Det är alldeles för mycket på startsidan som det är nu! Det är både rörigt och tar för lång tid att ladda. Inte kul för oss med mobilt bredband som ju går mycket trögare än fast bredband. Något ni borde tänka på. En sida ska kunna ladda både för fast och för mobild bredband med en acceptabel laddningstid. Det som är störigt är att det är alldeles för mycket dravel på förstasidan. Mycket av det som ligger där ligger kvar alldeles för länge och kan flyttas till annan sida. Varför inte ha kanske tre sidor med de senaste nyheterna, så man själv får bläddra om man är intresserad? Dessutom stör reklamen något förjäkligt, speciellt då ni har stora banners längst upp på sidan. En annan grej på startsidan (och på alla andra sidor) som stör är alla färger! Det är hut mycket färger som helst överallt som ögonen dras till! Ena sekunden dras mitt öga till en stor bild, sen till något rött, sen till en stor rubrik i svart, sen till något gult, sen till något grönt, sen till rött igen, sen till något svart... Vad tusan! Dra ner på färgerna lite och se över era färgkoder och er grafiska profil! Det skulle säkert underlätta en hel del för alla...! Just det, en sak till... Ha inte så förbannat stora bilder på startsidan, även om det lockar ögat och ökar ett intresse. Det tar tid att ladda!
(marycaroline.blogg.se)
Johan Stenhammar
min blogg www.jose.com
9 september 2011, kl 13:02
Jag tycker att expressen.se är en förträfflig sida. Bli mer som expressen så blir det nog bättre. Sen vore det bra om ni tog bort all feministkommunistpropaganda som ni sprider på er site.
Asmodeux
9 september 2011, kl 13:56
Håller med de flesta här att flash-annonserna är något störande, jag har inte problem med prestandan men det finns många datorer som inte klarar den datahanteringen bra, något som ni i slutändan förlorar kunder på då de hellre söker sig till andra nättidningar.

Sedan bör ni för övrigt se över formatet, de flesta sitter på 16:9 nu och ni förlorar mycket på att inte fylla tomrummet, en ide kan vara att ha startsidan som ett val på inställningar hur sidan ska ses.

Struktur är en annan sak som bör ses över, en andra startsida (efter man gjort valet för vy) där ni har den största nyheten för alla olika delar av tidningen på förstasidan kan vara en idé, exempelvis en inrikesnyhet med foto+rubrik+underrubrik, bredvid finns utrikesnyhet med samma sak, sport med samma sak osv. När man sedan klickar på en artikel kommer man vidare till de olika sektionerna inrikes, utrikes, sport osv.

Ha gärna ett tidnings-"template" också, det gör det skönare att titta på och läsa.
pontus
9 september 2011, kl 14:18
www.stumbleupon.com ær ett fantastiskt exempel på en sida dær du har svårt att logga ut. Infør "aftonbladet likes" så att ni kan læra er vad vi læsare tycker ær intressant. Ær trøtt på alla artiklar om Britney Spears trosor och Charlie Sheens senaste upptåg.
Pudelflickan
9 september 2011, kl 14:18
Flera gånger har en stor annons över hela min skärm öppnats och man får leta för att stänga den. Det enda jag känner för företag som marknadsför sig så är äckel. Jag vill själv välja vad jag ska läsa för reklam!

Själva sidan är som i princip alla påpekat enorm långsam att ladda och drar kraft, vilket är trist när man sitter på mobilt bredband :( . Den påminner om de sidor jag byggde när jag gjorde mina första hemsidor och letade upp allt blinkande och färglatt jag kunde hitta, gärna kombinerat med midimusik! Det kan man kanske stå ut med hos glada hembyggande amatörer, men på en nyhetssida som ska försöka vara förtroendeingivande där blir budskapet det motsatta.

Tyvärr får man ont i huvudet av allt krafs på er sida och vill man läsa riktiga nyheter väljer man andra ställen som dessutom har bättre och mer ingående fakta. Ni verkar mest skrika efter uppmärksamhet om man ser till hur ni lägger upp era sidor.
Ted Wolter
9 september 2011, kl 15:04
Ni kanske skulle ta och tänka på alla som sitter utomlands med dassiga uppkopplingar. Aftonbladet med så mycket tunga flash och reklam bilder gör det ibland omöjligt att ens öppna sidan. Första sidan är ju hur lång som helst.

Sen har det ju de senaste åren blivit så att allt som är bara lite spännande är plus. dåligt.
Legenden
min blogg http://mangaheaven2.ning.com
9 september 2011, kl 16:56
Det enda jag tycker ni kan fixa är reklamen. Gör mig inget om det finns reklam men ta bort flashreklamen för den segar ner dator som fan. Händer många ggr att webbläsaren slutar svara pga all flash, och slutar den svara hur ska man då kunna läsa era nyheter? ;)
jan-inge johansson
9 september 2011, kl 19:41
AB är den segaste sidan som finns att ladda upp vad det gäller nät tidningar i SE. Jag brukar starta den och sedan går jag till en ny flik och gör något annat. Ni har alldeles för mycket flash och popuper. Vill jag gå på Tivoli så gör jag det. Det blinkar och irriterar så det är inte sant. Jag använder som tur är Google Chrome med Adblock och Flash block, annars hade jag blivit vansinnig. För övrigt tycker jag AB är en ren skvallerblaska och era kollegor på Expressen är likadana. Ibland vet jag inte vilken blaska jag skummar igenom utav dessa. Vilken är er målgrupp? Fjortisar och deras mödrar? Mer än halva blaskan handlar ju om en massa Tv program från skitkanalerna 3:an 4:an och 5:an. Men vakna. Ska inte detta vara en seriös Nyhetstidning?
Jag förstår att ni lever på bidrag från reklam, men försök göra det lite snyggare, och minska tantsnusket i blaskan. Jag är man, som ni kanske förstått, inte heller sportfåne. Jag vill ha seriösa och dagsaktuella nyheter från runt om i världen.
jan-inge johanssson
9 september 2011, kl 21:23
Varför kommer AB ut kl 06:00 på morgonen när det ska vara en kvällstidning?
Är den försenad från dagen innan?
Ulle
10 september 2011, kl 00:10
Gillade aftonbladet.se jättemycket från början. Men idag tycker jag det är såååååå mycket reklam och annonser så man hittar knappt dom "riktiga" artiklarna/nyheterna. Rensa upp eller lägg all reklam åt ena sidan.
Tim Augustsson
10 september 2011, kl 10:08
Ska ni lyckas på något sätt bör ni dela upp sidan i sektioner precis som tidningen inte göra en stor jävla löpsedel av allting. I pappersupplagan så har ni en sektion för skvaller/nyheter samt en för sportskvaller så borde ni ha på hemsidan. ENBART nyheter på startsidan, men man ska enkelt kunna klicka sig vidare till sportbladet. Detta är speciellt viktigt på mobilen då det mesta är sport inte nyheter. (givetvis betraktas en EM-kval match som nyheter men ni behöver inte rapportera varenda allsvensk hockeymatch på första sidan) Sist men absolut inte minst, reklamen.. Förbjud flash och skaffa ett en reklampartner som är pålitlig inte massa trojaner och skit.
b
10 september 2011, kl 11:04
Det är alldeles för mycket snurrande reklambanners, bildspel och annat som förstör läsupplevelsen. Bara att titta på aftonbladets hemsida ökar effektförbrukningen med 50W på min dator! (jämfört med en statisk sida). Man får innerligt hoppas att inte alla i Sverige läser AB på nätet!

Sidan tar idag alldeles för lång tid att ladda, drar alldeles för mycket kraft ur datorn, och innehåller väldigt lite nyhetsmaterial.

Fixa en enkel, rak, ren, sida som fokuserar på journalistiskt material.
Roger
11 september 2011, kl 03:24
"tunga granskningar och avslöjanden" - haha jo.. eller hur =)
all dagens journalistik är ju inte ens 10% av vad den brukade vara, idag får "journalister" information från en källa, dyker inte själv ner i informationen och gör egen research utan publicerar det direkt.
men okej.. tillbaks till topic: lite renare sida, med andra ord mindre flash animationer som förstorar sig när man för musen över dom (väldigt retligt). mindre dumma rubriker typ "Man skjuten i huvudet -- Dog" (Duhh??).. och på förstasidan bara ha det aldra nyaste av nyaste nyheterna, max 2 dagar gammalt kanske, sen resten av nyheterna ska vara mer indelat som t.ex. sport, världsnyheter, skvaller (inget skvaller på förstasidan snälla? man vill inte se Britneys fula helrakade tryne varje gång man besöker er sida) etc etc.

Peace =)
AE911Truth.org
agakhan
11 september 2011, kl 04:14
Jag köper Gt/Expressens papperstidning varje dag och läser AB.se varje dag och har Plus. GT är kass som webtidning och börjar bli för dålig som papperstidning också.Kvaliteten har gått ner både i tryckning och innehåll. AB är jättebra som webtidning och jag kanske går över till AB papperstidning också.Emmellanåt ha AB.se flashannonser som går igång bara när pekaren går över dem. Sluta upp med de dumheterna. Jag vill inte att ljud och bild ska gå igång bara när pekaren går över en annons.Trodde detta var emot AB policy.
Rickard Hansson
11 september 2011, kl 17:24
Halva sidan består av reklam, ändra på det. Sen så är det mest nöje ni skriver om. Vi vill läsa om nyheter och intressanta artiklar, inte om vilka kändisar som har flest älskare och finast väskor.
Inte undra på att så många klagar på aftonbladet när det i princip har lika djup journalistik som Hänt Extra.
Tacksam till förbättring.
Peder Ristgård
12 september 2011, kl 13:48
newyorker.com, rollingstone.com... Och: Under ämnesraden längst upp borde ni ha en "by-line-rad" med länkar i form av namnen på era skribenter, så kan man lätt finna deras krönikor etc.
Sverige i mitt hjärta
12 september 2011, kl 14:10
Här lite tips på "Sneglarsajter" :)

http://english.aljazeera.net/

http://www.dailymail.co.uk/home/index.html

http://www.hawaiinewsnow.com/

http://www.latimes.com/

http://www.lemonde.fr/
Lars
12 september 2011, kl 16:47
Slopa alla externa länkar till reklamsiter så får ni kanske tillbaka några av de läsare som, likt mig, tröttnat på att vänta, vänta och vänta på att sidan ska laddas färdig. Man kan ju inte bläddra eller göra något annat förrän sidan är klar. En site som har lång väntetid är adtech.
SimsSpelare
12 september 2011, kl 21:27
En sak som jag retar mig på och som har tagits upp i tidigare inlägg är att aman nypublicerar artiklar. Jag klickade på denna länk idag http://www.aftonbladet.se/vikt/article12345082.ab och det står att den publicerades idag med 18 kommentarer men när man skrollar ner till kommentarerna ser man att de är avstängda och den sista skrevs 13 juni! Med den första 5 maj vilket betyder att den publicerats 5 maj. Detta är irriterande för många tror jag... detta är också bara ett exempel av många tyvärr.
Malin
13 september 2011, kl 21:37
Lätt att bara risa nu märker jag. Därför börjar jag med att säga att Aftonbladet är klart den tidning jag helst läser. Handlar AB i pappersform 3 dgr/vecka och läser på nätet flera ggr om dagen men... (så klart) Vad är grejen med all reklam??? Och flashen?? Jag ogillar starkt när man scrollar ner och blir förföljd av reklamen! Sen håller jag med Anna-Lisa Gunnarsson. Är det så få nyheter att de gamla ska ligga kvar hur länge som helst? Gärna på flera platser på startsidan. Det är bara märkligt. Er sökfunktion har jag inte mycket till övers för. Har aldrig hittat det jag söker med hjälp av den. Och det värsta: och det har jag skrivit förut. Jag vill INTE se en reklam där Schulman täljer med ett minspel som skriker psykopat samtidigt som jag läser om pedofiler och mördare. Tänk igenom reklamplaceringarna!
Smedhav
13 september 2011, kl 23:28
Kom att tänka på att det kanske skulle vara bra med fliksystem som är uppdelat precis som tidningen, först ledarflik, sedan kulturfik, etc.
Bilagorna som rutor i högermenyn med annonser emellan...
Webben borde vara lika överskådlig som papperstidningen, nu är det väldigt virrigt. Fast det är ett system i galenskapen...
Sedan är er webbsida glömsk, jag alltid hålla på och fylla i lösenorden igen och eftersom jag är glömmer lika lätt så blir det väldigt ofta ogjort det jag tänkte eftersom jag inte orkar leta fram lösenordet igen...
Jonas
14 september 2011, kl 09:02
På startsidan ska ni ha en huvudbild med den största nyheten de senaste 24 timmarna, dödsfall, olyckor, inkommande oväder - inte "barnprogramledare gråter ut igen för att han ÅKTE DIT för att han tog knark". Därunder om det är något utav den magnitud som Massakern i Oslo ska ni ha små bilder under som också de går till relaterade artiklar allt detta inramat i ett fönster. Sedan så ska ni ha de 4 senaste "betydelsefulla" händelserna inom respektive underdel - "inrikes", "utrikes", "nöje", "sport", "ekonomi", "tema: " etc. Och längst ner på sidan de små TT-notiserna med två som har krockat på väg bla bla bla.
Jan Hjelm
14 september 2011, kl 18:26
Jag har haft Plus-tjänsten sedan starten och tycker att den har tunnats ut det senaste året, det är inte lika mycket intressant material som förr.

Varför inte göra om Plus så att jag betalar för att SLIPPA visst material. Då skulle jag till exempel kunna välja att slippa all sport (Zlatan-nyheter är förbannat tjatigt i längden), allt ointressant om vad som händer i dokusåporna som jag aldrig tittar på, exemplen kan bli många. Jag menar dock inte att jag kräver att slippa annonser, men om jag som Pluskund slapp Flashannonser så vore det bra.

Reklamen är AB's stora akilleshäl. Det borde vara ett privilegium att få annonsera på sajten. Dyrare för annonsören så att den som utvalts känner att denne får valuta för pengarna. Då kan man strama upp antalet annonser och framförallt göra dem statiska utan animeringar och ljud.

Rubrikerna är alltför ofta direkt missvisande och enbart gjorda för att generera klick till material som NI på förhand verkar ha bedömt som utfyllnad. Relevanta rubriker som är sakliga och speglar artikelns innehåll ger ett seriöst intryck - och en rubriksättare som försöker vara rolig borde det vara skottpengar på..

Dela gärna in hela sajten i tre sajter. En seriös med nyheter. En för sport. En lättsam med mode, skvaller, hälsa och annat.

Laddningstiderna är på tok för långa, speciellt när jag backar från en artikel tillbaka till förstasidan så hackar det betänkligt. Min webläsare har ju redan hämtat sidan, varför måste då hela sidan laddas ner igen?

Filmklipp som inte är nyheter ser jag på YouTube, det räcker om ni länkar till externa klipp. Begränsa er till riktiga filmklipp av nyheter på förstasidan.

I övrigt är AB rätt ok, annars skulle jag inte återvända varje dag...
weatherc
min blogg nordicweather.net
19 september 2011, kl 12:41
Första sidan på AB har över 400 http-requets och laddar ungefär 3 MB med data (!!!). Få ner det till 100 requests + absolut max på 1 MB i storlek.
upplysning
19 september 2011, kl 14:25
Seriöst. Utseendet på tidningen hindrar er inte från att ha Aftonbladetnivå på journalistiken. Dvs en massa lögner, trams, oseriösitet och politiskt indoktrinerade journalister som inte förstår vad de skriver om.

Senast det var riktigt tydligt var när ni i en artikel pratade om hur många fler dollarmiljonärer det blivit i Sverige under förra året. Då det mäts i dollar så hade Sverige en valutaförändring på över 20% relativt Dollarn. Dvs det var bara trams att antalet rika blivit fler i kr räknat. Det var det er artikel försökte göra gällande medan materialet ni refererade till mätte något annat. Dvs hela artikeln blev i princip en stor lögn eftersom de källor ni använde er av inte stämde överens med hur ni använde dem. Däremot speglade artikeln vad era i många fall inkompetenta läsare ville läsa och vill tro.
watch anime online
min blogg http://www.crackle.com/c/anime
5 januari 2013, kl 00:25
Very interesting post. really informative. of all the blogs I have read on the same topic, this one is actually enlightening.
zxc
min blogg http://beanbagnerd.com
6 januari 2013, kl 06:48
Quite an interesting blog post you wrote, everything seemed to make sense, so kudos for that
Runescape Gold
min blogg http://www.rune-scape-gold.com
22 februari 2013, kl 06:00
Wow! The websites you shared are very nice and cool. I never knew of these galleries. I like most of the sites. Thanks for sharing it.
17 april 2013, kl 08:05
Very interesting post. really informative.
18 april 2013, kl 05:40
Quite an interesting blog post you wrote, everything seemed to make sense, thanks
18 april 2013, kl 05:41
Wow! The websites you shared are very nice and cool. I never knew of these galleries. I like most of the sites. Thanks for sharing it.
18 april 2013, kl 05:41
Wow! The websites you shared are very nice and cool. I never knew of these galleries. I like most of the sites. Thanks for sharing it.
18 april 2013, kl 05:41
Wow! The websites you shared are very nice and cool. I never knew of these galleries. I like most of the sites. Thanks for sharing it.
20 april 2013, kl 06:40
Jag gillar att läsa artiklar publiceras på denna webbplats. De är imponerande och har en hel del användbar information.
8 maj 2013, kl 08:03
Jag är verkligen glad att du hittar den här platsen, kunde jag hitta användbar information som kan användas i min artikel. Jag tackar författarna en bra idé för dem.
8 maj 2013, kl 08:04
Jag är verkligen glad att du hittar den här platsen, kunde jag hitta användbar information som kan användas i min artikel. Jag tackar författarna en bra idé för dem.
14 maj 2013, kl 11:13
Denna webbplats är riktigt bra. Du kan hitta användbar information. Jag kommer att fortsätta att besöka denna webbplats för att läsa fler artiklar och information som jag kan använda.
17 maj 2013, kl 02:29
Jag är förvånad och imponerad av innehållet på denna webbplats. Tanke och idéer av författarna är riktigt bra. Tack för att dela det med andra.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör, ansvarig utgivare och vd: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Sajtchef: Andreas Aspegren

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Telefon växel: 08 725 20 00

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Aftonbladet Plus KundcenterE-post

Org.nr: 556100-1123

Momsregistreringsnr: SE 556100-112301

© Aftonbladet Hierta AB

Close