Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

SMYGTITTA: Skisser på nya aftonbladet.se

skiss-sajten.jpg

Hur ska förstasidan struktureras? Hur ska artiklarna se ut? 
Det är några av frågorna vi har brottats med i redesign-teamet under de gångna veckorna. Vi har fått in hundratals spännande förslag från läsarna och jobbar nu för fullt på att göra skisser på nya aftonbladet.se.

Du kan titta på skisserna i det här bildspelet. Rösta på din favorit! 
Obs! Skisserna prövar bara olika koncept och är mycket grova än så länge. 

Vad är bra och vad är dåligt? Är det något du saknar? Är vi på rätt väg eller vill du att förstasidan och artiklarna ska se helt annorlunda ut? Kom med synpunkter i kommentarfältet nedan!

55 kommentarer
Kalle
3 oktober 2011, kl 16:26
Tillhör AB:s mer trogna läsare och har inte för vana att gnälla i kommentatorstrådarna, men -- oj, förlorade just allt hopp om ett verkligt snyggt, framtida Aftonbladet.se. Inget av förslagen är speciellt imponerande (konstruktiv kritik kommer längre ned, lovar!), de påminner mycket om dagens sajt med massvis av olika färger, små plottriga bilder exakt överallt. Det var just den biten jag trodde skulle förändras. Men men. Antar att det finns något visst med denna typ av "skrikande" som ni valt att inte gå ifrån.

Gällande förstasidan: Alt. 4 är i särklass bäst då den är simplast och stilrenast, men om en redesign mot det bättre är målet borde ni lägga fokus på nedskärning av färger. Absolut, Aftonbladet är en kvällstidning och skiljer sig mycket fr exempelvis morgontidningars utseenden, men ni borde ändå snegla mot just DN:s och SvD:s hemsidor. Man kan ha Aftonbladets profil och nisch med nöjes- och sportnyheter och videoklipp och stora dramatiska rubriker men ändå skära ned på denna extrema visuella hets, tror jag. Varför inte satsa på att vara en kvällstidning med allt vad det innebär, bl a vad gäller (till stor del) lättsmältt innehåll, men ÄNDÅ försöka inge en seriositet designmässigt? Gillar i synnerhet de tre boxarna med Rolf Gustavsson, Anna LL och Jenny Nordberg, dessa skulle kunna lyftas en aning tycker jag. Gillar också att toppnyheterna får mer utrymme främst i bredd.

Vad gäller artiklarna gillar jag bild 11 mest, dvs "Artikel rel. i botten." Inte mycket att säga till om egentligen utöver (igen) alla dessa rätt osmakliga färgkombinationer. Tror t ex inte att alla dessa gula boxar behöver vara just gula utan kanske cremevita. Länkar behöver absolut inte vara blå (90-tal!) utan kanske mörkmörkgråa. Kom ihåg att bredden på själva textytan inte behöver ökas, däremot bredden på bilder och det allmänna artikelutrymmet. Det blir svårare att läsa på en dator om raderna är allt för långa.

Svara gärna på kommentaren, skulle gärna vilja höra hur ni reflekterar och återkommer gärna med konstruktiva tankar. Undrar också (av ren nyfikenhet) om ni vet ungefär när sajten kommer lanseras.
Joakim Ottosson
5 oktober 2011, kl 18:23
Hej Kalle. Tack för synpunkterna. Oavsett vilka ändringar vi gör i strukturen (vilket skisserna vi visat främst ska exemplifiera) har vi som mål att "städa", dvs minska plottrigheten och blandningen av färger och stilar. Inne på artiklar vill vi t ex skapa en mer "lugn" läsupplevelse genom att renodla/malla utformningen på tillägg och boxar. Man ska lättare kunna fokusera på innehållet i artiklarna utan att störas av andra element.
Den stora utmaningen i redesignen, som vi ser det, är att bevara vårt kvällstidningstilltal - kraftfull presentation av nyheter - och samtidigt åstadkomma en renare presentation än i dag.
Crister Lindström
3 oktober 2011, kl 17:22
Så här ska det se ut. Det var ovanligt röriga sidor ni presenterar

http://www.dailymail.co.uk/home/index.html
3 oktober 2011, kl 17:27
tyvärr är alla förslag lika amatörmässiga. besviken. kanske borde ni anlita DNs designer istället?
Per Linden
3 oktober 2011, kl 17:32
Hej Kalle! Kul med ditt engagemang. Vi håller på att ta fram massor av olika spår just nu, där vi vill testa idéerna (tex fler kolumner, till höger/vänster, ingen vänsternavigering, förändrade artiklar etc) mer än designen.

Jag kan lova att vi kommer jobba med detaljerna och tona ned skrikigheten, åtminstone till en viss gräns. Detta kommer vi jobba med när vi ska börja IT-utveckla. Ambitionen är att det sker om några veckor. Därefter kommer vi delleverera förändringarna i 2-veckors-etapper tills de mest genomgripande förändringarna är gjorda.

Så beroende på vad vi kommer börja med och hur lång tid det tar att förändra, så kan små förändringar i bästa fall börja märkas om en månad. Men är det tekniskt svåra saker tar det såklart längre tid. Vi får återkomma när vi vet mer.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller konstruktiva tankar.

MVH
Per Lindén, Art Director
danielvarmland_5817695
3 oktober 2011, kl 17:56
Gillade verkligen bild 10 som startsida och a3 som artikel! :)
Modernt, enkelt och snyggt! Bra AB! :)
AW
3 oktober 2011, kl 18:47
Alternativ 4 och 6 är på rätt spår. De extremt stora reklamannonserna gör helhetsintrycket lite konstigt, men i övrigt på rätt spår.
Christoffer S
3 oktober 2011, kl 19:29
Dessvärre röstade jag på alternativ ett. Det hade varit roligt med ett större tag om designen och inte bara flytta runt strukturen och ändra storleken på artiklarna. Bredden på textytan är bra idag. Det som behöver ses över är färgerna och typsnitten - tona ner färgerna och sluta med verdana till förmån för helvetica i en något mindre grad. Sluta med blåa länkar! För övrigt tror jag det är väldigt få personer som har nytta av vänstermenyn (a-ö).
FredrikEkman
3 oktober 2011, kl 20:56
Tycker helt klart alternativ fyra är bäst. Enkelt och överskådligt. Det blir snyggt med "balkongen" där de olika krönikorna ligger med ansikten. Olika färger för olika avdelningar funkar, men får inte se ut som Beckers färgkarta bara ;)
Jesper Petersson
min blogg jpetersson.se
3 oktober 2011, kl 21:48
Hade detta publicerats 1 april hade jag inte varit lite förvånad. Jag menar, förslaget med Comic Sans i menyn säger ju allt!
Johan
min blogg http://hittaeboken.se/
3 oktober 2011, kl 22:10
Var alla skisserna seriösa förslag? Jag menar, comic sans-likande teckensnitt i rubrikerna? wtf?

Sedan behöver ni ju använda mycket mer white space. Det är så rörigt nu. Det blir inte tydligare med boxar med borders. Det är så osannolikt rörigt.

Form och rubriksättning ger tillsammans ett intryck i stil med "extra extra special price only for you my friend".
Joakim Ottosson
4 oktober 2011, kl 09:30
Hej Johan. Skisserna är mest till för att testa ideér för hur vi kan strukturera innehållet; när vi gör om sajten kommer förstås typsnitt och grafiska element göras mycket snyggare. Ett av målen är att göra sajten mer luftig, utan att förlora den kraft i presentationen som vi har i dag.
Stras
3 oktober 2011, kl 23:07
Jag "orkade" inte titta på alla förslag, men jag gillar er nuvarande design för att alla nyheter ligger mer eller mindre i rad under varandra vilket gör det lätt att ögna över nyheterna genom att skrolla ner. Har man mer tid kan man titta också i högerspalten, där mindre viktiga artiklar visas.
Jag slentriankollar ofta AB och vill inte tvingas att flacka med blicken till höger och vänster för att få med allt, utan jag vill med så liten ansträngning som möjligt få en överblick. Börjar ni med trespaltigt eller andra innovationer, måste man vara mer koncentrerad när man kollar igenom sidan, och det passar inte mig.
Kanske någon medieforskare upptäckt att om folk måste anstränga sig mer för att läsa, så läser de mer, vad vet jag. Men det passar inte mig. Jag vill kunna tillgodogöra mig informationen så enkelt som möjligt, som en sorts avkoppling mellan mer krävande datorarbete.
Terese
min blogg http://kreativ.blogg.se
4 oktober 2011, kl 13:20
4 för framsidan. Ni kallar det 'extremmallat', jag skulle snarare kalla det för 'ett steg i rätt riktning'. Framför allt hoppas jag att ni blir bättre på att använda färg, form och typsnitt för en harmonisk helhet.

A3 för artiklarna.

Överhuvudtaget så önskar jag att ni håller i åtanke det gyllene ordet 'usability'. Ordning och reda ska det vara.
Eric
4 oktober 2011, kl 15:15
For det forsta - numreringen ar fel, ni kan inte fasta nagon vikt alls vid den har undersokningen efterson numret i rubriken och numret i ordningsfoljden inte ar den samma (er nummer 10 ar i sjalva verket numrerad som nummer 2 i bildspelet...). Olike personer kommer att rosta pa olika nummer for samma bild.

For det andra - det har kanns som en "lost opportunity". Manga forslag, men de flesta har exakt samma problem som dagens AB. Plottrigt och rorigt. Det har kanns inte innovativt alls. Se mer pa internationella tidningar med en valorganiserad forstasida och mer stram layout.

For det tredje - mitt forslag om man nu skall utga fran era exempel:
Tvaspaltare ar ett maste, och snalla, anvand fasta zoner for avdelningarna sa man hittar bland artiklarna. Detta innebar en mix av er nummer 10 (2 i bildspelet) och nummer 7 (8 i bildspelet).
Eftersom ni har sa vansinnigt manga annonser maste artikelmaterialet endast vara 2-spaltare. Tidningar som har fler spalter har farre annonser sa det ar fortfarande overskadligt.

For det fjarde: Snalla, droppa den enorma toppannonsen, eller atminstone gor den mindre. Inga seriosa tidningar har nagot liknande - se internationellt. Ni far bra annonsintakter anda med er trafik.
Eric
4 oktober 2011, kl 15:22
Tillagg:
Tittade igen och sag att nummer 4 (5 i bildspelet) nog bast fangar principerna for vad jag tycker. Tvaspaltare, fasta zoner, stramare layout.

Men - ni maste vaga ga annu langre. Strama upp det annu mer. Skapa logisk struktur, inte plotter.
Sofie
4 oktober 2011, kl 16:37
Startsidan med comic sans var ett skämt va? Men ja, håller med om att det är grymt plottrigt. Jag tror att konceptet blev förlorat någonstans, bör inte en tidning vara lättnavigerad och inbjudande?
lovborg
4 oktober 2011, kl 21:23
Nej tack!!
MaryCaroline
5 oktober 2011, kl 01:11
Rent generellt kan jag säga att efter att ha tittat på skisserna att det mesta ser väldigt 1990-tal ut. Det påminner mig om min första tid med internet då jag var 13-14 år, alltså runt 1998-1999. Inget att rekommendera alltså. Jag hade väntat mig någonting mer modernt, exempelvis dropdownmenyer och inte så kantigt och inrutat.

Att största nyheten ska ha störst utrymme tycker jag är självklart, som en markering att just den är störst. Hur ska vi läsare annars veta vilken som är störst? Större teckensnitt och större bild är att rekommendera!

Denna skiss (http://wwwc.aftonbladet.se/ljudbildspel/skiss_som_bildspel/pages/4.%20EXTREMMALLAT.html) är nog en av mina favoriter i nuläget. Största nyheten längst upp, störst utrymme och större teckensnitt. Andra nyheter tar mindre plats och de tar alla lika stort utrymme samt det är lättöverskådligt. Dessutom har olika kategorier fått olika färger tilldelade, vilket gör det lättare för ögat att uppfatta vad som är vad. Plus att linjeringen är kanon! Det gör att intrycket inte blir så rörigt. Toppen! Sen kan man ju ha dropdownmenyer i toppmenyn :)

Denna skiss (http://wwwc.aftonbladet.se/ljudbildspel/skiss_som_bildspel/pages/5.%20FLEXBOXAR.html) är dock ett skräckexempel! Som att gå tillbaka i tiden! Dessutom är det alldeles för rörigt.

/ marycaroline.blogg.se
Wiff
5 oktober 2011, kl 13:39
Jag gillade 7an bäst, med sport, nöje osv i olika boxar som dessutom går att fälla ihop eller expandera . Gör att start sidan inte är 7 mil lång heller (scroll, scroll) Jag vill lätt kunna hitta det jag vill läsa. Sen var väl de flesta förslagen lite röriga men det kommer väl ni fixa antar jag. Jag gillar färgerna i förslag 7 också, ljusrosa för sport, ljusgult för nöje osv. Mycket snyggt och gör det hela lite tydligare. Tycker inte ni ska ha en svartvit design ála DN.se eller svd.se men dagens aftonbladet är lite för färggrann. Lite mer vitt vore på sin plats, och lite mer ljusa färger, som rutorna i förslag 7.
AJ Simpson
5 oktober 2011, kl 15:42
Har också läst på Aftonbladet.se dagligen i många år nu och av de förslagen som ni har presenterat är bild 5/alternativ 4 den bästa för nyhetssidan och alternativ a2 för artiklar.
Jag håller dock med om att man bör gå längre och som nämnts innan så är utmärkta exempel på tidningar som har liknande layout/utseende men som ändå lyckas behålla sin unika särprägel bland annat www.dn.se samt www.hd.se!
Kika på dessa och lär er hur det SKA se ut!
Lycka till...
Joakim Ottosson
5 oktober 2011, kl 18:16
Hej AJ Simpson. Tack för synpunkterna. Undrar bara: Tror du att det skulle funka för aftonbladet.se - som är en kvällstidning som av många förväntas ha ett kraftfullt tilltal - att presentera nyheterna på samma sätt som exempelvis dn.se och hd.se?
David
5 oktober 2011, kl 20:50
För att få till en snygg meny kan ni göra en meny som endast syns i kanten på skärmen som en pil, eller ett ord. Och när man för musen på den eller klickar på den så dyker en ren och städad meny upp, med alla olika delar av er tidning.

För som det är nu så tidningen väldigt plottrig, och som nämnts många kommentarer tidigare en väldig massa olika färger och stilar. Inte snyggt.

Rensa, gör tydliga markeringar mellan artiklar och reklam. Kanske göra det möjligt att tona ner reklamen via en lite meny, så att reklamerna inte lyser så mkt som de gör.
Höj upp artiklarna lite 3d mässigt så att det ser ut som om artiklarna ligger högre upp än reklamen.
Ha all reklam på ett ställe, tex på ena sidan och som nu när det är lite reklam överallt.
Det ser mest ut som en gammal anslagstavla som den ansvarige gett upp hoppet om att rensa och se till att den är snygg, och alla reklam och klister märks tokiga personer tagit över den helt.
Daniel
6 oktober 2011, kl 05:15
Jag tycker layouterna som presenterade var helt okej, men hade gärna sett en mer modern och fräsch design på sidan. Stilrenare, med övervägande mörka och ljusa färger i kontrast till varandra och enstaka inslag av färg - och håll helst annonser och reklam borta från artiklar och löpsedlar på sidan.

Jag förstår att reklam är nödvändigt men en tydligare åtskillnad mellan reklam och artikel vore önskvärt, idag känns det som att det är annonser inkastade lite var som helst. Hellre att det är ett koppel annonser i en spalt eller rad med jämna mellanrum och däremellan enbart artiklar.

Blir lätt en rörig upplevelse när det kommer annonser och färgglad text och bilder på människor mitt ibland artiklarna.
Daniel
6 oktober 2011, kl 05:27
Aftonbladet kan ju alltid snegla på tabloider i andra länder, typ The Sun, Bild eller New York Post.

De kombinerar ganska rent design med levande layout och framförallt mycket bilder på startsidan.
Wiff
7 oktober 2011, kl 14:14
Kolla in www.facebook.com deras meny sitter fast i överkanten och sitter där även om man scrollar ner. Något sådant tycker jag vore bra för aftonbladet.se Mycket lätt att när som helst ta sig dit man vill utan att behöva scrolla längst upp på sidan.
Johan
7 oktober 2011, kl 20:19
Nr 4 och A2 var såklart bäst. Som Kalle säger är det väldigt mycket färger ni har igång. Hade rekommenderat att dra ner på dem.

Nr 4 för att den var stilrenast. Helst hade jag velat att där inte är någon reklam vid artiklarna (sinnessjukt mycket reklam ni har!) för maximal stil...

A2 för att reklamen inte avbryter texten och ger texten ett sammanhang.
John Pettersson
8 oktober 2011, kl 02:53
För artiklarna tycker jag att variant a2 var överlägsen, klar och tydligt, man är med på var artikeln är, vart man har faktaboxen, de externa länkarna. (och så kommer en annons in (nästan) mitt i artikeln, den syns väldigt tydligt, men är ändå inte i vägen)
betydligt svårare att välja bland startsidorna...
Men om man bortser från det comic-sans liknande teckensnitt tycker jag nog att "zoner" var den som ger ett lite mer positivt intryck. Den påminner lite om dagen.se, vilket jag ser som positivt. En annan bra sak med det förslaget är den tydliga puffen för "mest läst", den gillade jag.

Sen finns det en variant jag tyckte var riktigt hemsk, "superformat", alldeles för rörig för min smak, svårt att få en överblick. Känns nästan som att något ska hoppa ut från skärmen och attackera mig (ja, det är en stor överdrift, men inte så stor som jag skulle önska)

Såg att ni testade med lite olika kulör på loggan, jag gillar den gamla vanliga klargula betydligt bättre. Det kanske är en ren vanesak, men i mina ögon ser den ljusare varianten rätt "dassig" ut.

Vill även hålla med tidigare kommenterare om den gigantiska annonsen längst upp, Känns inte som att man kommer in på en seriös tidningssajt, Den blir så stor att den tar allt fokus från Aftonbladet loggan och, kanske viktigast, artiklarna, man måste scrolla ner för att se huvudnyheten, känns inte helt ok... Antar att företag betalar ganska bra för att ha den platsen, själv skulle jag inte vilja ha min egen annons där, visst den syns väldigt bra, men skapar även massor med irritation. Storleken som används redan idag är bra. (speciellt om samma annonsör även köper platsen i högerspalten och gör en snygg kombination av de två annonserna, som Trygg Hansa har i skrivande stund)
bearlinddo
9 oktober 2011, kl 06:47
Hej själv så ser man sidan på ett bekvämt sätt UTSN REKLAM då man använder firefox tillägget ADBLOCK PLUS. Det tycker jag alla borde använda och jag vet att ni sa till mig att ni måste ha annonser för att täcka kostnaderna och det kan jag förstå. Men min fråga lyder då hur får ni betalt? Om det är som så att ni får betalt i förskott innan publiceringstiden av annonsen börjar vad är då problemet. För om ni får era pengar betalda till er i förskott innan annonsens publiceringstid börjar så borde ni ju vara nöjda. Ni har ju fått era pengar. Va spelar det då för roll om man ser era annonser eller inte.
Helen
9 oktober 2011, kl 13:18
Gillar nog 5an bäst såg mer städat ut. Vill gärna ha sök grejen som på 7an
Micke
10 oktober 2011, kl 09:26
Men, varför uppfinna hjulet på nytt?

http://www.guardian.co.uk/ http://www.latimes.com/ http://www.haaretz.com/ http://www.washingtonpost.com/ se där, fyra bra förebilder. Och kom ihåg vad Steve Jobs sade: "Good Artists Copy, Great Artists Steal"
Bernard
11 oktober 2011, kl 16:57
Läser ofta AB, men är väldigt missnöjd med hur man placerar reklam, framför allt den reklam som vecklar ut sig genom "mouse over" över hela skärmen. Jag vill ha kontroll på detta och slippa klicka bort "skiten"!

Kanske inte har så mycket med design att göra, men det är ofta att rubriker är så vilseledande att man bara tappar hakan. Det man tror är en artikel är enbart en länk till någon sorts reklam,, dessutom vet jag inte ens hur jag skulle köpa det jag inte från början ville ha..
Kerecha
12 oktober 2011, kl 01:59
Det viktigaste imo är att se över all den infernaliska reklamen och ta till ett par strikta åtgärder.

1: All flash baserad reklam MÅSTE BORT!!! denna reklam är en enorm säkerhetsrisk för användarnas datorer och är extremt resurstung om man inte sitter med det senaste i datorväg.

Tex så tar det min "surfdator" flera minuter att komma ens i närheten av att ladda sidan om jag slår av NoScript (hindrar att flash mm initieras, detta för att skydda datorn från säkerhetsriskerna som lätt kan nästlas in i bla flash, ofta utan att den utsatta sidan vet om det) och AdBlockPlus (strippar bort alla andra "interaktiva" annonser.

2: Minska antalet annonser!

Ni skjuter er själva i foten genom att trycka in så absurd mycke reklam på varje sida att hela siten blir oanvändbar om man inte använder plugins för att blocka/rensa bort reklamen. Det gör dessutom sidan plottrig och svårläst med all reklam överallt.
Norrland
12 oktober 2011, kl 09:23
Jag är ingen som flera gånger om dagen kommer in på Aftonbladet ofta genom en länk från min startsida (Superstart) där jag har aftonbladet som tidning inlagd och ser då de 5 senaste nyheterna hela tiden. Dyker nåt intressant upp där klickar jag och kommer in på Aftonbladet.

Väl där inne kan jag ibland kolla in hela sidan.

Men blir mer o mer "less" på reklam som dyker upp inne i artiklar och att Aftonbladet känns mer och mer rörig att hitta i bland artiklar. Ofta slutar jag och läsa "ger upp" i all röra och letar upp ngn annan webtidning om jag vill läsa mer nyheter.

Och ta bort översta banner med reklam när sidan startar vill jag se Aftonbladets stora logga inte fundera om jag nu råkat hamna på en annan sida.

Sen vilken stil på texten nu har hetsar jag inte upp mig på kan även läsa andra stilar bara de är rena även Comic Sans. ;)

Det viktiga för mig att hitta till en webtidning är att den är ren lättnavigerad inte plottrig och skrikig som en del nu ytrycker det (vad nu skrikig är?) för jag har aldrig hört att sidan skriker mot mig.
Men bättre färgsättning vore nog bra. Och inte blanda så mycket, och att länkar är blå tycker jag är bra då är de lätta att se. (igenkännande)

Till sist jag är ingen webdesigner inte heller proffstyckare eller läsare av Aftonbladet varje dag så mina åsikter är kanske inte så viktiga men skulle nog komma in på tidningen kanske oftare om den vore renare o mer tilltalande.

Lycka till nu i ert arbete, få se om ni får en mer frekvent läsare eller en som läser ännu mindre på er sida.
bearlinddo
13 oktober 2011, kl 00:33
Skönt att se att fler än jag använder ADBLOCK PLUS samt NOSCRIPT på aftonbladet. Håller helt med Kerecha om att all Flash reklam måste bort. Den är tung för datorn att ha igång samt så innebär det precis som Kerecha säger säkehetsrisker. En till sak som Kerecha säger som jag kan ställa mej bakom är att sidan tar flera minuter för mej att ladda med tilläggen avslagna/bearlinddo
Ubbe Snubbe
min blogg http://erur.atspace.com/s/
11 januari 2012, kl 18:52
Angående reklam har jag förslag som gör läsarna gladare *och* samtidigt ger
mer klirr i kassan. Nya AdBlock tillåter nämligen dom enklare typerna av reklam.

Dags att snacka med reklam-nissarna alltså.
Mikes
min blogg http://spybubble101.com/
11 september 2012, kl 14:25
What are the news??
27 oktober 2012, kl 03:55
Christian Louboutin Scarpe 2011 autunno e inverno serie pacchetto assolutamente bello di nuovo, piume, rivetti, modello serpente, leopardo, pelliccia è l'elemento principale di questo borse di stagione con i colori brillanti e sartoria personalizzata, ogni sono bellissima borsa ti fanno memorabile!
Temizlik Ürünleri
min blogg http://www.florakim.com/temizlik-urunleri.html
2 december 2012, kl 17:55
I've never read the entire article, but the way you wrote this information is just amazing and kept my interest in reading and appreciated.
replica watches
min blogg http://www.londonopicreplicawatches.co.uk/
19 december 2012, kl 08:39

Yea. I like very much the articles drafted here. A partner announce me your site, ever since my first visit, I have been captivated. Don't burn up your life in questions and fears, just order argumentative term paper. Keep the articles progressing !
qwe1
min blogg http://beanbagnerd.com
6 januari 2013, kl 05:56
Quite an interesting blog post you wrote, everything seemed to make sense, so kudos for that
swiss rolex
min blogg http://www.hotrolexukshop.co.uk
15 januari 2013, kl 04:46
Thanks for the tips, maybe I can use this svelte my noesis marketing and Ive been use whatsoever ethnical media in try a interaction and they eff handiwork a big friendliness on me.
replica breitling
min blogg http://www.topbreitlingreplicasus.com
24 januari 2013, kl 04:03
I put a link to my site to here so other people can read it. My readers have about the same interets.
Frank Wilson
24 januari 2013, kl 14:47
We shared ideas and thoughts about new places to hunt. Be very cautious when buying this way and insist the seller provides a telephone number so you can discuss the detector before any purchase. bounty hunter metal detector Maybe you came across an old metal detector in the garage or at a yard sale. The time you spend finding the right metal detector is going to pay off big in the long run so don't rush into making that first purchase.
24 januari 2013, kl 14:58
We shared ideas and thoughts about new places to hunt. Be very cautious when buying this way and insist the seller provides a telephone number so you can discuss the detector before any purchase. Maybe you came across an old metal detector in the garage or at a yard sale. The time you spend finding the right metal detector is going to pay off big in the long run so don't rush into making that first purchase.
Iyaz Solo Instumental
min blogg http://mp3sool.com/mp3/iyaz-solo-instumental.html
29 januari 2013, kl 13:31
I put a link to my site to here so other people can read it. My readers have about the same interets.
29 januari 2013, kl 22:33
When it's close to the time to serve your food the Le Creuset casserole can be placed from the refrigerator to the oven and then onto the buffet table When the buffet dinner is over and there is food left in the casserole just simply cover it and store it in the refrigerator until you are ready to reheat it and serve it again.We are not able to cut it into squares.Moreover, chicken is low in fat; hence, it is the ideal kind of meat for those who are watching their weight.We've used mild cheddar, sharp cheddar and a Mexican blend.
mac cosmetics outlet
min blogg http://www.discountmaccosmeticeoutlet.com
27 mars 2013, kl 10:14
http://www.discountmaccosmeticeoutlet.com
12 april 2013, kl 09:54
Denna webbplats har en bra kvalitet. Jag ska hålla på att besöka denna webbplats för att kontrollera annan användbar information postat.
17 april 2013, kl 08:06
Nice post
18 april 2013, kl 05:31
Thanks for the tips
18 april 2013, kl 05:44
Great blog, great post.. Thanks
18 april 2013, kl 05:44
Great blog, great post.. Thanks
21 april 2013, kl 14:06
Good to see some detailed information on this topic. Thanks for the share. I really appreciate it.
escorte constanta
min blogg http://www.escorta-ta.ro
1 maj 2013, kl 12:41
interesting your post was of great help
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör, ansvarig utgivare och vd: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Sajtchef: Andreas Aspegren

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Telefon växel: 08 725 20 00

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Aftonbladet Plus KundcenterE-post

Org.nr: 556100-1123

Momsregistreringsnr: SE 556100-112301

© Aftonbladet Hierta AB

Close