Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Malcom X eller Martin L King? - vilken metod är bäst?

"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree." - Martin L King

Idag är det en mörk dag. En dag då sex procent av befolkningen förenklar min mamma, som kom hit 1974, till en girig invandrare i burka. Är jag arg på SD och deras anhängare? Nej jag är bara otroligt ledsen, ledsen att så många bra människor som jag känner får lida av denna förenkling och falska bilden av dem. Vi har sett det förut och det är ingen nyhet att människan är mer benägen att skuldbelägga en viss grupp under kristider, ändå förberedde sig inte våra politiker för det.

Våra politiker hatar segregation säger de, men ändå stämplar de en stor grupp svenskar som "invandrare". Jag har sagt det förut och jag säger det igen; När får man sluta vandra och bli svensk medborgare? Politiker säger även att Sverigedemokraterna är ”främlingsfientliga”. Men vad är det för ”främlingar” som de är fientliga emot, har ni inte träffat dem? Att stämpla en grupp svenskar som ”främlingar” är också att bita sig själv i svansen speciellt om de hävdar att SD är fientliga mot Sveriges medborgare - medborgarfientliga hade varit ett bättre ord. Våra politiker säger att invandrare berikar Sverige, men alldeles för ofta klär de dem i offerkoftan och säger hur de ska "Hjälpa invandrarna" istället för att lyfta vilken hjälp de är för Sverige.

Nu växer klyftorna i Sverige och även hatet. Vi kommer se historien upprepa sig, men det postitiva är att det inte är för sent att lära sig något nytt. Så min stilla undran är, tänker du vara en Malcom X eller en Martin L King. De hade samma ändamål, de kämpade för svartas rättigheter, men de hade helt olika metoder.

Malcom X var inte bara för svartas rättigheter, han var emot "the white man". Mycket av hans retorik stod på ilskan han kände mot de som förtryckte svarta, de som han referererade till som "the white man". Tyvärr var det ju många vita män som inte förtryckte svarta som trots det hamnade under samma kategori. Hat gynnar alltid motparten eftersom de kan rida på martyrskapet, därför valde Martin L King en annan väg. Samma väg som Gandhi och andra tagit innan honom. Han hatade inte rasisterna, han älskade jämlikhet och på det stod hans retorik.

Så vill du hjälpa SD, hata dem, frys ut dem, tala inte med dem. Det är exakt den behandlingen som kommer göra dem till matyrer och få dem att växa. Kalla en del av Sveriges befolkning för "Invandrare", "främlingar" och sätt på dem offerkoftan så får SD exakt det dem behöver för att rekrytera fler anhängare. Eller gör något annat - bemöt de problem som SD tar upp och kom med bättre lösningar. Men inte bara det ställ motfrågor som hur de ser på alla sk invandrare som bidrar till Sveriges näringsliv?

Avslutningsvis vill jag erkänna att jag har något gemensamt med Sverigedemokraterna. Jag älskar Sverige, men jag är säker på att deras väg till ett ännu bättre Sverige inte är rätt eller särskilt kärleksfullt handlande mot vårat fosterland. Och för att hitta en väg dit har jag ett förslag: Peka inte föraktfullt på SD peka på deras argumentation, vinn tillbaka en röst genom att lyssna på det SD säger och fråga sen: Hur tänker du då? Utvecklingen av SD:s argument och vad de grundas på bör ifrågasättas. Men inte för kristdemokraterna, moderaterna, socialdemokraterna eller något annat parti, utan för Sverige.

Räkna burkorna på gatorna idag och så faller redan ett av deras påståenden. Det ligger något i det Sverigedemokraterna säger - men det är inte mycket.

/Elaine Bergqvist, svensk medborgare.

 

43 kommentarer
F Gandhi
20 september 2010, kl 13:09
Bra Elaine.

//F
Js
20 september 2010, kl 16:50
Så rätt, så bra!
Stefan Larsson
20 september 2010, kl 17:29
Det här var verkligen visa ord. Jag kunde inte uttryckt det bättre själv.
Robin Meijer
20 september 2010, kl 18:05
Blev nyss klar med din bok om härskarteknik. Du har jättemånga bra poäng, du är klok och väldigt eftertänksam. En idol, om det nu räcker. Jag är övertygad om att man måste bemöta problemen som SD lägger upp på bordet för att denna konflikten ska lösas. Det går inte att förenkla, för livet är inte på något sätt enkelt. SD är ett parti som alla andra, där folks åsikter skiljer sig lika mycket som alla färger på ett spektra. Det finns missnöjesröstare, rasister och folk som rentav kämpar för en del av deras politik som inte är så kallat "främlingsfientlig". Att låsa ut dem helt är inte på något sätt rätt väg att gå, att stämpla dem och dra alla över ett sträck är lika illa som att rasister stämplar invandrare.

Konflikten har stegrat för att det är tabu att diskutera integration och invandring. Men har sittande partier egentligen tänkt på hur humant det är att klumpa ihop alla som kommer hit i ett ghetto?
Det finns två sidor på myntet som båda sidor måste erkänna. Sverigedemokraterna är extremister, men det finns som du säger en liten poäng i det dem säger. Så länge dessa frågor inte diskuteras av sittande makthavare så kommer SD växa sig större, allt för att människor inte kan öppna munnen och föra en diskussion, fördommar åsidosatta.

Vet inte varför mina tankar hamnade här, har varken blogg eller dagbok, men jag måste få det ur mig. Oavsett, tack för att du finns!

Robin.
Edith
20 september 2010, kl 18:10
Word! Detta var det bästa jag har läst på länge! Om man bara skriker och hatar så hörs det tillslut inte vad det är man är för eller emot, det blir bara ett brus. Tycker förresten också att det är alldeles för mycket fokus på hur man ska "hjälpa" invandrarna och hur synd det är om "dem" att de är så segregerade och utstötta och inte kan nån svenska och bara kör svarttaxi... Typ, nu ska snälla svensken kolla hur man har det i förorten, här är allt annorlunda, men tänk så mysigt de har det ändå, klapp på huvudet... Kom igen, visa allt bra som invandringen har tagit hit till Sverige! Utan invandring stannar Sverige!!
Andreas
20 september 2010, kl 18:25
Oj, vilken bra text Elaine! Borde vara obligatorisk läsning för de som ger sig in i den här debatten. Här sitter man med tårar i ögonen. :-) Det är något magiskt med Martin Luther King. Det räcker med att höra hans röst så faller tårarna ner för kinderna.

/medborgen Andreas
Andreas
20 september 2010, kl 18:28
Ändra gärna medborgen till medborgaren :-D iPhoneduttande..Andreas
Arja Källbom
20 september 2010, kl 18:29
Jag håller helt med dig, och anser att diskussion och debatt är det enda sättet att kunna bemöta SD. Tyckte f ö att både STV var lika idiotiska som Lars Ohly igår kväl när dom visade hans vägran att gå in i samma sminkrum som Åkesson. Fortsätt så och SD kommer tyvärr att få ännu fler anhängare.
joanita
20 september 2010, kl 18:37
Det är inte folkets fel utan politikernas, pga de kör över folkets vilja och demokrati, åsiktfrihet och har hjärntvättat svenska folket. Man får skilja på razism, nasism och begränsad invandring förutom hat?? vilka hatar syntes ju klart på alla protester nu, vilka som slår, ge sig på folk antirasterna, eller vänsterfolket m fl
Marcus H Johansson
20 september 2010, kl 18:56
Bäst analysen i hela det här valet ffs!!! Tror dock inte att majoriteten av de 6% gör den förenkling du pratar om, de vill bara stå upp mot etablissemanget som inte lyssnar. Och det enda botemedlet mot dem är att lyssna på dem och diskutera, inte göra dem till paria som nu skett i allmänhet i media och i den här tidningen i synnerhet. Säger du rasist tillräckligt många gånger till en person så blir personen van vid den bilden av sig själv och då har du tillslut en rasist, trots att personen från första början bara var trött på att ingen lyssnade på hans/hennes åsikt...
Elaine Bergqvist
21 september 2010, kl 15:25
instämmer
grimm
20 september 2010, kl 19:14
jag vill bara veta varför du älskar sverige? vad är det med staten sverige du älskar?
grimm
20 september 2010, kl 19:15
jag vill bara veta varför du älskar sverige? vad är det med staten sverige du älskar?
Johanna Svedlund
20 september 2010, kl 19:50
Äh. Se på hur världen ser ut idag. Inget land vill ta emot så många flyktingar som Sverige gör. Sverige är ett undantagsland.
Det är BARA I SVERIGE man är rasist om man röstar på SD. För vi är uppvuxna med att det är naturligt med flyktingpolitik. Vi tar (fram till nu) emot näst flest invandrare i VÄRLDEN.
Japan tar emot 34 flyktingar per år. Förstår ni? 34 stycken. 127 miljoner japaner vill inte ha Islam och mångkultur i det japanska samhället, trots folkbrist på senare tid. De är deras rätt, och det är så det ser ut i världen. Hela asien, större delen av europa. Islam är en farlig religion som förstör. Sverige fick SD, för att väljarna ville ha SD. Nu till ett bättre Sverige!
Fredrik
20 september 2010, kl 19:58
Jag tycker det är kontraproduktivt att upprepa ett retoriskt mantra om och om igen utan att komma med några fakta och argument. Jag syftar på att Alla etablerade partier och media i kör kallar alla som är kritiska till den förda invandringspolitiken för rasister, nazister och främlingsfientliga, istället för att faktiskt diskutera saken med dem. Fortsätter man att använda sig av den retoriken är jag helt övertygad om att SD kommer få större stöd nästa val.

Jag tycker faktiskt att man ska kunna kräva en öppen diskussion kring ett ämne i en demokrati, försöker man däremot kväva diskussionen har vi ju inget annat än en skendemokrati. I praktiken säger politikerna och medierna "Du får tycka vad du vill, bara du tycker som oss" när man inte tillåter att ämnet diskuteras.

Att diskussionen är sjukligt kvävd kan man se på att folk använder sig av ett "invandraralibi" för att kunna uttrycka sig i frågan utan att bli kallad rasist, dvs man påpekar att man har invandrarbakgrund innan man kritiserar invandringspolitiken. Hade du som infödd svensk sagt samma sak hade du riskerat att bryta mot ett tabu. I Sverige kan ordet rasist bara appliceras på en vit svensk person. Om en invandrare oavsett hudfärg t.ex ogillar svenskar eller någon annan grupp ignoreras detta och man kan för allt i världen inte kalla en invandrare för rasist. Dessutom glöms det bort att rasism inte bara finns mellan svenskar och invandrare, utan också mellan invandrargrupper. Att Folkpartiet har en svart kvinna som ansvarig för integrationsfrågor har inte att göra med att de är "smygrasister", det har att göra med det absurda debattklimatet i Sverige.

Det är en grov förenkling, ja rentav en riktigt barnslig förenkling av verkligheten att kalla alla som vill minska invandringen för rasister. Sett ur ett internationellt perspektiv har Sverige en extrem invandringspolitik, det finns inget land i hela Europa där de etablerade partierna är så rörande överens om att man ska ha en mycket liberal flykting/asyl politik. Om du är emot den förda invandringspolitiken vad har du för annat alternativ än att rösta SD i så fall?
Elaine Bergqvist
21 september 2010, kl 15:35
Du har helt rätt att våra politiker har en integrationspolitik som är åt helvetet, de öppnar dörrarna med glömmer bort att man inte bara kan bjuda in gästen utan även vägleda henne. Att tycka att integrationspolitiken är åt helvete är inte att vara rasist, men att förenkla alla invandra till att vara giriga personer i burka är farligt; http://www.youtube.com/watch?v=UBrkuETxDM0
E
20 september 2010, kl 20:29
Men Johanna Svedlund, det är obildat och smått pinsamt att jämföra Sverige med Japan. Ute på gatan i Japan kan man stöta på pansarliknande fordon, där en röst skriker ut att "invandrare är parasiter, de förstör vår ekonomi och de ska ut!".

Fast det kanske är så du vill ha det?
Henrik
20 september 2010, kl 20:31
Det är uppenbart att du är en god människa, men jag tror att du och många som är rädda för SD är inne på fel spår. Signaturen Eric har rätt i mycket. Ingen vill slänga ut skötsamma människor som din mamma eller andra som är integrerade. Inte heller, anser jag, måste man byta religion eller ändra på sin kulturella särart bara för att man kommit hit. Men man måste förstås anpassa sig till demokratiska ideal och inse att kvinnor och män ska vara jämställda.

För övrigt tycker jag att du är jäkligt snygg. Men den kommentaren kanske är typiskt manlig härskarteknik...
Elaine Bergqvist
21 september 2010, kl 15:32
Nja, det är snarare en komplimang. :) Tack!

Jag är rädd för den PR som SD använder sig av den grova förenklingen av invandrare i bla reklamfilmen. Sen att Åkesson är sån skicklig talare och debattör gör ju inte filmen mindre grov.
sam
20 september 2010, kl 20:50
bra skrivit! äntligen något nyanserat!
Madonnan
20 september 2010, kl 21:05
Så klokt att inte bemöta med ett fientligt agerande, utan lyssna, ställa motfrågor, undra hur de tänker...

Bra skrivet.

Tack.
Robert
20 september 2010, kl 21:06
Jag håller med flera av kommentarerna här. Även om din text tillhör de mera sansade kommentarerna kring SD så är det ändå grova förenklingar.

På något sätt har det skapats en mycket starkt känsla i maktgrupperna (politiker/media) att det absolut enda skälet att på något sätt vara emot någon endaste del av invandringspolitiken är rasistiska föreställningar, kanske till och med nynazism.

Om man bara kan bryta sig ur den vanföreställningen och inse att denna fråga (som alla andra) inte är svart eller vit, och att det finns fler alternativ än 1. Kraftig invandring (som alla de sju tidigare etablerade partierna står för) eller 2. Avrättning av alla icke-vita (någon form av nazism), så skulle debatten kunna komma framåt på riktigt.

Som någon påpekade, eftersom alla de sju gamla partierna faktiskt tycker i princip samma sak i denna fråga finns faktiskt inget alternativ för någon med avvikande åsikt.
Elaine Bergqvist
21 september 2010, kl 15:23
Hej Robert, tack för din kommentar. Jag är säker på att det finns olika sorters SD:are. Men du tycker inte att den här filmen är en grov förenkling av invandrare? http://www.youtube.com/watch?v=UBrkuETxDM0
Maria
20 september 2010, kl 22:29
I hela debatten om assimilation undrar jag hur många SD medlemmar och anhängare har gjort något personligen för att en invandrare ska lära känna Sverige och landets kultur. Bjudit in till Midsommar kanske? Organiserat en utflykt till Allsång? Hjälpt ungdomar med läxor?

Om inlägget - bra skrivet! Som tur är har över 90% av de som röstade en annan åsikt.
Lasse
20 september 2010, kl 22:35
Genomtänkt och underhållande skrivet! Tänk om Ditt sätt att förhålla sig till andras åsikter fått genomsyra debattklimatet inför detta val, istället för ett nästan fanatiskt och fientligt förhållningssätt till åsikter som inte är "korrekt formaterade"! Jag minns så väl min käre historielärare på högstadiet, han som pekade på att många högkulturer uppstått där människor mötts, bl.a. genom invandring. Han tog som ett exempel USA. Något liknande kan man ju säga om vårt land, med den invandring som skett sedan 60-talet. Dessa tankar har jag själv burit med mig sedan dess. Nu, när jag tycker, för det är väl tillåtet att fritt tycka, att immigrationen växer oss över huvudet, var finns det då någon som framför mina åsikter. De etablerade partierna? Nänää, inte där inte. En normal politiker i dagens sverige vet att det kan betyda politiskt "självmord" att ens yttra något som kan uppfattas som en broms eller nedväxling, från rekordnivåer, av invandringen. Den glädje och nytta jag haft av invandrande vänner och arbetskamrater förbjuder mig väl inte rätten till en åsikt som är kritisk till nuvarande invandringspolitik?

Så Elaine, Ditt resonemang borde varit vägledande för det etablerade partietablissemanget. Hoppas att åtminstone några av dagens rikspolitiker kan anamma Ditt synsätt.

Ska bli kul att följa Dina kommande bloggar!
Gunnar
20 september 2010, kl 23:07
Några kommentarer:
- Många skriver att 94% inte röstade på SD och därmed hade en annan åsikt och är emot dem. Jag tror inte det är så, det är säkert många sossar, moderater etc som tycker att SD:s framgång är bra men man röstade inte på dem därför att man var solidarisk mot sitt vanliga parti. Hade man haft två röster hade många av andrahandsröstern gått till SD.
- Elaine, jag tror inte att du och din mor skulle bli utkastade även om SD hade hela makten i Sverige. Det är vulgärpropaganda.
- Eliane, du skriver och undrar varför det är så svårt att bli svensk medborgare. Det är inte svårt, det kan alla bli efter en viss tid.
- Bli svensk däremot kan man aldrig bli, det måste man födas till av svenska föräldrar. Många invandrare som är födda i Sverige retar sig på detta. Vänd på steken så förstår ni vad jag menar. En svensk är alltid en svensk oavsett var i världen han föds eller bor. Svenska familjer som flyttar till England är alltid svenskar, vi kallar inte dem för engelsmän trots att de bott där hela livet. Eller missionärer i Afrika som kanske levt där i generationer, de är svenska inte afrikaner.
ceh
20 september 2010, kl 23:27
Vad gäller Martin L K och USA så är landet 1. uppbyggt av invandrare från i första hand Europa och 2. de tog själva in slavar från Afrika, de kom inte dit för för att de ville det. 3. Vi i Sverige har varken tvingat eller bett om bidragsinvandrare, 60-70 kom folk hit för att JOBBA, inte lyfta bidrag och kräva mer och mer i sin medeltida religions namn.

Ja visst var även kristendomen en ohygglig religion på många sätt men tack och lov har vi slängt av oss det obligatoriska religiösa oket men istället importerar vi en ny totalitär religion som inte inte visar det minsta tecken på att vilja anpassa sig till det moderna samhället. En väldigt enkel sak är att ställa lite krav på dem som vi faktiskt betalar för, nu är de inte det minsta tacksamma över att vi livnär dem trots att de inte behöver göra något för sin överlevnad.
gurra
20 september 2010, kl 23:57
Tack för ovanligt balanserade och upplyftande inlägg! Många goda demokrater och antirasister i detta landet har en fruktansvärd ångest för att de sympatiserar med SD:s valprogram. Totalt tabu.
elli
20 september 2010, kl 23:59
Så fort man nämner ordet invandrare så är man rasist. Och om man pratar invandrar politik är man nazist. Om man tycker det är obehagligt att stå omringad av en grupp invandrare är man främlingsfientlig.
Kolla in hur det fungerar på olika förorter, olika delar av städer. Deras levnadsvillkor. Din mamma kanske klarade det bra, men av de 12% eller dylikt invandrare, så är de dessa villkoren som gäller.

Men nej, strunta i dessa människor, skicka hit fler, låt alla dessa stackars invandrare leva med loppor och kackerlackor. För vi ger ju dessa ett ''bättre liv'' då, ellerhur?
Bara för att man vill begränsa invandringen betyder inte det att man vill ta bort de underbara människor som redan finns här. Utan göra det bättre för dem.
Fast nu är jag väl rasist jag med?
Elaine Bergqvist
21 september 2010, kl 15:29
Nej Elli, jag kallar inte någon för rasist.
Jag är säker på att det finns olika sorters SD:are. Men du tycker inte att den här filmen är en grov förenkling av invandrare? http://www.youtube.com/watch?v=UBrkuETxDM0
Kristina
21 september 2010, kl 00:02
Du är en klok gumma, Elaine!!!
DigiMannen
21 september 2010, kl 00:07
Genomtänkt och bra skrivet, men för mig är det en fråga om resurser som inte är oändliga. Jag har inget emot några människor som beter sig schysst och reko, men jag gillar inte alls de som eldar bilar, skolor, dagis, soprum och kastar sten på Polis, Brandkår och Ambulans. Jag gillar inte heller det sätt som många muslimer utövar sin religion och makt på med krav på att vägra umgås efter Svenska normer och seder, som det här med att vägra ta kvinnliga chefer i hand, att vägra jobba i klädsel som är policy och sedan känna sig kränkt och få ersättning från det Svenska samhället.
Jag tycker att det Svenska samhället är för kravlöst och daltande med alla, och det känns som det är alldeles för många som utnyttjar vår generositet och öppenhet på ett oschysst sätt.
marcus
21 september 2010, kl 11:17
Varför kan dom inte rätta sig efter våra lagar. Kommer dom hit ska dom lära sig svenska. Försöka komma in i vårat samhälle. Tänk om det var tvärt om ja går in i en muslismk moske med shorts badt tofflor o solbrillor då skulle jag nog dö på fläcken. När jag går till läkaren vill ja inte ha en läkare med burka tex. Jag vill se den som ska undersöka mig. Men då blir jag stämplad som rasist. På min sons dagis finns det inte svensk mat hälften är muslimer hälften svenskar så det serveras muslimsk mat för det är för dyrt med att ha både och. Ska det vara så?
Ulrika Andersson
21 september 2010, kl 12:48
Mycket bra skrivet Fredrik! Denna diskussion som förts på bloggar, i media etc, om hur skamligt och skrämmande det är att SD nu tagit sig in på den politiska arenan på allvar, är många gånger mycket onyanserad. Att kalla alla som röstat på SD för rasister, främlingsfientliga eller obildade idioter är att förakta demokratin och de spelregler som faktiskt gäller då alla har rätt att göra sin röst hörd. Det finns ett allvarligt problem i att försöka tysta, kväva eller helt ignorera ett missnöje som så tydligt är orsaken till att vi nu har denna politiska verklighet. Jag är varken rasist eller emot ett mångkulturellt samhälle, jag älskar Sverige och tycker mycket om mina arbetskolleger med utländskt ursprung - men jag sympatiserar med många av punkterna i SDs valprogram. Att stoppa huvudet i sanden och blunda för de integrationsproblem vi har i landet, att inte ens våga diskutera dem öppet är det som är det skrämmande och det som skapar detta "nya kalla Sverige" som Aftonbladet väljer att kalla det.
Elaine Bergqvist
21 september 2010, kl 15:27
Jag hoppas att de flesta som röstade på SD tänker som du, att de vill få en bättre integrationspolitik. Det som skrämmer mig är de som röstar för att de på riktigt tycker att denna film representerar Sveriges alla invandrare och att vi bör skicka "hem" dem: http://www.youtube.com/watch?v=UBrkuETxDM0
Erik E
21 september 2010, kl 14:15
Elaine, det är DU som har en "förenklad och falsk" bild - av sverigedemokraterna. Många av deras representanter har, precis som du, en förälder född utomlands. Många är själva födda utomlands. Naturligtvis finns ingen paradox i det. Sd är inte främlingsfientliga. De kritiserar politiken. Inser du att du har fördomar om sd?
Elaine Bergqvist
21 september 2010, kl 15:24
Hej Erik tack för din kommentar. Jag är säker på att det finns olika sorters SD:are. Jag tycker inte ens att fokus ska vara på SD utan på det de säger. På tal kom förenkling, du tycker inte att den här filmen är en grov förenkling av invandrare? http://www.youtube.com/watch?v=UBrkuETxDM0
C Z
21 september 2010, kl 14:32
Inspirerande!
Sötgöte
21 september 2010, kl 14:51
Någon skrev i aftonbladet den 21 sep. att vi skulle komma ihåg att 95% av väljarna inte var rasister. SD fick sina röster i ett demokratiskt val, men direkt efter att valet var över så hade 95% av befolkningen glömt att det handlade om deokrati. Alla utspel mot SD i samtliga medier strider mot Svensk grundlag. Jag trodde inte att det var så många i Sverige som var emot demorati.
Robert
21 september 2010, kl 20:06
Maria skrev:

>I hela debatten om assimilation undrar jag hur många SD medlemmar
>och anhängare har gjort något personligen för att en invandrare
>ska lära känna Sverige och landets kultur. Bjudit in till Midsommar
>kanske? Organiserat en utflykt till Allsång? Hjälpt ungdomar med läxor?

Ärligt talat, din fråga är fullständigt felvänd. Den är däremot helt rimlig att riktas till alla som nu tävlar i politisk korrekthet att fördöma alla som inte till 100% delar deras egen uppfattning. Men jag skulle faktiskt vara oerhört nyfiken på hur många av de politiker eller journalister som brinner för detta och faktiskt gjort något av det du skrev?

Jag kanske är cynisk, men jag skulle tro att det handlar om någon enstaka procent, om ens det. Min personliga uppfattning är att man gärna hyllar mångkultur och mångfald, men helst på bekvämt avstånd.
Frida
22 september 2010, kl 11:31
Sötgöte: Förtydliga gärna var i grundlagen det står stadgat att det inte är tillåtet att kritisera/diskutera politiska partier och/eller deras politik. Och ja, jag vill att du anger lagrum.
Anders Persson
23 september 2010, kl 13:17
Om det inte varit så hög arbetslöshet så skulle SD aldrig kommit in i riksdagen. Brist på sysselsättning är lika med kriminalitet, våld och missbruk. Risken är att motsättningarna ökar om vi inte tar tag i dom grundläggande orsakerna.
Christian
28 oktober 2010, kl 19:58
Sjukt bra, Elaine! Sitter faktiskt och läser din bok om härskartekniker just nu, sjuk att inte fler har läst den! Vilket otroligt bra perspektiv på fördomar och hierarki man får när man läser din bok! Tack för att du hjälper till att belysa ett så väl dolt fenomen i Sverige! :))
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Om Elaine

Elaine Bergqvist är fil.kand i retorik, och flitigt anlitad som både föreläsare och retorikexpert i olika medier. Hon är även författare till bland annat boken Härskarteknik. Läs mer på www.elainebergqvist.se.

Om retorikbloggen

Det här är bloggen för dig som vill lära dig konsten att få folk att lyssna och genomskåda politiker över valet. Du får allt från vardagsretorik till politisk pajkstning,  Mer om retorik hittar du på  www.snackasnyggt.se.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close