Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Underkänt

En Toyota Rav4, nyare modell, som låg före mig i Norrtälje i förmiddags kastade sig plötsligt och utan förvarning in på en tvärgata till vänster.

In till Bilprovningen.

Jag kunde ha talat om för honom direkt att det var bortkastade pengar. Trasig blinker!

Eller var det fel på föraren?
Och i så fall: Varför är det ingen som kollar. Och godkänner. Eller underkänner?

En förare som inte blinkar borde inte få inte köra förrän han fixat blinkerfingret.
39 kommentarer
tommy
7 januari 2008, kl 13:16
Det här med blinkers anser jag bli ett större problem varje dag men det ser ut som folk har för mycket att göra bakom ratten och inte bra köra bil eller !!

mobilen och mycket annat som måste kollas
Peter B
7 januari 2008, kl 14:14
Ja, det är ett problem som har ökat på senare tid.

Det är folks överlag tilltagande slapphet till det mesta som är boven i detta.

Jag är förmodligen inte en oklanderlig bilförare, men just det med blinkers sker ju med automatik. Kanske är det så att de som inte har denna automatik kör nog mycket, eller har kört för mycket med ett dåligt beteende som blivit en vana.

Kanske några körlektioner kan vara bot på detta?
Per-Arne
7 januari 2008, kl 14:16
Det här är ju tyvärr inget nytt fenomen. Det verkar dessvärre bara bli sämre och sämre med användandet av blinkers. vare sig när man byter fil eller byter väg används blinkersen i den utsträckning som den borde. Nyare bilar har ju dessutom ofta den funktionen att man bara behöver nudda spaken för att det skall blinka tre gånger vid ex. ett filbyte men även detta tycks för det stora flertalet vara alltför ansträngande.
Mia
7 januari 2008, kl 14:25
Jag som är bilrädd (har ej körkort, men sitter brevid föraren) sätter allt som oftast hjärtat i halsgropen när folk struntar i sina blinkers! Varför tror vissa att dom kan leka gud, och få för sig att alla är "tankeläsare" som vet att de ska toksvänga plötsligt? Det roliga i kråksången är att dessa bilister inte tar åt sig, eftersom de inte anser sig göra några fel...
Peter
7 januari 2008, kl 14:28
Får ta och instämma.

Man blir ju inte förvånad över att folk inte blinkar numera men varför man låter bli kan jag inte förstå.

Vad är det som är så fruktansvärt ansträngande med det?
MotorManiac
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/19715
7 januari 2008, kl 14:33
Hej Robert, på vissa bilar verkar Blinkers vara en option som valts bort vid leverans..

Lika irriterande när man står och väntar på att köra ut, ser en bil påväg och 100-150 meter före korsningen bara svänger

-=MotorManiac=-

www.motormaniac.se
Lollo
7 januari 2008, kl 14:35
Hej,

Jag tycker att de senaste åren har blinkers användningen snart upphört. Vägverket kunde satsa några spänn på att göra en trailer på TV för att visa hur man använder blinkers. Gärna en rolig som folk kommer ihåg. Än värre är det när folk ginar i rondeller.

Mvh. Lollo
Martin
7 januari 2008, kl 14:38
Dagens sanning!
SLT
7 januari 2008, kl 14:41
Finns även en annan typ av blinkersmissbruk. Det är dom som tydligen inte kan blinka före svängen utan NÄR man svänger håller man tydligen ut pekfingret från ratten så blinkersen går på när man vrider på ratten. Lika irriterande som att inte blinka alls
Calle
7 januari 2008, kl 14:46
Håller helt med. Trasig blinkers eller trasig hjärna? Det är snarare regel än undantag att bilister låter bli att ge blinkers idag. Tycker att det är jättedumt - är man så dum eller inte orkar så borde man helst låta bli att riskera andras liv sådär. Man måste vara på helspänn (på ett väldigt negativt sätt) i trafiken och försöka räkna ut om folk ska svänga numera.
Jonas
7 januari 2008, kl 14:50
Ja, sånt där kan vara grymt irriterande. Det behöver ju inte alls vara tekniskt fel på blinkern, utan alltsom oftast är det föraren det är fel på.

Vissa blinkar knappt alls, och andra verkar göra någon sorts koppling i huvudet att man ska blinka i *samband* med svängen, men till och med om dom gör det är det ju redan försent. Det är ju faktiskt en varningssignal. Jag kan bara inte förstå varför vissa inte har det som rutin att blinka en stund i förväg? Jag gör det själv utan att ens tänka på det, lika lite som jag måste fundera på hur jag växlar upp när jag kör.
7 januari 2008, kl 14:53
Blinkers verkar vara ett tillbehör som inte ingår i standardutrustningen. När bilister svänger utan att blinka eller kör ut i vägbanan vid lämna företräde, stör mig mer och mer. Vi motorcyklister verkar se ut som mopedister i dagens läge trots stora mc och halvljus mm.
Arne
7 januari 2008, kl 14:55
Det verkar som om få vet hur man använder blinkers nuförtiden. Satt en dag och fikade på McDonalds, Nacka Strand och såg då två bilar som höll på att krocka vid infarten till haket. Förmodligen berodde det på att ingen av de två använde blinkers. Bestämde mig för att kolla efterföljande bilister. Av 80 bilister så använde endast 6 blinkers, men två av dessa blinkade åt fel håll.
a_to_the_t
7 januari 2008, kl 14:57
Problemmet är att bilförare alltför mycket tänker på sig själva. Om alla tänker 51% på andra bilister och 49% på sig själv så skulle det vara en fröjd att köra bil. Men det jag blir mest arg på är bilister som bromsar in vid rödljus jättetidigt, för att det råkar vara rött i deras fil. Men jag som ligger bakom ska svänga vänster där det fortfarande är grönt, men kommer in förbi för bilisten framför ska vara så smart och krypa fram tills det blir grönt. Händer hela tiden!
Patriq
7 januari 2008, kl 15:00
Jag tycker på fullaste allvar att det borde vara straffbart att undlåta sig att informera sina medtrafikanter var man ämnar ta vägen när man kör bil.

När man parkerar bilen felaktigt får man en bot. När man inte visar hänsyn i trafiken, ja då slipper man undan utan påföljd.

Jag tycker det är orimligt, då det senare slarvet orsakar betydligt fler olyckor än det första.

Dessutom främjar blinkandet i rondeller flytet i trafiken, vilket är positivt för både blodtryck och miljö.

Visst, det finns ingen lag som säger att man måste blinka. Men det finns heller ingen lag som säger att man måste hålla hissdörren för någon som kommer springande...

Sug på den, ni med slapp vänsterhand!
MW
7 januari 2008, kl 15:02
Måste stämma in i kören och klaga på alla som inte andvänder blinkers.

I början så verkade det vara en grej som unga förare stog för(läs 18 - 20 år) men i dagsläget så verkar detta fenomen drabbat äldre förare.

Någonstand där blinkers nästan aldrig används måste vara i rondeller där många magiskt tror att andra ska veta vad de ska. Jag hurrar lite för mig själv varje gång jag ser någon använda blinker i dessa runda korsningar.
7 januari 2008, kl 15:10
blinkers- och backspegelfunktionen sätts ur spel när du pratar i telefon samtidigt som du kör! Fick reda på det i morse när jag låg bakom en kvinnlig bilist som gjorde tre filbyten och två vänstersvängar samtidigt som hon pratade i telefonen utan att blinka. Jag tutade på henne alldeles vid hennes förardörr när hon gjorde sista vänstersvängen, och förskräckt och förvånad tittade hon upp och släppte telefonen, därefter såg jag hennes stirrande blick i backspegeln och blinkersen fungerade perfekt innan nästa högersväng!
Hans
7 januari 2008, kl 15:12
Håller med helt. Många gånger verkar det också som om blinkersspaken är något man drar med sig när man ändå skall vrida på ratten vilket är lika illa.

En önskan, kan du inte ta upp det här med blinkers i rondeller. I dag ser man alla olika varianter, blinkar vänster och svänger höger och vice versa. För att inte tala om det problemet som du tar upp i artikeln. Att det inte blinkas alls.
Alfaman
min blogg http://bilisti.bilprojektet.se
7 januari 2008, kl 15:13
Ett otyg som blir mer och mer vanligt. Lika fånigt är dom som svänger och blinkar precis i filbytet. En del använder blinkersen som hjälpmedel för att svänga, dvs svänger och blinkar samtidigt.

I tät trafik, tätort är det ett måste att använda blinkers på rätt sätt. Däremot kan jag ha förståelse om man inte använder blinkers lika frekvent vid motorvägskörning när det är lite trafik och långa avstånd mellan bilarna.
Carola
7 januari 2008, kl 15:19
Så sant.I Gällivare är det en livsstil att dels inte använda blinkers förrän svängen är påbörjad-om ens då-och dels att alltid köra ut framför andra -oavsett om den andra ligger på huvudled eller inte.Högerregeln missbrukas å det grövsta-de flesta tittar inte ens åt vänster innan de kör ut!
Mentat
7 januari 2008, kl 15:25
Inte så konstigt. Visst är det vansinnigt, men när kontrollerade polisen blinkersanvändning senast? Jämför det med fokuseringen på hastighetskontroller...
Tommy Jarnefall
7 januari 2008, kl 15:33
Håller med föregående talare..

så J-vla irriterande när inte folk kan använda sin blinkers.Blir många onödiga stopp pga detta(bunta ihop dem o slå ihjäl dem)
Anders Ekberg
7 januari 2008, kl 15:35
Jag tycker att vi som ännu anväder körriktninsvisarna skall påtala, genom ljud och/eller ljussignal, för den alltmer ökande skaran av trafikanter som inte anväder dessa, att vi uppmärksammar dumheterna och ogillar dom. Samtidigt vill jag göra Patriq uppmärksam på att det faktiskt är lag på att använda körriktningsvisare vid sväng, start från kanten på väg, eller annan ändring i sidled på väg. Fenning
Micke W
7 januari 2008, kl 15:47
Inte en enda kommentar från blinkersvägrare, synd. Jag vill så gärna veta hur de resonerar.
7 januari 2008, kl 15:47
#22 och #23

"(bunta ihop dem o slå ihjäl dem)"

och sen

Anders Ekberg därefter (vet att det borde vara Ekborg) ..... sammanträffande, eller? :o)
tudor
7 januari 2008, kl 15:52
Att folk inte fattar.

Blinkers betyder: Jag tänker svänga!

Inte: Nu svänger jag.

Enkel ordning för att göra det rätt är att sätta på blinkersen innan du börjar bromsa.

Brukar för övrigt roa mig med att i onödan korsa vägar (som gångtrafikant) när jag ser att folk tänker svänga men inte använder blinkersen. Släpar mig långsamt över och tvingar dom att stanna :) Tutar dom åt mig skriker jag "blinkers!" åt dom :)
Peter
7 januari 2008, kl 16:03
Var glad för trafikvettet i Sverige!

Här i Wilmington, North Carolina så är det bara ca 40% av förarna som överhuvudtaget använder blinkers. (Oftast använder inte ens polisen, sheriffen, eller highway troopers dem!) Och de få som använder blinkers, så gör det inte alltid rätt. Sällsynt få förstår att börja blinka INNAN de bromsar in. Helt vanligt att folk bromsar in från 80 och sätter på blinkers då de är nere i ca 5 km/h samtidigt som de svänger in.

Vad som sen är helknasigt är att ett europeiskt körkort här värderas ungefär som om det klippts ur en Kalle Anka tidning. Amerikanerna jänställer det med ett Mexikanskt körkort (dvs att föraren har noll kundskap i trafiken).

Förarna här kan enkelt karakteriseras med hjälp av ett Gyllene tider citat: "Ensam i världen här är jag". På det sättet körs det. Blinkers är till för att föraren ska påminna sig själv att nu ska han svänga :)
Johan
7 januari 2008, kl 16:47
En riktigt tråkig sak med dessa "Blimkersinkompetenta" som jag kommit på, är att deras dåliga trafikbeteende påverkar mitt beteende. Jag har börjat komma på mej själv med att gissa mej till om en bil ska svänga, baserat på bl a om den saktar in, istället för att vänta på en körriktningsvisare som alltför ofta aldrig kommer. Ett inte alltför säkert beteende som blev rent ut sagt farligt sedan gatukontoret började strössla korsningarna här med 30-skyltar just vid korsningen, så att även många av de som ska rakt fram saktar av nuförtiden.

Få saker är mer irriterande än folk som inte ger tecken ordentligt. En är folk som ger tecken men vars blinkersarmaturer är sdå dåligt utförda att man inte ser att de blinkar. Hur kan bilar med sådana armaturer överhuvudtaget kunna bli godkända och gå att registrera här i landet?

Det allra mest irriterande är dock, att själv glömma bort att ge tecken.
7 januari 2008, kl 17:03
Trafiken...det är en farlig plats det. Men det är ganska befriande att man kan vara så okunnig på denna väldokumenterat farliga plats.
Gunnar
7 januari 2008, kl 18:32
Det var nog inget fel på bilens körriktningsvisare. Föraren var troligen från Eskilstuna! I Eskilstuna använder inte en "riktig" bilförare körriktningsvisaren. Detta gäller privatbilister, yrkesbilister, bussförare och inte minst poliser!
Jan-Eric Conradsson
7 januari 2008, kl 21:10
Ja men det förstår ni väl varför så få bilister använder blinkers numera, ja många kör till och med utan att ha vare sig halvljus eller varselljus tända. De har ju fått sig itutat att de skall spara på strömmen .Överallt talas det om att man skall släcka lampor i tomma rum och att man inte skall tända i onödan så då tror ju de dumma spånen att det gäller även vid bilkörning fattar ni väl.
Peter
8 januari 2008, kl 03:29
Fast värre är det nästan när de blinkar åt fel håll i rondellerna, där hade det varit bättre att låta bli.
Patriq
8 januari 2008, kl 12:31
Anders Ekberg, det må vara lag på att blinka, men känner du någon som straffats för att de inte gjort det? Har du någonsin HÖRT TALAS om någon som straffats? Inte jag heller...

Vad gör trafikpoliserna åt detta, frågar man sig. Stirrar sig blinda på bältesanvändning, hastighet och stopplikt?

Med tanke på hur många som upprör sig över detta med blinkeriet så vore det mer än rimligt att fokus läggs på detta.

Att utdela böter tror jag skulle vara ett synnerligen effektivt sätt att uppfriska körteorin för många.
8 januari 2008, kl 14:26
Tja, vad säger man, jäkla manianabeteende. Detta gäller inte bara blinkersoanvändningen utan allt för mycket annat i vår trafikmiljö.

Det finns massor med saker som är både viktigare och mer intressant än att just KÖRA bil, när man åker längst fram till vänster i bilen. Telefoner, kolla på allt runt om kring, byta ljudbok i CD-spelaren, kanske tjafsa med barnen eller varför inte tända en cigg och luta sig tillbaka ett tag...

Att inte använda blinkern är att inte respektera sina mo...medtrafikanter. Jag har en besvärlig vänstersväng ut på en hårt trafikerad huvudled när jag skall hem från jobbet och där är det många som blinkar väldigt sent när de skall svänga in på min väg och det gör min planering att ta mig ut betydligt svårare. Även rondell diskuterades det om längre upp och det är samma där, få blinkar ut ur rondellen. Även om man nu längre inte skall blinka vänster i rondell så är det i alla fall 100 gånger, även om det rent skolboksmässigt är fel så är det mindre fel än att inte blinka alls.

Att bilen i fråga gick igenom besiktningen, det tror jag, för det är sällan som blinkersen inte fingerar, om man bara vet vilken jäkla spak det nu var som man skulle flippra på.

Jag håller med till 100% att vi borde besiktiga chaffisen med hyggligt jämna mellanrum. Det är mer än bara fotot som har förändrat sig när det är dags att få ny lapp efter 10 år.

Om de trafikanter som ägnar sig åt telefonsamtal ( se er omkring 25-30% av förarana) istället för att köra bil så skulle fler ha en möjlighet att ratta en blinkers, placera bilen, planera sin körning och stanna vid övergångsställen.

…men VV säger att mobiltelefonering inte påverkar olyckorna… Haaaaaaaaaaaaaaa Tomtar!
Sven
8 januari 2008, kl 21:33
Kors i taket!!! Det finns hopp för dig Robert! Första gången som jag till 100% håller med dig! Snart så kanske även du inser att franska bilar är inget att ha.
Otto
9 januari 2008, kl 22:36
På senare tid har jag faktiskt börjat med ofoget att tuta irriterat på bilister som inte blinkar när jag exempelvis väntar på att få köra ut. Samma på motorvägar när folk inte blinkar vid filbyte, själv är jag (faktiskt) mycket noga med blinkersanvändandet, jag tycker inte att det är särskilt besvärligt att använda det tillbehöret.

Kanske skulle fler använda sig av den metoden? Visst blir kanske en del irriterade, men det är inget mot den irritation man känner när man väntar i onödan vid påfartsvägen.

För övrigt anser jag att Collin skall fortsätta med sin utmärkta kritik mot vägverket som som tycks bli alltmer inskränkt i sin myndighetsutövning.
WLG
10 januari 2008, kl 11:49
Polisen borde kunna mer nytta än att jaga fartsyndare på stora landsvägar eller motorvägen även om det sker olyckor där. Men varför finns inga fartkameror i städerna eller andra ställen det verkligen behövs; för att en & annan byråkrat själv kan hamna på film då tro?

Varför kollas inte bilar som körs helt fulla av isiga rutor och snölass på taket som dessutom flyger iväg och träffar bakomliggande bilar. Den olagliga och fräcka användningen av dimljus ihop med halvljuset tycker jag blivit vanligaer än de som kör mörklagda. Många av dessa nonchalanta trafikbeteenden som folk kommer undan med är ju bötesbelagda, stålar stålar stålar att dra in på RIKTIGA problem! Vi människor reagerar inte förrän det sker en hemsk olycka eller vet att risken att åka fast är väldigt stor. Ögontjänare är vi allihopa men många är rent av odugliga bakom ratten pga fel attityd till körningen.
Pessimisten
12 januari 2008, kl 19:21
I stort sett all olja som går att pumpa upp ur marken kommer förr eller senare att förbrännas i form av brännolja, diesel eller bensin. Bensinskatt, teknisk utveckling av motorer är bara krafs på ytan. Den utvecklingen som började för 100 år sedan kan inte hejas i demokratiska samhällen t ex Indien.

Pessimisten
Janne
14 januari 2008, kl 12:34
Jo men visste Ni inte att man kan kontrollera ofall bilen är helt betald genom att kolla blinkersanvändningen. Det är först vid sista ammorteringen som man erhåller blinkersspaken av försäljaren...
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close