Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Vägverket har tappat kontrollen. NCC kammar in vinsten!

Måndagen efter trettonhelgen ringer tjänstemannen Kjell Jansson på Vägverket region Mälardalen till platschefen Göran Sievert på NCC i Nyköping.

Kjell Jansson har fått ett samtal från trafikpolisen i Nyköping som påtalat att de stenhårda, rampformade snövallarna mot mitträcket på E4 genom Nyköping måste bort. De är en trafikfara. De sätter räckets skyddande effekt ur spel.

Jansson, som är väl förtrogen(!?) med förhållandena i Nyköping och Sievert diskuterar snövallarna. Som de båda väl känner till. Men inte har brytt sig om.

Båda vet att det är svårt att få bort dem, varken plogbil eller väghyvel klarar jobbet, vallarna är ju stenhårda.

Man måste ta dit en grävmaskin, två lastbilar som kan köra iväg snömassorna och tre lastbilar med så kallade TMA-skydd (Truck Mounted Attenuator), alltså lastbilar med en deformerbar bakdel som i första hand informerar om arbetet och i andra hand lindrar skadorna om någon kör in i dem.

Ett dyrt, tidskrävande och komplicerat jobb - som Vägverket ska betala.

Jo, självklart är det NCC som gjort jobbet dåligt från början, annars hade snön aldrig hamnat mot mitträcket, men den slarviga upphandlingen leder ändå till att Vägverket (=skattebetalarna) får stå för kostnaden.

Och det är nu Vägverkets inkompetens leder till fel beslut.

För enligt Vägverkets statistik har 23 av de 32 olyckorna med personskada på sträckan runt Nyköpingsån de senaste sju åren skett i södergående riktning. Bara nio i nordlig.

Alltså bestämmer Jansson och Sievert att det räcker med att ta bort snövallen i södergående riktning.

Men beslutet bygger på total okunskap om olyckorna och om hur man gör olycksstatistik. För den övervägande delen av olyckorna har faktiskt skett i NORDLIG riktning. Bilar på väg norr ut, i nerförslutet mot Nyköpingsån har fått sladd och på grund av dålig dosering (lutning) av kurvan har de sladdat/flugit över till mötande, alltså södergåernde vägbana.

Det är där som räddningsarbetet gjorts - och det är där olyckan placerats i statistiken.

Vad ska man säga? Var finns kompetensen? Var finns yrkesstoltheten?

• Hur många mil stenhårda snövallar mot mitträcket finns det runt om i Sverige, på de vägar Vägverket kallar "säkra"? Hundratals mil, inte mindre.

• Hur hamnade de där? Varför har Vägverket tillåtit slarviga - eller vinstmaximerande - entreprenörer att lägga vallarna mot räcket?

• Salt + snö = stenhårt. Det vet alla som blandat, det lärde vi oss redan i skolan. Men Vägverket tittar på när entreprenörerna bygger upp vallarna och gör vägarna farliga.

• Alla har sett bilarna från snösvängen, med plogbladet fem - 10 centimeter upp i luften, som lämnar massor av snö kvar på vägbanan, och som kör med saltspridaren i högsta fart. Så gick det ALDRIG till när Vägverket skötte snöröjningen i egen regi. Men plogbladens skär kostar pengar, och de slits när de ligger an mot vägbanan. Därför en decimeter upp i luften...

••• Vägverket betalar för en vinterväghållning i Sverige som blir sämre för varje år. Entreprenörerna blir rika. Vi bilister får ta smällen

 

13 kommentarer
Pumpen
26 januari 2010, kl 11:49
Entrepenörer i alla former även i snöröjning gör vägarna osäkra att trafikera på många platser
och tillsynen lyser med sin från varo,utan att besiktiga vissa vägavsnitt som är särskilt farliga
uppstår en del svåra skador och dödsfall med bilar inblandade i synnerhet över broar och nära vattendrag,kurvor med felaktig dosering o.s.v.Tänk på att vinterkörning kräver särskilda
insatser från Vägverk och bilister, att försöka elleminera de värsta riskmomenten i trafiken.
Peter
26 januari 2010, kl 12:05
Hej!

Har jobbat som resande säljare i 25 år och kört några hundratusen mil eller två. Man blir så matt på detta så man orkar knappt prata om det. I alla tider har det saltat, saltat och jagat torra vägbanor. Folk har krävt torra vägbanor, för annars kan man inte köra lika fort som på sommaren och med dubbfria vinterdäck. Jag har alltid haft dubbar och behöver således inte ha torra vägbanor. Snö röjningen idag sker inte under dag tid, oftas sker den nattetid då man får bättre betalt. Plogbilens ansvar att åka ut ligger på åkeriet, som kan gambla lite och skita i att åka ut. Värst är dock när dom vräker ut salt och det är -15 grader ute. Saltet funkar ej men vi får betala...suck. Partiklar från dubbdäck kan vara skadligt för hälsan, men dubbfria däck dödar direkt. Om man plogar och sandar så får väl folk lära sig att köra försiktigare. Vi slipper extrema, inte små, extrema rostangrepp på vår dyrbara bilar och en lugnare trafik. Sedan har vi detta med 08...när det kommer lite snö så blir det kaos...och dom skall besluta om vägunderhåll, snöröjning och dubbfria vinterdäck.
larsson
26 januari 2010, kl 16:43
Det stora felet är att folk kör som om det vore sommarvägar-- klaga på dem, men motorjournalister har inget annat att göra än att slicka bilister i r'vn om de inte kör svindyra sportbilar.
Svenne
26 januari 2010, kl 17:20
Det är dags att utkräva ansvar av tjänstemännen i vägverket/bolagen. De sitter där för att de delar av samhället de förvaltar på skattebetalarnas uppdrag skall fungera - inte för att leverera skattepengarna till olika entreprenörer.
Anders
26 januari 2010, kl 20:20
Robert det är din plikt som motorjournalistik att gräva i det här med snöröjningen. Den har varit en katastrof! Massor av salt men ett lager av snö på ett par centimeter. Det är sjukt så dåligt ploggat det är på sina ställen. I de fall de inte handlar om snålhet så handlar det om inkompetens. Ibland undrar man om de låter vem som helst plogga? Bättring för i helvete. Dålig snöröjning kostar pengar för samhället i form av olyckor och försenade transporter.
Det var otroligt skönt under perioden det var så kallt att de inte kunde salta. Vägen var bra, man slapp slasket på rutan som försämrade sikten. Underlaget var förutsägbart. Inga "hugg" när underlaget plötsligt ändras.
Tomas
26 januari 2010, kl 23:08
Oki nu är ni där igen! Tänk om svensson och motor jornalister kunde få prova att köra plogbil.
Har gjort det själv i många år och ska väll inte säga att det sköts perfekt men klaga inte på plogbilschafförerna, för jag skulle vilja se den svensson eller colin som susar fram i mellan 40 och 45km/h med plogen 15-20cm från pinnarna som vi gör samtidigt som svensson och colin ligger i högerfil och vill köra förbi.
Sen om all snö skall bort så måste man göra som collin säger med tma skydd och grävare och lastbil. Då skall man inte klaga om bil skatten blir dyr heller för det skulle kosta miljoner på alla mil vägar.
Kan ta ett exempel 3 st tma skydd a 700kr/tim 1 st grävare a 750kt/tim och ett antal lastbilar för snön får bara köras till specilla deponier så det kan bli långt men vi tar 3 sta 650kr/tim.
Vad blir den summan per timma? Jo 4800kr säg att dom röjer cirka 2km per timme, då måste man ta det gånger mil med räcken och det vet jag inte hur mycket det är men kan tänka mig att det är bra mycket.
Pillard
27 januari 2010, kl 08:45
Tomas: Får jag gissa att du inte läst inlägget? Inte någonstans klagas det på föraren. Det klagas däremot på entreprenörens/vägverkets snålhet. Och om det nu är så att det är för svårt att ploga en väg ordentligt så borde du kanske haft ett annat jobb. De flesta jobb är svåra för den som inte har det som jobb. JAg själv skulle aldrig greja att köra plogbil med bra precision. Men nu skulle jag inte klara att skruva ihop en saab på löpande bandet i trollhättan heller, men jag är en jäkel på det jag gör. Bevisligen finns det ju folk som kan ploga vägar ordentligt i det här landet. Testa att köra på vägarna i inlandet norr om dalälven så får du se. Och om de klarar det så borde väl även plogbilsförare söder om dalälven kunna greja det också. KOSTNAD? Det dog massa folk på grund av rent slarv. Det kan aldrig handla om en kostnadsfråga då. Räkna istället på vad det har kostat att sätta upp vajerräcken, som sen blir värdelösa av snön som plogas upp mt dem. Där har du pengar i sjön....

Anders och Peter: JAg håller med er. Helt sanslöst hur man kan ösa ut salt på vägarna när det är mer än 10 minusgrader ute. Resultatet blir blankis. I Linköping, där jag bor, hade vi blankis i halva stan. Det gick knappt att cykla överhuvudtaget. Man hade öst på med salt utan att kolla väderprognosen innan. Smått skrämmande att de som jobbar med snöröjning inte kan räkna ut det jag själv kan räkna ut. Nämligen att har man på salt när det ska bli riktigt kallt så är risken stor att saltet bara hinner skapa slask vilket sedan fryser till ren is.
Tomas
27 januari 2010, kl 22:26
Oki Anders bor själv norr om dalälven och åker en heldel på vägarna också.
Oki tog i lite mycket men jag har aldrig hört talas om att någon kör med plogen 1dm uppe i luften för att sen försöka ta bort snön med salt, det är ju plogbils chaffören som ställer in plogen inte Ncc eller vilken driftentreprenör det nu är.
Kan berätta en rolig grej att här hade vi ett område som gränsade mot ett av vägverks distrikt och dom hade sämmre skötsel på sina vägar en vad vår driftentreprenör hade nu är det samma på båda ställena.
Sen håller jag med att salta vid -10 är rena vansinet det får max vara -7grader i vägen om man skall salta men då skall det vara mycket trafik som skall åka för att få saltet att verka.
onthree
27 januari 2010, kl 22:38
Bort med saltet! På Gotland har det inte använts salt sedan 1986, och i norra delen av Sverige är det knappast nåt salt heller. Resultatet?
Torra rena ljusa vägar
Trygga vägar utan lömsk modd
God sikt, utan att lysen och rutor smetas igen
Lägre hastigheter, så följderna av en ev. olycka blir mindre allvarliga
Bättre miljö, minskat användande av spolarvätskor och avfettning
Bättre miljö utan salt som förstör vattentäkter
Bilar där bromsar och kaross inte rostar upp

Men, vad händer i resterande Sverige?
Precis raka motsatsen!
Vägverket bidrar till att höja hastigheterna och dödar därmed folk!
Förbjud saltet!
JP
29 januari 2010, kl 20:35
Till Thomas,

Angående 10cm från vägen,
Jo, det är tyvärr så illa, jag körde tyvärr upp från Sthlm till Hälsingland natten mot torsdag
och jag fövånades över just detta.
Alla plogbilar jag såg på E4:an upp till Uppsala körde fort men med bladet långt ovanför backen.
Resultatet var en jäkla snömodd eftersom de lämnade kvar närmare en decimeter snö på vägen.

Dvs. nåt som man i Norrland skulle kalla oplogat...
Boris Ekner
3 februari 2010, kl 12:17
Du skriver: • Salt + snö = stenhårt. Det vet alla som blandat, det lärde vi oss redan i skolan.

Jag vet inte var du lärde dig det där... Men blandar du salt i snö så händer två saker.
1. Saltet smälter snön.
2. Snön växer i volym med upp till 40% enl en bekant som är ansvarig för delar av Sthlms snöröjning.
Lars Boman
19 februari 2010, kl 21:17
Bedrövligt av Vägverget. Samma i Ulricehamn och NCC . NCC beordrar faktiskt Lastbilscentralens bilar att köra med plogarna 10 cm upp och ha med sig mer salt tillbaka efter en snösväng. Har annan erfarenhet från 88 och fem år framåt då jag körde i snösvängen själv då vägarna saltades ordentligt innan snön kom. Det blev alltså lättare att hantera vägbanan senare. Just nu tvärstopp på R40 mella Jönköping och Borås. Det sorgligaste av allt är att VÄGVERKET I VÄSTRA SVERIGE OCH NCC I VÄST HAR FEST I KVÄLL OCH DOM KOMMER INTE ATT PLOGA FÖRRÄN PÅ SÖNDAG ENL. VÄGVERKETS JOURANSVARIG FÖR VÄSTRA SVERIGE I GÖTEBORG
Johan
min blogg http://www.bingoon.se
24 juli 2010, kl 23:33
Att det efter alla dessa år fortfarande inte tagits fram en metod som fungerar mer effektivt. Det är för dåligt, bedrivs det inget forsknings och utvecklingsarbete på vägverket?
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close