Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Vem tar ansvaret när regeringen tvingar Saab i konkurs?

Varför är Sverige så fientligt till sin bilindustri?
Inte i något annat land i världen arbetar en regering så aktivt för att lägga ner sin biltillverkning. Inte i något annat land står befolkningen upp som en man och skanderar "lägg ner skiten!".
Bara i Sverige.
Jag blir gråtfärdig över den totala avsaknaden av kompetens, analys och kloka, långsiktiga beslut.
Vart är vi på väg? Vad är nästa steg? Att slå igen gruvorna (miljömyndigheterna jobbar hårt på den linjen)?, stänga basindustrin? Stoppa det småskaliga fisket i Östersjön?
Men vad ska vi leva på då?
Näringsministern Maud Olofsson (C) har på fullt allvar föreslagit att Saab i Trollhättan ska börja bygga vindkraftverk! Ett politiskt inlägg utan saklig grund, men som får en otrolig slagkraft när det är näringsministern (= regeringen) som säger det.
Sverige är ett konkurrenskraftigt industriland som står sig bra i förhållande till jättar som Tyskland och Frankrike, både när det gäller produktivitet och kostnader.
I Tyskland och Frankrike gör regeringarna allt de kan för att rädda sin bilindustri, de går in med statliga stödmiljarder långt innan krisen är ett faktum. Och ingen skränar om att "riskera skattebetalarnas pengar", alla är ense om att det är just med sådana satsningar som man i det långa loppet RÄDDAR SKATTEBETALARNAS PENGAR".
Volvo såldes ut till den kinesiske entreprenören Li Shufu. Men det tragikomiska i affären är att den kinesiska staten gick in med de kinesiska skattebetalarnas pengar för att finansiera hälften av köpet. Så viktigt tyckte kommunistpartiet i Kina att affären var.
Hur länge kan vi tillåta att regeringen utarmar Sverige som industriland?
Vem tar ansvaret för att regeringen just nu är på väg att tvinga Saab i konkurs?


 

63 kommentarer
Brain Seltzer
26 april 2011, kl 12:27
SAAB är inte BMW eller MB, då kan de heller inte ta betalt som om de vore sådana. Om priset på SAAB´s bilar ska vara rättvisande så kan inte svenska bilbyggare skruva ihop skiten i Trollhättan i en takt som får handknackade plåtkarosser från england att verka som snabbproduktion.

Det enda som återstår om man ska tillverka SAAB och samtidigt lyckas sälja de är att göra de i Asien.
bombur
26 april 2011, kl 13:07
RE: Rakbladet. Nej Regeringen tvingar inte men de gör allt för att inte hjälpa till. Hur man sen ser på det är upp till var och en. Hjälper man inte till utan bara passivt ser på när stora industriföretag går under, då är man oansvarig och slösar med skattemedel. Om man lägger några tiotal övertidstimmar på att hjälpa till och få en snabb lösning för Saab så säkrar man att man inte behöver stå med svarte petter och betala EIB-lånen. Det kostar staten otroligt lite att säkra tiotusen jobb och hålla igång verksamheten på Stallbacka samt underleverantörer så Saab får andrum. För övrigt så kan MB och BMW ta mer betalt för sina bilar pga en enda sak och det är pga värdet på varumärket. De gör inte bättre bilar men de är precis som märkeskläder, dyrare för att de har ett välkänt märke. Tror man på allvar att MB gör bättre bilar är man bra jävla naiv.
Annelie
26 april 2011, kl 13:08
Läser Rakbladets och Brain Seltzer kommentarer och blir mörkrädd. Som Collin skriver - det händer bara i Sverige. Beklagligt!!!
Kundtjänsten
26 april 2011, kl 13:13
För första gången så kan jag skriva Bra skrivet Robert Collin !
Victor F.
26 april 2011, kl 13:17
Det är väl självklart att en industriminister från ett parti som utryckligen sagt att de vill ha nolltillväxt, en återgång till lokalsamhället och ett stopp för storskaliga industrier gör vad de kan för att stänga ner företag som SAAB och Volvo. Det är väl självklart.
Jonas
26 april 2011, kl 13:22
Kan verkligen inte begripa detta inlägg. Tvingar i konkurs?
Det är verkligen synd om SAAB försvinner, men de enda som kan skyllas för det är i så fall de personer som äger och driver bolaget. Kan man inet locka kunder så försvinner man. Varför skulle SAAB lyda under andra lagar än ICA-butiken på hörnet?
Henrik
26 april 2011, kl 13:24
Bra skrivet Collin. Det är precis så det är.
Tyvärr har jag röstat fram den här regeringen men jag vet inte om de röda är bättre.
Saab gör mycket bra bilar (har haft Saab hela livet i princip). Har senaste 9-5 Aero 2,8T XWD och det är samma där. Jag blir gråtfärdig om jag inte skulle kunna välja Saab igen som nästa bil.
Saabs kunder skräms tyvärr bort utav media som skriver illa om SAAB nästan jämt.
Folk tror inte de har nån garanti osv om Saab går i konkurs, det är fel.
Du har din garanti kvar, den står återförsäljaren för.
Som VD för större bolag så ser jag hela tiden möjligheter för Saab.
Är inte alla överrens om vilken kompetens vi har i Trollhättan?
Klart att det kan utvecklas till ett bolag som gör miljardvinster.
the_ulv
26 april 2011, kl 13:25
Jaja men hade saab gott bra så hade väl det aldrig behövt komma till denna punkt. Det är väl knappast så att det är första gången vi är här? Saab affären kostar Svenska staten massor med pengar och det är lika bra att göra sig av med en industri som bara kostar pengar.
jesus christ
26 april 2011, kl 13:28
@bombur
Staten gjorde vad de kunde för ett år sedan, det får faktiskt räcka. De flesta kloka bedömare ansåg redan då att det skulle gå åt helvete ändå - men den absolut största skillnaden den här gången är att ekonomin går som tåget. Om SAAB överlever även denna gång så kommer de lik förbaskat att gå under om ett eller två år. Bättre att lägga ner idag i så fall, när det faktiskt finns goda chanser att hitta nya jobb. SAAB är definitivt dödsdömt - och det kan ingen regering göra någonting åt. Inte ens en tysk regering skulle försöka rädda SAAB. De hade bara skakat på huvudet, skrikit Dumkopf och gått hem.
I Liljeqwist
26 april 2011, kl 13:32
Staten (Sveriges Regering)måste gå in som ägare för att rädda jobben,våra egotrippade politiker har de senaste 25 åren struntat i svensk industriell tillverkning och föredragit stigande arbetslöshet via utförsäljningar till utländska företag,varför? Troligen av enorm okunskap(förhoppningsvis).Det enda som politikerna varit intresserade av har varit ersättningsjobb typ Callcenterverksamheter,oftast meningslösa utbildningar,etc.Men inga RIKTIGA jobb har funnits att tillgå.Detta håller inte i framtiden,våra unga arbetslösa kommer allt mera att söka jobb utomlands istället,och detta är ju helt galet. Nej fram med KUNNIGA och SERIÖSA politiker om det kan finnas några?
Bosse
26 april 2011, kl 13:34
Robert Collin du är verkligen ute och cyklar...

För det första, vem tusan vill ha Frankrike som ledstjärna? Protektionismens högborg som pga detta klarar sig sämre och sämre i vår konkurrensutsatta värld.

För det andra, tysk bilindustri räddad av den tyska staten? Vilket tyskt bilmärke syftar du på då? Så vitt jag vet är BMW, VAG och MB samtliga ytterst välmående.

För det tredje, ÖPPNA ÖGONEN! Vem vill köpa SAAB-bilar? Hur många nya 95or ser du i trafik? Vem vill beställa en ny bil och inte kunna få veta när den ska levereras? Vem vill köpa en ny bil och inte veta om det finns något servicenät kvar om tre år? Vem vill betala premiumpris för en bil som varken kvalitetsmässigt eller känslomässigt kan matcha nyss nämnda tyskar?

Sverige ligger i framkant på en rad områden, bland annat programvaruutveckling och medicinteknik. Investera våra skattepengar i detta istället för att kasta dem efter vår sjunkande bilindustri!

Om Robert Collin och hans gelikar fick bestämma så hade Sveriges skattebetalare fortfarande kastat in pengar i en utdöd varvsindustri...
jesus christ
26 april 2011, kl 13:36
@I Liljeqwist
Jag antar att riktiga jobb i dina ögon förutsätter att man blir smutsig om fingrarna? Annars kan jag berätta att det skapas enorma mängder "riktiga" jobb i Sverige - men kanske inte i första hand inom tillverkningsindustrin.
P-O
26 april 2011, kl 14:00
Robert Collins!
Varför inte föreslå att skattemedel skall pumpas in projekt att återuppliva varven och teko-industrin också? Att det misslyckades på sjuttiotalet behöver inte betyda att tanken är dödfödd för all framtid. Det är ju bara att sänka den svenska lönenivån till indiens eller koreas. Eller varför inte återinföra manuella telefonväxlar. Tänk vad många telefonistjobb som skulle kunna skapas med dagens trafikvolymer i telenäten.

Nej - om SAAB kollapsar så beror det inte på regeringen.
Kundtjänsten
26 april 2011, kl 14:01
@jesus christ 38 år Haverdal Varför har vi då så månag arbetslösa nu då om det nu skule skapas riktiga jobb enligt dig ?
jesus christ
26 april 2011, kl 14:22
@Bigsome
Att vi har många arbetslösa betyder inte att det inte skapas många jobb. Arbetslösheten är hög men sjunker snabbt - alltså skapas det nya jobb.
Fisk
26 april 2011, kl 14:23
Skärp er. SAAB har gått uselt i årtionden, varför ska mina skattepengar investeras i ett företag som upprepade gånger visat att det inte kan stå på egna ben? För den som läst på lite så framstår Antanov som en rätt suspekt person också. Väldigt många "sammanträffanden" av påstådd ekonomisk brottslighet och mord har cirkulerat kring den mannen. Hans farsa och tillika affärspartner blev nedskjuten maffia-style bara häromåret. Visst, han kan vara ren som snö ändå, men ska vi svenskar riskera att ge miljardlån i skattepengar till ryska maffian bara för att fördröja det oundvikliga några år?
HR
26 april 2011, kl 14:36
Vilken bilmärke äger Robert colling nu?
Kundtjänsten
26 april 2011, kl 14:48
@jesus christ 38 år Haverdal Nej arbetslösheten sjunker inte snabbt, skulle då även alla dom här bli arbetslösa så skulel det återigen vara dom högsta arbetslöshetssiffrorna någonsin igen.
Kundtjänsten
26 april 2011, kl 14:50
@Fisk det handlar mer om att regeringne inte ska agera bromskloss utan godkänna Anatov som köpre för att rädda Saab.

Inga pemgar läggs ut annat än om Saab inte skulle överleva, då skulle vi vara tvugna att lägga många skattekronor.

Då är det bättre att Maud släpper sin broms och inser att Aanatov är en bra ägare.Att tillverka vindsnurror som Maud vill skapar inte många jobb.
Björn Persson
min blogg -
26 april 2011, kl 14:55
Jag hade först tänkt att skriva ett inlägg som svar på ditt, Robert Collin, tyckande.

Men sen såg jag att många kloka människor redan sagt det mesta som behövs sägas. Bäst är "Bosse" - TACK, Bosse - som lägger fram en saklig replik.

Kontentan för hela SAAB-situationen? Den är ännu mer tydlig nu än tidigare: få vill köpa SAAB eftersom det är en verksamhet som har MYCKET SVÅRT att gå med vinst - vilket är en förutsättning för först och främst fortsatt versamhet. Men överlevnad är inte tillräckligt, om SAAB inte ska bli ett Lada, d.v.s. producent av uråldrig teknik, måste pengar finnas för produktutveckling.

Avslutningsvis väljer jag att citera "Bosse" som gör en bra jämförelse:

"Om Robert Collin och hans gelikar fick bestämma så hade Sveriges skattebetalare fortfarande kastat in pengar i en utdöd varvsindustri..."
Andreas
26 april 2011, kl 15:09
Om Robert Collin tycker Saab är så bra så kan han ju gå och köpa nya 9-5 på egen risk. Ta ett par stycken vetja, kommer att bli samlarvärde på den inom kort. Men att slänga skattepengar på en verksamhet som aldrig varit lönsam är vansinne. Bättre då att låta spektaklet gå i konkurs under ordnade former medan tid är, istället för att först dopa företaget med lånepengar som de aldrig kommer kunna betala tillbaka. Jämförelsen med tyska livskraftiga bilindustrier är lika löjlig som när Saab själva försöker likställa sina produkter med tyskarnas. Man kan inte prissätta undermåliga produkter som premiumbilar och tro att man ska få betalt som om de vore det...
onthree
26 april 2011, kl 15:13
Massmedia har ju en stor skuld i hur det gått med antalet sålda Saab. För vi har ständigt matats de senaste åren "Hur länger lever Saab?", "Nedläggning av Saab", "Saab, snart ett minne blott"...

Saab kanske inte är världens bästa bil, men heller inte den sämsta. Saab har blivit rejält misshandlat av GM, och det har knappast varit en dans på rosor för de anställda, jag lider med dem.

Jag hoppas att Saab överlever, för de anställdas skull, för underleverantörernas skull, för bytesbalansens skull.

Varför skulle inte staten hjälpa till? Staten har ju pumpat in massor av pengar till bankerna när inkompetenta ledningar slarvat bort pengar på spekulationer.

Men, de blå sänker väl skatten istället, det verkar vara deras universallösning.
migoss
26 april 2011, kl 15:15
Jag är förvånad men glad för att du kan vara förnuftig och förstår vad som är bra för Sverige.
nordicstar
26 april 2011, kl 15:32
Men någonstanst måste man också dra en gräns. Om man utvärderar läget för Saab ser det riktigt mörkt ut. Man har i princip tre (9-5, 9-3, o 9-4)modeller, varav en inte är ute i butik och en är på väg i pension. Om man som regering, långivare etc. etc. ska göra en affärsmässig bedömning så är det inte stabilt underlag att hysta ut pengar på. Har svårt att se någon som skulle få lån på de grunderna, oavsett om det gäller företag eller som privatperson. Ser man dessutom till historien där det var mkt länge sen Saab visade bra siffror, och kurvan är konstant nedåt, så bör ett sådant företag inte stödjas med skattemedel. Jag älskar bilar och bilíndustrin borde få leva kvar. Men hur länge ska man hålla Saab under armarna? 1 år, 5år, 15år innan man låter dem kursa? Hur många miljarder ska man plöjja ned?
Orvar
26 april 2011, kl 15:52
Jag blir totalt gråtfärdig av Collins totala avsaknad av kompetens. Om en produkt inte säljer och ger vinst utan bara kostar att producera, så bör det väl inte finnas nån framtid för den produkten? Det är enkel ekonomi, utom för Collin. Lägg ned det känslomässiga tjafset och inse hårda fakta.
Wolfram O´boy
26 april 2011, kl 16:37
Jag kan förstå RC.s resonemang till viss del, staten puttar in lite mer deg och ge saab lite ekonomiskt andrum med risk för ev. framtida risker istf. låta saab konka och med efterföljande chockvåg bland underleverantörer.
Det är lite konstigt att enda spekulanten på saab var spyker med müller och med Antonov i bakgrunden. Ifall saab varit "köpvärd" och med framtids potensial så hade det kanske funnits andra biltillverkare som som varit intresserade. Varför inte ex. Fiat?

Som jag ser det så är Saabs enda räddning ett samgående med en annan biltillverkare med finansiella muskler. Om det är strategi från müllers sida att pynta bruden med Antonovs hjälp får väl framtiden utvisa. Hur som helst så ligger svensk bilindustri i pottten.
b-a
26 april 2011, kl 16:50
Man måste vara otroligt naiv om man tror att GM drivit SAAB i 20 år med förluster utan att blinka. Delar som SAAB köpte för 800 kr fick man betala 2000 för till GM. Självklart går det inte att göra vinst med den förutsättningen. Men GM styr sina förluster till det land där de dummaste politikerna och medborgarna finns.
Paddolle
26 april 2011, kl 17:14
FÖR FAN SKÄRP ER!
Ni säger att SAAB aldrig gått med vinst... SAAB ägdes i olika mängd i 20 år av multinationella GM. Sverige har några av världens högsta skatter; ingen som har möjlighet att ta ut vinst i annat land tar ut den i Sverige. SAAB har länge sålt över 100 000 bilar per år och man räknar på att man ska gå runt vid 85 000/år. 2007 sålde man 140 000 bilar, då med en 9-3:a som var fyra år och en 9-5:a på 10 år. Hur kommer det sig då att SAAB även visat miljardförluster lysande försäljningsår??? JO, GM har flyttat alla pengar de kan bort från SAAB för att maximera den totala vinsten.
Ok, men hur? Jo bl.a:
* SAAB fick inte några pengar alls från USA-försäljningen vissa år.
* Utvecklingen av Cadillac BLS kostade över en miljard kronor, bekostades av SAAB, vinst togs av GM
SAAB fick köpa plattformarna till sina bilar av GM till ett oförmånligt pris...
Är det så svårt att fatta att man har sett till att SAAB har gått med förlust hela tiden. GM har tjänat massor på SAAB. Under en tioårsperiod var man hälftenägare och hade stor insyn för att se ut ifall det var lönsamt att köpa företaget. Hade de då insett att det inte skulle vara en bra affär hade man inte sedan köpt andra hälften...! Man köper aldrig något som missgynnar en!
OK
26 april 2011, kl 17:17
GM har inte förlorat en enda cent på SAAB. De har som b-a säger styrt pengarna dit GM betalat minst skatt, och sen på toppen av det gjort förlustavdrag för SAAB. Den som inte fattat det borde kanske gå en kurs i ekonomi.
OK
26 april 2011, kl 17:19
hej Orvar, du påstår att Collins är inkompetent. Vad säger du då om Maud Olofssons utspel;) Sen tycker jag att du ska läsa på lite innan du uttalar dig. SAAB har ALDRIG gått med förlust utan offrades likt ett bondeoffer i schack.
Nissexc
26 april 2011, kl 17:32
Ett företag som går med förlust med 6.4 miljoner om dagen i snitt mellan 1997 och 2007 är inte möjligt att rädda. Efter 2007 har det, som alla vet gått ännu sämre. Siffror saknas dock.
År 2000 visades ett svagt positivt resultat med 196 miljoner.
Under perioden tillverkades det 1 372 873 st bilar.
Zanex
26 april 2011, kl 17:35
Varför ska regeringen stötta SAAB när de går back flera miljarder varje år...
Bokmalen
26 april 2011, kl 17:36
@Onthree, jag älskar dig!! (nästan). Håller fullständigt med dig i allt du skriver och för oss i SAAB-land är det oerhört viktigt att SAAB inte går under.

Sedan har jag funderat på en sak, i många andra länder så är man väldigt patriotisk när det gäller tjänstebilar. Varför är vi inte det i Sverige också. Jag tycker det är stor skam att inte SAAB och Volvo prioriteras i urvalet.

HEJA SAAB och tumme för inlägget!!
Fisk
26 april 2011, kl 17:40
Men det där om att SAAB skulle ha gått med vinst om inte stora stygga GM fifflat med räkenskaperna är bara en massa lösryckt spekulation. Är det någon kunnig ekonom som faktiskt räknat på det? Uppenbarligen var inte så många seriösa företag intresserade av SAAB förra gången det var ute till försäljning.
L
26 april 2011, kl 17:45
Konstigt att tex svensk fisk subvensioneras så mycket att om man köper 1 kg, så får man betala mer via skatten, än i affären?? Sverige gjorde av med 25 miljarder i U-landsbistånd förra året. Hur mycket gav det sverige, förutom ngt slags samvetepoäng?
dick1
26 april 2011, kl 17:47
Jag har levt i en del av SAAB-värden i Nyköping "SAAB ANA", under alla år SAAB har tillverkat
bilar har dom inte tjänat tillräckligt med pengar för att klara sig själv utan ägarna måste skjuta
till pengar varje ÅR. SAAB skulle lagts ner för 20 år sedan, och använda sina duktiga tekniker
till något mer meningsfullt än producera MINUSRESULTAT.
Till alla ER som tycker att regeringen GJORT och GÖR för lite KÖR ni alla SAAB bilar?
Är det så, är NI inte många i Sverige som håller med Collins på Aftonbladet
Bokmalen
26 april 2011, kl 17:52
@Kjell: jag kör SAAB 9-5 aero combi och familjen SKALL köpa den nya 9-5:an combin.
Vilket stöd för SAAB
26 april 2011, kl 18:03
Okej, om alla som tummat inlägget köper en SAAB 9-5 snarast får SAAB ihop drygt 50 000 000 SEK. Den kostar ca 310 000 kr.

Med tanke på att den där ryssen är beredd att stoppa in 500 000 000 kronor (tio gånger så mycket) för att rädda SAAB och detta bara är en sketen blogg på aftonbladet borde det väl inte vara ett problem att alla som verkar älska SAAB räddar bolaget? Det går säkert att få ihop 1700 tummar och då borde det inte vara något problem att rädda SAAB heller?
Nisse
26 april 2011, kl 18:12
Jag tror att det är bättre att diskutera vad man kan göra efter SAAB. Det måste finnas många ideér i byrålådorna som nu måste tas fram. Tänk vad som hände efter textilindustrins nedläggning! Eller varvens.. Tänk på att även Volvo ryker en dag och flyttas till Kina... Vi måste ha andra alternativ och inte gräva ner oss i gårdagens projekt1
Danne
26 april 2011, kl 18:17
SAAB är ett dåligt skött bolag som inte säljer tillräckligt mycket för att betala sina räkningar, det är inte regeringens fel. Problemet är väl snarare att SAAB trodde att man skulle kunna klara sig själva och inte ville ha en stor stark ägare, tex Fiat, och avvisade alla sådana inviter. Jämförelsen med Kinesiska statens agerande är egentligen inte värd att kommentera, men om man ändå ska påpeka någonting så kan det väl vara att de kontrollerar världens största marknad för bilar, det gör ju inte precis den svenska regeringen........
26 april 2011, kl 18:19
En produkt ingen köper är inget staten skall bidra med pengar till. Det enda rätta är faktiskt att lägga ner och starta en ny produktion i lokalerna. Något som faktiskt säljer.
Det är ju så himla korkat och kortsiktigt att hålla en industri som inte klarar sig själv under armarna.
Klarar man inte konkurrensen skall man bort till förmån för den som faktiskt gör det.
Allt annat är ren kommunism.
mr. K
26 april 2011, kl 18:28
Robert Collin har slagit spiken på huvudet, regeringens totala ovilja att hjälpa SAAB är rent av märklig. Att gå in med pengar i SAAB är nog inte en så bra idee men de borde istället ha jobbat sig svettiga med att hitta andra lösningar. Istället ser man hur de nästan VILL att SAAB ska gå i konkurs. Vad har de för baktanke???
Nisse
26 april 2011, kl 18:44
Några nya uppslag måste ha miljöanknutning och ett betydande tekniskt innehåll.
Vågkraftver och Sterlingmotorer för energiproduktion (en framtidsprodukt som startats upp i bl.a. Åmål). Två exempel som kan bli stora exportartiklar. Finns många fler så det är bara att spotta i nävarna!
Bengt, Trollhättebo
26 april 2011, kl 19:19
Ok Collin, vi vet redan att du avskyr den borgerliga regeringen med Maud Olofsson som dess representant i dessa frågor. Det räcker nu, försök för en gångs skull att tänka lite längre (långsiktigt, som du anklagar regeringen för att inte göra). Saab säljer inte tillräckligt många bilar för att kunna gå runt, Spyker med dess hurtiga ägare Mueller i spetsen hyllades som hjälte (framförallt av dig, du långsiktige tänkare...) när han gick in men ändå står vi här idag: inga pengar att betala underleverantörer med. Är det regeringens fel att försäljningen är dålig och att Spyker inte klarar av uppgiften? Går staten in med pengar så är det ändå bara en tidsfråga innan det oundvikliga sker: Saab måste förr eller senare gå i konkurs! Kom ihåg varvsindustrin, var det ett ansvarsfullt hanterande av regeringen att pumpa in pengar där?

Det är inte statens uppgift att hålla ekonomiskt blödande företag i handen bara för att de råkar ha många anställda eller för att de råkar tillverka just bilar. Sverige kommer att klara sig alldeles utmärkt utan Saab, så även Trollhättan. Det är bara det att folk får göra något annat än att skruva ihop bilar som ändå inte går att göra någon vinst på.

Vansinnigt tröttsamt att ständigt läsa dina ogrundade påhopp på en regering som helt korrekt inte ser som sin uppgift att äga förlusttyngda fabriker!
Pinto
26 april 2011, kl 19:29
Läs på lite om "lobbying" och "konkurrens". Varför ska Europeiska investeringsbanken tillgodose svenskbilindistri? Gör nytta för din lön Collin... Forska lite.
Dex
26 april 2011, kl 19:50
Hur kan man säga att det finns potential i företaget? Det är ju ytterst tveksamt om de ens kan gå med vinst! Hur mycket konstgjord andning behövs, för eller senare ger även sjukvårdare upp om återupplivningsförsöken inte ger resultat. Det kan vara dags att dödförklara det här företaget, för det verkar ju inte kunna klara sig på egen hand.
Kundtjänsten
26 april 2011, kl 20:31
Ni so är så oroliga över skattepengar, vi har inte lagt ut några pengar på Saab och lånen finns det täckning för i bolaget så sluta tjata om att det skulle kosta pengar.

Det som skulle kosta pengar är ju om Saab går under, det blir en dyr affär med alla arbetslösa.
Gordon Gekko II
26 april 2011, kl 20:54
Ett bolag som enbart tjänat pengar under ett år av de 60 år det existerat ska inte staten gå in och subventionera med skattepengar. Kan de inte överleva av egen kraft så ska de läggas ner. Det är 100 000 fler i arbete nu jämfört med mars förra året,Volvo behöver personal, liksom Scania och andra verkstadsföretag så de anställda kommer att få andra jobb om de vill arbeta. Titta på varvskrisen på 70 talet, de tog ett tag sedan hade alla fått andra jobb,det blir sak samma här.
I Liljeqwist
26 april 2011, kl 20:55
Varför måste alla biltillverkare montera in så mycket "onödig och dyr elektronik i sina modeller"? Varför kan SAAB till exempel inte bygga en lågprismodell som har avgasrening,aircondition i standardutförandet och billiga strålkastarlösningar,så skulle fler få råd att köpa nya bilar även andra och tredje ägare skulle ha råd att reparera bilen utan att det kostar "skjortan" och det skulle vara en konkurrenskraftig bil i förhållande till sina konkurrenter. Man måste väl inte följa andra biltillverkare i all utrustningahysteri,när man är i ett krisläge som SAAB verkar vara i för tillfället. Bygg en "folkbil" som alla har råd att både äga och köra!
AEROHIRSCH
26 april 2011, kl 21:11
Mycket bra skrivet Collin! Äntligen börjar iallafall delar av den svenska journalistkåren vakna och inse vad som håller på att hända. Som du säger... något sådant här kan bara hända i Sverige jantelagens högborg.
Centurion
26 april 2011, kl 21:55
SAAB är ett svart hål!! lägg ner skiten!!!!
Henrico
26 april 2011, kl 21:59
SAAB borde ta reda på vilka det är som tummat detta inlägg och försöka sälja en bil eller två till dem. :-)
jesus christ
26 april 2011, kl 22:10
@Bigsome
Ursäkta mig, men 10 000 arbetslösa SAAB-arbetare skulle på sin höjd generera ett litet hack i arbetslöshetskurvan. Det motsvarar väl ungefär det antal nya jobb som skapas varje månad just nu. Ett fruktansvärt slag mot Trollhättan, men inte mot landet. På sikt så är det betydligt bättre att alla duktiga SAAB-anställda tillverkar något som går att sälja i stället för att hålla deras arbeten vid liv ytterligare något år.
Patrik
26 april 2011, kl 22:16
Tjena!
Jag vill inte via skattsedeln fortsätta att betala 250:- per dag/arbetare till företag som vägrar anställa nytt folk! Snart när Saab konkat så blir det mer folk som jobbar för slavlöner medans företagen håvar in ca.250:- per dag/arbetare. Ge Antonov en chans att rädda bygget och jobben NU! Va fan väntar vi på?
En sån jävla tid vi lever i nu!..
Danielsan
26 april 2011, kl 22:50
Måste vara något "fel" på författaren (Collin) och den här artikeln som publicerats. Den går ju tvärtemot emot vad alla andra journalister och reportage i Sverige förmedlar eftersom Collin här tar industrin i försvar och även Saab. Är ni på aftonbladet säkra på att det är rätt att publicera sådant här?...
Jag personligen tycker verkligen att det är RÄTT och vill tacka aftonbladet och Robert Collin för denna mycket vettiga artikel. Hoppas att många läser och reflekterar över detta ordentligt. Utan industrin stannar Sverige och vi kommer att bli lika fattiga som Island och vissa andra länder i Europa.
Gubben i lådan
26 april 2011, kl 23:32
Det är hög tid att låta SAAB kursa, vi skall inte föra in mer av skattebetalarnas pengar i SAAB dvs. ett företag som aldrig i sin historia har visat vinst.
Tapani Markkula
27 april 2011, kl 07:54
Det finns ingen anledning att sondmata ett bolag som varit olönsam i årtionden.
pro
27 april 2011, kl 08:12
Om det nu finns en stenrik Ryss som vill gå in och rädda SAAB var är problemet?
Påstådda fuskaffärer o.dyl. som det inte finns några bevis för? Löjligt.... Om han vore dömd för något så är det en sak men inget finns på att han skulle ha gjort något.... Staten skiter i ett företag som inte anses PK, m.a.o. ej finans, miljö eller annan "fin" PK sektor...
HR
27 april 2011, kl 12:49
Har inte skrivit här om vad Robert Collin äger bilmärke???
Jag tror Robert Collin äger en Volvo V70 såg på bild.
tp
min blogg tp
27 april 2011, kl 19:35
re: fisk om du har läst på så samtidigt som saab såldes till GM så då var saab ledningen i paris och skulle göra affär med fiat men wallenbergarna sålde istället till GM så det fanns flera intressenter till saab innan GM förstörde ryktet om alla förluster. och sen undrar jag var regeringen har förlorat massa pengar på saab dom har nog betalat mer skatt än dom flesta företagen.
Björn Persson
min blogg -
29 april 2011, kl 01:30
I Sverige är man oskyldig tills motsatsen är bevisad, så också Antonovs befarade skumraskaffärer. Å andra sidan gäller detsamma inte i Ryssland. Så att han inte blivit dömd i Ryssland betyder INGENTING. I politikens Ryssland är oligarkernas skumraskaffärer inkriminerande BARA om oligarken i fråga är politisk meningsmotståndare.

Förresten! OM, men mer sannolikt NÄR, SAAB går i konkurs kan den kompetenta personalen få jobb i bärkraftiga företag som faktiskt har en chans att överleva och i.o.m. detta ge tryggare anställningar än SAAB gör nu.

SNÄLLA förstå att konstgjord andning inte är annat än vad den är - konstgjord.
dofu
14 maj 2011, kl 21:43
fyy vad många är duktiga angående saab och premium märken,Ni som skriver så, har mkt fel,saab proffilerar sig som premium märke men tar betalt som mellanklass bil och dessutom står saab för sin låna med egna garantier,inte regeringens och minst skattebetalanars pengar ,så min slutsats är våga spela med skatte pengar med en prommille andel vad nedläggningen skulle kosta så kommer SAAB att må mkt bättre.SLUTA VINNA POÄNG MED SAABS EGNA TILLGÅNGAR,Hjälp till i stället så gör vi bra profit på varje såld saab bil
TobbeTurbo
3 mars 2012, kl 23:56
Mad Olofsson-från glesbygden-hatar glesbygden=hatar Sverige som är glesbygd.
Regeringen-kallar sig alliansen för att försköna det faktum att man skrotar Sverige på väljarnas mandat. Borgarna är alltid likadana-kan aldrig räkna-hatar kontroll-hatar revisorer så mycket så de fösöker stoppa revision.
GM-räddas av Amerikanska staten medan svenska borgerliga regeringen bara hurrar. Saab har räddat GM röv genom kunskap i en idéöken. Sedan stjäl GM allt och får hjälp av borgarna att slakta vårt eget lands briljanta hjärnor.
Skall vi hoppas på att kineserna köper Saab och "gör en GM" dvs skiter i vem som påstår sig äga rättigheterna till (de svenska) idéerna, och bara kör på! Fuck GM och den blågula regeringen- leve Sverige och våra fantastiska kreativa människor!
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close