Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Victor(y) och de andra hjältarna på Saab. Men GM spräcker affären!

Jo då, det är klart att man kan klandra Victor Muller för mycket. Och som goda svenskar gör vi det. (Jag blir så trött.)

Men en sak är säker: Utan Muller hade Saab varit borta för två år sedan.

Det är han, och bara han som gett Saab den konstgjorda andning som behövts för att komma fram till dagens avtal.

Sen, om det räcker, det är en annan sak.

General Motors jobbar just nu tillsammans med kinesiska Shanghai Motors med att bygga upp ett helt nytt kinesiskt bilmärke, baserat på gammal teknik från Opel. Varför skulle GM tycka att det är en bra idé om i princip samma teknik används av Youngman?

Enligt uppgifter till Bilbloggen har GM skrivit en 150 sidors kravlista på allt som Youngman och Saab måste uppfylla för att få bygga bilar i Kina. Det är för många krav. Alltså - omöjligt!

Saab pratar mycket om sin nya Phoenix-plattform som alla nya Saab ska byggas på. Jo, den ser bra ut. Men 50 procent är fortfarande GM. Och GM säger med all säkerhet nej till Youngmans planer.

Den närmaste framtiden ser troligen ut så här: Riksgälden och EIB säger ja till affären, men GM säger nej. Och då faller den.

Men - ytterligare viktig tid är räddad. Då kommer Victor Muller som vanligt med sin plan B. Där Youngman ersätts av det amerikanska finansbolaget North Street medan bilhandlaren Pang Da blir kvar.

Då kan Saab fortsätta att bygga bilar i Trollhättan, med nuvarande teknik (9-3 och 9-5) och 9-4X i Mexiko och så småningom, från 2014, på sin nya plattform Phoenix.

Och Pang Da kan sälja bilarna i Kina.

Ännu ett reptrick av Victor Muller. Vi ska varken räkna ut honom eller Saab.

Till sist ett trist rykte: Saabs produktionschef Gunnar Brunius slutar!

Enligt upppgifter till bilbloggen går han till Volvo. Och han tar sin närmaste man med sig.

Ja, det är ett hårt slag mot Saab. Brunius är den som stått med båda fötterna på jorden när Victor Muller flugit runt den.

Det är Brunius som sett till att det sargade Saab inte fallit i bitar. Det är han som kunnat få igång produktionen med ett par dagars varsel, som sett till att ingenting rostat fast.

 

 

 

 

 

 

 

 

36 kommentarer
Andreas
30 oktober 2011, kl 02:03
Vad gör det att produktionschefen slutar? SAAB producerar ju ändå inga bilar.
Lägg ner skiten så slipper jag läsa om det varje dag, vore skönast så.
Jagleverbaraengång
30 oktober 2011, kl 02:13
Härlig inställning till svensk industri Andreas, i slutändan om Saab skulle läggas ned kanske det även påverkar Dig eller folk i din närvaro. Vi i Sverige behöver Saab och vi behöver våran indusri, det är DEN vi lever av.
Fast egentligen med alla kommentarer som jag har läst de senaste åren och hur pass negativa svenskarna, nästintill manipulerade. Kanske lika bra att vi lägger ned hela Sverige och går tillbaka till bondesamhälle, skulle det vara bättre? Har väldigt svårt för folk som inte stödjer det som finns inom detta land utan favoriserar det som finns på andra sidan, gräset ÄR inte grönare där skulle jag vilja säga.

Känns även konstigt att jag som 22-åring har mer vett i skallen än vissa som har 40-50-60 års mer erfarenhet än vad jag har.

Och, ja Collin, jag hoppas att GM kommer godkänna denna affär. Dock håller jag med Dig om att det är osäkert. Men kunde Volvo kan Saab, om inte bättre.

Mvh Eric Lindberg, Sundsvall.
TPK83
30 oktober 2011, kl 02:27
Jag får tyvärr vara lite hård mot dig nu Eric. Sverige BEHÖVER inte SAAB, men industrin i sig är viktig, absolut. Du har rätt tankegångar, men är nog lite naiv i dina slutsatser tyvärr.
Att dra parallellen till att gå tillbaka till ett bondesamhälle (även om du inte menar det ordagrant) är en väldigt ignorant kommentar, men jag antar att det var meningen med den också...
Jag tror inte att svenskar, som du skriver, är generellt negativt inställda till svenska produkter och mer favoriserande mot utländska produkter, utan faktiskt tvärtom. Svenskar är oftast väldigt "svenska", både på gott och ont.

Robert Collin, du menar att SAAB har Victor Muller att tacka för hans ansträngningar. Där skiljs våra meningar tyvärr åt.
Att påstå att Mullers avsikter är goda gentemot det svenska samhället eller SAAB, är helt frankt sagt patetiskt. Det finns otaliga "bevis" och tidigare erfarenheter av Mullers ageranden som får vem som helst som är lite insatt i hans affärer, att darra på manschetten.

Tyvärr är det bara att konstatera, SAAB i Trollhättan är ett förlegat koncept och är inte längre hållbart. Detta grundas givetvis i det faktum att de under flera år har hart en negativ trend, trots all sin kunskap och erfarenhet. Läs t.ex. deras tidigare årsredovisningar och dra ekonomiska paralleller därifrån.

Kort sagt, Muller är en parasit i ordets rätta bemärkelse och det hade vart bättre om SAAB hade fått vara utan honom. Visst, han upprätthöll anseendet lite längre, men SAAB har varit ett sjunkande skepp ett bra tag, och hade gått under både med och utan Muller. Muller i sig hade däremot varit lite mindre förmögen om han hade nekats tillträde till SAAB, vilket absolut hade gagnat både det svenska folket och den svenska stadskassan.

Collin har helt rätt i att affären kommer att spricka på grund av GM, men drar dock lite fel slutsats. Trollhättan kommer att försvinna helt ur bilden, p.g.a. ekonomiska faktorer och det faktum att plattformen Phoenix inte längre kommer att vara skyddad inom SAAB:s krets.

Slutligen, kommentaren "ytterligare tid är räddad" är bland det dummaste jag har hört i detta sammanhang och det får mig att undra om du egentligen är så insatt som du verkar vara.
Det är tyvärr så otroligt naivt och patriotiskt tänkt att SAAB kommer att finnas kvar i Sverige och att de kommer att överleva denna affär. Svensk bilindustri är en förlegad ideologi som inte hör hemma i dagens samhälle och den närmaste framtiden kommer att visa att jag har rätt.

// TPK
Yanneman
30 oktober 2011, kl 02:35
Vi svenskar får väl göra som fransmännen om vår industri försvinner: Vi får bli bönder allihop och få jordbruksstöd från EU för att inte överproducera jordbruksprodukter. Själv ska jag inte odla vindruvor, det får man bra betalt för att inte göra.
carl
30 oktober 2011, kl 03:07
klip dig o kaffa dig ett jobbbb:))
ab
30 oktober 2011, kl 05:48
hur orkar du försvara VM?? Större skojare fins ju inte.. det är skattebetalarnas pengar han leker med... kom ihåg det.
Jonny Disenfeldt
30 oktober 2011, kl 06:50
Och varför skulle GM godkänna North Street (som ju bara är en temporär lösning för ett par månader) ?

Och hur mycket har North Street att komma med finansiellt ?

Har de de 7 (?) miljarder som behövs för att betala av skulderna ?

Har de de 5 (?) miljarder som behövs för att hålla näsan över vattnet de kommande två åren `

Har de de 10-20 (?) miljarder som behövs för att ta fram ny Saab modell.

Har de kunskap att driva Saab på ett sätt som ingen tidigare lyckats under företagets rätt långa historia ...
storsteffe
30 oktober 2011, kl 07:08
Jonny här kommer lite svar på dina frågor.
1. Ja för de har inget val.
2. Mer än 100 miljarder i riskkapital(om intressenterna vill)
3. Se 2.
4. Se 2
5. Se 2
6. Nej.
Jonny Disenfeldt
30 oktober 2011, kl 07:44
Storsteffe -
Det är klart att GM har ett val oavsett.
Ser de Saab som ett framtida hot så föredrar de nog att det får gå i konkurs.

Jag ser inga pengastarka intressenter som står redo med sedelbuntarna och de kommer att behövas omgående.

Huvudproblemet är ju slutligen att Saab aldrig haft en fungerande affärside. Man har aldrig kunnat producera bil till ett pris som gett vinst, aldrig kommit upp i nödvändig volym etc.

Kineserna skulle lätt kunna fixa detta med nya fabriker i Kina och skulle vi ha tur skulle de behålla den svenska fabriken ett bra tag till då med produktion för närmarknaden. Kineserna är i nuläget det enda alternativet.
Erik Larsson
30 oktober 2011, kl 09:28
Skall du inte passa på att lägga skulden på regeringen som vanligt Robert? Skattebetalarna kan väl stå för notan och använda SAAB som en arbetslöshetsåtgärd!

/Erik
janbanan1
30 oktober 2011, kl 09:39
Jagleverbaraengång: "Vi i Sverige behöver Saab" HAHAHAHAHAHA... vänta ska bara resa mig upp från golvet igen... hahahahha!

Största skämtet på bra jäkla länge.
Yessu
30 oktober 2011, kl 10:17
Ja, om SAAB läggs ner (vilket naturligtvis borde skett för länge sedan) så kommer det att påverka många i Sverige. I stället för att behöva betala för att tillverka bilar så frigörs produktionsresurser för lönsam tillverkning.
Så länge SAAB finns kvar så är lokaler, maskiner och personal mer eller mindre gisslan.

I Gislaved blev det ett ramaskri när däckfabriken lades ner (Den var t.o.m. lönsam). Hela bygden skulle gå under och de enorma produktionslokalerna skulle bli ett gravmonument över ortens glansdagar.
Idag, några år senare, är det full rulle med annan industri i lokalerna. Faktum är att de "enorma" lokalerna inte räcker till utan man bygger ständigt ut.
Det går inte att traska i gamla invanda fotspår när det inte finns någon lönsamhet. Man måste se framåt och utvecklas med tiden.
konrad gunnarsson
30 oktober 2011, kl 10:23
Till er som säger att Sverige inte behöver SAAB: Nej, vi behöver krasst sagt inget näringsliv alls, det bästa vore om vi alla jobbade inom offentlig sektor och tvättade varandras tröjor och underbyxor. Att ha ett företag som ensamt i bästa fall sysselsätter 20 000 människor är helt onödigt. Ropen skalla, bidrag till alla!
Och du som kallar dig "ab", vilka skattepengar har hittills kommit SAAB till del? Räknar du kanske in Maud Olofssons resa till Trollhättan för att informera SAAB-personalen om att de med sin obehövliga expertis borde bygga vindkraftverk i stället? Den resan betalades säkert med skattepengar. Med din och andras attityd kommer Sverige att stå utan egen produktion och utan export om 20-30 år, oavsett hur det går med SAAB. Undrar vem som skall betala era bidrag då....
Rune
30 oktober 2011, kl 11:37
'Det finns otaliga "bevis" och tidigare erfarenheter av Mullers ageranden som får vem som helst som är lite insatt i hans affärer, att darra på manschetten.'

Men det å legge fram noen av disse "bevisene" det kan du ikke være brydd med..? Victor har jobbet døgnet rundt de seneste to årene med å få Saab på rett spor og nå parkerer han seg selv på sidelinjen når interessenter med mer kapital melder sitt interesse. Og det med tap.

Hva har du selv gjort de seneste to årene som er så genialt..? Det er lett å kaste dritt på andre, men vanskelig å skape noe selv.

"Har de kunskap att driva Saab på ett sätt som ingen tidigare lyckats under företagets rätt långa historia ..."

Et ladet spørsmål. Saab gikk i pluss så sent som i 2007. Men det gir jo egentlig ikke svar på ditt spørsmål. Hvis man ansetter en CEO med erfaring, så kommer dette gå bra. Det er ikke eierne som vanligvis tar seg av den daglige driften i større bedrifter. Man ansetter noen som er dyktige og lar de gjøre jobben.
Rune
30 oktober 2011, kl 11:44
Når vi diskuterer svenske skattepenger, så kan det være verdt å ta opp igjen diskusjonen rundt Antonov. Hvilken risk innebar det å godkjenne Antonov? Hvorfor var det så vanskelig for Maud etter at Riksgälden sa 'ja'?

Gitt hennes seneste uttalelser så er det nærliggende å tro at Maud allerede den gang ivret for kinesisk eierskap og følte at å tyne Saab ut i konkurs ville være en mulig vei dit.

Hun hadde valget: Godkjenne Antonov og legge press på EIB for å gjøre det samme, eller bak kulissene antyde til EIB at det beste ville være å avslå Antonov som eier. Uansett er det fantastisk å se intervjuet med Maud når reporteren flere ganger forsøker få ut av Maud hvorfor man må vente på EIB for å få regjeringen sitt synspunkt på Antonov...
Mac2
30 oktober 2011, kl 11:56
För att SAAB Automobile ska kunna överleva så krävs det faktiskt att bilarna som produceras är attraktiva på marknaden. Så är bevisligen inte fallet och har inte varit så under flera år.Skulle nu kineserna ta över SAAB så är enda möjligheten till överlevnad en snabb och stor försäljning av SAAB-bilar på den kinesiska marknaden. Hur troligt det scenariot är kan jag inte bedöma.

Sedan återstår frågan hur länge de kinesiska köparna är bredda att fortlöpande pumpa in de miljarder som krävs för att överhuvudtaget upprätthålla produktionen i Trollhättan . Till yttermera visso måste SAAB tillverka minst 100.000 bilar om året för att gå "break even".När hände det sist?
David
30 oktober 2011, kl 12:05
Strunta i vad GM tycker de har haft sin hans att påverka när de ägde Saab och de såg till att Saab hamnade i den sits de är i nu.
Så GM kan bara ta och hålla tyst.
man60år
30 oktober 2011, kl 12:34
Dags att bojkotta GM:s produkter.Amerikanska bilar är inte något värdenbehöver.
J B
30 oktober 2011, kl 13:25
Den sista Hel svenska, konstruerad av svenskar, formgiven av svenskar, byggd av svenskar för svergie, är SAAB 99 (1968-1984). Form och design av Sixten Sason, Konstuktion av bla Gunnar Ljungström och Rolf Mellde. Mellde gick senare över till Volvo på början av 70-talet och var med och utvecklade 240 serien. Per Gillbrand "turbo pappan", som kom från Volvo 1965 och utvecklade fords V4, och senare den 2 liters motor som alla 99or fick från 72. SAAB 99 utsågs av teknikens världs till årets bil 1972.
När GM tog över Scanias ägarandel av SAAB 1995 så blev Saab Opel baserade, Den gamla 900 (1979-1993) är en modiferad 99a, 9000 (1985-1998) är utvecklad i sammarbete med Fiat, Alfa Romeo och Lancia.
Jag är personligen en SAAB fantast, men tycker att SAAB skulle gått i konkurs med äran i behåll än att bli en MADE IN CHINA produkt som VOLVO, vars sista helt egna utvecklade bil är 850 moddelen (1992-1997), V70 som kom senare är baserad på 850 plattan. Den nyare v 70 med rundad a stolpe är en Ford platta. Bara Koniseg är den ända hel svenska bil byggaren i svergie i dag. Och till er alla som snackar skit om SAAB och tycker att dom alldrig gjort nått bra, Öppna historie böckerna och läs på, när volvo PV var för dyr för svenska mellan klassen och nedåt, så köpte man en SAAB 92, utvecklad för att vara billig, tålig, enkel och säker tror det eller ej, dessa små bilar hade från allra första början en säkerhets bur runt de åkande och tjockare plåt än samtida bilar. Framhjuls drift och tvärställd motor som alla moderna bilar i dag. Tvåtakts motor för den var bilig och enkel, den första modellen var så billig att den saknade baggage lucka och började säljas 1950.
SAAB och VOLVO har båda gjort massor för svergies industri och vällfärd, synd att båda inte längre är svenska företag, Volvo har ju redan lagt ned en fabrik i svergie och det blir säkert fler. Och vad gör regeringen åt detta, jo, slickar sig om munnen och fodrar sina fickor med skatte medel, samtidigt som cheferna tar ut bonusar i fler miljons klassen när företagen går back. Det som händer i Grekland och Italien håller på att hända i Svergie med, men vi märker inget för än det är försent.
Jepson
30 oktober 2011, kl 13:49
Varför inte börja om? Är det bättre att stå å stampa och inte komma någonvart? Alla kunskap/underleverantörer finns i Sverige... Måste det heta SAAB? Klipp allt gammalt GM-trams och gå i konkurs, börja på ett nytt rent blad. Fokusera på nästa generations bilar och låt SAAB bli en fin historia i böckerna
Thomas Andersson
30 oktober 2011, kl 14:20
Äntligen!

Jag vill bara passa på att tacka Robert Collin för detta inlägg!

Allt för många ur svensk media har sett sin chans att kasta skit på Saab, gnälla och rata alla försök till att rädda denna biltillverkare. Men detta inlägg utgör ett undantag och det tycker jag att du skall ha ett stort tack för!!
MF
30 oktober 2011, kl 15:18
Fundera lite på följande: GM's största marknad och med störst tillväxt i nuläget är Kina. Det Kinesiska Statliga Organet - NDRC - beslutar vem som ska få verka och inte på denna marknad. Om nu NDRC godkänner affären för Youngman/PangDa, skulle GM ens våga tänka tanken att inte stötta denna affär och riskera att bli utkastad i Kina? Ser INGEN risk att GM ska kunna stoppa det som sker.
Tadas
31 oktober 2011, kl 00:15
Varfö ska vi ha industri i sverje? Så meninglöst!
Jör som jag! Lev på socialbidraget ock ta det lugn... :-)
Piff
31 oktober 2011, kl 07:01
Mac2: Man byggde och sålde 120000 bilar år 2007, ynka fyra år sedan. Då med ett föråldrat modellprogram. Sedan kom finanskrisen, GM fick problem och fick stöd av amerikanska staten med villor att stödpengarna stannade i landet. Efter detta drog hela karusellen med Saab igång.
Nu har Saab två helt nya modeller (9-5 gen2 och 9-4X), samt en ny 9-3 på G. Vad är det som säger att man inte skulle kunna sälja 120000 bilar igen?
Angående lönsamheten så är det ju välkänt att GM hade en kreativ bokföring och interndebitering som placerade vinsterna i länder med lägre skatter. För att maximera vinsten för GM globalt var det alltså bäst att Saab inte gick med vinst, det är väl inte så konstigt om man tänker efter? Det är ju också välkända fakta vid det här laget även om många inte verkar vilja ta till sig detta.
Piff
31 oktober 2011, kl 07:03
Jepson: Du tycker man skulle göra om samma misstag som 1990? Slänga projekt som man lagt mycket tid och pengar på och börja på nytt? Det kostar bara tid och pengar och försenar nya modeller med flera år.
Percy
10 november 2011, kl 10:48
Tack Robert för att du vågar säga annorlunda än vad som tycks vara det gängse att tycka om Saab. Det är tråkigt att läsa så mycket okunnigt här från den ena pajasen efter den andre. Någon säger sig ligga på golvet av skratt för att någon sa att Sverige behöver Saab (janbanan1 hette han, bara det säger ju endel). Någon annan sa "lägg ner skiten och starta ett nytt märke" Ok, varför tar du inte och startar ett nytt bilmärke i Sverige då? Det är alla fritt att bilda bolag och starta industri. Du måste inte vänta på att Saab lägger ner, de tillverkar ju ändå inga bilar säger du? Det är då lätt att skriva massa nonsens här av egenutsedda förståsigpåare, men att göra något själv, det är en annan femma. Saab sysselsätter inte bara tusentals personer i Trollhättan, det är underleverantörer i ofattbara mängder, det är underleverantörer till dem och återförsäljare.
Om nu Saab säger att de har en framtid med nya modeller, varför kan vi Svenskar inte hoppas och tro på det bästa då? Jo för att i Sverige är alla som både lyckas och misslyckas svin och kriminella. Det kallas den Svenska avundsjukan och missunsamheten. Den är helt unik i världen.
Lycka till Saab!
Y2K
14 november 2011, kl 00:40
"Det är Brunius som sett till att det sargade Saab inte fallit i bitar. Det är han som kunnat få igång produktionen med ett par dagars varsel, som sett till att ingenting rostat fast."

BRA!
Då blir han ju kvar i Sverige och bidrar till något positivt i svensk bilindustri, eftersom han då kommer att jobba i företag som har framtiden för sig och generar verkliga jobb i Sverige.

Det SAAB genererar är endast drömmar och cliffhangers, verkliga jobb var det länge sedan man såg där.

Robert, inse fakta nu, lägg ner skitsnacket om att VM skulle vara någon slags frälsare för SAAB. Det enda han åstadkommit är att öka på sin egna privata förmögenhet, samtidigt som en hel bygd nu har levt på falska förhoppningar ända sedan han kom med i såpan SAAB!
zz
16 november 2011, kl 21:25
Du måste vara sjuk i huvet Collin. Eller lider du bara av allvarliga personlighetsklyvningar? DU har ju totalsågat Muller vid flertalet tillfällen och nu kallar du honom hjälte. Trodde du var ironisk först. Gå å lägg dig!
chrilled
24 november 2011, kl 03:37
Härligt Collin, det är så skönt att se att det finns någon här i Sverige med medial anknytning som inte spyr över VM och SAAB. VM är ingen frälsare, det är vi nog alla överens om men du har helt rätt i att utan honom hade SAAB varit ur leken för två år sedan.

Percy & J B, ni skriver mycket tänkvärt. Något som många här och runtomkring borde läsa s.a.k.t.a och sedan tänka efter lite på.

Industrin är ett verktyg för att driva ett land, turism ett annat. Jag producerar hellre saker i en fabrik än att stå och sälja tjänster & skräp till turister. - Special price, only for you någon? Nej tack.

/Chrille
Kalle
25 november 2011, kl 11:05
Dags för avbön nu Collin? Antonov - som du har hårdpropagerat för - sitter i häkte, och han har svindlat över hundratals miljoner från småsparare i Baltikum för att betala SAABS löner. Är det ok? Var det ok? Du ville ju så otroligt gärna ha in honom - och du ansåg ju att regeringen var hin håle själv som inte godkände honom. Nu har det visat sig att regeringen hade rätt, och du hade så gravt fel som man överhuvudtaget kan ha. Jag är otroligt glad idag över att det inte var du som satt och skulle bestämma över detta - för hur tror du att det hade gått för SAAB då??
Y2K
25 november 2011, kl 23:44
SV chrilled
"Härligt Collin, det är så skönt att se att det finns någon här i Sverige med medial anknytning som inte spyr över VM och SAAB"

Läs dagens nyheter, vi som hånats och bespottats för att vi vidhållit att det är ett skumrask som försöker ta över SAAB har nu fått rätt!

Tyvärr ... men det är dagens sanning!

Collin!

Dags för ett nytt inlägg där du förklarar ditt senaste gallspyande över Maud med flera för att dom inte pumpat in miljarder till den ryska maffian mm. Dina senaste bloggar är ju rent patetiska med dagens fakta i minnet ... det tragiska är att du hade en klar linje ända tills det började brinna, då bytte du helt ställning och började skriva massa flum och konspirationsteorier!

SAAB
RIP +
Kalle
26 november 2011, kl 14:39
Kom igen nu Collin - göm dig inte. Kliv upp på podiet och be om ursäkt för ditt maffiakramande!
Kalle
7 december 2011, kl 17:43
Det är så fruktansvärt pinsamt att Müller / Antonovs egen PR avdelning Aftonbladet Bil är så tysta nuförtiden. Ert skamlösa "pro-Müller och Antonov" prat vill man gärna höra en avbön om, men ni tycks helt ha grävt ner er i källaren. Strutsmentalitet någon?
saralainn
7 december 2011, kl 17:57
Håller med flertalet tidigare talare om att Collin verkar totalförvirrad. Du kan inte såga någon ena dagen och hylla någon den andra dagen. Fast, du lyckas ju numera göra partipolitik av allt så vidare förvånad borde man ju inte vara. Håll dig till att gnälla på dubbfria däck och välta bilar. Det är du duktig på! I övrigt så har du iaf likt Juholt tappat det mesta av mitt förtroende.
Y2K
10 december 2011, kl 00:11
Senaste uppdatering på bloggen:
"29 oktober 2011, kl 23:21 Skrivet av Robert Collin"

Kom igen nu, dags för en lägesanalys!

Vad tycker du om VM:s senaste påhopp på Lofalk när han gör det som lagen kräver av honom, dvs anmäler SAAB till tinget eftersom någon (kan ju vara VM :) tagit ett lån på 32 mille i SAAB:s namn för okända ändamål (kan ju vara VM som vill fylla på sin privata kassa innan konken).

Nog provocerande för en uppdatering Robert? :-)
22 mars 2012, kl 03:11
although Authentic Louis Vuitton Handbags you may have to have the procedure repeated Cheap Coach Bags.At the same time if we are not providing our bodies with the tools Juicy Couture Uk.You must make this a priority in your life in order to achieve the best possible results Juicy Couture Outlet.they can find what they want on other's videos too Chanel Handbags.Make sure you understand that much more traffic means a lot more sales and profits Gucci Handbags.Tenting means quite literally erecting a tent over the whole structure involved Prada Outlet.I think about all the people around the world who are on these garbage in Prada Wallet.and the only spot they can find that information is inside your video clips Gucci Bags.they will keep the potential customers engaged throughout your video clip Juicy Couture Handbags.This means that if you want to have a small 'cheat' during your day Burberry Online Shop.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close