Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Nej, jag var inte ironisk

beträffande ungdomar och arbetslöshet. Jag ser en brist på initiativförmåga hos svensk ungdom. 

Ni som har bott en tid i New York fattar vad jag menar. Där finns tjänster för precis vad som helst. Vill man ha någon som kommer hem till dörren och hämtar ens tvätt och lämnar tillbaka den dagen därpå, tvättad, struken och vikt så kan man köpa den tjänsten. Vill man ha hem en kock som lagar mat åt en när man har fest, så kan man hitta det till en någorlunda billig peng. Ligger man på en strand i Frankrike så kommer det raskt fram en kille/tjej som vill sälja färsk frukt eller kalla drycker/glass. Att få tag i barnvakt i Stockholm är ett jätteprojekt. Antingen kostar det skjortan via någon nannyakut. Eller så vill kidsen ha fantasisummor för att komma och barnvakta. Det samma gäller för hunddagis/doggywalkers/ nån som kan komma  o måla ett rum, skruva upp en hylla, och så vidare i oändlighet. 

Självklart är de här jobben temporära, inget man vill pyssla med resten av livet. De är osäkra, de kanske inte ger jättemycket cash i plånboken, och det kan se ut som om att de inte leder någonstans. Men det gör de. Kontakter, nätverk, intitiativförmåga och kreativitet är helt klart önskvärda egenskaper hos alla som vill ha en fast anställning. Du skapar dig också arbetslivserfarenhet och referenser helt på egen hand. Unga, starka, friska människor som ligger hemma med A-kassa/ socialbidrag framför datorn/tv-spel skulle ha så mycket att vinna på att ge sig ut och göra vad fan som helst. Till exempel slakta granar.

Det bor 850 000 i STockholm innerstad. Jag tror hälften av dem har haft granar hemma. Alltså 425 000 granar som står och barrar och är förjävliga att göra sig av med. Gör flera postutskick före jul. Använd facebook, twitter och sätt upp lappar. Erbjud er tjänst: Vi klär av och hämtar granen, vi städar undan barren.  400 spänn. Säg att 1/3 av Stockholms granägare nappar: 140 000 * 400 kronor=56000000. Ganska så jävla mycket pengar.  Ni hyr ett några lastbilar och ett några proffsgrovdammsugare och ägnar veckorna efter jul åt detta.

Om ingen snor denna idé nästa år så tänker jag göra det. OCH BLI RIK. 

27 (+2) kommentarer
Alias
7 januari 2012, kl 12:44
Kan vara det sämsta jag läst i år
Linda
7 januari 2012, kl 13:50
Hallelulja moment! Äntligen någon mer i denna värld som också tycker att dagens ungdomar är lata och initativlösa. Sen blir det inte bättre att de har föräldrar som curlar sönder dem och petar in pengar i tid och otid.

Heja Sanna, din blogg är värd att klicka sig fram till.
Innerstadsbo
7 januari 2012, kl 15:45
Hoppas du också är aktiv som klassförälder i din dotters klass. Att hämta in granar är ett ypperligt tillfälle för barnen att samla pengar till klasskassan. Hämtning 50:-/gran gav oss sköna slantar förra året. Vi kör samma race i år. Städa barren får man göra själv ): Våra unga ungdomar lär sig (kanske) att ALLT arbete lönar sig. God fortsättning till dig och familjen.
saga
7 januari 2012, kl 18:25
Och med detta menar du att min dotter som tdiigare passat barn "svart" för det är detta du pratar om... för du pratar väl inte om hushållsnära tjänster??? För då måste "ungdomen" starta företag... Utan du pratar om en peng i fickan??? Har du sett verkligenheten??? Vilken värld lever du i???
Sanningen är denna;
De flesta ungdomar har inte A-kassa, de flesta har gått från skola direkt ut i arbetslöshet. De som inte väljer att studera ännu fler år, för att slippa vara arbetslösa...
Som exempel: Min dotter har gjort det du snackar om... passat barn... men nu så anlitar familjerna "hushållsnära tjänster", alltså skatteavdrag för "di rike". Men en sådan "anställning" får man inte ha om man har akassa eller aktivitetsstöd, och att leva på det går ju inte, utan man MÅSTE tacka nej, för svart vill ingen betala, nu kan man ju dra av på skatten...
Det är ett jävla hån att tro att ungdomar "ligger hemma och får akassa" ... Respektlöst... Det är inte så det är, det är din verklighet, inte någon annans...
Du får gärna göra ett studiebesök i en "vanlig" stad utanför lilla stockholm, där ungarna sitter framför datorn istället för att jobba... för här har vi fullt sjå med att överleva dagens regler... fy fan.....
anna andersson
7 januari 2012, kl 18:27
håller med! har en väninna vars 21åriga dotter bor hemma. de senaste 3 åren har hon haft ett par av arbetsförmedlingen ordnade praktikplatser. den senaste, en restaurang, kunde hon fått arbete på. men hon tackade nej med rynkad näsa.......det var ingenting för mig. och låter sedan mamma fortsätta att försörja! sedan finns det självklart den andra sorten. självklart finns de kreativa påhittiga ungdomarna med.
morsan
7 januari 2012, kl 18:39
Detta är denna fördom som moderaterna byggt sin politik på.. Att folk är lata, att folk inte vill jobba....
Ditt nästa uppdrag som journalist borde vara:
Sitt 8 timmar varje dag på arbetsförmedlingen och intervjua arbetslösa ungdomar, då får du veta sanningen.. Gör detta 1 månad... se det som ett "projekt-sanning"... Skriv sen en ett nytt inlägg. Det kommer förmodligen handla om;
Depression, hopplöshet, hat mot politiker, hat mot förutfattade meningar, hat mot vuxna som inte öppnar upp, hat mot samhället, otrygghet, olycka, frustration, elände och framför allt utmattning.... och en ständig pågående känsla av att man inte duger...
saga
7 januari 2012, kl 18:42
oj... du har ju gått och blivit moderat... Du har i varje fall samma inställning...
Alla som inte jobbar är lata...
Vi har ju jobblinjen, har man en jobblinje följer man den, då hittar man jobb... jobblinje jobblinje...
"Alla lata, följ denna linje, då får ni jobb....
ps.. New York???? Jämför du någon stad med New york??? Med alla lata, hemlösa som bara ligger i vägen i den staden... För du menar väl dom då också, eller?
Oj... så blå du blivit...
Kikki
7 januari 2012, kl 22:14
Jag bor i New York och jag håller med dig!! Min upplevelse av Sverige är det inte finns samma vilja att upptäcka, vrida och vända på saker och tänka att JA,, YIPPIE, DET GÅR!! Många av mina vänners halvvuxna barn, 15 -19 år är superbortskämda och har aldrig haft ett jobb, och skulle inte komma på tanken att skaffa ett om det inte är att blogga...eller nåt i media....öööööö.
Tycker din ide är toppen, här i New York skulle det inte funka tyvärr, granarna är av en annan sort liksom och barrar inte lika mycket, samt dom som har råd har redan anställda som fixar och donar, typ städerskor, vilket INTE är fult här.
Jag tycker din blogg är väldigt kul att läsa --- tack! Have a nice day!
Malin
7 januari 2012, kl 22:40
Jag håller med dig till 100%, och man behöver inte ha bott i New York, det räcker med Europa. Mina utländska vänner tror mig inte när jag säger att jag inte hittar någon som vill vara barnvakt. Till dem kommer ungdomar och erbjuder sig sitta barnvakt...
Maria
8 januari 2012, kl 02:11
Anar att du är för Rut? Trodde du var mer vänster faktiskt
Lova
8 januari 2012, kl 11:55
Hej Sanna. Jag är 17 år och har jobbat sen jag var 12. Har haft massor med olika jobb, jag började med att sätta upp lappar i området och frågade om barnvaktsjobb, det var när jag var 12. Jag fick jobb och satt barnvakt i 4 år åt två småbarn. Sen fick jag ett jobb på en välgörenhetsorganisation och fick sortera papper och skriva brev. Jag har gjort dansevent och jobbat på stadsteatern gratis. Och nu jobbar jag på cafe. Men jag håller med dig om att många tonåringar är slöa och ser inga möjligheter i vad de får. Men det är inte alltid så lätt, i många jobb måste du vara över 18, eller ha tidigare erfarenheter och de är svåra att få om man inte får börja någonstans. Jag har hela tiden haft fördelen med att ha kontakt med mångaa vuxna runt mig, och därför lätt kunnat ta mig fram.
Så man kan inte dra alla över en kant. Men.. Säg till om du behöver barnvakt någongång!
Tack och hej.
KK
8 januari 2012, kl 13:09
Det här känns inte likt dig. Känns mer som nåt som Reinfeldt skulle kunna skriva på någon debattsida. Så jävla enkelt är det väl inte.
Cissi
8 januari 2012, kl 13:28
Jag vill rekommendera en utmärkt artikel av Kajsa Ekis Ekman, publicerad i Ordfront 2008-06-06 - "Den grundlurade generationen". http://www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Grundlurade%20generationen%206_08.aspx

Enligt min mening lika, om inte ännu mer, aktuell idag.

Ekman skriver skarpt och klokt bl.a. om hur de äldre blir allt friskare och de unga sjukare, om osäkra anställningar och den segdragna kampen att komma in i tygghetssystemen. Det är i åldersgruppen 20-29 år man ska leta för att finna de mest stressade, sjukskrivna och med störst sömnbesvär. Speciellt unga kvinnor. Ekman skriver:

"Trots allt detta- att ungdomar idag är fattigare, sjukare, mindre politiskt respresenterade och har svårare att etablera sig än tidigare- kallas vi ofta för den bortskämda generationen- hur går det här ihop? Ordet bortskämda återkommer så fort ungdomar kräver något... Det är inte speciellt vanligt att ungdomar idag demonstrerar för sina rättigheter ... Kanske handlar det om att de som kräver social rättvisa bryter mot det rådande nyliberala samhällskontraktet- ett kontrakt där vi avstår från rättigheter i utbyte mot möjligheter"

Jag tycker den ger en viktig dimension på synen på unga och arbetslöshet, klassperspektiv, försämrade villkor och att (inte) kräva sina rättigheter.
21år
min blogg Hannav.tumblr.com
8 januari 2012, kl 15:22
Tss bara för ni fick jobb serverade förr. Finns inga i tidigare genreationer som är så självständiga och initiativrika som dagens ungdom. Vi har krav som våra föräldrar ställde på arbetsmarknaden men som tyvärr av någon mellangeneration tagit bort. U pratar om en liten del av sveriges ungdomar, långt ifrån alla bor i stockholm! Och nej ingen skulle betala för sådana tjänster i Norrköping, och när jag var arbetslös hade jag ingen chans att ta mig till stockholm då jag varken hade pengar, bostad eller jobb. Jag blev utnyttjad gång på gång av "arbetsförmedlingar" och bemanningsföretag som lovade gulf och gröna skogar. Men jag gav mig ut ändå, jobbade gratis i några veckor innan jag fick gå och fock gå till nästa slavplats utan lön. Och så många andra ungdomar. Att ni vuxna kallad oss för lata och omotiverade gör mig ledsen. Tror inte ni hade plockat blåbär för att sälja heller. Visst kunde jag göra det. Men när skulle jag ha tid för det när man måste praktisera och slavjobba för att få ut sin ersättning på 2700 kr per månad och för förhoppningen att få jobb. Jag blev deprimerad och ja kanske har du rätt i stt man blir lat tillslut men det har med deprition och hopplöshet att göra och inget annat. Varför ska jag gå upp när jag ändå inte behövs eller är välkommen någonstans? Du har liks
Mycket fördomar som sverigedemokratet mot invandrare. Invandrare är också aretslösa, är dem också lata då menar du? Trodde verkligen inte det här om dig. Jag fick nog och har nu börjat plugga som så många andra. Tror inte du har koll på hur vk blir behandlade på arbetsmarknaden..
Katarina
8 januari 2012, kl 15:29
Sanna du låter som Linda Skugge och det är ingen komplimang!
Själv har jag slaktat min gran idag och jag har upplevt större helveten i livet!
Snälla du låter som en moderat!
Inte du åxå!
Jag har fem barn varav fyra är vuxna.På min undersköterskelön har jag ingen möjlighet att försörja dom vuxna.Det här fenomenet är väl aktuellt i övre medelklass/överklass eller hur Linda?
Visst är det underbart med detta moderata herrskap och tjänstefolkland som breder ut sig där dom som har råd avlönar för att få tråkiga själsdödande tjänster utförda och vi andra får fixa allt själv.
Det var någon här som ville att du skulle svära mindre Sanna
Men jag säger FAN FAN FAN!!!
Maria
8 januari 2012, kl 16:54
Håller med dig!! Det finns jobb, men inte som man blir stormrik på utan att behöva lyfta ett finger....
Lisa
8 januari 2012, kl 21:16
Jag har svårt att tänka mig att du uppmuntrar till svartarbete. Men det är precis vad det blir frågan om ifall du ska dra in lika mycket pengar som en genomsnittlig A-kasseutbetalning månad efter månad på att slakta granar , hämta tvätt och vara barnvakt, åt privatpersoner eller menade du att alla ungdomar du tycker ska försörja sig på ovanstående ska skaffa F-skattsedel? Varför skriver du inte det isåfall? Det är STOR skillnad på att i början av yrkeslivet inte vara så kräsen utan ta också enklare tjänstejobb som de du beskriver som ANSTÄLLD och att göra det utan papper mot kontanter i handen! Att det som du skriver är annorlunda i andra länder har bland annat med att göra att de har andra skattesystem, men därmed inte heller skattefinansierad välfärd i form av t.e.x subventionerad barnomsorg och äldrevård. Vill du på allvar se en hel generation i Sverige försörja sig på att på heltid utföra tjänster åt privatpersoner utan papper mot kontanter i handen, ja då kommer det också förr eller senare att gå ut över dina barns skolor, bland annat. Jag hoppas jag missförstod dig Sanna, blev mycket besviken över att läsa något sådant av en så intelligent person som vid flera tillfällen värnat om den (skattefinansierade) offentliga sektorn.
Lisa
8 januari 2012, kl 21:17
Jag heter, Lisa blev av misstag anonym i min kommentar här ovanför.
antonia
8 januari 2012, kl 23:39
när jag var 14-15 gick jag och en kompis upp vid 5 på lördagsmorgonar och bakade bröd som vi sålde i grannskapet. det gick dock inte ihop sig ekonomiskt (föräldrarna fick betala ingredienserna annars hade vi typ gått back) eftersom alldeles för få ville köpa! kändes inte som om folk ville unna sig den lyxen att få färskt bröd hemlevererat på lördagsmorgonar...vi tog typ 2,50kr för en fralla liksom. kändes som folk var snåla helt enkelt och rädda för att testa något nytt! vi hade dock kul med baket så höll på ett tag...men bristen fanns inte i vi (ungdomars) intiativförmåga och kämparglöd utan i samhällets vilja att köpa en tjänst de inte var vana i, unna sig något extra, spendera pengar...
Pernilla Nilsson
9 januari 2012, kl 18:13
:( jag hoppas du är superironisk Sanna.
Pernilla Nilsson
9 januari 2012, kl 18:45
Jag brukade läsa din blogg och tycker det har varit mysigt. Så när jag läste jag det här undrade jag om du var ironisk. Det är ju folk ibland. Men icke. Folk är litet underliga:) Ha det bra!
Carin Elofsson
9 januari 2012, kl 22:24
Hej Sanna! Läser din blogg från och till, och tanken slog mig plötsligt, behöver ni barnvakt utan att hyra in fr dyra nannyföretag, anlita mig vettja! Jag är en 29-årig sjuksköterska, (kanske liite för gammal för att stämma in på den vanliga mallen för en "nanny", men men...) Jag är singel (sedan drygt ett halvår tillbaka) och i och med det också tyvärr barnlös. Är barnvakt då och då till min gudson på 2år, alltid kul att spendera tid med andras barn när man inte har några egna! Tja, bara en idé, hör av dig om intresse finns..
Vänlig hälsning Carin
Johanna
12 januari 2012, kl 18:09
Kan vara det bästa jag läst i år, håller helt med. Har jobbat med ungdomar länge och vet att det finns folk som strugglar och tar sig fram, men sjukt många sitter på arslet och väntar på att det ska komma till dem.
Sofia Capel - Londonbloggen
min blogg http://londonsvenskar.com/sofiacapel
12 januari 2012, kl 18:12
Får jag fråga vilka slags "fantasisummor" "kidsen" vill ha för barnvakt?
Ulrika Redington
min blogg www.redington.blogspot.com
17 januari 2012, kl 02:02
Har bott utomlands, USA länge. Rest mycket. I fattiga och rika länder. Nej, jag tycker inte att det är ett bra system när fyraåringar står på gatan och säljer vatten, frukt eller sig själva. Men jag tror stenhårt på att vi är åt helvete för lata i Sverige. Det saknas den där glädjen i att komma på egna sätt att tjäna pengar, arbetsglädje är vad vi har glömt lära våra ungar. Vad man än gör ska man göra det bra! Skura, bygga, bära julgranar, laga mat, sitta i styrelser, passa barn. Jag tror också att när man gör något bra, vad det än är, så känner man glädje inte bara för att man tjänat pengar - utan för att man blir stolt över sig själv. Nej, jag tjänade inget extra på att alltid städa restaurangköket skinande rent varje kväll hur trött jag än var. Faktum var att det var med svenska mått skitdåligt betalt - men det var KUL att göra ett bra jobb och gå hem, veta att man tjänat varenda dollar. Håller med Sanna, kliv ur er drömvärld ungar där ni antingen ska bli kändisar, gangstrar eller mammor. Det finns mycket man kan göra. Bli gran-sanerare till exempel.
Cissi
18 januari 2012, kl 10:50
Måste bara säga att jag håller med!! Jag vet att det kan vara svårt att få jobb men om man inte ens försöker så får man inget. Jag tycker ofta det handlar om att man inte vill ta ett jobb för det är för "dåligt". Men herregud man måste börja någonstans och man kan inte få ett superjobb och jättehög lön om man inte gjort ett handtag i hela sitt liv. Ett cv fyllt med jobb, vilket som helst, ser alltid bättre ut än ett helt tomt cv :)
Sebastian
19 januari 2012, kl 22:28
Är det bara jag som läste inlägget ordentligt?. Sanna påpekar att ungdomar samt FRISKA människor är lata. Vet ni vad, moderat eller inte, jag håller med Sanna. Jag är egenföretagare och jag vet inte hur många gånger per dag jag hör unga, nu pratar vi 15-17 som klagar över att dom inte har några pengar men inte gör något åt det. Och snacka inte om att det inte finns jobb, det finns otroligt mycket man kan göra om man är lite fyndig. Själv sökte jag på flertal mcdonalds där du absolut inte behöver vara 18, du kan få en städtjänst som 16åring. Men det känns som att dessa alternativ inte är tillräckligt fina och vet ni vad, då får man faktiskt skylla sig själv om man inte har några pengar.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.





Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close