Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Är Dannys låt ett plagiat?

Utmärkta Eurovision-sajten 3minutes har uppmärksammat en spansk låt som heter En el club som man tycker är misstänkt lik Danny Saucedos tävlingsbidrag förra veckan.

Vad tycker ni? Är Dannys låt ett plagiat? På länken ovan finns en version och här lägger jag in en annan version av samma låt från Youtube.

171 kommentarer
Caroline
10 februari 2011, kl 10:55
Helt klart likt i refrängen,
känns ju taget.. inte ens ordet club kunde dem byta ut.. ja det här är helt klart plagiat!
P.
10 februari 2011, kl 11:03
Ja, det här känns ju faktiskt oerhört likt. Hmm... Danny borde nog vara lite orolig och undrar vad Björkman känner nu när hans vinnarbidrag kan diskas?
J
10 februari 2011, kl 11:19
Vad björkman ska säga? Vinnarbidrag? Danny kommer aldrig vinna! :)
Alexander
10 februari 2011, kl 11:20
Är ni döva? Sorry, men de är inte ett dugg lika.
anders
10 februari 2011, kl 11:27
eh jaaaaaaa rent av en översättning från denna versionen..diska diska diska!!!!!!!!!tjatigare låt kan man leta efter
H
10 februari 2011, kl 11:36
Helt klart plagiat!!!!!!!!!!!!
Jim
10 februari 2011, kl 11:36
Tycker inte det är särskilt likt alls, enda likheten är att ordet ''club'' upprepas i refrängen. Är knappast ett plagiat!
Sebbe
10 februari 2011, kl 11:37
Problemet är att precis ALLA clublåtar har först och främst ganska liknande beat men också ganska snarlika texter. "In the Club" är ju en textrad som man hör 100 000 ggr på bara en utekväll. Visst, den är lik låten, men den är även lik många andra låtar. Inte tillräckligt för en diskning.
U.
10 februari 2011, kl 11:38
Bara för att en låt har samma titel så är det inte ett plagiat. Visst finns likheter men för mig är det inte ett plagiat. Det finns ju värre exempel i schlagervärlden genom åren! Kan inte folk lägga av med det här plagiat-snacket som dyker upp varje år??? Danny behöver inte oroa sig!!
André
10 februari 2011, kl 11:43
Mycket likt. Låten skiljer sig ju i stort sett åt men kör man båda samtidigt (vilket jag gjorde) då är det väldigt likt. Drog upp volymen för arbetskamraterna och vi är alla eniga, det är likt, för likt. Så Mr D bör nog vara orolig.
Niklas
10 februari 2011, kl 11:44
Plagiat! Man hör ju det ju. Inte ens ett gränsfall. Plagiat är allt som redan finns i princip! Dålig Stil
O
10 februari 2011, kl 11:45
Plagiat! Diska han!
HampeStampe
10 februari 2011, kl 11:47
Visst är det LITE likt, men inte så extremt som Star Pilots "Higher" 2009. Det får väl folk hålla med om, eller?
10 februari 2011, kl 12:04
Finns visa likheter men jag skulle inte kalla det plagiat. Det var samma snack för 2 år sedan då star pilots låt "higher" hade snott från en herrans massa låtar men jag tycker att ett plagiat är när man kopierar låten helt. Det har man varken gjort med Dannys låt eller med Star Pilots låt.
rebban
min blogg http://rebbsann.blogg.se/
10 februari 2011, kl 12:04
inte ett dugg likt bara ett ord som är likt å den här låten låter skit sen finns det så mke mke andral åtar som låter likadant med större artister .
Sluta va så kräsen och var nöjd med det artister har och erbjuda eller gör det bättre sj ..
CC
10 februari 2011, kl 12:06
Tänkte precis skriva det. Om Pilots låt inte diskades kommer inte heller Dannys bli det.
Lilla My
10 februari 2011, kl 12:06
Definitivt ett plagiat! Kanske inte exakt likadan som Dannys helt igenom, men tillräckligt för att man ska höra att det är "samma" låt. Klickar man på länken i Tobbe's inlägg så hör man att låten är lite för lik för att det ska vara okej. Iaf enligt mig...
F
10 februari 2011, kl 12:08
låter inte som plagiat...men så här är det ju varje år att det spekuleras i om låten är plagiat och så vidare..men tycker inte att Dannys låt är lik den här!
Adriana
min blogg http://www.finest.se/khuyay
10 februari 2011, kl 12:13
Det finns vissa likheter som med typ en miljon låtar idag annars där man tar beats från varandra osv. I övrigt tycker jag inte alls att dom är lika, och skulle inte kalla det plagiat för fem öre.
Men det finns alltid saker som ska förstoras tyvärr
the guardian observer
10 februari 2011, kl 12:13
vi satt och kollade detta när det gick på TV och då sa en kompis: va fasen... det är exakt en kopia av en annan "club-låt" som gått mycket på MTV... (han kom ej på vad det var för låt som han refererade till men det kan vara denna eller??!!)
Stefan
min blogg borjeboy.blogspot.com
10 februari 2011, kl 12:18
Refrängen är ju den samma tycker att denna borde diskas
Maria
10 februari 2011, kl 12:20
absolut INTE plagiat, då borde ju alla låtar bli diskade för att de har samma radtext i sina låtar. Alla discolåtar har ju nästan In the club i sig samma som andra låtar t.ex. kärlekslåtar har Love i sig borde dem då bli diskade för plagiat? Nej.

Enda likheten jag ser i Dannys låt och denna är att båda sjunger club upprepade gånger. SÅ ge upp plagiat snacket och låt Danny vara kvar
Erica
10 februari 2011, kl 12:26
Om nån av låtarna var ett plagiat så var väl det jenny silvers låt..Helt klart en ABBA låt...
Den som säger Dannys låt är plagiat måste ha nåt emot honom..kolla Jennys låt istället säger bara jag..
Joanna
10 februari 2011, kl 12:31
Det enda som är "plagierat" är ordet Club.....båda är diskolåtar, och alla låter lika dant egentligen. Men Dannys låt är helt klart hans egen...!!!! Go Danny !
Kalle
10 februari 2011, kl 12:37
Om man anser att det enda som är lika i låtarna är texten så kan man inte ha lyssnat igenom låtarna ordentligt. Melodin i låtarna är väldigt, väldigt lika. För lika enligt mig.
Den kommer dock givetvis inte fällas, och heller inte vinna (förhoppningsvis).
Vanessa
10 februari 2011, kl 12:41
Definitvt plagiat, han borde diskas. Låten är dubbad till engelska....
Donnerit
10 februari 2011, kl 12:42
Klart den är snodd. Det är lite för mycket av en slump att både text och melodi ska vara så lika.

I övrigt är ju hela produktionen och ljudbilden i Dannys låt rakt av kapad från Swedish House Maffias "Miami 2 Ibiza".

Så man kan väl säga att hans låtskrivare och producenter har "lånat" rätt friskt både lite här och var. "Fan killar, det här med klubbmusik är ju hett. Vi gör en schlager som låter lite SHM och så toppar vi med en refräng typ den där spanska låten vi hörde. Det borde funka. Schysst…"
Csgd
10 februari 2011, kl 12:46
Jag är spanjor och varje ord är likadana. Ut med danielle
Tobias
min blogg http://www.radikalen.com
10 februari 2011, kl 12:49
Endast en låt i Sverige har blivit dömd för att vara ett plagiat, och det var mycket likare orginalet än det här. Lite likt på några ställen i refrängen. Men så är det ju ofta. Man kan alltid hitta en sång som liknar en annan.
Malin
10 februari 2011, kl 12:49
Tycker inte att Dannys låt var mer lik den där än Swingflys var lik Teddybears Sthlm - Hey boy.. DET tänkte jag på i lördags medan det här är nytt nu. Dannys låt var väldigt bra förövrigt, så det gör ingenting om det finns fler haha!
Therese
10 februari 2011, kl 13:09
Nej det är inte ett dugg lika!!!
Löjligt
10 februari 2011, kl 13:09
Den härsmörjan har bara två ackord...

Dannys refräng har 4 ackord och en rörande basgång.
Och orden "in the club" eller "en el club" eller "Dans le club" har använts många gånger förr!
Skaffa lite gehör och musik-kunskap!!!
danielle
10 februari 2011, kl 13:11
håller med om att swingflys låt var mer lik teddybears sthlm...
Susanne
10 februari 2011, kl 13:13
Hur ska man kunna jämföra när man ju inte får höra Dannys låt längre. Så jäkla bra minne har man ju inte!
Fiskpinne
10 februari 2011, kl 13:22
I Dannys låt är det ju nästan enbart "In the club" som sjungs hela tiden. Här har de ju en massa text förutom de tre orden...
Emil
10 februari 2011, kl 13:22
Herregud det är i princip en helt annan genre, så tråkigt att folk försöker sabba för hans bidrag. Kommer dem säga att 50 cents "in da club" också är ett plagiat från denna?
magiul
10 februari 2011, kl 13:28
Knappast ett plagiat. Då måste det vara exakt likt. Att stjäla någons sound är inte plagiat, då måste det vara exakta toner och tonföljder som stämmer. Jämför med Amy Diamonds "It can only get better" och Scweiz bidrag 2008 "Era Stupendo". De låtarna är vansinnigt lika, lite för lika för att det ska vara en slump rakt igenom. Lyssna själva: http://www.youtube.com/watch?v=EpXbEZk815
Men den blev inte heller dömd, då blir inte Danny det heller. Kan sätta min månadslön på det om det gick.
Funderamera
10 februari 2011, kl 13:41
Likt, men inte plagiat. Har lite svårt att minnas exakt hur Dannys låt låter, men jag har för mig att ackorden i refrängen är samma. Texten är samma. Sångmelodin är samma. Men är det samma låt? Nej.
10 februari 2011, kl 13:41
Det var likt, det kan man verkligen säga! Aja, sånt är livet.
Freddan
10 februari 2011, kl 13:44
hahahahahaha WHAT?
ärligt jagmår erkänna att visst refrängen kanske på minner om IN the club men inte alls så pass att ett plagiat ska kunna skrikas igenom :S
finns ju aglet mycket låtar som påminner om varandra på detta vis men dessa har ju inte ens samma rytm :S
tondövt samhälle må jag säga
Alicia
min blogg http://alvedonspray.blogg.se
10 februari 2011, kl 13:48
Fyfan vilken dålig stil att blogga om detta. Jag har hört in the club många ggr nu, och jag hör inte en enda likhet. Bara ordet club som upprepas. Alla engelska låtar har oftast ett " you " med sig i, i så fall härmar ju alla varandra.
Fanny
min blogg http://arvendal.blogg.se
10 februari 2011, kl 13:49
Det är svårt att göra en låt nu för tiden som INTE liknar en annan

Detta är inte ett plagiat nej
Dalle
10 februari 2011, kl 13:59
STENKLAR rippoff!!!!!
Allt annat ni Danny kramare skriver här är 24karats TRAMS!!!!!
UUUUUUTTTTTTT me Bjök..mans gyllepöjk!!!!
Lilly
10 februari 2011, kl 14:03
Borde diskas !
MaryCaroline
min blogg http://marycaroline.blogg.se
10 februari 2011, kl 14:08
Det är alldeles för likt. Därmed borde Dannys bidrag diskas. Likaså kan man säga om Swingflys bidrag. Där är det plagiat av en låt sångaren själv är med i tillsammans med Teddybears Sthlm. Har du kollat in den? hey Boy heter låten i alla fall. Lyssna och häpnas över att låtar som är rena plagiaten får vara med i Melodifestivalen!
Tin
10 februari 2011, kl 14:17
Vi är ett antal miljarder på planeten. Att det skulle finnas ungefärliga varianter av hans låt någon annanstans i världen är inte en högoddsare direkt. Men man kan fundera på om någon av de som skrev varit på semester och festat till den här låten som sedan omedvetet hittat upp till ytan när de skrev låten. Hmmm...

Angående inlägg där ordet "dem" används:
FEL SÄTT: Man kan tro att dem såg något.... RÄTT SÄTT: Man kan tro att de/dom såg något...

"De" använder man i en mening som: Mormor och morfar ger Hanna boken. De ger henne den. "Dem" använder man i en sådan här mening: Hon skulle ha använt dem.
Man kan jämföra med engelskans they (de) och them (dem).
K
10 februari 2011, kl 14:22
It isn't plagiat ! I don't believe !
Danny couldn't make plagiat ! Not he !!!! -.-
He's singer, who make own song, sometimes he record covers, but NOT plagiat ! -.-
I'm shocked...
I don't know why people are so spiteful...It isn't normal..Why ?! Because it's funny ?! No !
Because journalists are searching sensationalism and gossip ? It isn't normal...
I'm angry...very angry and not only I !!!
-.-
anna
10 februari 2011, kl 14:25
nej, den är inte alls lik Dannys låt!
Danai
min blogg www.doverholtdanai.blogg.se
10 februari 2011, kl 14:31
Alltså, det här är ju störtlöjligt. Att folk ens kan tycka att de är LITE lika. Som Danny säger så är det bara nedgången i "en el club" som är lika. Att Danny ens skulle vilja göra ett "plagiat" på denna låt är ju ett skämt. Den är ju VÄRDELÖS, medan Dannys låt är GRYM. Nu får nog aftonbladet ta och ge sig med bullshit tror jag. Pinsamt.
Jim
10 februari 2011, kl 14:45
Fy fan vilket skitsnack, är väll vad jag får för att jag lockades av rubriken. Aftonbladet och deras varnliga b/s.
Sofia
10 februari 2011, kl 14:45
vad fan trooor ni?! tror ni seriöst att danny skulle plagiera denhär skitlåten?! det är inte ens i närheten likadant. han hade inte ens en aning om att denhär låten fanns. förlåt men, IDIOTER!! :o
HwL
10 februari 2011, kl 14:52
Det finns ju inte en likhet med Dannys låt och den här värdelösa craplåten? Är dom flesta tondöva som skriver här? Dags för lite självrannsakan kanske innan ni skriver något... eller. Låt dom som kan musik ha en åsikt om detta inte någon misslyckad avundsjuk tondöv vannabemusiker som Tobbe Ek som startar denna meningslösa diskussion.
Tobbe Ek
10 februari 2011, kl 14:54
"Vannabemusiker"? Jag har blivit beskylld för mycket, men aldrig det hahahahahaha
m0t04u
10 februari 2011, kl 14:53
Brukar inte många av låtarna på melodi-/eurovision påminna om andra tidigare kända låtar? (inte för att exemplet i denna artikel var en känd låt dock..) Jag tror det är medvetet PR-knep då de får mycket på köpet. En helt ny låt tar ett tag att nöta sig in. Men är det inte originellt nog bör de bli diskade är min åsikt.
R
10 februari 2011, kl 14:56
FÖRÖVRIGT LÅTER DANNYS REFRÄNG SOM ISRAELS BIDRAG 1992!!

ZE RAK SPORT..
Snowflake
10 februari 2011, kl 15:02
En exakt kopia. Diska Danny OMEDELBART !!
10 februari 2011, kl 15:06
Men är ni klok???
Låt Danny va,sluta hacka på han!!!
Asså,jag slår vad om att ni har suttit och letat på youtube efter en låt som är lik Danny's bara för att ni ska ha nåt att skriva om!!!
Asså,vem fan bryr sig om nån spansk jävla låt??
Och hur har ni annars hittat den om ni inte suttit och sökt??
Först så LJÖG NI om att EMD ska lägga ner i brist på nåt att skriva om,och nu det häär??
Asså,väx upp för fan!!!
Tillda
10 februari 2011, kl 15:07
Alltså ända likheten är ju att de sjunger "In The Club". Den är inte lik annars över huvudtaget! Star pilots låt förra året var mycket mer lik andra låtar.. Detta är verkligen inte plagiat förstår inte vad folk hör!
Sara
10 februari 2011, kl 15:07
Hur många låtar finns det inte i världen?! Det känns ju inte speciellt konstigt att man tycker att man hört helt nya låtar förr. Men vad gör det om låten är bra? Go Danny!!
Krille
10 februari 2011, kl 15:09
Plagiat!!!!! De som inte d är tondöva.
Daniella
10 februari 2011, kl 15:10
Haha inte lik nån stans, ni är ju döva. Antagligen tycker ni väl inte om danny som artist och håller då med om detta, ser ingen likhet mer än ordet club.
Daniella
10 februari 2011, kl 15:13
Skulle man då säga att Jenny silvers låt är plagiat från abba för att låten påminner sjukt mycket om Abbas låtar?
Daniella
10 februari 2011, kl 15:15
Inte ens nån känd spansk låt, har aldrig hört talas om den, och tror inte danny och de som skrev låten har haft nån tanke på den låten heller.. haha töntigt bara
samsami
10 februari 2011, kl 15:16
Vart fan kan man höra Dannys version då? Du kunde inte länkat båda låtarna eller? Suck.
Sam
10 februari 2011, kl 15:18
Håller med om att den är lite väl lik för att vara slump. Båda låtarna låter har samma stuk i refrängen även om det skiljer sig lite i melodi.
Lightroom_3_2
10 februari 2011, kl 15:19
Hjälp. BUSTED!! Helt klart snodd rakt av. Inga diskussioner att det är ett plagiat.
Madde
10 februari 2011, kl 15:20
Finns INGA likheter alls!!! Jävla idiot AB! Jag är så arg så jag kokar! Det enda som är likt är de tre orden In the Club och inte ens det är ju likt! Ursäkta men vafan har du emot Danny, Tobbe Ek? Klart det inte är nåt plagiat. Ni på AB har kollat runt på youtube och försökt hitta nåt med In da Club och genast hackar ni ner på Danny. Sjukt dålig stil. Så lågt så man kan inte tro det är sant!! F.ö. så är jag säker på att Danny inte ens hört den här låten. Han lyssnar inte på sån här skit!!!!!!!!!!
Tobbe Ek
10 februari 2011, kl 15:40
Det här är bara komiskt. Så fort man skriver något så har man något emot en person. Så reagerar fans som inte riktigt kan läsa det som skrivs och tänka klart.
Snälla Madde, läs inlägget igen. Det står tydligt och klart en källa i det, Eurovision-sajten 3minutes, som har fått tips om låten och själva länkar till den. Jag ställer frågan vad ni tycker, jag uttalar mig överhuvud taget inte om någon egen åsikt i frågan.
Gustaf
10 februari 2011, kl 15:24
Det finns en enorm mängd låtar i världen, och plagiat behöver ju absolut inte vara medvetet. När man skriver en låt kan man naturligtvis av misstag falla in i en låt man hört någon gång och undermedvetet minns delar av, känns mer än lite troligt att något i den stilen hänt här.

Detta är nog inget ovanligt, men tyvärr är det i mitt tycke alltför mycket i de här refrängerna som är med varandra överensstämmande för att man inte skall vidta åtgärder.
matte
10 februari 2011, kl 15:25
swingfly har gjort en verison av låten "hey boy", inte så konstigt att det låter som teddybears med tanke på att dem har gjort musik ihop osv...
Melissa
10 februari 2011, kl 15:35
HA HA HA, dagens skämt? Inte ett dugg lika. De som tycker att detta kan liknas vid ett plagiat vill bara ha något att klaga på, bara för att Danny har den hetaste låten i årets melodifestival. Suck...
Katten
10 februari 2011, kl 15:36
Det enda som är likt mellan dem är att de båda sjunger "In the club". Två helt olika låtar kan låta väldigt lika om man lyssnar till just det. (Det är ju samma ord!)

Nej, det är inget plagiat. Det är en helt annan melodi.
Stefan
10 februari 2011, kl 15:38
Jag skulle gärna vilja höra Dannys låt, jag kollar nämligen inte på alla jävla deltävlingar.

Dock hittar jag den inte nånstans, verkar som om SVT är lite oroliga och gör en liten utredning själva...
Jonte
10 februari 2011, kl 15:39
Larvigt, inte alls lik !.

Lyssna däremot på Swingflys låt o jämför med Monkeys I´m a believer...........
Robin
10 februari 2011, kl 15:42
Visst är det likt, men ska man kunna alla låtar innan man skriver en själv?
Mimmi
min blogg www.shuredhead.blogg.se
10 februari 2011, kl 15:48
I stort sätt alla klubblåtar låter lika dant. Innehåller samma typer av meningar, samma takt och ackord. De finns så otroligt många låtar så de kommer alltid finnas låtar som liknar andra. Jag tvivlar starkt på att Danny och hans låt skrivare skulle vilja göra en cover på den här låten som faktiskt är riktigt dålig och inte särskilt lik deras låt.
kingkawa.blogspot.com
10 februari 2011, kl 15:49
@Katten helt rätt
-
min blogg -
10 februari 2011, kl 15:53
Haha nej, inte alls lika... :O
Sabina
min blogg sabinamahmuti.blogg.se
10 februari 2011, kl 15:57
jag hoppas ni driver? detta är långt ifrån lik in the club? alla som säger att de är lik är bara för att dom inte gillar danny eller för att dom är så jävla fittavendsjuka på att han är tusen gånger bättre än er.
dett är ju fan ett stort skämt!
Ida
10 februari 2011, kl 16:00
Inte ens lika,, är ni folk döva??
Kanske betyder likadant men det är inte ett PLAGIAT!
Emma
10 februari 2011, kl 16:07
Nej det är verkligen inte ett plagiat!!! Hallå låt honom tävla!
Karin
min blogg http://emdbild.blogg.se/
10 februari 2011, kl 16:10
Asså jag fattar inte att man kan ens tro på att Dannys låt skulle vara ett plagiat, hans låt är inte ett dugg lik den här spanska låten, ni säger bara det för att de säger ordet Club, inget är ju likt, jag fattar inte att man kan ha som jobb att kritisera och förnedra andra människor, ni är helt sjuka.
Madde
10 februari 2011, kl 16:10
Nädå jag fattar precis vad du menar herr Ek! Jag KAN faktiskt läsa innantill! Ja de var Eurovision-sajten 3minutes, som hade fått tips om låten. Meeen du hade ju inte behövt ta upp det hela i din blogg lr hur????? Du är ju faktiskt ansvarig för att sån här jäkla dynga sprids när du skriver om det i din blogg!!!!! Falska anklagelser och jäävligt onödigt!
Skriv om nåt annat intressant istället för att skapa oro och ångest hos en artist som jobbar stenhårt och seriöst! och kör sett eget race! Han plagierar inte sån här smörja. Tror du verkligen det själv??? Säger det en gång till, det finns inga likheter alls mellan låtarna utom de tre orden i titeln och inte ens det var ju likt!
Ylva Rhen
10 februari 2011, kl 16:21
Det här är då verkligen inget plagiat. Det var nog det dummaste jag hört på länge! Begriper bara inte att det finns folk som skriver att de tycker det! Folk som ogillar Danny måste det vara, för låtarna är ju totalt olika!
Patrik.
10 februari 2011, kl 16:21
Jag lyssnar dagligen på dannys in the club och denna är inte lik den alls. tror folk är tondöva eller så har ni nog bara hört dannys låt en gång och inte lyssnat ordentligt.

vart låter denna som dannys hit? :S
Rasmus
10 februari 2011, kl 16:24
Alltså reffen känns LITE lika, men är alltid nån låt som liknar en annan osv.
Vissa melodier låter rätt lika osv. Men plagiat? Nej det är det verkligen inte.

Det är alltid snack om plagiat när det är melodifestivalen, men är ju bara lite lite likt på reffen.

Vad tkr du Tobbe Ek?
Tobbe Ek
10 februari 2011, kl 16:37
Hallå Rasmus

jag behöver lyssna på båda låtarna samtidigt för att jag ska kunna säga nåt och jag har inte tillgång till Dannys låt just nu. dessutom sitter jag på en repetition så jag kan inte lyssna på den länkade videon heller...
Jeanette
10 februari 2011, kl 16:25
Jag tycker i så fall att Pernilla Andersson (hon som tävlade i lördags) också ska diskas. Hennes låt "Desperado" låter ju precis likadant som en annan av hennes låtar; "Johnny Cash & Nina P".
Mats
10 februari 2011, kl 16:36
Oj...inte alls likt ju.
Irja Bergendorff
10 februari 2011, kl 16:44
Dunka-dunkat går i samma takt. Ordet club finns med. Javisst, men inte så konstigt. I början låter det som ngt som Christer Lindarv sjunger i After Dark. Jag menar, det är ju inte direkt en symfoni man skrivit eller hur. Nåväl, Danny gör den superbra - Elegant, cool snygg kompakt koreografi. Danny har allt som en världsartist ska ha, tycker jag. Vill att den vinner och får tävla i Eurovisionsschlagertävlingen.Känner mig lika säker som när Abba vann. Jag sa likadant då.
(Lyssna på en erfaren person!!)
Hasso
10 februari 2011, kl 16:44
Herregud, kan det bli mer plagiat??? DISKA!
anna
10 februari 2011, kl 16:50
nej det är det verkligen inte! Harregud! alltid samma snack. typ lägg ner! Dannys låt är 92345029374 gånger bättre. Och hur många låtar borde inte räknas som plagiat? jag menar. alla pop/discolåtar låter ju likadana nu för tiden!
Han förtjänar verkligen inte att bli diskad. DET ÄR INTE ENS LIKT. typ ordet club.
Madde
10 februari 2011, kl 16:52
men diska ALLA låtarna i mello då istället! För det finns ju små likheter i alla låtar på jorden och man kan hitta sånt lite här och där om man letar riktigt flitigt. Sen när alla låtarna är diskade så, ja då är ju hela mello nedlagt! Bra Tobbe! Men just mellan de här två låtarna Dannys "In the Club" och den spanska "El Club" finns faktiskt inga likheter alls! Tobbe, kan du inte försvinna där uppe med ditt självbelåtna flin! Mår illa när jag ser den bilden!
Tobbe Ek
10 februari 2011, kl 17:02
Varför blir du så arg, Madde? Jag har skrivit ett inlägg som handlar om två låtar med snarlika titlar. Om du läser kommentarerna här ovan så är det en del som tycker att det är likt, andra inte. Folk måste ha rätt till sin åsikt. Och mitt flin har inte blivit mer självbelåtet sen jag publicerade det här inlägget, jag lovar.
T
10 februari 2011, kl 16:56
Definitivt INTE plagiat. Om man inte fick använda samma ord i texter som tidigare gjorda låtar så kan vi lägga ner Eurovision för då går det inte att göra låtar som kan vara med där.
Tjejen
10 februari 2011, kl 17:08
Ut med Danny och in med Rasmus !!!
amelie
10 februari 2011, kl 17:14
jag tkr inte de e likt
Duric
10 februari 2011, kl 17:20
Bra gjort Tobbe! Danny borde diskas. Detta är plagiat !! Är så glad över att du lyckades avslöja honom!
Madde
10 februari 2011, kl 17:28
Vrf jag blir så arg? Du menar att du inte fattar de?? Plagiat är en allvarlig anklagelse i mello-sammanhang! Artisten riskerar ju faktiskt att bli diskad! Katastrof om det skulle hända Danny och helt sinnessjukt helt fel för det ääär ju för helvete inget plagiat! Det är just därför jag blir så förbannad och tkr det var förbannat dåligt att ta upp det här i din blogg eftersom det inte finns nån likhet mellan låtarna alls. Sagt för hundrade gången!
Tobbe Ek
10 februari 2011, kl 18:10
Minns du när en låt i Melodifestivalen diskvalificerades senast på grund av att det var ett plagiat? Jag minns det inte. Om det ens har hänt. Vad jag har gjort är att fånga upp en snackis. Punkt.
Musikproducenten Percy
10 februari 2011, kl 17:30
Haha... Ja dom som inte hör någon likhet är verkligen tondöva.
Men det är gränsfall. Så 50/50 vad dom beslutar om detta.
Tror inte det blir någon diskvalifisering, men har svårt att se att han får fortsatt röst-förtroende efter detta.
Jag tycker personligen att det är plagiat. Det är tillåtet att kopiera ackordföljder men inte textrader och melodier oxå
Tjejen
10 februari 2011, kl 17:30
Vad roligt att höra hur hans" fans" försvarar honom men stackars ni.. Han ska ut :) vilken glädje .. Rasmus äger:)
Tjejen
10 februari 2011, kl 17:30
Vad roligt att höra hur hans" fans" försvarar honom men stackars ni.. Han ska ut :) vilken glädje .. Rasmus äger:)
Robin
10 februari 2011, kl 17:35
Den som tycker att detta är likt dannys låt är härmed förklarad omusikalisk på alla nivåer. vilken jävla smutskastning.
Malin
10 februari 2011, kl 17:38
Detta måste vara det största skämtet på länge.
Hittar ingen likhet förutom ordet "Club".
Är det något bidrag som man däremot bör misstänka för plagiat är det väl ändå Jenny Silvers "ABBA-dänga".
Nej, kopplingen med att denna låt skulle vara lik Dannys är oerhört långsökt!
FlyingWelshman
10 februari 2011, kl 17:42
Det var ganska uppenbart från början att låten var inspirerad av den gamla fina latin disco-vågen med "where do you go" i spetsen, men är ganska besviken på hur de översatt refrängen. Tredje ackordet är annorlunda men är i samma skala (precis som Am har samma skala som C). Refrängen är uppenbart kopierad och att säga att det inte låter ett dugg lika betyder antingen att man kan väldigt lite om musikanalys eller att man ljuger för sig själv. Låten gick ju till final så det blir svårare att jämföra versen då jag inte minns den. Fast det fanns väl ingen vers egentligen. Bara massa in the club.

Detta betyder inte att han måste diskas. Att göra en homage är absolut inte förbjudet. Tycker dock det är oärligt att förneka det som om det inte vore uppenbart.
rojan
10 februari 2011, kl 17:43
Det är verklige ingen plagiat .
både dannys och denna låt är en liten fartigare låt och de brukar vara ganske lika varandra. som alla andra också har sagt tidigare så finns det ingen likhet mellan låtarna. förutom orden CLUB. och hur ofta andvänds inte det ordet.
De som tror att låtarna är lika har nog nåt emot honom eller är rent avundsjuk
Markus
10 februari 2011, kl 17:45
Kan folk sluta hacka på Tobbe eller? Det enda han gjort (som han själv påpekat i några kommentarer) är att hänvisa till en annan källa och ställt frågan till läsarna om huruvida låten bör anses som ett plagiat eller inte.

Personligen tycker jag att refrängerna är lite lika varandra, men inte så farligt att det bör kallas för ett plagiat.
Milia
10 februari 2011, kl 17:46
Skämtar du eller? Hur kan folk ens tycka att dom är lika? Dom är inte lika nånstans förutom in the club.
Janne
10 februari 2011, kl 17:48
Uppläggen är lite lika + dom sjunger om en Club men sen 2 helt olika melodier , däremot en MF låt som är ett ricktigt gränsfall till plagiat är Alcazar - Not a sinner, nor a saint från MF 2003 , för den har till 99% samma refräng som en låt med Monica Narinjo .
Erica
10 februari 2011, kl 17:54
Kan alla bara ta åh hålla käften?!
Detta är INTE likt dannys låt nånstans, varför i hela friden skulle Danny få för sej att härma en sån här kass låt? :o Dannys in the club är mycket BÄTTRE. seriöst. VÄX UPP:
emelie
10 februari 2011, kl 18:04
Omg du driver väl mr Ek? :S

Ja , jag vet jag ska inte bli arg på dej eller något. Men varför i helvete publiserar du detta om du själv tycker att det inte är sant?! För att tjäna några ynkliga hundralappar eller? I såfall har du heeeelt fel prioteringar , och du borde sätta dej ner och tänka lite , höörrrudurru.
Och desstuom har den "utmärkta" (in my ass den är utmärkt) lite ...oj sa jag lite? Jag menade ENORMT FEL och ENORMT DÅLIGA ÖRON OCH FATTAR INTE MUSIK. jävla media-.-
Eve
10 februari 2011, kl 18:09
Låten är inget plagiat. Till er som undrar varför man inte kan lyssna till In the club med Danny: Den får inte spelas någonstans förrän alla deltävlingar är över.
Tror ni ovan verkligen att dessa tre upphovsmän skulle göra ett plagiat? skäms på er, de är bättre än så!

Skulle man låta en katt gå över pianotangenter , kan man ge sig på att
följden är spelad någonstans.
joh
10 februari 2011, kl 18:12
inte ett dugg lik, det ända är faktiskt ordet "club". så varför ska han diskas, det är inget annat som låter likt, då borde ni lysna på en annan låt som var med i lördags, det var en låt som var dubbelt så lik en annan låt, än vad dannys var den här.
tanja
10 februari 2011, kl 18:22
ja men swingflys låt är lik teddybears stockholm för han har det soundet i många av sina låtar. Han har ju varit med i teddybears stockholm som sjunger i swinglfly. så inte så konstigt.
så då är det inget plagiat!
10 februari 2011, kl 18:28
Men shit, ni som säger att det inte är likt är ju totalt tondöva!
Plagiat - njaa vet inte riktigt.
Men klart att det är likt. Men de e samma som hon Pernillas låt Desperados.. Jag m.fl kan ju inte vara dom enda som tyckte att början va lik Johnny Cash's Ghostriders in the sky !?!?
Josefine
10 februari 2011, kl 18:33
Seriöst, skämtar du med oss? Skulle Dannys låt vara ett plagiat? Vad fasiken får han ut av att plagiera en jäkla skitlåt på spanska? Snälla... SKÄRP ER/DIG!
Linda
10 februari 2011, kl 18:46
Madde. Tyst med dig bara jävla fjortisfjolla. Tobbe länkar för att SKAPA DEBATT vad fan är det du inte
FÖRSTÅR?!? Han har inte yttrat sig utan har FÖRMEDLAT och är nyfikem vad folk tycker.

Tobbe, keep on, du är grym!
Mediekommunikations-student
Intelligent
10 februari 2011, kl 18:51
HAHAHA

Är ni tondöva och/eller mentalt handikappade? Bara för en clublåt innehåller ordet CLUB och har samma bpm betyder inte det att det är ett plagiat. Isåfall är denna låt ett plagiat av 2000 andra låtar.
10 februari 2011, kl 18:54
Refrängen är ju rätt lik, men själva låten i sin helhet är absolut inte lik!
Emmy
10 februari 2011, kl 19:05
Men är ni knäppa?
Bara för att låtarna innehåller 3 likadana ord så är det väl förfan inte plagiat?! VAD TÄNKER NI MED? De är ju inte lika någonstans?Hitta något som är likt mer än de tre orden. Ni vill bara ha massa uppmärksamhet och skriva ut det såhär. Att ni ens sitter och letar upp ett klipp som nu låter likadant( not ). Vilket liv?
Roligt jobb att klaga en massa. Danny ska fan inte diskas! Skitsnack! Usch för sånt här
emma
10 februari 2011, kl 19:16
hahahahhahha, jag hoppas ni skämtar med mig? det är ju inte likt för 5 öre......... ni som säger att det är plagiat bör nu kolla upp det här med hörapparat....
Stina
min blogg http://guchie.blogg.se
10 februari 2011, kl 19:23
va fan kicka Danny från ESC så blir alla nöjda och glada... nämen seriöst.. Plagiat? Nej, men sjukt lik i refrängen.. Dock så finns de så pass mycket musik nu så det är omöjligt att göra helt ny musik. Alla noter, tonföljder, beat osv finns redan.. så det kommer alltid låta lite som nån annans låt.. Tänk på hur mycket musik de finns och har funnits i världen. De kommer alltid va likt nån annans! På ett sätt lr annat..
Jossan
10 februari 2011, kl 19:24
Förutom orden In the club (som du hör typ 1000 gånger en vanlig utekväll) finns inga likheter alls. Får jag bestämma tar han hem hela skiten och representerar oss i ESC!
martin johansson
10 februari 2011, kl 19:49
Här har ni länken till den riktiga låten som han kar plagierat. allt är likt.

http://www.youtube.com/watch?v=Gkt0MJnwJsM&ytsession=EIq0AfzvTcdPKnyNVziZhDTdaAkIpd1Ns4QqSDvC27IXVpVsXbmlgOiy5QTZn-pmnO6l9TZBe7IeoRqqM32izBkRlSBIDCUkTvQNaA26jvaO-VYr4zm-v3hTTSkH2qKEVu9QqiBpuGwiwCX9bnWtRZmnuMLonxEbw-FSbWwBDq3PZC19gUjqy509-Sk8gMyx6O5Gwh1r6bJFDQQmaE-imkyOqR83a5W9Cw0vhdb9q4hgEc0AnoxebZ3Z3Lr0CskI95whhVUQ6GvgwfVQiN4odW8_ia2tN1dRPjqtwYGYqdkuD4hTN3f5VMyx0RaXlyLTKH-nAP0eOWU0Xio4egt2rZCRUt3S19h9GFp-eGSs5TeyBidc1enDH2xijwaDG1cEbaZbWM9AA0u8_VrP6IyRGSpG9U1zh945sWJ4gFlTT48Sn4fg0GHnbJhp4Pm_xbiK3_t213flve7zeKSDMZ-O9aH0ZN4s1sDR3AjONNhGopUXwp9LlCFMBR3gS4_PMV2qabuWhJjr3CEGJPAauv1ot0y-usOh5KXjUcrXYamRDQB0qFEAWXY_32kd7BUi1znLy65sGn6n2tn5aD3NcKMVJQ0trWIPAzkpiG-N7kIrDloXwEAAd8dL0w
Irene
10 februari 2011, kl 20:03
Detta är inte alls plagiat..
Lyssna på båda låtarna och jämför..
Danny kommer att vinna allt (:
Kanske 1 sekund är likt men är ni så dumma att ni tror han bli diskad fö det..?Knappas!!!!!!
Det finns många låtar som är mera plagiat än dannys!!
Lina
10 februari 2011, kl 20:18
Kan jag inte bara få avsluta detta. Låten "in the club" har haft ett helt annat arbetsnamn väldigt länge, ett väldigt väldigt gulligt namn faktiskt.
Så lägg ner spekulationerna nu. Det är bara tråkigt för de inblandade att bli anklagade för något taget från luften.
Frida
10 februari 2011, kl 20:23
Usch! säger jag bara! Så lågt att insinuera att Danny och de två andra låtskrivarna skulle ha plagierat en sån sjukt dålig låt. Måste va ett skämt av lägsta graden! Har lyssnat på båda låtarna och de låter ju inte lika för fem öre! Vad in i helsicke är det för mening med en sån här diskussion? Tobbe, om du vill få igång en snackis så kan du ju ta upp nåt vettigt istället. Nåt som är värt att diskutera. De som säger att låten är ett plagiat är bara ett antal antiDanny-fans som ramlat in här som vill passa på att förstöra för honom av nån konstig anledning. Det är ju helt uppenbart. Därför blir det ju ingen snackis.
Nä Danny för helsicke, ta nu hem det här hela vägen till Tyskland. Du är sååå jäkla värd det!
jannica
10 februari 2011, kl 20:33
asså sluta hacka på danny han har inte alls gjort plagiat
...
10 februari 2011, kl 20:36
vafan har du hörselproblem eller? inte ett dugg lik ju!
fattar inte att du pallar lägga ner tid på att bedöma sån trams!
ARG!
10 februari 2011, kl 20:39
Lägg ner skitsnacket och låt danny vara ifred,är du så avundsjuk på hans framgång?
chang Im
10 februari 2011, kl 20:57
danny är bäst tycker jag
nu ska jag heja på eric sadde också det
Nathalie Saucedo
10 februari 2011, kl 22:03
Förlåt men.. HÅLL KÄFTEN.. inte plagiat alls..
isf.. diska alla bidragen.. danny har visst lika stor rätt som alla andra att vara med.. Så tänk efter vad du skriver..
A.A
10 februari 2011, kl 22:52
Herregud, han kunde iallafall försökt att byta namnet på sin cover ^^
Helt otroligt att Melodifestivalen inte kan göra lite research på sina deltagare.

Rent plagiat, rent översatt.
Dåligt Danny... dessutom vad är odsen att han skulle slumpat samma ord och refräng som den här spanska låten.

Dligt Danny, skamligt.
Luktar disktning, annars är Melodifestivalen skamlig.
Är om han inte diskas är Christer verkligen desperat, patetiskt.

Tack :D
80moon
10 februari 2011, kl 23:33
Det är ju helt fantastiskt hur många det är som har tillgång till Dannys låt och som så in i detalj kan jämföra den med den spanska. Framför allt intressant att så många som ogillar låten har till gång till den. Nej så är det naturligtvis inte, man har inte Dannys låt så man kan lyssna parallellt utan man lyssnar på den spanska och tycker att OJ så lika det va, in the club, det var verkligen exakt...japp plagiat.
Jag håller med flera av de som skrivit att detta är ju en helt ovidkommande diskussion. Om inte jag har helt fel så måste upphovsmännen till den spanska låten anmäla för att få Dannys låt granskad. Lägg er energi på annat än att sitta här och spy galla.
Btw så när jag hör den spanska låten får jag ingen deja vu.
Anna
11 februari 2011, kl 00:08
fan va ja tycker synd om danny just nu, han skrev tom på FB hur arg han blev för att 3minutes tycker att hans låt är ett plagiat. Ja tror aldrig att han frivilligt skulle plagiera en låt, man vet ju att alla schlagernördar hittar förr el senare låten man har plagierat ifrån.
Sen märker jag hur flera killar (nästan bara killar ) skriver att det är ett rent plagiat! Kommer ni killar ens ihåg exakt hur dannys låt gick? Har ni ens hört låten? Ni verkar bara vilja få ut Danny, bara för att han är en flickfavorit.. hmm
Sen är jag bara chockad över att ingen snackar om Jennys silvers kopia av Abba...
Kent
11 februari 2011, kl 01:49
Helt klart ett plagiat....
När jag hörde låten så kändes det som om att "det sundet har jag hört innan"
Så här är förklaringen...detta är SKANDAL Herr Björkman känner du inte till reglerna.
G
Vinner den låten och ska vara "vår låt" så får vi inte deltaga...S
Jag
11 februari 2011, kl 02:24
Jag har spelat in låten när det var direktsändning i lördags och har låten ..och om man går in på lyricstranslate.com och får en översättning av den spanska låten så inser man att det är plagiat. Shame on you Danny. Om du tar dig vidare så är melodifestivalen ett stort skämt inget annat
Rasmus
11 februari 2011, kl 05:14
Haha Tobbe du vet hur man startar en het diskussion iaf ;-)

Men som jag sa i mitt förra inlägg, finns ju en liten likhet tycker jag, men ett plagiat är väl om man kopierar låten rakt av? menar, är väl inte ett plagiat om melodin är _lite_ lik en annan låt?

Och sen behöver ni inte bli arga på Tobbe, det är bara pinsamt tkr jag. Han gör sitt jobb. Och han gör det bra med.

Och låt alla ha sina egna åsikter, inte vi som ska besluta om han ska diskas eller inte iaf!
Love
min blogg -
11 februari 2011, kl 05:17
DRIVER NI ?
Det är ju sjukt likt förutom att han inte sjunger i mellan "in the club" ...
Fan ut med danny.. jävla tönt han är..
Han trodde säkert ingen skulle upptäcka skiten..
Martin
min blogg http://www.7trappor.com
11 februari 2011, kl 08:51
Vissa likheter i titelfrasen, men knappast plagiat.
Stefan
11 februari 2011, kl 08:53
Visst finns likheter I både rytmiseringen av melodi.melodiföljd,ackordföljder och arrangemang.
Samt den otroligt fantasirika och originella lyriken.
Vill vi lyssnare ha en förändring mot variationsrik och innehållsrik musik måste vi nog byta fokus.
Det är grymt svårt att inte plagiera/kopiera när man skall komponera enkel trallvänlig musik
Larsa
11 februari 2011, kl 09:02
Spanska, ere nån av er småttingar som skriver här som är insatta i det Spanska språket ??? Kolla den textan först.
Michaela
11 februari 2011, kl 09:11
För att något ska räknas som ett plagiat (dvs ett immaterialrättsligt intrång) så krävs det mer än samma ord och tre-fyra noter som är desamma. Så detta är knappast ett plagiat. Heja Danny!
Michaela
11 februari 2011, kl 09:18
Det är ju väldigt skrattretande.. Är det någon här som har någon som helst koll på vilka regler som reglerar plagiat/intrång? Förmodligen inte... Det är inget plagiat bara för att han säger samma sak i refrängen. Musikslingan måste vara likadan i ett antal ackord/noter för att det ska kunna vara tal om intrång. Inget plagiat här. Låt Danny vara!
tomas
11 februari 2011, kl 15:15
??? Plagiat NEJ NEJ inte alls ett plagiat ni somm säger plagiat gillar bara inte danny
Jossan
11 februari 2011, kl 15:24
Plagiat? Knappast...

För det första så är det ju som många säger, det räcker ju inte med att det finns ett par mindre likheter för att man ska kunna skrika PLAGIAT, och för det andra så är det inte ens särskilt likt. an skulle säkert kunna hitta tio andra låtar som är mer lik In the Club...
danni
11 februari 2011, kl 17:02
Tror ni helt ärligt att Danny skulle välja samma titel på låten om han nu valt att göra plagiat på den? haha knappast. Inte likt nån stans!
Micke
11 februari 2011, kl 17:09
Ni som inte hör att det är ett medvetet/omedvetet plagiat, ni har tyvärr alldeles för dåligt musiköra. Lägger man "refrängerna" på ett piano och kör ackord+melodi så är de i princip identiska, det skiljer ett ackord på ett ställe. Det är till och med så illa att det svenska bidraget kopierat konceptet med "rap" och körsång i sista refrängen.

Om inte detta fälls som plagiat kan man lägga ner hela plagiatkontrollen och köra med covers från nästa år. För övrigt så kan man lägga ner hela festivalen, så länge man inte bjuder in "vanligt" folk att skriva låtar. Samma typer som skriver låtar, år efter år...
WesleyS
11 februari 2011, kl 17:38
asså folk som INTE hör likheten, det är NI som är döva! Och förresten: Danny sa ju att han var så fruktansvärt nervös innan, kanske hade nått med detta att göra .Hm.../ Inspector Barnaby
Nicole
11 februari 2011, kl 18:06
För första gången på länge så går en förhandstippad favorit direkt till Globen, och det första ni gör är att anklaga hans låt för att va plagiat. Hur jävla lågt får ni sjunka egentligen? Ni ska alltid hitta på saker att skriva om som inte ens är sant bara för skrivandets skull. Så entligt mig kan ni ta detta sjuka påstående och köra upp i röven ;)
Tina
11 februari 2011, kl 18:49
hmpffff 67,7% var får de det ifrån?
Här finns INGA likheter alls, Vem in i helvete kan tycka det? Helt olika melodier, totalt olika.!!
Man skäms över idioter som påstår det!
Man behöver väl knappast vara en Einstein för att fatta att de som påstår det inte vill att Danny ska vinna! och sen att Aftonbladet går på det är ju ännu sjukare!
Danny du är helt fantastisk och hoppas nu du tar hem hela skiten med din egen "In the Club"!!
Jag
11 februari 2011, kl 23:52
Läste nyss att Danny kommer få vara med i melodifestivalen trots allt . Vilken besvikelse... Lägg ner hela skiten istället.
Only me
12 februari 2011, kl 00:01
Myla vox borde anklaga honom för plagiat . In på youtube och låt hela världen veta vad denna jävel gjorde . Skäms Danny.
Martin
12 februari 2011, kl 02:16
Du borde skämmas Dani, att ta ifrån låten från några fattiga killar i Sydamerika är ju fan så jävla dåligt stil, hoppas att du diskas!
Elsa
12 februari 2011, kl 10:26
fytusan vilken härmapa!!!!

det är klart en härmapa dannty

hoppas dåu diskas.. håller med martin
Maria
12 februari 2011, kl 13:39
Ikväll kommer jag nog inte se på melodifestivalen. Varför ska man se på ett jävligt oseriöst program som låter vilken som helst fuskare ta sig vidare utan att göra något åt det .. Fyfan säger jag bara
lester
12 februari 2011, kl 17:02
http://www.youtube.com/watch?v=ifQs9dJ9LxU&feature=related

the new song myla vox
12 februari 2011, kl 18:56
Assåå jag tycker inte att det är likt. Det är inte ett plagiat!!!!
12 februari 2011, kl 18:58
assåå det är inte ett plagiat vet ni hur många låtar det finns som är lika varaann jo det är jätte många så ni kan inte anklaga honom för plagiat!
NICARAGUA 505
14 februari 2011, kl 03:19
MYLA VOX

http://mylavox.com/
pinarello
14 februari 2011, kl 09:42
Känner ni igen denna? Afrodite eller?
http://www.youtube.com/watch?v=cKjPOorjT0IIdag 09:35
llesa
14 februari 2011, kl 11:04
Vad är det som är problemet? Det är inget plagiat.
llesa
14 februari 2011, kl 11:08
Cual es el problema? No es plagio.
herrgump
14 februari 2011, kl 11:26
Haha, det var det dummaste jag hört. Låten var ju inte ens lik, förutom texten "in the club". Och det finns ju massor av låtar som heter så, så det enda man kan säga är väl att Danny inte valt nån särskilt originell låttitel.

Då är mer anmärkningsvärt att det fanns en låt som hette "Oh my God" i både deltävling 1 och deltävling 2... vi kanske skulle ha diskat båda?
Catherine
14 februari 2011, kl 13:03
Hej, vill bara kommentera att det vore pinsamt om Dannys låt gick vidare till Eurovision eftersom låttiteln "In the club" på engelska är slang för att vara "på smällen". Jag antar att Danny vill sjunga att han är på en club och i så fall borde låten heta "at the club". Jag tror att större delen av europa kommer att skratta åt Sveriges bidrag om denne går vidare.
Psyke
14 februari 2011, kl 15:25
Melodin i Dannys refräng är direkt kapad från den nicaraguanska sången. Att de dessutom sjunger liknande ord, gör det ju uppenbart att de hört sången. Kanske har de inte medvetet kopierat, men det spelar ju ingen roll. Har man minsta gehör och kan spela något instrument, så är det uppenbart. Hör man inte likheten har man heller inte begåvats med musiköra.
Frågande
14 februari 2011, kl 16:12
Skulle jag ladda ned Dannys låt, om endast 1 sekund, kommer Henrik Pontén och knackar på dörren. Att stjälva från en upphovsman är den värsta synden, lagen är väldigt tydlig där (... och skrattretande). När en upphovsman/män stjäl från en annan, plagiat, plötsligt blir lagen otydlig, suddig. Det är helt plötsligt ok att kopiera. Och någonstans förlorar den skapande artisten pengar här också, något säger mig att Danny drar in lite mer deg på "sin" version av in the club än sin nicaraguanska kollegor. Men det pratar inte branchen lika högt om ...
D
19 februari 2011, kl 15:41
Den här låten har bara 2 ackord...

Dannys refräng har 4 ackord och en rörande basgång...

Och orden "in the club" eller "en el club" eller "dans le club" har använts måååånga gånger förr!

Visst att refrängen låter lite halvlik Dannys.. Eftersom ordet CLUB används och melodin är liknande när dom sjunger just ordet CLUB.. Men HERREGUD, det är så löjligt, INGENTING annat i den här utländska låten är lik Dannys...... Hur många låtar har inte en liten del i sig som är lik en annan låt.....

Tycker man att detta är plagiat har man inget vidare gehör och musik-kunskap!!!
evelina
min blogg ingen
6 mars 2011, kl 18:38
det är tydligt plagiat, grymt tjatig låt =(
Niklas
9 mars 2011, kl 16:17
Titta på Youtube: Här jämför de bidragen!!
http://www.youtube.com/watch?v=z9DoxM9IBUY
Eller sök på youtube efter: Danny - In The Club vs. Myla Vox - En El Club
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Här får du allt skvaller du behöver från Melodifestivalen. Tobbe Ek är Aftonbladets schlagerreporter på plats i kulisserna.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close