Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Jag slutade muttra och gick med i partiet

Jag är uppfostrad i ett djupt socialdemokratiskt hem. Både mamma och pappa var socialdemokrater i själen. Jag var inte särskilt politiskt medveten, men jag minns att jag beundrade mamma och pappa för att de ivrade för att staten skulle ta hand om MER av mammas och pappas pengar så att andra, mindre lyckligt ställda, kunde ha det bättre. Jag tyckte att det var så osjälviskt och fint av dem.

Jag var med i SSU i några år. Gick på möten och umgicks och det var trevligt, men jag kan ärligt talat säga att jag inte riktigt förstod så mycket av det som diskuterades. Jag kan knappast påstå att jag är en politisk varelse heller idag. Men jag tänker på egna ben och jag märker att även om jag inte kan just så många sakfrågor såhar jag samma tydliga grundinställning till världen som mina föräldrar har och hade. Det brinner en socialdemokratisk glöd i mig. Det var nog därför jag gillade Mona Sahlin så mycket, för jag kände igen den där grundåsikten, urtanken om samhället och hur det ska se ut.

Höromdagen fick jag ett meddelande från en tjej på Facebook som uppmuntrade mig att gå med i det socialdemokratiska partiet. Och jag tänkte först: "Jag kan väl ingenting om politik, inte ska jag in där och gegga." Men min andra tanke var: "Det är klart att jag ska göra det."

Så nu är jag medlem i Socialdemokraterna.
Jag tycker att det känns mycket bra.
Det känns fint att ta ställning för något jag tror på.

173 kommentarer
Ja!
21 februari 2011, kl 11:28
Först!
Helena
21 februari 2011, kl 11:30
Men var inte du med i SSU en gång i tiden?
Nathalie
21 februari 2011, kl 11:35
Alex, fy f*n vad jag gillar dig! Älskar att du har egna åsikter och inte påverkas av andra. du är din egen och försöker inte smälta in. Du är du och det gör dig fin! Ändra aldrig på det!
karin08
21 februari 2011, kl 11:37
borde du inte istället gå med i ett parti som har lite framgång? som inte är dömt att lösas upp och försvinna pga sin avsaknad av partiprogram och politiska ställningstaganden? men det blir säkert bra, eller inte.
Axel
21 februari 2011, kl 11:38
Grymt härligt!! DU ÄR ÄKTA!
Anders
21 februari 2011, kl 11:39
Det var fint av dig, min lille kille
Anton
21 februari 2011, kl 11:42
Bra val! Jag gick själv med i Vänsterpartiet efter valet och förhoppningsvis bidrar vi till en röd seger i nästa val.
blomrabatten
21 februari 2011, kl 11:45
välkommen! Du behövs och tillsammans kan vi göra storverk. Lyssna inte på dem som tror att man ska gå med i det parti som för stunden låter bäst men som har en otäck agenda för folket när de lurat åt sig makten. Skattesänkningarna är bara yta och kommer att urholka sverige.
Zmilla
21 februari 2011, kl 11:46
Du är en man full av överraskningar, det måste jag säga, eller så är det jag som har lite för mycket förutfattade idéer om folk jag faktiskt inte känner. Men jag gillar att bli överraskad, det gör jag.
niclas
min blogg http://www.tillfabriken.se
21 februari 2011, kl 11:49
karin08: varför ska man välja parti utifrån hur bra det går för dem? det låter ju oerhört korkat och hela idén med olika politiska partier är ju borta.
SW
21 februari 2011, kl 11:51
Snyggt!!
Tina
21 februari 2011, kl 11:53
Ett sätt att bli mer medveten om den politiska debatten och innehållet i politiken kanske?

Sympatisk att du är sosse Alex. Hoppas bara sossarna hittar sig själva och en väg framåt till något som både känns igen och som känns fräscht. Modernt. Det vore kul om debatten åter kunde präglas av skarpsinniga samhällsanalyser och värdefrågor. Det saknar jag. Det politiska klimatet har alltför länge saknat analys, det har känts ytligt, osäkert och trist. Oinspererande. Jag vill se upp till duktiga politiker och samhällsdebattörer, som kan sin sak. Som är skickliga och kunniga. En person som Jan Eliasson känner jag respekt för. Det finns för få av hans kalibler i politiken. Ylva Johansson...muha ha ha...Mona Sahlin brann för lite för sitt uppdrag, hon var inte bra. Hon kändes mätt och lågmäld. Tyvärr.
Tina
21 februari 2011, kl 11:55
ps. Jag menar alltså att en politiker som Ylva Johansson borde packa ihop...hon är inte bra. Om någon undrade.
Fredrik
21 februari 2011, kl 12:01
Det är ingen skräll att man ofta hör från Socialdemokrater "Jag är inte så insatt, men mamma och pappa tycker det". Personligen anser jag det som ett stort jävla skämt. Om du inte är insatt, rösta blankt.

Det är tack vare folk som dig Alex gör att Sverige ser ut som det gör!
Mari
21 februari 2011, kl 12:05
Fredrik: Ja, för dom som röstar på Moderaterna för att dom var trötta på Göran eller är trötta på Mona har ju så mycket mer koll! Not!

Det är väl självklart att man påverkas av sin bakgrund, sossar lika mycket som moderater!
Ja ba lixom
21 februari 2011, kl 12:09
"Jag kan väl ingenting om politik, inte ska jag in där och gegga." Men min andra tanke var: "Det är klart att jag ska göra det."

You go girl!

Hur vet du att om staten tar mer av dina föräldrars pengar leder till att mindre lyckligt ställda får det bättre? Jag tror det är mer komplicerat än så men det låter ju fint och bra. Ett liv efter döden tycker jag också låter fint och bra. Vi säger så.
Veronica
21 februari 2011, kl 12:18
Fredrik: Med det argumentet måste det ha känts härligt med alla som röstade på alliansen för att få längre skatt (Ja jag har hört folk säga det både en och fem gånger)
Zmilla
21 februari 2011, kl 12:18
Njae, Fredrik, det är väl kanske inte helt sant, att folk "röstar som sina föräldrar". Hade de gjort det hade rimligtvis Socialdemokraterna vunnit då Sverige ju varit socialdemkratiskt större delen av de senaste 100 åren.

Att Sverige ser ut som de gör idag har helt andra förklaringar
Tina
21 februari 2011, kl 12:19
Fredrik! Du kan ge dig fan på att moderater röstar av tradition, dvs som mor och far. Det ligger väl i generna hos dem att moderaterna är det enda alternativet. Inbillar du dig något annat så är du antingen jävligt naiv eller oerhört okunnig.
Punkt.
simon
21 februari 2011, kl 12:23
jäkla såsse!
Anna i Lissabon
21 februari 2011, kl 12:24
Bra, Alex! Jag även jag är socialdemokrat. Jag tror att det är just nu, i partiets mörka stund, som nya krafter och tankar kan växa inom partiet. Och det behövs! Jag gillar verkligen att du, mot alla uppenbara odds, har hjärtat till vänster! Kram
Robban
21 februari 2011, kl 12:26
Fredrik! Pajasfasoner av dig och ett sten rätt i det blå glashuset.

Alex! Detta har vi ju vetat om ett tag, frågan är varför Calle som ju är uppväxt under samma tag inte alls verkar dela samma grundinställning? Tänker på stödet av John McCain i USA-valet (eller var det bara en klassisk uppmärksamhetsgrej alá Calle) samt att han röstar på alliansen.
gunilla
21 februari 2011, kl 12:27
Alex! Var detta en provokation för att få lite GLÖD i kommentarerna?!
Lotta
21 februari 2011, kl 12:30
Bra Axel!
Jag gillar också Mona Sahlin. Har knappt vågat säga det högt men nu så..
O
min blogg .
21 februari 2011, kl 12:37
Satan vad tråkigt att du är SOSSE, Alex...
Där sjönk du rejält i mina ögon.
ca
21 februari 2011, kl 12:43
Det var bara så F E L att Mona Sahlin skulle leda ett sånt viktigt parti. Mona Sahlin GLÄNSER bäst på GAY-fester hon tycker sånt är TRENDIGT och då ska hon också hålla sig där. Hoppas socialdemokraterna får en med seriös ledare så viktigt är det.
Veronica
21 februari 2011, kl 12:43
gunilla: Hur tänkte du nu?
UK
21 februari 2011, kl 12:56
Jimmie Åkesson borde få mer anhängare. Som sagt ,skulle det bli en ANDRA CHANS ...Vi behöver människor med "RÅG I RYGGEN" som vågar stå för vettiga värderingar i samhället och som gör att ett land kan fortsätta att vara en dräglig plats. Det som våra förfäder KÄMPADE STENHÅRT för, som vi nu bara monterar ner sakta men säkert. Som läget är nu så är det övervägande mittfältare som bara åker med och tillför inte Sverige ett förbannat dugg.
Mari
21 februari 2011, kl 13:02
ca: Va?? Okej, att Mona inte lyckats som partiledare (vad det beror på ska jag inte gå in på här) Men vad har det med gayfester att göra??
Emma
21 februari 2011, kl 13:05
Underbart Alex! Du gjorde min dag! ;)
Sebastian
21 februari 2011, kl 13:10
Jag gillar inte den kollektivistiska tanken. Får nästan klausterfobi när jag tänker på hur vissa männisor tror sig ha rätt att lägga andra människors liv tillrätta. Därför är jag borglig.
siddhartha
21 februari 2011, kl 13:14
jag måste säga schulman att jag tycker att flera sidor av dig är sympatiska. som denna du just skrivit om t.ex.
jag är också socialist omgivet av ett hav av framgångsrika och självcentrerade vänner som är blåa. folk blir mycket förvånade när jag berättar att jag är det. det har inte alltid varit självklart men man kan säga att livet har format mig. var väldigt politiskt intresserad förr men med åren har det klingat av. ser mer och mer att den politiska makten är en illusion och den verkliga makten ligger de facto hos ett fåtal enormt förmögna.
vill ta som exempel att bara för 15 år sen och bakåt så var det så att du kunde köpa ett hus, betala räntor OCH amorteringar och med lite tur kunde den där kåken vara betald på 30 år. idag är det mer en självklarhet att människor skall sitta fast i en perpetuell rävsax av skuld. ett evigt betalande av räntor till BANKEN som aldrig tar slut. och denna politik är i sin tur så dopad av STATEN som dikterar att man får dra av 30% av sina räntor. ingen annan näring har sådan hög avdragsrätt under så lång tid som banker. för det är vad det är med banker, det är ren business och inget annat. jag känner mig oerhört lyckligt lottad som inte behöver ha med dessa själsdödare att göra men jag ser tydligt hur den falska känslan av att vara mångmiljonär, bara för att man äger sitt boende, har skapat en stor grupp människor som tror sig ha ett större existensberättigande än andra. jag tycker egentligen oerhört synd om dem. detta är nämligen inget som kommer att vara speciellt länge till. för är det något din bekanta på festen som snackade om "lost generation" vet om han är det minsta insatt är att samtliga ekonomiska kriser som vi har haft sedan mitten på 1800-talet är mer eller mindre konstruerade. det är ganska enkelt. har man bara tillgång till verktygen -räntan och sedelpressen- är det bara att köra. Vad få vet är t.ex. att USAs riksbank är en privatägd bank. det är bara att googla så får du miljoner länkar. det gäller att sovra informationen bara för det finns många foliehattar därute som tolkar det ganska fritt. men essensen är densamma, ett fåtal familjer styr löjeväckande mycket. liknande situationer har du överallt i västeuropa, även i Sverige men där är det istället en s.k. oberoende styrelse men där ägarintressen i samtliga banker har ett mycket stort inflytande, allt ifrån Wallenbergare till människor som vi aldrig hört talas om i dagligt tal men som har enormt mycket inflytande.
men det är också väldigt troligt att de bevarar nuvarande situation. det beror hur giriga de är. nuvarande system är ju väldigt fiffigt för dem. miljontals människor är förslavade under förespeglingen att de är fria men måste betala sin RÄNTA. och det ger ju en bra och stadig inkomst. men kollapsar de marknaden kan man få loss en stor mängd bostäder till en tiondel av värdet, precis som j.p. morgan och deras kollegor gjorde med lehman brothers och tusentals andra banker och instiutioner världen över 2008. eller som wallenbergarna gjorde när de var starkt bidragande till kreuger kraschen på 30-talet och tog över flera av våra näringslivsklenoder från honom som t.ex ericsson.
allt detta pågår alltjämnt under tiden som allmänheten lever under illusionen att MARKNADEN styr. som om denna gigantiska koloss var något stort monster som ingen riktigt vet hur man kontrollerar. inget är mer fel än det. allt är verkligen okomplicerat och lättstyrt, bara du som sagt har verktygen.
men fortsätt att bry dig om dina medmänniskor. det är det enda rätta och riktiga man kan göra, vare sig det görs under röd eller blå fana.

"sida vid sida
tillsammans hjälps dom åt
staten och kapitalet
de sitter i samma båt
fast det är inte dom som ror
ror så att svetten lackar
och piskan som kittlar
kittlar inte heller
deras feta nackar"

EBBA GRÖN 1980 efter BLÅ TÅGET (1972)
http://www.youtube.com/watch?v=P5vvrUrBuQQ
k
21 februari 2011, kl 13:15
Bra!
Anna
21 februari 2011, kl 13:18
Fint!
Anna
21 februari 2011, kl 13:19
Fint!
Jakob
21 februari 2011, kl 13:20
Härligt! Se nu till att övertyga dina Östermalms-vänner att det är roligare med ett fungerande samhälle där folk mår bra och alla har en chans till att leva väl, än att själv ha några extra hundralappar på sitt konto.
karin08
21 februari 2011, kl 13:23
och ni tycker att Mona och hennes anhängare tydligt visat vad pariet står för och kunnat leda det framåt? tycker ni det verkar som om sossarna uppvisar en tydlig partipolitik? knappast, det är därför MOna fått sparken och partiet tillsatt en krisgrupp. Inte ett sådant parti jag skulle rösta på i nuläget faktiskt. Och att Alex är gråsosse finns inga tvivel om men att han slänger ut ett sånt här inlägg tyder bara på att vill ha kommentarer här och sätta igång en debatt, inget annat.
Sofia i London
min blogg http://sophedeluxe.devote.se
21 februari 2011, kl 13:28
Hur mycket betalade S för att du skulle skriva det här? Jag gillar också Mona, hon är ju trots allt gnagare. Men Gudrun är bättre. Gudrun skulle klå Mona i en fight vilken dag som helst.
Sosse?
21 februari 2011, kl 13:32
Inte för att gå in i politisk polemik, men varför sossarna?

Deras politik är fin på många sätt men det handlar ju faktiskt om att omsätta det i realiteten också. Deras politik går inte runt rent ekonomiskt hur fint det än är. Vi måste ju försöka skapa ett klimat där vi får landet Sverige att gå runt. Det kan tyvärr inte sossarna.

P.s. Ditt tal måste varit magiskt och din relation till smurfen är avundsvärd.
Mr Righteous
21 februari 2011, kl 13:34
Bra Schulman! Du passar som Sosse. Alla andra sossar är ju just lågutbildade, "kan inget om politik" och röstar som sin Pappa o Mamma utan att tänka själv.
Du är alltså en perfekt sosse.
mymmel
21 februari 2011, kl 13:34
Befriande. Jag är liberal, unge tjej (för stunden rödgrön sådan men även fp får mina sympatier ibland) i en värld av riktigt blå alfahannar. För några veckor sen så sa jag bara att jag inte va borglig vid ett tillfälle när alla antog att jag va det. Det blev knäpptyst i kanske 3 minuter. Kändes så SJUKT jävla skönt. Jag är INTE en kamleont som ändrar mig efter min omgivning. Jag är jag oavsett vart jag befinner mig och det kändes skönt att få bekräfta det, om inte för någon annan så för mig själv.
Mr Righteous
21 februari 2011, kl 13:40
Och till alla sossar som skriver här hur hemskt det är med skattesänkningarna. Jag vet att ni är lågutbildade men här får ni fakta. Sverige är TROTS skattesänkningarna det landet som har världens högsta skattetryck ihop med Danmark.
Förut så var vi ensamma i topp.
Hur är det möjligt att andra länder överhuvudtaget kan klara sig med, det enligt er, oerhört låga skattetryck som i jämförelse de måste ha??
Hur fan kan man tycka att det är fel att sänka skatten ett litet steg från världens högsta nivå??

Det är obegripligt och tycker ni så så borde ni brinna i helvete, ty DET HAR NI FÖRTJÄNAT !!!!
linnea
21 februari 2011, kl 13:42
fyfan vad roligt alex!!!! nu blev vi peppade!

/ två ssuare i jämtland som ska till lilla strömsund på ssu-möte ikväll! :)
rasha
min blogg http://rasha.blogg.se
21 februari 2011, kl 13:44
åh vad fint :)
sabina
21 februari 2011, kl 13:51
Underbart Alex!
mella
21 februari 2011, kl 13:55
wow. jag är överraskad. trodde du var mörkblå.
Men det glädjer mig! Solidaritet och jämlikhet är bra saker att sträva efter!

Alex for presedent.
21 februari 2011, kl 14:00
Jag gillar dig mer och mer. Grattis till en fantastisk TV-show och en fantastisk blogg.
Fortsätt med att vara ärlig mot dig själv.

Kolla gärna in min ErotikBlogg.
My
21 februari 2011, kl 14:05
Kanon :)
Job
21 februari 2011, kl 14:09

Först!!
Sebbe
21 februari 2011, kl 14:15
Tjena Alex! Det glädjer mig att du valt att stödja det socialdemokratiska partiet. Jag är också medlem, av den anledningen att jag alltid trott på människans andra chans. Alla förtjänar att få en andra chans i livet och att resa sig upp om allt inte går som förutspått. Alla förtjänar en andra chans i skolan, och därför gör det ont att se hur högern tar bort alla möjligheter att läsa upp.

GO ALEX!
Nina
21 februari 2011, kl 14:21
För länge sedan hade jag en blogg på LO där jag lite slafsigt skrev att framtiden inte finns på Stureplan. Det var när du jobbade där. Usch, det skäms jag för nu. Jag skäms för att jag inte fattade att du drev med överklassen. Dessutom finns det många fantastiska personer som bor och jobbar på Stureplan. Sorry.
blåbäret
21 februari 2011, kl 14:23
det är klart att man får ha en grundläggande känsla och uppfattning utan att ha stenkoll på sakfrågor. själv hoppas jag innerligt att ni väljer veronica palm till partiledare, så kan man nog ha realistiska förhoppningar om ett valresultat på 24-25 % för S i nästa val. du umgås säkerligen med moderater och tjänar i snitt strax över 100 lakan i månaden om man ska tro expressens lista över vad våra kära medieprofiler drar in, så visst är det roligt att du vill profilera dig som socialdemokrat. självklart kan man vara sosse ändå, med en vilja att ge bort några tusenlappar till av din lön, men visst har ditt partis själ delvis gått förlorad, det är inte 1920-tal längre. du ska dock ha cred för att du inte ha kommit med en massa rabiat och floskulöst skitsnack om moderaterna.
Maja
21 februari 2011, kl 14:26
Härligt Alex!!! :)
Victor
min blogg http://victorsvedberg.se
21 februari 2011, kl 14:26
fiiiint inlägg! följt dig en smärre evighet och du har verkligen blivit något mer än en dryg provokatör (även om jag älskade dig enbart som detta), först med din bok om din relation till din far, sen att du vågar prata om döden och lite mer obekväma ämnen i kombination med en i övrigt totalt bissar humor.
Ante
21 februari 2011, kl 14:33
Bisarr heter det Victor. Och Bjärt.
Tor
21 februari 2011, kl 14:39
Fint att du går med i ett politiskt parti och känner att du gör rätt. Sen tycker jag att du valt ett helt galet parti, men det är egentligen skitsamma. Jag tycker mycket bättre än någon som tycker annorlunda än mig, än någon som inte tycker alls :)
21 februari 2011, kl 14:51
heja alex!
robert
21 februari 2011, kl 14:55
ja! första steget mot en bättre värld. tack för att du gör bra saker.
maud var tyvärr väldigt tråkig i senaste programmet.
men det här gjorde mig väldigt glad.
Sosse
21 februari 2011, kl 14:57
Mr Righteous: Pinsam du är...
Jag är akademiker, höginkomsttagare och sosse. De flesta socialdemokrater jag känner är högutbildade, inte för att det spelar någon roll. Utan partiet är till för alla som tror på ett mer solidariskt Sverige. Du borde nog ta reda på mer om dålig skattepolitik, dess effekter och samhället innan du lägger sådana kommentarer. Barnsligt påhopp.

Alex: Varmt välkommen! Du kommer in i en spännande fas i partiet och hur politiken fungerar lär du dig :)
Silverdolken
21 februari 2011, kl 15:06
Du har gått med i ett parti som inte har någon framtidsagenda, politisk ledare eller självförankring. Jag kan då förstå att du går med av följande anledning. Du vill bli Sossarnas nya partiledare och jag tror faktiskt att du skulle klara det bättre än alla dom andra nominerade potatisarna. Du har självinsikt, humor och vet hur man ska föra sig i media. Med några bra politiker bakom dig varifrån du läser upp agendan och succesivt lär dig mer och mer om partiet så tror jag att du skulle bli den bästa partiledaren på lång tid för sossarna. Lycka till i ditt partival och att leda sossarna in i nästa era.
Lisa
21 februari 2011, kl 15:10
Till Mr Righteous:

Jag är högutbildad och röstar på socialdemokraterna. Likaså många av mina vänner och bekanta. Du däremot visar inte på någon vidare hög bildning med dina fördömanden hit och dit....

Bra där Alex! Sossarna är det enda rätta.
Åsa
21 februari 2011, kl 15:15
Alltså jag vet inte hur jag fick till det men jag läste först "jag slutade med mutta och gick med i partiet". Vet inte vad det säger om mig, men jag tyckte att det hade variti en väldigt talande rubrik.
LP
21 februari 2011, kl 15:17
Du blir bara mer och mer sympatisk Alex!
Gina
21 februari 2011, kl 15:20
Vilken bra idé! Kanske dags för mig också att ta ställning och gå med.
Elenore
21 februari 2011, kl 15:23
Du är underbar Alex! Jag röstar också på socialdemokraterna, just pga den solidariska tanken som många andra partier inte har.
Är väldigt rädd för utvecklingen av detta egoistiska samhälle, men ditt inlägg gjorde mig i alla fall lite gladare. Det finns hopp.
Tove
21 februari 2011, kl 16:02
Bra jobbat Alex! Och bra att du vågar gå ut med vilket parti/block du gillar. Inte alla som vågar stå för det.
Gnilschen
21 februari 2011, kl 16:05
Problemet är att sossarnas ideologi bara låter fin på pappret. Förstår att man lockas av den tanken. Men säg det parti som egentligen inte strävar efter att alla ska få det bättre? Politiken är inte svart eller vit. Det är inte onda mot goda. Man har bara olika åsikter och olika tankar om på vilket sätt man faktiskt åstadkommer ett sånt samhälle alla vill leva i.

Själv anser jag sossarnas motiv vara hedervärdra men deras politik är direkt kontraproduktiv och skadlig för alla de människor de påstår sig värna om.
Monica
21 februari 2011, kl 16:25
Jag kopierar Jakob!!

Härligt! Se nu till att övertyga dina Östermalms-vänner att det är roligare med ett fungerande samhälle där folk mår bra och alla har en chans till att leva väl, än att själv ha några extra hundralappar på sitt konto.
jag
21 februari 2011, kl 16:26
du är dig själv! bra
21 februari 2011, kl 16:27
Ett bra val, Alex! Det enda sättet att tjäna pengar i kulturvärlden, det är att "komma ut" som vänstersympatisör! Detta förklarar varför alla riktiga karriärs-författare, -journalister och -konstnärer är mer eller mindre öppet vänster. Då öppnas såväl dörrarna som plånböckerna in i kulturelitens finrum. Precis som du säkert märkte när du uttalade dina sympatier för socialdemokraterna för några år sedan så började inbjudningarna till SR och SVT mfl komma. Hade du däremot sagt att du skulle rösta på Moderaterna, ja då hade dörren stängts, ovänligt och bestämt.

Johan Lundberg skriver initierat om detta:

"De karriärister som finns bland kulturskribenter är däremot i princip alla vänster. Så mycket kan man vara säker på. Liksom att kulturskribenter med en uttalat borgerlig profil, liksom konstnärer, författare och journalister med en kulturkonservativ inriktning, regelmässigt bör karakteriseras som idealister och intresserade av annat än att komma i åtnjutelse av pengar, makt och kortsiktig ära."

Läs hela här:

http://www.axess.se/blog/post/2011/02/20/Reformvanligt-konservativ.aspx
21 februari 2011, kl 16:28
Tänk att det är så "sympatiskt" och "fint" att vara sosse och så "själviskt" och "egocentriskt" att vara moderat. Hur tänker folk? På riktigt? Är det att föredra att bara ge och ge eller är det att föredra att lära folk att göra något så att de kan ge till sej själva istället?
Ni kanske har hört talas om han den där snubben Jesus, som sägs ha sagt att "Om man ger någon fisk så har han mat för dagen, men om man lär honom fiska så har han mat för hela livet"? Det finns en poäng i det där. Om ni tänker efter.

Att man röstar blått betyder inte att man saknar empati eller sympati, i många fall kan det betyda det motsatta. Jag tycker inte att det är värdigt att unga och medelålders människor sitter hemma och går på bidrag istället för att jobba. De är värda mer än så, även om de (och jag, för några år sedan) är för lata för att inse det själva.
Carolin
21 februari 2011, kl 16:32
Men när sossarna geggade ihop sig med mp och v och lät dem fatta många av besluten blev det inte rätt. Det vore katastrof om det skulle få fortsätta på det viset i framtiden
blåbäret
21 februari 2011, kl 16:33
hej igen! jag vill bara säga att det är förjävligt att du får så många GILLA för det här inlägget, jag är höger och gillar INTE inlägget, men jag gillar ALLTID när du bjuder på dig själv och skriver vardagsbetraktelser, VAR FAN är alla dom gillarna då? säg åt dem att dra åt skogen!
Allan
21 februari 2011, kl 16:37
Bra att du står för din åsikt (även om du svävar på målet och säger att du inte har så mycket koll). Jag gör däremot som din bror Calle, röstar på Alliansen ;-)
Anna
21 februari 2011, kl 16:47
Jag önskade att ni som hävdar att bidragstagare av lättja väljer bort arbete fick arbeta inom socialtjänsten en vecka och träffa de människor ni talar så vedervärdigt om. Det krävs regelmässigt mer än bara en spark i baken (dra in bidraget) för att motivera någon som under lång tid befunnit sig utanför samhällets gemenskap.

F.ö. tackar jag för trevlig läsning Alex!
Malin
21 februari 2011, kl 16:51
Tummen upp!
ikaros
21 februari 2011, kl 16:51
du är salongssosse, alex. du drar in mer pengar än 99 % procent av alla sveriges akademiker men tycks ändå muttra över att du inte har tillräckligt med pengar. och sedan koketterar du med att du är sosse, kan ge mig fan på att jan helin läser inlägget nöjt. du vill känna dig fin och skriver att du vill vara generös mot de fattiga, samtidigt sliter alla sveriges trötta medelinkomsttagare, med 25 tusen i månaden, för att få vardagen att gå ihop. du tjänar mer pengar än läkare, jurister, ingenjörer och civilekonomer som sliter som djur... haha, inte så klädsamt för en sosse! sen ser man antydan till simpelt sosse-resonemang av karaktären rött är för de goda och blått är för de giriga i inlägget du skrivit. du kanske har hört att gapet mellan de som arbetar och de som inte arbetar redan håller på att bli åt helvete för stort, då höjer vi skatten och låter läraren eller sjuksköterskan betala lite till va? att vara blå handlar verkligen om att unna någon att växa av egen kraft, och att ge människor friheten att själva bestämma över sina liv...
Malou
21 februari 2011, kl 16:52
Det är fult att bry sig om andra i dagens samhälle. Härligt att du visar att man faktiskt kan ha vettiga ideal och ändå tjänar pengar. Du är dessutom en av de roligaste personer i Sverige.
partiledare?
21 februari 2011, kl 16:55
vem tycker du ska bli partiledare???
amanda
min blogg http://amandahildur.blogg.se
21 februari 2011, kl 17:01
<3 !!!
nils
21 februari 2011, kl 17:07
anders kraft på TV4 morgon kallar Big brother deltagarna för "white trash.
Pelle
21 februari 2011, kl 17:11
"Jag kan väl ingenting om politik, inte ska jag in där och gegga." För att sedan säga: "Det känns fint att ta ställning för något jag tror på."

Skön sosselogik, haha!
Jerka
21 februari 2011, kl 17:15
Varför skulle inte du kunna segla upp som en outsider och knipa partiordförandeposten i det gamla partiet. Du är som klippt och skuren för posten. Du saknar kunskap och ideér om politiska sakfrågor. Du har ingen utbildning. Du har varit med i SSU. Du är sosse för att dina föräldrar är sossar. You go for it girl!
F
21 februari 2011, kl 17:16
Alex Schulman tar ställning mot det sunda förnuftet!

"ok"
Hina
21 februari 2011, kl 17:21
Mycket bra!
Sara
21 februari 2011, kl 17:32
Dåligt partival, men det kanske är strategiskt? De söker ju med ljus och lykta efter en partiledare. Du är väl ett val så gott som någon annan......
PiaT
21 februari 2011, kl 17:39
Förmodligen de bäst använda 100 kr i år för din del. Passa dig bara så du inte blir nominerad till partiledare i mars. Välkommen som medlem i SAP!

Annika
21 februari 2011, kl 17:40
Bra gjort, då hoppas jag på lite politik i bloggen också!
johanna
21 februari 2011, kl 17:52
yay!
Caroline Borg
min blogg www.claracaroline.blogg.se
21 februari 2011, kl 17:53
Va bra gjort! Jag har vid fler gånger också tänkt att gå med. Jag är det svarta fåret i min familj där alla är moderater. Men jag känner att den liberala ideologin inte är något för mig, eftersom jag vet att det finns och kommer alltid finnas starka och svaga människor. Och det går inte att bygga ett samhälle där de starkaste endast vinner. Vi måste alla hjälpas åt så att det finns en jämn lägsta nivå som ska vara ett drägligt liv. Jag är dock medveten om att kapitalismen inte kommer gå att stoppa, men då kanske vi får utnyttja kapitalismen så att alla drar nytta av det. Och varför går jag inte som du med i Socialdemokraterna. Jo för jag tycker deras politik idag är snedvirden och för att de har lämnat sin grundidiologi som ska bygga på solidaritet. Jag tror just att solidariteten kan vara en lösning och en nykel till socialdemokraternas problem. De måste lägga mer fokus på deras grundstenar, och de måste anpassa dem till nutid och framtid!
Jaha
21 februari 2011, kl 17:55
En föredetting till ett föredetting-parti. Logiskt.
Lotta
21 februari 2011, kl 17:57
Love you for it.
Robert
21 februari 2011, kl 18:03
"Hej jag heter Alex Schulman. Jag bor på Östermalm, ger Söder ett +, alltså underkänt. Jag och min fru är framgångsrika. Jag klär mig nästan alltid i kostym. Jag har varit chefsredaktör för stureplan.se, och jag är adlig. Men pga av att mina föräldrar gillade höga skatter så måste jag också göra det."

Skitdumt.! Jävla märkligt fenomen att du är Sosse. Märkligaste någonsin.
21 februari 2011, kl 18:05
För att reformera socialdemokratin så måste man verkligen förstå vad dess problem är. Johan Ingerö skriver en mycket bra analys om socialdemokraternas problem här:

"Förr hette det att folket av samhället hade rätt att kräva en god och skattefinansierad utbildning. Nu heter det att samhället av folket har rätt att kräva återhållsamhet när det gäller valfrihet, eftersom det annars leder till att de sämsta skolorna läggs ned. Förr hette det att familjer av samhället hade rätt att kräva betald föräldraledighet. Nu heter det att samhället av familjerna har rätt att kräva att föräldraledigheten ska delas lika."

"Vänsterpartierna har fastnat i kamerala samhällsanalyser om hur folk borde bete sig. De har blivit partivärldens motsvarighet till den sura gubben som sitter på bussen och klagar över ungdomens gräsliga frisyrer och allmänna brist på hyfs."

http://ingero.blogspot.com/2011/02/overhet-mot-menighet.html
Bo
21 februari 2011, kl 18:26
Jag kan nog hitta en 3:a i Hagsätra att byta mot din dito på Öfre Östermalm.
Så kan du inte bara vara med i S utan bo som en i S också.
Ursäkta!
21 februari 2011, kl 18:41
höjt nivån en aaaning... så hoppas vi kan börja och prata om det som verkligen angår! Därmed kan vi kanske stoppa EGON som går under div.. täckmantel idag. Och bara fyller på för EGEN VINNING. HUR TÄNKER DESSA MÄNNISKOR DÄR? Hur ska man dra strå till en stack som ej är bra? En fråga om konstruktion - vad man får lön för eller inte... Irrelevant vilka som tär eller ej. Många får lön för vad dom innan gjorde på fritid.
L
21 februari 2011, kl 18:51
Jag tycker om dig ändå...
Lova
21 februari 2011, kl 19:11
Önskar att du kunde engagera dig mer så att du kunde argumentera för sossarnas sak. Då skulle vi ha Sveriges vassaste kniv i lådan!
Jon
21 februari 2011, kl 19:13
Alex, känner du att (S) idag har samma värderingar som det din mor och far röstade på? Eller famlar du efter drömmen om en slags Karl Bertil Johnssons julafton året runt?
Pia
21 februari 2011, kl 19:15
Kan du så kan jag... :)
BEtts
21 februari 2011, kl 19:16
Du är bäst.
Pia
21 februari 2011, kl 19:20
Då så...,nu är det gjort. Jag är medlem :)
mika laurino
21 februari 2011, kl 19:31
Duktigt av dig!
mika laurino
21 februari 2011, kl 19:31
Duktigt
(S) på 50-talet = Nya (M) idag
21 februari 2011, kl 19:43
Det är en sak att ha röstat på Socialdemokraterna på 50-talet. Det är en helt annan sak idag. Din morfar Sven Stolpe, som var socialdemokrat, sade hos Hyland på 60-talet att det var av yttersta vikt att socialdemokraterna håller rent mot "rödskäggen", vilka han betraktade som välfärdssamhällets största fiende. Tyvärr har (S) inte lyckats med detta. Efter 1968 så har de såväl samarbetat med Vänsterpartiet som släppt in dessa rödskägg i (S). Den politiska skalan i Sverige försköts kraftigt åt vänster efter 1968. Det Sven Stolpe menade med socialdemokrati på 50- och 60-talen motsvarar ungefär vad Nya Moderaterna står för idag. Dina föräldrar borde ha dragit liknande slutsatser.
Mea
21 februari 2011, kl 19:49
Bra! Dock skulle jag säga att Socialdemokraterna närmat sig mitten alltför mycket för att de ska kunna ses som samma parti som dina föräldrar röstade på när du var liten. Själv röstar jag därför på vänsterpartiet, även om jag skulle kalla mig vänstersocialdemokrat, för att så att säga "dra" socialdemokraterna längre åt vänster..

Btw; Jag håller inte med om att man måste vara insatt i varenda sakfråga för att kunna kalla sig medveten. Det absolut viktiga är att man är insatt i vad partierna har för grundläggande människosyn och ideologi vilket många inte verkar vara.
Åsa i Örebro
21 februari 2011, kl 19:50
Synd, men jag gillar dig ändå! Kanske är du alldeles för påverkad av alla smärtstillande ;-)
"Inte en enda klar tanke"
21 februari 2011, kl 20:00
I ditt nästa inlägg skriver du:

"Jag känner mig alldeles svullen i hjärnan, har inte tänkt en enda klar tanke sedan i torsdags. Inte en enda!"

Inte en enda klar tanke, alltså. Således var det inte en klar tanke som ledde till att du gick med i Socialdemokraterna, enligt din egen utsago.
21 februari 2011, kl 20:14
Mea
21 februari 2011, kl 19:49 skrev

"Bra! Dock skulle jag säga att Socialdemokraterna närmat sig mitten alltför mycket för att de ska kunna ses som samma parti som dina föräldrar röstade på när du var liten."

Kära läsare! Här har vi ett lysande exempel på så kallad kritisk teori. Detta är mycket omtyckt bland socialister och kommunister och används för att förvilla i debatter genom att blanda bort korten.

Vi ska ta ett pedagogiskt exempel:

Kalle, 10 år, råkar ha sönder en vas när ingen är hemma. Mamma och pappa kommer hem och ser den trasiga vasen. Kalle ska nu tillämpa kritisk teori och säger då så här:

"Jag har LAGAT vasen. Den var trasig men nu är den hel. Ni kanske trodde att den var hel förut men det var den alltså inte. Vad betyder egentligen 'trasigt' respektive 'hel'? Är inte det bara sociala konstruktioner?"

Kalle blandar härigenom bort korten genom att förvilla och omdefiniera begreppen.

Mea, som påstår att (S) har närmat sig mitten, använder sig också av kritisk teori, vilket i stort sett innebär att man drar till med värsta tänkbara lögn som egentligen innebär motsatsen till sanningen. Socialister har blivit medlemmar i (S) för att, precis som Mea råkar avslöja några ord senare, "så att säga 'dra' socialdemokraterna längre åt vänster." Här gör Mea ett misstag och avslöjar vad som har försiggått ända sedan 1968, d v s Vänsterpartister o dyl har dragit (S) rejält åt vänster.

Dock finns det inte så många väljare att hämta vänsterut vilket ni kan läsa mer om här:

"Om Socialdemokraterna nu la beslag på varenda en av Vänsterpartiets väljare skulle man fortfarande ligga en bra bit under ”katastrofvalet” 2006, då S ensamt fick 35 procent."

http://viktor.cafe.se/fem-manader-senare-jahapp/
Anton
21 februari 2011, kl 20:16
Vad härlig du är! Man ska sträva efter att vara snäll.
Isabelle
21 februari 2011, kl 20:35
ALEX FOR PRESIDENT! Härligt att kunna vara annorlunda, framgångsrika och medipar OCH sosse. I Sverige känns det som många bara röstar blått för att de vill ha "klass" och inte för att de egentligen står för de blåas värderingar; nu vågar jag också gå ut som sosse!
Lena E
21 februari 2011, kl 20:36
"Alla vill känna sig gröna, de vill tänka rött men vill leva blått!" Det är iofs ganska harmlöst att vara engagerad i ett parti nu för tiden för de flesta rör sig ju så sakteliga mot en enda röra i mitten.
Frihet i livet
21 februari 2011, kl 20:41
Kul att du tar ställning iallafall! Jag röstar på Alliansen för jag tycker att de röda har berövat folk möjligheten att skapa sig en egen rikedom. Eftersom de har gjort det så svårt att bli rik i Sverige så är det bara de allra smartaste och de som fötts in i rikedom som lyckas. Detta tycker jag är en av de största skillnaderna mellan blocken. Synen på individen och att man låter människor göra vad de vill med sina liv. Om någon vill jobba hårt och bli rik så ska hon/han kunna göra det. Socialismen berövar människorna denna frihet och har tagit ifrån de fattiga, arbetarklassen och underklassen möjligheten att komma nånstans i livet.
Jenna
21 februari 2011, kl 20:44
Intressant att läsa kommenaterna här. De som gillar ditt ställningstagande för sossarna, och försöker motivera varför, har inga bra argument utan det är de vanliga flosklerna om "egoismen", "de giriga", "nya, kalla Sverige" etc. De som inte gillar att du gått med i sossarna, och motiverar varför, kommer med sakliga, analytiska argument. Talande!
Röstar rött innan 40, inget hjärta. Röstar rött efter 40, ingen hjärna.
21 februari 2011, kl 20:51
"Pengarna går till de mindre lyckligt ställda"

Det är det som är deras sjukaste åsikt. Jag vill fan i mig ge er en smäll så ni vaknar till, VI BOR I SVERIGE!!! - Det finns inga mindre lyckligt ställda (fina ord som endast betyder fattig).
Fattiga i Sverige är rika i andra jävla länder. Varför skall man skänka bort 30% för att en jävla soffpotatis som var med om en bilolycka för 15 år sen inte orkar ta tag i sitt liv utan istället ligger hemma och tar åt sig bidrag, för att sedan bygga ett trevåningshus, en pool samt en bubbelpool?

Ja, jag känner en familj som gör såhär. Sossar är som duvor. När de är nere på marken äter de ur handen på dig, men när de är uppe i luften skiter de på dig.

Det jag gillar är dock att du i inlägget efter skriver att du är småhög på smärtstillande och inte har sagt en vettig sak sedan i torsdags. Det ger mig hopp.
simon
min blogg nope
21 februari 2011, kl 21:08
gillar hur du skriver, gillar hur du beskriver fina stunder med din familj och nostalgin du kan förmedla.

Däremot kan jag inte annat än må lite dåligt av att du känner dig som en sosse och inte törs ha en lägenhet för 5 miljoner samtidigt som du dessutom har ett sommarboende på gotland. de är väldigt lätt för dig som får en prenumeration på tidningen connoisseur att betala mängder skatt, du har råd med de, du är en lyxsosse precis som henrik schyffert, för er är de bara en ball grej att ha råd att rösta mot er ekonomiska vinning, jag tror till och med du tjänar in mellanskillnaden på den opinion du väcker genom bloggen.

I landet ser de annorlunda ut, arbetaren har inte råd med sossepolitik, och hylandsverige kommer inte tillbaka för att du röstar som dina päron, de tåget har gått.

//Simon
Anna
21 februari 2011, kl 21:12
Hur funkar det... Amanda lär ju inte vara SOSSE??? får du va sosse för henne...?!?!
emelie
min blogg .
21 februari 2011, kl 21:27
Bra där! Trodde du var stockholms-blå som resten av mediaeliten...
Tillsammans är vi starka!
niki
21 februari 2011, kl 21:28
FANTASTISKT! MAKALÖST! UNDERBART! Sånt vill vi ha mer av, sossarna for the win!
Petra
min blogg www.misspetra.se
21 februari 2011, kl 21:29
Jag är också uppväxt i en socialdemokratisk familj, kommer ihåg att jag gillade det min mamma och hennes kamrater stod för men engagera mig politiskt var något jag aldrig skulle göra sa jag,
Älskade den solidariska tanken de alltid pratade om.

se på mig nu, Jobbar fackligt och sitter i stadsdelfullmäktige.
emelie
min blogg .
21 februari 2011, kl 21:30
En liten kommentar till Simon förresten som hävdar att vi inte har "råd" med sossepolitiik; NU har vi inte råd, därför att du och andra hellre stoppar skatten i den egna plånboken. Höjd skatt=högre inkomst till offentliga verksamheter.
Behålla statliga monopol=högre inkomster till offentliga verksamheter.
Amandas massör
21 februari 2011, kl 21:33
Underbart ironiskt inlägg.
Högerspöket
21 februari 2011, kl 21:51
Vad är det som är bra med högre inkomster till offentliga verksamheter? Varför inte låta individualism och fri företagsamhet råda istället? Och marknadsekonomi? Finns ju faktiskt inte ett enda lyckat exempel på motsatsen.

Klart som fan Alex är sosse, det är väl hela kulturvänstern i Sverige!? Det är på grund av folk som Alex Schulman och det svenska vintervädret som migration ter sig ytterst lockande. Bara tanken på det där "djupa socialdemokratiska hemmet" får mig att vilja kasta upp middagen. Lyckligtvis verkar Calle ha klarat sig bättre ur ert pandemonium.
Christian
21 februari 2011, kl 22:01
Tankevurpa! Att staten får mer pengar garanterar inte att de som har det sämst ställt får mer. Mycket sköts otroligt ineffektivt i statlig regi. Ingen kan ställas till svars.
Nea
21 februari 2011, kl 22:03
ÅH alex! Du förstår inte hur skönt det känns att läsa det här. Jag tror att det vänder nu. Man ska fan få lika bra sjukvård och skolgång oavsett om man är född på lidingö eller i en by här i norrland! och oavsett om ens föräldrar är rika eller arbetslösa.

GO ALEX, fyfan vad jag blir glad och varm i lill-hjärtat av att läsa det här!!!

/L, 20 år.
Fredrik R
21 februari 2011, kl 22:06
"Jag känner mig alldeles svullen i hjärnan, har inte tänkt en enda klar tanke sedan i torsdags"

Där fick man förklaringen till att du blev sosse medlem... =)
Skattebalans
21 februari 2011, kl 22:14
"Höjd skatt=högre inkomst till offentliga verksamheter"

Men det finns en gräns när man inte kan höja skatten mer utan att folk börjar jobba mindre eftersom det lönar sig sämre, och då MINSKAR skatteintäkterna till staten trots en högre skattesats. Det krävs alltså en balans. Man kan inte bara höja och höja skatten och tro att skatteintäkterna bara ökar. Ska skatten vara 100%? Då blir det som i Sovjet. Total ofrihet, förtryck och slutligen misär.
Sofia
21 februari 2011, kl 22:19
Shame on you! Har inte sossarna gjort sitt?! ;)
Lisa
21 februari 2011, kl 22:49
Amanda Schulman är miljöpartist för er som undrade. Det är trashigt, ego och vulgärt att rösta på alliansen. Snart har moderaterna sålt ut alla statliga bolag. Försäljning av dessa ger pengar bara EN gång....... Sålt är sålt.
Föredrager anonymitet
21 februari 2011, kl 23:03
Alexander Schulman, en arg socialist. Där ser man.
21 februari 2011, kl 23:12
Till skattesats: Inte ens du kan väl tro att sossar vill ha så hög skatt att man inte ska arbeta? Eller att skatt för sossar har ett egenvärde? Skatt är ett medel, inte ett mål.
Anna
21 februari 2011, kl 23:40
Heja Dig!
Annika
22 februari 2011, kl 00:11
Man ska vara stolt över att ha råd att betala skatt som min sambo sa strax innan valet. Man är med och bygger ett bättre samhälle för både sig själv och andra. Jag blir glad när jag läser ditt inlägg Alex! Än finns det hopp för mänskligheten!
Annika
22 februari 2011, kl 00:17
Simon! Lilla Simon! Är du så hjärntvättad av Alliansen politik att du inte förstår vad som håller på att hända? Plötsligt ska alla stackars fattiglappar med lågavlönade arbeten rösta blått för de tror de kommer få det så bra! Vad gör ni när Moderaterna slängt ut övriga Allianspartier och sänkt era löner, monterat ned välfärden, sålt ut alla vinstdrivande bolag och tvingat in folk utan arbete i fas 3 utan lön, likt trälar ska de arbeta!
henke
22 februari 2011, kl 03:42
du gick från att vara bra till jättebra. i vissas öron kanske det låter småaktigt, men för mig är det viktigt att man inte är moderat. jag har helt enkelt svårt att respektera och beundra någon med förkastlig människosyn (eller låg politisk insikt, man kanske inte är medveten om det som det partiet man röstar för står för... nåja)

kommenterar sällan så känner att jag vill ta tillfället i akt och säga att jag verkligen uppskattar din blogg! mycket behaglig nattläsning nån gång då och då.
lilian
22 februari 2011, kl 06:28
Har kanske inte samma politiska inriktning som du, MEN gillar när folk står upp för det dom tror på.++++ för det!
Wille
22 februari 2011, kl 07:30
Kanon! Jag gjorde detsamma för två år sedan, det är skönt att ta ställning som sagt!!
A.S.
22 februari 2011, kl 08:45
Vart returnerar jag dina böcker?

mvh
inkognito
22 februari 2011, kl 09:22
Du "tänker på egna ben". Ursäkta, va?
Är det lite som när du en gång sade dig ha en "stream of mind" i ditt skrivande. Vilket jag har för mig att du blev väldigt arg på att Virtanen hånade dig för. Fast i det fallet så handlade det väl om att du försökte använda ett uttryck som du egentligen inte kunde (/förstod).
I det här fallet är det ju svenska uttryck vi pratar om, vilket borde komma mer naturligt. Det är dina försök att framstå som som lite finare och bättre/duktigare än vad du faktiskt är som får mig att inte förstå dem (till exempel din bror) som hävdar att du är Sveriges bästa skribent.
PocketDream
min blogg http://pocketdream.blogg.se/
22 februari 2011, kl 10:27
Blir varm i hjärtat. BRA Alex!
Sofi
22 februari 2011, kl 10:27
Det sossarna ursprungligen stod för har de redan uppnått för länge sen. Det de har gjort är väldigt bra och de har gjort ett omfattande arbete. Det finns liksom inget kvar för dem längre att göra för allt det viktiga har redan gjorts. Vi har det välfärdssamhälle de strävade efter och klasserna är jämnade med marken. Den solidaritet de stod för kan man känna på så många andra sätt än att gå med i ett gammalt parti. Man måste öppna ögonen och se hur det verkligen är, det är inte längre precis på det sätt som det var förr. Det är inte bara sossarna som står för goda ideal, det gör även partierna till höger. Och nu när vi ändå är inne på det här, de blåa är inte heller som de var förr. Det går inte att stagnera sig i något som inte längre finns. Allt förändras. Själv var jag sosse när jag var yngre men efter 90-talet röstar jag blått. Man kan inte gå efter princip, man måste gå efter förnuft och fakta
Sofi
22 februari 2011, kl 10:58
Vill vidareutveckla det här lite som jag skrev att klasserna har utjämnats, för det kommer bara missuppfattas annars. Det samhälle som fick arbetarpartiet att skapas förra seklet var väldigt annorlunda än det var idag. Då var det tydliga gränser på ett ganska markant sätt. Det jag menar är att idag har varje enskild person möjligheten att skapa sig ett ordnat liv om de bara kämpar tillräckligt och på så sätt kliva över "klassgränser/ socialgrupper" hur de behagar.Man kan få det bra, men jätterik det blir bara en del som tex Zlatan. Men en del tror att ett parti kan se till att folket får det riktigt gott ställt på andras bekostnad, men det kommer aldrig att hända och det har de så svårt att inse. Det finns en gräns hur mycket en stat är villig att skänka varje enskild person. En del tror också att alla möjliga sorters orättvisor är "klass-skillnader". Om någon har en fin jacka så tror de här personerna att den per automatik är "rik" och därför "en överklass-subba" eller liknande. De förstår inte att den som har en fin jacka kanske har sparat i månader till den. Samma sak med att åka utomlands på semester och ha sparat till den, det är inte att vara jätterik och överklassig. Men en del inbillar sig en massa konstiga saker och blir till radikala kommunister/ feminister osv och beter sig illa mot folk. Det är ganska obehagligt att se. Men detta är vad de röda har lyckats skapa med sin propaganda. Det är så långt ifrån solidariska tankar man kan komma. Var är deras välvilliga attityd till sina medmänniskor, varför kan de inte tåla att folk ser ut att må bra? Får man inte gå omkring och må bra, måste man dra sig ner till deras nivå för att få vara ifred? Har de verkligen med solidaritet och medmänsklighet att göra liksom
Guniluz
22 februari 2011, kl 12:08
Så tråkigt att du gör en "Jane Fonda"!!
Marie
22 februari 2011, kl 12:42
Sofi:

Du kan inte övertyga oss sossar, och vi kan inte övertyga dig. Alla tycker olika. Själv har jag personligen svårt att känna respekt för människor som samtycker med den vidriga människosyn som moderaterna står för. Ovärdigt!! Det råder en högertrend nu men jag är säker på att allt fler nyktrar till snart.....
Mr Righteous
22 februari 2011, kl 14:01
Till Sosse:

Jaså, då är högutbildad? I allafall inte i svenska och retorik ser man på ditt inlägg. Kommatering! Hört talas om det?
I allafall, till sak. Du skriver att "De flesta socialdemokrater jag känner är högutbildade". Kan det inte vara så att det du tycker är högutbildat är 3 år på Gymnasiet?

Ditt inlägg saknar f.ö. all form av argumentation. Kan du berätta för mig varför den socialdemokratiska skattepolitiken är bättre än alliansens? Du skriver att partiet är till för alla de som tror på ett mer solidariskt samhälle. Vilket jävla dravel!! En typisk socialdemokratiskt slagord som inte betyder ett skit. En cliché. Berätta för mig varför det är mer solidariskt att skatta ihjäl människor driv o kreativitet? Är det att alla ska ha det lika dåligt som är "solidariskt" ? Vadmenar du? Varför är det bra att ha världens högsta skattetryck.
Kan du inte se att den av OECD stödda ekonomiska politiken som alliansen driver varit extremt framgångsrik?
Maria
22 februari 2011, kl 14:12
Mari, Moderaterna menar bara att människan är fri att leva det liv människan själv vill. På alla övriga plan delar de samma människosyn som sossarna har.
johannes
22 februari 2011, kl 14:23
åh vad jag tycker det är jobbigt med förslöade människor som inte orkar läsa på vad partierna som styr vårt land står för, utan bara går och röstar på ett parti som låter ok eller som ens föräldrar röstade på.
B
22 februari 2011, kl 14:43
Så karaktäristiskt och uruselt att kalla de med avvikande åsikt för att "samtycka med vidrig människosyn". Det är just uttalanden som dessa och annan skrämselpropaganda med total avsaknad av innehåll som gett folk hallucinationer och konstiga inbillningar. Vad ska dom tro egentligen, tänk om det Mari skrev verkligen är sant, i dåtidens Sverige hade det sannerligen fungerat men nu när information finns tillgänglig kan folk till hennes förtret konstatera att det såna som hon sagt bara är onyktert svammel. När ska såna som hon nyktra till egentligen Vidrig människosyn, om de verkligen hade det skulle de inte kunna förekomma som parti överhuvudtaget, se bara på sd. Vidrig människosyn är däremot just vad sossarna har i det att de inte fattat tillräckligt demokratiska beslut under sin tid vid makten - och se hur det gick för dem sen. De lyssnade inte på vad folket verkligen ville, utan bara på deras favorit-typ av människa. Det var deras vidriga människosyn som gjortde att de förlorade sin plats. Man kan inte favorisera en sorts människor och sparka på och öppet förakta och kränka andra sorters människor. På vilket sätt är en vilja att leva ett fritt och självständigt liv en "vidrig människosyn"? Då är det minst lika vidrigt att göra folk bidragsberoende och förtidspensionerade, och bara rehabilitera folk så lite som möjligt för man måste ju spara pengar. Det är väl ändå Ganska vidrigt. Mari är bara en tönt som inte gillar att förlora
Hanna Wik
22 februari 2011, kl 15:05
Vad det så jäkla bra Alex? och Mona gillar du också.....nä, detta var inte bra....
Jan i Eskilstuna
22 februari 2011, kl 18:54
Ja Alex, snart kommer Mona & co och ringer på din dörr och sjunger: "Tack för att du betalat din medlemsssavgifft !
O.
22 februari 2011, kl 20:39
Underbart.
Det är detsamma för mig, röd in i själen. Det sitter i generna & i blodet brukar jag säga. ;)
Även om man inte är politiskt aktiv eller så himla haj på allt som sägs och görs så vet man var man hör hemma.
Blev så glad för detta inlägg. :D
Kram till dig.
Ella
22 februari 2011, kl 22:28
Bara undrar lite, Katrin är ju som känt väldigt hög grad moderat. Var det något ni lät bli att snacka innan? Jag kan ha fel men det känns som Amanda även har rätt starka socialistiska värderingar, kan det vara därför du nu står mer för socialdemokraten i dig?
Och för det sista, din pappa var kristdemokrat har du eller Calle sagt i ett inlägg väl? Calle är väl då familjens svarta får som gått till borgarsidan och röstar plånbok?
Angeli
22 februari 2011, kl 22:31
Röstar man inte rött som ung har man inget hjärta, röstar man inte blått som gammal har man ingen hjärna. Tycker det fint att fortfarande ha hjärta på äldre dagar! Go Schulman!!!
Ickan
22 februari 2011, kl 23:26
Det är kvalitutta på dej Alex :-)

Kramkram / Ickan
Skylab
22 februari 2011, kl 23:39
Jag är också sosse. Det känns som det mest humana sättet att förhålla sig till omgivningen.
EBBA
23 februari 2011, kl 00:02
....och DÄRFÖR är jag kär i dej.
Marie
23 februari 2011, kl 08:48
VAD har blivit bättre med moderaterna vid makten???? Arbetslösheten är skyhög. Bidragen har ÖKAT (nu ges det även till rika...?!) Förtidspensionering av UNGA människor har aldrig varit så hög, samtidigt som cancersjuka jagas till arbetsförmedlingen. Jaha, ekonomin går bra och Anders Borg är gud säger ni. Hur märker svenska folket av det är min fråga!? 90 % har ju fått det SÄMRE. Som vanligt jobbar moderaterna bara för den lilla klicken miljonärer.

Nej fy vilken vidrig människosyn detta parti står för. Självklart kan man inte samtycka med nåt sånt om man har det minsta värdighet och stil!
Anders
23 februari 2011, kl 11:56
Viggo Cavling kritiserar dig i SVT:s nyhetsbyrån. Han tycker att du, liksom alla socialdemokrater, "röstar som sina föräldrar".
Mr Righteous
23 februari 2011, kl 13:56
Hej Alla! Läs 7-8 kommentarer upp - inlägget från "O"

Det är det som gör att man HATAR sossar. De kan inget....de vet inget....de orkar inte lära sig.....de röstar av tradition som sina föräldrar utan att veta vad i helvete de röstar på.
Sofie
23 februari 2011, kl 13:57
Va trisst att höra
Mea
23 februari 2011, kl 14:33
"KRITISK TEORI" KOMMENTERAR MITT INLÄGG PÅ FÖLJANDE VIS;

"Bra! Dock skulle jag säga att Socialdemokraterna närmat sig mitten alltför mycket för att de ska kunna ses som samma parti som dina föräldrar röstade på när du var liten."

Kära läsare! Här har vi ett lysande exempel på så kallad kritisk teori. Detta är mycket omtyckt bland socialister och kommunister och används för att förvilla i debatter genom att blanda bort korten.

Vi ska ta ett pedagogiskt exempel:

Kalle, 10 år, råkar ha sönder en vas när ingen är hemma. Mamma och pappa kommer hem och ser den trasiga vasen. Kalle ska nu tillämpa kritisk teori och säger då så här:

"Jag har LAGAT vasen. Den var trasig men nu är den hel. Ni kanske trodde att den var hel förut men det var den alltså inte. Vad betyder egentligen 'trasigt' respektive 'hel'? Är inte det bara sociala konstruktioner?"

Kalle blandar härigenom bort korten genom att förvilla och omdefiniera begreppen.

Mea, som påstår att (S) har närmat sig mitten, använder sig också av kritisk teori, vilket i stort sett innebär att man drar till med värsta tänkbara lögn som egentligen innebär motsatsen till sanningen. Socialister har blivit medlemmar i (S) för att, precis som Mea råkar avslöja några ord senare, "så att säga 'dra' socialdemokraterna längre åt vänster." Här gör Mea ett misstag och avslöjar vad som har försiggått ända sedan 1968, d v s Vänsterpartister o dyl har dragit (S) rejält åt vänster.

Dock finns det inte så många väljare att hämta vänsterut vilket ni kan läsa mer om här:

"Om Socialdemokraterna nu la beslag på varenda en av Vänsterpartiets väljare skulle man fortfarande ligga en bra bit under ”katastrofvalet” 2006, då S ensamt fick 35 procent."

http://viktor.cafe.se/fem-manader-senare-jahapp/

SVAR TILL "KRITISK TEORI;

Jag skrev ett tydligt och klart inlägg om att jag anser att socialdemokraterna gått längre åt höger sista åren. Det finns flera exempel på detta, t ex marknadsanpassning av hyror som socialdemokraterna medverkade till (pådrivna av näringslivet) och förändringar i sjukförsäkringssystemet samt försäljning av delar av statliga bolag, som mer liknar borgerlig politik än socialdemokratisk. Jag kommer också ifrån ett socialdemokratiskt hem men min mina föräldrar har senaste åren röstat på V av ovan nämnda skäl. Göran Persson har också själv, tror det var i hans memoarer, medgett att han medverkat till att socialdemokraterna gått längre till höger än vad som var bra under hans tid som statsminister och att han ångrar en del av de beslut som togs då. Persson förklarar sitt agerande med att han då han tog över efter Ingvar Carlsson nyligen haft finansministerposten och hade ett tänk som inte till fullo passade i hans roll som statsminister.

Jag tycker verkligen inte att socialdemokraterna är ett helt annat parti än vad de var på t ex 50-talet men jag anser att det är viktigt att de inte drar för långt åt mitten (d.v.s. höger) och därför väljer jag att ge mitt stöd till V som det är nu, särskilt med tanke på att de för tillfället har så låga siffror. Hur du kan få detta till att jag ”råkar avslöja” mig har jag svårt att förstå. Vad är det jag råkar avslöja? Jag är ju helt öppen med mina åsikter i detta. Och det jag beskriver ovan bygger på fakta (-utförsäljningar mm-) dvs raka motsatsen till ”värsta tänkbara lögn”.

Det är möjligt att socialdemokraterna under en period i slutet av 60- talet kan ha dragit lite längre åt vänster men under 90-talet gick man alltmer åt höger och ligger nu enligt mig längre till höger än vad partiet gjorde på t ex 50-talet. (Därmed inte sagt att denna utveckling kommer att fortsätta - det finns en vilja från många inom partiet att vända trenden).

Vad detta har med Kalle och hans vas att göra får du förklara närmre.
Hanna
23 februari 2011, kl 15:00
Så rörande flummigt att rösta efter vad man har i generna. Är det så det går till när man saknar tillräckligt med förstånd att kunna tänka en vettig tanke. Det var de här som blev kvar när eliten flyttade till usb. usa menade ja. Och att med falsk tillvitelse belägga folk med annan åsikt med epitet av värsta slag man bara kan tänka sig som "vidrig människosyn" osv. Rörande patetiskt, rörande flummigt. Fina människor det där, så solidariska och fantastiska de är. Oj vad man verkligen tror på dem liksom
irma
min blogg http://citynoise.blogg.se
23 februari 2011, kl 15:02
Välkommen!
Visste redan om det men måste ändå säga att det är grymt roligt att du är med i partiet nu!
Amelie
23 februari 2011, kl 15:54
Så patetiskt att Marie har bemödat sig med att skriva om exakt de problem som sossarna var med och skapade. Det är tunga problem som inte vänds i en handvändning så där bara, speciellt inte i orostider, terror, finanskriser mml. De blå har förvaltat problemen bra och kommer sakta men säkert lösa dem. Alltid är det nån liten krake som hamnar i kläm, men de var betydligt fler under sossarnas tid. Den som inte vet det måste antingen ha varit konstant full eller legat på dårhus
Marie
23 februari 2011, kl 18:07
Man röstar inte på socialdemokraterna för att föräldrarna gjorde det. Man röstar på dem för att de är bäst helt enkelt! :) Man är lika smart som sina föräldrar isåfall......
.
min blogg !
23 februari 2011, kl 18:41
Riktigt härligt å höra! =)
jonas
24 februari 2011, kl 10:06
Har hört/läst om Alex berätta om hans förkärlek till sossarna vid ett flertal tillfällen. Han citerar ofta och gärna Mona Sahlin; "jag tycker det är häftigt att betala skatt". Vad Alex inte verkar ha uppfattat är att vi i Sverige, trots vårt "högerstyre", betalar bland de högsta skatterna i världen. Alex borde utforska politiken mer och kanske också beakta de mekanismer som råder ur ett makroekonomisk perspektiv.
Jag tror att okunskap och inskränkthet har bidragit till den politisk bild vi haft i Sverige i modern tid. Men i tider av globalisering och internets intrång blir folk mer upplysta och jag tror att det är därför vi ser en politiks skiftning i landet.

Kunskap är makt!

Ps. Ingen är perfekt. Att Alex är sosse (eller tror att han är) är nog det enda jag tycker är tråkigt med honom, ur ett medialt perspektiv. Annat vet jag ju inte.. Ds.
Mea
24 februari 2011, kl 13:54
Rättelse; Kom på när jag stängde av datorn att jag råkade skriva fel i min senaste kommentar här. Vet inte hur många som läser kommentarer till gamla inlägg men vill inte lämna felaktigheter efter mig..; Socialdemokraterna har INTE bidragit till att marknadsanpassa hyrorna – detta är de flesta socialdemokrater ju helt emot. Jag råkade skriva fel förmodligen pga att jag just läst en artikel om marknadsanpassade hyror. Det jag menade att skriva var att Socialdemokraterna (Kjell Olof Feldt) avreglerade kreditmarknaden vilket ju påverkat bostadsmarknaden - influerad av de nyliberala strömningarna "ute i världen".

Ett annat exempel på den lutning åt höger som funnits sista 10-15 åren är ju annars avregleringen av el-marknaden som genomfördes när socialdemokraterna satt i regeringsställning. Men som sagt det är ju många socialdemokrater som varit kritiska och många som vill dra utvecklingen längre åt vänster igen.
Mona Sahlin
min blogg www.socialdemokraterna.se
24 februari 2011, kl 22:34
Ja, du Alex den där glöden du talar om verkar vara mest inombords för i all din handling är du då inte Sosse. Men det är klart lite sosse är du nog för du är ju ganska självisk och elak mot dina medmänniskor.
Med ditt och Amandas levene och traditioner som NK shoppingen, etc är dubbelmoralen total, precis som de flesta som röstar på sossarna.
Besviken
min blogg Nej
25 februari 2011, kl 18:47
Du gör mig besviken Alex, du är en skön snubbe som inte ska dra in politik i bloggen. Har inget emot att du är sosse privat men det är väl för helvete inget man går ut med offentligt! Om du nu måste dra upp hela kollektivismen och att "dina föräldrar var så lyckliga att ge mer pengar i skatt.... och påtvinga resten av Sveriges befolkning ännu högre skattetryck genom att rösta rött" får du fan komma med lite bättre argument.

Att gilla en skattefuskande inkompetent och okarismatisk, avdankad och outbildad politiker är ju att idiotförklara sig själv.

Jag är ledsen Alex men jag måste ta bort din blogg från favoritmenyn på safari, inget mot dig personligen, men av rent principiella skäl. Du tappade just en läsare och många fler med mig.
Mer snällhet!
26 februari 2011, kl 14:53
Till dig "Mona Sahlin":

Jag har mycket pengar och vill tjäna mer. Jag vill i n t e att du ska ha det dåligt under tiden. Därför röstar jag på socialdemokraterna.
5 mars 2011, kl 21:21
Hej Alex, fint att du äntligen bloggade om detta! Välkommen osv fast det var väl ändå några veckor sedan nu? Hon som värvade dig är asball, du borde komma ihåg vem hon är för jag tror att hon snart kommer synas och höras mer! Ha det fint
Alice
19 april 2012, kl 10:20
Jätte fint skrivet verkligen! Jag respekterar verkligen att du kan tänka själv.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Kontakt: Alex.schulman@aftonbladet.se

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close