Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

DAGIS är DAGIS är DAGIS!

Sitter på ett café inne i Sturegallerian. Amanda och Charlie är och köper kläder till dagis. Hon måste ha inomhustofflor, har vi fått veta. Vi vill att hon ska ha ett par fina tofflor. Men ingenting utöver det vanliga. Vill inte att de andra barnen ska reta henne för konstiga tofflor. Vill bara köpa helt normala tofflor.

Vi ska börja skola in henne på tisdag.
På dagis.

Ja, jag säger dagis och kommer nog fortsätta säga det. Jag läser i kommentarsfältet att vissa av er tycker att det är av yttersta vikt att kalla det "förskola". Men jag kan inte tänka mig att det sårar någon om jag fortsätter att säga dagis. Jag har ju gjort det i 30 år, känns onödigt att sluta. Men det är klart, om det kommer fram människa till mig på stan som drar till lipen, hulkar, rasslar ihop framför mig i hög, säger att hon känner sig nedvärderad för att jag kallat förskola för dagis, då kanske jag slutar. Vill ju inte såra någon med att säga dagis. Vill inte att människor far illa.

Äter en chokladboll. Superäcklig! Smakar bara havre, jag känner mig som en häst. Den får plus1
Dricker en kaffe, och den är okej plus2, men jag känner att det får vara nog med kaffe nu, har druckit fem koppar, känner mig gulnad i både tänder och själen av allt detta kaffe. Skulle gärna dricka té, men hur skulle det se ut. Folk skulle kanske tro att jag kom från Göteborg, att jag vara vegetarian eller något annat underligt.

Amanda ska träffa sin kompis Vicky. Jag ska hem med Charlie. Ta ett bad med henne. Jag kan inte bada så varmt som jag vill bada när Charlie är med. Charlie tycker om när badet är kissvarmt och jag gillar när det är varmt som té. Vi försöker mötas någonstans däremellan, bråkar lite med kranarna, men efter en stund hittar vi en nivå som är acceptabel.

Övriga små plus idag:

Lunch på Riche: plus4
Med Fredrik Wikingsson: plus2
Fick höra om Wikingsson och Hammars nya program BREAKING NEWS: plus4
Gick på lägenhetsvisning: plus1
Träffade Amanda: plus4

Ok. Det var allt. Hej med er.

92 kommentarer
Julia
12 augusti 2011, kl 16:56
:)
Julia
12 augusti 2011, kl 16:56
:)
Julia
12 augusti 2011, kl 16:59
Varför lägenhetsvisning btw? ni skulle väl flytta till villa?
Frezsno
12 augusti 2011, kl 17:09
Inte först med fyra inte illa. +++
J
12 augusti 2011, kl 17:16
Haha, bara två plus på Fredrik Wikingsson. Ouch.
Ella
12 augusti 2011, kl 17:32
JAPP DAGIS är DAGIS. Jättebra. 5 plus
maria
12 augusti 2011, kl 17:44
Jag arbetar på en förskola, men säger i vardagligt tal fortfarande dagis. Låter så krystat att säga förskola när man pratar med barnen. "Kom nu barn så ska vi gå tillbaka till förskolan"? Näe, låter skitnödigt.
Em
12 augusti 2011, kl 17:49
Du kan allt fortsätta dricka ditt kaffe. Ingen kommer tro du är från Göteborg. I Göteborg finns det nämligen ingen som är så pretentiös att den stavar te "té"... näe, skojabaramenegentligeninte.
Monica
12 augusti 2011, kl 17:59
Att ni kollar pa lagenheter istallet for hus tycker jag ar toppen. Jag tror inte ni ar hus-manniskor, sarskilt inte Amanda. Jag tror du har en romantisk bild av hur det ar att bo i villa i fororten. Ni har ju Gotland, det racker val. Battre for Charlie ocksa att bo i stan. Ni hinner traffa henne mer, och barnen i stan ar coolare och snallare. Himla svennigt och mobbigt och "popularitets-hysteri" bland barn i fororten.
Anonym
12 augusti 2011, kl 18:05
Haha, bara två plus till Wikingsson? Inte rättvist :)
Susanne
12 augusti 2011, kl 18:13
Härligt med dina + igen !!
Mys
12 augusti 2011, kl 18:14
Har ni valt förskolan (vad jag brukar kalla det ;) )nära där ni jobbar efter som ni ju inte hittat huset/området ni ska bo i än? Annars är det ju alltid bäst med förskola nära sin bostad så barnen får kompisar i närområdet som följer med upp i skolåldern.
Sonja
12 augusti 2011, kl 18:26
Till och med jag är förvirrad - lägenhetsvisning? Verkar liksom lite märkligt att sälja en bostadsrättslägenhet för att flytta till en tillfällig bostad för att flytta till en ny bostadsrättslägenhet? Eller?

Jag tycker absolut att ni ska satsa på hus, även om det är knepigt att hitta något bra på kort tid. Det ger onekligen en frihet för barn de aldrig får i ett flerfamiljshus. Men framför allt tycker jag att ni ska bestämma er. Nu börjar ju lilltjejen dagis (!) också; dags att veta var man tänker bo de närmaste i alla fall fem åren.
Sanna
12 augusti 2011, kl 18:42
Jag kommer inte att Julia och snörvla för att begreppet dagis fortsätter användas, men det är faktiskt något annat än förskola. Dagis är ett namn på en verksamhet som är istället för föräldrarna och fokuserar på omsorg. Förskola är ett begrepp på en verksamhet som kompletterar föräldrarna och fokuserar på pedagogisk stimulans och lärande. Det finns flera dagis som i praktiken är förskolor och flera förskolor som i praktiken är dagis. Att ställa om personal från dagis till förskola är ett enormt arbete och skulle bli hjälpt av att bli rätt benämnt...
Sanna
12 augusti 2011, kl 18:44
Inte Julia. Gråta. J-a stavningskontroll.
jonz
12 augusti 2011, kl 18:54
"Äter en chokladboll. Superäcklig! Smakar bara havre, jag känner mig som en häst."

Hahahaha fan vad jag garvar!!
Ella
12 augusti 2011, kl 19:07
Visst är det viktigt att barn stimuleras,lär sig,utvecklas mm.
MEN i åldern 1-3 är det viktigt att barnen känner trygghet och helt enkelt TRIVS på dagis/FÖrskolan. Vissa kan hävda att barn i den åldern 1-3 trivs för att det finns pedagogiska planer redan då.VET EJ möjligt.
Det är mycket en Förskollärare ska jonglera nu. Mycket omkringarbete som administration,själv ringa vikarier på morgonen SAMT att få varje barn 25st att känna sig trygga och välkomna när de kommer, Se till att inget kränkande sker i barngruppen mm. Duka, diska, byta blöjor, arbeta kreativt med barngruppen, Ha tid att hinna prata med varje förälder vid hämtning och lämning medans de kanske har 15 barn omkring sig som pockar på uppmärksamhet. Hitta barns försvunna grejor.Ljudnivån kan vara hög, för hög.Snälla höj lönerna för dessa stresståliga som man säkert måste vara.
Felix
12 augusti 2011, kl 19:09
Att F. Wikingsson bara är en tvåplusperson överraskar mig.
Julia
12 augusti 2011, kl 19:30
Haha du är så rolig Alex! Skrattar så jag gråter av "känner mig som en häst"
gizze
min blogg http://gizzez.blogg.se
12 augusti 2011, kl 19:42
Ja dagis är dagis är dagis!!!
Kommer alltid att vara!
Allt annat är löjligt...
Ha det bäst i helgen!
Gizze
12 augusti 2011, kl 19:46
Dagis är absolut dagis är kanske förvaring... Efter ett tag kommer du, precis som jag, att känna dig pressad att säga förskola istället. Iallafall ibland.
Ella
12 augusti 2011, kl 19:51
En sak till..
Om ni har BRA fröknar där ute. Ge dem lite lagom beröm ibland. De gör ett bra jobb.
Tycker vissa ser helt slut ut ibland.
Något alla kan göra. Ha en bra kväll
sanna
12 augusti 2011, kl 19:52
löjligt att du tycker stolen är såååååååååååååååå dyr,inte var den ju det...du har säkert råd att köpa den men måste spela lite" sosse viktigpetter" inför läsarna. Du sparar ju slantar på att våldgästa svärmor sedan ett tag el är det också bara humbugg, ett spel för gallerierna...kanske ni bor flott någonstans i Danderyd och bloggen är bara fiction, en fantasi av dina krossade drömmar.......kanske du själv inte finns utan bara är en påhittad figur vid ett tråkigt skrivbord.....vem vet??
Anna
12 augusti 2011, kl 20:11
Riktig bra och roliga dagistofflor finns på toffelhjalten.se.
nk
12 augusti 2011, kl 20:25
www.moccis.co.uk perfekta tofflor för dagis! :)
Lina
12 augusti 2011, kl 20:36
Amanda är värd +++++ !!!!!!
anna
12 augusti 2011, kl 20:45
I sommar har jag börjat läsa din och Amandas blogg, jag är positivt överaskad. Likaså min man han är läkare och vill vanligtvis bara läsa andra typer av mer (färdig stämplade) seriösa bloggar. Men som han sa, ni är seriösa och reflekterande och vi älskar er. Ni kanske driver med oss som vissa antyder men isåfall gör det då. Vi känner igen oss lite i ert liv, vi hade bara varit ihop i tre månader innan jag blev gravid, vi gifte oss tre månader efter, vi har bott inneboende i hans föräldrars villa. Nu bor vi själva och har varit gifta i 9 år, min man har snart blivit legitimerad läkare. Ingen trodde det om oss som var och fortfarande är som snorungar. Vi tycker ni ska köpa mocksiner från polarn eller tofflor från den där barnsko affären på st eriksplan.
61åring
12 augusti 2011, kl 21:09
Kul att höra att ni nu verkar tänka lägenhet istället för hus!? och att du börjat med att sätta plus på tillvaron igen :-)
Arne
12 augusti 2011, kl 21:12
Sanna: Stolen kostar runt 40000 i orginal men finns kopior för runt 5000. Troligen var stolen Alex kollade på ett orginal...
Oskar
12 augusti 2011, kl 21:20
Krävs mindre än en chockladboll med för högt havreinnehåll i för att få Herrn att känna sig som en häst! Skämt åsido... but still.
Fsklärare
12 augusti 2011, kl 21:21
Det är lustigt att många storbloggare kan skriva dagis och tro att det inte spelar någon roll. 98 så fick förskolan en läroplan och nu ingår vi tom i skollagen så att säga att det inte hänt något på dessa år och att det blivit ännu tuffare för personalen att ta hand om det käraste ni har, är inte det att nedvärdera. Vi går 3 årig högskoleutbildning men lönen ligger ändå inte i linje med det. Nu går vi till förskolan är absolut inget konstigt att säga. Det är barnen det börjar med och bland är barnen klokare än föräldrarna.
Anna
12 augusti 2011, kl 21:49
Hej Alex!
Den där snygga kontorsstolen som du tittade på finns på auktionssiten www.Lauritz.com såg jag just, jag tror att det var den du suktade efter. Du kanske kan göra ett fynd om du har tur! Den fanns för upphämtning i stockholm också. Den är inte ny men har säkert en perfekt patina för ditt lilla kontor. Här är varunumret som du kan söka på 2271470, avslutas om några dagar.
Hälsningar Anna
Terede
12 augusti 2011, kl 22:02
Du skrev: Betalade polisboten jag fick i somras på Gotland för att jag hade “bältat barnet fel”. Hur gör man då? Jag har själv barn och vill gärna veta. Tack för en bra blogg.
Christine
min blogg kickilus.bloggplatsen.se
12 augusti 2011, kl 22:10
Grejen med att kalla det för förskola är för att höja statusen. Att det inte bara är en förvaringsplats för barnen (som det var förr) utan att dom faktiskt lär sig något när dom är där. Jag håller för tillfället på att plugga till förskollärare och när jag är på högskolan säger jag "förskola" men när jag har praktik så säger jag "dagis" mer. Barnen gör det och då blir det att jag också gör det. Det heter förskola numer men jag inte att någon tar illa vid sig av att du kallar det för dagis. Det blir lite så av gammal vana. Lycka till med inskolningen!
12 augusti 2011, kl 22:12
Helt klart dagis, det säger jag med =)
12 augusti 2011, kl 22:21
Men du känner dig väl alltid som en häst? hihi :)

Tycker också det är dåligt att säga förskola, för det känns inte lika kul som dagis, känns som att gå till skolan och det vill man ju inte.
Nicke
12 augusti 2011, kl 22:26
Varför bara 2 plus till Fredrik? Han är ju minst 4, kanske kanske kanske till och med 5.
12 augusti 2011, kl 22:31
håller själv på med inskolning av tredje barnet på just DAGIS och skriver om det i min fruktansvärt nya blogg. än så länge ingen solskenshistoria, men jag hoppas på ett lyckligt slut...
sanna
12 augusti 2011, kl 23:17
arne,40tusen eller 80tusen är inget högt pris för en sådan stol, så du skulle inte behövt kommentera, har man råd så har man...
Sara
13 augusti 2011, kl 02:28
sanna, då må vara det absolut, i alla kategorier, skitnödigaste jag någonsin varit med om.
Kärran
13 augusti 2011, kl 02:34
Jag förstår att du vill säga dagis, och det är många som gör det.. Men faktum är att dagis försvann 1998. Då blev dagis förskola och fick en egen läroplan. Och med tanke på förskollärarnas låga status och deras låga lön så är det ett steg på vägen att erkänna deras jobb som viktigt genom att kalla deras arbetsplats för förskola istället för dagis då dagis syftar till endast en omsorg och omvårdnad för barnen istället för en plats för pedagogisk verksamhet som förskola faktiskt innebär. Så jag hoppas, å alla förskollärares vägnar, då de faktiskt studerar 3,5 år på högskola eller universitet, att du kanske överväga att kalla förskolan för förskola för att någonsin kunna skapa någon slags rättvisa för förskollärarna. Eller åtminstone inte håna de som kallar de förskola då det är en viktig ståndpunkt i kampen på respekt från samhället.
Tycker annars att du är kung och jag gillar din blogg skarpt!
Ulrika
13 augusti 2011, kl 03:21
Jag tror att ni som stångar er blodiga för att vi ska säga förskola ska tänka på att troligen så lägger dom allra flesta en annan betydelse i ordet dagis idag än vad man gjorde före 98. Vi VET att ni har både läroplan oh högskoleutbildning och gör ett skitbra jobb. Det finns inget nedlåtande i att säga dagis. Det är ett ord alla förstår vad det betyder och det betyder MYCKET! Ser ni själva ner på bönder om ni säger så istället för lantbrukare? Det är också ett mkt kvalificerat jobb, fast på ett helt annat sätt förstås. Jag tror alla håller med om att ni borde ha högre lön för det viktiga jobb ni gör med våra små.
Magnus
13 augusti 2011, kl 07:24
Att använda ordet dagis istället för förskola är ett olyckligt sätt att omedvetet göra det svårare för denna viktiga arbetsgrupp att höja status på sitt jobb och sina löner.
Hege
13 augusti 2011, kl 08:01
I Norge sier vi barnehave til dagis. Charlie får det fint der , med mange nye venner.
Lingvistina
13 augusti 2011, kl 08:51
Hör nu upp alla förskolefröknar och andra dagis/förskolediskutörer:

Är det inte så att det inte längre finns några dagis utan att det som vi tidigare kallade dagis numer kallas förskola?

Om detta är fallet, så ser jag inte problemet? Ni kommer med er höjda kompetens och pedagogiska läroplan att ladda ordet dagis med ett annat värde och tiden får utvisa om ordet förskola överhuvudtaget är ett fungerande ord för verksamheten. Att föreskriva vilket ord människor bör använda och att tillmäta ett ord så stort värde som ni gör, det har historiskt sett aldrig fungerat och kommer aldrig heller att fungera. Ett ord är ett ord, och ni får fylla det med betydelse.

Vem säger idag år tjuguhundraelva som språkrådet föreskrev? Möjligtvis en eller annan politiker.
Hur många av er säger "evro" som språkrådet föreskriver? De flesta jag hör säger "juro".
Känner sig den svarta befolkningen mer respekterad för att det ord som beskrev deras hudfärg förbjöds? Tveksamt, även om man skulle önska att det vore så lätt..

Alltså kära dagispersonal, lägg energin i verksamheten istället för att uppröras över *felaktigt* språkbruk. Ni ÄR respekterade för det ni GÖR, inte vad ni kallas.
Carl-Johan
13 augusti 2011, kl 08:57
Helt okej med dagis. Se bara tillatt hålla fast vid begreppen realskola och riksdaler också.
anonym
13 augusti 2011, kl 09:27
Det hade varit bättre om dagis fått fortsätta heta dagis och istället låta sexårsverksamheten kallas förskola. Mer logiskt. Nästa vecka börjar min äldsta på sexårsverksamheten. Ni hör ju onaturligt det låter.
Lee
13 augusti 2011, kl 09:46
Tack för en underbar blogg Alex! Jag gillar Amandas blogg också.

Det är klart att du _får_ säga dagis. Förskolepersonalen kommer sannolikt inte att rätta dig. Jag hoppas dock att du väljer att visa respekt för deras verksamhet och yrke och väljer att säga förskola. Du har fått bra skäl till det i de andra kommentarerna. När Charlie väl går på förskolan så kommer ni se hur personalen trollar med knäna för att få en trygg och stimulerade miljö. Trots (om det är en kommunal förskola) stora barngrupper och knappa resurser. Ett bra sett att visa sin uppskattning är då att använda det rätta begreppen.

Hoppas att inskolningen går som på räls! Våra barn börjar inte heller förskolan förrän vid 2 ½ års ålder.
Martina
13 augusti 2011, kl 10:11
anonym: sexårsverksamheten heter förskoleklass, inte sexårsverksamhet. Logiskt nog?
anonym
13 augusti 2011, kl 10:26
Faktiskt inte Martina. Förskola och förskoleklass? " Skynda och sätt på dina stövlar förskoleklassen börjar snart!" Jag vidhåller att dagis och förskola är det mest logiska.
Noilly Prat
13 augusti 2011, kl 10:31
Är det du och Calle som budar över varandra? Därav besvikelsen?
Jessica
13 augusti 2011, kl 11:26
FÖRSKOLA är FÖRSKOLA är FÖRSKOLA.

Ni som säger att det bara är ett ord är inte tillräckligt insatta i ämnet. Tyvärr finns det fortfarande förskolor där personalen benämner verksamheten med dagis. Tyvärr finns det många sämre förskolor vars verksamhet är som det var förr. På dagis tid. Barnpassning. Utan medvetenhet kring barns lärande, dokumentation och mål att sträva mot. Och ja, det är en kränkning mot yrkesrollen förskollärare samt barnskötare. Att bli kallad dagisfröken ger mig rysningar. Samtliga barn och föräldrar på min arbetsplats benämner förskolan med sitt rätta namn. Så svårt eller invecklat är det inte. Bara ren lathet. Och ovilja att läsa på och lära nytt.
Anne
13 augusti 2011, kl 11:27
Anomym: Sexårsverksamheten kallas förskoleklass! Är man mellan 1-5 år går man i förskola. Följer en läroplan och deltar i pedagogisk verksamhet av högskoleutbildad personal. Dagis låter lite förminskande av verksamheten tycker jag. Självklart ska man använda ordet förskola!
E
13 augusti 2011, kl 11:39
Blir trött
A
13 augusti 2011, kl 11:49
Té...haha, du driver med oss va?
anonym
13 augusti 2011, kl 12:03
Anne:Jag vet att sexårsverksamhet heter förskoleklass och dagis förskola. Jag ifrågasätter det logiska i det. Förskolegrupp och förskoleklass. Att det låter förminskande har nog mer med din egen syn på barnpassning att göra. För egentligen passar ni ju bara våra barn medan vi går till våra arbeten.Och det uppskattar vi. Det är snällt. Du behöver absolut inte förminska dig själv. Du ÄR uppskattad oavsett vad vi kallar din arbetsplats. Dagmammor utan pedagogisk utbildning också. Och barnflickor. OCH hemmafruar som väljer att inte lämna bort sina barn till någon av de uppräknade barnpassarna. Det jag funderar på är det logiska i orden förskola och förskoleklass. Orden är så lika. Förskolegrupp och förskoleklass. Alltså går båda i förskola. Med orden dagis och förskola skiljer man mer på verksamheterna.
Ella
13 augusti 2011, kl 12:44
Man blandar ihop förskoleklass med förskolan.
13 augusti 2011, kl 13:07
En alldels underbar dag låter det som
Lotta Persson
13 augusti 2011, kl 13:16
Så när ungarna går till "plugget" så blir alla lärare förkrossade och känner sig undervärderade? Dagis är dagis dvs en förskola. Lägg energin på att få mindre klasser och mindre barngrupper i stället.
Ella
13 augusti 2011, kl 13:38
Exakt mindre barngrupper och bättre arbetsmiljö för fröknarna.
Dagis är dagis är dagis.
Tycker cheferna och kommunerna kan bry sig mera om eran arbetsbörda och STORA barngrupper än om att det ska heta Förskola. En märklig värld detta politiskt korrekta.
47 åring
13 augusti 2011, kl 14:39
Apropå dagis/ förskola. Jag kallar det numera för förskola då jag tänker på personalen som arbetar där. De kämpar för högre status och att hjälpa till med det är det minsta man kan göra.

Tidigare i yngre år sa jag även negerbollar. Men när jag fick barn fick jag tänka om. Det är samma sak där, fast svarta som inte uppskattar nedsättande ord. Barnen lär sig ju av föräldrarna vad saker och ting heter. Man blir en förebild för sina barn varken man vill eller ej........... etc, etc............
Frida
13 augusti 2011, kl 15:17
Dagis är en förolämpning! Vi förskolelärare jobbar så mycket mer saker än vad gjorde när det var dagis. Att media håller på att kalla det dagis visar bara på ren och skär inkompetens och ignorans! Inte kallar du väll Telia för televerket längre? Det heter inte dagis helt enkelt!

och som "47 åring" skriver så är du en förbild för dina barn. Man blir irriterad när hela svenska samhället nedvärderar ens yrke, både lönemässigt och statusmässigt.

Kanske ska kalla författare bokstavs skrivare och programledare tv pratare. Eller?
claudia
min blogg http://santander.blogg.se
13 augusti 2011, kl 16:16
Reclaim " dagis" +++++

Man har sagt dagis så länge, varför gå och hitta på att det är nedsättande då?
Jag är konfunderad över detta påhitt!
E
13 augusti 2011, kl 16:17
Men hallå
E
13 augusti 2011, kl 16:18
Dagis,dagis,dagis
Lingvistina
13 augusti 2011, kl 16:24
...så om vi kallar negerbollarna för svartingbollar så är det alltså helt ok och inte längre nedsättande? Jag fattar fortfarande inte denna övertro till att bara man byter namn på en företeelse så blir det bättre. Det enda som händer är att man känner sig som en ärkeskurk när man råkar säga dagis så att personalen hör det. Det är NI som gör dagis till ett skällsord och gör så att vi föräldrar verkar ha tourettes när vi kläcker ur ett "dagis!" titt som tätt.
maria
13 augusti 2011, kl 16:34
Att du kallar min arbetsplats för dagis kan jag ta, men jag blir jävligt kränkt av meningen "För egentligen passar ni ju bara våra barn medan vi går till våra arbeten". Det är antagligen vad du ser när du lämnar och hämtar, men du verkar inte ha en aning om vad som pågår när du är på din arbetsplats. Pucko!
maria
13 augusti 2011, kl 16:35
Föregående kommentar var alltså riktad till "anonym".
Eva
13 augusti 2011, kl 16:54
YES!! Äntligen börjar plustecknen hagla. F-n vad du är bra ändå!!
Elisabeth
13 augusti 2011, kl 17:12
Magnus
13 augusti 2011, kl 07:24
"Att använda ordet dagis istället för förskola är ett olyckligt sätt att omedvetet göra det svårare för denna viktiga arbetsgrupp att höja status på sitt jobb och sina löner."

SÅ SANT, SÅ SANT. VÄL TALAT.
Non
13 augusti 2011, kl 17:40
Men Alex kom igen nu, det heter inte dagis. Det heter förskola. Så enkelt är det. Du börjar väl inte prata med kidsen om realskola och samskola när vi nu alla vet att det heter gymnasium. Det är EXAKT samma sak. En sorts skol/omsorgsform som har utvecklats och bytt namn. Förstår inte varför folk blir så provocerade, det hela handlar om att utvecklingen går framåt och att verksamheten för yngre barn har blivit mer pedagogiskt inriktad. Detta i samförstånd med modern utvecklingspsykologi och forskning inom området. Seså, släpp sargen och kom in i matchen! Vänligen /N
till Lingvistina
13 augusti 2011, kl 17:47
Vill förtydliga för att du ska förstå. Förskollärare som arbetar på förskola har numera en läroplan att arbeta efter, och inte som tidigare, inga direktiv. Förskollärare har gått på högskola med massa högskolepoäng i bagaget. Dagis hade inte samma höga krav på personalen. Är det då så svårt att ge förskollärarna den respekt de förtjänar? Jag förstår om du inte har läst själv mer än grundskola att du får dåligt samvete för att du använder ordet Dagis. Blanda inte in handikappade som tourettes för det. Var en förebild för dina barn.

För övrigt säger jag cocosbollar/ chokladbollar numera.
Ha en trevlig helg!

Puss på dig :-D
13 augusti 2011, kl 18:01
Snälla, börja säg förskola! Yrket som förskollärare har fått en "dadda-stämpel" i och med dagis. 1998 kom förskolans läroplan, och i juli i år kom dessutom en förnyad upplaga. Läs den gärna och få ökad förståelse för att vårt yrke är viktigt. Att dagis övergick till förskola höjer statusen, men då är det viktigt att vi alla kämpar för att få bort "dagis-titeln". Ha en skön lördag!
Marie
13 augusti 2011, kl 22:27
Det finns en liten affär i Norrfjärnden, Vit Elefant där de läljer lite av varje bland annat secondhand kläder till barn. De säljer även fantastiska toffor till barn av Robeez, skintofflor. Kan det vara något för Charlie?
Ha de gott och lycka till med dagis/förskole starten
magda
14 augusti 2011, kl 00:34
hahaha jag vet! Den chokladbollen är inte okej! Jag viskade det till min kompis i kön och när vi kom fram till kassan sa hon: var det den här chokladbollen du medade var sååå äcklig?! haha dålig stämning..
14 augusti 2011, kl 14:45
Dagis för alltid.
Ella
14 augusti 2011, kl 15:03
Dagis for ever
Johnny Bode
14 augusti 2011, kl 16:40
En prästgård, den är alltid lika putsad lika fin. men sen beror det ju på vad för folk det bor utin...
Johanna
14 augusti 2011, kl 17:45
Oavsett sakfrågan - argumentet "så har vi/jag alltid gjort" håller ALDRIG.
Hilda
14 augusti 2011, kl 20:26
Jag gråter, säg förskola!!!
Nomman
15 augusti 2011, kl 07:27
Dagis heter det, jag instämmer! Jag säger- och har alltid sagt dagis.
Förskola är för långt och tråkigt för att sägas. Och vilket barn kommer någonsin att lära sig att säga förskola innan det börjar skolan?

Roligt att du använder ordet chokladboll i samma blogginlägg. Det hette också någonting annat för 30 år sedan. Jag vill använda det gamla ordet där också, men när det kommer till kritan vågar jag inte. Vet inte hur jag känner för det. Negerboll. Är det verkligen ett så hemskt ord? Det står så i min kokbok. Det är en gammal kokbok, men ändå. Gammalt är väl fint?
Sorr
15 augusti 2011, kl 07:57
Ni som inte vill att det kallas dagis för att det försvårar för era möjligheter att få högre lön och status... Seriöst, det om något är väl att förminska sin yrkesroll?!

Om jag satt på en löneförhandling där den anställde försökte styrka sina argument för höjd lön med det faktum att vi hade bytt namn på hans/hennes tjänst så skulle det falla ganska platt.

Det som biter är att visa på resultat, resultat och resultat. Gärna inom olika områden.

Att skämmas för sitt dagisarbete och hävda att allt blir bättre om man får byta namn är lika dumt som att skämmas för att man heter Svensson och tro att allt ska bli så mycket bättre om man byter namn till Strandstråhle.

Fånerier!!
E
15 augusti 2011, kl 14:15
Dagi,dagis,dagis
Amanda
15 augusti 2011, kl 14:20
Jag ska bli förskollärare och säger också dagis. Så säg dagis du. Jag förstår inte vad det är som är fel med det ordet? Nä, jädra tramserier är vad det är. Sedan behöver man kanske inte kalla en förskollärare för "dagisfröken" (annat än när man pratar till barn då) - det kanske folk kan ta fel.

Men tofflor - vad sägs om märket "BELLIO"? De har fina skinntofflor i glada färger och med roliga ditsydda skinnmotiv som t.ex. apa, moln, stjärna, sjöhäst, bil, hjärta osv. Dem verkar riktigt sköna och tåliga dessutom. Då kan ni ju visa Charlie alla tofflor, och så får hon peka ut sin favorit - det skulle säkert gå hem. :D
Amanda
15 augusti 2011, kl 14:22
Justja! Här har du en direktlänk till de härliga tofflorna: http://www.bellio.se/collection.php
Språkvetaren
15 augusti 2011, kl 16:42
Jag håller med Lingvistina. Det är inte ovanligt att man har ett lite mer vardagligt ord på en företeelse och ett mer formellt på samma. Om jag t.ex. skulle skriva en debattartikel om de stora barngrupperna eller på ett möte med politiker diskutera nedskärningar skulle jag använda den officiella benämningen "förskola". Men när jag lämnar min son på morgonen säger jag "nu går vi till dagis", trots att min man är förskollärare. I början försökte vi använda ordet "förskola" i alla situationer med det funkade dåligt och kändes krystat. Statusen blir inte högre för att man byter ord, som så många har påpekat. Säger ni lokalvårdare/hygientekniker också? Så länge verkligheten inte förändras medför inte ett ordbyte någon statushöjning. Däremot kan ett ord mycket väl fyllas med nytt innehåll.
Love
15 augusti 2011, kl 21:55
Först!
Ella
16 augusti 2011, kl 10:38
sist!
Ida
17 augusti 2011, kl 09:13
Hallå! Det heter förskola för att den har en läroplan ! Man läser
Väl inte 3,5 år på Högskola för att nedvärderande kallas dagisfröken?
Utan förskollärare, har man inte läst på högskola utan på gymnasienivå är man barnsötare.
Annars är man bara outbildad. Är
Vi klara nu? Hoppas jag slipper läsa dagis-daghem osv. !!
Anna
17 augusti 2011, kl 20:40
Hur länge är det ok att bada naken med sitt barn i badkar? Jag badar också naken tillsammans med mitt barn. Hon är ett. Är Charlie två? Ska vi säga att gränsen går vid tre?
Fröken Bella
min blogg http://frokenbella.se
17 augusti 2011, kl 22:45
Det heter förskola och har gjort så sedan 1998. Läs mer om min motivering här:

http://frokenbella.se/allting-var-inte-battre-forr/
Stina
4 september 2011, kl 20:57
Dagis är ett positivt ord för mig. Tycker inte om idén om att det ska vara en före skola. Barn ska vara barn och lär sig hela tiden. Sen att verksamheten är planerad och genomtänkt är en annan sak. Vi som jobbar på dagis gillar ordet. Att ändra ett ord som är bra gör inte verksamheten bättre. Hepp!
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Kontakt: Alex.schulman@aftonbladet.se

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close