Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Men vilket var Juholts UPPSÅT?

Funderar på Juholt. Öppnade imorse mina nyhetsappar och upptäckte att nya avslöjanden om Juholt prydde de sju första nyhetspuffarna på Expressen. Trycket på honom är enormt, kanske har vi aldrig sett liknande inom svensk politik. Jag tycker verkligen att den här typen av granskningar måste göras. Det är till och med viktigt. Och Juholt har uppenbarligen gjort en hel del misstag.

Men vi tycks alldeles glömma bort uppsåtsfrågan här. Den är helt försvunnen. Det borde vara en viktigaste frågan av alla: gjorde han detta i avsikt att lura till sig pengar? Än så länge har ingen kunnat bevisa detta.

Den här typen av drev gör mig illa till mods. Det är sådana oerhörda krafter i rullning, och alla blir fartblinda och inte en enda journalist eller opninionsbildare ställer sig längre frågan om han gjort detta med flit.

Min bild av Juholt är att han är en slarver. Precis som jag själv är. Det är mänskligt. Min bild är INTE att han gjort saker för att lura staten på pengar. Jag har i alla fall inte sett någon tidning bevisa den saken för mig.

Men det har vi helt glömt och snart får han nog gå. Det är dystert, tycker jag.

189 kommentarer
Daniel
min blogg http://blogg.danielwerner.se
13 oktober 2011, kl 12:42
Juholt är en fuckup helt enkelt. En sån ska vi INTE ha som stadsminister. Eller nåt annat, för den delen.
Daniel
min blogg http://blogg.danielwerner.se
13 oktober 2011, kl 12:43
(eller staTsminister.)
ME
13 oktober 2011, kl 12:52
Jag vill inte ha en slarver till stadsminister..
Kan man inte sköta sin egen ekonomi, hur ska man då kunna styra ett land...
juholta
13 oktober 2011, kl 12:52
Ja, han är en jävla slarver! Så hur fan kan man rösta på honom nu då?! byt ut gubben, han känns så jävla ond. som att han skrattar det onda disney skrattet varje gång han kommer hem och lurar svenska folket.
Anna
13 oktober 2011, kl 12:55
Klart de lurat till sig pengar avsiktligt! De måste ha reflekterat över att även hennes del av hyran blivit betald av staten (oss) någon gång under de senaste 5 åren. Vidrigt beteende och det är inte minsta dystert att drevet går och att det är hårt tryck på honom.
milla
13 oktober 2011, kl 12:56
Alltså, det är ungefär detsamma som att säga att Lina, som köper en jättebillig bilstereo på en parkeringsplats klockan 22 av en förbipasserande hade god tro.

Hur många koppar i skåpet behövs det för att en vuxen man ska förstå att om man har en sambo så kan man ju inte låta skattebetalarna betala även för hennes del av hyran?
För att inte tala om antalet pinnar i brasan för att förstå att man inte kan hyra en bil samtidigt som man får ersättning för sin egen. Eller det faktum att man lyckas köra 32 mil på 1 timme.
Eller för all del, åka på en resa och säga att man behöver pengar för 10 dagar, bara vara borta 4 men sen ändå behålla pengarna.

Jag är ledsen Alex men det där resonemanget håller inte. Hur många har inte varit med om att man fått någon annans lön in på kontot. Eller att det dykt upp pengar där som inte borde vara där. Spenderar man då de pengarna? Nej, man tar reda på vart de kommer ifrån för att man VET att man får betala tillbaka om det blivit fel.
SÅ jävla svårt är det inte. Inte ens för sossar.
Fredrik
13 oktober 2011, kl 12:57
Problemet är om en vanlig människa fuska med något så har det ingen betydelse om det var avsiktligt eller inte. Om man nyttjar ett bidrag/avdrag så har man skyldighet att sätta in sig i regelverket.
Sara
13 oktober 2011, kl 12:58
Han är väl som alla andra socialdemokrater: "jag har minsann aldrig fått nåt gratis och alla andra får minsann och nu ska jag också ha"

Dvs tar chansen att roffa åt sig när han får den.

Är han så slarvig att han ställt till med det här som slarveri så ska han ju ändå omedelbart avgå. Han har inte sossarna själva fått nog av fifflande partiledare snart?
Elin
13 oktober 2011, kl 12:59
Men det är väl ändå uppsåtet som diskuteras i samband med frågan om huruvida hans sekreterare informerat honom redan för en bra tid sedan eller inte.
Sebastian
13 oktober 2011, kl 13:01
Jag tycker som du också synd om Juholt. Han har helt klart hamnat på fel position. Det är för hans eget bästa som han gör klokast i att avgå. Han är varm och fin, visst. Men hans tillkortakommanden gör honom olämplig för att bära sitt lands förtroende.

Skulle du anförtro Juholt med Sveriges finanser? Eller dina egna pengar? Denne man som häver ur sig saker och ting ena stunden för att sedan genast måste backa. Om och om igen. Han verkar i en förtroendebransch och då har man inte råd att vara slarvig och osammanhängande.
13 oktober 2011, kl 13:03
I fem år har han inte reflekterat över att kulbon bor gratis. Kan man verkligen slarva så hemskt i FEM år? Alex, om du var politiker, skulle du inte reflektera över att skattebetalarna stod för Amandas boendekostnad i fem år? Så hon kunde fylla i "0" på boendekostnad om hon var med i Lyxfällan? Jag menar, att inte göra det, det är ju något helt annat än slarv. Antingen har man ont uppsåt - att lura till sig pengar - eller så har man någon sorts störning och borde in på sjukhus, för nästa steg torde vara att se troll i riksdagen.
J
13 oktober 2011, kl 13:05
Killen är en gåta.
Vad hände med hans bedyrande om att han och sambon inte ÄR sambo. Det intygade han med eftertryck för några månader sedan när det kom fram att hon var kriminellt belastad och dömd för förskingring. "vi är inte sambo, vi är särbo och jag tar inga intryck av hennes bakgrund i min politiska diskussion" etc Helt bortglömt nu, mycket egendomligt. Någon som vet vad detta passar in i hela sambo-debaclet?
SCHULMAN
13 oktober 2011, kl 13:06
Hade det varit någon annan än din favoritpolitiker hade skrivit helt annorlunda, helt övertygad om att du hade varit frontfigur i drevet då.
Skärpning Alex det Ljugholt gjort kan inte ens du försvara.
Daniel
min blogg http://blogg.danielwerner.se
13 oktober 2011, kl 13:10
Btw, Alex, varför nämner du bara Expressen? Aftonhoran har ett exakt lika stort drev.
Maria
min blogg maria@blogg.se
13 oktober 2011, kl 13:11
Men så dumt du skriver nu. Vilket skulle uppsåtet vara att ansöka om bidrag man inte har rätt till? Att kräva dubbel reseersättning? Det här är inte slarv. Slarvar man, ja, då missar man att söka bidraget öht. När jag gjorde fel i deklarationen och gjorde ett avdrag privat som företaget borde ha gjort fick jag 40% påslag i straffskatt. Jag "trodde jag gjorde rätt", men tror du Skatteverket muntert sade att "Hoppsan, blev det lite slarvigt där? Så tokigt. Det gör ingenting, betala tillbaka bara."? Inte precis, va? Det du fyller i på en blankett är uppsåtliga uppgifter. Där kunskap finns tillgänglig är okunnighet ett brott.
Ayla
min blogg http://aayla.blogg.se
13 oktober 2011, kl 13:12
L Ä S DETTA!

http://viktor.tullgren.net/2011/10/13/storyn-om-juholts-fusk-ar-en-medialogn/
Helena
13 oktober 2011, kl 13:12
Det kanske var slarv, men hur jävla slarvig får man lov att vara som partiledare och potentiell statsminister? JAG är slarvig och skulle definitivt kunna råka ut för något liknande, men så är jag heller inte partiledarmaterial. Sen är det ju ändå viktigt att ställa sig frågan om det fanns ett uppsåt eller inte. För fanns det det är det ett brott som begåtts och då ska det utredas som ett.
Sune
min blogg www.sune.nu
13 oktober 2011, kl 13:12
Hej,

Det är inte slarv utan ett genomtänkt skarvande tror jag. Tex hyrbil kombinerat med milersättning på egen bil tyder på ett systematiskt "slarv" för att tjäna extra. Man kan slarva med kvitton men inte slarva att man åkt 30 mil på en timme - det kan man ju inte tro på.
Rebecka
13 oktober 2011, kl 13:13
Daniel: Aftenhoran? Seriöst? Flashback much?
Jennie
13 oktober 2011, kl 13:16
Jag tycker inte heller om såna här "persondrev". Han har gjort fel, ja det har han, men journalisterna får f-n ta och tagga ner lite. Såg igår på Uppdrag granskning på SVT med Janne Josefsson. Man får f-n sitta med krökta tår så som han går på. Pär Johansson har säkert också gjort fel men varför ska han hängas ut 20 cm från en tvkamera och gå från hyllad till dissad på en timma. Nej, bort med Janne J. Värst var nästan det sista inslaget mellan Janne o Eva Hamilton. Fattde han inte vad hon sa eller? Han kanske inte hörde då hon pratar lite fort...
el-jaleb
13 oktober 2011, kl 13:17
Jag håller med Alex, jag tycker också att sånt här mediadrev är otäckt. Jag tycker också att han har gjort fel men har svårt att förstå hur detta kan bli större än littorins härva som faktiskt handlade om en minister som gick till prostituerade. En dag kommer ett sådant här mediadrev resultera i att någon tar sitt liv. Är journalister som skriver osanningar beredda att ta på sig skulden då?
Udo
13 oktober 2011, kl 13:22
Jo, visst är mediadrevet hårt. Men de har ju å andra sidan en guldgruva här.

Sen är det ju bara naivt att avskriva Juholt som en "slarver". Jag blir faktiskt lite besviken när jag ser Alex Schulman, som själv så ofta kritiserat andra (ofta med full rätt), plötsligt väljer att tycka synd om en helt vanlig, förskingrande pamp. "Slarver" my ass.
Lina
13 oktober 2011, kl 13:24
Har väntat och hoppats på att du skulle uttala dig om detta på ngt sätt. Otäckt hur media går på. Fy.
Bella
13 oktober 2011, kl 13:26
VARENDA politiker luras!!! Och Aftonbladet deltar med samma liv och lust i alla drev som Expressen. Det är den enda sanning jag kan ta till mej idag!
Kjent
13 oktober 2011, kl 13:27
Ja, STACKARS Juholt. Bra att du står upp för den LILLA MÄNNISKAN, Alex. "Väl rutet", som du själv brukar säga. Vilken korsfästelse det här har varit! Jag tycker folk borde se bjälken i sina egna ögon, istället för grandet i någon annans.

HUR skulle Juholt kunna ha förstått, att det inte är okej att han får 100% bidrag när de är två som delar boendet? Det är ju rena kvantfysiken!!!
Alex Stalker
13 oktober 2011, kl 13:28
Tyvärr är hela socialdemokratiska partiet på väg att falla i bitar.
Tragiskt att se.
Sahlin.
Juholt.
Finns inga kronprinsar heller.
Bevare dock Sverige för Alliansen.
Reinfeldt.
Finansminsitern med hästsvans.
Björlund.
Jag ryser.
100.000 utförsäkrade som inte vad de ska ta sig till.
De ryser också.
Ryser du, Alex i din nya lägenhet?
Juholt har kanske lurat till sig några tusenlappar.
Skit samma.
Alternativet är en Allians som lurar av sjuka hus och hem.
Anka av en fjäder.
Det är vad det handlar om.
Carl-Johan
13 oktober 2011, kl 13:33
Exakt VAD är dystert med att en inkompetent människa får avgå som partiledare?
Mea
13 oktober 2011, kl 13:34
Ifall Juholt varit medveten om att han gjort fel hade han ju troligtvis inte bara låtiti det hela bero och låtit sig väljas till partiledare utan att först reda upp situationen kring bidraget han fått för lägenheten. Han hade ju i så fall förstått att detta skulle komma fram. Jag tycker att allting tyder på att han gjort ett misstag och att han är så fokuserad på politiken att han slarvat en del med sin egen ekonomi vilket inte är bra men det borde finnas större koll inom partiet så att sådana här misstag inte görs och tydligare regler.

Jag hoppas att han får vara kvar!
Magnus
13 oktober 2011, kl 13:35
Håller med dig Alex, även en slarvig människa ska kunna ha en hög post. Dock bara om man är MEDVETEN och ÖDMJUK inför detta. Detta stämmer inte med Juholt. Han har spelat väldigt högt från början i denna härva. Jag var helt på din linje i början. Jag kan tom tycka att de ska få 100% täckning oavsett hur många som bor i bostaden. Vi bestämmer ju inte hur mycket av hans lön som ska få användas för sambon... Men nu dyker försnillning på försnillning fram. Det framstår som en klar systematik bakom. Det här är en trevlig kille, men uppenbarligen är han också driven att ta för sig när det finns chans. Girighet före moralisk ryggrad är INTE OK. Då pratar vi om en helt annan typ av ledare. Tex som i Frankrike där man tycker att en ledare som inte kan roffa åt sig inte är en bra representant för landet - för då kan ledaren inte roffa åt sig åt Frankrike heller... En vänsterpolitiker i Sverige som lyfter över 140.000:- i månaden ska inte ta emot några småbidrag överhuvud taget. Fel, dubbelfel och trippelfel. Det lär finnas minst 10-talet ytterligare exempel när man fått fram så mycket på så kort tid. Killen roffar åt sig. Punkt. Han verkar dessutom direkt oskicklig när han är pressad, så han lär ändå inte bli långvarig. Sorry Alex, men exit Juholt.
Helene
13 oktober 2011, kl 13:36
Som partiledare kan man inte vara en slarver eller iq befriad. Inget som sägs kan försvara hans slarv. Hur svårt kan det vara att läsa på regler och tänka med sunt förnuft?
Sara
13 oktober 2011, kl 13:39
Med avsikt eller inte har Juholt gjort fel. Ponera att det är en en "vanlig" person som skulle ha gjort samma sak, att betala tillbaka räcker inte utan straffskatt läggs också på utöver det. Varför ska inte Juholt behandlas på samma sätt? När man är partiledare tycker jag personligen att man måste ha bättre koll än så. Det Juholt har gjort är raka motsatsen mot Socialdemokraternas politik och jag förstår inte hur någon kan försvara det. Jag kan bara tänka mig pajkastningen från dig om det hade vart exempelvis Reinfeldt det handlade om. Även om du är socialdemokrat så tycker jag att du måste se skillnad på rätt och fel, uppsåt eller ej, oavsett person.
..
13 oktober 2011, kl 13:43
Det är lite ironiskt att du nämner Expressen när det har vart Aftonbladets högsta nyhet ett x antal dagar nu.. Alltid överst på Aftonbladet men inte på Expressen, tänk på det.. Det är inte allas stil med smutskastning.
Tant
13 oktober 2011, kl 13:50
Bevisa uppsåt? Tydligt att du vill "fria" din kompis Juholt - no matter what? Bevisa uppsåt? Lättviktare - håll dig till Tranströmer Alexander.
Anna-Karin
13 oktober 2011, kl 13:52
Men hallå!

jag håller med om att han såklart ska granskas, men varför går man så hårt åt Juholt när vår utrikesminister Carl BIldt har tjänat pengar på Lundin Oil och dess suspekta verksamhet. Han har tjänat pengar på ett krig! Varför får han inte gå omdelbart?
Hollo
13 oktober 2011, kl 13:53
Men Alex lille....

Det handlar inte om uppsåt. Det handlar om FÖRTROENDE!
Malin
13 oktober 2011, kl 13:54
http://viktor.tullgren.net/2011/10/13/storyn-om-juholts-fusk-ar-en-medialogn/
Elin
13 oktober 2011, kl 13:55
Det han gjort är så fruktansvärt SLÖTT och NONCHALANT! Tänk lite, för sjutton! Att inte ens sätta sig in i vilka regler som gäller när han redan har så många förmåner är bara pinsamt.
mymmel
13 oktober 2011, kl 13:56
Sant. Vi måste alla fråga oss: Gjorde han det för att han va OÄRLIG (med uppsåt) eller KORKAD (utan uppsåt)?
ulla
13 oktober 2011, kl 13:57
kanske juholt har slagit in sista spiken i sossarna
Gra
13 oktober 2011, kl 14:03
"Juholt är en slarver och det är mänskligt..." Måhända! Men försök vara en slarver - och även en mänsklig sådan - när du är en vanlig gräsrot och du får se vilka hemska konsekvenser det innebär för dig själv och även dina närmaste. Ditt slarv kan rasera hela din existens flera år framåt...
Varför ska en politiker åka alltid en gräddfil och ursäkta sig med förmildrande omständigheter?
Ska inte alla vara lika framför lagen?
Juholt borde avgå! Han är inte ett dugg trovärdig i sin politik när han själv inte lever som han lär!
En politiker, oavsett partitillhörigheten, borde ha ett obefläckat rykte.
nogge
13 oktober 2011, kl 14:09
Det är intressanta är att man bara blir illa berörd när drevet går mot en av sina egna.
Är det mot kungen, SD, Carl Bildt eller någon annan så gör det inte så mycket.
Man kan alltid fråga sig om dessa drev får ett rimligt proportionellt utrymme eller om de är överdrivna hetsjakter. Det är svårt att jämföra om man inte är mycket väl insatt. Men att någon borgerlig politiker skulle klara sig lindrigare undan har jag mycket svårt att tro.
Det är till exempel intressant att se hur Jan Guillou omhuldas av det svenska medieetablissemanget trots sin stundtals häpnadsväckande cynism och sitt sovjetkramande.
P.S Läs Johan Hakelius senaste krönika. Där sätter han verkligen fingret på det som är mest illa med Juholt, något som säkert återfinns bland många andra.
MEKSCHMEK
min blogg http://ftbttt.blogg.se/
13 oktober 2011, kl 14:10
Juholt verkar vara en riktig slarver.

http://ftbttt.blogg.se/
Emma
13 oktober 2011, kl 14:12
Vill DU ha en slarver som ev. statsminister ?
Kristoffer
13 oktober 2011, kl 14:13
Aftonbladet insinuerade fusk i september redan när Annie Lööf begärde HÄLFTEN av hyran för sin tvåa där hon bor med sin make. Två veckor efter att den artikeln publicerades begärde Juholt HELA hyran för sin fyra. Hur troligt är det att han inte läser tidningen? Det var nog snarare så att han läste artikeln om Lööf och kom på att han också måste skicka in sin bidragsansökan. Det förstår ju alla att det blir fattigt med en månadslön på 144 000 utan bidrag.
Anna
13 oktober 2011, kl 14:15
Som så många påpekat så vem vill ha en slarver till partiledare och ev. statsminister. Sen så tycker jag att det finns väldigt många indicier på att han faktiskt hade uppsåt, men givetvis finns inga handfasta bevis.

Han kommer att ryka, men jag hoppas att sossarna hittar en vettig efterträdare, även om jag inte skulle rösta på dem, så tycker jag det är en bra motpol till moderaterna.
Bella
13 oktober 2011, kl 14:16
Vad gäller Juholt, verkar de flesta av hans " problem" härröra från sambon på ett eller annat sätt. Kanske borde han göra dig av med HEN ( för att vara genuskorrekt)!
Anna J
13 oktober 2011, kl 14:17
Men det han gjorde mot Morgan Johansson är fullkomligt oförlåtligt. En chef som offrar sina närmaste medarbetare på detta sätt och därmed orsakar en total förtroendekris i den egna gruppen är naturligtvis helt utesluten som chef.
Där förlorade han helt mitt förtroende.
Kalle
13 oktober 2011, kl 14:18
Jovisst, verkar han som en slarver. Och en klassisk sossepamp som inte tror att reglerna gäller honom. Sorry, men en sån lirare vill jag inte ha som stadsminister!
Anders
13 oktober 2011, kl 14:20
Uppenbarligen har väldigt få, förutom ja och några andra läst sidan som det länkas till. Ni som kommenterar här är ju lika mentalt slöa som kvällspressen. LÄS ISTÄLLET, det kanske inte heller är hela sanningen, men ger ju i alla fall en mer nyanserad bild än Aftonbladets/Expressens.

Alltså:
http://viktor.tullgren.net/2011/10/13/storyn-om-juholts-fusk-ar-en-medialogn/

LÄS, for crying out loud!
a
13 oktober 2011, kl 14:29
ajdå, och du som jobbat så hårt för att ställa dig in hos slarvern?
Soffan
13 oktober 2011, kl 14:34
Är det inte lite bortom "slarvigt" att lura till sig bidrag? "Slarvigt" är väl snarare att glömma bort saker, INTE göra saker som man bör, missa deadlines, glömma bort att anmäla flytt, osv. Men att aktivt luras och göra felaktiga bedömningar, fatta skumma beslut och återigen, aktivt, fiffla, det är väl lite mer än "slarvigt"?? Särskilt när man har en förtroendepost. Nej, det kan inte jag avfärda som "slarv" iallafall. Inte ens en sosse kan komma undan med detta, får man ju hoppas innerligt iallafall. Drev eller inte, det är väl medias uppgift att granska våra politiska ledare?
Tjej
13 oktober 2011, kl 14:36
Det verkar lite skumt att inte reflektera över den summan pengar, men tänk på Mona Sahlins "skandal" med toblerone och paketet blöjor. Är inte det en värre lynchning när uppsåtet självklart inte var att lura staten på pengar. Hon blev utmobbad och hängd i pressen och totalt utfryst, skulle jag vilja påstå. Alla kan väl förstå att den lilla summan lånade hon av staten för att hon var i en otroligt stressad situation, mycket mindre allvarligt än detta med Juholt, men ändå blev hon utsatt för värsta mobbningen och så än idag!
Katharina
13 oktober 2011, kl 14:38
http://viktor.tullgren.net/2011/10/13/storyn-om-juholts-fusk-ar-en-medialogn/
Sanna
13 oktober 2011, kl 14:41
Huruvida det var gjort uppsåtligen eller inte känns inte så viktigt längre. Det är dessutom något som är väldigt svårt att bevisa, för det är självklart att han kommer att neka det. Och om han är en sk "slarver" så har han ingenting på Rosenbad att göra, någon måtta får det faktiskt vara!
appap
13 oktober 2011, kl 14:42
Ingen slarver! En slarver glömmer skicka in för att få bidrag för övernattningslägenhet. Han skickade ju till och med in en uppdatering om p-plats för sin flickväns lägenhet. Jag ser bara någon som har uppfostrats till att utnyttja systemet så gott han kan.
Moa
13 oktober 2011, kl 14:46
Håller inte alls med dig. Tycker inte att uppsåt eller ej spelar in. Kan man inte sköta sin egen ekonomi så ska man inte ha ett finger med i landets ekonomi. Jag är också slarvig men jag har inte den övertron på mig själv att jag kan bli partiledare heller. Den övertron borde inte Juholt heller ha om han inte kan sköta sin egen ekonomi. och i dessa svåra tider slarva så med pengar när andra försöker få vardagen att gå ihop är inget som kommer vara förlåtande i folks ögon.
Så går det när man har för stor övertro på sig själv, var det inte du som tog upp den intervjun där han skröt om sina kvinnor, eller hur många svar han hade fått på sin internetdejting..usch..
jon
13 oktober 2011, kl 14:49
Kände du samma sak när häxjakten mot Stegö och Borelius pågick?
m
13 oktober 2011, kl 14:50
Det är straffbart att vara dum, det är straff nog...
Peter
13 oktober 2011, kl 14:55
Det är säker vanligt med lite småfiffliga gubbar som gärna låtsas missförstå och gör sig dumma så fort det inte finns ett tydligt regelverk. Dessa gubbar missförstår sällan åt andra hållet. De betalar aldrig för mycket och de får aldrig för mycket..

Om du vill påstå att det är vanligt med skumma slarvpellar så säger jag bara att må så vara men de bör inte bli statsministrar.

Förresten så tyder det på ett mycket gott självförtroende att använda sig själv som måttstock för statsministerkandidater. Just got laid?
KOMMUNIKATÖREN
min blogg http://tisdagsmys.blogspot.com
13 oktober 2011, kl 14:56
Jag tycker det här är så tragiskt och blir arg på Juholt. Folks tilltro till politiker är redan så låg. Jag blir seriöst ledsen. ARGH. Gråter typ.
jhjhvgf
13 oktober 2011, kl 14:58
märkligt nog så finns det ett samband mellan att ställa upp som gäst i schulman show och försvarstal i din blogg. kompiskorruptipn???
Mulle
min blogg xnxx.com
13 oktober 2011, kl 15:01
1. Han har inte BEGÄRT någon summa alls.

2. Han har INTE slarvat.

Det han gjort är att han inte märkt att fick nån tusing extra i månaden. Och när man tjänar 144k / mån kan jag förstå hur det kan hända....

http://viktor.tullgren.net/2011/10/13/storyn-om-juholts-fusk-ar-en-medialogn/
Isa
13 oktober 2011, kl 15:22
Om man tjänar 144000 i månaden, är det då ok att ta ut ersättningar för sin sambos lägenhet "bara för att man kan"
Uppsåtet är att han ville tjäna sig lite extra för att han kunde. En äcklig pengasugande politker. Som någon nämnde: han sa för inte så länge sedan att de var särbos men ändå ville han roffa åt sig lite extra.
Med ansvar och makt följer även missbruk.
han borde skämmas och avgå. Men likt en äcklig gammal sovjetstatsledare så vägrar han avgå och väljer att dra socialdemokraternas namn i smutsen. Allt för att rädda sitt eget skinn istället för sitt partis. USCH
Isa
13 oktober 2011, kl 15:25
PS, det var ju inte ens hans lägenhet. Det var ju hans särbos, men han såg en chans till att plocka på sig lite extra. Hon hade den redan innan, och han var redan särbo.
Det vore en sak om de båda bodde i Oskarshamn och de gemensamt var tvungna att skaffa en ny nära riksdagen. Men så var det ju inte och det är illa!
maggan
13 oktober 2011, kl 15:30
Ja men den person som attesterade dessa räkningar då....... borde inte han/hon ha vetat vad som var rätt?
EvaLotta
13 oktober 2011, kl 15:32
Åh vad besviken jag blev Alex!! gillar dig och trodde Du om nån hade moral. Juholt är ett kräk!! ska behandlas därefter-ut i kylan!! Du Alex är den typiska "smyg överklassen" som bor på den fina adressen tjänar kovan glider i innestan m full plånbok och sympatiserar m sossarna??
Den sanna kapitalisten är socialisten fy så äckligt!! hycklare....
XOX
13 oktober 2011, kl 15:36
Om Juholt är en sån slarver så ska han inte inneha en post som kan leda till att han en dag kommer att leda landets regering. På den posten ska vi inte ha en omdömeslös slarvpelle!
Malin
13 oktober 2011, kl 15:39
Det är absolut mänskligt att göra fel ibland. Men som partiledare måste man ta ett större ansvar än medelsvensson, med makt kommer också ansvar. I det ansvaret anser jag att det ligger att man ska ta reda på vad som gäller innan man begär pengar. Hur än det må vara, väljare måste kunna känna förtroende för sin ledare och jag tror det blir svårt med Juholt. Antingen är han slarvig - ingen egenskap jag värderar hos en partiledare/statsminister. Eller så är han girig - inte heller något jag värderar. Eller så är han kriminell - inte heller något jag värderar hos en partiledare. Eller så är han för dum för att förstå - inte heller något jag värderar.
Ju högre position du har desto större ansvar. Alla människor gör fel, men utrymmet för att fela krymper ju högre upp du kommer, och det är helt riktigt enligt min mening.
Jens
13 oktober 2011, kl 15:50
Att slarva med andras pengar på grund av lathet eller som i detta fallet dumhet är vidrigt. Det är inte inte en egenskap man vill se hos någon som ska fatta viktiga beslut.
Robban
min blogg www.ktm.com
13 oktober 2011, kl 15:51
Jag lyckas hitta dessa fel på Ljugholt:

1: Såsse.
2: Bedragare som nyttjar sin position för egen ekonomisk vinning.
3: Mustachen, ärligt talat?

Det var med glimten i ögat, men ska såssarna ha nån sportslig chans vid nästa val så ska de kicka Ljugholt och ta in en ny snarast punkt slut.
David
13 oktober 2011, kl 15:58
Skuggläser lite kommentarer och blir lite förvånad över makten kvällstidningar har av flera av kommentatorerna, ni ska nog kritiskt granska det ni läser innan ni tror att trykta ord är sanningar. När jag var ung på 80-talet då köpte jag ding-ding värld för att få mig ett gptt skratt av värdelösa fakta och journalistik. Idag brukar jag då och då köpa expressen eller aftonbladet för att få samma upplevelse. - Skittidningar!!!
Sven
13 oktober 2011, kl 16:00
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/ar-det-tillatet-att-vara-s-ledare
Kristoffer
13 oktober 2011, kl 16:03
Ni som länkar till Viktor Tullgrens smörja, som om det vore någon slags sanning, har ni själva läst vad han skriver?

1. Lagtexten lyder, enligt Tullgren, "Vid särskild tjänsteförrättning i Sverige mer än 50 km från bostaden betalas dock ersättning för faktisk logikostnad som föranleds av förrättningen." OK, vad är Juholts faktiska kostnad när han övernattar hos sin kk? 0 eller hur? Varför söker han ersättning för hennes hyra?

2. Tullgren skriver att Juholt inte alls sökt någon ersättning och citerar behändigt nog inte hela blanketten. Låt oss titta på vad som faktiskt står i blanketten. "Min hyra/avgift är för närvarande ___ kr/månad. [...] Jag önskar få ersättning för hyran/avgiften" Han söker alltså visst ersättning för hela det angivna beloppet, och det råder inga tveksamheter om det.
saga
13 oktober 2011, kl 16:09
Jag håller med dig David.
Vi ska nog kritiskt granska det vi läser innan vi tror att tryckta ord är sanningar.
Anders
13 oktober 2011, kl 16:14
Läste det här. Förefaller sakligt och väldigt relevant.
http://viktor.tullgren.net/2011/10/13/storyn-om-juholts-fusk-ar-en-medialogn/
hanna
13 oktober 2011, kl 16:23
Exakt så tänker jag med. Jag tänker inte på det där mer just för att jag tror han gjorde det för att han var en slarver. Inte bästa positionen att vara det i men ändå, folk tar fokus på fel saker.
Bob
13 oktober 2011, kl 16:24
INGEN tror att det var med avsikt, ingenstans i media antyds det att han gjort det med flit.

Hade det varit det hade han ju kastats ut direkt. Nu är ju frågan att färre människor kommer rösta på en slarver än på en till synes ordentlig typ. Därför vill (S) ha bort honom. Valet 2014 är förlorat med Juholt vid rodret
mars
13 oktober 2011, kl 16:26
Nej, jag har inte länkat till Viktor Tullgrens smörja. Inte till någon annan smörja heller.
Jag orkar bara läsa korta kommentarer (högst 3 rader).
Det verkar som majoriteten här 1) tycker Alex har fel, och 2) önskar Juholt dit pepparn växer.
Lassie, Gangsters brylling
13 oktober 2011, kl 16:33
Detta Alexis blogginlägg kan inte få mer än högst EN FISKGRATÄNG.
Mum
13 oktober 2011, kl 16:42
Bedrägeri ska åtalas, Juholt ska dömas enligt samma principer som alla andra.
Han ska inte fortsätta som partiordförande och han ska definitivt inte bli vår statsminister.
De posterna kräver en hel del mer vett och kontroll än vad Juholt uppvisar.

"Slarvig", Alex - skulle den egenskapen ursäkta det som händer ..?
Nej, definitivt inte.
Lassie, Gangsters brylling
13 oktober 2011, kl 16:44
Janne Josefsson får FYRA FISKGRATÄNGER.
Eva Hamilton (chef på Sveriges Television) får EN FISKGRATÄNG.
Varför startas inget drev mot kärringen Hamilton, är det för att hon är kvinna som hon slipper undan?
inte okej
13 oktober 2011, kl 17:01
BARA för du är röd. Det är ju korruption?!
MalinF
13 oktober 2011, kl 17:17
Jag håller med dig helt och hållet och har bara väntat på att nån ska skriva som du! Folk går på så jävligt och ser inte saken ur ett helhetsperspektiv.
13 oktober 2011, kl 17:20
Vad spelar det för roll vad han hade för uppsåt? Antingen är han en lurendrejare, eller så är han okunnig och dum. Inget av detta efterfrågas hos en eventuell Statsminister.
Frida
13 oktober 2011, kl 17:32
Visst, du är slarvig Alex, men du sitter ju inte i opposition med avsikt att bli Sveriges nästa statsminister, det är skillnad. Självklart ska våra politiker få vara mänskliga, men i det här fallet så tror jag helt enkel att Juholt är för dum och slarvig för att klara av en sådan maktposition. Det har han bevisat tycker jag. Spelar ingen roll om han gjort saker utan uppsåt, ska man vara partiledare så måste man vara tillräckligt smart för att förstå att man måste sätta sig in i saker så att man VET att man gör rätt, inte tror.
Lisa
13 oktober 2011, kl 17:39
Menar du att varje brott som huvudregel ska täckas av ett uppsåt så är det ju kanske av intresse att det inte behövs ett direkt uppsåt utan även ett så kallat likgiltighetsuppsåt räcker.
Elle
13 oktober 2011, kl 17:42
Konspirationsteorier i all ära, men KAN det rimligtvis vara så att det finns en mycket större tanke bakom alltihop? Att det finns varelser som önskar en fortsatt blå regering i kommande val? Juholt själv?

Sverige leder en marionettpolitik, liksom vår stora idol USA.
Skäms Juholt
13 oktober 2011, kl 17:51
Slarv eller inte, uppsåt eller inte, mediadrev eller inte, spelar ingen roll. Juholt har försuttit sina chanser så enkelt är det. När man inte kan stå var som helst eller bredvid vem som helst så har grabben inte i politiken att gör så jävla krasst är det. Ien öppen demokrati så ska man kunna stå bredvid Jimmie Åkesson och debatera.
Emma
13 oktober 2011, kl 17:54
Du fick mig att tänka till faktiskt, trots att du inte sa något nytt egentligen. Egentligen har jag aldrig trott på att hans uppsåt varit att fuska, mer att det nu längre inte finns någon återvändo. Och med handen på mitt S-hjärta vill jag faktiskt inte ha en statsminister som slarvar p¨å detta vis. Han må vara mycket kompetent och härlig person, men jag tycker faktiskt det krävs en hel del om man ska bli statsminister och där ingår inte slarv som detta. Tyvärr.
Håller med dig om att det känns lite dystert, det känns trist och för något så väldigt onödigt dessutom.
claudia
min blogg http://santander.blogg.se
13 oktober 2011, kl 17:56
Jag undrar över en sak och det står ingenstanns.
Varför ansökte han ens om bostadsbidrag, när han tjänade så bra med pengar. Att en av mina vänner som har två barn och inte riktigt är färdig med sina studier sökt och fått bostadsbidrag beviljat, det förstår jag. Men jag kan inte i min vildaste fantasi räkna ut varför han ens sökte bidrag som alltid har haft fint med pengar i fickan, åtminstonde när han satte sig ner och fyllde i blanketterna och dessutom fick igenom sin ansökan.
Är det någon som vet?
Jag är av någon outgrundlig anledning inte arg på honom mer konfunderad över varför han tyckte han " behövde" bostadsbidraget.
NA
13 oktober 2011, kl 18:03
Jag är sannerligen chockad av detta media uppdåd! Jag förstår inte!
Jag håller helt med dig Alex. Man är bara människa, misstag kan begås även av en ev statsminister. Det känns som om man på alla sätt och vis försöker hålla elden vid liv. Jag hoppas och tror att Juholt kommer rida stormen ut!
13 oktober 2011, kl 18:08
Claudia - Han har inte fått bostadsbidrag. Alltså inte ett sånt man får av Försäkringskassan. Såna bidrag får man naturligtvis inte med en månadslön på 144.000:-. Han har fått ett bidrag som man som politiker får för att ha en övernattningslägenhet i Sthlms-området, eftersom mestadelen av arbetet utförs i Stockholm. En ersättning för dubbelt boende, ett traktamente om man så vill. Alltså inte ett bostadsbidrag i det avseende du menar.
Louise
13 oktober 2011, kl 18:23
Instämmer till fullo att uppsåtsfrågan borde belysas mer. Men dessvärre har nog hans tåg redan gått nu. Men däremot borde vi kunna kräva mer av våra
politiker. Ingen vanlig medborgare skulle kunna komma undan med en sådan sak. Se även på Reinfeldt och Borg som båda erkänt att de anlitat svart arbetskraft! Den debatten tystades ganska snabbt. Summa sumarium så tycker jag framförallt att svenska folket främst borde be Mona Sahlin om ursäkt! hon hängdes ut och straffades på ett osmakligt sätt för en Toblerone! En petitess jämfört med både Juholt, Reinfeldt & Borg! Och frågan måste ändå ställas... Var det på grund av hennes kön?
Louise
13 oktober 2011, kl 18:23
Instämmer till fullo att uppsåtsfrågan borde belysas mer. Men dessvärre har nog hans tåg redan gått nu. Men däremot borde vi kunna kräva mer av våra
politiker. Ingen vanlig medborgare skulle kunna komma undan med en sådan sak. Se även på Reinfeldt och Borg som båda erkänt att de anlitat svart arbetskraft! Den debatten tystades ganska snabbt. Summa sumarium så tycker jag framförallt att svenska folket främst borde be Mona Sahlin om ursäkt! hon hängdes ut och straffades på ett osmakligt sätt för en Toblerone! En petitess jämfört med både Juholt, Reinfeldt & Borg! Och frågan måste ändå ställas... Var det på grund av hennes kön?
Juristen
13 oktober 2011, kl 18:34
Både bedrägeri och förskingring är uppsåtsbrott, vilket gör hela denna debatt väldigt intressant då ingen nämner detta.

Fråga: hur kommer det sig att du enbart nämner att det är expressen som skriver, då det är din paradhäst Aftonbladet som faktiskt dragit igång hela sörjan?
Fredrik
13 oktober 2011, kl 18:35
Tycker drevet mot Juholt (eller andra slarvpellar inom politiken för den delen) är oerhört äckligt. Känns som Aftonbladet tävlar mot Expressen att skapa den största fjädern av hönan.

Att säga om Julholt är att det är jävligt slarvigt att begära bidrag på hel hyra som han delar med sambo. Minns hans svar på en journalist fråga: "Vad är rimligt i ersättning om man delar på bostad" Juholt svarar: "Rimligheten är halv ersättning"

Går givetvis inte bevisa uppsåt i detta uttalande men slarvet i detta är svårt att försvara. Sen att han gjort om detta i fem års tid är så in i helvete klantigt och naivt. Vid flera tillfällen har han skickat in nya rekvisitioner (tex vid hyreshöjning) och därmed fått ny chans att sätta sig in reglerna men valt att ignorera dem. Inte OK. Är Sosse själv men har svårt att se hur han kan sitta kvar oavsett bevisat uppsåt eller ej.
Lisa
13 oktober 2011, kl 18:46
Hur det än ligger till, så ska nog inte en slarver vara partiledare för ett av Sveriges största partier.

Det funkar liksom inte.
Alex
13 oktober 2011, kl 18:56
Det är svårt för dig att vara objektiv då du är socialdemokrat. Juholt är en ledare. Ledare ska inte göra sådana hära misstag. Du är ingen ledare.
Howden
13 oktober 2011, kl 18:59
Juholt har slarvat alt. varit lite girig p.g.a. bostadsbidrag.

Jämför detta med Carl Bilds förehavanden i Lundin Petroleum. För inte så länge verkade de i Ogaden i Etiopien med alla fruktansvärda saker som hände där. Lundingruppens bolag Africa Oil har fortfarande två oljefält där. Carl Bildt är Sveriges utrikesminister och har denna sorts saker på agendan. Detta skrivs det numera nästan ingenting om.

Vad är värst?
Kristoffer
13 oktober 2011, kl 19:02
@Louise
Självklart inte pga hennes kön utan för att hon stal över 50 000, varav en liten del gick till Toblerone-köp i kiosken. Du kan väl inte på allvar tro att någon får ta timeout, som effekten blev, för att hon köpte lite godis? Hur gammal är du?
az
13 oktober 2011, kl 19:03
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/uppsatet-avgor-utredning-mot-s-ledaren-hakan-juholt_6548423.svd

Nöjd? Utreder uppsåtet=exakt det du efterfrågar.
Anna
13 oktober 2011, kl 19:10
En slarver. Hmm. Är det okej för mig som har enskild firma att skylla på att jag är slarvig om bokföringen inte går ihop. Nej, just det. Då blir det liv i luckan minsann. Men när politiker gör det kallas det av dig för slarv. Nu är du för blåögd Alex!
GuggeFire
13 oktober 2011, kl 19:11
Alex din fitta. Aftonbladet drog igång detta, inte Expressen.

OnT: Jag anser att Juholt är intelligent nog att under fem års
tid inse att något med hyresbidraget inte stod rätt till. Det kan
han inte bestrida... så han bör avgå.
Estetica
13 oktober 2011, kl 19:14
Att kleptomani smittar..det visste faktiskt inte jag..!
Men tydligen i fallet Juholt - Lindgren..!
Uppsåt fanns alltså och därmed är paret Juholt - Lindgren förbrukade..!
Kär o galen..OK..!
Men såå kär o galen..att man själ skattemedel..!
amanda
min blogg amunds.blogg.se
13 oktober 2011, kl 19:16
så rätt så rätt! jag känner inte heller att jag har någon anledning att tro att han gjort det med flit. han lär ju ha tillräckligt med pengar ändå liksom, varför skulle han tycka det var värt att riskera ett sånt här scenario för pengar som förmodligen inte gör så stor skillnad för honom? självklart har han gjort fel i sitt slarv och kanske oroat sig för lite, men att jämföra det med stöld tycker jag är orimligt
Kristoffer
13 oktober 2011, kl 19:17
@Howden

Utveckla gärna. Varför skulle Bildt lastas för sådant som har hänt innan han blev utrikesminister? Bara för att han är utrikesminister så kan det väl inte vara hans ansvar att städa upp allt elände i världen.
Nora
13 oktober 2011, kl 19:27
Fast det tillhör väl alla arbeten att ta reda på vilka regler som gäller? Är han så "slarvig" så får han väldigt gärna tömma sitt skivbord och åka tillbaka till Småland. Tror han är en fuskare som många andra. Mycket vill ha mera!
Martina
13 oktober 2011, kl 19:27
Men en slarver, är inte det att välja mellan Pest eller Kolera. Förhoppningen är väl att han ska bli Sveriges statsminister, då har jag till och med hellre en fuskare än en slarver som ska styra landet.
Om jag nu måste välja.
Magnus
13 oktober 2011, kl 19:32
Allvarligt, utan att ha läst en enda kommentar ovan, så är det väl ganska uppenbart att herr Juholt är en sniken snål smålänning som gör allt för att profitera på skattebetalarnas bekostnad. Han hade helt enkelt aldrig räknat med att bli partiordförande och småfuskade lite här och där för att gynna sin egen redan feta plånbok. Han är en falsk sosse, liksom sin föregångare Persson som lever med löjrom och gåslever på sin herrgård. Sorgligt. Sant.
Peter
13 oktober 2011, kl 19:45
En person som ska leda ett land, bör som minsta krav kunna ta hand om sin egen ekonomi. Juholt kan bokstavligen dra åt helvete. Falske fan.
61
13 oktober 2011, kl 19:51
Det handlar om omdöme och förtroende, Att tänka sig att representeras av en slarver med dåligt omdöme och som inte heller förstår vad det innebär att bygga upp ett förtroende. Skulle inte kunna tänka mig att det kan fungera som statsminister. Avsätt honom och börja leta efter en person som har gott omdöme
Albin
13 oktober 2011, kl 19:53
Håller med dig om att han troligtvis bara är en slarver Alex. Och jag håller med dig till fullo att tidningarna inte skriver något om uppsåt. Men jag tror att många har svårt att få förtroende för en partiledare som just är en slarver. Om han inte kunnat hålla reda på sin egen ekonomi kan det bli svårt för honom att sköta landets ekonomi. Själv har jag svårt att få förtroende för en sådan partiledare, vilket jag tror flera har. Jag menar, en slarver som du och jag skulle aldrig klara av att sköta Sveriges ekonomi. Samma kanske gäller Juholt?
KK
13 oktober 2011, kl 19:54
Man kan undra vilket uppsåt dessa "säkra källor" har, som gräver upp nya saker om Juholt hela tiden. Börja gräva bland övriga politiker i riksdagen, så får nog 75% gå. Känns ju som om ägarintressen i lågbetalande vårdbolag, och oljeaffärer i u-länder är en smula värre.
Johan
13 oktober 2011, kl 19:57
Alex,

Att han 'slarvat' med hyrbilar, bostadsbidrag och tjänsteresor är endast en fasett av helheten. Glöm inte hans vinglande i Libyenfrågan, den skämmigt behandlade skuggbudgeten, dolkstöten i Morgan Johansson. Hans kvinnoförnedrande skämt och hans skabrösa beteende på semestern i Turkiet är som de säger peanuts i sammahanget.

Min fråga till dig - kan du verkligen - med denna helhet - se honom som vår regeringschef?
13 oktober 2011, kl 20:00
Min sambo fick mig att förstå att jag inte var konstig eller udda, det var bara mina signalsubstanser i hjärnan som inte vill funka som de ska...

http://endepression.blogspot.com
Fredricsson
13 oktober 2011, kl 20:03
Men blubb blubb!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/uppsatet-avgor-utredning-mot-s-ledaren-hakan-juholt_6548423.svd
sissi
13 oktober 2011, kl 20:15
Jag är för att förlåta. Med eller utan uppsåt. Men tror inte direkt att det handlar om uppsåt här.

Däremot så har lagar instiftats så den vanliga medborgaren blir åtalad även om uppsåt inte funnits, och då tycker jag inte det är rättvist att han kommer undan såvida han och partiet tydligt börjar visa tilltro för individen och sträva efter en mer medmänsklig syn överlag. Det funkar inte att en politiker inte har karensdagar när de säger upp sig självmant, när a-kassan ger karens på typ 60 dagar för en vanlig medborgare. Det är människoförakt och misstro för mig. Och ja, det är något som även sossarna börjat misstänkas för. Alla ses potentiella bidragsfuskare. Hellre att lite pengar för mycket betalas ut och man kan behandla varann med tilltro och medmänsklighet.

Behandla andra såsom du vill bli behandlad själv.
Markus
13 oktober 2011, kl 20:18
Frågan är då, istället, om vi vill ha en slarver som stadsminister? Visst är det mänskligt att fela men det krävs mer av en stadsminister än vad som krävs från dig och mig.

Fortsatt trevlig torsdagskväll!
Sten Sture
13 oktober 2011, kl 20:22
Livets jämvikt: när det går bra för en av ens hjältar går det dåligt för en annan av ens hjältar. Om Tranströmer får Nobelpriset så är det väl inte mer än rätt att Juholt åker dit med handen i syltburken.

För var ärlig nu. Det ser man ju på han. Han är ju en sån där fackpamp som inte åstadkommer något utan endast åker snålskjuts på ärliga människors skattepengar.

Det som gör mig illa till mods är ditt till synes närmast okritiska stöd för Juholt. Akta dig, om det visar sig att du har fel så kommer du att se minst lika bortgjord ut som dem som ställde sig bakom Nixon under Watergate-skandalen på 70-talet. De som inte brydde sig om skuldfrågan utan var förblindade av ideologi.

Glöm inte heller att uppsåtsfrågan kan visa sig vara helt irrelevant. Om den pågående undersökningen visar att han inte visste att han gjorde fel så kanske han ändå åker dit på att han borde ha vetat att det var fel. Straffrättsligt eller i folkets domstol om det visar sig att oaktsamhets-standarden inte gäller för riksdagsledamöter.
Arg
13 oktober 2011, kl 20:36
Jag tycker ditt nästa inlägg ska vara att be om ursäkt för ditt idoitinlägg. Jag hyser stor respekt för dig och vad du skriver och finner ditt sätt att skriva i övrigt är mkt roande, men det här var bara korkat rakt igenom och icke genomtänkt...som om du måste trycka fram något om hela juholt saken. Jag vet att du har blivit mer mänsklig och ödmjuk med din senaste blogg...men vem har gått och sagt att du oxå ska bli korkad....inte igen tack!
.
13 oktober 2011, kl 20:36
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/ar-det-tillatet-att-vara-s-ledare
Arg
13 oktober 2011, kl 20:43
Är det möjligtvis så att du kanske är så genial att du vet exakt hur du ska provocera folk eller är du bara så enkel som dum i huvudet när det kommer till detta inlägg????
Jo
13 oktober 2011, kl 20:50
Skitsnack. Du tycker bara så här för att du själv är sosse. Hade det varit en moderat som gjort så här så skulle du för länge sen anklagat honom innan granskningen var klar. Juholt är som alla andra sosse politiker. De lever inte efter sin egna politik. De är giriga och tror sig vara smartare än systemet. Även om han trodde att han gjort rätt, borde inte han som politiker ifrågasätta varför skattebetalare ska betala hans sambos del av hyran och hennes resor?! Nej då. De vill ha cash och leva flott. Kolla bara Göran Persson. Där har du en sann sosse!! Lägg ner hela skitpartiet.
Adam
13 oktober 2011, kl 20:53
Vi ska alldeles oavsett uppsåt eller ej inte ha en statsminister som är en klant av denna magnitud! Vem bryr sig om klantandet visar på att han är mänsklig eller ej?
Macke
13 oktober 2011, kl 21:01
För mig handlar det uteslutande om omdöme. Om man inte förstår att det ej är meningen att staten skall stå för kulbons hyreskostnad så har man dåligt omdöme. Om det sedan rör sig om 160000 SEK så har man väldigt dåligt omdöme. Har man dåligt omdöme så vill jag inte att man har en tung post i svensk statsförvaltning. Bye bye Juholt.
Macke
13 oktober 2011, kl 21:01
För mig handlar det uteslutande om omdöme. Om man inte förstår att det ej är meningen att staten skall stå för kulbons hyreskostnad så har man dåligt omdöme. Om det sedan rör sig om 160000 SEK så har man väldigt dåligt omdöme. Har man dåligt omdöme så vill jag inte att man har en tung post i svensk statsförvaltning. Bye bye Juholt.
Ali
13 oktober 2011, kl 21:11
Hur fan kan man tycka att detta handlar om slarv???? vem fan bryr sig, jag hade hamnat i finkan och blivit bankrutt i stort sett. Fyfan för dem som röstar på sossar. BLÄÄÄÄ
Lisa
13 oktober 2011, kl 21:17
Allt runt Juholt tyder ju på dåligt omdöme, redan vid val av "kulbo" borde man dra öronen åt sig. Han är inget att satsa på som partiledare; men det säger en del om partiet som sådant också. Vore skam att få honom som statsminister redan innan allt detta uppdagades då han hänger ihop med en bedragerska. Uppsåt eller ej - det är så korkat oavsett.
Jordanes
min blogg suehans.blogspot.com
13 oktober 2011, kl 21:28
Funderar på de två ordningsvakterna. Häromveckan när jag öppnade mina nyhetsappar upptäckte jag nya länkar, artiklar och bloggposter överallt på nätet. Trycket på dom är enormt, kanske har vi aldrig sett liknande inom svensk kollektivtrafik. Jag tycker verkligen att den här typen av granskningar måste göras. Det är till och med viktigt. Och ordningsvakterna har uppenbarligen inte agerat idealiskt.

Men vi tycks alldeles glömma bort uppsåtsfrågan här. Den är helt försvunnen. Det borde vara en viktigaste frågan av alla: gjorde dom detta i avsikt att plåga den unge mannen? Än så länge har ingen kunnat bevisa detta.

Den här typen av drev gör mig illa till mods. Det är sådana oerhörda krafter i rullning, och alla blir fartblinda och inte en enda journalist eller opinionsbildare ställer sig längre frågan om de gjort detta med flit.

Min bild av ordningsvakterna är att de var pressade. Precis som jag själv skulle vara. Det är mänskligt. Min bild är INTE att de gjorde som de gjorde med ont uppsåt. Jag har i alla fall inte sett någon tidning eller videoklipp bevisa den saken för mig.

Men det har vi helt glömt och kanske får de gå. Det är dystert, tycker jag.
Susan
13 oktober 2011, kl 21:31
Uppsåt eller ej, visar sig för det första vara väldigt opålitlig. Får man betalt för sin övernattningslägenhet, samt bor med sin sambo borde ändå en klocka ringa att ens övernattningslägenhet inte ska gälla ens sambo. Man är väl inte en och samma person? Om partiledare inte kan reglerna för hur bidragen ser ut för riksdagsledamöter, vad kan man ha koll på? Nu till uppsåt, han har lämnat felaktiga uppgifter, låtit bidrag speciellt för riksdagsledamöter betala hans sambos boende, bil etc. kostnader, det kan väl ändå inte vara helt oskyldigt? Okej om detta var någon sd-ledamot, de är ju tomtar...
mars
13 oktober 2011, kl 21:45
Så skriver profeten Alexander: "Den här typen av drev gör mig illa till mods"
Men drevet mot vakterna i tunnelbanan deltog hr Dracula i med liv och lust (2 blogginlägg.)
Men det var kanske en annan typ av drev? Alexander, du är en lika god kålsupare!
Malte Tourette
13 oktober 2011, kl 21:46
pitt
mars
13 oktober 2011, kl 21:55
Bilden börjar klarna.
Juholt är bara en sketen sussepamp som plötsligt fått storhetsvansinne. Som fortsätter att fiffla som dem alltid gjort, dra dumskallarna (=oss skattebetalare) vid näsan, Because they can.
bf8f2
13 oktober 2011, kl 21:57
En slarver missar att det finns bidrag att söka. Det är intressant att alla "slarvare" har en förmåga att söka rätt på att det finns bidrag att söka, kostnader att dra av etc, men aldrig hör man talas om att de missar att söka bidrag eller att de drar av mindre än de borde.

Intressant för övrigt att om jag är riksdagsledamot så BETALAR staten min extra bosättningskostnad, medan om jag som Svensson skulle få ett jobb på annan ort så får jag övertyga staten om mitt behov av dubbel bosättning (ex.vis att familjen finns kvar på ursprungsorten) för att kunna DRA AV min extra bosättningskostnad under högst ett år. Det är en viss skillnad i plånboken. Titta även på förmånsbeskattningen; jag som politiker kan ha årskort på SAS och SJ och resa hur mycket jag vill och kalla det tjänsteresa utan att någon kollar, medan om jag som anställd Svensson skulle råka ens ha möjlighet att ha en förmån så blir jag beskattad för det.

Jävla hycklare!
Aengellen
13 oktober 2011, kl 22:10
Nu har ju till och med Aftonbladet fått medge att Juholt faktiskt bara gjort precis som han ska, dvs fyllt i blanketten korrekt och skickat in de papper han ska. Sen kan man ju fundera över om han rent moraliskt gjort fel som inte själv påpekat att de nog ger honom för mycket pengar eftersom han inte tycker att man borde få för hela kostnaden om man bor där två (vi vet ju faktiskt inte om han betalar hyran själv eller om de delar på den). Men det har ju knappast varit det som varit detta mediedrevs fokus. Pinsamt Aftonbladet som drog igång allt!! Offentlig ursäkt kanske vore på sin plats?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13777812.ab
Anna
13 oktober 2011, kl 22:16
Hela utredningen om huruvida han kände till reglerna/hade blivit varnad tidigare är ju ett försök att ta reda på om han har gjort detta med ont uppsåt eller ej.

Om jag hade fifflat med pengar och det sedan uppdagades och min ytterst välbetalda anställning hotades så skulle jag blåneka in i det sista. Hellre låta folk tro att jag var underbegåvad än att erkänna att jag gjort det med flit. Så självklart kan man inte bara lyssna på vad den anklagade säger, man måste utreda.
Rickard
13 oktober 2011, kl 22:26
Det trodde jag inte om dig Alex.

Forstar att du som uttalad Socialdemokrat och med en ny "favorit-mysfarbror" du tycker om kande att (S) faktiskt skulle kunna skaffa sig en bra position.

Du gillar aven Juholt personligen da ditt lilla ego blev smickrat av hans medverkan i Schulman Show (som jag forovrigt tycker om).

Men att over huvud taget ta upp fragan om uppsat till diskussion gor mig besviken och uppgiven - du kanske inte ar sa vettig som du ger intryck av?

Det ar konsensus att socialdemokratiska / smalandska / snala manniskor roffar at sig - de tar hela armen innan handen erbjuds, och darigenom finns inte sa mkt att saga nar man tas med sina korvfingrar rotandes i kakburken.

Fordomsfull - ja, visst. Men en bla bil AR bla. En svart man AR svart. En fuskande sosse ar en.....

Slapp din stolthet och applicera den vanliga objektivitet som brukar spegla grunden till dina asikter.
Lotta
13 oktober 2011, kl 22:37
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13556876.ab

Varför reagerar ingen på det här!?!?! Detta står Annie bakom helt och fullt! 130 000 i bidrag på tre år!
Kristoffer
13 oktober 2011, kl 22:43
@Lotta

Därför att som jag skrev tidigare i tråden så begärde hon bara bidrag för halva bostaden, vilket är enligt reglerna.
sofia
min blogg sofiafridlund.tumblr.com
13 oktober 2011, kl 22:53
han kunde JU HÅLLT sig till reglerna, hohohooho gbg humorn!!
mars
13 oktober 2011, kl 22:58
Från det ena till det andra
När kommer din nästa Roman på bokhandelsdiskarna?
Och ska den verkligen heta "Bajsfesten 2"?
Niklas
13 oktober 2011, kl 22:58
Utan att vara superinsatt i frågan har jag förstått det som att Juholts ersättningar internt ifrågasattes redan 2009. Därtill historien med hyrbilsersättningen vid samma tillfälle som ersättning för privat bil. Det känns inte ärligt. Juholt känns inte som en ärlig person. Jag förstår absolut att folk tappar förtroende och inte vill ha honom i en ledande position. Jag vill inte att en person som inte klarar av att läsa enkla instruktioner eller försöker utnyttja systemet till sin egen vinning skall ha ett av de högsta ämbeten man kan ha i Sverige. Båda alternativen är lika illa. Visst, du är slarvig, men du leder inte ett land, du har aldrig påstått dig vara rätt person för det. Det är lite som när sökande till Idol sågas av juryn och säger att juryn inte har rätt att säga något, eftersom de inte sjunger bättre själva. Det är inte väsentligt, för juryn söker inte jobbet som popstjärna. Juholt söker ett jobb där slarv inte kan accepteras. Det kan aldrig vara fel att ställa krav på topp-politikerna.
M
13 oktober 2011, kl 23:17
Det är faktiskt skillnad på att slarva med sin privatekonomi och med landets finanser. Många är slarviga privat men väldigt ordningsamma i sitt yrke. Jag tror inte Juholt blivit vald ifall man sett tecken på att han varit slarvig i sitt yrkesutövande.

Jag tror att många politiker är slarviga privat men som politker går de in i en yrkesroll och har dessutom människor runtomkring sig som kan hjälpa dem med det som inte är deras starka sidor. Vi måste kunna ha ledare som inte är "perfekta" inom alla områden, men som kanske är väldigt skickliga på det som uppgiften innebär - dvs företräda och leda ett land, vara visionära, kunna entuasmera människor i tal och debatter osv.
M
13 oktober 2011, kl 23:20
ps. Tycker förresten det är märkligt att centerparitets Annie Löf knappt verkar få några reaktioner när hon nämner att Margaret Thatcher är en politisk förebild för henne!
Sven
13 oktober 2011, kl 23:33
Alex för fan, Aftonhoran har ju varit 7 resor värre än Expressen i detta fall. Jag hoppas du spottar Lena melin i ansiktet om du ser henne. Din arbetsgivare har varit rent av vidriga och de trodde jag du skulle ta upp, inte att de var expressen.
jon
14 oktober 2011, kl 00:21
Alex, vill du ha Juholt som din statsminister?
Linda
14 oktober 2011, kl 00:25
Om detta handlade om en "vanlig" människa så borde man absolut räkna in om det var deras uppsåt att ta ut för mycket i ersättning, men i det här fallet handlar det om en partiledare. En partiledare som mycket väl hade kunnat bli statsminister. En sådan person ska inte få göra sådana här misstag, vare sig de är med flit eller inte. Håkan Juholt respekterar uppenbarligen inte skattebetalarnas pengar för fem öre, så att ha honom som kandidat till att bli Sveriges nästa statsminister skulle bara vara absurt.
Tom
min blogg http://kontemplera.nu
14 oktober 2011, kl 00:37
Du får vara en slarver, jag får vara en slarver, min mamma får vara en slarver och den som jobbar i kassan på ICA får vara en slarver.

Men den som är ledare för Sveriges största parti och således är en framtida statsministerkandidat, får INTE vara en slarver.
Elsa
14 oktober 2011, kl 01:06
Jag vägrar betala för kulbons lägenhet! Så kul ska vi inte ha det.
kiss
14 oktober 2011, kl 01:10
Det är så grymt äckligt att så många i riksdagen är yrkespolitiker sedan den dagen de blev myndiga. Hur kan man med gott samvete företräda ett arbetarparti när man fan aldrig har jobbat på riktigt?! De har en så skev verklighetsbild att jag faktiskt tror att Ljugholt inte haft en tanke på att reflektera över om han gjort fel som fuskar med bidrag och reseräkningar. Det är så vedertaget i den värld han lever så han tror att det är rätt.
Äckligt! Partipolitiska avskum! Ingen borde få sitta i riksdagen mer än 2 mandatperioder i stöten och det borde vara krav på att man har säg typ 10 års yrkeslivserfarenhet från ett jobb eller arbetslöshet eller sjukskrivning. Alltså erfarenhet från ett riktigt liv - inte från ett låtsas liv med generationer av mygel inavlat - dvs livet som yrkespolitiker sedan verksamheten i ungdomsförbunden.

Skäms på er!
kenneth
14 oktober 2011, kl 02:10
Jag har hört rykten om att Håkan plockade ut halva hyran från kulbon också. Kulbon är nu Intesåkulbon.
packardbell
14 oktober 2011, kl 03:15
Sossarna tycks ha eller ha haft många slarvrar i sina led. Men - jag misstänker starkt att många politiker skor sig på samma sätt. Hur var det nyss med Annie Lövs folkbokföring och bostadsbidrag t ex.
Riksdagspolitikerna ska inte leva i lyx medan sjuka, funktionshindrade och pensionärer får minskningar.
kristina
14 oktober 2011, kl 06:55
Låginkomsttagare som slarvar.. då heter det förskingring det är lika synd om dom då
Mikael
14 oktober 2011, kl 07:31
Bedrövligt av Juholt, klart som fan att han har koll på läget. Har han inte det, då är han inte kapabel till att vara statsminister. Lite jävla ordning får det ju vara !
mars
14 oktober 2011, kl 08:02
Så skriver och frågar profeten Alexander: "Men vilket var Juholts UPPSÅT?"
Vi är nog många som tror att Juholts uppsåt var Roffa, Roffa, Roffa, Roffa (det är ingen som märker nåt)
M
14 oktober 2011, kl 08:08
"gjorde han detta i avsikt att lura till sig pengar? Än så länge har ingen kunnat bevisa detta." Det spelar egentligen ingen roll, för med avsikt eller ej så är människan inte lämplig som partiledare. Om han inte kan hålla ihop sitt liv och sina räkningar, hur ska han eventuellt styra ett land? Kommer han sätta Sverige i kris efter 2014 och säga att det inte var hans avsikt sen? Jag vill ha en opposition som är skarp, ansvarsfull och intelligent. För om Juholt inte hade någon avsikt så är människan bara dum.
Christian Lindell
min blogg www.ettannatsverige.wordpress.com
14 oktober 2011, kl 08:30
Jag går ner på stan, intervjuar och fotograferar människor jag träffar och presenterar sedan mitt resultat i form av reportage. Tanken är att inspirera och öppna upp!

Ta ett titt!
www.ettannatsverige.wordpress.com
Lisen
14 oktober 2011, kl 08:31
Slarvar. Ja men hur slarvig får man vara! Det är inte ok när man är partiledare till Sveriges största parti med sikte på att bli statsminister!! nu är du dum!
Hur fn kan man slarva med att fylla i rätt siffra för hyran. hur fn kan man slarva med hyrbil plus ta ut milersättning. Hur kan man glömma betala tillbaka outnyttjade förskott. Det är MINA pengar han slarvar med det är inte ok!!! Juholt är en läskig typ. Han pratar med härskarteknik i rösten. Inte ok! Nä han får nog stå sitt kast. Men det kommer inte bli mitt fel i alla fall om han blir statsminister!
Fredrik
14 oktober 2011, kl 08:41
Så sant! Jag har frågat mig exakt samma sak hela veckan. Han kom in och gjorde en fantastisk prestation i tisdagens partiledardebatt i riksdagen men det är det ingen som bryr sig om i media.
Det värsta är alla ytliga människor vi har i landet som bara läser rubriker och sen dömer folk utifrån det. Usch för detta land just nu!
mars
14 oktober 2011, kl 08:57
Varför betalar han tillbaka 160'000 kr med blixtens hastighet (Einstein hade blivit imponerad!) om han har rent mjöl i påsen?
Han måste ha varit medveten om att han gjort fel.
Martin
14 oktober 2011, kl 09:03
Klart du håller på Juholt han har ju varit med i ditt program.
Carl
14 oktober 2011, kl 09:41

Från din twitter: Tänker på @fwikingsson. "Träffade han alldeles efter att han bråkat med en biker." Tänker på armen hanses.

Varför använder du inte grammatik i ditt språk på twitter: Du kan förhoppningsvis skilja mellan han/honom. "´Hanses" är troligen dialektalt och kan accepteras.
"Han" när det ska vara "honom" tyder på dålig hantering av svensk grammatik.
Lussan
14 oktober 2011, kl 09:44
Samtliga i riksdagen fifflar, tävlar om vem som kan sko sig mest på skattebetalarnas pengar (M, C+FP).
Nisse
14 oktober 2011, kl 09:49
Jag tycker det skulle vara intressant att få veta vem som rent fakiuskt har betalat hyran.

Ponera att det är sambon (lägenhetsinnehavaren). Då har Juholt begärt bidrag för en utgift som han inte haft ! Detsamma är fallet om han skulle ha ersatt sambon med halva beloppet eller fått tillbaka halva beloppet av sambon..
emma
14 oktober 2011, kl 10:07
håller med dig alex!
mer av intresse; http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/ar-det-tillatet-att-vara-s-ledare
mari
14 oktober 2011, kl 10:15
om det hade varit en moderat som hade gjort likadant hade du inte låtit så där! du hade inte sagt att han/hon var mänsklig precis som du då! eller har jag fel?
Freddie
14 oktober 2011, kl 10:20
Hoppas inte Juholt får avgå...han är det bästa som hänt oss som röstar på Alliansen.
Lussan
14 oktober 2011, kl 10:27
Freddie du är så rolig Sverige har enorma statsskulder, så ni biter er själva i svansen hahahaha. Tur att vi inte har EURO som ni talade som varmt om hahahahaha efter det som händer i Grekland mfl......Vi har andra problem i Sverige som alliansen inte löser så njet ni blir inte långlivade,,,

Vattenfall har kärnkraftverk i Tyskland om det händer olyckor med dessa så får de svenska skattebetalarna stå för fiolerna, inte Vattenfall, think about that.
Lussan
14 oktober 2011, kl 10:30
Jag tror att det blir ett tredje världskrig MED kärnvapen. Måltavlorna kan mycket väl vara kärnkraftverk vi lever i en mörk och dyster tid med mycket ondska, inte ens alliansen kan rädda oss ur det.
Härådär
14 oktober 2011, kl 11:02
Det räcker inte med politisk kompass det behövs en moralisk också!
Å slarver.........nåja, då hade han glömt att lämna ansökan å div krav om ersättningar!!!!!
Anna
14 oktober 2011, kl 11:04
Juh. ska leda ett land, hade nog varit bättre han sagt att han gjort fel och visat ödmjukhet, inte att jag visste inte... regler.
Nej bort med han en stöddig gubbe, som tjänar 140 tusen i månaden och ändå ska flå till sej mer, undrar hur ofta han betalar sin lunch själv som oss alla andra?
Tina
14 oktober 2011, kl 11:41
Det hjälper tyvärr inte. Det går inte att vara ledare för Sveriges största parti och göra anspråk på att bli statsminister och samtidigt fått bidrag på felaktiga grunder på nästan 200 000 skattekronor. Det ställs krav på var och en som söker bidrag att ha koll på vad som gäller. Att sätta sig in i regelverket. Det kan inte vara för mycket begärt att kräva detsamma av en av Sveriges högst uppsatta och välbetalda politiker. Det handlar om förtroende. Tyvärr. Lika lite som det går att gå på sexklubb när man är Sveriges konung, så är det ok att ansöka om bidrag till sitt boende som statsministerkandidat på felaktiga grunder. Juholt har 144 000 kronor i månadslön och cirka 30 års erfarenhet från politiken. Han borde ha större förmåga. Det är rätt att ställa krav. Punkt.
Frida
14 oktober 2011, kl 12:44
1. Behöver en person som tjänar 140 000:- i månaden bidrag? 2. Den "vanliga" medborgaren får bland annat avslag på bostadsbidrag för att den har precis så att den klarar sig. Havandeskapspenning för att "cheferna kan väl placera om dig så att du inte behöver lyfta". Han får gärna fuska men stå inte och säg att du är socialdemokrat och kämpar för solidaritet.
Summasummarum
14 oktober 2011, kl 14:30
Så här är det; Juholt har aldrig begärt dubbla ersättningar. Han har enbart berättat vilken hyra han har. Skälet är att det var den enda fråga som stod på pappret som undertecknades av både honom själv och hans sambo.

Detta är fakta.

Han har lämnat uppgift om vilken hyra han har och han har deklarerat vilka som bor i lägenheten. Exakt de uppgifter som myndigheten efterfrågade.

Även borgare bör kunna ta in en sådan här sanning, trots att media som vanligt piskat upp deras sinnen som vore om dom pavlovska hundar. I Reinfeldtland är det snart som i Putinland, medierna är statskontrollerade och tidningarna skriver det makten önskar. Och på kanterna av kortegen står lyckliga borgare och hurrar...
Anders
14 oktober 2011, kl 16:02
Vilket uppsåt har en ensamstående tvåbarnsmamma i Bandhagen som inte orkar sätta sig in i de snåriga regelverken för f-kassa, socialbidrag och liknande. Det blir ett jävla liv om hon "lurar" till sig några extra kronor. Jag tycker att vi kan förvänta oss mer av en statsministerkandidat. Det är tydligt att han inte har den moraliska kompassen som han, i egenskap av socialdemokratisk ledare, borde ha. Småsaker kanske, men ändå. Vi förväntar oss lite mer av en social demokrat (avsiktlig särskrivning) Att stå och skryta om sitt fejkade Bossbälte utan att tänka på vilka arbetsförhållanden den som tillverkat det haft. Att inte ens ifrågasätta det faktum att svenska skattebetalare betalar hyran för hans sambo är ytterligare ett exempel. Han tycker att det är OK att jag betalar för hans sambo. Varför? Är han ingen reflekterande människa?

Varför ska svennebanan avhålla sig från att fuska när våra toppolitiker kan göra det ostraffat? Det är enligt mig den viktigaste frågan innan Juholt kan sitta kvar.
Johanna
14 oktober 2011, kl 16:15
Ja, han är säkert en slarver men som ledare för Sveriges största parti ska man inte slarva med skattebetalarnas pengar! Man får inte visa en sådan nonchalans som han har gjort. Hade vi vanliga människor chansat på samma sätt om vi sökt bidragspengar så hade vi hållits ansvariga.
Martin
14 oktober 2011, kl 17:13
Ha ha!

Och vem var det som förra veckan helt oreflekterande slängde upp en länk och i svepande ordalag piskade upp stämningen mot tunnelbanevakternas ingrepp mot grabben som åkte mellan tågen? Vilken dubbelmoral!

Vaddå uppsåt? Alltså, detta är en juridisk term som nödvändig för att döma ngn för vissa brott. När det gäller andra typer av förseelser och överträdelser mot "interna" föreskrifter är detta irrelevant.

Lotta
14 oktober 2011, kl 17:19
@Kristoffer och alla er som ropar stöld/mygel/slarv och så vidare!

Juholt har också handlat enligt reglerna (läs t.ex. DN)! Detta drev skulle alltså lika gärna kunna drabba Annie Lööf eller andra som gör på samma sätt. Det här är inte slarv, han har gjort RÄTT. I blanketten ska han ange hyran för lägenheten, inte hur mycket pengar han söker för! Han ska också bifoga en hyresavi som bekräftar hyran. Han har också uppgett att han bor med sin sambo. I så fall borde han väl ha fått pengar för halva hyran om nu regelverket säger det? Han har bara fyllt i blanketten som han ska. Jag blir oerhört skrämd av allt hat som så många av er spyr ut! Tack Alex för att du är en reflekterande människa!
mymmel
14 oktober 2011, kl 19:08
Jag ångrar mig från min kommentar. Jag orkade inte läsa allt som skrevs där ett tag, jag läste de inledande artiklarna och har sen bara sett rubrikerna. Nu känner jag att det här drevet saknar proportion. JÄMFÖR DETTA DREV MED DET LILLA TRYCK BILDT UTSATTS FÖR. HAN SATT OCH LJÖG I SKAVLAN OM SITT FIFFEL, DET ÄR ALLA ÖVERENS OM MEN DREVET GÅR NÅGON HELT ANNANSTANS. SITT KVAR JUHOLT. Om jag som inte är sosse kan tänka om så kan nog era egna väljare göra det.
Ana_Lista
14 oktober 2011, kl 20:00
Juholt är en tönt.
Uppsåt eller inte uppsåt är ointressant i det här läget.
Han missbrukar våra skattemedel.
Juholt uttalar sig tvärsäkert i frågor där han har nollkoll.
Jag vill inte färdas i en skuta där kaptensaspiranten inte visar intresse för uppgiften.
Det vore som att göra dig till chef för en symfoniorkester...
Anna
14 oktober 2011, kl 21:02
Men herregud hörredu. Det är väl inte SLARVIGT att på allvar (?) TRO att skattepengar skall betala hans sambos hyra? Slarvigt?! Nä. Det är bara skithemskt. Att han inte förstår, tycker, att det faktiskt finns männsikor som så himla mycket bättre behöver dom pengarna. Sjuka barn. Hemlösa. Ensamkommande flyktingbarn. Och han ska va sosse? Jag är mer sosse än Juholt. Och då röstar jag inte ens på dom. Media har så himla fel vinkling på den här storyn.
Therése
14 oktober 2011, kl 22:55
Men hur har karln lyckats få bostadsbidrag över huvud taget? Vad har han haft för inkomst? Kan nån svara? Trodde bostadsbidrag var för fattiga människor.
charlotte
14 oktober 2011, kl 23:11
det är väl klart att han gjorde det i avsikt att lura av oss på pengar om han nu lurade av oss pengar!
Daniel Herneson
14 oktober 2011, kl 23:45
Jag vill belysa detta från ytterligare en vinkel. Juholt är ju tillsammans med en kvinna som är dömd för bedrägeri får några år sedan. Detta talade han ut om när han tillträdda som partiledare och det var ett par dagars ståhej om det då också. Jag kan ju tycka att en partiledare för såssarna och hans sambo som tidigare är dömd för bedrägeri borde vara ytterst försiktiga när det gäller att ta emot privata bidrag. Varje krona som kommer in i detta hushåll borde granskas mycket kritiskt eftersom han är i den sits han är och hon sitter på sin andra chans här i livet. Hur tänkte hon kan man ju undra. "Här är jag, med en tidigare dom för bedrägeri och min hyra betalas helt av staten.... ja, det är nog helt i sin ordning!"

Nu är den här kvinnan inte en offentlig person och så, men jag kan inte sluta tänka på denna fråga. Hur tänkte hon.

Jag kommer nog aldrig att rösta på såssarna, men jag blir riktigt orolig för Sveriges demokrati när jag ser hur Juholt beter sig. Vem skall utmana alliansen på riktigt? En stark regering kräver en stark opinionsbildning. Om man skulle likställa opinionens försök att utmana regeringen vid en fotbollsmatch, så liknar det en lördagsfight mellan Mjällby vs Barcelona. Och läktarna är fulla.
Gra
15 oktober 2011, kl 21:50
Nu har sanningen kommit fram...Juholt ger ett ärligt och starkt intryck, så jag tänker ta tillbaka mina ord från
den 13 oktober 2011, kl 14:03. Hoppas han håller samma målmedvetna framtoning ändå till valet 2014. Vem vet, vi kanske får ett tryggare och rättvisare samhälle tack vare honom.
Jenny
16 oktober 2011, kl 20:06
En riktigt välskriven blogg som tar upp ett viktigt ämne som berör flera hundratusen svenskar.

http://pluribusevinst.blogspot.com/
Sofia
20 oktober 2011, kl 15:50
Mårten Schultz skrev en intressant krönika i DN igår om när folk i allmänhet börja slänga sig med juridiska termer. Jag vet inte vilket brott Juholt är anklagad för, men är det till exempel tjänsteförseelse så kan detta brott begås på grund av oaktsamhet också. Då spelar det ingen roll om han hade uppsåt eller inte, så att släpp den juridiska biten och diskutera hans förtroende som folkvald politiker istället.
Ella
24 oktober 2011, kl 17:48
ok han är en slarver. Han är därför rökt som stadsminister.
Ella
24 oktober 2011, kl 19:35
Statsminister.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Kontakt: Alex.schulman@aftonbladet.se

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close