Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Pensionärer... Don't Get Fooled Again!

Det var väntat. Vi har väntat. Och pensionärerna får vänta, på någon reell förbättring. Alliansen kom idag med det egentligen första större "vallöftet", och lovar "sänkt" skatt för pensionärer.

5 miljarder. Över tre år. Det låter mycket. Det är inte så mycket.

Allianspartierna säger själva att det för någon med full garantipension innebär ca 1200-1400 kr, per år.

Om vi då återigen tittar på vad det sk jobbskatteavdraget innebar för pensionärerna då? Nej, just det, det bidde ingenting där nej. För pensionärer är bara viktiga i valtider. För de arbetar ju per definition inte, och arbetslinjen gäller, för det säger Reinfeldt hela tiden. Men ändå, vi tar och ser på lite siffror.

Tabellen nedan visar hur jobbskatteavdraget gör att en sjukskriven, eller pensionär, idag betalar uppåt 1000-1300kr mer i skatt på samma inkomst jämfört med någon som arbetar. Fast per månad, inte per år.

jobbsaktteavdraget för sjuka och pensionerade
(Tabellen från kallasverige.se )

Så, i praktiken har alliansen alltså först sett till att en pensionär förlorat säg i snitt ca 1200kr per månad i relativ köpkraft jämfört med en arbetande, genom den senaste skatteomläggningen.
Dvs 1200*12 = minus 14 400kr per år i relativ köpkraft, jämfört med en som fortfarande arbetar.

Och nu när valet närmar sig vill de försöka visa att de visst tänker på pensionärerna, genom att "sänka" skatten för denna grupp med nästan 1400kr per år.

(Och enbart för pensionärer födda före 1937. För de vet ju att det i tidningsrubrikerna kommer att stå "Sänkt skatt för pensionärer", utan närmare specifikation. Och så får de ut lite valpropaganda utan att behöva betala så mycket.)

Vi känner igen taktiken från när Carl Bildt nyligen försökte hävda att alliansregeringen tredubblat biståndet för demokrati till Ryssland. Fast han glömde säga att alliansregeringen först skurit ned detsamma, till en tiondel av det ursprungliga läget. Precis samma sak nu i pensionärsskattefrågan. Först skär man, så att en pensionär förlorar ca 1200 kr per månad i köpkraft jämfört med en arbetande medborgare.

Sen lovar man alltså nu en "skattesänkning", så att samma pensionär ska "få" ca 120kr mer per månad.

Slutsumman för vår pensionär är då i alla fall minus 1080 kr per månad, dvs minus  12 200kr per år i jämförd köpkraft sen den moderatstyrda alliansen införde sin "arbetslinje", och skapade det samhälle där pensionärer, sjukskrivna och arbetslösa ska betala mer skatt än andra på motsvarande inkomst. Det tycker i alla fall jag är fel i grunden. Och det är pinsamt tydligt hur alliansen egentligen ser på sjuka, arbetslösa och pensionärer.

Lånar några rader från ett par andra pensionärer, Roger Daltrey och Pete Townshend i The Who, ur deras klassiska låt "Won't get Fooled Again".

We'll be fighting in the streets
With our children at our feet
And the morals that they worship will be gone
And the men who spurred us on
Sit in judgment of all wrong
They decide and the shotgun sings the song

I'll tip my hat to the new constitution

Take a bow for the new revolution
Smile and grin at the change all around me
Pick up my guitar and play
Just like yesterday
And I'll get on my knees and pray
We won't get fooled again
Don't get fooled again!

 

41 kommentarer
Maria_Anna
27 mars 2010, kl 16:37
Jag reagerade likadant som du, snälla gå inte på det! Hela tiden sen de kom till makten så har det varit:
De tar med ena handen, sen ger de tillbaka en ytterst bråkdel med andra handen.
Och vips; de har gett massor!!!!!
silvertörne
27 mars 2010, kl 22:14
Precis. Den ena handen vet precis vad den andra gör...
Jörgen
27 mars 2010, kl 16:40
Pensionärerna har inte förlorat någonting, eftersom deras skatt inte har höjts, faktum är att den har sänkts, men mindre än för arbetare. Detta innebär att vissa har vunnit, och andra har vunnit mer. Jag kan hålla med om att pensionärernas skatt borde sänkas mer än vad som nu görs, något som dock inte är möjligt i kristider.
silvertörne
27 mars 2010, kl 22:25
Tack för din kommentar. Pensionärer, sjukskrivna och arbetslösa har förlorat i relativ köpkraft. Det är väl för övrigt tveksamt om någon 'vunnit' något? Eftersom alla nu måste betala kompletterande privatförsäkringar eftersom vår allmänna sjukförsäkring genom alliansens försorg inte längre fungerar för tex de som drabbas av långvarig sjukdom. Höjda avgifter till bla a-kassa och sjukvård äter också upp en hel del av pengarna man 'fått' i jobbskatteavdrag. Det handlar alltid i slutändan om prioriteringar. Reinfeldts gäng har sett till att pensionärer och sjuka har mindre pengar att röra sig med, för att ge mer till de som arbetar och mest till de som tjänar bäst. Det har väl ingenting med kristider att göra? Det är bara alliansisk fördelningspolitik.
storfiskarnizze
27 mars 2010, kl 16:42
Östros motsvarande valfläsk innehåller de ytterst viktiga orden STEG FÖR STEG !!! Observera formuleringen !!! Inga löften ges ÖHT om hur mycket skatten kommer att reduceras eller när detta sker. Ett riktigt stinkande vaälfläsklöfte som betyder noll och ingenting. Det är nog bara de mest senildementa som som behöver hjälp med valsedlarna som går på dylika finter. Politiker är skit och dom visar det dagligen.
silvertörne
27 mars 2010, kl 22:33
Hej Storfiskarnizze. Hoppas du har rätt i att de flesta genonskådar så här tydligt substanslöst valfläsk. Vi får väl se senare i valrörelsen exakt hur det andra blocket tänkt göra i skttefrågorna. Som väljare gäller det att se upp och verkligen analysera alla utspel som kommer. Man måste läsa på, och inte fastna i de braskande rubrikerna om sänkt skatt eller höjd ditten och datten. De är som du säger oftast bara pråligt utanpåverk, dvs valfläsk. I de mer finstilta texterna kan man hitta större delar av sanningen bakom parollerna. Politiker och deras mediatränare är proffs på att få besk medicin att låta ambrosia med hjälp av luriga formuleringar...
Islandsmamman
27 mars 2010, kl 16:43
Det var också min första reaktion: gå inte på den lätte! :-/
silvertörne
27 mars 2010, kl 23:27
Nej, hoppas verkligen den lilla hundralappen inte räcker att köpa pensionärsröster för... Man behöver se ett lite vidare perspektiv för att genomskåda falskspelet. Ha en skön söndag!
Jan-Olov
min blogg http://savhammar.net
27 mars 2010, kl 16:57
Det är klart att ni ska gå på den lätta, annars kommer ni inte få några realökningar alls. Visst de "röda" kanske lovar mer, steg för steg, någon gång i framtiden när ekonomin så tillåter. Borgarna ger det här nu, det är skillnad det.
Sen att skatterna på pension är för höga generellt är en annan sak, men det är inte borgarnas fel eftersom dom inte haft makten så speciellt länge.
Jag har aldrig förtått tanken med skatt på pension. Jag får pengar från staten som sedan staten tar tillbaka.
silvertörne
27 mars 2010, kl 22:38
Hej och tack för kommentaren. Det är väl till 100% alliansen som infört att pensionärer får betala 1100-1400kr mer per månad i skatt på sin pension än vad en arbetande gör på samma inkomst? Alla inkomster borde beskattas lika anser jag. Möjligen lite högre skatt på rena kapitalinkomster, eftersom de egentligen inte tilllfört något reellt värde till samhället. Men bara möjligen.
Margaretha Wikström
27 mars 2010, kl 18:07
Varför sänktes inte skatten samtidigt för pensionärerna, som jobbskatteavdraget infördes? Om nu alliansen är intreserad av pensinärerna, varför just nu? Det var ingen finanskris 2006.Klyftorna har ökat ,vi vill ha mer rättvist samhälle det har vi råd med, men med alliansens politik så får den som redan har,han får mer. Läs på innan ni röstar.
silvertörne
27 mars 2010, kl 23:35
Jag håller helt med dig i det, Margaretha. Jag tror att det är en låglönemarknad enligt amerikansk modell man är ute efter. Med många som tvingas ut i arbetsmarknaden så löner kan hållas nere. Och så att facklig verksamhet kan motverkas, eftersom ingen ska våga protestera när man är räddare för att bli av med en anställning. Mycket bra uppmaning du kommer med. Läs på innan ni ska rösta!
Kao
27 mars 2010, kl 20:29
Om pensionärerna går på detta fula valfläsktricks så blir jag djupt besviken - och varför bryr man sej inte om de pensionärer som är födde efter 1937, kan jag undra?

Det kommer att komma fler dylika utspel innan valet, vänta bara. Som vanligt går många på valfläsktaktiken i.st.f att se vilken ideologi partiet har i grunden - och vilken skit de redan ställt till med.

Kao
silvertörne
27 mars 2010, kl 23:38
Hej Kao. Kanske för att de räknar med att alla födda efter 1937 kan klara av att tvingas ut en sväng till i arbete? Du har givetvis helt rätt. Moderat politik är och förblir moderat politik, om än förklädd bakom fina vilseledande ord...
Hur
27 mars 2010, kl 20:39
är det möjligt att pensionärer förlorat pengar när man redan sänkt skatten på pension?

Visserligen inte lika mycket för de som arbetar, men ändå?

Nä, det nya arbetarpartiet har en politik som vänstern tappat bort för länge sedan. Så är det!
silvertörne
27 mars 2010, kl 23:43
Hej 'hur'. Pensionärer, arbetslösa och sjuka förlorar i relativ köpkraft gentemot de som får göra jobbskatteavdrag. Fördelningspolitik kallas det. Fast alliansens variant på den, går från de som redan har lite till de som egentligen har mindre behov av mer i plånboken. Så är det.
Hm
27 mars 2010, kl 23:58
Jadu, det var intressant att du tycker att dagens pensionärer är de som inte har något medans de som jobbar, d.v.s de som fått mer skattesänkningar via jobbskatteavdraget, är de som har mer.

Nu är det väl ändå så att den generation som har haft det bäst är pensionärerna. Dels har den sk 40-talsgenerationen haft det relativt lätt på arbetsmarknaden, dels är det den generation som är otvetydligt mest besuttna i dagens samhälle då de tjänade grova pengar under höginflationseran på 70- och 80-talet.

Dessutom får de pension dels från ATP som är ett mycket mer förmånligt system än vad kommande generationer kommer att få nyttja.

Jag tycker du har väldigt fel när du skriver om fördelningspolitiken i just det här fallet.

Att den sittande regeringen för en politik som syftar till att det skall löna sig att jobba, det är något jag är oerhört stolt över. Något som vänstern har missat för länge sedan, tyvärr.
silvertörne
28 mars 2010, kl 01:05
Inte ens klyschan 'det ska löna sig att jobba', behöver väl inte med nödvändighet medföra att man samtidigt försämrar för de som är för gamla eller sjuka för att klara av att jobba? Eller? Ska vi inte hjälpa till att ta hand om dem? Eller? Den lilla lilla skattesänkning som Reinfeldt & Co igår försökte köpa pensionärsröster för, gällde väl dessutom bara de födda före 1937. Alltså har det ingenting med fyrtiotalisterna att göra. Det rätta hade såklart varit att man beskattat inkomster från olika håll på samma sätt redan från början.
silvertörne
28 mars 2010, kl 01:11
sorry, det blev ett 'inte' för mycket i första meningen i kommentarssvaret ovan. Stryk det andra 'inte' så blir nog meningen lättare att förstå. Nu bjuder Silvertörne er en god natt...
Pellefantia
28 mars 2010, kl 10:46
tack för att någon som du som gillar siffror orkar presentera detta... Tänkte på en annan sak, nu när det talas om att använda överskottet i socialförsäkringen till sänkta skatter... Ett överskott producerar ju inget överskott framöver, när FAS 3 anställda som kostar skattebetalarna är de enda arbeten som tillkommer. På sikt urholkas socialförsäkringen....den här regeringen har sålt av alla statliga bolag som producerade vinster och trots det har vi fortfarande enorma underskott, kvar har vi bara kostsamma verksamheter... Det här kan ju inte hålla på sikt....
silvertörne
29 mars 2010, kl 10:21
Har du alldeles rätt i
trerk
28 mars 2010, kl 11:06
Bra att du lyfter fram siffror och statistik. Det är ju samma med avgiften till a-kassan. Först en rejäl höjning, som folk har glömt bort, sen sänker man lite och då kommer folks plånbokstänkande fram och man glömmer höjningen.
Lik förbannad har man en högre avgift.
silvertörne
29 mars 2010, kl 10:23
Tack. Ännu ett bra exempel. Det verkar uppenbart att det är en planerad strategi. Troligen med sikte just mot valet.
portolanseglaren
28 mars 2010, kl 11:22
-Strålande inlägg! Utomordentligt viktigt!
silvertörne
29 mars 2010, kl 10:23
Tack Sten.
Maria de Suède
28 mars 2010, kl 12:52
Typiskt tricksande med siffror för att det ska se bra ut...

Självklart tumme för ett viktigt inlägg!!!

Kram
silvertörne
29 mars 2010, kl 11:01
Tack Maria. Hoppas att alla genomskådar charaden.
Fråga
28 mars 2010, kl 17:38
Hur kan du påstå att man försämrat för pensionärer när att man sänkt skatten för de som jobbar visserligen mer än man sänkt skatten för pensionärer?

Alla har fått mer i plånboken, men visst man har sämkt mer för de som jobbar för att som du själv är inne på. Det skall löna sig att jobba.

Måste fråga, skall man i stället höja skatten? Hur leder det till att fler jobbar, att göra det dyrare att jobba?

Nä, ni vänster människor är bra knepiga. Det finns liksom ingen logik i resonemanget. Ibland undrar man hur ni får saker att gå ihop.
silvertörne
29 mars 2010, kl 10:29
Man har ju försämrat pensionärers relativa ekonomiska läge i samhället. Och sänkt skatt är inte med nödvändighet lika med förbättring.

Kan definitivt vara läge att höja en del skatt igen. Då kan man ju bla ge skola och vård mer resurser och kan nyanställa där, eller åtminstone slippa dra ned på verksamhet, som nu sker nästan överallt i Sverige.

Nä, ni högermänniskor är bra knepiga. Det finns liksom ingen logik i resonemanget. Ibland undrar man hur ni får saker att gå ihop... ;-)
En fråga till
28 mars 2010, kl 17:40
Det rätta vore att beskatta likadant skriver du. Fine, menar du då att de som tjänar lite mer skall betala samma skattesats som alla andra?

Det vore väl rättvist att alla betlade samma skattesats? Eller?
silvertörne
29 mars 2010, kl 10:44
Hej du, vad du nu heter eller kallar dig...

Det viktigaste är väl att de med samma inkomst, oavsett om den kommer genom pension eller ren lön, har samma skattesats.

Jag själv är inte principiell motståndare till rak skatteskala, åtminstone inte vad gäller inkomst av tjänst (dvs lön). Kanske skulle fungera vad gäller statlig skatt? Men det får man nog räkna en hel del på. Jag är varken politiker eller utbildad ekonom, jag är mer en vanlig tyckare. (Om än med visst siffersinne,logisk förmåga, och känsla för rent spel ;-)

Ett problem i debatten om skatterna tycker jag är att man ofta blandar ihop, eller inte särskiljer, statlig och kommunal skatt. De skattesänkningar som moderaterna haft som valkampanjord i vartenda val sedan början på 1900-talet rör ju den statliga skatten. Och det är sänkning av statlig skatt som Reinfeldt lånat pengar till. Det kan aldrig vara bättre att sänka skatter än att hålla en statsbudget i balans utan underskott.

Vad som skett senaste åren är ju att massor av kostnader skuffas över från stat till kommunerna, som då istället tvingas till höjningar av kommunalskatten.
En av de som INTE får mer i plånboken
29 mars 2010, kl 10:33
Alla får mer i plånboken??? Var är de pengarna i så fall. Bara för att de där i Alliansen SÄGER att alla fått mer i plånboken så stämmer det INTE på långa vägar. Verkligheten, vet politiker eller Alliansanhängare vad det är? Att leva i fattigdom tack vare de där, det är verkligheten. Istället för att hjälpa de svagaste har de bara slängt dem ännu längre ner medans de som redan har får mer. De slår krokben för vi som vill och försöker ta oss upp.
Klasskillnad? Herrskap och tjänstefolk? Vet du med alla frågor ovan här hur regeringen egentligen vill och gör med sin politik?
silvertörne
29 mars 2010, kl 10:54
Tack för kommentaren. Jag håller med dig i alla fall. I slutändan får många inte mer i plånboken. Även om man får lite mer pengar kvar efter skatt, så har ju det finansierats genom att andra kostnader höjts. Tex avgifter för sjukvård och a-kassa.

För att inte tala om de försäkringar mot sjukdom och inkomstbortfall man måste ta då vår allmänna sjukförsäkring och de sociala skyddsnäten rivits ned. För många finns det heller helt enkelt inte längre allmän vård att få inom rimlig tid,speciellt vad gäller psykiatriska sjukdomar, så sådan måste man då betala helt själv. Sammantaget så ger allt sånt att det inte blir mer pengar i plånboken trots det stora jobbskatteavdraget, om man nu inte är höginkomsttagare då...
silvertörne
29 mars 2010, kl 11:07
Bjuder på en bit av vad alliansfrittsverige.nu skrev om ämnet, när nu Reinfeldt gått ut och sagt att skatteklyftan mellan pensionärer och lönearbetande "är berättigad".

---
"Alliansen meddelar idag att de kan tänka sig att sänka skatten för pensionärer, men inte till samma nivå som de som arbetar. Har man slutat bidra till arbetslinjen så får man även lida konsekvenserna av det.

Sänkt skatt för pensionärer är en självklarhet - annars skulle 8 av 10 i en redan utsatt grupp få en minskad inkomst nästa år. Men konstigt är att Alliansen, som lovar 35 000 mer per år för den rikaste tio procenten, inte vill sänka de som arbetats skatt till samma nivå de som arbetar idag. Kanske är det för att De Rödgröna har påpekat denna absurdidet som man vägrar ändra på det.

Reinfeldt väljer till och med att rakt ut försvara det, och menar att skatteklyftan är "berättigad".

"Det ger jobb och det som ger jobb förstärker pensionssystemet" säger han till SvD.

Hur det kommer sig att människor skulle sluta arbeta om de visste att pensionärer betalade samma skatt som dem förklarar Reinfeldt inte. Vi skulle gärna se honom utveckla den tankegången.

Man menar också, vilket kanske är det mest absurda, att arbetstagare har högre utgifter. Alltså: Pensionärer ska ha mindre pengar för att de spenderar mindre pengar. Genialisk, cyklisk, borgerlig logik."
---
Hela detta inlägg finns att läsa på:
http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/03/mars-27-2010-de-ar-en-viktig.html

Ha en bra måndag önskar Silvertörne!
silvertörne
30 mars 2010, kl 11:12
Storyn fortsätter... Och nu har visst Reinfeldt insett att det inte lät så bra det där med att hans regering kommer att behålla orättvisan i att pensionärer och sjuka ska betala mycket mer i skatt på samma inkomst än vad en lönearbetande god medborgare gör...

Ekot i Sveriges Radio tog upp frågan:

Reporter: - "Så klyftan när det gäller pensionärer och de som arbetar när det gäller skatter, den ska bestå?"
Reinfeldt: – "Jag ber att få påpeka att det beror då på hur man definierar detta."

Ja jösses... Finns det någon som går på moderatiskans nyspråk längre?
1 april 2010, kl 07:38
JO det verkar visst vara en hel del som går på det här än!
De som bara tänker på sin egen plånbok och som har tappat kontakten historiskt til hur det har sett ut i landet sverige...i en tid några generationer längre bakåt... Kanske är det 80-talets babyboom, som har fått allting serverat på silverfat, som dessutom bor på behagligt avstånd från sina förfäder som tappat kontakt med hur det kan bli... om Moderatiska språket får ta övermakten i landet?!

Jag ser bara hur allt det som jag varit stolt över att vara en del av, stolt över att vi har kunnat ge, av de skatter jag medan jag jobbade mer än gärna betalade för att vi skulle ha; en god sjukvård, en väl fungerande barnomsorg och fritidsverksamhet, en äldreomsorg med hjärta, en socialtjänst för dem som inte klarar egna försörjningen oavsett anledning, en A-kassa, en arbetsförmedling, en försäkringskassa värda namnen!

Det som flera generationer före mej, har byggt upp av solidarisk anda och med demokratiska metoder, allt det är nu raserat på 3,5 år. Jag är förälder till 80-talbarn, men jag hoppas jag lärt dem historia väl nog... Så de vet varför de inte ska rösta blått! Eller ens rösta något över linjen som går vid socialdemokrati!

TACK Silvertörne, för din så tydliga redovisning, av det som vi alla känner, vi som knappt har så vi överlever en månad i taget nuförtiden. Vi har tappat allt det som ger en anda av gemensamhet, pga att moderaterna har piskat upp stämningar likt nazisternas tid vid makten -Arbeit Macht Frei = deras slagord idag också! Och det är lätt att slå på folk som ligger. Dem umgås man så sällan med ändå, om man röstar alliansorange!

Vi är farligt nära gränsen där min morfars far och mor var... även om förhållandena var mycket hårdare med ihåligt kalla hus, och ett arbetsliv som var slaveri... statarliven var inte lätt att leva. Men hur långt har vi dit idag?
När de som går på a-kassa utnyttjas till gratis arbetskraft= det dagens statare.

Statarna var arbetare med lön i form av potatis mjöl kött salt och sprit. De gjorde dagsverken som var minst 14 timmar långa, för att överleva. De var feodlaherrarnas slavar, fick ofta hugg och slag, och de som söp ner sej dog av svält. Många var de godsherrar som såg till att göra sina livegna människor till alkoholister, för att de var lättstyrda av spriten... innan de klev över gränsen mot alkoholism iaf.... därefter var väl bara ättestupan=ut ur huset med dem där...

Vi är farligt nära den gränsen för sjuka, för fattiga pensionärer, för de långtidsarbetslösa oavsett anledning till varför, står vi på gränsen till misår för många av oss... Och våra barn röstar fram alliansen för några ynka mer silverpanningar i sin egen plånbok!

Och de missar att avläsa i historian, hur deras förfäders liv såg ut, med borgarna som styre! Ge till de rika ta från de fattiga... tills de inte längre står upp. Fortsätter det här i lfer år, så är det dags införa fattigstugorna från Emil i Lönnebergas värld igen!

Men de kanske tycker som de blåa allianspartierna våra barn födda under 1980talet... att de behöver inte bry sej, om de där andra?
Socialbidragsnormen var fryst på socialstyrelsens hemsida, står även det klart och tydligt, som ett tecken på tiden vi lever i, att det enda som gäller för underklasserna= Arbeit Macht Frei! -Heil eller vad ska man säga????'
Tårarna som bränner i mej ibland, hjälper föga! Det är bara spotta opp sej och säga sin mening om vart det är på väg, och rösta illrött i valet!

NÄ det är dags vi i mellangenerationerna, säger STOPP det är NOG NU! Gemensamheten i landet klarar inte mer och större sprickor i vårt tidigare någorlunda solidariska samhällsklimat!
Mvh Sarasvati
silvertörne
2 april 2010, kl 13:26
Tack själv Sarasvati! Välformulerad, omfattande och genomtänkt kommentar. Och jag håller med dig, i dessa avseenden går utvecklingen under Reinfeldts regering bakåt mot hur det var förr. På den gamla onda tiden...
Arbetsgivaravgifter
1 april 2010, kl 09:33
Är arbetsgivaravgifter en skatt som den anställda betalar eller är det företagen?

Jag är av den åsikten att det är en del av varje anställds lön som vi valt att sätta av till det gemensamma trygghetssystemet.

Betalar pensionären den typen av skatt?

Nej, så kom inte och säg att skattetrycket är orättvist och att det finns en klyfta mellan pensionärer och de som jobbar. eller jo det gör det, de som jobbar betalar fortfarande mycket mer skatt än pensionärer.
silvertörne
2 april 2010, kl 13:24
Nu säger du ju emot dig själv. Om det är en del av de anställdas löneutrymme (som jag också ser det som), som avsätts till premier för de allmänna sjukförsäkringarna och trygghetssystemen, så är det ju ingen skatt.

Och en pensionär har ju gjort samma sak under sitt yrkesverksamma liv. För att pension ju innebär att man blivit för gammal för lönearbete och därför har vi bestämt att det räcker med den summa pengar pensionären redan "betalat in".

Dessa "sociala avgifter" går ju dessutom med stort överskott. Har sett siffror på 70 miljarder! Som inte satts undan för att räcka till våra allmänna sociala trygghetssystem, utan bara gått rakt in i statsbudgeten, vilket ju kan tyckas en smula märkligt. Just detta nallande av pengar tänkta för de allmänna trygghetssystemen har ju gamla S-regeringar likväl som gamla och "nya" högerregeringar kört vidare på. Och är väl en del i orsakssambanden av att det kommer att bli problem i framtiden när mängden pensionärer i förhållande till de i arbetsför ålder ökar.

Men, för att sammanfatta, så: pensionärer betalar mer i skatt på samma inkomst jämfört med en lönearbetande. Skatteklyfta.

Ha en bra påskhelg!
Rog
2 april 2010, kl 13:43
Jag håller med du helt o fullt. Alliansen har inte sagt en rätt igenom sann siffra sen innan valrörelsen -06. Det var väl därför de vann..bl a.

@Jörgen långt upp i kommentarstråden: "Jag kan hålla med om att pensionärernas skatt borde sänkas mer än vad som nu görs, något som dock inte är möjligt i kristider."
Det är tydligen möjligt att låna pengar till skattesänkande i kristider för de som har pengar, då borde man väl kunna låna pengar till pensionärerna. För låna till skattesänkande är ju jättebra...typ.

R.
silvertörne
2 april 2010, kl 14:16
Bra iakttagelse Roger.

I övrigt får du samma svar på din kommentar här... :-)

För Reinfeldt har ju sagt att det är vettigt att låna pengar för att kunna sänka skatter, som hans regering gjort det senaste året.

Och inte kan väl vår statsminister säga och göra något fel?? ;-)
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
KGV-Mot utförsäkringslagen!
"Go easy, step lightly
....Stay Free" "
- The Clash

silvertörne läser:
 Åsa Schwartz - Nefilim
silvertörne lyssnar:
 Invasionen - Hela världen brinner
 Amy McDonald - A Curious Thing
 Timo Räisänen - The Anatomy Of...
 Metric - Fantasies

bloglovin
Bloggportalen
Bloggtoppen
BlogToplist
TopBlogArea

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna