Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Tonårsmorsa
Ensamstående morsa till Binta 20, Jainaba 17, Isatou 15 och Mabou 7 år.Har bloggat i 4 år. Numera på http://tonarsmorsa.se

Är det så här polisen vill visa sin makt för våra ungdomar?

I mitt inlägg SPEAK UP! skriver jag om det som debatterats i media angående de polisiära insatserna under Reggaefestivalen. Inlägget belyser den kritik som uppkommit, bl.a. av festivalchefen Yared Tekeste och även andra funktionärer. Jag länkar där även till polisens eget svar på kritiken.

I en tidigare intervju i UNT (från 2006) ang. reggaefestivalen och dess drogkritik sa Yared bl.a: “Yared Tekeste vill inte ha droger på festivalen och berättar att han hela tiden har eftersträvat att få bort dem. Inför festivalen har han samarbetat med både polis och socialtjänst och tillsammans försöker de förebygga droganvändningen genom information och insatser under festivalen.
I år har de utökat samarbetet med fält- och citygruppen inom socialtjänsten och kommer att ha ännu fler vuxna närvarande på festivalen. Politiska partier och intresseorganisationer kommer också att finnas på plats för att informera om droger.
­- Det var vi som bad om extra insatser från sociala myndigheter och polis förra året men i efterhand var det ändå vi som framstod som bovar. Det är tråkigt att det är så, säger han.”

Idag har jag intervjuat en ung kille på 18 år, som för tredje året i rad besökte Uppsala reggaefestival. Jag nämnde även honom i mitt inlägg SPEAK UP! eftersom jag tycker att det är viktigt i denna fråga att poängtera att det inte bara finns kritik mot hur artister och festivalarbetare blivit behandlade. Här kommer min intervju med, vi kan kalla honom Shadi och han är alltså 18 år gammal:

Det har ju blivit en hel del diskussion om hur vissa poliser uppträdde under reggaefestivalen, mot både artister och funktionärer. Nu fick jag höra ungefär samma saker från dig under dessa dagar, trots att du inte är varken artist eller funktionär, utan en helt vanlig festivalbesökare under de tre dagarna som Uppsala Reggaefestival pågick.

Brukar du besöka Reggaefestivalen?

Ja, jag har besökt festivalen de senaste tre åren.

Vad fick dig att vilja gå dit?

Det brukar vara bra stämning, bra artister och man träffar många av sina vänner.

Berätta hur det gick till när du och dina kompisar fick lämna drogtest till polisen.

Det var efter reggaefestivalen, på väg hem på Torsdagen. Det gick inga bussar så sent, så vi gick och jag hade ganska långt att gå. Halvvägs stoppar en polisbil mig och en kompis. Vi gick båda och lyssnade på MP3, så tydligen hade vi inte hört att de först ropat på oss. Sedan kände vi att någon kom bakom oss, så vi kollade bak och då tog vi ut hörlurarna, för vi såg att det var två poliser bakom oss. De frågade varför vi inte hade stannat när de ropat på oss. Vi förklarade att vi lyssnat på mp3 med hög volym. De frågade vad vi hade gjort, var vi varit och vart vi bodde. Vi förklarade att vi hade varit på reggaefestivalen och sa att vi var på väg hem. Vi blev tillfrågade. ”När tog ni senast droger?” Eftersom varken jag eller min kompis någonsin hållit på med droger, så svarade vi: ”Nej, vi har aldrig hållit på med droger” Poliserna frågade om vi hade knark på oss eller något vasst. Vi sa att vi inte hade det och de bad att få kolla igenom oss. Det gjorde de. Därefter talade poliserna med varandra och sedan förklarade de för oss att vi skulle få följa med till Lundellska skolan där polisen upprättat en central, då det är nära festivalen och att vi där skulle drogtesta oss.

När vi kom fram tog de våra namn och personnummer och därefter fick vi drogtesta oss. Båda var negativa och vi fick det beskedet på en gång. De förklarade att ingen av oss var drogpåverkade och att vi därför kunde gå hem.

Kom du i kontakt med polisen fler gånger under reggaefestivalen?

Ja, även den sista dagen, Lördagen.

Berätta vad som hände.

Alla artister på stora scenen var färdiga. I det lilla tältet var det folk som festade och man kunde även lyssna på musik och dansa fortfarande. Jag ut från tältet och ser att min kompis står med två okända män. De håller i honom i tröjan, fram vid halsen och jag upplevde det som om de försökte skapa bråk med min kompis. Jag springer fram till dem och skriker till han som håller i min kompis. ”Vad f-n håller du på med?” Skrek jag. Precis när jag skriker det, så kommer den andra okända mannen fram till mig och slår mig på bröstet två gånger, så jag knuffar bort honom och var beredd på att försvara mig om han skulle ge sig på mig igen. Helt plötsligt känner jag hur två poliser i uniform kommer och tar ett grepp om mig och de två okända männen tar ett grepp på min kompis. Vid det laget så började jag misstänka att de två okända männen var civilpoliser. Jag hade inte ens misstänkt det innan, eftersom de hade en rastamössa och skägg och jag kunde inte tänka mig att de var poliser. De visade aldrig upp någon legitimation eller liknande, däremot så misstänkte jag att de var poliser när de uniformerade poliserna kom och de alla fyra tog grepp på mig och min kompis. Sedan sa de att de skulle avlägsna oss från platsen och de förde oss bort från festivalen.

Jag frågade varför de förde bort oss och vad vi hade gjort? De uniformerade poliserna sa då att jag hade gått till angrepp mot deras kollegor som försökte utföra sitt jobb.

Jag frågade polisen vad min kompis hade gjort och de svarade att min kompis hade hoppat högst och uppträtt mest livligt inne i danstältet.

När vi, jag och min kompis blev bortförda från festivalplatsen, så kom vi till något som verkade vara en samlingspunkt för polisen. På platsen såg jag flera av mina vänner som också var där. En av mina vänner stod där med polisen som sa att han skulle gå ner på knä. Eftersom det var väldigt lerigt på platsen, så vägrade min kompis göra det. Då tryckte de ner hela hans ansikte i leran. Han skrek och gjorde motstånd och de drog i honom och satte sedan in honom i bilen. Då såg jag att en annan vän redan var i samma bil. Jag såg då hur poliserna slog på honom med batong. Det var flera stycken poliser, men det var en polis som slog och en annan stod utanför med en hund och skrek: ”Ska vi bussa honom på dig, eller är du lugn nu?” Därefter drog poliserna med mig därifrån så jag såg inte mer av det jag uppfattade som misshandeln.

De två av mina vänner som jag sett i polisbilen, blev senare förda till arresten där de fick spendera några timmar. Vi möttes när de blev släppta och jag såg att båda killarna hade mycket blåmärken på sina armar och han som fick stryk i bilen, kunde knappt gå. Han hade också svårt att röra sin arm och han blödde även från läppen. Hela hans tröja var full av både blod och gegga.

Jag frågade mina två vänner efteråt vad som hänt. Om de hade gjort något och i så fall vad? Den ena sa att han blivit anklagad för att ha uppträtt allt för livligt och stökigt inne i danstältet, den andra killen säger att han än idag inte har en aning om varför han blev tagen av polisen.

Vad tycker du själv om polisens handlande?

Jag tycker det var dåligt. Först och främst tror jag att det är tjänstefel att de inte ens visade sina polislegitimationer, sedan upplevde jag att de var väldigt fördomsfulla mot oss. Det känns som om de tog oss för att vi är typ ”svartskallar”, trots att vi inte gjort något. Den ena polisen sa också att ”de inte orkar med oss”. De sa också att de inte ville ha folk från Gottsunda inne på festivalen.

Kommer ni att anmäla händelsen?

Jag kommer inte att göra det, men jag vet inte om mina kompisar kommer att göra det eller inte.

Varför vill du inte anmäla det?

Jag tror inte det skulle göra någon skillnad. Vem skulle du själv tro på? Ett gäng poliser som ”utfört sitt jobb” eller tre unga svartskallar från Gottsunda?


 

Tonårsmorsa

18 kommentarer
Martin Eriksson
13 augusti 2008, kl 00:06
Vilket bra inlägg och intervju du har gjort. Jag vet inte vad jag ska säga men av de länkar du lagt ut så verkar ju kritiken komma från fler än ett håll. Det ger ju en funderare.
Tonårsmorsa
13 augusti 2008, kl 00:11
Ja, det finns kritik man måste gå till botten med, anser jag. Om ungdomar ska lära sig rätt och fel så måste de också känna förtroende för rättsväsendet och tro att de också har något att tillföra vårt samhälle!
13 augusti 2008, kl 00:17
Snutjävlar är fascister hela bunten!
Tonårsmorsa
13 augusti 2008, kl 00:31
Nu är inte det min grundinställning. Jag tror det finns många poliser som gör sitt bästa för att utföra ett gott jobb. Men jag tror också det finns rötägg och jag tror att många av dem syntes i detta sammanhang. Tyvärr så drabbar det våra ungdomar som jag önskar kunde få en bättre uppfattning om polisen, men det blir ju svårt i fall som detta!
Katrin
13 augusti 2008, kl 11:14
Jag har följt debatten i unt och är upprörd över hur det gått till. interjun du gjort här visar samma sak som festivalchefen kritiserat. jag var själv på festivalen och såg många övertramp polisen gjorde som gjorde mig upprörd. tack för att du tar upp ett viktigt ämne.
Tonårsmorsa
13 augusti 2008, kl 11:21
Ja, jag tycker att det här är en jätteviktig debatt. Den handlar om våra ungdomar och deras förtroende för rättsväsendet. Jag ser att många som deltog i festivalen även kommenterat dessa två inlägg på min vanliga blogg:

http://tonarsmorsa.se...
13 augusti 2008, kl 11:23
Jag tror att många som är poliser inte har erfarenhet från barn/ungdomar. De behandlar dem som vuxna (som inte heller alltid blir rätt bemötta i sådana här sammanhang). Jag har en man som jobbar med ungdomar tillsammans med två som inte har haft kontakt med ungdomar innan, mer än sig själva. Därav tankarna. Han berättar ofta hur ofattbart de går ut mot eleverna som de gör. Att de inte ser just den där stökiga killen inuti och frågar sig varför. Hur enkelt det trots allt är att bemöta barnet, som det faktiskt blir, mitt i allt. Jag tycker det är sorgligt. Det är trots allt vuxenvärlden som skapat samhället vi lever i. Vi måste därför hjälpas åt att sopa upp det som finns. Med respekt för de som gått vilse. Inte dalt. Utan med krav, men med respekt och det värsta man kan göra är att kränka ungdomar. Då kränker man för livet. Poliser ska som självklarhet försöka göra sig omtyckta trots allt. För det är då som resultaten kommer NÄSTA gång om inte annat. Bra inlägg.
Tonårsmorsa
13 augusti 2008, kl 11:48
Det kan säkert ligga något i det du beskriver. Men jag tycker, i likhet med dig att det är ännu viktigare att agera korrekt när det gäller ungdomar, för det blir liksom deras enda referens till poliser och ungdomar har ofta förmågan att inte se fullt så många nyanser som oss vuxna. En händelse som de själva varit utsatt för, blir gärna den "absoluta sanningen2, medan det för en vuxen blir EN dålig erfarenhet bland många andra som kanske inte varit negativa. Jag är upprörd och ledsen över detta!
Janne
13 augusti 2008, kl 15:59
Jag blir illa berörd av att läsa ditt inlägg samtidigt som jag inte tvivlar på att det gått till så eftersom jag var där på festivalen och såg flera liknande saker hända.
Tonårsmorsa
13 augusti 2008, kl 16:19
Ja, jag är själv illa berörd, det är därför jag valt att blogga om det! Jag ser inte heller någon anledning till att dessa personer som uttalat sig, skulle ha fabulerat. Tyvärr. Verkligheten hade varit lättare i så fall...! Kram och hoppas du även hade trevligt på festivalen!
28 september 2008, kl 14:45
Man blir helt stum och lite chockad! Får det gå till så här?
Tonårsmorsa
7 oktober 2008, kl 13:47
Nej, det får det naturligtvis inte. Frågan är hur man ska kunna bevisa saker efteråt?
Management
min blogg http://www.m3ti.wordpress.com
28 oktober 2008, kl 20:56
Titta på denna snygga film!
Tonårsmorsa
16 november 2008, kl 12:59
:-)
Johanna
6 november 2008, kl 15:15
Tja jag vill tipsa om en sida där du får presentkort hemskickat till dig! Bli medlem genom denna länken: http://www.gratismake...

OBS! hela processen är kostnadsfri! Försök att slå det ;)
Tonårsmorsa
16 november 2008, kl 13:00
Nja...
Carl
15 november 2008, kl 22:50
GRABBARNA SKULLE absolut POLISANMÄLT DETTA, OCH ALLA GEMENSAMT FOTOGRAFERAT LR ÅKT TILL AKUTEN FÖR RÄTTSLÄKARINTYG, OAVSETT OM POLISEN LÄGGER NER LR INTE, DET NESTÖMMER FÖRUNDERSÖKNINGSLEDAREN, OCH DEN UTREDAREN HÅLLER JU SINA POLISER PÅ FÄLTET BAKOM RYGGEN, MEN MÅSTE VISA FÖR SIN ÖVERORDNAD, NÄR DET GÄLLER ÖVERVÅLD OSV- & POLISENS ÖVERHET I SÅDANA FALL ÄR ÅKLAGARMYNDIGHETEN, ALLT POLISEN GÖR ANMÄL, FOTA, SPELA IN, PAVSETT VART DET LEDER, FÖRR LR SENARE SÅ RYCKER NGN, DET FINNS BRA POLISER & DOM BEHÖVS, MEN DET FINNS MÅNGA RÖTTÄGG, DOM SKA BORT, SÅ BLUNDA INTE, HUR TROR NI MAN FICK BORT PIKETSTYRKAN FR, STHLM PÅ 80 TALETS BÖRJAN, DEN SK, (BASBOLLSLIGAN) SNUTAR I PIKET SOM SPÖADE UPP MISSBRUKARE KILLAR & TJEJER, & EN GAMMAL PENSIONÄR, INGEN ANMÄLDE, DE VAR RÄDDA MEN EN VISS Lennart Wällivara & Tommy Fällman intervjuade ett 100 tal personer och gjorde en utredning, det blev rama skri, det var under palmes tid, poliser avskedades & sattes i fängelse, andra sa upp sig, det var både kvinnliga o manliga poliser. Lennart & Tommy 2 st socionomer, en med tidigare brokig bakgrund, men det tog fasrt, Tommy fick 10 svåra mobbnings år av poliserna som han lyckades avsätta genom att få fram vittnena/offren m.m./Mvh Carl
Tonårsmorsa
16 november 2008, kl 12:58
Hej Carl! Jag vill bara säga att jag instämmer HELT och fullt med varje stavelse i din kommentar. Jag önskar verkligen att de hade anmält händelsen. Diskussionen fortsatte lite längre i min huvudblogg (använder endast denna ibland nu för tiden) och det är många som berättat om fler situationer under denna festival, om du är intresserad av att följa debatten:

http://tonarsmorsa.se...

Mvh.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna